Oh ja, dat zou dan weer kunnen, dat dat door eerste ronde ongeval weer anders was. Waarschijnlijk moest je toen ook al gestudeerd hebben om de regels te begrijpen
De FIA heeft de gebeurtenissen in Japan onder de loep genomen en komt met wat veranderingen.
https://www.fia.com/news/...-2022-japanese-grand-prix
Edit: Gaat dus vooral om de situatie rondom Gasly en de regen, niet per se om de onduidelijkheid rond Max, daarvan wordt enkel gezegd dat ze de tekst in de regelementen wat duidelijker gaan wegschrijven.
Edit: Gaat dus vooral om de situatie rondom Gasly en de regen, niet per se om de onduidelijkheid rond Max, daarvan wordt enkel gezegd dat ze de tekst in de regelementen wat duidelijker gaan wegschrijven.
[ Voor 32% gewijzigd door TheBrut3 op 21-10-2022 20:21 ]
Ergo: freitas krijgt op zn kloten en de situatie is weer zoals voorheen. Lekker gewerkt jongens.TheBrut3 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:20:
De FIA heeft de gebeurtenissen in Japan onder de loep genomen en komt met wat veranderingen.
Logan Sargeant bevestigd voor volgend jaar? Kan geen andere bron vinden.
https://twitter.com/LukeSmithF1/status/1583859019743375360
Wie goed doet, die goed ontmoet.
AtlAntA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:46:
Nog geen zekerheidje. Dus minimaal P5 in de F2, als ik het goed begreep.if he gets enough superlicence points
Hier werd gisteren al een beetje op gehint.
-
>>AtlAntA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:46:
Jost Capito has just confirmed Sargeant will get the second Williams seat next year if he gets enough superlicence points #F1 https://t.co/PWTwpzKEh4
— Luke Smith (@LukeSmithF1) 22 oktober 2022
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zo, die heeft de druk er lekker opzitten de laatste race....
Momenteel staat hij P3 met 135 punten met nog 1 raceweekend te gaan, maar de concurrentie zit er redelijk vlak achter (P4-6 staan op 126, P7 op 123, en P8-10 zitten ook nog binnen 1 feature race overwinning om hem voorbij te steken). Maar zolang hij punten haalt is de kans groot dat hij P5 in het kampioenschap wel vast kan houden.Edd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:51:
[...]
[...]
Nog geen zekerheidje. Dus minimaal P5 in de F2, als ik het goed begreep.
Hier werd gisteren al een beetje op gehint.
Die start en de eerste paar bochten zullen zeker weten stress opleveren. Al helemaal omdat je eraf kan knetteren zonder dat het je eigen schuld is.stekkiekiller schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:56:
Zo, die heeft de druk er lekker opzitten de laatste race....
Lijkt het op inderdaad.AtlAntA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:46:
"After Abu Dhabi, he will be our second driver next year"
— Formula 1 (@F1) 22 oktober 2022
Jost Capito says @LoganSargeant will race in F1 for @WilliamsRacing next season if he gets enough super license points pic.twitter.com/lg4OePgSkT
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Hij bevestigde het ook op de team principals press conference
De tweet bevat een filmpje van letterlijk dat momentstekkiekiller schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:54:
[...]
Hij bevestigde het ook op de team principals press conference
Ow, dat had ik gemistBlackMonkey schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
De tweet bevat een filmpje van letterlijk dat moment
Zojuist op Viaplay het nieuws dat Dietrich Mateschitz is overleden.
Zal toch wat impact hebben op het Red Bull Team...
Dus de geruchten dat het kantje boord was waren toch waar.AudioHome schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:14:
Zojuist op Viaplay het nieuws dat Dietrich Mateschitz is overleden.
RIP
BREAKING: The entire Red Bull team has gathered in the hospitality unit, however it is NOT cost cap related.
— Fastest Pitstop (@FastestPitStop) 22 oktober 2022
Rumours are going around that Dietrich Mateschitz has passed away. #F1
BREAKING: Dietrich Mateschitz has passed away, aged 78.
— Fastest Pitstop (@FastestPitStop) 22 oktober 2022
Austrian news outlet @oe3newsflash has just reported this aswell.
Rest in Peace, Dietrich Mateschitz.#F1
BREAKING NEWS:
— PlanetF1 (@Planet_F1) 22 oktober 2022
Red Bull co-founder and owner Dietrich Mateschitz has passed away at the age of 78. #F1 pic.twitter.com/mbtfjX6CkX
edit:
Dietrich Mateschitz - Red Bull owner - has died at the age of 78 #F1
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 22 oktober 2022
Red Bull publication Speedweek reports that Dietrich Mateschitz has died today at age 78 after a long illness.
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) 22 oktober 2022
[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-10-2022 23:27 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Autosport meld dat Red Bull heeft gemeld dat hij idd is overleden. RIP.

Red Bull has announced that company founder, Dietrich Mateschitz, has passed away at the age of 78.
— Autosport (@autosport) 22 oktober 2022
Mateschitz bought the Jaguar team in late 2004 and renamed it Red Bull Racing. He helped drive his team around from midfielders to world champions in just 6 seasons. pic.twitter.com/TJBuBq8bx0
[ Voor 22% gewijzigd door Edd op 22-10-2022 23:27 ]
-
Een fraai stukje, in het Duits. Ik kan het begrijpend lezen, hopelijk anderen ook.
Riesiger Verlust: Red-Bull-Chef Didi Mateschitz tot.
Riesiger Verlust: Red-Bull-Chef Didi Mateschitz tot.
Testing, one, two ...
ik verwacht niet dat het weg vallen van Mateschitz heel veel effect op de toekomstige bedrijfsvoering van het RB F1 en AT F1 gaat zijn.
Erg vervelend voor RB alle commotie naast het rijden.
Cogitationis poenam nemo patitur
Dr. Helmut Marko deed vooral het werk. Als die wegvalt dan komt het helemaal op de schouders van Christian Horner terecht.Bullet NL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:29:
ik verwacht niet dat het weg vallen van Mateschitz heel veel effect op de toekomstige bedrijfsvoering van het RB F1 en AT F1 gaat zijn.
F1 heeft veel aan Dietrich Mateschitz te danken. Zonder Red Bull zou het in de paddock een saaie bedoening zijn.
"When you grow up your heart dies"
Uiteindelijk was Mateschitz wel degene die ervoor betaalde en kinda echt eindverantwoordelijk was. Mateschitz zou ook degene zijn geweest die de tent wou verkopen aan Porsche "voor de toekomst". Hij wist immers ook een (half) jaar terug al dat hij niet het oneindige leven had. Hij zou die 50% verkoop van Red Bull Technologies prima gevonden hebben. Helmut Marko & Christian Horner "dus" niet en uiteindelijk is die deal dan ook niet door gegaan.Bullet NL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:29:
Edit:
Lijkt mij dan overigens ook dat het grote WDC & WCC feestje dit weekend ook niet door gaat (en wellicht zelfs volgende week niet?)
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 22-10-2022 23:37 ]
Red Bull haalt vannacht alle sponsoring van de wagen en gaat met een compleet zwarte (of Red Bull blauwe) livery van start...RobertMe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:35:
[...]
Uiteindelijk was Mateschitz wel degene die ervoor betaalde en kinda echt eindverantwoordelijk was. Mateschitz zou ook degene zijn geweest die de tent wou verkopen aan Porsche "voor de toekomst". Hij wist immers ook een (half) jaar terug al dat hij niet het oneindige leven had. Hij zou die 50% verkoop van Red Bull Technologies prima gevonden hebben. Helmut Marko & Christian Horner "dus" niet en uiteindelijk is die deal dan ook niet door gegaan.
Edit:
Lijkt mij dan overigens ook dat het grote WDC & WCC feestje dit weekend ook niet door gaat (en wellicht zelfs volgende week niet?)
Zou wel gaaf zijn om dat als eerbetoon te doen.
Wow. Best heftig nieuws zo vlak voor de Q. Ben benieuwd of dit impact gaat hebben op de Bulls
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Niet. Die gaan hier gewoon weer winnen en het constructeurskampioenschap pakken.caspervc schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:45:
Wow. Best heftig nieuws zo vlak voor de Q. Ben benieuwd of dit impact gaat hebben op de Bulls
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ao9N4v6SrhuC2vj7CmjLf3c8.png?f=user_large)
Ironisch genoeg lijkt de budget cap voor red bull net op tijd.
* Illegal_Alien makes confused sounds + verkeerd topic...MikeyMan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:54:
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Het F1 team is inmiddels wel zover dat het zichzelf kan bedruipen. Ik weet ook niet in hoeverre de familie Mateschitz nog eigenaar is en hoe die erfenis geregeld is.MikeyMan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:54:
Bohja las het net. Toch wel heftig ergens.sjaool schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:48:
[...]
Niet. Die gaan hier gewoon weer winnen en het constructeurskampioenschap pakken.
[Afbeelding]
78 is best wel erg jong.....
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Volgens onze regering een perfecte leeftijd om met pensioen te mogen.
Ik denk niet dat hij bpaald AOW nodig heeftsjaool schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 01:07:
[...]
Volgens onze regering een perfecte leeftijd om met pensioen te mogen.
Jij komt uit een heilg jaar wtb F1. GPL?
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Horner over Mateschitz:
[YouTube: Christian Horner talks about Dietrich Mateschitz]
Reacties van een aantal teams:

We are deeply saddened to hear of the passing of Dietrich Mateschitz. A man who loved our sport and challenges.
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) 22 oktober 2022
On behalf of everyone at Ferrari, we offer our condolences to his family and to our friends at @redbullracing and @AlphaTauriF1. Our thoughts are with them all. pic.twitter.com/WAJMnaD2c6

Following the sad passing of Dietrich Mateschitz, our thoughts and condolences are with Dietrich’s family and friends, @RedBullRacing, @AlphaTauriF1 and the wider @RedBull family. Rest in peace. pic.twitter.com/TPYvjkM87P
— McLaren (@McLarenF1) 22 oktober 2022
Williams Racing is very sad to learn of the passing of Dietrich Mateschitz. We are sending our thoughts and condolences to his family and friends and everyone at the Red Bull and Red Bull Racing family at this time. pic.twitter.com/PDuoTzbUIJ
— Williams Racing (@WilliamsRacing) 22 oktober 2022
-
Opvallend genoeg is Mercedes/Toto de enige die Red Bull als naam niet noemde. Andere teams deden dat wel, naast het benoemen van de vrienden/familie van Mateschitz.Edd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 01:21:
Horner over Mateschitz:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
[Twitter]
Interview bij Sky DE deed hij dat wel, en ook oprecht. Hij lijkt ook wel iets emotioneel geraakt te zijn.NeverSettle schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 01:28:
[...]
Opvallend genoeg is Mercedes/Toto de enige die Red Bull als naam niet noemde. Andere teams deden dat wel, naast het benoemen van de vrienden/familie van Mateschitz.
Mateschitz was in zijn thuisland dan ook een van de belangrijkste/invloedrijkste persoon, zeker in de business en sportwereld. Wolff heeft nogal veel raakvlakken met hem.
Denk dat juist daarom Wolff niet per se RBR bij naam noemt, kan mij voorstellen dat hij als mede-Oostenrijker hij wat dichter op persoonlijk vlak bij Mateschitz stond dan andere team principals, ondanks het werken bij de grote rivaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Maarten_E op 23-10-2022 02:08 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
In de post-qualy show oop F1TV vertelden ze dat Toto als (Oostenrijkse) coureur ook gesponsord werd door Red Bull. Hij zal er dus zeker emotionele betrokkenheid bij hebben.stekkiekiller schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 01:45:
[...]
Interview bij Sky DE deed hij dat wel, en ook oprecht. Hij lijkt ook wel iets emotioneel geraakt te zijn.
Mateschitz was in zijn thuisland dan ook een van de belangrijkste/invloedrijkste persoon, zeker in de business en sportwereld. Wolff heeft nogal veel raakvlakken met hem.
Jazeker. Is een mooie foto van:Wild Chocolate schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 02:13:
[...]
In de post-qualy show oop F1TV vertelden ze dat Toto als (Oostenrijkse) coureur ook gesponsord werd door Red Bull. Hij zal er dus zeker emotionele betrokkenheid bij hebben.
Toto zal dus ook eea aan Mateschitz te danken hebben, zoals zovelen in deze en een behoorlijk aantal andere sporten. Jammer dat ie is overleden, heeft veel betekend voor de F1 en natuurlijk ook voor Max. Top vent. RIP!
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Max mooie woorden in de persco over Mateschitz en bijzonder emotioneel. Nog niet vaak zo met een brok in z'n keel zien praten. Volgens mij hadden die een erg goede band.
Spoilerd0s schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:02:
Max mooie woorden in de persco over Mateschitz en bijzonder emotioneel. Nog niet vaak zo met een brok in z'n keel zien praten. Volgens mij hadden die een erg goede band.
Ik ben dit topic wel aan het volgen maar moet de Q nog kijken (en race topic dus ook niet aan het volgen). Terwijl er uiteraard nog maar 1 persco is tussen "vlak voor Q en de race".
https://www.formula1.com/....1747433790842472587.htmld0s schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:02:
Bedoel je deze?
Waarschijnlijk deze:
https://gp33.nl/video-max...gen-dietrich-trots-maken/
Vindt het best meevallen in beide gevallen. Netjes gedaan door Max, want het raakt hem wel degelijk hard.
Max heeft een erg bijzonder leven en dat is allemaal zo geworden door o.a. Mateschitz.
[ Voor 27% gewijzigd door Playa del C. op 23-10-2022 09:00 ]
Nee echt de persconferentie zelf na de Q. Terug te zien op F1TV. Daar is hij beduidend emotioneler. Maar zal niet verder spoilen 😀Playa del C. schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:50:
[...]
https://www.formula1.com/....1747433790842472587.html
Bedoel je deze?
Waarschijnlijk deze:
https://gp33.nl/video-max...gen-dietrich-trots-maken/
Vindt het best meevallen in beide gevallen. Netjes gedaan door Max, want het raakt hem wel degelijk hard.
Max heeft een erg bijzonder leven en dat is allemaal zo geworden door o.a. Mateschitz.
Was dat niet omdat ie pole net misgelopen was?d0s schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Nee echt de persconferentie zelf na de Q. Terug te zien op F1TV. Daar is hij beduidend emotioneler. Maar zal niet verder spoilen 😀
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Vorig jaar werd ie door Hamilton gepakt vanaf pole en in 2018 werd Hamilton vanaf pole gepakt door Raikkonen op P2.naitsoezn schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Was dat niet omdat ie pole net misgelopen was?![]()
Misschien is P2 de betere startpositie
Zo'n F1-team is enorm duur. Of het nu goede reclame is of niet, het is veel geld waard en helemaal nu het zo succesvol is. Als je geld uit het bedrijf wil (of moet) halen dan is het verkopen van F1 een makkelijke manier omdat het geen invloed heeft op de andere activiteiten (frisdrank maken).Bullet NL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:29:
Sterker nog, als je het zou willen verkopen dan zul je nu de beste prijs kunnen krijgen, op meer succes dan dit kan niemand hopen.
Volgens mij is het hebben van een F1 team toch altijd op z'n minst voor een deel een hobby voor miljardairs en grote bedrijven. Mateschitz stond bekend als liefhebber van de sport. Investeren in extreme sporten is wel deel van de bedrijfsstrategie van RB maar dat komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Ik denk dat je toch een flinke roze (vooruit, rode) bril nodig hebt om aan F1 te denken om een klein frisdrankmerk te promoten.
Nu zijn er de afgelopen jaren een paar andere frisdranken geweest die het ook hebben geprobeerd maar volgens mij heeft geen van die merken zo veel reclame weten te maken als RB.
Ik maak me dus wel een beetje zorgen dat zonder Mateschitz het F1-team sneuvelt zodra er ergens bezuinigd moet worden. Het zit de deal met Porsche in een heel ander licht, zoals @RobertMe al opmerkte. Die plannen leken eerder wel erg ver te gaan, maar als Mateschitz z'n eigen einde zag naderen dan kan het een poging zijn geweest om een veilig onderkomen te vinden voor het team bij een bedrijf dat racen wel als kernactiviteit ziet.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Dat is al eerder voorbij gekomen destijds als inderdaad de (hoofd) reden. Ook iets als dat, als ik het me goed herinner, de 'zeggenschap' weer naar Thailand zou verhuizen bij het overlijden van Mateschitz.CAPSLOCK2000 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:39:
Die plannen leken eerder wel erg ver te gaan, maar als Mateschitz z'n eigen einde zag naderen dan kan het een poging zijn geweest om een veilig onderkomen te vinden voor het team bij een bedrijf dat racen wel als kernactiviteit ziet.
Dus ben inderdaad erg benieuwd of en hoe hij het voortbestaan van het RB F1 programma heeft gewaarborgd.
Aan de andere kant, als ik het allemaal goed begrijp, is het vooral zijn verdienste (marketinginzicht) dat RB (de energie drank) van een lokaal drankje, wereldwijd zo groot is geworden. Het lijkt niet heel slim om dingen nu ineens heel anders te doen maar dat een cruciale man / kracht op de achtergrond is weggevallen kan zeker tot ander beleid leiden.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik vermoed dat hij dit echt wel aan Horner en Marko duidelijk heeft gemaakt een paar maanden geleden, inclusief de toestand van zijn gezondheid als dat op dat moment al een issue was. Ik kan me niet voorstellen dat hij het voortbestaan van het team wil waarborgen en als Horner en Marko de manier waarop niet voordelig vinden opeens maar zoiets denkt van "okee, sure, dan zoeken ze het maar uit".Help!!!! schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
Dat is al eerder voorbij gekomen destijds als inderdaad de (hoofd) reden. Ook iets als dat, als ik het me goed herinner, de 'zeggenschap' weer naar Thailand zou verhuizen bij het overlijden van Mateschitz.
Dus ben inderdaad erg benieuwd of en hoe hij het voortbestaan van het RB F1 programma heeft gewaarborgd.
Hij was al erg lang ziek, het laatste anderhalf jaar ging het steeds slechter met hem. Er zullen dus beslist zaken geregeld zijn in die periode.DataGhost schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:55:
Ik vermoed dat hij dit echt wel aan Horner en Marko duidelijk heeft gemaakt een paar maanden geleden, inclusief de toestand van zijn gezondheid als dat op dat moment al een issue was. Ik kan me niet voorstellen dat hij het voortbestaan van het team wil waarborgen en als Horner en Marko de manier waarop niet voordelig vinden opeens maar zoiets denkt van "okee, sure, dan zoeken ze het maar uit".
Testing, one, two ...
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. De reden is tweeledig. Ten eerste is het uitdragen van het merk belangrijk, ten tweede de sponsoren.CAPSLOCK2000 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:39:
Ik maak me dus wel een beetje zorgen dat zonder Mateschitz het F1-team sneuvelt zodra er ergens bezuinigd moet worden. Het zit de deal met Porsche in een heel ander licht, zoals @RobertMe al opmerkte. Die plannen leken eerder wel erg ver te gaan, maar als Mateschitz z'n eigen einde zag naderen dan kan het een poging zijn geweest om een veilig onderkomen te vinden voor het team bij een bedrijf dat racen wel als kernactiviteit ziet.
Er was ooit een filmpje over hoe het gaat bij Mercedes. Dat team kost Mercedes uiteraard geld. Maar het bedrijf betaalde "maar" iets van 30 miljoen per jaar aan het F1 team. De rest kwam via sponsoren. En dat was voor de cost cap.
Dan kan je zeggen dat 30 mijoen alsnog veel is, en ik heb het ook niet iedere dag bij me
Dus als je kijkt naar wat Mercedes terug krijgt voor die investering van 30 miljoen, dan denk ik dat ze lachend naar de bank rennen.
Hetzelfde gaat ongetwijfeld ook op voor Red Bull. Misschien dat AlphaTauri in de verkoop gaat (hoi Andretti), maar ik denk dat de investeringen die ze onderaan de streep moeten doen in het niet vallen bij het effect van de marketing.
We gaan er overigens van uit dat energiedrankjes het business model van Red Bull is. Net als burgers en friet het model van McDonalds is. Maar dat is niet zo. McDonalds is in eerste een vastgoedbedrijf. De 6e van de wereld
Voor Ferrari geld/gold hetzelfde. Enzo had een raceteam met die naam. Om het raceteam te bekostigen gingen ze auto's maken.
[ Voor 10% gewijzigd door asing op 23-10-2022 16:59 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je zegt het zelf al en een paar jaar geleden een interessante uitleg over gezien. Red Bull is véél meer dan alleen het drankje.asing schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. De reden is tweeledig. Ten eerste is het uitdragen van het merk belangrijk, ten tweede de sponsoren.
Er was ooit een filmpje over hoe het gaat bij Mercedes. Dat team kost Mercedes uiteraard geld. Maar het bedrijf betaalde "maar" iets van 30 miljoen per jaar aan het F1 team. De rest kwam via sponsoren. En dat was voor de cost cap.
Dan kan je zeggen dat 30 mijoen alsnog veel is, en ik heb het ook niet iedere dag bij me. Echter, vroeger waren Mercedessen voor bejaarde mannen en taxi chauffeurs. Het is net zoiets als bij Harley-Davidson, waar hun klantengroep gewoon uitsterft doordat ze oud worden. En als je iets niet wilt is het een doelgroep met een hoge leeftijd. Dat hebben ze heel goed weten om te keren. Het principe win on sunday, sell on monday hebben ze goed begrepen.
Dus als je kijkt naar wat Mercedes terug krijgt voor die investering van 30 miljoen, dan denk ik dat ze lachend naar de bank rennen.
Hetzelfde gaat ongetwijfeld ook op voor Red Bull. Misschien dat AlphaTauri in de verkoop gaat (hoi Andretti), maar ik denk dat de investeringen die ze onderaan de streep moeten doen in het niet vallen bij het effect van de marketing.
We gaan er overigens van uit dat energiedrankjes het business model van Red Bull is. Net als burgers en friet het model van McDonalds is. Maar dat is niet zo. McDonalds is in eerste een vastgoedbedrijf. De 6e van de wereld. 2/3e van hun inkomsten komen uit de verhuur van het vastgoed aan franchise nemers.
Voor Ferrari geld/gold hetzelfde. Enzo had een raceteam met die naam. Om het raceteam te bekostigen gingen ze auto's maken.
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Ik denk dat we inderdaad niet de marketingkracht van f1 moeten onderschatten. Mercedes heeft zich in het afgelopen decennium omgetornt van een 'taxi en oude mannen sloep' naar een doelgroep die vele jaren jonger is.... niet dat f1 daar alleen voor verantwoordelijk is, maar als onderdeel van het totaalpakket doet het zeker mee.asing schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken. De reden is tweeledig. Ten eerste is het uitdragen van het merk belangrijk, ten tweede de sponsoren.
Dan kan je zeggen dat 30 mijoen alsnog veel is, en ik heb het ook niet iedere dag bij me. Echter, vroeger waren Mercedessen voor bejaarde mannen en taxi chauffeurs. Het is net zoiets als bij Harley-Davidson, waar hun klantengroep gewoon uitsterft doordat ze oud worden. En als je iets niet wilt is het een doelgroep met een hoge leeftijd. Dat hebben ze heel goed weten om te keren. Het principe win on sunday, sell on monday hebben ze goed begrepen.
We gaan er overigens van uit dat energiedrankjes het business model van Red Bull is. Net als burgers en friet het model van McDonalds is. Maar dat is niet zo. McDonalds is in eerste een vastgoedbedrijf. De 6e van de wereld. 2/3e van hun inkomsten komen uit de verhuur van het vastgoed aan franchise nemers.
Ik weet niet zeker of dat wel een tegenvoorbeeld is. Mercedes heeft een paar jaar geleden het aandeel in het raceteam verkleint (naar 1/3) en als ik me goed herinner was het omdat ze vonden dat ze het eigenlijk maar belachelijk vonden om zoveel geld uit te geven aan terwijl Mercedes voorraan reed en omkwam in de sponsoren. Dat is ook gelukt en het team heet nog steeds Mercedes, dus het was een goed besluit, maar er is altijd een drang om nog goedkoper te gaan.asing schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:54:
Ik denk ook dat het op lange termijn een goede investering is, maar niet noodzakelijk de beste manier om 30M (of wat dan ook) aan reclamegeld te gebruiken. Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe directeur het liever aan iets anders besteedt. En als je bedrijf failliet gaat en je hebt direct geld nodig dan is een F1-team verkopen een makkelijke manier om aan geld te komen zonder de rest van je bedrijf op z'n kop te zetten.Dus als je kijkt naar wat Mercedes terug krijgt voor die investering van 30 miljoen, dan denk ik dat ze lachend naar de bank rennen.
Ik maak me niet echt zorgen en ook als RB wel verkocht wordt of een ander koers inslaat dan zal het wel goedkomen. Genoeg anderen die het stokje graag overnemen. De meeste teams gaan al generaties mee onder steeds weer wisselen eigenaren en namen en dat lijkt maar beperkt invloed op het succes te hebben.
Volgens Jack Plooij praat Porsche met Williams over een 50% overname en leverantie van motoren met ingang van 2026.
Ik kan echt geen bron hiervan vinden…sjaool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:55:
Volgens Jack Plooij praat Porsche met Williams over een 50% overname en leverantie van motoren met ingang van 2026.
Hij kreeg het nieuws binnen op zijn telefoon.
Had ie een bericht naar zichzelf gestuurd?sjaool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 01:12:
[...]
Hij kreeg het nieuws binnen op zijn telefoon.
Nou ja, hij krijgt wel vaker info op een vreemde manier binnen. We zullen het zien wat er van waar is.
Motorsport.com had al wel dit nieuws op 20 oktober.
Porsche's Formula 1 plans not dead, says FIA
There has been no indication of which teams the FIA is referring to, but obvious candidates would be Williams or even potential new entrant Andretti.
[ Voor 41% gewijzigd door sjaool op 24-10-2022 08:38 ]
Toen ik dat bericht van Toto/Mercedes las, was mijn eerste idee "hoe lang duurt het eer iemand weer iets negatiefs kan zeggen". De volgende post was het al prijs.NeverSettle schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 01:28:
[...]
Opvallend genoeg is Mercedes/Toto de enige die Red Bull als naam niet noemde. Andere teams deden dat wel, naast het benoemen van de vrienden/familie van Mateschitz.

Voor de rest, jammer natuurlijk. Het zat er wel al een tijdje aan te komen maar toch... Net voor de zomer break ergens opgevangen dat hij waarschijnlijk het einde van het seizoen niet ging halen. Maar aangezien hij redelijk in de anonimiteit bleef, bleef nieuws beetje uit. Wat ook normaal is natuurlijk. Is een privé zaak.
Denk dat er verder voor de twee teams niet veel zal veranderen. Ze zijn redelijk zelfbedruipend, als je denkt aan "mega" contracten zoals met Oracle.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Monster is het enige dat bij mij opkomt.CAPSLOCK2000 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Nu zijn er de afgelopen jaren een paar andere frisdranken geweest die het ook hebben geprobeerd maar volgens mij heeft geen van die merken zo veel reclame weten te maken als RB.
Hij verteld toch altijd zo trots dat hij nog in de WhatsApp groep van F1 journalisten zit?
Ik ga er vanuit dat Porsche met alle teams praat, daar zou ik op zich niet te veel achter zoeken.sjaool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:55:
Niettemin hoop ik dat het gerucht waar is, ik gun het Williams wel na jaren van bezuinigen en uitkleden.
Ja, alleen als Porsch hetzelfde wilt doen als bij Red Bull, zijn we zometeen mischien wel de naam Williams kwijt.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Ik ga er vanuit dat Porsche met alle teams praat, daar zou ik op zich niet te veel achter zoeken.
Niettemin hoop ik dat het gerucht waar is, ik gun het Williams wel na jaren van uitkleding.
Dat zou erg jammer zijn om die naam kwijt te raken maar ook wel het minste erge dat dit team de afgelopen jaren is overkomen.Illegal_Alien schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:40:
Ja, alleen als Porsch hetzelfde wilt doen als bij Red Bull, zijn we zometeen mischien wel de naam Williams kwijt.
Ik ga ervan uit dat Porsche wel zoveel historisch besef heeft dat de naam Williams ergens voor staat. Hetzelfde als met McLaren die naam heeft ook waarde en zal niet snel verdwijnen.Illegal_Alien schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:40:
[...]
Ja, alleen als Porsch hetzelfde wilt doen als bij Red Bull, zijn we zometeen mischien wel de naam Williams kwijt.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ah, da's dan klaar in 2025. Wat gaan wij dan doen?
ping 127.212.23.124
Dat zou dan wel echt pas in de laatste races zijnpjottum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:20:
[...]
Ah, da's dan klaar in 2025. Wat gaan wij dan doen?
Inderdaad.RobertMe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:24:
[...]
Dat zou dan wel echt pas in de laatste races zijnEr vanuit gaande dat hij de komende drie races wint moet hij daarna in 3 seizoenen nog 68 races winnen. Dat zijn er dan nog steeds 22,666 per seizoen.
Verder heb ik geen hoge verwachtingen ofzo hoor.
ping 127.212.23.124
Van Max of van Red Bull? En dan te bedenken dat hij (tot nu toe) in de afgelopen twee seizoenen 23 overwinningen heeft behaald. In de seizoenen voor 2021 mocht hij blij zijn als hij drie overwinningen in een seizoen behaalde.pjottum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:54:
[...]
Inderdaad.![]()
Verder heb ik geen hoge verwachtingen ofzo hoor.
Ik besef me eigenlijk dat Max ook in 2021 al dominant was, en dat Mercedes/Hamilton gewoon goed weerstand hebben geboden.
Alonso voorbij gaan terwijl die zelf nog meedoet is natuurlijk ook gaaf.
Het hangt er vanaf hoe een coureur alles wint. Als hij alles wint en hij moet er net zo voor werken als gisteren dan teken ik er voor.Homeland schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Hopelijk doet hij er dan een jaartje of 15 over, niets aan als een coureur alles wint.
Dat is zo, een leuke races is het belangrijkst maar dan nog liever geen coureur die dan toch erg vaak wint, laat dat maar wat meer rouleren, dat voorkomt hopelijk ook dat 4 races voor het einde het WK al klaar is. Dan liever een gevecht tot de laatste ronde zoals vorig jaar (ok, misschien niet precies zoals vorig jaar (wat minder controverse/opwinding/gedoe eromheen) maar beetje dat ideesjaool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Het hangt er vanaf hoe een coureur alles wint. Als hij alles wint en hij moet er net zo voor werken als gisteren dan teken ik er voor.
Ja maar gister heeft toch een ietwat vertekend beeld gegeven. Er was een pitstop van 11 seconden en 2 maal een SC die niet in het voordeel van VER uitvielen. Zonder die 2 dingen was hij vanaf lap 1 aan de horizon verdwenen. Geen echte strijd tussen aan elkaar gewaagde auto's en coureurs dus.sjaool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Het hangt er vanaf hoe een coureur alles wint. Als hij alles wint en hij moet er net zo voor werken als gisteren dan teken ik er voor.
De afgelopen jaren op internationale fora veel mensen gezien die elke keer weer heel blij waren als hun coureur (Hamilton natuurlijk) won.
Maar ik moet eigenlijk bekennen dat ik veel minder voorpret heb in F1 weekenden tegenwoordig. Natuurlijk is het even spannend bij de start en natuurlijk hebben we een erg leuke race gezien, maar dit was lang niet zo intens als heel 2021.
Van mij mag het volgend jaar wel weer iets spannender worden...
Maar ik moet eigenlijk bekennen dat ik veel minder voorpret heb in F1 weekenden tegenwoordig. Natuurlijk is het even spannend bij de start en natuurlijk hebben we een erg leuke race gezien, maar dit was lang niet zo intens als heel 2021.
Carlos meets Carlos:
^

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Gouwe gozer die Sainz, hij is echt gegroeid. Uiteindelijk ook die top seat gehaald.
een treffende spreuk
Eerlijk is eerlijk, Sainz kan ook behoorlijk sturen. Zoals hij zich door de teams "omhoog" heeft gewerkt en dmv consistentie steeds z'n waarde heeft bewezen is imo erg indrukwekkend gebleken. Dit seizoen is wat dat betreft een opeenstapeling van team en rijders fouten voor hem. Ben benieuwd of hij zich in 23 kan revancheren anders zit z'n Ferrari tijd er wel op denk ik.
Dit heb ik ook dit seizoen. Het einde van vorig seizoen en begin van dit seizoen waren echt megaspannend. Maar nadat Max megastappen kon zetten en de concurrentie ruim achter zich liet (en Ferrari zich 100.000 keer in de eigen voeten schoot), was het gewoon minder spannend. Ik merk dat ik veel meer kijk naar de coureurs erachter of vaker met mijn mobiel lig te pielen. Ik hoop dat Ferrari volgend jaar dichter erbij zit. En dat we echt goede battles krijgen op het scherpst van de snede (Leclerc en Max in Oostenrijk paar jaar geleden bijvoorbeeld).Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:32:
De afgelopen jaren op internationale fora veel mensen gezien die elke keer weer heel blij waren als hun coureur (Hamilton natuurlijk) won.
Dat maakt het juist spannend. Hoe gaan ze het weer verpesten?LordKnox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
en Ferrari zich 100.000 keer in de eigen voeten schoot)
Nieuwe naam van dit seizoen?
Als Verstappen en Perez nou samen elke keer de rest op 30 seconden rijden dan zou ik zeggen, ja een dominante auto is saai. Maar ik heb nu nog steeds het gevoel dat Max echt wel het verschil maakt in die auto.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Je ziet inderdaad toch snel hetzelfde gebeuren als in de jaren dat Mercedes dominant waren, de mooie gevechten vinden dan gewoon een paar plekken verder naar achteren plaats. Een enkele auto die vooraan naar de winst aan het cruisen is, is dodelijk saai om te zien (al viel dat dit jaar nog wel mee en hoop ik van harte dat we dat niet weer gaan krijgen, ongeacht wie er dan vooraan zou rijden).LordKnox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Dit heb ik ook dit seizoen. Het einde van vorig seizoen en begin van dit seizoen waren echt megaspannend. Maar nadat Max megastappen kon zetten en de concurrentie ruim achter zich liet (en Ferrari zich 100.000 keer in de eigen voeten schoot), was het gewoon minder spannend. Ik merk dat ik veel meer kijk naar de coureurs erachter of vaker met mijn mobiel lig te pielen. Ik hoop dat Ferrari volgend jaar dichter erbij zit. En dat we echt goede battles krijgen op het scherpst van de snede (Leclerc en Max in Oostenrijk paar jaar geleden bijvoorbeeld).
Sainz hoort in die Ferrari thuis, maar we mogen niet buiten beschouwing laten dat hij er dit jaar ook diverse keren flink naast heeft gezeten, daar kwam geen andere rijder of een fout van zijn team bij kijken. Het is meer dan eens door eigen toedoen helemaal fout gegaan.Lynx schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 06:28:
Eerlijk is eerlijk, Sainz kan ook behoorlijk sturen. Zoals hij zich door de teams "omhoog" heeft gewerkt en dmv consistentie steeds z'n waarde heeft bewezen is imo erg indrukwekkend gebleken. Dit seizoen is wat dat betreft een opeenstapeling van team en rijders fouten voor hem. Ben benieuwd of hij zich in 23 kan revancheren anders zit z'n Ferrari tijd er wel op denk ik.
Sainz heeft een contract tot eind 2024, al heeft Ricciardo laten zien dat dit ook niet alles zegt. Zie ik echter met Sainz zo niet gebeuren.
Testing, one, two ...
Schat Sainz persoonlijker hoger in dan Ricciardo, in de zin van de auto afstellen. Denk dat de technische input hoger is van Sainz.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Denk dat dit misschien een betere omschrijving is.LordKnox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Maar nadat Max de Red Bull ingenieurs met hulp van Verstappen megastappen kon zetten en de concurrentie ruim achter zich liet (en Ferrari zich 100.000 keer in de eigen voeten schoot), was het gewoon minder spannend.
Indrukwekkend wat Verstappen doet natuurlijk maar minstens evenveel respect voor de ingenieurs. De wagen lag Perez, in het begin van het seizoen, beter dan Verstappen. En hoe ze dat in een "paar maanden" omgekeerd hebben, vind ik toch wel verbazingwekkend, al zeker met de budget cap
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Daarnaast, wie zouden ze dan in dat stoeltje moeten zetten? Ferrari heeft op het moment 0 junioren in de F1 rijden (Schumacher is exit, en er komt niemand in de plaats?). En het huidige veld denk ik ook niet dat echt iemand van kaliber tussen zit voor Ferrari, hoogstens een Russell of Norris. Dan krijg je dus maximaal een leuke tweede rijder in de plaats. En dan denk ik dat Sainz meer "vuur" heeft naar eerste rijder.hardware-lover schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Sainz hoort in die Ferrari thuis, maar we mogen niet buiten beschouwing laten dat hij er dit jaar ook diverse keren flink naast heeft gezeten, daar kwam geen andere rijder of een fout van zijn team bij kijken. Het is meer dan eens door eigen toedoen helemaal fout gegaan.
Sainz heeft een contract tot eind 2024, al heeft Ricciardo laten zien dat dit ook niet alles zegt. Zie ik echter met Sainz zo niet gebeuren.
Hindsight he?!Plenkske schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
[...]
7 gewonnen in 10 races, nog 3 te gaan
Toen was Ferrari nog heel sterk, na de zomerstop toch wat minder.
Uiteraard, al had RedBull toen ook al 6 overwinningen op rij.Sir_Lion schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:08:
[...]
Hindsight he?!
Toen was Ferrari nog heel sterk, na de zomerstop toch wat minder.
Als je alleen naar de overwinningen kijkt dit seizoen dan is Red Bull dominant. Sommige races was dat ook absoluut, maar ook genoeg races waar dat niet zo was. Het is voor mij dan toch anders dan de dominante Mercedes jaren.
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 25-10-2022 14:16 ]
Kimi

2021 was dan ook wel uitzonderlijk spannend doordat Hamilton en Verstappen zo dicht bij elkaar stonden tot in de laatste minuten van het seizoen. Dat was het einde van een jarenlang durende spanning waarin Hamilton dominant was en Verstappen de snel groeiende ster en underdog. Dat was echt een seizoen dat zo goed was dat geen schrijver het zou durven opschrijven omdat we het onrealistisch zouden vinden.Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:32:
Wat dat betreft had ik liever gezien dat Hamilton het weer had gewonnen en Verstappen nog een jaar langer had moeten vechten voor z'n eerste kampioenschap.
Daarom vreesde ik dit jaar een saai seizoen. Na zo'n klapper kon het dit jaar eigenlijk alleen maar tegenvallen. Hoe verder Verstappen voor kwam te staan hoe minder de spanning. Toch is het me allemaal goed meegevallen. Er is genoeg fout gegaan dat er in de meeste wedstrijden toch nog echt iets was om voor te knokken. Verstappen heeft zich een aantal keren moeten terugvechten van gridstraffen en andere tegenslagen. Vaak genoeg om het spannend te houden. Ook hebben we voor mijn gevoel dit jaar geluk gehad met vlaggen en safetycars. Een aantal keren is er iemand precies op het juiste moment gecrasht toen het saai leek te worden.
Zelf heb ik wel bewust wat moeite gedaan om niet alleen Verstappen te volgen maar ook anderen. De races waarin Verstappen wel dominant voorop reed was er eigenlijk altijd wel een spannende gevecht achter hem.
Het roept ook wel de vraag op hoe het volgend jaar verder zal gaan. Maakt RedBull weer een stap voorwaarts zodat ze net zo dominant worden als Mercedes de afgelopen jaren wat? Of hakken de beperkingen voor de winnaar (zoals minder windtunneltijd) er zo hard in dat ze het niet meer bij kunnen houden*?
Zelf denk ik dat de auto van RB minder goed is als het lijkt.
Ten eerste omdat Ferrari het talloze keren voor zichzelf heeft verprutst met slechte strategie en dan ook nog wat motorproblemen. Maar de problemen met de betrouwbaarheid van de motor mag Ferrari oplossen (ondanks de freeze) . De problemen met de strategie zijn niet zo zeer technisch van aard, die kunnen dus ook heel snel opgelost worden. Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, maar het zou kunnen.
Ten tweede Mercedes. Dat team heeft al vrij vroeg toegegeven dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen die ze dit jaar niet meer hebben kunnen herstellen. Die zouden komende jaar dus ook wel eens een flinke stap voorwaarts kunnen maken.
Ten derde blijft het gat tussen Verstappen en Perez vrij groot. Volgens mij groter dan het gat tussen Hamilton en Bottas was in hun tijd. Bottas lukte het meestal wel om tweede te worden. Vaak was na 1 ronde al duidelijk dat de Mercedessen fors sneller waren dan de rest. Dat is een aanwijzing dat het Verstappen is die het verschil maakt, niet de auto.
Ten slotte leek het de strategie van RB te zijn om hun auto zo snel mogelijk te ontwikkelen en zoveel mogelijk vroeg in het jaar te doen. Speltechnisch gezien is dat een slimme aanpak. Dat heeft waarschijnlijk als gevolg dat ze nu weinig ruimte meer hebben om de auto verder te ontwikkelen terwijl andere teams langer door hebben kunnen ontwikkelen om het gat weer te verkleinen.
* Het roept te de vraag op of Mercedes de verkeerde keuze heeft gemaakt doordat ze het seizoen moesten beginnen met de strengste beperkingen.
Mercedes heeft met hun unieke ontwerp ook nog het nadeel dat ze bij niemand anders ideeen kunnen op doen.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:29:
[...]
2021 was dan ook wel uitzonderlijk spannend doordat Hamilton en Verstappen zo dicht bij elkaar stonden tot in de laatste minuten van het seizoen. Dat was het einde van een jarenlang durende spanning waarin Hamilton dominant was en Verstappen de snel groeiende ster en underdog. Dat was echt een seizoen dat zo goed was dat geen schrijver het zou durven opschrijven omdat we het onrealistisch zouden vinden.
Wat dat betreft had ik liever gezien dat Hamilton het weer had gewonnen en Verstappen nog een jaar langer had moeten vechten voor z'n eerste kampioenschap.
Daarom vreesde ik dit jaar een saai seizoen. Na zo'n klapper kon het dit jaar eigenlijk alleen maar tegenvallen. Hoe verder Verstappen voor kwam te staan hoe minder de spanning. Toch is het me allemaal goed meegevallen. Er is genoeg fout gegaan dat er in de meeste wedstrijden toch nog echt iets was om voor te knokken. Verstappen heeft zich een aantal keren moeten terugvechten van gridstraffen en andere tegenslagen. Vaak genoeg om het spannend te houden. Ook hebben we voor mijn gevoel dit jaar geluk gehad met vlaggen en safetycars. Een aantal keren is er iemand precies op het juiste moment gecrasht toen het saai leek te worden.
Zelf heb ik wel bewust wat moeite gedaan om niet alleen Verstappen te volgen maar ook anderen. De races waarin Verstappen wel dominant voorop reed was er eigenlijk altijd wel een spannende gevecht achter hem.
Het roept ook wel de vraag op hoe het volgend jaar verder zal gaan. Maakt RedBull weer een stap voorwaarts zodat ze net zo dominant worden als Mercedes de afgelopen jaren wat? Of hakken de beperkingen voor de winnaar (zoals minder windtunneltijd) er zo hard in dat ze het niet meer bij kunnen houden*?
Zelf denk ik dat de auto van RB minder goed is als het lijkt.
Ten eerste omdat Ferrari het talloze keren voor zichzelf heeft verprutst met slechte strategie en dan ook nog wat motorproblemen. Maar de problemen met de betrouwbaarheid van de motor mag Ferrari oplossen (ondanks de freeze) . De problemen met de strategie zijn niet zo zeer technisch van aard, die kunnen dus ook heel snel opgelost worden. Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, maar het zou kunnen.
Ten tweede Mercedes. Dat team heeft al vrij vroeg toegegeven dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen die ze dit jaar niet meer hebben kunnen herstellen. Die zouden komende jaar dus ook wel eens een flinke stap voorwaarts kunnen maken.
Ten derde blijft het gat tussen Verstappen en Perez vrij groot. Volgens mij groter dan het gat tussen Hamilton en Bottas was in hun tijd. Bottas lukte het meestal wel om tweede te worden. Vaak was na 1 ronde al duidelijk dat de Mercedessen fors sneller waren dan de rest. Dat is een aanwijzing dat het Verstappen is die het verschil maakt, niet de auto.
Ten slotte leek het de strategie van RB te zijn om hun auto zo snel mogelijk te ontwikkelen en zoveel mogelijk vroeg in het jaar te doen. Speltechnisch gezien is dat een slimme aanpak. Dat heeft waarschijnlijk als gevolg dat ze nu weinig ruimte meer hebben om de auto verder te ontwikkelen terwijl andere teams langer door hebben kunnen ontwikkelen om het gat weer te verkleinen.
* Het roept te de vraag op of Mercedes de verkeerde keuze heeft gemaakt doordat ze het seizoen moesten beginnen met de strengste beperkingen.
[ Voor 94% gewijzigd door Help!!!! op 25-10-2022 19:31 ]
PC Specs
Waardoor ze gewoon actief benadeeld worden door de andere teams!!!Help!!!! schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Mercedes heeft met hun unieke ontwerp ook nog het nadeel dat ze bij niemand anders ideeen kunnen op doen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics