[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.287.017 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
D-Ed schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:48:
Het zou mooi zijn dat mocht deze beschuldiging niet kloppen Red Bull de volledige Engelse/F1 pers die op de volgende hypetraine springt de komende races volledig uitsluit van interviews/voor nabeschouwingen etc.

Wishful thinking natuurlijk maar goed, laten we hopen dat het niet klopt en Max een mooi WK achter z'n naam zet één van de volgende races zonder stront over het team gekieperd te krijgen..
Red Bull (en hun sponsoren) heeft de pers net als elk team ook gewoon nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
D-Ed schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:00:
Het laatste seizoen was zo 'toxic' dat ik dit seizoen eigenlijk niets meer volg van de verhalen tussen de races door en pas op vrijdag een beetje begin in te lezen.
Dat is net het "slimme" van Toto en co. Er is drie weken niet gereden, en op de donderdag / vrijdag komt ineens dit verhaal aanwaaien. En zo is er elke keer wel ophef dat ontstaat tijdens een weekend (donderdag meegeteld, immers is dat de persdag).

Dit soort zaken komen nooit onder de aandacht op maandag/dinsdag/woensdag of de F1 loze weekenden. Die ophef ontstaat altijd pas tijdens een weekend als de media & teambazen 3, 4 dagen op elkaars lip zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
stekkiekiller schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Nou kan ik je wel verzekeren dat dat niet gebeurt. Voor een kleine overschrijding een diskwalificatie is nogal buitenproportioneel en zal voor de rechter/CAS (want daar gaat het dan wel heen) geen stand houden.
Zag deze bui om die reden al een beetje hangen. Heb als Manchester City supporter de afgelopen jaren constante gevechten tussen City, UEFA, de andere grote clubs gezien over financial fair play. Geslinger met modder, toevallige "lekjes", veroordelingen en uiteindelijk een zaak bij CAS.

Ondertussen ben je jaren verder, heeft de sport er geen hol aan, en de enige die blij zijn, zijn de advocaten. Dit gezeur lijk je iedere keer te krijgen als je met financial caps gaat werken. And yet here we are.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Homeland schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Red Bull (en hun sponsoren) heeft de pers net als elk team ook gewoon nodig.
Daarom noemen ze zoiets ook een ‘statement maken’.. Dat gaat natuurlijk ook de andere kant op.. Dit kan toch niet goed zijn voor de sponsoren/het merk van (bv) Mercedes? Het haalt de complete sport naar benden imho..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Dat is net het "slimme" van Toto en co. Er is drie weken niet gereden, en op de donderdag / vrijdag komt ineens dit verhaal aanwaaien. En zo is er elke keer wel ophef dat ontstaat tijdens een weekend (donderdag meegeteld, immers is dat de persdag).

Dit soort zaken komen nooit onder de aandacht op maandag/dinsdag/woensdag of de F1 loze weekenden. Die ophef ontstaat altijd pas tijdens een weekend als de media & teambazen 3, 4 dagen op elkaars lip zitten.
Zie mijn opmerking aan @Homeland, slim kan ik het al lang niet meer noemen want heel veel liefhebbers haken gewoon af op deze manier.. Maar goed, dat is mijn gevoel ..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

D-Ed schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Zie mijn opmerking aan @Homeland, slim kan ik het al lang niet meer noemen want heel veel liefhebbers haken gewoon af op deze manier.. Maar goed, dat is mijn gevoel ..
Zolang de meerderheid van de berichten en reacties negatief zijn tov Horner en positief tov Wolff, zal het blijven doorgaan. Ik snap niet hoe men ook hier weer Horner kunnen aanvallen ipv Wolff, maar goed, fans zijn verre van logische beestjes :+

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
siggy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Zolang de meerderheid van de berichten en reacties negatief zijn tov Horner en positief tov Wolff, zal het blijven doorgaan. Ik snap niet hoe men ook hier weer Horner kunnen aanvallen ipv Wolff, maar goed, fans zijn verre van logische beestjes :+
Die teambazen hebben zulke ego's, Horner had ook met een tactvolle reactie de angel uit het verhaal kunnen halen. Maar nee, die gaat als een gorilla op zn borst slaan. Het is echt een grote dierentuin met Toto die zichzelf altijd als de opper gorilla ziet (en dat misschien ook wel is, met veel contacten en contracten in de F1 in zijn beheer van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:52
Ik ben erg benieuwd wat er woensdag uit de koker van de FIA gaat komen mbt potentiele overschrijdingen van de budgetcap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Homeland schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Die teambazen hebben zulke ego's, Horner had ook met een tactvolle reactie de angel uit het verhaal kunnen halen. Maar nee, die gaat als een gorilla op zn borst slaan. Het is echt een grote dierentuin met Toto die zichzelf altijd als de opper gorilla ziet (en dat misschien ook wel is, met veel contacten en contracten in de F1 in zijn beheer van).
Ik denk toch wel dat de bron van deze consternatie iets minder credit verdiend dan diegene die er, op basis van geruchten, er wel op moet reageren. Dat vind ik nogal het ergste.

Ik zou het pas hilarisch vinden als het Stroll Sr. team zou zijn die er 'ver' overheen is gegaan, de buddy van Toto. Maar Toto insinueert uiteraard dat het RB is. En hoe we het ook wenden of keren,op basis van anonieme bronnen, ongefundeerde claims, één week vóórdat het officiele rapport naar buitenkomt (waarom kan dat niet nu al?), is gewoon rellen veroorzaken. De FIA helpt natuurlijk ook niet, maar het is gewoon treurig dat we op dit niveau terecht zijn gekomen. Ik kan me niet meer herinneren of het zó erg was in de hoogtij dagen van Ross Brawn bij Ferrari tov een Patrick Head and de rest.

De FIA moet gewoon ingrijpen, want voor genoeg fans is dit onnodig overkoken en het geeft geen positief beeld van de sport. Het blijft gewoon eenzijdig aanvoelen hoe de FIA er mee omgaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:39
Wolff wil Hamilton gewoon als GOAT hebben. Want dan kan hij de grote man achter de goat worden en als beste team principal de boeken in gaan.

En dat betekent dus dat je elk kampioenschap van een andere coureur in een kwaad daglicht wilt stellen. Zeker als die jouw favoriete coureur, als ze eindelijk in praktisch gelijk materiaal rijden uiteindelijk verslagen word. En als dit jaar blijkt dat de auto toch best belangrijk is, en je nieuwe teamgenoot voor problemen zorgt voor je goat.

Dat is hoe ik het zie. Dit is niet in het belang van AMG. Maar in het belang van Toto zelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fd_-pPdX0AA0zqj?format=jpg&name=medium

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
TinusXIII schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:57:
Ik ben erg benieuwd wat er woensdag uit de koker van de FIA gaat komen mbt potentiele overschrijdingen van de budgetcap.
Er zijn denk ik twee mogelijke uitkomsten:
  1. Het is Red Bull wel, dan is de rel compleet. Dan krijgt Horner alles, na de heftige ontkenningen, dubbel zo hard over hem heen (alhoewel het dan bijzonder blijft dat Mercedes en Ferrari dit al voor de officiële bekendmaking wisten).
  2. Het is Red Bull niet, dan komt dit als een boemerang terug naar Mercedes en Ferrari.
Welke uitkomst het ook wordt, het wordt een grote rel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
La1974 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:15:
[...]

Er zijn denk ik twee mogelijke uitkomsten:
  1. Het is Red Bull wel, dan is de rel compleet. Dan krijgt Horner alles, na de heftige ontkenningen, dubbel zo hard over hem heen (alhoewel het dan bijzonder blijft dat Mercedes en Ferrari dit al voor de officiële bekendmaking wisten).
  2. Het is Red Bull niet, dan komt dit als een boemerang terug naar Mercedes en Ferrari.
Welke uitkomst het ook wordt, het wordt een grote rel.
Je vergeet een mogelijkheid:
De FIA ziet de shitstorm al aankomen en beseft dat de fans spontaan weglopen als er na 11 maanden opeens een kampioenschap ongeldig verklaard wordt, en woensdag krijgen we te horen dat alle teams zich netjes aan de budgetcap gehouden hebben.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:39
u_nix_we_all schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:27:
[...]

De FIA ziet de shitstorm al aankomen en beseft dat de fans spontaan weglopen als er na 11 maanden opeens een kampioenschap ongeldig verklaard wordt, en woensdag krijgen we te horen dat alle teams zich netjes aan de budgetcap gehouden hebben.
Optie 4: ze hebben zich er allemaal niet aan gehouden :+

Zou het sowieso knap vinden als RB zich er niet aan gehouden heeft terwijl ze het hele jaar een competitive auto hebben gehad... En Merc zich er wel aan heeft gehouden met 2 ontwerpen (een pre testing en 1 eindontwerp) en allerlei verschillende aanpassingen om de auto goed te krijgen met dit nieuwe concept.

I could be wrong. Maar ik verwacht, net als met de "buigende vloer" waar men ook naar RB wees er gewoon weer niets aan de hand blijkt.

Maar das het doel ook niet. Want heel Engeland roept alweer dat RB cheaters zijn vanwege de flexibele vloer en nu dus de budget cap. En wat de FIA ook naar u uiten brengt, voor de Britten zal het altijd de RB cheaters zijn.

Toto wil gewoon elke titel van Max in diskrediet brengen, want Max heeft zijn Golden Boy verslagen in gelijk materiaal. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
u_nix_we_all schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:27:
[...]

Die schaar ik voor het gemak maar onder optie 2. Dan hebben (vooral) Mercedes en Ferrari nog steeds dingen geroepen die niet waar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Het kampioenschap zal niet aan getornd gaan worden want dan gaat de F1 compleet af. Bovendien denk ik niet dat Horner zo van zich af had gebeten als het gerucht waar is. Het gespeculeer op basis van een Italiaans! gerucht is nog erger en Toto doet daar nog een schepje bovenop. Als het is om Red Bull uit evenwicht te brengen zijn ze daar veel te laat mee.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32

flessuh

Set sail for fail!

La1974 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Die schaar ik voor het gemak maar onder optie 2. Dan hebben (vooral) Mercedes en Ferrari nog steeds dingen geroepen die niet waar zijn.
Laten we dan ook hopen dat dat zwaar bestraft wordt.. hoe kwamen ze aan die informatie? Red Bull lijkt het te weten gezien opmerkingen van Max ("ik weet waar het vandaan komt dus maak me geen zorgen")

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:00

JB

Cédric roelt!

Waah schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:41:
[...]

Maar das het doel ook niet. Want heel Engeland roept alweer dat RB cheaters zijn vanwege de flexibele vloer en nu dus de budget cap. En wat de FIA ook naar u uiten brengt, voor de Britten zal het altijd de RB cheaters zijn.

Toto wil gewoon elke titel van Max in diskrediet brengen, want Max heeft zijn Golden Boy verslagen in gelijk materiaal. O-)
Dit.

Ik wil hoe dan ook openheid van zaken hoe die Toto zogenaamd elke keer informatie heeft/krijgt. Die man heeft inmiddels veel te veel vinger in de pap. Vorig jaar een grote Calimero show vanuit Mercedes kamp, vervolgens niet komen opdagen bij uitreiking. Alles nu ook weer op moment dat RBR cq. Max kampioen kan worden in diskrediet brengen en de focus verleggen. Dit gebeurd elke keer vanuit dat kamp.

Als RBR daadwerkelijk fout is en de rest niet, dan dient hier tegen opgetreden te worden. Maar er dient ook duidelijk te worden welke rat(ten) er steeds van te voren informatie lekken welke Toto gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 02-10-2022 10:11 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Horner en Marko zeggen er zelf van dat ze zelf niet eens weten hoeveel het is (vanwege de regelgeving) en dat ze het vreemd vinden dat andere teams informatie over hun budget hebben. Dus ofwel dat is gelekt ergens, ofwel de andere teams speculeren een boel in de rondte (en in dit geval noemen ze dat laster).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joost217
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:48
Waah schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:41:
[...]

Optie 4: ze hebben zich er allemaal niet aan gehouden :+
Of volgens mij de meest waarschijnlijke optie (5): de regels zijn niet helemaal waterdicht en op meerdere manieren te interpreteren. Daarvan hebben één of enkele teams handig gebruik gemaakt. De FIA past de regels aan om onduidelijkheid verder te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

joost217 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Of volgens mij de meest waarschijnlijke optie (5): de regels zijn niet helemaal waterdicht en op meerdere manieren te interpreteren. Daarvan hebben één of enkele teams handig gebruik gemaakt. De FIA past de regels aan om onduidelijkheid verder te voorkomen.
Waarschijnlijk _alle_ teams maar een (aantal) team(s) is/zijn hier “nog slimmer”? mee omgegaan en das natuurlijk oneerlijk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
Maasluip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Horner en Marko zeggen er zelf van dat ze zelf niet eens weten hoeveel het is (vanwege de regelgeving) en dat ze het vreemd vinden dat andere teams informatie over hun budget hebben. Dus ofwel dat is gelekt ergens, ofwel de andere teams speculeren een boel in de rondte (en in dit geval noemen ze dat laster).
Ja dat is toch wel bijzonder. Het is nog niet eens bekend gemaakt door de FIA maar Toto nodigt wel vast even Mattia uit in de hospitality van Mercedes om de zaak eens door te spreken voorafgaand aan de vrije training.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
JB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Waarschijnlijk _alle_ teams maar een (aantal) team(s) is/zijn hier “nog slimmer”? mee omgegaan en das natuurlijk oneerlijk.
Zolang het binnen de regels is heb ik er niet heel veel moeite mee, dat hoort eigenlijk wel bij de F1. Op alle mogelijke manieren op alle vlakken word geprobeerd om de regels zo ruim op te rekken als mogelijk. Mercedes zijn sidepods zijn bijvoorbeeld ook niet echt de bedoeling van de huidige regelgeving, maar het valt er wel binnen. Zelfde gold voor DAS, blown diffusor, mass damper en zo is de lijst heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

TinusXIII schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Ja dat is toch wel bijzonder. Het is nog niet eens bekend gemaakt door de FIA maar Toto nodigt wel vast even Mattia uit in de hospitality van Mercedes om de zaak eens door te spreken voorafgaand aan de vrije training.
Ik vermoed dat FER de fraude-sensoren hiervoor heeft geleverd :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25
Maasluip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:08:
[...]
Maar volgens dit artikel geeft Marko aan dat er een verschil van mening is met de FIA over hun boekhouding en dat ze in het slechtste geval over de budgetcap gaan. Die speculaties zijn blijkbaar niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Het zou opmerkelijk zijn als de FIA woensdag met de mededeling komt dat alle teams onder het plafond zitten en verder geen tekst of uitleg geeft (niet transparant is) waarom het zo lang moest duren of waar de discussie bij RBR over ging. Want als je met creatief boekhouding de budgetcap kunt omzeilen dan heeft zo'n regel weinig zin en kunnen ze hem net zo goed afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Jorick schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Maar volgens dit artikel geeft Marko aan dat er een verschil van mening is met de FIA over hun boekhouding en dat ze in het slechtste geval over de budgetcap gaan. Die speculaties zijn blijkbaar niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Het zou opmerkelijk zijn als de FIA woensdag met de mededeling komt dat alle teams onder het plafond zitten en verder geen tekst of uitleg geeft (niet transparant is) waarom het zo lang moest duren of waar de discussie bij RBR over ging. Want als je met creatief boekhouding de budgetcap kunt omzeilen dan heeft zo'n regel weinig zin en kunnen ze hem net zo goed afschaffen.
“Welkom bij de FIA, waar transparantie al jaren niet meer in ons woordenboek staat.”

Zonder grappen, de FIA heeft hierin al jaren geleden hun eigen ruiten ingegooid. Met het meest recente geval de FER motor en het onderzoek daarnaar. Nooit is er iets naar buiten gekomen, FER zakte volledig weg maar transparantie vanuit de FIA is er nooit gekomen.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Die budgetcap was meteen al vol kritiek. Motorhomes werden nog even uit de grond gestampt, potjes geld bewust anders laten lopen werd al meteen voorzien. Dat systeem rammelt ws. aan alle kanten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
De budgetcap is niet onfeilbaar, en dat wisten we allemaal van tevoren. Sterker nog, verschillende teams haalden dat aan als reden om het dan meer helemaal niet in te voeren. Hoe dan ook zullen de grote teams kritischer naar hun uitgaven zijn gaan kijken en zorgt dat voor een gelijker speelveld. Als de FIA leert om transparant te zijn in de uitleg van de regels (en handhaving daarvan) en wanneer welke straffen worden uitgedeeld, dan hebben we een systeem wat op zijn allerminst beter is dan geen budgetcap.

Zolang de FIA niet transparant en consequent straffen uitdeelt, blijft het hele principe van de budgetcap (fairplay) sowieso discutabel. Bij consequent straffen uitdelen denk ik overigens aan zaken zoals:
1) budgetcap overschrijding;
2) manipuleren van FIA metingen;
3) de sport in diskrediet brengen.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
Jorick schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

De opmerking van Marko klonk meer als dat volgens RBR bepaalde zaken niet meetellen voor de budgetcap, maar als de FIA vindt dat het er allemaal wel onder valt, ze er minimaal er overheen gaan.

En hoe transparant moet de FIA woensdag zijn? Het gaat wel om concurrentiegevoelige informatie, dus dat kan niet zomaar gedeeld worden. Zelfs delen waar de discussie met RBR over ging is gevoelige informatie die ze niet zomaar kunnen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Transportman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

De opmerking van Marko klonk meer als dat volgens RBR bepaalde zaken niet meetellen voor de budgetcap, maar als de FIA vindt dat het er allemaal wel onder valt, ze er minimaal er overheen gaan.

En hoe transparant moet de FIA woensdag zijn? Het gaat wel om concurrentiegevoelige informatie, dus dat kan niet zomaar gedeeld worden. Zelfs delen waar de discussie met RBR over ging is gevoelige informatie die ze niet zomaar kunnen delen.
Als het zo gevoelig is, wel bijzonder dat andere team(s) het allemaal al weten…

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 19:25
Transportman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Hopelijk transparanter dan hoe ze bijvoorbeeld de zaak met Ferrari en Masi hebben afgedaan want daar is in beide gevallen een geheimhoudingsverklaring overeengekomen wat in mijn optiek niet bevorderlijk is voor het vertrouwen in de FIA.

Teams zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen en kunnen op grote lijnen een redelijke inschatting maken wat financieel wel of niet mogelijk is zonder dat ze daar de boekhouding van de concurrent voor nodig hebben. Het is aan de FIA om alle teams te overtuigen dat iedereen volgens dezelfde regels speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jorick schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Teams zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen en kunnen op grote lijnen een redelijke inschatting maken wat financieel wel of niet mogelijk is zonder dat ze daar de boekhouding van de concurrent voor nodig hebben. Het is aan de FIA om alle teams te overtuigen dat iedereen volgens dezelfde regels speelt.
Dus komen “ze” daar nu pas mee op 1e moment in het volgende seizoen dat Max 2e WDC titel kan pakken? Geloof je het zelf?

Die rekensom was eind 2021 dan toch al lang klaar, als ze dat zelf allemaal helder konden maken tov andere teams?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:55
Jack, met een vat zout nemen, heeft in de Ziggo voorbeschouwing aangegeven dat komende week 2 teams (RBR en AM) een 7.5 miljoen boete krijgen en restricties met windtunnel ed.
Tevens aangegeven dat Nyck voor 2 jaar heeft getekend bij AT en dat Gasly deze week voor 2 jaar gaat tekenen bij Alpine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:29:
Jack, met een vat zout nemen, heeft in de Ziggo voorbeschouwing aangegeven dat komende week 2 teams (RBR en AM) een 7.5 miljoen boete krijgen en restricties met windtunnel ed.
Tevens aangegeven dat Nyck voor 2 jaar heeft getekend bij AT en dat Gasly deze week voor 2 jaar gaat tekenen bij Alpine.
Als ze het komende woensdag bekend maken en Max wint het kampioenschap dan zal het maar over één ding gaan.

Zeer slecht voor de sport dit, dus laat die pallet zout maar komen hoop ik.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
JB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Die rekensom was eind 2021 dan toch al lang klaar, als ze dat zelf allemaal helder konden maken tov andere teams?
Volgens mij zei Horner dat hij het definitieve 2021 financiële overzicht pas in maart dit jaar aan de FIA heeft gestuurd. En dat is ook volgens de regulations (deadline 31 maart 2022)
Chevy454 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Als ze het komende woensdag bekend maken en Max wint het kampioenschap dan zal het maar over één ding gaan.

Ja maar dat hou je toch zolang er giftige teams meedoen. Als het niet over een financieel overzicht gaat, dan verzinnen ze wel iets anders om hun eigen falen te verbloemen.
Enige wat je kan doen is winnen volgens de regels en dat zo uitbundig mogelijk vieren, zodat de hele wereld kan zien wat je hebt bereikt. Dat hebben ze in 2021 ook gedaan en die overwinning is mij meer bijgebleven dan de klaagprocedure van de benadeelde partij

[ Voor 46% gewijzigd door Silent Thunder op 02-10-2022 21:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Chevy454 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Zeer slecht voor de sport inderdaad en ik hoop ook dat de FIA tot op de bodem uitzoekt waar dit vandaan komt, dus hoe Ferrari en Mercedes aan de gegevens komen, of ze nu kloppen of niet.

En ze dan bestraffen voor het in diskrediet brengen van de sport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 22:39
flessuh schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

Zeer slecht voor de sport inderdaad en ik hoop ook dat de FIA tot op de bodem uitzoekt waar dit vandaan komt, dus hoe Ferrari en Mercedes aan de gegevens komen, of ze nu kloppen of niet.

En ze dan bestraffen voor het in diskrediet brengen van de sport
En het hoogstwaarschijnlijk komt er dan over een jaar of 5 uit dat iedereen er overheen is gegaan.
Als de belangen zo groot zijn probeert iedereen het grijze gebied in te kleuren

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Er verschijnen nu wel heel erg veel berichten dat Mateschitz overleden zou zijn, maar kan geen enkele betrouwbare bron vinden. Iemand in Oostenrijk die toevallig iets heeft gelezen op de lokale nieuwssite?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
WhatsappHack schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 01:24:
Er verschijnen nu wel heel erg veel berichten dat Mateschitz overleden zou zijn, maar kan geen enkele betrouwbare bron vinden. Iemand in Oostenrijk die toevallig iets heeft gelezen op de lokale nieuwssite?
Alweer? Donderdag ook al.

Waar vind je die "vele" berichten? Want ik vind er exact 0

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
jack zomer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 01:28:
[...]

Alweer? Donderdag ook al.

Waar vind je die "vele" berichten? Want ik vind er exact 0
De F1 Reddit sub en wat Tweets van journalisten. Maar de mods verbergen de posts op Reddit zo te zien, dus die komen en gaan tot er een betrouwbare bron is zo te zien. (Moet je refreshen om ze voorbij te zien komen. ;))

Als er geen enkele betrouwbare bron is, dan is de logische verklaring dat hij hoogstwaarschijnlijk gewoon nog leeft natuurlijk - maar er komen er nu zoveel voorbij dat ik dus benieuwd ben of de Oostenrijkse (lokale) kranten iets melden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 03-10-2022 01:42 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Over Mateschitz in dit interview vanaf 5:08 zo'n beetje. From the horses om het zo maar even te zeggen. Christian wil er ook niet teveel over kwijt vanwege privacy.

[YouTube: Christian horner post race interview - Singapore gp 2022]

[ Voor 12% gewijzigd door sjaool op 03-10-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 23:47

pro_6or

amateur_60r

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:39:
Erg naïef om te denken dat ook maar één van de grote teams zich heeft gehouden aan de budget cap. Die hebben net als met de regelementen voor de auto's er alles aan gedaan om loopholes en constructies te bedenken om méér geld uit te geven.

Waarschijnlijk hebben ze betere accountants en fiscalisten in dienst dan de FIA...
Een van de ex accountants van Mercedes werkt per dit jaar zelfs bij de FIA, zo goed zijn die dus. O-)

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45
Er gaan wel geruchten (ook op Duitse nieuwssites e.d.) dat hij ernstig ziek zou zijn en al langere tijd niet meer in het openbaar verschenen zou zijn:

https://www.rtl.de/cms/so...schwer-krank-5009340.html

https://www.bild.de/unter...-gruen-81492518.bild.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
pro_6or schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Een van de ex accountants van Mercedes werkt per dit jaar zelfs bij de FIA, zo goed zijn die dus. O-)
Er werkt toch ook een ex-adviseur van Merc bij de Fia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
De_Bastaard schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:21:
Er gaan wel geruchten (ook op Duitse nieuwssites e.d.) dat hij ernstig ziek zou zijn en al langere tijd niet meer in het openbaar verschenen zou zijn:

https://www.rtl.de/cms/so...schwer-krank-5009340.html

https://www.bild.de/unter...-gruen-81492518.bild.html
Dan gaat het spannend worden met wat er van het RedBull team terecht gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45
murphydrz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Dan gaat het spannend worden met wat er van het RedBull team terecht gaat komen.
Tja, misschien een deel Honda maar ze hebben wel die geldput van Mateschitz nodig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Daarom wilde Mateschitz het team ook gedeeltelijk verkopen, aan bv een Porsche. Hij vond volgens de geruchten die 50/50 ook prima. Maar Horner & Marko zouden die 50/50 deal dus tegengehouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Hopelijk kan Max Red Bull kopen. Eindelijk weer eens een teambaas én rijder in één.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
Mog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:38:
Hopelijk kan Max Red Bull kopen. Eindelijk weer eens een teambaas én rijder in één.
Misschien koopt Toto RB.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jasphur schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:13:
offtopic:
Zitten even met onze hoofden vol snot hier een makkelijk weg te kauwen film te kijken: F&F Hobbs and Shaw. Is het hoofdkantoor van de bad guy het hoofdkantoor van McLaren haha. Anyway…
offtopic:
Ah, dus ze hadden hun Woking HQ aan Universal verkocht en van hen teruggehuurd? :P

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:38
Petitie voor de witte RB aankomend weekend :9

Afbeeldingslocatie: https://d3cm515ijfiu6w.cloudfront.net/wp-content/uploads/2021/10/08153803/max-verstappen-friday-practice-turkey-2021-planetf1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
JB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Dus komen “ze” daar nu pas mee op 1e moment in het volgende seizoen dat Max 2e WDC titel kan pakken? Geloof je het zelf?

Nee, bedrijven hebben nooit direct hun definitieve jaarcijfers klaar, daar gaat heel wat tijd over heen. Daarna kon de FIA pas met haar analyse beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
Tleilaxu schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Nee, bedrijven hebben nooit direct hun definitieve jaarcijfers klaar, daar gaat heel wat tijd over heen. Daarna kon de FIA pas met haar analyse beginnen.
Mwah dat kan natuurlijk best sneller als je wil, of al een 'proforma' report in de zomerstop. Als je met dit soort budgetlimieten gaat werken heb je eigenlijk 'near realtime' reporting nodig als FIA, zodat je dit soort gezeik niet hebt en bij wijze van spreken in een seizoen al kan zeggen tegen een team dat ze op de limiet zitten en dus niet meer kunnen/mogen starten. Dat is ook veel eerlijker dan achteraf weer met boetes en straffen komen, zeker omdat puur een financiële straf weinig uithaalt als er wel een sportief voordeel is behaald met de overtreding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:57
Volgens OlavMol/Jack Plooij krijgen zowel RB als Aston Martin een boete van 7.5 miljoen en minder tijd in de windtunnel en CFD? beperkingen.

https://www.tiktok.com/@o...eb_id=7103827584538592774

[ Voor 4% gewijzigd door Robbie T op 03-10-2022 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:54
In hoeverre zou zo'n straf relevant zijn, ik zou eigenlijk op zijn minst een heftige puntenaftrek verwachten in het seizoen waarin de overtreden begaan is, en opvolgende seizoenen waarin nog geprofiteerd wordt van de eerdere overtreding. Uiteraard met verlies van alle inkomsten die betrekking hebben op die punten en mogelijk een verlaging van jouw budget plafond het jaar erna gelijk aan de overschrijding van het voorgaande jaar (of jaren, als een overtreding over meerdere seizoenen gaat.

Bovenstaande komt op mij echt over als een 'slap on the wrist', tenzij de beperkingen zo zwaar zijn dat overtredende teams daar de komende jaren echt last van gaan hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 03-10-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53
Dennism schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:17:
In hoeverre zou zo'n straf relevant zijn, ik zou eigenlijk op zijn minst een heftige puntenaftrek verwachten in het seizoen waarin de overtreden begaan is, en opvolgende seizoenen waarin nog geprofiteerd wordt van de eerdere overtreding. Uiteraard met verlies van alle inkomsten die betrekking hebben op die punten.

Bovenstaande komt op mij echt over als een 'slap on the wrist', tenzij de beperkingen zo zwaar zijn dat overtredende teams daar de komende jaren echt last van gaan hebben.
Die eventuele/alledged beperking van windtunnel tijd (of CFD tijd) zou wel echt pijn doen. die 7.5 M is natuurlijk gewoon een lachtertje.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:54
sanderb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Die eventuele/alledged beperking van windtunnel tijd (of CFD tijd) zou wel echt pijn doen. die 7.5 M is natuurlijk gewoon een lachtertje.
Dat is natuurlijk de vraag, als het een forse beperking is zou dat inderdaad kunnen. Is het echter geen forse beperking doet het mogelijk geen / minder pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:02
Mog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:38:
Weer zo'n rijke pay-driver :+

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Robbie T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:09:
Volgens OlavMol/Jack Plooij krijgen zowel RB als Aston Martin een boete van 7.5 miljoen en minder tijd in de windtunnel en CFD? beperkingen.

Boete gaat van het budget af? Anders schiet het ook niet op.
Waarom denkt Horner/RB dat ze wel onder het plafond zaten? Want als het een verschil om interpretatie gaat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
FIA zit natuurlijk in een lastige situatie, ga je stevig straffen, stel dat je dan ineens dusdanig veel punten afneemt dat Lewis ineens het WK 2021 wint? Dan creëer je weer een complete shitshow.

Of straf je wat zachter waardoor teams ineens de budgetcap niet zo serieus nemen want de straf is toch niet zwaar.

Ze zouden gewoon een boete moeten geven. Het bedrag wat ze teveel hebben uitgegeven 5x aan elk ander team uitkeren en dat kunnen zij dan extra besteden.

Gaat een team dus 5 miljoen boven budget dan keren ze elk ander team 25 miljoen uit en mogen die teams dat gebruiken boven hun budgetcap. Dan straf je het overtredende team flink en hebben andere teams er profijt van. 5x kan ook 2x of 10x zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Overigens, als RB dus een straf krijgt dan heeft Horner zich wel enorm belachelijk gemaakt met zn uitspraken en zal Toto komend raceweekend wel weer los gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Toto gaat toch altijd al los, dat is juist een van de problemen. Zelfs zonder data.

De timing is wel ideaal ook, net wanneer Max weer kampioen wordt gaat het hier over.

Eeuwig zonde.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
pro_6or schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:40:
Toto gaat toch altijd al los, dat is juist een van de problemen. Zelfs zonder data.

De timing is wel ideaal ook, net wanneer Max weer kampioen wordt gaat het hier over.

Eeuwig zonde.
Mjah die roddels dit weekend waren wel echt matig getimed, denk dat dat zeker een opzetje van een Toto/Mattia was, maar als dat FIA rapport altijd al aanstaande woensdag uit zou komen dan kan Toto daar weinig aan doen natuurlijk.

Blijft gewoon bezopen dat iets als dit pas zo laat in het VOLGENDE seizoen bekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
siggy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Zou ook lekker zijn, als ze dan nu met een boete van 7,5 miljoen over het budget van dit jaar heen gaan met 5 miljoen. Daarom is het ook zo wrang dat het zo laat in het jaar is. Als het ergens in maart/april is kan je er rekening mee houden de rest van het jaar om inclusief die boete onder de huidige cap te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
Shinji schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Zou ook lekker zijn, als ze dan nu met een boete van 7,5 miljoen over het budget van dit jaar heen gaan met 5 miljoen. Daarom is het ook zo wrang dat het zo laat in het jaar is. Als het ergens in maart/april is kan je er rekening mee houden de rest van het jaar om inclusief die boete onder de huidige cap te blijven.
Max word in Japan #1 met FL en ze rijden gewoon de laatste 4 races van het jaar niet meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online

Eeuwig zonde.
Toch wist hij nu blijkbaar meer dan verwacht (wat natuurlijk ook slecht is, dan zit er dus iemand bij de FIA te lekken).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:38

Eeuwig zonde.
Wellicht geen populaire mening maar voor mij persoonlijk is de F1 beter af zonder Lewis, Toto en inmiddels zou ik er geen traan om laten als dat hele Mercedes F1 team verdwijnt. Galbakken.
Sinds vorig seizoen is het zo'n enorme janktent geworden dat ik er geen greintje respect meer voor kan opbrengen.

Gister kon ik een lach ook niet onderdrukken met Russell achteraan en Lewis na zijn geklaag over de banden en "this guy is so slow" met zijn 2 fouten. Het is ze gegund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

The_Admin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Mjah die roddels dit weekend waren wel echt matig getimed, denk dat dat zeker een opzetje van een Toto/Mattia was, maar als dat FIA rapport altijd al aanstaande woensdag uit zou komen dan kan Toto daar weinig aan doen natuurlijk.

Blijft gewoon bezopen dat iets als dit pas zo laat in het VOLGENDE seizoen bekend wordt.
Gaat helemaal wat worden als er woensdag wel naar buiten komt dat Red Bull er overheen zit.. krijgt Max zijn wereldkampioenschap wat minder shine. Lijkt mij ook dat Mercedes en Ferrari bewust om die reden er nu mee kwamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Homeland schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Toch wist hij nu blijkbaar meer dan verwacht (wat natuurlijk ook slecht is, dan zit er dus iemand bij de FIA te lekken).
Het is gewoon belachelijk. Plus het bewijst, als woensdag blijkt dat RB en AM er inderdaad overheen zaten, dat Toto een dikke ingang/lijntje heeft met de FIA. Het is gewoon niet goed voor de sport op zijn zachst gezegd. Ik hoop dat Mercedes volgend jaar op zijn best weer 3e team is, dat Toto zijn interesse verliest, zijn aandeeltjes verkoopt en een andere hobby gaat zoeken.

Maar aan de andere kant zegt het ook iets over de FIA, dat ze gewoon lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

Ja ja, bijna ster nr. 2 binnen voor Max :)

* Geholpen door de FIA
** Budget overschreden

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Zullen we gewoon woensdag afwachten? En over Ferrari hoeven we het niet te hebben, die hebben een heel jaar met een leuk truukje rondgereden welke ook niet geheel legaal bleek.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TommyGun schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:16:

* Geholpen door de FIA
** Budget overschreden
Je bent *** vergeten, zit in je avatar verwerkt :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:09
siggy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Waarom denkt Horner/RB dat ze wel onder het plafond zaten? Want als het een verschil om interpretatie gaat....
Van wat ik tot nu toe bij elkaar heb kunnen puzzelen lijkt het te gaan om bepaalde kosten posten en waar die dan zouden horen. Ik vermoed dat het om een verschil van mening gaat over de verdeling van kosten tussen Red Bull Racing en Red Bull Powertrains.

Dat is iets wat Helmut Marko ook al eens heeft laten doorschemeren, niet in zo veel woorden maar hij riep eerder namelijk wel iets over salarissen en bij wie die dan in de boeken zouden horen.

Klinkt eerlijk gezegd als een futiliteit, die dan sportief waarschijnlijk niet eens gevolgen heeft gehad voor de ontwikkeling van de auto, maar alleen organisatorisch een dingetje is en anders volledig voor rekening had gekomen van Honda.

Zou mij niets verbazen wanneer bij AM hetzelfde dan zou spelen. Want die hebben volgens mij ook vorig jaar flink uitgepakt met de nieuwe fabriek en organisatorische zaakjes.

Maar goed we gaan er in het bovenstaande dan vanuit dat RB en AM daadwerkelijk de teams zijn die de cap hebben overschreden. Dat zijn voorlopig (tot woensdag in ieder geval) alleen maar geruchten. Misschien zijn die zaken met betrekking tot RBR en RBP ondertussen allang uit de wereld geholpen, en baseert iedereen zich op oud nieuws.

[ Voor 34% gewijzigd door TIGER1125 op 03-10-2022 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
TommyGun schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:16:

* Geholpen door de FIA
** Budget overschreden
*** Geholpen door Ferrari

Want die hebben echt extreem veel punten verspeeld dit jaar. Dat Verstappen met nog 6 races te gaan al WDC kon worden ondanks 2 DNFs zegt toch ook wel iets over de concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

RobertMe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

*** Geholpen door Ferrari

Want die hebben echt extreem veel punten verspeeld dit jaar. Dat Verstappen met nog 6 races te gaan al WDC kon worden ondanks 2 DNFs zegt toch ook wel iets over de concurrentie.
Behoorlijk :|

De rest van de races maar annuleren, beter voor het milieu ook :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52
Homeland schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:36:
FIA zit natuurlijk in een lastige situatie, ga je stevig straffen, stel dat je dan ineens dusdanig veel punten afneemt dat Lewis ineens het WK 2021 wint? Dan creëer je weer een complete shitshow.

Of straf je wat zachter waardoor teams ineens de budgetcap niet zo serieus nemen want de straf is toch niet zwaar.

Ze zouden gewoon een boete moeten geven. Het bedrag wat ze teveel hebben uitgegeven 5x aan elk ander team uitkeren en dat kunnen zij dan extra besteden.

Gaat een team dus 5 miljoen boven budget dan keren ze elk ander team 25 miljoen uit en mogen die teams dat gebruiken boven hun budgetcap. Dan straf je het overtredende team flink en hebben andere teams er profijt van. 5x kan ook 2x of 10x zijn natuurlijk.
Als je stevig straft, creëer je idd weer enorme shitshow, maar als ze schuldig zijn, zou het natuurlijk wel gedaan moeten worden eigenlijk. Er wordt nu te veel misbruik gemaakt van de regels. Zie ook het hele Ferrari verhaal met sensor wat achter gesloten deuren is afgehandeld. Als je dmv valsspelen overwinningen hebt behaald of titels, zouden die gewoon afgenomen moeten worden. Net als dat ze in de tour de France ook terugwerkend allemaal titels hebben afgenomen nadat renners schuldig zijn bevonden aan dopinggebruik.

Het hele strafsysteem moet eigenlijk op de schop en consequent aangepakt worden. Er zijn nu al te veel voorbeelden van teams die valsspelen of de regels misbruiken en de penalties accepteren die erop staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Mijn probleem is dat dit allemaal boekhoudkundig is.

Mercedes heeft toch nog steeds 1200 FTE in dienst? Redbull en Ferrari rond de 1000?

Hoe kan het dan dat Mercedes niet overspendeert?

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 18:55

-tom-562

Oliesjeik

pro_6or schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:38:

Mercedes heeft toch nog steeds 1200 FTE in dienst? Redbull en Ferrari rond de 1000?

Ze hebben veel stagiaires bij Mercedes? :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Mercedes heeft de contacten om een verschil van mening in haar voordeel te beslechten O-) O-)

Maar serieus, dat er gewoon niet een boekhouder van de FIA in elke fabriek aanwezig is. Budgetcap is nodig, maar dan moet het wel te controleren zijn en vooraf gewoon alles ondubbelzinnig beschreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
BasvanS schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Max word in Japan #1 met FL en ze rijden gewoon de laatste 4 races van het jaar niet meer ;)
Nja ik gok zomaar dat RBR dit jaar toch ook heel graag het constructeurskampioenschap willen binnenhalen en als het even kan een 1-2 in het rijderskampioenschap. :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• murphydrz
siggy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Mercedes heeft de contacten om een verschil van mening in haar voordeel te beslechten O-) O-)

Maar serieus, dat er gewoon niet een boekhouder van de FIA in elke fabriek aanwezig is. Budgetcap is nodig, maar dan moet het wel te controleren zijn en vooraf gewoon alles ondubbelzinnig beschreven zijn.
Die budgetcap is een wassen neus.
Stel dat Jantje van een willekeurig bedrijf zonder banden met Mercedes "even" een vloer ontwerpt en deze tegen minimale kosten op papier doorsluist naar de R&D afdeling van Merc, om vervolgens betaald te worden via een afdeling van Mercedes zonder banden met de F1, dan heeft Merc op papier een goedkope vloer die zogenoemd door haar eigen afdeling is ontworpen.
De windtunnel kan ook gebruikt worden door het bedrijf van Jantje en komt dus nergens in de boekhouding van Merc terecht.

Het sjoemelen is zo vreselijk makkelijk dat die budgetcap complete onzin is.
Uiteraard kan het sjoemelen nog veel creatiever bedacht worden dan bovenstaand voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Motor en motorontwikkeling valt (nu nog) buiten budgetcap toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Motor en motorontwikkeling valt (nu nog) buiten budgetcap toch?
AMG is nog eens een 600 man speciaal voor het F1 project. Ja, die vallen niet onder de budget cap.

1200 man is brackley, het F1 team.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrstylo
  • Laatst online: 02-09 15:10
siggy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Het is gewoon belachelijk. Plus het bewijst, als woensdag blijkt dat RB en AM er inderdaad overheen zaten, dat Toto een dikke ingang/lijntje heeft met de FIA. Het is gewoon niet goed voor de sport op zijn zachst gezegd. Ik hoop dat Mercedes volgend jaar op zijn best weer 3e team is, dat Toto zijn interesse verliest, zijn aandeeltjes verkoopt en een andere hobby gaat zoeken.

Maar aan de andere kant zegt het ook iets over de FIA, dat ze gewoon lekken.
Waarom denkt iedereen dat Toto gelekt heeft naar een Italiaanse krant? :X

Andere salarissen? Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door mrstylo op 03-10-2022 12:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomcatter_31
mrstylo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Omdat mensen een hekel hebben aan het grote boze Mercedes/Toto/Hamilton, dus geeft men het liefst hun overal de schuld van. ;)

of eigenlijk omdat Mercedes vorig jaar de tegenstander was van Verstappen. Als Verstappen niet F1 gereden had en een willekeurige niet Nederlandse coureur X gereden had bij Red Bull, had je niet zoveel ophef gezien. Dan zullen er nog steeds fans geweest zijn die een hekel hadden aan Mercedes, maar lang niet zoveel als nu. Of stel dat de rollen omgedraaid zouden zijn geweest en Verstappen voor Mercedes had gereden en vorig jaar de titel aan Red Bull verloren had, dan had je nu heel veel fans zien schreeuwen dat Red Bull gediskwalificeerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

sanderb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:20:
Stel dat het zo'n boete gaat worden. Als je dit effect wil hebben zou je dit op mindering moeten laten brengen van het budget op het komende seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

murphydrz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Stel dat Jantje van een willekeurig bedrijf zonder banden met Mercedes "even" een vloer ontwerpt en deze tegen minimale kosten op papier doorsluist naar de R&D afdeling van Merc, om vervolgens betaald te worden via een afdeling van Mercedes zonder banden met de F1, dan heeft Merc op papier een goedkope vloer die zogenoemd door haar eigen afdeling is ontworpen.
De windtunnel kan ook gebruikt worden door het bedrijf van Jantje en komt dus nergens in de boekhouding van Merc terecht.

Uiteraard kan het sjoemelen nog veel creatiever bedacht worden dan bovenstaand voorbeeld.
Ik neem toch aan dat zulke simpele dingen toch wel gecontroleerd kunnen worden. Want anders is het nog simpeler, dan kan de FIA never nooit een budgetoverschrijding vinden.
Dat is wel heel kort door de bocht. Er is gelekt naar een Italiaanse krant, dús het is Ferrari/Binotto? Dan zou men wel heel simpel elkaar in een kwaad daglicht kunnen zetten. Mercedes is ook maar een lokaal merkje he :O

Punt is, er is gelekt. Waarom zou een Binotto of Toto, of hun bedrijven, er uberhaupt achterkomen? Dat zou gewoon niet mogen, zeker niet als je complete merken door het slijk kan halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Tomcatter_31 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:51:
[...]

Omdat mensen een hekel hebben aan het grote boze Mercedes/Toto/Hamilton, dus geeft men het liefst hun overal de schuld van. ;)
Zucht. Lekker trollen. Die 'discussie' is al lang geweest. Toto heeft nul loyaliteit behalve aan zichzelf en heft gwoon een slechte invloed op de sport. Daar laat ik het bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomcatter_31
siggy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

Zucht. Lekker trollen. Die 'discussie' is al lang geweest. Toto heeft nul loyaliteit behalve aan zichzelf en heft gwoon een slechte invloed op de sport. Daar laat ik het bij.
Klopt, maar dat geldt voor elke teambaas in F1. Je kan het trollen noemen, maar het is hier al langer zo dat veel mensen heel erg eenzijdig naar zaken kijken. Red Bull is net zo erg. Nu wordt Red Bull verdacht van valsspelen en zie je nog steeds heel veel mensen alleen maar afgeven op Toto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:05
even gek gedacht, vorig jaar over het budget heen bij RB, dit jaar op dezelfde manier gehandeld door RB omdat ze dachten dat het vorig jaar goed was mbt de getallen... Zou wel een nasmaakje geven aan de eventuele 2 titels van Max.

Nog niet bewezen nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:02
Er zou een gesprek zijn geweest tussen Domenicali en Paul Kagame (president Rwanda). Zou toch wat raar zijn als daar een race plaatsvindt. Zuid-Afrika kan ik me inbeelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

fredgroes schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:17:
even gek gedacht, vorig jaar over het budget heen bij RB, dit jaar op dezelfde manier gehandeld door RB omdat ze dachten dat het vorig jaar goed was mbt de getallen... Zou wel een nasmaakje geven aan de eventuele 2 titels van Max.

Nog niet bewezen nl
Dat is ook de reden dat Mercedes met Ferrari op trekt hiermee.

Wat "bron" betreft, de eerste vermelding die ik zag was (op twitter) het gerucht dat AMUS er mee zou komen, wat later hier inderdaad gelinkt was.
Maar ja, dat is media die gewoon de geruchten oppakt. Wat dat betreft vindt ik dat de FIA zich ook verdacht stil houdt. Je zou toch verwachten dat die naast hun statement iets naar buiten brengen dat de onderste steen boven komt wat betreft het lek, maar daar lees je geen woord over.. enkel dat het om een "ongoing process" gaat...
Ik hoop daarom ook dat Red Bull inderdaad naar de rechter stapt om de uitspraken. Het maakt namelijk niets uit of het waar is of niet; Mercedes en Ferrari geven aan dat ze informatie hebben die ze niet kunnen hebben. Daar ligt al een probleem.
cy-gor25 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:19:
Er zou een gesprek zijn geweest tussen Domenicali en Paul Kagame (president Rwanda). Zou toch wat raar zijn als daar een race plaatsvindt. Zuid-Afrika kan ik me inbeelden.
Klopt, zag ik ook voorbij komen op Twitter. Een race op het Afrikaanse continent is zeker een speerpunt van Domenicale, dat is wel duidelijk.
Maar inderdaad, buiten Zuid-Afrika zou ik ook geen circuit weten daar wat in de buurt zou moeten zitten van een F1-gradatie.
Of ze moeten een nieuw stratencircuit doen natuurlijk. :+

[ Voor 21% gewijzigd door flessuh op 03-10-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

[...]

Dat heeft Mateschitz volgens mij allang geregeld. Die weet ook wel dat het leven eindig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
[...]

Zo makkelijk en toch twee teams die er waarschijnlijk bovenuit komen?

Het zal echt niet zo simpel zijn als je het schetst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Robbie T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:09:

Ik heb die uitspraak van hun bewust niet gedeeld omdat ik het voorbarig vind. Gewoon morgen afwachten wat de FIA naar buiten brengt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Kan die natuurlijk ook laten doen.

Ferrari fuel sensor verhaal was Mercedes nog best buddies met Red Bull. Mercedes had ook de theorie v.w.b. dikke kabel langs sensor". Heeft dat doorgegeven aan Red Bull en vervolgens heeft Red Bull aan de FIA gevraagd of dat mocht.

Kan natuurlijk best dat Mercedes deze stuff m.b.t. budget cap vernomen heeft, het heeft doorgespeeld naar Binotto en die naar de pers is gegaan ermee. Waarna Toto lekker verontwaardigd kan doen over een verhaal in Italiaanse krant terwijl die het al lang wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

sjaool schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Ik heb die uitspraak van hun bewust niet gedeeld omdat ik het voorbarig vind. Gewoon morgen afwachten wat de FIA naar buiten brengt. ;)
Waarom niet? Het is heel betrouwbaar. De tekst is zelfs in het Engels. Dus dan weet je het wel.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:37
RobertMe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Kan die natuurlijk ook laten doen.

Kan natuurlijk best dat Mercedes deze stuff m.b.t. budget cap vernomen heeft, het heeft doorgespeeld naar Binotto en die naar de pers is gegaan ermee. Waarna Toto lekker verontwaardigd kan doen over een verhaal in Italiaanse krant terwijl die het al lang wist.
Kan natuurlijk best dat Wolff Satan himself is. Stop aub met allerlei wilde theorieën en verzinsels. Jullie doen precies mee aan wat de bedoeling is; aandacht genereren (positief of negatief).

[ Voor 16% gewijzigd door Patrick4 op 03-10-2022 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Patrick4 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Kan natuurlijk best dat Wolff Satan himself is. Stop aub met allerlei wilde theorieën en verzinsels. Jullie doen precies mee aan wat de bedoeling is; aandacht genereren (positief of negatief).
Het was een uitleg waarom de aanname dat het Toto niet kón zijn net zo goed onzin is omdat een Italiaanse krant het gepubliceerd had.

Er is geen bedoeling, en dit was geen theorie. Dit is een forum waarop gediscussieerd wordt. Als dat niet mag kunnen we alles sluiten.

En als er geen kritiek op Toto mag komen, dan maar wel op Horner of Binotto? Ook niet een beetje hypocriet?

Punt is, als men het kan beargumenteren, dan moet het gewoon kunnen. Simpel zat.

[ Voor 15% gewijzigd door siggy op 03-10-2022 14:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrstylo
  • Laatst online: 02-09 15:10
[...]

Of 1 bedrijf is eigenaar van twee teams en die kan de kosten lekker verdelen tussen twee teams. Dat zou nog makkelijker zijn zelfs
Pagina: 1 ... 103 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics