[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.884 views

Onderwerpen

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:01
Na eerst de nieuwe 2022 wagen van voor naar achteren beschreven te hebben komt nu een artikel en interview met Mario Isola (Pirelli) over wat we nu weten over de 18 inch banden voor het 2022 seizoen.
  • De eerste 18 inch banden zijn al klaar en per boot onderweg. Direct na de testdagen in Abu Dhabi is Pirelli half december direct met de bandenproductie voor het 2022 seizoen begonnen. Volgens Isola kwamen de testresultaten in Abu Dhabi overeen met hun bevindingen tijdens de ontwikkelingsfase en zijn er geen wijzigingen voor 2022 nodig.
  • Echter Abu Dhabi is geen ideaal circuit voor een bandentest. Het is wel een bochtig circuit maar het asfalt is relatief glad en de bochtsnelheid is laag. De echte test komt pas op het circuit van Barcelona met ruw asfalt en snelle bochten en dan wordt pas duidelijk of de banden aan de verwachtingen voldoen. Pirelli hoopt met alle regelwijzigingen in aantocht op een Catalaanse winter en geen sneeuw bij het testen.
  • Wel bracht Abu Dhabi nieuwe inzichten naar voren. Uit terugkoppeling van de coureurs blijkt dat de achterbanden sterker zijn dan de voorbanden wat weer onderstuur tot gevolg heeft.
  • Volgens Isola waren er diverse redenen hiervoor. Er werd door de teams gereden met zogenaamde mule-cars. Deze wagens zijn beperkt in hun afstelmogelijkheden, hadden een aangepaste wagenhoogte en ophanging. De teams probeerden ook nog eens het downforce niveau van een 2022 wagen te simuleren. Om het testen simpel te houden waren ook nog eens de regels voor camber (de hoek van de banden in relatie tot de grond) niet aangepast. Dat zorgde voor balansproblemen aangezien de nieuwe banden een kleinere schouder hebben en daardoor is minder camber bij de vooras beschikbaar.
  • De teams hadden al rekening gehouden met onderstuur en maken zich niet al teveel zorgen en denken dat het bij de nieuwe wagens makkelijk te verhelpen is.
  • De 18 inch banden waren gemiddeld 1,5 seconden per ronde langzamer dan de 13 inch banden maar dat rekent Isola ook toe aan de niet optimaal afgestelde mule-cars.
  • Wat betreft oververhitting en slijtage van banden voldoen de banden. Wel hebben coureurs aangegeven dat wanneer zij langer op de limiet rijden de voorbanden last krijgen van graining bij de zachtere bandsoorten. Pirelli hoopt dat dit effect in Barcelona weg is en waar ook met de hardere banden gereden gaat worden.
  • Voor de pandemie konden teams zelf een bandenkeuze maken maar de teams vinden het systeem van vorig jaar prima en willen hier geen personeelskosten meer aan uitgeven. Daarom blijft het aantal type bandensets voor 2022 seizoen gehandhaafd met 2 sets hard, 3 sets medium en 8 sets soft.
  • De teams zijn nog wel in overleg of de bandenkeuze voor race weekenden met een sprint wel aangepast moeten worden. Andere bandenkeuzes kan misschien voor meer spanning op de baan zorgen.
https://www.auto-motor-un...022-pirelli-untersteuern/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:59

Amphiebietje

In de blubber

Jake schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:37:
offtopic:
Wie stemt er vóór een apart topic:
"[F1] Ik heb seizoen 2021 nog niet verwerkt"
Met poll "Heeft Mercedes seizoen 2021 al verwerkt?" met antwoorden "Ja", "Nee", "Misschien", en "Toto bestelt dagelijks wat extra tafels en koptelefoons". :+

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat een knappe posts maak jij altijd @Chocoball. :)

Veel dank daarvoor!

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 15-01-2022 16:04 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Chocoball
Graag gedaan @dawg. Wel beloof ik niet alles van Auto, Motor und Sport samen te vatten en te vertalen maar als het interessant is en relatie heeft tot het F1 2022 seizoen doe ik het graag. De Britse pers heeft niet zoveel nieuwe dingen over het 2022 seizoen te melden, die hangen nog ergens in het "controversial 2021 season".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
YakuzA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:55:
Ben nog steeds benieuwd naar hoeveel vrijheid er nu in de aero is zodat we differentiatie tussen de teams zien.
Ik denk niet dat we veel meer variatie gaan zien dan afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
YakuzA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:55:
[...]

Ben nog steeds benieuwd naar hoeveel vrijheid er nu in de aero is zodat we differentiatie tussen de teams zien.
De vrijheid is beperkt en de regelgeving is zo gemaakt dat vuile lucht achter de wagen grotendeels verbannen moet worden en blijven. Waar de verschillen straks met name te zien zullen zijn is bij de neus (teams gaan voor smaller dan de FOM), de ophanging rond de spiegels (nauwelijks regels), de vortex tunnels (extra vinnen en flapjes als die te zien zijn) en de luchtinlaten boven en in de side pods (positie en vorm is vrij).

De wagens zullen in het begin van het seizoen nog verschillen maar gaande het seizoen steeds meer op elkaar gaan lijken omdat dan wel duidelijk is welke aëro trucjes beter werken dan andere.

Ben het eens met @RobertMe dat aan de RB18 afbeelding niet te zien is of het de RB18 of de FOM demo is. Ik zou eerder zeggen dat het de FOM demo wagen is gezien de spiegels en achtervleugel want waarom zou je de concurrentie nu al wijzer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Chocoball schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:56:
Ben het eens met @RobertMe dat aan de RB18 afbeelding niet te zien is of het de RB18 of de FOM demo is. Ik zou eerder zeggen dat het de FOM demo wagen is gezien de spiegels en achtervleugel want waarom zou je de concurrentie nu al wijzer maken?
We hebben verschillende keren geruchten gehoord dat de teams aangeven dat hun eigen auto er toch heel anders uit ziet als de demo-auto. Ik ga er van uit dat ze voor die demo auto opzettelijk een extreme configuratie hebben gekozen die wel legaal is maar vooral opvalt en anders is. Maar dat er binnen de regels ook ruimte is voor een wat meer conventionele aanpak en dat de teams daar allemaal voor kiezen omdat ze al lang weten dat dit beter is, anders hadden ze het eerder wel anders gedaan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

maakt mijn vrijdag op kantoor weer een uur extra leuk!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:35

TrekDr0p

QR niet scannen

basvn schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:55:
[Twitter]

Wel jammer ik vond de 1 uur sessies wel veel interessanter om te kijken ivm de drukte op het veld.
Snap wel dat de teams met de nieuwe aero regels wat meer willen trainen. Maar ik zit niet te wachten op de top teams die het eerste half uur niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01

Vuvuzela

My spire is forming

TrekDr0p schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Wel jammer ik vond de 1 uur sessies wel veel interessanter om te kijken ivm de drukte op het veld.
Snap wel dat de teams met de nieuwe aero regels wat meer willen trainen. Maar ik zit niet te wachten op de top teams die het eerste half uur niks doen.
Dan schakel je 30min later in. Opgelost :>

Een uur is te krap, een auto die stil komt te staan op een rotplek, een marshal die geen goede brandblusser kan vinden en een kapot ERS lampje en je bent zo een halve sessie kwijt. En dit jaar kennen ze de auto/banden niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 16-01-2022 22:31 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Chocoball
De situatie met de afwijkende achtervleugel van Mercedes in Brazilië was voor de meeste fans nog wel te begrijpen. In het technisch regelement stond duidelijk beschreven dat de ruimte tussen de 2 achtervleugelelementen tussen de 10 en 85 mm moest zijn. Het technisch regelement voor 2022 is zo aangepast dat het eigenlijk alleen nog voor ingenieurs met CAD kennis te begrijpen is.
  • In het verleden was het ook niet altijd even makkelijk om dingen op te zoeken in de diverse regelementen. Zaken zoals homologatie regels, windtunnel gebruik, testbank restricties of de lijst met onderdelen van de complete aandrijving zijn terug te vinden in het sportregelement i.p.v. het technisch regelement.
  • Het technisch regelement voor 2022 is uitgebreid van 133 naar 169 pagina's en is geschreven voor personen die F1 wagens construeren.
  • Zoals eerder gemeld is de 2022 wagen in secties (legality boxes) opgedeeld. Binnen CAD worden deze secties roosters genoemd en deze bevatten een coördinatensysteem waarbinnen weer referentiepunten zijn opgesteld. Elke vorm, ongeacht hoe deze ontworpen is, moet binnen dit rooster blijven passen.
  • Het regelement maakt daarnaast onderscheid tussen referentievolumes (RV = Reference Volumes) en referentieoppervlakken (RS = Reference Surfaces) en is elk aërodynisch oppervlak beschreven in een coördinatensysteem. In relatie tot de X- en Y-as worden 4 zogenaamde referentiepunten vastgelegd die zo het maximale speelveld in alle 3 de richtingen aangeeft.
  • In het regelement wordt de wagen door 5 lijnen opgedeeld in secties zoals A-A, B-B en C-C. Dat alles krijgt nu nieuwe afkortingen. A-A wordt XA, B-B wordt XB en C-C wordt XC. De assenlijnen krijgen XF en XR als afkorting mee.
  • Een achtervleugel is niet langer meer in lengte, breedte, hoogte beschreven zoals in de artikelen 3.2.3, 3.6.1 en 3.6.2 van het oude technisch regelement maar in coördinaten. Een endplate van een achtervleugel wordt in paragraaf 27.1 nu als volgt beschreven:
    On the plane XR= 140, a surface enclosed by the following peripheral elements:
    a) A line between [410, 325], [430, 515]. b) A line between [430, 515], [480, 660].
    c) A line between [480, 660], [555, 660]. d) A line between [555, 660], [490, 515].
    e) A line between [490, 515], [460, 325]. f) A line between [460, 325], [410, 325].
  • Niet alleen wordt het volume exact voorgeschreven maar ook de kromming van oppervlakken in hun betreffende sectie (legality box). Een voorbeeld daarvan is dat de neus nergens een holle kromming mag hebben.
  • Als straks een wagen niet conform de regels is dan moet dat te begrijpen zijn en na te lezen zijn in het regelement. Om te zorgen dat de fans straks het regelement niet begrijpen zal de FIA moeten zorgen dat het regelement in een begrijpbare vertaling komt anders kan het wederom invloed hebben op hun geloofwaardigheid.
https://www.auto-motor-un...reglement-2022-cad-daten/

P.S. mocht er een Tweaker zijn met CAD kennis die het beter kan verwoorden dan hou ik mij graag aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

En het MiniNews:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Chocoball schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:17:
De situatie met de afwijkende achtervleugel van Mercedes in Brazilië was voor de meeste fans nog wel te begrijpen. In het technisch regelement stond duidelijk beschreven dat de ruimte tussen de 2 achtervleugelelementen tussen de 10 en 85 mm moest zijn. Het technisch regelement voor 2022 is zo aangepast dat het eigenlijk alleen nog voor ingenieurs met CAD kennis te begrijpen is.
  • In het verleden was het ook niet altijd even makkelijk om dingen op te zoeken in de diverse regelementen. Zaken zoals homologatie regels, windtunnel gebruik, testbank restricties of de lijst met onderdelen van de complete aandrijving zijn terug te vinden in het sportregelement i.p.v. het technisch regelement.
  • Het technisch regelement voor 2022 is uitgebreid van 133 naar 169 pagina's en is dus geschreven voor personen die wagens construeren.
  • Zoals eerder gemeld is de 2022 wagen in secties (legality boxes) opgedeeld. Binnen CAD worden deze secties roosters genoemd en deze bevatten een coördinatensysteem waarbinnen weer referentiepunten zijn opgesteld. Elke vorm, ongeacht hoe deze ontworpen is, moet binnen dit rooster blijven passen.
  • Het regelement maakt daarnaast onderscheid tussen referentievolumes (RV = Reference Volumes) en referentieoppervlakken (RS = Reference Surfaces) en is elk aërodynisch oppervlak beschreven in een coördinatensysteem. In relatie tot de X- en Y-as worden 4 zogenaamde referentiepunten vastgelegd die zo het maximale speelveld in alle 3 de richtingen aangeeft.
  • In het regelement wordt de wagen door 5 lijnen opgedeeld in secties zoals A-A, B-B en C-C. Dat alles krijgt nu nieuwe afkortingen. A-A wordt XA, B-B wordt XB en C-C wordt XC. De assenlijnen krijgen XF en XR als afkorting mee.
  • Een achtervleugel is niet langer meer in lengte, breedte, hoogte beschreven zoals in de artikelen 3.2.3, 3.6.1 en 3.6.2 van het oude technisch regelement maar in coördinaten. Een endplate van een achtervleugel wordt in paragraaf 27.1 nu als volgt beschreven:
    On the plane XR= 140, a surface enclosed by the following peripheral elements:
    a) A line between [410, 325], [430, 515]. b) A line between [430, 515], [480, 660].
    c) A line between [480, 660], [555, 660]. d) A line between [555, 660], [490, 515].
    e) A line between [490, 515], [460, 325]. f) A line between [460, 325], [410, 325].
  • Niet alleen wordt het volume exact voorgeschreven maar ook de kromming van oppervlakken in hun betreffende sectie (legality box). Een voorbeeld daarvan is dat de neus nergens een holle kromming mag hebben.
  • Als straks een wagen niet conform de regels is dan moet dat te begrijpen zijn en na te lezen zijn in het regelement. Om te zorgen dat de fans straks het regelement niet begrijpen zal de FIA moeten zorgen dat het regelement in een begrijpbare vertaling komt anders kan het wederom invloed hebben op hun geloofwaardigheid.

P.S. mocht er een Tweaker zijn met CAD kennis die het beter kan verwoorden dan hou ik mij graag aanbevolen.
Minder Makkelijk te begrijpen maar lijkt op het eerste gezicht toch een poging om de hoeveelheid flapjes, randjes, lipjes en andere tierelantijnen te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:21
basvn schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:55:
[Twitter]

Helaas niet. De vrije trainingen worden vooral in de middag gereden, als ik RacingNews365 mag geloven. (https://racingnews365.nl/...dit-zijn-de-veranderingen)
Vrijdag
09:00 - Media/scrutineering
13:00 - 14:30 - Eerste vrije training
15:00 - 16:00 - Mediasessie met de teambazen
17:00 - 18:30 - Tweede vrije training
Vanaf 19:00 - Media/briefings

Zaterdag
09:00 - 10:30 - Coureur/fan interactie, handtekeningen (elk team minimaal 15 minuten)
12:00 - 13:00 - Derde vrije training
15:00 - 16:00 - Kwalificatie
Vanaf 17:00 - Media/briefings

Zondag
13:30 - Coureursparade
15:00 - Start van de race
18:00 - Media

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:28
Extigo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:56:
[...]

Helaas niet. De vrije trainingen worden vooral in de ochtend gereden, als ik RacingNews365 mag geloven. (https://racingnews365.nl/...dit-zijn-de-veranderingen)

[...]
In de ochtend? In het schema wat je quote zie ik nul keer een veilige training in de ochtend?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
alesandro_46 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:55:
[...]

In de ochtend? In het schema wat je quote zie ik nul keer een veilige training in de ochtend?
Niet in de ochtend. Sorry, ik was nog niet wakker |:( . Heb mijn bericht aangepast :) .

Steam

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Extigo
Volgende datum is bekend gemaakt!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FJSco12WUAMoJcw?format=jpg&name=medium

[ Voor 27% gewijzigd door Extigo op 17-01-2022 08:50 ]

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52
Extigo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:56:
[...]

Helaas niet. De vrije trainingen worden vooral in de middag gereden, als ik RacingNews365 mag geloven. (https://racingnews365.nl/...dit-zijn-de-veranderingen)

[...]
Dat zijn denk ik lokale tijden ? Bij races die niet in Europa zijn zal het hier dus wat afwijken ivm tijdzones ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:57
Denk dat het wachten wordt op de bekendere youtube-experten die het enigzins begrijpelijk kunnen uitleggen.

Het zal waarschijnlijk in grote lijnen wel simpel zijn. Zoiets van "alle onderdelen moeten passen in hun specifieke doos" om het volume te bepalen en dan zaken als "dat moet vlak zijn" of net niet.

Denk dat ze zeer ver zijn gegaan om de slimmeriken bij de teams te snel af te zijn. Voor die mannen(/vrouwen) mag je het natuurlijk niet te simpel maken anders gaan ze weer tientallen loopholes vinden.
En je kan er bijna geld op zetten dat ze toch nog loopholes gaan vinden

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:35

TrekDr0p

QR niet scannen

• knip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfWXHKbaAbxl13N-SsWgv7i2Wo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gAO5i9lAxNIvjwdyCui5ukTc.png?f=user_large

Ik heb even een CAD bestandje gemaakt.
Zoals je kan zien krijg je met die coordinaten die jij aangeeft voor het onderdel XR=140 een gesloten vorm waar het binnen moet vallen.
Wat ik eruit begrijp is dat ze in dit vlak het zo gek mogen maken als het maar binnen de lijntjes blijft.

En zo zal de hele wagen gespecificeerd worden in dit soort 2d/3d vlakken

[ Voor 7% gewijzigd door TrekDr0p op 17-01-2022 11:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 16:27
En toch he... 'vroeger', toen teampresentaties nog betekenden dat er een volledige onthulling werd gedaan, inclusief 2-uur durende show met schaars geklede dames die begeleid door confetti-kanonnen de opkomst van de wagen op het podium aankondigden terwijl Beyoncé door de speakers galmt... toen keek ik echt uit naar de nieuwe presentaties. Vervolgens heel het internet afstruinen naar alle 'expert' analyse filmpjes die zogenaamd met het blote oog kunnen zien of iets aerodynamisch is en welke auto kampioen wordt. En alle detailfoto's van mini-onderdelen met interessante pijltjes erbij (waardoor bij mij steevast de indruk werd gewekt dat dit kwam van iemand die er een wetenschappelijke studie op had losgelaten en dus wel gelijk MOEST hebben).

Tegenwoordig betekent een 'teampresentatie' dat je wat 3D-Max renders krijgt met laag-contrast bewerkte onderdelen zodat je precies NIETS ziet, anders dan de namen van de sponsors. Daarnaast blijkt vaak dat de daadwerkelijke auto bij de wintertest er compleet anders uit ziet.

Nee, van dit soort aankondigingen word ik niet meer opgewonden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

TrekDr0p schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb even een CAD bestandje gemaakt.
Zoals je kan zien krijg je met die coordinaten die jij aangeeft voor het onderdel XR=140 een gesloten vorm waar het binnen moet vallen.
Wat ik eruit begrijp is dat ze in dit vlak het zo gek mogen maken als het maar binnen de lijntjes blijft.

En zo zal de hele wagen gespecificeerd worden in dit soort 2d/3d vlakken
Tweaker hier die dagelijsk CAD tekent, zo moet je het idd opvatten. Het is in feite niet zo moeilijk :P Er is gewoon een bepaald volume in het coördinatenstelsel (de ruimte) gereserveerd voor onderdeel X, dat volume is afgekaderd door middel van die kandidaten.
Het zou leuk zijn als de FIA een (interactief) 3D model van een auto online gooit, met daarin de desbetreffende volumes gedefinieerd en gevisualiseerd door middel van kleurtjes. Kan je mooi bepaalde volumes aan- en uitzetten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 16:17
RobertMe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Dan snap je marketing niet :p

Alles wat de teams nu laten zien wordt enorm gehyped. Dus een render met een RB logo trekt ook gewoon flink de aandacht.

Daarnaast, zoals iemand hierboven ook al aan gaf, de regels geven extreem weinig ruimte tot interpretatie en eigen ontwikkeling. De achtervleugel, waar het hier om gaat, zullen dus echt maar minimale verschillen in zitten. Dus of het nu een render op basis van de FOM demo auto is, of een render van de RB18, of een foto van de daadwerkelijke RB18, of een render van de Mercedes, of .. echt niemand kan dat er aan zien.
Ik denk dat het idd ook gewoon de Fia concept car was.

Ik zou het wel mooi vinden als RBR met wat beelden van een voor of achtervleugel komen die toch net niet kloppen om wat zand in de ogen van de competitie te strooien. :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

misschien was de combinatie roze met Aston groen idd wat teveel voor hun :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

-tom-562 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Tweaker hier die dagelijsk CAD tekent, zo moet je het idd opvatten. Het is in feite niet zo moeilijk :P Er is gewoon een bepaald volume in het coördinatenstelsel (de ruimte) gereserveerd voor onderdeel X, dat volume is afgekaderd door middel van die kandidaten.
Het zou leuk zijn als de FIA een (interactief) 3D model van een auto online gooit, met daarin de desbetreffende volumes gedefinieerd en gevisualiseerd door middel van kleurtjes. Kan je mooi bepaalde volumes aan- en uitzetten.
Zo'n visueel model zullen ze ongetwijfeld intern wel al hebben om te zoeken naar gaten/loopholes in hun boxing.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CousinBoneless schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:58:
[...]
En toch he... 'vroeger', toen teampresentaties nog betekenden dat er een volledige onthulling werd gedaan, inclusief 2-uur durende show met schaars geklede dames die begeleid door confetti-kanonnen de opkomst van de wagen op het podium aankondigden terwijl Beyoncé door de speakers galmt... toen keek ik echt uit naar de nieuwe presentaties. Vervolgens heel het internet afstruinen naar alle 'expert' analyse filmpjes die zogenaamd met het blote oog kunnen zien of iets aerodynamisch is en welke auto kampioen wordt. En alle detailfoto's van mini-onderdelen met interessante pijltjes erbij (waardoor bij mij steevast de indruk werd gewekt dat dit kwam van iemand die er een wetenschappelijke studie op had losgelaten en dus wel gelijk MOEST hebben).

Tegenwoordig betekent een 'teampresentatie' dat je wat 3D-Max renders krijgt met laag-contrast bewerkte onderdelen zodat je precies NIETS ziet, anders dan de namen van de sponsors. Daarnaast blijkt vaak dat de daadwerkelijke auto bij de wintertest er compleet anders uit ziet.

Nee, van dit soort aankondigingen word ik niet meer opgewonden...
Sinds het begin van de 'livery-reveal' is het idd wat bergafwaarts gegaan.

Maargoed met alle 3d technieken en digitale foto's van tegenwoordig is het ook wel gevaarlijk om wat weg te geven aan de concurrentie.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

sjaool schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:02:
Mercedes verliest en wil Masi weg hebben? Dat zou net zoiets zijn dat in een andere sport de verliezende partij een scheidsrechter weg wil hebben. Masi is ook niet het "probleem". Het probleem zijn de partijen die nu ophef lopen te maken over een sport waarin de regels niet eenduidig zijn zodat ze ook niet eenduidig kunnen worden geïnterpreteerd. Masi heeft binnen de regels die hij toch zijn beschikking heeft gehandeld en dat kun je hem niet kwalijk nemen. Daarvoor moet je bij de FIA zijn.
Het is denk ik niet het verliezen, maar de manier waarop. Masi wist wat het resultaat zou zijn toen hij de beslissing nam om het anders te doen dan anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-01-2022 14:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Dj-sannieboy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:41:
[...]
Het is denk ik niet het verliezen, maar de manier waarop. Masi wist wat het resultaat zou zijn toen hij de beslissing nam om het anders te doen dan anders.
Dat wordt er wel bijgehaald, maar bij de briefing werd toch echt heel duidelijk gevraagd hoe om te gaan met een (V)SC en is door de teams aangegeven dat ze mits mogelijk zonder (V)SC wilden finishen. En dat is precies wat Masi vanaf het begin heeft geprobeerd en uiteindelijk ook is gelukt.

De beslissing is genomen zodat er geraced kon worden, niet om Max te laten winnen. Daarnaast zaten we in deze situatie juist doordat eerdere beslissingen in het voordeel van Merc uit zijn gepakt. Partijdigheid kun je wat mij betreft daarom wel uitsluiten.

[removed]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Dj-sannieboy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Nee, dat wist Masi niet, dat is een aanname. De afspraak was gemaakt met de teams dat er altijd onder groen zou worden gefinisht. En dat is gebeurd. Dat Mercedes het weggegooid heeft door Lewis te laten rijden, daar kan Masi niks aan doen. Mercedes had zoveel snelheid dat ze een veel agressievere strategie zouden kunnen gebruiken maar dat hebben ze dus niet gedaan. Ze hadden het dus eigenlijk al verloren bij de eerste pitstop. Wil je winnen dan moet je initiatief nemen en niet afwachten. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 10-09 07:50
Is er iemand die een lijstje bij houdt (misschien voor de OP ?) ... de nieuwe auto's worden gepresenteerd op:

10 februari: Aston Martin
11 februari: McLaren - MCL36
17 februari: Ferrari

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
loekf2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:26:
Is er iemand die een lijstje bij houdt (misschien voor de OP ?) ... de nieuwe auto's worden gepresenteerd op:

Zou fijn zijn als dat in de OP wordt bijgehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik betwijfel of de teams bij launch hun ware gezicht al zal laten zien. Het zou me verbazen als we heel veel verschillende dingen/concepten gaan zijn bij de launch. Pas bij de 2e tests zullen de teams het eea uit de kast trekken. Ben benieuwd of er teams botweg de demo auto zullen gebruiken om gewoon elkaar zand in de ogen te gooien. Wel weer flink wat geluiden die Ferrari tippen, maar alleen al vanwege de motoren zal Merc het team zijn die weer goed uit de stratblokken zal komen.

De vraag is nu of Honda nog wat met de motor heeft kunnen doen én of Newey nog een laatste kunststukje kan vertonen. Ik denk met 63 dat dit wel de laatste grote regelverandering voor Newey zal zijn. Benieuwd of hij nog een dijk van een aero-concept kan neerzetten. Mercedes zal niet stil hebben gezeten naast hun stoere praat het hele jaar door.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

siggy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:59:
Ik betwijfel of de teams bij launch hun ware gezicht al zal laten zien. Het zou me verbazen als we heel veel verschillende dingen/concepten gaan zijn bij de launch. Pas bij de 2e tests zullen de teams het eea uit de kast trekken. Ben benieuwd of er teams botweg de demo auto zullen gebruiken om gewoon elkaar zand in de ogen te gooien. Wel weer flink wat geluiden die Ferrari tippen, maar alleen al vanwege de motoren zal Merc het team zijn die weer goed uit de stratblokken zal komen.
Ik weet niet of ze met zoveel op het spel de ruimte hebben om de 1e pre season test de sandbag te doen.

Misschien dat ze wel een aantal dingen bewaren voor de 2e test die ze geheim willen houden, maar vermoed dat ze de tijd met de echte auto wel nodig zullen hebben om een stabiele basis te hebben bij de 1e race.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:40
sjaool schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:04:
[...]

De afspraak was gemaakt met de teams dat er altijd onder groen zou worden gefinisht. En dat is gebeurd.
Exact! En die afspraak hoor je nooit terug in alle discussies in de voornamelijk engelse media. Afspraak is afspraak en daar hield Masi zich aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

sjaool schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Nee, dat wist Masi niet, dat is een aanname. De afspraak was gemaakt met de teams dat er altijd onder groen zou worden gefinisht. En dat is gebeurd. Dat Mercedes het weggegooid heeft door Lewis te laten rijden, daar kan Masi niks aan doen. Mercedes had zoveel snelheid dat ze een veel agressievere strategie zouden kunnen gebruiken maar dat hebben ze dus niet gedaan. Ze hadden het dus eigenlijk al verloren bij de eerste pitstop. Wil je winnen dan moet je initiatief nemen en niet afwachten. ;)
Iedereen kon op voorhand zeggen dat Max op verse banden en zonder iets te verliezen er voorbij zou gaan. Dat wist Masi ook. Wat mij betreft heeft hij het WK dan ook beslist. Ik heb nog nooit een SC zo snel naar binnen zien gaan terwijl de achterblijvers nog niet aangesloten zijn.

Mercedes had alles te verliezen dus natuurlijk hebben ze geen initiatief genomen en de 1e plek weggegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-01-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Iedereen kom op voorhand zeggen dat Max op verse banden en zonder iets te verliezen er voorbij zou gaan. Mercedes had alles te verliezen dus natuurlijk hebben ze geen initiatief genomen en de 1e plek weggegeven.
Hoezo wist je iedereen dat op voorhand? Als Verstappen er daar in T5 niet langs was gegaan, een plek waar niemand het had zien aankomen, had ik het nog wel eens willen zien. Zie ook hoe Hamilton het tweede rechte stuk vrij makkelijk weer langszij komt. En ja, Hamilton had slechte banden, maar dat had Perez halverwege de race ook toen Hamilton op vers rubber zat en die wist ook even 6 seconden van de rondetijd van Hamilton af te snoepen, en zeker in de derde sector is het makkelijk verdedigen.
Juist als Masi ze achter de SC had laten finishen had hij de wedstrijd beslist, nu was het, in zijn woorden "we went car racing". Ja, de kans was natuurlijk groot dat Verstappen er voorbij ging, maar het was verre van een zekerheid. En zoals gezegd, als het in T5 niet gebeurd was had ik het nog wel eens willen zien, gezien hoe Hamilton nog terug kwam / de straight line snelheid die hij had.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 14:01

Vuvuzela

My spire is forming

Zit ik in het juiste topic? Of ben ik een maand terug de tijd in gegaan?

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Vuvuzela schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:15:
Zit ik in het juiste topic? Of ben ik een maand terug de tijd in gegaan?
Folie a deux hier. >:)

Anyway, Merc heeft de afgelopen 7 jaar tijdens de tests nooit wat laten zien, ik meen zelfs dat ze alleen maar op de medium bandjes altijd naar buiten zijn gegaan. Altijd maar km's maken en dan bij de eerste race knallen. Het is en blijft een auto geoptimaliseerd voor Tilke banen, dus ik hoop dat Australie dit keer wel door kan gaan. Jeddah dit keer als 2e race, en dan met ground effect auto's. Ai ai ai, dat wordt wat.

Wanneer is overigens de rechtzaak tegen de vergunning van Zandvoort? Ik vrees dat die inhoudelijk wel eens heel snel van tafel geveegd kan worden. En benieuwd of Lammers & Co dan op tijd iets kunnen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:57
rachez schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Exact! En die afspraak hoor je nooit terug in alle discussies in de voornamelijk engelse media. Afspraak is afspraak en daar hield Masi zich aan.
Het was dan ook geen harde afspraak, slechts een wens van de teams om waar mogelijk onder groen vlag te finishen.

Persoonlijk vind ik een late SC altijd zonde van de race. Dan liever een rode vlag zodat iedereen op verse banden kan starten en dan een paar.ronden sprintrace

[ Voor 17% gewijzigd door Philip Ross op 17-01-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Philip Ross schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Het was dan ook geen harde afspraak, slechts een wens van de teams om waar mogelijk onder groen vlag te finishen.

Persoonlijk vind ik een late SC altijd zonde van de race. Dan liever een rode vlag zodat iedereen op verse banden kan starten en dan een paar.ronden sprintrace
Net zoals de wens van de teams was om niet meer naar de uitkomst van een crash te kijken :P

Dat laatste zie ik wel vaker als opmerking voorbij komen, want 'dat is eerlijk'. Daar kan ik dus nooit echt bij. Stel iemand heeft strategisch een betere keuze gemaakt, of gewoon een gok, en dat pakt beter uit. Is dat eerlijk voor de rest als we dan de hele race resetten en opnieuw beginnen? Zie bijv. Imolar met Hamilton. Gratis rondje achterstand terug. Is dat 'eerlijk'? Nee, maar dat hoort er gewoon bij. Geluk en pech, dat hoort bij sport/competitie. Stel er komt regen aan, maar is niet duidelijk of het wel of niet komt, gaan we dan de race stopzetten om te zorgen dat iedereen een regensetup kan 'maken'? Of is het dan niet enorm lullig voor diegene die op de zaterdag daar al rekening mee heeft gehouden?

Soms pakt het goed uit, soms niet. That's life.

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:En inmiddels ben ik het ook meer dan zat om de eindeloze herhaling van de ontknoping van vorig seizoen, maar door de vingers te zien onder de noemer van "discussie faciliteren". Dit was het dus. Ga er gerust vanuit dat die reacties in het vervolg verwijderd zullen worden. Dit is allang geen zinvolle discussie meer, maar een eindeloze herhaling van zetten die dit topic alleen maar overheerst.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Even wat geruchten dan maar....

Abiteboul linked with Red Bull Powertrains role

It has been rumoured that Cyril Abiteboul will move to Red Bull to take charge of their new Powertrains department.

Prost exits as Szafnauer edges closer to joining Alpine

Alain Prost has become the latest high-profile figure to leave Alpine as the French team continues its behind-the-scenes shake-up ahead of the new F1 season.

Vooral die eerste zou mij toch wel heel erg verbazen...

[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 17-01-2022 22:21 ]

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

albino71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:20:

It has been rumoured that Cyril Abiteboul will move to Red Bull to take charge of their new Powertrains department.

Prost exits as Szafnauer edges closer to joining Alpine

Alain Prost has become the latest high-profile figure to leave Alpine as the French team continues its behind-the-scenes shake-up ahead of the new F1 season.

Vooral die eerste zou mij toch wel heel erg verbazen...
Tsja Cyril, was hij niet alleen maar zo hoog kwam omdat ie goede vrienden was met de baas van Renault? Het is omdat Fransen zo chauvaunistisch als maar wat zijn, maar een dergelijk persoon als hoge baas was allang weggebonjoured (baguette intended). Hij zal wel contacten hebben, de mensen wegkunnen peuteren die RB nodig heeft voor haar eigen motorproject.

Alain Prost alweer weg, ik vraag me af wat zijn toegevoegde waarde is/was. Ik houd intussen niet meer bij hoe snel hij ergens naar binnenkomt en weer heel snel de deur weer vindt. Maar goed, hij is een naam.

Ik ben benieuwd hoe Szafnauer het gaat doen bij Alpine. Gevoelsmatig een enorme mismatch. Eerste niet-Fransoos sinds Flavio als baas bij het F1 team?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Extigo
Prost zijn exit was niet heel netjes, aldus Prost zelf.
https://the-race.com/form...s-alpine-announces-split/
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FJW96K4aQAITiIX?format=jpg&name=large

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Prost zat sinds 2017 bij Renault. Wat hij exact deed, je ne sais pas. Beetje de rol die Niki Lauda bij Mercedes, had denk ik.
Abiteboul bij RB? Zullen Horner en Markko blij van worden. Abiteboul heeft niet veel gepresteerd, eerder een zooitje van gemaakt al die tijd.

Wordt wel steeds nieuwsgieriger naar de nieuwe auto's. Wat gaan de teams brengen, wie van de rijders stelt teleur en wie verrast?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:28
Ik denk dat Abiteboul naar RB Powertrains gaat omdat de kwaliteit van de power unit zó goed is dat ze dat wat willen verlagen. :+

Zonder dollen, mocht het waar zijn dan ben ik benieuwd wat zijn functie gaat zijn.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Abiteboul gaat naar Red Bull Powertrains maar heeft niks met de motorontwikkeling te maken. Het schijnt dat hij daar de zakelijke kant voor zijn rekening gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52
sjaool schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:44:
Abiteboul gaat naar Red Bull Powertrains maar heeft niks met de motorontwikkeling te maken. Het schijnt dat hij daar de zakelijke kant voor zijn rekening gaat nemen.
Ik dacht even je gaat zeggen dat hij daar schoonmaker wordt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Plenkske schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Ik dacht even je gaat zeggen dat hij daar schoonmaker wordt :D
Wij hebben een schoonmaakbedrijf maar zou hem niet snel in dienst nemen. ;)

Krijg altijd het idee dat Abiteboul zich belangrijker en groter vindt dan degene die zijn loon betaalt.

[ Voor 17% gewijzigd door Sepp14 op 18-01-2022 09:05 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Krijg het idee dat het niet zo goed gaat daar bij Alpine.. jemig wat een vertrekken: Budkowski , Prost.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Honda kwam nog wat pk tekort en Cyril weet hoe je 1000 pk motoren kunt bouwen. :)

Even afwachten hoe serieus de geruchten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

G_Dragon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:20:
Krijg het idee dat het niet zo goed gaat daar bij Alpine.. jemig wat een vertrekken: Budkowski , Prost.
volgens mij is er niets veranderd; gaat nog altijd even kut als 5jr geleden :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Die leegloop is bij Mercedes ook al een tijdje aan de gang. Waarom? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 14:18
siggy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:17:
[...]

Ik ben benieuwd hoe Szafnauer het gaat doen bij Alpine. Gevoelsmatig een enorme mismatch. Eerste niet-Fransoos sinds Flavio als baas bij het F1 team?
De laatste keer wereldkampioen was ook met niet-Fransoos Flavio, wellicht is het precies wat ze daar nodig hebben.

Szafnauer lijkt op zich capabel, maar of hij de kar dusdanig kan trekken om de Renault-ambities waar te maken en ze weer mee kunnen doen voor de top? Laten we hopen van wel, hoe meer teams mee kunnen doen voor overwinningen hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

sjaool schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:44:
"1000 PK engine!" "We can make fast delivery"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

alesandro_46 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:42:
Ik denk dat Abiteboul naar RB Powertrains gaat omdat de kwaliteit van de power unit zó goed is dat ze dat wat willen verlagen. :+

Zonder dollen, mocht het waar zijn dan ben ik benieuwd wat zijn functie gaat zijn.
Horner wil hem gewoon weer de schuld kunnen geven als ze volgend jaar niet winnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 13:50
Typisch dat hij aangeeft dat hij vanwege een persoonlijke relatie met iemand zijn contract niet wil verlengen. Er is geen duidelijke de facto leider binnen Alpine. Of zou hij mot hebben gehad met Luca de Meo? Of mag hij Otmar niet? Vragen vragen.

Overigens beloven de vele verschuivingen binnen Alpine en Aston Martin wat mij betreft niet veel goeds voor het komende seizoen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:25
siggy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Folie a deux hier. >:)

Anyway, Merc heeft de afgelopen 7 jaar tijdens de tests nooit wat laten zien, ik meen zelfs dat ze alleen maar op de medium bandjes altijd naar buiten zijn gegaan. Altijd maar km's maken en dan bij de eerste race knallen. Het is en blijft een auto geoptimaliseerd voor Tilke banen, dus ik hoop dat Australie dit keer wel door kan gaan. Jeddah dit keer als 2e race, en dan met ground effect auto's. Ai ai ai, dat wordt wat.

Wanneer is overigens de rechtzaak tegen de vergunning van Zandvoort? Ik vrees dat die inhoudelijk wel eens heel snel van tafel geveegd kan worden. En benieuwd of Lammers & Co dan op tijd iets kunnen verzinnen.
Ik hou m'n hart vast voor Jeddah, volgens mij wel meteen de laatste keer dat daar gereden wordt. Ze gaan een heel raar mega circuit uit de grond stampen in Saudi Arabie waar vanaf 2023 de race gehouden moet worden.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

sjaool schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Betere primaire en secundaire (gratis red bull!) arbeidsvoorwaarden? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

-tom-562 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Betere primaire en secundaire (gratis red bull!) arbeidsvoorwaarden? :P
“Do you want to sell sugar water for the rest of your life and come with me and change the world?”

Vrij naar Steve Jobs... :+

[ Voor 4% gewijzigd door sjaool op 18-01-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

stefanass schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:02:
Szafnauer lijkt op zich capabel, maar of hij de kar dusdanig kan trekken om de Renault-ambities waar te maken en ze weer mee kunnen doen voor de top? Laten we hopen van wel, hoe meer teams mee kunnen doen voor overwinningen hoe beter.
Ben misschien beetje 'bevooroordeeld' door in verleden in automotive te hebben gewerkt. Veel bij michelin, renault, peugeot geweest (in frankrijk/nederland/belgie). het is een bizonder slag volk, en even gematigde mentaliteit, echt doorpakken ben ik bij geen van die bedrijven tegen gekomen. Alles gaat zo godsgruwelijk traag en moeizaam, moet over 25 schijven heen. Tegen de tijd dat project afgerond was, was het eigenlijk alweer achterhaald.
Nog langer terug (15-20jr) via gaming nauw contact met ubisoft gehad - was exact dezelfde beleving als bij de auto toko's. Door die ervaringen heb ik totaal geen hoge pet van franse toko's. Maakt niet uit hoe leuk je 'el plan' is .... zolang men vast blijft houden aan de franse manier van werken, zal het nooit iets worden met ze. Dus misschien dat een frisse wind met UK mentaliteit verbetering brengt (maar ook dat zal jaren duren)

//edit;
@JB wel keer in emily geweest, maar dat was niet in parijs :+

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 18-01-2022 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

himlims_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Ben misschien beetje 'bevooroordeeld' door in verleden in automotive te hebben gewerkt. Veel bij michelin, renault, peugeot geweest (in frankrijk/nederland/belgie). het is een bizonder slag volk, en even gematigde mentaliteit, echt doorpakken ben ik bij geen van die bedrijven tegen gekomen. Alles gaat zo godsgruwelijk traag en moeizaam, moet over 25 schijven heen. Tegen de tijd dat project afgerond was, was het eigenlijk alweer achterhaald.
Nog langer terug (15-20jr) via gaming nauw contact met ubisoft gehad - was exact dezelfde beleving als bij de auto toko's. Door die ervaringen heb ik totaal geen hoge pet van franse toko's. Maakt niet uit hoe leuk je 'el plan' is .... zolang men vast blijft houden aan de franse manier van werken, zal het nooit iets worden met ze. Dus misschien dat een frisse wind met UK mentaliteit verbetering brengt (maar ook dat zal jaren duren)
Ben jij Emily in Paris? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• basvn
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FJYJZmKXoAQtiHY?format=jpg&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36

pro_6or

amateur_60r

De W13 heeft in ieder geval (laten we het hopen) geen bendy main plane meer. Dat was vooral de reden dat ze zo snel waren die 2e seizoenshelft.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 19:19

Mef

sjaool schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Samenloop van omstandigheden. Ik denk dat je op zo'n niveau maar x-aantal tijd kan werken en dan gewoon kapot bent van constant dat hoge niveau en zo'n tempo te moeten aanhouden. Dat je daar op een zeker moment een verloop krijgt omdat er een 'generatie' (zal ik het maar noemen) wissel aan de gang is.
Bijkomend heb je dat Red Bull natuurlijk nu zelf die motorensectie moet gaan opstarten. Een aantal mensen hebben de verhuis van Honda Japan naar Engeland meegemaakt. Niet alle Japanners zullen mee komen, dus moet je wel met een aantal inhuis mensen of extern gaan aanvullen. dan kan je dus ook mensen bij concurrentie meteen rechtstreeks om de hoek gaan weg lokken en dat is dus ook wat ze gedaan hebben.

De leegloop bij Renault is denk ik gewoon een machtswissel, zoiets als wat ze bij ferrari elke 2-3 jaar hebben. Alleen promoveren ze bij Ferrari intern een andere italiaan en halen ze bij renault de mensen extern. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

loekf2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:26:
18 februari: Mercedes
quote for extra input :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Niet heel raar, management wissel van de Renault tak naar Alpine tak van het bedrijf, dat is vaak een moment dat mensen gaan beslissen of ze willen/mogen blijven.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sjaool schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:08:
[...]

“Do you want to sell sugar water for the rest of your life and come with me and change the world?”

Vrij naar Steve Jobs... :+
Ik denk dat een 'and' dan eerder 'or' moet zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:53
Eigenlijk moet redbull hem ook op 18-2 onthullen. Puur om de Duitsers dwars te zitten 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

albino71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:20:

Dit zou ik wel gek vinden voor iemand die net een half jaar werkt bij Mecachrome; https://www.formula1.com/...TnM0pPCxt5ApsRr51qOQ.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

CH4OS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Dit zou ik wel gek vinden voor iemand die net een half jaar werkt bij Mecachrome; https://www.formula1.com/...TnM0pPCxt5ApsRr51qOQ.html
Proefperiode net voorbij ofzo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

CH4OS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Ik denk dat een 'and' dan eerder 'or' moet zijn? :+
In dit geval and want én suikerwater verkopen én de wereld veroveren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sjaool schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:08:
In dit geval and want én suikerwater verkopen én de wereld veroveren. :P
Maar dan komt vast een keer de vraag of we ook suikerloze suikerwater verkopen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Mef schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Samenloop van omstandigheden. Ik denk dat je op zo'n niveau maar x-aantal tijd kan werken en dan gewoon kapot bent van constant dat hoge niveau en zo'n tempo te moeten aanhouden. Dat je daar op een zeker moment een verloop krijgt omdat er een 'generatie' (zal ik het maar noemen) wissel aan de gang is.
Bijkomend heb je dat Red Bull natuurlijk nu zelf die motorensectie moet gaan opstarten. Een aantal mensen hebben de verhuis van Honda Japan naar Engeland meegemaakt. Niet alle Japanners zullen mee komen, dus moet je wel met een aantal inhuis mensen of extern gaan aanvullen. dan kan je dus ook mensen bij concurrentie meteen rechtstreeks om de hoek gaan weg lokken en dat is dus ook wat ze gedaan hebben.

De leegloop bij Renault is denk ik gewoon een machtswissel, zoiets als wat ze bij ferrari elke 2-3 jaar hebben. Alleen promoveren ze bij Ferrari intern een andere italiaan en halen ze bij renault de mensen extern. :+
Mercedes is nog maar voor 1/3 eigenaar van dat team. 1/3 is van Toto Wolff zelf en 1/3 van Ineos. Mercedes wil eigenlijk ook uit de F1 een beetje zoals Honda. Dat is een enorm verschil met de miljarden die gespendeerd zijn om de leider te worden. Daarom verwacht ik ook dat Mercedes minder dominant zal worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

pro_6or schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Mercedes is nog maar voor 1/3 eigenaar van dat team. 1/3 is van Toto Wolff zelf en 1/3 van Ineos. Mercedes wil eigenlijk ook uit de F1 een beetje zoals Honda. Dat is een enorm verschil met de miljarden die gespendeerd zijn om de leider te worden. Daarom verwacht ik ook dat Mercedes minder dominant zal worden.
waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:32
Chocoball schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:22:
Honda kwam nog wat pk tekort en Cyril weet hoe je 1000 pk motoren kunt bouwen. :)

Even afwachten hoe serieus de geruchten zijn.

Lijkt mij sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Uit het feit dat ze 2/3 van het team van de hand gedaan hebben. Is al een tijdje geleden gebeurt. De auto wereld had het niet makkelijk financieel en het is ook maar zeer de vraag of racen op brandstof nog wel past bij hun imago.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

pro_6or schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Uit het feit dat ze 2/3 van het team van de hand gedaan hebben. Is al een tijdje geleden gebeurt. De auto wereld had het niet makkelijk financieel en het is ook maar zeer de vraag of racen op brandstof nog wel past bij hun imago.
geloof dat mercedes een diezel bak heeft die minder meuk uitstoot dan gemiddelde electrische auto na 10jr productie doet (ergens een bookmark van opgeslagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

himlims_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:36:
[...]

geloof dat mercedes een diezel bak heeft die minder meuk uitstoot dan gemiddelde electrische auto na 10jr productie doet (ergens een bookmark van opgeslagen)
google het even, Mercedes is nog maar voor1/3 eigenaar. Het feit dat ze nu Russell naast Lewis zetten, dat is niet fijn voor Hamilton. Ik denk niet dat ze nog dominant zullen zijn. Al weet je het nooit met een nieuwe aero formule, ze hebben nog altijd de meeste FTE's (werknemers) natuurlijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het lijkt mij ook zeer sterk, want Abiteboul werkt sinds een half jaar bij Mecachrome; CH4OS in "[F1] Seizoen 2022"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:47:
[...]
google het even, Mercedes is nog maar voor1/3 eigenaar. Het feit dat ze nu Russell naast Lewis zetten, dat is niet fijn voor Hamilton. Ik denk niet dat ze nog dominant zullen zijn. Al weet je het nooit met een nieuwe aero formule, ze hebben nog altijd de meeste FTE's (werknemers) natuurlijk.
De combi Russell met Hamilton is wel een van de beste driver pairings in het veld denk ik.

Voor de WCC kansen van Mercedes is dat wel een stuk meer waard dan met Bottas naast Hamilton, vooral als het veld dichter op elkaar zit.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Mij ook, vandaar dat ik het Renault grapje aanhaalde over de 1000 pk motor. Hoewel onbevestigd zie ik de overstap van Masashi Yamamoto van Honda Motorsport naar Red Bull als een meer logische keus.

In ander nieuws er zijn signalen dat Ferrari pas bij de 2e serie testdagen in Bahrein met hun definiteve livery gaan rijden. Andere teams volgen mogelijk dit voorbeeld ook omdat de testdagen in Barcelona zonder TV beelden is.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-7.motorsport.com/images/mgl/0JBnoko0/s8/2022-ferrari-livery-comparison-1.jpg

https://www.motorsport.co...urs-after-launch/7390045/

[ Voor 37% gewijzigd door Chocoball op 18-01-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

En toch. Abiteboul was te gast bij Red Bull in de pitbox. Meestal is dat niet zomaar. Er zal dus toch wel iets besproken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ach, ik zou er niet al te veel achter zoeken, dat roddelen doet de F1 wereld maar wat graag, zou dat zelf graag wat minder zien. Daarnaast, zoals ik al meermaals aangeef, hij werkt nu net iets meer dan een half jaar bij Mecachrome als adviseur. Zou wat gek zijn om zo snel alweer te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Op GPblog staat het volgende van 22 uur geleden
Earlier this month, Cyril Abiteboul, former Renault team boss, was linked to a switch to Red Bull Racing. The team itself now announces that the rumors are not true.
Zie alleen nergens het officiële statement van Red Bull maar ga er van uit dat de tweet van Erik van Haren legitien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:32
CH4OS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Het lijkt mij ook zeer sterk, want Abiteboul werkt sinds een half jaar bij Mecachrome; CH4OS in "[F1] Seizoen 2022"
Klopt, als adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 10-09 07:50
CH4OS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Het zou wel raar zijn als Abiteboul bij RB Powertrains opduikt, zou ook niet weten wat ie daar moet doen, want er gaat ongetwijfeld een ex-Honda manager leiding geven en hadden ze ook niet een paar bazen bij de PU tak van Mercedes weggekocht ?

Onder Abiteboul was het succes van de Renault motor natuurlijk ook een groot succes, pas nadat ie weg ging werd die motor betrouwbaar.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Chocoball schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:27:
Op GPblog staat het volgende van 22 uur geleden

[...]

Zie alleen nergens het officiële statement van Red Bull maar ga er van uit dat de tweet van Erik van Haren legitien is.
Ik staat juist dat Red Bull het hele verhaal ontkent:
https://www.express.co.uk...o-Survive-Renault-F1-news
https://www.msn.com/nl-nl...ed-bull-racing/ar-AASS13w

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
@Extigo in de quote staat al dat Red Bull het ontkent, verwacht ook geen officieel statement en meerdere bronnen geven aan dat het niet juist is dus voor mij voldoende bewijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Ach, Red Bull zal het ook niet aan de grote klok hangen als het al waar zou zijn.

Voorlopig zijn dit de leidinggevende mensen aan de technische kant.
Senior Leadership Appointments
PU Production Director - Steve Blewett
Head of Powertrains Electronics and ERS - Omid Mostaghimi
Head of Mechanical Design ERS - Pip Clode
Head of PU Design ICE - Anton Mayo
Group Leader ICE Operations - Steve Brodie
Behalve Anton Mayo, allemaal afkomstig van Mercedes.

[ Voor 6% gewijzigd door sjaool op 18-01-2022 17:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Zowaar een Brits artikel over het technisch regelement voor 2022 m.b.t. F1 onderdelen (behalve de motor waar aparte regels voor gelden).Voorheen waren er 2 categorieën listed parts (wat teams zelf moeten fabriceren) en non-listed parts(onderdelen die door andere teams geleverd worden) en is nu uitgebreid naar 4 categorieën:
- listed team components (LTC, voorheen listed parts) - survival cell and primary roll structure, plank, etc.
- transferrable components (TRC, voorheen non listed parts) - transmissie, koppeling, etc.
- standard supply components (SSC, standaard onderdelen) - velgen, wieldoppen, banden, etc.
- open source components (OSC, ontwerp en IP zijn gedeeld met alle teams) - pedalen, drink systeem, etc.

Voor wie alle onderdelen wil weten is het handiger om het artikel te lezen.

https://the-race.com/form...rts-categories-explained/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik snap dat ze Mercedes mensen binnen halen; immers hun voorsprong qua PUs er nog steeds.

Maar worden motoren niet bevroren voor 4 jaar op het moment dat ze de eerste meters van FP1 gaan rijden?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:38

Martinspire

Awesomeness

Chocoball schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:10:
In ander nieuws er zijn signalen dat Ferrari pas bij de 2e serie testdagen in Bahrein met hun definiteve livery gaan rijden. Andere teams volgen mogelijk dit voorbeeld ook omdat de testdagen in Barcelona zonder TV beelden is.
Huh? Ik dacht dat die er wel gewoon waren? Fans konden we niet naar binnen maar F1TV was er toch gewoon bij net als de rest van de media?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:34
Martinspire schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Huh? Ik dacht dat die er wel gewoon waren? Fans konden we niet naar binnen maar F1TV was er toch gewoon bij net als de rest van de media?
Ik dacht dat er alleen geschreven media in Barcelona welkom was?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Luckeh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:23:
Ik snap dat ze Mercedes mensen binnen halen; immers hun voorsprong qua PUs er nog steeds.

Maar worden motoren niet bevroren voor 4 jaar op het moment dat ze de eerste meters van FP1 gaan rijden?
Het gaat om 2026. ;)
Verder zal Honda het komende jaar alsnog de PU's bouwen en daar betaald RBR voor. Daarna gaat het pas over naar eigen beheer.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Luckeh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:23:

Gaat voornamelijk om 2026. Nieuwe regels en dan zal ook definitief alles met Honda worden afgerond voor zover dat dan nog niet het geval is. Hoe het er nu naar uit ziet blijven ze nog gewoon zwaar op Honda leunen voor de huidige motoren. Maar vanaf 2026 moeten ze zelf met een motor op te proppen komen, en dat gaat natuurlijk niet lukken als ze er nu niet al aan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Martinspire schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Ik moest het even opzoeken want ik had het in mijn beleving vorig jaar wel gemeld in het F1 seizoen 2021 topic maar kan het niet terugvinden.

Om zoveel mogelijk media aandacht te genereren mag er geen live TV / stream verslag van de eerste serie testdagen komen zodat de geschreven pers hier maximaal van kan profiteren. Alleen 's avonds is een samenvatting met beelden toegestaan (F1TV?). Uit het artikel van Motorsport begrijp ik dat er ook geen toeschouwers toegestaan zijn. Daarnaast heeft Bahrein de portemonnee getrokken om de 2e serie testdagen groots te presenteren en dat zou het niet doen als er al honderden ronden in Barcelona te zien waren.

https://www.auto-motor-un...bahrain-wintertests-2022/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:10
AtlAntA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Ik dacht dat er alleen geschreven media in Barcelona welkom was?
F1TV zendt wel samenvattingen en analyses uit aan het einde van de dag, wat er verder aanwezig is, is nog onbekend. GPToday meldt dat er mogelijk geen enkele media aanwezig zal mogen zijn.
Pagina: 1 ... 11 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics