[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik zou wachten met bestellen tot na 1septViper® schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:14:
Als je bij UnitedConsumers opgeeft dat het om een verhuizing gaat kan het contract per 7 september ingaan, anders per 23.
Waarschijnlijk ivm 14 dagen bedenktijd. Mogelijk als je belt kan je daar vanaf zien.
Je kan handmatig het contract aanpassen naar 01-09-2022 met verhuizing, zonder verhuizing springt hij terug naar 23-09-2022.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
https://www.innovaenergie.nl/tarieven/Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Waar lees jij dat want als ik zoek op "terugleververgoeding" dan vind ik niets in de productvoorwaarden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Nou ik heb liever 71ct TLVSebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:31:
[...]
Engie is toch sowieso beter, met hun kale terugleververgoeding?
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Nope, hele bonus blijft staan...bijzonder genoeg.klump4u schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:33:
[...]
Mijn halve bonus zal ik wel kwijt zijn en €50,- boete voor contractbreuk.
Daar zal de catch straks zitten zeker.. 31 augustus.. boem tarieven veranderd. Haha.
Innova is gewoon een jaarcontract als je het via hun eigen website afsluit, dus de TLV ook.Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Waar lees jij dat want als ik zoek op "terugleververgoeding" dan vind ik niets in de productvoorwaarden.
Bij Engie zijn het variabele tarieven, zoals aangegeven op hun website.
Dus qua tarieven en voorwaarden is Innova beter.
Qua bedrijf Engie.
Dus neem je gok zou ik zeggen. Zelf weet ik het niet.
Ow ja UC vastzetten met de tarieven tot 1 juli is ook een optie uiteraard (mits je het na 1 sept. Afsluit)
Meer meer meer 0,60 vind ik meer dan zat. Wie geeft mij alleen die garantie???????ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:50:
Willen jullie meer of minder TLV voor je overschot?
Daar gaat het om
Edit: Wel vreemd dat ik op de site aangegeven had per 5-9 over te willen, maar in het contract hebben ze daar 19-9 van gemaakt.
[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 23-08-2022 23:12 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
https://www.energievergel...terugleververgoeding-2022mathijshooi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:46:
Lijkt er wel op dat het tlv feestje binnenkort over is. Alleen engie is nog redelijk van de grote partijen.
Mwa er is keus. Nu in de komende wintermaanden is de tlv ook minder spannend. Voorjaar23 is veel boeiender, wat dan te kiezen is.
UC denk ik mooie middenweg, vind ik dan. Na 1 sept bestellen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Moeten ze eerst nog maar zien te halen, is een curator dus heeft vast niet heel veel haastYamy_Daffy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
Alleen als ze in januari/februari omvallen , en je hebt niet genoeg opgewekt om te salderen. Dan mag je wel je verbruik aftikken. En dat ga je niet redden met 5 euro in de maand.
Bij een Engie/Eneco die er een stuk beter voor staan kan je blijven zitten totdat je weer op 0 staat. En dan over stappen als ze de tlv terug schroeven.
Minder tlv maar ook minder risico dat als ze omvallen je ineens een dikke rekening op de mat vindt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja dat weet iedereen ondertussen wel. Alleen het blijft InnovaBlihi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:09:
Net mezelf aangemeld bij Innova. 1 jaar vast met een teruglevertarief van 0,71454 per kWh (enkeltarief). Zo staat het in de bijlage bij het contract, dus dat is toch lekker. Dat is zelfs meer dan bij Eneco en dan hoef ik er in ieder geval een jaar lang niet meer over na te denken.
Edit: Wel vreemd dat ik op de site aangegeven had per 5-9 over te willen, maar in het contract hebben ze daar 19-9 van gemaakt.
Als het Engie was of een GC of Eneco met deze voorwaarden dan zat heel Tweakers bij ze.
97% van de gebruikers hier heeft geen vertrouwen in Innova. Dan maar naar UC of Engie (variabel) geven ze aan.
Ik bewonder hoe je ermee omgaat. In het ergste scenario is dat dus een rekening van 2400 euro. En ben bang dat een curator eerder geld van jou hebt dan jij van een curator.Rol-Co schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:16:
[...]
Moeten ze eerst nog maar zien te halen, is een curator dus heeft vast niet heel veel haastbetaal dat wel weer met het overschot wat er na komt toch, alleen een goede tlv zoeken, het verschil is dan kwijt. Een stukje risico maar mijn energie pot is groot genoeg geworden van de afgelopen 10 jaar om dat af te dekken hoor, no problemo. Bruto verbruik tot maart is ongeveer 3500kWh pv van 1100 kWh nog af.
Als je maar wel overwogen je risico's overziet en daar op inspeelt.
Ik durf het risico niet aan. Maar bewonder de mensen die het wel aandurven. En hoop dat ik het mis heb.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Ah come on, no nuts no glorie, beetje risico kan wel toch?hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:16:
[...]
Ja dat weet iedereen ondertussen wel. Alleen het blijft Innovaen daar gaat het precies om.
Als het Engie was of een GC of Eneco met deze voorwaarden dan zat heel Tweakers bij ze.
97% van de gebruikers hier heeft geen vertrouwen in Innova. Dan maar naar UC of Engie (variabel) geven ze aan.
Samen de berg op en samen de berg af.
Ook de voorwaarden hebben ze 123 aangepast, het lijkt er sterk op dat Eneco dit voor iedereen gaat toepassen per 5-9. Consumentenbond?Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
Het is niet expliciet dat dit ook voor bestaande contracten geldt. Je zou actieve communicatie verwachten.
Het kan toch niet zo zijn dat wat ik nu opwek over tien dagen niets meer waard is?
Eerst klanten lokken met 'n hoge tlv om ze vervolgens 1 maandje later de nek om te draaien.
Men heeft bij de Eneco gold club natuurlijk last van hoge energie inkoop prijzen en tegelijkertijd veel zonne energie opbrengst voor klanten deze zonnige zomer.
Dus zakkenvullende kapitalisten kiezen nu snel het hazen pad..

Wil ook wel zo’n risico nemen alleen heb 4 jaar geleden Energieflex meegemaaktRol-Co schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:22:
[...]
Ah come on, no nuts no glorie, beetje risico kan wel toch?
Samen de berg op en samen de berg af.
De beste voorwaarden en prijzen incl de TLV heeft Innova dat staat vast.
Tot 1 juli heeft UC exact dezelfde voorwaarden. Misschien een optie?
Wat is je termijnbedrag bij Innova trouwens?
[ Voor 4% gewijzigd door hoihoi66 op 23-08-2022 23:27 ]
Als nou iedereen met overschot overstapt naar iets anders dan hebben ze uiteindelijk alleen zichzelf ermee, en dan het liefst voor jezelf en iedereen naar een die een marktconforme TLV geeft.Mika7 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:23:
[...]
Ook de voorwaarden hebben ze 123 aangepast, het lijkt er sterk op dat Eneco dit voor iedereen gaat toepassen per 5-9. Consumentenbond?
Eerst klanten lokken met 'n hoge tlv om ze vervolgens 1 maandje later de nek om te draaien.
Men heeft bij de Eneco gold club natuurlijk last van hoge energie inkoop prijzen en tegelijkertijd veel zonne energie opbrengst voor klanten deze zonnige zomer.
Na een paar weken bedenken ze zich dan waarschijnlijk wel weer en stoppen ze hopelijk voorgoed met deze inconsistente onzin, al dat geschuif van klanten is natuurlijk ook niet gratis, niet te vergeten dat ze ook de '' vaste '' inkomsten hiermee mislopen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ooit eens gehoord dat het meer om de energie certificaten gaat dan echt de kosten van de energie en aanverwanten.JohanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:27:
[...]
Als nou iedereen met overschot overstapt naar iets anders dan hebben ze uiteindelijk alleen zichzelf ermee, en dan het liefst voor jezelf en iedereen naar een die een marktconforme TLV geeft.
Na een paar weken bedenken ze zich dan waarschijnlijk wel weer en stoppen ze hopelijk voorgoed met deze inconsistente onzin, al dat geschuif van klanten is natuurlijk ook niet gratis, niet te vergeten dat ze ook de '' vaste '' inkomsten hiermee mislopen.
Dus uiteindelijk minder certificaten waardoor er minder ingekocht mag worden.
Ik heb vanmorgen gebeld met Eneco en om opheldering gevraagd. De 0.09 cent is voor iedereen van toepassing. Is mij verteld.Mika7 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:23:
[...]
Ook de voorwaarden hebben ze 123 aangepast, het lijkt er sterk op dat Eneco dit voor iedereen gaat toepassen per 5-9. Consumentenbond?
Per 7 sept overgestapt naar Vandebron omdat zij voorheen goed saldeerden. Ondertussen via contactformulier om bevestiging gevraagd dat ze kWh salderen tegen kWh, als ik binnen de bedenktijd antwoord heb hoop ik veilig te zitten...sanderblaaat schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Ik overweeg om over te stappen per 5 sept naar vandebron (met hele lage TLV), alles wat ik vanaf dan opwek verbruik ik waarschijnlijk wel ergens t/m febr.
Vorig jaar heeft vandebron netjes gesaldeert, ook tussen verschillende tarieven (in kwh), dan weet ik in ieder geval zeker dat er niets raars gebeurd als de tarieven 1 jan weer extreem wijzigen, en dat alle kwh tot nu toe door Eneco voor 61ct worden afgerekend.
Dan kan ik zodra het weer op 0 staat weer naar de partij die dan de hoogste TLV heeft.
Maandbedrag van 5 euro, maar dat is nog niet bevestigd. Zodra verbruik/levering weer op 0 staan maar kijken naar een goede TLV volgend jaar.
Bah, bij mij is mijn slimme meter verkeerd registreert door Stedin waardoor er geen meterstanden (en mijn oude meterstand) niet is doorgegeven. Ik hoop maar dat het goed gaat zodat ik wel de juist TVL voor 9 september krijgt en niet dat het straks na rato wordt doorgerekendObelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Ik heb vanmorgen gebeld met Eneco en om opheldering gevraagd. De 0.09 cent is voor iedereen van toepassing. Is mij verteld.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
0.09€ of 9cent. :-)Obelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Ik heb vanmorgen gebeld met Eneco en om opheldering gevraagd. De 0.09 cent is voor iedereen van toepassing. Is mij verteld.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat is wel vervelend zoiets, hopen inderdaad dat het goedkomt.Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:32:
[...]
Bah, bij mij is mijn slimme meter verkeerd registreert door Stedin waardoor er geen meterstanden (en mijn oude meterstand) niet is doorgegeven. Ik hoop maar dat het goed gaat zodat ik wel de juist TVL voor 9 september krijgt en niet dat het straks na rato wordt doorgerekend
(van november tot en met februari ben ik afnemer ipv leverancier)
Gevolg is wel dat je dan in het mei waarschijnlijk nog steeds een lagere tlv hebt.
Als het gaat over salderen over de winterperiode: van september tot en met april is mijn netto-verbruik ongeveer 0. Dus voor die periode boeien tarieven helemaal niet (leveren of terugleveren).
5,- pmhoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:26:
[...]
Wil ook wel zo’n risico nemen alleen heb 4 jaar geleden Energieflex meegemaakt.
De beste voorwaarden en prijzen incl de TLV heeft Innova dat staat vast.
Tot 1 juli heeft UC exact dezelfde voorwaarden. Misschien een optie?
Wat is je termijnbedrag bij Innova trouwens?
Ik heb nog een vast contract bij Eneco met 0,46 TLV. Het is dus alleen voor variabel en model.Obelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Huh?? Je staat bij UC tot 1 juli vast hoor. Mits je na 1 sept afsluit.ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:35:
Nog een voordeel van UC zou zijn dat, wanneer de levertarieven eind oktober lager zouden zijn dan 66 cent je er gratis weer de deur uit loopt voor een goedkope winterleverancier. Bij Innova kost je dat 50 eurie en die verdien je met die 5 cent verschil alleen nog met 1000 kWh in sep/okt terug.
Gevolg is wel dat je dan in het mei waarschijnlijk nog steeds een lagere tlv hebt.
Als het gaat over salderen over de winterperiode: van september tot en met april is mijn netto-verbruik ongeveer 0. Dus voor die periode boeien tarieven helemaal niet (leveren of terugleveren).
Waar staat dat er na 1 september de tarieven vast staan tot 1 juli?
Niet verkeerd. Lever je ook meer terug op jaarbasis dan dat je verbruikt?
Waarom geen UC voor jou?
Het is toch een variabel contract? Dan kun je foetsie als je per 1 november ergens anders voor 55 cent of minder geleverd kan krijgen.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:44:
[...]
Huh?? Je staat bij UC tot 1 juli vast hoor. Mits je na 1 sept afsluit.
Alleen heb je dan in maart waarschijnlijk niet meer die 66 cent die ze nu bieden.
Voor dat verschil is UC wellicht inderdaad toch aantrekkelijker, gezien de andere (rand)voorwaarden, ik zal er nog eens overna denken...ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:35:
Nog een voordeel van UC zou zijn dat, wanneer de levertarieven eind oktober lager zouden zijn dan 66 cent je er gratis weer de deur uit loopt voor een goedkope winterleverancier. Bij Innova kost je dat 50 eurie en die verdien je met die 5 cent verschil alleen nog met 1000 kWh in sep/okt terug.
Eerst maar eens kijken of ze niet *ineens* op 1 september dan de TLV verlagen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Lees even 2 pagina’s terug. Screenshot met de voorwaarden van UC.Dionysos1111 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:44:
Waarom pas na 1 september bij uc aanmelden?
Waar staat dat er na 1 september de tarieven vast staan tot 1 juli?
Als je vandaag afsluit dan gaan de prijzen 1 jan. Op de schop.
Raar dat dit bij engie niet ook zo te vinden is. Van die looptijd tot 1 juli2023...hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:46:
[...]
Lees even 2 pagina’s terug. Screenshot met de voorwaarden van UC.
Screenshot about 1 september van UCPCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:08:
[Afbeelding]
Ben is sumpel of ziet niemand dit... UC: als we in sept starten, hebben we tot 1 juli 2023 vast tarief...
Anyone ?! Makkelijk keuze dan he...als t klopt...
Dat had ik gezien inderdaad maar waar staat dan dat vanaf 1 september de tlv prijzen vast staan tot 1 juli 2023?hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:46:
[...]
Lees even 2 pagina’s terug. Screenshot met de voorwaarden van UC.
Gaat om UC. Zie 1 bericht hierbovenPCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:48:
[...]
Raar dat dit bij engie niet ook zo te vinden is. Van die looptijd tot 1 juli2023...
contract gaat toch in wanneer ze beginnen met levering. dat lukt niet meer in augustus
Contract afsluit staat er. Niet wanneer deze ingaat.ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:51:
[...]
contract gaat toch in wanneer ze beginnen met levering. dat lukt niet meer in augustus
Maar ze dwingen me nu eigenlijk om een contract bij een ander bedrijf af te sluiten en daar zit ik eigenlijk helemaal niet op te wachten. Ik kan er met m'n hoofd gewoon echt niet bij dat ze dit zomaar ineens flikken.
Dat staat er inderdaad. Bel ze morgenvroeg wel even.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:54:
[...]
Contract afsluit staat er. Niet wanneer deze ingaat.
Overigens zie ik je dat je bij aanmelden via de site verhuizing kunt aangeven en dan over 14 dagen al geleverd kunt krijgen. (bij UC). Kan dat telefonische ook?
Ja een 700-1200 van de 8200 totaal aan opwek.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:45:
[...]
Niet verkeerd. Lever je ook meer terug op jaarbasis dan dat je verbruikt?
Waarom geen UC voor jou?
UC wel eens lid geweest met zorgverzekering maar gedoe met spaarpotje en zo plus na een jaar het vorige opnemen enz enz, zou er niet gauw heen gaan.
Plus dat ik waarde hecht aan een contract, blijkt daar iets fout te gaan ga ik toch weg en betaal die 5 tienen, ook peanuts toch?
Dat weet ik niet maar kan je wel vragen idd.ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:58:
[...]
Dat staat er inderdaad. Bel ze morgenvroeg wel even.
Overigens zie ik je dat je bij aanmelden via de site verhuizing kunt aangeven en dan over 14 dagen al geleverd kunt krijgen. (bij UC). Kan dat telefonische ook?
De vraag is dan alleen wanneer ze omvallen.Rol-Co schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:04:
[...]
Ja een 700-1200 van de 8200 totaal aan opwek.
UC wel eens lid geweest met zorgverzekering maar gedoe met spaarpotje en zo plus na een jaar het vorige opnemen enz enz, zou er niet gauw heen gaan.
Plus dat ik waarde hecht aan een contract, blijkt daar iets fout te gaan ga ik toch weg en betaal die 5 tienen, ook peanuts toch?
Mochten ze omvallen op 1 maart dan ben de klos want dan heb je wss te weinig teruggeleverd en kan je dokken.
Vallen ze ergens na de zomer van 2023 om dan ben je je TLV kwijt omdat je onderaan de streep nog tegoed heb van ze.
Het mooiste zal zijn dat ze uiteraard niet falliet gaan.
Is het uitbetalen bij UC anders dan normaal? Geen ervaring mee eerlijk gezegd.
Bij beiden is het termijnbedrag 5-10 euro. Als je tegoed hebt dan horen ze toch na een eindrekening gewoon uit te betalen opnje rekening neem ik aan?
Omvallen van Innova t/m maart is niet zo'n ramp. Hooguit moet je dan inderdaad betalen wat je al afgenomen hebt, maar dat is niet meer dan terecht. En je moet opnieuw op zoek naar de dan hoogste TLV.hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:17:
[...]
De vraag is dan alleen wanneer ze omvallen.
Mochten ze omvallen op 1 maart dan ben de klos want dan heb je wss te weinig teruggeleverd en kan je dokken.
Vallen ze ergens na de zomer van 2023 om dan ben je je TLV kwijt omdat je onderaan de streep nog tegoed heb van ze.
Het mooiste zal zijn dat ze uiteraard niet falliet gaan.
Is het uitbetalen bij UC anders dan normaal? Geen ervaring mee eerlijk gezegd.
Bij beiden is het termijnbedrag 5-10 euro. Als je tegoed hebt dan horen ze toch na een eindrekening gewoon uit te betalen opnje rekening neem ik aan?
Omvallen eind juli zou wel een ramp zijn, want dan ben je de hele teruglevering van mei, juni en juli a 71 cent kwijt. Voor mij zou dat iets van 2000 euro zijn.
Staat de terugleververgoeding in je contract? Bij mij Shell Energy contract is dit wel zo.Zenix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:40:
[...]
Ik heb nog een vast contract bij Eneco met 0,46 TLV. Het is dus alleen voor variabel en model.
Groetjes, FaceDown.
Ja, staat erin.FaceDown schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:26:
[...]
Staat de terugleververgoeding in je contract? Bij mij Shell Energy contract is dit wel zo.
Tot maart bij de goedkoopste leverancier uitzitten en pas in maart naar de hoogste TLV?ursusMaritimus schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:22:
[...]
Omvallen van Innova t/m maart is niet zo'n ramp. Hooguit moet je dan inderdaad betalen wat je al afgenomen hebt, maar dat is niet meer dan terecht. En je moet opnieuw op zoek naar de dan hoogste TLV.
Omvallen eind juli zou wel een ramp zijn, want dan ben je de hele teruglevering van mei, juni en juli a 71 cent kwijt. Voor mij zou dat iets van 2000 euro zijn.
Is toch veiliger?
Innova is ook niet de goedkoopste qua prijzen
Klopt, echter de volgende leverancier gaan we dan alleen terugleveren en betalen we een deel weer mee terug, dus de schade is dan minder dan de helft.hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:17:
[...]
De vraag is dan alleen wanneer ze omvallen.
Van bovenstaande elke maand langer is meer naar de 0 tot het einde van 1200 max in de plus bij een goed jaar zoals dit jaar.Vallen ze ergens na de zomer van 2023 om dan ben je je TLV kwijt omdat je onderaan de streep nog tegoed heb van ze.
Dat zeker, maar krijg nu ook slechts 13,5 cent voor mijn 1200kWh dit jaar, en 150 bonus.Het mooiste zal zijn dat ze uiteraard niet falliet gaan.
Destijds was het een spaarpot bij hun en kon je laten uitbetalen of sparen daar, maar met energie kan dat anders gaan.Is het uitbetalen bij UC anders dan normaal? Geen ervaring mee eerlijk gezegd.
Zou je even moeten uitzoeken.
Als ik nu alweer overstap naar een andere leverancier (volgens mij kan dat gewoon met een variabel modelcontract), heb ik dan recht op de tlv? Of krijg je die tlv enkel over een periode van (minimaal) een heel jaar en zou ik die centen dan dus effectief gewoon kwijt zijn?
Als op 1 september dezelfde tarieven gehanteerd worden, de bovenstaande aanvraag annuleren (bedenktijd) en een 'nieuw' contract aangaan bijna UC, waarmee de tarieven tot 1 juli 2023 vast staan.
Zo voorkom je dat de tarieven mogelijk per 1 september wijzigen en dus niet kan profiteren van de huidige TLV van UC.
TLDR, zonder te ver offtopic te gaan:
per 10-8 energiecontract ingegaan. Administratief fout gegaan bij Eneco. Nu opeens geen contract meer.
De 27e word ik afgesloten van energie. Spoedaanvragen worden niet goed behandeld. Bij netbeheerder e.e.a. aangegeven, maar die geven niet thuis en wijzen op eigen verantwoordelijkheid 'richting energieleverancier'en leveren van contract.Ik word dus binnenkort onterecht afgesloten.wegens het niet hebben van een energieleverancier.
Maargoed, om ontopic te blijven: van 10-8 t/m een mogelijke nieuwe contractsdatum mis ik nu TLV's. + mocht er afsluiting plaatsvinden, dan worden die TLV's ook gemist. Iemand ervaring mee? Zou ook enige vorm van "saldering" moeten zijn lijkt mij, alleen is dit wel een hele bijzondere.
Verdere details of vragen mogen evt. via DM om ontopic te blijven. Maar dit is echt om ziek van te worden.
[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:27 ]
Alleen heb ik geen ervaring om van dubbel naar enkel te gaan. Kan je altijd weer terug naar dubbel bij een nieuwe leverancier?
Als ik kijk in mijn Oxxio dan heb ik het afgelopen jaar 50%/50% normaal en dal gebruikt. Dus of we echt aanhouden aan de dal tarieven omdat het goedkoper is wss niet
Gewoon enkeltarief doen. Is TLV ook hoger doorgaans.hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:09:
Een nachtje over nagedacht. Ik ga ook voor Innova.
Alleen heb ik geen ervaring om van dubbel naar enkel te gaan. Kan je altijd weer terug naar dubbel bij een nieuwe leverancier?
Als ik kijk in mijn Oxxio dan heb ik het afgelopen jaar 50%/50% normaal en dal gebruikt. Dus of we echt aanhouden aan de dal tarieven omdat het goedkoper is wss niet.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
[ Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:28 ]
Geen risico’s dus neem ik aan?Oekol schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:11:
[...]
Gewoon enkeltarief doen. Is TLV ook hoger doorgaans.
Gaat mijn slimme meter dan ook gelijk automatisch op de schop voor het terugleveren?
Nu is is het normaal xxx
Dal xxx
Teruglever 1xxx
Teruglever 2 xxx
Dan heb ik dus 2 waardes:
Normaal xxx
Teruglever 1 xxx
Wat voor risico's? Bij ED eerst afgesloten met dubbel tarief want kon niet anders, via telefoon geregeld dat binnen week enkele tarieven kwamen en zo geschiedde. Alles staat zwart op wit.hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:15:
[...]
Geen risico’s dus neem ik aan?
Gaat mijn slimme meter dan ook gelijk automatisch op de schop voor het terugleveren?
Nu is is het normaal xxx
Dal xxx
Teruglever 1xxx
Teruglever 2 xxx
Normaal xxx
Teruglever 1 xxx
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
maar met een modelcontract met tarieven die wijzigen gebeurt dat dus niet meer.
Eneco gaat nu ook ik blokken salderen.
Periode tot 5-9, dan een blok tot 1-1-23 (waarover je mogelijk moet bijbetalen tegen een hoog tarief ivm meer afnemen dan opwekken) en dan weer een blok vanaf 1-1-23 totdat tarieven of tlv weer veranderen.
Vanaf 5-9 doorsalderen totdat je in het voorjaar weer op nul uitkomt kan dus niet meer als tarieven op 1-1-23 weer wijzigen.
Nu hebben ze ontdekt dat ze dan ook hoge terugleververgoeding moeten betalen en gooien ze een proefballonnetje de media in om het te verlagen. Ze zeggen letterlijk "wij vinden dit een redelijke vergoeding" dat sluit precies aan op hun wettelijke verplichting tot het betalen van een redelijke vergoeding.
Maar de ACM vindt 70% van het leveringstarief een redelijke vergoeding, dus hier is Eneco nog niet zomaar klaar. Zie hier: https://solarmagazine.nl/...-voor-stroom-zonnepanelen
Daar is een heel topic over, als ze dat doen kan het beste iedereen bezwaar maken tegen de afrekening. Ze zullen toch echt moeten salderen over de jaarafrekening, dus bijbetalen tegen een hoger tarief terwijl je meer opwekt dan verbruikt kan niet.Droplul schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:52:
Eneco gaat nu ook ik blokken salderen.
Periode tot 5-9, dan een blok tot 1-1-23 (waarover je mogelijk moet bijbetalen tegen een hoog tarief ivm meer afnemen dan opwekken) en dan weer een blok vanaf 1-1-23 totdat tarieven of tlv weer veranderen.
Of blij zijn met de 63 cent, wie het onderste uit de kan wil.......hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:15:
[...]
Geen risico’s dus neem ik aan?
Nu is is het normaal xxx
Dal xxx
Teruglever 1xxx
Teruglever 2 xxx
Normaal xxx
Teruglever 1 xxx
Maar net als bij nu snappen velen het niet, denken dat je voor iedere kWh 9 cent krijgt en het voor iedereen geldt, of dat we allemaal bij eneco zitten.

Je berekening klopt niet helemaal, want je houdt geen rekening met het percentage dat je in de woning direct verbruikt van je opwek.Draconian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:22:
In ieder geval gaan energieleveranciers nu al aan de saldering sleutelen. Wij krijgen er flink minder voor terug wat je extra opbouwt maar wordt wel verkocht voor 1 euro/kWh. Dit zijn boevenpraktijken en het Kabinet kan er niets tegen doen omdat de daadwerkelijke macht bij de multinationals liggen. Kabinet is een poppenkast puur als vermaak. Bedrijven zoals Eneco hebben de prijzen al aangepast deze week dus gecondoleerd voor de mensen zonder zonnepanelen. Dit gaat heel veel armoede veroorzaken.
Hier nogmaals de nieuwe prijzen van Eneco.
[Afbeelding]
Het Kabinet zit er niet voor ons. Ik kan alleen als advies geven dat je beter kan gaan beginnen met sparen voor een thuisaccu van minimaal 15kWh zodat je rond 2028 jezelf kan voorzien. Want we worden keihard deze kant op gedwongen.
Rekenvoorbeeld 2031 als de saldering weg is en je hebt geen thuisaccu.
[Afbeelding]
In die tijd zullen ze hopelijk flinke subsidie geven ervoor.
https://groothandelsolar....batterij-systeem-25-6kwh/
Bij die 4000 kWh opwek zal ongeveer 1200 kWh direct in de woning verbruikt worden (TNO zegt nml ongeveer 30%) en 2800 kWh met 0% salderen berekend moeten worden.
Ja echt. En helemaal over the top zijn die quotes van twitter die ze er weer gemakzuchtig bijzetten. Daar roept iemand dat hij in 'energie-armoede' vervalt. Gaat echt nergens meer over. Met de mensen die hier 'last' van krijgen hoef je over het algemeen nog altijd geen medelijden te hebben.Rol-Co schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:57:
[...]
Maar net als bij nu snappen velen het niet, denken dat je voor iedere kWh 9 cent krijgt en het voor iedereen geldt, of dat we allemaal bij eneco zitten.
Ik neem aan dat het contract bij UC ook een modelcontract is? En dat UC onder bijzondere omstandigheden te TLV ook kan aanpassen, net als bij Eneco?Perzikvrucht schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:53:
Waarom niet nu contract afsluiten bij UC dat per 6 september ingaat? Tarief in ieder geval vast tot 1 januari 2023.
Als op 1 september dezelfde tarieven gehanteerd worden, de bovenstaande aanvraag annuleren (bedenktijd) en een 'nieuw' contract aangaan bijna UC, waarmee de tarieven tot 1 juli 2023 vast staan.
Zo voorkom je dat de tarieven mogelijk per 1 september wijzigen en dus niet kan profiteren van de huidige TLV van UC.
Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:24:
[...]
Dat is dus de hamvraag! Volgens de medewerker die @JoKo heeft gesproken wordt het teruggeleverde tot nu toe via het oude tarief verrekend.
Maar... als dat niet zo is, dan pist iedereen in dit topic per 5 september naast de pot, want dan is al het teruggeleverde niets waard en je kan voor 5 september geen andere leverancier krijgen.
Vat ik het goed samen?
Blihi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:25:
[...]
Ze kunnen natuurlijk niet met terugwerkende kracht het teruglevertarief aanpassen over reeds geleverde stroom. Ze zullen per dag moeten rekenen. Dat moeten ze sowieso, want er zijn meer mensen die tijdens de looptijd van het ene naar het andere contract, met steeds andere tarieven zijn gegaan. Dat is ook niet steeds afgerekend (althans, bij mij niet)
Nou maak je me toch heel erg aan het twijfelen, dus voor de zekerheid stap ik per 2 september over naar Vandebron (dat is gebruik makend van de 9 dagen opzegtermijn) en dan ga ik daarna door naar Innova voor de hoge TLV. Dan moet Eneco in ieder geval een leuke afrekening maken.Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:30:
[...]
"Natuurlijk niet" volgens welke wet en voorwaarden? Salderen is toch ook per jaar?
Dit speelde ook toen de tarieven waren gewijzigd begin juli. Eneco had bij mijn tussentijdse nota de tarieven netjes per periode opgesplitst. Dus dat gaat gewoon goed. Dat kan ook niet anders.Sebazzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:24:
[...]
Dat is dus de hamvraag! Volgens de medewerker die @JoKo heeft gesproken wordt het teruggeleverde tot nu toe via het oude tarief verrekend.
Maar... als dat niet zo is, dan pist iedereen in dit topic per 5 september naast de pot, want dan is al het teruggeleverde niets waard en je kan voor 5 september geen andere leverancier krijgen.
Vat ik het goed samen?
https://www.innovaenergie...-VAR.99.SEP-DEC.SEP22.pdf
Wat betekent dit voor ons als we afsluiten voor 1-9 maar het contract gaat pas na 1-9 in? Welke tarieven zijn van dan toepassing?
[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 24-08-2022 08:27 ]
Dat is wat ik bedoel met blokken salderen.banaliteit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Dit speelde ook toen de tarieven waren gewijzigd begin juli. Eneco had bij mijn tussentijdse nota de tarieven netjes per periode opgesplitst. Dus dat gaat gewoon goed. Dat kan ook niet anders.
Ze salderen dus geen kWh per jaar maar euro’s.
Je wil eigenlijk zeggen dat een tussentijdse rekening opvragen dan niet nodig is?banaliteit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Dit speelde ook toen de tarieven waren gewijzigd begin juli. Eneco had bij mijn tussentijdse nota de tarieven netjes per periode opgesplitst. Dus dat gaat gewoon goed. Dat kan ook niet anders.
https://www.gaslicht.com/...erugleververgoeding-eneco
Ik heb een ander tariefblad gekregen bij de email met het contract. Dan neem ik aan dat deze die ik heb gekregen ook voor mij gelden.Homer-Simpson schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:26:
Innova verlaagt per 1 september de TLV voor de variabele contracten. Zie
Wat betekent dit voor ons als we afsluiten voor 1-9 maar het contract gaat pas na 1-9 in? Welke tarieven zijn van dan toepassing?
Ik ga sowieso weg bij Eneco (aangemeld bij Engie). Ik hoop dat iedereen weggaat, laat ze maar een heleboel cash uitbetalen in september (heb trouwens nog steeds geen mail ontvangen met dat het gewijzigd gaat worden).banaliteit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Ik gun het Eneco!
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Blijkbaar snap ik het ook nietmarcel3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:07:
[...]
Ja echt. En helemaal over the top zijn die quotes van twitter die ze er weer gemakzuchtig bijzetten. Daar roept iemand dat hij in 'energie-armoede' vervalt. Gaat echt nergens meer over. Met de mensen die hier 'last' van krijgen hoef je over het algemeen nog altijd geen medelijden te hebben.
Krijg hier binnenkort de sleutel van een nieuwbouw woning. Veel zonnepanelen laten leggen, warmtepomp.. Wordt dan wel een erg duur geintje als je in de zomer niets krijgt voor je opgewekte overschot en in de winter je de dure tarieven voor stroom mag gaan betalen?
Dat had ik ook. Twee bijlagen: het contract met tarieven in dat document én een los tarievenblad met andere tarieven. Dat tweede document suggereerde dat het de tarieven t/m december zouden zijn.PeterDee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:32:
[...]
Ik heb een ander tariefblad gekregen bij de email met het contract. Dan neem ik aan dat deze die ik heb gekregen ook voor mij gelden.
De klantenservice begreep de vraag niet echt toen ik aangaf dat dit onduidelijk was. Maar ze bevestigden dat het losse tariefblad geldend zou zijn. Nu de tarieven per 1/9 gepubliceerd zijn (weer met suggestie 't/m december'), zie ik dat die overeenkomen met de tarieven die in het contract staan... en mijn contract gaat 1/9 in. Dus dan zouden toch ook mijn tarieven per 1/9 veranderen?
[ Voor 24% gewijzigd door Chateauneuf op 24-08-2022 08:43 . Reden: aanvulling en typo ]
In Juni modelcontract bij Eneco afgesloten. Vervolgens per 1 Juli nieuwe tarieven gekregen, oa door de btw verlaging. En nu gaan ze dus weer de tarieven aanpassen.
Als ik het goed begrijp blijven de leveringstarieven voor mij dus hetzelfde van 1 Juli t/m 31 Dec. maar per 5-aug gaat wel de TVL naar 9 cent.
Inmiddels 1400 kWh teruggeleverd 44 kWh verbruikt (ivm verbouwing dus bijna niks verbruikt).
Stel ik blijf bij Eneco, krijg ik dan binnenkort een afrekening, en beginnen ze opnieuw met rekenen? Dit zou in principe toch jaarlijks gedaan moeten worden, maar hoe doen ze dit bij wisselende tarieven?
Stel eind vh volledige jaar is mijn verbruik 2500kWh en opbrengst zonnepanelen 4000kWh. De eerste 2500 zouden dan tegen elkaar weg gestreept moeten worden, maar welke prijs krijg ik dan voor de overige 1500?
Sws hoor ik veel mensen over overstappen, maar of dat de beste oplossing is.
Dit gaat alleen voor de stroom die je niet kan salderen. Daarvoor krijg je een terugleververgoeding. Zie voor salderen: Saldering per kwartaal of jaarFethoz69 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:33:
[...]
Blijkbaar snap ik het ook niet, waarom hoef je geen medelijden te hebben met die mensen?
Krijg hier binnenkort de sleutel van een nieuwbouw woning. Veel zonnepanelen laten leggen, warmtepomp.. Wordt dan wel een erg duur geintje als je in de zomer niets krijgt voor je opgewekte overschot en in de winter je de dure tarieven voor stroom mag gaan betalen?
Niet voor vast dan neem ik aan? Heb het 1,5 uur geleden nog afgesloten met een ingangsdatum van 7 oktoberHomer-Simpson schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:26:
Innova verlaagt per 1 september de TLV voor de variabele contracten. Zie
TLV gaat pas in als je verbruikt op 0 staat.Fethoz69 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:33:
[...]
Blijkbaar snap ik het ook niet, waarom hoef je geen medelijden te hebben met die mensen?
Je gemaakte afspraak voor 'vast'staat als een huis. Het gaat in dit bericht om 'variabel'!hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:42:
[...]
Niet voor vast dan neem ik aan? Heb het 1,5 uur geleden nog afgesloten met een ingangsdatum van 7 oktober
Waarom zou je dat doen? Ik zou 5-9 aanhouden i.v.m. de 61 cent...PeterDee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:46:
Mag je nu per direct weg bij Eneco ivm de verandering van de saldering of moet je ook 9 dagen wachten?
Ja oke.... maar als er 9 dagen opzegtermijn is moet je dat wel voor 5-9 doenHKees schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Waarom zou je dat doen? Ik zou 5-9 aanhouden i.v.m. de 61 cent...
Ik tel vanaf vandaag nog 12 dagen..PeterDee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
Ja oke.... maar als er 9 dagen opzegtermijn is moet je dat wel voor 5-9 doen
Volgens mij kun je per direct weg bij zo'n tariefswijziging.PeterDee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
Ja oke.... maar als er 9 dagen opzegtermijn is moet je dat wel voor 5-9 doen
Je kunt niet direct weg omdat andere leveranciers je niet direct (willen) accepteren. Ze nemen je pas na 30 dagen aan als klant.PeterDee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:46:
Mag je nu per direct weg bij Eneco ivm de verandering van de saldering of moet je ook 9 dagen wachten?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Het Delta Modelcontract tarief per 19-8-22 stond al in de lijst.ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:08:
@mathijshooi @cj1 bij deze de tarieven van Delta per 19-08-2022 voor in het overzicht.
Zie regel met TLV-normaal = 13,50 cent.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
2.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de
wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe
leveringstarieven.
Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1
januari en op 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze
Modelcontractvoorwaarden informeert Eneco u hierover persoonlijk
en tijdig voor de tariefwijziging.
Toen iedereen in juli ( in het gesloten topic) begon om over te stappen naar Eneco omdat ze 1 betrouwbaar waren en ten tweede een hoge TLV gaf ik aan dat niemand te vertrouwen was. Ik zei nog let maar op, in de winter gaan ze het doodleuk verlagen wanneer ze heel wat klanten hebben binnengeharkt.
Niet eens de winter maar eind augustus hebben ze dit al geflikt! Hopen dat maar nu iedereen weggaat bij Eneco zoals de manager van Eneco dit ook zelf aangaf ‘we zijn bewust dat er nu klanten weggaan’.
Maakt toch verder niet uit. Wijziging in tarieven of voorwaarden is einde contract, wij hebben dus genoten van een hoge TLV en zijn zo allemaal weg.hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:58:
Door Eneco gaan de overige kleine leveranciers ook het lef krijgen en gaan de TLV allemaal rond de 10 cent aanhouden. Let maar op.
Toen iedereen in juli ( in het gesloten topic) begon om over te stappen naar Eneco omdat ze 1 betrouwbaar waren en ten tweede een hoge TLV gaf ik aan dat niemand te vertrouwen was. Ik zei nog let maar op, in de winter gaan ze het doodleuk verlagen wanneer ze heel wat klanten hebben binnengeharkt.
Niet eens de winter maar eind augustus hebben ze dit al geflikt! Hopen dat maar nu iedereen weggaat bij Eneco zoals de manager van Eneco dit ook zelf aangaf ‘we zijn bewust dat er nu klanten weggaan’.
Ik denk dat de markt verwacht dat de prijzen nog wel zullen stijgen en de TLV zetten op het kale levertarief wordt zo wel een dure grap. Dus ze gaan het allemaal loskoppelen.
UC werkt met Engie.
Is er nog een verschil in manier van salderen of andere verschillen om UC over Engie te kiezen?
[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 24-08-2022 09:01 ]
bij UC kun je 'verhuizing' aan klikken zodat je versneld kunt overstappen. Ze lijken niet om bewijs te vragen, bij de aanvraag in ieder geval.Viper® schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:00:
[...]
UC werkt met Engie.
Is er nog een verschil in manier van salderen of andere verschillen om UC over Engie te kiezen?
UC is Engie. Waarom is dit niet bij Engie te vinden...
Ik denk dat Eneco niet erg zit met het weglopen van klanten waar ze zwaar verlies op lijden...hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:58:
Door Eneco gaan de overige kleine leveranciers ook het lef krijgen en gaan de TLV allemaal rond de 10 cent aanhouden. Let maar op.
]de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:04:
[...]
bij UC kun je 'verhuizing' aan klikken zodat je versneld kunt overstappen. Ze lijken niet om bewijs te vragen, bij de aanvraag in ieder geval.
Ik zou dat niet doen. Onjuiste informatie vooraf is nietig.
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2