@Draconian Wie bedoel je precies met 'hun'?
Dat gebeurt ook niet. Wat wel gebeurt, is dat de TLV wordt door Eneco in 1x met 85% verlaagd (van 61,4 naar 9 cent) ...
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Ik doe dat misschien ook, denk ik. Welke opties heb ik dan o.a. voor 05/09 t/m 22/09?Catzjes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:16:
[...]
Ik ben net overgestapt van Eneco naar UC per 23/9, ik zie nog wel even wat ik in de tussenliggende periode ga doen
Join the club. Nu maar hopen dat ze de tarieven niet veranderen. In dat geval stap ik uit principe over op een andere leverancier en saldeer ik het najaar, de winter en een gedeelte van het voorjaar tot 0.Catzjes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:16:
[...]
Ik ben net overgestapt van Eneco naar UC per 23/9, ik zie nog wel even wat ik in de tussenliggende periode ga doen
De salderingsregeling kan alleen maar uitgefaseerd worden als er geen mensen meer zijn met zonnepanelen én analoge meters.Draconian schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:16:
[...]
Met een analoge meter draait de schijf terug als de zonnepanelen opwekken. Dus de meter loopt gewoon terug en niets te vrezen over saldering of wat dan ook. Met een digitale meter gebeurt dit niet. Hun bepalen de regels. Correct toch?
Ik heb gelijk zie ik
https://www.energyflip.co...elen-zonder-slimme-meter/
Is er voordeel bij het behouden van een analoge meter als je zonnepanelen hebt?
Waarom willen mensen met zonnepanelen geen slimme meter? Er zit een voordeel bij een analoge meter. Als je op zonnige dagen elektriciteit teruglevert aan het net, draait een ouderwetse draaischijfmeter als het ware terug. Een slimme meter daarentegen registreert de resterende energie apart. Jouw energieleverancier ziet die data en berekent wat je terugbetaald krijgt.
Mensen, we worden keihard genaaid dus. Terug naar analoge meters?
Nu maakt het geen moer uit, maar vanaf 2025 wel. Zo lang mogelijk houden dus, wie nog zo'n analoog ding heeft.
Dat ga ik dus nu even rustig bekijkenTreveo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:19:
[...]
Ik doe dat misschien ook, denk ik. Welke opties heb ik dan o.a. voor 05/09 t/m 22/09?
Als je nergens meer per direct kunt overstappen, dan geen lijkt me.
TibberursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:23:
[...]
Als je nergens meer per direct kunt overstappen, dan geen lijkt me.
Even getwitterd met Eneco.
:strip_exif()/f/image/BhQ6begOeVnNUSSLBeFmba8X.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit dus zo is zeg ik Engie af. Wat ik na 5 september nog opwek is net zo veel als verbruik t/m 31 december.
Op basis van de afgelopen 2 jaren is verbruik 0 na salderen tussen 1/9 en 31/12
Dan zoek ik eind december wel een nieuwe energieboer.
:strip_exif()/f/image/BhQ6begOeVnNUSSLBeFmba8X.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit dus zo is zeg ik Engie af. Wat ik na 5 september nog opwek is net zo veel als verbruik t/m 31 december.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Je kan het even uitzingen ja. Kijken wat de andere energieleveranciers gaan doen want je hebt kans dat ze ook gaan zakken einde dit jaar. Lijkt me sterk dat er een paar 100% blijven vergoeden/salderen. Dan zou iedereen met zonnepanelen overstappen als ze teveel opwekken. Als je quitte speelt einde van de rit heeft overstappen geen zin. Dan is het gewoon tegen elkaar wegstrepen.JoKo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:28:
[Afbeelding]
Dan hoef je ook nog niet te klagen als je geen persoonlijk bericht heb gehad.Draconian schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:13:
[...]
Geen bericht gehad maar moet dit dus ineens lezen via sociale media. Eneco zelf heeft mij niets gemeld. Dus ik kom er pas vandaag achter via een Telegram chat dat ze de TLV drastisch verlagen vanaf volgende maand.
Dan zoeken op hun website zie ik dit. Schandalig.
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Morgen maar even bellen met innova. Volgens mij wordt me hier van 23-06 tot 12-07 iets van 1200 kwh door mn neus geboord
/f/image/SmUTkKBxKX7hffdzsYEJ9TMi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 116% gewijzigd door Sarcomorbato op 23-08-2022 18:59 ]
Zeker wel. Zelf slimme meter en bij EnergieDirect heb ik met aansluiten direct 1 tarief aangevraagd.mama schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Als je een (slimme) meter hebt met dubbeltelwerk (normaal- en daltarief) kan je toch niet kiezen voor enkel tarief?
Ben nu vrolijk aan het wachten totdat EnergieDirect de TLV wat gaat verhogen. Voor de time being.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Volgens mij doet UC het gemiddelde van de 10 grootste leveranciers. Dus die volgen sowieso, de vraag is alleen wanneer.ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
Eneco, Oxxio en Woonenergie gaan allemaal naar 9 cent. Delta gaat naar 13,5 cent. Gewoon handjeklap tussen de energieboeren.
Engie en UC volgen ze vast binnenkort en de ACM doet nix.
Vergeef me even dat ik het probeer te lezen met de zon vol op mn scherm. Maar bevestigd dit dat de twee periodes los van elkaar gesaldeeerd worden?JoKo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:28:
[Afbeelding]
-
[ Voor 100% gewijzigd door Felke op 23-08-2022 20:00 ]
Als ik de medewerker mag geloven, ja.NileZ_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:00:
[...]
Vergeef me even dat ik het probeer te lezen met de zon vol op mn scherm. Maar bevestigd dit dat de twee periodes los van elkaar gesaldeeerd worden?
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Ja.NileZ_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:00:
[...]
Vergeef me even dat ik het probeer te lezen met de zon vol op mn scherm. Maar bevestigd dit dat de twee periodes los van elkaar gesaldeeerd worden?
Verklaart u nader.Sarcomorbato schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:45:
Morgen maar even bellen met innova. Volgens mij wordt me hier van 23-06 tot 12-07 iets van 1200 kwh door mn neus geboord
[Afbeelding]
Dank, dan hoeven we dat niet steeds meer te herhalen. Ondanks dat bepaalde mensen het weigeren te geloven.. 😇.
Goed bezig @JoKo 👍
Heeft het zin om dit risico te nemen?
Ik overweeg om over te stappen per 5 sept naar vandebron (met hele lage TLV), alles wat ik vanaf dan opwek verbruik ik waarschijnlijk wel ergens t/m febr.
Vorig jaar heeft vandebron netjes gesaldeert, ook tussen verschillende tarieven (in kwh), dan weet ik in ieder geval zeker dat er niets raars gebeurd als de tarieven 1 jan weer extreem wijzigen, en dat alle kwh tot nu toe door Eneco voor 61ct worden afgerekend.
Dan kan ik zodra het weer op 0 staat weer naar de partij die dan de hoogste TLV heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door sanderblaaat op 23-08-2022 19:07 ]
Als je daar zeker van bent is dat zeker weten het overwegen waard.sanderblaaat schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Heeft het zin om dit risico te nemen?
Ik overweeg om over te stappen per 5 sept naar vandebron (met hele lage TLV), alles wat ik vanaf dan opwek verbruik ik waarschijnlijk wel ergens t/m febr.
Vorig jaar heeft vandebron netjes gesaldeert, ook tussen verschillende tarieven (in kwh), dan weet ik in ieder geval zeker dat er niets raars gebeurd als de tarieven 1 jan weer extreem wijzigen.
Dan kan ik zodra het weer op 0 staat weer naar de partij die dan de hoogste TLV heeft.
Maar de mensen die sept en okt nog terug leveren en nov - Dec afnemen, waaronder ik, kunnen dan toch net zo goed bij eneco blijven?NileZ_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:05:
[...]
Dank, dan hoeven we dat niet steeds meer te herhalen. Ondanks dat bepaalde mensen het weigeren te geloven.. 😇.
Goed bezig @JoKo 👍
Je saldeeert je kwh's van 9 cent dan weg tegen je verbruik van nov en Dec.
En alles t/m 5 Sept wordt gewoon uitgekeerd a 61 cent.
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik ook. Innova nog gebeld of het per 5/9 kan, maar alleen als ik €250 borg betaal. En de derde optie is gewoon bij Eneco te blijven omdat mijn netto verbrui tussen 5/9 en 31/12 rond de 0 zit. In dat opzicht is de melding van JoKo zeer waardevol. Dan beslis ik begin sept. wel welke van de 3 het wordtmathijshooi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:04:
Ik heb me aangemeld bij zowel engie als innova. Wachttijd bij engie is 30 dagen, daar is niet aan te ontkomen. Innova is 14 dagen vanwege de bedenktijd.
Ik heb dus 2 weken de tijd om nog een eventueel ander en definitief plan te bedenken.
Volgens innova van 23_06 tot 12_07 140 kWh terug geleverd.
Jazeker. Wel afhankelijk van of je wil salderen of verdienen op TLV. En uiteraard sterk afhankelijk van je verbruik. Als je meer afneemt dan is dat tegen een hoog tarief. En 1 januari gaat de streep er waarschijnlijk weer onder. Daar moet je even rekening mee houden.Qosmic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:12:
[...]
Maar de mensen die sept en okt nog terug leveren en nov - Dec afnemen, waaronder ik, kunnen dan toch net zo goed bij eneco blijven?
Nouja niks moet.. Maar toch handig om te doen haha.
Potver was al bang van Eneco dat ze het drastisch gingen verlagen.
Innova geeft toch ook 0,51 TLV? Maar dan met een jaarcontract voor gas en elektra?
Ik was van plan om 1 maart pas over te stappen naar een leverancier waarvan de TLV hoog was en tussen oktober en maart naar een leverancier waar de tarieven juist laag zijn.
Wat adviseren jullie?
Heb voor GC 3 jaar vast weten te scoren maar voor elektra dus nog niets.
Innova geeft toch ook 0,51 TLV? Maar dan met een jaarcontract voor gas en elektra?
Ik was van plan om 1 maart pas over te stappen naar een leverancier waarvan de TLV hoog was en tussen oktober en maart naar een leverancier waar de tarieven juist laag zijn.
Wat adviseren jullie?
Bij Innova krijg je nu 71 cent TLV bij een jaarcontract ( wel even aangeven via de klantenservice dat je het enkeltarief wilt, anders 63 cent TLV )hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:18:
Potver was al bang van Eneco dat ze het drastisch gingen verlagen.
Wat adviseren jullie?
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik twijfel nog. Per september overstappen naar een leverancier met een hoge TLV en er op gokken dat die in april ook nog hoog is en dan het contract mooi door laten lopen zodat ik weer een overschot heb waar ik een mooi bedrag voor vang, of naar een leverancier overstappen met een lage TLV tot de kWh-teller weer op 0 staat/precies gesaldeerd, en dan pas kijken wie een hoge TLV biedt.
Via waar te bestellen?JohanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:21:
[...]
Bij Innova krijg je nu 71 cent TLV bij een jaarcontract ( wel even aangeven via de klantenservice dat je het enkeltarief wilt, anders 63 cent TLV )
Gevonden
Maar nu komt het, heb een overschot aan elektra.
Als ik een berekening maak bij Innova dan kom ik op -110euro per maand uit.
Accepteren ze dit?
Gaan ze wel iets aan mij verdienen?
Wat zal mijn maandbedrag eigenlijk zijn?
Ik lever pas echt terug tussen maart en oktober en wil overstappen in oktober.
[ Voor 46% gewijzigd door hoihoi66 op 23-08-2022 19:31 ]
Ben per 21 september overgestapt naar Engie.
Zit nu alles te checken bij Eneco, als ik blijf zitten dan is mijn opwek van september t/m december gelijk aan mijn verbruik (althans dit was vorig jaar zo).
Ik heb nog geen mail van Eneco ontvangen, mocht ik die ontvangen dan neem ik contact op en wil ik weten hoe ze salderen. Als ik kan cashen tot 5 september, prima, daarna 9 cent, die saldeer ik helemaal weg en 1 januari op zoek naar een andere leverancier.
Zit nu alles te checken bij Eneco, als ik blijf zitten dan is mijn opwek van september t/m december gelijk aan mijn verbruik (althans dit was vorig jaar zo).
Ik heb nog geen mail van Eneco ontvangen, mocht ik die ontvangen dan neem ik contact op en wil ik weten hoe ze salderen. Als ik kan cashen tot 5 september, prima, daarna 9 cent, die saldeer ik helemaal weg en 1 januari op zoek naar een andere leverancier.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Vraag is hoe ze dat dan salderen, want ook in de wintermaanden zul je toch nog wel eens momenten hebben dat je verbruik op dat moment negatief is.Qosmic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:12:
[...]
Maar de mensen die sept en okt nog terug leveren en nov - Dec afnemen, waaronder ik, kunnen dan toch net zo goed bij eneco blijven?
Verder, wellicht is er nog een aanbieder die een lager netto levertarief heeft dan die 61 cent TLV van Eneco op dit moment.
Dan ontvang je beter je teruggeleverde KWu's tegen 61 cent en neem je ze straks af tegen een lager tarief.
Tenslotte zijn de vaste leveringskosten wellicht ook nog van belang hierbij? Ook al gaat het waarschijnlijk om hoogstens een tientje
X100. 77 cent.ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:50:
[...]
5177,92 euro delen door 6691 kWh zou 0,774 cent per kWh opleveren
Hoi!
Welke hoge TLV hebben we naast Innova nog meer?
Mocht halverwege het jaar Innova omvallen en heb heel wat teruggeleverd wie betaald mij dan eigenlijk uit? Of kan ik fluiten naar me centjes?
Mocht halverwege het jaar Innova omvallen en heb heel wat teruggeleverd wie betaald mij dan eigenlijk uit? Of kan ik fluiten naar me centjes?
cj1 heeft een hele mooie lijst op pagina 1hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:34:
en de tweede vraag: Zoete Lieve Gerritje
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
In het ergste geval kun je enkel de termijnbedragen nog storneren en ben je de rest allemaal kwijt, dat zijn je KW's maar ook de compensatie duurzame energie.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:34:
Ja natuurlijk kan je dan fluiten naar je centjes. Dat is het risico wat je (wel/niet) loopt. Die afweging mag je zelf maken. Er is veel gezegd over innova.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:34:
Maar je bent dan zelf een overeenkomst aangegaan met die partij.
Hoe dat in de praktijk werkt? Denk dat je dan aan mag sluiten om je handje op te houden.
Maar denk dat die leeg blijft.
We gingen op vakantie van het geld van ome JanSrednier schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
cj1 heeft een hele mooie lijst op pagina 1
en de tweede vraag: Zoete Lieve Gerritje
Vandaag contract binnen gekregen van Engie, tlv is gelijk aan kale enkeltarief prijs en wordt op jaar afrekening afgerekend en gesaldeerd.
0,6017 euro.
Contract gaat eind september voor mij in.
:strip_exif()/f/image/PE4V1xqZOlZEvPW3qVybwFOX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZeAKgUd2nP7lsXENFtk4rv2.jpg?f=fotoalbum_large)
Had als eerste voor Innova gekozen maar door dit topic en de waarschuwingen durfde ik met deze partij niet in zee te gaan.
Dan maar iets minder tlv maar meer zekerheid.
0,6017 euro.
:strip_exif()/f/image/PE4V1xqZOlZEvPW3qVybwFOX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZeAKgUd2nP7lsXENFtk4rv2.jpg?f=fotoalbum_large)
Had als eerste voor Innova gekozen maar door dit topic en de waarschuwingen durfde ik met deze partij niet in zee te gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Yamy_Daffy op 23-08-2022 19:50 ]
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Bij Engie kom ik op 10 euro uit, minimale bedrag is 10 euro uit.JohanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:41:
[...]
In het ergste geval kun je enkel de termijnbedragen nog storneren en ben je de rest allemaal kwijt, dat zijn je KW's maar ook de compensatie duurzame energie.
Bij Innova kom ik maandelijks gemiddeld dus op -110 euro uit
Daarnaast is Engie variabel en Innova vast.
Weet niet hoe gezond Engie is maar wss even (on)gezond als Innova
Dit jaar twee keer Engie gehad, beide keren naar dubbel tarief gezet omdat het bij hun beter uitpakt. Teruglevering is 2/3 in normaaltarief terwijl enkeltarief ongeveer midden tussen dal en normaal in ligt.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:43:
Vandaag contract binnen gekregen van Engie, toch is gelijk aan kale enkeltarief prijs en wordt op jaar afrekening afgerekend en gesaldeerd.
0,6017 euro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt online switchen, zo vaak je wil
Dat gaat niet bij ons, oude draaischijf meter. Dus enkel tarief. Dus salderen doe ik nog permanent op de meter.Srednier schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:47:
[...]
Dit jaar twee keer Engie gehad, beide keren naar dubbel tarief gezet omdat het bij hun beter uitpakt. Teruglevering is 2/3 in normaaltarief terwijl enkeltarief ongeveer midden tussen dal en normaal in ligt
Tenzij Eneco per 1 januari weer een nieuwe salderingsperiode start... Maar hoe / of ze dat doen weet ik niet.Qosmic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:12:
[...]
Nu Eneco wegvalt ben ik ook tussen Innova en Engie gaan twijfelen.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:43:
Vandaag contract binnen gekregen van Engie, toch is gelijk aan kale enkeltarief prijs en wordt op jaar afrekening afgerekend en gesaldeerd.
0,6017 euro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op jaarbasis kom ik bij Innova op -1300 uit en bij Engie -1200.
Bij Engie zit je niet vast en zijn de tarieven variabel. Dus ze kunnen net als Eneco de tarieven halfverwege een jaar ook omlaag gooien.
Dan ben je wel de pineut omdat je niets hebt gehad aan de hoge TLV en kan je de volle mep betalen als je weg gaat bij ze.
In januari komt er zeer waarschijnlijk weer een nieuwe ja. Maar @Qosmic had het over het verbruik van november en december te salderen (met de opwek van september en oktober).Randy1800 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:49:
[...]
Tenzij Eneco per 1 januari weer een nieuwe salderingsperiode start... Maar hoe / of ze dat doen weet ik niet.
En nog beter als je in sept gaat afsluiten. Dan staat de prijs vast tot juliPerzikvrucht schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
Dit ziet er toch best interessant uit, of zie ik iets over het hoofd?
Uiteraard is dit de prijs incl BTW, maar toch. Opzegtermijn 30 dagen.
Bron UC website.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Engie is een zeer grote multinational, de kans dat die omvalt is net zo groot als dat er morgen een enorme meteoriet op aarde terecht komt.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Bij Engie kom ik op 10 euro uit, minimale bedrag is 10 euro uit.
Bij Innova kom ik maandelijks gemiddeld dus op -110 euro uit.
Daarnaast is Engie variabel en Innova vast.
Weet niet hoe gezond Engie is maar wss even (on)gezond als Innova.
Gasloos sinds 2020.
Maar wel tot juli als je in sept afsluitNoord27 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:28:
@Perzikvrucht UC biedt alleen maar variabel contracten aan op dit moment. Dus je hebt geen enkele zekerheid over een jaar gezien.
Gaven ze ook aan over DE coronavirusHerkz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:54:
[...]
Engie is een zeer grote multinational, de kans dat die omvalt is net zo groot als dat er morgen een enorme meteoriet op aarde terecht komt.
Maar ok ze vallen niet om, maar dan neem je nog altijd een risico en dat is dan dat ze binnenkort of begin volgend jaar de TLV behoorlijk terugschroeven.
Staat er duidelijk: wanneer je afsluithoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:58:
Waar kijken ze naar? Wanneer je contract ingaat of wanneer je het contract afsluit?
Klopt , Innova kwam bij ons ook beter uit met de prijzen. Alleen de solvabiliteit van Innova en het feit dat ze als enige een vaste contract aanbieden gaf mij de kriebels. Ik durfde het niet aan in ieder geval.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:51:
[...]
Nu Eneco wegvalt ben ik ook tussen Innova en Engie gaan twijfelen.
Op jaarbasis kom ik bij Innova op -1300 uit en bij Engie -1200.
Bij Engie zit je niet vast en zijn de tarieven variabel. Dus ze kunnen net als Eneco de tarieven halfverwege een jaar ook omlaag gooien.
Dan ben je wel de pineut omdat je niets hebt gehad aan de hoge TLV en kan je de volle mep betalen als je weg gaat bij ze.
Hoop dat ze blijven bestaan en dat iedereen hier die er wel mee in zee gaat flink aan over houdt.
Het risico dat Engie z'n tarieven omlaag gooit neem ik dan als risico.
Het zijn gewoon lastige keuzes die je moet maken net voor de winter.
Zoals ik het nu zie:
Optie 1 blijven bij eneco: extra teruglevering Sept en Okt gebruiken om het verbruik van Nov, Dec te compenseren.. Totaal rond de 0..
Optie 2 snel wisselen: nu wisselen naar hoge TLV, dan in Nov overstappen naar een partij met lage leveringstarieven.. Na de winter wederom overstappen naar hoge TLV..
Wat is wijsheid?
Optie 1 blijven bij eneco: extra teruglevering Sept en Okt gebruiken om het verbruik van Nov, Dec te compenseren.. Totaal rond de 0..
Optie 2 snel wisselen: nu wisselen naar hoge TLV, dan in Nov overstappen naar een partij met lage leveringstarieven.. Na de winter wederom overstappen naar hoge TLV..
Wat is wijsheid?
Ben gelukkig een kleine netto-betaler, het uitzoekwerk blijft mij, ook weer gelukkig, bespaard.
Als iedereen nou overstapt naar die kleine splinterenergieleveraars om het onderste uit de kan te krijgen, dan vallen die leveranciers vanzelf om, is Eneco de lachende derde om die klanten over te nemen voor een maandelijkse hoofdprijs aan voorschotbedrag.
Als iedereen nou overstapt naar die kleine splinterenergieleveraars om het onderste uit de kan te krijgen, dan vallen die leveranciers vanzelf om, is Eneco de lachende derde om die klanten over te nemen voor een maandelijkse hoofdprijs aan voorschotbedrag.
Ik heb daar ook gekeken en zelfde verhaal, maar wat ik weet uc werkt met Engie samen .🤔hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:03:
[...]
Even een berekening gemaakt[Afbeelding]
Dit kan toch niet?
Bij Innova en Engie kom ik onder aan de streep op -1200 en -1300 met dezelfde waardes bij UC komt het op 0 uit.
Als jij vertrekt bij Eneco, krijg jij geld. Dat geld heb je ongetwijfeld nodig in de mindere maanden.Felke schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:00:
Zoals ik het nu zie:
Wat is wijsheid?
Saldeer je alles weg? Ga dan voor de hoogste TLV.
Optie 2 zal je meer opleveren wss.Felke schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:00:
Zoals ik het nu zie:
Wat is wijsheid?
Ik lever tussen okt en febr. Nauwelijks terug dus voor mij is wss optie 2 ook het beste.
Als ik nu toch voor een variabel contract ga (lees Engie) dan kan ik ook net zo goed nu overstappen naar een leverancier met lage tarieven en pas in febr naar een leverancier met een hoge TLV
LolObelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:42:
Innova ziet er aantrekkelijk uit met 1 jaar contract en de hoogste terugleververgoeding. Omdat ik rond de 50.0000kWh op jaarbasis teruglever zit ik echt met een dillema. Ik vertrouw die partij niet. Als ik al die negatieve reviews lees en dan nog de solvabiliteit. Mocht ik nu klant worden dan keren ze pas volgend jaar uit in september. Mochten ze nog bestaan tegen die tijd.🙄 Engie heeft rond 0.13 cent tlv zakelijk nu. Ik zit nu bij Eneco nog met 61 cent. Maar ga niet wachten tot 5 september. Bij iedere aanbieder die ik bel zit ik met trillend knieën mijn teruglevering door te geven. De reacties zal ik besparen.
Maar innova is juist voor klein zakelijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Er zit "correctie termijnbedrag" onder 1e sectie. Dat krijg je dus terug als het goed is, ze doen het erin om geen negatief maandbedrag te hebben denk ik.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:03:
[...]
Even een berekening gemaakt[Afbeelding]
Dit kan toch niet?
Bij Innova en Engie kom ik onder aan de streep op -1200 en -1300 met dezelfde waardes bij UC komt het op 0 uit.
En als ze 1 januari de tarieven wijzigen?Qosmic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:12:
[...]
Dan moet je als je meer verbruikt heb van sept tot dec afrekenen tegen een hoog tarief en beginnen ze 1 januari weer opnieuw ipv dat je door kunt salderen tot het voorjaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Droplul op 23-08-2022 20:13 ]
Begrijp je niet helemaal maar ga toch wss voor EngieTreveo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:09:
[...]
Er zit "correctie termijnbedrag" onder 1e sectie. Dat krijg je dus terug als het goed is, ze doen het erin om geen negatief maandbedrag te hebben denk ik.
Weet iemand in welke maand de andere energiebedrijven failliet zijn gegaan? Ik kan mij zo voorstellen dat vanaf November de klappen vallen als iedereen weer veel gas gaat gebruiken. Dan zou je tot die tijd naar innova kunnen gaan en dan vertrekken voor november. En dan hopen dat ze uitbetaald hebben.
En beter is natuurlijk als ze helemaal niet failliet gaan.
Hoe lang duurt het voordat innova de eindafrekening betaald?
Weet niet wanneer je ‘echt’ iets aan je panelen hebt maar waarom niet pas overstappen naar Engie wanneer je echt iets aan het terugleveren bent? Wss na febr/maart.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:59:
[...]
Klopt , Innova kwam bij ons ook beter uit met de prijzen. Alleen de solvabiliteit van Innova en het feit dat ze als enige een vaste contract aanbieden gaf mij de kriebels. Ik durfde het niet aan in ieder geval.
Hoop dat ze blijven bestaan en dat iedereen hier die er wel mee in zee gaat flink aan over houdt.
Het risico dat Engie z'n tarieven omlaag gooit neem ik dan als risico.
In de wintermaanden uitzitten bij een andere variabele leverancier waar de tarieven goedkoper dan bij Engie zijn.
Dan neem je die laatste risico ook weg.
Hier zit ik namelijk aan te denken.
Energieflex begin oktober. Toevallig overgenomen door Innova.gebruiker001 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:21:
Weet iemand in welke maand de andere energiebedrijven failliet zijn gegaan? Ik kan mij zo voorstellen dat vanaf November de klappen vallen als iedereen weer veel gas gaat gebruiken. Dan zou je tot die tijd naar innova kunnen gaan en dan vertrekken voor november. En dan hopen dat ze uitbetaald hebben.
Eindrekening gekregen met dat ze zouden uitbetalen. Jammer genoeg niets gezien van wat ik nog tegoed had van ze
Vergeet niet dat Innova vorig jaar enorme cashback acties had in Q1 waarbij je honderden euro's terug krijgt als je het jaar afmaakt. Deze acties lopen begin 2023 af en zullen ze flink moeten uitbetalen op alle afrekeningen. Ik ben een van de mensen die wel houdt van een gokje dus heb m'n gascontract daar lopen met een flinke cashback. Maar of ik die ooit ga krijgen...
Als je alles weg saldeert, doen de tarieven er toch niet toe? Saldo is 0 bij alles wegsaneerden, dus TLV is dan niet aan de orde.Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:06:
[...]
Saldeer je alles weg? Ga dan voor de hoogste TLV.
Zojuist het contract van Engie in de mail.
/f/image/H5Ka5eqtj8X1YSZUkAcQ4uad.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit contract dus eerder aangevraagd (wachttijd 30 dagen) dan het contract van Tibber waarmee ik de periode 6 september t/m 19 september wil opvullen.
Zou dat elkaar nog bijten of gaat dat gewoon goed, ondanks dat tibber later dan Engie is aangevraagd. De startdatum Engie ligt verder in de toekomst....
Zou lijkt mij goed moeten gaan, heb er echter geen ervaring mee
/f/image/H5Ka5eqtj8X1YSZUkAcQ4uad.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit contract dus eerder aangevraagd (wachttijd 30 dagen) dan het contract van Tibber waarmee ik de periode 6 september t/m 19 september wil opvullen.
Zou dat elkaar nog bijten of gaat dat gewoon goed, ondanks dat tibber later dan Engie is aangevraagd. De startdatum Engie ligt verder in de toekomst....
Zou lijkt mij goed moeten gaan, heb er echter geen ervaring mee
14.640Wp
Bij deze de faillisementen van 2021:
10-27 Welkom Energie (90.000 klanten)
11-09 Enstroga (450 klanten)
11-17 Allure (600 klanten)
12-02 Anode Energie (14.000 klanten)
12-09 SEPA Green Energie (20.000 klanten)
12-17 Fenor (36.000 klanten)
12-23 Naked Energy (2600 klanten)
Ik lees hier maar weinig mensen die een overstap van Eneco naar Vattenfall overwegen... Terugleververgoeding is €0,16 (dus toch 'aanzienlijk' hoger dan Eneco vanaf 5-9), en lijkt mij een stabiele club (i.t.t. Innova etc.)...
Als jij je verbruikt weg saldeert, dan is die TLV wel belangrijk. Lijkt mij ook het doel van een ieder.DaFreakR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:35:
[...]
Als je alles weg saldeert, doen de tarieven er toch niet toe? Saldo is 0 bij alles wegsaneerden, dus TLV is dan niet aan de orde.
Na eigen zeggen nemen ze bij Innova geen risico's, dus kan het best zo zijn dat ze voor elk contract die ze hebben afgesloten ook een termijncontract op de energiemarkt hebben afgenomen.Yurie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:28:
Vergeet niet dat Innova vorig jaar enorme cashback acties had in Q1 waarbij je honderden euro's terug krijgt als je het jaar afmaakt. Deze acties lopen begin 2023 af en zullen ze flink moeten uitbetalen op alle afrekeningen. Ik ben een van de mensen die wel houdt van een gokje dus heb m'n gascontract daar lopen met een flinke cashback. Maar of ik die ooit ga krijgen...
Die bonus zal er dan ook wel in zijn verwerkt.
Wellicht heb jij en anderen dan wel zo'n ' trucje ' gebruikt om je geschatte verbruik veel hoger te zetten dan wat het daadwerkelijk is, om een zo hoog mogelijke bonus te krijgen.
Dan zou Innova nu juist met extra opgezadeld zitten, welke echter nu veel meer waard is geworden.
Andersom kan natuurlijk ook, maar ik denk zelf dat die contracten met die bonussen waar jij het over hebt niet zo'n probleem zal zijn.
Als ze het ' veilig ' doen zoals ze zeggen, dan zou er niets aan de hand moeten zijn.
Maar een TLV aanbieden voor een jaar van 71 cent vind ik eigenlijk wel alles behalve veilig.
Juist als de energieprijzen dalen lopen ze dan mogelijk een enorm risico.
Dan kun je beter naar Engie en daar dan tussentijds zo'n afrekening laten opmaken ( of hoe dat ook heette )HKees schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:36:
Ik lees hier maar weinig mensen die een overstap van Eneco naar Vattenfall overwegen... Terugleververgoeding is €0,16 (dus toch 'aanzienlijk' hoger dan Eneco vanaf 5-9), en lijkt mij een stabiele club (i.t.t. Innova etc.)...
Eventueel stap je dan elke maand over van modelcontract.
16 cent is alsnog echt een aanfluiting in deze markt.
Overigens is zoiets wellicht ook mogelijk bij Innova, het slaat natuurlijk ook nergens op dat zij ( wellicht wel ) duizenden euro's van je achterhouden.
Dat kunnen ze wellicht wel tussentijds uitbetalen.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 23-08-2022 20:45 ]
Weet iemand of je nu ook meerdere contracten tegelijk kunt afsluiten, en dan volgende week bekijken welke je gaat annuleren?
keuzestress
keuzestress
Is Prikenergie de volgende?denneappel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:36:
Bij deze de faillisementen van 2021:
https://www.nu.nl/economi...n-door-hoge-gasprijs.html
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Dat is een website van een bedrijf geloven op z'n blauwe ogen. Denk niet dat ze zullen neerzetten "we stunten enorm met prijzen en vergoedingen, en hopen het einde van je contract jaar te halen...."JohanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Na eigen zeggen nemen ze bij Innova geen risico's, dus kan het best zo zijn dat ze voor elk contract die ze hebben afgesloten ook een termijncontract op de energiemarkt hebben afgenomen.
Die bonus zal er dan ook wel in zijn verwerkt.
...
De jaarcijfers die ik heb gezien van ze deden mij die tekst op de website in twijfel te nemen.
Heb ik gedaan. Gisteren Engie en vandaag Innova met het plan om begin sept. een keuze te maken. Ik hoop dat dit goed gaatde Peer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:45:
Weet iemand of je nu ook meerdere contracten tegelijk kunt afsluiten, en dan volgende week bekijken welke je gaat annuleren?
keuzestress![]()
Hoe bedoel je dat?Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:36:
[...]
Als jij je verbruikt weg saldeert, dan is die TLV wel belangrijk. Lijkt mij ook het doel van een ieder.
Salderen gaat in kWh. 1000 kWh verbruik tegenover 1000 kWh opwek (bijvoorbeeld) geeft 0 kWh saldo = € 0,- ontvangen danwel bijbetalen.
TLV komt pas weer aan de orde bij terugleveren, dus na salderen.
Helaas niet. Bij een variabel contract staat in de kleine lettertjes aangegeven dat bij extreme omstandigheden de tarieven gewijzigd kunnen worden. Een oorlog enkele landen verderop is daarvoor extreem genoeg is gebleken de laatste maanden..
Heb je gelijk in. Maar is wel iets beter dan een "gewoon modelcontract" waar dit niet in staat.Noord27 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:54:
[...]
Helaas niet. Bij een variabel contract staat in de kleine lettertjes aangegeven dat bij extreme omstandigheden de tarieven gewijzigd kunnen worden. Een oorlog enkele landen verderop is daarvoor extreem genoeg is gebleken de laatste maanden..
En tot op heden heb ik nog niet gelezen dat UC anders dan op 1 juli en 1 jan de tarieven voor bestaande variabele/modelcontracten heeft aangepast. Bij sommige anderen is dat wel anders.
Het is een klein plusje zullen we maar zeggen maar geen 100% garantie
Thanks, ik heb inmiddels ook bij zowel Engie en Innova een contract aangevraagd.libo1949 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:50:
[...]
Heb ik gedaan. Gisteren Engie en vandaag Innova met het plan om begin sept. een keuze te maken. Ik hoop dat dit goed gaat
Maar ook oude cijfers, ze hebben ook de 21000 klanten van sepa overgenomen en dat zal toch ook wel geld in het laatje brengen?Yamy_Daffy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:47:
[...]
Dat is een website van een bedrijf geloven op z'n blauwe ogen. Denk niet dat ze zullen neerzetten "we stunten enorm met prijzen en vergoedingen, en hopen het einde van je contract jaar te halen...."
De jaarcijfers die ik heb gezien van ze deden mij die tekst op de website in twijfel te nemen.
Ook hebben ze veel klein zakelijk.
Ik vermoed dat het wel meevalt, en veel aanmeldingen gaat toch wel opvallen dus stopt het al snel denk ik.
Het vaste vind ik wel belangrijk, alleen maar het omval probleem, bij model of flex kan alles nog gebeuren.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 23-08-2022 21:06 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heeft iemand nog prijzen opgevraagd bij Delta?
Ik ben juist van Delta naar Eneco gegaan maar ik lees nergens iets over nieuwe prijzen van Delta
Ik ben juist van Delta naar Eneco gegaan maar ik lees nergens iets over nieuwe prijzen van Delta
Dit bedoel ik. Lees t nergens bij Engie trouwens. En welke "datum" hebben we t dan over?!jobr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:53:
[...]
En nog beter als je in sept gaat afsluiten. Dan staat de prijs vast tot juli
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Objection, zie hierboven.hoihoi66 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:56:
[...]
Gaven ze ook aan over DE coronavirus.
Maar ok ze vallen niet om, maar dan neem je nog altijd een risico en dat is dan dat ze binnenkort of begin volgend jaar de TLV behoorlijk terugschroeven.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Opzich maakt voor de winter allemaal niks uit, als je wilt salderen tot 0 in 2023 dan maakt het tarief niks uit. Mag 1 euro zijn, of 5 euro per kwh. Zodra op 0 = overstappen weer.Yamy_Daffy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:59:
[...]
Ik heb zelfs twee keer een contract aangevraagd bij Innova, deze twee ook gekregen en er daarna eentje per mail geannuleerd. Ze gingen spontaan de TLV verhogen na de eerste, dus ik had natuurlijk geen keus...de Peer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Thanks, ik heb inmiddels ook bij zowel Engie en Innova een contract aangevraagd.
Maar is ook goed gegaan.
Nu ga iedereen zeggen dat ik gek ben , maar heb iemand gedacht of niet beter is terugleveren met SAP via de dynamische prijzen aanbieders ( Frank ,ANWB, tibber )🤔
Daar heb je geen last van Mafia leveranciers , krijgt je altijd markt prijs , welke laatste week bijna altijd boven 50cent netto zit en als iemand heb knappe oost west , dan ochtend en avond hoogste prijs ( trouwens morgen avond 7uur 85cent per kWh ) .Als iemand nog oude contract heb met 20cent inkoop dan is maar winst zonder blijven hopen dat de leverancier omlaag ga met vergoeding .
En als je toch duur leverancier voor levering heb , kan altijd ff zo als in mijn geval helft panelen hangen op gewone leverancier voor verbruik en saldering van , en dat "te veel " panelen hangen aan de SAP voor bijverdienen ( met mijn Enphase kan ik de instalatie makkelijk in de helft splitsen ,) Blijft natuurlijk weekenden laag prijs smoesje maar ik kan dat oplossen met bvb EV hangen aan de panelen , dan teruglevering in het weekend naar 0 ga .
Daar heb je geen last van Mafia leveranciers , krijgt je altijd markt prijs , welke laatste week bijna altijd boven 50cent netto zit en als iemand heb knappe oost west , dan ochtend en avond hoogste prijs ( trouwens morgen avond 7uur 85cent per kWh ) .Als iemand nog oude contract heb met 20cent inkoop dan is maar winst zonder blijven hopen dat de leverancier omlaag ga met vergoeding .
En als je toch duur leverancier voor levering heb , kan altijd ff zo als in mijn geval helft panelen hangen op gewone leverancier voor verbruik en saldering van , en dat "te veel " panelen hangen aan de SAP voor bijverdienen ( met mijn Enphase kan ik de instalatie makkelijk in de helft splitsen ,) Blijft natuurlijk weekenden laag prijs smoesje maar ik kan dat oplossen met bvb EV hangen aan de panelen , dan teruglevering in het weekend naar 0 ga .
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om nog per 5 sept over te gaan naar Innova? Of hanteren ze altijd de 14 dagen?
Ep Woody in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"marcink schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:13:
Nu ga iedereen zeggen dat ik gek ben , maar heb iemand gedacht of niet beter is terugleveren met SAP via de dynamische prijzen aanbieders ( Frank ,ANWB, tibber )🤔
Bij UC zou je tot 1 juli aardig vast tarief hebben waarschijnlijk. Voorjaar23 allang weer weg zodra je op 0 staat...
https://www.telegraaf.nl/...ververgoeding-zonnestroom
Zo te zien zijn de Eneco prijzen weer bijgewerkt van het modelcontract:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
:fill(white):strip_exif()/f/image/i3Q018RTUffmcZ54BcZZdfAt.png?f=user_large)
Er staat nu ook op de website dat vanaf 5 september de teruglevering wijzigt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/i3Q018RTUffmcZ54BcZZdfAt.png?f=user_large)
Er staat nu ook op de website dat vanaf 5 september de teruglevering wijzigt:
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/Alles over saldering en terugleververgoeding lees je in het Voorwaardenoverzicht. Let op: per 5 september 2022 wijzigt de terugleververgoeding. Lees meer over salderen.
hoezo opzegtermijn en opzegboete? voorwaarden wijzigen is per 5 september toch gewoon tot ziens zonder issuesTerugleververgoeding verandert
Vanaf 5 september 2022 verandert de terugleververgoeding (na saldering) voor de opgewekte stroom van zonnepanelen. Dit heeft geen gevolgen voor de oplevering van je zonnepanelen. Ook veranderen wij daarmee niet de saldering. Alleen het bedrag dat je onder de streep (dus na saldering) vergoed krijgt, verandert. Je krijgt een vergoeding die € 0,09 per kWh is. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie en vaste leveringskosten. Door deze wijziging is het toegestaan om je overeenkomst op te zeggen. Voor de opzegtermijn en eventuele opzegboete kun je het contract raadplegen.

[ Voor 65% gewijzigd door Viper® op 23-08-2022 21:30 ]
Bij Eneco passen ze tegenwoordig elke halve dag de prijzen aan ofwatViper® schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:19:
https://www.telegraaf.nl/...ververgoeding-zonnestroom
[Afbeelding]
Alleen dus als je na 1 sept overstapt. Maar ik denk dat dat ook het slimste is.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Bij UC zou je tot 1 juli aardig vast tarief hebben waarschijnlijk. Voorjaar23 allang weer weg zodra je op 0 staat...
Nu cashen bij eneco en vanaf 1 sept over naar UC. Dan nu iets opbouwen, winter alles opmaken (en meer) en in lente weer opbouwen. Zodra je op 0 staat weer over naar een ander.
Het maakt links of rechts niet heel veel uit, had liever nog een maandje extra eneco gehad maar goed, het zij zo.
10pointssjoerdlosser123 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:20:
[...]
Alleen dus als je na 1 sept overstapt. Maar ik denk dat dat ook het slimste is.
Nu cashen bij eneco en vanaf 1 sept over naar UC. Dan nu iets opbouwen, winter alles opmaken (en meer) en in lente weer opbouwen. Zodra je op 0 staat weer over naar een ander.
Het maakt links of rechts niet heel veel uit, had liever nog een maandje extra eneco gehad maar goed, het zij zo.
Maar, 1 sept overstappen...right, nu al aanvragen?, of mag t pas 1 sept aangevraagd worden bij UC ?
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2