ik wil gerust een bijdrage doen voor een zaakVerwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:47:
Het is niet ingewikkeld om een rechter daar gehakt van te laten maken.

ik wil gerust een bijdrage doen voor een zaakVerwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:47:
Het is niet ingewikkeld om een rechter daar gehakt van te laten maken.
Leuk die theorie van weg-salderen. Probleem is echter dat Eneco/welke leverancier dan ook, dat helemaal niet kan met een variabel contract. Dat vind ik dus ook een groot probleem in de huidige situatie met modelcontracten/variabele contracten.Magdirag schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:28:
Sinds een maand heb ik een contract bij Eneco en ik wordt helemaal niet vrolijk van het terugbrengen van de terugleververgoeding naar 9ct/kWh. Over een jaar gezien ben ik, ruim, netto-leverancier, maar in november t/m februari niet. Ik ben van plan over te stappen naar een leverancier (Engie, waarschijnlijk) met een hogere terugleververgoeding, maar per wanneer?
Mijn plan is nu om, op 5 september als het nieuwe teruglevertarief ingaat, een tussentijdse nota aan te vragen bij Eneco om zo de opbrengst van de afgelopen zomer (tegen 61ct/kWh) vast te leggen. Vervolgens blijf ik bij Eneco tot, in de periode vanaf 5 september, de netto opbrenst op 0 kWh uitkomt; ik verwacht dat dit ergens in maart is. Daarna switch ik naar de leverancier met de hoogste terugleververgoeding.
Op deze manier loop ik niet het risico dat Eneco mijn opbrengst van de zomer (61 ct/kWh) in plaats van die in de herfst (9 ct/kWh) gebruikt om de afname in de winter mee te salderen. Ook hoef ik zo niet te gokken welke leverancier in maart de hoogste terugleververgoeding biedt, maar kan ik dat gewoon afwachten.
Wat ik niet weet is of Eneco zonder meer een tussentijdse nota voor mij wil opmaken; ik kan me voorstellen dat meer mensen dat op 5 september willen, dus dat zou wel een druk kunnen worden.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
- de periode tot 5 september salderenpsy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
Leuk die theorie van weg-salderen. Probleem is echter dat Eneco/welke leverancier dan ook, dat helemaal niet kan met een variabel contract. Dat vind ik dus ook een groot probleem in de huidige situatie met modelcontracten/variabele contracten.
Zij zullen nu sowieso
- de periode tot 5 september salderen
- de periode tot 31-12 gaan salderen
- de periode vanaf 1-1 t/m opzeggen gaan salderen
Salderen over een jaar gebeurt gewoon niet meer.
[ Voor 24% gewijzigd door PCJR op 23-08-2022 13:11 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
[ Voor 16% gewijzigd door Soullancer op 23-08-2022 13:05 ]
[ Voor 7% gewijzigd door BlindWillie op 23-08-2022 13:11 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Saldering per kwartaal of jaarPCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:05:
[...]
- de periode tot 5 september salderen
Dit is niet erg, want ik wil toch overstappen of een tussentijdse afrekening
- de periode tot 31-12 gaan salderen
Is dat waar? Deze is wel een probleem, dan krijg je een dikke rekeing van nov+dec aan verbruik. te overzien, maar liefst plak je dit aan nummer 3 hieronder vast...
- de periode vanaf 1-1 t/m opzeggen gaan salderen
Deze is weer niet erg, winter saldeer je naar 0 in het voorjaar
Edit: over het naar 0 zetten van je meters zeg maar op 1jan bij een nieuw tarief. Hier heb ik vraagtekens bij. Is het niet zo dat zeg maar bij overstap op 1 april, ze kijken naar je totale + en -. Als je netto meer hebt geleverd, kijken ze in welke periode, en wat het tarief is in die periode. Kan het dat ze het zo doen? Dan is het acceptabel uiteraard.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Hier in een 3-jarig vast contract, als je de mail erover leest en daarna de Algemene voorwaarden die er als bijlage aan gekoppeld zit klopt je conclusie inderdaad. Zij wijzigen het contract, en laten min of meer doorschemeren dat jij op moet draaien wanneer je opzegt.BlindWillie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:08:
Ik heb net even gechat met een medewerker. Die stelde nog als vraag: is het een variabel contract? Nee, vast voor 1 jaar. Toen wist ze het blijkbaar niet meer en verwees naar het telnr. van de klantenservice.
Ik wacht wel af of er een brief komt. Maar een rare gang van zaken. En zoals Eneco het formuleert in bovenstaand citaat klinkt het alsof je ook nog die opzegboete moet betalen, als je de overeenkomst opzegt na die contractbreuk van hun kant!
Online aangemeld en verhuizing aangeklikt?Peutpeut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:14:
Ook hier overgestapt naar Innova, aangemerkt als verhuizing en nu per 9 september over. Die paar dagen neem ik voor lief. Helaas is de optie enkel telwerk niet doorgekomen bij de aanmelding. Scheelt een kleine 10 cent per kWh dus daarvoor ga ik even bellen
Ben benieuwd, ik denk dat je een koopcontract mag aanleveren. Welk minimaal maandbedrag?Peutpeut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:14:
Ook hier overgestapt naar Innova, aangemerkt als verhuizing en nu per 9 september over. Die paar dagen neem ik voor lief. Helaas is de optie enkel telwerk niet doorgekomen bij de aanmelding. Scheelt een kleine 10 cent per kWh dus daarvoor ga ik even bellen
[ Voor 3% gewijzigd door Acradavos op 23-08-2022 13:28 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Boinkie op 23-08-2022 13:29 ]
Nee hoor, ACM moet helemaal niets met verzoeken van burgers.Henkoes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Laten we met zn allen een klacht indienen bij het ACM, dan moeten ze hier wel wat mee.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Is dat issue ook als we bij eneco blijven zitten? Wie heeft een antwoord hierop bv van de helpdesk ofzo hoe ze dit doen.NileZ_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:20:
@psy ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Dat salderen per tariefsperiode wordt voor sommigen hier een dingetje. Heb dit ook eerder gezegd. Maar in dat geval heeft het ook weinig zin om te denken dat je november december wel even wegsalderen gaat in het voorjaar.
31 december komt er weer een (tijdelijke) streep onder je opwek en verbruik. En als dan ook nog eens de TLV naar 0,01 gaat (gebeurt niet natuurlijk, maar het illustratie). Succes dan om je verbruik van 80 cent weg te poetsen met die TLV.
Weet iemand of het mogelijk is om bij overstap naar Innova (of andere) over te stappen met dubbel telwerk en op het moment van netto teruglevering (voorjaar 2023) het om te zetten naar enkel telwerk? En dan dus een hogere tlv te vangen?Peutpeut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:14:
In dit artikel staat:Soullancer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:05:
https://solarmagazine.nl/...nepanelen-naar-9-eurocent
Inmiddels ook in het nieuws 80% verlaging tlv van Eneco
Ja.denneappel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Heeft er iemand een modelcontract bij Eneco vanaf juli en hier al een bericht over gekregen?
Ik niet en heb toch de hoop dat ze deze contracten nog gaan ontzien.
In het contract staat dat ze op elk willekeurig tijdstip de tarieven mogen veranderen, en daar dan "persoonlijk en tijdig" hierover informeren.2.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging
persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe leveringstarieven.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en
op 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden
informeert Eneco u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op eneco.nl onder het
kopje ‘Modelcontract’.
5 euro maandbedrag, contact is al binnen.Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Ben benieuwd, ik denk dat je een koopcontract mag aanleveren. Welk minimaal maandbedrag?
Dat is wel een ingewikkeld dingetje lijkt me, geen idee of ze dat doen.Paoo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:38:
[...]
Weet iemand of het mogelijk is om bij overstap naar Innova (of andere) over te stappen met dubbel telwerk en op het moment van netto teruglevering (voorjaar 2023) het om te zetten naar enkel telwerk? En dan dus een hogere tlv te vangen?
Ik neem aan dat je al een jaar zonnepanelen hebt?Peutpeut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:47:
[...]
5 euro maandbedrag, contact is al binnen.
Een mededeling op de website is niet persoonlijk, dus geen mail ontvangen 10 dagen vooraf dan heb je een stok om mee te slaan.Infant schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:46:
Er is helaas geen definitie van tijdig en persoonlijk gegeven, dus een massa mailtje 1 dag van te voren zou ik niet heel raar vinden.
Ja, al enkele jaren. Pas sinds vorig jaar juli fors terugleveraarAcradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Ik neem aan dat je al een jaar zonnepanelen hebt?
Het probleem is dat er geen sluitend antwoord op is. Althans die heb ik wel. Ook eerder hier gepost overigens. Intern is het een lastige vraag voor ze.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:28:
[...]
Is dat issue ook als we bij eneco blijven zitten? Wie heeft een antwoord hierop bv van de helpdesk ofzo hoe ze dit doen.
Anders krijg je gewoon van nov + dec een rekening van 99% afname, a 80 cent.
Voor mij ongeveer 2x 400kwh = 800 x 80 cnt is 640 euro !
9 of 10 dagen van tevoren moeten ze het aankondigen. Dus volgens mij hebben zegewoon nog 3 dagen. (Ik heb hem ook nog niet)denneappel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
In dit artikel staat:
"Klanten op wie deze wijziging van toepassing is, ontvangen hierover persoonlijk bericht van het energiebedrijf."
Heeft er iemand een modelcontract bij Eneco vanaf juli en hier al een bericht over gekregen?
Ik niet en heb toch de hoop dat ze deze contracten nog gaan ontzien.
[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:30 ]
innova 1j vast moet dan wel sterk zijn wil dat volgen...niet?!Uszka schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:34:
Ieder mens met gezond verstand zonder dollartekens in de ogen zag dit natuurlijk aankomen. Energie is handel en geen enkel bedrijf kan blijven draaien als prijs van inkoop en verkoop gelijk is. Hetzelfde gaat gebeuren met alle energieaanbieders die nu nog een TLV hoger dan 50% hebben. Nu overstappen naar een aanbieder die meer biedt is zinloos. Na Eneco zullen er nog vele volgen.
Alleen dit is model he. Dus 1 jan nieuwe tarieven?Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:33:
Zelf nu de overstap gemaakt naar Engie, maandbedrag van 10 euro. Contract gaat in op 22-9.
Erg benieuwd hoe de ontwikkelingen de aankomende maanden zullen zijn.
Klopt, tarief maakt niet uit, leevrancier maakt niet uit. Maar...DaFreakR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:42:
Ik heb de mail vanuit Eneco nog niet ontvangen, maar wanneer die komt ga ik ook per 5-9 cashen en overstappen naar een andere leverancier.
Ik overweeg nu om vanaf 6-9 ‘saldo’ op te gaan bouwen voor mijn winterverbruik, om na de winter weer zo snel mogelijk naar 0 gesaldeerd te zijn en over te stappen naar de partij die dan de hoogste TLV heeft.
Even ter check, in dit geval maakt het eigenlijk toch niet uit naar welke leverancier ik over stap (mits ze gewoon over het jaar heen salderen)?
Op basis van deze gegevens ga ik de overstap naar UnitedConsumers maken.Perzikvrucht schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
Dit ziet er toch best interessant uit, of zie ik iets over het hoofd?
Uiteraard is dit de prijs incl BTW, maar toch. Opzegtermijn 30 dagen.
Bron UC website.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Perzikvrucht op 23-08-2022 14:02 ]
Heb het gevraagd, salderen is op jaarbasis OF als je tussentijds weg gaat. Dan krijg je gewoon een eindafrekening.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Alleen dit is model he. Dus 1 jan nieuwe tarieven?
Hoe gaat het salderen dan? Stel je bent klant van 22 sept tm 1 maart...
Hier ook het geval. Hoewel er in de tarief specificatie dubbel tarief staat. Ook ik heb dus enkel tarief aangegeven. Ik wacht even op het definitieve contract af. Bellen heeft nu toch geen zin. Dan sta je lang in de rij ben ik bang.Peutpeut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:14:
Maar goed, die 1 jaar 'vast' mogen ze natuurlijk ook gewoon tussentijds aanpassen.
Volgens de tekst is het:Terugleververgoeding Exclusief btw Inclusief btw
Groene stroom normaal: € 0,29697 per kWh € 0,32370 per kWh
Groene stroom dal: € 0,24416 per kWh € 0,26613 per kWh
[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:30 ]
[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:30 ]
Dat zei ik ook... "Maar als je 'inhuist' of op andere manier afrekent,"NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:31:
@Truus01 nee dat klopt niet. Je hoeft niet perse over te stappen om je 61 cent veilig te stellen. Bij Eneco kan je een tussentijdse nota aanvragen. Dat is wat velen van ons ook gedaan hebben. Daarmee verzilver je gewoon keurig je opgebouwde potje. Daar hoef je niet perse voor over te stappen of een inhuizing te doen.
Salderen kan ook erna... Dus je verbruik van de wintermaanden goed maken in de lente/zomer erna.Compuchip87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:13:
Je hebt het over de winst pakken maar dan moet je in de wintermaanden wel ergens heen kunnen waar je minder betaalt voor je levering. Anders is het voordeliger een deel van die "winst" weg te salderen. Al snap ik dat het voor sommigen principieel is om nu bij Eneco weg te gaan.
En het risico dat ze omvallen en je dus al je voorschot en je opgewekte kWh kwijt bent.Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:08:
Stap dus alleen over naar Innova / Gewoon Energie als je minimaal een jaar teruglevert, anders wordt je opgezadeld met een termijnbedrag van minimaal 150 euro per maand.
Omdat je dan je opgewekte kWh van de afgelopen tijd (2 weken in jouw geval) uitbetaald krijgt tegen 61ct en dan het salderen als het ware doet tegen die opgewekte kWh van 9ct.jeeedeee schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:39:
Waarom vraag je een tussentijdse nota? Als je uiteindelijk toch op 0 wil uitkomen heeft dat toch geen zin?
Tariefswijziging staat los van jaarlijks salderen.psy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:00:
Leuk die theorie van weg-salderen. Probleem is echter dat Eneco/welke leverancier dan ook, dat helemaal niet kan met een variabel contract. Dat vind ik dus ook een groot probleem in de huidige situatie met modelcontracten/variabele contracten.
Salderen over een jaar gebeurt gewoon niet meer.
Even iets verder terug bladeren of zoeken, de eerste mail is inderdaad al binnen en als screenshot gedeeld.Peutpeut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:49:
Een mededeling op de website is niet persoonlijk, dus geen mail ontvangen 10 dagen vooraf dan heb je een stok om mee te slaan.
Waarschijnlijk laten ze het zo ver niet komen en is iedereen 10 dagen vooraf per e-mail of per post geïnformeerd
[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:31 ]
Ik heb gisteren de aanvraag gedaan voor 1 jaar Innova. Het was geen probleem om contract obv enkel tarief te krijgen ipv dubbel (wat ik nu heb bij Eneco). Is in de aanvraag ook zo bevestigd. Echter in het contract staat dubbeltarief. Hierover gebeld vanmorgen en de verklaring was dat het contract vanuit de 'stamgegevens' automatisch opgemaakt wordt. Dit kunnen en zullen ze aanpassen naar enkeltarief.Paoo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:38:
[...]
Weet iemand of het mogelijk is om bij overstap naar Innova (of andere) over te stappen met dubbel telwerk en op het moment van netto teruglevering (voorjaar 2023) het om te zetten naar enkel telwerk? En dan dus een hogere tlv te vangen?
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Want? Ik zie niet zo in waar het absurd zou zijn dat een leverancier jou hetzelfde bedrag betaald als wat hij op markt zou moeten betalen? Het is in die zin toch ook niet zo gek dat klanten volle bak op zoek gaan naar andere aanbieders aangezien ze daar wel eerlijk gecompenseerd worden.Tony71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:03:
IK vermoed dat de hoge TLV verleden tijd is bij variabele contracten. Wel jammer natuurlijk, maar het was ook ineens zo absurd als je er over terug denkt.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 23-08-2022 14:21 ]
Ook Engie kan niet toveren. Ook Engie kan bij een modelcontract niet salderen "over" de jaarwisseling heen. Dat ze zoiets beweren verbaast me echt. Zou hun tarievenschema wel eens willen zien.Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:57:
[...]
Heb het gevraagd, salderen is op jaarbasis OF als je tussentijds weg gaat. Dan krijg je gewoon een eindafrekening.
Beginstand -> Eindstand
Ik verwacht in de wintermaanden ook nog wel terug te leveren, maar het blijft een gok. Ik wilde graag naar Innova, maar wil geen voorschot van 184 euro per maand betalen.
Vast contract blijft dan staan volgens de afspraken die gemaakt zijn aangaande het contract;)Infant schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:14:
[...]
Hmhm. En wat gebeurt er als je er niet mee akkoord gaat?
Dan blijven de tarieven ongewijzigd. Het is immers een contract met tarieven die voor 1 jaar vastliggen.Infant schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:14:
[...]
Hmhm. En wat gebeurt er als je er niet mee akkoord gaat?
Volgens mij is dit hoe het meestal gaat.psy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:20:
[...]
Ook Engie kan niet toveren. Ook Engie kan bij een modelcontract niet salderen "over" de jaarwisseling heen. Dat ze zoiets beweren verbaast me echt. Zou hun tarievenschema wel eens willen zien.
Tariefswijziging binnen een jaar heeft onherroepelijk impact op salderen.Truus01 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:15:
[...]
Tariefswijziging staat los van jaarlijks salderen.
Dat Budget Energie en enkele anderen dat doen, wil niet zeggen dat ze allemaal ineens niet meer jaarlijks salderen. Vooral degenen die nog overal aangeven dat ze jaarlijks salderen zullen dat echt niet nu ineens niet meer doen. BudgetEnergie geeft overal eerlijk toe dat ze niet meer jaarlijks salderen.
Deze marktwerking waar we nu inzitten wordt spannend genoemd, maar ik noem het liever gevaarlijk omdat de overheid MOET ingrijpen nu de prijzen bij de 'boer' onbetaalbaar zijn voor velen. De overheid zal volgens mij ingrijpen en deze toestanden gebruiken om een plafond te gaan instellen. Deze zal veel lager worden, maar reken je niet rijk, want de overheid heeft nu ook een middel, die ze eerder niet hadden, om het volk te stimuleren om zuiniger aan te doen en zelfvoorziend te worden op duurzame wijze. De 'boeren' gaan het heel moeilijk krijgen in de nabije toekomst. Deze prijzen nodigen 'anderen van ver' uit om een markt te beginnen in NL of EU. Straks hebben je een contract uit Afrika of China....TIGER1125 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:18:
[...]
Want? Ik zie niet zo in waar het absurd zou zijn dat een leverancier jou hetzelfde bedrag betaald als wat hij op markt zou moeten betalen? Het is in die zin toch ook niet zo gek dat klanten volle bak op zoek gaan naar andere aanbieders aangezien ze daar wel eerlijk gecompenseerd worden.
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo absurd, de leveranciers zijn nu alleen maar bezig met hun winsten maximaliseren, van hoge TLV naar een lage TLV terwijl de stroomprijs ontzettend hoog is. Wanneer het salderen straks verdwijnt is er maar één partij die daar voordeel van heeft en dat is de energieboer, die krijgt bijna gratis stroom. De inkoopprijs ligt daarbij ook nog eens lager dan jij normaal gesproken betaald aan de energieboer dus, het afschaffen van salderen zou eigenlijk gekoppeld moeten worden aan een gemiddelde energieprijs van het jaar ervoor of iets dergelijks wanneer je je hiermee als overheid gaat bemoeien.
Die Minimale TLV van 10 ct. waarover gesproken wordt is een 10e van wat Eneco nu vraagt voor een kWh (1,03479 normaal tarief), laten we even snel zeggen dat 25% daarvan naar de overheid gaat, maakt Eneco nog even 7,5x winst over jou kWh stroom, buiten salderen om. Toch lekker verdient.
[ Voor 12% gewijzigd door Tony71 op 23-08-2022 14:42 ]
Per 1 jan sta jij weer op 0 dan met UC. Iedereen met een modelcontract staat 1 jan weer op 0Perzikvrucht schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Op basis van deze gegevens ga ik de overstap naar UnitedConsumers maken.
Als er eind oktober een leverancier is die goedkoper kan leveren, dan stap ik daar naar over. In dat geval heb ik in september/oktober nog kunnen genieten van deze forse TLV.
Als de levertarieven alleen maar stijgen en er geen goedkopere leverancier is eind oktober, dan blijf ik bij UC tot ik netto op 0 uitkom.
Overigens nog meer mensen waarbij de mail van Eneco nog NIET binnen is?
En in de contractvoorwaarden staat niet dat ze toch indien nodig tarieven mogen aanpassen? Zou me niks verbazen.Paoo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:22:
[...]
Dan blijven de tarieven ongewijzigd. Het is immers een contract met tarieven die voor 1 jaar vastliggen.
Totdat ze omvallen maar zover zal het niet komen. In korte tijd zal een manager daar het licht zien en met zijn vuist op tafel slaan dat vaste contracten met hoge TVL aanbieden onhoudbaar is. Dat past in geen enkel gezond businessplan. Diegenen die het tot die tijd nog wel weten af te sluiten hebben geluk.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:54:
[...]
innova 1j vast moet dan wel sterk zijn wil dat volgen...niet?!
Is UnitedConsumers dan geen betere/voordeligere optie?sjonniepanelen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:24:
Zelf sinds 3 dagen variabel bij Eneco en voor de zekerheid contact opgenomen. Per 5-9 verlagen ze het teruglevertarief voor iedereen naar 9 cent, hierover ontvangen we eerdaags allemaal een e-mailbericht. Helaas. Nu wil ik graag overstappen naar Engie, maar dat gaat 30 dagen duren (23-9). Als je aangeeft te verhuizen vragen ze om een huur of koop ovk. Heeft iemand een beter idee? Ik zit nog in de 14 dagen proefperiode bij Eneco en lever tot eind november meer terug dan dat ik verbruik.
Dan moet je dus 300 kWh gaan afrekenen tegen het tarief van periode 1, terwijl je het in periode 2 hebt afgenomen. Dat kán in je voordeel zijn, maar net zo goed in je nadeel.Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:23:
[...]
Volgens mij is dit hoe het meestal gaat.
Periode 1: - 600 kWh
Periode 2: + 300 kWh
Oftewel na salderen
Periode 1 = 600 - 300 kWh
Periode 2 = 0 kWh
En dat tegen de prijzen die ervoor stonden.
Ik wil eigenlijk niet reageren, want dit is off topic en als zodanig meerdere keren behandeld in het Salderen per jaar/kwartaal topic. Dus hierbij de link en in het kort. Hoe ze het doen, doet er niet toe, zolang ze je verbruik van het jaar (na ingaan contract) in kWh maar aftrekken van je opwek van dat jaar in kWh. Wat ze met het overschot (of tekort) daarna doen en tegen welk tarief is hun en ons 'probleem', maar dan is er wel al netjes gesaldeerd.psy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:27:
Tariefswijziging binnen een jaar heeft onherroepelijk impact op salderen.
Als jij overschot hebt, of tekort, zal de leverancier op de factuur moeten gaan bepalen tegen welk tarief er afgerekend moet worden. En dat is onmogelijk als je saldeert over meer dan één tariefsperiode.
Hooguit dat leveranciers gaan schatten. Maar hoe dan?
Welk risico loop je als je slecht 5 euro per maand heb betaald. Kijk wat Eneco doet;(Obelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:42:
Innova ziet er aantrekkelijk uit met 1 jaar contract en de hoogste terugleververgoeding. Omdat ik rond de 50.0000kWh op jaarbasis teruglever zit ik echt met een dillema. Ik vertrouw die partij niet. Als ik al die negatieve reviews lees en dan nog de solvabiliteit. Mocht ik nu klant worden dan keren ze pas volgend jaar uit in september. Mochten ze nog bestaan tegen die tijd.🙄 Engie heeft rond 0.13 cent tlv zakelijk nu. Ik zit nu bij Eneco nog met 61 cent. Maar ga niet wachten tot 5 september. Bij iedere aanbieder die ik bel zit ik met trillend knieën mijn teruglevering door te geven. De reacties zal ik besparen.
Afrekenen van je winterverbruik als ze omvallen?Tony71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
Welk risico loop je als je slecht 5 euro per maand heb betaald. Kijk wat Eneco doet;(
Ik heb Innova een kans gegeven.
Je moet dat ook niet zeggen...Obelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:42:
Innova ziet er aantrekkelijk uit met 1 jaar contract en de hoogste terugleververgoeding. Omdat ik rond de 50.0000kWh op jaarbasis teruglever zit ik echt met een dillema. Ik vertrouw die partij niet. Als ik al die negatieve reviews lees en dan nog de solvabiliteit. Mocht ik nu klant worden dan keren ze pas volgend jaar uit in september. Mochten ze nog bestaan tegen die tijd.🙄 Engie heeft rond 0.13 cent tlv zakelijk nu. Ik zit nu bij Eneco nog met 61 cent. Maar ga niet wachten tot 5 september. Bij iedere aanbieder die ik bel zit ik met trillend knieën mijn teruglevering door te geven. De reacties zal ik besparen.
Gebeld of via site? wanneer gaat t in?, welk maandbedrag?Tony71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
Welk risico loop je als je slecht 5 euro per maand heb betaald. Kijk wat Eneco doet;(
[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 23-08-2022 14:51 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 23-08-2022 14:55 ]
Wordt een modelcontract altijd per half jaar gesaldeerd?PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Klopt, tarief maakt niet uit, leevrancier maakt niet uit. Maar...
Modelcontrect is 1 jan nieuwe tarieven. Dus, als salderen dan misgaat zeg maar, dan blijft Innova 1j vast over toch?!
Heeft iemand dit al eens uitgezocht of heb ik het gemist ergens?4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.
Verschil tussen variabel en model is volgens mij enkel de 5% korting die je ontvangt. Ze moeten van de wet echter ook het modelcontract aanbieden.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:50:
[...]
Gebeld of via site? wanneer gaat t in?, welk maandbedrag?
Niet UC overwogen?
Ps: ik weet nog niet wat ik doe. Ik buig een beetje naar Innova. UC is ook model he?
https://www.unitedconsumers.com/energie/
Op de helft van de pagina zie ik Variabel of Model. Iemand dit (verschil) al eens bestudeerd?
Truus als jij het beter weet dan de medewerkers van Eneco zelf dan stel ik voor dat iedereen straks reclameert bij jou.Truus01 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:43:
[...]
Ik wil eigenlijk niet reageren, want dit is off topic en als zodanig meerdere keren behandeld in het Salderen per jaar/kwartaal topic. Dus hierbij de link en in het kort. Hoe ze het doen, doet er niet toe, zolang ze je verbruik van het jaar (na ingaan contract) in kWh maar aftrekken van je opwek van dat jaar in kWh. Wat ze met het overschot (of tekort) daarna doen en tegen welk tarief is hun en ons 'probleem', maar dan is er wel al netjes gesaldeerd.
Als ik op de website mijn gegevens invul (2700kwh verbruik, 6500kwh opwek) krijg ik niet goed te zien wat de terugleververgoeding is. Ik zie enkel 60€ per jaar.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:42:
[...]
Is UnitedConsumers dan geen betere/voordeligere optie?
Waar is dit? Die tarieven doen vermoeden dat het levertarief ook relatief laag is.Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:12:
Net een nieuw contract afgesloten, maar toch blijft het bijzonder dat er een teruglevertarief incl en excl BTW instaat:
[...]
Volgens de tekst is het:
Terugleververgoeding: Wekt u meer op dan u verbruikt? Dan ontvangt u voor de teruggeleverde stroom van ons een
terugleververgoeding gelijk aan uw kale leveringstarief (uw leveringstarief exclusief overheidsheffingen en btw).
Moet wel een handtekening zetten voor de SEPA machtiging. Dus als deze omvalt werkt de MOI niet meer.
Ik zie wel een risico. Maar ja, er is altijd risico, alleen hoe groot de risico is.Tony71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door gordon op 23-08-2022 15:10 ]
Daar mogen we hier niet over praten...NileZ_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:02:
[...]
Waar is dit? Die tarieven doen vermoeden dat het levertarief ook relatief laag is.
Mijn PV is door de jaren steeds meer uitgebreid. En mede door de gekte laatst nog meer panelen bijgelegd. Ook werk ik aan een ESS accu systeem met 1ookWh opslag, welke bijna klaar is. Wacht op de Accu,s welke in mei al besteld zijn.Noord27 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:53:
@Obelix Je bent niet verplicht om op te geven hoeveel je op wekt. Dat is wettelijk nergens vast gelegd die 'verplichting'.
Enige verplichting om te mogen salderen is aanmelden op energieleveren.nl. Maar dat is voor de netbeheerder van belang. Niet de energie leverancier.
Jij kiest voor flink wat kWh's met dito investering. Dat is een risico (stel een kWh kost nog 4 cent..) en je hebt met de huidige markt goed gekozen. Dat is ondernemen.
Je kan 50K in PV stoppen of in een luxe auto. Dat is een keuze. Ik kan je keuze wel waarderen.
Het risico dat ik naar een jaar 40k misloop.Tony71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
Ik heb sinds 18.7 een modelcontract bij Eneco, en nog geen bericht gehad.Perzikvrucht schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Overigens nog meer mensen waarbij de mail van Eneco nog NIET binnen is?
Lees een paar pagina's terug.Treveo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:10:
Die Innova Energie he, hoe laag kan je daar je termijnbedrag zetten dan?
Toen ik klant werd bij Eneco heb ik dat inderdaad ook niet gedaan. Maar ik heb wel de indruk dat als je niet een goed beeld geeft ze ook moeilijk kunnen doen op termijn. Maar mijn grootste zorg is nu Eneco.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:47:
[...]
Je moet dat ook niet zeggen...Zeg gewoon dat je panelen hebt.
9000 teruglevering klaar. Dat je elke week 2 panelen bijlegt hoeft niemand te weten.
En voorjaar23 kun je altijd weer overstappen en weggaan bij Innova toch...
Dat is ook van toepassing op de andere 'boeren'. Zoals gezegd verwacht ik dat de overheid rust in de tent wilt voordat de winter in aantocht is. Stel dat deze rust niet gegeven wordt, dan komen er problemen (in vertrouwen) en verwacht ik dat bij eventuele failissementen van 1 of meerdere 'boeren' het volk (begint met) weigeren te betalen en opstandig zal worden.gordon schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:
[...]
Ik zie wel een risico. Maar ja, er is altijd risico, allen hoe groot de risico is.
Mijn inschatting is dat er per saldo niet veel zal worden teruggegeven van half september 2022 tot maart 2023. Stel, Innova valt in maart 2023 om, dan moet alle verbruikte elektriciteit in die half jaar tegen 90c per kWh betalen. Dat zal geen klein bedrag. Ik hoop dat ze in deze periode niet omvalt.
Maar op hun site staat dat je hem telefonisch kan laten verlagen als je goede reden hebt (sinds een paar maanden zonnepanelen met aardig wat overproductie) of werkt dat niet zo?Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
Lees een paar pagina's terug.
Gemiddeld 150 euro per maand, of je moet al een jaar minimaal panelen hebben.
Heb sinds mei zonnepanelen. Als ik bij Innova Energie alles invul krijg ik wel een min bedrag. Wanneer krijg je het termijnbedrag te zien dan?Acradavos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
Lees een paar pagina's terug.
Gemiddeld 150 euro per maand, of je moet al een jaar minimaal panelen hebben.
[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:31 ]
[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 09:31 ]
Pas bij de contractbevestiging. Op de website lijkt alles mooi, op het contract staan allerlij andere dingen. Let ook op ingangsdatum en enkel of dubbel tarief.Jonwel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:21:
[...]
Heb sinds mei zonnepanelen. Als ik bij Innova Energie alles invul krijg ik wel een min bedrag. Wanneer krijg je het termijnbedrag te zien dan?
Idem, sinds 06/07 bij Delta en voor nu ook nog geen bericht hierover gekregen ...DWinters1979 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:46:
Ik zit bij Delta sinds 14 juli en geen bericht gekregen dus ga ervanuit dat de oude tarieven nog gelden
[...]
UC/Engie kunnen ineens besluiten morgen om, net als Eneco, 9 cent te geven voor je teruglevering.PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:37:
Ik zie Innova dan met de nadelen
- betrouwbaarheid
- veelal geen 5-10 euro maandbedrag mogelijk
- 50 euroi opzegboete in voorjaar23
Nu over naar UC/Engie:
- hoge TLV
- nadeel op 1jan andere tarieven
- geen opzegboete
- betrouwbaarder
- lage maandkosten
Mis ik nog wat? Zit erg te dubben tussen UC of Innova. Startdatum is bij alle 2 pas over 3 weken ofzo.
Wie zegt dat de hoge TLV blijft bij UC/Engie?PCJR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:37:
Ik zie Innova dan met de nadelen
- betrouwbaarheid
- veelal geen 5-10 euro maandbedrag mogelijk
- 50 euroi opzegboete in voorjaar23
Nu over naar UC/Engie:
- hoge TLV
- nadeel op 1jan andere tarieven
- geen opzegboete
- betrouwbaarder
- lage maandkosten
Mis ik nog wat? Zit erg te dubben tussen UC of Innova. Startdatum is bij alle 2 pas over 3 weken ofzo.
14.640Wp
Volgens mij Kan ook Innova hun tarieven openbreken bij een jaar contract.PeterDee schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:38:
[...]
Wie zegt dat de hoge TLV blijft bij UC/Engie?
Ik zal deze vraag nog via mail stellen... dan heb ik deze positief of negatief i.i.g. zwart op witObelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Volgens mij Kan ook Innova hun tarieven openbreken bij een jaar contract.
Tibber had ik nog op het lijstje staan. Ik heb zojuist gewoon de gegevens ingevuld op Engie en alles afgerond als particulier. Hopen dat ze toehappen. Ik ben al sinds 2007 all-electric, geen gas aansliuiting en prijs me daarmee alleen al gelukkig. De accu's gebruik ik als ESS en voor peakshaving. Alles is nu begrensd met SolarEdge maar zodra de accu's er zijn draai ik met een 50A aansluiting op vlo vermogen naar 90.000WpFastclear schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:40:
@Obelix nooit een dynamische partij overwogen voor teruglevering?
Ik ga voor de periode tussen 5 september (stop Eneco) en 21 september (start Engie) even naar Tibber om te kijken hoe dat bevalt.
Ik gebruik bijna geen stroom op mijn installatie en lever ook bijna alles terug. Is gewoon een verdienmodel.
Tibber gebruikt de prijzen van https://www.nordpoolgroup...s/ALL1/Hourly/?view=table
Als referentie morgen is het laagste tarief tussen 12:00 en 13:00 toch nog € 45cent per kw/h
dat is helemaal niet zoveel slechter. Als je met accu gaat werken kan je stroom tussen 19:00 en 20:00 verkopen voor € 0,85 netto!
Ik probeer ook verder te kijken en stel me een scenario voor dat er straks (als Innova ook het licht heeft gezien....) helemaal geen hoge TLV meer te vinden is, dan lijkt me dit toch zeker wel een interessante optie.
Prijzen zie ik voorlopig niet meer dalen op de markt en de markt schuift heel hard naar all-electric, rara wat gaat dat met de prijzen doen. Daarnaast gaat nordstream 1 weer dicht eind deze maand, het effect hiervan zal ook groot zijn. Er komt steeds meer angst in de markt zoals ik het zie
Tibber heeft toch een wachttijd van 34 dagen? Of heb ik dat mis?Fastclear schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:40:
Ik ga voor de periode tussen 5 september (stop Eneco) en 21 september (start Engie) even naar Tibber om te kijken hoe dat bevalt.
Ik gebruik bijna geen stroom op mijn installatie en lever ook bijna alles terug. Is gewoon een verdienmodel.
Tibber gebruikt de prijzen van https://www.nordpoolgroup...s/ALL1/Hourly/?view=table
Als referentie morgen is het laagste tarief tussen 12:00 en 13:00 toch nog € 45cent per kw/h
dat is helemaal niet zoveel slechter. Als je met accu gaat werken kan je stroom tussen 19:00 en 20:00 verkopen voor € 0,85 netto!
Ik probeer ook verder te kijken en stel me een scenario voor dat er straks (als Innova ook het licht heeft gezien....) helemaal geen hoge TLV meer te vinden is, dan lijkt me dit toch zeker wel een interessante optie.
Prijzen zie ik voorlopig niet meer dalen op de markt en de markt schuift heel hard naar all-electric, rara wat gaat dat met de prijzen doen. Daarnaast gaat nordstream 1 weer dicht eind deze maand, het effect hiervan zal ook groot zijn. Er komt steeds meer angst in de markt zoals ik het zie
14.640Wp
Net even contact gehad met Van de Bron, zij salderen op de volledige contractperiode (ook bij model / variabel), dus zetten geen knip op tariefsperioden.DaFreakR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:53:
[...]
Wordt een modelcontract altijd per half jaar gesaldeerd?
Ik kan toch gewoon op 6-9 een modelcontract aangaan, deze op (ik noem maar even) 1-3-2023 opzeggen. Wordt er dan niet over deze gehele periode gesaldeerd? Dat is toch juist hoe salderen werkt / zou moeten werken?
Heb je dat onderzocht, of is het een aanname?Obelix schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Volgens mij Kan ook Innova hun tarieven openbreken bij een jaar contract.
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibberFastclear schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:40:
Ik ga voor de periode tussen 5 september (stop Eneco) en 21 september (start Engie) even naar Tibber om te kijkee TLV meer te vinden is, dan lijkt me dit toch zeker wel een interessante optie.
Dan was ik mis met frank denk ik. Toevallig afgelopen weekend op een avondje even naar gekeken. 14 dagen is prima 👍Fastclear schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:49:
@NileZ_ 14 dagen, vandaag aanmelden is 6 september aangesloten
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq