Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:23
Acradavos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:21:
Heb ik het mis, of is Gewoon Energie / Innova gestegen met de TLV?

1 jaar. vast.

[Afbeelding]
Dit is het verschil tussen enkel / dubbel tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 20:45

Acradavos

Poetsfanaat

denneappel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Dit is het verschil tussen enkel / dubbel tarief
Oftewel, bij een dubbel overschot kan je beter voor enkeltarief gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Acradavos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Oftewel, bij een dubbel overschot kan je beter voor enkeltarief gaan.
:P Als je de keuze had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Volgens mij kan je die keuze wel maken, lijkt mij? Bij een enkeltarief wordt normaal en dal bij elkaar opgeteld.
Vervolgens gaat daar nog je netto teruglevering van af.

In dat geval loont het wel om naar enkeltarief te gaan. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

https://www.innovaenergie...nergiezaken/slimme-meter/
Bent u erachter gekomen dat enkeltarief voordeliger voor u is? U kunt middels [contactformulier] enkeltarief aanvragen. Bij de wijziging van dubbel- naar enkeltarief verandert er niets aan uw meter. U zult de wijziging alleen terugzien op uw jaarnota.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 23:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Zenix schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:50:
[...]

Je kan er ook voor kiezen om het contract pas februari 2023 in te laten gaan, dus dan heb je de winter grotendeels gehad, als ze dan failliet gaan in die wintermaanden daarna, dan er weinig aan de hand. Vervolgens aanhouden tot oktober en dan overstappen naar een betrouwbare aanbieder.

Dat is mijn plan.
Oeh, dat is een slimme. Gaat je bedenktijd dan in na afsluiten (14 dagen), of 2 weken voor die datum? Want dat zou betekenen dat je er ook niet meer van af komt.
JoKo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Vandaar dat ik vanaf 20/9 bij Engie zit.
Zijn de tlv’s ergens goed in het voorjaar, hoger dan inkoop, dan reken ik af. Dit jaar toch een leuke pot gemaakt.
Ik zit voor 52 ct dal en 66ct normaal. Variabel contract.
Innova is een stukkie hoger met 1 euro normaal en 76 ct dal ( vast voor 1 jaar)
Hoe zit het met Engie dan? Zijn die 52/66 cent TLV's?
ursusMaritimus schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:55:
Kunnen we het hier weer over tlv's gaan hebben ipv of Innova nou wel of niet levensvatbaar is?

Iemand met een [b]lopend[\b] modelcontract bij Eneco al de onheilstijding gehad trouwens?

Als die inderdaad komt, stap ik per 5 september over naar de dan geldende hoogste tlv want ik lever nog wel even door in september en oktober (productie 6000, verbruik 2000).
je bedoelt de mail van 5 sept? Of al het overige gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Processorkoeler schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:29:

Geen tlv. Prijs bij afname.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

JoKo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Geen tlv. Prijs bij afname.
Ah oke. Ik was benieuwd naar de TLV's gezien het topic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Processorkoeler schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Ah oke. Ik was benieuwd naar de TLV's gezien het topic :)
Ik snap je, ik lever nog terug tot half oktober, daarna een afnemer tot eind februari.
Zal de komende maanden toch meer off-topic gaan omdat niet iedereen meer netto teruglever vanaf november.
Ik ga maar in standje winterslaap hier ;w

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
JoKo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Vandaar dat ik vanaf 20/9 bij Engie zit.
Zijn de tlv’s ergens goed in het voorjaar, hoger dan inkoop, dan reken ik af. Dit jaar toch een leuke pot gemaakt.
Ik zit voor 52 ct dal en 66ct normaal. Variabel contract.
Innova is een stukkie hoger met 1 euro normaal en 76 ct dal ( vast voor 1 jaar)
Als ik online bij Engie kijk zie ik daar ergens staan dat je 3 maanden moet blijven, jij hebt gewoon een modelcontract? Want dan laat ik Eneco al weer achter voordat het contract in is gegaan _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:36
Vandaag mail ontvangen van Oxxio. per 5 september nog maar een terugleververgoeding van 9 cent in plaats van 16 cent.

Met de huidige energie prijzen kunnen ze die stroom toch juist duur verkopen? Dus waarom een verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:36
Vandaag mail ontvangen van Oxxio. per 5 september nog maar een terugleververgoeding van 9 cent in plaats van 16 cent.

Met de huidige energie prijzen kunnen ze die stroom toch juist duur verkopen? Dus waarom een verlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:57

Zenix

BOE!

[...]

Oeh, dat is een slimme. Gaat je bedenktijd dan in na afsluiten (14 dagen), of 2 weken voor die datum? Want dat zou betekenen dat je er ook niet meer van af komt.
Tuurlijk kom je er wel vanaf, kost alleen 50 euro. Je kan het zien als een verzekering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:23
Royytje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:37:

Via oxxio website nog wel voor "hoge" TLV een contract af te sluiten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
JoKo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Ik snap je, ik lever nog terug tot half oktober, daarna een afnemer tot eind februari.
Zal de komende maanden toch meer off-topic gaan omdat niet iedereen meer netto teruglever vanaf november.
Slim. Denk ook Engie hier maar dan en innova per februari 2023 (als ze dan nog niet failliet zijn).

Al die maatschappijen gaan nu verlagen naar 0,09ct en tzt zal waarschijnlijk de ACM nog niets hebben gedaan tegen deze onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-09 12:58
Was er niet een brief enige tijd geleden iets met ACM over de te lage vergoedingen of ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 22:26

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

[...]

[...]

je bedoelt de mail van 5 sept? Of al het overige gedoe?
Ja, die mail over 5 sep die nog zou moeten komen.

Overigens als ze allemaal per 5 sep naar 9 cent gaan dan riekt dat naar kartel ..

Of het is natuurlijk stom toeval.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:03

RobertowNL

For your gear!

ursusMaritimus schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

Overigens als ze allemaal per 5 sep naar 9 cent gaan dan riekt dat naar kartel ..

Oxxio is een dochter van eneco.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Dat zijn de levertarieven maar wat zijn de TLV dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dorus12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Dat zijn de levertarieven maar wat zijn de TLV dan?
Lees de onderste 2 regels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Royytje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:37:

De snelle jongens hebben vermoedelijk verkeerd gegokt wat de prijsontwikkeling op de termijnmarkt betreft
en moeten zich nu indekken op kosten van de consument. - Just my € 2 ct

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 13:03
JoKo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Wel goed eten van tevoren hé! Vetlaagje aanbrengen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39
[...]

Ze kijken gewoon van elkaar af.
Zit er dik in dat ze hebben gemerkt dat er ook consumenten zijn met netto teruglevering bij o.a. Essent en Greenchoice en hiermee ( stilzwijgend ) akkoord gaan.
Maar we gaan zo de herfst/wintermaanden in, dus een beetje vreemd dat ze dan nu ineens hiermee komen terwijl de opbrengst veel minder zal zijn.
Wie weet hersteld Eneco dan haar TLV beleid wel weer na een paar weken, nadat er een heleboel klanten zijn vertrokken.
Dan kan iedereen weer overstappen en begint het spel waarschijnlijk weer opnieuw, totdat iemand van hogere hand hier eens op gaat ingrijpen.

Ik kijk het nog even aan, maar dan ben ik denk ik wel blij met mijn vaste contract bij Innova met hopelijk 71 cent TLV ( met dank aan @Rimco ) :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 23:07
Opzegtermijn bij Eneco werd mij toen verteld dat het 9 dagen is. Dus volgende week dinsdag uiterlijk overstappen naar een ander. Dan is de vraag bij welke partij je snel geaccepteerd wordt, bij Eneco kon het met directe ingang.

Ik heb even wat terug gelezen maar er is nogal wat discussie over wie wat waar.

Heeft iemand toevallig een top 3 ofzo wat nu de beste opties zijn (voor zover bekend) met ook hoe snel je je daar kan aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:13
Maar als je na 5 september overstapt / weggaat bij Eneco krijg je dan ook maar 9ct over het positieve saldo dat je in de zomer hebt opgebouwd of doen ze een tussentijdse berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dat zal vast niet met terugwerkende kracht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:50

de Peer

under peer review

kwerty schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:54:
Maar als je na 5 september overstapt / weggaat bij Eneco krijg je dan ook maar 9ct over het positieve saldo dat je in de zomer hebt opgebouwd of doen ze een tussentijdse berekening?
Nee natuurlijk niet. Het werkt niet met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Tot op heden altijd dat laatste, vandaar dat mensen ook klagen dat salderen stuk is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:28
Ook maar de overstap naar Engie gemaakt.
Per 21 september gaan zij leveren (ik stap alleen over als de tlv van Eneco naar 9 cent gaat want ik heb nog 14 dagen wettelijke bedenktijd).

Zij salderen per jaar en geen (zoals ik dacht) tussentijdse factuur op 31 december (aldus de klantenservice middels chat). Het plan is daar tot ergens in maart te blijven zodat ik weer op 0 zit door salderen. Vervolgens weer kijken waar ik kan cashen.

Mocht er voor mij niets veranderen bij Eneco dan blijf ik tot 1 januari lekker zitten en zie ik het dan wel weer.

Bij Engie moet ik trouwens wel €10 per maand betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 22-08-2022 19:30 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:56
@Bravertal ik ga ook mee denk ik. Kan ook online aanmelden geloof ik he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:44
NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:41:
Maar goed, ik verwacht niet dat Engie zo hoog blijft zitten als Eneco dit nu aankondigt. En bij Engie heb je 30 dagen wachttijd trouwens. Dus in principe kan je september wel vergeten daar.
Even voor de zekerheid, want ik meen dat zo gelezen te hebben.
Als je nu Engie aanvraagt, krijg je 14 dagen bedenktijd en 30 dagen wachttijd. Dus na je bedenktijd, en je er aan vastzit, moet je nog 16 dagen wachten voordat je daadwerkelijk stroom aan ze kunt leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
Bravertal schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:29:
Ook maar de overstap naar Engie gemaakt.
Per 21 september gaan zij leveren (ik stap alleen over als de tlv van Eneco naar 9 cent gaat want ik heb nog 14 dagen wettelijke bedenktijd).

Zij salderen per jaar en geen (zoals ik dacht) tussentijdse factuur op 31 december (aldus de klantenservice middels chat). Het plan is daar tot ergens in maart te blijven zodat ik weer op 0 zit door salderen. Vervolgens weer kijken waar ik kan cashen.

Mocht er voor mij niets veranderen bij Eneco dan blijf ik tot 1 januari lekker zitten en zie ik het dan wel weer.

Bij Engie moet ik trouwens wel €10 per maand betalen.
Eneco saldeert toch ook per jaar?
Ik blijf uit principe zitten. Laat ze mijn winterverbruik maar betalen via de saldering. Dat is de enige reden die ik kan bedenken om nu nog de vergoeding te gaan verlagen zoals sommige aangaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Randy1800 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

Eneco saldeert toch ook per jaar?
Ik blijf uit principe zitten. Laat ze mijn winterverbruik maar betalen via de saldering. Dat is de enige reden die ik kan bedenken om nu nog de vergoeding te gaan verlagen zoals sommige aangaven.
Ik weet niet hoe ze omgaan met salderen. Als de tlv naar 9 cent gaat wil ik dat ze die eerst gebruiken voor salderen zodat ik terugbetaald wordt in het huidige tlv. Hier geeft niemand duidelijkheid over vandaar dat ik mij bij Engie heb aangemeld, zij zijn mijn verzekering en daar kan ik zo weer vanaf af.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Truus01 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Even voor de zekerheid, want ik meen dat zo gelezen te hebben.
Als je nu Engie aanvraagt, krijg je 14 dagen bedenktijd en 30 dagen wachttijd. Dus na je bedenktijd, en je er aan vastzit, moet je nog 16 dagen wachten voordat je daadwerkelijk stroom aan ze kunt leveren?
Ja je contract gaat in over 30/31 dagen. Maar binnen 14 dagen kan je annuleren.
Wellicht kan je nog wel langer annuleren, maar wettelijk geregeld in elk geval nog binnen die 14 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Bravertal schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Ik weet niet hoe ze omgaan met salderen. Als de tlv naar 9 cent gaat wil ik dat ze die eerst gebruiken voor salderen zodat ik terugbetaald wordt in het huidige tlv. Hier geeft niemand duidelijkheid over vandaar dat ik mij bij Engie heb aangemeld, zij zijn mijn verzekering en daar kan ik zo weer vanaf af.
Tariefsperiode 1 wordt een tussennota van gemaakt.
Daarna van periode 2 (na 5 september).
En bij de eindafrekening worden die bedragen onderling verrekend. Dit is het antwoord wat ik een aantal weken geleden heb ontvangen van 2e en 3e lijns bij Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
[...]

Tijd geleden gevraagd en volgens mij was het eerst binnen de huidige tariefsperiode saldereren, daarna erbuiten en daarna pas levering afrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Sinds wanneer gaat Eneco de tvl naar 9 cent veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2pietjuh2 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:15:
Ik zie Innova weer vaak voorbij komen in dit topic. Nog niet zolang geleden was er flinke discussie over de stabiliteit van Innova. heeft iemand updates dat dit nu significant verbeterd is?

[...]
Beetje oud, in februari dit jaar zeggen ze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmmRPeUpSKRxZdUG9xnK3jIDZ0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0lhTRg3PiBumfN3wcrkE1zz.jpg?f=fotoalbum_large

En ik kan nog niet anders vinden, wel 21000 klanten overgenomen van een andere failliete maatschappij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Officieel nog niet, officieus vanaf 5 september. Dat betekent dat we binnen nu en 5 dagen bericht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:08
Is het bij Engie voordelig om naar het enkeltarief te gaan? Ik vermoed dat ik in beide tarieven netto teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacktheRipper
  • Laatst online: 23-09 22:34
Randy1800 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Tijd geleden gevraagd en volgens mij was het eerst binnen de huidige tariefsperiode saldereren, daarna erbuiten en daarna pas levering afrekenen
Ik zit bij Oxxio, een dochter van Eneco. Heb het eens nagevraagd op de chat hoe het zit:

JacktheRipper: En hoe werkt het salderen met deze verschillende tarief periodes dan? In september tot december verbruik ik meer dan dat ik teruglever. Kan ik dit wegstrepen met het overschot van januari tm augustus?

Oxxio: Het salderen wordt altijd jaarlijks gedaan en je terug lever tarief wordt van tarief periode tot periode gefactureerd. Mits je meer hebt terug geleverd van verbruikt uiteraard

Wellicht ook interessant:

Oxxio: Goedemiddag,

Ik begrijp dat je graag wilt weten wat je terug lever vergoeding wordt. Deze zal op 5 september veranderen naar 0,09 cent. Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je verder nog vragen voor mij? 😀

JacktheRipper: Geldt deze terugleveringvergoeding ook voor het modelcontract van Oxxio?

Oxxio: Dat klopt, alle terug lever vergoedingen worden 0,09 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Je kan dan toch ook, zodra die 9ct ingaat, opnieuw 'inhuizen' binnen Eneco? Dan cash je de oude hoge TLV van de afgelopen maanden en kun je veilig de nieuwe periode salderen en kijken wat er in die tussentijd bij andere leveranciers gebeurd.
Voor goed salderen hoef je niet over te stappen naar een andere leverancier en voor 'cashen' ook niet echt, maar wel intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Truus01 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Je kan dan toch ook, zodra die 9ct ingaat, opnieuw 'inhuizen' binnen Eneco? Dan cash je de oude hoge TLV van de afgelopen maanden en kun je veilig de nieuwe periode salderen en kijken wat er in die tussentijd bij andere leveranciers gebeurd.
Voor goed salderen hoef je niet over te stappen naar een andere leverancier en voor 'cashen' ook niet echt, maar wel intern.
Voor goed salderen stap je beter helemaal niet over zelfs. Het zou gewoon in 1x goed moeten gaan. Echter in de praktijk gaat het toch anders. In verschillende tariefsperioden kan je in de een geld terug krijgen en in de ander moeten betalen. Dat is natuurlijk niet kwh tegen kwh salderen. Maar gewoon bedrag X en Y met elkaar verrekenen. Maar soit.

Een inhuizing is ook niet perse nodig. Tussentijdse nota opvragen zoals velen van ons gedaan hebben in juni zou ook moeten werken. Al werkte dat in de praktijk ook niet voor iedereen vlekkeloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-03 12:49
cj1 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:22:

Tabel versie 212 augustus

Incl. mutaties per 1 september. Aanvullingen zijn welkom (graag voorzien van schermafbeelding én de bron waar de prijs vandaan komt) als "mention" @cj1
[Afbeelding]
@mathijshooi
Mooi, bedankt voor de update!
Is het al definitief dat de TLV van Eneco naar 9 €ct gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28
mama schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:31:
Is het al definitief dat de TLV van Eneco naar 9 €ct gaat?
Lees dit topic nou even een paar pagina's terug, en je hebt je antwoord.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Naar welke provider moeten we dan nu? Iedereen lijkt naar de 9cent te gaan?

9cent is onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Lees dit topic nou even een paar pagina's terug, en je hebt je antwoord.
Heb ik gedaan en ik zag vaker deze vraag langskomen, alleen officieuze berichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Henkoes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:36:
Naar welke provider moeten we dan nu? Iedereen lijkt naar de 9cent te gaan?

9cent is onacceptabel.
Als een extra risico acceptabel is, dan is 71 cent TLV bij Innova met een jaarcontract wel interessant :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Nou, lijkt mij van niet. Ik ben van mei tot +- augustus klant geweest. Op 1 juli zakte de TLV van +- 60ct naar +-34 ct. Van mei tot 1 juli netjes de TLV gekregen voor die periode. Van 1 juli tot einddatum de lagere TLV gekregen.
Rimco schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Tot op heden altijd dat laatste, vandaar dat mensen ook klagen dat salderen stuk is.
Wat bedoel je met stuk? Juist in je voordeel, anders kun je 364 dagen lang terugleveren voor 70 cent, en als ze op de laatste dag je TLV naar 10 cent doen, dan zou je per kWh 60 cent verliezen over iets wat al is berekend.

Je krijgt gewoon de TLV's per tariefperiode (lees: de periode waarin het tarief geldt, niet per maand/kwartaal e.d.). Ze horen overigens te salderen per jaar (begin- en einddatum contract met max. 365 dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-10 19:15
mama schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Heb ik gedaan en ik zag vaker deze vraag langskomen, alleen officieuze berichten...
Exact. Dus, wachten tot eneco communiceert en dan een plan trekken.
Die anderhalve week maakt ook geen klap meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Dus welke zal na 5sept nog het beste presteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:52
Henkoes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:08:
Dus welke zal na 5sept nog het beste presteren?
Dat weten we na 5 september.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:26:
Voor goed salderen stap je beter helemaal niet over zelfs. Het zou gewoon in 1x goed moeten gaan. Echter in de praktijk gaat het toch anders. In verschillende tariefsperioden kan je in de een geld terug krijgen en in de ander moeten betalen. Dat is natuurlijk niet kwh tegen kwh salderen. Maar gewoon bedrag X en Y met elkaar verrekenen. Maar soit.

Een inhuizing is ook niet perse nodig. Tussentijdse nota opvragen zoals velen van ons gedaan hebben in juni zou ook moeten werken. Al werkte dat in de praktijk ook niet voor iedereen vlekkeloos..
Voor goed salderen hoef je inderdaad niet over te stappen, maar dan loopt je jaarnota vanaf de start, met 61ct TLV en dan door met 9ct TLV. Dus de kWh die je opgewekt hebt tegen 61ct worden net zo goed weggestreept tegen je verbruik, als die opgewekte kWh in het voorjaar van 9ct. Als de TLV 9 ct blijft natuurlijk.
Dan ben je dus de winst van die 61ct van de afgelopen maanden kwijt, want die zijn gewoon kWh voor kWh weggestreept.
Maar als je 'inhuist' of op andere manier afrekent, krijg je nu wel al je opgewekte kWh van afgelopen maanden tegen die 61ct en wordt je (winter)verbruik weggestreept tegen je nieuwe opwek voor 9ct.
Je begint alleen opnieuw, dus je moet misschien iets langer blijven voordat al je verbruik weggestreept is.

Dus om de winst van die 61ct te pakken, moet je wel overstappen (als de TLV daadwerkelijk daalt naar 9ct), maar of je nu 'intern overstapt' naar Eneco of je stapt daadwerkelijk over naar een ander doet er niet toe, als je daarna toch eerst gaat salderen.

Zou eigenlijk wel een mooie hak zetten zijn, naar Eneco. Als een ieder die overgestapt is vanwege die hoge TLV, op het moment dat bekend wordt dat het naar 9ct gaat, dan gaat afrekenen, maar wel bij Eneco blijft, dan saldeert en daarna pas weggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

ybos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

Exact. Dus, wachten tot eneco communiceert en dan een plan trekken.
Die anderhalve week maakt ook geen klap meer uit...
Behalve dat je opzegtermijn bij Eneco 9 dagen is. Zelf nu ook in dubio, gelukkig in 1,5e maand tijd toch nog iets kunnen profiteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50jyndVp27SvdS2VN8YMJQlFPsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtmNXit25idjyo5eju2Dzx50.jpg?f=fotoalbum_large;

Ik denk dat een jaarcontract afsluiten bij Gewoon Energie / Innova helemaal geen gek idee is, ook gezien de nieuwe voorwaarden voor het modelcontract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HWjrLS-JI-UWgMnNNHEb0uRfJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SiWTG7obGleiJHezjh6jxUXX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@Truus01 nee dat klopt niet. Je hoeft niet perse over te stappen om je 61 cent veilig te stellen. Bij Eneco kan je een tussentijdse nota aanvragen. Dat is wat velen van ons ook gedaan hebben. Daarmee verzilver je gewoon keurig je opgebouwde potje. Daar hoef je niet perse voor over te stappen of een inhuizing te doen.

Zou me niks verbazen als ze dat nu een beetje zullen tegen houden, of dat ze je dat niet een X aantal keer per jaar laten doen.
Maar in juni heb ik keurig een tussentijdse nota ontvangen. En vrij kort daarna het bedrag ook overgemaakt gekregen. Dat ik weken daarna alsnog overgestapt ben, en toevallig ook weer terug, dat stond daar los van.

Het hele geklaag over salderen heeft er vooral mee te maken dat je door de wisselende tarieven bijvoorbeeld in de ene periode geld kan ontvangen en in de andere moet bijbetalen. Zelfs als je netto terug levert.
Dit is natuurlijk ingezet door het feit dat er eigenlijk geen jaarcontracten meer zijn. Op die enkeling na dan. (En waarom die dat dan wel doet mag iedereen voor zichzelf invullen..).
Het modelcontract is (of was) in feite niks anders dan een halfjaar contract.. of eigenlijk een tariefsperiode van een half jaar. En dat wordt dus nu opengebroken.

Of dat binnen de regeltjes valt van het modelcontract valt nog te bezien. Maar dat het gebeurt is een feit.
Dat ze dan vervolgens zeggen dat je daardoor zou mogen opzeggen is natuurlijk ook een sigaar uit eigen doos want opzeggen kan je altijd al kosteloos bij een modelcontract..

Edit/toevoeging:
Die inhuizing is bij velen toegepast omdat deze mensen juist bewust het nieuwe (hogere tarief) wilden in plaats van het contract door te laten lopen tegen de voor hun geldende tarieven. Of bedoel jij met inhuizing de wijze waarop Eneco per direct klanten over laat stappen, net als delta? Waarbij je na een paar weekjes keurig van de netbeheerder een brief op de mat krijgt waarbij je kennelijk een nieuwe bewoner bent? Haha ook drie van gehad inmiddels. Eneco-Delta-Eneco

[ Voor 13% gewijzigd door NileZ_ op 22-08-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoedde destijds een foutje omdat ik een net ander tarief had en het contract 'open' zegt en niet model.

Maar wellicht moet ik blij zijn want er staat wel concreet bij de overeenkomst dat ze maar 2x wijzigen. Vage kleine lettertjes gaan ook niet werken als je app zo concreet is met deze info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M94IeJGckt_KMx1qFvlvzDP9ieI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edsnxxUIPLDxNYb9wMwFMf8L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:03

RobertowNL

For your gear!

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:38:
Ik vermoedde destijds een foutje omdat ik een net ander tarief had en het contract 'open' zegt en niet model.

Maar wellicht moet ik blij zijn want er staat wel concreet bij de overeenkomst dat ze maar 2x wijzigen. Vage kleine lettertjes gaan ook niet werken als je app zo concreet is met deze info.

[Afbeelding]
Bij de meeste maatschappijen staat in de voorwaarden iets dat ze in bijzondere gevallen ook tussentijds mogen verhogen.

Of dat stand zou houden is deel twee natuurlijk.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:38:

[Afbeelding]
Staat er niet in de voorwaarden dat ze bij bijzondere omstandigheden tussentijds kunnen wijzigen? Want dat staat er over het algemeen wel in. Echter is de vraag nu natuurlijk wel een beetje wat die omstandigheden dan zijn en of die het rechtvaardigen etc etc.
Eneco gooit het een beetje op het feit dat je door die eenzijdige aanpassing van de voorwaarden kunt overstappen naar een ander. Maar ja, dat kan bij dit soort contacten natuurlijk altijd..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Er is sinds Februari een oorlog aan de gang. Dat is voor contracten gesloten in Juli geen bijzondere situatie - sterker nog, er zijn recordwinsten gedraaid en er wordt gespeculeerd.

Wel een leuke gedachte dat je dat als grote energieleverancier mag, maar het de kleintjes (wij) onzegt middels twijfelachtig beroep op kleine lettertjes die blijkbaar minder belangrijk waren en bleven dan het melden van 2x per jaar wijzigingen.

Het is niet ingewikkeld om een rechter daar gehakt van te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Eens. Maar of het ook zo uitpakt betwijfel ik.
In onze voorwaarden staat vrij duidelijk dat het kale leveringstarief de TLV is.
En juist dat stukje is waar het nu om gaat. Want volgens mij past Eneco de leveringstarieven niet eens aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
Truus01 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Als een ieder die overgestapt is vanwege die hoge TLV, op het moment dat bekend wordt dat het naar 9ct gaat, dan gaat afrekenen, maar wel bij Eneco blijft, dan saldeert en daarna pas weggaat.
Dat sowieso. Als Eneco naar 9 cnt gaat, dan is het asap afrekenen. Of ik nu bij Eneco blijf of niet...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 20:43
[...]

Er was wel een keer iemand op het topic hier die het over potentiële kartelafspraken had. Kon het even niet zo snel terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Corrigeer mij als ik het fout heb. Een tariefwijziging mag toch nooit invloed hebben op salderen?

Salderen is letterlijk tegen elkaar wegstrepen, intern in je slimme meter. Of je nou 0,20 cent betaald of 0,85.
100 kWh is 100 kWh.

Uiteraard buiten het wisselende TLV, wat uiteraard niet netjes is om dit zomaar te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
mathijshooi schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Er was wel een keer iemand op het topic hier die het over potentiële kartelafspraken had. Kon het even niet zo snel terugvinden.
Ja had ik ook gelezen ja, maargoed dat is maar gewoon een visie van iemand.

Maar ik acht het wel onwaarschijnlijk als de bestuurders van de energiebedrijven elkaar niet kennen / wel eens elkaar spreken (op een congres, gesponsord muziekevenement of golfclub oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 20:43
Whiskey48 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Ja had ik ook gelezen ja, maargoed dat is maar gewoon een visie van iemand.

Maar ik acht het wel onwaarschijnlijk als de bestuurders van de energiebedrijven elkaar niet kennen / wel eens elkaar spreken (op een congres, gesponsord muziekevenement of golfclub oid).
Of dezelfde consultants inhuren.

Zelf bij engie afgesloten vandaag. Helaas wel 30 dagen wachten. 200 euro waarborgsom betalen was niet mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door mathijshooi op 22-08-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
mathijshooi schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Of dezelfde consultants inhuren.
Nehh, concurrentiebeding. Denk dat die wel streng nageleefd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
zou de kans dat zo'n groot bedrijf als Engie klapt (en je dus je TLV niet krijgt) niet kleiner zijn dan bij Innova?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
mama schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:16:
zou de kans dat zo'n groot bedrijf als Engie klapt (en je dus je TLV niet krijgt) niet kleiner zijn dan bij Innova?
Hbe je gezien hoe groot t bedrijf in Duitsland was, (nu van of deels van, de staat meen ik) ?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
mama schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:16:
Zeker, als Engie omvalt springt de Franse overheid wel bij.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Zeker, als Engie omvalt springt de Franse overheid wel bij.. _O-
Hadden ze dat niet al gedaan? Is nu 60% in handen van de Franse overheid oid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Whiskey48 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Hadden ze dat niet al gedaan? Is nu 60% in handen van de Franse overheid oid??
Percentage weet ik niet, maar ik weet wel dat de Franse overheid al een belang in Engie heeft. Alleen als Engie het financieel niet gaat redden, dan gaat de Franse overheid gewoon een kapitaalinjectie doen. Hetzelfde idee als met de banken in 2008, alleen worden er nu geen banken gered, maar energieleveranciers. :P

Ik ben benieuwd als de TLV van Eneco naar €0,09 per kWh gaat of de levertarieven ook gaan wijzigen...

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 22-08-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25
mathijshooi schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Het is natuurlijk wel voor een groot deel eenheids worst door de systematiek, alle energieleveranciers die dubbel tarief aanbieden hebben een hoger normaal tarief dan daltarief en elektriciteits opwek met zonnepanelen is nu niet meer zo weinig dat het verwaarloosbaar is en er zitten toch echt meer zonuren in normaaltarief, maar

Er wordt niet real-time verrekend, alle gebruiken verbruiksprofielen en invoedprofielen (dit jaar voor het eerst of is het pas pas volgend jaar, sector afspraken gaan nooit vlot als ze risiko op klanten kunnen afwentelen) die dan in samenhang met rekenmethodiek voor profielen elektriciteit als ik het goed heb versie 3.20. voor 2022 dienen te worden gebruikt.
Ik weet niet in hoeverre ze die basis profielen nog mogen modificeren, want dat niet bepaald heel transparant, maar zo is die voor ferrarismeter op basis van slimme meter gegevens uit 2020 op een mix Brabant & Limburgbegint dal al om 21 en rest van NL om 23 uur. Niet echt heel hypermoderne data gebruik

Het is niet de energieleverancier , maar de programmaverantwoordlijke die dan afname en invoed dagelijks per kwartier aangeeft en inkoop/verkoop vor de energieleverancier doet, hoe minder ze er naast zitten hoe minder ze met onbalanskosten te maken ze hebben en die programmaverantwoordelijk kan een andere afdeling zijn maar eerder een andere BV of zelfs van collega energieleverancier kan die zijn, die dat dan doorberekend aan de KVB energieleverancier.

Als ook dat er nog al wel wat energieleveranciers voor KVB dochterondernemingen zijn of een andere energieleverancier is minderheid aandeelhouder,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordon
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Dat is natuurlijk niet kwh tegen kwh salderen. Maar gewoon bedrag X en Y met elkaar verrekenen. Maar soit.

E
Ik vraag me af waar deze informatie komt vandaan?
Als zo is, het is net zo slecht of erger dan Buget Energie.

Ik leze de volgende van de website van Eneco:

https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/

Hoe saldering werkt

Energie die je zelf opwekt, kun je meteen gebruiken voor je woning. Wat overblijft, lever je terug aan het energienet. Je betaalt op je jaarnota dus voor de energie die je van Eneco verbruikt min de hoeveelheid energie die je teruggeleverd hebt.

Is dat niet kWh tegen kWh binnen een jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
GioStyle schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

Percentage weet ik niet, maar ik weet wel dat de Franse overheid al een belang in Engie heeft. Alleen als Engie het financieel niet gaat redden, dan gaat de Franse overheid gewoon een kapitaalinjectie doen. Hetzelfde idee als met de banken in 2008, alleen worden er nu geen banken gered, maar energieleveranciers. :P
Daar wil ik dan nog wel het volgende bij vermelden: wat voor belang zou de Franse overheid hebben om Nederlandse klanten te redden?
Als het er op aan komt is het best mogelijk dat Engie in Frankrijk wordt gered, maar de rest wordt afgestoten.
Dus linksom of rechtsom loop je gewoon een risico door geld ( eventueel o.b.v. teruglevering van KW's ) voor een langere periode te stallen bij een energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
gordon schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Ik vraag me af waar deze informatie komt vandaan?
Als zo is, het is net zo slecht of erger dan Buget Energie.

Ik leze de volgende van de website van Eneco:

https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/

Hoe saldering werkt

Energie die je zelf opwekt, kun je meteen gebruiken voor je woning. Wat overblijft, lever je terug aan het energienet. Je betaalt op je jaarnota dus voor de energie die je van Eneco verbruikt min de hoeveelheid energie die je teruggeleverd hebt.

Is dat niet kWh tegen kWh binnen een jaar?
Ik heb eerder in dit topic al het antwoord gepost dat ik zwart op wit ontvangen heb van Eneco. Nadat deze behandeld was door de 2e en 3e lijns. Of het antwoord helemaal juist is wil ik in het midden laten, omdat het kennelijk intern nogal een lastige vraag blijkt te zijn. Maar goed, er was een casus aangemaakt en beantwoord door iemand die het zou moeten weten.
Of dat dan ook zo is, we gaan het meemaken.

Maar zoals al zo vaak gezegd in dit topic, wordt er per tariefsperiode gekeken. Normaal gesproken 2x per jaar. Hoe het sommetje precies uitpakt gaan we vanzelf voorbeelden van zien.
Maar ik betwijfel of er hier veel bij Eneco blijven zitten..

De timing van Eneco is wel frappant, en het zomaar aanpassen van de voorwaarden van het contract is ook een dingetje. Maar we hebben wel vreemdere dingen gezien de laatste maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:21:

De timing van Eneco is wel frappant, en het zomaar aanpassen van de voorwaarden van het contract is ook een dingetje. Maar we hebben wel vreemdere dingen gezien de laatste maanden.
Misschien hebben ze verkeerd gegokt met inkopen en zijn we duur nu ze dure kwh's moeten leveren of ze zien het vastleggen van het minimumtarief door de wetgever van +- 9ct als een vrijbrief nu geen enkele maatschappij echt wordt aangepakt. Who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Dus welke leverancier is nog redelijk na 5sept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-10 11:09
En Unitedconsumers als alternatief op Engie? Kan je daar wel per direct terecht, of ook 30 dagen wachttijd? Ik kan het nergens vinden.

En tav de mensen die wel de overstap naar Innova aandurven (per direct): waarom is het plan om bij de start van zomer 2023 over te stappen (met boete)? De TLV is toch het hoogst?
Of alleen als de TLV van andere partijen dan hoger is?

[ Voor 47% gewijzigd door Perzikvrucht op 23-08-2022 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:29
Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 23-08-2022 13:17 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Perzikvrucht schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:46:
En Unitedconsumers als alternatief op Engie? Kan je daar wel per direct terecht, of ook 30 dagen wachttijd? Ik kan het nergens vinden.

En tav de mensen die wel de overstap naar Innova aandurven (per direct): waarom is het plan om bij de start van zomer 2023 over te stappen (met boete)? De TLV is toch het hoogst?
Of alleen als de TLV van andere partijen dan hoger is?
We hebben vorig jaar gezien dat vanaf de nazomer / herfst een risicovolle periode is. Meerdere faillisementen. Een jaarcontract eerder beëindigen beperkt dat risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
Het Eneco verhaal wordt ook elders opgemerkt: https://twitter.com/locuta/status/1561800543777034240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 11:52
Is het volgende een optie:

- per 5 sep overstappen naar Innova met een jaarcontract en hoge TLV voor de maanden september en oktober, aangezien ik dan zeker nog een overproductie heb.
- naar Engie vanaf bv half oktober voor de winterperiode voor lagere tarieven
- de boete bij Innova (50 euro) wordt ruim gecompenseerd door de opbrengst in sep/okt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

[Afbeelding]

Ah gevonden via een andere site.
Wel bijzonder laat als ze geen gebroken boekjaar hebben ... hmm, blijkbaar is het lastig een jaarrekening op te stellen / goedgekeurd te krijgen :|
Voor een goed beeld van de organisatie moet je toch ook kijken naar de cijfers van Innova Groep B.V. en eventuele andere entiteiten van de groep.

Overigens is die 5 september toch nog helemaal niet zeker? Eerst maar eens afwachten wat ze doen. Ik denk dat ze voor bestaande klanten gewoon per 1 januari de tarieven zullen wijzigen. Anders hebben ze op korte termijn voor overstappers die ze moeten uitbetalen. Als ze dat per 1 januari doen zal een deel nog salderen en hoeven ze minder uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 02-10 11:09
GeeH schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:03:
Is het volgende een optie:

- per 5 sep overstappen naar Innova met een jaarcontract en hoge TLV voor de maanden september en oktober, aangezien ik dan zeker nog een overproductie heb.
- naar Engie vanaf bv half oktober voor de winterperiode voor lagere tarieven
- de boete bij Innova (50 euro) wordt ruim gecompenseerd door de opbrengst in sep/okt
Kan je bij Innova direct overstappen, zonder wachttermijn (bv van 30 dagen zoals bij Engie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gordon
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
NileZ_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:21:
[...]

Ik heb eerder in dit topic al het antwoord gepost dat ik zwart op wit ontvangen heb van Eneco. Nadat deze behandeld was door de 2e en 3e lijns. Of het antwoord helemaal juist is wil ik in het midden laten, omdat het kennelijk intern nogal een lastige vraag blijkt te zijn. Maar goed, er was een casus aangemaakt en beantwoord door iemand die het zou moeten weten.
Of dat dan ook zo is, we gaan het meemaken.

Maar zoals al zo vaak gezegd in dit topic, wordt er per tariefsperiode gekeken. Normaal gesproken 2x per jaar. Hoe het sommetje precies uitpakt gaan we vanzelf voorbeelden van zien.
Maar ik betwijfel of er hier veel bij Eneco blijven zitten..

De vraag is dan alleen de verandering van de terugleveren tarief op 5 september maakt een nieuwe tarief periode voor de doel van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Mijn vraag is hoe gaat Eneco om met de saldering?
Ik ga of per 1/10 of per 31/10 naar Greenchoice/Unive dat kan ik nog schuiven.
Hoe langer ik nu bij Eneco blijf, hoe langer ik TLV ontvang met het lage tarief, dat is niet erg maar houden de Eneco's ook rekening met het feit dat een ieder in augustus/september meer opwekt dan in oktober?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Eneco's TLV verandert

mama schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Oordeel zelf, kop Terugleververgoeding verandert op https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 23-08-2022 13:21 . Reden: kop voorgevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:35
Truus01 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Voor goed salderen hoef je inderdaad niet over te stappen, maar dan loopt je jaarnota vanaf de start, met 61ct TLV en dan door met 9ct TLV. Dus de kWh die je opgewekt hebt tegen 61ct worden net zo goed weggestreept tegen je verbruik, als die opgewekte kWh in het voorjaar van 9ct. Als de TLV 9 ct blijft natuurlijk.
Dan ben je dus de winst van die 61ct van de afgelopen maanden kwijt, want die zijn gewoon kWh voor kWh weggestreept.
Maar als je 'inhuist' of op andere manier afrekent, krijg je nu wel al je opgewekte kWh van afgelopen maanden tegen die 61ct en wordt je (winter)verbruik weggestreept tegen je nieuwe opwek voor 9ct.
Je begint alleen opnieuw, dus je moet misschien iets langer blijven voordat al je verbruik weggestreept is.

Dus om de winst van die 61ct te pakken, moet je wel overstappen (als de TLV daadwerkelijk daalt naar 9ct), maar of je nu 'intern overstapt' naar Eneco of je stapt daadwerkelijk over naar een ander doet er niet toe, als je daarna toch eerst gaat salderen.

Zou eigenlijk wel een mooie hak zetten zijn, naar Eneco. Als een ieder die overgestapt is vanwege die hoge TLV, op het moment dat bekend wordt dat het naar 9ct gaat, dan gaat afrekenen, maar wel bij Eneco blijft, dan saldeert en daarna pas weggaat.
Je hebt het over de winst pakken maar dan moet je in de wintermaanden wel ergens heen kunnen waar je minder betaalt voor je levering. Anders is het voordeliger een deel van die "winst" weg te salderen. Al snap ik dat het voor sommigen principieel is om nu bij Eneco weg te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkoes
Laten we met zn allen een klacht indienen bij het ACM, dan moeten ze hier wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Ik wilde ze gisteren bellen, ze zijn echter tot 13.00 uur bereikbaar. Vandaag maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Bravertal schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:46:
Ik wilde ze gisteren bellen, ze zijn echter tot 13.00 uur bereikbaar. Vandaag maar even proberen.
In mei deed HVC een vergelijkbaar geintje, echter toen lag het er duidelijk bovenop dat HVC zich niet aan de leverovereenkomst hield. Voor zover ik kan beoordelen is dat in geval vn Eneco is het niet zo duidelijk, maar wel twijfelachtig.

Ik heb destijds een klacht ingediend bij de ACM over HVC. Maar tegelijkertijd ben ik er ook weg gegaan, dus er is weinig mee gedaan. Het eerste wat de ACM aangeeft is dat je moet melden dat je het niet eens bent met de beslissing van Eneco, en dit natuurlijk motiveren. Aan Eneco, niet aan de ACM.

Ik wacht de mail af van Eneco, uit de algemene voorwaarden lees ik in 19.3 dat voor deze wijziging een goede uitleg nodig is. Als die er niet komt bij de mail motiveer ik dat ik het er niet mee eens ben gezien de huidige markt. Heb al een contract bij Innova vanaf 1-okt, maar ik baal er van dat ik in september maar 9ct zou krijgen. Dat is gewoon afzetterij gezien de markt.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 09:39
Ik baal ook van de tariefverlaging mbt teruglevering bij Eneco. Ik heb ook een Eneco Gas Modelcontract met acceptabele tarieven. Neem aan dat die tarieven tot 1 januari blijven staan? Denk na om met gas bij Eneco te blijven zitten en voor Stroom dan verder te kijken.

Eneco Gas Modelcontract
Contract voor onbepaalde tijd
Normaaltarief
€ 1,85459 per m3
Eneco Gas Modelcontract
€ 5,40 per maand
Netbeheerkosten
€ 14,00 per maand

[ Voor 7% gewijzigd door Mrk87 op 23-08-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:28

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Mrk87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:58:
Ik baal ook van de tariefverlaging mbt teruglevering bij Eneco. Ik heb ook een Eneco Gas Modelcontract met acceptabele tarieven. Neem aan dat die tarieven tot 1 januari blijven staan? Denk na om met gas bij Eneco te blijven zitten en voor Stroom dan verder te kijken.

Eneco Gas Modelcontract
Contract voor onbepaalde tijd
Normaaltarief
€ 1,85459 per m3
Eneco Gas Modelcontract
€ 5,40 per maand
Netbeheerkosten
€ 14,00 per maand
moet je nu kijken bij de tarieven van eneco modelcontract is vandaag enorm verhoogd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Bravertal schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:46:
Zojuist de ACM gesproken, ze zijn in gesprek met economische zaken maar ze verwachten de komende maanden geen wijziging in de tarieven.

Geschillencommissie was een mogelijkheid maar of ik daar heil in zie weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kanaaldijk schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

moet je nu kijken bij de tarieven van eneco modelcontract is vandaag enorm verhoogd
Ze wijzen je al wel op de verlaging van de TLV:
Alles over saldering en terugleververgoeding lees je in het Voorwaardenoverzicht. Let op: per 5 september 2022 wijzigt de terugleververgoeding. Lees meer over salderen.
Dus niet nog even snel intern overstappen en dan de verlaging aanvechten :+

@Bravertal, wie heb je gebeld, Engie, Eneco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
erwn schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

Ze wijzen je al wel op de verlaging van de TLV:

[...]

Dus niet nog even snel intern overstappen en dan de verlaging aanvechten :+

@Bravertal, wie heb je gebeld, Engie, Eneco?
ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Laatst online: 22-07 00:18
Vul net even mijn verbruik in op Oxxio en zie dat daar de Stroom normaal € 0,9516 kost en Stroom dal €0,70010... lijkt mij een flinke stijging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 09:39
kanaaldijk schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Ik heb het gezien. Maar ik neem aan dat ze voor mij als bestaande klant niet veranderen tot 1 januari. (zal er zo ff over bellen met ze) Daarom wil ik alleen met stroom overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:28

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Mrk87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb het gezien. Maar ik neem aan dat ze voor mij als bestaande klant niet veranderen tot 1 januari. (zal er zo ff over bellen met ze) Daarom wil ik alleen met stroom overstappen.
dat is wel zo maar als zij de TLV zomaar kunnen verlagen kunnen zij ook de prijs zomaar verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
Klinkt allemaal als een gevalletje verkeerd ingekocht en nu liquiditeitspositie beschermen tegen de mensen die in de winter ook nog netto terugleveren
Pagina: 1 ... 87 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2