Maar goed, de meesten zullen niet in België wonen, en de meesten zullen ook geen persoonlijk bericht willen sturen zonder verdere uitleg of wat dan ook, dus ik gok dat er weinig animo voor het onderzoek zal zijn.
Afgelopen zaterdag bij Eneco modelcontract afgesloten dus heb nog bedenktijd.NileZ_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:49:
Haha, mijn 14 dagen bedenktijd zijn voorbij. Dus Eneco gaat het worden. Is Engie zoveel verhoogd dan? Als het centenwerk is dan ga ik er niet eens over nadenken. Dan kan je elke 9 dagen straks wel bezig blijven haha.
Mij contract gaat overigens pas in over 4 weken..
Eerder was niet interessant genoeg in verband met cashback einde contact..
Daar zou ik €3.970,- krijgen bij Engie zie ik nu €4.551,- staan.
580 euro meer dus ongeveer 14,6 %
8,5 ct meer denk ik dan ongeveer.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Inderdaad, ook benieuwd naar!NileZ_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:49:
... Is Engie zoveel verhoogd dan? Als het centenwerk is dan ga ik er niet eens over nadenken. Dan kan je elke 9 dagen straks wel bezig blijven haha.
...
Zoals Mathijs zegt, vind het enkel teruglever tarief bij Eneco wel prettig hoor.
[ Voor 53% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 08-03-2022 19:39 . Reden: +quote ]
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV
Enig idee wat de doorlooptijd is voor zo'n meter geïnstalleerd is in de huidige markt? Bij klantenservice Liander willen/kunnen ze er geen uitspraken over doen.reneeke1970 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:54:
[...]
Zelfs met de huidige contracten kun je prijs verschil creëren, jaar contract op 38 cent dacht ik laatst, weet niet heel zeker...
En verkopen nu voor 58,alleen is de vraag hoe lang de prijzen zo aan houden en of het de moeite is om daar een tweede meter voor aan te schaffen. Goedkoopste netbeheerder is 280 euro, ik was 450 kwijt.
Als de markt zo door gaat moet je constant in je 14 dagen bedenktijd overstappen naar een ander en kom je nooit tot een nieuw contract_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:37:
[...]
Inderdaad, ook benieuwd naar!
Zoals Mathijs zegt, vind het enkel teruglever tarief bij Eneco wel prettig hoor.
Reken maar twee maanden, misschien wel drie vanwege personeel gebrekZimonia2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:05:
[...]
Enig idee wat de doorlooptijd is voor zo'n meter geïnstalleerd is in de huidige markt? Bij klantenservice Liander willen/kunnen ze er geen uitspraken over doen.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar vrees ik ook voor. Dan maar op "zeker" spelen en nu het lage contract opzeggen en de terugleververgoeding pakken.reneeke1970 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:07:
[...]
Reken maar twee maanden, misschien wel drie vanwege personeel gebrek
Zit ik dus ook naar te kijken nu. Lage contract loopt tot 1 juli en heeft maar 5 ct tlv.Zimonia2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:20:
[...]
Daar vrees ik ook voor. Dan maar op "zeker" spelen en nu het lage contract opzeggen en de terugleververgoeding pakken.
Maar bij Engie staat wel dit:
Speciale voorwaarden
Het contract is alleen voor overeenkomsten met een looptijd voor onbepaalde tijd kosteloos opzegbaar. U stapt binnen 3 maanden over naar ENGIE.
Mijn huidige contract bij energie direct zal ik met boete moeten opzeggen. Of snap ik dexe voorwaarde niet goed en geld het alleen voor als je al een contact bij Engie hebt?
[ Voor 14% gewijzigd door loyske op 09-03-2022 11:49 ]
ik heb het twee weken terug aangevraagd. toen kon ik voorkeursweek half mei selecteren. maar kreeg een week terug dit mailtje:Zimonia2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:05:
[...]
Enig idee wat de doorlooptijd is voor zo'n meter geïnstalleerd is in de huidige markt? Bij klantenservice Liander willen/kunnen ze er geen uitspraken over doen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8BBn2HyRwUXe5r0oISW35HFB.jpg?f=user_large)
lijkt mij ideaal... de meeste hebben korte opzegtermijn, eneco volgens mij 9 dagen. Als je dan niet van de bedenktijd gebruik maakt, maar elke maand ergens een variabel contract afsluit krijg je ook per maand uitbetaald toch?mathijshooi schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:07:
[...]
Als de markt zo door gaat moet je constant in je 14 dagen bedenktijd overstappen naar een ander en kom je nooit tot een nieuw contract
CorrectICT_Farmer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:19:
[...]
lijkt mij ideaal... de meeste hebben korte opzegtermijn, eneco volgens mij 9 dagen. Als je dan niet van de bedenktijd gebruik maakt, maar elke maand ergens een variabel contract afsluit krijg je ook per maand uitbetaald toch?
Opzegboete voor resterende looptijd minder dan 1 jaar is meestal 50 euro. Dat staat dus bijna gelijk aan 50kwh tegenwoordigloyske schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:38:
[...]
Zit ik dus ook naar te kijken nu. Lage contract loopt tot 1 juli en heeft maar 5 ct tlv.
Maar bij Engie staat wel dit:
Speciale voorwaarden
Het contract is alleen voor overeenkomsten met een looptijd voor onbepaalde tijd kosteloos opzegbaar. U stapt binnen 3 maanden over naar ENGIE.
Mijn huidige contract bij energie direct zal ik met boete moeten opzeggen. Of snap ik dexe voorwaarde niet goed en geld het alleen voor als je al een contact bij Engie hebt?
Wat is de reden dat Engie de tarieven gewijzigd heeft, normaal is dat toch alleen op 1 januari en 1 juli?
Om nu elke maand over te gaan stappen wordt ook gekkenwerk.
Mogelijk dat Eneco over 2 weken ook de tarieven weer aanpast.
ik heb me even verdiept in de rekentool van engie:
bij enkel tarief krijg je: 66 cent teruglever vergoeding.
bij dubbel tarief krijg je: 69 cent, maar het dal tarief is 75 cent en daar saldeert de tool dan niet op.
het is dus afhankelijk van je overschot en hoeveel je gebruikt tijdens de daluren welke optie de beste is.
bij dubbel tarief krijg je: 69 cent, maar het dal tarief is 75 cent en daar saldeert de tool dan niet op.
het is dus afhankelijk van je overschot en hoeveel je gebruikt tijdens de daluren welke optie de beste is.
Ja daar was ik inmiddels achter en ik krijg mijn welkomstbonus van 85 euro nietmathijshooi schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:33:
[...]
Opzegboete voor resterende looptijd minder dan 1 jaar is meestal 50 euro. Dat staat dus bijna gelijk aan 50kwh tegenwoordig
Enige idee hoe snel de overstap geregeld is?
Naar wie? Ik heb de overstap naar Eneco in 1 dag geregeld. Geen enkele wachttijd, gewoon 15 feb gebeld en 15 feb ingegaan. Over hoe dat kan, zie mijn post eerder in dit topic.loyske schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:31:
[...]
Ja daar was ik inmiddels achter en ik krijg mijn welkomstbonus van 85 euro niet![]()
Enige idee hoe snel de overstap geregeld is?
Engie in dit gevalcryptapix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Naar wie? Ik heb de overstap naar Eneco in 1 dag geregeld. Geen enkele wachttijd, gewoon 15 feb gebeld en 15 feb ingegaan. Over hoe dat kan, zie mijn post eerder in dit topic.
Kom dan van energie direct.
Aanmelden als verhuizing zag ik, maar heb je bij oude leverancier dan geen opzegtermijn van 30 dagen?cryptapix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Naar wie? Ik heb de overstap naar Eneco in 1 dag geregeld. Geen enkele wachttijd, gewoon 15 feb gebeld en 15 feb ingegaan. Over hoe dat kan, zie mijn post eerder in dit topic.
Dus nu weer massaal overstappen van Eneco naar Engie
Eneco modelcontract voorwaarde
Eneco modelcontract voorwaarde
Standaard rekent Engie dus een maand opzegtermijn, dus pas vanaf 8 april zou de overstap zijn. Je kan wel eerder een aansluiting krijgen maar dan valt het onder een spoedaanvraag.3.3 Beëindiging contract
• Dit contract kunt u beëindigen door opzegging bij Eneco of via uw
nieuwe leverancier.
• Opzegging is kosteloos.
• U heeft een contract voor onbepaalde tijd. U kunt op ieder moment
opzeggen. De opzegtermijn is negen dagen.
Bij powerpeers als het contract verlopen was kon je dagelijks opzeggen.Zimonia2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:40:
[...]
Aanmelden als verhuizing zag ik, maar heb je bij oude leverancier dan geen opzegtermijn van 30 dagen?
[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 09-03-2022 13:55 ]
Geen ideeZimonia2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:40:
[...]
Aanmelden als verhuizing zag ik, maar heb je bij oude leverancier dan geen opzegtermijn van 30 dagen?
Aha, ik heb nu nog een contract voor 3 jaar en dus wel een opzegtermijn. Maar iets zegt me dat ze wel van me af willen gezien de prijzen die daarvoor nog gelden.cryptapix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:59:
[...]
Geen ideeIk had daar een onbepaalde tijd contract en heb me niet met de opzegtermijn beziggehouden. 1. Omdat ze weinig kunnen doen om het tegen te houden en/of mij te “straffen” en 2. omdat ik als student ruim vier jaar bij een energieleverancier heb gewerkt en het sterke vermoeden heb gekregen dat er maar weinig leveranciers zich daar echt mee bezighouden. Maar het is wel op eigen risico natuurlijk
Ik wacht alleen nog op de installatie van de panelen omdat ik wel 100% zekerheid wil dat alles ook werkt. Anders ben ik mooi de sigaar met de huidige prijzen.
@Zimonia2 met een lopend vast contract is je grootste probleem niet je opzegtermijn, maar de boete voor vroegtijdig contractbreuk.
Zit in laatste jaar en het gaat om alleen stroom, valt dan wel mee vergeleken met de nieuwe terugleververgoeding.cryptapix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:06:
@Zimonia2 met een lopend vast contract is je grootste probleem niet je opzegtermijn, maar de boete voor vroegtijdig contractbreuk.
50 euro boete dusZimonia2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:11:
[...]
Zit in laatste jaar en het gaat om alleen stroom, valt dan wel mee vergeleken met de nieuwe terugleververgoeding.
Vaak zijn de boetes nog in verhouding met de ouderwetse prijzen. 100 Euro boete is al snel terugverdiend met voldoende teruglevering natuurlijk.cryptapix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:06:
Volgens mij heeft Engie momenteel het onderstaande, dus 69 cent normaal en 0.62 dal.ICT_Farmer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:09:
ik heb me even verdiept in de rekentool van engie:
Ik zit zelf er over na te denken om zodra mijn Engie contract ingaat in mei om naar enkel tarief over te stappen. Anders wordt ik helemaal gek met het balanceren van de opbrengsten en verbruiken binnen de tariefgroepen aangezien Engie niet saldeert tussen de tariefgroepen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yk7wEzcWzzKbsRiYiu8QjFJU.png?f=user_large)
Als je zelf een variabel contract hebt dan worden normaliter de tarieven 2x per jaar veranderd. Voor nieuwe klanten kunnen ze natuurlijk elke dag/elk uur nieuwe aanbiedingen doen.Viper® schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:36:
Wat is de reden dat Engie de tarieven gewijzigd heeft, normaal is dat toch alleen op 1 januari en 1 juli?
Ik verwacht dat Eneco binnenkort ook wel weer een wijziging door voert.
Engie is overigens groter dan Eneco.
Eneco omzet 2020 is 4,148 miljard, Engie 2020 is 55,8 miljard.
Ze kunnen toch niet het modelcontract aanpassen zonder dat de tarieven voor de huidige klanten met modelcontract wijzigen. Anders zou je toch gewoon opnieuw een nieuw modelcontract kunnen nemen,.mathijshooi schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:26:
[...]
Als je zelf een variabel contract hebt dan worden normaliter de tarieven 2x per jaar veranderd. Voor nieuwe klanten kunnen ze natuurlijk elke dag/elk uur nieuwe aanbiedingen doen.
Ik verwacht dat Eneco binnenkort ook wel weer een wijziging door voert.
Dat is een goeie vraag, maar ik geloof dat Engie de tarieven recent heeft verhoogd dus het gebeurt wel. Of dat dan voor alle klanten geldt...Viper® schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:30:
Engie is overigens groter dan Eneco.
[...]
Ze kunnen toch niet het modelcontract aanpassen zonder dat de tarieven voor de huidige klanten met modelcontract wijzigen. Anders zou je toch gewoon opnieuw een nieuw modelcontract kunnen nemen,.
Dat kan zeker, ze mogen aan nieuwe klanten aanbieden wat ze willen. Alleen klanten die al een contract hebben krijgen maar 2x per jaar een wijziging (met wat uitzonderingen voor onverwachte omstandigheden).
En je kunt als bestaande klant je model contract opzeggen (termijn is 9 dagen bij Eneco) en een nieuwe aanvragen. Kunnen ze weinig aan doen, want ze moeten het modelcontract leveren aan iedereen die dat wil, dat zijn de regels van de ACM.
En je kunt als bestaande klant je model contract opzeggen (termijn is 9 dagen bij Eneco) en een nieuwe aanvragen. Kunnen ze weinig aan doen, want ze moeten het modelcontract leveren aan iedereen die dat wil, dat zijn de regels van de ACM.
Teveel aanmeldingen denk nadat ik het hier heb gepromootICT_Farmer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:16:
[...]
ik heb het twee weken terug aangevraagd. toen kon ik voorkeursweek half mei selecteren. maar kreeg een week terug dit mailtje:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
vreemd ik zie dit:mathijshooi schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:24:
[...]
Volgens mij heeft Engie momenteel het onderstaande, dus 69 cent normaal en 0.62 dal.
Ik zit zelf er over na te denken om zodra mijn Engie contract ingaat in mei om naar enkel tarief over te stappen. Anders wordt ik helemaal gek met het balanceren van de opbrengsten en verbruiken binnen de tariefgroepen aangezien Engie niet saldeert tussen de tariefgroepen.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b4Z0tACSnrC4pAoJ2XncXbfF.jpg?f=user_large)
Dat is lager dan Eneco....
1 PVoutput . Dongen NB
Dus even hardop als resumé
(correct me if I'm wrong)
De tarieven en (model)contracten voor nieuw klanten kunnen constant gewijzigd worden.
Een variabel contract (voor bestaande klanten) mag 2 keer per jaar gewijzigd worden. Zoals mijn huidig modelcontract bij Eneco met de €0,58 / kWh TLV bijvoorbeeld.
Nog even ter vergelijk het modelcontract van Delta:
(onderdeel van Vattenfall)
De tarieven en (model)contracten voor nieuw klanten kunnen constant gewijzigd worden.
Een variabel contract (voor bestaande klanten) mag 2 keer per jaar gewijzigd worden. Zoals mijn huidig modelcontract bij Eneco met de €0,58 / kWh TLV bijvoorbeeld.
Nog even ter vergelijk het modelcontract van Delta:
(onderdeel van Vattenfall)
:strip_exif()/f/image/oyLS2JzfiDQu45jqeWMu5AKh.jpg?f=fotoalbum_large)
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV
zover ik begrijp zijn die prijzen ex. dus stukje hoger dan eneco.reneeke1970 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:51:
Staat eronder, inclusiefICT_Farmer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:42:
[...]
zover ik begrijp zijn die prijzen ex. dus stukje hoger dan eneco.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt volgens mij. Als ik naar Delta kijk zit die op 69c all in, houd je 50c kaal over.reneeke1970 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:51:
Eneco is 58c kaal, inc btw en belastingen zit Eneco met normaal op € 0,78995
Lijkt nog steeds de hoogste TLV
Vraagje ik heb nu een modelcontract afgesloten bij Eneco dat vanaf 4 april in gaat. Als ik nu in Oktober overstap naar een andere leverancier krijg ik dan heel veel geld van hun terug omdat ik die maanden veel zonnestroom heb opgewekt en weinig gas heb gebruikt (ik ga namelijk net voor de donkere kouden maanden bij hun weg).
Of moet ik eerst een jaar bij hun blijven hiervoor zodat ik dan ook een jaarafrekening krijg.
Of moet ik eerst een jaar bij hun blijven hiervoor zodat ik dan ook een jaarafrekening krijg.
And we have a winner

bijna 1 euro de kWh, jesus
62c TLT dus lijkt het. Scheelt 4c met Eneco. Weet niet of ik daarvoor weer ga overstappen hoor.
[ Voor 10% gewijzigd door Viper® op 09-03-2022 21:22 ]
Even teruglezen in dit forum.Jesp_J schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:01:
Vraagje ik heb nu een modelcontract afgesloten bij Eneco dat vanaf 4 april in gaat. Als ik nu in Oktober overstap naar een andere leverancier krijg ik dan heel veel geld van hun terug omdat ik die maanden veel zonnestroom heb opgewekt en weinig gas heb gebruikt (ik ga namelijk net voor de donkere kouden maanden bij hun weg).
Een eindafrekening vindt plaats over de duur van het contact. Of dit nu 1 maand is of 5..
Er van uitgaande dat je in die periode meer opwekt dan afneemt, dan krijg je geld terug inderdaad.
Scheelt bij mij meer.Viper® schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:21:
[...]
And we have a winner![]()
![]()
62c TLT dus lijkt het. Scheelt 4c met Eneco. Weet niet of ik daarvoor weer ga overstappen hoor.
JoKo in "Het grote terugleververgoeding topic"
Bij Engie moet je toch gaan opletten dat je teruglevering per telwerk hoger is dan het verbruik per telwerk? Dat is wel een gedoe, ipv salderen/terugleveren over het geheel zoals bij Eneco.
Als je niet uitkijkt mag je dus nog steeds bijbetalen ondanks dat je netto meer teruglevert dan verbruikt...
Als je niet uitkijkt mag je dus nog steeds bijbetalen ondanks dat je netto meer teruglevert dan verbruikt...
"Vroeger" was 4 cent bijna een verdubbeling... Waanzin.Viper® schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:21:
[...]
And we have a winner![]()
![]()
Het lijkt er op de website op dat Engie weer gezakt is t.o.v. die prijzen.
Klopt , in mijn geval dik 700 euro minder en dan dus minder dan Eneco.Zimonia2 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:21:
[...]
Dat heeft maar heel even geduurd, maar contract is binnen voor de hoge prijs.
Had het scherm nog open in mijn browser en zie daar wel nog de juiste prijzen. Zo maar snel afsluiten danZimonia2 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:21:
[...]
Edit: en toen er iets mis op de site en zie ik inderdaad lagere prijzen

Dan maar eens bij Eneco kijken.
[ Voor 15% gewijzigd door loyske op 10-03-2022 09:18 ]
Geen wekelijkse aanpassing maar dagelijks zelfs tegenwoordig!JoKo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Klopt , in mijn geval dik 700 euro minder en dan dus minder dan Eneco.
Dat heeft maar heel even geduurd, maar contract is binnen voor de hoge prijs.
Daarom ga ik denk ik enkeltarief nemen. Scheelt misschien een paar euro maar dan hoef ik niet meer na te denken over wanneer ik de wasmachine aan zet.pirke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:26:
Bij Engie moet je toch gaan opletten dat je teruglevering per telwerk hoger is dan het verbruik per telwerk? Dat is wel een gedoe, ipv salderen/terugleveren over het geheel zoals bij Eneco.
Overweeg hier hetzelfde. Hebben nog contract bij PowerPeers lopen tot 4-mei. Verbruik is: gas 1000m3, teruglevering zo'n 2000kWh.Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:04:
Net met Powerpeers gesproken... En de medewerker was heerlijk eerlijk over de mogelijkheden.
Verlengt voor 3 jaar, vanwege de in de huidige markt 'too good to be true' gasprijs... En bij afsluiten toch geen boete.
En dan nu binnen 14 dagen bedenktijd de stroom overgooien naar iets wat meer dan 11ct biedt.
Ik zie 50ct teruglever bij Oxxio en Delta; Begrijp ik nou goed dat Eneco 50/70 del/piek geeft (58 of 78 - 4.4 - 3.6 energiebelasting/opslag duurzame energie 'tot 1 juli'?
Zijn nu druk aan het kijken naar mogelijkheid om voor volgend winter over te gaan naar Full Electric. Dus het verbruik zal veranderen in de toekomst.
Klopt onderstaande beschrijving om het best uit te zijn?
- afsluiten 3 jarig contract powerpeers.
- binnen de opzegtermijn aanmelden via modelcontract bij een stroomleverancier met hoge terugleververgoeding vanaf 4 mei. Afname stroom annuleren bij Powerpeers binnen opzegtermijn.
- zodra full Electric gaan er een energieleverancier gezocht moet worden met laag energietarieven (dan vermoedelijk geen teruglevering meer).
Begrijp ik dan goed dat:
- wanneer we full Electric gaan er geen opzeg-boete is voor het gas omdat deze dan afgesloten wordt?
pirke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:26:
Ik mis hem denk ik even, zie de opmerking over Engie en saldering binnen de telwerken vaker terugkomen. Onderstaand een fictieve voorbeeldberekening met saldering binnen de telwerken (1) en saldering over de telwerken heen (2). Dan valt het allemaal wel mee toch?mathijshooi schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:12:
[...]
Daarom ga ik denk ik enkeltarief nemen. Scheelt misschien een paar euro maar dan hoef ik niet meer na te denken over wanneer ik de wasmachine aan zet.
1:
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 3000kWh
teruglevering hoog 7000kWh
afname laag 7000kWh
teruglevering laag 3000kWh
dan kom ik op een totaal te betalen bedrag van ((4000*0,47145)-(4000*0,046409))=29,44
2:
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 3000kWh
afname laag 7000kWh
dan kom ik op een totaal te betalen bedrag van 0
[ Voor 25% gewijzigd door Niek_ op 10-03-2022 10:09 ]
@Niek_ Reken nog eens, maar dan met daadwerkelijk terugleveren ipv alleen maar salderen, want nu kom je netto op 0 verbruik en 0 teruglevering uit.
En dan wellicht in piek een netto verbruik hebben, en in dal een netto overschot. Dat maakt het "probleem" duidelijker.
En dan wellicht in piek een netto verbruik hebben, en in dal een netto overschot. Dat maakt het "probleem" duidelijker.
[ Voor 29% gewijzigd door pirke op 10-03-2022 10:36 ]
Met deze tarieven is er inderdaad geen probleem aangezien tarief hoog excl. bijna gelijk is aan tarief laag incl.Niek_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:07:
[...]
[...]
Ik mis hem denk ik even, zie de opmerking over Engie en saldering binnen de telwerken vaker terugkomen. Onderstaand een fictieve voorbeeldberekening met saldering binnen de telwerken (1) en saldering over de telwerken heen (2). Dan valt het allemaal wel mee toch?
1:
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 3000kWh
afname laag 7000kWh
dan kom ik op een totaal te betalen bedrag van ((4000*0,47145)-(4000*0,046409))=29,44
2:
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 3000kWh
afname laag 7000kWh
dan kom ik op een totaal te betalen bedrag van 0
Engineering
Kan je bij Eneco ook een berekening op de site doen of is het echt alleen maar bellen?
Probeer de site eens zou ik zeggenloyske schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:21:
Kan je bij Eneco ook een berekening op de site doen of is het echt alleen maar bellen?
1 PVoutput . Dongen NB
3: binnen de telwerkenpirke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:31:
@Niek_ Reken nog eens, maar dan met daadwerkelijk terugleveren ipv alleen maar salderen, want nu kom je netto op 0 verbruik en 0 teruglevering uit.
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 5000kWh
teruglevering hoog 12000kWh
afname laag 6000kWh
teruglevering laag 9000kWh
hoog -7000 = -3248,68
laag -3000 = -967,02
dan kom ik op een totaal te ontvangen bedrag van 4215,65
4: over de telwerken heen
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 5000kWh
afname laag 6000kWh
totaal -10000
en dan tegen ?
Kortom, ik kom er even niet uit, help

Misschien snap je nu waarom ze salderen per telwerkNiek_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:39:
[...]
3: binnen de telwerken
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 5000kWh
afname laag 6000kWh
hoog -7000 = -3248,68
laag -3000 = -967,02
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 5000kWh
afname laag 6000kWh
totaal -10000
en dan tegen ?
Kortom, ik kom er even niet uit, help![]()
Engineering
Zeker, maar niet waarom meerdere personen roepen dat het salderen per telwerk nadelig is. Ben benieuwdTupolev schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:42:
[...]
Misschien snap je nu waarom ze salderen per telwerk
@Niek_
Wat je zou moeten vergelijken is denk ik het volgende.
5000 afname hoog en 5000 afname laag, teruglevering 12.000 dus na salderen 2000 netto teruggeleverd.
1. Teruglevering verdelen 6000 per telwerk
2. Teruglevering verdelen 10.000 op hoog en 2.000 op laag.
Dat zou bij salderen per telwerk tegen dubbel tarief dan een verschil opleveren.
Ben benieuwd
5000 afname hoog en 5000 afname laag, teruglevering 12.000 dus na salderen 2000 netto teruggeleverd.
Dat zou bij salderen per telwerk tegen dubbel tarief dan een verschil opleveren.
Ben benieuwd
Exact wat ik gedaan heb. Medewerker Powerpeers was heel goed, vanuit mijn perspectief dan, en precies dat scenario uitgewerkt. Inclusief boetevrij opzeggen bij verwijderen gas.mister_muller schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Overweeg hier hetzelfde. Hebben nog contract bij PowerPeers lopen tot 4-mei. Verbruik is: gas 1000m3, teruglevering zo'n 2000kWh.
Zijn nu druk aan het kijken naar mogelijkheid om voor volgend winter over te gaan naar Full Electric. Dus het verbruik zal veranderen in de toekomst.
Klopt onderstaande beschrijving om het best uit te zijn?
- afsluiten 3 jarig contract powerpeers.
- binnen de opzegtermijn aanmelden via modelcontract bij een stroomleverancier met hoge terugleververgoeding vanaf 4 mei. Afname stroom annuleren bij Powerpeers binnen opzegtermijn.
- zodra full Electric gaan er een energieleverancier gezocht moet worden met laag energietarieven (dan vermoedelijk geen teruglevering meer).
Begrijp ik dan goed dat:
- wanneer we full Electric gaan er geen opzeg-boete is voor het gas omdat deze dan afgesloten wordt?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Omdat je s'nachts stroom verbruikt, maar niks opwektNiek_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:01:
[...]
Zeker, maar niet waarom meerdere personen roepen dat het salderen per telwerk nadelig is. Ben benieuwd
1 PVoutput . Dongen NB
Al geprobeerd.
Daar kan je niks berekenen en alleen met ze bellen. Vroeg me af of ik iets gemist had.
Vandaar de vraag
Gewoon klant worden op siteloyske schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:17:
[...]
Al geprobeerd.
Daar kan je niks berekenen en alleen met ze bellen. Vroeg me af of ik iets gemist had.
Vandaar de vraag
1 PVoutput . Dongen NB
Zelfs dat gaat niet en kom je telkens alleen uit bij de pagina van het modelcontact waarop je gewezen wordt om met ze te bellen. Dat maar doen dan
tarief hoog in 0,64297Niek_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:39:
[...]
3: binnen de telwerken
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 5000kWh
afname laag 6000kWh
hoog -7000 = -3248,68
laag -3000 = -967,02
tarief hoog in 0,64297
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
afname hoog 5000kWh
afname laag 6000kWh
totaal -10000
en dan tegen ?
Kortom, ik kom er even niet uit, help![]()
tarief hoog ex 0.46409
tarief laag in 0,47145
tarief laag ex 0,32234
Stel verbruik hoog 3000, laag 3000
Opwek: hoog 6000 laag 2000
Salderen totaal:
totale opwek = 8000.
Eerst salderen normaal tarief: 8000 - 3000 verbruik = 5000 over.
Dan salderen laag: 5000 - 3000 = 2000 netto teruglevering
Terugleververgoeding = 2000 * 0.46409 = €928,18
Salderen per telwerk
Salderen normaal tarief: 6000 - 3000 verbruik = 3000 teruglevering.
Terugleververgoeding = 3000 * 0.46409 = €1.392,27
Salderen laag: 2000 - 3000 = 1000 inkoop.
Inkoop = 1000 * 0,47145 = €471,45
Totaal = €1.392,27 - €471,45 = 920,82.
Dat deze getallen bijna hetzelfde zijn komt doordat bedrag per KWH teruglevering hoog tarief (dus exclusief belastingen) vrijwel gelijk is aan kopen KWH in laag tarief (dus inclusief belastingen). Op het moment dat dit niet zo is lopen de bedragen ver uit elkaar en kan 1 van de 2 veel gunstiger zijn. Probeer maar ééns met andere tarieven.
Hier nog wat info: https://www.consumentenbo...en/opbrengst-zonnepanelen
bedragen kloppen natuurlijk niet meer.
bedragen kloppen natuurlijk niet meer.
[ Voor 79% gewijzigd door Viper® op 10-03-2022 13:29 ]
Je heb gelijk, echt berekenen kan niet meer, maar als je op model contract klikt zie je de detailsloyske schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:23:
[...]
Zelfs dat gaat niet en kom je telkens alleen uit bij de pagina van het modelcontact waarop je gewezen wordt om met ze te bellen. Dat maar doen dan
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.engie.nl/energie/flexibel/aanvragen
Dit is het flexibel open contract, ik dacht altijd dat dit dezelfde tarieven waren als het modelcontract.
Tarieven lijken weer aangepast in ieder geval.
Dit is het flexibel open contract, ik dacht altijd dat dit dezelfde tarieven waren als het modelcontract.
Tarieven lijken weer aangepast in ieder geval.
Contract inmiddels binnen en nu wachten tot eind van de maand voor overstapreneeke1970 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Je heb gelijk, echt berekenen kan niet meer, maar als je op model contract klikt zie je de details
Scenario 3:cryptapix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:02:
@Niek_
Ben benieuwd
- afname hoog 6000
- afname laag 1000
- teruglevering hoog 5000
- teruglevering laag 3000
* per telwerk salderen (Engie methode)
In piek tarief heb je dus een netto verbruik van 1000 * 0,643 = 643 euro
In dal heb je een overschot van 2000 * 0,322 = 644 euro
Netto = 1 euro terugkrijgen
* over telwerken heen tegen hoog tarief salderen (Eneco methode):
Netto teruglevering: 1000 a 0,464 = 464 euro terugkrijgen
Dat is dus een verschil van 463 euro, bij dezelfde tarieven, met alleen een andere salderingsmethode.
Als ik doordeweek mijn auto overdag ga opladen (of direct nadat ik thuis kom 's middags), dan zit ik makkelijk aan een enorm verbruik tijdens piekuren. Ook met een warmtepomp/airco gaat het hard tijdens hoog tarief.
Oftewel het gedoe om op te letten wanneer je wat verbruikt is erg belangrijk, dan vind ik een simpelere salderingsregeling zoals bij Eneco een stuk prettiger (los van het feit dat de vergoeding daar hoger is).
Daar heb je gelijk in.pirke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:32:
[...]
Scenario 3:
- afname hoog 6000
- afname laag 1000
Dat is dus een verschil van 463 euro, bij dezelfde tarieven, met alleen een andere salderingsmethode.
Als ik doordeweek mijn auto overdag ga opladen (of direct nadat ik thuis kom 's middags), dan zit ik makkelijk aan een enorm verbruik tijdens piekuren. Ook met een warmtepomp/airco gaat het hard tijdens hoog tarief.
Oftewel het gedoe om op te letten wanneer je wat verbruikt is erg belangrijk, dan vind ik een simpelere salderingsregeling zoals bij Eneco een stuk prettiger (los van het feit dat de vergoeding daar hoger is).
Ik ga daarom dus ook bij Engie voor enkeltarief kiezen denk ik om niet gek te worden en alles constant in de gaten te moeten houden qua verbruik binnen tariefgroep.
Precies dat. Enkeltarief om van dat gedoe af te zijn.
Ik doe voorlopig even niks, over een maandje gaat het contract van Eneco in. En tegen die tijd kijk ik nog wel even wat de stand van zaken is.
1 juli gaat het tarief van Eneco zeker weten veranderen. Of dat omhoog of laag is, dat is nog onzeker, maar de kans dat dat omhoog gaat echt ik vrij reëel.
Ik doe voorlopig even niks, over een maandje gaat het contract van Eneco in. En tegen die tijd kijk ik nog wel even wat de stand van zaken is.
1 juli gaat het tarief van Eneco zeker weten veranderen. Of dat omhoog of laag is, dat is nog onzeker, maar de kans dat dat omhoog gaat echt ik vrij reëel.
Er was nog een mogelijkheid dat de regering de tarieven zou bevriezen of maximeren, maar volgens de NOS vandaag gaat de politiek richting verlagen van de accijns en btw op energie. Dat maakt salderen nog minder belangrijk.
Maar Eneco is nu wel ongeveer de duurste van Nederland, dus nog verder verhogen is ook niet heel logisch voor hen.
Maar Eneco is nu wel ongeveer de duurste van Nederland, dus nog verder verhogen is ook niet heel logisch voor hen.
Oh mooi, nog meer winst vanwege minder btwNTS schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:44:
Er was nog een mogelijkheid dat de regering de tarieven zou bevriezen of maximeren, maar volgens de NOS vandaag gaat de politiek richting verlagen van de accijns en btw op energie. Dat maakt salderen nog minder belangrijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Ah, ok. Duidelijk. Hier gaat het sturen op dagverbruik wat makkelijker:pirke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:32:
[...]
Scenario 3:
- afname hoog 6000
- afname laag 1000
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ESENFFzORmZuolkVk7RaJa3.jpg?f=user_large)
Pas sinds een paar dagen de warmtepomp ook meer richting dal gezet, eens zien wat dat doet. Denk dat ik daarom wel voordeel van hoog/laag ga hebben.
Afgelopen februari:
Afname totaal
437,07 kWh
laag
186,82 kWh
normaal
250,25 kWh
En de auto stond voornamelijk stil.
Afname totaal
437,07 kWh
laag
186,82 kWh
normaal
250,25 kWh
En de auto stond voornamelijk stil.
@pirke wat heeft dit met terugleveren te maken
@TvanW Dat was een reactie op Niek om aan te tonen dat het makkelijk is om in piek tarief een hoger verbruik te hebben dan in dal tarief, gerelateerd aan de discussie daarvoor over de verschillende salderingsmethodes om te bepalen welke maatschappij interessanter is om aan terug te leveren.
Vanochtend de telefoon gepakt en Eneco gebeld, geen probleem om modelcontract af te sluiten!
In het contract:
daltarief = 0,58749 per kWh
normaaltarief = 0,78996 per kWh
terugleververgoeding = 0,58556 per kWh
Verwachting is 2000 kWh overproductie tot 1 juli
In het contract:
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Hier net ook bij Eneco dit teruglevertarief 'afgesproken': mijn vaste contract voor onbepaalde tijd omgezet naar een modelcontract. Ik betaalde eerst €0,17 TLVT €0,08 kwh nu betaal ik €0,61kwh TLVT €0,58 . Jaarverbuik 2500kwh en sinds kort PV 9000kw. Ik kan volgens Eneco geen enkel en dubbeltarief kiezen omdat de beheerder het signaal hiervoor heeft uitgezet(!?)Chris_82 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:49:
Vanochtend de telefoon gepakt en Eneco gebeld, geen probleem om modelcontract af te sluiten!
In het contract:
[ Voor 8% gewijzigd door Geneuzel op 11-03-2022 11:50 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/uHmDyJkPH2FTOVzG7MZhlArc.png?f=user_large)
Hier ook net Eneco modelcontract afgesloten, ingang per 1 april.
Netto terugelevering 2000kWh...
Termijn bedrag is alleen op 50,00 per maand gezet, al werd er aan de telefoon iets anders beweerd. Dus dat moet ik nog even navragen.
Tegen mij werd gezegd dat ze het termijnbedrag op 0 zouden zetten. In contract stond vervolgens 68 euro. Maar volgens mij kan je hem zelf aanpassen als je inlogt, wel maar max naar 9 euro!?ou812 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:26:
[Afbeelding]
Hier ook net Eneco modelcontract afgesloten, ingang per 1 april.
Netto terugelevering 2000kWh...
Termijn bedrag is alleen op 50,00 per maand gezet, al werd er aan de telefoon iets anders beweerd. Dus dat moet ik nog even navragen.
Edit: ik kan hem niet lager zetten dan 50 op de site. Maar mijn contract moet nog in gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 11-03-2022 14:16 ]
Zelf aanpassen kan tot 50. Lager moet je voor bellen, het minimale is dan 9 euro.loyske schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:39:
[...]
Tegen mij werd gezegd dat ze het termijnbedrag op 0 zouden zetten. In contract stond vervolgens 68 euro. Maar volgens mij kan je hem zelf aanpassen als je inlogt, wel maar max naar 9 euro!?
Edit: ik kan hem niet lager zetten dan 50 op de site. Maar mijn contract moet nog in gaan.
Al vaker hier besproken. Bij iedereen is dat anders. Ik kan zelf aanpassen tot 9. Anderen kunnen zelf aanpassen tot 0 of 20. Signalen dat het termijnbedrag veel hoger is, zijn pas zeer recent gekomen (en die bedragen lijken ook vrij random, wellicht obv verbruik zonder teruglevering?). Of ze bij bellen wel aanpassen is ook maar de vraag; waarom zouden ze dat dan niet hebben gedaan bij afsluiten?vaagisdenaam schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:26:
[...]
Zelf aanpassen kan tot 50. Lager moet je voor bellen, het minimale is dan 9 euro.
Dit hangt af van het historische verbruik van je aansluiting. Dat vragen ze op bij de netbeheerder. Dus waarschijnlijk heb je je panelen dan nog niet zo lang of had je daarvoor een hoog verbruik wat nog mee geteld wordt. Ik weet niet precies hoe lang ze terug kijken.
En daarbij word terug levering nooit mee geteld!!NTS schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:57:
Dit hangt af van het historische verbruik van je aansluiting. Dat vragen ze op bij de netbeheerder. Dus waarschijnlijk heb je je panelen dan nog niet zo lang of had je daarvoor een hoog verbruik wat nog mee geteld wordt. Ik weet niet precies hoe lang ze terug kijken.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt alleen jammer dat ze aan de telefoon zeggen dat ze het op 0 zetten en vervolgens in de mail lees je 68. Kan je weer gaan bellen.... 9 was ook al prima geweestvaagisdenaam schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:26:
[...]
Zelf aanpassen kan tot 50. Lager moet je voor bellen, het minimale is dan 9 euro.
Oh, raar. Ik heb Stedin + Eneco en hier werd het contract automatisch 0 euro. Misschien verschilt het per netbeheerder of aanbieder?reneeke1970 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:05:
En daarbij word terug levering nooit mee geteld!!
Als ze dat gezegd hebben dan doen ze dat ookloyske schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:09:
[...]
Klopt alleen jammer dat ze aan de telefoon zeggen dat ze het op 0 zetten en vervolgens in de mail lees je 68. Kan je weer gaan bellen.... 9 was ook al prima geweest
1 PVoutput . Dongen NB
Wij hebben nog geen half jaar PV. Eneco stelde voor het minimumbedrag van 9 euro.NTS schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:57:
Onzin. Tal van voorbeelden hier in het topic. Ze gaan alleen niet negatief, maar houden wel degelijk rekening met teruglevering. Anders was mijn maandtermijn niet 9 euro.reneeke1970 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:05:
[...]
En daarbij word terug levering nooit mee geteld!!
Dat is alleen met bellen dat ze zonnepanelen invullen, automatisch word het nooit meegenomen in voorschot berekening.cryptapix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:53:
[...]
Wij hebben nog geen half jaar PV. Eneco stelde voor het minimumbedrag van 9 euro.
[...]
Onzin. Tal van voorbeelden hier in het topic. Ze gaan alleen niet negatief, maar houden wel degelijk rekening met teruglevering. Anders was mijn maandtermijn niet 9 euro.
En zelfs als je nul afspreekt, lees je in je bevestiging email toch enkele tientjes(het automatische systeem ), die word alleen niet gehanteerd want word overruled door de handmatige invoer
1 PVoutput . Dongen NB
Maar het gaat hier toch altijd om bellen? Je kunt het modelcontract niet via site afsluiten. Of kan dat sinds kort wel?reneeke1970 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:59:
[...]
Dat is alleen met bellen dat ze zonnepanelen invullen, automatisch word het nooit meegenomen in voorschot berekening.
En zelfs als je nul afspreekt, lees je in je bevestiging email toch enkele tientjes(het automatische systeem ), die word alleen niet gehanteerd want word overruled door de handmatige invoer
Wel vreemd dat de laatste ervaringen inderdaad zijn dat de bevestiging afwijkt van de telefonische informatie. Dat was voorheen ook niet.
Ben er al vier keer klant geworden en is nog nooit niet anders geweest.cryptapix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:32:
[...]
Maar het gaat hier toch altijd om bellen? Je kunt het modelcontract niet via site afsluiten. Of kan dat sinds kort wel?
Wel vreemd dat de laatste ervaringen inderdaad zijn dat de bevestiging afwijkt van de telefonische informatie. Dat was voorheen ook niet.
Ook ervaring met andere leveranciers is dat automatische berekeningen voor het voorschot altijd zonder terug levering is.
Daar helpt alleen handmatig ingrijpen tegen.
Zelfs als je straks klant bent krijg je iedere maand van die leuke mails met overzicht en vergelijking met andere huishoudens, en dat is altijd zonder de terug levering. Gaat altijd over de verbruik tellers.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mij is het voorschot gewoon nul euro. Sinds 18 februari zit ik bij Eneco.Bravertal schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:13:
Ik heb vorige week het modelcontract afgesloten. Termijn bedrag op €0 was geen probleem.
[Afbeelding]
Dit heeft het tot nu toe opgeleverd:
:strip_exif()/f/image/XcUUuz5nMl8yT8KrVtmUScTT.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Inclusief WP?Bravertal schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:54:
[...]
Bij mij is het voorschot gewoon nul euro. Sinds 18 februari zit ik bij Eneco.
Dit heeft het tot nu toe opgeleverd:
[Afbeelding]
Jep
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Heb je nog wel gasaansluiting of full electric?
Bij hybride, heb je nog enigzins gunstig gastarief? Want bij een hoge TLV kan je best momenten hebben om juist weer die CV te laten draaien zodat je meer kan terugleveren.
Dit hangt dus natuurlijk volledig af van de verhouding tlv en gas kosten.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2