Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:18:
[...]

ah,ok zo, ik heb geen idee :) ik kan mij herinneren dat hij jaren geleden het wel aan ik geloof GC heeft verteld, maar dat die er niet aan wilde. en gewoon de heffingskorting dubbel rekende
Ja, zoals er ook wel leveranciers zijn die op teruglevering wel/geen btw betalen. Of dat moet, is ook afhankelijk van de situatie (maar doorgaans is het geen btw betalen bij particulieren).

Betekent echter niet dat als de leverancier het niet goed doet, wij dat richting de fiscus als verweer kunnen gebruiken. Wij hebben ook onze eigen plicht richting de fiscus (in de zin van zorgen voor een juiste afdracht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
pirke schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:57:
[...]

Interessant. Als je verbruik en teruglevering zo ontkoppelt loop je wel het salderen mis. De terugleververgoeding moet dan ook alle belastingen compenseren die niet gesaldeerd worden op de andere meter. Als je een langlopend contract hebt tegen lage kosten op de ene meter dan is dat geen probleem momenteel.
Zelfs met de huidige contracten kun je prijs verschil creëren, jaar contract op 38 cent dacht ik laatst, weet niet heel zeker...
En verkopen nu voor 58,alleen is de vraag hoe lang de prijzen zo aan houden en of het de moeite is om daar een tweede meter voor aan te schaffen. Goedkoopste netbeheerder is 280 euro, ik was 450 kwijt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Tupolev schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:45:
Dit klinkt als een onderbuikgevoel, of kun je onderbouwen waarom en hoe dit mag?
Dat is toch simpele economie? Die laadpaalexploitanten moeten hun stroom ook inkopen tegen marktprijzen. En er nog wat aan verdienen en hun investering terugverdienen. Het is dus onvermijdelijk dat ook daar de stroomprijzen gaan stijgen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
Andrehj schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Dat is toch simpele economie? Die laadpaalexploitanten moeten hun stroom ook inkopen tegen marktprijzen. En er nog wat aan verdienen en hun investering terugverdienen. Het is dus onvermijdelijk dat ook daar de stroomprijzen gaan stijgen.
Ooit wel natuurlijk, maar zo simpel is het niet. Kijk maar eens naar de prijzen bij Vattenfall. https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:20
Ik heb met interesse dit topic een beetje doorgelezen, ik heb nu dit:

Normaal Tarief: 0,4819
Dal Tarief:€ 0,4214
Normaal TLV: 0,05
Dal TLV: 0,05
Engergieleverancier: Vrijopnaam
Duur contract: variabel 1 jaar ( opzegbaar per maand)
Afgesloten per: 14 september 2020
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): ( kan even niet vinden)
Energie teruglevering (kWh/jaar): 3490

Aangezien ik een variabel contract heb zou overstappen op dit moment niet veel uit moeten maken begrijp ik, maar de terugleververgoeding van 5 cent per Kwh die vrijopnaam hanteert schijnt niet veel te zijn. Zou het aan te raden zijn om nu over te stappen naar bijv greenchoice die 11 cent geeft? of zitten hier nog haken en ogen aan die ik nu over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
KoenVW76 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:19:
Ik heb met interesse dit topic een beetje doorgelezen, ik heb nu dit:

Normaal Tarief: 0,4819
Dal Tarief:€ 0,4214
Normaal TLV: 0,05
Dal TLV: 0,05
Engergieleverancier: Vrijopnaam
Duur contract: variabel 1 jaar ( opzegbaar per maand)
Afgesloten per: 14 september 2020
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): ( kan even niet vinden)
Energie teruglevering (kWh/jaar): 3490

Aangezien ik een variabel contract heb zou overstappen op dit moment niet veel uit moeten maken begrijp ik, maar de terugleververgoeding van 5 cent per Kwh die vrijopnaam hanteert schijnt niet veel te zijn. Zou het aan te raden zijn om nu over te stappen naar bijv greenchoice die 11 cent geeft? of zitten hier nog haken en ogen aan die ik nu over het hoofd zie?
Uit de informatie die je geeft blijkt niet of je meer teruglevert dan dat je afneemt. Als dat zo is dan vooral overstappen naar een aanbieder met bijvoorbeeld €0,50+ terugleververgoeding. Mocht je niet meer terugleveren dan dat je afneemt dan vooral een zo goedkoop mogelijke aanbieder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik kom er niet helemaal uit, de app van mijn omvormer zegt dat er zo'n 4300 Kwh in 2021 is opgewekt. De app van vrijopnaam zegt dat er 1433 kwh is verbruikt, en 3490 is teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
KoenVW76 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:44:
Ik kom er niet helemaal uit, de app van mijn omvormer zegt dat er zo'n 4300 Kwh in 2021 is opgewekt. De app van vrijopnaam zegt dat er 1433 kwh is verbruikt, en 3490 is teruggeleverd.
Netto 2057 terug geleverd dus.
Negatieve rekening bij von ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
KoenVW76 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:44:
In dit geval heb je 4300kWh opgewekt en 3490 teruggeleverd. 810kWh heb je dus direct verbruikt. Je hebt vervolgens nog 1433kWh afgenomen. Dit verrekenen ze, als het goed is, met de 3490kWh die je teruggeleverd hebt. Netto heb je dan 2057kWh teruggeleverd. Daar krijg je nu €0,05/kWh voor, maakt €102,85. Kan in de komende maanden ook €0,50+ zijn, dan hou je €1028,50 over. Factor 10 meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Niek_ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:49:
[...]

In dit geval heb je 4300kWh opgewekt en 3490 teruggeleverd. 810kWh heb je dus direct verbruikt. Je hebt vervolgens nog 1433kWh afgenomen. Dit verrekenen ze, als het goed is, met de 3490kWh die je teruggeleverd hebt. Netto heb je dan 2057kWh teruggeleverd. Daar krijg je nu €0,05/kWh voor, maakt €102,85. Kan in de komende maanden ook €0,50+ zijn, dan hou je €1028,50 over. Factor 10 meer dus.
Bedankt voor je reactie, wat bedoel je met "kan in de komende maanden ook 0,50+ zijn"? Gaat door de stijgende energieprijzen ook de terugleververgoeding omhoog?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
KoenVW76 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:52:
[...]

Bedankt voor je reactie, wat bedoel je met "kan in de komende maanden ook 0,50+ zijn"? Gaat door de stijgende energieprijzen ook de terugleververgoeding omhoog?
Je hebt dit topic gevonden, nu nog even lezen :+ Dit hele topic is bedoeld voor maximalisatie van de vergoeding voor je (netto)opwek. Kort: er zijn overeenkomsten te sluiten die je 58ct per kWh opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
cryptapix schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:02:
[...]

Je hebt dit topic gevonden, nu nog even lezen :+ Dit hele topic is bedoeld voor maximalisatie van de vergoeding voor je (netto)opwek. Kort: er zijn overeenkomsten te sluiten die je 58ct per kWh opleveren.
Ha, bedankt voor de info, ik ben aan het lezen gegaan. Ziet er interessant uit. Ik ga alleen binnenkort ook mijn EV thuis laden, en ik weet nog niet hoeveel er van dat overschot overblijft. Ik ga nog even verder lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
KoenVW76 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:29:
[...]

Ha, bedankt voor de info, ik ben aan het lezen gegaan. Ziet er interessant uit. Ik ga alleen binnenkort ook mijn EV thuis laden, en ik weet nog niet hoeveel er van dat overschot overblijft. Ik ga nog even verder lezen :)
Met deze prijzen kan je de EV beter op straat laden en zelf blijven terugleveren. Al is thuis laden over het algemeen comfortabeler.

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 07-03-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simonhoi schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:41:
[...]

500 euro was alleen icm gas toch?
Zo staat het op de website. Maar in het contract staat 250 voor stroom aansluiting en 250 euro voor de gas aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Niek_ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Uit de informatie die je geeft blijkt niet of je meer teruglevert dan dat je afneemt. Als dat zo is dan vooral overstappen naar een aanbieder met bijvoorbeeld €0,50+ terugleververgoeding. Mocht je niet meer terugleveren dan dat je afneemt dan vooral een zo goedkoop mogelijke aanbieder zoeken.
Eindelijk gevonden. Wat ik heb begrepen uit een ander topic is dus dat je ook deze zomer een tijdelijk contract kan nemen met een hoge terugleververgoeding en in de winter een goedkope?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Ik heb even een aantal pagina’s in dit topic zitten lezen en lees veel het modelcontract van Eneco voorbijkomen. Als ik bij gaslicht.com eea invul komt Eneco niet naar boven. Is dit modelcontract iets specifieks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:06

de Peer

under peer review

lp77 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:24:
Ik heb even een aantal pagina’s in dit topic zitten lezen en lees veel het modelcontract van Eneco voorbijkomen. Als ik bij gaslicht.com eea invul komt Eneco niet naar boven. Is dit modelcontract iets specifieks?
ja, daarvoor moet je bij de leverancier zelf zijn.

prijsvergelijkingssites heb je momenteel weinig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:17:
[...]

Eindelijk gevonden. Wat ik heb begrepen uit een ander topic is dus dat je ook deze zomer een tijdelijk contract kan nemen met een hoge terugleververgoeding en in de winter een goedkope?
Lees even dit topic. Antwoord is al meerdere keren geven: ja.
lp77 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:24:
Lees even dit topic. Antwoord is al meerdere keren geven: ja, moet je voor bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 07:56
Vorige week telefonisch contact gehad met Eneco ivm mogelijke overstap met alleen stroom.
Modelcontract uiteraard.
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): 4800
Energie teruglevering (kWh/jaar): 3300

Degene aan de telefoon zei dat ik maandelijks € 119,- terug zou krijgen, maar ze willen niets op de mail zetten.... Wel een contract afsluiten met 14 dagen bedenktijd.

Is de terugleververgoeding echt zo hoog bij Eneco momenteel.
Als ik het bereken, komt dat neer op € 0.43 per kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vndk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:08:
Vorige week telefonisch contact gehad met Eneco ivm mogelijke overstap met alleen stroom.
Modelcontract uiteraard.

Degene aan de telefoon zei dat ik maandelijks € 119,- terug zou krijgen, maar ze willen niets op de mail zetten.... Wel een contract afsluiten met 14 dagen bedenktijd.

ik dacht 58 cent per kWh momenteel, maar zoek maar even terug in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

dan rekenen.
Stroom per kWh enkel € 0,69149 - 21% BTW - € 0,04452 EB - € 0,03691 ODE = teruglever vergoeding.

[ Voor 53% gewijzigd door migjes op 07-03-2022 13:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Modelcontract uiteraard.

Je krijgt maandelijks niets terug. Je krijgt het pas aan einde van het contract of na 1 jaar bij jaarnota. Tot die tijd betaal je maandelijks (ervaring leert dat de hoogte uiteenloopt, 0, 9 of 20 euro). Wat je totaal terugkrijgt obv de opgegeven cijfers staat gewoon in je contract. Waarom zouden ze dan ook nog moeten bevestigen per e-mail?

Terugleververgoeding van Eneco bij modelcontract staat op hun website. Link is al meerdere malen hier gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Dank voor jullie reactie. Helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Modelcontract uiteraard.

Dat is toch maar 20 cent ofzo per kW nadat je de energiekorting of hoe dat ook heet eraf haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

119 * 12 = 1428 - 825 = 603 / 3300 = 0,1827

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Terwijl de klantenservice dit zegt (Eneco vs Vattenfall), waar die 119 dan vandaan komt is me een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O20zu27.png

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:25:
Terwijl de klantenservice dit zegt (Eneco vs Vattenfall), waar die 119 dan vandaan komt is me een raadsel.

[Afbeelding]
Ik zou de vaste leveringskosten van zowel leverancier als netbeheerder even meerekenen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

cryptapix schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Ik zou de vaste leveringskosten van zowel leverancier als netbeheerder even meerekenen })
Mja, dan kom je nog maar op 28ct per kWh bij alleen stroom. Dat is heel wat anders dan 58 cent.

Volgens de website zou hij ongeveer 200 euro per maand terug moeten krijgen (wel dan waarschijnlijk pas afgerekend bij de jaarafrekening).

Die 28 cent komt wel meer in de buurt met de 31 cent die een kennis van me krijgt.

Maar zoals jij al hebt gezegd, dat zal in zijn (nog binnen 14 dagen) opzegbare contract staan.

Wel sick dat je bij Eneco omgerekend 200 euro per maand terug krijgt en bij vattenfall 20.

[ Voor 40% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 16:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Mja, dan kom je nog maar op 28ct per kWh bij alleen stroom. Dat is heel wat anders dan 58 cent.

Volgens de website zou hij ongeveer 200 euro per maand terug moeten krijgen (wel dan waarschijnlijk pas afgerekend bij de jaarafrekening).

Die 28 cent komt wel meer in de buurt met de 31 cent die een kennis van me krijgt.

Maar zoals jij al hebt gezegd, dat zal in zijn (nog binnen 14 dagen) opzegbare contract staan.

Wel sick dat je bij Eneco omgerekend 200 euro per maand terug krijgt en bij vattenfall 20.
Tis gewoon 58 cent…..klaar.
Ga weer bellen en je contract komt per e-mail binnen. Daar zie je € 0,58556 per kWh tlv staan.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@JDx hmm vreemd ja. Ik zit net in mijn Eneco contract te kijken en daar staat dat ik 108 euro per maand terugkrijg. Dat is met een teruglevering van 1400 kWh.

Edit:
@vndk schrijft
Dat is ook wel verwarrend. Verschil is 1500 kWh en dan komt die 119 wel in buurt van mijn 108 bij 1400 kWh. Maar niemand rekent met opwek en netto teruglevering, maar met totale opwek vs totaal verbruik omdat de rest (of dat nou direct wordt verbruikt of niet) gesaldeerd wordt. Dus wellicht is @vndk niet duidelijk geweest tegen Eneco.

[ Voor 59% gewijzigd door cryptapix op 07-03-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JoKo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:31:
[...]

Tis gewoon 58 cent…..klaar.
Ga weer bellen en je contract komt per e-mail binnen. Daar zie je € 0,58556 per kWh tlv staan.
Ik zit al bij Eneco, probeer alleen maar @vndk te helpen waar die 119 euro per maand vandaan komt, dit topic is niet erg vriendelijk he, alle antwoorden mogen alleen maar zijn teruglezen, staat in dit topic of link is al meerdere malen gepost.

Vervolgens wordt de link er niet bij gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Ik zit al bij Eneco, probeer alleen maar @vndk te helpen waar die 119 euro per maand vandaan komt, dit topic is niet erg vriendelijk he, alle antwoorden mogen alleen maar zijn teruglezen, staat in dit topic of link is al meerdere malen gepost.

Zie hierboven.

En dat ik de link niet post is omdat ik geen zin heb om het op te zoeken. Dat had de vraagsteller zelf moeten doen voordat hij de vraag stelde. Waarom zou ik de moeite moeten doen die de vraagsteller zelf niet wil doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Tis hier wel vriendelijk, we gaan er wel van uit dat je zelf ook een beetje onderzoek doet.
Op een presenteerblaadje is alleen in de horeca.

Om 13.37 wordt er een link weggezet van Eneco

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

Die automatisering moet je met korrel zout nemen, die kan goed naar historisch gegevens kijken. Contract is leidend, bij mij staat het er gewoon in, zelfs in de app als die al geactiveerd is kun je het lezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Je hebt in dit topic en het andere topic (over de hoge gasprijs) bijna alleen maar vragen gesteld die met 1 zoekterm in het topic op te zoeken waren. Vervolgens beweer je ook nog dat andermans prijzen niet (kunnen) kloppen. De informatie ligt in dit topic op een presenteerblaadje maar we moeten het dan alsnog gaan voorkauwen? Gaat wel ver vind ik. Iets meer eigen initatief zou wel fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

cryptapix schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:33:
@JDx hmm vreemd ja. Ik zit net in mijn Eneco contract te kijken en daar staat dat ik 108 euro per maand terugkrijg. Dat is met een teruglevering van 1400 kWh.

Edit:
@vndk schrijft

[...]

Dat is ook wel verwarrend. Verschil is 1500 kWh en dan komt die 119 wel in buurt van mijn 108 bij 1400 kWh. Maar niemand rekent met opwek en netto teruglevering, maar met totale opwek vs totaal verbruik omdat de rest (of dat nou direct wordt verbruikt of niet) gesaldeerd wordt. Dus wellicht is @vndk niet duidelijk geweest tegen Eneco.
Dan zou er bij hem of bij Eneco een misverstand zijn inderdaad.

Hij zegt opwek 4800, teruglevering 3300 = verbruik 1500.

Het zou kunnen dat hij 4800 opwekt en 3300 verbruikt, dan is de teruglevering 1500. Of hij zegt het wel goed, maar Eneco heeft het zo begrepen.

Dat zou het een en ander verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@JDx precies. Wel fijn trouwens dat jij nu de “stront” ontvangt terwijl je alleen probeerde te helpen bij een vraag van @vndk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:13:
119 * 12 = 1428 - 825 = 603 / 3300 = 0,1827
Waarom haal je die 825,- er af dan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rol-Co schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:31:
[...]

Waarom haal je die 825,- er af dan?
Korting die iedereen krijgt, dat krijg je al terug als je evenveel gebruikt als opwekt.

jaarafrekening -119 * 12 = -1428
korting die je sowieso krijgt = -825
vaste kosten = 345

Eigenlijk is het bij benadering -1428 - -825 - 345 = -948 door teruglevering

948 / 3300 = 0,287 of zoals wij vermoeden is er gerekend met 1500 en dan komt het idd rond de 60ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Korting die iedereen krijgt, dat krijg je al terug als je evenveel gebruikt als opwekt.
Korting die je altijd krijgt bedoel je.
jaarafrekening -119 * 12 = -1428
korting die je sowieso krijgt = -825
vaste kosten = 345

Eigenlijk is het bij benadering -1428 - -825 - 345 = -948 door teruglevering
1428+825-345= 1908,-
Als de 119,- gebaseerd is op kWh teruglevering.
948 / 3300 = 0,287 of zoals wij vermoeden is er gerekend met 1500 en dan komt het idd rond de 60ct/kWh.
?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 07-03-2022 18:27 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Even tussendoor als vermaak de spotprijzen per uur voor vandaag en morgen op de APX-stroombeurs.
Vooral de voorspelde prijzen voor morgen zijn "hoogst" interessant. (niet dat je er zelf veel aan hebt)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
dunklefaser schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:43:
Even tussendoor als vermaak de spotprijzen per uur voor vandaag en morgen op de APX-stroombeurs.
Vooral de voorspelde prijzen voor morgen zijn "hoogst" interessant. (niet dat je er zelf veel aan hebt)
Zijn ze toch goedkoop uit met onze 58

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
reneeke1970 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Niet tijdens de zonne-energie dip ;) (of piek in aanbod)

[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 07-03-2022 19:17 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
LinuZZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Niet tijdens de zonne-energie dip ;) (of piek in aanbod)
Ik heb geen uur prijs, dus mijn totaal schuiven ze wel naar de dure uren, tekort hebben ze toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
reneeke1970 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Ik heb geen uur prijs, dus mijn totaal schuiven ze wel naar de dure uren, tekort hebben ze toch
Dat is uiteraard niet hoe het werkt voor de energieleverancier waar je aan levert. Ik snap dat het voor jou en mij zo werkt, je gaf aan dat de energieleverancier goed weg komt met de 58 cent maar dat is niet juist aangezien ze op het moment dat wij leveren voor 25 cent kunnen inkopen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
reneeke1970 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:12:
[...]

of zoals hier nog een week 7 eurocent. Vanaf volgende week 47 eurocent. Gaat per jaar toch een kleine 1000 euro schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jerh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:53:
[...]

of zoals hier nog een week 7 eurocent. Vanaf volgende week 47 eurocent. Gaat per jaar toch een kleine 1000 euro schelen.
Lekker voelt dat he...
Welke leverancier voor 47?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
reneeke1970 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Lekker voelt dat he...
Welke leverancier voor 47?
zeker, engie jaarcontract. 3 weken terug afgesloten. Zag pas nadat de bedenktijd om was dat er meer te krijgen was. Ik zie net dat Engie nu 57 cent biedt voor flexibel contract. Anyway jaarlang terug tegen 47 cent is prima. Beter dan 7 cent van Vattenfall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jerh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:14:
[...]

zeker, engie jaarcontract. 3 weken terug afgesloten. Zag pas nadat de bedenktijd om was dat er meer te krijgen was. Ik zie net dat Engie nu 57 cent biedt voor flexibel contract. Anyway jaarlang terug tegen 47 cent is prima. Beter dan 7 cent van Vattenfall.
Misschien ben je wel beter nu, na 1 juli weet je het nooit...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
Het is wel dik feest aan het worden voor zonnepaneleneigenaren met overproductie. Nog even en we gaan naar de 1 euro plus per kWh. Ik moet nog wel de winterafname op balans krijgen voor een overstap naar andere leverancier maar wat mij betreft gaat het net als de benzine in grote stappen naar 1.50 oid. Waar denken jullie dat het naartoe gaat?

En wbt salderen afschaffen, ik zou dat toch motie van afkeuring van het kabinet vinden. Het blijft appelgroene stroom dat wij terugleveren inplaats van kolencentrales aanslingeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Rene44 op 07-03-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Is het koffiedik kijken of Eneco de TLV blijft koppelen aan de kWh-prijs? Of zouden ze die net zo goed per 1-7 kunnen ontkoppelen?

Ik neig ernaar mijn huidige 'goedkope' contract te laten ontbinden. Ik betaal nu 0,25 per kWh met een TLV van 0,05. In het resterende deel van mijn huidige contract (1-4 tot 31-8) lijk ik 4500kWh terug te gaan leveren...

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Die koppeling maken ze in het 'Voorwaardenoverzicht'. Daar staat ook dat dat kan wijzigen.

https://www.eneco.nl/~/me...waarden/con2020aco944.pdf

Het is dus gokken op variabel (de sterren staan wel heel gunstig nu) of zekerheid met een vast contract.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 07:56
cryptapix schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:33:

Edit:
@vndk schrijft

[...]

:X verkeerd ingevuld. verbruik is 3300, tlv 1500

excuses :P
cryptapix schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Zie hierboven.

En dat ik de link niet post is omdat ik geen zin heb om het op te zoeken. Dat had de vraagsteller zelf moeten doen voordat hij de vraag stelde. Waarom zou ik de moeite moeten doen die de vraagsteller zelf niet wil doen?
Zeker wel zelf gezocht, maar niet zo thuis in deze materie en alle bijbehorende vergoedingen, btw, kale stroom prijs en de uitzonderingen :+
JoKo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:40:
Tis hier wel vriendelijk, we gaan er wel van uit dat je zelf ook een beetje onderzoek doet.
Op een presenteerblaadje is alleen in de horeca.

Om 13.37 wordt er een link weggezet van Eneco
Gezien !
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:49:
[...]

Dan zou er bij hem of bij Eneco een misverstand zijn inderdaad.

Hij zegt opwek 4800, teruglevering 3300 = verbruik 1500.
ja, dat moest dus andersom....... |:(
tlv 1500

Dus ja, dan kom je ongeveer in de buurt van de reeds genoemde € 0.58

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Het is lastig voor Eneco om dit los te koppelen, want het zit niet in het modelcontract zelf maar in hun algemene voorwaarden. Die moeten ze dan wijzigen voor alle klanten, dan kunnen die dus ook allemaal opzeggen als ze willen. Dat is een flink risico midden in de zomer (eerder aanpassen modelcontract kan niet, dat kan op 1-1 en op 1-7) want de kans dat een andere aanbieder in de zomer een lager tarief aanbiedt dan de huidige Eneco vaste contracten is enorm. Dat kan je zelfs als tweakers gebruikers nog een beetje aanmoedigen :-) mailtje naar wat nieuws websites dat alle Eneco klanten gratis weg mogen en partij X nu goedkoper is en hoppa... Dus ik denk dat ze die koppeling niet gaan opgeven.

Maar de kans dat ze hun tarief op 1-7 verlagen is wel groot want ze zijn nu één van de duurste van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 20:30
Maar goed, hoeveel klanten hebben een modelcontract?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Bravertal schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:50:
Maar goed, hoeveel klanten hebben een modelcontract?
Dat is dus niet van belang, want de koppeling met de kale prijs wordt niet in het modelcontract gemaakt, maar in het voorwaardenoverzicht dat voor alle klanten geldt.

Bovendien is Eneco niet de enige leverancier met deze koppeling. Toevallig nu wel met het duurste modelcontract ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 07-03-2022 22:08 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NTS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:49:
Het is lastig voor Eneco om dit los te koppelen, want het zit niet in het modelcontract zelf maar in hun algemene voorwaarden. Die moeten ze dan wijzigen voor alle klanten, dan kunnen die dus ook allemaal opzeggen als ze willen. Dat is een flink risico midden in de zomer (eerder aanpassen modelcontract kan niet, dat kan op 1-1 en op 1-7) want de kans dat een andere aanbieder in de zomer een lager tarief aanbiedt dan de huidige Eneco vaste contracten is enorm. Dat kan je zelfs als tweakers gebruikers nog een beetje aanmoedigen :-) mailtje naar wat nieuws websites dat alle Eneco klanten gratis weg mogen en partij X nu goedkoper is en hoppa... Dus ik denk dat ze die koppeling niet gaan opgeven.

Maar de kans dat ze hun tarief op 1-7 verlagen is wel groot want ze zijn nu één van de duurste van Nederland.
Interessant.

Ik zit met 9000 kWh overschot dit jaar waarschijnlijk en heb nu het 45 ct teruglevertarief van Eneco (jaarcontract)

Ik zou willen afwachten tot 1 juli, de nieuwe tarieven bekijken, en dan eventueel overstappen naar het modelcontract (als dat mogelijk is, van Eneco naar Eneco).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja, dan zou ik zeker tot 1-7 afwachten want er is een redelijke kans dat het omlaag gaat en nu heb je nog een jaar dit hoge tarief vast staan.

Overstappen van Eneco naar Eneco kan gewoon, heb ik ook gedaan. Je kan zelf aangeven per welke datum je dat wil. Het moet alleen telefonisch aangevraagd worden, daarna krijg je per email een pdf van het contract dus uiteindelijk heb je alles netjes op papier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

P.s. Eneco is dus ook wel een nette leverancier, want volgens de ACM mag de terugleververgoeding niet lager zijn dan 70% van het kale tarief. Veel leveranciers houden zich daar nu niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

NTS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:49:

Ze kunnen ook op een andere datum aanpassen als daar reden toe is, staat er ook bij in de voorwaarden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 20:30
hesselbeertje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Dat is dus niet van belang, want de koppeling met de kale prijs wordt niet in het modelcontract gemaakt, maar in het voorwaardenoverzicht dat voor alle klanten geldt.

Bovendien is Eneco niet de enige leverancier met deze koppeling. Toevallig nu wel met het duurste modelcontract ;-)
Mij gaat het meer om het aantal klanten en dan met name degene die meer opwekken dan gebruiken.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rene44 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:14:
Het is wel dik feest aan het worden voor zonnepaneleneigenaren met overproductie. Nog even en we gaan naar de 1 euro plus per kWh. Ik moet nog wel de winterafname op balans krijgen voor een overstap naar andere leverancier maar wat mij betreft gaat het net als de benzine in grote stappen naar 1.50 oid. Waar denken jullie dat het naartoe gaat?

En wbt salderen afschaffen, ik zou dat toch motie van afkeuring van het kabinet vinden. Het blijft appelgroene stroom dat wij terugleveren inplaats van kolencentrales aanslingeren.
tja, ik vrees dat de winst opgaat aan prijsverhogingen op zo'n beetje alles wat je koopt.... Ik geloof niet dat we overigens die prijzen gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:48
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Interessant.

Ik zit met 9000 kWh overschot dit jaar waarschijnlijk en heb nu het 45 ct teruglevertarief van Eneco (jaarcontract)

Ik zou willen afwachten tot 1 juli, de nieuwe tarieven bekijken, en dan eventueel overstappen naar het modelcontract (als dat mogelijk is, van Eneco naar Eneco).
Na 1 juli heb je het gros van je teruglevering al gehad toch? Weet niet of het dan handig is om naar variabel contract over te stappen. Nieuw jaarcontract met nog hogere tarieven dan de 45 ct die je nu hebt kan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50
Net met Powerpeers gesproken... En de medewerker was heerlijk eerlijk over de mogelijkheden.
Verlengt voor 3 jaar, vanwege de in de huidige markt 'too good to be true' gasprijs... En bij afsluiten toch geen boete.

En dan nu binnen 14 dagen bedenktijd de stroom overgooien naar iets wat meer dan 11ct biedt.

Ik zie 50ct teruglever bij Oxxio en Delta; Begrijp ik nou goed dat Eneco 50/70 del/piek geeft (58 of 78 - 4.4 - 3.6 energiebelasting/opslag duurzame energie 'tot 1 juli'?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:04:
Net met Powerpeers gesproken... En de medewerker was heerlijk eerlijk over de mogelijkheden.
Verlengt voor 3 jaar, vanwege de in de huidige markt 'too good to be true' gasprijs... En bij afsluiten toch geen boete.

En dan nu binnen 14 dagen bedenktijd de stroom overgooien naar iets wat meer dan 11ct biedt.

Ik zie 50ct teruglever bij Oxxio en Delta; Begrijp ik nou goed dat Eneco 50/70 del/piek geeft (58 of 78 - 4.4 - 3.6 energiebelasting/opslag duurzame energie 'tot 1 juli'?
Die bedragen van Eneco kloppen idd.

Mogen we weten wat voor kuubprijs je nu voor gas hebt afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:04:

Volgens de voorwaarden geeft Eneco zelfs volledig normaal tarief terug op je restant, na saldering over normaal en dal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi €0,86 incl belasting ex vastrecht... Ongeveer wat ik nu van ze heb.
Dit tarief is echter alleen voor bestaande klanten. Via vriendreferentie kun je nog een relatief oke tarief bij ze krijgen.
[edit] Inmiddels alleen nog model contract... dus heeft geen waarde meer

Perverse is dat ik nu financieel gezien (heel veel) beter af ben geen WP te kopen... maar mijn ethiek staat in de weg... Mailtje naar koevlaas2 is in elk geval verstuurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 08-03-2022 12:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Zimonia2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:10:
[...]

Volgens de voorwaarden geeft Eneco zelfs volledig normaal tarief terug op je restant, na saldering over normaal en dal.
Normaaltarief zonder de belastingen dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm1bKrT_mQh0jC25If6vxU1uDHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yWO61AiN4MH17cjzOBxpgzYp.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:37:
[...]

Na 1 juli heb je het gros van je teruglevering al gehad toch? Weet niet of het dan handig is om naar variabel contract over te stappen. Nieuw jaarcontract met nog hogere tarieven dan de 45 ct die je nu hebt kan natuurlijk wel.
Tsja het hangt echt van het nieuwe tarief per 1 juli af wat het verstandigst is denk ik. En wat de alternatieven zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:14:
@mathijshooi €0,86 incl belasting ex vastrecht... Ongeveer wat ik nu van ze heb.
Dit tarief is echter alleen voor bestaande klanten. Via vriendreferentie kun je nog een relatief oke tarief bij ze krijgen.

Perverse is dat ik nu financieel gezien (heel veel) beter af ben geen WP te kopen... maar mijn ethiek staat in de weg... Mailtje naar koevlaas2 is in elk geval verstuurt.
Misschien moet ik dan binnenkort maar even een vriendenreferentie bietsen, mijn contract loopt op 1 mei af:p

Wat heb je koevlaas2 gevraagd? Ik zit met hetzelfde probleem, in april komen installateurs over de vloer om naar WP te kijken. Alleen krijg ik het momenteel dus niet echt financieel rond gerekend met de hoge TLV. Dus kan best zijn dat ik het een jaar uitstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
offtopic:
@mathijshooi
Ruweg: Ik wil een WP... Ik denk dit vermogen... op basis van jouw formule, toetsing, modellering. Hoe gaan we het plan maken. Hij is de expert... Volgens mij is daar hierop forum weinig twijfel over.

Zoals ik al aangaf: doorgassen en terugleveren is aantrekkelijker... maar ik roep al jaren: Als milieu je geen r337 kan schelen: Geopolitiek alleen is voldoende... en dan moet je daad bij woord voegen... zeker nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 08-03-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Zelfde issue met een elektrische auto, met de huidige stroom tarieven is benzine in een zuinige auto gooien bijna goedkoper dan thuis opladen. Maar je kunt op veel plekken een stuk goedkoper opladen bij een laadpaal dan de 58 cent die je voor je zonnestroom thuis kan terug krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
mathijshooi schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Normaaltarief zonder de belastingen dan:

[Afbeelding]
Uiteraard, ik doelde erop dat ze niet een deel terugleveren op basis van daltatief - belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@Ronald , @mathijshooi
er is gelukkig meer wat blinkt in de wereld als geld. ;)
(en als je dat niet begrijpt dan heb ik medelijden met je, lol.)

ik heb de warmtepomp gekocht toen de gas prijs nog 0,55€/m3 was en elektra 0,18€/kWh.
maar alle zonnepanelen zijn nu terugverdiend.
de warmtepomp eigenlijk ook.
(alleen die is iets lastiger te vertellen, en door het verliezen van leverancier heb ik een onverwachte kosten gehad. dus die is nog iets discutabel. maar goed ik ga komend jaar al snel 3+k€ besparen en dat was wel de kosten voor warmtepomp, dus komt wel goed.)

je kunt nu wel geld verdienen op de korte termijn, maar de lange termijn ga toch eens goed kijken of je niet iets kunt met een warmtepomp.
(het is door de warmtepomp en panelen nu in mijn huis gewoon altijd een toffe temperatuur.
kost me geen tijd meer, gaat geheel van zelf.)

nadeel is altijd je weet nooit wat de toekomst gaat brengen.
dus gokjes nemen moet je altijd, maar het een gecalculeerde gok en je zit niet echt heel fout. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Het was een wat zware bevalling... maar de 3e Eneco medewerker heeft het voor elkaar gekregen 8)7

Eneco gaat een deel van de WP betalen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
NTS schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:32:
Zelfde issue met een elektrische auto, met de huidige stroom tarieven is benzine in een zuinige auto gooien bijna goedkoper dan thuis opladen. Maar je kunt op veel plekken een stuk goedkoper opladen bij een laadpaal dan de 58 cent die je voor je zonnestroom thuis kan terug krijgen.
Tesla snellader is nu van 28 cent naar 35 cent gegaan..... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Nu online
Eerlijk gezegd ben ik een beetje 'lost' in dit topic. Er zijn aanbieders die blijkbaar veel centjes geven voor wat je opwekt maar in welke gevallen dan en wie dan.
Mijn situatie is
- Draaischijfmeter
- 2000 tot 3000 kWh 'over'
- Greenchoice

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9mYuGJQUO7hW_3PVwPTfBiI2aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXwCP9O1RrVd7rcXsM03X9rC.jpg?f=fotoalbum_large
Dit tarief geldt tot een netto teruglevering van kWh. Lever je netto meer terug dan kWh? Je ontvangt over het gedeelte vanaf kWh het stroomtarief exclusief btw, energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE).
En hieronder een recente chat met Greenchoice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDgu8F3Y6kgar0Z5N462YDu_5wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtTTzRXQVPoYgCjoi93rN2nU.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik dan beter asap naar Eneco rennen wat ik nu dan lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
the noise schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:02:
Eerlijk gezegd ben ik een beetje 'lost' in dit topic. Er zijn aanbieders die blijkbaar veel centjes geven voor wat je opwekt maar in welke gevallen dan en wie dan.
Mijn situatie is
- Draaischijfmeter
- 2000 tot 3000 kWh 'over'

[…]
Als je netto teruglevert kun je het beste nu voor de hoogste terugleververgoeding gaan. Uitzondering daarop is als je nu een vast contract hebt met een lage stroomprijs. Het kan dan ivm de boete en die lage stroomprijs interessant zijn om te blijven zitten. De hoge terugleververgoeding is nu tot 1 juli. Daarna is het onbekend en loop je jet risico dat je stroomtarief hoog wordt en als je in die maanden netto verbruiker bent, doet dat dan pijn.

Beste deal die we tot nu toe hier kennen is het modelcontract van Eneco, 58ct terugleververgoeding per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
HEM energie is sky high qua tarief (https://hem.nl/modelcontract/).

In de voorwaarden staat: "Voor de netto teruggeleverde stroom (na saldering) ontvangt u een vergoeding per kilowattuur (kWh). Dit is het kale terugleveringstarief conform de leveringsovereenkomst en is zonder energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw."

Ik kan echter nergens een terugleveringstarief vinden op de site, zou dit het kale leveringstarief zijn? Ook hoe ze salderen (totaal of per telwerk) kan ik niet vinden.

Engie is ook fors omhoog gegaan maar lijkt per telwerk te salderen, daar zit wel een gevaar in. Hoewel ze dit op de eigen website toch anders voorstellen (zie 1e alinea https://www.engie.nl/prod...tie/salderen-zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Zimonia2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:21:
HEM energie is sky high qua tarief (https://hem.nl/modelcontract/).

In de voorwaarden staat: "Voor de netto teruggeleverde stroom (na saldering) ontvangt u een vergoeding per kilowattuur (kWh). Dit is het kale terugleveringstarief conform de leveringsovereenkomst en is zonder energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw."

Ik kan echter nergens een terugleveringstarief vinden op de site, zou dit het kale leveringstarief zijn? Ook hoe ze salderen (totaal of per telwerk) kan ik niet vinden.

Engie is ook fors omhoog gegaan maar lijkt per telwerk te salderen, daar zit wel een gevaar in. Hoewel ze dit op de eigen website toch anders voorstellen (zie 1e alinea https://www.engie.nl/prod...tie/salderen-zonnepanelen)
Over HEM: hoog vastrecht per maand, vraag is of het een stabiele speler is (ivm faillissementsrisico), maar zeker een hoge terugleververgoeding ja. Accepteren ze wel enkel stroomaansluitingen, of alleen icm gas?

Edit:
Engie lijkt inderdaad nu nog hogere terugleververgoeding te hebben (over 66 cent). Maar vind hun prijsopbouw onduidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 08-03-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
cryptapix schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Over HEM: hoog vastrecht per maand, vraag is of het een stabiele speler is (ivm faillissementsrisico), maar zeker een hoge terugleververgoeding ja. Accepteren ze wel enkel stroomaansluitingen, of alleen icm gas?

Edit:
Engie lijkt inderdaad nu nog hogere terugleververgoeding te hebben (over 66 cent). Maar vind hun prijsopbouw onduidelijk.
De voorwaarden hebben het specifiek over: "kale terugleveringstarief" dat zou natuurlijk een ander bedrag kunnen zijn dan het kale leveringstarief. Anyway de vraag is gesteld aan de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@the noise hou er rekening dat een aantal (alle ?) als voorwaarde hebben dat je een (slimme)digitale meter moet hebben en je aangemeld moet zijn bij energieleveren.nl om tegen vergoeding terug te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
cryptapix schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Edit:
Nadeel van Engie is voor mij dat ze salderen per telwerk. Dan zou ik energieverbruik zo moeten sturen dat daltarief nabij 0 uitkomt. Want bij positief verbruik wordt de belasting niet gesaldeerd en bij negatief verbruik lagere teruglever vergoeding dan normaal tarief.

Maar goed ook daltarief is hoger dan Eneco normaaltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
migjes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:19:
@Ronald , @mathijshooi
er is gelukkig meer wat blinkt in de wereld als geld. ;)
(en als je dat niet begrijpt dan heb ik medelijden met je, lol.)

ik heb de warmtepomp gekocht toen de gas prijs nog 0,55€/m3 was en elektra 0,18€/kWh.
maar alle zonnepanelen zijn nu terugverdiend.
de warmtepomp eigenlijk ook.
(alleen die is iets lastiger te vertellen, en door het verliezen van leverancier heb ik een onverwachte kosten gehad. dus die is nog iets discutabel. maar goed ik ga komend jaar al snel 3+k€ besparen en dat was wel de kosten voor warmtepomp, dus komt wel goed.)

je kunt nu wel geld verdienen op de korte termijn, maar de lange termijn ga toch eens goed kijken of je niet iets kunt met een warmtepomp.
(het is door de warmtepomp en panelen nu in mijn huis gewoon altijd een toffe temperatuur.
kost me geen tijd meer, gaat geheel van zelf.)

nadeel is altijd je weet nooit wat de toekomst gaat brengen.
dus gokjes nemen moet je altijd, maar het een gecalculeerde gok en je zit niet echt heel fout. ;)
Offtopic

Daar heb je helemaal gelijk in. In april komen de installateurs ook op bezoek. Twijfel alleen voor mezelf of ik het nog een jaar ga uitstellen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:24:
Het was een wat zware bevalling... maar de 3e Eneco medewerker heeft het voor elkaar gekregen 8)7

Eneco gaat een deel van de WP betalen ;-)
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Zimonia2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:09:
[...]

De voorwaarden hebben het specifiek over: "kale terugleveringstarief" dat zou natuurlijk een ander bedrag kunnen zijn dan het kale leveringstarief. Anyway de vraag is gesteld aan de klantenservice.
Klopt. Ik heb het verschil niet goed gezien ;)
Zimonia2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Nadeel van Engie is voor mij dat ze salderen per telwerk. Dan zou ik energieverbruik zo moeten sturen dat daltarief nabij 0 uitkomt. Want bij positief verbruik wordt de belasting niet gesaldeerd en bij negatief verbruik lagere teruglever vergoeding dan normaal tarief.

Maar goed ook daltarief is hoger dan Eneco normaaltarief.
Dat is een kwestie van uitrekenen inderdaad. Engie biedt ook enkel tarief, salderen ze dan ook per telwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi Het lukte 2 medewerkers niet om de de contract gegevens door hun systeem geaccepteerd te krijgen... Nu verwacht ik tot 1 juli verwacht ik ruim 2.500kWh terug te leveren... dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:11:
@mathijshooi Het lukte 2 medewerkers niet om de de contract gegevens door hun systeem geaccepteerd te krijgen... Nu verwacht ik tot 1 juli verwacht ik ruim 2.500kWh terug te leveren... dus ...
Ah, je bent naar Eneco overgestapt.

Je kan beter naar Engie overstappen, die hebben de tarieven vandaag fors verhoogd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi Lekkere timing dat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Vanaf vandaag met elektrisch bij Engie. 1 jaar vast. Bij Power Peers is meteen het termijnbedrag aangepast. Gas tegen 96 cent inclusief blijft staan. Dit is 1 augustus 2021 afgesloten met een 1-jarig contract. @Ronald Hoe kreeg je die 86 cent voor elkaar?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khQZq4Crlx2dNiW9d6VlkrKjzes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aROpThGAvFrdifyezvx6N8fF.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vRuPruwZhtCMrnOMljJ-ZE24DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrrdUaI6dLQsjDowoCfzuUdm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Iemand al uitgezocht of Engie modelcontract interessant genoeg is om naar over te stappen vanaf Eneco? Ze zijn groot genoeg om niet zomaar om te vallen.

Hun reken-tool lijkt niet piek/dal apart te salderen en je kunt sowieso voor enkeltarief kiezen. In de voorwaarden kan ik niets vinden over hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
14 dagen bedenktijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011

j4y

NTS schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:47:
Iemand al uitgezocht of Engie modelcontract interessant genoeg is om naar over te stappen vanaf Eneco? Ze zijn groot genoeg om niet zomaar om te vallen.

Hun reken-tool lijkt niet piek/dal apart te salderen en je kunt sowieso voor enkeltarief kiezen. In de voorwaarden kan ik niets vinden over hoe het werkt.
Ik heb nog geen tijd gehad om te rekenen maar ik ben zelf net vanaf deze maand bij Engie met het jaarcontract aanbod met 0,46 cent (afgesloten eind jan). Ik ga dit weekend even rekenen of overstappen na 1 maand loont :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
NTS schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:47:

Als ik het goed heb saldeert Engie per tariefgroep, dus als je dubbeltarief neemt moet je wel zorgen dat je genoeg opwek hebt om het verbruik binnen het daltarief te compenseren. En dan zorgen dat je maximaal teruglevering hebt tijdens normaal uren.

Heb je geen zin in deze optimalisatie dan kan je natuurlijk ook voor enkeltarief kiezen. Heb ergens gelezen dat je op ieder moment kan wisselen tussen tariefgroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@M.B.te L. 3 jarig. met indicatief verbruik ~700m³ tot einde contract 1) ik zie het niet binnenkort daar onder zakken 2) gas-los plan ligt op plank 3) toch boetevrij na verwijderen gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
j4y schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Ik heb nog geen tijd gehad om te rekenen maar ik ben zelf net vanaf deze maand bij Engie met het jaarcontract aanbod met 0,46 cent (afgesloten eind jan). Ik ga dit weekend even rekenen of overstappen na 1 maand loont :9
Weet niet of Engie jaarcontract wilt omzetten naar variabel contract, proberen kan altijd. Eneco veranderd vaak zijn tarieven op maandag, dus houdt dat ook in de gaten komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isarna
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-07 14:49
<knip> Onderzoeken zijn zonder toestemming niet toegestaan

[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 08-03-2022 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:20
Iedereen in dit topic heeft zonnepanelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
En veel ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:20
Haha, mijn 14 dagen bedenktijd zijn voorbij. Dus Eneco gaat het worden. Is Engie zoveel verhoogd dan? Als het centenwerk is dan ga ik er niet eens over nadenken. Dan kan je elke 9 dagen straks wel bezig blijven haha.
Mij contract gaat overigens pas in over 4 weken..
Eerder was niet interessant genoeg in verband met cashback einde contact..
Pagina: 1 ... 8 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2