• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

aa4ever schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:11:
[Afbeelding]

Online krijg ik het termijnbedrag niet onder de 20 Euro (bij Eneco).
Via Twitter bericht sturen, die van mij staat op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:40

Acradavos

Poetsfanaat

mathijshooi schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Heb je panelen binnen een maand liggen dan kan je Modelcontract Eneco overwegen. Anders jaarcontract Eneco of Engie.
Jaarcontract bij Engie is al niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:13
Acradavos schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Jaarcontract bij Engie is al niet meer mogelijk.
Apart, bij mij nog wel.

Anders even bellen, dan is er altijd meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Alleen maar goed teken, blijft prijs voorlopig lekker hoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5veX_gHYh-tXOt1f23qqe3j0K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0WT6irVNq51zqS148gz9F9g.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik het goed zie doet Eneco nu 71 cent normaal en 50 cent dal tlv.
Enkeltarief 61 cent.
d:)b

Off-topic: Vattenfall gas €3.15 8)7
Gestoord.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:19
JoKo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:07:
[...]

[Afbeelding]
Als ik het goed zie doet Eneco nu 71 cent normaal en 50 cent dal tlv.
Enkeltarief 61 cent.
d:)b

Off-topic: Vattenfall gas €3.15 8)7
Gestoord.
Ja dat is de bewuste prijs waar het hier vooral over gaat, 58 voor terug leveren tot 1 juli.
Is al weekje actief hier....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Interessant topic.
Denk even mee. Ik krijg panelen, maar wachttijd tot montage is 6-8 weken. Ik moet ivm terugvragen btw wel nu het contract al omzetten (moet op andere naam). Zo te zien lijkt dat modelcontract van Eneco de te nemen route? Is dat een jaarcontract? Dan krijg ik wel iets van een maand de knetterhoge tarieven voor levering voor m'n kiezen, maar zou het daarna rendabel moeten zijn.

Situatie: verwacht verbruik 2.500kWh, verwacht opbrengst panelen: 6.000kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:10
Pannencouque schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:04:
Interessant topic.
Denk even mee. Ik krijg panelen, maar wachttijd tot montage is 6-8 weken. Ik moet ivm terugvragen btw wel nu het contract al omzetten (moet op andere naam). Zo te zien lijkt dat modelcontract van Eneco de te nemen route? Is dat een jaarcontract? Dan krijg ik wel iets van een maand de knetterhoge tarieven voor levering voor m'n kiezen, maar zou het daarna rendabel moeten zijn.

Situatie: verwacht verbruik 2.500kWh, verwacht opbrengst panelen: 6.000kWh.
Een modelcontract heeft een opzegtermijn van 9 dagen. Dus min of meer per direct opzegbaar.
Dat is nou juist het hele idee er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik zag het later, ja. Dan kun je tzt altijd switchen. Als je niet te lang het normale tarief betaalt zonder dat je panelen hebt liggen is dit dus en heel logische keuze lijkt me.
Morgen maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Pannencouque schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:48:
Ik zag het later, ja. Dan kun je tzt altijd switchen. Als je niet te lang het normale tarief betaalt zonder dat je panelen hebt liggen is dit dus en heel logische keuze lijkt me.
Morgen maar eens bellen.
Je kan toch zeggen per wanneer je het contract wilt laten ingaan. Sluit je vandaag af met als ingangsdatum 6-8 weken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 20:54
Bravertal schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:13:
Ik heb vorige week het modelcontract afgesloten. Termijn bedrag op €0 was geen probleem.
[Afbeelding]
Ik ben oprecht benieuwd hoe tweakjes hun termijnbedrag op 0 krijgen. Ik lees toch vooral 1,-, 9,- of 20.- namelijk. Ikzelf had mondeling afgesproken om 0,- te hanteren (want overschot), dubbelcheck ik het contract en zie ik tot mijn stomme verbazing een bedrag van 171,- staan. Juist ja, per maand. What the… Dus daar bel ik binnenkort even over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Neutron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Ik ben oprecht benieuwd hoe tweakjes hun termijnbedrag op 0 krijgen. Ik lees toch vooral 1,-, 9,- of 20.- namelijk. Ikzelf had mondeling afgesproken om 0,- te hanteren (want overschot), dubbelcheck ik het contract en zie ik tot mijn stomme verbazing een bedrag van 171,- staan. Juist ja, per maand. What the… Dus daar bel ik binnenkort even over..
Is automatisch systeem....
Kijk via app maar in je account en dan staat er nul als het goed is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, aanvankelijk kreeg ik hem via de website niet lager dan 20 Euro, via chat heb ik hem op 9 Euro gekregen (lager kon volgens degene van de chat niet).

Nu is het geen halszaak maar ik ben ook wel benieuwd hoe anderen wel voor elkaar krijgen dat het termijnbedrag 0 is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik neem aan dat dit over Eneco gaat.
Alles <= 9 euro wordt niet geïncasseerd. Verrekening aan einde contract.

In mijn contract staat iets van - 250 euro. Maar in mijn Eneco staat deze op 1 euro. Er wordt niets geïncasseerd.
Gewoon even afwachten wat er in Mijn Eneco komt te staan 1 a 2 dagen na ingang contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
aa4ever schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:36:
Nu is het geen halszaak maar ik ben ook wel benieuwd hoe anderen wel voor elkaar krijgen dat het termijnbedrag 0 is geworden.
9 euro wordt niet geïncasseerd als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
aa4ever schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:36:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, aanvankelijk kreeg ik hem via de website niet lager dan 20 Euro, via chat heb ik hem op 9 Euro gekregen (lager kon volgens degene van de chat niet).

Ik heb gebeld voor het modelcontract en na een kwartiertje zei de jongedame:

"ik snap nu dat u voor dit contract gekozen heeft, u krijgt geld terug! Ik zet uw voorschot op nul euro".

That's it!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Vandaag ook gebeld, na 4 keer doorverbonden te zijn uiteindelijk zo geregeld. Bij mij idd voorschot onder de 9 euro zodat je jaarlijks betaald. Enige teleurstellende was dat het pas de 22-03 in kon gaan. Had niet verwacht dat dat zo lang moest duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Bravertal schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:41:
"ik snap nu dat u voor dit contract gekozen heeft, u krijgt geld terug! Ik zet uw voorschot op nul euro".
Zelfde hier. Maar ik had zelf al aangeven dat ik dit wilde vanwegen de hoge terugleververgoeding.

Ik denk wel dat dit af hangt van wat hun systeem denkt dat je verbruikt. Dat krijgen ze namelijk van de netbeheerder. Je merkt het ook met gas contracten bij sommige aanbieders, het voorschot wordt dan aangepast aan je historische verbruik onafhankelijk van wat je in de berekening hebt ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
[...]

Wat mij werd gezegd bij Eneco is dat je maandbedrag naar 0 kan als je met acceptgiro betaalt. Ik moest wel doorvragen en toen bleek dat betalen per acceptgiro wel 2,50 per maand aan administratiekosten met zich meebrengt. Dus ik laat het lekker op 9e staan.
ICT_Farmer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:50:
Vandaag ook gebeld, na 4 keer doorverbonden te zijn uiteindelijk zo geregeld. Bij mij idd voorschot onder de 9 euro zodat je jaarlijks betaald. Enige teleurstellende was dat het pas de 22-03 in kon gaan. Had niet verwacht dat dat zo lang moest duren.
Bij mij ging het direct dezelfde dag in. Dat kan als ze het als ze de aanmelding als een verhuizing (nieuwe woning) invoeren. Maakt verder niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
Ik zou per 18 februari de overstap maken naar UC echter kwam Eneco tussendoor met een beter teruglevertarief (modelcontract).

UC heeft nooit geleverd bij mij en vandaag kreeg ik de volgende mail van UC:

"In onze administratie lijkt het alsof de levering is overgenomen door Eneco waardoor wij niet konden starten.

Wegens de AVG wet kunnen wij niet alles inzien. U kan het beste contact opnemen met uw netbeheerder Liander, zij kunnen nagaan wie op dit moment uw actieve energieleverancier is.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!"

Formeel heeft UC nooit geleverd aan mij kan ik nog een overstapboete krijgen?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Bravertal
Het ligt eraan hoelang al bekend was dat jij naar UC zou gaan, als jij daar een aanvraag hebt gedaan en de 14 dagen bedenktijd zijn om zit je er in principe aan vast en mogen zij een boete opleggen als dit in de voorwaarden staat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
klump4u schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:16:
@Bravertal
Het ligt eraan hoelang al bekend was dat jij naar UC zou gaan, als jij daar een aanvraag hebt gedaan en de 14 dagen bedenktijd zijn om zit je er in principe aan vast en mogen zij een boete opleggen als dit in de voorwaarden staat.
Ik heb het contract met UV in november 2021 afgesloten. Vindt het een aparte mail juist omdat er niet over een boete wordt gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bravertal schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:20:
[...]

Ik heb het contract met UV in november 2021 afgesloten. Vindt het een aparte mail juist omdat er niet over een boete wordt gesproken.
UC wil weten wat er fout is gegaan. Als jij tussendoor een ander contract afsluit en hun niks laat weten is het niet gek als daar een eventuele melding in de administratie komt, je kunt twee dingen doen, gewoon niks en hopen dat het overwaait of hun bellen en de situatie uitleggen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
simonhoi schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Je kan toch zeggen per wanneer je het contract wilt laten ingaan. Sluit je vandaag af met als ingangsdatum 6-8 weken later.
Dat is inderdaad ook nog een optie. Moet ik even met de zonnepanelenleverancier afstemmen wanneer ze komen leggen en zorgen dat de factuurdatum daarna valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:01
Bravertal schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:20:
[...]

Ik heb afgelopen zaterdag hetzelfde gehad. Had bij UC in november 2021 een contract afgesloten en ben in december naar Eneco gegaan. Beide zouden afgelopen zaterdag ingaan, maar het lijkt er op dat Eneco met het aanmelden achter het net heeft gevist en volgens de netbeheerder is UC de huidige leverancier, terwijl ik ook een contract met Eneco heb sinds zaterdag... Eneco gaat het nu intern nakijken of ze het contract alsnog in kunnen laten gaan... Dit zou 2! weken duren.... 8)7

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Zijn die vorige contracten vast of model contract? Bij een vast contract moet je sowieso een opzeg boete betalen als je het niet binnen de eerste 14 dagen na ondertekenen herroept. Maakt verder niet uit wat de ingangsdatum is of hoeveel andere contracten je nog afsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Ter info; heb van Powerpeers het bericht gehad dat, als je een lopende overeenkomst hebt waarbij de contractdatum verlopen is, met stroom over kunt stappen en gas kunt laten staan bij Powerpeers.

Dus ik ga ook maar eens de overstap maken.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16
Hou er rekening mee dat dit alleen maar voordelig is als je gasprijs lager is bij powerpeers voor de looptijd van de electriciteitscontract. Daarnaast krijg je meestal geen korting op een contract zonder gas. Zeker bij een laag gasverbruik kan die korting een groot verschil maken.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
@Tupolev
Mijn contractduur is verlopen; ik zit nu dus het variabele tarief. Kan opzeggen wanneer ik wil.
Ik blijf mn huidige tarief voor gas dus houden bij Powerpeers, en had begrepen dat een modelcontract bij Eneco ook variabeltarief is voor onbepaalde tijd (en dus opzegbaar)

Of zie ik iets over het hoofd?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Klopt. Ik had even niet in de gaten dat je op dit moment bijna nergens nog een jaarcontract kunt afsluiten. Enkel Shell Energy, voor zover ik het kan zien, heeft nog een jaar en zelfs een driejarig contract op hun site staan, maar zij bieden maar 10ct terugleververgoeding.

Ik doelde er enkel op dat je er dus wel rekening moet houden met een gasprijs die voorlopig wel aan de hoge kant blijft. Voor mij persoonlijk was het vorige Engie contract (incl gas, dus met 500 euro korting) nog altijd de beste deal, ondanks de hogere terugleververgoeding van Eneco.

Maar op dit moment kun je enkel kiezen voor een modelcontract (dus Eneco) en waarschijnlijk met gas blijven als je huidige leverancier een lager tarief heeft.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Vandaag ook modelcontract bij Eneco aangevraagd. Even wachten op de papierwinkel, dan de zonnepaneleninstallatie inplannen en gaan met die banaan. En af en toe dit topic blijven checken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 19:36
Hier ook net het jaarcontract bij powerpeers wat afloopt.
Dus alleen voor elektra overstappen en gas lekker blijven zitten.
Verder nog iets om rekening mee te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
Frankvbr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:00:
Hier ook net het jaarcontract bij powerpeers wat afloopt.
Dus alleen voor elektra overstappen en gas lekker blijven zitten.
Verder nog iets om rekening mee te houden?
Nog geen stappen richting Eneco gedaan; wil even zeker weten dat de gasprijs wel op hetzelfde niveau blijft (rond de €1,36 voor bestaande klanten) en dat ik niet ineens richting de €3,13 ga :X

Echt wtf tussen die variabele tarieven en modelcontracten.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Krypt schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Nog geen stappen richting Eneco gedaan; wil even zeker weten dat de gasprijs wel op hetzelfde niveau blijft (rond de €1,36 voor bestaande klanten) en dat ik niet ineens richting de €3,13 ga :X

Echt wtf tussen die variabele tarieven en modelcontracten.
Je kan ook gewoon alleen voor stroom over naar Eneco modelcontract, en powerpeers gewoon gas blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
De situatie is op dit moment wat verwarrend voor mij, aangaande een mogelijk nieuw af te sluiten contract.

Wek ongeveer 5 MWh op per jaar met zonnepanelen, waarvan er ca. 2 MWh terug wordt geleverd. Het gasverbruik is rond de 1100 m³/jaar. Wat is er wijsheid om te doen?

Nu bij Eneco, met onderstaande tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tDUnFxkGU7taqbmPXyZAmPT6zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abXVlas9s8UyLbA6f6ZymtIz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGWWzrXmLIvD9e3tHZV9Ujh8tqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/THH09C41vjEJPqk7LrKJ1kDY.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie beter weten dan ik is er momenteel onderstaand aanbod:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR7FQVGzO04w9pnQ4DSJOnk0c1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KxLdrfzLQzi8XREqT5caK6tp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Kan je niet Eneco bellen dat je alleen voor stroom het modelcontract wil en gastarief houden op je verlopen contract. Anders eventueel overstappen op Engie voor stroom en gas houden bij Eneco. Of modelcontract Eneco voor stroom en ergens anders voor gas, alleen gas is nu overal duur.

Vraagje, Eneco werkt met dubbel tarief, maar dat maakt voor vele van ons niet uit toch. Alles wat je opwekt en direct gebruikt wordt niet teruggeleverd, en wat je afneemt wordt gesaldeerd met je teruglevering. Terugleveren is altijd tegen €0.58, altijd het dal tarief. Dus bottom line kost stroom dus altijd €0.58.
Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Viper® op 03-03-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Viper® schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
Kan je niet Eneco bellen dat je alleen voor stroom het modelcontract wil en gastarief houden op je verlopen contract. Anders eventueel overstappen op Engie voor stroom en gas houden bij Eneco. Of modelcontract Eneco voor stroom en ergens anders voor gas, alleen gas is nu overal duur.

Vraagje, Eneco werkt met dubbel tarief, maar dat maakt voor vele van ons niet uit toch. Alles wat je opwekt en direct gebruikt wordt niet teruggeleverd, en wat je afneemt wordt gesaldeerd met je teruglevering. Terugleveren is altijd tegen €0.58, altijd het dal tarief. Dus bottom line kost stroom dus altijd €0.58.
Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd.

Het TLT is EUR 0,58. Dat is zonder belastingen. De genoemde EUR 0,58 als daltarief is incl belastingen.

Stroom kost wat er staat dat het kost. Alle stroom die je opwekt wordt eerst gesaldeerd tegen het normaal tarief. Als je minder opwekt dan je op normaal verbruikt, betaal je dus gewoon die 78 cent per kWh. Daarna volgt saldering met laag tarief. Als je dan nog netto verbruik hebt betaal je 58 cent. Heb je over, dan krijg je 58 cent.

Het is min of meer toeval dat het daltarief incl belastingen gelijk is aan het teruglevertarief ex belastingen.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 03-03-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
cryptapix schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Dat zie je verkeerd.

Het TLT is EUR 0,58. Dat is zonder belastingen. De genoemde EUR 0,58 als daltarief is incl belastingen.

Stroom kost wat er staat dat het kost. Alle stroom die je opwekt wordt eerst gesaldeerd tegen het normaal tarief. Als je minder opwekt dan je op normaal verbruikt, betaal je dus gewoon die 78 cent per kWh. Daarna volgt saldering met laag tarief. Als je dan nog netto verbruik hebt betaal je 58 cent. Heb je over, dan krijg je 58 cent.

Het is min of meer toeval dat het daltarief incl belastingen gelijk is aan het teruglevertarief ex belastingen.
Dus salderen gebeurt nog steeds op normaal/dal tarief. Alles wat teruggeleverd is na saldering wordt dus verrekend met TLT van 0.58, ook als je normaal/dal tarief hebt. correct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Viper® schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Dus salderen gebeurt nog steeds op normaal/dal tarief. Alles wat teruggeleverd is na saldering wordt dus verrekend met TLT van 0.58, ook als je normaal/dal tarief hebt. correct?
Ja correct

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Viper® schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Ja, zie cryptapix in "Het grote terugleververgoeding topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Viper® schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:15:
[...]

Je kan ook gewoon alleen voor stroom over naar Eneco modelcontract, en powerpeers gewoon gas blijven houden.
Dat was ook de bedoeling; en powerpeers heeft aangegeven dat dat kan (bij aanvraag enkel gas én electra, na afloop contract kan je kost overstappen).
Maar ik doelde meer dat, als ik met alleen electra weg ga, dat ik het huidige tarief blijf aanhouden, en niet dat ik het "model contract" tarief moet gaan betalen bij powerpeers.

Dat wil ik dus eerst bevestigd hebben.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Krypt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Dat was ook de bedoeling; en powerpeers heeft aangegeven dat dat kan (bij aanvraag enkel gas én electra, na afloop contract kan je kost overstappen).
Maar ik doelde meer dat, als ik met alleen electra weg ga, dat ik het huidige tarief blijf aanhouden, en niet dat ik het "model contract" tarief moet gaan betalen bij powerpeers.

Dat wil ik dus eerst bevestigd hebben.
Het tarief wat je nu hebt is voor huidige klanten waarbij het contract afgelopen is. Als het goed is zou je dit moeten behouden. Maar ik zou dit net als jij zeker zwart op wit bevestigd willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Hier staat het wel aardig duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXvYyA6PVEqhRHmNjq0NDv4GAE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYf2pXcnRaGCkjtQPXcoWdKb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT-_fPuOQPwnfk90HqfR4D_jKiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci1wsrRDReIHgxmrEiX3WMyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ik heb trouwens gekozen voor enkeltarief. Toevallig is dat inderdaad nu ongeveer gelijk zoals @cryptapix zegt.

Ik heb zelf een beetje de inschatting gemaakt dat het voor mij niet zoveel zou uitmaken, in de situatie dat je na de zomer kiest voor een (ander) jaarcontract. En omdat het gewoon makkelijker rekende..

Een groot deel van mijn verbruik kan ik niet echt makkelijk naar het laagtarief duwen. Mijn huidig verbruik is grofweg 50/50. In de zomer zal het verbruik ook voornamelijk overdag zijn. Echter wek ik dan dermate veel op dat dat eerst direct gesaldeerd wordt en daarna op het teruglevertelwerk terecht komt.
Dus volgens mij gedurende de zomer is het 'makkelijker' om enkeltarief te hebben.
In het salderen zit namelijk niet de winst, deze zit in het terugleveren. En die tarieven zijn bij enkel of dal/piek-tarief gelijk.

Wellicht kan het nog interessanter worden als je wel heel erg gericht bezig gaat met het sturen van je verbruik naar het daltarief. Maar ben benieuwd of ik dat in de praktijk ook voor elkaar ga krijgen.

Een ander iets waar ik nu even naar zit te kijken. Volgens mij worden er op dit moment bijna geen jaarcontracten meer angeboden en afgesloten. Mocht dit in september nog steeds het geval zijn, dan veranderd dit de zaak nog wel een beetje. Want, je kan dan niet naar een 'gunstig' jaarcontract springen.

Dat is koffiedik kijken, maar volgens mij wel de situatie op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door NileZ_ op 04-03-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@NileZ_ Eneco saldeert eerst de totale teruglevering op hoogtarief en dan de rest op laagtarief. Je kiest enkel voor dit modelcontract als je na saldering op laagtarief nog steeds overschot hebt. Dus keuze voor enkel tarief is alleen voordelig als het teruglevertarief van enkel tarief hoger is dan dat van dubbel tarief. Dat betwijfel ik, want volgens Eneco is het teruglevertarief bij dubbel tarief gelijk aan het hoge tarief ex belastingen. Dat tarief ligt dan toch hoger dan enkel tarief zou je verwachten.

Qua berekening of iets gunstiger is, is het dus helemaal niet ingewikkeld. Het maakt niets uit op welk telwerk je stroom opwekt of verbruikt. Simpel netto teruglevering maal teruglevertarief bij dubbel tarief (58 cent) vs netto teruglevering maal teruglevertarief bij enkel tarief. Als die tarieven gelijk zijn, maakt het dus ook niet uit wat je kiest.

[ Voor 29% gewijzigd door cryptapix op 04-03-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Vanochtend nieuw contract afgesloten bij Eneco.
Eind april sta ik op 0 qua saldering dus eerder overstappen heeft geen zin.
1 mei start Eneco met levering afname van stroom.

Ze mogen het hebben hoor voor € 0,58556 / kWh :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
cryptapix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:23:
@NileZ_ Eneco saldeert eerst de totale teruglevering op hoogtarief en dan de rest op laagtarief. Je kiest enkel voor dit modelcontract als je na saldering op laagtarief nog steeds overschot hebt. Dus keuze voor enkel tarief is alleen voordelig als het teruglevertarief van enkel tarief hoger is dan dat van dubbel tarief. Dat betwijfel ik, want volgens Eneco is het teruglevertarief bij dubbel tarief gelijk aan het hoge tarief ex belastingen. Dat tarief ligt dan toch hoger dan enkel tarief zou je verwachten.

Qua berekening of iets gunstiger is, is het dus helemaal niet ingewikkeld. Het maakt niets uit op welk telwerk je stroom opwekt of verbruikt. Simpel netto teruglevering maal teruglevertarief bij dubbel tarief (58 cent) vs netto teruglevering maal teruglevertarief bij enkel tarief. Als die tarieven gelijk zijn, maakt het dus ook niet uit wat je kiest.
De dame van Eneco gaf aan dat zeker bij enkeltarief alles op 1 hoop wordt gegooid. Oftewel daltarief + normaal tarief, en daar vanaf wordt dan afgetrokken teruglevering laag + hoog.
Omdat je feitelijk maar 1 tarief hebt, maken ze er ook fictief 1 telwerk van.

Misschien begrijp ik je verkeerd maar in mijn contact heb ik als levertarief nu 69 cent staan.
En teruglevertarief 58 cent.
Dus in dat geval wordt gewoon alles bij elkaar opgeteld. En het salderen en terugleveren ook.

Edit: quote verkeerd gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door NileZ_ op 04-03-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
NileZ_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:09:
[...]

De dame van Eneco gaf aan dat zeker bij enkeltarief alles op 1 hoop wordt gegooid. Oftewel daltarief + normaal tarief, en daar vanaf wordt dan afgetrokken teruglevering laag + hoog.
Omdat je feitelijk maar 1 tarief hebt, maken ze er ook fictief 1 telwerk van.

Misschien begrijp ik je verkeerd maar in mijn contact heb ik als levertarief nu 69 cent staan.
En teruglevertarief 58 cent.
Dus in dat geval wordt gewoon alles bij elkaar opgeteld. En het salderen en terugleveren ook.

Edit: quote verkeerd gebruikt.
Dat zal best, maar door de salderingsregeling van Eneco (alles op hoog en dan rest op laag) icm een netto teruglevering maakt het geen *** uit of je enkel of dubbel tarief hebt. Het wordt ook bij dubbel tarief op een hoop gegooid. Het verschil is alleen relevant als je netto afnemer bent of als het teruglevertarief bij enkel tarief anders is dan bij dubbel tarief. Beide is niet het geval want het teruglevertarief is kennelijk ook 58 cent.

Kortom: met je keuze voor enkel tarief ben je helemaal niets opschoten maar heb je ook niets verloren. Het geeft dezelfde uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ja dan trekken wij dezelfde conclusie. Alleen is het in mijn geval makkelijker uit te leggen (thuis) dat het ook niet zo heel veel zin heeft om rekening te houden met dal en piektarief uren.

De reden voor mij om specifiek enkeltarief te kiezen was enkel en alleen omdat sommige maatschappijen over verschillende meters salderen. Om dat te voorkomen heb ik het gewoon uitgesloten door 1 tarief te nemen.

Uit mn hoofd deed Engie het anders. Maar kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
NileZ_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:30:
Ja dan trekken wij dezelfde conclusie. Alleen is het in mijn geval makkelijker uit te leggen (thuis) dat het ook niet zo heel veel zin heeft om rekening te houden met dal en piektarief uren.

De reden voor mij om specifiek enkeltarief te kiezen was enkel en alleen omdat sommige maatschappijen over verschillende meters salderen. Om dat te voorkomen heb ik het gewoon uitgesloten door 1 tarief te nemen.

Uit mn hoofd deed Engie het anders. Maar kan het mis hebben.
Precies, bij engie zou enkeltarief wel gunstiger kunnen zijn omdat engie niet saldeert over de telwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja geloof het wel, maar weet het niet meer zeker omdat ik vrij snel de keus heb gemaakt voor Eneco.
Maar uit mn hoofd was het bij Engie geloof ik ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@NileZ_ Klopt absoluut dat je zegt. Sommige leveranciers salderen per telwerk. Dat kan ongunstig zijn als je verschillende teruglevertarieven hebt en/of niet op beide telewerken netto teruglevert. Er zijn overigens ook leveranciers die geen enkel tarief toestaan als je dubbele meters hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
https://www.rtlnieuws.nl/...n-vattenfall-eneco-essent.

Voor ons is dit fijn aangezien de terugleververgoedingen gekoppeld zijn. Maar mogen ze de terugleververgoedingen ook tussentijds verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja in principe mogen ze de tarieven verlagen of verhogen. Dus ook de terugleververgoeding.
Maar op dit moment acht ik de kans op verhoging juist groter dan op verlaging.

Ben wel benieuwd op wat voor termijn de leveranciers weer vaste contracten gaan aanbieden. Daar zien ze dus momenteel geen heil meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bravertal schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:10:
https://www.rtlnieuws.nl/...n-vattenfall-eneco-essent.

Voor ons is dit fijn aangezien de terugleververgoedingen gekoppeld zijn. Maar mogen ze de terugleververgoedingen ook tussentijds verlagen?
Ja dat mogen ze, moeten ze wel de bijbehorende voorwaarden veranderen en aan alle klanten die dit aangaat berichten en dan kun je akkoord gaan of zonder opzegtermijn vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ik vraag me af of ze dat mogen. In de voorwaarden staat dat ze de tarieven mogen aanpassen bij bijzondere omstandigheden. Maar mogen ze ook de afspraak dat het teruglevertarief gelijk is aan het levertarief eenzijdig aanpassen? Denk dat daar nog wel het nodige tegen in te brengen valt. Dat staat namelijk niet in de voorwaarden. Een eenzijdige aanpassing van de afspraken is niet zomaar mogelijk, zelfs niet als ze je een “get out of jail free” card geven. Contract is contract, tenzij redelijkheid en billijkheid bla bla.

Verder weet ik niet hoe goed nieuws dat is. Voor enkele maanden is het leuk, maar na de zomer komen de maanden dat de opbrengst minder wordt dan het verbruik en dan wil ik een goedkoop contract ;)

[ Voor 19% gewijzigd door cryptapix op 04-03-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
cryptapix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:50:
Ik vraag me af of ze dat mogen. In de voorwaarden staat dat ze de tarieven mogen aanpassen bij bijzondere omstandigheden. Maar mogen ze ook de afspraak dat het teruglevertarief gelijk is aan het levertarief eenzijdig aanpassen? Denk dat daar nog wel het nodige tegen in te brengen valt. Dat staat namelijk niet in de voorwaarden. Een eenzijdige aanpassing van de afspraken is niet zomaar mogelijk, zelfs niet als ze je een “get out of jail free” card geven. Contract is contract, tenzij redelijkheid en billijkheid bla bla.

Verder weet ik niet hoe goed nieuws dat is. Voor enkele maanden is het leuk, maar na de zomer komen de maanden dat de opbrengst minder wordt dan het verbruik en dan wil ik een goedkoop contract ;)
Zelf is mijn opwek, in zowel de eerste als tweede helft van het jaar, hoger dan mijn verbruik.

Hoe hoger de stroomprijs hoe hoger de terugleververgoedingen, hoe beter voor mij persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Nee, dat zou geen goed nieuws zijn. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat daar genoeg tegen in te brengen valt.
Echter als ze de tarieven zouden verlagen dan betekent dat (in de huidige situatie) dat het levertarief ook naar beneden is gegaan.
Dat zie ik op dit moment niet heel snel gebeuren.

Wij willen in principe na de zomer over naar een jaarcontract. Maar dat is af wachten.
In elk geval zeker niet naar een situatie waar alleen het teruglevertarief naar beneden gaat gedurende de wintermaanden.
Glazen bol iemand? Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bravertal schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Zelf is mijn opwek, in zowel de eerste als tweede helft van het jaar, hoger dan mijn verbruik.

Hoe hoger de stroomprijs hoe hoger de terugleververgoedingen, hoe beter voor mij persoonlijk.
Ik hoop ook dat stroom een euro gaat kosten _/-\o_

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Bravertal flinke opwek heb je dan. Met 13k Wp heb je 2,67x meer Wp dan ik. Mijn opwek is in nov, dec en januari echt max 100kWh. Doortrekkend naar jou zou dat ongeveer 267 kWh zijn. Wij verbruiken dat wel in een maandje hoor. En dan hebben we nieteens een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

We willen allemaal zoveel knaken voor de kWh’s de we teveel produceren. Ik ook :+

Maar hetgeen dat we meer gaan vangen geef je aan de andere kant weer uit.
Alles wordt fors duurder en schaars.
Ik was maar wat blij met m’n 5 jaar bij GC voor 11 cent. Nu een kolenfooi.

Over een aantal maanden is dit ook niet leuk meer, en wie weet gaat de belastingdienst dit wel zien als inkomsten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
cryptapix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:17:
@Bravertal flinke opwek heb je dan. Met 13k Wp heb je 2,67x meer Wp dan ik. Mijn opwek is in nov, dec en januari echt max 100kWh. Doortrekkend naar jou zou dat ongeveer 267 kWh zijn. Wij verbruiken dat wel in een maandje hoor. En dan hebben we nieteens een warmtepomp.
In november had ik 286 kWh opgewekt.
In december had ik 173 kWh opgewekt.
In januari had ik 229kwh opgewekt, zie afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olsXIaHndbcAJvexRhbcoNDPufA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge6mtqLIBmpkJfswn2Sh8WoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGPTfgxPkg2jcvb5R2gIR_TrWzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgG1XNQh1m6nY9awdDsbOFYR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Bravertal op 04-03-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Bravertal schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:14:
[...]

In november had ik 286 kWh opgewekt.
In december had ik 173 kWh opgewekt.
In januari had ik 229kwh opgewekt, zie afbeeldingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En je verbruik is minder dan die opwek? Ik zou willen dat ik eens onder de 250kWh blijf haha.

Edit: ah ik zie nu dat ik je eerdere post verkeerd heb begrepen. Je zei dat je opwek in het tweede half jaar hoger is dan het verbruik. Daarin zitten natuurlijk ook een paar heel goede maanden. Dan is een hoge terugleververgoeding inderdaad altijd goed.

Bij ons is dat deels zo. Ligt er enorm aan wanneer ik overstap.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 04-03-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Als ik bij Eneco inlog en kijk bij Mijn Eneco --> Verbruik en dan 28 februari kies dan krijg ik onderstaande info.

Daar heb ik 62 kWh terug geleverd en daar staat een opbrengst tegenover van € 48,98. Dit zou dan € 0,79 per kWh zijn. Lijkt me niet helemaal juist. Teruglevertarief zou -0,58556 per kWh en levertarief 0,6915 per kWh.

Heeft iemand enig idee hoe dit berekend wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxXX09fu-KGij8wsumCf2KjdGsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PVTBGtuujrVq8l1QrxKTRW5Z.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja, de Eneco app berekeningen hebben vrijwel niets met de werkelijkheid te maken. Ze rekenen alsof je alles gaat salderen. En als je tarief verandert (ik ben overgestapt van variabel naar model contract) dan zie je ook ineens alle voorgaande maanden van bedrag veranderen. Dus de hele app rekent zegmaar met één tarief onafhankelijk van wat het werkelijke tarief is. Niet naar kijken dus, klopt niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:21

KrL

Foto foto..

Ons vaste contract bij PowerPeers loopt eind april af waarbij we dus waarschijnlijk flink meer gaan betalen voor gas & elektra. Gezien de situatie lijkt het me verstandiger om voorlopig een variabel contract af te spreken, PowerPeers is niet interessant vanwege de (momenteel) lage teruglever vergoeding van 11ct/kWh.
We leveren vooral in de zomermaanden meer terug dan we verbruiken, hoe werkt dit als je een variabel contract afsluit bij partij X en na de zomer weer een nieuw (vast?) contract bij partij Y: saldeert partij X dan alleen over de maanden die je bij hen onder contract stond?

[ Voor 7% gewijzigd door KrL op 05-03-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
Mijn contract bij budget energie loopt nog tot 20 augustus.
Ik betaal hier 25 cent en krijg 0.09 terug lever vergoeding.
Nu krijg ik 5 april zonnepanelen welke me 4800 kwh per jaar opleveren, en ik verbruik er ongeveer 2400 per jaar.
Lijkt me dus handig om over te stappen, ondanks 130 cashback bij budget en boete van 50 euro. Kost me dus 180 euro.

Kan ik me nu dan al aanmelden bv per 6 april bij eneco met dat modelcontracten a 0.58 tlv?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Qosmic schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:27:
Mijn contract bij budget energie loopt nog tot 20 augustus.
Ik betaal hier 25 cent en krijg 0.09 terug lever vergoeding.
Nu krijg ik 5 april zonnepanelen welke me 4800 kwh per jaar opleveren, en ik verbruik er ongeveer 2400 per jaar.
Lijkt me dus handig om over te stappen, ondanks 130 cashback bij budget en boete van 50 euro. Kost me dus 180 euro.

Kan ik me nu dan al aanmelden bv per 6 april bij eneco met dat modelcontracten a 0.58 tlv?
Jahoor, ik heb ze gisteren aan de lijn gehad voor 1 mei begin contract.
6 april lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@KrL Zoek even in dit topic, je vraag is al meerdere keren beantwoord. Kort antwoord: ja
@Qosmic Alles kan, maar of dat rendabel is weet ik niet. Grote vraag is wat er na 1 juli gebeurt met tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
@cryptapix Nou ja.. Als ik het hier zo lees moet dat rendabel zijn. Iig voor de maanden april/mei/juni.
Wat er in juli gebeurd zien we dan wel en kan dan ook zo weer weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Qosmic Denk dat je wel gelijkt hebt ja. Je hoeft in die 3 maanden maar ongeveer 350kwh terug te leveren om beter uit te zijn dan je huidige contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
In die 3 maanden wel ik ~1300 op.
Step ik verbruik 250 per maand. Wordt die 250 dan van die 1300 afgetrokken?

Of betaal ik 3 X 250 a 71 cent

En krijg ik voor die 1300 die 0.58?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Qosmic dat eerste. Salderen dus. Wat overblijft is maal 0,58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Wat is jullie theorie over waarom Eneco dit hoge tarief voor teruglevering heeft? Ik zie eigenlijk twee opties:

1. Ze willen echt absoluut geen nieuwe klanten dus hebben ze het model contract bewust te hoog gezet, en zich daarbij niet gerealiseerd dat er veel mensen zijn met een overschot van de zonnepanelen

2. Ze hebben niet voldoende stroom ingekocht om nieuwe klanten te kunnen bedienen (of: ze hebben veel eigen opwek met gas en niet genoeg gas vooraf ingekocht om nieuwe klanten te kunnen bedienen)

Nu kan ik me een "foutje" als optie 1 bijna niet voorstellen. Ze hebben alle data over verbruik en teruglevering van de slimme meters van miljoenen klanten, dus dit kunnen ze gewoon uitrekenen en ze zijn daar niet gek. Als het optie 2 is dan zou het ze dus meer dan € 0,58 per kwh moeten kosten om op de markt stroom in te kopen. En dan kopen ze dus van zonnepaneelhouders met dit contract goedkoper in dan ze ergens anders zouden doen.

Is de prijs waartegen ze stroom zouden kopen van andere Europese leveranciers ergens op te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Vooralsnog pleegt Eneco bij mij vooral fuckups. Drie dagen geleden modelcontract aangevraagd, nog niet binnen. Gisteren achteraan gebeld, belofte gekregen dat het vandaag vroeg binnen zou zijn. Je raadt het al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pannencouque schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:51:
Vooralsnog pleegt Eneco bij mij vooral fuckups. Drie dagen geleden modelcontract aangevraagd, nog niet binnen. Gisteren achteraan gebeld, belofte gekregen dat het vandaag vroeg binnen zou zijn. Je raadt het al...
Vreemd, ik had het na druk op de akkoord knop gelijk in de mail

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook bij Engie gekeken? Ik heb destijds bij hun een contract afgesloten met 46 cent terug lever vergoeding en 500 euro cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Pannencouque schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:51:
Gisteren om 10 uur een half uur gebeld en contract afgesloten en om 11.50 lag ie op “de deurmat”.

Heb je Twitter?
is op werkdagen aanwezig van 08:00 uur - 21:00 uur en op zaterdag en zondag van 10:00 uur - 16:00 uur. We beantwoorden hier graag je vragen over Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Geen Twitter. Het gaat me te ver om dat alleen hiervoor aan te maken, maar irritant is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Pannencouque schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:53:
Geen Twitter. Het gaat me te ver om dat alleen hiervoor aan te maken, maar irritant is het wel.
Als je niet kan wachten tot maandag……. https://www.eneco.nl/klantenservice
Ik weet niet of er iemand aan de andere kant zit, kan ook de chatrobot zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
Verwijderd schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:07:
Hebben jullie ook bij Engie gekeken? Ik heb destijds bij hun een contract afgesloten met 46 cent terug lever vergoeding en 500 euro cashback.
500 euro was alleen icm gas toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16
Het enige nadeel van zo'n hoge terugleververgoeding is dat ik het opladen vd auto liever niet meer thuis doe... Dat is een flinke factor duurder dan buiten de deur laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
pirke schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:41:
Het enige nadeel van zo'n hoge terugleververgoeding is dat ik het opladen vd auto liever niet meer thuis doe... Dat is een flinke factor duurder dan buiten de deur laden.
Niet lang meer. De tarieven aan de laadpalen gaan binnenkort ook flink stijgen. Die waren altijd een stuk hoger dan de prijs die je thuis betaalde, en er is geen reden om dat te veranderen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
KrL schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:01:
We leveren vooral in de zomermaanden meer terug dan we verbruiken, hoe werkt dit als je een variabel contract afsluit bij partij X en na de zomer weer een nieuw (vast?) contract bij partij Y: saldeert partij X dan alleen over de maanden die je bij hen onder contract stond?
Je saldeert per contractduur en dus per leverancier. Dus 5 mnd X dan saldering over 5 mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:41:
Tja het voordeel van Eneco terugleveren is ook direct weer het nadeel. De stroom is heel duur, elke kw die je dus zelf gebruikt kost je 58c. Vroeger was dit max 10 of 11c bij GC.
Je gaat onbewust misschien toch wat meer op je stroomgebruik letten, wat op zich weer niet verkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Viper® schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:05:
[...]

Tja het voordeel van Eneco terugleveren is ook direct weer het nadeel. De stroom is heel duur, elke kw die je dus zelf gebruikt kost je 58c. Vroeger was dit max 10 of 11c bij GC.
Je gaat onbewust misschien toch wat meer op je stroomgebruik letten, wat op zich weer niet verkeerd is.
Hier heb ik dus geen last van met twee meters en twee verschillende contracten, heerlijk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Hier heb ik dus geen last van met twee meters en twee verschillende contracten, heerlijk....
Dit twee meter "trucje" is nog steeds het ziekste qua optimalisatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
simonhoi schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Is geen truc, is gewoon officieel. Dus weet niet wat je er mee wilt zeggen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:12:
[...]

Met officieel bedoel je waarschijnlijk legaal. Ook al zou dat zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat het niet moreel verwerpelijk is of kan zijn. Belastingontwijking is ook legaal. Gebruik maken van de mazen in de wet, ten koste van de belastingbetaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:12:
[...]

Staat ook tussen aanhalingstekens hè. Is gewoon slim gebruik maken van de mogelijkheden. Als ik ook een significant aandeel teruglevering had zou ik er ook naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
simonhoi schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Ik denk als half NL zometeen dit trucje zou doen het ineens heel snel voorbij is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
simonhoi schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:22:
[...]

Staat ook tussen aanhalingstekens hè. Is gewoon slim gebruik maken van de mogelijkheden. Als ik ook een significant aandeel teruglevering had zou ik er ook naar kijken.
Je hoeft er niet eens terug levering voor te hebben, als je ev zon 6000 kWh slurpt en je kunt een verschil creëren van 20/30 cent tussen in en verkoop dan kan het toch aantrekkelijk zijn om meerdere leveranciers te hebben. Er zijn niet voor niets tien duizenden allocatie punten in nl.
Daarom zijn ze ook proeven aan het doen met meters in de ev (betrouwbaarheid en nauwkeurigheid)waaraan een leverancier te koppelen is. Dan heb je geen gedoe meer met een tweede meter.
Daarvoor moet alleen even de energie wet aangepast worden...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cryptapix schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:16:
[...]

Met officieel bedoel je waarschijnlijk legaal. Ook al zou dat zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat het niet moreel verwerpelijk is of kan zijn. Belastingontwijking is ook legaal. Gebruik maken van de mazen in de wet, ten koste van de belastingbetaler.
Iedere leverancier vraagt bij nieuw contract of het pand waar de meter hangt, voor bewoning dient. Als jij geen heffing korting wil hebben staat het je vrij om daar nee op te antwoorden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Niet lang meer. De tarieven aan de laadpalen gaan binnenkort ook flink stijgen. Die waren altijd een stuk hoger dan de prijs die je thuis betaalde, en er is geen reden om dat te veranderen.
Dit klinkt als een onderbuikgevoel, of kun je onderbouwen waarom en hoe dit mag?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Dan heb jij ook twee locaties gok ik zo? Het lijkt me sterk dat je twee meters in één meterkast hebt hangen. Grote schuur die een eigen aansluiting heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pirke schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:01:
[...]

Dan heb jij ook twee locaties gok ik zo? Het lijkt me sterk dat je twee meters in één meterkast hebt hangen. Grote schuur die een eigen aansluiting heeft?
Nee.
https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt
Hiermee is het mogelijk om op één aansluiting meerdere energieleveranciers te contracteren. Zo wordt het eenvoudiger om een aansluiting te delen en de afgenomen- en/of opgewekte energie los van elkaar te verrekenen. Een extra meetpunt realiseren kan alleen bij een elektriciteitsaansluiting.
ze prijzen het er zelfs bij aan, geen idee waarom het moreel verwerpelijk zou zijn, @reneeke1970 gebruikt het gewoon zoals het bedacht is. 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door twain4me op 06-03-2022 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tupolev schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Dit klinkt als een onderbuikgevoel, of kun je onderbouwen waarom en hoe dit mag?
ook aan die contracten zal een einddatum zitten en ze zullen graag geld verdienen :? of is wat je vandaag afsluit over 160 jaar nog geldig'?

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 06-03-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:28:
[...]

Nee.

[...]

ze prijzen het er zelfs bij aan, geen idee waarom het moreel verwerpelijk zou zijn, @reneeke1970 gebruikt het gewoon zoals het bedacht is. 8)7
Interessant. Als je verbruik en teruglevering zo ontkoppelt loop je wel het salderen mis. De terugleververgoeding moet dan ook alle belastingen compenseren die niet gesaldeerd worden op de andere meter. Als je een langlopend contract hebt tegen lage kosten op de ene meter dan is dat geen probleem momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:33:
[...]

ook aan die contracten zal een einddatum zitten en ze zullen graag geld verdienen :? of is wat je vandaag afsluit over 160 jaar nog geldig'?
Veel van de concessies hebben een looptijd van 10 jaar.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:28:
[...]

Nee.

[...]

Ik verkeerde in de veronderstelling dat @reneeke1970 ook 2x de 800 euro heffingskorting ontvangt (van beide leveranciers dus). Als dat niet zo is, dan is er niet zoveel aan de hand inderdaad. Als dat wel zo is, dan is het niet alleen moreel verwerpelijk, ook gewoon illegaal zie ik nu.

Zie https://www.energie.total...aling-en-allocatiepunten/
Geldt de heffingskorting per allocatiepunt?

Per WOZ is maar één keer recht op heffingskorting. De fiscus heeft daarom bepaald dat indien er sprake is van meer allocatiepunten, alleen op het primaire allocatiepunt heffingskorting mag worden gegeven
Je zult dus pro-actief een leverancier moeten informeren dat je geen recht hebt op die heffingskorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

cryptapix schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Ik verkeerde in de veronderstelling dat @reneeke1970 ook 2x de 800 euro heffingskorting ontvangt (van beide leveranciers dus). Als dat niet zo is, dan is er niet zoveel aan de hand inderdaad. Als dat wel zo is, dan is het niet alleen moreel verwerpelijk, ook gewoon illegaal zie ik nu.

Zie https://www.energie.total...aling-en-allocatiepunten/
ah,ok zo, ik heb geen idee :) ik kan mij herinneren dat hij jaren geleden het wel aan ik geloof GC heeft verteld, maar dat die er niet aan wilde. en gewoon de heffingskorting dubbel rekende
Pagina: 1 ... 7 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2