Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
simonhoi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:59:
[...]

Heb je nog wel gasaansluiting of full electric?

Bij hybride, heb je nog enigzins gunstig gastarief? Want bij een hoge TLV kan je best momenten hebben om juist weer die CV te laten draaien zodat je meer kan terugleveren.

Dit hangt dus natuurlijk volledig af van de verhouding tlv en gas kosten.
Nieuwbouwwoning dat in februari 2021 is opgeleverd, geen gas. Wel panelen die 9.500 kWh opwekken. Totale electraverbruik was in 1 jaar tijd 5.430 kWh.

Dus terugleveren is wel fijn :).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Bravertal schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Nieuwbouwwoning dat in februari 2021 is opgeleverd, geen gas. Wel panelen die 9.500 kWh opwekken. Totale electraverbruik was in 1 jaar tijd 5.430 kWh.

Dus terugleveren is wel fijn :).
Duidelijk, top!

Ben wel benieuwd naar mensen met hybride wp die nog gunstig gastarief hebben en nu juist hun CV ketel meer laten draaien om kWh tegen hoog tlv vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat als de mensen gunstig gas hebben, ze ook gunstig electra hebben omdat het vaak op een contract zit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
martijn v o schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:28:
Ik denk dat als de mensen gunstig gas hebben, ze ook gunstig electra hebben omdat het vaak op een contract zit.
Voor de mensen die in dit topic komen is “gunstig electra” qua tarief het tegenovergestelde van gunstig gas. Gas willen we goedkoop, voor stroom willen we een hoge terugleververgoeding en dat komt altijd met hoge levertarieven ;) Dus kleine kans dat die in 1 contract zitten.

Ik ben om die reden, net als wel meer hier, enkel voor stroom overgestapt.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 12-03-2022 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
simonhoi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Duidelijk, top!

Ben wel benieuwd naar mensen met hybride wp die nog gunstig gastarief hebben en nu juist hun CV ketel meer laten draaien om kWh tegen hoog tlv vrij te maken.
Ik had de airco in de herfst (tot 1 november) beneden als hoofdverwarming, en daarna in de winter als secundaire verwarming overdag om het huis op temperatuur te houden nadat de vloer 's ochtends op gas warm gestookt was, maar dat is nu niet echt interessant meer.

Het scheelt dat we nu met een mooi zonnetje geen verwarming meer nodig hebben na de initiële opwarming 's ochtends. Die initiële opwarming zouden we op zich over kunnen slaan als ik de eerste paar uur 's ochtends kou zou accepteren, maar daar heb ik graag nog een of twee eurootjes gas voor over om dat niet te hoeven :)

's Ochtends is het nog goed koud waardoor het huis opwarmen met de airco heel wat minder efficiënt is. Met goedkope stroom is dat niet erg en zou ik nu al de vloerverwarming weer uitzetten, maar onze gasprijs is maal 1,5 gegaan terwijl de terugleververgoeding bijna maal 6 is gegaan. 's Ochtends het huis met de airco opwarmen is minstens net zo duur nu, en het comfort van vloerverwarming is hoger, dus hier blijft de airco voorlopig even uit.

Hooguit dat we aan het eind vd dag even een half uurtje tot een uurtje met de airco bijverwarmen op een bewolkte dag als de zon het huis minder heeft opgewarmd. 's Avonds is de buitentemperatuur een stuk hoger, wat merkbaar is in de efficiëntie. Een airco verwarmd ook enorm snel vergeleken bij vloerverwarming. Even de temperatuur snel een graadje hoger bijstoken deden we vaak niet met de vloerverwarming maar met de gashaard (helemaal toen we nog geen airco hadden). Die gashaard is heerlijk comfortabel, maar zeker niet efficiënt. Dus 's avonds even bijstoken op gas heeft voor ons een lagere efficiëntie dan 's ochtends de vloer opwarmen, terwijl de airco 's avonds juist wel efficiënter is dan 's ochtends. Als je me nog volgt :)

TL;DR; Ja wij stoken 's ochtends op gas ipv met de airco vanwege de hoge terugleververgoeding vergeleken bij de gasprijs, en een hoger comfort voor vergelijkbare kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
simonhoi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Duidelijk, top!

Ik heb altijd al gezegd zodra het salderen eraf gaat, en mijn warmtepomp op 25 cent gaat draaien, dan zet ik hem uit en ga ik hout stoken.
Nu draait ie op 58 dus..... Kuub of 2 hout is al wel foetsie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Twee aparte meters aanvragen, terugleveren aan Eneco voor 58 cent en ergens anders een 5 jaar contract sluiten (na de oorlog) voor 30 cent stroom voor je warmtepomp.

Helaas kan je niet al te lang op die 58 cent tekenen dus is het een risicovolle investering om nu te betalen voor twee meters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
NTS schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:19:
Twee aparte meters aanvragen, terugleveren aan Eneco voor 58 cent en ergens anders een 5 jaar contract sluiten (na de oorlog) voor 30 cent stroom voor je warmtepomp.

Helaas kan je niet al te lang op die 58 cent tekenen dus is het een risicovolle investering om nu te betalen voor twee meters.
Dat vind ik nou nog eens een goeie tip 8)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05
NTS schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:19:

Plaatsen van een extra meter kost €275. Verwijderen ook, dus zodra je de €550 gepasseerd bent is alles mooi meegenomen. Alleen irritant dat Liander voor mei aangevraagd was maar de boel alweer 6-8 weken verschoven heeft en moet maar zien dat ze dan wel komen. Heb er een hard hoofd in aangezien ze de opdracht nog niet eens richting een onderaannemer hadden doorgezet.

Aan de andere kant is het nu ook lastig om een goedkoop elektracontract af te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 13-03-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Dat vind ik nou nog eens een goeie tip 8)
Ja dat jij daar zelf niet opgekomen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:08
Ons contract loopt eind april af, en ik wilde in maart een keuze maken wat we nu gaan doen.

15.000WP op dak aan panelen. (sinds feb 2022).
Huidige jaarverbruik 5000kWh, hier komt nog een airco bij waar we ook mee willen (bij)verwarmen.
Gasverbruik nu +- 1450m3 per jaar denk ik -> dat zal dus minder worden als we met de airco gaan verwarmen.

In de zomermaanden is het gasverbruik 25-30m3 per maand.

Als ik het topic door lees kom je volgens mij nu op de volgende situatie uit:
- Welke keus je ook maakt: die keuze maak je voor een modelcontract tm 1-7-2022, en daarna is het afwachten wat er gebeurd, dat klopt toch?
- Eneco modelcontract heeft nu de hoogste terugleververgoeding. En geen rare rekenmethode die nadelig kan uitpakken.

Ik wil eigenlijk geen trucs uithalen als een dubbele meter of 2 energieleveranciers. Als in: tussen het modelcontract van mijn huidige leverancier (VattenFall) en Eneco zit 0,20 per m3 gas. Dat zou 6 euro per maand zijn in de zomermaanden. Voor die korte periode zou ik dat dan lekker bij 1 partij willen laten.

In principe zou ik toch nu het beste dat Eneco modelcontract kunnen regelen eind deze maand en dan na 1 juli een nieuwe keuze maken wat het beste uit komt qua prijzen? Of zijn er nog andere opties?

En wat ik mij nog afvroeg: is het nu slim of niet om over te stappen van dag/nacht tarief naar een enkeltarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Renkie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:57:
Ons contract loopt eind april af, en ik wilde in maart een keuze maken wat we nu gaan doen.

Huidige jaarverbruik 5000kWh, hier komt nog een airco bij waar we ook mee willen (bij)verwarmen.
Gasverbruik nu +- 1450m3 per jaar denk ik -> dat zal dus minder worden als we met de airco gaan verwarmen.

In de zomermaanden is het gasverbruik 25-30m3 per dag.

- Welke keus je ook maakt: die keuze maak je voor een modelcontract tm 1-7-2022, en daarna is het afwachten wat er gebeurd, dat klopt toch?
- Eneco modelcontract heeft nu de hoogste terugleververgoeding. En geen rare rekenmethode die nadelig kan uitpakken.

Ik wil eigenlijk geen trucs uithalen als een dubbele meter of 2 energieleveranciers. Als in: tussen het modelcontract van mijn huidige leverancier (VattenFall) en Eneco zit 0,20 per m3 gas. Dat zou 6 euro per maand zijn in de zomermaanden. Voor die korte periode zou ik dat dan lekker bij 1 partij willen laten.

In principe zou ik toch nu het beste dat Eneco modelcontract kunnen regelen eind deze maand en dan na 1 juli een nieuwe keuze maken wat het beste uit komt qua prijzen? Of zijn er nog andere opties?

En wat ik mij nog afvroeg: is het nu slim of niet om over te stappen van dag/nacht tarief naar een enkeltarief?
In kort klopt dit.

Je kan met alleen stroom overstappen naar Eneco modelcontract, dat betekent dat je nog een relatief lage gasprijs houdt bij je huidige provider.
Of dag/nacht of enkel tarief voordeliger is kan je berekenen, hierboven staan ergens wat rekenvoorbeelden. Engie saldeert per tarief, dit kan nadelig zijn. Eneco heeft dit niet. Uiteindelijk wordt er gesaldeerd over wat je teruglevert, eerst normaal dan dal. Volgens mij maakt het bij Eneco dus niet veel uit of je dal/normaal gebruikt, als je meer teruglevert dan verbruikt is er bottom line geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Viper® schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:13:
[...]

In kort klopt dit.

Je kan met alleen stroom overstappen naar Eneco modelcontract, dat betekent dat je nog een relatief lage gasprijs houdt bij je huidige provider.
Of dag/nacht of enkel tarief voordeliger is kan je berekenen, hierboven staan ergens wat rekenvoorbeelden. Engie saldeert per tarief, dit kan nadelig zijn. Eneco heeft dit niet. Uiteindelijk wordt er gesaldeerd over wat je teruglevert, eerst normaal dan dal. Volgens mij maakt het bij Eneco dus niet veel uit of je dal/normaal gebruikt, als je meer teruglevert dan verbruikt is er bottom line geen verschil.
Kan dat ook als jouw contract nog ~2 jaar loopt? Ik heb nu een gunstig gascontract bij Greenchoice, maar daar is de terugleveringsvergoeding maar 8 cent/kWh. Ik zou dus graag voor elektriciteit naar Eneco gaan (modelcontract), terwijl ik mijn gascontract bij Greenchoice houd.
Een eventuele boete betalen is prima (immers, het elektriciteitscontract is vroegtijdig beëindigd), als ik mijn gastarief maar wel houd.

Heb een mailtje naar Greenchoice verstuurd, maar mogelijk is dit hier al bekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Perzikvrucht op 14-03-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:48
Perzikvrucht schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Kan dat ook als jouw contract nog ~2 jaar loopt? Ik heb nu een gunstig gascontract bij Greenchoice, maar daar is de terugleveringsvergoeding maar 8 cent/kWh. Ik zou dus graag voor elektriciteit naar Eneco gaan (modelcontract), terwijl ik mijn gascontract bij Greenchoice houdt.
Een eventuele boete betalen is prima (immers, het elektriciteitscontract is vroegtijdig beëindigd), als ik mijn gastarief maar wel houd.

Heb een mailtje naar Greenchoice verstuurd, maar mogelijk is dit hier al bekend.
Dit kan zeker. Je moet even opzoeken wat de boete is bij 2 jaar resterend contract. Ik denk dat het iets van 75 euro is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix

In de zomermaanden is het gasverbruik 25-30m3 per dag.

[…]
Ik hoop voor je dat je wintermaanden bedoelt, want als je in de zomer al 25-30m3 per dag verbruikt, wil ik niet weten wat je in de winter verbruikt :+
[…]
Je bent niet verplicht voor een modelcontract te kiezen. Misschien zijn er ook vaste contracten met een acceptabele terugleververgoeding. Maar als je voor een modelcontract gaat, heb je geen zekerheid. Niet na 1 juli, maar ook niet tot 1 juli want leveranciers kunnen soms tussentijds tarieven wijzigen.

Engie had laatst een hogere vergoeding. Of salderingwijze nadelig is ligt aan je verbruik per telwerk.
Ieder zijn keuze.
Andere opties zijn er legio, maar de meeste hier in dit topic hebben vanwege de hoge vergoeding van Eneco inderdaad die keuze gemaakt.
Ik kan niet in je verbruik kijken, maar het is toch een simpel rekensommetje als je je verbruiken per telwerk weet?
Perzikvrucht schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Kan dat ook als jouw contract nog ~2 jaar loopt? Ik heb nu een gunstig gascontract bij Greenchoice, maar daar is de terugleveringsvergoeding maar 8 cent/kWh. Ik zou dus graag voor elektriciteit naar Eneco gaan (modelcontract), terwijl ik mijn gascontract bij Greenchoice houd.

In principe kun je altijd overstappen. Je moet dan inderdaad een vergoeding betalen. 100e per product als contract nog meer dan 2 maar minder dan 2.5 jaar loopt. 1.5-2 jaar is 75e.

Er zijn leveranciers die een opzegging voor stroom ook zien als een opzegging voor gas en dat mag volgens de ACM kennelijk. Hierover schreef ik al eens in dit topic.

Edit:
@Perzikvrucht vergeet naast de opzegboete niet dat je wellicht ook een cashback/welkomstkorting misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:08
Haha dat moet zijn 25-30m3 per MAAND ;) Zal het even aanpassen.

En qua dag/nacht of 1 tarief: mijn probleem is dat we de zonnepanelen nog maar net hebben en de airco nog geplaatst moet worden, ik kan dus heel lastig inschatten hoe dat verbruik er echt uit ziet. Maar door voor Eneco te kiezen verminderen we dat risico zo te zien, dus dan lijkt me dat het beste idee.

Ik zal het topic in de gaten houden en ergens tussen nu en 2 week gaat we even dat aanpassen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Renkie Wat ik bij mijn eigen verbruik over de afgelopen jaren zie, is dat de verhouding hoog/laag ongeveer 5/7 - 2/7 is. Niet heel toevallige dat er in een week 2 weekenddagen en dus laagtarief zit :+

Wat meespeelt is dat ons laagtarief geldt tussen 23.00 en 7.00 en dan verbruiken we niet zoveel. We letten verder ook totaal niet op wanneer we verbruiken, dus we wassen niet met opzet enkel in het weekend ivm laagtarief.

Airco kan die verhouding wel eens anders maken als je die ook snachts laat draaien natuurlijk. Wij hebben (nog) geen airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Net een leuk gesprek met Kim van Eneco klantenservice, ze vond het wel grappig dat ik bewust opverstap naar een van de duurste contracten van Nederland :)

Modelcontract stroom, gaat per direct in afhankelijk van een eventuele opzegtermijn bij mijn huidige leveancier Innova. Innova gaf overigens aan dat opzeggen van alleen stroom geen enkel probleem is.

Boete 50 euro, kan ik wel lijden denk ik ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Doomedahab op 14-03-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Doomedahab schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:17:
Net een leuk gesprek met Kim van Eneco klantenservice, ze vond het wel grappig dat ik bewust opverstap naar een van de duurste contracten van Nederland :)

Modelcontract stroom, gaat per direct in afhankelijk van een eventuele opzegtermijn bij mijn huidige leveancier Innova. Innova gaf overigens aan dat opzeggen van alleen stroom geen enkel probleem is.

Boete 50 euro, kan ik wel lijden denk ik ;)
Pas maar op, straks koppelen ze de terugleververgoeding nog los van het leveringstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Zimonia2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:30:
[...]

Pas maar op, straks koppelen ze de terugleververgoeding nog los van het leveringstarief.
Ach ja, ik kan me wel zorgen maken over wat ze theoretisch kunnen gaan doen, maar dat zien we dan wel weer, ik ga me niet laten leiden door "wat als" scenario's.

Als de voorwaarden veranderen kan ik zonder opzegtermijn natuurlijk meteen van het contract af, dus dan switchen we naar de eerstvolgende hoogste bieder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zimonia2
Doomedahab schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Ach ja, ik kan me wel zorgen maken over wat ze theoretisch kunnen gaan doen, maar dat zien we dan wel weer, ik ga me niet laten leiden door "wat als" scenario's.

Als de voorwaarden veranderen kan ik zonder opzegtermijn natuurlijk meteen van het contract af, dus dan switchen we naar de eerstvolgende hoogste bieder :)
Ik bedoel meer dat je ze bij de klantenservice niet op ideeen moet brengen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Goed idee, ik werk bij Eneco en gooi het morgen in het ideeënbusje. Idee van de maand wordt beloond. Weer 5000 euro verdiend. :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05
martijn v o schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:53:
Goed idee, ik werk bij Eneco en gooi het morgen in het ideeënbusje. Idee van de maand wordt beloond. Weer 5000 euro verdiend. :-)
Ze zullen bij Eneco echt wel kunnen rekenen, ik ga er vanuit dat er zelfs met deze tarieven voor hun nog marge op zit.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

martijn v o schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:53:
Wel 2,5k naar @Zimonia2 overmaken he ;) >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zimonia2
Ik PM mijn IBAN wel ff ;')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 15:03

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ha collega energieproducenten. Vraag aan jullie. Ik zit helemaal niet in de energiecontracten maar heb sinds een dag een serieuze overcapaciteit op de panelen en wil even checken of ik het goed begrijp. Het klinkt wat te mooi om waar te zijn namelijk :+

huidige situatie:
Jaarverbruik stroom +- 2500 kwh
Jaarverbruik gas +-1050 m3

Prijzen april (variabel contract):
€ 0,54158 piek per kwh
€ 0,41116 dal per kwh
€ 2,10216 per m3

Ik wacht ten minste 3500 kwh terug te gaan leveren op jaarbasis, maar ik denk dat 5500 realistischer is.

Is het dan zo simpel als overstappen voor elektra naar modelcontract Eneco, en vervolgens 5500x0,78 of 0,58 te krijgen. Orde 0,7 dus, maakt 3850 euro terugleververgoeding na verrekening eigen gebruik? Tegenover een ook niet lullige 2640 bij Budget Energie waar ik nu dus variabel zit.

Edit: Daar gaan natuurlijk belastingen af, maar die zijn grofweg gelijk aan die bij budget energie, dus het verschil blijft +- 1000 a 1200, maar het bedrag is iets lager.

Bevestig mij graag!, voor ~1200 euro extra pak ik de telefoon wel :*)

[ Voor 8% gewijzigd door DualDevil op 14-03-2022 15:45 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Gekke vraag, maar heeft iemand al geprobeerd wat de netbeheerder zegt als je een tweede meter aanvraagt en een "keuze schakelaar" op je PV zet? Je mag volgens de Stedin de twee meters niet met elkaar verbinden, dat is ook logisch. Maar als je een draaischakelaar met drie opties A, 0 en B neemt, A op je ene meterkast en B op de andere. Dan heb je geen verbinding tussen de twee en kan je kiezen op welke meter je je PV aansluit. Ik zie geen reden dat dit niet mag?

Zelfde kan je overwegen voor een laadpaal, de simpelste versie daarvan (max 3.5 KW) kan zelfs in een normaal stopcontact, dus die kan je sowieso wisselen tussen je twee meters afhankelijk van wie je voor de energie wilt betalen danwel salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

DualDevil schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:42:
Ha collega energieproducenten. Vraag aan jullie. Ik zit helemaal niet in de energiecontracten maar heb sinds een dag een serieuze overcapaciteit op de panelen en wil even checken of ik het goed begrijp. Het klinkt wat te mooi om waar te zijn namelijk :+

huidige situatie:

€ 0,54158 piek per kwh
€ 0,41116 dal per kwh
€ 2,10216 per m3

Ik wacht ten minste 3500 kwh terug te gaan leveren op jaarbasis, maar ik denk dat 5500 realistischer is.

Is het dan zo simpel als overstappen voor elektra naar modelcontract Eneco, en vervolgens 5500x0,78 of 0,58 te krijgen. Orde 0,7 dus, maakt 3850 euro terugleververgoeding na verrekening eigen gebruik? Tegenover een ook niet lullige 2640 bij Budget Energie waar ik nu dus variabel zit.

Edit: Daar gaan natuurlijk belastingen af, maar die zijn grofweg gelijk aan die bij budget energie, dus het verschil blijft +- 1000 a 1200, maar het bedrag is iets lager.

Bij Eneco krijg je € 0.58 per kWh dus ga maar rekenen. :+
Wel raar dat je 3.500 kWh terug denk te leveren maar 5.500 KWh (57 % meer 8)7 ) realistisch is.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
DualDevil schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:42:

huidige situatie:

€ 0,54158 piek per kwh
€ 0,41116 dal per kwh
€ 2,10216 per m3

De TLV is niet het bruto tarief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Laatst online: 14-09 15:03

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

JoKo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Bij Eneco krijg je € 0.58 per kWh dus ga maar rekenen. :+
Wel raar dat je 3.500 kWh terug denk te leveren maar 5.500 KWh (57 % meer 8)7 ) realistisch is.
Ik heb wat gekke schaduwobjecten waarvan ik nog vrijwel geen inschatting durf te maken van wat ze gaan betekenen voor mijn opwekking. Maar, ik ga eerst even de BTW teruggaaf regelen en dan eens kijken naar deze opties. Dank :)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
In de zomermaanden kan je veilig aannemen dat je overproductie hebt. Stap je in oktober weer over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Doomedahab schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:07:
In de zomermaanden kan je veilig aannemen dat je overproductie hebt. Stap je in oktober weer over
In de hoop dat je tegen die tijd een laag levertarief kunt vinden (lees: lager dan je zomerterugleververgoeding). Dat is in deze markt misschien nog wel even een dingetje ;)
NTS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:53:
Gekke vraag, maar heeft iemand al geprobeerd wat de netbeheerder zegt als je een tweede meter aanvraagt en een "keuze schakelaar" op je PV zet? Je mag volgens de Stedin de twee meters niet met elkaar verbinden, dat is ook logisch. Maar als je een draaischakelaar met drie opties A, 0 en B neemt, A op je ene meterkast en B op de andere. Dan heb je geen verbinding tussen de twee en kan je kiezen op welke meter je je PV aansluit. Ik zie geen reden dat dit niet mag?

Zelfde kan je overwegen voor een laadpaal, de simpelste versie daarvan (max 3.5 KW) kan zelfs in een normaal stopcontact, dus die kan je sowieso wisselen tussen je twee meters afhankelijk van wie je voor de energie wilt betalen danwel salderen.
Euh, ik denk dat je nu voorbij gaat aan waarom je een tweede meter wil. Dat doe je namelijk als je niet wil salderen omdat je levertarief op meter A lager is de terugleververgoeding op meter B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Hoe is eigenlijk jullie opbrengst t.o.v. verbruik van zonnepanelen in de wintermaanden? Met andere woorden, kan je op 0 komen (volledig salderen) of zelfs terugleveren in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:00
Salderen doe je op jaarbasis. Maar er zullen hier best mensen zijn die in de winter netto terugleveren ja. Afhankelijk van Wp, ligging en eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

cryptapix schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:31:
Euh, ik denk dat je nu voorbij gaat aan waarom je een tweede meter wil. Dat doe je namelijk als je niet wil salderen omdat je levertarief op meter A lager is de terugleververgoeding op meter B.
Ja, maar dat teruglevertarief is niet goed vast te zetten. Dus per 1-7 of 1-1 kan Eneco minder interessant worden, terwijl je bijvoorbeeld voor levering voor 5 jaar lang onder de 30 cent kon vastzetten vorige maand. Dan wil je dus alles terugleveren totdat dat tarief onder de 30 cent zakt, daarna salderen voor zover je de ruimte hebt. Maar overschot nog steeds niet op dat contract terugleveren (want vergoeding 6 cent ofzo). Kortom, keuze opties zijn handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
NTS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Ja, maar dat teruglevertarief is niet goed vast te zetten. Dus per 1-7 of 1-1 kan Eneco minder interessant worden, terwijl je bijvoorbeeld voor levering voor 5 jaar lang onder de 30 cent kon vastzetten vorige maand. Dan wil je dus alles terugleveren totdat dat tarief onder de 30 cent zakt, daarna salderen voor zover je de ruimte hebt. Maar overschot nog steeds niet op dat contract terugleveren (want vergoeding 6 cent ofzo). Kortom, keuze opties zijn handig.
Met schakelaar ben je in overtreding, met schroevendraaier niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Gramser schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:30:
Salderen doe je op jaarbasis. Maar er zullen hier best mensen zijn die in de winter netto terugleveren ja. Afhankelijk van Wp, ligging en eigen verbruik.
Dank, dat wist ik niet. Dacht per maand.
Ben dus ook aan het overwegen om over te stappen op Eneco ivm het terugleveringstarief. Maken jullie je nog zorgen over het niet meer kunnen salderen, waardoor je dus energie zal gaan afnemen tegen een hoog tarief?

Op dit moment betaal ik 0,18 (normaal) en 0,15 (dal) euro per kWh bij Greenchoice. Dat is volgens mij erg goedkoop, maar teruglevering is maar 8 cent. Daarom overweeg ik over te stappen naar Eneco, echter daar is de afname tarief ook veel hoger.

Ik heb sinds kort 16 zonnepanelen (huishouden van 2) dus weet niet hoeveel ik zal terugleveren, maar verwacht wel rond 2000 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik heb model contract Eneco en daar staat in: "Bovenstaande tarieven zijn inclusief btw, energiebelasting en opslag duurzame energie bij aansluitingen t/m 3 x 80 ampère en een verbruik van
maximaal 10.000 kWh per jaar.". Nu zou het maar zo kunnen dat ik meer dan 10.000 kwh ga terug leveren. Zou het echt alleen afname zijn of zouden ze ook moeilijk gaan doen bij terug leveren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
https://www.vattenfall.nl/klantenservice/nieuwetarieven/

https://www.ad.nl/geld/va...-gas-en-elektra~af03983c/

Vattenfall gaat per 1 april omhoog met de prijzen, nu Eneco nog.

[ Voor 27% gewijzigd door Bravertal op 14-03-2022 20:16 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cryptapix schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:20:
[...]

1,6 cent per kWh erbij, nou nou ;)
En waar vind je dat?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
[...]

In de hoop dat je tegen die tijd een laag levertarief kunt vinden (lees: lager dan je zomerterugleververgoeding). Dat is in deze markt misschien nog wel even een dingetje ;)
Als je een jaar geleden een contract voor 3 jaar hebt afgesloten, lekker blijven zitten ja :)

In mijn geval liep mijn Innova contract eind juli af, dus zou ik sowieso de Sjaak zijn daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Staat in het gelinkte artikel van het AD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

reneeke1970 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:42:
Met schakelaar ben je in overtreding, met schroevendraaier niet
Staat dat ergens? Want een 3 standen schakelaar lijkt mij geen verbinding tussen beide circuits (zolang dat fysiek onmogelijk is). En wel een stuk veiliger dan de aansluiting zelf los halen en omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Volgens onderstaand artikel zal Eneco niet op de hele korte termijn zijn prijzen verhogen:

https://www.nu.nl/economi...-vroeger-dan-gepland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Eneco is met hun modelcontract voor stroom dan ook al de duurste van Nederland, dus die kunnen iets langer wachten met nog verder verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
NTS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:00:
[...]

Staat dat ergens? Want een 3 standen schakelaar lijkt mij geen verbinding tussen beide circuits (zolang dat fysiek onmogelijk is). En wel een stuk veiliger dan de aansluiting zelf los halen en omzetten.
Ik neem aan dat je de hoofdschakelaars even omzet voor je de boel aansluit. Of werk jij vaker met een meterkast onder spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
aa4ever schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Staat in het gelinkte artikel van het AD.
AH ja, nou das inderdaad de moeite niet voor die drie maanden.
Gas verbruik gaat tenslotte ook snel stil vallen nu het warmer word

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NTS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:00:
[...]

Ja dat is een verbinding.
En ik wil sowieso niet zon schakelaar want zijn nogal storing gevoelig, en duur voor 25 ampère.
Gewoon je hoofd schakelaar PV uit en in twee min even draadjes los en vast en weer gaan...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Zojuist modelcontract afgesloten. Ik kon alleen tegen het dubbele tarief afsluiten, omdat ik een nieuwe meter heb? Ik had verwacht hier een keuze in te hebben, maar schijnbaar kun je alleen met een oude meter een enkeltarief afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Even voor de de duidelijkheid: jullie gaan er in alle gevallen uit dat je of (1) meer produceert dan je verbruikt (na saldering --> teruglevering), of (2) twee meters hebt waarvan de afname van een bedrijf goedkoper is dan de teruglevering. Klopt dat?

Met andere woorden en in beide gevallen: netto nemen jullie geen elektriciteit van een bedrijf af?

[ Voor 16% gewijzigd door Perzikvrucht op 15-03-2022 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Perzikvrucht schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:09:
Even voor de de duidelijkheid: jullie gaan er in alle gevallen uit dat je of (1) meer produceert dan je verbruikt (na saldering --> teruglevering), of (2) twee meters hebt waarvan de afname van een bedrijf goedkoper is dan de teruglevering. Klopt dat?

Met andere woorden en in beide gevallen: netto nemen jullie geen elektriciteit van een bedrijf af?
Correct, en ook logisch, kijk naar titel van topic

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
lp77 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:06:
Zojuist modelcontract afgesloten. Ik kon alleen tegen het dubbele tarief afsluiten, omdat ik een nieuwe meter heb? Ik had verwacht hier een keuze in te hebben, maar schijnbaar kun je alleen met een oude meter een enkeltarief afsluiten.
Teruglevertarief is altijd het daltarief. Het maakt verder niet uit wanneer je verbruikt en produceert. Als je meer produceert dan gebruikt krijg je daar gewoon het daltarief voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doomedahab schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Teruglevertarief is altijd het daltarief. Het maakt verder niet uit wanneer je verbruikt en produceert. Als je meer produceert dan gebruikt krijg je daar gewoon het daltarief voor.
Heb je daar een bron voor. dit heb ik nog nooit gehoord en is zeker bij een groot aantal leveranciers niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Bij Eneco is het teruglevertarief het normaal (dus hoog) tarief. Staat letterlijk zo in de voorwaarden zoals die hier al meerdere malen zijn genoemd/gequote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
cryptapix schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Bij Eneco is het teruglevertarief het normaal (dus hoog) tarief. Staat letterlijk zo in de voorwaarden zoals die hier al meerdere malen zijn genoemd/gequote.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZdZX4M4dCJeOww9q4n4RcCXHPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7BCweRjHonjnzD64lYxL4K6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Teruglevertarief is altijd het daltarief.
Klopt van geen meter wat je zegt

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 15-03-2022 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Ja precies wat ik zeg dus. De levertarieven zijn incl belastingen en het (teruglevertarief) uiteraard excl.

En omdat je kennelijk niet de moeite wil doen om de voorwaarden van Eneco zelf te raadplegen: cryptapix in "Het grote terugleververgoeding topic"
jobr schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:13:
[...]

Klopt van geen meter wat je zegt
Wat jij zegt ook niet. Het is namelijk ‘voor geen meter’ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doomedahab
Mijn fout,. Ik zag 2x 58ct staan, maar dat is hoog tarief ex BTW, excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De getallen achter de komma zijn duidelijk anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:20
[...]

In principe hoeft dat niet heel veel uit te maken. Overstappen in oktober naar een eenjarig contract waarbij je dan een jaar blijft zitten.
Levering in de winter, maar de lente en zomer erop saldeer je dan weer naar 0, of teruglevering. Echter kan je dan niet weer tussentijds je contract opzeggen en cashen. Maar het kost dan in principe ook geen geld.
lp77 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:06:
Klopt niet. Ik heb het modelcontract met enkeltarief. Bewust gedaan. Echter maakt het bij Eneco niet uit. Bij andere leveranciers kan het wel uitmaken ivm het salderen over telwerken. Echter is dit bij Eneco niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
[...]

NileZ_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 01:36:
[...]

In principe hoeft dat niet heel veel uit te maken. Overstappen in oktober naar een eenjarig contract waarbij je dan een jaar blijft zitten.
Levering in de winter, maar de lente en zomer erop saldeer je dan weer naar 0, of teruglevering. Echter kan je dan niet weer tussentijds je contract opzeggen en cashen. Maar het kost dan in principe ook geen geld.
Wat ik hier niet helemaal volg: waarom zou je in oktober naar een andere leverancier willen met lage levertarief? Afnemen doe je toch niet, omdat je saldeert/teruglevert, en dus zou je alleen geïnteresseerd moeten zijn in het teruglevertarief. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Perzikvrucht Voor als je in de maanden dat je wel een netto verbruikt hebt je tarief incl btw en belastingen lager is dan de terugleververgoeding in de maanden dat je een netto productie hebt.

In de zomer tegen 58 cent terugleveren, in de winter tegen 40 cent (incl alles) afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk102
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-06-2023
Perzikvrucht schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:35:
[...]

[...]

Wat ik hier niet helemaal volg: waarom zou je in oktober naar een andere leverancier willen met lage levertarief? Afnemen doe je toch niet, omdat je saldeert/teruglevert, en dus zou je alleen geïnteresseerd moeten zijn in het teruglevertarief. Of mis ik iets?
simpel: In de periode met teruglevering (zomer) een leverancier met hoog teruglevertarief, in de herfst overstappen, dus eindafrekening van zomerleverancier = geld terug. Daarna in de winter overstappen op een leverancier met een laag leveringstarief (want die maanden heb je verbruik), en in het voorjaar weer overstappen, waarna je een eindafrekening van die leverancier krijgt die je betaald. Heb het zelf ook zo gedaan, mijn wintertarief was 33ct/kwh, in de zomer nu 58ct terug. Dat is dus 25ct/kwh gunstiger dan salderen op het wintertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
pirke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:43:
@Perzikvrucht Voor als je in de maanden dat je wel een netto verbruikt hebt je tarief incl btw en belastingen lager is dan de terugleververgoeding in de maanden dat je een netto productie hebt.

In de zomer tegen 58 cent terugleveren, in de winter tegen 40 cent (incl alles) afnemen.
En dan saldeer je niet? Immers, als je in de zomer een overschot hebt en in de winter verbruikt, zou je dat toch kunnen salderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Salderen is alleen maar nuttig als je terugleververgoeding per kWh in de zomer lager is dan de prijs per kWh in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Rekenvoorbeeld:

In de zomer 1000 kWh terugleveren a 58 cent = 580 euro krijgen.
In de winter 1000 kWh verbruiken a 78 cent = 780 euro betalen.
Na salderen: 0 euro netto. Salderen is nuttig.

In de zomer 1000 kWh terugleveren a 58 cent = 580 euro krijgen.
In de winter 1000 kWh verbruiken a 40 cent = 400 euro betalen.
Na salderen: 0 euro netto. Salderen is niet nuttig, switchen levert 180 euro op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ja dat ook.
Maar een optie is ook nog: Komende maanden heel hard terugleveren. Dus voor 58 cent per kwh. Dan in oktober een eindafrekening, dus geld ontvangen.
Daarna overstappen op een andere leverancier met een jaarcontract (of wat er op dat moment aangeboden wordt).
Zelfs al is het een duur contract. Als je daar dan een volledig jaar zit, heb je over dat volledige jaar ook gesaldeerd naar 0. Want iedereen hier heeft overschot anders zou je hier niet zitten.

Dus in dit scenario heb je gecasht in oktober. En dat nieuwe jaarcontract kost je dan geen geld want je saldeert die weg. Zelfs als de tlv dan greenchoice achtige waarden aanneemt van een whopping 8 cent.. dan heb je over dat jaar dan vrijwel geen winst. Maar wel over de periode van nu t/m oktober.

Ik verwacht persoonlijk niet dat de prijzen zullen dalen in de winterperiode en weer gaan stijgen in de zomerperiode. Dat dit nu het geval is heeft natuurlijk een aantal oorzaken. Maar normaliter zie ik het dan nog eerder andersom gebeuren.. stijgende prijzen in de dure wintermaanden, en juist dalend in de zomer..

Ik ben volledig gasloos dus vandaar dat ik dit puur baseer op stroomprijzen. Ik heb op jaarbasis een overschot. Maar dit komt natuurlijk door de opwek in de zomerse maanden. Ik benader het op dit moment zo, dat het wellicht een eenmalig trucje is voor de komende zomerperiode. In oktober denk ik een jaarcontract te nemen, zodat het jaar erop in elk geval op 0 uit komt.

Mocht de situatie zo zijn dat het interessant is om hetzelfde nog eens te doen dan zal ik dat zeker doen. Maar voor nu benader ik het even als eenmalig door de bijzondere omstandigheden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
NileZ_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:18:
Mocht de situatie zo zijn dat het interessant is om hetzelfde nog eens te doen dan zal ik dat zeker doen. Maar voor nu benader ik het even als eenmalig door de bijzondere omstandigheden..
Wat maakt dat dat dit jaar eigenlijk zo gunstig is? Komt dat door de hoge energieprijzen (met alle oorzaken die daarbij horen)? Of het heet ook te maken dat salderen in de komende jaren wordt afgebouwd?

@pirke Dank, duidelijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

De hele discussie over de afbouw van salderen is door de marktontwikkelingen ingehaald. Een jaar geleden kostte een kwh stroom 6 of 7 cent en dat kreeg je er zonder salderen ook voor terug. Daar bovenop kwam ongeveer 18 cent aan belastingen en die kreeg je niet terug. Dus stroom kopen kostte je 24 cent en verkopen leverde maar 6 cent op.

Nu is de belasting nog maar 8 cent + btw (en de btw gaat nog verder omlaag) en die 6 cent is bij Eneco ineens 58 geworden. Dus de hele verhouding is anders en het is al snel interessant om niet te salderen. Wat je dan misloopt is 8 cent belasting + straks lage btw. Dus als je ergens stroom kunt kopen in de winter voor minder dan dat verschil dan wil je helemaal niet salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@NileZ_ als de prijzen na de zomer zouden stijgen en je daardoor in de wintermaanden meer moet betalen dan je terugleververgoeding in de zomer, dan is het aangaan van een jaarcontract inderdaad een escape. Door salderen heb je dan niet de pijn van die hogere tarieven.

Nadeel is, zoals je zelf ook noemt, wel dat je dan een jaar vast zit. Maar het kan inderdaad de pijn verzachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Je zit er een jaar aanvast OF je moet 50 euro boete betalen. Dat heb je snel terugverdiend als de prijzen weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Beide waar inderdaad. Die 50 euro is natuurlijk peanuts in zo'n geval. Dus zodra het loont om die boete te pakken, en dat is heel snel, direct doen.

In de winter is de vraag naar energie natuurlijk heel hoog, en in de zomer een stuk minder.
Dus als ze dan toch met energie prijzen gaan schommelen denk ik dat het ook die lijn zal volgen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook nog nooit eerder een modelcontract of variabel contract gehad. Altijd 1 jaarcontracten en lekker jaarlijks overstappen. Dus met die schommelingen heb ik me voorheen dan ook niet heel erg veel bezig gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:39
Ik ben me op moment voor het eerst in deze materie aan het verdiepen i.v.m. de aanschaf van zonnepanelen. Ik twijfel nl. of ik meer panelen ga neerleggen dan de ongeveer 14 die ik nodig heb om onze behoefte van 4000kW af te dekken.

Mijn berekening is als volgt: een extra paneel kost me gemiddeld 300 euro extra en genereert ruwweg 300kW. Bij een vast contract heb ik dan een TLV van gemiddeld 25 cent maal 300 is 75 euro per jaar. Terugverdientijd per paneel is dus vier jaar.

Dit is de low-risk situatie gezien de prijzen lijkt me? Of mis ik iets in deze afweging?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Dr. Strangelove schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:37:
Ik ben me op moment voor het eerst in deze materie aan het verdiepen i.v.m. de aanschaf van zonnepanelen. Ik twijfel nl. of ik meer panelen ga neerleggen dan de ongeveer 14 die ik nodig heb om onze behoefte van 4000kW af te dekken.

Mijn berekening is als volgt: een extra paneel kost me gemiddeld 300 euro extra en genereert ruwweg 300kW. Bij een vast contract heb ik dan een TLV van gemiddeld 25 cent maal 300 is 75 euro per jaar. Terugverdientijd per paneel is dus vier jaar.

Dit is de low-risk situatie gezien de prijzen lijkt me? Of mis ik iets in deze afweging?
Ja, gewoon maximaal gaan. Ook naar de toekomst toe wil je gewoon zo vaak mogelijk in de eigen behoefte kunnen voorzien (warmtepomp, EV?).

En wat voor super panelen heb je in gedachte die 300 euro kosten? Als je geen Solaredge of Enphase systeem nodig hebt dan kosten extra panelen circa 50 cent/wp. Dus een 400wp paneel kost dan 200 euro. Immers, de voorrijkosten en (een deel) van de omvormer heb je al betaald met die eerste 14 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
NTS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:34:
Je zit er een jaar aanvast OF je moet 50 euro boete betalen. Dat heb je snel terugverdiend als de prijzen weer veranderen.
Dat is maar de vraag. Je gaat alleen voor een jaar als het levertarief is gestegen tov van het teruglevertarief in de zomerperiode. Overstappen in het voorjaar van het jaarcontract doe je dan dus alleen als de terugleververgoeding nog veel meer is geworden dan die hoge levertarieven in de winterperiode, zodat je zowel die 50e boete terugverdient, als het bedrag dat je misloopt door niet te kunnen salderen in de winter ivm lagere opwek. Lijkt mij wishful thinking.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 16-03-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 19:21
volgens mij is het ook gewoon mogelijk om bijvoorbeeld net voor de winter over te stappen naar een ander modelcontract.
een 1 jarig contract hoeft mijns inziens niet eens.
je kunt dan volgend voorjaar wederom een overstap maken zodra je op 0 gesaldeerd bent.
voordeel van modelcontract is dat je bij wijze van spreken elke 2 weken kan overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@sjampeter dat kan zeker, maar het punt is dat je bij hoge tarieven na de zomer eigenlijk vastzit aan je volgende leverancier totdat je genoeg hebt opgewekt (tenzij je elders dus die fantastische deal vindt, maar daar geloof ik niet in). Dus in voorjaar 2023 kun je je opgewekte energie niet verkopen en winst pakken. Kortom: je loopt in 2023 achter de feiten aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja je kan bij wijze van spreke elke 2 weken overstappen. 9 dagen opzegtermijn uit mijn hoofd. Maar die tarieven worden 'in principe' 2x per jaar gewijzigd. Die tarieven liggen ook wel redelijk dicht bij elkaar van de modelcontracten. We willen nu de duurste omdat daarmee de terugleververgoeding het hoogste is.
In de wintermaanden lever ik niet of nauwelijks terug door de warmtepomp. Dus die maanden zullen dan duur zijn. Want afname en geen teruglevering.

Mooiste scenario zou zijn om dan een tarief te vinden die juist lager ligt.
Echter denk ik op dit moment (puur gevoel niet feitelijk onderbouwd) dat die prijs tegen de winterperiode niet gaat dalen. Er is dan juist meer vraag. In dit geval zullen dan natuurlijk alle tarieven hoog zijn, met de modelcontracten als uitschieter.
(Is nu ook al zo maar vinden we nu niet erg).

Beetje glazen bol kijken op dit moment natuurlijk. Want het kan ook inderdaad zomaar ineens de andere kant op gaan. Who knows haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@cryptapix haha inderdaad dat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ik bedenk me nu dat als de levertarieven na de zomer hoger liggen dan de terugleververgoeding, het ook interessant kan worden om te blijven zitten. Je kunt dan alsnog je opwek van de zomer salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 07:56
Op dit moment zit in bij Essent met een variabel contract (sinds 2007) en een enkel tarief van € 0.25 kWh.
Teruglevering is slechtst € 0.055 kWh.

Als ik nu overstap naar Eneco zit ik uiteraard veel gunstiger met de terugleververgoeding van €0.58 p/kWh.

Ik twijfel een beetje om óf te blijven zitten en een enorm laag tarief te behouden en weinig te krijgen voor mijn overschot van ongeveer 1500 kWh (Essent 1500 x 0.055 = € 82,50)
Voorschot stroom zal € 0 worden.

Of overstappen naar Eneco (1500 x 0.58 = € 870) en dan maar afwachten wat de prijzen na 1 juli gaan doen. Voorschot bij Eneco berekende men op € -123,-

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, ik verwacht niet dat de prijzen weer richting mijn huidige tarief zullen dalen .

Hoe kijken jullie hier tegen aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@vndk waarom twijfel je? Het is niet alsof je een vast contract met een bizar lage gasprijs weggooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
cryptapix schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:12:
@sjampeter dat kan zeker, maar het punt is dat je bij hoge tarieven na de zomer eigenlijk vastzit aan je volgende leverancier totdat je genoeg hebt opgewekt (tenzij je elders dus die fantastische deal vindt, maar daar geloof ik niet in). Dus in voorjaar 2023 kun je je opgewekte energie niet verkopen en winst pakken. Kortom: je loopt in 2023 achter de feiten aan ;)
Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Dat lijkt me evident? Omdat je, als je in de zomer overstapt tegen hogere tarieven, je die tarieven niet wil betalen (maar salderen), tenzij je later een deal vindt waarvan ik niet geloof dat die komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12
Als je nu kunt overstappen kun je in ieder geval in de komende zomer je overschot tot geld maken. Dan zie je in oktober wel weer, zijn de tarieven dan nóg hoger blijft je lekker zitten. Zijn de tarieven dan lager, stap je over en incasseer je van Eneco. Met dat geld kun je dan in ieder geval het winter-verbruik ruim betalen.

Komend voorjaar hetzelfde. Tarieven weer hoger, dan over. Tarieven lager, dan blijven zitten.
Je moet natuurlijk jaar-rond wel een overschot hebben, anders wordt het een Russische roulette.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 16-03-2022 15:50 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

cryptapix schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:36:
Ik bedenk me nu dat als de levertarieven na de zomer hoger liggen dan de terugleververgoeding, het ook interessant kan worden om te blijven zitten. Je kunt dan alsnog je opwek van de zomer salderen.
Klopt. De rekensom is niet zo moeilijk. Ik heb in de zomer april t/m sep, 2000 kwh ongeveer over en in de winter (okt t/m maart) 1000 kwh te weinig.

Dus als ik in oktober stroom kan vinden die mij minder dan 58 cent per kwh kost (en dat kan ook een jaarcontract zijn, alleen even 50 euro mogelijke boete mee rekenen) dan stap ik over. Als dat door marktomstandigheden niet lukt dan blijf ik bij Eneco en krijg ik van hen volgend jaar april een afrekening waar ze mijn 1000 kwh winter verbruik aftrekken van de 2000 kwh overschot van de zomer. Ook helemaal geen ramp, alleen minder winst op de teruglevering.

Als ik iets goedkopers vindt in oktober dan is april 2023 de afweging weer ongeveer hetzelfde, is er een aanbieder die meer netto terugleververgoeding geeft dan wat ik op die oktober deal heb dan stap ik weer over.

Enige wat je met 2x per jaar switchen niet krijgt zijn de welkomstcadeautjes want die krijg je tegenwoordig bijna overal pas na het eerste hele jaar contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Die 50 euro heb je op 1 a 2 goede dagen eind mei er alweer uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 16-03-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
pirke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:48:
Die 50 euro heb je op 1 a 2 goede dagen eind mei er alweer uit :)
Stel dat de overstap je 10ct per kWh meer oplevert, dan moet je in die 2 dagen 500kWh opwekken. Dat red ik niet, jij misschien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 13:33
NTS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:36:
[...]

Klopt. De rekensom is niet zo moeilijk. Ik heb in de zomer april t/m sep, 2000 kwh ongeveer over en in de winter (okt t/m maart) 1000 kwh te weinig.

Dus als ik in oktober stroom kan vinden die mij minder dan 58 cent per kwh kost (en dat kan ook een jaarcontract zijn, alleen even 50 euro mogelijke boete mee rekenen) dan stap ik over. Als dat door marktomstandigheden niet lukt dan blijf ik bij Eneco en krijg ik van hen volgend jaar april een afrekening waar ze mijn 1000 kwh winter verbruik aftrekken van de 2000 kwh overschot van de zomer. Ook helemaal geen ramp, alleen minder winst op de teruglevering.

Als ik iets goedkopers vindt in oktober dan is april 2023 de afweging weer ongeveer hetzelfde, is er een aanbieder die meer netto terugleververgoeding geeft dan wat ik op die oktober deal heb dan stap ik weer over.

Enige wat je met 2x per jaar switchen niet krijgt zijn de welkomstcadeautjes want die krijg je tegenwoordig bijna overal pas na het eerste hele jaar contract.
Maar hoe wordt de factuur opgemaakt als je blijft zitten? Hetgeen dat over blijft na salderen, wordt dat volledig tegen het dan actuele tarief verrekend of naar rato van de terugleververgoeding in de afgelopen periode .

Ik vermoed dat als je echt de 0,58 wil krijgen je je contract moet beëindigen in de periode dat dat tarief geldt.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ik ben bij Eneco eerder een keer van contract gewisseld tussen de afrekening in, toen werd het jaaroverzicht gesplitst in twee periodes met twee aparte tarieven. De belasting staat daar weer los onder, ook in aparte periodes, want die is sowieso anders per kalenderjaar.

Het salderen voor de belasting doen ze denk ik in die losse tabel, dus voor het hele jaar. Wat ze met de tarieven doen m.b.t. salderen is een goede vraag, ik verwacht dat ze naar netto verbruik of teruglevering per tarief-periode kijken. Dat deden ze in ieder geval voor een gewone tarief wijziging.

Edit: Maar dit geheel is een beetje theoretisch want je kunt in oktober naar een andere leverancier wisselen met een lager tarief en dan krijg je van Eneco een eindafrekening met de hele 58 cent TLV er op. Staat dan al op je rekening voor je de winter door bent met je nieuwe leverancier.

[ Voor 20% gewijzigd door NTS op 17-03-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 21:40
Scooper schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:40:
Ik vermoed dat als je echt de 0,58 wil krijgen je je contract moet beëindigen in de periode dat dat tarief geldt.
Dat zou betekenen dat als Eneco op 1 juli de prijzen naar €0.10 / kWh terugleververgoeding zet, en jij op 2 juli je contract opzegt, dat al die 1000'en teruggeleverde kWh's van daarvoor tegen €0,10 uitbetaald zouden kunnen worden. Dat zou te idioot voor woorden zijn. :P

Ik neem aan dat als de prijzen per 1 juli veranderen, de (slimme) meter op dat moment uitgelezen wordt en de nieuwe tarieven vanaf dat moment gaan gelden.
Neem je in de periode daarna meer af dan je verbruikt, dan wordt dat verrekend/gesaldeerd met de opwek van vóór 1 juli (netto dure stroom dus, had je beter kunnen overstappen en laten uitbetalen)
Lever je in de periode daarna meer terug dan je verbruikt, dan krijg je voor die kWh's de lagere terugleververgoeding.

Maar ik heb er (helaas) nog geen ervaring mee.
Gisteren gebeld; Minimale maandbedrag was volgens de medewerkster niet lager dan €25/mnd in te stellen vanwege de netwerkkosten die ze moesten betalen. Nouja, best. Ga er ook niet moeilijk over doen. Als Eneco al omvalt en ik die €300 ook nog kwijt ben dan hebben we wel grotere problemen denk ik. :|

[ Voor 15% gewijzigd door SmiGueL op 17-03-2022 12:11 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
SmiGueL schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Gisteren gebeld; Minimale maandbedrag was volgens de medewerkster niet lager dan €25/mnd in te stellen vanwege de netwerkkosten die ze moesten betalen. Nouja, best. Ga er ook niet moeilijk over doen. Als Eneco al omvalt en ik die €300 ook nog kwijt ben dan hebben we wel grotere problemen denk ik. :|
Het minimale maandbedrag is 0 Euro; de medewerkster weet niet waar ze het over heeft.

[ Voor 43% gewijzigd door cville op 17-03-2022 12:40 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Als Eneco al omvalt en ik die €300 ook nog kwijt ben dan hebben we wel grotere problemen denk ik. :|
Ik krijg bijna 6000 euro van ze dit jaar :D
Dat zou ik bij een budgetaanbieder echt niet aandurven, maar bij Eneco wel.

toen ik vroeg of ze het maandbedrag niet konden aanpassen (lager dan 9 euro) was het antwoord dat ze dat niet doen om mij te beschermen tegen een hoge afrekening aan het einde van het jaar.

Ik liet ze toen weten dat ik juist bezorgd was over hun financiele situatie. :+

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 17-03-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 21:40
cville schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:40:
Het minimale maandbedrag is 0 Euro; de medewerkster weet niet waar ze het over heeft.
Ik weet het, ik heb het hier ook gelezen, maargoed dat argument mocht niet baten. :z

Moet het voordeel er maar van inzien; scheelt weer in de vermogensbelasting. }:O

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 10:25
Zit er bij Eneco eigenlijk een max aan terugleveren?
Stel ik wek 15000kwh op, verbruik hier 8000 van, en lever dus 7000 terug. Problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nijna schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:15:
Zit er bij Eneco eigenlijk een max aan terugleveren?
Stel ik wek 15000kwh op, verbruik hier 8000 van, en lever dus 7000 terug. Problemen?
nee. Ik ga 12000 kwh terugleveren bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 10:25
Met een gewone 3x25a aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 16:51
[...]
Hier was het minimale bedrag 9 euro per maand. Echter wel kunnen afspreken dat ik een jaarnota ontvang aan het einde van het contract.

Eneco 1 jaar vast
Normaaltarief € 0,63615 per kWh
Daltarief € 0,51257 per kWh
Terugleververgoeding - € 0,45845per kWh _/-\o_

Einddatum 28-01-2023 8) op tijd mijn contract bij Vandebron opgezegd en nog mooi dit 1 jarig contract kunnen scoren bij Eneco en 2000kWh "over/teruglevering"

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nijna schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:20:
Met een gewone 3x25a aansluiting?
ja, kan nog veel meer over hoor. Zeker als je ook panelen op Oost en West hebt. Dan is het meer over de dag verdeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 17-03-2022 13:27 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2