Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Maakt mij best angstig.
Tevens "drie vinkjes" in de lijst uitgelegd.PS2 We bespreken vragen over gas en overstappen naar een nieuwe energieleverancier aldaar.
[ Voor 16% gewijzigd door cj1 op 21-06-2022 09:14 . Reden: Het grote slimme meter en tweede allocatiepunt topic heb ik nog niet gevonden. ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ah dank, dacht even dat ik de boel verkeerd had onthouden.
Even Googlen op verhouding opbrengst pv per jaar. Ligging maakt daarvoor niet zoveel uit.marcovandam schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:45:
Ok dan ga ik even puzzelen, hoef geen gedoe te verwachten over het salderen? Wat is een realistische inschatting van de opgewekte energie verdeling normaal/dal bij een verwachtte productie van 8000 kWh ?
Ik heb oost west 50/50 verdeling.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
De verhalen die ik van Oxxio hebt gehoord maakt dat ik er wegblijf, zelfs als ze een euro per kWh TLV betalen.Henkoes schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:41:
Iemand ervaring met OXXIO en eindnotas? Trustpilot zit vol met 1 ster ratings van mensen die OXXIO crimineel noemen?
Maakt mij best angstig.
Ah vervelend, ik zit er nog eventjesPannencouque schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 06:54:
[...]
De verhalen die ik van Oxxio hebt gehoord maakt dat ik er wegblijf, zelfs als ze een euro per kWh TLV betalen.
Engie zei gisteren tegen mij dat ze de 21% niet uit hun rekenmodel kon krijgen.cj1 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:11:
[...]
Ik zie dezelfde prijzen bij modelcontract en bij flexibel verschijnen op de Engie website.
Bij netto 1000 kWh teruglevering normaal en 1000 kWh dal zie ik dit:
[Afbeelding]
Weliswaar bij 21% BTW. Dus de Engie TLV's op haar website en in de tabel lijken mij oude koek.
@TimmiT28 schrijft dat de 44 cent normaal en 39 laag de Engie TLV's voor het 2e semester zijn...
Uiteraard wordt er met 9% afgerekend.
Dat zegt niks. Directie zal vaststellen of het bedrijf nog bestaansrecht heeft. De marges zijn niet al te groot in de energiesector, en bij bijvoorbeeld een hele hoge churn, zeg 100.000 klanten die weggaan vanwege een collectieve deal die afloopt, kunnen ze besluiten om de handdoek in de ring te gooien. Hebben ze geluk gehad met inkopen dan kunnen ze het best wel overleven, zo niet dan kunnen ze kopje onder gaan.Henkoes schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:56:
[...]
Was Welkom 600k klanten? Engie heeft er 600k+? En
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ergens voelt het toch fijner dan een partij van maar 20k/30k klanten te kiezen.OMX2000 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:27:
[...]
Dat zegt niks. Directie zal vaststellen of het bedrijf nog bestaansrecht heeft. De marges zijn niet al te groot in de energiesector, en bij bijvoorbeeld een hele hoge churn, zeg 100.000 klanten die weggaan vanwege een collectieve deal die afloopt, kunnen ze besluiten om de handdoek in de ring te gooien. Hebben ze geluk gehad met inkopen dan kunnen ze het best wel overleven, zo niet dan kunnen ze kopje onder gaan.
Misschien een ongefundeerd gevoel.
Engie heeft erg vreemde voorwaarde voor de spoed procedure, kopie koopcontract kon ook maar die mocht niet ouder dan 6 weken zijn. en als je op de normale manier overstand is dit alles niet nodig.
ik heb mijn overstap geannuleerd en ga opzoek naar een alternatief.
Kun je ze geen foto van je zonnepanelen sturen?RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:31:
[...]
Engie heeft erg vreemde voorwaarde voor de spoed procedure, kopie koopcontract kon ook maar die mocht niet ouder dan 6 weken zijn. en als je op de normale manier overstand is dit alles niet nodig.
Is juist logisch, na 1 juli zijn wanbetalers op vakantie. 🤡RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:04:
ik kon met de spoedprocedure overstappen op 1 juli maar dan moet er een borg betaald worden van 200 euro terwijl het kosteloos kon op 20 juli, dit was zoals zij het omschreven omdat ik een wanbetaler kon zijn, op 20 juli het contract in laten gaan heeft geen consequenties en word ik niet gezien als wanbetaler?! zo een vreemde beredenering
En je hebt hier geen verklaring voor kunnen bedenken? Dat ze bij een spoedprocedure bijvoorbeeld geen tijd hebben om jou door te checken terwijl ze die tijd wel hebben als je pas over een maand klant wordt?RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:04:
ik kon met de spoedprocedure overstappen op 1 juli maar dan moet er een borg betaald worden van 200 euro terwijl het kosteloos kon op 20 juli, dit was zoals zij het omschreven omdat ik een wanbetaler kon zijn, op 20 juli het contract in laten gaan heeft geen consequenties en word ik niet gezien als wanbetaler?! zo een vreemde beredenering
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het is gewoon een drempel zodat ze mensen die onder bewind (komen te) staan (en zijn afgesloten) niet als klant te hoeven accepteren. Daar is het vaker spoed, en die mensen hebben geen 200 euro.RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:04:
Debiteurenbeheer aan de voorkant, erg lelijk en niet solidair maar goed zo werkt dat nu eenmaal.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
eens maar waarom de borg dan een jaar vast houden, ze kunnen me in de tussentijd door doorlichten.fsfikke schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:10:
[...]
En je hebt hier geen verklaring voor kunnen bedenken? Dat ze bij een spoedprocedure bijvoorbeeld geen tijd hebben om jou door te checken terwijl ze die tijd wel hebben als je pas over een maand klant wordt?
wanbetalers staan toch geregistreerd bij het BKR?
Dan zet je je maandbedrag toch 15 Euro lager?RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:12:
[...]
eens maar waarom de borg dan een jaar vast houden, ze kunnen me in de tussentijd door doorlichten.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Daar heb je zeker een punt.Henkoes schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:31:
[...]
Ergens voelt het toch fijner dan een partij van maar 20k/30k klanten te kiezen.
Misschien een ongefundeerd gevoel.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Met dat verschil dat Engie ook allerlei eigen infrastructuur heeft zoals de Maxima en Eemscentrale, windmolens, zonneparken etc. Veel kleinere kans op omvallen dan al die papieren handelshuisjes zoals o.a. Welkom Energie. Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken om daar een potje op te bouwen met TLV en/of borg.OMX2000 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:27:
[...]
Dat zegt niks. Directie zal vaststellen of het bedrijf nog bestaansrecht heeft. De marges zijn niet al te groot in de energiesector, en bij bijvoorbeeld een hele hoge churn, zeg 100.000 klanten die weggaan vanwege een collectieve deal die afloopt, kunnen ze besluiten om de handdoek in de ring te gooien. Hebben ze geluk gehad met inkopen dan kunnen ze het best wel overleven, zo niet dan kunnen ze kopje onder gaan.
Ook mijn redenering mede Henk, een grotere partij dus durfde ik wat meer aan.henkebek schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:33:
[...]
Met dat verschil dat Engie ook allerlei eigen infrastructuur heeft zoals de Maxima en Eemscentrale, windmolens, zonneparken etc. Veel kleinere kans op omvallen dan al die papieren handelshuisjes zoals o.a. Welkom Energie. Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken om daar een potje op te bouwen met TLV en/of borg.
Scheelt niet heel veel, Engie konden we online afsluiten en Delta moesten we bellen maar moet op naam van mijn vriendin en die moest tot 8 uur werken.
Aangezien de klantenservice maar open is tot 17:00 hebben we voor Engie gekozen.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Ah, ben zeer benieuwd welk alternatief je kan vinden.RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:31:
[...]
Dit omdat ik einde van het jaar waarschijnlijk wil overstappen om de TVL te verzilveren
Ik zie Woonenergie trouwens niet zo snel omvallen. Dan hebben heel veel kwetsbare huurders een dik probleem; daar zijn ze voor in het leven geroepen. Ze zijn nota bene onderdeel van Eneco. En die scoren bij Greenpeace toch een 9.
Naja, het feit dat het als een compartiment op de markt gezet is, is waarschijnlijk om een faillissement op dat ene compartiment mogelijk te maken.Tiffanylampje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:49:
Woonenergie gaat vandaag de tarieven per 1-7 bekendmaken. cj1 in "Het grote terugleververgoeding topic"
Ik zie Woonenergie trouwens niet zo snel omvallen. Dan hebben heel veel kwetsbare huurders een dik probleem; daar zijn ze voor in het leven geroepen. Ze zijn nota bene onderdeel van Eneco. En die scoren bij Greenpeace toch een 9.
Moederbedrijf zal dus niet altijd wat uitmaken in termen van solvabiliteit.
Tja, in het jaarverslag staat Woonenergie vermeld als merk van Eneco B.V., maar in het Handelsregister staat Woonenergie als aparte bv vermeld?Henkoes schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:50:
[...]
Naja, het feit dat het als een compartiment op de markt gezet is, is waarschijnlijk om een faillissement op dat ene compartiment mogelijk te maken.
Moederbedrijf zal dus niet altijd wat uitmaken in termen van solvabiliteit.
Dal Tarief ¹: €0,53909
Normaal TLV ²: €0,37166
Dal TLV ²: €0,37166
Engergieleverancier: Innova Energie
Duur contract: 1 jaar
Afgesloten per: 27-06-2022
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): 3.614 kWh
Energie teruglevering (kWh/jaar): 3.064 kWh
Bron van deze informatie: Contract Innova (via Enelogic)
Welkomstkorting : €150,-
Oei een welkomstkorting, waar hebben we dat eerder gezien in de zomer? Hint hint: je was daar ook Welkom.mtvanb schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:17:
Normaal Tarief ¹: €0,44971
[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 21-06-2022 09:18 ]
Teruglevertarieven zijn niet heel geweldig en je hebt een opzegboete van € 200 als je niet een jaar blijft zitten. (150 euro gemiste welkomstkorting + 50 euro opzegboete)mtvanb schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:17:
Normaal Tarief ¹: €0,44971
Maar de offerte komt eraan
[ Voor 28% gewijzigd door HaTe op 21-06-2022 09:22 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Waar staat dat ze de borg een jaar lang vasthouden?RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:12:
[...]
eens maar waarom de borg dan een jaar vast houden, ze kunnen me in de tussentijd door doorlichten.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
dat werd me tot twee keer toe telefonisch gemeld, het word verrekend bij de jaarafrekening.buiter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:26:
[...]
Waar staat dat ze de borg een jaar lang vasthouden?
Dus uiteindelijk krijg je het een keer terug.RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:40:
[...]
dat werd me tot twee keer toe telefonisch gemeld, het word verrekend bij de jaarafrekening.
Afhankelijk van je TVL vanaf 1 juli zou je dut kunnen zien als investering.
Ik zie al gauw dat de investering dan boven den 10% uitkomt op halve maandbasis, als je de delta in TVL van Eneco pakt.
Dus op jaarbasis gigantisch, dit rendement zal je nergens anders kunnen behalen?
ik ga na de zomer volledig elektrisch met een verwacht verbruik van 5500kW en mijn terug levering is verwacht 6500kW, ik lever dus "slechts" 1000kW terug.Henkoes schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:45:
[...]
Dus uiteindelijk krijg je het een keer terug.
Afhankelijk van je TVL vanaf 1 juli zou je dut kunnen zien als investering.
Ik zie al gauw dat de investering dan boven den 10% uitkomt op halve maandbasis, als je de delta in TVL van Eneco pakt.
Dus op jaarbasis gigantisch, dit rendement zal je nergens anders kunnen behalen?
de borg niet willen betalen is puur uit principe, het feit dat je word aangezien voor wanbetaler .. zo als de waard is vertrouwd hij zijn gasten ...
1 juli overstappen is puur als spaarpotje voor de saldering van volgend jaar
[ Voor 5% gewijzigd door RuudMu op 21-06-2022 09:50 ]
Ik vermoed dat je het terugkrijgt bij een eindafrekening.
Dat zal normaal gesproken na een jaar zijn of eerder indien wordt overgestapt naar een andere leverancier.
Ik zie het ook nergens in de voorwaarden staan.
Maar ook met een 'eindafrekening'. Een eindafrekening wordt opgemaakt als je van leverancier verhuisd, dat kan ook na 3 maanden oid.
Dat is wat de alleraardigste servicedesk medewerker zei ad telefoon.
extra allocatie heb ik ook over nagedacht, ga je 1 gebruiken voor afname van electra en de ander voor teruglevering? .. word dit geaccepteerd? ben heel benieuwd naar je ervaringen.HaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:21:
Gisteren ook een 2e allocatiepunt aangevraagd. Zojuist een telefoontje met wat vragen of ik wel weet wat ik aan het doen ben. Enexis vond het maar raar, omdat het ook bijna niet voorkomt. Ik moest ze uitleggen dat het op het moment gunstig is met de huidige energieprijzen om 2 energieleveranciers te hebben.. ze begrepen het wel maar bleven het raar vinden.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Denk dat wij daar naartoe gaan.
Ik zit ook in het offertetraject. Extra meter 650 Euro, aanpassen bestaande groepenkast plus tweede nieuwe groepenkast 1500 Euro. Mijn huidige contract (15 ct/kWh) loopt tot mei 2023. Volgens mij dus niet (meer) zinvol.HaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:21:
Gisteren ook een 2e allocatiepunt aangevraagd. Zojuist een telefoontje met wat vragen of ik wel weet wat ik aan het doen ben. Enexis vond het maar raar, omdat het ook bijna niet voorkomt. Ik moest ze uitleggen dat het op het moment gunstig is met de huidige energieprijzen om 2 energieleveranciers te hebben.. ze begrepen het wel maar bleven het raar vinden.
Wat is jouw businesscase?
Marco
Waarom zou dat niet geaccepteerd worden? Dit is letterlijk één van de use cases die netbeheerders zelf noemen.RuudMu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:55:
[...]
extra allocatie heb ik ook over nagedacht, ga je 1 gebruiken voor afname van electra en de ander voor teruglevering? .. word dit geaccepteerd? ben heel benieuwd naar je ervaringen.
(aldus Stedin)Meest voorkomende situaties voor extra meetpunt:
1. U wilt voor het afnemen en terugleveren van energie verschillende energieleveranciers contracteren. De energieleverancier die het aantrekkelijkste tarief biedt voor de afname van energie, is namelijk niet altijd dezelfde als die het aantrekkelijkste tarief voor de teruglevering van energie biedt.
Ik ga uit van 510 (?) euro zoals Enexis op de website vermeld. Dat heb ik in 4 maanden terugverdiend. Aansluiten van zonnepanelen op de 2e meter doe ik zelf.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:12:
[...]
Ik zit ook in het offertetraject. Extra meter 650 Euro, aanpassen bestaande groepenkast plus tweede nieuwe groepenkast 1500 Euro. Mijn huidige contract (15 ct/kWh) loopt tot mei 2023. Volgens mij dus niet (meer) zinvol.
Wat is jouw businesscase?
Marco
Mijn contract met 0.16 en 0.18 cent loopt t/m 2024.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Heb je ergens in je contract staan dat je prijzen drie maanden vast zijn staan?Jubbo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:07:
Ik ben (naar aanleiding van dit topic) per 16 juni overgestapt naar Eneco voor alleen stroom. Ik heb ook (nog) geen bericht gehad dat ik andere tarieven krijg en kan het ook nergens vinden eigenlijk.
(dus 58 cent tlv)
In dit geval liep mijn 1 jaar lange contract genaamd: Oxxio stroom SuperScherp af en ging het over op Oxxio LosVast stroom. De kWh die opgewekt zijn in de tijdsperiode van LosVast zijn achteraf dus gesaldeerd in de periode van Superscherp 1 jaar vast. Lijkt mij wel degelijk een ander contract.Srednier schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:10:
[...]
Als dit binnen hetzelfde contract wordt er gewoon gesaldeerd kWh's voor kWh's eerst binnen dezelfde prijsperiode, als deze op zijn wordt verder gesaldeerd in een andere prijsperiode. Dus als dit binnen een contract jaar ligt wat Oxxio gedaan heeft klopt et gewoon wat ze gedaan hebben.
Dus voor mensen die in de winter veel gaan afnemen kun je beter het contract eindigen waar je een flinke TLV had, zodat ze deze niet gaan salderen.
Niet onbelangrijk was dat de kale kWh prijs tijdens LosVast ongeveer 5 keer hoger lag dan tijdens Superscherp..
12x400WP West Fronius
Wel is zoals meerdere al gedaan hebben een tussentijdse nota mogelijk, al lag het systeem er nu uit en moest ik daar later voor terug bellen.
5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h
Ik heb Google inmiddels uit, maar niet echt wat kunnen vindenursusMaritimus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:24:
[...]
Even Googlen op verhouding opbrengst pv per jaar. Ligging maakt daarvoor niet zoveel uit.
Maar zit ik er ver naast als uitga van ongeveer 30 procent dal? Weekenden en enkele feestdagen, tussen 23.00 en 7.00 zal het minimaal zijn denk ik.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Een andere is dat je tegen de +- 17kWp grens aanloopt bij 3x25ACompuchip87 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:13:
[...]
Waarom zou dat niet geaccepteerd worden? Dit is letterlijk één van de use cases die netbeheerders zelf noemen.
[...]
(aldus Stedin)
Je wil niet de hoofdzekeringen eruit laten knallen
Ik lees al best lang mee in dit topic, zie het inderdaad wel eens voorbijkomen. Maar ik heb nog weinig tot geen daadwerkelijke ervaringen gelezen van Tweakers die dit ook echt al hebben draaien, vandaar mijn vraag.klump4u schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Zoek eens op allocatie punt in dit topic, dan zie je genoeg, altijd makkelijk dat even gauw vragen.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Zonder tussentijdse nota betalen ze niet uit.Possible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:51:
Maar wat ik even niet snap. Als Eneco per periode gaat uitbetalen, dan kom je toch in de knoei in de winter? Dan mag je dus de volle pond gaan betalen van 78 ct? en nu met terug leveren krijg je 58ct?
Periode a wordt op de jaarrekening tegen tarief A verrekend en periode B tegen tarief B.
Daarvoor zullen ze dus niet alleen de standen begin en eind bij moeten houden maar ook de standen bij elke tarief wijziging.
Wat met een variabel contract best normaal is?
Edit - ik begrijp wel wat je bedoelt dat er dan niet meer over een heel jaar samen afgerekend wordt. Je zomerbuffer krijgt dan ineens een knip op 1 juli. Alleen met juli aug sept bouw je nog genoeg op voor de winter?
[ Voor 15% gewijzigd door tokjah op 21-06-2022 11:00 ]
Nee. Wel dat ik tijdig wordt geïnformeerd bij wijziging van de tarieven (ook als dat per 1 juli is). Daar lijkt het nu in ieder geval niet op.ursusMaritimus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Heb je ergens in je contract staan dat je prijzen drie maanden vast zijn staan?
(dus 58 cent tlv)
Daarom snap ik niet goed dat men toch voor de winter nog wil gaan switchen, je kunt dan toch beter een jaar blijven zitten met je nu afgesloten variabele contract (dus doen alsof het een vast contract is), of deze pas opzeggen / switchen als je genoeg hebt opgewekt en al je verbruik er tegen kunt wegstrepen/salderen.tokjah schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:57:
[...]
Zonder tussentijdse nota betalen ze niet uit.
Periode a wordt op de jaarrekening tegen tarief A verrekend en periode B tegen tarief B.
Daarvoor zullen ze dus niet alleen de standen begin en eind bij moeten houden maar ook de standen bij elke tarief wijziging.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik zit op één derde in dal, zonder eigen verbruik mee gerekendmarcovandam schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:40:
[...]
Ik heb Google inmiddels uit, maar niet echt wat kunnen vinden
Maar zit ik er ver naast als uitga van ongeveer 30 procent dal? Weekenden en enkele feestdagen, tussen 23.00 en 7.00 zal het minimaal zijn denk ik.
1 PVoutput . Dongen NB
Oke maar... Als ik nu juli - aug - sept krijg uitbetaald (per kwartaal dus?) dan begin ik in oktober toch weer op ''0''. Vanaf die periode okt nov december ga ik natuurlijk amper opwekken en moet ik dus alsnog dure KWhtjes betalen. Dan kan ik toch beter een jaar blijven zitten zodat mijn winterdekking ook gesaldeerd is. Wat ik uiteindelijk over hou zou dan die 58 ct zijn.tokjah schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:57:
[...]
Zonder tussentijdse nota betalen ze niet uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 21-06-2022 11:03 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dan lees je toch met een scheve bril op denk hahaV-8 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:52:
[...]
Ik lees al best lang mee in dit topic, zie het inderdaad wel eens voorbijkomen. Maar ik heb nog weinig tot geen daadwerkelijke ervaringen gelezen van Tweakers die dit ook echt al hebben draaien, vandaar mijn vraag.
1 PVoutput . Dongen NB
Een voorbeeld:marcovandam schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:40:
[...]
Ik heb Google inmiddels uit, maar niet echt wat kunnen vinden
https://www.mensonides.nl...t-zonnepanelen-per-maand/
Verder kun je van geïnstalleerde Wp naar geschatte jaaropbrengst in kWh alleen hangt dat natuurlijk van de oriëntatie van je panelen af.
Als jij in het tweede halve jaar niet meer opwekt dan je verbruikt hoor je niet in dit topic thuis.KoningPaulus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:59:
[...]
Daarom snap ik niet goed dat men toch voor de winter nog wil gaan switchen, je kunt dan toch beter een jaar blijven zitten met je nu afgesloten variabele contract (dus doen alsof het een vast contract is), of deze pas opzeggen / switchen als je genoeg hebt opgewekt en al je verbruik er tegen kunt wegstrepen/salderen.
1 PVoutput . Dongen NB
Zie mijn editPossible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Oke maar... Als ik nu Juli - Aug - Sept krijg uitbetaald (per kwartaal dus?) dan begin ik in oktober toch weer op ''0''. Vanaf die periode okt nov december ga ik natuurlijk amper opwekken en moet ik dus alsnog dure KWhtjes betalen.
Met kwartaalwijzigingen krijg je hele rare situaties inderdaad die ik nu nog niet goed kan voorzien... Daarom denk ik er wel aan om in oktober weg te gaan bij Eneco en de uitbetaling op de bank te zetten voor de winterkosten.
Jij hebt dus genoeg panelen om in de winter je verbruik te dekken? (Je WP etc) Of heb je inmiddels een 2e aansluiting aangevraagd?reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Als jij in het tweede halve jaar niet meer opwekt dan je verbruikt hoor je niet in dit topic thuis.
Ik snap die vraag heel goed want ik dacht exact hetzelfde.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Lol, iedereen weet hier dat het grote overschot in de zomermaanden komt en dat je het niet van je wintermaanden moet hebben.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Als jij in het tweede halve jaar niet meer opwekt dan je verbruikt hoor je niet in dit topic thuis.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Je weet de tarieven volgend jaar niet, en niet of ze allemaal dan nog maar 50% van levertarief gaan betalen.
Maar als iedereen dit gaat doen is de kans wel groter dat teruglevering minder aantrekkelijk gemaakt gaat worden.
Ja en nee. Overstappen sowieso een goed idee als je zeker weet dat je netto teruglevert.Stanvanmaal schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:08:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wek ruim 10.000kwh per jaar op. Ik lever op jaarbasis 3500kwh terug. Geen gas. Ik zit nu bij een energieleverancier met 8 cent TLV. Volgens mij is het redelijk no-regret als ik z.s.m. overstap naar eneco. Zie ik dat goed?
Eneco is op dit moment volgens mij niet de interessantste meer. Zie de excelsheet in dit topic voor de terugleververgoedingen.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Ach, er worden pagina’s over vol geschreven hier nu, het is er allemaal niet makkelijker op geworden met die variabele tarieven en tussentijdse wijzigingen.

Los daarvan vraag ik natuurlijk een tussentijdse nota aan om tussendoor alvast te cashen en het maar in de zak te hebben. Mei en juni heb ik tot nu toe al 2200kw opgewekt
5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h
Klopt, maar in de winter moet je ook niet bij Eneco zitten. Gewoon in de herfst de goedkoopste weer zoeken. Desnoods Frank/Easy/Mijndomein.Possible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:51:
Maar wat ik even niet snap. Als Eneco per periode gaat uitbetalen, dan kom je toch in de knoei in de winter? Dan mag je dus de volle pond gaan betalen van 78 ct? en nu met terug leveren krijg je 58ct?
Volgens mij uiterlijk morgen ofzo moeten we alle nieuwe tarieven binnenhebben denk ik? Dan kunnen we gaan kiezen
[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 21-06-2022 11:26 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Het brengt toch ("veel") meer op als ik in de zomermaanden 4 euro (ff overdreven) per teveel geleverde kwh krijg betaald, en in de winter een leverancier pak die me maar 40 cent (stel) per kwh kost als ik een overschot moet" inkopen"?KoningPaulus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:59:
[...]
Daarom snap ik niet goed dat men toch voor de winter nog wil gaan switchen, je kunt dan toch beter een jaar blijven zitten met je nu afgesloten variabele contract (dus doen alsof het een vast contract is), of deze pas opzeggen / switchen als je genoeg hebt opgewekt en al je verbruik er tegen kunt wegstrepen/salderen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
WoonEnergie Modelcontract 1 juli 2022
TLV: 0,37950 (Normaal = Enkel)Levering inclusief 21% BTW:
Normaal: 0,58074
Dal: 0,51116
Enkel: 0,54063
bron: telefonische opgave (10 dagen voor 1 juli bekend, komt waarschijnlijk 1 juli online)
PS: @_starbuck_ had hem zaterdag al goed.
[ Voor 20% gewijzigd door cj1 op 21-06-2022 11:35 . Reden: PS toegevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Nu overstappen naar Delta / Engie voor die 45ct per kwh. Tot oktokber ongeveer. Dan alles uitbetalen en overstappen naar een goedkope energieleverancier. De wintermaanden uitzitten tot ik weer voldoende heb opgewekt in maart / april om de wintermaanden te compenseren
Eneco is ik meen 9 dagen?
Modelcontracten van Delta en Engie hebben een opzegtermijn van 30 dagen...
[ Voor 25% gewijzigd door Supershiva op 21-06-2022 12:07 ]
Zo goed als zeker denk ik toch?Ep Woody schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:34:
Delta en United Consumers hebben nog geen prijzen vanaf 1 juli, maar geven wel aan dat ze wijzigen.
bmoorman in "Het grote terugleververgoeding topic"
Dat zijn de huidige tarieven vanaf 11 mei. https://www.deltaenergie....delta-gas-11-mei-2022.pdfPossible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:42:
[...]
Zo goed als zeker denk ik toch?
bmoorman in "Het grote terugleververgoeding topic"
Ik zou er niet op rekenen dat die na 1 juli nog hetzelfde zijn.
Misschien maak ik ook de overstap van Eneco naar Delta. Tussentijdse nota krijg ik in ieder geval begin juli (t/m 30 juni).Possible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:31:
Dus resumee:
Nu overstappen naar Delta / Engie voor die 45ct per kwh. Tot oktokber ongeveer. Dan alles uitbetalen en overstappen naar een goedkope energieleverancier. De wintermaanden uitzitten tot ik weer voldoende heb opgewekt in maart / april om de wintermaanden te compenseren
Eind oktober ga ik weer cashen en opzoek naar de ideale energieboer (lage kWh prijs en hoge tlv).
November, december, januari wek ik te weinig op. Februari had ik iets meer opgewekt dan mijn verbruik. Maart leverde dit jaar genoeg op om mijn tekort van november t/m januari te compenseren (ik heb een warmtepomp).
Mijn idee is om eind maart weer de overstap te maken naar de dure jongens (hoge kWh prijs en hoge tlv) om het spelletje weer te spelen.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Exact dit!Bravertal schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:53:
[...]
Misschien maak ik ook de overstap van Eneco naar Delta. Tussentijdse nota krijg ik in ieder geval begin juli (t/m 30 juni).
Eind oktober ga ik weer cashen en opzoek naar de ideale energieboer (lage kWh prijs en hoge tlv).
November, december, januari wek ik te weinig op. Februari had ik iets meer opgewekt dan mijn verbruik. Maart leverde dit jaar genoeg op om mijn tekort van november t/m januari te compenseren (ik heb een warmtepomp).
Mijn idee is om eind maart weer de overstap te maken naar de dure jongens (hoge kWh prijs en hoge tlv) om het spelletje weer te spelen.
Nu eerst maar eens aankijken wat Delta en Engie gaan doen. Hopelijk komen die prijzen snel online
@Stanvanmaal Waar kwam je vandaan? Niet eerst wachten dus op Delta / Engie ?
[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 21-06-2022 11:58 ]
Pure Energie. Qua klantenservice echt hele prettige partij wat mij betreft. Maar de tlv is drie keer niks.Possible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:55:
[...]
Exact dit!
Nu eerst maar eens aankijken wat Delta en Engie gaan doen. Hopelijk komen die prijzen snel online
@Stanvanmaal Waar kwam je vandaan? Niet eerst wachten dus op Delta / Engie ?
Mochten Delta/Engie substantieel hoger uitkomen dan Eneco, dan kijk ik dan nog even. Ik ga er voorlopig vanuit dat het allemaal zo rond de 35-40 cent zal uitkomen.
Dit is het idee. Maar kan ook zijn dat je de winter niet volledig gaat salderen wanneer het gunstiger is om weer voor hoog tlv tarief over te stappen medio maart volgend jaar.Possible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:31:
Dus resumee:
Delta houdt zich daar in de praktijk niet aan.Supershiva schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:34:
Wat zijn de opzegtermijnen van het modelcontract van Delta en Engie? is dat ergens na te zoeken?
Eneco is ik meen 9 dagen?
Modelcontracten van Delta en Engie hebben een opzegtermijn van 30 dagen...
Wat een onzin, zolang je op jaarbasis overproductie hebt en de salderingsregeling bestaat, heb je hier wat te zoeken.reneeke1970 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Theoretisch gezien kan je al profiteren wanneer je zelfs maar 1 dag per jaar netto producent bent.Tiffanylampje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:22:
[...]
Wat een onzin, zolang je op jaarbasis overproductie hebt en de salderingsregeling bestaat, heb je hier wat te zoeken.
En wat gebeurt er als je na 3 maanden weer overstapt? Borg weg of borg terug?Ep Woody schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Pas na een jaar en aangezien er na 3 maanden ruim 1000 euro bij ze uitstaat klopt er toch iets niet...
Dus nu aangevraagd bij Engie met dubbeltarief, komt net wat beter uit dan enkeltarief is mijn inschatting.
Wat jullie schijnbaar missen is dat de 2e helft van het jaar 6 maanden vanaf juli is en niet alleen de winter. Aangezien jan-juni om het even is met juli-dec is het idd terecht om te stellen dat je zonder overschot op halfjaarbasis niets te zoeken hebt in dit topic.
Misschien is het de moeite waard, als je niet netto teruglevert over een jaar, om eind lente/zomer/begin herfst TLV te cashen en daarna naar een leverancier met lage tarieven gaan voor de winter, maar die berekening heb ik nog niemand zien maken, hoe vaak men er ook op gewezen wordt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Waarom Engie en niet Delta als ik vragen mag?Pejdref schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:44:
Net Eneco gebeld om het 3 maanden gerucht te checken. Ik heb gevraagd naar de tarieven per 1 juli en of ik beter kon wachten met afsluiten als ik direct vanaf 1 juli de nieuwe lage tarieven wil. Dat maakte allemaal niks uit of ik nu of pas in juli zou afsluiten, in ieder geval zouden vanaf 1 juli de nieuwe tarieven gelden.
Dus nu aangevraagd bij Engie met dubbeltarief, komt net wat beter uit dan enkeltarief is mijn inschatting.
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Staat er toch achter? "komt net wat beter uit dan enkeltarief is mijn inschatting"leandres schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:16:
[...]
Waarom Engie en niet Delta als ik vragen mag?
Ik zou met zonnepanelen/overproductie ALTIJD dubbeltarief nemen.
Het meeste energie brengen die panelen op in normaal/hoog tarief.
Tenzij je onevenredig veel energie overdag verbruikt.
Dus ik ben benieuwd welke berekening je toepast.
Tenzij TLV 1 tarief is (zoals bij Eneco nu het geval is) dan maakt het imho niet uit of je laat afrekenen tegen dubbel- of enkeltariefbuiter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:19:
[...]
Ik zou met zonnepanelen/overproductie ALTIJD dubbeltarief nemen.
Het meeste energie brengen die panelen op in normaal/hoog tarief.
Tenzij je onevenredig veel energie overdag verbruikt.
Dus ik ben benieuwd welke berekening je toepast.
Tarieven zijn min of meer gelijk dacht ik, en de berichten of de Delta prijzen wel/niet nog aangepast gaan worden per 1 juli zijn wisselend.leandres schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:16:
[...]
Waarom Engie en niet Delta als ik vragen mag?
Dat klopt, dat was ik vergeten.leandres schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:23:
Tenzij TLV 1 tarief is (zoals bij Eneco nu het geval is) dan maakt het imho niet uit of je laat afrekenen tegen dubbel- of enkeltarief
Echter bij Engie is dat niet zo.
Dus nog steeds benieuwd hoe er gerekend wordt.
Ik geloof dit topic dan maar gewoon, maar toch bijzonder dat Eneco het niet weet. Of laat ik zeggen, één bepaalde medewerker (ik onthoud de naam even in het openbaar).
mailwisseling:
[bericht over tarieven, hier staat geen TLV in]
[mijn vraag over de TLV]
Dit lijkt mij vreemd gezien ik dan wel 9 dagen opzegtermijn heb. De leveringstarieven zijn wel al bekend, dan lijkt het mij dat de teruglevertarieven ook beschikbaar zijn?Hartelijk dank voor uw mail van 17 juni. Ik zal u hierbij verder helpen.
Ik heb daar helaas nog geen inzicht op. Per 1 juli ontvangen wij de teruglevertarieven. Ik adviseer u om dan nog eens contact met ons op te nemen.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik wens u een prettige dag toe!
Gelijk nog een vraagje; hoe factureren/crediteren jullie de teruglevering? Ik heb een overcapaciteit en lever op jaarbasis meer terug dan verbruik.
Uiteraard geldt dan de terugleververgoeding. Echter verandert dit tarief per 1-7 en wellicht tussentijds en per 1-1 opnieuw.
Begin mei ben ik klant geworden voor +- €0.58 terugleververgoeding. Dit tarief geldt van aanvang contract tot 1 juli.
Worden de verschillende tarieven per periode (en ook het verbruik) opgesomd en uitbetaald, of hoe werkt het met het uitbetalen van de teruglevering na een jaar, of bij opzegging contract?
Sjongejonge...Hartelijk dank voor uw mail van 21 juni. Ik zal u hierbij verder helpen.
Ik zou pas per 1 juli kunnen inzien wat uw teruglevertarief wordt. Daarnaast is het zo dat de teruglevering wordt verrekend op de jaarnota Dit wordt afgehaald van uw verbruikte energie. Wat dan overblijft is wat u terugkrijgt of wat u zal moeten bij betalen. En de verschillende tarieven worden daar ook in verwerkt.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik wens u een prettige dag toe!
Ik ben in april overgestapt naar Delta en heb het volgende in de mail:Possible schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:55:
Leveringsprijzen
per 1 juli 2022
DELTA Groene Stroom variabel
Vaste leveringskosten per maand
€ 5,40
Prijs per kWh
Enkeltarief
€ 0,34233
Dubbeltarief normaal
€ 0,36410
Dubbeltarief dal
€ 0,31915
Lijkt me dus niet zo aantrekkelijk om te blijven zitten: Engie zou het beter doen?
[ Voor 7% gewijzigd door Pannencouque op 21-06-2022 13:48 ]
Teruglevertarieven zijn gelijkt aan het enkeltarief?Pannencouque schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:47:
[...]
Ik ben in april overgestapt naar Delta en heb het volgende in de mail:
Leveringsprijzen
per 1 juli 2022
DELTA Groene Stroom variabel
Vaste leveringskosten per maand
€ 5,40
Prijs per kWh
Enkeltarief
€ 0,34233
Dubbeltarief normaal
€ 0,36410
Dubbeltarief dal
€ 0,31915
Lijkt me dus niet zo aantrekkelijk om te blijven zitten: Engie zou het beter doen?
Spoedaanvraag kan inderdaad alleen als je geen leverancier hebt, kwam al eerder voorbij in dit topic zoals ook de 200 euro waarborg. Echter deze dame vertelde dat je die 200 euro na 12 maanden terug krijgt bij 'goed betaalbedrag'. Dus geen idee wat er gebeurd als je binnen 12 maanden vertrekt bij Engie en een waarborgbedrag hebt betaald....
Bij het navragen van de TLV kreeg ik gasprijzen en enkeltarief stroom als antwoord. Bij het voluit schrijven van 'terugleververgoeding' was dit het antwoord:
Aha excuses. De terug lever tarieven zijn als volgt. €0,41741 per kWh op het enkel tarief €0,44367 per kWh op het normaal tarief €0,39347 per kWh op het dal tarief
Wanneer je je nu aanmeld zijn dit de tarieven voor de rest van het jaar mits het wijzigt.
Dit kan ten alle tijden wijzigen bij een variabele overeenkomst.
't is ook wat hè. Denk dat zelf de voorwaarden en tarievenlijst lezen nog beter is dan het navragen bij de klantenservice.Moet 't wel duidelijk aangegeven zijn (wat bij Eneco bijv. niet het geval is).leandres schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:53:
Bij Engie is het niet veel beter hoor. Net een gesprek gehad met hun KS. Dom geneuzel over 30 dagen wettelijke bedenktijd en dat je daarom niet direct over kunt stappen. Als ik ze wijs op het feit dat de wettelijke bedenktijd sinds 2014 is vastgesteld 14 dagen dan wordt het verhaal opeens anders en geven ze aan dat HUN 30 dagen hanteren wegens de wettelijke bedenktijd + omzetten netbeheerder. Iets wat, bij wederzijds goedvinden, bij Eneco gewoon in 1 dag geregeld kan worden.
Spoedaanvraag kan inderdaad alleen als je geen leverancier hebt, kwam al eerder voorbij in dit topic zoals ook de 200 euro waarborg. Echter deze dame vertelde dat je die 200 euro na 12 maanden terug krijgt bij 'goed betaalbedrag'. Dus geen idee wat er gebeurd als je binnen 12 maanden vertrekt bij Engie en een waarborgbedrag hebt betaald....
Bij het navragen van de TLV kreeg ik gasprijzen en enkeltarief stroom als antwoord. Bij het voluit schrijven van 'terugleververgoeding' was dit het antwoord:
[...]
Blijf me erover verbazen.
Natuurlijk krijg je die 200 euro terug op de jaarafrekening (of eindafrekening als je eerder weg gaat). Het is gewoon een borg.leandres schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Mocht er gestorneerd worden gedurende het jaar dan houden ze het recht om het nog een jaar vast te houden. Maar uiteindelijk is het 'gewoon' een vordering die jij hebt op Engie.
[ Voor 10% gewijzigd door RobertowNL op 21-06-2022 14:00 ]
Eerst noemde ze de lage variabele tarieven die @Pannencouque zojuist ook noemde (kaal 27ct normaal en 23ct dal). Toen aangegeven dat nieuwe klanten die vanaf 1-7 afnemen als het goed is een hoger tarief krijgen. Na een extra check bleek dat inderdaad te kloppen. De tarieven als ik per 1-7 een contract zou aangaan zouden gelijk liggen aan de huidige modelcontracttarieven (klantenservice, dus discutabel, maar oke, het is weer één bevestiging erbij).
Je kon niet net als bij Eneco alvast een voorschotbedrag afspreken onder geraamd verbruik/teruglevering. Daar kan na 1-7 pas weer contact over worden opgenomen.
Afsluitend feliciteerde ik ze met weer een nieuwe klant erbij. De mevrouw: "Tja, nou ja..., nja... waarschijnlijk moeten we gaan betalen...

Op mijn opmerking dat ze de teruggeleverde stroom vast wel weer met winst door konden verkopen reageerde ze niet geheel overtuigd.
SRK35ZS-W
Kan je er iets over roepen?
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2