Met z'n alleen naar Gewoon Energie 1 jaar vast met een terugleververgoeding van € -0,37166 per kWh...
Voor die ene cent is die flexibiliteit wel lekker denk ik. Maar goed, dat is een persoonlijke afweging.Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:01:
Met z'n alleen naar Gewoon Energie 1 jaar vast met een terugleververgoeding van € -0,37166 per kWh...
Maar eens kijken hoe ik de meterstanden bij Eneco krijg, want de slimme meter geeft ze niet door door een storing bij enexis.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik niet, zit nu nog bij Engie.Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:01:
Per 1 juli bij Eneco, en voor een cent ga ik niet overstappen….da’s 3 tientjes tot het najaar als ik geen overschot meer produceer.
Medio oktober kijk ik wel verder.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
IddJoKo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:07:
[...]
Ik niet, zit nu nog bij Engie.
Per 1 juli bij Eneco, en voor een cent ga ik niet overstappen….da’s 3 tientjes tot het najaar als ik geen overschot meer produceer.
En 36 cent is nog altijd veel meer dan de 5,5 cent die ik bij Essent kreeg.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Grappig, Engie lijkt vanaf 1 juli een goede kanshebber te zijn.JoKo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:07:
[...]
1000 kwh normaal en 1000 kwh dal.
Variabele leveringskosten normaal
€ -443,67
Normaaltarief per kWh
€ 0,44367
Variabele leveringskosten dal
€ -393,47
Daltarief per kWh
€ 0,39347
Bedoel je 35,82 cent? Als EB en ODE samen ongeveer 7 cent zijn, dan zijn die ook inclusief 9% BTW. En is de rekensom normaal minus BTW (de ODE en EB zijn immers nog niet toegevoegd omdat ze apart genoemd staan)?LangeFries schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:15:
Heb mail van Oxxio over de nieuwe tarieven voor het modelcontract gehad:
Stroom Tarieven vanaf 1-7-2022
Leveringstarief per kWh stroom - normaal € 0,39048
Leveringstarief per kWh stroom - dal € 0,32176
Energiebelasting per kWh stroom € 0,04010
Opslag duurzame energie per kWh stroom € 0,03325
De TLV wordt niet genoemd, aan het formuletje zal niks verandert zijn, dus enkel tarief zonder ode en btw, dus bijna 25 cent.
Doe s.v.p. een schermafbeelding of meer context, zodat we niet hoeven te raden hoe de tarieven bedoeld zijn. Bvd.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Wat is hier de bron?Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:22:
[...]
Grappig, Engie lijkt vanaf 1 juli een goede kanshebber te zijn.
1000 kwh normaal en 1000 kwh dal.
[...]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Zonder email gehad te hebben voor het opvragen van de tussentijdse nota op 15 jun, zie ik nu in de app de tussentijdse nota al staan 😀 ik was uitgegaan van circa €1350 terug. Echter zie ik dat het €1022 is geworden.
Iemand enig idee waar dat verschil in zit?
/f/image/Me7LWbiRTgpk4zp464UOdamG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door aGraPusher op 17-06-2022 10:49 ]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik ga zo Engie aanvragen met ingangsdatum 1 juli. Dan heb ik in ieder geval een goede basis en kan ik alsnog switchen als er iets beters voorbij komt.
Heb jij ook niet op 31 mei een bericht gehad met de veel lagere tarieven? Dan heeft het toch geen zin om te blijven zitten?JoKo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:07:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/qKeZyaZwBgmfBCNvri4ZTdQV.png?f=user_large)
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Het BTW-tarief kan ik niet gevonden krijgen (oude tarieven, en per 1 juli weer anders). Sowieso is het variabel en geen modelcontract (https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/). Weinig zin hier, om iedere maand te wisselen van e-leverancier...Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:31:
[...]
https://www.engie.nl/energie/flexibel/aanvragen/
Dit rekenformulier.
Heb ik per chat bevestigd gekregen:cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:40:
[...]
Het BTW-tarief kan ik niet gevonden krijgen (oude tarieven, en per 1 juli weer anders). Sowieso is het variabel en geen modelcontract (https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/). Weinig zin hier, om iedere maand te wisselen van e-leverancier...
Ach, het voordeel is dat je wel een lekker bedrag uitbetaald krijgt en geen last hebt van energieleveranciers die omvallen.Deze tarieven zijn inclusief BTW+ overheidsheffingen. De BTW word vooralsnog op 21% gehanteerd. De tarieven exclusief BTW+ overheidsheffingen worden gehanteerd als teruglever tarief, deze heb ik even niet zo snel bij de hand maar kun je vinden via de website wanneer je een aanbod berekend. Deze tarieven kunnen dagelijks wijzigen.
Iemand (iedereen?) die bij Eneco zit en op een modelcontract de hoofdprijs aan het binnentrekken is?
Via de algemene voorwaarden van het modelcontract wordt verwezen naar de algemene leveringsvoorwaarden waarin artikel 19.5 interessant kan zijn? Ik ga er een belletje aan wagen (update pending).
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leverings tarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheids-heffingen of de belastingen.
(dit zou betekenen dat we de goeie maanden nog maximaal kunnen tikken?)
tussentijdse update:
31 minuten aan de lijn en nog geen conclusie.
klantenservice, geen antwoord, doorverbonden naar zonnepaneelstoringsdienst(??!), die snapte mijn vraag en moest lachen, terugverbonden naar een expert (weer klantenservice). tussentijds 5 minuten per doorverbinding.
ik sta nu in de wacht terwijl de voorwaarden doorgenomen worden (is de claim....)
update 2 na afronden belletje.
update2:
de poging strandt bij de klantenservice. Ze kunnen het tarief niet 'blokkeren'.
Uiteindelijk ben ik voor mijn gevoel (gebaseerd op intonatie en twijfel in de stem) niet bij een expert uitgekomen maar gewoon bij een random vrij lijntje.
stellingen aan de telefoon:
* tarieven kunnen maar 2x per jaar gewijzigd worden
*je ontvangt een week voor prijswijziging een persoonlijk bericht (post of mail)
op de eerste stelling, dit lijkt mij flauwekul, of ze refereert hier naar de 1 januari / 1 juli tariefwijzigingen, maar heeft een klok/klepeltje. Anders zou ik buiten schot blijven want in maart over naar modelcontract, en op 7 juni een vernieuwd modelcontract.
Op de vraag of ik (gezien ik pas enkele dagen een vernieuwd modelcontract heb) buiten schot blijf kon geen conclusief antwoord gegeven worden, er heerst twijfel en de kennis van eigen voorwaarden en tarieven is niet sluitend aanwezig bij de klantenservice.
Ik ga de komende weken zien of ik bericht ontvang, zo ja dan gaan we 't lijstje van de TLV erbij pakken en (mogelijk) verkassen
TL;DR: bellen met Eneco met een lastige vraag is zonde van je tijd, 40 minuten in 't putje
Via de algemene voorwaarden van het modelcontract wordt verwezen naar de algemene leveringsvoorwaarden waarin artikel 19.5 interessant kan zijn? Ik ga er een belletje aan wagen (update pending).
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leverings tarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheids-heffingen of de belastingen.
tussentijdse update:
klantenservice, geen antwoord, doorverbonden naar zonnepaneelstoringsdienst(??!), die snapte mijn vraag en moest lachen, terugverbonden naar een expert (weer klantenservice). tussentijds 5 minuten per doorverbinding.
ik sta nu in de wacht terwijl de voorwaarden doorgenomen worden (is de claim....)
update2:
Uiteindelijk ben ik voor mijn gevoel (gebaseerd op intonatie en twijfel in de stem) niet bij een expert uitgekomen maar gewoon bij een random vrij lijntje.
*je ontvangt een week voor prijswijziging een persoonlijk bericht (post of mail)
op de eerste stelling, dit lijkt mij flauwekul, of ze refereert hier naar de 1 januari / 1 juli tariefwijzigingen, maar heeft een klok/klepeltje. Anders zou ik buiten schot blijven want in maart over naar modelcontract, en op 7 juni een vernieuwd modelcontract.
Op de vraag of ik (gezien ik pas enkele dagen een vernieuwd modelcontract heb) buiten schot blijf kon geen conclusief antwoord gegeven worden, er heerst twijfel en de kennis van eigen voorwaarden en tarieven is niet sluitend aanwezig bij de klantenservice.
Ik ga de komende weken zien of ik bericht ontvang, zo ja dan gaan we 't lijstje van de TLV erbij pakken en (mogelijk) verkassen
TL;DR: bellen met Eneco met een lastige vraag is zonde van je tijd, 40 minuten in 't putje
[ Voor 50% gewijzigd door dyrc op 17-06-2022 11:53 ]
@mathijshooi Toegevoegd aan TS, onder aan lijst:
S.v.p. aanpassen indien gewenst.Bron van deze informatie:
Ik denk dat je net als ik moet switchen...JoKo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:07:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/VH1RDLZ8mVOJcmcyuZEy15Ci.png?f=user_large)
@cj1 de TLV voor Engie is op normaaltarief € 0,44367 (BTW is niet relevant, pas als het naar een ondernemer wordt uitbetaald komt dat ter sprake en dan is het gewoon het actuele BTW tarief voor Energie.) Je krijgt gewoon 0.44367 per kWh uitbetaald per kWh normaal tarief.
Terugleververgoeding in daltarief is: € 0,39347
Terugleververgoeding bij enkelstroom is: € 0,41741 per kWh
Bron:
https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Volgens de chat staan deze dagtarieven na aanvraag onder voorbehoud vast tot 1 januari 2023.
Terugleververgoeding in daltarief is: € 0,39347
Terugleververgoeding bij enkelstroom is: € 0,41741 per kWh
Bron:
https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Volgens de chat staan deze dagtarieven na aanvraag onder voorbehoud vast tot 1 januari 2023.
Wanneer je akkoord gaat met het tarief zullen ze onder voorbehoud gehanteerd worden tot 01 januari
[ Voor 45% gewijzigd door Ep Woody op 17-06-2022 11:40 ]
Verzoekje, s.v.p. bij de communicatie vermelden over welk type contract je het hebt.Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:59:
@cj1 de TLV voor Engie is op normaaltarief € 0,44367 (BTW is niet relevant, pas als het naar een ondernemer wordt uitbetaald komt dat ter sprake en dan is het gewoon het actuele BTW tarief voor Energie.) Je krijgt gewoon 0.44367 per kWh uitbetaald per kWh normaal tarief.
PS Bij een variabel contract kunnen ze je op 1 juli vrolijk een lagere TLV in de maag splitsen.
Aangepast.cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Verzoekje, s.v.p. bij de communicatie vermelden over welk type contract je het hebt.
PS Bij een variabel contract kunnen ze je op 1 juli vrolijk een lagere TLV in de maag splitsen.
In jouw aanname dat de Eneco app juiste informatie geeft over je “opgespaarde tegoed”. Het is ook pas een keer of 50 hier gezegd dat die informatie niet klopt, dus je kon het niet wetenaGraPusher schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:34:
Zonder email gehad te hebben voor het opvragen van de tussentijdse nota op 15 jun, zie ik nu in de app de tussentijdse nota al staan 😀 ik was uitgegaan van circa €1350 terug. Echter zie ik dat het €1022 is geworden.
[Afbeelding]
Edit
2656-792=1864
1864x0,58=1081
Komt al aardig dicht in de buurt hè.
Tel daarbij nog even je vaste kosten op en haal je heffingskorting eraf en je zal heel dichtbij de 1022 zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 17-06-2022 11:16 ]
Woonenergie heeft nog geen informatie.
Dat modelcontract van woonenergie is wellicht best wel interessant.
Vraag me af of het nemen van enkeltarief dan nog extra gunstig is.
Oh wacht, het teruglever tarief is volgens de voorwaarden sowieso het kale enkeltarief.
Vraag me af of het nemen van enkeltarief dan nog extra gunstig is.
Oh wacht, het teruglever tarief is volgens de voorwaarden sowieso het kale enkeltarief.
Ah oké.. ik heb geen 0,58 maar 0,46€ per kWh. Al met al toch mega snel geregeld daar bij Eneco.cryptapix schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:11:
[...]
In jouw aanname dat de Eneco app juiste informatie geeft over je “opgespaarde tegoed”. Het is ook pas een keer of 50 hier gezegd dat die informatie niet klopt, dus je kon het niet weten
Edit
2656-792=1864
1864x0,58=1081
Komt al aardig dicht in de buurt hè.
Tel daarbij nog even je vaste kosten op en haal je heffingskorting eraf en je zal heeeel dichtbij de 1022 zitten.
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Tot heden blij met jaarcontract bij eneco met 46c terugleververgoeding. Was al die tijd dubben om te switchen naar variabel met 58c, maar als die nu naar 36c zakt pakt het goed uit. Wellicht in november nog een keer kijken of tarieven onder 46c zijn, want vanaf dan zal ik negatief salderen en ben je beter af met boete betalen en lager tarief verder gaan (anders kost mij alle kwhs in de winter ook 46c).
@cj1 United consumer variabel onbepaalde tijd is tot 1 januari:
€ 0.41504 per kWh normaal tarief
€ 0.31576 per kWh dal tarief
Er wordt nu nog gerekend met 21% BTW
Voor het modelcontract zijn de nieuwe tarieven nog niet bekend.
https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden/stap2.asp
€ 0.41504 per kWh normaal tarief
€ 0.31576 per kWh dal tarief
Er wordt nu nog gerekend met 21% BTW
Voor het modelcontract zijn de nieuwe tarieven nog niet bekend.
https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden/stap2.asp
Engie enkeltarief lijkt op € 0,41741 te zitten.
thanx dat je alles zo bijhoud!cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:52:
@mathijshooi Toegevoegd aan TS, onder aan lijst:
[...]
S.v.p. aanpassen indien gewenst.
Dankzij jouw lijstje zit ik nu 2 maanden comfortabel bij Eneco met ruim 10MW aan zonnepanelen (we wonen er nog niet maar warmtepomp etc word nog ingebouwd).
Ik ben benieuwd wat voor aanbod ze doen (de overige leveranciers).
Ik kan korting krijgen via het werk bij Budget energie maar met mijn panelen ben ik nogsteeds duurder uit dan bij Eneco. Had meer gehoopt dan 36ct maar dat de lever tarieven zakken is voor de winter ook mooi.

Vattenfall is nog steeds niet met tarieven gekomen vanaf 1 juli? Of blijft de TLV daar ruim onder de 10 cent?
Zit er nu met 1000 kWh TL/jaar na salderen...
[ Voor 4% gewijzigd door Playa del C. op 17-06-2022 11:48 ]
Vattenfall is zeer waarschijnlijk gewoon ruk..Playa del C. schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:47:
Vattenfall is nog steeds niet met tarieven gekomen vanaf 1 juli? Of blijft de TLV daar ruim onder de 10 cent?
😂mathijshooi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Vattenfall is zeer waarschijnlijk gewoon ruk..
Waar zullen we heen switchen @mathijshooi. Mooie chaos dit. Ik hou er van haha.
S.v.p. screenshots en url's. Bij Engie kom ik er niet uit of de tarieven actueel of oude koek zijn.mathijshooi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Engie enkeltarief lijkt op € 0,41741 te zitten.
Zie: Ep Woody in "Het grote terugleververgoeding topic"cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:00:
[...]
S.v.p. screenshots en url's. Bij Engie kom ik er niet uit of de tarieven actueel of oude koek zijn.
Dank voor de context. Die 2 woorden "onder voorbehoud" zeggen alles; garantie tot aan de deur.Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:59:
[...]
Dat heb je voor ieder modelcontract. Als er oorlog uitbreekt zullen de prijzen omhoog gaan...cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Dank voor de context. Die 2 woorden "onder voorbehoud" zeggen alles; garantie tot aan de deur.
Net zelf ook even in de chat gehangen.cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Dank voor de context. Die 2 woorden "onder voorbehoud" zeggen alles; garantie tot aan de deur.
Elektriciteit €0,41741
Elektrciteit normaal €0,44367
Elektriciteit dal €0,39347
Dit is kaal. Tarieven op de website daar zijn nu incl. 21% btw nog.
TLV is kale enkeltarief.
Voorbehoud is algemeen en je accordeert tarieven die nu gelden en is een algemene disclaimer gedurende de looptijd dat als er iets gebeurd en ze moeten aanpassen, dat ze dan kunnen aanpassen en tarieven niet per definitie vaststaan tot 1 januari (hebben vast geleerd van het voorjaar).
Toevoeging: dit staat ook in de voorwaarden van Engie -> tarieven mogen altijd aangepast worden en moet minstens 10 dagen van te voren worden aangekondigd.
[ Voor 9% gewijzigd door TimmiT28 op 17-06-2022 12:28 ]
Waarom niet gewoon wachten tot de nieuwe tarieven en het contract bekend is?dyrc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:51:
Iemand (iedereen?) die bij Eneco zit en op een modelcontract de hoofdprijs aan het binnentrekken is?
tussentijdse update:
update2:
Ik wacht gewoon af, kan er nu verder toch weinig mee.
Engie doet een beetje flauw, omdat mijn overstapdatum binnen de 30 dagen ligt willen ze een waarborgsom van 200 euro...
10MW aan zonnepanelen, heb je een heel stuk land waar je 25.000-30.000 stuks op hebt liggen? Nice!ApC_IcE schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:45:
[...]
thanx dat je alles zo bijhoud!
Dankzij jouw lijstje zit ik nu 2 maanden comfortabel bij Eneco met ruim 10MW aan zonnepanelen (we wonen er nog niet maar warmtepomp etc word nog ingebouwd).
Ik ben benieuwd wat voor aanbod ze doen (de overige leveranciers).
Ik kan korting krijgen via het werk bij Budget energie maar met mijn panelen ben ik nogsteeds duurder uit dan bij Eneco. Had meer gehoopt dan 36ct maar dat de lever tarieven zakken is voor de winter ook mooi.
10Mwh heb je geen 25000 panelen voor nodig man 😂
Maar dat stond er dan ook niet ;-) Mw versus MwhNileZ_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:13:
Bedoel je hierboven met kaal: zonder BTW, zonder EB en zonder ODE?TimmiT28 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:23:
[...]
Net zelf ook even in de chat gehangen.
Elektriciteit €0,41741
Elektrciteit normaal €0,44367
Elektriciteit dal €0,39347
Dit is kaal. Tarieven op de website daar zijn nu incl. 21% btw nog.
TLV is kale enkeltarief.
Oftewel de Engie s2-2022 TLV = 41,741 cent (ex. BTW)?
Lekker bezig met de eenheden...NileZ_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:13:
10 MWh = 10.000 kWh en dat is rond de 30 panelen i.c.m een jaaropbrengst.
10 MW = 10.000.000 W en dat is rond de 30.000 panelen.
De laatste is dan met de aanname dat er 10 MWp (megawattpiek) wordt bedoeld.
De terugleververgoeding is:cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:18:
[...]
Bedoel je hierboven met kaal: zonder BTW, zonder EB en zonder ODE?
Enkel: €0,41741
Normaal €0,44367
Dal €0,39347
BTW bestaat niet voor de terugleververgoeding naar een consument, dus zou je ex btw kunnen noemen.
Ik heb ook bericht gehad en meteen actie ondernomen ivm de opzegtermijn van 30 dagen.kevinjkok schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:37:
[...]
Heb jij ook niet op 31 mei een bericht gehad met de veel lagere tarieven? Dan heeft het toch geen zin om te blijven zitten?
[Afbeelding]
Die 69/62 cent die wij kregen gaan we voorlopig niet meer zien.
Eneco leek mij toen een betere optie, einde maand zijn alle tarieven bekend, maar zoals ik al schreef, voor een cent ga ik niet overstappen. (dat deden we wel in de tijd dat we 8/11 cent kregen
Wat heb jij gedaan? Nog steeds Engie na 1 juli?
Ik heb het als verhuizing ingeschoten en als het goed is gaat er nu een bericht naar bijzonder beheer om de verhuizing om te zetten in een normale aanvraag en met een pleidooi erbij waarom er geen waarborgsom gevraagd hoeft te worden. Lang leve eventjes overstappen...

[ Voor 28% gewijzigd door Ep Woody op 17-06-2022 13:25 ]
Precies de reden waarom ik Mwh gebruik in mn reactie. Toegegeven, ik had de aanname gedaan dat hij ook Mwh aanhaalde. Iets met snel lezen en MW standaard sowieso niet gebruiken bij een particuliere installatie haha.Playa del C. schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:18:
[...]
Lekker bezig met de eenheden...
10 MWh = 10.000 kWh en dat is rond de 30 panelen i.c.m een jaaropbrengst.
10 MW = 10.000.000 W en dat is rond de 30.000 panelen.
De laatste is dan met de aanname dat er 10 MWp (megawattpiek) wordt bedoeld.
In dat geval had ik de afrekening van Eneco wel even willen zien trouwens. Lol.
Edit: wel grappig dat terwijl ik nu vraag bij Eneco naar de nieuwe tarieven, dat ze 'nog niet bekend' zijn haha. De antwoorden zijn toch sterk afhankelijk van welke medewerker je op welk moment treft.
[ Voor 13% gewijzigd door NileZ_ op 17-06-2022 13:28 ]
cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:18:
[...]
Bedoel je hierboven met kaal: zonder BTW, zonder EB en zonder ODE?
:strip_exif()/f/image/1PC2w07hej08Is0Y3oC0QjbW.jpg?f=fotoalbum_large)
Maakt het voor mij niet makkelijk.
Heb nu een Innova contract van 1 jaar met 37ct terugleververgoeding dat 5 juli ingaat.
Demi is goed bezig vandaag, ze heeft mij vanmorgen ook al geholpen.TimmiT28 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:29:
[...]
[Afbeelding]
Maakt het voor mij niet makkelijk.
Heb nu een Innova contract van 1 jaar met 37ct terugleververgoeding dat 5 juli ingaat.
Nog niets, wilde eerst kijken waar Eneco mee zou komen. Als jij voor Engie kiest, kan dat dan voor de hogere tarieven? Volgens mij moet ik voor het hogere tarief van Engie eerst overstappen naar een andere leverancier.JoKo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:21:
[...]
Ik heb ook bericht gehad en meteen actie ondernomen ivm de opzegtermijn van 30 dagen.
Die 69/62 cent die wij kregen gaan we voorlopig niet meer zien.
Eneco leek mij toen een betere optie, einde maand zijn alle tarieven bekend, maar zoals ik al schreef, voor een cent ga ik niet overstappen. (dat deden we wel in de tijd dat we 8/11 cent kregen)
Wat heb jij gedaan? Nog steeds Engie na 1 juli?
Dan is er toch nog geen eenduidigheid in de Engie TLV s2 2022.
Bij @TimmiT28 zegt ze "enkel"
En bij @Ep Woody zijn er bij Engie normaal, laag en enkel TLV's mogelijk.
Ik had nu de tijd om te bellen, en aangezien nu.nl gister een bericht had dat de Eneco tarieven naar beneden gaan leek t mij een prima moment.Viper® schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:46:
[...]
Waarom niet gewoon wachten tot de nieuwe tarieven en het contract bekend is?
Ik wacht gewoon af, kan er nu verder toch weinig mee.
Vastzetten en bellen als t toch het nieuwe tarief moet zijn leek me minder risicovol dan wachten en "sorry meneer de nieuwe tarieven zijn bekend".
in hindsight was wachten slimmer, had telegoontijd gescheeld (en hopelijk bespaar ik met mn post een ander die tijd)
Dat kan ik dus doen begin juli.kevinjkok schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Nog niets, wilde eerst kijken waar Eneco mee zou komen. Als jij voor Engie kiest, kan dat dan voor de hogere tarieven? Volgens mij moet ik voor het hogere tarief van Engie eerst overstappen naar een andere leverancier.
Mijn traject: 31 mei opgezegd bij Engie door bij Eneco een nieuw contract aan te gaan ingaande 1 juli.
In “mijn Engie” kan ik zien dat 30 juni de laatste (terug)leverings dag is
Vind het wel raar dat Engie 31 mei lagere tarieven geeft aan ons dan de tarieven die nu op het forum staan van 44 en 39 cent. Wie weet veranderd dat weer op 1 juli bij een nieuw contract. We gaan het zien. Eerst 1 juli afwachten in mijn geval.
Mocht Engie de tarieven van 44/39 cent voor normaal en dal in juli handhaven dan overweeg ik weer terug te gaan. Dat scheelt voor mij €250,- (bierviltje) itt Eneco.
Dus jij zult over moeten stappen anders krijg je wellicht de 31 mei tarieven.
[ Voor 4% gewijzigd door JoKo op 17-06-2022 14:01 ]
Ik kan kiezen of ik tegen normaal/dal of tegen enkel tarief afgerekend wil worden. Voor mij is Normaal/dal interessanter.cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:52:
Dan is er toch nog geen eenduidigheid in de Engie TLV s2 2022.
Ik krijg dit gevoel:pNileZ_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:53:
[...]
😂
Waar zullen we heen switchen @mathijshooi. Mooie chaos dit. Ik hou er van haha.
/f/image/TcFQ6IBb6NHlN1tlemaVV71Y.png?f=fotoalbum_large)
Als ik nu bij gewoon energie een jaarcontract afsluit kom ik op 0,39824 teruglevertarief (enkel ivm geen slimme meter). En een negatief maandbedrag van -€150,-, zouden ze dat ook maandelijks uitkeren? Dan heb ik ook niet veel zorg om de solvabiliteit van deze aanbieder.
Merci, dat tarief had ik nog niet in de lijst staan.kurkie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:45:
Als ik nu bij gewoon energie een jaarcontract afsluit kom ik op 0,39824 teruglevertarief (enkel ivm geen slimme meter).
Klopt het voor sommige aanbieders nog de oude tarieven (voor 1 juli) in de lijst staan? En voor andere aanbieders juist weer de nieuwe tarieven (vanaf 1 juli)?cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:55:
Een snel tussendoortje zoals ik deTLV's tot nu toe begrepen heb:
[Afbeelding]
De eerste is al gesprongen, maar de tweede durft nog niet
Klopt, als je enkel tarief hebt, heb je een hogere terugleververgoeding. Ik weet alleen niet of ik 1800 euro aan zo'n club uit zou willen lenen, zonder zekerheden of rente.kurkie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:45:
Als ik nu bij gewoon energie een jaarcontract afsluit kom ik op 0,39824 teruglevertarief (enkel ivm geen slimme meter). En een negatief maandbedrag van -€150,-, zouden ze dat ook maandelijks uitkeren? Dan heb ik ook niet veel zorg om de solvabiliteit van deze aanbieder.
Laat maar
[ Voor 96% gewijzigd door cryptapix op 17-06-2022 14:59 ]
Nou inmiddels contact opgenomen met van de Bron. Kosten voor openbreken energiecontract voor het laatste half jaar is 100 euro. En ik kan dus niet alleen gas afnemen daar! Dus ik zal daar dus helaas nog een half jaar mijn tijd uit moeten zitten tegen lage tlv tarieven, mooi waardeloos!
SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Hoezo uitlenen, ze geven aan een negatief maandbedrag. Maar of ze dat ook uitkeren is natuurlijk de vraag, ik kan het eens proberen. Heb altijd bedenktijd.Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:53:
[...]
Klopt, als je enkel tarief hebt, heb je een hogere terugleververgoeding. Ik weet alleen niet of ik 1800 euro aan zo'n club uit zou willen lenen, zonder zekerheden of rente.
Iedere maand dat jij een negatief maandbedrag hebt en je krijgt dat geld niet leen je geld aan ze uit. Dat loopt op tot 1800 euro.kurkie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:05:
[...]
Hoezo uitlenen, ze geven aan een negatief maandbedrag. Maar of ze dat ook uitkeren is natuurlijk de vraag, ik kan het eens proberen. Heb altijd bedenktijd.
Ja dat kan zeker._starbuck_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:50:
[...]
Klopt het voor sommige aanbieders nog de oude tarieven (voor 1 juli) in de lijst staan? En voor andere aanbieders juist weer de nieuwe tarieven (vanaf 1 juli)?
Antiek of ontbrekende TLV's graag hier melden, inclusief bronvermelding en schermafbeeldingen.
Bij voorbaat dank.
Hoe kom je bij die TLV?Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:38:
De nieuwe tarieven van Eneco zijn ook bekend:
[...]
Helaas naar beneden, maar dat was wel te verwachten.
Ik kreeg in deze mail enkel:
En enig idee hoe het zit met dat opgebouwde saldo? Want je saldeert pas na een jaar het verbruik en de oplevering. Dat is tot en met 1 juli voor 58 cent. Stel het is volgend jaar opeens 20 cent (bijv.), krijg je dan naar rato je geld? Of is het "met het tarief dat dan geldt"?Je variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,46654 (normaal tarief) per kWh en € 0,39823 (daltarief) per kWh.
Je vaste leveringskosten voor stroom worden € 5,40 per maand.
Eneco modelcontract
Normaal: 0.46654 per kwh
Dal: 0.39823 per kwh
Denk dat dit incl. belastingen is?
Normaal: 0.46654 per kwh
Dal: 0.39823 per kwh
Denk dat dit incl. belastingen is?
Terugleververgoeding staat niet in het mailtje?
Zo staat het exact bij Eneco in de mail:
Je nieuwe tarieven per 1 juli 2022
Je variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,46654 (normaal tarief) per kWh en € 0,39823 (daltarief) per kWh.
En dit zeggen ze in de FAQ over het nieuwe teruglevertarief:
Het teruglevertarief is gelijk aan het (normaal) stroomtarief. Houd er rekening mee dat dit tarief exclusief btw, overheidsheffingen, netbeheerkosten en vaste leveringskosten is.
De terugleververgoeding wijzigt dus wanneer het leveringstarief wijzigt, maar kan ook op een ander moment wijzigen.
Je variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,46654 (normaal tarief) per kWh en € 0,39823 (daltarief) per kWh.
En dit zeggen ze in de FAQ over het nieuwe teruglevertarief:
Het teruglevertarief is gelijk aan het (normaal) stroomtarief. Houd er rekening mee dat dit tarief exclusief btw, overheidsheffingen, netbeheerkosten en vaste leveringskosten is.
De terugleververgoeding wijzigt dus wanneer het leveringstarief wijzigt, maar kan ook op een ander moment wijzigen.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Lijkt me eigenlijk wel toch. Anders pleuren ze de TLV op 1 cent en ben je gezien bij wijze van spreke.Processorkoeler schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:08:
[...]
Hoe kom je bij die TLV?
Ik kreeg in deze mail enkel:
[...]
En enig idee hoe het zit met dat opgebouwde saldo? Want je saldeert pas na een jaar het verbruik en de oplevering. Dat is tot en met 1 juli voor 58 cent. Stel het is volgend jaar opeens 20 cent (bijv.), krijg je dan naar rato je geld? Of is het "met het tarief dat dan geldt"?
Ik heb zonnepanelen. Wat is mijn teruglevertarief?
De terugleververgoeding wijzigt dus wanneer het leveringstarief wijzigt, maar kan ook op een ander moment wijzigen
https://www.eneco.nl/klan...yYmVkcmFnLG9yZGVyd2FhcmRl
De terugleververgoeding wijzigt dus wanneer het leveringstarief wijzigt, maar kan ook op een ander moment wijzigen
https://www.eneco.nl/klan...yYmVkcmFnLG9yZGVyd2FhcmRl
[ Voor 27% gewijzigd door Mrk87 op 17-06-2022 16:11 ]
No idea, heb dit nog nooit gehad. En al die contracten lopen qua data door elkaar qua begin- en einddata. Maar ik zie zo veel streken van leveranciers dat dit me nog niet eens zou verbazen (met een ander tarief uiteraard).feye1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:10:
[...]
Lijkt me eigenlijk wel toch. Anders pleuren ze de TLV op 1 cent en ben je gezien bij wijze van spreke.
(
Wat is nou je vraag?Mrk87 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:11:
Ik heb zonnepanelen. Wat is mijn teruglevertarief?

Kan wel hoor, ik heb ook alleen gas bij Van de bron.DWinters1979 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:01:
Nou inmiddels contact opgenomen met van de Bron. Kosten voor openbreken energiecontract voor het laatste half jaar is 100 euro. En ik kan dus niet alleen gas afnemen daar! Dus ik zal daar dus helaas nog een half jaar mijn tijd uit moeten zitten tegen lage tlv tarieven, mooi waardeloos!
Maar dat kostte wel enige moeite.
edit van mij:Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:38:
De nieuwe tarieven van Eneco zijn ook bekend:
[...]
Helaas naar beneden, maar dat was wel te verwachten.
Waar haal jij de teruglevertarieven vandaan? Ik heb die niet ontvangen, enkel hoog en laag incl.Beste mevrouw, heer,
Hartelijk dank voor uw mail van 17 juni. Ik zal u hierbij verder helpen.
Ik heb daar helaas nog geen inzicht op. Per 1 juli ontvangen wij de teruglevertarieven. Ik adviseer u om dan nog eens contact met ons op te nemen.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik wens u een prettige dag toe!
Hier kun je het vinden: https://www.eneco.nl/klan...en/modelcontract-tarievenProcessorkoeler schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:19:
[...]
edit van mij:
[...]
Waar haal jij de teruglevertarieven vandaan? Ik heb die niet ontvangen, enkel hoog en laag incl.
Daar zeggen ze dus het volgende:
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Pff wat een prutsers bij die klantenservice weer dan.mvrooij schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Hier kun je het vinden: https://www.eneco.nl/klan...en/modelcontract-tarieven
Daar zeggen ze dus het volgende:
Ik ben benieuwd wat het antwoord is op die salderingsvraag. Met welk tarief keren ze uit, stel het verandert 3-4x in een jaar? Krijg ik dan van bijv. 1 mei tot 1 juli €0,58 en daarna het tarief wat ze nu aankondigen? Of rekenen ze na een kalenderjaar mooi met de dan geldende TLV?
Gaat wel om een paar honderd euro op deze manier.
De chat van Eneco geeft aan dat het ongeveer uit gaat komen op 0,35 cent (teruglevertarief met alle belastingen eraf) Maar ze is voor mijn gevoel niet 100% zeker van haar zaak.
Ik heb een mail van Eneco ontvangen:
Edit: zie ook www.eneco.nl/modelcontract-tarieven, en ik had even gemist dat het al wel was genoemd hier.Je nieuwe tarieven per 1 juli 2022
✓ Je variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,46654 (normaal tarief) per kWh en € 0,39823 (daltarief) per kWh.
✓ Je vaste leveringskosten voor stroom worden € 5,40 per maand.
[ Voor 15% gewijzigd door erwn op 17-06-2022 17:06 ]
Vrouw op de chat bij Enco gaat mij mailen met de exacte getallen waar ook het exacte teruglevertarief in zal komen te staan. Tevens geeft ze aan dat vanaf nu de tarieven iedere maand gaan veranderen en geen modelcontract meer is dat 3 of 6 maanden geldig is. Dit was voorheen nog niet toch?
Ik heb het teruglevertarief van eneco even uitgerekend, staat gewoon in de voorwaarden hoe: 0,36072ct
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Zo, ruim 20 cent er af bij Eneco. Wij kunnen het nog twee weken meepakken. Ben bijzonder benieuwd wat de rest van de aanbieders volgende week gaat publiceren. Werk aan de winkel voor @cj1 
En ook bijzonder benieuwd of Stedin ons dit jaar nog gaat bellen voor een schouw of MLOEA hier wel kan. Als het niet kan, krijgen we een creditnota, da's netjes. Dan is het tenminste voorspelbaar tegen welk tarief er geleverd en teruggeleverd wordt. Nu met de onduidelijkheid over hoe een redelijk tarief voor een terugleververgoeding toegepast in wordt, ja, bij dit soort zaken snap ik dat er zoiets als een ACM is.
En ook bijzonder benieuwd of Stedin ons dit jaar nog gaat bellen voor een schouw of MLOEA hier wel kan. Als het niet kan, krijgen we een creditnota, da's netjes. Dan is het tenminste voorspelbaar tegen welk tarief er geleverd en teruggeleverd wordt. Nu met de onduidelijkheid over hoe een redelijk tarief voor een terugleververgoeding toegepast in wordt, ja, bij dit soort zaken snap ik dat er zoiets als een ACM is.
Mail van Eneco in de pocket:
✓ Je variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,42716 per KWh.
Ik heb op dit moment een modelcontract met enkeltarief. Puur even ter bevestiging dit.
✓ Je variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,42716 per KWh.
Ik heb op dit moment een modelcontract met enkeltarief. Puur even ter bevestiging dit.
Jep hier ook, toch wel ok toch?
Wat nu exact de terugleververg. is zou je nu kunnen uitrekenen
Wat nu exact de terugleververg. is zou je nu kunnen uitrekenen
Hoe lees ik die tabel van vanmorgen om 10:59 op pagina 161? @cj1
Geven alleen de pijltjes in de 2e kolom aan dat hier nieuwe tarieven worden vermeld, en de rest zijn nog de oude tarieven tot 1 juli?
Of?
Deze dus:
https://tweakers.net/i/Nw...Io3m7JM8.png?f=user_large
Geven alleen de pijltjes in de 2e kolom aan dat hier nieuwe tarieven worden vermeld, en de rest zijn nog de oude tarieven tot 1 juli?
Of?
Deze dus:
https://tweakers.net/i/Nw...Io3m7JM8.png?f=user_large
[ Voor 32% gewijzigd door Naalroc op 17-06-2022 23:13 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja 46 of 42 min btw etcMaeve schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:19:
[Afbeelding]
Terugleververgoeding was 0,58, nu 0,46. Valt nog mee toch?
Dat klopt niet @Maeve. TLV is excl., dus daar gaan de BTW en overheidsbelastingen nog vanaf.[b]Maeve in "Het grote terugleververgoeding topic"Maeve
…
Zie post van @Srednier
Dus van €0,58 naar €0,36 vind ik een erg grote verlagingSrednier schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:37:
Ik heb het teruglevertarief van eneco even uitgerekend, staat gewoon in de voorwaarden hoe: 0,36072ct

Dus waar je in juni €1000 zou ontvangen is datzelfde in juli €620 waard.
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV
Van die 46 moet btw/ODE etc. nog af, van die 58 niet. Dus appels en peren. Van die 46 krijg je 36.Maeve schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:19:
[Afbeelding]
Is het zo dat alle leveranciers per 1 juli de prijzen gaan aanpassen? Of verschilt dat ook nog?
[ Voor 5% gewijzigd door DV_ZED op 17-06-2022 18:37 ]
Ok, right. 🙄cryptapix schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:31:
[...]
Van die 46 moet btw/ODE etc. nog af, van die 58 niet. Dus appels en peren. Van die 46 krijg je 36.
Mijn post was een letterlijke kopie. En je hebt gelijk. De kleine lettertjes hierbij:cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Bedoel je 35,82 cent? Als EB en ODE samen ongeveer 7 cent zijn, dan zijn die ook inclusief 9% BTW. En is de rekensom normaal minus BTW (de ODE en EB zijn immers nog niet toegevoegd omdat ze apart genoemd staan)?
Doe s.v.p. een schermafbeelding of meer context, zodat we niet hoeven te raden hoe de tarieven bedoeld zijn. Bvd.
Deze leveringstarieven gelden bij een jaarlijks verbruik tot 10.000 kWh en 5.000 m³, zijn inclusief regiotoeslag gas en onder voorbehoud van overheidsbesluiten of onvoorziene ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas. Alle genoemde tarieven zijn inclusief 9% btw. Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt er een tijdelijk btw-tarief van 9%. Dit verrekenen we op je jaarnota. Energiebelasting en opslag duurzame energie zijn overheidsheffingen die we afdragen aan de overheid. Daarnaast betaal je aan ons netbeheerkosten voor je aansluiting en voor het transport van stroom en/of gas. Wij dragen die kosten af aan je netbeheerder. De netbeheerkosten worden op de jaarnota per dag verrekend. Dit komt omdat de jaarnota meerdere kalenderjaren kan betreffen en netbeheerkosten in de regel jaarlijks wijzigen. Bij Oxxio betaal je via automatische incasso. De Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017, de Kwaliteitscriteria, het Voorwaardenoverzicht en de Modelcontractvoorwaarden zijn van toepassing. Je vindt ze op Oxxio.nl/voorwaarden.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Wat je even vergeet is dat ze de normale tarieven ook verlaagd hebben. Daar betaal je ook minder voor. Ik snap dat als je saldeert je daar maling aan hebt. Echter vinden 95% van de medelanders dat waarschijnlijk heel erg welkom die verlaging._Slick_Rick_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:30:
[...]
Dat klopt niet @Maeve. TLV is excl., dus daar gaan de BTW en overheidsbelastingen nog vanaf.
Zie post van @Srednier
[...]
Dus van €0,58 naar €0,36 vind ik een erg grote verlaging(-38%)
Dus waar je in juni €1000 zou ontvangen is datzelfde in juli €620 waard.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik ga er wel vanuit als ik her bedrag terug reken is het tegoed zoals hun het noemen het terug lever bedrag van nu.padoempats schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:27:
[...]
Als je tussentijdse nota opvraagt (met jaarcontract), betekent dat wel dat dat het moment van salderen is, en je daarna een nieuwe periode van salderen begint tot einde (jaar)contract?
Niet het nieuwe wat ik vandaag er email ontving.
Krijg 4950 terug nu voor 3 maanden 👍
Wat Eneco tegen mij zei was dat het eigenlijk een eindafrekening is maar dan met een kortere looptijd, en zonder het opzeggen.vincenttor schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:54:
[...]
Ik ga er wel vanuit als ik her bedrag terug reken is het tegoed zoals hun het noemen het terug lever bedrag van nu.
Niet het nieuwe wat ik vandaag er email ontving.
Krijg 4950 terug nu voor 3 maanden 👍
Dit was natuurlijk wel een medewerker van de klantenservice, en niet allemaal zeggen daar dezelfde dingen, dus we shall see..
Heb het geld in elk geval op de rekening staan inmiddels dus prima wat mij betreft.
Het salderen vindt plaats over een contractjaar of eindigt eerder wanneer het contract beeindigd wordt, dat is bepaald door de ACM. Dus zonder tussentijdse betaling zonder het contract te beeindigen heeft geen invloed op de salderingsperiode. Eerder was ook al bevestigd dat salderen eerst plaats vindt over de periode van hetzelfde tarief.
In voorbeeld geval: Stel je hebt tot 1 juli 6000kWh terug geleverd voor 58ct, hierna ga je nog 6000kWh terug leveren voor 36ct. Daarna neem je in de winter 10000kWh af. De afrekening na het jaar wordt dan 2000 kWh voor 58ct.
In dit geval doe je er slim aan om je contract met eneco te beeindigen per 1 juli. Je krijgt dan de eerste 6000 kWh uitbetaald tegen 58ct. Gewoon vrij vlot daarna weer naar eneco, dan betaal je dus voor de 4000kWh die je niet meer kunt salderen het huidige tarief van 46/39ct (zeg gem 42ct) Je wint door deze actie dus 4000kWh* (0,58-0,42) = 640 euro. Toch de moeite waard.
Maar een tussentijdse afrekening voldoet niet om bovenstaand te halen
In voorbeeld geval: Stel je hebt tot 1 juli 6000kWh terug geleverd voor 58ct, hierna ga je nog 6000kWh terug leveren voor 36ct. Daarna neem je in de winter 10000kWh af. De afrekening na het jaar wordt dan 2000 kWh voor 58ct.
In dit geval doe je er slim aan om je contract met eneco te beeindigen per 1 juli. Je krijgt dan de eerste 6000 kWh uitbetaald tegen 58ct. Gewoon vrij vlot daarna weer naar eneco, dan betaal je dus voor de 4000kWh die je niet meer kunt salderen het huidige tarief van 46/39ct (zeg gem 42ct) Je wint door deze actie dus 4000kWh* (0,58-0,42) = 640 euro. Toch de moeite waard.
Maar een tussentijdse afrekening voldoet niet om bovenstaand te halen
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Waar kan ik zien of het om een oud of nieuw tarief gaat? In sommige rijen staat het expliciet vermeld, maar is sommigen niet? Bijvoorbeeld WoonEnergie: niet of oud?cj1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Ja dat kan zeker.
Antiek of ontbrekende TLV's graag hier melden, inclusief bronvermelding en schermafbeeldingen.
Bij voorbaat dank.
Misschien kijk ik niet goed?
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2