SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Kun je dit eens uitleggen? Met welk tarief salderen ze dan bij de eindafrekening? Niet hetgeen wat in het begin is opgebouwd toch?Srednier schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:38:
Het salderen vindt plaats over een contractjaar of eindigt eerder wanneer het contract beeindigd wordt, dat is bepaald door de ACM. Dus zonder tussentijdse betaling zonder het contract te beeindigen heeft geen invloed op de salderingsperiode. Eerder was ook al bevestigd dat salderen eerst plaats vindt over de periode van hetzelfde tarief.
In voorbeeld geval: Stel je hebt tot 1 juli 6000kWh terug geleverd voor 58ct, hierna ga je nog 6000kWh terug leveren voor 36ct. Daarna neem je in de winter 10000kWh af. De afrekening na het jaar wordt dan 2000 kWh voor 58ct.
In dit geval doe je er slim aan om je contract met eneco te beeindigen per 1 juli. Je krijgt dan de eerste 6000 kWh uitbetaald tegen 58ct. Gewoon vrij vlot daarna weer naar eneco, dan betaal je dus voor de 4000kWh die je niet meer kunt salderen het huidige tarief van 46/39ct (zeg gem 42ct) Je wint door deze actie dus 4000kWh* (0,58-0,42) = 640 euro. Toch de moeite waard.
Maar een tussentijdse afrekening voldoet niet om bovenstaand te halen
Zullen we allemaal bij de ACM maar een klacht indienen over Eneco?
Is er al zicht op een club die meer over heeft voor onze groene kWh-tjes
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Klacht voor wat? Niet voor de prijs lijkt me. Eneco doet het heel netjes met een TLV van 100% van het LT.ursusMaritimus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:31:
Wat? Van 58 cent naar 36 cent !!
Zullen we allemaal bij de ACM maar een klacht indienen over Eneco?
Is er al zicht op een club die meer over heeft voor onze groene kWh-tjes
Hij maakt een grapje.cryptapix schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:46:
[...]
Klacht voor wat? Niet voor de prijs lijkt me. Eneco doet het heel netjes met een TLV van 100% van het LT.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ten eerste, salderen gaat altijd per kWh. En het begint met de kWh's in dezelfde tariefperiode. Wanneer deze opgesaldeerd zijn gaan ze over naar de andere tariefperiode (dus die dure van 58 ct). Dat is dus wat je niet wilt want je kunt ze nu goedkoper inkopen. Dus om te voorkomen dat ze jouw dure kWh's gaan opsalderen moet dat in een ander contract liggen, dan kunnen ze daar niet meer bijProcessorkoeler schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:30:
[...]
Kun je dit eens uitleggen? Met welk tarief salderen ze dan bij de eindafrekening? Niet hetgeen wat in het begin is opgebouwd toch?
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
De pijlen zijn relatief, gaat de prijs omhoog of omlaag in vergelijking tot het vorige tarief.Naalroc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:49:
Hoe lees ik die tabel van vanmorgen om 10:59 op pagina 161? @cj1
Geven alleen de pijltjes in de 2e kolom aan dat hier nieuwe tarieven worden vermeld, en de rest zijn nog de oude tarieven tot 1 juli?
Niet percé 1 juli...
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Klopt dit? Gezien ik ook andere bedragen naar voren zie komen.
Vervelend nu, die prijsverlagingen 🤡
[ Voor 18% gewijzigd door Henkoes op 18-06-2022 00:13 ]
WoonEnergie is nog de oude TLV.Perzikvrucht schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Waar kan ik zien of het om een oud of nieuw tarief gaat? In sommige rijen staat het expliciet vermeld, maar is sommigen niet? Bijvoorbeeld WoonEnergie: niet of oud?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
cj1, is het makkelijk om een extra kolom te maken met de nieuwe tarieven per 1 juli?
Idd! Nu heb ik bijv verwarring of het Engie tarief ook na 1 juli geldt.Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:12:
[...]
cj1, is het makkelijk om een extra kolom te maken met de nieuwe tarieven per 1 juli?
De eindstand welke nu het meest voordelig is is zo lastig op te maken.
Ja klopt, je saldeert per kWh. Maar stel je verbruikt dus 8000 en wekt 10.000 op, heb je 2K overschot. Maargoed, met welk tarief betalen ze die 2000 uit? een tarief van bijv. 4 april, 8 augustus of 31 december? Gezien je een groot deel in de zomer opwekt.Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:05:
[...]
Ten eerste, salderen gaat altijd per kWh. En het begint met de kWh's in dezelfde tariefperiode. Wanneer deze opgesaldeerd zijn gaan ze over naar de andere tariefperiode (dus die dure van 58 ct). Dat is dus wat je niet wilt want je kunt ze nu goedkoper inkopen. Dus om te voorkomen dat ze jouw dure kWh's gaan opsalderen moet dat in een ander contract liggen, dan kunnen ze daar niet meer bij
Jij zegt dus nu, per 1-7 opzeggen en weer terug? Of gewoon een tussentijdse afrekening vragen?
Ja goeie vraag, dat stukje heb ik ook geen antwoord op. Dus nadat het opgesaldeerd is in dezelfde periode welke periode ze daarna pakken in het geval dat er 3 tarieven zijn geweest in hetzelfde contractjaar.Processorkoeler schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:36:
[...]
Ja klopt, je saldeert per kWh. Maar stel je verbruikt dus 8000 en wekt 10.000 op, heb je 2K overschot. Maargoed, met welk tarief betalen ze die 2000 uit? een tarief van bijv. 4 april, 8 augustus of 31 december? Gezien je een groot deel in de zomer opwekt.
Jij zegt dus nu, per 1-7 opzeggen en weer terug? Of gewoon een tussentijdse afrekening vragen?
Wat me wel duidelijk is dat een tussentijdse afrekening alleen een oplossing is wanneer je geen bank wilt spelen voor een energieleverancier die in de huidige tijd zomaar falliet kan gaan / huidige inflatie.
De tussentijdse afrekening heeft geen invloed op de salderingsperiode.
Op die vraag zoek ik al heel lang antwoord, maar ze weten 't zelf ook niet. Heel vervelend want het scheelt gewoon een paar €100. Ik had als idee om nu maar even tussentijds te 'salderen' middels uitbetaling. Worst case scenario verbruik ik later meer dan dat de opwek was, maar de TLV was €0.58 en afname is nu al lager dan dat. Alsnog winst dus.Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:45:
[...]
Ja goeie vraag, dat stukje heb ik ook geen antwoord op. Dus nadat het opgesaldeerd is in dezelfde periode welke periode ze daarna pakken in het geval dat er 3 tarieven zijn geweest in hetzelfde contractjaar.
Wat me wel duidelijk is dat een tussentijdse afrekening alleen een oplossing is wanneer je geen bank wilt spelen voor een energieleverancier die in de huidige tijd zomaar falliet kan gaan / huidige inflatie.
De tussentijdse afrekening heeft geen invloed op de salderingsperiode.
Misschien iemand die mee wilt helpen om dit te onderzoeken? Want het gaat om veel centen.
Volgens mij kan het cashen van de 58ct nooit kwaad. vanaf 1 juli bouw je ook weer wat op waarmee je weer kunt salderen. wanneer de prijzen verder dalen vanaf 1 oktober kun je dan ook weer gaan cashen. Als ze stijgen blijf je lekker zitten om te salderen. Wij als consument hebben best veel macht met deze keuzesProcessorkoeler schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:48:
[...]
Op die vraag zoek ik al heel lang antwoord, maar ze weten 't zelf ook niet. Heel vervelend want het scheelt gewoon een paar €100. Ik had als idee om nu maar even tussentijds te 'salderen' middels uitbetaling. Worst case scenario verbruik ik later meer dan dat de opwek was, maar de TLV was €0.58 en afname is nu al lager dan dat. Alsnog winst dus.
Misschien iemand die mee wilt helpen om dit te onderzoeken? Want het gaat om veel centen.
Nice, dan is dat voorlopig het plan. Enig idee hoe je snel 'heen en weer' kan? 9 dagen opzegtermijn bij Eneco, dat kan alvast per 1-7 worden ingesteld. Maargoed, dan nog naar een 2e partij en daar zsm weer weg? Opzegtermijntje gebruiken?Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:55:
[...]
Volgens mij kan het cashen van de 58ct nooit kwaad. vanaf 1 juli bouw je ook weer wat op waarmee je weer kunt salderen. wanneer de prijzen verder dalen vanaf 1 oktober kun je dan ook weer gaan cashen. Als ze stijgen blijf je lekker zitten om te salderen. Wij als consument hebben best veel macht met deze keuzes
Denk dat het administratief één mega rompslomp wordt als je in 1 week van- en naar 2 aanbieders gaat. Oeioei dat wordt handmatig meterstanden bijhouden haha
Op zich hoeft het allemaal niet eens zo snel, zoals het er uit ziet zitten er een paar meer leveranciers rond de 36ct vanaf 1 juli. Het enige is dat je niet onnodig lang bij een partij als Innova blijft zitten vanwege het risico op fallissementProcessorkoeler schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:56:
[...]
Nice, dan is dat voorlopig het plan. Enig idee hoe je snel 'heen en weer' kan? 9 dagen opzegtermijn bij Eneco, dat kan alvast per 1-7 worden ingesteld. Maargoed, dan nog naar een 2e partij en daar zsm weer weg? Opzegtermijntje gebruiken?
Denk dat het administratief één mega rompslomp wordt als je in 1 week van- en naar 2 aanbieders gaat. Oeioei dat wordt handmatig meterstanden bijhouden haha
Hmm ligt aan de tarieven,als er eentje nog voor 60 ct zit, wil ik daar zsm bij (als voorbeeld).Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:03:
[...]
Op zich hoeft het allemaal niet eens zo snel, zoals het er uit ziet zitten er een paar meer leveranciers rond de 36ct vanaf 1 juli. Het enige is dat je niet onnodig lang bij een partij als Innova blijft zitten vanwege het risico op fallissement
Maar ook voor de solvabilitieit inderdaad. Ben bewust naar Eneco gedaan vanwege de hoge TLV, maar ook de financiële positie van Eneco. Die valt (doorgaans) niet zo snel om.
Overstappen kan ook aan het begin vd herfst als je dagelijkse overschot weer flink daalt. En dan naar de allergoedkoopste om te overwinteren, en eind februari weer naar de duurste.
Als ik zo even rondkijk is het voordeel van een tweede meter ook weer weg, scheelt weer een meterkast ombouwen.
In mijn geval met vast contract voor 46c tlv is 2e meter interessant als levertarief onder 40c zaktpirke schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 02:18:
Ik ben ondertussen gewend aan die 58 cent, dat wordt afkicken...
Overstappen kan ook aan het begin vd herfst als je dagelijkse overschot weer flink daalt. En dan naar de allergoedkoopste om te overwinteren, en eind februari weer naar de duurste.
Als ik zo even rondkijk is het voordeel van een tweede meter ook weer weg, scheelt weer een meterkast ombouwen.
Misschien idee om nieuwe tabel te maken met alleen de tarieven vanaf 1 juli. Scheelt een hoop vragen de komende dagen.

Helemaal mee eens, want op mijn vraag wat nu de oude en nieuwe tarieven zijn kreeg ik geen duidelijk antwoord van @cj1mathijshooi schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Misschien idee om nieuwe tabel te maken met alleen de tarieven vanaf 1 juli. Scheelt een hoop vragen de komende dagen.
Maar een aanduiding wat de oude en nieuwe tarieven zijn in de oude tabel werkt ook, en bespaard werk; bv. door de nieuwe een kleurtje te geven.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maar aangezien er ook wel eens verschil is tussen bestaande of nieuwe klanten, wacht ik wel gewoon af wat straks de vergelijking site weer aan gaat bieden, want op dit moment kun je nergens meer iets afsluiten....Naalroc schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:23:
[...]
Helemaal mee eens, want op mijn vraag wat nu de oude en nieuwe tarieven zijn kreeg ik geen duidelijk antwoord van @cj1
Maar een aanduiding wat de oude en nieuwe tarieven zijn in de oude tabel werkt ook, en bespaard werk; bv. door de nieuwe een kleurtje te geven.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is vrijwilligerswerk he!Naalroc schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:23:
[...]
Helemaal mee eens, want op mijn vraag wat nu de oude en nieuwe tarieven zijn kreeg ik geen duidelijk antwoord van @cj1
Geef hem even tijd, het is niet dat jij/wij een servicecontract met hem hebben en dat wanneer wij zeggen: Spring! Dat hij vraagt: hoe hoog.
Wat let je om een nieuwe tabel te maken met de oude info
Oftewel: geef @cj1 even tijd om te reageren...
Enige tip die ik kan geven is blijven bellen, tot je iemand aan de lijn krijgt die aangeeft dat het wel kan en dan ook vragen om het schriftelijk te bevestigen. Eventueel noemen dat je van andere klanten weet dat het wel kan, misschien helpt dat.DWinters1979 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:11:
[...]
Ja de jongen die ik aan de lijn had kwam niet echt over alsof hij er al lang werkte.
Heb jij tips voor mij?
Bij mij begon het met een telefoontje om te vragen of alleen gas mogelijk was. Ik heb namelijk een 3-jarig contract (dat nu nog ruim 2 jaar loopt) met een gunstig tarief voor gas, maar wilde begin dit jaar overstappen naar Eneco vanwege de hogere TLV.
Ik kreeg toen te horen dat dit kon en dat mijn gas-contract voor het bestaande tarief zou doorlopen. Daarop heb ik bij Eneco een contract aangevraagd voor alleen E, maar vlak voordat dat in zou gaan, kreeg ik een bericht van Vandebron over de eindafrekening en jammer dat ik weg ging enz. Uiteraard meteen contact opgenomen, want voor G wil ik helemaal niet weg.
En toen begon de ellende, want alleen gas kon helemaal niet, dus of ik maar even snel een andere gas-leverancier wilde zoeken.
Gelukkig hadden ze bij mijn eerste telefoontje wel een aantekening gemaakt in mijn dossier en ontkenden ze ook niet dat ze mij kennelijk verkeerde informatie hadden gegeven. Ik heb ook nog contact gehad met de ACM of dit wel mag, maar dat blijkt zo te zijn. Energieleveranciers zijn niet verplicht om alleen E of G aan te bieden, ze mogen er ook voor kiezen om het alleen gecombineerd aan te bieden.
Op dat moment was ik al blij als ze de overstap naar Eneco op de een of andere manier zouden kunnen blokkeren, want het financieel nadeel van een nieuw gas-contract zou groter zijn dan het voordeel van de hogere TLV.
Maar nogal onverwacht kreeg ik toen bericht dat alleen gas toch mogelijk was. En sinds half maart zit ik nu bij Eneco voor E en nog bij Vandebron voor G.
Heb het id dat we sommige nieuwe tarieven nog niet binnen hebben he cq in de tabel hebben op het moment...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Helemaal mee eens, het is vrijwilligers werk en ik denk dat iedereen daar ook blij mee is; maar jouw commentaar slaat verder nergens op: de tabel wordt regelmatig aangepast, en nieuwe tarieven er in gezet, alleen weet nu niemand wat de oude tarieven en de nieuwe zijn, dus als @cj1 dan gelijk die regel een highlight geeft of zoiets, of een extra kolom om aan te geven dat deze lijn een nieuw tarief bevat, dan is dat nauwelijks meer werk, vandaar mijn suggestie om de bestaande tabel aan te passen in plaats van een hele nieuwe te maken.ybos schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Het is vrijwilligerswerk he!
Geef hem even tijd, het is niet dat jij/wij een servicecontract met hem hebben en dat wanneer wij zeggen: Spring! Dat hij vraagt: hoe hoog.
Wat let je om een nieuwe tabel te maken met de oude info
Oftewel: geef @cj1 even tijd om te reageren...
Ik hoop dat dit nu duidelijk is.
Met dank aan @cj1 !
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
/f/image/HHTNIL1yEltkiOZVAMmEAKTx.png?f=fotoalbum_large)
Dus let op, voor NIEUWE klanten na 1 juli:
€0,41 voor Enkeltarief.
Ik heb zelf een terugloopmeter met dubbel telwerk en vraag mij af of ik op dit voordelige enkeltarief kan komen. De TF-signaal is al een jaar uitgezet en daardoor werkt het daltarief niet meer.
Iemand hier ervaring mee?
Kun je niet gewoon aan Delta vragen om een offerte met enkeltarief? Ik heb het idee dat je als klant zelf de keuze kunt maken tussen enkel- of dubbeltarief (maar misschien heb ik het mis).bmoorman schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:11:
Hier is een die Eneco van de troon kan stoten: Ik heb de nieuwe tarieven van Delta gisteren op de chat ontvangen.
[Afbeelding]
€0,41 voor Enkeltarief.
Ik heb zelf een terugloopmeter met dubbel telwerk en vraag mij af of ik op dit voordelige enkeltarief kan komen. De TF-signaal is al een jaar uitgezet en daardoor werkt het daltarief niet meer.
Bovendien lijkt het me dat je uberhaupt geen dubbeltarief kunt krijgen op een analoge meter nu het TF-signaal is uitgezet.
Tarieven vanuit de netbeheerder..?Niek_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:10:
Trouwens, als je geen energiecontract afsluit dan krijg je de tarieven vanuit de netbeheerder. Die zijn over het algemeen aan de hoge kant, hoe zou het daar met de TLV zitten?
Nice, 45cnt tov 36cnt is voor mij genoeg om 1 juli van eneco naar delta te gaan in ieder geval (voor de komende zon-maanden)... Dank voor de navraag.bmoorman schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:11:
Hier is een die Eneco van de troon kan stoten: Ik heb de nieuwe tarieven van Delta gisteren op de chat ontvangen.
[Afbeelding]
€0,41 voor Enkeltarief.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Technisch gezien ook tevens onmogelijk..ybos schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:09:
[...]
idd, een netbeheerder mag bij wet niet eens energie leveren
😉
nee hoor, paar zonnepanelen op t dak en klaar. Ook hebben netbeheerders aggregaten staan bij hun eigen datacenters. Die kunnen ook parallel aan het net draaien -> energielevering. Gebeurt ook bij periodieke testen.
(er zijn daadwerkelijk issues, laadpalen op de onderstations, maar ze mogen geen energie leveren
[ Voor 17% gewijzigd door ybos op 18-06-2022 11:26 ]
Vreemde chat, dit zou betekenen dat Delta de tarieven per 1 juli alleen lager maakt voor bestaande klanten. Dat dus nieuwe klanten per 1juli het tarief van voor 1 juli krijgen. Ik denk dat Debbie het niet helemaal begrijpt...bmoorman schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:11:
[Afbeelding]
€0,41 voor Enkeltarief.
Hoe duurder hoe beterpirke schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:37:
Bij powerpeers worden ook andere tarieven gehanteerd voor nieuwe of bestaande klanten. Nieuwe klanten zijn duurder uit.
Bij Engie precies hetzelfde: Engie per 1 juli voor lopend modelcontract: kevinjkok in "Het grote terugleververgoeding topic"
Prijs ligt voor nieuw contract boven de 40 cent. Ep Woody in "Het grote terugleververgoeding topic"
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Nee maar daar gaat dit topic niet over :-D
Het valt mij op dat de T2 en T4 telwerken al drie weken op dezelfde stand staan.
Het lijkt er dus op dat ik maar een tarief heb terwijl ik altijd dubbeltarief had.
Moet ik dan bij de energieleverancier zijn of bij de netbeheerder?
Mijn contract liep af op 1 april en de telwerken zijn vanaf 1 juni dus dat rijmt ook niet met elkaar.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dan zou het dus ook kunnen dat we gewoon weer een TLV van 58ct krijgen bij eneco als we ons opnieuw aanmeldenpirke schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:37:
Bij powerpeers worden ook andere tarieven gehanteerd voor nieuwe of bestaande klanten. Nieuwe klanten zijn duurder uit.
Deze vraag hoort in het slimme meter topic thuismartijn v o schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:58:
Ik lees mijn slimme meter die administratief is uitgezet wekelijks uit.
Het valt mij op dat de T2 en T4 telwerken al drie weken op dezelfde stand staan.
Het lijkt er dus op dat ik maar een tarief heb terwijl ik altijd dubbeltarief had.
Moet ik dan bij de energieleverancier zijn of bij de netbeheerder?
Mijn contract liep af op 1 april en de telwerken zijn vanaf 1 juni dus dat rijmt ook niet met elkaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Of gewoon vragen of je het hogere tarief kan krijgen.Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:02:
[...]
Dan zou het dus ook kunnen dat we gewoon weer een TLV van 58ct krijgen bij eneco als we ons opnieuw aanmelden
Als je al eens eerder klant bent geweest krijg je soms lagere tarieven, in dat geval zou je het contract nog op een andere naam kunnen zetten.
Zet er anders een kolom achter met de laatste bijwerkdatum. @cj1 En zet hem anders op Google Docs.mathijshooi schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:54:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Tiffanylampje op 18-06-2022 14:58 ]
Is dit het modelcontract of variabel iets? Klantenservice heeft het over variabele prijzenbmoorman schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:11:
[Afbeelding]
€0,41 voor Enkeltarief.
Met mijn oude meter met dubbel telwerk maar afgeschakelde TF-signaal lijkt het beter om voor dal/normaal tarieven te kiezen. Je zit dan altijd op normaal tarief en dus voor je TLV ook. Dat geldt voor Delta.
Bij Eneco echter (waar ik gisteren op overgestapt ben) weet ik niet of de TLV (bij dubbel tariefs) dan niet op het daltarief gezet wordt na 1 juli.
Nope, gewoon normaal tariefbmoorman schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:30:
Modelcontracten hebben variabele tarieven...
Met mijn oude meter met dubbel telwerk maar afgeschakelde TF-signaal lijkt het beter om voor dal/normaal tarieven te kiezen. Je zit dan altijd op normaal tarief en dus voor je TLV ook. Dat geldt voor Delta.
Bij Eneco echter (waar ik gisteren op overgestapt ben) weet ik niet of de TLV (bij dubbel tariefs) dan niet op het daltarief gezet wordt na 1 juli.
1 PVoutput . Dongen NB
Tabel en website komen niet overeen.
1 PVoutput . Dongen NB
50% van het kale leveringstarief excl BTW. Niet meer interessant dus. Cent of 18-19 per kWh.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:01:
Wat zijn de nieuwe nle prijzen?
Tabel en website komen niet overeen.
AH helaas dan, misschien nog delta, maar die verkoopt nu niks melden ze op site , dus kan pas over twee weken kijken. En anders blijf ik maar bij Eneco.Ep Woody schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:02:
[...]
50% van het kale leveringstarief excl BTW. Niet meer interessant dus. Cent of 18-19 per kWh.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een contract bij Engie aangevraagd. 46 ct per kWh normaal, 39 dal of 41 enkel. Doen wel wat moeilijk met een spoedaanvraag, willen dan eigenlijk 200 euro waarborgsom.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:12:
[...]
AH helaas dan, misschien nog delta, maar die verkoopt nu niks melden ze op site , dus kan pas over twee weken kijken. En anders blijf ik maar bij Eneco.
Dan kunnen ze je niet checken op zon korte termijn, dan moet je borg betalen. Gebeurt wel vaker.Ep Woody schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:58:
[...]
Ik heb een contract bij Engie aangevraagd. 46 ct per kWh normaal, 39 dal of 41 enkel. Doen wel wat moeilijk met een spoedaanvraag, willen dan eigenlijk 200 euro waarborgsom.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben wel benieuwd waarom je naar engie bent overgestapt met spoed. En de tarieven die je noemt, dat is neem is neem ik aan de TLV tot 1 juli?Ep Woody schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:58:
[...]
Ik heb een contract bij Engie aangevraagd. 46 ct per kWh normaal, 39 dal of 41 enkel. Doen wel wat moeilijk met een spoedaanvraag, willen dan eigenlijk 200 euro waarborgsom.
Ben ik ook benieuwd naar, want nu op hun site komen ze met 44/36 cent voor afname, en tlv uiteraard daar dan de bekende kosten nog vanafSrednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:13:
[...]
Ik ben wel benieuwd waarom je naar engie bent overgestapt met spoed. En de tarieven die je noemt, dat is neem is neem ik aan de TLV tot 1 juli?
1 PVoutput . Dongen NB
Als je op de site van Engie aangeeft dat je zonnepanelen hebt gaat het tarief opeens een stuk omlaag. Zouden ze verschillende tarieven hanteren voor mensen met en zonder panelen?reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:20:
[...]
Ben ik ook benieuwd naar, want nu op hun site komen ze met 44/36 cent voor afname, en tlv uiteraard daar dan de bekende kosten nog vanaf
Als je meer teruglevering hebt, dan krijg je automatisch de ex BTW tarieven.KappuhH schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Als je op de site van Engie aangeeft dat je zonnepanelen hebt gaat het tarief opeens een stuk omlaag. Zouden ze verschillende tarieven hanteren voor mensen met en zonder panelen?
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
De tarieven zijn geldig tot 1 januari 2023, "onder voorbehoud". Ze zijn dus al aangepast voor 1 juli.Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:13:
[...]
Ik ben wel benieuwd waarom je naar engie bent overgestapt met spoed. En de tarieven die je noemt, dat is neem is neem ik aan de TLV tot 1 juli?
De spoed aanvraag is gewoon per 1 juli, maar aangezien dat binnen 30 dagen is noemen ze dat spoed... Ze vinden dat dat alleen maar kan als je weg moet bij je huidige leverancier. Ik heb voorgesteld om mijn netto energieverbruik als voorschot te nemen, maar ik denk niet dat ze dat reëel vinden...
Klopt, verschil tussen terugleververgoeding (kale tarief excl BTW, ode en energie belasting en normale prijs incl alle belastingen.KappuhH schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Als je op de site van Engie aangeeft dat je zonnepanelen hebt gaat het tarief opeens een stuk omlaag. Zouden ze verschillende tarieven hanteren voor mensen met en zonder panelen?
0,49931 voor een kWh niet normaal. Maar teruglevering vergoeding van 0,37950 dat kan toch helemaal niet. Ik betaal 0,11599 per kWh. De energieleverancier verliest dan 0,26351 per kWh._starbuck_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:57:
Ik heb een offerte aangevraagd voor WoonEnergie. Ik kreeg de onderstaande tarieven. Dit zou volgens de mevrouw aan de telefoon het modelcontract moeten zijn. Ze kon niet vertellen of dit de oude of nieuwe tarieven waren: "Dit is wat ik uit de computer krijg".
[Afbeelding]
Waarom is die teruglevering vergoeding gekoppeld aan de elektriciteitsopwekking met gascentrales? Hierdoor gaan de leveranciers toch failliet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/26BtJptPQepbSNgnhFNdYPq9.png?f=user_large)
Bedankt!, dan ga ik daar komende week ook een belletje aan wagen. Heb goede ervaringen met engie en eneco, beide hebben wel een voorkeur voor mij tov delta innova hvc enz...Ep Woody schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:09:
[...]
De tarieven zijn geldig tot 1 januari 2023, "onder voorbehoud". Ze zijn dus al aangepast voor 1 juli.
De spoed aanvraag is gewoon per 1 juli, maar aangezien dat binnen 30 dagen is noemen ze dat spoed... Ze vinden dat dat alleen maar kan als je weg moet bij je huidige leverancier. Ik heb voorgesteld om mijn netto energieverbruik als voorschot te nemen, maar ik denk niet dat ze dat reëel vinden...
haha die is ineens terug in 2010Cobalt schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:14:
[...]
0,49931 voor een kWh niet normaal. Maar teruglevering vergoeding van 0,37950 dat kan toch helemaal niet. Ik betaal 0,11599 per kWh. De energieleverancier verliest dan 0,26351 per kWh.
Waarom is die teruglevering vergoeding gekoppeld aan de elektriciteitsopwekking met gascentrales? Hierdoor gaan de leveranciers toch failliet?
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Cobalt op 18-06-2022 18:18 ]
Heb je de titel van topic gezien? Ons interesseert alleen terug leverenCobalt schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:16:
@Srednier dat is mijn huidige tarief voor de komende paar jaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb ze een appje gestuurd, krijg maandag antwoord. Iets klopt hier niet, dan zou engie de enige zijn met prijs stijgingen vanaf juliSrednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:14:
[...]
Bedankt!, dan ga ik daar komende week ook een belletje aan wagen. Heb goede ervaringen met engie en eneco, beide hebben wel een voorkeur voor mij tov delta innova hvc enz...
1 PVoutput . Dongen NB
Met deze tarieven zou de overheid wel eens kunnen gaan ingrijpen. Zonnepanelen stroom voor deze tarieven verkopen is natuurlijk niet houdbaar.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:23:
[...]
Heb je de titel van topic gezien? Ons interesseert alleen terug leveren
Engie heeft in de voorwaarden staan dat ze altijd tarief mogen aanpassen. Delta heeft bijv. Staan dat 1 juli en 1 januari in principe tarieven worden aangepast en verder alleen bij uitzonderlijke omstandigheden. Zou dat een uitleg kunnen zijn?reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:24:
[...]
Ik heb ze een appje gestuurd, krijg maandag antwoord. Iets klopt hier niet, dan zou engie de enige zijn met prijs stijgingen vanaf juli
Die maken zich vooral druk over stikstofCobalt schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Met deze tarieven zou de overheid wel eens kunnen gaan ingrijpen. Zonnepanelen stroom voor deze tarieven verkopen is natuurlijk niet houdbaar.
Schandalig inderdaad de tarieven die de mensen nu moeten betalen voor een kWh stroom of een m3 gas...Cobalt schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Met deze tarieven zou de overheid wel eens kunnen gaan ingrijpen. Zonnepanelen stroom voor deze tarieven verkopen is natuurlijk niet houdbaar.
Tsjah, als ze nog geluk hadden in het afgelopen half jaar met de inkoop dan zullen ze nu waarschijnlijk wel moeten.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:24:
[...]
Ik heb ze een appje gestuurd, krijg maandag antwoord. Iets klopt hier niet, dan zou engie de enige zijn met prijs stijgingen vanaf juli
Moet je gaan bijleggen, komt er meer aanbod en gaat de prijs weer omlaagEp Woody schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:31:
[...]
Schandalig inderdaad de tarieven die de mensen nu moeten betalen voor een kWh stroom of een m3 gas...
Zit nu op 9.6 kWp, veel meer ruimte heb ik niet.Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Moet je gaan bijleggen, komt er meer aanbod en gaat de prijs weer omlaag
Moest jij dan ook een boete betalen van 100 euro?
Vind dat nl wel erg veel
Out.of.Control schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Enige tip die ik kan geven is blijven bellen, tot je iemand aan de lijn krijgt die aangeeft dat het wel kan en dan ook vragen om het schriftelijk te bevestigen. Eventueel noemen dat je van andere klanten weet dat het wel kan, misschien helpt dat.
Bij mij begon het met een telefoontje om te vragen of alleen gas mogelijk was. Ik heb namelijk een 3-jarig contract (dat nu nog ruim 2 jaar loopt) met een gunstig tarief voor gas, maar wilde begin dit jaar overstappen naar Eneco vanwege de hogere TLV.
Ik kreeg toen te horen dat dit kon en dat mijn gas-contract voor het bestaande tarief zou doorlopen. Daarop heb ik bij Eneco een contract aangevraagd voor alleen E, maar vlak voordat dat in zou gaan, kreeg ik een bericht van Vandebron over de eindafrekening en jammer dat ik weg ging enz. Uiteraard meteen contact opgenomen, want voor G wil ik helemaal niet weg.
En toen begon de ellende, want alleen gas kon helemaal niet, dus of ik maar even snel een andere gas-leverancier wilde zoeken.
Gelukkig hadden ze bij mijn eerste telefoontje wel een aantekening gemaakt in mijn dossier en ontkenden ze ook niet dat ze mij kennelijk verkeerde informatie hadden gegeven. Ik heb ook nog contact gehad met de ACM of dit wel mag, maar dat blijkt zo te zijn. Energieleveranciers zijn niet verplicht om alleen E of G aan te bieden, ze mogen er ook voor kiezen om het alleen gecombineerd aan te bieden.
Op dat moment was ik al blij als ze de overstap naar Eneco op de een of andere manier zouden kunnen blokkeren, want het financieel nadeel van een nieuw gas-contract zou groter zijn dan het voordeel van de hogere TLV.
Maar nogal onverwacht kreeg ik toen bericht dat alleen gas toch mogelijk was. En sinds half maart zit ik nu bij Eneco voor E en nog bij Vandebron voor G.
SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Jazeker, als jij geen contract hebt ga je gewoon een rekening vanuit de netbeheerder krijgen die de geleverde stroom + gas met je afrekent.ybos schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:09:
[...]
idd, een netbeheerder mag bij wet niet eens energie leveren
[ Voor 23% gewijzigd door Niek_ op 18-06-2022 18:46 ]
Maar een beetje off-topic, als land willen we toch gewoon dat daken vol liggen met zonnepanelen, en niet liggen waar koeien horen te lopen. Dus dan wil je ook een systeem waarbij mensen daar ook weer financieel baat bij hebben om meer te leggen dan wat ze zelf nodig hebben. Daarmee hebben wij in dit topic op de lange termijn waarschijnlijk de overheid juist achter ons met dit overschot handeltjeEp Woody schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:39:
[...]
Zit nu op 9.6 kWp, veel meer ruimte heb ik niet.
Dat is omdat de netbeheerder wel de KWH's/gas afrekent aan zijn aanbieder.Niek_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:46:
[...]
[...]
Jazeker, als jij geen contract hebt ga je gewoon een rekening vanuit de netbeheerder krijgen die de geleverde stroom + gas met je afrekent.
Netto gezien hebben ze niet geleverd, de klant zonder contract betaald alleen de KWH's die de netbeheerder aan zijn leverancier moet afrekenen. Netto heeft de netbeheerder dus niet geleverd, alleen getransporteerd
Blijft de vraag wat ze dan doen met teruggeleverde energie.ybos schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Dat is omdat de netbeheerder wel de KWH's/gas afrekent aan zijn aanbieder.
Netto gezien hebben ze niet geleverd, de klant zonder contract betaald alleen de KWH's die de netbeheerder aan zijn leverancier moet afrekenen. Netto heeft de netbeheerder dus niet geleverd, alleen getransporteerd
Als je geen contract hebt denk ik dat ze gewoon een bedankje sturen ipv geld...Niek_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Blijft de vraag wat ze dan doen met teruggeleverde energie.
Dan zijn de netverliezen minder.Niek_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Blijft de vraag wat ze dan doen met teruggeleverde energie.
netverliezen = geleverde energie vanuit Tennet - geleverde energie aan klanten
Netverliezen bestaan uit: verliezen in transformatoren, energiediefstal bij bijvoorbeeld wietkwekerijen, verbruikte energie op onderstations (verlichting, verwarming) enz.
Als er dan een contractloze klant teruglevert, dan zijn de netverliezen ietsje lager
Daar gaat inderdaad wat fout, denk dat hij naar ex prijzen springt ook al staat er bij dat ze inclusief zijnKappuhH schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:56:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Zeker, die lijkt momenteel het meest interessant.NileZ_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:00:
@Ep Woody Heb je het modelcontract aangevraagd bij Engie dan?
Onzin statement van de dag…Cobalt schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Klopt, want als je zonnepanelen hebt lever je stroom terug, en dan hoef je minder energiebelasting, ODE en BTW te betalen waardoor je tarieven naar beneden gaan. Daar spelen ze mee met deze tarieven.KappuhH schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Hij zal geen dakkie vol hebben……dan krijg je zulk soort onzin.

Topic is alleen bedoeld voor waar de pot met goud staat de komende tijd, niks meer, niks minder!
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Er zit verschil tussen transportkosten (de fysieke aansluiting) of leveren.Niek_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:46:
[...]
[...]
Jazeker, als jij geen contract hebt ga je gewoon een rekening vanuit de netbeheerder krijgen die de geleverde stroom + gas met je afrekent.
Alle aansluitingen meer als 3x80A kunnen we gewoon blijven realiseren. Echter zal er niets geleverd kunnen worden door de bovenliggende partij, Tennet.
Ja, maar met het verschil in TLV is dat snel terugverdiend. En dat was ook een bewust risico bij een 3 jarig contract.DWinters1979 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:44:
Hoi Maurice. Bedankt voor je reactie.
Moest jij dan ook een boete betalen van 100 euro?
Vind dat nl wel erg veel
Mijn contract met Greenchoice is in mei verlopen en ik heb me eigenlijk nooit zo druk gemaakt om energiecontracten. Nu heb ik sinds begin mei extra panelen op NW geïnstalleerd en ik wek in juni gemiddeld 60 kWh per dag op. De afname van het net is ca. 6 kWh dus ik houd ca. 54 kWh per dag over.
Sinds 17 mei heb een contract voor stroom bij Eneco op aanraden van dit forum en ik heb nu in een maand al ca. 1300 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Gas heb ik bij Vattenfall ondergebracht.
Ik heb een slimme meter en normaal- en dalstanden worden apart uitgelezen.
Wat is wijsheid en wat raden jullie me aan?
- Bij Eneco blijven of overstappen naar een ander (bijv. Engie)?
- Hoe lang van tevoren moet ik dit aangeven bij nieuwe en huidige leverancier?
- Ik lees veel over cashen; kan dat nu ik pas een maand bij Eneco zit? Is dat verstandig en hoe werkt het?
- Moet je nu cashen om van de hogere tlv gebruik te kunnen maken?
- Is het verstandig om normaalverbruik en dalverbruik te splitsen?
De komende weken zit je nog prima bij eneco, ook na 1 juli krijg je er nog 36ct voor en dat is best OK. Gewoon dit forum een beetje in de gaten houden of je in juli beter zou kunnen overstappen naar bv engie. Het is allemaal nog een beetje vaag of er veel betere TLV's te halen zijn als 36ct na 1 juli...libo1949 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:07:
Ik ben vrij nieuw hier en heb een paar vragen. Ik heb veel gelezen, maar op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos niet meer.
Mijn contract met Greenchoice is in mei verlopen en ik heb me eigenlijk nooit zo druk gemaakt om energiecontracten. Nu heb ik sinds begin mei extra panelen op NW geïnstalleerd en ik wek in juni gemiddeld 60 kWh per dag op. De afname van het net is ca. 6 kWh dus ik houd ca. 54 kWh per dag over.
Sinds 17 mei heb een contract voor stroom bij Eneco op aanraden van dit forum en ik heb nu in een maand al ca. 1300 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Gas heb ik bij Vattenfall ondergebracht.
Ik heb een slimme meter en normaal- en dalstanden worden apart uitgelezen.
Wat is wijsheid en wat raden jullie me aan?
- Bij Eneco blijven of overstappen naar een ander (bijv. Engie)?
- Hoe lang van tevoren moet ik dit aangeven bij nieuwe en huidige leverancier?
- Ik lees veel over cashen; kan dat nu ik pas een maand bij Eneco zit? Is dat verstandig en hoe werkt het?
- Moet je nu cashen om van de hogere tlv gebruik te kunnen maken?
- Is het verstandig om normaalverbruik en dalverbruik te splitsen?
Ik heb die 36 cent al een paar keer voorbij zien komen maar ik zie nu op de website van Eneco het volgende:Srednier schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:33:
[...]
De komende weken zit je nog prima bij eneco, ook na 1 juli krijg je er nog 36ct voor en dat is best OK. Gewoon dit forum een beetje in de gaten houden of je in juli beter zou kunnen overstappen naar bv engie. Het is allemaal nog een beetje vaag of er veel betere TLV's te halen zijn als 36ct na 1 juli...
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Gas per m3 € 2,77452
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99
In de voorwaarden staat bij 3.1:
Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.
ODE energiebelasting en BTW gaan er nog vanaf.
Maar dan kom ik niet op die 36 cent.
Mis ik iets?
Deze tarieven zijn tot 1 juli, daarna wordt het 36ct TLVbuiter schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:42:
[...]
Ik heb die 36 cent al een paar keer voorbij zien komen maar ik zie nu op de website van Eneco het volgende:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Gas per m3 € 2,77452
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99
In de voorwaarden staat bij 3.1:
Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.
ODE energiebelasting en BTW gaan er nog vanaf.
Maar dan kom ik niet op die 36 cent.
Mis ik iets?
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2