Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
B-Bandit schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:11:
Afbouw salderingsregeling is uitgesteld tot 2025.

Topnieuws zo ff op de vrijdag.
Bedenk wel dat het duidelijker vastleggen van de redelijke terugleververgoeding zo waarschijnlijk ook langer gaat duren.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cj1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Bedenk wel dat het duidelijker vastleggen van de redelijke terugleververgoeding zo waarschijnlijk ook langer gaat duren.
Percentages worden dan ook anders als eerst gepresenteerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.woningadvies.nu/wp-content/uploads/saldering.jpg

https://www.woningadvies....ren-zonnestroom-tot-2025/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
slagroomsoes schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:27:
Ik ga ivm lage teruglevergoeding bij Vattenfall ook overstappen naar Eneco. Dit kan alleen echter telefonisch tijdens kantooruren; is toch niet meer van deze tijd eigenlijk.
Je zou bijna denken dat ze je proberen te ontmoedigen.
Geen 1 energieleverancier wil klanten, maar ze moeten verplicht een modelcontract beschikbaar houden.

Zijn er vrij veel die nu opeens alleen telefonisch tijdens kantooruren contracten afsluiten ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-09 14:29
Ik ben benieuwd hoe lang ik maandag telefonisch in de wacht moet staan alvorens iemand aan de lijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
slagroomsoes schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:45:
Ik ben benieuwd hoe lang ik maandag telefonisch in de wacht moet staan alvorens iemand aan de lijn te krijgen.
Ik heb gisteren geprobeerd te bellen om mijn termijnbedrag naar €9 terug te brengen en er was lange wachtrij. Toen gechat via de website en het was binnen een paar minuten geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:44:
[...]
Percentages worden dan ook anders als eerst gepresenteerd.
Die percentages hebben niets met de RTV van doen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@mathijshooi Tabel in de TS nog actualiseren met de versie van 15 mei cj1 in "Het grote terugleververgoeding topic" ? Of wil je liever dat ik de nieuwste versie eerst post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
cj1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:04:
@mathijshooi Tabel in de TS nog actualiseren met de versie van 15 mei cj1 in "Het grote terugleververgoeding topic" ? Of wil je liever dat ik de nieuwste versie eerst post?
Wanneer heb je nieuwe versie.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 22:56

Topnieuws zo ff op de vrijdag.

Kabinet wil vanaf 2025 verplicht zonnepanelen op grote daken van nieuwe bedrijven https://www.nu.nl/klimaat...van-nieuwe-bedrijven.html (via @NUnl)
Om vervolgens in 2025 direct 36% minder te mogen salderen; sigaar uit eigen doos. Zie JoKo in "Saldering per kwartaal of jaar"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
cryptapix schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Om vervolgens in 2025 direct 36% minder te mogen salderen; sigaar uit eigen doos. Zie JoKo in "Saldering per kwartaal of jaar"
We zitten hier in het grote terug lever topic, dus daar heeft als het goed is niemand last van.
Ik tenminste niet, ben safe tot 2031

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42
cryptapix schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Ach, tegen die tijd wordt het hopelijk weer uitgesteld.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op vri dag 20 mei 2022 @ 21:41:
[...]

We zitten hier in het grote terug lever topic, dus daar heeft als het goed is niemand last van.
Ik tenminste niet, ben safe tot 2031
Deze discussie is eerder voorbij gekomen maar het zou mij eerlijk gezegd zéér verbazen als het daadwerkelijk zo gaat werken en het een % van de teruglevering is ipv van het verbruik.
Maar ja, gelukkig maakt het verder voor het devies niet uit: meer panelen is meer beter.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Deze discussie is eerder voorbij gekomen maar het zou mij eerlijk gezegd zéér verbazen als het daadwerkelijk zo gaat werken en het een % van de teruglevering is ipv van het verbruik.
Maar ja, gelukkig maakt het verder voor het devies niet uit: meer panelen is meer beter.
36 procent
Direct gevolg daarvan is wel dat zonnepaneelbezitters per 1 januari 2025 direct 36 procent minder mogen salderen om de opgelopen achterstand op het oorspronkelijke wetsvoorstel in te lopen.

De nu door minister Jetten voor Klimaat en Energie voorgestelde afbouw is in de rechterkolom van onderstaande tabel te zien. De genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit dat door de zonnepaneeleigenaar op het stroomnet wordt ingevoed en waarvoor nog gesaldeerd mag worden. Voor het overige deel ontvangen kleinverbruikers enkel nog een redelijke vergoeding van de leverancier. Toenmalig minister Wiebes maakte begin 2020 al bekend dat die redelijke vergoeding 80 procent van het leveringstarief zal zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@reneeke1970 Dat is de interpretatie van het artikel, ja, wat is de exacte bewoording van de regel? Zoals gezegd was daar een tijdje terug ook al gesteggel over.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:17:
@reneeke1970 Dat is de interpretatie van het artikel, ja, wat is de exacte bewoording van de regel? Zoals gezegd was daar een tijdje terug ook al gesteggel over.
Daar is helemaal geen gesteggel over, het staat in kamer stukken, in wets voorstellen, in aanpassingen elektriciteit wet en weet ik allemaal nog meer waar je het kunt lezen.

Zou ook beetje dom zijn om andersom te doen, eigen gebruik verhogen met gratis stroom, weg warmtepompen, 24/7 het licht aan, alle boilers weer terug, meer verbruik is meer salderen dus gratis stroom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René90
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 08:11
Hoi allen,

Sinds een paar weken 15 panelen op mijn dak en het huidige contract loopt 14 juli af. Ik heb me wat ingelezen en het lijkt me het meest nuttig om gas apart van elektra te nemen ivm tlv. Ik verbruik 3000, en wek ongeveer naar verwachting 5000 op. Kan ik het beste wachten op de komende tarieven of zijn er maar enkele aanbieders die gas / elektra ook los aanbieden?

Verbruik circa 800m3 gas, dus die prijs is ook wel van belang.

[ Voor 8% gewijzigd door René90 op 20-05-2022 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:32:
[...]

Daar is helemaal geen gesteggel over, het staat in kamer stukken, in wets voorstellen, in aanpassingen elektriciteit wet en weet ik allemaal nog meer waar je het kunt lezen.

Zou ook beetje dom zijn om andersom te doen, eigen gebruik verhogen met gratis stroom, weg warmtepompen, 24/7 het licht aan, alle boilers weer terug, meer verbruik is meer salderen dus gratis stroom
Hm, stond me bij van wel maar heb het wetsvoorstel er bijgepakt en daar is het wel vrij duidelijk dat het idd gaat om een percentage van de invoeding. Ben het er op zich ook mee eens dat dat logischer is vanuit een transitie- en duurzaamheidsperspectief (anders stimuleer je idd vooral verbruik ipv opwekking) maar het leek een kwestie van te mooi om waar te zijn omdat je met enorme teruglevering dan eigenlijk niks merkt van de afbouw tot het 0 wordt.

Best hilarisch eigenlijk dat met de afbouw van salderen op deze manier (veel) meer leggen dan je eigen verbruik nóg beter is dan nu met 100% salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:51
We missen nog de toevoeging, tot 2030 100% salderen voor woningen zonder gasaansluiting... :+

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Termy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:58:
[...]
Best hilarisch eigenlijk dat met de afbouw van salderen op deze manier (veel) meer leggen dan je eigen verbruik nóg beter is dan nu met 100% salderen.
Juist met het oog op de afbouw heb ik alles hier vol gelegd. Komende 3 jaar de hele boel terug verdienen en vanaf 2025 hopelijk ook in de winter nog een fatsoenlijke opbrengst voor het eigen verbruik (18.300Wp op dak, eigen verbruik van 5000kWh + 2000kWh auto).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@B-Bandit Ja, dat sowieso, maar met deze manier van salderen beneden de 100% is het hele argument "leg niet meer dan je verbruik want zo kan je niet meer salderen" dus onzin want als je zo lang mogelijk wilt kunnen salderen moet je dus (veel) meer dan je verbruik hebben liggen.
Dat gaat dus nog voorbij aan de situatie met 0 saldering waar je zo veel mogelijk opwek wilt hebben zodat je zo min mogelijk momenten uit het net hoeft te trekken.

Hier was het makkelijk verder. Te weinig dak om het niet propvol te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Hm, stond me bij van wel maar heb het wetsvoorstel er bijgepakt en daar is het wel vrij duidelijk dat het idd gaat om een percentage van de invoeding. Ben het er op zich ook mee eens dat dat logischer is vanuit een transitie- en duurzaamheidsperspectief (anders stimuleer je idd vooral verbruik ipv opwekking) maar het leek een kwestie van te mooi om waar te zijn omdat je met enorme teruglevering dan eigenlijk niks merkt van de afbouw tot het 0 wordt.

Haha, ja..... Da roep ik al zes jaar hier.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
René90 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:50:
Hoi allen,

Sinds een paar weken 15 panelen op mijn dak en het huidige contract loopt 14 juli af. Ik heb me wat ingelezen en het lijkt me het meest nuttig om gas apart van elektra te nemen ivm tlv. Ik verbruik 3000, en wek ongeveer naar verwachting 5000 op. Kan ik het beste wachten op de komende tarieven of zijn er maar enkele aanbieders die gas / elektra ook los aanbieden?

Verbruik circa 800m3 gas, dus die prijs is ook wel van belang.
Maak een excel voor jezelf. Maar ik denk dat je asap kan overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• René90
mathijshooi schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Maak een excel voor jezelf. Maar ik denk dat je asap kan overstappen.
Ok maar dan is het dus slim om simpelweg te kijken naar een abo met gas apart van elektra omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een 'hoge' elektra prijs ivm terugleververgoeding, en een lage gasprijs?

Medio juni zullen de tarieven per 1 juli wel bekend worden denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
[...]
Het is maar de vraag of je die hele investering met alle bijkomende kosten en tijd die je er in mag steken ooit terug gaat verdienen.

Energie Samen klaagt dat voor een 60 kWp installatie (die niet voor € 1,31 eerder € 0,70 /Wp gebouwd wordt) met een gegarandeerde energieprijs van 12,4 cent /kWh excl. BTW voor 15 jaar het nu geen rendabele projecten oplevert. En schijnbaar is de rijksoverheid het daar mee eens, tarief verhogen kan echter niet. De SCE subsidie eerder openstellen in 2023 is het plan (tegen een hoger tarief dan 12,4 cent).

De consument krijgt geen enkele garantie qua energieprijs, en mogen met 6 cent /kWh (TNO rapport) blij zijn dat de aankoopprijs "terugverdiend" wordt. Beheer, onderhoud, rentelasten, risicoopslagen, etc, dat mag voor de consumenten (terugverdientijd) allemaal "gratie gods". Oh ja, die 80% RTV als ondergrens leggen we niet vast in de Elek.-wet.

Dat burgers een achtergestelde behandeling krijgen t.o.v. bedrijven bij het produceren van energie is DRIFT op pagina 20 ook opgevallen. Argument voor afschaffen salderingsregeling: 4 jaar terugverdientijd is te goed.
Ik ken geen stukken van de minister van Economische Zaken waarin wordt gesteld dat vier jaar terugverdientijd te goed is voor de (groot)aandeelhouders van Vattenfall of Shell.

[ Voor 17% gewijzigd door cj1 op 21-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@cj1 Vanuit het perspectief van een particulier zoals ik gaat dat niet op. Mijn stroom was al duurder dan dat en is nu nog duurder geworden dus vrij triviaal om terug te verdienen.

Het is wel een probleem dat op den duur meer zonne-energie het steeds goedkoper maakt tot het punt dat het niet rendabel is om meer neer te leggen ook al hebben we nog steeds meer nodig voor een volledige transitie. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe dat precies opgelost moet worden, behalve dat er misschien betaald gaat worden voor vermogen ipv energie.

Anyway, grote niet-particuliere installaties zijn duidelijk een ander verhaal dan waar we het in dit topic over hebben. Het is niet alsof @reneeke1970 met z'n 26 kWp of zo minder vangt dan ik per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
René90 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Ok maar dan is het dus slim om simpelweg te kijken naar een abo met gas apart van elektra omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een 'hoge' elektra prijs ivm terugleververgoeding, en een lage gasprijs?

Medio juni zullen de tarieven per 1 juli wel bekend worden denk ik dan?
Gas kan je gewoon blijven zitten, heb ik ook gedaan.

Ik denk dat je vandaag al kan overstappen. Elektriciteit opzeggen kost 50 euro. Stel je krijgt nu 8 cent per kWh en je kan 50 cent krijgen dan hoef je maar 120 kWh terug te leveren voor 1 juli om die 50 euro boete terug te verdienen. Met jouw 12 panelen zou dat deze maand nog moeten lukken. Heb je juni nog om te cashen.

Dus bel asap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 20:27
Als ik dit nareken tussen 0 en 100% salderen. is het verschil net zo groot als tussen verschillende contracten (ENECO en DELTA). Juiste contract kiezen is belangrijker en dat heeft niet iedereen door blijkbaar. Hoe kunnen er anders nog zoveel energieleveranciers zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 22:56
Dapdodo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Als ik dit nareken tussen 0 en 100% salderen. is het verschil net zo groot als tussen verschillende contracten (ENECO en DELTA). Juiste contract kiezen is belangrijker en dat heeft niet iedereen door blijkbaar. Hoe kunnen er anders nog zoveel energieleveranciers zijn.
Omdat
1. 99% geen overschot heeft en dan boeit de TLT niet zolang je 100% kunt salderen; en
2. heeeel veeel mensen zich absoluut niet bezighouden met het vinden van de goedkoopste leverancier (verzekering, restaurant, hotel, boodschappen, etc. etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
cj1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:09:
Wat is er in 2013/2014 gebeurd waardoor er sindsdien geen percentage voor een redelijke vergoeding meer zou zijn?
Cryptapix had eerder al het antwoord gegeven:
cryptapix schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:02:
[...]
art. 95c lid 3 (en 4) elektriciteitswet bestaat niet meer sinds 1 januari 2014 (zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-573.html)
Wet van 18 december 2013 tot wijziging van de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Warmtewet (wijzigingen samenhangend met het energierapport 2011) #33493 TK EK.

Werkt het zo dat als een wet zijn artikelen hernummerd heeft (RTV is verschoven van artikel 95c naar 31c, lid 3), de beleidsregel niet meer van toepassing is?

PS: Klachten met verzoek om op te treden bij met onredelijke RTV's kunnen geadresseerd worden aan de directeur-generaal van de ACM. In de praktijk beroept de directeur-generaal zich ook op het argument dat er «andere prioriteiten» zijn die hem er toe brengen van ambtshalve optreden af te zien. Deze aan de directeur-generaal toekomende beleidsvrijheid maakt dat de kleinverbruiker geen zekerheid heeft dat tegen onredelijke teruglevertarieven of ander misbruik door de vergunninghoudende leverancier ook daadwerkelijk wordt opgetreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Termy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:17:
wat is de exacte bewoording van de regel?
In artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag wordt «de via de aansluiting ingevoede elektriciteit» vervangen door «een percentage van de via de aansluiting ingevoede elektriciteit. Dit percentage bedraagt ...
bron: https://www.tweedekamer.n...=Voorstel%20van%20wet.pdf

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
mathijshooi schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Wanneer heb je nieuwe versie.?
Ik wist vooral nog niet wat ik met Greenchoice aan moest. In de GreenChoice Modelcontract prijslijst van 4 maart 2022 staat:
De terugleververgoeding bedraagt €0,08 per kWh excl. btw.
terwijl Gaslicht een hogere TLV van 39,27 cent liet zien. Inmiddels staat bij Gaslicht weer 8,00 cent, en OB-ondernemers kunnen de BTW uitgekeerd krijgen. Gezien de verlaging van het BTW tarief op energie overweeg ik om de TLV op de lijst toch weer excl. BTW er op te zetten.

Hierbij de nieuwe versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2U8rRAr6pDFQfRdxnASeE76cSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zYlKWeNWiUjiYdg5JTcCEEDY.png?f=fotoalbum_large
PS Melding van onjuistheden wordt op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Ik wist vooral nog niet wat ik met Greenchoice aan moest. In de GreenChoice Modelcontract prijslijst van 4 maart 2022 staat:

[...]

terwijl Gaslicht een hogere TLV van 39,27 cent liet zien. Inmiddels staat bij Gaslicht weer 8,00 cent, en OB-ondernemers kunnen de BTW uitgekeerd krijgen. Gezien de verlaging van het BTW tarief op energie overweeg ik om de TLV op de lijst toch weer excl. BTW er op te zetten.

[Afbeelding]
Niet dat jij het fout doet, maar woon energie is 1 cent duurder met normaal tarief dan Eneco.
Beide beweren voor terug leveren te hanteren het kale normaal tarief.
Waarom is woon energie dan 7 cent lager met tlv?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

mathijshooi schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat je vandaag al kan overstappen. Elektriciteit opzeggen kost 50 euro. Stel je krijgt nu 8 cent per kWh en je kan 50 cent krijgen dan hoef je maar 120 kWh terug te leveren voor 1 juli om die 50 euro boete terug te verdienen. Met jouw 12 panelen zou dat deze maand nog moeten lukken. Heb je juni nog om te cashen.

Dus bel asap!
Voor stroom overgestapt naar Eneco per 18 mei, boete € 50 maar ca. >1000 kWh overschot afrekenen tegen € 0,5856 i.p.v. € € 0,05 bij EnergieDirect. Per 1 juli (einde jaarcontract EnergieDirect) gas naar Vattenfall tegen €1,89 :) (Wel variabel dan hè).

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Copitano schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Voor stroom overgestapt naar Eneco per 18 mei, boete € 50 maar ca. >1000 kWh overschot afrekenen tegen € 0,5856 i.p.v. € € 0,05 bij EnergieDirect.
Ja dat is wel snel terug verdiend. Wel even spannend wat Eneco op 1 juli met de prijzen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Copitano schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Voor stroom overgestapt naar Eneco per 18 mei, boete € 50 maar ca. >1000 kWh overschot afrekenen tegen € 0,5856 i.p.v. € € 0,05 bij EnergieDirect. Per 1 juli (einde jaarcontract EnergieDirect) gas naar Vattenfall tegen €1,89 :) (Wel variabel dan hè).
Kun je bij Vattenfall terecht voor alleen gas maak ik hier uit op?

Nu bij Energie Direct sinds medio mei automatisch verlengd, €2,08, scheelt toch 20 cent :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Peutpeut schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Nu bij Energie Direct sinds medio mei automatisch verlengd, €2,08, scheelt toch 20 cent :)
Ja dat kan. Ik heb het deze week omgezet. Via Whatsapp ging het redelijk snel. In een dag afgerond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09

Oekol

waka waka hey hey

libo1949 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:18:
[...]

Ja dat kan. Ik heb het deze week omgezet. Via Whatsapp ging het redelijk snel. In een dag afgerond
Goed om in 't achterhoofd te houden. Zit bij energiedirect op dit moment en vanaf 15 juli zonnepanelen. Kan dus wellicht gas wel bij ze houden dan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

de Peer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:58:
[...]

Ja dat is wel snel terug verdiend. Wel even spannend wat Eneco op 1 juli met de prijzen gaat doen.
Zie ik dan wel weer🙃 is per direct opzegbaar.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Peutpeut schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:42:
[...]

yep, ff belle werkte prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:17:
[...]
Niet dat jij het fout doet, maar woon energie is 1 cent duurder met normaal tarief dan Eneco.
Beide beweren voor terug leveren te hanteren het kale normaal tarief.
Waarom is woon energie dan 7 cent lager met tlv?
51,221 cent is wat bij Woon Energie op de modelcontractpagina staat als TLV, zonder onderscheid tussen normaal en dal.

Het lijkt er op dat Woon Energie de kale "Stroom per kWh enkel" gebuikt t.b.v. de TLV = 70,12 cent incl. - 8,14 OBE+EB (incl.BTW) = 61,98 incl. BTW / 1,21 = 51,22 cent excl. BTW.

Of is het bedoeld als "Teruglevering per kWh enkel" en zijn ze vergeten op TLT normaal en TLT dal te publiceren :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:04:
[...]

51,221 cent is wat bij Woon Energie op de modelcontractpagina staat als TLV, zonder onderscheid tussen normaal en dal.

Het lijkt er op dat Woon Energie de kale "Stroom per kWh enkel" gebuikt t.b.v. de TLV = 70,12 cent incl. - 8,14 OBE+EB (incl.BTW) = 61,98 incl. BTW / 1,21 = 51,22 cent excl. BTW.

Of is het bedoeld als "Teruglevering per kWh enkel" en zijn ze vergeten op TLT normaal en TLT dal te publiceren :?
Op hun website spreken ze echt van kaal normaal tarief. Dus of dat is een type fout, of hun tarief is 59 cent ipv 51

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:36:
[...]
Op hun website spreken ze echt van kaal normaal tarief. Dus of dat is een type fout, of hun tarief is 59 cent ipv 51
Op de Woon Energie website lees ik:
Wanneer blijkt dat u na verrekening meer stroom hebt teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief btw, Opslag Duurzame Energie, Energiebelasting en vaste leveringskosten.
Dat is normaaltarief bij een meter met normaal/dal telwerken en het enkel tarief in alle andere gevallen.

Oftewel moet WoonEnergie nog 1 teruglevertarief (het "normaal-teruglevertarief") aanvullend publiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
De bron is de "Zonnebrief van Jetten", de tabel staat op pagina 19, én geen woord over de redelijke teruglevergoeding.

[ Voor 11% gewijzigd door cj1 op 22-05-2022 09:56 . Reden: de tabel staat op pagina 19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Copitano schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
Vandaag gebeld met Eneco, blijkt dat de levering door Eneco pas mogelijk is over twintig dagen :(
De alleraardigste dame aan de telefoon was met geen mogelijkheid te bewegen de levering al morgen in te laten gaan. Moet ik tot die tijd mijn overschot toch nog terugleveren tegen € 0,05 per kWh. :X
Nu heb ik het automatisch uitlezen van mijn meter uit staan en zal ik dus zelf meterstanden door moeten geven. Zijn hier meer tweakers die het uitlezen uit hebben staan? Wordt er wel eens naar bewijzen gevraagd bij het doorgeven van meterstanden bij einde contract?
De standen van je meter worden gewoon uitgelezen door de netbeheerder hoor, alleen de energieleverancier krijgt ze in principe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René90
mathijshooi schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Dus bel asap!
Ga maandag gelijk kijken, heb nog van oxxio een welkomstbonus van 135 euro dus boete van 50+eventueel welkomstbonus eraan is een rekensom die ik nog moet maken.

Maar fijn dat ik per 14 juli klaar ben met het contract en ik dan kan kijken wat het slimst is om te doen.

Dank voor je input iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Dre schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:19:
[...]

De standen van je meter worden gewoon uitgelezen door de netbeheerder hoor, alleen de energieleverancier krijgt ze in principe niet.
Is allemaal geregeld inmiddels. Stroom per 18 mei bij Eneco en gas per 1 juli naar Vattenfall :)
Je moet er even voor gaan zitten met de telefoon en verschillende keren bellen tot je iemand hebt die het wel kan regelen. De aanhouder wint >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 20:23
[...]

[Afbeelding]
Ik ben nieuw op dit topic, kun je me kort uitleggen wat de kolommen betekenen? Ik heb wat gegraven maar het is me gewoon niet meteen duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Copitano schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Ah, nou Okay dan. Spaart weer een telefoontje. Maar.....schande :+
EDIT: Offtopic, maar toch even een update over het gascontract: 1 telefoontje met Vattenfall did the trick. Nu alleen gas van Vattenfall voor € 1,89/m³ ;)
Aaah check. Ondanks dat ze met nadruk op hun website hebben staan dat ze momenteel alleen modelcontracten voor gas én stroom afgeven.

Bellen dus :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
drboneym schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Ik ben nieuw op dit topic, kun je me kort uitleggen wat de kolommen betekenen?
Van links naar rechts:
  1. De naam van de energieleverancier (soms dubbel, omdat bronnen verschillende tarieven melden, of omdat er verschillen in het modelcontract zijn)
  2. TLV daalt of stijgt
  3. TLV normaal tarief (inclusief BTW tenzij BTW-loos)
  4. Is de TLV online vindbaar op de website van de leverancier? PC betekent achter een postcodemuur. Dubbele vinkjes is makkelijk zonder derde-partij scripts en verplichte trackers vindbaar in html, enkel vinkje in PDF-documenten.
  5. Levering Normaal tarief exclusief ODE en EB inclusief BTW (dit is een hulpkolom omdat TLV vaak daarvan afgeleid is)
  6. Levering Normaal tarief inclusief ODE en EB inclusief BTW (hulpkolom omdat TLV vaak daarvan afgeleid is)
  7. De verhouding tussen de normale terugleververgoeding en het leveringstarief
  8. De dal terugleveringsvergoeding
  9. Een gemiddelde van normaal versus laag tarief ter vergelijking met het enkeltarief, om te zien of normaal-laag dan wel enkel-tarief afrekening van de TLV gunstiger is.
  10. De TLV bij enkel tarief incl. BTW.
  11. De bron van de tarieven.
Is het zo voldoende duidelijk?

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 23-05-2022 08:44 . Reden: small formatted; teruglevertarief -> terugleververgoeding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Net met HVC gebeld, ze waren vergeten mij een mail te sturen over de tarieven per 1 juni. Verder kreeg ik te horen dat de tekst onder kopje "Teruglevering elektriciteit" op pagina 6 van hun modelcontract: "terugleververgoeding ter hoogte van het leveringstarief" komt te vervallen en een nieuwe invulling krijgt met het tarievenblad per 1 juni. En dus ook voor de al afgesloten contracten.

Nu ben ik niet juridisch onderlegd, maar het lijkt me niet dat 1 van de 2 partijen in een contract het contract mag wijzigen zonder dat die ander het er mee eens is. Dan komt namelijk het hele idee van afspraken maken met elkaar te vervallen en zitten we met elkaar weer in de middeleeuwen.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen op dit forum een modelcontract hebben bij die cowboys uit Alkmaar.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Srednier schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:44:
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen op dit forum een modelcontract hebben bij die cowboys uit Alkmaar.
Hiero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb net nieuwe voorstel gekregen vanuit Greenchoice na mijn vaste contract.
Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Hier vind je de voorwaarden netto teruglevering. Per 1 juli 2022 passen we de terugleververgoeding aan. Je vindt het nieuwe teruglevertarief vanaf dat moment in Mijn Greenchoice.
Dit is niet het volledige verhaal though, want die 8ct/kWh geld alleen voor de eerste 2000kWh teruggeleverd, daar boven krijg je het kale leveringstarief.

Deze link stond in mijn mail: https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M79dADIK01eSHEwuuwcf-q4dXf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hwNNl7uTQfA4uOI8hVYMZmq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 23-05-2022 09:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Inmiddels heb ik het verhaal gemeld bij de ACM, maar dat duurt dan weer even...
Vanaf morgen zit ik bij eneco voor de 58 cent TLV. HVC heb ik per direct geannuleerd.
Overigens is eneco haast nog beter qua vergoeding dal en normaal tarief is gelijk aan elkaar, dus de weekenden ook 58 cent.

Ik zou er maar even goed naar kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@_eLMo_ Wat er op 1 juli in jouw mijn Greenchoice komt te staan als TLV, daar ben ik benieuwd naar. Wat er nu allemaal op de Greenchoice website staat vindt ik tegenstrijdig en daardoor warrig en onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:37:
@_eLMo_ Wat er op 1 juli in jouw mijn Greenchoice komt te staan als TLV, daar ben ik benieuwd naar. Wat er nu allemaal op de Greenchoice website staat vindt ik tegenstrijdig en daardoor warrig en onduidelijk.
Dan afwachten wat er 1 juli staat, haha.

[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 23-05-2022 10:42 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Srednier schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:31:
[...]
Ik zou er maar even goed naar kijken...
Met de kennis van nu durf ik de stap naar de geschillencommissie wel aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 11:26
Hier een topic-lurker.
Even een kleine thanks naar de TS en alle inhoudelijke reacties. _/-\o_
Ik ben overgestapt van Essent naar Eneco en ben van een TLV van 0,05 naar 0,58 gegaan. Ik heb 24 zonnepanelen en verdien er nu opeens geld mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
cj1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Met de kennis van nu durf ik de stap naar de geschillencommissie wel aan.
Ik heb het ook bekeken, maar dat traject duurt een paar maanden. Stel dat je het verliest heb ik in mijn geval al zeker 1000 euro verloren tegenover eneco.

Maar stel dat je het wint, dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat ze vastzitten aan je voor onbeperkte tijd, een kleine kans op een mooi resultaat denk ik.
Ik denk dat Eneco veel makkelijker van de hoge TLV af kan als HVC. Bij eneco staat het in de voorwaarden en die mogen ze zo wijzigen.

Maar ik krijg er te veel hoofdpijn van...
Succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43
Per 10 juni loopt mijn contract bij Greenchoice af. Ik heb vandaag Eneco gebeld en overgestapt per die datum. Moet ik dan Greenchoice nog bellen eigenlijk? Of krijgen zij door dat ik overstap naar een andere leverancier? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sx_blade
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 12:54
Hier is onlangs ook mijn HVC contract van vast naar variabel gegaan (april dit jaar). Eerder deze maand heb ik de mail ontvangen ivm de wijziging in het TLV tarief.

Zelf zit ik nu te twijfelen of ik de moeite moet nemen om over te stappen naar Eneco. Ik heb van HVC begrepen dat de opzegtermijn 30 dagen is, dus in dit geval zou ik pas eind juni overgestapt zijn op Eneco. Indien zij dan de tarieven per 1 juli ook omlaag gooien schiet ik er natuurlijk weinig mee op.

Heeft er hier iemand anders ervaring met het opzeggen van het variabele contract bij HVC? En zo ja, heb je dit dan zelf opgezegd of heb je dit door je nieuwe leverancier laten doen (en is dit mogelijk bij Eneco)?

Zelf zit ik er nu over te denken om maar gewoon te wachten totdat Eneco hun nieuwe tarieven bevestigd en indien deze aantrekkelijk blijven dan de overstap te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
LuPo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:55:
Per 10 juni loopt mijn contract bij Greenchoice af. Ik heb vandaag Eneco gebeld en overgestapt per die datum. Moet ik dan Greenchoice nog bellen eigenlijk? Of krijgen zij door dat ik overstap naar een andere leverancier? :)
Hier hoef je niets voor te doen, regelt Eneco allemaal voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
sx_blade schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:13:
Hier is onlangs ook mijn HVC contract van vast naar variabel gegaan (april dit jaar). Eerder deze maand heb ik de mail ontvangen ivm de wijziging in het TLV tarief.

Zelf zit ik nu te twijfelen of ik de moeite moet nemen om over te stappen naar Eneco. Ik heb van HVC begrepen dat de opzegtermijn 30 dagen is, dus in dit geval zou ik pas eind juni overgestapt zijn op Eneco. Indien zij dan de tarieven per 1 juli ook omlaag gooien schiet ik er natuurlijk weinig mee op.

Heeft er hier iemand anders ervaring met het opzeggen van het variabele contract bij HVC? En zo ja, heb je dit dan zelf opgezegd of heb je dit door je nieuwe leverancier laten doen (en is dit mogelijk bij Eneco)?

Zelf zit ik er nu over te denken om maar gewoon te wachten totdat Eneco hun nieuwe tarieven bevestigd en indien deze aantrekkelijk blijven dan de overstap te maken.
Ik heb dus vannochtend een modelovereenkomst gemaakt met Eneco met als verzoek dat ze morgen gaan leveren. Hierna heb ik HVC gebeld met een boze stem dat ik per direct weg wil. Dit is inmiddels allemaal per email bevestigd en klaar. In de mail van HVC staat ook dat er geen opzegboete word berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sx_blade
Ik heb dus vannochtend een modelovereenkomst gemaakt met Eneco met als verzoek dat ze morgen gaan leveren. Hierna heb ik HVC gebeld met een boze stem dat ik per direct weg wil. Dit is inmiddels allemaal per email bevestigd en klaar. In de mail van HVC staat ook dat er geen opzegboete word berekend.
Bedankt. Dan ga ik dit ook proberen te regelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
ERMAWG schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:51:
Hier een topic-lurker.
Even een kleine thanks naar de TS en alle inhoudelijke reacties. _/-\o_
Ik ben overgestapt van Essent naar Eneco en ben van een TLV van 0,05 naar 0,58 gegaan. Ik heb 24 zonnepanelen en verdien er nu opeens geld mee :)
Appeltaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Srednier schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:23:
Het is echt heel jammer, maar mij viel ook al op dat je veel meer voor elkaar krijgt als je een boze stem gebruikt :'(

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sx_blade
sx_blade schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Per 25 mei ben ik klant bij Eneco en is HVC eruit. Nogmaals bedankt!

Alhoewel ik geen grootopwekker ben (9 panelen) gaat het mij toch weer een paar centen schelen. Nu nog even afwachten wat Eneco per 1 juli gaat doen met hun eigen tarieven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Srednier schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:23:
[...]
Hierna heb ik HVC gebeld met een boze stem dat ik per direct weg wil.
Dat lukt ook zonder boze stem, volgens mij is HVC blij dat je vertrekt en dat je niet probeert om HVC aan het contract te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
sx_blade schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:26:
[...]
Jammer, ga ze toch aan het door hen zelf opgestelde contract proberen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
@cj1 staat Powerpeers bewust niet in de lijst?

https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/

Hun variabel bestaande-klanten-inkooptarief a 30c is nog relatief gunstig. Overstappen naar Eneco tbv de TLV is verleidelijk met nog 3 zomermaanden 28c/kWh verschil.. maar ben bang dat we dat voordeel weer kwijt zijn in de winter als we ergens als nieuwe klant aankomen... Als de verschillen tussen de maatschappijen gelijk zou blijven dan zouden we in de winter grofweg 14c duurder inkopen. Ik verwacht dat het voor ons dan niet interessant is omdat we op jaarbasis na salderen nog 1,5MWh inkopen. Eerst maar even de berichten over 1 juli afwachten en 10MWp panelen erbij leggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@AlbertHeym Powerpeers staat bij 5,0 cent in de lijst (BTW-loos), en valt daardoor buiten beeld. Die 11 cent is slechts tot de eerste 5000 kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Srednier
cj1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Jammer, ga ze toch aan het door hen zelf opgestelde contract proberen te houden.
Nog even ter info, ik heb HVC telefonisch gemeld bij de ACM voor het niet naleven van de overeenkomst.
Hier is nog niets uitgekomen, maar ik wordt komende maandag terug gebeld door een specialist van de ACM.
Ik wil hier namelijk nog best wel even tijd in steken omdat ik dit soort gedrag van de HVC absoluut niet waardeer. Ik laat het nog wel even weten hoe dit afloopt, dit is denk ik wel nuttige info voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09

Oekol

waka waka hey hey

AlbertHeym schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:05:
@cj1 Als de verschillen tussen de maatschappijen gelijk zou blijven dan zouden we in de winter grofweg 14c duurder inkopen. Ik verwacht dat het voor ons dan niet interessant is omdat we op jaarbasis na salderen nog 1,5MWh inkopen.
Help me even, ben er nog niet helemaal thuis in blijkbaar. Maar hoe kan je na salderen nog moeten inkopen? Door salderen staat de rekening op 0? Of wek je niet genoeg op met de zonnepanelen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

AlbertHeym schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:05:
Eerst maar even de berichten over 1 juli afwachten en 10MWp panelen erbij leggen :)
Dat zijn heel wat voetbalvelden vol _/-\o_

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
mathijshooi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Kort gezegd, ja! Vandaag afsluiten! Punt.
Graag zou ik jou en alle andere Tweakers vriendelijk willen bedanken. Anders zat ik nog vast aan een teruglevertarief van 0,07 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:58
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:31:
[...]

Graag zou ik jou en alle andere Tweakers vriendelijk willen bedanken. Anders zat ik nog vast aan een teruglevertarief van 0,07 cent.
Ik zit nog vast aan de 7 cent. Contract van Vattefall loopt nog 2-2,5 jaar, ik wil hier wel mijn gas laten staan maar voor stroom wil ik dus overstappen. Volgens mij heb ik die boete er redelijk snel uit met een winst van 50 cent per kwh.
Zouden jullie nu overstappen naar het modelcontract van Eneco of nog even wachten op de nieuwe tarieven? Rekening houdend met opzegtermijn van een maand zit ik toch pas 1 juni aan een nieuw contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Voggy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Ik zit nog vast aan de 7 cent. Contract van Vattefall loopt nog 2-2,5 jaar, ik wil hier wel mijn gas laten staan maar voor stroom wil ik dus overstappen. Volgens mij heb ik die boete er redelijk snel uit met een winst van 50 cent per kwh.
Zouden jullie nu overstappen naar het modelcontract van Eneco of nog even wachten op de nieuwe tarieven? Rekening houdend met opzegtermijn van een maand zit ik toch pas 1 juni aan een nieuw contract.
1 juni is al over 7 dagen🤗

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
[...]

Voor stroom en gas kun je twee verschillende leveranciers hebben. Dus je kunt het product stroom opzeggen bij Vattenfall. Maar doe dit alleen als je een overschot verwacht van meer dan een x aantal kWh. Stel je verbruikt 3000 en je wekt 3250 op, loont het niet de moeite om over te stappen. Ik zou persoonlijk altijd wat marge houden voor het geval je toch meer verbruikt. Ik weet niet welke leverancier nu de hoogste TLV biedt.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 24-05-2022 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voggy
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:53:
[...]

Voor stroom en gas kun je twee verschillende leveranciers hebben. Dus je kunt het product stroom opzeggen bij Vattenfall. Maar doe dit alleen als je een overschot verwacht van meer een x aantal kWh. Stel je verbruikt 3000 en je wekt 3250 op, loont het niet de moeite om over te stappen. Ik zou persoonlijk altijd wat marge houden voor het geval je toch meer verbruikt. Ik weet niet welke leverancier nu het hoogste TLV biedt.
Uiteraard, ik verwacht een overschot van zo'n 2000 kwh per jaar.
@klump4u Ehh, ik bedoelde 1 juli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Voggy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Uiteraard, ik verwacht een overschot van zo'n 2000 kwh per jaar.
@klump4u Ehh, ik bedoelde 1 juli
Ik zou nog even wachten. In de maand juni worden de nieuwe tlv prijzen bekendgemaakt die vanaf 1 juli gelden.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:31:
[...]

Met een appeltaart kan je je zonden afkopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 14:10
[...]

Resultaat van 2 weken. En zo gunstig liggen de paneeltjes hier niet.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkuGC0dweSpwHwIb6GvL4hl9VN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6lRvIGYq7iZOo9y9Vbq5cKx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42
Noord27 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Resultaat van 2 weken. En zo gunstig liggen de paneeltjes hier niet.. ;)

[Afbeelding]
Het heeft geen zin om op deze getallen af te gaan. Zoals Eneco mij schriftelijk en mondeling heeft bevestigd, is dit een schatting waar je geen rechten aan kunt ontlenen. In mijn geval is de werkelijke opbrengst ongeveer 30% lager dan aangegeven. Het woord "schatting" is dus nogal curieus; het slaat helemaal nergens op. Dit geldt ook voor het maandelijkse energierapport.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:51
Ik heb veel pagina’s teruggelezen maar niet gevonden of mijn situatie eerder is beschreven. Ik heb een 3 jaar contract Greenchoice tot 1-8-23 gas en stroom samen. Op zich prima, maar terugleververgoeding is 11 cent. Als ik alleen stroom zou kunnen opzeggen zou het interessant zijn om daarvoor over te stappen met mijn forse overschot in de zomermaanden. Ik denk echter dat ze geen gas meer blijven leveren tegen de huidige prijs van € 0,75. Het is immers 1 contract, “groen garantie 3 jaar”. Zijn er mensen met zo’n contract die toch alleen stroom hebben kunnen opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
badjakker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:51:
Ik heb veel pagina’s teruggelezen maar niet gevonden of mijn situatie eerder is beschreven. Ik heb een 3 jaar contract Greenchoice tot 1-8-23 gas en stroom samen. Op zich prima, maar terugleververgoeding is 11 cent. Als ik alleen stroom zou kunnen opzeggen zou het interessant zijn om daarvoor over te stappen met mijn forse overschot in de zomermaanden. Ik denk echter dat ze geen gas meer blijven leveren tegen de huidige prijs van € 0,75. Het is immers 1 contract, “groen garantie 3 jaar”. Zijn er mensen met zo’n contract die toch alleen stroom hebben kunnen opzeggen?
Dit was bij mijn 5-jaars contract - tot juni 2025 geen enkel probleem. Wel duidelijk communiceren bij de aanvraag (telefonisch). Contract bij Eneco kan per vandaag ingaan en je hoeft bij Greenchoice niets op te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
cville schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Het heeft geen zin om op deze getallen af te gaan. Zoals Eneco mij schriftelijk en mondeling heeft bevestigd, is dit een schatting waar je geen rechten aan kunt ontlenen. In mijn geval is de werkelijke opbrengst ongeveer 30% lager dan aangegeven. Het woord "schatting" is dus nogal curieus; het slaat helemaal nergens op. Dit geldt ook voor het maandelijkse energierapport.
Wat een onzinberekening (voor mij) inderdaad. Ik heb 4.61 kWh gebruikt en 24.17 kWh terug geleverd. Dat zou grofweg € 11.44 moeten zijn, maar volgens Eneco: € 13.60

Ik ga er vanuit dat zij met bedragen incl btw, energiebelasting en ODE rekenen voor de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Ep Woody schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Wat een onzinberekening (voor mij) inderdaad. Ik heb 4.61 kWh gebruikt en 24.17 kWh terug geleverd. Dat zou grofweg € 11.44 moeten zijn, maar volgens Eneco: € 13.60

Ik ga er vanuit dat zij met bedragen incl btw, energiebelasting en ODE rekenen voor de teruglevering.
Ze hebben het mij niet uit kunnen leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
cville schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Er zijn 2 manieren om weer te geven. De indicatie en de daadwerkelijke standen. Dit is op basis van de daadwerkelijke standen. De indicatie is op basis van je telefonisch door gegeven verwachte opwekking.

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 24-05-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Noord27 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Er zijn 2 manieren om weer te geven. De indicatie en de daadwerkelijke standen. Dit is op basis van de daadwerkelijke standen. De indicatie is op basis van je telefonisch door gegeven verwachte opwekking.

Ik heb het ook getest door de slimme meter bijna 2 weken in storing (niet op afstand uitleesbaar) te zetten. Dan gaat de App ook mee in storing en telt niet door.
Mijn reactie gaat over de werkelijke meterstanden die bij Eneco wel kloppen (gelukkig). Het door Eneco getoonde bedrag is niet eens een schatting te noemen (zo noemen zij het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ep Woody schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Ook aan @cville

Puur kijken naar de kWh-tarieven is maar 1 onderdeel van de totaalrekening. Er zijn meer onderdelen van toepassing op je dagelijkse kosten en verdiensten. Dat verschil zit hem in de netbeheerkosten, leveringskosten, ODE en vermindering energiebelasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 24-05-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
cville schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Dit was bij mijn 5-jaars contract - tot juni 2025 geen enkel probleem. Wel duidelijk communiceren bij de aanvraag (telefonisch). Contract bij Eneco kan per vandaag ingaan en je hoeft bij Greenchoice niets op te zeggen.
Je zit toch met opzegtermijn van 1 maand? Of geldt dit dan weer niet als je gas blijft afnemen?
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, maar dan bij Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Noord27 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Ook aan @cville

Puur kijken naar de kWh-tarieven is maar 1 onderdeel van de totaalrekening. Er zijn meer onderdelen van toepassing op je dagelijkse kosten en verdiensten. Dat verschil zit hem in de netbeheerkosten, leveringskosten, ODE en vermindering energiebelasting.
Ik kijk naar het verbruik van 1 specifieke dag.

Wel wonderlijk, op zondag heb ik 13.33 kWh terug geleverd tegen normaal tarief en 10.83 tegen dal tarief. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Noord27 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Ook aan @cville

Ik kijk niet alleen naar de kWh tarieven maar naar alle relevante tarieven. Deze heb ik met Eneco doorgenomen en ze hebben bevestigd dat als ik deze tarieven gebruik, ik op hetzelfde bedrag als op de eindafrekening moet komen.

Hier zijn de door mij gebruikte en door Eneco bevestigde tarieven:

code:
1
2
3
4
5
Terugleververgoeding              kWh    € -0.45845 
Leveringskosten                   dag    €  0.19693 
Netbeheerskosten                      dag    €  0.73337 
Vermindering energiebelasting         dag    € -2.25964 
TOTAAL OVERIG                     dag    € -1.32934

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Srednier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrpvFgb5kbVRT42OMDyciIGspxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEIh4k9X2wutHwU0dtynZlld.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste afrekening is binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
Oekol schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:14:
[...]

Help me even, ben er nog niet helemaal thuis in blijkbaar. Maar hoe kan je na salderen nog moeten inkopen? Door salderen staat de rekening op 0? Of wek je niet genoeg op met de zonnepanelen?
ja het jaarsaldo is bij ons nog 1500kWh per jaar meer verbruik dan opwek, dus in principe gelden voor ons de TLV tarieven niet op jaarbasis, maar nu wel op de tijdelijke overproductie op (zomer)maand basis icm de flexibele opzegbaarheid. Maar natuurlijk belangrijk om naar het integrale plan te kijken; als we nu switchen dan zijn we dat "bestaande klanten" tarief kwijt wat juist weer handig is in de winter. Het is allemaal erg situatie afhankelijk, en het zet pas echt zoden aan de dijk als je een flinke overproductie hebt die je nu kan terugleveren tegen 58c... Ben wel echt benieuwd wat die TLV prijzen doen vanaf 1 juli. Heb nu een offerte liggen voor 10MWh PV's, als je die prijs deelt door de 25jrs opwek prognose kom je uit op 8 cent per kWh, bizar hoog. Als je daar de financieringskosten/opportunity costs nog bij optelt, dan zit je al snel aan een kostprijs van 10c a 12c per kWh. En nog los van onderhoud/vervangingskosten... Dus voor minder dan 15c/kWh TLV vergoeding hoef je het eigenlijk al niet te doen. Ligt er dus maar net aan hoe lang die 58c stand houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Laatst online: 19-09 12:43
Jij vraagt elke keer een afrekening aan ofzo dan? Of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:55
NileZ_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Jij vraagt elke keer een afrekening aan ofzo dan? Of hoe moet ik dat zien?
Overstappen dan krijg je de afrekening anders moet je een jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Wat een eer is dit! Mooie vakantietoeslag :p

Vanwaar eigenlijk op de 17de gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Laatst online: 19-09 12:43
Ja weet ik, maar kreeg even de indruk dat het een tussentijdse afrekening was.
Ik stap over per 30 juni.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
mathijshooi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Wat een eer is dit! Mooie vakantietoeslag :p

Vanwaar eigenlijk op de 17de gestopt?
Ik was overgestapt naar HVC, dit was maar voor 6 dagen en zit nu weer bij Eneco. Die Eneco ken ik dan weer van voor 1 april... Ik krijg dus binnenkort ook nog een afrekening van HVC. ca 250 euro...

Overigens zag ik net de Qatari's bezig om een goede TLV te onderhandelen voor na 1 juli...
Die willen de skyline verder uitbreiden en willen dus ook de hoofdprijs van energieslaafje Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Srednier schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Ik was overgestapt naar HVC, dit was maar voor 6 dagen en zit nu weer bij Eneco. Die Eneco ken ik dan weer van voor 1 april... Ik krijg dus binnenkort ook nog een afrekening van HVC. ca 250 euro...

Overigens zag ik net de Qatari's bezig om een goede TLV te onderhandelen voor na 1 juli...
Die willen de skyline verder uitbreiden en willen dus ook de hoofdprijs van energieslaafje Europa.
Heel mooi. Prachtvoorbeeld van het gebruik maken van de situatie en mogelijkheden.
Pagina: 1 ... 29 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2