Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:29
reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Dus ze doen niet aan negatief voorschot (iedere maand jou betalen ),maar ze doen wel iedere maand uitbetalen als je een nota vraagt, toch best apart.
Maar probeer het zou ik zeggen, ik ben gestopt toen ze zei dat het alleen een papiertje werd.
1. Bij een voorschot moet Eneco nog maar zien of jouw opgave over je opwek klopt (ja in theorie zouden ze dat elke maand kunnen controleren). Een afrekening geeft de daadwerkelijke stand van zaken dus kunnen ze prima uitkeren. Een heel verschil dus.

2. Iedere maand een nota opvragen is een beetje overdreven en ook onredelijk. Zou het niet gek vinden als Eneco dat zou weigeren, maar 2x per jaar een nota opmaken zullen ze best willen doen.

3. Als ze echt niet zouden uitkeren, blijkt uit dat papiertje in ieder geval dat je een vordering hebt op Eneco. Die kun je vervolgens in principe gaan verrekenen met je voorschot (verrekenen is juridisch namelijk een vorm van betalen). Niet dat dat zoden aan de dijk zet met 9e pm, maar als Eneco flauw wil doen kun jij het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:10:
[...]

En wat let je om gewoon factuur aan te vragen?
Ik ga dat niet doen voordat ik de consequenties ken en die ken ik niet. Heeft iemand dit al gedaan?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
cville schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:51:
[...]
Ik ga dat niet doen voordat ik de consequenties ken en die ken ik niet. Heeft iemand dit al gedaan?
Ik heb dat vorig jaar bij Vandebron gedaan per eind oktober(om me te laten uitbetalen) en eind december (om een factuur te hebben per einde kalenderjaar) en dat pakte slecht uit.

Die van eind oktober werd alles uitbetaald wat ik netto had teruggeleverd maar voor november en december betaalde ik ineens volle bak. Uiteindelijk toch rechtgezet maar pas na storneren en dreigen met melden bij ACM dat ze de salderingsregels niet goed toepassen.

Ik ga zelf iig alleen nog maar tussentijdse facturen aanvragen voor perioden waarvan ik vrij zeker weet dat ik netto teruglever en ook zo dat de perioden die overblijven (tot einde jaar en einde contract) ook positief uitpakken want dit kostte me veel te veel tijd.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41
Maar als ik na 1 juli ook gewoon het modelcontract van Eneco behoudt. Wanneer krijg ik dan een factuur van Eneco?

Ik zit bij hun vanaf half februari?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Laurens__ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 06:40:
[...]

Ik heb dat vorig jaar bij Vandebron gedaan per eind oktober(om me te laten uitbetalen) en eind december (om een factuur te hebben per einde kalenderjaar) en dat pakte slecht uit.

Die van eind oktober werd alles uitbetaald wat ik netto had teruggeleverd maar voor november en december betaalde ik ineens volle bak. Uiteindelijk toch rechtgezet maar pas na storneren en dreigen met melden bij ACM dat ze de salderingsregels niet goed toepassen.

Ik ga zelf iig alleen nog maar tussentijdse facturen aanvragen voor perioden waarvan ik vrij zeker weet dat ik netto teruglever en ook zo dat de perioden die overblijven (tot einde jaar en einde contract) ook positief uitpakken want dit kostte me veel te veel tijd.
Ja, als je wil salderen is dat niet handig, maar als je niet saldeert maakt het niet uit, dan kun je beter tussendoor laten uitbetalen om zo cash in handen te hebben. Zeker als je aan het einde van het jaar (als je meer verbruikt dan opwekt) overstapt naar een goedkopere maatschappij om zo minder te betalen voor je energie of als je een aansluiting hebt waarop je puur teruglevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Eindelijk gelukt, ik heb per vandaag een contract afgesloten bij Eneco. Eindelijk iemand aan de telefoon die me wel direct kon voorzien van een contract dat per direct ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Playa del C. schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Weinig nadeel, alleen ben je wat laat (ik ook). Nieuwe contracten zijn ze niet zo happig op én op 1 juli verandert iedereen de tarieven weer. Ik wacht daarom nog een maand en beslis dan waar ik heen ga. Maak mij niet druk om een paar honderd euro. Je kan niet altijd vooraan staan en de beste deals krijgen.

Bij Vattenfall krijg je de vaste klanten korting, die zou je kwijtraken als je nu even snel wisselt.
Maar wat er ook veranderd de prijs per kWh terug geleverd zou altijd hoger moeten zijn dan Vattenfall zijn €0,07 lijkt mij?
Grootste nadeel is dat je in een flex contract zit die ze ieder kwartaal kunnen aanpassen denk ik?
De klantenkorting is leuk (en mijn kWh prijs is nu best laag) maar dat is momenteel totaal niet relevant omdat ik meer vermogen terug leveren dan verbruik. Verwacht dat ik zo’n 6000kWh terug ga leveren onder de streep.

Ben vooral benieuwd naar de impact als het salderen eraf gaat. Zolang die tarieven gunstig blijven maakt het allemaal niet zo bar veel uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik denk dat ik na inlezen van dit topic en e.e.a. vergelijken op internet waarschijnlijk een plan heb, maar met huidige prijzen wil ik even zeker weten dat het klopt wat ik denk:

Op dit moment heb ik al een Eneco contract (op mijn naam) met vast tarief tot eind juni dit jaar, dan zullen we ook de prijsverhogingen zien.
Echter komen er komende week 24 zonnepanelen van 405wp pal op het zuiden te liggen. Daarnaast hebben we sinds paar maanden een warmtepomp die samen met oude CV ketel in hybride config staat.

Dat komt toevallig allemaal mooi samen met het einde van ons contract zodat we minimaal gas gaan verbruiken (idealiter alleen voor koken); ik wil nog minimaal 1 winter kijken hoe het gaat met alleen WP voordat ik de CV ketel afsluit, ons huis is 100 jaar oud, ondanks dat we slechts 1300kwh gebruiken op 45 graden CV temp, wil ik eerst overtuigd zijn dat we niet in de kou komen te zitten.

Nu is mijn plan:

-al paar keer Eneco gevraagd voor naamwijziging contract mijn naam naar vriendin's naam, maar na bevestiging van de aanvraagprocedure krijg ik geen documenten toegestuurd om het proces te voltooien, dus:

-huidig contract opzeggen; staat op mijn naam, maar ik heb al bedrijf en wil contract op mijn vriendin's naam zetten zodat we de BTW voor zonnepanelen makkelijker kunnen terugvragen
-nieuw modelcontact afsluiten bij Eneco op vriendin's naam; hopelijk oude opzeggen en nieuwe aanvragen in 1 email/telefoontje geregeld
-Gemiddeld gebruiken we 3200kwh huishoudstroom en ik verwacht max 4000kwh te gebruiken voor de WP (1300m3 * 10 = 13000kwh, COP WP: +/- 3.5 = 13000/3.5: 3700kwh)
.ik reken voor het gemak met 7500kwh stroom verbruik, dan zitten we denk ik behoorlijk ruim in de schattingen
-24*405wp = 9720Wp; pessimistisch gezien mogen we 8500kwh per jaar verwachten (geen schaduws, dak pal op het zuiden, 45graden helling)
-ik verwacht 20m3 gas te verbruiken voor koken, maar ik reken maar even met 100m3

De som:

-verbruik: 7500kwh
-PV opbrengst: 8500kwh
-1000kwh terug te leveren boven op salderen
-+/- 0.58ct / kwh = 580 teruglever vergoeding
-gas: 100m3*2.7 euro = 270 euro + vastrecht = +/- 500 euro denk ik dan?
-vermindering overheidsbelasting: +/- 800 euro.

De grootste vraag die ik heb m.b.t. die modelcontracten van Eneco: kun je nog steeds op jaarbasis salderen, zodat ik in de winter kan verbruiken en in de zomer kan genereren en die dus 1:1 van elkaar afstrepen. Salderen op maandbasis gaat natuurlijk niet werken; inkoop is duurder dan verkoop.

Als salderen op jaarbasis nog steeds kan, dan hebben we hopelijk geen rekening meer, of misschien nog wat geld terug (terugleverinkomsten betalen voor de gasrekening, dus vermindering overheidsbelasting is soort bonus?

Opzeggen + aanvragen modelcontract (+ naamwijziging) zou toch wel in 1 keer te regelen moeten zijn? Moet ik ergens anders nog aan denken?

Ik stel komende week de panelen eerst in bedrijf om te zien of ik het volledige vermogen op het net kan krijgen. Voltage op het net ligt behoorlijk hoog op zonnige dagen, dus even aankijken of ik ook daadwerkelijk mijn energie kwijt kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 17-05-2022 10:46 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Seesar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:25:
-al paar keer Eneco gevraagd voor naamwijziging contract mijn naam naar vriendin's naam, maar na bevestiging van de aanvraagprocedure krijg ik geen documenten toegestuurd om het proces te voltooien, dus:
Ik haal even dit stukje eruit van je post. Zie ook mijn reactie elders op het forum: blackd in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"
Ik zit zelf bij Eneco, en als je belt met de klantenservice, aangeeft het contract over te willen zetten naar je partner vanwege teruggaaf BTW zonnepanelen dan wordt dat ter plekke telefonisch voor je geregeld is mijn ervaring.
Kan zijn dat je een medewerker aan de lijn krijgt die de procedure niet snapt. De een geeft je dan een formulier naamswijziging, dat is niet de juiste manier. De ander vraagt het aan de leidingevende en leert dan dat het een uithuizing en nieuw contract wordt (volgens modelvoorwaarden) waar dan tegelijk een verzoek wordt gedaan (intern) om de tarieven terug te zetten naar je huidige voorwaarden. Je krijgt dan een nieuwe overeenkomst, moet een nieuw account aanmaken en zult na max 5 dagen zien dat de tarieven weer "kloppen".
Als je bewust naar de hoge tarieven over wilt en een modelcontract wilt afsluiten, heb ik niks gezegd ;-).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Ep Woody schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:15:
[...]
Ja, als je wil salderen is dat niet handig, maar als je niet saldeert maakt het niet uit, dan kun je beter tussendoor laten uitbetalen om zo cash in handen te hebben. Zeker als je aan het einde van het jaar (als je meer verbruikt dan opwekt) overstapt naar een goedkopere maatschappij om zo minder te betalen voor je energie of als je een aansluiting hebt waarop je puur teruglevert.
Inderdaad, ik ben nu ouderwets aan het salderen want heb maar één allocatiepunt (tweede is in aanvraag). We willen van het gas af met een water water warmtepomp dus ik moet nog eens een keer goed rekenen of we ook echt gaan overhouden, als is dat lastig te bepalen vanwege het openbare laadpunt wat door steeds meer mensen wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:34
Seesar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:25:
Ik denk dat ik na inlezen van dit topic en e.e.a. vergelijken op internet waarschijnlijk een plan heb, maar met huidige prijzen wil ik even zeker weten dat het klopt wat ik denk:

Op dit moment heb ik al een Eneco contract (op mijn naam) met vast tarief tot eind juni dit jaar, dan zullen we ook de prijsverhogingen zien.
Echter komen er komende week 24 zonnepanelen van 405wp pal op het zuiden te liggen. Daarnaast hebben we sinds paar maanden een warmtepomp die samen met oude CV ketel in hybride config staat.

Dat komt toevallig allemaal mooi samen met het einde van ons contract zodat we minimaal gas gaan verbruiken (idealiter alleen voor koken); ik wil nog minimaal 1 winter kijken hoe het gaat met alleen WP voordat ik de CV ketel afsluit, ons huis is 100 jaar oud, ondanks dat we slechts 1300kwh gebruiken op 45 graden CV temp, wil ik eerst overtuigd zijn dat we niet in de kou komen te zitten.

Nu is mijn plan:

-huidig contract opzeggen; staat op mijn naam, maar ik heb al bedrijf en wil contract op mijn vriendin's naam zetten zodat we de BTW voor zonnepanelen makkelijker kunnen terugvragen
-nieuw modelcontact afsluiten bij Eneco op vriendin's naam; hopelijk oude opzeggen en nieuwe aanvragen in 1 email/telefoontje geregeld
-Gemiddeld gebruiken we 3200kwh huishoudstroom en ik verwacht max 4000kwh te gebruiken voor de WP (1300m3 * 10 = 13000kwh, COP WP: +/- 3.5 = 13000/3.5: 3700kwh)
.ik reken voor het gemak met 7500kwh stroom verbruik, dan zitten we denk ik behoorlijk ruim in de schattingen
-24*405wp = 9720Wp; pessimistisch gezien mogen we 8500kwh per jaar verwachten (geen schaduws, dak pal op het zuiden, 45graden helling)
-ik verwacht 20m3 gas te verbruiken voor koken, maar ik reken maar even met 100m3

De som:

-verbruik: 7500kwh
-PV opbrengst: 8500kwh
-1000kwh terug te leveren boven op salderen
-+/- 0.58ct / kwh = 580 teruglever vergoeding
-gas: 100m3*2.7 euro = 270 euro + vastrecht = +/- 500 euro denk ik dan?
-vermindering overheidsbelasting: +/- 800 euro.

De grootste vraag die ik heb m.b.t. die modelcontracten van Eneco: kun je nog steeds op jaarbasis salderen, zodat ik in de winter kan verbruiken en in de zomer kan genereren en die dus 1:1 van elkaar afstrepen. Salderen op maandbasis gaat natuurlijk niet werken; inkoop is duurder dan verkoop.

Als salderen op jaarbasis nog steeds kan, dan hebben we hopelijk geen rekening meer, of misschien nog wat geld terug (terugleverinkomsten betalen voor de gasrekening, dus vermindering overheidsbelasting is soort bonus?

Opzeggen + aanvragen modelcontract (+ naamwijziging) zou toch wel in 1 keer te regelen moeten zijn? Moet ik ergens anders nog aan denken?

Ik stel komende week de panelen eerst in bedrijf om te zien of ik het volledige vermogen op het net kan krijgen. Voltage op het net ligt behoorlijk hoog op zonnige dagen, dus even aankijken of ik ook daadwerkelijk mijn energie kwijt kan.
Met 1000kwh over op jaarbasis en hoog verbruik in de winter zal je de boel scherp in de gaten moeten gaan houden wil je aan de TLV redelijk wat gaan verdienen.

Idealiter sluit je een modelcontract af met hoge TLV en dan hopen dat richting de winter de normale leveringstarieven weer zakken. Je sluit dan bijvoorbeeld medio oktober weer een nieuw contract af met deze lagere tarieven. Je hebt dan in de zonnige maanden maximaal geprofiteerd van een hoge TLV. Het nieuwe contract vanaf oktober laat je dan lopen totdat je de winter gesaldeerd hebt, of die stop je weer wanneer in het voorjaar de TLV weer hoog genoeg is.

Of dit scenario uit komt? Dat is de grote glazen bol waar we allemaal naar op zoek zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 12:43
Liep met koningsdag nog een mooie glazen bol voorbij op de rommelmarkt, ik bedoel vlooienmarkt..oeps. Maar die werkte niet zo best, helaas.

De grote vraag is vooral of je tegen oktober weer wat normale contracten kan afsluiten.
Zoals met veel dingen, denk ik dat deze situatie de maatschappijen een beetje op scherp zet en dat ze dit aangrijpen om op een andere manier te gaan salderen. Of dat wel of niet mag, is een andere (wel relevante) discussie.

Goedkope TLV in de zomer.. want ja veel mensen hebben dan natuurlijk over. En als je het niet kwijt wilt op het net, dan toch lekker niet? Dat zou wel een beetje de mindset kunnen worden. En dan in de winter, tarieven weer lekker hoog. Want de staat heeft immers iedereen lekker naar de warmtepomp gepusht. Dus elektriciteitsverbruik lekker omhoog haha.

Ze bieden nu geen jaarcontracten meer aan. Ik ben er nog niet zo zeker van dat dat eind dit jaar ineens wel weer kan.
Op zich helemaal geen punt bij jaarlijks salderen. Echter bij het niet jaarlijks salderen, dan wordt het een ander verhaal. En daar is die glazen bol ineens weer. Haha.

Volgens mij zit de crux ook een beetje in het ontbreken van een jaarcontract nu. Met een jaarcontract maak je immers de afspraak dat je de afname/teruglevering per jaar bekijkt en afrekent. Dus salderen. Maar dat jaarcontract is er nu niet. Voor ons maakt het misschien niet zoveel uit.
Maar ik kan me toch voorstellen dat de kosten voor energie (toch wel een basisbehoefte) enigszins voorspelbaar moet blijven voor de bevolking. Lijkt me wel een taak voor de overheid.

Ben zelf erg benieuwd naar wat eneco/engie/delta rond 1 juli gaan doen met de tarieven. Het kan beide kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
NileZ_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:38:
Liep met koningsdag nog een mooie glazen bol voorbij op de rommelmarkt, ik bedoel vlooienmarkt..oeps. Maar die werkte niet zo best, helaas.

De grote vraag is vooral of je tegen oktober weer wat normale contracten kan afsluiten.
Zoals met veel dingen, denk ik dat deze situatie de maatschappijen een beetje op scherp zet en dat ze dit aangrijpen om op een andere manier te gaan salderen. Of dat wel of niet mag, is een andere (wel relevante) discussie.

Goedkope TLV in de zomer.. want ja veel mensen hebben dan natuurlijk over. En als je het niet kwijt wilt op het net, dan toch lekker niet? Dat zou wel een beetje de mindset kunnen worden. En dan in de winter, tarieven weer lekker hoog. Want de staat heeft immers iedereen lekker naar de warmtepomp gepusht. Dus elektriciteitsverbruik lekker omhoog haha.

Ze bieden nu geen jaarcontracten meer aan. Ik ben er nog niet zo zeker van dat dat eind dit jaar ineens wel weer kan.
Op zich helemaal geen punt bij jaarlijks salderen. Echter bij het niet jaarlijks salderen, dan wordt het een ander verhaal. En daar is die glazen bol ineens weer. Haha.

Volgens mij zit de crux ook een beetje in het ontbreken van een jaarcontract nu. Met een jaarcontract maak je immers de afspraak dat je de afname/teruglevering per jaar bekijkt en afrekent. Dus salderen. Maar dat jaarcontract is er nu niet. Voor ons maakt het misschien niet zoveel uit.
Maar ik kan me toch voorstellen dat de kosten voor energie (toch wel een basisbehoefte) enigszins voorspelbaar moet blijven voor de bevolking. Lijkt me wel een taak voor de overheid.

Ben zelf erg benieuwd naar wat eneco/engie/delta rond 1 juli gaan doen met de tarieven. Het kan beide kanten op.
Ik zou niet verbaasd zijn dat de maatschappijen dit aangrijpen om versneld naar uurcontracten te gaan. Naar mijn mening ontkomen we daar niet aan namelijk. Zal niet dit jaar gebeuren maar misschien wel versneld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb nu een ding met Stedin. Ik had een aanvraag gedaan met foto, ik krijg een aanbod dat het SAP (secundair allocatiepunt) kan met als specifcatie in de offerte 'vervanging meterbord', en ik heb betaald. Naar aanleiding van een vraag van mij over de uitvoering, krijg ik nu als antwoord dat het niet gaat om een vervanging maar om een bijplaatsing van een meterbord van maar liefst 40x70 cm. Het huidige is 21,5x70. :| In totaal dus 61,5 cm breed. Dat past totaal niet en dat had Stedin kunnen weten op basis van de specificaties die ik heb meegestuurd in de aanvraag. Ik heb Stedin nu gevraagd om een oplossing.

Vraag me af of dat SAP er bij ons wel van gaat komen. Ik ga niet de hele meterkast verleggen. Dan maar salderen en bij één leverancier blijven.@NileZ_ @Laurens__ @marcel3 Past bij jullie het tweede meterbord wel naast het bestaande? Of hoe lost Stedin c.q. Liander het bij jullie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Tiffanylampje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:29:
@NileZ_ @Laurens__ @vanderv Past bij jullie het tweede meterbord wel naast het bestaande? Of hoe lost Stedin c.q. Liander het bij jullie op?
Nee past zeker niet. De meterkast zit bij mij halverwege de buitenmuur in een ruimte van 60m2. Erg onlogische plek maar biedt wel de ruimte om de meterkast uit te breiden, de huidige 'kast' moet toch gesloopt omdat ik die buitenmuur ga voorzien van een voorzetwand met 20 cm steenwol. Dus in mijn geval kan het mee met het grotere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

mathijshooi schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Met 1000kwh over op jaarbasis en hoog verbruik in de winter zal je de boel scherp in de gaten moeten gaan houden wil je aan de TLV redelijk wat gaan verdienen.

Idealiter sluit je een modelcontract af met hoge TLV en dan hopen dat richting de winter de normale leveringstarieven weer zakken. Je sluit dan bijvoorbeeld medio oktober weer een nieuw contract af met deze lagere tarieven. Je hebt dan in de zonnige maanden maximaal geprofiteerd van een hoge TLV. Het nieuwe contract vanaf oktober laat je dan lopen totdat je de winter gesaldeerd hebt, of die stop je weer wanneer in het voorjaar de TLV weer hoog genoeg is.

Of dit scenario uit komt? Dat is de grote glazen bol waar we allemaal naar op zoek zijn...
Dan kom ik eigenlijk wel terug op mijn vraag;

kan er bij Eneco, met een modelcontract, toch nog op jaarlijkse basis de balans opgemaakt worden? Ik heb geen tijd/behoefte om elk kwartaal internet te gaan afstruinen om paar 100 euro te verdienen door telkens te wisselen. Ik geloof namelijk niet dat wanneer er een overvloed aan energie is (zomer) dat de prijzen hoger zijn dan wanneer er een grote vraag is naar energie (winter). M.a.w. de prijs van een kwh verkopen in de zomer, hoger dan een kwh inkopen in de winter.

Wat ik wél wil is: 1:1 verbruik af trekken van mijn genereeerrde stroom (100% salderen dus zolang het kan) op jaarbasis
De overige 1000kwh zo goed mogelijk verkopen; ik begrijp dat die TLV in december anders is dan in juli, maar laat ik het slechtste geval maar 7-10ct voor een kwh krijgen, dan ben ik net zo goed af als bij vattenval/green choice etc.en alles wat ik meer krijg is mooi meegenomen.

Realistisch gezien hoop ik eigenlijk zo'n 1500-2000kwh over te houden, maar ik houd van pessimistisch rekenen. (ik verbruik denk ik minimaal 500kwh / jaar minder en ik denk dat ik minimaal 500kwh/j meer genereer dan mijn som)

Mijn meter wordt op dit moment maandelijks uitgelezen en ik wil voorkomen dat ik maandelijks ga salderen of cashen. Dat schiet niet op natuurlijk op een cyclus van 12 maanden; m.a.w. hoe werkt dat als ik naar een modelcontract overstap?

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 17-05-2022 13:58 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Seesar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:50:
[...]

kan er bij Eneco, met een modelcontract, toch nog op jaarlijkse basis de balans opgemaakt worden? Ik heb geen tijd/behoefte om elk kwartaal internet te gaan afstruinen om paar 100 euro te verdienen door telkens te wisselen.

Wat ik wél wil is: 1:1 verbruik af trekken van mijn genereeerrde stroom (100% salderen dus zolang het kan) op jaarbasis
De overige 1000kwh zo goed mogelijk verkopen; ik begrijp dat die TLV in december anders is dan in juli, maar laat ik het slechtste geval maar 7-10ct voor een kwh krijgen, dan ben ik net zo goed af als bij vattenval/green choice etc.en alles wat ik meer krijg is mooi meegenomen.

Realistisch gezien hoop ik eigenlijk zo'n 1500-2000kwh over te houden, maar ik houd van pessimistisch rekenen. (ik verbruik denk ik minimaal 500kwh / jaar minder en ik denk dat ik minimaal 500kwh/j meer genereer dan mijn som)

Mijn meter wordt op dit moment maandelijks uitgelezen en ik wil voorkomen dat ik maandelijks ga salderen of cashen. Dat schiet niet op natuurlijk op een cyclus van 12 maanden; m.a.w. hoe werkt dat als ik naar een modelcontract overstap?
Saldering per kwartaal of jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Seesar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:50:
[...]

kan er bij Eneco, met een modelcontract, toch nog op jaarlijkse basis de balans opgemaakt worden? Ik heb geen tijd/behoefte om elk kwartaal internet te gaan afstruinen om paar 100 euro te verdienen door telkens te wisselen. Ik geloof namelijk niet dat wanneer er een overvloed aan energie is (zomer) dat de prijzen hoger zijn dan wanneer er een grote vraag is naar energie (winter). M.a.w. de prijs van een kwh verkopen in de zomer, hoger dan een kwh inkopen in de winter.

Dat is dus nog de grote onbekende waarop niemand nog een goed praktijkvoorbeeld heeft icm met hoge TLV tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Copitano schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
Vandaag gebeld met Eneco, blijkt dat de levering door Eneco pas mogelijk is over twintig dagen :(
De alleraardigste dame aan de telefoon was met geen mogelijkheid te bewegen de levering al morgen in te laten gaan. Moet ik tot die tijd mijn overschot toch nog terugleveren tegen € 0,05 per kWh. :X
Nu heb ik het automatisch uitlezen van mijn meter uit staan en zal ik dus zelf meterstanden door moeten geven. Zijn hier meer tweakers die het uitlezen uit hebben staan? Wordt er wel eens naar bewijzen gevraagd bij het doorgeven van meterstanden bij einde contract?
Grappig. Ik heb ook met Eneco gebeld. Eerst kreeg ik een bandje wat per se mijn klantgegevens wilde hebben (die had ik natuurlijk niet). Toen kreeg ik een medewerker waarvan de computer crashte en werd ik doorverbonden.

De mevrouw die ik toen sprak had een brakke headset, dus ik moest alles herhalen, maar ik kon per direct over, geen enkel probleem. Het zal nog wel even duren voordat Greenchoice doorheeft dat ze geen elektra meer hoeven te leveren.

Met mijn overcapaciteit verdien ik de vertrekboete van 50 euro in twee dagen terug...

Oh, mijn huidige overcapaciteit is momenteel ruim 5000 kWh per jaar. Dat wordt 2000 als de warmtepomp geinstalleerd is.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 17-05-2022 14:41 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-09 12:11
Bij Delta snappen ze het goed, ik heb hier niks aan hoeven doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVlBYZlJGj5iMZJgYNFopAwQxoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1myFMTYsKJqKxM5359cSBb1A.jpg?f=fotoalbum_large

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
@reneeke1970 Zie jij kans om een foto van jouw meterkast met 2e allocatiepunt te plaatsen? Ben nu wel nieuwsgierig naar hoe dit bij jou geplaatst is, zeker gezien de berichten over een meterbord dat qua naamgeving iets te letterlijk wordt genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:25

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

cj1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Ik weet (weer) niet goed hoe ik de HVC contractvoorwaarden , pagina 1, laatste alinea, mag lezen:

[...]

Als ik voor 1 juni bel en bestel, geldt dat als afsluitdatum, of de dag dat de levering start (die bij HVC 14 dagen later ligt wegens bedenktijd)?
dit staat er nu bij de HVC

leveringstarieven elektriciteit voor kleinverbruikers:
vervolg (leveringsperiode 1 juni 2022 tot en met 30 juni 2022)
Dubbeltariefmeter (daluren van 21:00 - 7:00 uur) 1) Normaaltarief Daltarief
Variabele leveringskosten HVC Biostroom Vrij € 0,78846 € 0,63382 per kWh
Variabele terugleveringskosten HVC Biostroom Vrij € 0,15769 € 0,12676 per kWh

teruglevering word veel lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@Seesar untill tegengeluid, gaat saldering per contractperiode. Wil je een helder antwoord op deze vraag dan zul je Eneco moeten bellen en stevig doorvragen omtrent dit onderwerp.
Als een medewerker het antwoord niet weet dan moet die het aan de supervisor vragen.

In de basis is salderen kwh voor kwh. Een modelcontract is een flexibel contract. Heeft dus geen afgebakende periode zoals een jaarcontract. Tot op heden stellen ze de tarieven vast per 1 januari en per 1 juli.
Dus wat je van hun wil weten is wanneer de eindafrekening komt ofwel de saldering/teruglevering. Is dit na een jaar of bij een tariefswijziging?

Het modelcontract is bizar duur qua afname. Dus wat je ook kan doen, is cashen per 30 juni. Daarna nog een keer per sept/okt en dit geld gebruiken om de energie van de wintermaanden in te kopen.

Bij salderingper jaar maakt het echter geen fluit aan. Want daarna een jaar blijven zitten lost dan ook het probleem op. Maar dit is dus eigenlijk de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Niek_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:15:
@reneeke1970 Zie jij kans om een foto van jouw meterkast met 2e allocatiepunt te plaatsen? Ben nu wel nieuwsgierig naar hoe dit bij jou geplaatst is, zeker gezien de berichten over een meterbord dat qua naamgeving iets te letterlijk wordt genomen ;)
Je moet nu naast je bestaande meter 22 cm ruimte hebben. Oude bord eraf en nieuwe erop met twee meters en twee hoofd automaten eronder. Dus één meter is 22 breed, en twee meters word 44,of 42 weet ik het...
Je oude meter blijft niet hangen, tenzij ze nu truken aan het verzinnen zijn vanwege te weinig meters.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Redelijke TLV naar minimaal 80% levertarief

Terzijde: de verwachting is dat de RTV (Redelijke Teruglever Vergoeding) gaat stijgen van 70 naar 80% op termijn. De minister heeft daarover al proberen duidelijkheid te geven in de kamerbrief van 30 maart 2020 (Kamerstuk 31239-314).
Het is mijn voornemen om het wettelijk minimum vast te stellen op 80% van het leveringstarief dat de kleinverbruiker heeft afgesproken met zijn/haar energieleverancier, exclusief belastingen.
Op 16 september 2021 is het minimum van 80% opnieuw bevestigd in Kamerstuk 35594 nr. 8. Hierbij de meest relevante quotes voor de hoogte van de terugleververgoeding in de toekomst:

Antwoord op vraag 53:
Naar mijn mening zorgt de voorgenomen minimum vergoeding van 80% van het leveringstarief, die zal worden opgenomen in een algemene maatregel van bestuur, ...
Antwoord op vraag 54:
Het is aan een nieuw kabinet om daarvoor een algemene maatregel van bestuur voor te bereiden, die uiterlijk op het moment dat de afbouw van de salderingsregeling start, in werking treedt.
Antwoord op vraag 55:
... maar het vastleggen van de ondergrens bij algemene maatregel van bestuur geeft de mogelijkheid om op deze ontwikkelingen in te spelen zonder dat daarvoor een wetswijziging noodzakelijk is. Het is daarbij nadrukkelijk niet de bedoeling om dit in het nadeel van de consument aan te passen, ...
Nog een relevante quote uit Kamerstuk 31239-314 voor de

minimale TLV zolang de salderingsregeling nog niet is afgeschaft

Deze redelijke vergoeding is op dit moment niet wettelijk ingekaderd, wel is er een uitspraak van de ACM [42] dat deze minimaal 70% van de beurswaarde op de Amsterdam Power Exchange (APX) moet zijn.
Die [42] verwijst, met een dode link, naar de Staatscourant 2006 #82.

In die beleidsregel krijgt de energieleverancier in artikel 2 echter keuze uit 2 mogelijkheden om zijn minimale TLV op te baseren (er is dus meer mogelijk dan de APX):
a. publiekelijk toegankelijke indicatoren zoals de APX-index, uitgaande van de gemiddelde waarde van elektriciteit op de APX in de 12 maanden voorafgaand aan de begindatum van de overeenkomst tussen de vergunninghouder en de kleinverbruiker
of
b. het leveringstarief voor kleinverbruikers dat geldt op het moment van het bepalen van de terugleververgoeding.
Waarbij optie "a" voor de leverancier lastiger te implementeren is dan "b". Het minimum wisselt bij optie "a" immers iedere dag waarop nieuwe leveringen starten.

Is er hier iemand die dan begrijpt of we voor het berekenen volgens methode "a" uit de EPEX-jaargrafiek de "baseload" of "peakload" waarde dienen te kiezen, of is de gemiddelde "waarde van de elektriciteit" helemaal niet uit die grafiek te halen, en waarom? De APX-koers is bij energiemarktinformatie.nl te volgen. Via de EasyEnergy-grafieken is het iets minder werk om het 12-maandsgemiddelde bij benadering te bepalen. Momenteel komt 70% neer op 11,56 cent (exclusief belastingen).

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 18-05-2022 23:12 . Reden: heading prepended; apx-koers ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 23:02
Bravertal schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 06:59:
Maar als ik na 1 juli ook gewoon het modelcontract van Eneco behoudt. Wanneer krijg ik dan een factuur van Eneco?

Ik zit bij hun vanaf half februari?
Die krijg je eens per jaar: Daar wordt alles op 1 hoop geveegd en verrekend

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:22:
[...]

... en twee hoofd automaten eronder....
Heb je dan plots 2x3x25A te pakken? Ik zou namelijk slechts 1 set automaten verwachten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
cj1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:45:
Terzijde: de verwachting is dat de RTV (Redelijke Teruglever Vergoeding) gaat stijgen van 70 naar 80% op termijn. De minister heeft daarover al proberen duidelijkheid te geven in de kamerbrief van 30 maart 2020 (Kamerstuk 31239-314).

[...]

Op 16 september 2021 is het minimum van 80% opnieuw bevestigd in Kamerstuk 35594 nr. 8. Hierbij de meest relevante quotes voor de hoogte van de terugleververgoeding in de toekomst:

Antwoord op vraag 53:

[...]

Antwoord op vraag 54:

[...]

Antwoord op vraag 55:

[...]

Nog een relevante quote uit Kamerstuk 31239-314 voor de

minimale TLV zolang de salderingsregeling nog niet is afgeschaft

[...]
Die [42] verwijst, met een dode link, naar de Staatscourant 2006 #82.

In die beleidsregel krijgt de energieleverancier in artikel 2 echter keuze uit 2 mogelijkheden om zijn minimale TLV op te baseren (er is dus meer mogelijk dan de APX):

[...]

of

[...]

Waarbij optie "a" voor de leverancier lastiger te implementeren is dan "b". Het minimum wisselt bij optie "a" immers iedere dag waarop nieuwe leveringen starten.

Is er hier iemand die dan begrijpt of we voor het berekenen volgens methode "a" uit de EPEX-jaargrafiek de "baseload" of "peakload" waarde dienen te kiezen, of is de gemiddelde "waarde van de elektriciteit" helemaal niet uit die grafiek te halen, en waarom?
@cryptapix ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Bij nader denk ik dat de EPEX jaargrafiek de juiste waarde niet laat zien: zondag 15 mei zit gemiddeld op 15 cent ex. BTW (€ 150 /Mwh), zowel base als peak load zijn anders. Herstel: baseload, denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 17-05-2022 17:09 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Rimco schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Heb je dan plots 2x3x25A te pakken? Ik zou namelijk slechts 1 set automaten verwachten.
Bij mij is dat kastje leeg, maar je kunt er ook nog een extra aansluiting, lees voedings kabel bij krijgen en dan krijg je een tweede setje automaten. Dit bord is gewoon gemaakt voor alle omstandigheden, er kan ook 3×35 in want is bedraad met tien kwadraat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Blihi schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Grappig. Ik heb ook met Eneco gebeld. Eerst kreeg ik een bandje wat per se mijn klantgegevens wilde hebben (die had ik natuurlijk niet). Toen kreeg ik een medewerker waarvan de computer crashte en werd ik doorverbonden.

De mevrouw die ik toen sprak had een brakke headset, dus ik moest alles herhalen, maar ik kon per direct over, geen enkel probleem. Het zal nog wel even duren voordat Greenchoice doorheeft dat ze geen elektra meer hoeven te leveren.

Met mijn overcapaciteit verdien ik de vertrekboete van 50 euro in twee dagen terug...

Oh, mijn huidige overcapaciteit is momenteel ruim 5000 kWh per jaar. Dat wordt 2000 als de warmtepomp geinstalleerd is.
Na een aantal telefoontjes heb ik het nu volgens mij ook voor elkaar dat met ingang van morgen mijn stroomcontract met Eneco gaat lopen. Al heb ik nog geen nieuw contract ontvangen met de correcte start leveringsdatum. Morgen nog een keer checken dus :P en dan cashen. Tegen oktober op het moment dat ik weer netto ga afnemen zie ik dan wel weer verder. Nu per 1 juli nog gas ergens onder zien te brengen waar ze geen woekerprijzen berekenen of per se ook electra moet worden afgenomen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Copitano schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Na een aantal telefoontjes heb ik het nu volgens mij ook voor elkaar dat met ingang van morgen mijn stroomcontract met Eneco gaat lopen. Al heb ik nog geen nieuw contract ontvangen met de correcte start leveringsdatum. Morgen nog een keer checken dus :P en dan cashen. Tegen oktober op het moment dat ik weer netto ga afnemen zie ik dan wel weer verder. Nu per 1 juli nog gas ergens onder zien te brengen waar ze geen woekerprijzen berekenen of per se ook electra moet worden afgenomen.
Ik zou nog niet te vroeg juichen. Ook Eneco zal per 1 juli wel flink zakken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:24:
[...]
Ook Eneco zal per 1 juli wel flink zakken.
Hoezo, welke e-leverancier heeft er al tarieven voor 1 juli gepubliceerd?

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 17-05-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
cj1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:47:
Hoezo, welke e-leverancier heeft er al tarieven voor 1 juli gepubliceerd?
HVC toch? Daar ging hierboven de discussie steeds over.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:20:
[...]
HVC toch? Daar ging hierboven de discussie steeds over.
Nee, de HVC wijziging is voor de TLV voor nieuwe contracten per 1 juni.
Levertarief (de nieuwe basis voor het teruglevertarief) blijft per 1 juni gelijk bij HVC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Tja wat moet ik hier nog aan toevoegen ;) Goed gevonden van @cj1. Ziet er dus wel naar uit dat de wetgever gaat beginnen met 80% van het kale levertarief. In de MvT noemde de minister nog 70% APX (gebaseerd op een oude AFM beleidsregel). Overigens als je de MvT leest, blijkt daar wel uit dat de wetgever zich eigenlijk niet met de hoogte wil bemoeien alleen nu tijdelijk regels stelt om het daarna aan de marktwerking over te laten:
Momenteel is de hoogte van de redelijke vergoeding niet wettelijk gespecificeerd. Uit een beleidsregel van de ACM uit 2006 volgt dat een redelijke vergoeding minimaal 70% van de APX-prijs van elektriciteit moet bedragen. In dit wetsvoorstel wordt met het oog op consumentenbe- scherming een grondslag opgenomen waardoor het mogelijk wordt bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels te stellen over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding. Hierdoor wordt het mogelijk om een ondergrens in lagere regelgeving op te nemen. Zo wordt geborgd dat kleinverbruikers een redelijke vergoeding krijgen voor de door op een net ingevoede elektriciteit. De onderhandelingspositie van kleinverbruikers is immers relatief zwak tegenover grote bedrijven, terwijl een redelijke vergoeding belangrijk is voor de rentabiliteit van hun investering in bijvoorbeeld zonnepanelen.
Op termijn is het wenselijk dat meer marktwerking ontstaat en dat een kleinverbruiker zelf kan bepalen aan wie en tegen welke prijs diegene de zelf geproduceerde en ingevoede elektriciteit wil verkopen. Door geleidelijk meer marktwerking in de tarieven voor ingevoede elektriciteit te introduceren, krijgen de leveranciers de gelegenheid om concurrentie- modellen te ontwikkelen voor invoeding zonder dat dat voor grote schokeffecten zorgt in de consumententarieven en de businessmodellen voor investeringen in zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
cj1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Levertarief (de nieuwe basis voor het teruglevertarief) blijft per 1 juni gelijk bij HVC.
In de onderste quote uit jouw eigen post staat toch dat het lage tarief voor alle klanten geldt vanaf 1 juli, en voor nieuwe klanten al vanaf 1 juni?
cj1 in "Het grote terugleververgoeding topic"

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 17-05-2022 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:10:
[...]

In de onderste quote uit jouw eigen post staat toch dat het lage tarief voor alle klanten geldt vanaf 1 juli, en voor nieuwe klanten al vanaf 1 juni?
Er staat dat er een lagere TLV gaat gelden vanaf 1 juli, maar nog niet welke TLV en ook niet wat het levertarief wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
cryptapix schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:09:
[...]
In de MvT noemde de minister nog 70% APX (gebaseerd op een oude AFM beleidsregel).
[...]
Deze MvT is wetsvoorstel 35594 revisie 3.
Het kamerstuk waar ik naar verwees, met de 80%, heeft betrekking op hetzelfde wetsvoorstel 35594, maar is van latere datum, noem het maar revisie 8.

Hier is het procesverloop van wetsvoorstel 35594 (afbouwen salderingsregeling) te volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
cj1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:41:
[...]

Deze MvT is wetsvoorstel 35594 revisie 3.
Het kamerstuk waar ik naar verwees, met de 80%, heeft betrekking op hetzelfde wetsvoorstel 35594, maar is van latere datum, noem het maar revisie 8.

Hier is het procesverloop van wetsvoorstel 35594 (afbouwen salderingsregeling) te volgen.
Ik know, daarom schreef ik ook “In de MvT noemde de minister nog 70% APX”. Maw: toen vond de minister nog wat anders redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Ik zou nog niet te vroeg juichen. Ook Eneco zal per 1 juli wel flink zakken.
Mwaa, ik zou per 1 juli mijn overschot moeten afrekenen bij mijn huidige leverancier tegen € 0.05. Bij Eneco is dat bijna 12 x zoveel. Daarmee verdien ik de opzegboete van € 50 dubbel en dwars terug en houd ik er naar schatting nog € 750 aan over :P . Zodra de tarieven per 1juli bekend zijn zie ik wel verder. :+

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Copitano schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie behalve dat ik al bij Eneco zit.
Maar bij welke leveranciers nemen ze nog enkel gasklanten aan voor een redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:42

K!K

Ik ben benieuwd hoe mede tweakers hier over denken. Momenteel zitten wij in een traject dat we onze wooning stap voor stap aan het verduurzamen zijn.
Een van deze stappen is 5 jaar geleden gebeurt door 18 300wp panelen op zzw (zuid zuid west) te leggen. Het betreft hier een SolarEdge systeem inclusief optimizers.
Met een totaal vermogen van 5400Kwp. Dit systeem dekt net wat meer dan ons jaar verbruik a 4000kwh.
Echter hebben al onze energie besparende maatregelen er voor gezordt dat ons huis geschikt is geworden voor een all electric warmtepomp. Dit zit in de offerte periode maar zal naar verwachting nog zeker 1 jaar in beslag nemen tot de installatie operationeel is.
Doordat door een warmtepomp ons stroom verbruik zou verdubbelen lopen wij met de gedachte om er nog een keer 16 panelen bij te leggen.

De offerte die we hier voor hebben liggen is ook een SolarEdge systeem 16 400 wp panelen op WZW (West Zuid West) inclusief optimizers met een totaal vermogen van 6400kwp?
Dit zou betekenen dat we op een totaal vermogen van 11800 Kwp met een netto opbrengt van 10000kwh geschat. Verbuik op jaarbasis van 4000 kwh zolang de warmtepomp er niet staat een jaar naar verwachting en 8000 kwh zodra
de warmtepomp installatie gereed is.

Nu wordt er al jaren gesproken over heb afbouwen en of afschaffen van het salderen van zonne energie. Echter is dit nog steeds niet definitief en zie ik dit in huidig omstandighedenook de komende 2 jaar niet veranderen.
Daarna ( niet aangenomen door regering ) zouden we per jaar met 10% gaan afbouwen op het totaal gesaldeerde ernergie.
Hoe slim is het dan nu om er 16 panelen bij te leggen als het salderen en terug leveren van de energie zo onzeker is.
Zeker gezien het verschil in zomermaanden en wintermaanden naar mijn idee groter wordt door het uitbreiden van de installatie. Of zijn er vanuit jullie perspectief slimmeren manieren om nu al een stap te zetten?

Ik verwacht geen voorgekauwde oplossing vanuit jullie kant maar meer materiaal om in een andere manier te denken dan wat ik nu doe.

Op dit moment hebben wij in onze wijk ook nog geen last van dat omvormers uitgeschakeld worden als het net vol zit of overloopt op de piek momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Neerleggen die handel. Des te eerder heb je ze terug verdiend. En met meer panelen kom je ook dichterbij je verbruik in de winter met warmtepomp.
Het gaat het zeker niet afdekken, maar het scheelt sowieso.
Op korte termijn die panelen hebben liggen zal echter wel niet in de verwachting liggen.
Het hoort eigenlijk niet in dit topic maar wat houdt je tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

NileZ_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:37:
Neerleggen die handel. Des te eerder heb je ze terug verdiend. En met meer panelen kom je ook dichterbij je verbruik in de winter met warmtepomp.
Het gaat het zeker niet afdekken, maar het scheelt sowieso.
Op korte termijn die panelen hebben liggen zal echter wel niet in de verwachting liggen.
Het hoort eigenlijk niet in dit topic maar wat houdt je tegen?
Wat mij op dit moment tegenhoud is de onzekerheid op de markt. Dus met namen blijft het interessant dat we over een tijd niet meer mogen salderen Ook zeker gezien dat je in de zomermaanden gaat terug leveren en in de wintermaanden gaat opnemen.

Verder de levertijd valt me niet tegen we praten over dit moment over 6 tot 8 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Die 6 tot 8 weken is heel goed.
Maar ook al zou de saldering er af gaan, wat sowieso eerst in stappen zou zijn, de elektriciteit zal je hoe dan ook nodig hebben.
En als je dit topic nog eens goed doorneemt zijn er ook manieren om niet te hoeven salderen maar met twee contracten te werken. Als het budget er is en je kan daadwerkelijk binnen 6 tot 8 weken die panelen hebben liggen (ik betwijfel het) dan wist ik het wel.

Wellicht kan je nadenken over een oost/west opstelling met het oog op de toekomst. Maar dat moet je voor jezelf bekijken.

[ Voor 12% gewijzigd door NileZ_ op 18-05-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Nogmaals het hoort niet in dit topic, maar je hebt het over 'Als we over een tijd niet mogen terugleveren' dat is niet aan de orde.

Terug leveren mag altijd, je bedoelt dat we steeds minder kunnen salderen.. 2 verschillende dingen.
Maar bij dat voorstel zit ook inbegrepen dat je een redelijke vergoeding moet krijgen voor het deel dat je teruglevert. Hoe dat uitpakt is de vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

NileZ_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:55:
Nogmaals het hoort niet in dit topic, maar je hebt het over 'Als we over een tijd niet mogen terugleveren' dat is niet aan de orde.

Terug leveren mag altijd, je bedoelt dat we steeds minder kunnen salderen.. 2 verschillende dingen.
Maar bij dat voorstel zit ook inbegrepen dat je een redelijke vergoeding moet krijgen voor het deel dat je teruglevert. Hoe dat uitpakt is de vraag natuurlijk.
Inderdaad ik bedoel natuurlijk salderen!
Ik zal het even aanpassen in mijn post zodat we er niet meer misverstanden over krijgen!

Als mijn vraag verplaatst moet worden mag iemand die zich daar geroepen toe voelt en de machtiging voor heeft dit even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
K!K schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:03:
[...]

Inderdaad ik bedoel natuurlijk salderen!
Ik zal het even aanpassen in mijn post zodat we er niet meer misverstanden over krijgen!

Als mijn vraag verplaatst moet worden mag iemand die zich daar geroepen toe voelt en de machtiging voor heeft dit even doen.
Het afbouwen van de salderingsregeling pleit alleen er voor om zo snel mogelijk maximaal panelen te leggen. Sneller geeft meer opbrengsten dichter in de tijd met 100% saldering, dat is perfect voor de NPV. Verder zorgt een Maximaal aantal van panelen er voor dat je na afschaffing van de saldering je op zo’n minst mogelijk momenten stroom zal moeten inkopen voor de hoofdprijs.

Dus doe het maximaal en doe het snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
K!K schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:42:
[...]

Wat mij op dit moment tegenhoud is de onzekerheid op de markt. Dus met namen blijft het interessant dat we over een tijd niet meer mogen salderen Ook zeker gezien dat je in de zomermaanden gaat terug leveren en in de wintermaanden gaat opnemen.

Verder de levertijd valt me niet tegen we praten over dit moment over 6 tot 8 weken.
Houd er rekening mee dat je alleen de btw mag terugvragen tot een maximale capaciteit van 10.000Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Houd er rekening mee dat je alleen de btw mag terugvragen tot een maximale capaciteit van 10.000Wp.
Hoe kom je daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
Tiffanylampje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:29:
Ik heb nu een ding met Stedin. Ik had een aanvraag gedaan met foto, ik krijg een aanbod dat het SAP (secundair allocatiepunt) kan met als specifcatie in de offerte 'vervanging meterbord', en ik heb betaald. Naar aanleiding van een vraag van mij over de uitvoering, krijg ik nu als antwoord dat het niet gaat om een vervanging maar om een bijplaatsing van een meterbord van maar liefst 40x70 cm. Het huidige is 21,5x70. :| In totaal dus 61,5 cm breed. Dat past totaal niet en dat had Stedin kunnen weten op basis van de specificaties die ik heb meegestuurd in de aanvraag. Ik heb Stedin nu gevraagd om een oplossing.

Vraag me af of dat SAP er bij ons wel van gaat komen. Ik ga niet de hele meterkast verleggen. Dan maar salderen en bij één leverancier blijven.@NileZ_ @Laurens__ @marcel3 Past bij jullie het tweede meterbord wel naast het bestaande? Of hoe lost Stedin c.q. Liander het bij jullie op?
Ik heb nog helemaal geen reactie van Liander, volgens mij zitten ze daar tot over hun oren in het werk en zijn de meters op. Dit gaat in mijn meterkast ook moeilijk passen. Afgezien daarvan twijfelde ik toch al, aangezien ik het moreel ook wel wat discutabel vind allemaal. Misschien maar gewoon tevreden zijn met de mogelijkheid van salderen en that's it verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
[...]

Ja niet persé 10MWp, maar met maximaal 2500,- aan BTW kun je binnen de KOR blijven. Meer dan 2500,- aam BTW val je buiten de KOR en dan wordt het niet meer interessant. Dan komt het er volgens mij op neer dat je de BTW in 5 jaar allemaal weer terugbetaalt.

En per 1 januari 2023 vervalt de BTW op zonnepanelen voor zover de berichten zijn:

https://www.consumentenbo...-zonnepanelen-terugvragen

[ Voor 37% gewijzigd door AlbertHeym op 18-05-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Die 10MWP en €1800 (geen: €2500) staan op https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier . Ze staan in ieder geval onder 'Ik koop zonnepanelen zonder btw' (= liggen al panelen op nieuwe woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Tiffanylampje Zag hier eerder langskomen dat blijkbaar je huidige meter wordt weggehaald en er een nieuw duo wordt teruggeplaatst... ik zou ze even bellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Laatst online: 05-11-2024
erwn schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:28:
Die 10MWP en €1800 (geen: €2500) staan op https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier . Ze staan in ieder geval onder 'Ik koop zonnepanelen zonder btw' (= liggen al panelen op nieuwe woning).
Oke dat is ook nieuw voor mij. Maar dat is dus een registratiedrempel a 1800,- om het gemakkelijker te maken. Daarboven kan ook nog gewoon tot aan 2500,- (KOR) of daarboven (geen KOR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

BTW teruggave tot 10MWp is geen probleem.
De installatie die nu toegevoegd wordt gaat om 6400 KWp de hudige 5400 KWp blijft gewoon liggen deze doet het al 5 jaar meer dan goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Dat is niet waar. Mijn installatie is 14 kWp en ik kon zonder problemen de BTW terugvragen.
Er is wel een grens in euro's wat je installatie maximaal mag kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Je zit volgens mij alleen met het forfaitaire bedrag dat je moet rekenen. Dat is bepaald tot 10 kWp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
cj1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:25:
Net gebeld met HVC (want ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd).
Voor alle klanten met een variabel (model)contract (nieuw en bestaand) gaat het teruglevertarief per 1 juni naar die ~15ct. Wat er na 1 juli gebeurt is nog niet duidelijk maar de verwachting is dat het tarief rond de 15 cent zal bijven.

Conclusie:
HVC is niet meer interessant voor dit topic en ik heb mijn contract dan ook maar geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Dat is niet waar. Mijn installatie is 14 kWp en ik kon zonder problemen de BTW terugvragen.
Er is wel een grens in euro's wat je installatie maximaal mag kosten.
Sorry, zeg het verkeerd. Boven de 10.000Wp geinstalleerd moet je ook weer BTW afdragen.
7. Mijn systeem heeft een vermogen van meer dan 10.000Wp, wat verandert er dan?
In deze situatie wordt geen gebruik gemaakt van het forfait maar moet worden berekend hoeveel
stroom werkelijk is teruggeleverd aan het net. Maar ook hoeveel zonnestroom uzelf heeft opgebruikt.
De Belastingdienst ziet dit als privégebruik van zakelijke middelen, en daar dient ook btw over
betaald te worden.
In overleg met de Belastingdienst hebben we afgesproken dat we bij de eerste aangifte een
schatting maken van de opgewekte stroom in dat kwartaal. Aan het eind van het kalenderjaar,
wanneer de jaarrekening wordt verzonden doen wij wederom een aangifte met ditmaal de werkelijke
opgewekte hoeveelheid stroom. Dit betekent dat er aan het eind van het jaar een kleine bedrag door
u moet worden afgedragen aan de Belastingdienst.
Deze rekenmethode werkt gelukkig in uw voordeel want hij is doorgaans voordeliger dan wanneer
u minder dan 10.000Wp aan zonnepanelen heeft en het forfaitbedrag had moeten toepassen
https://www.solsolutions....e-Belasting-Adviseurs.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkG87
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 07:59
Ik ben inmiddels overgestapt naar Enco ipv een tweede aansluitpunt. Voorschot was telefonisch op €9 overeengekomen, in de praktijk echter na een paar dagen zichtbaar in de app op €180, toch de moeite om even te controleren!

Kleine toevoeging: na te horen te krijgen dat de nota al was aangemaakt was het na dreigen met storneren toch mogelijk om de nota aan te te passen...

[ Voor 25% gewijzigd door MarkG87 op 18-05-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Net gebeld met HVC (want ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd).
Voor alle klanten met een variabel (model)contract (nieuw en bestaand) gaat het teruglevertarief per 1 juni naar die ~15ct. Wat er na 1 juli gebeurt is nog niet duidelijk maar de verwachting is dat het tarief rond de 15 cent zal bijven.

Conclusie:
HVC is niet meer interessant voor dit topic en ik heb mijn contract dan ook maar geannuleerd.
Weet je zeker dat dit ook voor het modelcontract geldt? Want in dat geval is het inderdaad niet interessant voor je. Dat zouden bestaande klanten moeten kunnen bevestigen dan, want die moeten hier dan een melding van krijgen. Geen idee of er in dit forum mensen bij die partij zitten.
Wat je wel kan doen, is nu naar Eneco gaan, tot in elk geval 30 juni, daar is de TLV nog 58 cent. Nog een week of 6 dus en dan zullen we zien wat Eneco gaat veranderen aan de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
NileZ_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:15:
Weet je zeker dat dit ook voor het modelcontract geldt?
Ja, het geldt juist voor het modelcontract. Staat overigens ook duidelijk in het tarievenblad:
https://www.hvcgroep.nl/s...22%20en%201-juni-2022.pdf
Want in dat geval is het inderdaad niet interessant voor je. Dat zouden bestaande klanten moeten kunnen bevestigen dan, want die moeten hier dan een melding van krijgen. Geen idee of er in dit forum mensen bij die partij zitten.
Wat je wel kan doen, is nu naar Eneco gaan, tot in elk geval 30 juni, daar is de TLV nog 58 cent. Nog een week of 6 dus en dan zullen we zien wat Eneco gaat veranderen aan de tarieven.
Ik blijf nog lekker een maandje bij mijn huidige provider (met vaste tarieven) en kijk tegen 1 juli wel hoe de markt zich ontwikkelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
marcel3 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Ik heb nog helemaal geen reactie van Liander, volgens mij zitten ze daar tot over hun oren in het werk en zijn de meters op. Dit gaat in mijn meterkast ook moeilijk passen. Afgezien daarvan twijfelde ik toch al, aangezien ik het moreel ook wel wat discutabel vind allemaal. Misschien maar gewoon tevreden zijn met de mogelijkheid van salderen en that's it verder.
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal, als het voor jou niet de juiste keus is, dan kan dat natuurlijk. Maar wat is er precies moreel discutabel aan het scheiden van je afname en teruglevering? Dat is gewoon de mogelijkheid hebben/nemen om 2 partijen te kunnen gebruiken. Daar zit niks frauduleus bij, en het hebben van een tweede allocatiepunt is (mede) daarvoor bedoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Sorry, zeg het verkeerd. Boven de 10.000Wp geinstalleerd moet je ook weer BTW afdragen.

[...]

https://www.solsolutions....e-Belasting-Adviseurs.pdf
Ook dat klopt niet helemaal.
Onder de 10k wp moet dat net zo goed, maar dan door middel van een forfait bedrag. En boven de 10k Wp op basis van (een benadering van) de werkelijke opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
NileZ_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal, als het voor jou niet de juiste keus is, dan kan dat natuurlijk. Maar wat is er precies moreel discutabel aan het scheiden van je afname en teruglevering? Dat is gewoon de mogelijkheid hebben/nemen om 2 partijen te kunnen gebruiken. Daar zit niks frauduleus bij, en het hebben van een tweede allocatiepunt is (mede) daarvoor bedoeld.
Het is niet mijn bedoeling om een hele discussie te ontketenen, want daar is dit forum denk ik ook niet de beste plek voor. Ik laat het wat betreft dit onderwerp daarom bij onderstaande korte toelichting. Uiteraard moet iedereen ook zijn eigen afweging maken, het is ook zeker niet mijn bedoeling om anderen de maat te nemen, dit is echt mijn persoonlijke insteek.

Iets dat niet frauduleus/onwettig is kan desalnietemin schuren. Mijn overweging is dat het salderen op zich al ter discussie staat en dat dit soort geitenpaadjes om nog meer betaald te krijgen voor zonnestroom die op de spotmarkt vaak veel minder waard is (of zelfs geld kost om af te mogen zetten) het draagvlak niet gaat verbeteren en mogelijk versneld tot verdere inperking gaat leiden. Zie ook bijv. het commentaar in de VK vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@marcel3, daar staat tegenover dat je wel een tweede contract kan afsluiten waar je juist wel rekening houdt met de spotmarkt, zodat je je eigen verbruik beter kan gaan sturen naar de momenten dat er de minste vraag is cq laagste prijs.

De meeste mensen zullen toch geen contract willen afsluiten tegen spotprijzen. De onzekerheid die daarbij hoort kunnen ze niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
NileZ_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:20:
[...]
Daar zit niks frauduleus bij, en het hebben van een tweede allocatiepunt is (mede) daarvoor bedoeld.
Netbeheerder Alliander denkt ook zo over 2e allocatiepunt:
[...]
U wilt voor het terugleveren en afnemen van energie een andere energieleverancier contracteren. Dit is handig wanneer u bij een andere leverancier een hogere vergoeding krijgt voor het terugleveren van energie
bron: https://www.liander.nl/mk...extra-meetpunt/?ref=16905

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathijshooi
@allen is het misschien een idee om een apart topic aan te maken over 2de allocatie punten? Dat houdt de boel een beetje overzichtelijker, ook al vind ik het wel een reuze interessant onderwerp.

Wie voelt zich geroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Eens. Laten we het hier bij de TLV houden zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden van de tarieven en strategieën. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
marcel3 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:46:
[...]
dat dit soort geitenpaadjes om nog meer betaald te krijgen voor zonnestroom die op de spotmarkt vaak veel minder waard is (of zelfs geld kost om af te mogen zetten) het draagvlak niet gaat verbeteren en mogelijk versneld tot verdere inperking gaat leiden.
Waarom zou de consumenten-TLV vergeleken moeten worden met de spotmarktprijs?
Jouw energieleverancier vertelt jou helemaal niet of jouw contract wel op de spotmarkt wordt ingekocht. EnergyZero heeft wel eens laten ontglippen dat ze alles wat niet op uurtarief gaat, bij een andere partij wordt ingekocht.

De grote afnemers hebben PPA's van soms wel 15 jaar, die wij als particulier niet gaan krijgen: 5 jaar was ooit de max. En als het een beetje rommelt is het maximaal 0,5 jaar omdat het volgens de wet moet en de ACM wel optreed als de e-leverancier geen Modelcontract aanbiedt.

Dat de spotprijs laag is bij veel zon en/of wind, wordt dit jaar in NL voor 13 miljard veroorzaakt door SDE subsidie, en voor minder dan 0,4 miljard door de salderingsregeling. Moet de consument financieel opdraaien voor lage spotprijzen bij zonneschijn veroorzaakt door omvangrijke gesubsidieerde productie?

Is het wel zo eerlijk als de e-leverancier enerzijds jou bij levering bijvoorbeeld 50 cent in rekening brengt, en voor de teruglevering 7 cent wil betalen, terwijl die elders misschien wel voor 40 cent in moet kopen?

PS: Met de kennis van nu ben ik een voorstander van het afbouwen van de salderingsregeling.
PS2: Verdere inperking (voor de consument) gaat er niet komen met het afbouwen van de salderingsregeling. In de praktijk juist een hogere TLV. Zoals ik eerder schreef gaat het minimum van 70 naar 80% en verdwijnt misschien de optie om de TLV afhankelijk te maken van inkoopprijzen zoals APX/EPEX (welke voor de kleinleverancier veel te lastig is om te controleren).

[ Voor 33% gewijzigd door cj1 op 18-05-2022 14:37 . Reden: vervangen door TLV; PS toegevoegd; PS2 toegevoegd; spotprijs laag ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Ep Woody schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:48:
Je zit volgens mij alleen met het forfaitaire bedrag dat je moet rekenen. Dat is bepaald tot 10 kWp.
Daarboven is momenteel totaal niet interessant vanwege de hoge elektriciteitsprijzen waardoor de echte BTW berekenen zeer ongunstig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zimonia2 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Daarboven is momenteel totaal niet interessant vanwege de hoge elektriciteitsprijzen waardoor de echte BTW berekenen zeer ongunstig wordt.
Hoewel je ook zou kunnen beargumenteren dat je geen BTW krijgt aangezien de energieleveranciers ex btw uitbetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:03:
[...]
Conclusie:
Ontzettend jammer dat je geannuleerd hebt. Ik denk dat ze er niet mee weg komen (qua contractrecht) met wat ze nu proberen... Lees wat er in de leveringsovereenkomst op pagina 6 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

tokjah schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:05:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie behalve dat ik al bij Eneco zit.
Maar bij welke leveranciers nemen ze nog enkel gasklanten aan voor een redelijke prijs?
Ben nog zoekende, maar dat wordt dan een ander topic denk ik ;)
Vraag mij overigens wel af of energiemaatschappijen levering van gas kunnen weigeren als je niet ook bij hun de stroom afneemt? Koppelverkoop is immers verboden in Nederland. Maar dat is juristenvoer. Ik ga morgen mijn licht eens opsteken bij ACM over deze vraag :+

[ Voor 28% gewijzigd door Copitano op 18-05-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
K!K schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:38:
BTW teruggave tot 10MWp is geen probleem.
De installatie die nu toegevoegd wordt gaat om 6400 KWp de hudige 5400 KWp blijft gewoon liggen deze doet het al 5 jaar meer dan goed!
Je moet ook de oude installatie meetellen qua Wp bij de aangifte van de nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:47
Copitano schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:41:
Vraag mij overigens wel af of energiemaatschappijen levering van gas kunnen weigeren als je niet ook bij hun de stroom afneemt? Koppelverkoop is immers verboden in Nederland. Maar dat is juristenvoer. Ik ga morgen mijn licht eens opsteken bij ACM over deze vraag :+
Die vraag heb ik onlangs ook aan de ACM gesteld. Het antwoord was dat energieleveranciers zelf de keuze mogen maken om gas en elektriciteit ook los aan te bieden of ook alleen maar gecombineerd.
Als een leverancier ervoor kiest om gas niet los aan te bieden, dan mag dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Out.of.Control schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Die vraag heb ik onlangs ook aan de ACM gesteld. Het antwoord was dat energieleveranciers zelf de keuze mogen maken om gas en elektriciteit ook los aan te bieden of ook alleen maar gecombineerd.
Als een leverancier ervoor kiest om gas niet los aan te bieden, dan mag dat.
Ah, nou Okay dan. Spaart weer een telefoontje. Maar.....schande :+
EDIT: Offtopic, maar toch even een update over het gascontract: 1 telefoontje met Vattenfall did the trick. Nu alleen gas van Vattenfall voor € 1,89/m³ ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Copitano op 19-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

1 Juni

wordt de dag om de websites van energieleveranciers te bekijken.

Nieuwe tarieven

komen dan online (naar verwachting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
De Consumentenbond schrijft:
Tot 2014 was vastgelegd dat minimaal 70% van het kale leveringstarief een redelijke vergoeding was. In afwachting van de nieuwe Energiewet is er nu geen vastgelegd percentage.
Wat is er in 2013/2014 gebeurd waardoor er sindsdien geen percentage voor een redelijke vergoeding meer zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
mathijshooi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:45:
@allen is het misschien een idee om een apart topic aan te maken over 2de allocatie punten? Dat houdt de boel een beetje overzichtelijker, ook al vind ik het wel een reuze interessant onderwerp.

Wie voelt zich geroepen?
Kan zeker, al denk ik dat het een klein onderwerp/topic is en nauw verwant met de TLV. Over het 2e allocatiepunt gesproken, is er iemand die eens een foto kan plaatsen hoe het geheel er vervolgens in de meterkast uitziet? Ben even nieuwsgierig en Google helpt me niet echt verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Niek_ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Kan zeker, al denk ik dat het een klein onderwerp/topic is en nauw verwant met de TLV. Over het 2e allocatiepunt gesproken, is er iemand die eens een foto kan plaatsen hoe het geheel er vervolgens in de meterkast uitziet? Ben even nieuwsgierig en Google helpt me niet echt verder :)
Misschien kan die persoon dat in een nieuw topic laten zien:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Een aandachtspunt bij de keuze van de energieleverancier en model/variabele contracten is:

Wanneer wordt de op afstand uitleesbare meter uitgelezen?

• één keer per jaar (bijv. Eneco?)
  • bij iedere verandering van belasting/leveringstarief (bijv. Delta)
Afhankelijk van het doel:
  • maximaal willen salderen
  • maximaal opbrengst bij nauwelijks salderen
zal frequenter of minder frequent uitlezen van de meterstanden voordelig dan wel nadelig uitpakken.

Bij (1) variabele/modelcontracten waar (2) de meter bij iedere tariefswijziging wordt uitgelezen en (3) het teruglevertarief niet gelijk is aan het levertarief, is de salderingsregeling eigenlijk al gestopt. Alleen ODE+EB worden dan nog gesaldeerd.
PS Op afstand uitlezen kun je uit laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
Ik zit nu bij Greenchoice. Jaarcontract loopt per 10 juni af.

Ik denk dat ik morgen ga bellen met Eneco om over te stappen naar een modelcontract. Die is maandelijks opzegbaar toch? Komende maanden verwacht ik een overschot van 300 kWh per maand. Zodra de nieuwe TLV per juli bekend zijn dan maar weer overstappen eventueel.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@LuPo dat is elk modelcontract, vandaar dat het een modelcontract is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
@LuPo Eneco heeft in hun voorwaarden staan dat de opzegtermijn 9 dagen is. De meeste leveranciers hanteren 30 dagen.

Voordeel is met kortere opzegtermijn je gemakkelijker in kan springen op een nieuwe TLV, die wettelijk gezien uiterlijk 14 dagen voor ingang kenbaar moet zijn gemaakt.

@cryptapix Ik hoor helaas regelmatig eigenaardige standpunten van energie leveranciers. Raakvlak met de werkgever helaas.

Ps. Eneco heeft niets te maken met wat ik elk kwartier doe met mijn opgewekte stroom wat ze zo kunnen zien in de slimme meter. Er zit nu een 'software-update-error' in van Enexis. Tellerstanden werken prima. De rest is privacy. Als ik opzeg, zullen ze de standen via mijzelf op moeten gaan vragen.

:X

[ Voor 86% gewijzigd door Noord27 op 19-05-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Noord27 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:01:
@LuPo Eneco heeft in hun voorwaarden staan dat de opzegtermijn 9 dagen is. De meeste leveranciers hanteren 30 dagen.
Ja en in de praktijk maakt dat aantal dagen niet uit omdat ik nog nooit heb gehoord van een leverancier die actie onderneemt tegen een consument die zich niet aan die opzegtermijn houdt (opzegboetes staan hier los van natuurlijk, dat is voortijdige contractbreuk en niet het niet volgen van een opzegtermijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 17:58
LuPo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:20:
Ik zit nu bij Greenchoice. Jaarcontract loopt per 10 juni af.

Ik denk dat ik morgen ga bellen met Eneco om over te stappen naar een modelcontract. Die is maandelijks opzegbaar toch? Komende maanden verwacht ik een overschot van 300 kWh per maand. Zodra de nieuwe TLV per juli bekend zijn dan maar weer overstappen eventueel.
Ik stp per 7 juni over van Grenchoice naar Eneco vanwege lage TLV. Ben wel alleen voor electriciteit naar Eneco overgestapt, voor gas niet. Dat kon ik relatief goedkoop los kopen bij ANWB energie.
Ben ook benieuwd wat er per 1-7 gaat gebeuren. Nu is TLV gelijk aan daltarief, hopelijk houden ze dat vol (en hoog).

[ Voor 9% gewijzigd door Moriaty op 19-05-2022 22:08 ]

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Moriaty TLT is gelijk aan het kale hoge tarief, niet aan het lage tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

De afrekening is binnen van UC.
Looptijd van 17/11 t/m 30/4.
All electric hier dus opgezegd op het moment dat ik dacht break-even te zijn.
Niet slecht gedaan :P

We krijgen 390 euro terug.
Daar zit 60 euro voorschot bij, dus 330 netto.

Splits ik ‘m verder uit: daar zit 340 euro teruggaaf energiebelasting in.

Dus voor een tientje stroom verbruikt……oh nee, -40 euro(50 euro boete voor contractbreuk)

Vanaf 1 mei bij Engie.
Tussenstand na 19 dagen:
laag tarief 343 kWh - 0,62
hoog tarief 765 kWh - 0,69
- € 740,00 :9

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
Moriaty schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:03:
[...]

Ik stp per 7 juni over van Grenchoice naar Eneco vanwege lage TLV. Ben wel alleen voor electriciteit naar Eneco overgestapt, voor gas niet. Dat kon ik relatief goedkoop los kopen bij ANWB energie.
Ben ook benieuwd wat er per 1-7 gaat gebeuren. Nu is TLV gelijk aan daltarief, hopelijk houden ze dat vol (en hoog).
Oeh, bij ANWB mag je overstappen naar alleen gas, dat is er een die ik ff ga bekijken dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Even contact gezocht met energiedirect ivm mijn contract wat vast staat tot eind augustus en de te lage TLV.
"Natuurlijk kun je je stroom opzeggen. Omdat je een jaarcontract hebt afgesloten krijg je te maken met een opzegboete van 50 euro. Ook de bonus wordt door 2 gedeeld."
Daarnaast is de opzegdatum van dat deel 30 dagen schijnbaar...

Ik meende dat iemand zei dat die de opzegboetes heeft laten kwijtschelden omdat ze je liever kwijt zijn? (kan dat niet meer terugvinden...) Daarnaast; welkomstbonus is 250 totaal, dus zou ik 125 van inleveren. En laatste vraag; hoe snel gaat zo'n modelcontract van eneco in?

[ Voor 5% gewijzigd door KoningPaulus op 20-05-2022 17:50 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
NileZ_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Weet je zeker dat dit ook voor het modelcontract geldt? Want in dat geval is het inderdaad niet interessant voor je. Dat zouden bestaande klanten moeten kunnen bevestigen dan, want die moeten hier dan een melding van krijgen. Geen idee of er in dit forum mensen bij die partij zitten.
Ik zit net vanaf 18 mei bij HVC. In mijn model overeenkomst staat "Wanneer u zelf elektriciteit opwekt mag u de eventueel door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid
elektriciteit op jaarbasis salderen. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per jaar. Wanneer u meer terug
levert dan het eigen verbruik dan ontvangt u een terugleververgoeding ter hoogte van het leveringstarief
dat geldt voor uw contract. Over de terugleververgoeding ontvangt u geen energiebelasting en opslag
duurzame energie terug."

Ik heb geen enkel bericht ontvangen over een tarief wijziging laat staan dat ze bovenstaande passage uit de overeenkomst zouden willen cancellen en dus contractbreuk willen plegen

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Srednier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:51:
[...]

Ik heb geen enkel bericht ontvangen over een tarief wijziging laat staan dat ze bovenstaande passage uit de overeenkomst zouden willen cancellen en dus contractbreuk willen plegen
Ik dacht dat een tariefswijziging inherent is aan een modelcontract......niks geen contractbreuk dus.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Wat ik in de voorwaarden zie is dat ze het leveringstarief in feite aan kunnen passen wanneer ze willen, marktomstandigheden, enz... Alleen dat het minimaal 10 dagen voor het ingaan gemeld moet worden.
Wat mij betreft maken ze 10 cent of 100 cent van zolang het maar voor alle klanten op een modelcontract hetzelfde tarief is

Waar het me contractbreuk lijkt is wanneer de terugleververgoeding anders wordt dan het leveringstarief. Het staat namelijk in mijn contract dat deze gelijk aan elkaar zijn.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:12
Nou ik krijg net mijn verlenging aanbod van Energiedirect binnen. Jaarcontract.

0,43 per kWh verbruik
0,05 per kWh teruglevering

Serieus? 5 eurocent?

Daar trappen we niet in. Ja, jaarcontract voor relatief schappelijke prijs is te overzien. Maar die TLV.... Ik verwacht 1000-2000 terug te leveren.

13 juni loopt de boel af. Wat is wijsheid? Voor die paar weken overstappen naar Eneco ofzo en dan bij nieuwe tarieven maar kijken?

Wat is nou de slimste move in deze situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Gieliovd520 op 20-05-2022 20:08 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:58
Afbouw salderingsregeling is uitgesteld tot 2025.

Topnieuws zo ff op de vrijdag.

Kabinet wil vanaf 2025 verplicht zonnepanelen op grote daken van nieuwe bedrijven https://www.nu.nl/klimaat...van-nieuwe-bedrijven.html (via @NUnl)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41
Gieliovd520 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:07:
Nou ik krijg net mijn verlenging aanbod van Energiedirect binnen. Jaarcontract.

0,43 per kWh verbruik
0,05 per kWh teruglevering

Serieus? 5 eurocent?

Daar trappen we niet in. Ja, jaarcontract voor relatief schappelijke prijs is te overzien. Maar die TLV.... Ik verwacht 1000-2000 terug te leveren.

13 juni loopt de boel af. Wat is wijsheid? Voor die paar weken overstappen naar Eneco ofzo en dan bij nieuwe tarieven maar kijken?

Wat is nou de slimste move in deze situatie?
Dan zou ik overstappen naar Eneco en 1 juli misschien weer overstappen. Maar goed, misschien zijn er tegen die tijd al nieuwe tarieven bekend.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:28
Ik ga ivm lage teruglevergoeding bij Vattenfall ook overstappen naar Eneco. Dit kan alleen echter telefonisch tijdens kantooruren; is toch niet meer van deze tijd eigenlijk.
Pagina: 1 ... 28 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2