Ik denk dat ik na inlezen van dit topic en e.e.a. vergelijken op internet waarschijnlijk een plan heb, maar met huidige prijzen wil ik even zeker weten dat het klopt wat ik denk:
Op dit moment heb ik al een Eneco contract (op mijn naam) met vast tarief tot eind juni dit jaar, dan zullen we ook de prijsverhogingen zien.
Echter komen er komende week 24 zonnepanelen van 405wp pal op het zuiden te liggen. Daarnaast hebben we sinds paar maanden een warmtepomp die samen met oude CV ketel in hybride config staat.
Dat komt toevallig allemaal mooi samen met het einde van ons contract zodat we minimaal gas gaan verbruiken (idealiter alleen voor koken); ik wil nog minimaal 1 winter kijken hoe het gaat met alleen WP voordat ik de CV ketel afsluit, ons huis is 100 jaar oud, ondanks dat we slechts 1300kwh gebruiken op 45 graden CV temp, wil ik eerst overtuigd zijn dat we niet in de kou komen te zitten.
Nu is mijn plan:
-al paar keer Eneco gevraagd voor naamwijziging contract mijn naam naar vriendin's naam, maar na bevestiging van de aanvraagprocedure krijg ik geen documenten toegestuurd om het proces te voltooien, dus:
-huidig contract opzeggen; staat op mijn naam, maar ik heb al bedrijf en wil contract op mijn vriendin's naam zetten zodat we de BTW voor zonnepanelen makkelijker kunnen terugvragen
-nieuw modelcontact afsluiten bij Eneco op vriendin's naam; hopelijk oude opzeggen en nieuwe aanvragen in 1 email/telefoontje geregeld
-Gemiddeld gebruiken we 3200kwh huishoudstroom en ik verwacht max 4000kwh te gebruiken voor de WP (1300m3 * 10 = 13000kwh, COP WP: +/- 3.5 = 13000/3.5: 3700kwh)
.ik reken voor het gemak met 7500kwh stroom verbruik, dan zitten we denk ik behoorlijk ruim in de schattingen
-24*405wp = 9720Wp; pessimistisch gezien mogen we 8500kwh per jaar verwachten (geen schaduws, dak pal op het zuiden, 45graden helling)
-ik verwacht 20m3 gas te verbruiken voor koken, maar ik reken maar even met 100m3
De som:
-verbruik: 7500kwh
-PV opbrengst: 8500kwh
-1000kwh terug te leveren boven op salderen
-+/- 0.58ct / kwh = 580 teruglever vergoeding
-gas: 100m3*2.7 euro = 270 euro + vastrecht = +/- 500 euro denk ik dan?
-vermindering overheidsbelasting: +/- 800 euro.
De grootste vraag die ik heb m.b.t. die modelcontracten van Eneco: kun je nog steeds op jaarbasis salderen, zodat ik in de winter kan verbruiken en in de zomer kan genereren en die dus 1:1 van elkaar afstrepen. Salderen op maandbasis gaat natuurlijk niet werken; inkoop is duurder dan verkoop.
Als salderen op jaarbasis nog steeds kan, dan hebben we hopelijk geen rekening meer, of misschien nog wat geld terug (terugleverinkomsten betalen voor de gasrekening, dus vermindering overheidsbelasting is soort bonus?
Opzeggen + aanvragen modelcontract (+ naamwijziging) zou toch wel in 1 keer te regelen moeten zijn? Moet ik ergens anders nog aan denken?
Ik stel komende week de panelen eerst in bedrijf om te zien of ik het volledige vermogen op het net kan krijgen. Voltage op het net ligt behoorlijk hoog op zonnige dagen, dus even aankijken of ik ook daadwerkelijk mijn energie kwijt kan.
[
Voor 9% gewijzigd door
Seesar op 17-05-2022 10:46
]