Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
NTS schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:20:
[...]

Eneco doet het wel, maar je moet er voor bellen.

Lijkt me vreemd dat een leverancier geen tussentijdse afrekening wil maken, want die heb je nodig als er bijvoorbeeld een nieuwe huurder in het huis komt of als je gaat scheiden. Maar als ze echt niet willen, dan zeg je toch je contract op? Krijg je een eindafrekening en vraag je gelijk weer een modelcontract aan.
Het laatste wat je zegt klopt, alleen dan krijg je wel gelijk nieuwe tarieven die misschien minder gunstig zijn. Maar tussendoor uitbetalen doen ze echt niet.
Een berekening willen ze best maken, maarja dat wil ik ook wel voor je doen als je even je standen geeft?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

reneeke1970 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:27:
Maar tussendoor uitbetalen doen ze echt niet.
Eneco deed dat wel, ik heb per 1-4 een tussentijdse afrekening gevraagd en eind april stond het geld op m'n rekening.
Een berekening willen ze best maken, maarja dat wil ik ook wel voor je doen als je even je standen geeft?
Bedankt :+

Maar zonder gekheid: Het kan voor de salderingsregeling nuttig zijn om een tussentijdse afrekening te vragen. Je weet dan zeker dat ze de opwek van na de afrekening niet nog gaan salderen met verbruik van er voor. Zeker als je nu een heel hoog tarief hebt gekregen en voor de afrekening een laag tarief had kan dat verschil maken.

[ Voor 3% gewijzigd door NTS op 12-05-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
NTS schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:20:
[...]

Eneco doet het wel, maar je moet er voor bellen.

Lijkt me vreemd dat een leverancier geen tussentijdse afrekening wil maken, want die heb je nodig als er bijvoorbeeld een nieuwe huurder in het huis komt of als je gaat scheiden. Maar als ze echt niet willen, dan zeg je toch je contract op? Krijg je een eindafrekening en vraag je gelijk weer een modelcontract aan.
Dat laatste werkt sowieso want dit heb ik, zij het per ongeluk, al een keer gedaan. Kreeg direct voor een week tijd 78 euro terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Als je het geld hard nodig hebt kan je dat altijd nog op 30-6 doen, want je krijgt per 1-7 sowieso een nieuw tarief of je nou opzegt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Kent iemand de prijzen van het modelcontract van Tibber?
Die is 79 cent (inclusief) maar ik vind nergens iets over salderen.

Anders kun je dus salderen bij Tibber en vervolgens in de winter over gaan op een uurcontract van Tibber en in de zomer weer salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 14:10
@dirkmuis
Let op met contracten aan gaan bij een maatschappij die niet bekend en/of financieel sterk staat. Bij faillissement ben je je voorschot kwijt en natuurlijk ook wat je opgebouwd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Tibber werkt niet met voorschotten volgens mij maar met maandelijkse afrekening. Al moet ik eerder zeggen dat ik dat niet zeker weet voor de modelcontracten.
Daarnaast was het meer een vraag dan dat ik dat ook zal doen. Je kunt bij de duurste gaan zitten als je iedere euro wilt cashen die je saldeert. Je kunt ook bij een veiligere optie zitten en wat minder cashen.

Sterker nog, als ik hier in het najaar een warmtepomp heb hanger saldeer ik nauwelijks nog. Dat is dan vooral afhankelijk van hoe vaak ik de auto's thuis laad. Saldeer ik niet, dan is de duurste niet meer de gunstigste.

Blijft dus alleen nog het salderen bij een uurcontract een lastige. In de zomer zal ik salderen en is een uur contract zoals al eerder aangegeven niet gunstig. In de winter wel.

Dus ik denk dat ik wel redelijk veilig kan stellen dat iedereen die in de zomer saldeert, op dat moment het beste en modelcontract kan nemen. En in de winter, als je niet saldeert, een uurcontract en slim laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Maandafrekening maakt het wel aantrekkelijker om over te stappen.
Ik hou de boel even goed in de gaten. Zit nu bij Delta maar wil niet gefopt worden als er per 1/7 nieuwe tarieven komen en ik na 1/7 ineens voor die lagere tarieven verrekend ga worden.
Mogelijk tzt maar weer overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:17
Toch nog even een extra vraag over die constructie met twee meetpunten. Hoe gaan de leveranciers om met de energiebelasting? Voor zover ik kan nagaan heb je per aansluiting recht op 1x die teruggave/vermindering. Gaat dat goed met de leverancier die je alleen gebruikt voor het terugleveren?
Was me nu financieel aan het oriënteren en dat zag er op het eerste gezicht bizar lucratief uit, bijna too good to be true.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Hier inmiddels eindafrekening ontvangen van Powerpeers waar ik weg was gegaan met alleen elektra. Gas nog 3 jaar vastgezet dankzij beschrijving @Ronald. Ben 1,5 maand eerder weggegaan waardoor €50,- boete en €100,- welkomstbonus misgelopen. De welkomstbonus voor gas van nog eens €100,- is gelukkig blijven staan. Door de mooie opbrengst toch mooi €180,- winst in 1,5 maand, ondanks de "boetes".

Nu mooi tot 1 Juli bij Eneco modelcontract en de boel rond die tijd in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
dirkmuis schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:56:
Kent iemand de prijzen van het modelcontract van Tibber?
Die is 79 cent (inclusief) maar ik vind nergens iets over salderen.
Ik lees op https://tibber.com/nl/faq
Terugleververgoeding*: € 0,07 per kWh

*Deze vergoeding geldt voor je overproductie (als je op jaarbasis meer hebt teruggeleverd dan verbruikt).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
Homer-Simpson schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:36:
Toch nog even een extra vraag over die constructie met twee meetpunten. Hoe gaan de leveranciers om met de energiebelasting? Voor zover ik kan nagaan heb je per aansluiting recht op 1x die teruggave/vermindering. Gaat dat goed met de leverancier die je alleen gebruikt voor het terugleveren?
Was me nu financieel aan het oriënteren en dat zag er op het eerste gezicht bizar lucratief uit, bijna too good to be true.
Ben ook e.e.a. aan het uitzoeken. Logischerwijs hou je 1 aansluiting op 1 adres/WOZ unit. Dus ook maar 1x die de vermindering energiebelasting. Enexis brengt wel extra kosten in rekening voor een extra meetpunt a 37,54 per jaar, bovenop de standaard 3x25A aansluiting a 267,-.

Waar ik nu tegenaan loop is dat het kan zijn dat energie leveranciers momenteel enkel combinatie-contracten (elektra & gas) aanbieden, terwijl je dat juist niet wilt voor die extra meter tbv teruglevering. Dat kreeg ik te horen bij HVC... iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Oke laatmaar, alleen interessant dus voor uurcontracten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AlbertHeym schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Ben ook e.e.a. aan het uitzoeken. Logischerwijs hou je 1 aansluiting op 1 adres/WOZ unit. Dus ook maar 1x die de vermindering energiebelasting. Enexis brengt wel extra kosten in rekening voor een extra meetpunt a 37,54 per jaar, bovenop de standaard 3x25A aansluiting a 267,-.

Waar ik nu tegenaan loop is dat het kan zijn dat energie leveranciers momenteel enkel combinatie-contracten (elektra & gas) aanbieden, terwijl je dat juist niet wilt voor die extra meter tbv teruglevering. Dat kreeg ik te horen bij HVC... iemand ervaring mee?
Hvc is enigste die dat doet....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Hvc is enigste die dat doet....
oké thanks. Enige nadeel is dan dus het risico van het jaarlijks uitbetalen vd teruglevering, en niet maandelijks al gesaldeerd in het voorschot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 12:43
AlbertHeym schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Sommige partijen verkopen dit praatje al heel erg lang. Je moet gewoon op zoek gaan naar een partij die wel alleen elektra afsluiten. Deze zijn er namelijk zeker wel.

Wat betreft het sommetje is het natuurlijk vooral interessant als je een lopend contract hebt met nog gunstige tarieven. Die TLV zal vast ook geen 58 cent blijven. Maar zolang het verschil TLV - levertarief genoeg blijft is het natuurlijk zeker de moeite waard.

Achter die tweede meter moet neem ik aan ook een (kleine) meterkast komen. Klopt dit @reneeke1970 ?

Denk dat het in mijn situatie ook best interessant kan zijn, maar een stuk minder dan bij sommige anderen hier. Heb een opwek van ongeveer 11000 kWh per jaar. Verbruik is rond de 7000 denk ik. Maar dit is al wel met gedeeltelijke saldering per dag. Dus het daadwerkelijke verbruik zal dan nog een beetje hoger liggen. Geen idee hoeveel hoger eigenlijk.
In zo'n situatie is het ook gelijk weer interessanter om het daltarief weer meer te gaan benutten. Had nu bewust gekozen voor een enkeltarief met het modelcontract. Achteraf gezien kan ik die weer net zo goed weer switchen naar dubbeltarief. Maar beetje lood om oud ijzer.

Wasmachine etc draaien terwijl de zon schijnt is effectief hetzelfde nu als dalverbruik benutten. Met als bijkomend voordeel dat het gelijk buiten kan drogen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
NileZ_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Sommige partijen verkopen dit praatje al heel erg lang. Je moet gewoon op zoek gaan naar een partij die wel alleen elektra afsluiten. Deze zijn er namelijk zeker wel.

Wat betreft het sommetje is het natuurlijk vooral interessant als je een lopend contract hebt met nog gunstige tarieven. Die TLV zal vast ook geen 58 cent blijven. Maar zolang het verschil TLV - levertarief genoeg blijft is het natuurlijk zeker de moeite waard.

Achter die tweede meter moet neem ik aan ook een (kleine) meterkast komen. Klopt dit @reneeke1970 ?

Denk dat het in mijn situatie ook best interessant kan zijn, maar een stuk minder dan bij sommige anderen hier. Heb een opwek van ongeveer 11000 kWh per jaar. Verbruik is rond de 7000 denk ik. Maar dit is al wel met gedeeltelijke saldering per dag. Dus het daadwerkelijke verbruik zal dan nog een beetje hoger liggen. Geen idee hoeveel hoger eigenlijk.
In zo'n situatie is het ook gelijk weer interessanter om het daltarief weer meer te gaan benutten. Had nu bewust gekozen voor een enkeltarief met het modelcontract. Achteraf gezien kan ik die weer net zo goed weer switchen naar dubbeltarief. Maar beetje lood om oud ijzer.

Wasmachine etc draaien terwijl de zon schijnt is effectief hetzelfde nu als dalverbruik benutten. Met als bijkomend voordeel dat het gelijk buiten kan drogen 😂
Ja die partijen zullen er zijn, maar de vraag is of die ook een goed TLV tarief aanbieden. Oké, dan we hebben we ongeveer dezelfde installatie. Inkoop is dan 7MWh bedoel je dan denk ik? Globaal verbruik je circa 30% van je opwek direct zelf. Ik overweeg nog om PV uit te breiden naar circa 20MWh/jr, beetje het max op een 3x25A aansluiting volgens mij. Ja een aardlek etc zal nodig zijn achter die tweede meter, kost ook zo 500,-. Ik heb nu nog een vrij gunstig variabel inkoop tarief (en ongunstig TLV a 11 cnt oid), maar dat zal 1 juli wel veranderen, dat horen we dan 1 juni wel. Het ligt idd aan de som, en de mogelijkheid om te salderen. In algemene zit spreekt het me wel aan om verschillende contracten te kunnen hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AlbertHeym schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:14:
[...]

oké thanks. Enige nadeel is dan dus het risico van het jaarlijks uitbetalen vd teruglevering, en niet maandelijks al gesaldeerd in het voorschot...
Das een beredenering die ik niet snap...

Ennuh salderen, waarom zou je? Goedkoop inkopen op ene meter, en alles verkopen op tweede meter. Ik saldeer niks meer zolang ik nog goedkoop afname contract heb, nog 3.5 jaar...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 12:43
Nou die TLV staat meestal gewoon in verhouding tot het afnametarief. Of je die redelijk vind is natuurlijk een andere discussie.

Maar die 58 cent gaat niet blijvend zijn nee. Maar aan de andere kant.. je sluit gewoon een 2e contract af. Geeft aan dat je denkt dat je terug levert..Maar hoeveel? Weet jij veel haha..
Dan krijg je gewoon de normale tarieven/TLV die ze aanbieden en ga je lekker elk jaar shoppen voor het meest gunstige contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Goed, ik heb de offerte voor het tweede allocatiepunt binnen. 650 euro. Stedin.

Hoe nu verder na accepteren?
1. Ik zorg voor een leverancier op het tweede allocatiepunt.
2. Zonnepanelenboer komt over een paar weken al. Groep zonnepanelen wordt vooralsnog geïnstalleerd in de bestaande groepenkast voor zo ver ik weet, dus achter de bestaande hoofdschakelaar. Er is ook over gesproken om een apart kastje te installeren maar dat was waarschijnlijk niet nodig. Meer weet ik niet.
3. Stedin komt tweede allocatiepunt installeren.
4. Ik regel een elektricien die 'iets' komt doen zodat de zonnepanelen op een aparte groep achter een aparte hoofdschakelaar en aardlekschakelaar komen te staan.

Dan ook maar even een foto van (de onderkant van) de groepenkast. Er is volgens mij ruimte voor een hoofdschakelaar extra maar ik weet niet zeker of het de bedoeling is dit allemaal in de bestaande groepenkast te doen? @reneeke1970 zegt dat dat mag ? Even afwachten wat ik maandag hoor van de zonnepanelenboer, als die al met een apart minigroepenkastje aan komen zetten met hoofdschakelaar en aardlekschakelaar, hoef ik de elektricien al een stuk minder te laten doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzA4vht-0ZYIo7_-9pQt3ADUJTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPpqOiHKcEF05JviilsMl0Hr.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik dit zo goed? Wordt nog leuk met omwisselen: ik wil het primaire allocatiepunt al rond de installatiedatum van de panelen op Eneco hebben. En per punt 4 moet Eneco op het tweede allocatiepunt komen en moet ik weer een andere leverancier regelen voor het primaire allocatiepunt. Dat wordt héél secuur EAN-nummers copypasten :P

[ Voor 29% gewijzigd door Tiffanylampje op 14-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:33
Ik heb momenteel een vast contract bij Eneco welke in augustus gaat verlopen. Daarnaast afgelopen november zonnepanelen laten leggen welke 5000kwh per jaar op moeten gaan wekken.

Mijn verbruik voor zonnepanelen: 2000kwh en 600m3 gas per jaar.

Zat vanmorgen wat te spelen op de site van Shell Energy.

Als ik mijn oude situatie zonder panelen invul voor het 1 jaar vaste contract (2000kwh + 600m3) dan kom ik uit op ongeveer 1650 euro totale kosten per jaar

Als ik wel rekening houd met mijn panelen (2000kwh + 600m3 + 2500kwh teruglevering). Dan kom ik uit op 765 euro totale kosten per jaar. Voor het gemak hou ik mijn eigen gebruik even op 2000kwh en neem ik 2500 kwh als teruglevering.

Dit is een verschil van 1650-765= 885 euro. Dit terwijl ze 10cent per teruggeleverde kwh geven (2500kwh * 0.10 cent = 250 euro)

Hoe komt dit verschil zo groot ? Is dit de energiebelasting ? Zie ik iets over het hoofd ?

Op de site dien je een getal voor 'teruglevering' in te vullen. Is dit het aantal kwh's welke je extra terugleverd na aftrek van je eigen gebruik ? Dus het aantal teruggeleverde kwh's na saldering ?

alvast dank voor jullie inzichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
spaarpot schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:36:
Ik heb momenteel een vast contract bij Eneco welke in augustus gaat verlopen. Daarnaast afgelopen november zonnepanelen laten leggen welke 5000kwh per jaar op moeten gaan wekken.

Mijn verbruik voor zonnepanelen: 2000kwh en 600m3 gas per jaar.

Zat vanmorgen wat te spelen op de site van Shell Energy.

Als ik mijn oude situatie zonder panelen invul voor het 1 jaar vaste contract (2000kwh + 600m3) dan kom ik uit op ongeveer 1650 euro totale kosten per jaar

Als ik wel rekening houd met mijn panelen (2000kwh + 600m3 + 2500kwh teruglevering). Dan kom ik uit op 765 euro totale kosten per jaar. Voor het gemak hou ik mijn eigen gebruik even op 2000kwh en neem ik 2500 kwh als teruglevering.

Dit is een verschil van 1650-765= 885 euro. Dit terwijl ze 10cent per teruggeleverde kwh geven (2500kwh * 0.10 cent = 250 euro)

Hoe komt dit verschil zo groot ? Is dit de energiebelasting ? Zie ik iets over het hoofd ?

Op de site dien je een getal voor 'teruglevering' in te vullen. Is dit het aantal kwh's welke je extra terugleverd na aftrek van je eigen gebruik ? Dus het aantal teruggeleverde kwh's na saldering ?

alvast dank voor jullie inzichten...
Je panelen leveren 5000 kWh in het jaar op, maar je vult 2500 kWh teruglevering en 2000 kWh uit het net in bij de vergelijker? Gewoon 5000 kWh opwek invullen en 2000 kWh gebruik. Uiteindelijk kom je op een saldo van 3000 kWh teruglevering, dat is het enige waar de vergelijker mee rekent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:33
padoempats schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Je panelen leveren 5000 kWh in het jaar op, maar je vult 2500 kWh teruglevering en 2000 kWh uit het net in bij de vergelijker? Gewoon 5000 kWh opwek invullen en 2000 kWh gebruik. Uiteindelijk kom je op een saldo van 3000 kWh teruglevering, dat is het enige waar de vergelijker mee rekent
Dank voor je reactie. ingevuld: 2000kwh gebruik, 600m3 gas en 5000kwh teruglevering.

Dan kom ik op een jaarbedrag uit van 515 euro. Dan is het verschil met wel en geen zonnepanelen zo'n 1100 euro terwijl ze maar 10 cent per teruggeleverde kwh geven. Is dit verschil niet wat groot ? Is dit de energiebelasting ? Vervalt de energiebelasting als je meer terugleverd dan gebruikt ? Ik snap hem denk ik al. 2000kwh a 40 cent (kwh prijs) is 800 euro plus 300 euro (3000 * 0,10 cent) maakt 1100 euro. Helder

[ Voor 10% gewijzigd door spaarpot op 13-05-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Laatst online: 18:26
Ik kan niet vinden of deze vraag hier al eerder voorbij gekomen is.

Bij Budget loopt mijn jaar contract af, krijg een mail dat ik automatisch bij maandelijks variabele tarieven uit kom.
Er moet wettelijk per contractjaar gesaldeerd worden, ik kan alleen nergens vinden hoe, en tegen welk tarief, Budget dit dan gaat doen.

Op de website van budget staat:
: Wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie? Deze tarieven zijn hetzelfde als de tarieven voor je verbruik

Klantenservice krijg ik niet te pakken. Iemand anders die met hetzelfde zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
leandres schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:30:
[...]
Betekent dat dan ook dat de levertarieven heel fors gaan dalen?
Inderdaad HVC probeert de teruglevertarieven, aangekondigd vandaag vrijdag 13 mei, per 1 juni te laten dalen:

Nieuwe tariefregel bevat "Terugleverkosten" van € 0,15531 incl. BTW (bij normaaltarief zie pagina 9)

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 14:36 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Das een beredenering die ik niet snap...

Ennuh salderen, waarom zou je? Goedkoop inkopen op ene meter, en alles verkopen op tweede meter. Ik saldeer niks meer zolang ik nog goedkoop afname contract heb, nog 3.5 jaar...
Als je op de 2e meter alleen teruglevert, dan gaat de energieleverancier voor zover ik weet niet maandelijks jouw 1/12 van de verwachtte opbrengst overmaken. Je krijgt dus een nihil maandbedrag, en op de jaarlijkse eindafrekening in één keer alles teruggestort. Dat tegoed bouwt zich dan op als vorderingsrisico, en dat kan best hoog oplopen. Alles op 1 meter, dan kun je in je maandbedrag al rekening houden met de teruglevering en betaal je maandelijks het verwachtte saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AlbertHeym schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Als je op de 2e meter alleen teruglevert, dan gaat de energieleverancier voor zover ik weet niet maandelijks jouw 1/12 van de verwachtte opbrengst overmaken. Je krijgt dus een nihil maandbedrag, en op de jaarlijkse eindafrekening in één keer alles teruggestort. Dat tegoed bouwt zich dan op als vorderingsrisico, en dat kan best hoog oplopen. Alles op 1 meter, dan kun je in je maandbedrag al rekening houden met de teruglevering en betaal je maandelijks het verwachtte saldo.
Oh zo, ja heb je volledig gelijk in, daarom ook na half jaar switchen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
cj1 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Inderdaad HVC probeert de teruglevertarieven, aangekondigd vandaag vrijdag 13 mei, per 1 juni flink te laten dalen:

Nieuwe TLV: € 0,15531 (normaaltarief incl.BTW, zie pagina 9)
Ook lekker, niet eens per 1 juli, maar al per 1 juni. Hoef ik in ieder geval niet meer te overwegen hier naar over te stappen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb net nog een keer de stroomprijzen van de afgelopen dagen op de APX-handelsbeurs bekeken:

Op 23 april (zaterdag) tussen 12 en 13 uur was de inkoop prijs € -0,22236/kWh, nooit eerder gezien.
(Bron: APX/EPEX stroombeurs)
Gelukkig (nog) niet van toepassing op de invoeders hier :)F .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:33
djiedjee schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:01:

Bij Budget loopt mijn jaar contract af, krijg een mail dat ik automatisch bij maandelijks variabele tarieven uit kom.
Er moet wettelijk per contractjaar gesaldeerd worden, ik kan alleen nergens vinden hoe, en tegen welk tarief, Budget dit dan gaat doen.

: Wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie? Deze tarieven zijn hetzelfde als de tarieven voor je verbruik

Zou je misschien een overzicht kunnen sturen van de nieuwe tarieven? Ik heb ook nieuwe tarieven gekregen en ben benieuwd of ze onderling verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

djiedjee schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:01:

Hoe rekent u uw werkelijke kosten uiteindelijk af?

Ieder jaar krijgt u rond dezelfde periode uw jaarnota. We verrekenen met deze nota de door u betaalde termijnbedragen met uw werkelijke kosten (op basis van verbruik en tarieven). Omdat de tarieven sinds 1 januari 2022 maandelijks wijzigen, zal de specificatie van de jaarnota er iets anders uit komen te zien. Heeft u een slimme meter? Dan lezen we uw standen iedere maand uit. Zo weten we precies welk verbruik we tegen welk tarief af moeten rekenen. Heeft u (nog) geen slimme meter? Dan maken we een berekening van uw verbruik per maand. Hierbij houden we rekening met een gemiddeld verschil in verbruik tussen zomer en winter. U vindt de specificatie van uw jaarnota op MijnBudget.
Zoals ik dit lees berekenen ze per maand (mits slimme meter) je verbruik en teruglevering en krijg je dus een soort maandfactuur die aan het eind op een hoop wordt geveegd. Dat mag ik hopen tenminste.

Tarieven voor juni, vandaag in de mailbox. Helaas weer omlaag. :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkwYTXkVG74DyEZa_J3YfzkII0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x6TQSKj6NAk4Ra0uNBzOZSIr.jpg?f=user_large

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Laatst online: 18:26
Dezelfde tarieven als hierboven.
GioStyle schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:15:
[...]

Zou je misschien een overzicht kunnen sturen van de nieuwe tarieven? Ik heb ook nieuwe tarieven gekregen en ben benieuwd of ze onderling verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik zit net te denken trouwens hè, dat die teruglevertarieven van Eneco nu toch niks uitmaken als je van plan bent om ze een jaar te houden. Of mis ik wat?

Je saldeert verbruik 1:1 (los van hoog/laag) en het tarief maakt dus niks uit. Maar alles wat over is dat wordt aan het einde pas verrekend. Al is die terugleververgoeding nu 58 cent en tegen het einde van je looptijd 20 cent, dan verrekenen ze toch gewoon alles met 20 cent? Lijkt mij niet dat ze tussentijds je teruglevering "tegoed" opslaan. Of bij tariefswijziging kijken hoeveel je op dat moment verbruikt/teruggeleverd hebt tegen dat tarief. Omdat je dus op kWh's saldeert en niet op saldo (kWh-prijs).

Ook nieuw: net de Energiedirect factuur gekregen (wow, die klopte, ook met 3 verschillende meters en tussentijdse foutieve standen). Daar 'slechts' 4 kWh verbruikt na salderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Processorkoeler op 14-05-2022 18:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:59
Ik ben juist van plan om nadat de zomer voorbij is over te stappen. Uiterlijk 1-10 (afhankelijk van de prijzen per 1-7, anders per 1-10) Dan profiteer ik maximaal van de hoge terugleververgoeding die er nu is en en zie ik van het winter wel hoe lang ik moet opwekken totdat ik weer op 0 sta. Ik verwacht dat dat begin maart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Processorkoeler schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:11:
Ik zit net te denken trouwens hè, dat die teruglevertarieven van Eneco nu toch niks uitmaken als je van plan bent om ze een jaar te houden. Of mis ik wat?

Je saldeert verbruik 1:1 (los van hoog/laag) en het tarief maakt dus niks uit. Maar alles wat over is dat wordt aan het einde pas verrekend. Al is die terugleververgoeding nu 58 cent en tegen het einde van je looptijd 20 cent, dan verrekenen ze toch gewoon alles met 20 cent? Lijkt mij niet dat ze tussentijds je teruglevering "tegoed" opslaan. Of bij tariefswijziging kijken hoeveel je op dat moment verbruikt/teruggeleverd hebt tegen dat tarief. Omdat je dus op kWh's saldeert en niet op saldo (kWh-prijs).

Ook nieuw: net de Energiedirect factuur gekregen (wow, die klopte, ook met 3 verschillende meters en tussentijdse foutieve standen). Daar 'slechts' 4 kWh verbruikt na salderen.
Over hoe salderen werkt bij tussentijdse tariefswijzigingen is een heel apart topic, die discussie is nog niet helemaal gevoerd. Maar wie zegt dat mensen hier van plan zijn een jaar te blijven? Ik lees veel: einde zomer cashen en dan weer ergens een jaar vast. En als 1 juli de prijs halveert kan je dan al opzeggen en wat anders zoeken voor een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:51
Dat salderen wordt nog wel een dingetje ben ik bang, ik persoonlijk hoef niet het onderste uit de kan, maar bij GC was ik met 8 cent en na 2000 kWh kaal tarief echt niet blij. Wat mij nu wel zorgen baart, als je kijkt naar de lange termijn (epex), dan gaat de prijs alleen nog maar omhoog na de zomer.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vanderv schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:57:
Dat salderen wordt nog wel een dingetje ben ik bang, ik persoonlijk hoef niet het onderste uit de kan, maar bij GC was ik met 8 cent en na 2000 kWh kaal tarief echt niet blij. Wat mij nu wel zorgen baart, als je kijkt naar de lange termijn (epex), dan gaat de prijs alleen nog maar omhoog na de zomer.
Wat is daar zorgelijk aan?
Alleen maar goed nieuws...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:51
[/quote]

Als de TLV in dezelfde verhouding is als nu, dan is het i.d.d. geen probleem.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:32:
[...]

voor het grootste deel van de afnemers in NL is het wel zorgelijk..... voor teruglevers uiteraard niet, maar ik gok dat dit een minimaal percentage is.

On topic: eerste Megawatt per saldo teruggeleverd, 470 euro in de virtuele pocket bij Engie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

BektLekker schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:19:
Ik ben juist van plan om nadat de zomer voorbij is over te stappen. Uiterlijk 1-10 (afhankelijk van de prijzen per 1-7, anders per 1-10) Dan profiteer ik maximaal van de hoge terugleververgoeding die er nu is en en zie ik van het winter wel hoe lang ik moet opwekken totdat ik weer op 0 sta. Ik verwacht dat dat begin maart is.
Ik ga ook ongeveer 1 oktober over op een leverancier met lage tarieven, omdat ik vanaf dan ongeveer op maandbasis niet teruglever begin af te nemen.

En dan rond 1 maart weer terug als ik weer ga terugleveren naar een leverancier met de hoogste TLV.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Compuchip87 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:47:
[...]

Over hoe salderen werkt bij tussentijdse tariefswijzigingen is een heel apart topic, die discussie is nog niet helemaal gevoerd. Maar wie zegt dat mensen hier van plan zijn een jaar te blijven? Ik lees veel: einde zomer cashen en dan weer ergens een jaar vast. En als 1 juli de prijs halveert kan je dan al opzeggen en wat anders zoeken voor een paar maanden.
Je kunt bij Eneco een tussentijdse nota aanvragen per 1 juli. Dan maken ze per die datum een afrekening en betalen je dan terug. Dit wordt hier meestal cashen genoemd.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
ICT_Farmer schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:55:
[...]
ja dat dacht ik ook, maar op dat consumentenbond excelletje staat hij op 63 cent. Zou de consumentenbond een foutje hebben gemaakt? of begrijp ik het excelletje verkeerd?
Bij Mega staat in het consumentebond overzicht duidelijk een te hoge TLV: 39 cent, bij mega zelf is de TLV maar 5 cent. Ook bij All in power is de TLV veel te hoog: 6 cent ipv 50 cent volgens cb. Ook bij easyEnergy is de TLV flink lager dan volgens CB. EnergyZero heeft in de tussentijd de TLV verhoogd naar 11,5 cent.

In mijn eigen overzicht heb ik inclusief en exclusief BTW soms door elkaar gehaald. Tijd voor een update met TLV's inclusief BTW.

[ Voor 16% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 10:27 . Reden: All in power, easyEnergy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:59:
[...]
Dat is al kaal bedrag ja, en het is enkel tarief, dus scheelt geen bal, behalve dat Eneco wat betrouwbaarder is.
Who the Fuck is hvc ???
Het is maar net naar welk aspect van betrouwbaarheid je gaat kijken.

Bij Eneco moet je een lap tekst lezen om inzicht te krijgen wat de TLV is. Vervolgens staat daar nog dat de TLV het normale levertarief is exclusief de belastingen. Met de pessimistische bril op krijg je bij Enco een TLV inclusief BTW voor wat het levertarief exclusief BTW is.

Aan Eneco: noem gewoon een bedrag voor de TLV, in het lijstje met de tarieven (wel zo duidelijk).

Bij HVC wordt (inmiddels) in de prijslijst een nieuwe post terugleverkosten inclusief BTW genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Hoe zit het überhaupt met BTW? Ik probeerde het te googlen, maar kwam er niet uit.

Het teruglevertarief bestaat uit een door leverancier bepaald bedrag vermeerderd met BTW? En als kleine ondernemer draagt de 'consument' die BTW niet af aan de belastingdienst?

Maar dan vervolgens ook: dat 'door leverancier bepaald deel' kan gelijk zijn aan (kale levertarief excl. BTW daarop) of (kale levertarief incl BTW daarop) of (willekeurig bedrag). Is dat de verwarring bij bijvoorbeeld Eneco?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Het is maar net naar welk aspect van betrouwbaarheid je gaat kijken.

Bij Eneco moet je een lap tekst lezen om inzicht te krijgen wat de TLV is. Vervolgens staat daar nog dat de TLV het normale levertarief is exclusief de belastingen. Met de pessimistische bril op krijg je bij Enco een TLV inclusief BTW voor wat het levertarief exclusief BTW is.

Aan Eneco: noem gewoon een bedrag voor de TLV, in het lijstje met de tarieven (wel zo duidelijk).

Bij HVC wordt (inmiddels) in de prijslijst een TLV inclusief BTW genoemd.
Jou boodschap aan Eneco is totaal onnodig, ze zijn op alle fronten heel helder.
De vergelijking site weet het, hun eigen site verteld het, aan de telefoon zeggen ze het, de app toont het, en in het contract ook.
Dus als je het dan nog niet weet ben je zelf een dombo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:31:
[...]
Dus als je het dan nog niet weet ben je zelf een dombo
Nee, ik ben lekker lui (valt wel mee, al die sites van die e-leveranciers doorspitten is best veel werk) en wil direct duidelijkheid. De Eneco website vind ik qua TLV een zoekplaatje.

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 10:43 . Reden: zoekplaatje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Als je Eneco al onduidelijk vind wat betreft TLV succes met andere energieleveranciers…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
GioStyle schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:36:
Als je Eneco al onduidelijk vind wat betreft TLV succes met andere energieleveranciers…
Valt wel mee. Deze voorbeelden: easyEnergy, Vandebron, Oxxio en WoonEnergie hebben de TLV behoorlijk duidelijk. Al geef ik de voorkeur aan de webpagina variant (geen PDF).

[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 11:03 . Reden: vandebron ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Een nieuw lijstje met TLV's en de verhouding tussen levering versus teruglevering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt-GX69_7_tvqkPH3r2-ZwezF-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c6kKVjySpIrsjx04HSZyrbxh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 14:25 . Reden: NLE+Budget 2,50 cent hogere TLV ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:56
erwn schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:26:
Hoe zit het überhaupt met BTW? Ik probeerde het te googlen, maar kwam er niet uit.

Het teruglevertarief bestaat uit een door leverancier bepaald bedrag vermeerderd met BTW? En als kleine ondernemer draagt de 'consument' die BTW niet af aan de belastingdienst?

Maar dan vervolgens ook: dat 'door leverancier bepaald deel' kan gelijk zijn aan (kale levertarief excl. BTW daarop) of (kale levertarief incl BTW daarop) of (willekeurig bedrag). Is dat de verwarring bij bijvoorbeeld Eneco?
De btw bij terugleveren werkt precies hetzelfde als de btw in alle andere gevallen van btw-heffing (binnen NL). Als je gebruik maakt van de KOR moet je geen btw in rekening brengen en dus ook niet ontvangen. De afnemer (je leverancier) mag die btw ook niet in vooraftrek nemen. Zit je niet in de KOR, dan hef je btw en draag je die af aan de fiscus (en de leverancier neemt de aan jou betaalde btw mee in zijn vooraftrek).

Dat is de theorie. In de praktijk zal het vast voorkomen dat een leverancier btw afdraagt aan de ‘consument’ en die in vooraftrek neemt terwijl de ‘consument’ die btw niet afdraagt aan de fiscus. Dat noemen we dan belastingontwijkingontduiking en dat is strafbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:18:
Een nieuw lijstje met TLV's en de verhouding tussen levering versus teruglevering:
[Afbeelding]
Delta en hvc kloppen al niet, en de rest heb ik geen zin om te checken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:28:
[...]
Delta en hvc kloppen al niet, en de rest heb ik geen zin om te checken
Wat klopt er niet aan Delta? Ik gok dat ik er per abuis 21% BTW bijgeteld heb.
Bij HVC ga ik het versimpelen naar Enexis levergebied. TLV 3x25A klopt weldegelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 12:03 . Reden: Delta + HVC onderbouwing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Wat klopt er niet aan Delta? Ik gok dat ik er per abuis 21% BTW bijgeteld heb.
Bij HVC ga ik het versimpelen naar Enexis levergebied. TLV 3x25A klopt weldegelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agdqt7soAIIY8VH5BEpLYgFmilU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycRuloKEiGUpmPzjSrXdUWzO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/471S1c6hBr0wMSxEtBfrkcqyAjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HPpDXOmaCBSlXhfI98HQ1nT.jpg?f=fotoalbum_large

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Aha, bedankt voor de onderbouwing.

Delta = mijn fout (en daarom vindt ik lappen tekst moeten lezen voor de juiste TLV onduidelijker dan een bedrag).

Gaslicht heeft de waarheid niet in pacht. Een schriftelijke toezegging van HVC is mij meer waard, en daar wordt toch echt 21% BTW uitgekeerd over een TLV-normaal-tarief van 64,176 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:18:
[Afbeelding]
Hierboven meld je dat HVC de tarieven naar 15 cent heeft verlaagd. Dat zou ik ook maar in de tabel verwerken. Lijkt me best relevant.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@Andrehj HVC met het verlaagde tarief van 15 cent staat als aparte regel (omdat die TLV nu nog n.v.t. is)
Een nieuwe met HVC vereenvoudigd en Delta gecorrigeerd, en NLE en Budget 2,5 cent omhoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt-GX69_7_tvqkPH3r2-ZwezF-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c6kKVjySpIrsjx04HSZyrbxh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 14:25 . Reden: NLE+Budget 2,50 cent hogere TLV ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 22:43
@cj1 Hoe kom je aan die 52,00cent terugleververgoeding van Budget Energie? Als ik bij gaslicht kijk zie ik 31,01cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
cryptapix schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:23:
[...]

De btw bij terugleveren werkt precies hetzelfde als de btw in alle andere gevallen van btw-Dat noemen we dan belastingontwijking en dat is strafbaar :+
Belastingontwijking is niet strafbaar. Maar dit is ontduiking en dat is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
talkatoo schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:19:
@cj1 Hoe kom je aan die 52,00cent terugleververgoeding van Budget Energie? Als ik bij gaslicht kijk zie ik 31,01cent

Budget Energie: Modelcontract ≠ Variabel

Budget Energie heeft zowel eeen modelcontract als ook een variabel contract bij Gaslicht in de lijst zijn. Bij het modelcontract zijn de TLV's hoger.

Let op: sommige leveranciers noemen het modelcontract een variabel contract, bij Budget is dit niet hetzelfde!
Budget Modelcontract
Lever je meer energie terug dan je verbruikt, dan wordt het overschot uitbetaald tegen het kale leveringstarief per kWh, exclusief BTW.
bron: https://www.budgetthuis.n...antenservice/terugleveren

En https://www.budgetthuis.nl/energie/docs/BE_Modelcontract.pdf
Normaaltarief € 0,65945
,65945/1,21=,545

De 52,00 cent moet daarom iets omhoog, naar 54,50 cent.

[ Voor 32% gewijzigd door cj1 op 20-05-2022 09:51 . Reden: verschil model/variable contract ingevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:32:
Bron: https://www.budgetthuis.n...antenservice/terugleveren

De 52,00 cent moet daarom iets omhoog, naar 54,50 cent.
Als ik nu bij Budget de prijzen opvraag zie ik voor hun enige aanbod (een variabel tarief) veel lagere tarieven (€ 0,45664 / kWh en € 0,39590 / kWh, beide inclusief alle belastingen.
De tarieven excl alle belastingen zijn 31 en 26 cent. Volgens hun toelichting zijn dat ook de teruglevertarieven.
Hoe kom jij aan die hoge tarieven?

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 15-05-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jerh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:03:
[...]

voor het grootste deel van de afnemers in NL is het wel zorgelijk..... voor teruglevers uiteraard niet, maar ik gok dat dit een minimaal percentage is.

On topic: eerste Megawatt per saldo teruggeleverd, 470 euro in de virtuele pocket bij Engie
Heel lekker. Ik kom deze maand net aan de 0.5 MW, maar het voorspelde retourbedrag volgens Engie loopt iedere maand lekker op tot nu toe. Aan het begin van het jaar stond ik op 1200 euro winst, nu al op 1350. Gaat lekker zo.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:44:
[...]
Hoe kom jij aan die hoge tarieven?
https://www.budgetthuis.nl/energie/docs/BE_Modelcontract.pdf

[ Voor 41% gewijzigd door cj1 op 15-05-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cj1 Als ik naar de metadata van het pdf-bestand kijk zie ik een aanmak/wijzigingsdatum van 4 maart j.l..
Dus mijn vraag: Is de prijsinformatie nog actueel?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
dunklefaser schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:59:
@cj1 Als ik naar de metadata van het pdf-bestand kijk zie ik een aanmak/wijzigingsdatum van 4 maart j.l..
Dus mijn vraag: Is de prijsinformatie nog actueel?
Als ik op budgetthuis.nl de linktekst "modelcontract" (footer, rechterkolom) aanklik, dan ga ik naar https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract

Op die pagina staat de linktekst "tarievenblad", dan ga ik naar https://www.budgetthuis.nl/energie/docs/BE_Modelcontract.pdf (met het hogere tarief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Aha, bedankt voor de onderbouwing.

Delta = mijn fout (en daarom vindt ik lappen tekst moeten lezen voor de juiste TLV onduidelijker dan een bedrag).

Gaslicht heeft de waarheid niet in pacht. Een schriftelijke toezegging van HVC is mij meer waard, en daar wordt toch echt 21% BTW uitgekeerd over een TLV-normaal-tarief van 64,176 cent.
Maar met gas licht doe ik zaken, daar sluit ik een contract af, met een vaag PDF bestand lukt dat niet.
Dus wat mij betreft kan jou overzicht in de kliko

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 11:28
FYI: Het eerste energierapport van de maand april 8)
Volgens modelcontract bij Eneco per 10 maart 2022;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peQu3gdbZC7Zzs-h2CTuLIEYrpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaeMT30UBawLsZzQdYHKcO43.jpg?f=fotoalbum_large

Energierapport april;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qv75S7_o3uY0YufTrFhbydbpVRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlDFnerZQpCgBc59WxuXe5MQ.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje misleidend dat ze voor het rapport dit niet met de contract tarieven berekenen, zal wel te veel moeite zijn 8)7
In ons geval geldt dus voor de teruggeleverde stroom: 625 kWh x €0,58556 = €365,98.

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Maar met gas licht doe ik zaken, daar sluit ik een contract af, met een vaag PDF bestand lukt dat niet.
Dus wat mij betreft kan jou overzicht in de kliko
Och, lees de disclaimer van gaslicht.com eens:
Wij bieden consumenten en zakelijke gebruikers de mogelijkheid om diensten en producten te vergelijken en overeenkomsten met leveranciers af te sluiten.
... Toch kunnen we geen garanties geven over de juistheid van de geboden informatie en adviezen.
... Acties van gebruikers op basis van onze informatie en adviezen komen dan ook voor eigen risico, rekening en verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Als ik op budgetthuis.nl de linktekst "modelcontract" (footer, rechterkolom) aanklik, dan ga ik naar https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract

Op die pagina staat de linktekst "tarievenblad", dan ga ik naar https://www.budgetthuis.nl/energie/docs/BE_Modelcontract.pdf (met het hogere tarief)
Maar op de website zelf staan dus heel andere tarieven, en als je een modelcontact afsluit krijg je ook die tarieven, niet degene uit de PDF. Dus ik denk dat dat PDF'je niet zoveel zegt. Hooguit slordig van Budget dat ze een oud tarievenblad nog online hebben staan.
Wie gaat ze maandag even bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Hierboven meld je dat HVC de tarieven naar 15 cent heeft verlaagd. Dat zou ik ook maar in de tabel verwerken. Lijkt me best relevant.
Naar of met 15 cent, is mij nog niet duidelijk er staat in de HVC prijslijst: "terugleverkosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:40:
Naar of met 15 cent, is mij nog niet duidelijk er staat in de HVC prijslijst: "terugleverkosten".
Dat is wel een groot verschil inderdaad. Ongeveer gelijk aan de BTW, die zij blijkbaar wel uitbetalen. Misschien ga ik ze maandag wel eens hierover bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2m1d0cSshS8AIgnAn_AKjBYZrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqjMeewsMeTOJBCdpxcseIN6.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste volledige dag na de uitbreiding van de set. Inloggegevens krijg ik morgen pas, vandaar het plaatje van de energieleverancier. Slimmemeterportal zegt 70,77 kWh, verschil is natuurlijk mijn eigen verbruik.

22x300 in 2018
20x405 in 2022

14700Wp totaal.

Edit: ik zeg energieleverancier, maar dat klopt natuurlijk niet meer, dat ben ik nu.

[ Voor 19% gewijzigd door Moby op 15-05-2022 17:18 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@_Slick_Rick_ waarom rekenen jij de TLV alleen over het daltarief? En niet over normaal en dal? Zoals in de afrekening.

Wil dit ook zeggen dat Eneco ook per maand saldeerd?
Ik ben het helemaal kwijt.

[ Voor 81% gewijzigd door Gratje op 15-05-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Laatst online: 16-09 11:28
Gratje schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:25:
@_Slick_Rick_ waarom rekenen jij de TLV alleen over het daltarief? En niet over normaal en dal? Zoals in de afrekening.

Wil dit ook zeggen dat Eneco ook per maand saldeerd?
Ik ben het helemaal kwijt.
Rapport is zo inderdaad beetje misleidend.
Het modelcontract (ten tijde dat ik hem afsloot) heeft een kale TLV van €0,58556.
1 tarief, ongeacht dal of normaal.

In het rapport houden ze het 'tarief voor teruglevering gelijk aan het tarief voor afname van stroom'.
En het 'uiteindelijke tarief voor de teruggeleverde stroom wordt bepaald op het moment dat we je jaarnota berekenen'
Ik denk dat ze dit uit gemak doen, en dus pas bij de jaar afrekening kijken naar de persoonlijke TLV volgens contract.

Wat je dus concreet aan het rapport/ overzicht hebt is dat het aangeeft wat je verbruik (152 kWh) en wat je teruggeleverde stroom (625 kWh) is geweest.
Ik weet de TLV volgens contract (€0,58556), dus daarmee kan ik dan de opbrengst voor teruglevering berekenen (€365,98)

Hoop dat ik het zo beetje heb verduidelijkt :*)

[ Voor 0% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 15-05-2022 19:01 . Reden: Spelling ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben zojuist overgestapt van Greenchoice naar Eneco. Daar hadden we al warmte van dus vanaf juni gaat wat we daarvoor betalen 90 euro per maand omlaag. 58 cent per kWh scheelt dan toch behoorlijk tov die 8 cent :)

Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Salderen blijft nog wel even maar het aandeel zonne-energie zal steeds meer worden. Zonder saldering zal de terugleververgoeding op piekmomenten wel richting de 0 gaan, of inderdaad negatief worden.

Ik voorspel hier over een aantal jaren een ombouwactie van 12 panelen op zuid naar 12 panelen op Oost-West en/of een batterij om in de avond zelf te gaan gebruiken of dan pas te gaan terugleveren als het tarief boven de 0 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
cj1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Daar staat niets over een/de terugleververgoeding, ook niet in de overige PDF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Ep Woody schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:03:
[...]
Daar staat niets over een/de terugleververgoeding, ook niet in de overige PDF's.
Ja, lekker duidelijk is anders. Het teruglevertarief voor Budget Energie is weer afkomstig uit de tekst van:

Wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie?
Lever je meer energie terug dan je verbruikt? Dan wordt het overschot uitbetaald tegen het kale leveringstarief per kWh, exclusief btw.

[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 17-05-2022 09:08 . Reden: Bduget Energie ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Jheroun schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:04:
Ik ben zojuist overgestapt van Greenchoice naar Eneco. Daar hadden we al warmte van dus vanaf juni gaat wat we daarvoor betalen 90 euro per maand omlaag. 58 cent per kWh scheelt dan toch behoorlijk tov die 8 cent :)

Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Salderen blijft nog wel even maar het aandeel zonne-energie zal steeds meer worden. Zonder saldering zal de terugleververgoeding op piekmomenten wel richting de 0 gaan, of inderdaad negatief worden.

Ik voorspel hier over een aantal jaren een ombouwactie van 12 panelen op zuid naar 12 panelen op Oost-West en/of een batterij om in de avond zelf te gaan gebruiken of dan pas te gaan terugleveren als het tarief boven de 0 is.
Ja idd, een transitie naar uurtarieven voor consumenten ligt wel voor de hand dan lijkt me, met als technische oplossing een batterij om het financieel weer een beetje recht te trekken. Technisch gezien zou het ook mooi zijn als er ook een soort van "managed-local-power-grid" komt zodat we de stroom ook echt lokaal kunnen houden. Maarja, uiteindelijk komen veel belangen icm investeer-verplichtingen op de verkeerde plek te liggen, want eigenlijk had natuurlijk de netbeheerder hier al lang op kunnen/moeten anticiperen mbt de landelijke vergroeningsdoelen. Maar dat zijn weer halve overheids organisaties die niet te commercieel bezig mogen zijn met innovaties etc.

Edit: Zomaar even een gedachtegang: 11MWp wekt zo'n 70kWh op op een lentedag. Stel dat je daarvan 20% direct verbruikt, dat zou je 80% smiddags moeten opslaan in een batterij a 54kW, om dat s'avonds te gebruiken of terug te leveren. Dat zijn 4x 14kWh Tesla Walls a 4 x 7000=28000 euro. In de winter natuurlijk wel een mega overkill. Maar stel dat het 15 jaar mee gaat, maakt ongeveer 5000 laadsessies. Even aangenomen dat we over het jaar 50% van de capaciteit gebruiken, is 28.000,- / (5000 * 54kWh * 50%) = 0,20 euro per kWh. En de PV opwek kostte ook al 5 cent oid per kWh, dus dan gaat de kostprijs richting de 25 cent per kWh. Je zou dan ook nog kunnen overwegen om de batterij overdag aan te vullen met net-stroom als die overdag goedkoper is dan avonds. Hoop gedoe eigenlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door AlbertHeym op 16-05-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Dat is wel een groot verschil inderdaad. Ongeveer gelijk aan de BTW, die zij blijkbaar wel uitbetalen. Misschien ga ik ze maandag wel eens hierover bellen.
Ik weet (weer) niet goed hoe ik de HVC contractvoorwaarden , pagina 1, laatste alinea, mag lezen:
Indien u een leveringscontract voor elektriciteit heeft afgesloten na 30 mei 2022, dan geldt er een lagere vergoeding voor de elektriciteit die u teruglevert. Dit geldt ook voor alle klanten met een variabel tarief vanaf 1 juli 2022.
Als ik voor 1 juni bel en bestel, geldt dat als afsluitdatum, of de dag dat de levering start (die bij HVC 14 dagen later ligt wegens bedenktijd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
AlbertHeym schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Ja idd, een transitie naar uurtarieven voor consumenten ligt wel voor de hand dan lijkt me, met als technische oplossing een batterij om het financieel weer een beetje recht te trekken. Technisch gezien zou het ook mooi zijn als er ook een soort van "managed-local-power-grid" komt zodat we de stroom ook echt lokaal kunnen houden. Maarja, uiteindelijk komen veel belangen icm investeer-verplichtingen op de verkeerde plek te liggen, want eigenlijk had natuurlijk de netbeheerder hier al lang op kunnen/moeten anticiperen mbt de landelijke vergroeningsdoelen. Maar dat zijn weer halve overheids organisaties die niet te commercieel bezig mogen zijn met innovaties etc.
Batterijen in de wijk, of nog hoger in het net zijn efficiënter, maarja, dan zie je er waarschijnlijk als consument ook weer minder van terug. De netbeheerder doet alleen transport, die zou dan moeten gaan verrekenen ofzo. Technisch vast allemaal prima te doen maar in de praktijk moet daar dan vast weer een energieleverancier achter zitten die goedkoop wil inkopen en duur verkopen (wat vanuit hun rol ook niet raar is natuurlijk). Ik gok dat dat niks wordt aangezien je nu al zo'n beetje ziet dat energiebedrijven de klanten met zonnepanelen weinig betalen zodat ze hun andere klanten goedkoper van stroom kunnen voorzien. Ik ben benieuwd hoeveel klanten met zonnepanelen greenchoice overhoudt als ze op 8 cent blijven zitten...

De winter overbruggen blijft nog wel even een uitdaging tenzij je heel veel panelen kwijt kan, maar tussen april en oktober geldt voor velen dat ze met een batterij met capaciteit voor pak hem beet 1 a 2 dagen een heel eind komen. Maar of dat de energietransitie uiteindelijk echt helpt weet ik niet, de infra moet er het hele jaar liggen, je kan dan natuurlijk wel efficiënter plannen wanneer centrales uit kunnen enzo.

Het wordt tijd dat we naast power over ethernet ook power over IP krijgen, dan kan onze overproductie naar de Australische winter en kan hun zomeroverschot naar ons :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• reneeke1970
Duurzaam geneuzel hoort ergens anders thuis.
Wij leveren hier terug en prutsen niet met accu's

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:19:
Duurzaam geneuzel hoort ergens anders thuis.
Wij leveren hier terug en prutsen niet met accu's
Exact, zolang de salderingsregeling bestaat is het netwerk onze accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Vandaag gebeld met Eneco, blijkt dat de levering door Eneco pas mogelijk is over twintig dagen :(
De alleraardigste dame aan de telefoon was met geen mogelijkheid te bewegen de levering al morgen in te laten gaan. Moet ik tot die tijd mijn overschot toch nog terugleveren tegen € 0,05 per kWh. :X
Nu heb ik het automatisch uitlezen van mijn meter uit staan en zal ik dus zelf meterstanden door moeten geven. Zijn hier meer tweakers die het uitlezen uit hebben staan? Wordt er wel eens naar bewijzen gevraagd bij het doorgeven van meterstanden bij einde contract?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 00:09

Oekol

waka waka hey hey

Copitano schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
Vandaag gebeld met Eneco, blijkt dat de levering door Eneco pas mogelijk is over twintig dagen :(
De alleraardigste dame aan de telefoon was met geen mogelijkheid te bewegen de levering al morgen in te laten gaan. Moet ik tot die tijd mijn overschot toch nog terugleveren tegen € 0,05 per kWh. :X
Nu heb ik het automatisch uitlezen van mijn meter uit staan en zal ik dus zelf meterstanden door moeten geven. Zijn hier meer tweakers die het uitlezen uit hebben staan? Wordt er wel eens naar bewijzen gevraagd bij het doorgeven van meterstanden bij einde contract?
Ken je het begrip fraude?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:54
Het lijkt me beter om gewoon nog eens te bellen. Het is al meerdere keren voorbij gekomen dat dit effect heeft met het eerder in laten gaan van contracten.

Fraude plegen is nooit aan te raden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Misverstand. Ik bedoel moet ik foto's maken van de meterstanden met een datumstempel erop.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Copitano schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:09:
Misverstand. Ik bedoel moet ik foto's maken van de meterstanden met een datumstempel erop.
Nee hoor, bespaar je de moeite, die lezen ze gewoon uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Geloof dat ik behoorlijk heb zitten slapen als ik dit hier zo lees?
Lever momenteel mijn overschotten terug aan Vattenfall voor 7 cent per kWh. Eneco lijkt de grootste partij die goeie bedragen betaald voor terug leveren?

Zit er nog echt een nadeel aan de overstap? Want dit zou me een paar honderd euro per maand op kunnen leveren :D. (ik zit met een warmtepomp dus mijn energieverbruik in de winter is wel fors)

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 16-05-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Tortelli schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:36:
lever momenteel mijn overschotten terug aan Vattenfall voor 7 cent per kWh. Eneco lijkt de grootste partij die goeie bedragen betaald voor terugleveren?

Zit er nog echt een nadeel aan de overstap? Want dit zou me een paar honderd euro per maand op kunnen leveren :D. (ik zit met een warmtepomp dus mijn energieverbruik in de winter is wel fors)
Weinig nadeel, alleen ben je wat laat (ik ook). Nieuwe contracten zijn ze niet zo happig op én op 1 juli verandert iedereen de tarieven weer. Ik wacht daarom nog een maand en beslis dan waar ik heen ga. Maak mij niet druk om een paar honderd euro. Je kan niet altijd vooraan staan en de beste deals krijgen.

Bij Vattenfall krijg je de vaste klanten korting, die zou je kwijtraken als je nu even snel wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
Playa del C. schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Weinig nadeel, alleen ben je wat laat (ik ook). Nieuwe contracten zijn ze niet zo happig op én op 1 juli verandert iedereen de tarieven weer. Ik wacht daarom nog een maand en beslis dan waar ik heen ga. Maak mij niet druk om een paar honderd euro. Je kan niet altijd vooraan staan en de beste deals krijgen.

Bij Vattenfall krijg je de vaste klanten korting, die zou je kwijtraken als je nu even snel wisselt.
Ik zat bij vattenfall en had wat klanten korting, dit is echter een beperkt percentage op de kale energie prijs.

8ct TLV vs 58ct bij Delta was voor mij een no-brainer om over te stappen, korting of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
Tortelli schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:36:
Lever momenteel mijn overschotten terug aan Vattenfall voor 7 cent per kWh. Eneco lijkt de grootste partij die goeie bedragen betaald voor terug leveren?

Wat wel een aandachtspunt is...je kunt niet meer makkelijk een "gewoon" jaarcontract krijgen met redelijke tarieven als met 1 juli de modelcontracten minder aantrekkelijk zouden worden.

Je bent dus waarschijnlijk voorlopig gebonden aan modelcontracten.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
MarcelGo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:07:
[...]

Wat wel een aandachtspunt is...je kunt niet meer makkelijk een "gewoon" jaarcontract krijgen met redelijke tarieven als met 1 juli de modelcontracten minder aantrekkelijk zouden worden.

Je bent dus waarschijnlijk voorlopig gebonden aan modelcontracten.
Zolang de salderingsregeling nog van toepassing is en je houdt jaarlijks netto over, dan is er geen man overboord. Al ga je straks €5 per kWh betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
GioStyle schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:11:
[...]

Zolang de salderingsregeling nog van toepassing is en je houdt jaarlijks netto over, dan is er geen man overboord. Al ga je straks €5 per kWh betalen...
Ja....alleen is daar nogal discussie over in het andere topic, de methode die gebruikt wordt voor salderen. Zelf zou ik graag tussendoor cashen, het gaat om nogal serieuze bedragen maar dat lijkt elkaar te doorkruisen.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42
Weet iemand wat er gebeurt als je bij Eneco een tussentijdse nota aanvraagt:
  1. er wordt alleen een pro-forma rekening opgemaakt
  2. er wordt een pro-forma rekening opgemaakt en uitbetaald
  3. er wordt een pro-forma rekening opgemaakt en uitbetaald en de salderingsperiode start opnieuw
Verder zou ik willen weten of de BTW verlaging op 1 juli van invloed is op het Eneco terugleveringstarief voor klanten die op een jaarcontract zitten dat per 1 feb is ingegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door cville op 16-05-2022 19:56 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:55:
Weet iemand wat er gebeurt als je bij Eneco een tussentijdse nota aanvraagt:
  1. er wordt alleen een pro-forma rekening opgemaakt
  2. er wordt een pro-forma rekening opgemaakt en uitbetaald
  3. er wordt een pro-forma rekening opgemaakt en uitbetaald en de salderingsperiode start opnieuw
Verder zou ik willen weten of de BTW verlaging op 1 juli van invloed is op het Eneco terugleveringstarief voor klanten die op een jaarcontract zitten dat per 1 feb is ingegaan.
Tlv is zonder btw he.....
En tegen mij zeiden ze antwoord 1

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:47

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Toen ik in maart 2022 overstapte naar Eneco vroegen ze : wilt u vandaag of morgen over ?
Zou nog maar eens bellen en vragen naar een flexibele en klantvriendelijke medewerker.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
reneeke1970 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:17:
[...]

Tlv is zonder btw he.....
En tegen mij zeiden ze antwoord 1
Helaas kreeg ik antwoord 2... Ik vertrouw het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Helaas kreeg ik antwoord 2... Ik vertrouw het niet meer.
Dus ze doen niet aan negatief voorschot (iedere maand jou betalen ),maar ze doen wel iedere maand uitbetalen als je een nota vraagt, toch best apart.
Maar probeer het zou ik zeggen, ik ben gestopt toen ze zei dat het alleen een papiertje werd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Laatst online: 21:40
Je kan een tussentijdse nota opvragen, maar we weten nog niet wat dat doet. Wat je ook kan doen, en dit heb ik zelf al gedaan:
  • Opzeggen per eerstvolgende mogelijkheid
  • Direct bij Eneco wederom model overeenkomst afsluiten
  • Je nieuwe contract gaat in en je krijgt een eindnota van Eneco en het geld wordt op je rekening gestort
Wat betreft het laatste punt had ik opgezegd per 27 april (en een dag later weer afgesloten) en was er uitbetaald op 11 mei, dus 2 weken erna.

[Edit]
En waarom ik dit gedaan had? Een foutje.... :+

[ Voor 5% gewijzigd door sn0x0r op 16-05-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
sn0x0r schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:43:
Je kan een tussentijdse nota opvragen, maar we weten nog niet wat dat doet. Wat je ook kan doen, en dit heb ik zelf al gedaan:
  • Opzeggen per eerstvolgende mogelijkheid
  • Direct bij Eneco wederom model overeenkomst afsluiten
  • Je nieuwe contract gaat in en je krijgt een eindnota van Eneco en het geld wordt op je rekening gestort
Wat betreft het laatste punt had ik opgezegd per 27 april (en een dag later weer afgesloten) en was er uitbetaald op 11 mei, dus 2 weken erna.

[Edit]
En waarom ik dit gedaan had? Een foutje.... :+
Niet echt aantrekkelijk voor mij aangezien ik een vast contract heb tot 2023-02-01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:07:
[...]

Niet echt aantrekkelijk voor mij aangezien ik een vast contract heb tot 2023-02-01.
En wat let je om gewoon factuur aan te vragen?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 27 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2