Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
CeeBee schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:54:
[...]

Toch even, ik ben geen jurist, maar ik struikel over het woord “wij” in het contract.
Ik dacht dat een contract ondertekend wordt door diegene die dat contract aangaan. Een overeenkomst dus tussen beide ondertekenaars. Wanneer er staat “wij kunnen met elkaar afspreken” dan denk ik toch echt dat dat betrekking heeft op de ondertekenaars in het contract.

Een boetebeding zou dan toch visa versa moeten gelden?

Misschien flauw, maar ik moest dat even kwijt.
Het is vreselijk geformuleerd, maar dit is vast tarief v.s. variabel tarief.
Dat zijn de smaken die afnemer en leverancier vastgelegd kunnen hebben in het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 21:43
Voor de mensen die een 3-jarig GC contract afsluiten (of hebben afgesloten); hebben jullie geen twijfels over de mogelijke onjuiste saldering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ruvo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:48:
Voor de mensen die een 3-jarig GC contract afsluiten (of hebben afgesloten); hebben jullie geen twijfels over de mogelijke onjuiste saldering?
Daar heb je geen last van met vaste tarieven. Jouw tarief blijft gelijk, dus wordt er ook niet raar gesaldeerd.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
maxvdh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:02:
[...]

Is dat zo? Dat kan ik me niet herinneren! Heb je meer info?
Oa. vanaf hier: rumour93 in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 22:08
Bravertal schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:48:
[...]

Ik denk dat wij hetzelfde jaarcontract bij Engie hebben lopen. Ik heb dit contract in mei 2023 afgesloten met startdatum 1 juli 2023.

Is het niet zo dat na dit contract wij ten alle tijde het kale leveringstarief als terugleververgoeding terugkrijgen (dus na salderen). Meende dat hier op het forum gelezen te hebben.
Dat valt allemaal nog maar te bezien. Bij een strikte interpretatie van de voorwaarden lijkt het erop dat dit het geval zal zijn. Maar of een rechter hier in mee gaat, is nog maar de vraag.

Overigens ben ik wel van plan om dit voor de rechter te gaan brengen, mocht Engie niet het kale leveringstarief blijven vergoeden. En om het ook naar de media te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 17:06
civspeler schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:56:
[...]

Dat valt allemaal nog maar te bezien. Bij een strikte interpretatie van de voorwaarden lijkt het erop dat dit het geval zal zijn. Maar of een rechter hier in mee gaat, is nog maar de vraag.

Overigens ben ik wel van plan om dit voor de rechter te gaan brengen, mocht Engie niet het kale leveringstarief blijven vergoeden. En om het ook naar de media te brengen.
Ben blij dat jij > Euro 10.000,- over heb om je recht te gaan halen. Maar ik neem aan dat het bedrag waar het om gaat ook significant is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:50
John245 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:35:
[...]

Ben blij dat jij > Euro 10.000,- over heb om je recht te gaan halen. Maar ik neem aan dat het bedrag waar het om gaat ook significant is.
Hoe kom je bij >10k. Dit soort zaken kun je zelf doen. Je betaalt wat griffierecht en dagvaardingskosten, maar die moet de leverancier vergoeden als je wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
cryptapix schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:39:
[...]

Hoe komt je bij >10k. Dit soort zaken kun je zelf doen. Je betaalt wat griffierecht en dagvaardingskosten, maar die moet de leverancier vergoeden als je wint.
Als je kans wil maken heb je wel een leger aan advocaten nodig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:55
John245 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:41:
[...]

Een nette brief via de geschillencommissie en ca. €50,- lappen is voldoende.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
  • Laatst online: 11-09 22:08
[...]

Ik denk dat dat meevalt. Dit is gewoon een klein consumentendingetje. En als je het met meer mensen samen doet, is het goedkoper en sta je sterker.

Maar ik heb ook gewoon rechtsbijstand. En ik heb recht op (bijna)gratis Juridisch Loket. En een uitgebreide, onderbouwde melding bij BNNVARA Kassa, AVROTROS Radar en MAX Meldpunt is ook gratis.

Het zal allemaal alleen wel wat tijd kosten. Maar laat ik aan tijd nu net een overvloed hebben.

Ik ga er in elk geval iets mee doen. En dan zie ik wel hoe ver ik kom. Maar als ik me eenmaal ergens aan committeer, dan ga ik tot het gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:03:
[...]

Een nette brief via de geschillencommissie en ca. €50,- lappen is voldoende.
Ligt er aan wat je wil bereiken. Je ziet voldoende gevallen waar je een minimale vergoeding krijg via de verschillencommissie en een ander met en gelijk geval een serieus bedrag krijgt via de rechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Wat een onzin. Maximaal 1, maar zelfs dat is niet nodig. Je kunt dit best zelf doen als je de materie zelf goed begrijpt. Er zijn genoeg tweakers hier die veel beter in deze materie zitten dan menig advocaat/jurist. Ook zijn er tweakers met een rechtsbijstandverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
John245 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:07:
[...]

Ligt er aan wat je wil bereiken. Je ziet voldoende gevallen waar je een minimale vergoeding krijg via de verschillencommissie en een ander met en gelijk geval een serieus bedrag krijgt via de rechter.
Dan moet je de jurisprudentie van die “serieuze bedragen” dus aanhalen in je eigen zaak hè..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
cryptapix schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:20:
[...]

Dan moet je de jurisprudentie van die “serieuze bedragen” dus aanhalen in je eigen zaak hè..
Ja maar het probleem is dat het vaak eerst via de geschillencommissie gedaan wordt en er daarna mensen zijn die dat geen goed pad vinden en naar de rechter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik heb nu hetzelfde de contract bij Engie, maar vanaf 1 december stap ik over naar 3-jaar vast.

De reden hiervoor is dat Engie, als ze zich netjes conformeren aan TLV=kale leveringstarief, nog steeds de mogelijkheid heeft om het voordeel te beperken door te spelen met het kale leveringstarief (ze hebben dat flink verlaagd voor de variabele contracten met de TLV=kale leveringstarief in het contract en veel teruglevering) en daarnaast kunnen ze het vastrecht flink verhogen

Daarnaast moet er natuurlijk nog steeds accijns/belasting betaald worden (ca. 15ct./kWh) dus er is nog steeds een flinke incentive om meer direct zelf te gebruiken, en daardoor dus ook minder te salderen of terugleveren.

Daarnaast verwacht ik dat de kale leveringstarieven de komende jaren sowieso weer lager worden, wat het voordeel nog kleiner maakt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat er geen voordeel uit zou zijn te halen, dus ga vooral je gelijk halen, zou het erg leuk vinden om volgend jaar te lezen dat het je gelukt is. _/-\o_

Ik verwacht alleen dat het niet om echt serieuze bedragen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ook maar gekozen voor 3 jaar GC.

Overigens zie ik in het contract nergens de coöperatie genoemd.

[ Voor 47% gewijzigd door Origineel op 18-11-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:34
aanmelden via een coöperatie
https://www.greenchoice.n...roene%20stroom%20opwekken
Origineel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:27:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-09 07:16
Origineel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:27:

Hier ook contract binnen, alles staat wel beetje summier genoemd, begin en eind datum dus daarvan moet je maar uit gaan dat het een vast contract betreft, product groene stroom (zie niets over coöperaties), maar ze hebben het over normaal en dal tarief terwijl ik aangegeven heb Enkel tarief te willen gebruiken ook al is de meter slim (en telt hij normaal en dal) en m’n korting staat er niet dus maandag weer bellen voor de puntjes op de i. Gas heb ik los (en variable) gelaten bij “hvc energie”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Sebastiaan88 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:04:
[...]

Hier ook contract binnen, alles staat wel beetje summier genoemd, begin en eind datum dus daarvan moet je maar uit gaan dat het een vast contract betreft, product groene stroom (zie niets over coöperaties), maar ze hebben het over normaal en dal tarief terwijl ik aangegeven heb Enkel tarief te willen gebruiken ook al is de meter slim (en telt hij normaal en dal) en m’n korting staat er niet dus maandag weer bellen voor de puntjes op de i. Gas heb ik los (en variable) gelaten bij “hvc energie”
Herkenbaar, maar welke korting doel je op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:47:
aanmelden via een coöperatie
https://www.greenchoice.n...roene%20stroom%20opwekken

[...]
Uiteraard aangemeld via een coöperatie, anders krijg je die 11,5ct niet.
Maar in het opgestuurde contract staat nergens iets over een coöperatie vermeld, het is gewoon een contract waarin alleen GC en klant vermeld staan, that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Ik heb mijn ouders proberen over te halen naar Greenchoice, ze zitten nu bij eneco met een variabel contract, maar ze nemen veel energie af, maar leveren ook extreem veel terug met 30 grote zonnepanelen (volgens mij tot vorige week 10,5mwh) ik kan echt niet in de mails van eneco ontdekken wat zij gaan doen met terugleverkosten etc. ook zie ik niet 123 hun terugleververgoeding terug. Iemand een iede hoe eneco hier mee omgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

mxmemx schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:21:
Ik heb mijn ouders proberen over te halen naar Greenchoice, ze zitten nu bij eneco met een variabel contract, maar ze nemen veel energie af, maar leveren ook extreem veel terug met 30 grote zonnepanelen (volgens mij tot vorige week 10,5mwh) ik kan echt niet in de mails van eneco ontdekken wat zij gaan doen met terugleverkosten etc. ook zie ik niet 123 hun terugleververgoeding terug. Iemand een iede hoe eneco hier mee omgaat?
Eneco hanteert geen boete voor zover ik weet. Maar dit is meer een onderwerp voor het zonnepaneel boete-topic. Hier gaat het over de TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Hmm, heb net 3 jaar contract afgesloten bij GC via coöperatie voor de hogere tlv. Heb aangegeven enkel meter, verder zag ik niks dat je iets kon aangeven wat voor tarief te willen. Maar nu bij inloggen kom ik tegen dat het op "dubbel tarief" staat, dat wil ik natuurlijk niet ivm gedoe rondom salderingen. Hebben anderen dit ook standaard en kan dit aangepast worden? Of maak ik me zorgen om niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15xSd8l5o_wMR5nQ7UQieYcAyLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46uU0YDOISxFfP8JYjzznHyP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caparone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-02 07:39
Kluifjes schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:01:
Hmm, heb net 3 jaar contract afgesloten bij GC via coöperatie voor de hogere tlv. Heb aangegeven enkel meter, verder zag ik niks dat je iets kon aangeven wat voor tarief te willen. Maar nu bij inloggen kom ik tegen dat het op "dubbel tarief" staat, dat wil ik natuurlijk niet ivm gedoe rondom salderingen. Hebben anderen dit ook standaard en kan dit aangepast worden? Of maak ik me zorgen om niks.

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde stond eerst op dubbeltarief en heb toch maar contact opgenomen met GC om het aan te laten passen naar enkeltarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Net ff gechecked, ook wij kunnen via een lokale cooperatie naar een 3 jarig contract bij GC met een TLV van 11.5 cent.

Wel een paar vragen:
Waar komen de overstappers nu vandaan? Bij welke energie maatschappijen zitten jullie dat jullie 'massaal' (toch zeker een tweaker of 8 die hier over post) overstappen naar GC.

Wij zitten bij Tibber, en op dit moment heeft Tibber ons voor 4150 kwh zo'n 743 euro uitgekeerd, als ik dat uitreken bij GC dan is dat 477 euro.

GC enkel tarief is 0.37xxx per kwh, als ik kijk naar de prijzen de afgelopen maanden dan tikt Tibber dit bedrag zelden aan. Dan moet je volgens mij de indruk hebben dat stroom massaal duurder gaat worden de komende tijd.

Ik vind het zelf lastig deze keuze te maken terwijl we overmorgen naar de stembus gaan, de wereld kan er zomaar anders uitzien over 6 maanden.

Ik besef dat het een gok is, maar ik probeer oprecht even uit te zoeken wat nu handig is en wat jullie beweegredenen waren om direct voor 3 jaar te kiezen.

Wij doen 7 megawatt opwekken op een jaar en 2.7 megawatt onttrekken aan het net, we leveren 4 megawatt terug. Nu dit jaar ook volledig verwarmen op warmtepomp, waardoor we nog maar een verwacht verbruik van 300m3 gas hebben.

Bij GC zou dit een maandbedrag aan energie betekenen van 30 eu.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Ik zit bij VF 16.8 TLV, waarbij (aannemelijk) de TLV volgend jaar niet meer interessant is.
Bij GC zie ik het enkeltarief steeds verder omhoog kruipen (vorige week nog 0.36xx per kwh enkel). Maar dat maakt in principe niet uit als het verbruik wegstreept kan worden (5500 kwh overschot).

Ik twijfel wel nog over de looptijd van 3 jaar, vanwege een mogelijke verhuizing. Wellicht dat ik het telefonisch naar 2 jaar ga/kan wijzigen. En een 2de kleine twijfel; in hoeverre je moet kunnen bewijzen sympathisant te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
Ja, veel zijn net als Bonv. Ik ook, overstap vanuit modelcontract VF. Veel mensen die naar beste optie kijken, met de kennis van nu. Over een jaar kan alles anders zijn, maar meer dan de afweging maken op basis van huidige omstandigheden is niet mogelijk.

Dus dan komen aardig wat nu uit op zekerheid van relatief hoge tlv voor lange periode bij GC. Daarbij is de kwh prijs wel aardig aan de hoge kant nu bij GC (heb 3 jaar voor 39 ct), maar zolang de salderingsregeling nog niet is afgebouwd is dat voor mij niet relevant. Bovendien heb ik panelen oost-west liggen en kan dan behoorlijk wat schuiven nog met zelf zoveel mogelijk opgewekte stroom direct verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:32
loewie1984 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:59:
Net ff gechecked, ook wij kunnen via een lokale cooperatie naar een 3 jarig contract bij GC met een TLV van 11.5 cent.

Wel een paar vragen:
Waar komen de overstappers nu vandaan? Bij welke energie maatschappijen zitten jullie dat jullie 'massaal' (toch zeker een tweaker of 8 die hier over post) overstappen naar GC.

Wij zitten bij Tibber, en op dit moment heeft Tibber ons voor 4150 kwh zo'n 743 euro uitgekeerd, als ik dat uitreken bij GC dan is dat 477 euro.

GC enkel tarief is 0.37xxx per kwh, als ik kijk naar de prijzen de afgelopen maanden dan tikt Tibber dit bedrag zelden aan. Dan moet je volgens mij de indruk hebben dat stroom massaal duurder gaat worden de komende tijd.

Ik vind het zelf lastig deze keuze te maken terwijl we overmorgen naar de stembus gaan, de wereld kan er zomaar anders uitzien over 6 maanden.

Ik besef dat het een gok is, maar ik probeer oprecht even uit te zoeken wat nu handig is en wat jullie beweegredenen waren om direct voor 3 jaar te kiezen.

Wij doen 7 megawatt opwekken op een jaar en 2.7 megawatt onttrekken aan het net, we leveren 4 megawatt terug. Nu dit jaar ook volledig verwarmen op warmtepomp, waardoor we nog maar een verwacht verbruik van 300m3 gas hebben.

Ik denk dat dit vooral gaat om de zekerheid. Als je bekijkt wat ze nu allemaal verzinnen om wat extra geld uit de zakken van panelenbezitters te halen (houden).
Tibber kan wel interessant zijn maar dan moet je er ook wel rekening mee houden. Bij een groot overschot is dat misschien nog wel een goede keuze maar met een kleiner overschot misschien niet, kosten/baten...

En daarbij heb ik zelf bij GC al eens een opzegboete berekening gedaan via de website. Die is voor mij €0, waarschijnlijk omdat mijn historisch verbruik flink in de min is.
Blijft GC een goede keuze, dan blijf ik 3 jaar zitten. Mocht er weer een Innova gevalletje tussen komen (zal wel niet gebeuren) dan stap ik over zonder boete.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-08 13:53

krazzer

Tijd is een illusie

Ik ben ook zojuist overgestapt op Greenchoice. 1 jaar vast.

De vorige leverancier was OM. Daar was ik vorig jaar heengegaan vanwege hun hoge TLV. Die was binnen een paar maanden laag. Jammer, maar vond ik geen ramp, want ze waren overal laag geworden. Vorige week kreeg ik echter een mailtje dat ik flink moet gaan bijbetalen voor het terugleveren. Toen was ik meteen klaar.

Ik heb voor GC gekozen vanwege de hoge TLV (via corporatie), het feit dat ik voor OM al járen klant van ze was, en omdat veel mede tweakers het hier ook doen :) .

Ik heb 1 jaar gedaan omdat dat puur goedkoper was. Ik zie over een jaar wel weer hoe alles er dan voor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 12:57
Headshot_NL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:10:
[...]

En daarbij heb ik zelf bij GC al eens een opzegboete berekening gedaan via de website. Die is voor mij €0, waarschijnlijk omdat mijn historisch verbruik flink in de min is.
Blijft GC een goede keuze, dan blijf ik 3 jaar zitten. Mocht er weer een Innova gevalletje tussen komen (zal wel niet gebeuren) dan stap ik over zonder boete.
Zonder boete zou ik niet sowieso op rekeningen.
(Ik heb ook zo'n berekening gemaakt maar GC vergelijkt met hun standaard TLV van 8ct. Waarschijnlijk rolt er wel een opzegvergoeding uit indien TLV boven 11,5ct stijgt.)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaan88

Wel een paar vragen:

Ik heb zelf nog even bedenktijd voor GC 3 jaar vast (enkel stroom), ik heb nu HVC (wat OM ENERGIE wordt) waar ik gas variabel laat staan. Mijn berekening ( incl vermindering energiebelasting etc ) ziet er nu zo uit dus ik denk dat het wel waard is voor 3 jaar vast te kiezen, als de saldering er af gaat staat de berekening er ook bij volgens mij klopt alles...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex0Y97alEy44eg635Av009CwPf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0CuHrHX7Mlu7RWeOW5ocaqj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Sebastiaan88 op 21-11-2023 15:37 . Reden: berekening update: omvormer stroom erbij ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:10
Caparone schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:12:
[...]

Ik had hetzelfde stond eerst op dubbeltarief en heb toch maar contact opgenomen met GC om het aan te laten passen naar enkeltarief.
Waarom zou je dit willen eigenlijk? Want dan mis ik misschien iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Treveo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:26:
[...]

Minder potentieel gezeur met salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan88
Treveo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:26:
[...]

Zie mijn berekening plaatje, bovenste gedeelte zie je nog een rode 224 (euro) doordat ik nu nog dubbel tarief heb en in de dal uren (dus ook het weekend) meer verbruik (589kwh na salderen) dan ik opwek kost het mij nog 224 euro eind van het jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wel een paar vragen:

Ook ik ben overgestapt zojuist op Greenchoice, 3 jaar vast. Dit vanwege de relatief hoge TLV via breedschap, naar voorbeeld van medetweakers hier. (Bedankt voor de tip @Truus01 )

Mijn vorige leverancier was vattenfall. Daar heb ik nog een paar maanden een heel gunstig pre-Oekraïne contract. Daarna gaat mijn Greenchoice contract in.

Ik heb voor drie jaar gekozen mede vanwege een onderbuikgevoel dat de TLV niet snel meer gaat stijgen en anders is dat ingecalculeerd risico. Ik verdien nu dankzij het 3 jaar vastzetten de zonnepanelen ongeveer in 2,5 jaar vanaf nu terug. Natuurlijk is dat koffiedikkijken maar deze berekening was voor mij wel belangrijk. Nadat de terugverdientijd over is zie ik wel verder.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

silverball schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:47:
[...]

Mijn vorige leverancier was vattenfall. Daar heb ik nog een paar maanden een heel gunstig pre-Oekraïne contract.
Wat houdt een pre-Oekraïne contract in? Was de TLV toen hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:29
de Peer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:01:
[...]

Wat houdt een pre-Oekraïne contract in? Was de TLV toen hoog?
8ct kaal, 25ct incl belastingen levertarief. Heb ik ook nog tot 2025. Maar verschil tov nu is denk ik 10ct?
TLV is denk ik bij iedereen nu wel 8ct of lager, oud of nieuw contract.

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 21-11-2023 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Whiskey48 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:07:
[...]

TLV in mijn 'oude' Engie contract nog steeds ca. 22ct. We zullen zien wat dat in januari gaat worden. HODL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:07:
[...]

8ct kaal, 25ct incl belastingen levertarief. Heb ik ook nog tot 2025. Maar verschil tov nu is denk ik 10ct?
Waarom wordt het dan een interessant contract genoemd? Is toch juist onaantrekkelijk? Ik zou het niet willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:29
de Peer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:19:
[...]

Waarom wordt het dan een interessant contract genoemd? Is toch juist onaantrekkelijk? Ik zou het niet willen hebben.
Ja je hebt gelijk, ik lever ook meer terug dan ik afneem dus eigenlijk is het compleet irrelevant of ik 10 euro of 10ct betaal per kw/h

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

de Peer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:19:
[...]

Omdat ik nu nog 18ct / kWh terugleververgoeding ontvang en 30ct per m3 kaal betaal.

Overigens hopelijk +- volgend jaar gasloos en leg ik NW nog 1000Wp bij.
Ruvo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:36:
En een 2de kleine twijfel; in hoeverre je moet kunnen bewijzen sympathisant te zijn.
Telefonisch is mij aangegeven dat je niets hoeft te bewijzen en jezelf gewoon kan aanmelden.

[ Voor 36% gewijzigd door silverball op 21-11-2023 15:03 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ruvo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:36:
Ik zit bij VF 16.8 TLV, waarbij (aannemelijk) de TLV volgend jaar niet meer interessant is.
Bij GC zie ik het enkeltarief steeds verder omhoog kruipen (vorige week nog 0.36xx per kwh enkel). Maar dat maakt in principe niet uit als het verbruik wegstreept kan worden (5500 kwh overschot).

Ik twijfel wel nog over de looptijd van 3 jaar, vanwege een mogelijke verhuizing. Wellicht dat ik het telefonisch naar 2 jaar ga/kan wijzigen. En een 2de kleine twijfel; in hoeverre je moet kunnen bewijzen sympathisant te zijn.
Ik ben ook een VF €0,168000 klant; en aannemelijk was/is inderdaad dat die 01-01-2024 op de schop gaat. Ik heb nog geen bericht gekregen; maar wel deze melding bij het klokje/belletje binnen MijnVF:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM4bPsbE-BKxZdxNe30AvmA9Mow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vbkwGppWljDXrcTLyVvG6Dqi.png?f=user_large

20*350ZO45°

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:22
Zojuist in mijn vattenfall gekeken en daar staat al het bericht van 23 november klaar. Volgens dit bericht blijft de TLV in het modelcontract € 0,168 !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iea7AzbTD6HNwb1HpfWtm3PM6Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYfwv827HGaFp8FUgCtIUfvD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
One-eye864 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:52:
Zojuist in mijn vattenfall gekeken en daar staat al het bericht van 23 november klaar. Volgens dit bericht blijft de TLV in het modelcontract € 0,168 !

[Afbeelding]
Ha! Dat maakt de GC keuze toch wat lastiger :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ruvo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:31:
[...]

Ha! Dat maakt de GC keuze toch wat lastiger :')
Dan heb je het over 3 jaar 11,5ct en zekerheid vs nog een half jaar 16,8ct, daarna weer onzeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan88

[Afbeelding]
Raar dat als je nu via VF site berekening maakt, zijn zelfs de leveringskosten 29-39 cent per dag voor een nieuw contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes

[Afbeelding]
Dat is wel verrassend, ik zou denken dat iedereen na half jaar bij modelcontract dezelfde tlv ontvangt als de huidige. Nieuwe klanten ontvangen namelijk 7,6 cent bij modelcontract VF, geen idee waarom dat voor bestaande 16,8 cent blijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Kluifjes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:55:
[...]

Dat is wel verrassend, ik zou denken dat iedereen na half jaar bij modelcontract dezelfde tlv ontvangt als de huidige. Nieuwe klanten ontvangen namelijk 7,6 cent bij modelcontract VF, geen idee waarom dat voor bestaande 16,8 cent blijt.
het verraste mij ook erg (ik ga per 1-12 naar GC voor 3 jaar omdat ik verwacht had dat per 1-1 de TLV idd richting die 7,6 zou gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

[Afbeelding]
Nice. Ben benieuwd of je dit ook krijgt als je uit een vast contract komt rollen naar variabel.

@One-eye864 Lijkt mij dan ook niet, het blijft gokken. Maar top voor jou in ieder geval !

Ben benieuwd wat er de komende 14 dagen, de bedenktijd die ik heb voor het Greenchoice contract, nog gaat veranderen.

[ Voor 16% gewijzigd door silverball op 21-11-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
silverball schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:22:
[...]

Nice. Ben benieuwd of je dit ook krijgt als je uit een vast contract komt rollen naar variabel.
Dat LIJKT mij niet aangezien dit over het modelcontract gaat en niet het variabele contract (deze laatste heeft al langere tijd een lagere tlv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 23:42
Kluifjes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:55:
[...]

Niet alleen nieuwe klanten, bij mij als klant sinds juli 2023 met variabel contract staat de terugleververgoeding al op 7,6 cent. Er lijkt dus ook onderscheid tussen klanten te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 09:36

DIY

VERNederlander schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:05:
Niet alleen nieuwe klanten, bij mij als klant sinds juli 2023 met variabel contract staat de terugleververgoeding al op 7,6 cent. Er lijkt dus ook onderscheid tussen klanten te zitten.
Alleen op het MODELCONTRACT word nog €0,168 tlv gegeven aan bestaande klanten. De tlv van het VARIABELcontract is eerder dit jaar verlaagd.

Dit is inmiddels tientallen keren gemeld in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08

[Afbeelding]
Valt mij op dat 80% van € 0,208120 zo goed als € 0,168 is. (€ 0,166496)

Zou Vattenfall de TLV 80% van het kale tarief geven?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Lijkt me niet, want dan was het wel precies 80% geweest en zou niet weten waarom ze dan alleen bij modelcontracten dat aanhouden. Ik wacht wel even af wat er dan bij mij komt, had de kans echt 0% verwacht dat ze nog hoogste zouden blijven.

Zou bij zelfde teruglevering als 1e half jaar 2023 vergeleken met GC (16,8 vs 11,5) me 200 euro meer opleveren. Dus dat is wel de moeite waard om anders GC nog voor op te zeggen ivm bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
Kluifjes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:13:
Lijkt me niet, want dan was het wel precies 80% geweest en zou niet weten waarom ze dan alleen bij modelcontracten dat aanhouden. Ik wacht wel even af wat er dan bij mij komt, had de kans echt 0% verwacht dat ze nog hoogste zouden blijven.

Zou bij zelfde teruglevering als 1e half jaar 2023 vergeleken met GC (16,8 vs 11,5) me 200 euro meer opleveren. Dus dat is wel de moeite waard om anders GC nog voor op te zeggen ivm bedenktijd.
Maar dan is de vraag wat zijn er na dat 1/2 jaar voor TLVen? Bij GC heb je i.i.g. vastigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

PeterDee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
[...]

Maar dan is de vraag wat zijn er na dat 1/2 jaar voor TLVen? Bij GC heb je i.i.g. vastigheid.
Precies, het maakt GC niet direct een slechte keuze.
Overigens ben ik wel benieuwd wie het Breedschap is, ik kan geen website vinden niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Greenchoice om meer duidelijkheid gevraagd over artikel 19 van het contract. Dit is hun antwoord:

Het leveringstarief is het tarief wat voor u de komende 3 jaar vast staat, helaas hebben wij geen invloed op de hoogte van belastingen. Wanneer de belasting wijzigt dan zal het totale tarief ook wijzigen maar het leveringstarief blijft hetzelfde. Wij zullen geen extra kosten in rekening brengen omdat u zonnepanelen heeft. Het is goed dat u zelf energie opwekt.

Betekent dit dat Vandebron-achtige toestanden zijn uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 22:07
libo1949 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:38:
Greenchoice om meer duidelijkheid gevraagd over artikel 19 van het contract. Dit is hun antwoord:

Het leveringstarief is het tarief wat voor u de komende 3 jaar vast staat, helaas hebben wij geen invloed op de hoogte van belastingen. Wanneer de belasting wijzigt dan zal het totale tarief ook wijzigen maar het leveringstarief blijft hetzelfde. Wij zullen geen extra kosten in rekening brengen omdat u zonnepanelen heeft. Het is goed dat u zelf energie opwekt.

Betekent dit dat Vandebron-achtige toestanden zijn uitgesloten?
Dat staat er ... "Wij zullen geen extra kosten in rekening brengen omdat u zonnepanelen heeft"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Laatst online: 17-09 09:43
Waarom kiest niemand voor cooperatief vanons? Die heeft volgens de actuele tabel toch de hoogste tlv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
Devlinx schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:35:
Waarom kiest niemand voor cooperatief vanons? Die heeft volgens de actuele tabel toch de hoogste tlv.
Ja. Tot 01-01-2024 en dan weet niemand het.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
PeterDee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ja dat is een zeer goed punt wat je daar aanstipt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44
Net een mail gekregen van Vattenfall over nieuwe tarieven van mijn modelcontract per 01-01-2024.

Vaste leveringskosten gaan omhoog en variabele leveringskosten gaan omlaag, maar TLV blijft nog steeds €0,168.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
DeOS schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:25:
Net een mail gekregen van Vattenfall over nieuwe tarieven van mijn modelcontract per 01-01-2024.

Vaste leveringskosten gaan omhoog en variabele leveringskosten gaan omlaag, maar TLV blijft nog steeds €0,168.
Hier ook net binnen. Ik blijf toch liever 3 jaar bij GC, je weet nooit of ze dan nog zo'n TLV hebben en wat VF gaat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:20
Ik lees (na even weggeweest te zijn) dat de informatie over VF modelcontract al bekend is. Als bestaand klant kreeg ik net als de mensen hierboven de mail vandaag, hier de tarieven voor hen die het in detail wil lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57qmdolLXaEqYJBcRlNma_THhsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N3oQXgoTnjjBWJVbzCrzs9rs.png?f=fotoalbum_large

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:40
Chewmonkey schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:52:
Ik lees (na even weggeweest te zijn) dat de informatie over VF modelcontract al bekend is. Als bestaand klant kreeg ik net als de mensen hierboven de mail vandaag, hier de tarieven voor hen die het in detail wil lezen:
[Afbeelding]
Ik heb ook de nieuwe tarieven voor het VF modelcontract. Wat opvalt, dat ik andere tarieven heb en inderdaad deTLV van € 0,168

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG7jcAbVLy13SKFoHWTEbbu8KBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wu88lVXGS4nLWakbj9IyNyzo.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebastiaan88
De vaste lever kosten zijn wel €30 meer dan bij GC (welke 3 jaar vast staat), met de 5cent hogere tlv moet je daar ~600kwh voor opwekken om gelijk te trekken bij VF, iets om mee tenemen in je berekening

@Chewmonkey dubbeltarief? Waarom geen enkel tarief, of wek je in de normaal / dal uren meer op dan je verbruikt in dezelfde momenten…

[ Voor 37% gewijzigd door Sebastiaan88 op 22-11-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:16
Sebastiaan88 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:08:
De vaste lever kosten zijn wel €30 meer dan bij GC (welke 3 jaar vast staat), met de 5cent hogere tlv moet je daar ~600kwh voor opwekken om gelijk te trekken bij VF, iets om mee tenemen in je berekening
Ja die bijna verdubbeling van vaste lever kosten zijn wel een dingetje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:20

@Chewmonkey dubbeltarief? Waarom geen enkel tarief, of wek je in de normaal / dal uren meer op dan je verbruikt in dezelfde momenten…
Met netto meer teruglevering dan afname maakt het niet uit.
Ik kom bovendien van het United Consumers contract van afgelopen voorjaar: 57 cent tlv in dal en 89 cent tlv piek, waar het dan absoluut loont om in de nachten en weekenden zoveel mogelijk stroom te verbruiken dat je dan niet doordeweeks tijdens 'dure' teruglevermomenten hoeft te gebruiken.

Dus nu geen reden om het aan te laten passen :)

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• Treveo
Plus die van Vattenfall kan 01-07-2024 alweer aangepast worden, ik vermoed dat ze hun TLV nog op 16,8 cent houden om niet meer mensen te verliezen aan GC, om per 01-07-2024 weer lager te zetten als de 11,5 cent van GC er niet meer is.

Het is toch raar waarom VT variabel contract iets van 8 cent heeft en hun modelcontract 2x meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Voor de mensen met een Vattenfall modelcontract, of een ander interessant contract wat nog even doorloopt; je kan het Greenchoice contract tot een half jaar later in laten gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
silverball schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:32:
Voor de mensen met een Vattenfall modelcontract, of een ander interessant contract wat nog even doorloopt; je kan het Greenchoice contract tot een half jaar later in laten gaan
Maar alleen binnen twee weken na aanvraag annuleren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

erwn schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:51:
[...]

Maar alleen binnen twee weken na aanvraag annuleren toch?
Correct dus je neemt wel risico uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
silverball schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:57:
[...]

Correct dus je neemt wel risico uiteraard.
Ik wacht nog even af (Engie 22ct contract tot 30-6-'24). Vooral ook na deze verkiezingsuitslag. Wie weet wat dat nog gaat brengen.
En het is nu ook weer niet zo dat 11,5ct zoveel meer is dan de 8 of 10 die andere bieden.
(En het kan zijn dat het bij mij toch grotendeels opgaat en ik nauwelijks nog teruglever.)

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Peterhardenberg schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:07:
[/quote]
Ik krijg bij GC een TLV te zien van 0.08 maar hoor jullie over 0.115 .......waar zien jullie die ?
[/quote]

GC aanvragen via een plaatselijke energie coöperatie. (dat is niet alleen "Duurzaam Overloon")

https://www.greenchoice.n...roene%20stroom%20opwekken.
Ik ga toch ook de stap naar GC maken, maaakt het nog wat uit welke cooperatie je kiest eigenlijk ( qua tarief iig niet ) ?

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:05
Volksdennis schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:38:
[...]

Ik ga toch ook de stap naar GC maken, maaakt het nog wat uit welke cooperatie je kiest eigenlijk ( qua tarief iig niet ) ?
Ik heb de coöperatie gekozen die in mn woonplaats actief is, en me er voor dat 10tje in het jaar ook direct aangemeld (y)

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Luuk741 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:42:
[...]

Ik heb de coöperatie gekozen die in mn woonplaats actief is, en me er voor dat 10tje in het jaar ook direct aangemeld (y)
Snap ik op zich wel echter zit er hier in Zeeland niks.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 22:07
Luuk741 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:42:
[...]

Ik heb me alleen aangemeld voor een nieuwsbrief. Er staat namelijk "Energie-lid of sympathisant". Voor een lidmaatschap moet je inderdaad meestal betalen, maar iemand die aanhanger (sympathisant) is hoeft niet lid te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Truus01 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:06:
[...]

Ik wacht nog even af (Engie 22ct contract tot 30-6-'24). Vooral ook na deze verkiezingsuitslag. Wie weet wat dat nog gaat brengen.
En het is nu ook weer niet zo dat 11,5ct zoveel meer is dan de 8 of 10 die andere bieden.
(En het kan zijn dat het bij mij toch grotendeels opgaat en ik nauwelijks nog teruglever.)
Klopt, voor die 3 cent verschil hoef je het niet te doen. Het enige wat nog voordelig zou kunnen zijn is het feit dat je óók 3 jaar garantie hebt tegen "zonnepaneelboete" of grote stijging van vaste leverkosten. Dat is de overweging die ik op dit moment probeer te maken (zit nu bij vattenfall model). Met de verkiezingsuitslag zal de overheid nog wel een tijde lam zijn en zullen leveranciers toch het heft in eigen hand gaan nemen ben ik bang met hogere vaste kosten/zonnepaneelboetes tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Janpietertje89 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:42:
[...]

Klopt, voor die 3 cent verschil hoef je het niet te doen. Het enige wat nog voordelig zou kunnen zijn is het feit dat je óók 3 jaar garantie hebt tegen "zonnepaneelboete" of grote stijging van vaste leverkosten. Dat is de overweging die ik op dit moment probeer te maken (zit nu bij vattenfall model). Met de verkiezingsuitslag zal de overheid nog wel een tijde lam zijn en zullen leveranciers toch het heft in eigen hand gaan nemen ben ik bang met hogere vaste kosten/zonnepaneelboetes tot gevolg.
Volgens mij heb je met een VF modelcontract ook geen last van terugleverboetes.

Zolang het salderen nog bestaat of in ieder geval in grote mate, blijf ik voorlopig nog bij mijn modelcontract.

Ik ben een netto = 0 klant.

• Janpietertje89
Jojan265 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:14:
[...]

Volgens mij heb je met een VF modelcontract ook geen last van terugleverboetes.

Zolang het salderen nog bestaat of in ieder geval in grote mate, blijf ik voorlopig nog bij mijn modelcontract.

Ik ben een netto = 0 klant.
Netto=0 ben je dus beter af bij een leverancier met lage vaste leverkosten, dat is het modelcontract van VF niet.

• Treveo
Maar als je netto meer teruglevert dan je afneemt. Dan maakt die vaste leveringskosten toch niet uit? Die krijg je terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Treveo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:04:
Maar als je netto meer teruglevert dan je afneemt. Dan maakt die vaste leveringskosten toch niet uit? Die krijg je terug?
Nee die krijg je niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
Huh, GC op WhatsApp zei hierover:

"Goedemorgen, je appt met *********. Klopt, dit energiecontract heeft een regeling waarbij je de leveringskosten terugkrijgt als je netto meer elektriciteit opwekt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Treveo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:10:
[...]

Huh, GC op WhatsApp zei hierover:

"Goedemorgen, je appt met *********. Klopt, dit energiecontract heeft een regeling waarbij je de leveringskosten terugkrijgt als je netto meer elektriciteit opwekt."
Ja, de variabele leveringskosten. Dat noemen we salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
cryptapix schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:16:
[...]

Ja, de variabele leveringskosten. Dat noemen we salderen.
Ah natuurlijk, was ff in de war blijkbaar. Thanks

• Truus01
Janpietertje89 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:27:
[...]

Netto=0 ben je dus beter af bij een leverancier met lage vaste leverkosten, dat is het modelcontract van VF niet.
Modelcontract betekent in ieder geval geen terugleverboetes en dat soort fratsen. En het VF modelcontract blijft (voor bestaande klanten) nog (zeker) een half jaar op 16,8ct, dus het kan zijn dat @Jojan265 daarmee de hoge(re) vaste leverkosten eruit heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Janpietertje89 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:27:
[...]

Klopt, maar ik kan met dit contract dus wel elke maand zonder boete opzeggen. Ik hou het in de gaten of de salderingsregeling wordt afgebouwd of niet. Als dit wel afgebouwd gaat worden, ga ik proberen om na volgend jaar in 2 stapjes (om de salderingshoeveelheid optimaal te gebruiken) mijn contract per 1 januari in te laten gaan. Dit om de tariefperiodes niet nadelig op de saldering te laten ingrijpen. Mijn contract loopt nu vanaf 1 december.

Mochten er geen goede contracten meer mogelijk zijn voor zonnepaneel bezitters, blijf ik bij mijn modelcontract.

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Hmm. Ik heb nog geen mail van vf inzake mijn modelcontract gezien.ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
Rick43 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:40:
Hmm. Ik heb nog geen mail van vf inzake mijn modelcontract gezien.ben benieuwd.
ik zou zeggen log eens in op mijnVartenfall. Ik heb ook geen brief gehad maar daar stond een paar dagen geleden al het bericht bij de correspondentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:51
Is er nog wat negatiefs (een tlv boete oid) te melden over Energie VanOns coöperatie Vechtse stroom?
En dan natuurlijk ivm de netto teruglevering.
De huidige tlv is 16,8 cent.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
silverball schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:32:
Tja ik was dus toch weer te voorbarig. Stellige overtuiging dat bij m'n nieuwe modelcontract VF per 1-1-2024 de tlv aangepast zou worden en had toevallig net wat tijd om ermee aan de slag te gaan. Contract bij GC voor 3 jaar aangegaan en nog geen week later brief van VF dat tlv gelijk blijft op 16,8 cent.

Zoals al eerder hier gemeld zou me dit op basis van m'n teruglevering zo'n 200 schelen (185 kijkend naar hogere vaste kosten VF) in 1e half jaar 2024. Dat vind ik te veel om te blijven zitten bij GC. Ik zeg m'n GC weer op, dat gaat gelukkig eenvoudig via formulier en ben nog ruim binnen de 2 weken. Ik ga wel over enkele weken opnieuw aanmelden bij GC waarbij ik dan de ingangsdatum een half jaar later in stel.

Dan heb ik nog wel de garantie van de tlv voor 3 jaar bij GC, maar komende half jaar 16,8 van VF. Ook hier zittten zeker weer risico's aan verbonden, maar kijkend naar de huidige situatie lijkt me dit het beste plan. Uiteraard blijft het grootste risico dat in die 3 jaar de ontwikkelingen zodanig zijn dat elders de tlv hoger wordt en ik vast zit aan GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-07 22:23

CVD

ik zat te kijken om over te stappen van tibber naar energie van ons coöperatief ivm met de netto teruglevergoeding van 0,16971€ alleen wat blijkt ik zit bij tibber gemiddeld op een netto teruglevergoeding van 0,245€ tot nu toe voor dit jaar dat is toch niet heel verkeerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
CVD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:03:
ik zat te kijken om over te stappen van tibber naar energie van ons coöperatief ivm met de netto teruglevergoeding van 0,16971€ alleen wat blijkt ik zit bij tibber gemiddeld op een netto teruglevergoeding van 0,245€ tot nu toe voor dit jaar dat is toch niet heel verkeerd
Het kan haast niet anders dat je incl./excl. BTW en energiebelasting door elkaar haalt.

Kale energieprijzen via een dynamische leverancier lagen gemiddeld veel lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

@CVD Is dat niet het gedeelte wat je aan het salderen bent? Als je door het te salderen aantal heen bent ga je de kale energieprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Kluifjes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:17:
[...]

Tja ik was dus toch weer te voorbarig. Stellige overtuiging dat bij m'n nieuwe modelcontract VF per 1-1-2024 de tlv aangepast zou worden en had toevallig net wat tijd om ermee aan de slag te gaan. Contract bij GC voor 3 jaar aangegaan en nog geen week later brief van VF dat tlv gelijk blijft op 16,8 cent.

Zoals al eerder hier gemeld zou me dit op basis van m'n teruglevering zo'n 200 schelen (185 kijkend naar hogere vaste kosten VF) in 1e half jaar 2024. Dat vind ik te veel om te blijven zitten bij GC. Ik zeg m'n GC weer op, dat gaat gelukkig eenvoudig via formulier en ben nog ruim binnen de 2 weken. Ik ga wel over enkele weken opnieuw aanmelden bij GC waarbij ik dan de ingangsdatum een half jaar later in stel.

Dan heb ik nog wel de garantie van de tlv voor 3 jaar bij GC, maar komende half jaar 16,8 van VF. Ook hier zittten zeker weer risico's aan verbonden, maar kijkend naar de huidige situatie lijkt me dit het beste plan. Uiteraard blijft het grootste risico dat in die 3 jaar de ontwikkelingen zodanig zijn dat elders de tlv hoger wordt en ik vast zit aan GC.
Houd wel rekening dat VF vaste leveringskosten verhoogd heeft met 30€ per jaar.
Dus 200kwh aan teruglevering pakken ze al “terug”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
genc007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:33:
[...]

Volgens mij had iemand berekend dat het om ~600 kWh aan teruglevering ging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Treveo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:38:
[...]

Volgens mij had iemand berekend dat het om ~600 kWh aan teruglevering ging
Op jaarbasis kost het 38€ meer dacht ik.
Delen door 0.165 geeft dan 230kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
genc007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:45:
[...]

Op jaarbasis kost het 38€ meer dacht ik.
Delen door 0.165 geeft dan 230kwh
Ahja, als je het t.o.v. Greenchoice ging berekenen (16,8 cent TLV versus 11,5), dan ging het om 600 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
genc007 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:33:
[...]

Ja dat is de 200 euro die ik eerst dacht, maar daardoor 185 is (half jaar dus 15 euro). Alsnog de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caparone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-02 07:39
Ik zie dat de levertarieven zijn gezakt bij GC via de ledenvoordeellink. Zijn er mensen hier die nog in de bedenkperiode zitten en een aanpassing hebben gedaan in het contract? Zo ja, doen ze daar moeilijk over?
Pagina: 1 ... 187 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2