Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
'Opslag' is in dit geval de kosten voor het gebruik van het EasyEnergy platform, niet de belasting. Mea Culpa.

Dus als je het zo rekent, is dus iedere kwh die je koopt 2 eurocent duurder, en voor alle teruglevering krijg je ook 2 eurocent minder.. :-/

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
campr112 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:54:
'Opslag' is in dit geval de kosten voor het gebruik van het EasyEnergy platform, niet de belasting. Mea Culpa.

Dus als je het zo rekent, is dus iedere kwh die je koopt 2 eurocent duurder, en voor alle teruglevering krijg je ook 2 eurocent minder.. :-/
Het is wel zo dat ze het verbruik/teruglevering na salderen kijken. Je betaalt nu geen opslag voor de 136 kwh die je afneemt en 136 kwh teruggeleverde kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Idd, zag het ook net.. Dank voor de verbetering.

De energiemarkt blijft toch interessant...

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 16:31

Dark Angel

Corvette LS Power

Faraz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:06:
[...]

Dit laatste klopt dus niet.

Heb Vf model per 15/8, en ook gewoon de 16.8 cent TLV gekregen, net als een aantal andere Tweakers (zie hierboven).
ik ook ga ook de 15/8 over. heb ook 16.8 TLV zonder eind datum in mijn contract.
Ze mogen toch alleen op 1 juli de tlv veranderen?

Want heb er niets over gehoord van hun zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Angel op 10-07-2023 13:07 ]

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:25
rikkkurd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:46:
Net Vattenfall modelcontract aangevraagd, op mijn contract stond de teruglever vergoeding niet, dus nagebeld.
inderdaad 16.8 cent, maar dit is tot 1 augustus, dan wordt de nieuwe terugleververgoeding 7 cent.

Ik heb dus vattenfall geannuleerd en ga op zoek naar een ander contract.
Een aantal posts terug gaf ik ook aan dat de TLV bij mij niet op mijn nieuwe Vattenfall contract stond, hierop kreeg ik via de klantenservice hetzelfde te horen als jij, hierop ook het contract geannuleerd.

Voor het weekend via de website (en niet via Mijn Vattenfall, heb nu een variabel contact bij VF) een nieuw modelcontract afgesloten en ook hier stond de TLV niet op (deze werd wel genoemd op de website bij het afsluiten van het contract.
Net (weer) gebeld met de klantenservice, en nu is me toegezegd dat ze me via een andere afdeling een bevestiging doen toekomen waarin staat dat de TLV idd €0.168 is (ook na 1-8). Ik ben benieuwd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 21:39
Laank schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Een aantal posts terug gaf ik ook aan dat de TLV bij mij niet op mijn nieuwe Vattenfall contract stond, hierop kreeg ik via de klantenservice hetzelfde te horen als jij, hierop ook het contract geannuleerd.

Voor het weekend via de website (en niet via Mijn Vattenfall, heb nu een variabel contact bij VF) een nieuw modelcontract afgesloten en ook hier stond de TLV niet op (deze werd wel genoemd op de website bij het afsluiten van het contract.
Net (weer) gebeld met de klantenservice, en nu is me toegezegd dat ze me via een andere afdeling een bevestiging doen toekomen waarin staat dat de TLV idd €0.168 is (ook na 1-8). Ik ben benieuwd.....
Haha, kan toch niet hoe amateuristisch dit is en nog zo onzeker. Ik heb nog tot 1 augustus voor m'n lagere tlv ingaat maar ga toch waarschijnlijk maar voor GC 1 jaar 11,5 cent. In elk geval zekerheid voor 1 jaar en de maanden met meeste tlv (voor mij tenminste) zijn dan toch achter de rug. Scheelt totaal hooguit 50 euro verwacht ik waarvan ik deel alweer bespaar door lager gastarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:25
Kluifjes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Haha, kan toch niet hoe amateuristisch dit is en nog zo onzeker. Ik heb nog tot 1 augustus voor m'n lagere tlv ingaat maar ga toch waarschijnlijk maar voor GC 1 jaar 11,5 cent. In elk geval zekerheid voor 1 jaar en de maanden met meeste tlv (voor mij tenminste) zijn dan toch achter de rug. Scheelt totaal hooguit 50 euro verwacht ik waarvan ik deel alweer bespaar door lager gastarief.
Ben er inmiddels ook wel een beetje klaar mee inderdaad, eens kijken waar ze mee terugkomen anders ook maar een jaarcontract van GC oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
Iemand al een eindnota ontvangen van UC met die mooie hoge tarieven, nadat je per 1 juli je contract beëindigd hebt? Ik wacht met smart op de afrekening….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-08 18:23
rikkkurd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:46:
Net Vattenfall modelcontract aangevraagd, op mijn contract stond de teruglever vergoeding niet, dus nagebeld.
inderdaad 16.8 cent, maar dit is tot 1 augustus, dan wordt de nieuwe terugleververgoeding 7 cent.

Ik heb dus vattenfall geannuleerd en ga op zoek naar een ander contract.
Had ook modelcontract aangevraagd waar in het contract 7,6 cent kwam te staan. Vandaag daarover WA-contact gehad met VF. Daarin bevestigen ze dat variabele contracten naar 7,6 cent gaan per 1 augustus en modelcontract 16,8 cent blijft tot minstens einde jaar. Contract is geannuleerd en heb zelf nieuwe online aangevraagd want dat konden ze op een andere manier niet voor elkaar krijgen. Nieuwe modelcontract is wel 16,8 cent in het ontvangen contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:16
BektLekker schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:37:
Iemand al een eindnota ontvangen van UC met die mooie hoge tarieven, nadat je per 1 juli je contract beëindigd hebt? Ik wacht met smart op de afrekening….
Ik ben ook nog aan het wachten. UC heeft 6 weken geloof ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Ik heb 'm afgelopen donderdag al gekregen, ook idd per 2 juli opgezegd. Ging erg snel, krijg een fraai bedrag terug op 21 juli :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Zinu schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb 'm afgelopen donderdag al gekregen, ook idd per 2 juli opgezegd. Ging erg snel, krijg een fraai bedrag terug op 21 juli :9~
Ben ook nog aan het wachten, de verbruiksdata van Juni is nog niet eens bekend bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Hier nog niet, maar ze hebben idd zes weken zoals al is aangegeven.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:47
Dark Angel schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:06:
[...]

ik ook ga ook de 15/8 over. heb ook 16.8 TLV zonder eind datum in mijn contract.
Ze mogen toch alleen op 1 juli de tlv veranderen?

Want heb er niets over gehoord van hun zelf.
Ja, met model jaarlijks op 1 jan en 1 juli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
Ep Woody schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:47:
Engie doet een beetje flauw, omdat mijn overstapdatum binnen de 30 dagen ligt willen ze een waarborgsom van 200 euro...
Vandaag na een jaar de waarborgsom netjes terug ontvangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-09 17:10
MaSw85 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Hier nog niet, maar ze hebben idd zes weken zoals al is aangegeven.
Hier ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-09 09:47

Acradavos

Poetsfanaat

Op 13 juni modelcontract VF afgesloten. TLV stond op 16.8 cent.

Contract gaat per 14 juli in.

Nu kreeg ik zojuist een mail met nieuwe tarieven, zonder TLV vermelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X36JkBU4TP3oL59LZAKc83ro9dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4zVY2xecMLV0tJXgFR98GEiC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Acradavos schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:42:
Op 13 juni modelcontract VF afgesloten. TLV stond op 16.8 cent.

Contract gaat per 14 juli in.

Nu kreeg ik zojuist een mail met nieuwe tarieven, zonder TLV vermelding.

[Afbeelding]
Raar. Ik kreeg ook een mail:
Beste heer […],

Per 1 juli 2023 hebben we onze tarieven verlaagd. U bent net klant geworden. Vandaar dat we u nog niet eerder konden informeren. Maar omdat we u graag al van de verlaagde tarieven willen laten profiteren, hebben we ervoor gekozen om ook voor u de nieuwe tarieven in te laten gaan op 1 juli 2023.

Goed om te weten
Uw tarieven kunnen wijzigen, zie artikel 19.3 van de Algemene Voorwaarden van 1 april 2017. U kunt uw contract kosteloos opzeggen. In dit geval kan dit zonder opzegtermijn.

We helpen u graag verder
Heeft u nog vragen, kijk dan op vattenfall.nl/nieuwetarieven. Ook als u hulp kunt gebruiken bij het betalen van uw energierekening. Heeft u liever persoonlijk contact? Ga naar vattenfall.nl/contact. We staan voor u klaar.
Maar op de website zie ik geen andere tarieven. Of in ieder geval, daar staat nog 16,8ct TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Kreeg ik ook, en als je naar de site gaat, en in de tarieven sectie bovenin bij het vinkje uitklapt, dan staat daar netjes dat de terugleververgoeding gewoon 16,8 cent blijft...dat is dus in de berekening (voor een heel jaar) op modelcontract.
Zal wel weer een stortvloed van vragen en opmerkingen over komen hier.. :'(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik kreeg de mail zojuist ook, prima toch lagere tarieven. TLV wordt niet genoemd, als deze niet genoemd wordt blijft hij dus hetzelfde. Een andere interpretatie lijkt mij onmogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Janpietertje89 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:58:
Ik kreeg de mail zojuist ook, prima toch lagere tarieven. TLV wordt niet genoemd, als deze niet genoemd wordt blijft hij dus hetzelfde. Een andere interpretatie lijkt mij onmogelijk :)
Ik kreeg m ook.. Inderdaad zonder TLV... Ik vraag me af of jouw aanname klopt... Ik ben benieuwd.. Dr klimt hier vast iemand in de telefoon...

[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 11-07-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Vreemd zeg. Ik heb deze mail dan weer niet gehad. Contract staat op 16,8 eurocent en gaat op 18 juli in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:31
Hier niet uc maar het moeder bedrijf engie. Ook 1 juli opgezegd. Nog niks binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:26
HKees schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:04:
[...]

Ik kreeg m ook.. Inderdaad zonder TLV... Ik vraag me af of jouw aanname klopt... Ik ben benieuwd.. Dr klimt hier vast iemand in de telefoon...
Hier idem.
Voor mij sowieso uitdaging om toegang te krijgen tot de mijn vattenfal pagina voor info/tarieven.
Afgesloten op adres+email1, maar kan er niet mee aanmelden en krijg ineens op email2 (ik ben oud klant) een welkomst mail maar wachtwoord werkt niet en password reset op beide emails 0 mails. :?
Gisterochtend al melding gemaakt via whatsapp maar complete stilte vooralsnog.
Niet echt lekkere start vooralsnog..

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
yonexfreak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:23:
[...]

Hier idem.
Voor mij sowieso uitdaging om toegang te krijgen tot de mijn vattenfal pagina voor info/tarieven.
Afgesloten op adres+email1, maar kan er niet mee aanmelden en krijg ineens op email2 (ik ben oud klant) een welkomst mail maar wachtwoord werkt niet en password reset op beide emails 0 mails. :?
Gisterochtend al melding gemaakt via whatsapp maar complete stilte vooralsnog.
Niet echt lekkere start vooralsnog..
Ik heb exact, maar dan ook exact, hetzelfde gehad. Uiteindelijk gebeld en toen heb ik via de klantenservice een reset mail gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
HKees schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Ik heb exact, maar dan ook exact, hetzelfde gehad. Uiteindelijk gebeld en toen heb ik via de klantenservice een reset mail gehad...
Bedankt voor je reactie. Goed te weten & wellicht morgen eens poging wagen om iemand aan de tel te krijgen voor actie.. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:44

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Naalroc schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:52:
Kreeg ik ook, en als je naar de site gaat, en in de tarieven sectie bovenin bij het vinkje uitklapt, dan staat daar netjes dat de terugleververgoeding gewoon 16,8 cent blijft...dat is dus in de berekening (voor een heel jaar) op modelcontract.
Zal wel weer een stortvloed van vragen en opmerkingen over komen hier.. :'(
Ja klopt bij mij ook. Via contract --> overzicht tarieven --> alles uitklappen. Tarieven stonden eerder al op de "nieuwe" tarieven bij mij achteraf gezien. (enkeltarief 0,389245, TLV 0,168)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 18:53
Initial G schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:59:
[...]

Ja klopt bij mij ook. Via contract --> overzicht tarieven --> alles uitklappen. Tarieven stonden eerder al op de "nieuwe" tarieven bij mij achteraf gezien. (enkeltarief 0,389245, TLV 0,168)
Heel fijn om te lezen dit. Ik kreeg dezelfde mail, maar als ik daarheen ga dan staat er geen TLV omdat ik pas sinds april zonnepanelen heb en ze daar gebruik maken van historisch jaarverbruik waarop ik niet meer teruglever dan verbruik. In contract zelf had ik wél gewoon de TLV van 16,8 cent staan. Als ik in mijn app kijk bij bedragen dan staat er voor gisteren bij het bedrag voor teruglevering ook gewoon het bedrag dat overeen komt met 16,8 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Na lang - misschien wel te lang vind ik zelf - twijfelen, vandaag mijn variabele contract (gas en stroom) VF omgezet naar modelcontract stroom VF. Gas ga ik ergens anders afsluiten komende weken, maar verbruik is nu toch nog nihil.

Waarom VF: ik heb gewoon zonder de problemen die vaak hier werden benoemd moeiteloos online binnen 2 minuten het modelcontract stroom afgesloten met de 16,8 cent tlv.

De kans is heel groot dat per 1-1-2024 de tlv naar beneden wordt bijgesteld door VF. Wanneer ik dan een 1-jarig contract elders afsluit met hoogste tlv, loopt die precies tot moment dat salderingsregeling (waarschijnlijk) wordt aangepast per 1-1-2025. Dus ik kan hopelijk een weloverwogen keus maken, omdat dan ook inzichtelijk is hoe leveranciers daar op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Zoals onlangs hier (een aantal maal) gemeld heb ik per 15/8 een modelcontract bij VF afgesloten met een TLV van 16.8 cent, maar voordat ik een denkfout maak even een dubbelcheck:

Klopt het dat als ik de komende 6 maanden (vanaf half augustus) verwacht NIET netto terug te leveren, maar juist een klein beetje netto af te nemen vanwege de minder zonnige maanden in het najaar, dat ik juist beter niet kan kijken naar modelcontracten met hogere TLV? Dan lijkt mij een jaarcontract met een zo hoog mogelijke TLV (want over een heel jaar gerekend wel netto terugleveraar) veel logischer, niet waar?

Ik ben niet gewend aan modelcontracten per 6 maanden, en ik moest vanochtend vroeg plots aan bovenstaande vragen denken. Kan mijn VF modelcontract nog annuleren, vandaar. :)

Hebben meer mensen hierover nagedacht icm het modelcontract, vanwege najaar/begin winter? Want het lijkt me niet logisch als je in die beperkte, niet zonnige periode van 6 maanden niet netto terug gaat leveren.
Wellicht zijn het wat simpele of ‘domme’ vragen, maar misschien kan ik anderen ook helpen niet dezelfde (denk)fout te maken. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Faraz op 12-07-2023 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:41
Faraz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:54:
Zoals onlangs hier (een aantal maal) gemeld heb ik per 15/8 een modelcontract bij VF afgesloten met een TLV van 16.8 cent, maar voordat ik een denkfout maak even een dubbelcheck:

Klopt het dat als ik de komende 6 maanden (vanaf half augustus) verwacht NIET netto terug te leveren, maar juist een klein beetje netto af te nemen vanwege de minder zonnige maanden in het najaar, dat ik juist beter niet kan kijken naar modelcontracten met hogere TLV? Dan lijkt mij een jaarcontract met een zo hoog mogelijke TLV (want over een heel jaar gerekend wel netto terugleveraar) veel logischer, niet waar?

Ik ben niet gewend aan modelcontracten per 6 maanden, en ik moest vanochtend vroeg plots aan bovenstaande vragen denken. Kan mijn VF modelcontract nog annuleren, vandaar. :)

Hebben meer mensen hierover nagedacht icm het modelcontract, vanwege najaar/begin winter? Want het lijkt me niet logisch als je in die beperkte, niet zonnige periode van 6 maanden niet netto terug gaat leveren.
De afrekening is nog per jaar en het salderen dus ook. Als je over een heel jaar gezien netto teruglevert (dat zal niet heel veel zijn als het in het najaar niet zo is), dan is een hogere TLV nog steeds interessant. Wat de prijs per kWh afname is, maakt dan helemaal niet uit.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
Jojan265 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:01:
[...]

De afrekening is nog per jaar en het salderen dus ook. Als je over een heel jaar gezien netto teruglevert (dat zal niet heel veel zijn als het in het najaar niet zo is), dan is een hogere TLV nog steeds interessant. Wat de prijs per kWh afname is, maakt dan helemaal niet uit.
Dat begrijp ik, maar als de TLV per 1 jan wordt gewijzigd (zoals hierboven besproken is die kans vrij groot) en je wilt daarom overstappen na de eerste 6 maanden, dan is de afrekening dus niet meer per jaar. Toch? En dan heeft die hogere TLV over de eerste 6 maanden ook geen zin, niet waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yonexfreak
yonexfreak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Bedankt voor je reactie. Goed te weten & wellicht morgen eens poging wagen om iemand aan de tel te krijgen voor actie.. :-)
Vanmorgen contact gehad en idd account reset met succes uitgevoerd, fijn!
Meteen ook gevraagd voor duidelijkheid n.a.v. de mail en ontbreken TLV. Wat telefonisch werd uitgelegd ook netjes per mail bevestigd gekregen op verzoek.
Beste meneer,

Graag bevestig ik, na gelang aan ons telefonisch gesprek op 12.07.2023, dat uw terugleververgoeding op €0,168 per kWh staat tot de eerst volgende wijziging in model contracten.

De eerst volgende verandering zal in januari worden en u zult hier tijdig een bericht over krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Faraz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:08:
[...]

Dat begrijp ik, maar als de TLV per 1 jan wordt gewijzigd (zoals hierboven besproken is die kans vrij groot) en je wilt daarom overstappen na de eerste 6 maanden, dan is de afrekening dus niet meer per jaar. Toch? En dan heeft die hogere TLV over de eerste 6 maanden ook geen zin, niet waar?
Jawel hoor. Tot januari krijg je de terugleververgoeding van 16,8 ct en vanaf januari de nieuwe teruglevergoeding. Het is niet zo, dat je een afrekening krijgt per 1 januari of dat er gesaldeerd wordt per half jaar (nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:10
Die Vattenfall 16,8 cent TLV, maakt het uit of je hem op enkel of dubbel meter zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
Jojan265 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Jawel hoor. Tot januari krijg je de terugleververgoeding van 16,8 ct en vanaf januari de nieuwe teruglevergoeding. Het is niet zo, dat je een afrekening krijgt per 1 januari of dat er gesaldeerd wordt per half jaar (nog niet).
Maar wel als je overstapt op 1 januari, zoals @Faraz aangeeft. Gelukkig zijn juli en augustus nog flinke teruglevermaanden, en met een jaar zoals vorig jaar ook september en oktober nog :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
Treveo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:12:
Die Vattenfall 16,8 cent TLV, maakt het uit of je hem op enkel of dubbel meter zet?
Nee, TLV is bij beide gelijk en gewoon 1 tarief, er zit geen verschil in normaal- en dal qua TLV.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:10
MaSw85 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Nee, TLV is bij beide gelijk en gewoon 1 tarief, er zit geen verschil in normaal- en dal qua TLV.
Cool, ik wilde ff checken, want bij Innova was juist beter om hem op enkel te zetten, dan kreeg je meer TLV :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:57
MaSw85 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Maar wel als je overstapt op 1 januari, zoals @Faraz aangeeft. Gelukkig zijn juli en augustus nog flinke teruglevermaanden, en met een jaar zoals vorig jaar ook september en oktober nog :)
Als je wel het jaar blijft, wordt eerst gesaldeerd en daarna is nog maar de vraag welke TLV je over de rest krijgt. Juist als je het niet in de periode van 16,8ct opwekt, is het aannemelijk dat het merendeel tegen de TLV vanaf januari uitgekeerd wordt. Of ze pakken een gemiddelde.

Als je echt vanaf nu tot aan januari (iets) meer verbruikt dan teruglevert, zou ik ook eerder kiezen voor een jaarcontract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Faraz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:54:

Wellicht zijn het wat simpele of ‘domme’ vragen, maar misschien kan ik anderen ook helpen niet dezelfde (denk)fout te maken. :)
Ik heb hier ook over nagedacht en ben tot de volgende strategie gekomen:
Per 1/7/23 VF modelcontract met TLV van 16,8ct/kWh. Mijn verwachting is dat de TLV per 1/1/24 een heel stuk minder wordt.
Per 1/10/23 een nieuw jaarcontract op stroom afsluiten, want ik wil de opgewekte zonnestroom niet gebruiken in de wintermaanden, maar de TLV er voor vangen. In het komende jaar van 1/10/23 tot 1/10/24 wek ik genoeg stroom op om de wintermaanden van 2023 te compenseren. En wat ik overhoud, krijg ik toch een lage TLV voor.
Per 14/6 deze strategie bedacht.
Nu heeft Energie van Ons een jaarcontract met hoge TLV. Als dat er eerder was geweest, dan was ik daar per 1/7 naar overgestapt. Maar misschien doe ik dat alsnog per 1/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Jojan265 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Ik had het over de situatie dat je besluit wél over te stappen na de eerste 6 maanden (vanwege de verlaagde TLV per jan bijv.). Dan krijg je toch een afrekening voor alleen de 6 maanden dat je wel klant bent geweest? en in die maanden heb je dan niet netto teruggeleverd.. vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Faraz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:24:
[...]

Ik had het over de situatie dat je besluit wél over te stappen na de eerste 6 maanden (vanwege de verlaagde TLV per jan bijv.). Dan krijg je toch een afrekening voor alleen de 6 maanden dat je wel klant bent geweest? en in die maanden heb je dan niet netto teruggeleverd.. vandaar mijn vraag
Klopt. Ik had er even over heen gelezen dat je wou overstappen. Ik zit ook bij VF en ga w.s. per 1-7-24 overstappen om bij afrekening per tarief periode goed te zitten. Dat wordt dan een 1 of meerjarig contract of variabel tot 1-1-25. En dan vanaf die datum een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Het idee van van @TheBull is ook wel een goede. Nu een paar maanden de TLV van het VF modelcontract pakken en zodra je weer meer gaat verbruiken dan terugleveren overstappen naar een ander.
Of een jaarcontract met nog redelijke TLV. Of de goedkoopste en dan zodra je weer meer gaat opwekken toch weer op zoek naar een hoge TLV (als die er dan is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Nu online
Truus01 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:54:
Het idee van van @TheBull is ook wel een goede. Nu een paar maanden de TLV van het VF modelcontract pakken en zodra je weer meer gaat verbruiken dan terugleveren overstappen naar een ander.
Of een jaarcontract met nog redelijke TLV. Of de goedkoopste en dan zodra je weer meer gaat opwekken toch weer op zoek naar een hoge TLV (als die er dan is).
Het lastige van mijn strategie is dat ik op 1/10/24 contractvrij ben en vanaf dat moment niet voldoende zonnestroom opwek om de wintermaanden van 2024 te dekken. Mogelijk is de salderingsregeling per 1/1/25 anders en zou zonde zijn wanneer ik met de 80% zonnestroom mijn wintermaanden van 2024 moet dekken.

Mogelijk, door de komst van het vaste jaarcontract bij Energie van Ons, waarbij je een TLV normaal van 18,5ct en TLV Dal van 15ct hebt, ga ik toch mijn strategie aanpassen en per 1/8/23 overstappen naar ... EvO. Dan heb ik een maandje bij VF gezeten. En kom ik volgend jaar beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
TheBull schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Het lastige van mijn strategie is dat ik op 1/10/24 contractvrij ben en vanaf dat moment niet voldoende zonnestroom opwek om de wintermaanden van 2024 te dekken. Mogelijk is de salderingsregeling per 1/1/25 anders en zou zonde zijn wanneer ik met de 80% zonnestroom mijn wintermaanden van 2024 moet dekken.

Mogelijk, door de komst van het vaste jaarcontract bij Energie van Ons, waarbij je een TLV normaal van 18,5ct en TLV Dal van 15ct hebt, ga ik toch mijn strategie aanpassen en per 1/8/23 overstappen naar ... EvO. Dan heb ik een maandje bij VF gezeten. En kom ik volgend jaar beter uit.
Dat laatste is wat ik nu precies wil gaan doen (ipv modelcontract bij VF voor 6 maanden), maar de EVO website gaf vanochtend aan dat je niets kan berekenen/aanvragen voor variabel of vast ivm “onderhoud”. Lukt het jou wel? Misschien via een ander menu/andere knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Faraz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:24:
[...]

Ja dat klopt volledig. Ik lever netto nog wel terug van aug t/m dec, dus dan is de situatie wat anders. Waarschijnlijk laat ik het wel gewoon tot einde jaar lopen. Misschien dat ik in oktober overstap, maar een bepaalde gemoedsrust dat ik niet elke keer tarieven hoef te checken voor een kleine besparing vind ik ook wel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Kluifjes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:01:
Misschien dat ik in oktober overstap, maar een bepaalde gemoedsrust dat ik niet elke keer tarieven hoef te checken voor een kleine besparing vind ik ook wel prettig
Daar is dit topic toch voor? Dus september/oktober even checken of er niet toevallig iets nieuws is met een interessant TLV.
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faraz
Kluifjes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:01:
[...]
. Misschien dat ik in oktober overstap, maar een bepaalde gemoedsrust dat ik niet elke keer tarieven hoef te checken voor een kleine besparing vind ik ook wel prettig
Ja, precies. Aangezien een modelcontract altijd opzegbaar is (uiteraard met 1 maand opzegtermijn), zouden we ook nog tot november kunnen wachten alvorens we zouden overstappen. Het netto voordeel (in mijn geval 2.5 maand netto terugleveren) is echter klein & het kost wel wat uitzoekwerk en tijd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DmC1982
Sinds 2 juli heb ik een jaarcontract bij Engie met een TLV gekoppeld aan het normale levertarief (ex btw, ex belasting). Als ik de app moet geloven, krijg ik een hoger tarief. Ik denk niet dat het klopt, maar wou het wel graag met jullie delen. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rje0yMSus6Ui9HagHTibm3typzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dR6N9bgXKkccKmzxpTOXbb1T.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Nu online
Faraz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Dat laatste is wat ik nu precies wil gaan doen (ipv modelcontract bij VF voor 6 maanden), maar de EVO website gaf vanochtend aan dat je niets kan berekenen/aanvragen voor variabel of vast ivm “onderhoud”. Lukt het jou wel? Misschien via een ander menu/andere knop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGWHkRI_YRJOEdTebbpE374OqMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tkQZNEkduMHdyERomuDKoruJ.jpg?f=user_large

Ik kan aardig ver komen met het aanvragen van een jaarcontract bij EvO.
Echter lijkt me de TLV niet te kloppen met wat ze op hun tarieven melden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxeTcJXwvs595aO_ZYyez1hD0vI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUgASXDScSopbkzreoAi6EGC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:09

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Kluifjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:55:
Na lang - misschien wel te lang vind ik zelf - twijfelen, vandaag mijn variabele contract (gas en stroom) VF omgezet naar modelcontract stroom VF. Gas ga ik ergens anders afsluiten komende weken, maar verbruik is nu toch nog nihil.

Waarom VF: ik heb gewoon zonder de problemen die vaak hier werden benoemd moeiteloos online binnen 2 minuten het modelcontract stroom afgesloten met de 16,8 cent tlv.
Ik ben dus ook een beetje aan het oriënteren naar een ander contract en lees dit op de site van VF. Dus die 16,8cent is dan verledentijd.

Nieuws: Onze terugleververgoeding voor zonne-energie gaat per 1 augustus 2023 omlaag. Lever je meer stroom terug dan je van het net afneemt, dan betalen we je straks 7,6 eurocent per kWh. De huidige vergoeding is 16,8 eurocent per kWh. In Mijn Vattenfall en op je volgende jaarafrekening of eindafrekening zie je dat terug.

Ik lees net dat het om een terugleververgoeding voor klanten met een variabel contract gaat omlaag

[ Voor 5% gewijzigd door Speedyace op 12-07-2023 16:14 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBull
  • Nu online
Speedyace schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Ik ben dus ook een beetje aan het oriënteren naar een ander contract en lees dit op de site van VF. Dus die 16,8cent is dan verledentijd.

Nieuws: Onze terugleververgoeding voor zonne-energie gaat per 1 augustus 2023 omlaag. Lever je meer stroom terug dan je van het net afneemt, dan betalen we je straks 7,6 eurocent per kWh. De huidige vergoeding is 16,8 eurocent per kWh. In Mijn Vattenfall en op je volgende jaarafrekening of eindafrekening zie je dat terug.

Ik lees net dat het om een terugleververgoeding voor klanten met een variabel contract gaat omlaag
Bij deze om iets terug te lezen. Je rakelt nu een onderwerp op, wat een tijdje geleden al besproken is.

TheBull in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 14:43

Newy

is het nog steeds Zat

DmC1982 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:50:
Sinds 2 juli heb ik een jaarcontract bij Engie met een TLV gekoppeld aan het normale levertarief (ex btw, ex belasting). Als ik de app moet geloven, krijg ik een hoger tarief. Ik denk niet dat het klopt, maar wou het wel graag met jullie delen. Zie:

[Afbeelding]
Engie houdt al rekening met teruggave energiebelasting, iets van 1,62 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 17:02

[Afbeelding]
LOL nu je het zegt... dit is bij mij ook! :Y)

Ik zit al iets langer op dit contract, maar het was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen.
Newy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:02:
[...]

Engie houdt al rekening met teruggave energiebelasting, iets van 1,62 euro per dag.
Volgens mij verklaart die teruggave energiebelasting het grote verschil niet (volledig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Iemand al antwoord op de TLV prijzen na die mail van VF die vele hebben gehad?
Ik kreeg ze vandaag niet te pakken en heb ze via whatsapp benaderd maar geen respons.

Op mijn Vattenfall zie ik nog de ‘oude’ tarieven van toen ik het modelcontract afsloot voor 1/7/23. Maar in die mail staan lagere levertarieven, maar niets over de TLV.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:04
Mud.Starrr schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:28:
Iemand al antwoord op de TLV prijzen na die mail van VF die vele hebben gehad?
Ik kreeg ze vandaag niet te pakken en heb ze via whatsapp benaderd maar geen respons.

Op mijn Vattenfall zie ik nog de ‘oude’ tarieven van toen ik het modelcontract afsloot voor 1/7/23. Maar in die mail staan lagere levertarieven, maar niets over de TLV.
ja jonexfreak:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75908544

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
TheBull schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:33:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan aardig ver komen met het aanvragen van een jaarcontract bij EvO.
Echter lijkt me de TLV niet te kloppen met wat ze op hun tarieven melden.

[Afbeelding]
Huh. Wat vreemd.

En met welke link/knop kom je überhaupt zo ver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Faraz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Huh. Wat vreemd.

En met welke link/knop kom je überhaupt zo ver?
Ik heb ze van de week gebeld, ze bieden alleen vaste contracten aan voor bestaande klanten. Eind juli wordt het ook mogelijk voor nieuwe klanten, maar wordt waarschijnlijk de terugleververgoeding lager zo werd mij aan de telefoon vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Oilman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Ik heb ze van de week gebeld, ze bieden alleen vaste contracten aan voor bestaande klanten. Eind juli wordt het ook mogelijk voor nieuwe klanten, maar wordt waarschijnlijk de terugleververgoeding lager zo werd mij aan de telefoon vertelt.
Nope, werkt ook voor niet-klanten. Maar nu met 8,1 cent…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXSMELqbk4IKERqJbRLSyJMVncU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z3LVHUR9Dyvslyfr6fdG1nKy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:08
....
Ik heb dat ook. Het bedrag waarmee in dit overzicht gerekend wordt is het tarief waar tegen gesaldeerd wordt. Dat je overschot minder oplevert wordt er niet in meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:33

V-8

jeppiepruts schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:42:
[...]

Ik heb dat ook. Het bedrag waarmee in dit overzicht gerekend wordt is het tarief waar tegen gesaldeerd wordt. Dat je overschot minder oplevert wordt er niet in meegenomen.
Idd. In de maandoverzichten staat ook dit:

''Let op: de vergoeding voor teruglevering wordt hier getoond inclusief overheidsheffingen. Heb je na een jaar meer stroom teruggeleverd dan afgenomen? Dan ontvang je van ons een
vergoeding voor deze extra teruggeleverde stroom. Deze vergoeding is zonder overheidsheffingen''

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Thanks.
Inmiddels ook antwoord via whatsapp gekregen.
De TLV blijft idd gelijk (0,168)
Dat hij er niet bijstaat in die mail zou komen omdat mijn panelen zogezegd niet aangemeld zijn bij de netbeheerder, nu zijn ze dat wel en is dit eerder nooit een probleem geweest. Tja net zoals dat gedoe met die dubbele meter, ze lijken daar een beetje te rommelen. Maar ja als ik de ~17 cent krijg vind ik het best 😏

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Zinu schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:57:
[...]

Mijn UC eindafrekening vanmorgen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 19:32
Hier ook vandaag eindafrekening UC binnen gekregen...

[ Voor 65% gewijzigd door Geneuzel op 14-07-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hier ook!

[ Voor 68% gewijzigd door Whiskey48 op 14-07-2023 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31

paQ

https://www.nu.nl/economi...te-energiecontracten.html

ah kijk

TLV als los product, maar dan bij een vast contract

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Iedereen voelde natuurlijk wel aan dat dat niet redelijk is, maar ben blij dat de ACM dat dan ook zegt. Voor variabele contracten zou ik de lijn wel willen doortrekken: enkel TLV wijzigen en de LT niet is niet redelijk (de ratio moet mijns inziens gelijk blijven). Ben benieuwd of de ACM dat ook zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Nog steeds niks hier, ik reken dan ook op 20k😅 weet niet hoeveel jullie hebben teruggekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Dionysos1111 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Nog steeds niks hier, ik reken dan ook op 20k😅 weet niet hoeveel jullie hebben teruggekregen?
Nou ik verwacht maar een klein beetje te krijgen en heb ook nog geen afrekening ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
[...]

Hier ook nog niks (met einddatum 1 juli). Ik verwacht een kleine 1,5k.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:45
[...]

Dikke kans dat jouw bonnetje dan naar naar de stapel 'dubbel/triple/quadrupel check' is gegaan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:40
V-8 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:22:
[...]

Idd. In de maandoverzichten staat ook dit:

''Let op: de vergoeding voor teruglevering wordt hier getoond inclusief overheidsheffingen. Heb je na een jaar meer stroom teruggeleverd dan afgenomen? Dan ontvang je van ons een
vergoeding voor deze extra teruggeleverde stroom. Deze vergoeding is zonder overheidsheffingen''
Ik lees in mijn MODEL Vattenfall :
TLV: btw vrij tarief..

Is dit een nieuw truckje?

Van mijn UC eindafrekening kreeg ik de btw er nog over...

Is dat nu ineens niet meer?

(de aanbiedingen volgen géén vast stramien meer, je zou nu dus eigenlijk een excel moeten opzetten om appels met appels te kunnen vergelijken.. kale normaal/incl of excl btw en incl /excl overheid toeslagen of overheid minus btw lol... argg. :F )

[ Voor 16% gewijzigd door Hansieo op 14-07-2023 14:42 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPJP
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-01 01:22
Hier vanaf vandaag terug te vinden op de app onder het kopje, nota's
Maandverbruik van Juni is nog niet bijgewerkt en heb ook nog geen mail gehad hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Hansieo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Ik lees in mijn MODEL Vattenfall :
TLV: btw vrij tarief..

Is dit een nieuw truckje?

Van mijn UC eindafrekening kreeg ik de btw er nog over...

Is dat nu ineens niet meer?

(de aanbiedingen volgen géén vast stramien meer, je zou nu dus eigenlijk een excel moeten opzetten om appels met appels te kunnen vergelijken.. kale normaal/incl of excl btw en incl /excl overheid toeslagen of overheid minus btw lol... argg. :F )
Je zou nooit btw moeten krijgen over je TLV, tenzij je btw-ondernemer bent. In dat geval moet je de btw ook gewoon netjes afdragen aan de fiscus dus levert het je per saldo niets op. Als je geen btw-ondernemer bent, maar wel btw incasseert en die niet afdraagt noemen we dat belastingfraude.
JPJP schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:10:
Maandverbruik van Juni is nog niet bijgewerkt en heb ook nog geen mail gehad hierover.
Goede tip! Dank. Ik heb de afrekening daar ook staan en nog geen mail.

Edit: mail binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 14-07-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:02

Niwla

dat dus....

JPJP schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:10:
Bedankt voor de tip. Hier helaas nog niks. Niet in de app en geen email. Sinds 01-07 weg bij UC en sinds 12-2022 zonnepanelen. Ik verwacht een bescheiden €600,- terug te krijgen.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:38
cryptapix schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Je zou nooit btw moeten krijgen over je TLV, tenzij je btw-ondernemer bent. In dat geval moet je de btw ook gewoon netjes afdragen aan de fiscus dus levert het je per saldo niets op. Als je geen btw-ondernemer bent, maar wel btw incasseert en die niet afdraagt noemen we dat belastingfraude.
Niet waar. Als je je hebt aangemeld voor de KOR dan draag je de btw niet af, maar heb je een forfait betaald bij aanmelding. De btw mag je gewoon houden, zolang deze onder de 1800 euro blijft. Dat geldt voor iedereen die gebruik maakt van de KOR.
[...]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclear
  • Laatst online: 23-09-2024
Zojuist ook de eindnota van UC gehad :)
Heb ze niet op een fout kunnen betrappen.

Let wel op dat je je borg terugvraagt, deze stond bij mij niet vermeld onder de voorschotbedragen maar ze hebben wel mooi € 250 van mij gehad in november.

Maar even een mailtje achteraan gezonden.

14.640Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:07
cryptapix schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:11:
[...]

[...]

Edit: mail binnen.
Dus de "BTW weg ermee" actie 2x per jaar bij de Mediamarkt is een grote belastingfraude?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
denneappel schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:28:
Dus de "BTW weg ermee" actie 2x per jaar bij de Mediamarkt is een grote belastingfraude?
Nee, maar het is wel dubieuze marketing. Je betaalt in werkelijkheid namelijk wel gewoon BTW, alleen verlaagt de MediaMarkt de prijzen met een percentage overeenkomstig de BTW.
Alleen klinkt "ca. 18% korting op ons hele assortiment" niet zo prettig in een reclame. "BTW weg ermee" is wat opvallender. Maar formeel niet juist. Staat in de kleine lettertjes wat de actie echt betekent.

In ieder geval hoor je als particulier geen BTW te ontvangen over je netto tlv.
Dat is ook het grote verschil met salderen, waarbij BTW over invoeding en afname tegen elkaar weggestreept wordt. En daar wil de overheid dus ook vanaf.

[ Voor 23% gewijzigd door Linea op 14-07-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Blihi schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:55:
[...]

Niet waar. Als je je hebt aangemeld voor de KOR dan draag je de btw niet af, maar heb je een forfait betaald bij aanmelding. De btw mag je gewoon houden, zolang deze onder de 1800 euro blijft. Dat geldt voor iedereen die gebruik maakt van de KOR.

[...]
Niet waar. Het idee achter de KOR is dat je geen btw in rekening brengt
denneappel schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Nee, je betaalt dan gewoon btw en Mediamarkt draagt die af. Zoals @Linea zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 16:50
Bij mij rekent UC netjes met 0% BTW over de TLV, dus ik snap niet waar deze discussie vandaan komt.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
MaSw85 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Hier ook nog niks (met einddatum 1 juli). Ik verwacht een kleine 1,5k.
Inmiddels binnen, en met 1,75k toch positief verrast.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
HandyLumberjack schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:45:
Bij mij rekent UC netjes met 0% BTW over de TLV, dus ik snap niet waar deze discussie vandaan komt.
Hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 16:41
Begin dit jaar aangemeld en KOR aangevraagd, die gaat op 1 januari 2024 in.

Over 2023 al het forfait betaald, en energieleverancier zal dus BTW over het terugleverbedrag moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja en nee. Je mag geen btw in rekening brengen, en dat doe je ook niet. Je ontvangt het gewoon van de energie leverancier.

Althans, op mijn laatste eindafrekening van -2400 euro stond een btw bedrag van 16.95 euro. Geen idee waar dat vandaan komt verder, want ik kan het niet verklaren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ASW1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:47:
[...]

Over 2023 al het forfait betaald, en energieleverancier zal dus BTW over het terugleverbedrag moeten betalen.
Dat kan zeker interessant zijn als je een hoog teruglevertarief hebt. Je mag dan btw aangifte doen met het forfait en de betaalde btw houden, voor zover dat onder de 1800 euro blijft (totaal 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Blihi schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:10:
[...]

Dat kan zeker interessant zijn als je een hoog teruglevertarief hebt. Je mag dan btw aangifte doen met het forfait en de betaalde btw houden, voor zover dat onder de 1800 euro blijft (totaal 2023)
Ik verwacht ongeveer 1000 euro kaal tarief te gaan ontvangen voor de teruglevering over 2023.
Niet schokkend dus maar die 210 euro BTW wil ik uiteraard wel ontvangen, volgens mij is dat ongeveer hetzelfde bedrag wat ik voor het forfait heb betaald.

De vraag is hoe de energieleverancier(Engie) te overtuigen om ook die BTW te betalen.
Na het ontvangen van de eindafrekening zal ik contact met opnemen om het uit te leggen, weet niet of ze het dan zelf zullen corrigeren of dat ik ze een factuur moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
ASW1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:47:
[...]

Ah ja, het jaar voor je KOR ingaat ben je inderdaad btw-plichtig. Althans, dat was voor januari 2023 zo. Ik twijfel of dat na die tijd nog is, aangezien je dan geen btw aangifte hoeft te doen (je hebt dan namelijk als het goed is geen btw betaald over de aanschaf van de panelen).
Blihi schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Ja en nee. Je mag geen btw in rekening brengen, en dat doe je ook niet. Je ontvangt het gewoon van de energie leverancier.

Althans, op mijn laatste eindafrekening van -2400 euro stond een btw bedrag van 16.95 euro. Geen idee waar dat vandaan komt verder, want ik kan het niet verklaren.
Dat is natuurlijk onzin. Een leverancier die btw uitbetaald aan een consument, zal die btw in vooraftrek brengen. Dat mag alleen als die consument de btw ok afdraagt, anders klopt het btw-systeem niet meer.

En als je btw ontvangt, heb je het dus gewoon in rekening gebracht. Weliswaar niet door actief zelf een factuur te sturen, maar wel doordat je afnemer je een btw-factuur stuurt. Deze omgekeerde facturatie heet selfbilling. En het mooie is: jij bent ervoor verantwoordelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
Hier ook mijn eindafrekening binnen! Heerlijk🕺💃🕺💃🍾🍾🍾

[ Voor 8% gewijzigd door BektLekker op 14-07-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:00
Hier ook mijn eindafrekening van Greenchoice gehad - gekke is dat ik vorig jaar November en December op de factuur 190 euro korting heb gekregen en het lijkt erop dat op de eind afrekening wederom 380 euro is verrekend in mijn voordeel.

Zit nu in een dubio om slapende honden wakker te maken en na te vragen of het er op te gokken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
cryptapix schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Ah ja, het jaar voor je KOR ingaat ben je inderdaad btw-plichtig. Althans, dat was voor januari 2023 zo. Ik twijfel of dat na die tijd nog is, aangezien je dan geen btw aangifte hoeft te doen (je hebt dan namelijk als het goed is geen btw betaald over de aanschaf van de panelen).
Gaat een beetje OT misschien, maar in mijn geval een PV systeem dat deels in 2022 en deels in 2023 is aangeschaft waarover BTW is afgedragen.

Systeem is in grotendeels in 2022 aangeschaft en in 2023 afgebouwd met SAP (ook BTW) en toen aangemeld bij de belastingdienst.
Dus forfait over 2023 betaald en BTW teruggevraagd over kosten 2022 en 2023, KOR gaat in op 1-1-2024 dus energieleverancier zal nog BTW moeten betalen over de aan mij uitgekeerde terugleververgoeding van 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

SirMemeAlot schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:40:
Hier ook mijn eindafrekening van Greenchoice gehad - gekke is dat ik vorig jaar November en December op de factuur 190 euro korting heb gekregen en het lijkt erop dat op de eind afrekening wederom 380 euro is verrekend in mijn voordeel.

Zit nu in een dubio om slapende honden wakker te maken en na te vragen of het er op te gokken :+
Zijn je termijnbedragen niet gewoon verrekend? Je kreeg 380 euro, daardoor was je termijnbedrag bv van 200 euro, 10 euro geworden. En van het totaal bedrag is 10 * 200 + 2 * 10 afgehaald? Dat betekent dat de korting weg is gevallen, en hij 'opnieuw' aan je uitbetaald wordt. Dat is in de praktijk niet echt zo natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
fyd schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Zijn je termijnbedragen niet gewoon verrekend? Je kreeg 380 euro, daardoor was je termijnbedrag bv van 200 euro, 10 euro geworden. En van het totaal bedrag is 10 * 200 + 2 * 10 afgehaald? Dat betekent dat de korting weg is gevallen, en hij 'opnieuw' aan je uitbetaald wordt. Dat is in de praktijk niet echt zo natuurlijk.
Ik heb in de maand november 95 euro uitbetaald gekregen en 0 betaald, daar mijn termijn bedrag 95 euro is, de maand erop had ik dit verhoogd naar de max dat ik kon 135 euro en toen kreeg ik wederom 56 euro en heb ik 0 betaald die maand.

1e CEK22 bedrag:
Termijnbedrag 95,00
Energiekorting overheid (CEK22) -190,00
Totaal (incl. btw) -95,00

2e CEK22 bedrag:
Energiekosten 134,00
Totaal termijnbedrag(incl. btw) -56,00

en nu op de eindafrekening:
Periode Schijf maanden Eenheidstarief BTW Grondslag BTW bedrag Totaal bedrag
01-11-2022 tot 01-12-2022 - 1 €-190,0000 €-190,00 €00 €-190,00
01-12-2022 tot 01-01-2023 - 1 €-190,0000 €-190,00 €00 €-190,00
Totaal € -380,00

Ook wel bij zonder dat het altijd Termijnbedrag heet en op de factuur van 2e termijn staat er: Energiekosten 134 euro

[ Voor 5% gewijzigd door SirMemeAlot op 14-07-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

SirMemeAlot schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:06:
[...]

Ik heb in de maand november 95 euro uitbetaald gekregen en 0 betaald, daar mijn termijn bedrag 95 euro is, de maand erop had ik dit verhoogd naar de max dat ik kon 135 euro en toen kreeg ik wederom 56 euro en heb ik 0 betaald die maand.

1e CEK22 bedrag:
Termijnbedrag 95,00
Totaal (incl. btw) -95,00

2e CEK22 bedrag:
Energiekosten 134,00
Totaal termijnbedrag(incl. btw) -56,00

en nu op de eindafrekening:
Periode Schijf maanden Eenheidstarief BTW Grondslag BTW bedrag Totaal bedrag
01-11-2022 tot 01-12-2022 - 1 €-190,0000 €-190,00 €00 €-190,00
01-12-2022 tot 01-01-2023 - 1 €-190,0000 €-190,00 €00 €-190,00
Totaal € -380,00

Ook wel bij zonder dat het altijd Termijnbedrag heet en op de factuur van 2e termijn staat er: Energiekosten 134 euro
In de bijlage staan de verrekende termijnbedragen, voor jou:
-95 die je kreeg in november + 95 als verrekening van november = 0 a
-56 die je kreeg in december + 56 als verrekening van december = 0 b
(en dit voor alle andere 10 maanden ook)
= samen 0 (zodat je termijnbedragen allemaal verrekend zijn)

Je jaarnota is in totaal bijvoorbeeld 2000 euro aan kosten, 380 euro die je terugkrijgt = 1620 c

Je termijnbedragen in totaal bijvoorbeeld 1500 euro. Dan heb je 120 euro te weinig betaald, en dat is je daadwerkelijke afrekening (je moet nog 120 euro aan Greenchoice betalen).

a = -190 + 190 = 0
b = -190 + 190 = 0
c = -380 = -380

Totaal heb je dan maar 1x beide 190 euro gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
fyd schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:12:
[...]

In de bijlage staan de verrekende termijnbedragen, voor jou:
-95 die je kreeg in november + 95 als verrekening van november = 0 a
-56 die je kreeg in december + 56 als verrekening van december = 0 b
(en dit voor alle andere 10 maanden ook)
= samen 0 (zodat je termijnbedragen allemaal verrekend zijn)

Je jaarnota is in totaal bijvoorbeeld 2000 euro aan kosten, 380 euro die je terugkrijgt = 1620 c

Je termijnbedragen in totaal bijvoorbeeld 1500 euro. Dan heb je 120 euro te weinig betaald, en dat is je daadwerkelijke afrekening (je moet nog 120 euro aan Greenchoice betalen).

a = -190 + 190 = 0
b = -190 + 190 = 0
c = -380 = -380

Totaal heb je dan maar 1x beide 190 euro gekregen.
Excuus ik ben niet z'n rekenwonder, maar dan zal het zoals je zegt wel verwerkt zijn. Ik ben iig wel blij met het bedrag dat ik terug krijg _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:40
Wie heeft hier nog meer een verlengaanbod gekregen van innova? Heb nu nog een extreem hoge TLV maar kan bij hun nieuwe contracten niet goed vinden wat de TLV is. Gaat om leveringstarieven van om en nabij 40 cent/kWh. Wil evt volgende week bellen, maar wellicht heeft iemand anders dit al achterhaald? Gaat dus om het persoonlijk aanbod dat ze doen.

Nvm 7 cent per kWh...

[ Voor 3% gewijzigd door B-Bandit op 14-07-2023 23:29 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
cryptapix schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:29:
[...]

[...]

Dat is natuurlijk onzin. Een leverancier die btw uitbetaald aan een consument, zal die btw in vooraftrek brengen. Dat mag alleen als die consument de btw ok afdraagt, anders klopt het btw-systeem niet meer.

En als je btw ontvangt, heb je het dus gewoon in rekening gebracht. Weliswaar niet door actief zelf een factuur te sturen, maar wel doordat je afnemer je een btw-factuur stuurt. Deze omgekeerde facturatie heet selfbilling. En het mooie is: jij bent ervoor verantwoordelijk :)
Als ze daar ooit op gaan handhaven krijgt menig PV-terugleveraar het lastig. Je krijgt de BTW van de energiemaatschappij, maar je hebt geen enkele manier om hem terug te betalen (je kunt de KOR niet uit en als je dat wel zou lukken kom je nooit boven de drempel, dus mag je de BTW alsnog houden).

Ik heb overigens nog eens goed gekeken: De 16,95 BTW zat deels in het voorschot en omdat je dat volledig terug krijgt, blijft er in totaal maar 2,37 euro over. Eneco heeft mij dus 2,37 euro BTW betaald als onderdeel van de eindnota van 2400 euro.

EDIT: Ik realiseer me nu pas dat die KOR in 2020 veranderd is. Tot 2020 was het zo dat je de BTW volledig mocht houden. Je moest alleen wel steeds aangifte doen. Sinds 2020 hoef je ook geen aangifte meer te doen, maar mag je de BTW niet meer in rekening brengen. 8)7

Feit blijft dat ik geen idee heb hoe ik de 2,37 euro BTW van vorig jaar zou moeten afdragen...

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 15-07-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 16:50
Dat kleine beetje BTW wat je terug krijgt heeft niks te maken met de teruglevering, maar met de heffingskorting (daar zit BTW op), en als de kosten (vastrecht, netbeheer plus verbruik) dan lager zijn dan de heffingskorting, dan krijg je de BTW op het verschil uitgekeerd.

Hoe dit precies in elkaar steekt weet ik ook niet, maar alle leveranciers die ik de afgelopen tijd heb gehad hebben dit zo berekend.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Laatst online: 22-07 00:18
B-Bandit schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:23:
Wie heeft hier nog meer een verlengaanbod gekregen van innova? Heb nu nog een extreem hoge TLV maar kan bij hun nieuwe contracten niet goed vinden wat de TLV is. Gaat om leveringstarieven van om en nabij 40 cent/kWh. Wil evt volgende week bellen, maar wellicht heeft iemand anders dit al achterhaald? Gaat dus om het persoonlijk aanbod dat ze doen.

Nvm 7 cent per kWh...
Kan het ook nergens terug vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Blihi schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:13:
[...]

Als ze daar ooit op gaan handhaven krijgt menig PV-terugleveraar het lastig. Je krijgt de BTW van de energiemaatschappij, maar je hebt geen enkele manier om hem terug te betalen (je kunt de KOR niet uit en als je dat wel zou lukken kom je nooit boven de drempel, dus mag je de BTW alsnog houden).

Ik heb overigens nog eens goed gekeken: De 16,95 BTW zat deels in het voorschot en omdat je dat volledig terug krijgt, blijft er in totaal maar 2,37 euro over. Eneco heeft mij dus 2,37 euro BTW betaald als onderdeel van de eindnota van 2400 euro.

EDIT: Ik realiseer me nu pas dat die KOR in 2020 veranderd is. Tot 2020 was het zo dat je de BTW volledig mocht houden. Je moest alleen wel steeds aangifte doen. Sinds 2020 hoef je ook geen aangifte meer te doen, maar mag je de BTW niet meer in rekening brengen. 8)7

Feit blijft dat ik geen idee heb hoe ik de 2,37 euro BTW van vorig jaar zou moeten afdragen...
Tja, praktijk en theorie lopen hier uiteen. Als je het heel netjes zou willen doen zou je je leverancier (of eigenlijk afnemer) moeten verzoeken om een correctiefactuur. Maar goed, we kunnen allemaal wel aanvoelen hoe zo’n gesprek verloopt (10x uitleggen, klantenservice snapt het niet) en wat het resultaat is: er gaat niets gebeuren. En ik geloof ook niet dat de fiscus dit gaat handhaven want het gaat om teveel kleine bedragen. Als ze iets willen, pakken ze wel een leverancier aan ipv een enkele consument die een paar tientjes teveel krijgt (en die waarschijnlijk wel wegkomt met “ik wist het niet, moeilijk moeilijk, etc.”).

Ik vermoed overigens dat die 2 euro en een beetje niet de btw over die teruglevering is. Zou dan wel wat meer moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 15-07-2023 09:17 ]

Pagina: 1 ... 168 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2