Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 21:43

Initial G

f.k.a. GKLQuake

paQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:14:
[...]

ze hebben me vanochtend in de voorschotnota laten weten dat ik hier de wijzigingen konden vinden (link website)
en daar stond dit:

paQ in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Dat IS dus de wijziging, gezien ik nu (schijnbaar) 100% TLV heb :S
paQ ik snap dat je vanons steeds aandraagt als de beste, maar die pagina die ze noemen bij jou voorschot zal 100% zeker wijzigen per 1 juli (en niet eerder vrees ik). Vanons doet het niet volgens de wet, maar bereid je maar voor op gedoe een tariefwijziging (rechtsbijstand). Ik ga toch maar voor Vattenfall modelcontract denk ik.

Net UC gebeld en ze willen me per se houden aan de 30 dagen opzegtermijn, ondanks dat ze dus zelf om half acht een mail sturen gister (29 dagen en 4,5 uur). ("ja maar wij zijn ook op tot 21.00 uur meneer"). Net of ik in dat anderhalf uurtje na de mail nog veel keus heb om iets anders af te sluiten. Wat zijn die energiebedrijven een ratten eigenlijk, met "vriendelijke" helpdesmedewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28

paQ

Initial G schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:06:
[...]

paQ ik snap dat je vanons steeds aandraagt als de beste, maar die pagina die ze noemen bij jou voorschot zal 100% zeker wijzigen per 1 juli (en niet eerder vrees ik). Vanons doet het niet volgens de wet, maar bereid je maar voor op gedoe een tariefwijziging (rechtsbijstand). Ik ga toch maar voor Vattenfall modelcontract denk ik.
Ik weet niet waar je het over hebt eigenlijk.
De tarieven staan gewoon op hun website. Per 1 juli (staat ook in eerdere communicatie) verlagen ze de TLV naar 50% van het kale tarief. Gisteren hebben ze de site bijgewerkt en de tarieven verder gespecificeerd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:32
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:47:
[...]

lijkt me behoorlijk marktconform. zo gek is het natuurlijk niet met de zeer lage prijzen momenteel.

bij dynamisch had je afgelopen week een negatieve TLV van 33 cent :o
Mja, voor dynamische tarieven misschien.
Ga je met zo'n standaard modelcontract netto afnemen, dan rekenen ze dus wel een veelvoud van die 5 cent.

Maar gelukkig worden we nog niet verplicht geconfronteerd met dynamische tarieven, energie leveren en dan ook nog betalen, pfff...
Gelukkig heeft de installatie hier ook een uit knop voor het geval dat, maar het moet natuurlijk niet gekker worden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:09:
[...]

De tarieven staan gewoon op hun website. Per 1 juli (staat ook in eerdere communicatie) verlagen ze de TLV naar 50% van het kale tarief. Gisteren hebben ze de site bijgewerkt en de tarieven verder gespecificeerd.
Ze hebben de pagina inderdaad aangepast, maar er staat alsnog dat de tarieven t/m 30 juni zijn. Helpdeskmedewerker had iemand hier al verteldt dat de tarieven veranderd gaat worden. VanOns wil die waarschijnlijk bij iedereen toepassen wat dus juridisch strijd kan worden.
Natuurlijk mogen ze andere tarieven vragen voor nieuwe contracten (na de wijziging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Angelique1974 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:48:
Powerpeersklanten, kijk eens naar je persoonlijk verlengaanbod na inloggen op de site. Krijg gewoon een aanbod van 21 ct tlv bij 1 of 3 jaar vast. Bij de tarieven in de voorwaarden staat maar 11ct. Die 21 ct lijkt mij een fout. Wie nog klant is profiteer ervan.

Die fout ook in de berekening voor nieuwe klanten. Hij geeft aan een tlv van 11 ct bij een 1 jarig contract en 5ct bij een 3 jarig.
In de tool rekent hij met 21 ct. Weet niet wat je rechten zijn en of je dan ook recht hebt op die 21ct. Je zou eens kunnen afsluiten en kijken wat er in de bevestigingsmail staat.
Ik hoop voor je dat je deze ook hebt afgesloten. Ik had dat ook gedaan (nieuwe klant) en hoor net dat ik gewoon de 21 cent ga krijgen (1 jaars contract).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
HandyLumberjack schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:22:
Krijg nou wat, als niet PP klant kreeg ik net ook 21ct te zien bij 3 jaar vast. Heb me aangemeld met startdatum 1 december 2023. Ben benieuwd wat er in het contact staat....
Niet annuleren. Zie mijn bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Laatst online: 27-09 21:43

Initial G

f.k.a. GKLQuake

paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:09:
[...]

ik heb gebeld met ze en dat 50% verhaal klopt, alleen wordt het per 1 juli tarief 27 cent en de TLV dus 13,5c of iets dergelijks. De tarieven die nu op de site staan gelden tot 30 juni. Ik weet dat het niet rechtsgeldig is, maar zo gaan ze het dus doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
denneappel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:54:
Ik heb net ook mijn Powerpeers contract ontvangen.
De 5 cent staat bij de berekening voor termijnbedrag en de 21 cent staat bij het overzicht met tarieven / vergoedingen.
Niet annuleren. Zie mijn bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Initial G schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:14:
[...]

ik heb gebeld met ze en dat 50% verhaal klopt, alleen wordt het per 1 juli tarief 27 cent en de TLV dus 13,5c of iets dergelijks. De tarieven die nu op de site staan gelden tot 30 juni. Ik weet dat het niet rechtsgeldig is, maar zo gaan ze het dus doen.
Ze mogen nieuwe klanten aanbieden wat ze willen natuurlijk. Daar is elke aanbieder geheel vrij in.

Ze schrijven:
Onderstaande tarieven gelden voor alle klanten die zich aanmelden voor een nieuwe overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven voor groene stroom en CO2-gecompenseerd gas in de periode 1 januari 2023 t/m 30 juni 2023.
Als je die zin vereenvoudigt:
Onderstaande tarieven gelden voor alle klanten die zich aanmelden in de periode 1 januari 2023 t/m 30 juni 2023

het kan dat ze het zich niet (goed) realiseren, of te laat zijn, en je kan de interpretatie ook omkeren naar:
Onderstaande tarieven gelden in de periode 1 januari 2023 t/m 30 juni 2023.
voor wie?
voor alle klanten die zich aanmelden voor een nieuwe overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven voor groene stroom en CO2-gecompenseerd gas

Alleen ze spreken over een nieuwe overeenkomst, en dus geen bestaande. M.a.w. de tarieven gelden voor nieuwe klanten die zich in de genoemde periode aanmelden. (vind ik :+ )

Dan nog, ik heb een mailtje waarin ik word gewezen op de tarieven vanaf 1 juli, met een link naar wat er nu op de website staat. De informatie is ondubbelzinnig en niet anders uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:37
Initial G schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:06:
Net UC gebeld en ze willen me per se houden aan de 30 dagen opzegtermijn, ondanks dat ze dus zelf om half acht een mail sturen gister (29 dagen en 4,5 uur). ("ja maar wij zijn ook op tot 21.00 uur meneer"). Net of ik in dat anderhalf uurtje na de mail nog veel keus heb om iets anders af te sluiten. Wat zijn die energiebedrijven een ratten eigenlijk, met "vriendelijke" helpdesmedewerkers.
Vattenfall bellen, misschien dat die juist wel iets kunnen betekenen hierin. Als zij jouw contract eerder willen laten starten (bv door een verhuizing), moet UC daar in mee, meen ik.
Al weet ik het echt niet zeker, maar ik zou dus eens aan Vattenfall vragen of hun contract eerder in kan gaan en zij dan dus ook eerder het contract bij UC op kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Ze mogen nieuwe klanten aanbieden wat ze willen natuurlijk. Daar is elke aanbieder geheel vrij in.

Ze schrijven:

[...]

Als je die zin vereenvoudigt:
Onderstaande tarieven gelden voor alle klanten die zich aanmelden in de periode 1 januari 2023 t/m 30 juni 2023

het kan dat ze het zich niet (goed) realiseren, of te laat zijn, en je kan de interpretatie ook omkeren naar:
Onderstaande tarieven gelden in de periode 1 januari 2023 t/m 30 juni 2023.
voor wie?
voor alle klanten die zich aanmelden voor een nieuwe overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven voor groene stroom en CO2-gecompenseerd gas

Alleen ze spreken over een nieuwe overeenkomst, en dus geen bestaande. M.a.w. de tarieven gelden voor nieuwe klanten die zich in de genoemde periode aanmelden. (vind ik :+ )

Dan nog, ik heb een mailtje waarin ik word gewezen op de tarieven vanaf 1 juli, met een link naar wat er nu op de website staat. De informatie is ondubbelzinnig en niet anders uit te leggen.
Helemaal mee eens. Ik heb zojuist een Powerpeers contract met 21 cent TLV geannuleerd (was nog binnen de 14 dagen bedenktijd). Mocht VanOns mij benadelen door niet de regels van het ACM te volgen, dan ga ik zeker het gevecht aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 22:22
paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:58:
[...]

klopt, maar ze doen alsof hun neus bloedt.
Onbetrouwbare partij :N

[...]

Nee, VanOns zit echt hoger.
ik heb zojuist bij budget energie een modelcontract aangevraagd telefonisch. goed doorvragen, werd nagevraagd bij de leidinggevende en moest handmatig worden aangemaakt. maar ik krijg maandag wss pas het contract etc toegestuurd, want ze sluiten nu binnen paar min.
werd wel bij verteld dat het contract na 1 maand overging naar variabel contract.
we gaan het zien of dat ergens staat als ik de stukken heb. lijkt me erg sterk, dan moet dan ergens wel heel expliciet staan.
tlv enkel tarief is 22,938 cent.
ik laat t weten als ik het binnen heb.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Baapje327 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:58:
[...]

goed doorvragen, werd nagevraagd bij de leidinggevende en moest handmatig worden aangemaakt.
Ik ben 13 keer doorverbonden (no joke)
De leidinggevende: Nee.. modelcontract betekent als voorbeeld. (model) Daar doen we verder niks mee

Ik ben iig erg benieuwd wat daar uit komt :)
(en of ze je 1 juli alsnog een messteek geven)
Hun modelcontract tarieven zijn best vaak veranderd in de afgelopen 3 maanden. Het stond paar weken terug nog op 17 cent ofzo, dus ze zijn fors gestegen wel.
werd wel bij verteld dat het contract na 1 maand overging naar variabel contract.
wtf :D
ze hebben daar echt totaal geen idee joh, en het zou me al het gezeur nooit waard zijn

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 02-06-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RutgerJanssen
[...]
Dat mag niet, een modelcontract is een contract voor onbepaalde tijd. Ik ben echt benieuwd wat ze er van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Ik ben 13 keer doorverbonden (no joke)
De leidinggevende: Nee.. modelcontract betekent als voorbeeld. (model) Daar doen we verder niks mee

Ik ben iig erg benieuwd wat daar uit komt :)
(en of ze je 1 juli alsnog een messteek geven)
Hun modelcontract tarieven zijn best vaak veranderd in de afgelopen 3 maanden. Het stond paar weken terug nog op 17 cent ofzo, dus ze zijn fors gestegen wel.

[...]

ze hebben daar echt totaal geen idee joh, en het zou me al het gezeur nooit waard zijn
achja, ik bel ook nog wel even met energie van ons maandag. daar kwam ik na 20 min wachten ergens vandaag niet doorheen.
dr gaat hier een kleine 15K kwh het net op hier, zit op SAP, dus paar cent doet wel wat. zit nu nog bij UC tegen 94 ct hoogtarief, maar dat is afgelopen per 1-7. dus moet wel wat doen nu :P

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
DualDevil schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:07:
Net van Powerpeers mijn contract ontvangen: 5 cent terugleververgoeding terwijl bij aanvragen 21 cent is aangeboden (en door mij vastgelegd).
Ik zag in eerdere posts in dit topic al dat ik niet de eerste ben... Is er kans dat ik die 21 kan "afdwingen"?
Ja, waarschijnlijk kun je die 21 cent krijgen. Is mij ook gelukt vandaag.
De berekening was 21 cent en in contract 11 en 21 cent (1 jaar contract). Ik had ook bewijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Gurk2 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:02:
Dit heb ik ook. Dus ga wel uit van 21 cent / kwh voor 3 jaar vast.
Als je inlogt bij powerpeers zie je als het goed is ook 21 cent / kwh staan (staat ergens bij kosten, en dan rechts bij vraag en antwoord). Lijkt me niet dat power peers hier onder uit kan. Termijnbedrag is maar een berekening, waar ik eigenlijk sowieso al niet naar kijk.
Zou het wel even aankaarten. Ik heb aparte bevestiging dat 21 cent wordt gehanteerd vanwege hun fout.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 14:00
Hier van UC naar Vattenfall per 1-7 voor 16 cent, gisteravond afgesloten.
Vanmorgen al een mail van UC: "Jammer dat u weggaat" (whatever)

Is het nog zinvol om 14 dagen scherp te zijn op VanOns, of zegt het merendeel dat ze uiteindelijk ook richting 'bijzondere omstandigheden' gaan en daar alsnog per 1-7 de TLV van 28 cent naar 13 cent gooien, gewoon omdat het kan?

Het TLV feestje lijkt nu sowieso voorbij, laten we eerlijk zijn. Het is nu kiezen: waar heb ik het minste gezeik over mijn TLV.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Laatst online: 26-09 17:57
jobr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:32:
[...]

Ja, waarschijnlijk kun je die 21 cent krijgen. Is mij ook gelukt vandaag.
De berekening was 21 cent en in contract 11 en 21 cent (1 jaar contract). Ik had ook bewijs.
Gisteren ook rond 9:50 drie jarig contract aangevraagd maar behalve het mailtje nog niks binnen. Wel bericht van mijn huidige aanbieder dat mijn contract beëindigd gaat worden dus er is wel “iets” gebeurd.

Benieuwd wat er in mijn contract staat. Anders ga ik er zeker achteraan want printscreens.

[ Voor 10% gewijzigd door Mrk87 op 02-06-2023 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
Mrk87 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:40:
Gisteren ook rond 9:50 drie jarig contract aangevraagd maar behalve het mailtje nog niks binnen. Wel bericht van mijn huidige aanbieder dat mijn contract beëindigd gaat worden dus er is wel “iets” gebeurd.

Benieuwd wat er in mijn contract staat. Anders ga ik er zeker achteraan want printscreens.
Ik kreeg ook maar geen contract bevestiging. Was in het systeem blijven hangen door een bug. Dus even contact opnemen zou ik zeggen.
Dat is wel heel vreemd want normaal doen ze dat pas op de dag van overname. En zeker niet in de 14 dagen bedenktijd lijkt me.

*knip* spam/referral

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 03-06-2023 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RamonV
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 13:26
Innova biedt via Independer 1-jarige losse stroomcontracten aan met € 195 cashback en een TLV van € 0,08470 per kWh. Niet een erg hoge TLV maar wanneer je niet al te veel teruglevert kan het rendabel zijn gezien de concurrentie die ook niet veel hoger zit.

Ik lever 1.600 kWh terug op jaarbasis, die € 195 cashback geeft mij dus min of meer een TLV van € 0,206575 (€195/1600kWh + TLV zoals hierboven genoemd).

Niet gek, de slechte beoordeling van Innova daargelaten... Ik denk er nog even over na :)

Edit: ander voordeel: mocht je gedurende de komende 12 maanden minder gaan terugleveren, bijvoorbeeld door de aankoop van een airco, heb je het voordeel dat de cashback vast staat en je minder mist aan TLV dan wanneer je alles zou moeten hebben van een hoge TLV.

Overigens is de cashback hoger bij hoger verbruik. Nu ik 3000 kWh verbruik invul ipv 2300 kWh met dezelfde 3900 kWh opwek krijg ik € 270 cashback en zou ik onder de streep goedkoper uit zijn :+

[ Voor 32% gewijzigd door RamonV op 02-06-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 19:02
jobr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Ik kreeg ook maar geen contract bevestiging. Was in het systeem blijven hangen door een bug. Dus even contact opnemen zou ik zeggen.
Dat is wel heel vreemd want normaal doen ze dat pas op de dag van overname. En zeker niet in de 14 dagen bedenktijd lijkt me.

En als iemand nog een vriendenlink wil van Powerpeers (75 euro korting) dan stuur je maar een pm. :)
Fijn dat het bij jou bevestigd is. Vandaag is de 14de dag van mijn bedenktijd: model contract met 21 cent (startend 2/7).
Ik twijfel nu om het vast te houden, of nu nog annuleren en een nieuwe 3-jaars contract aan te vragen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:26
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:15:
[...]

ja dat is wel lullig, er meer dan 90% op achteruit gaan qua TLV. aan de andere kant, het was ook naief om te denken dat zulke hoge TLV's langere tijd aangeboden zouden worden.
Zeker waar. Ik ben vooral blij dat ik nog een ruim jaar van de hoge tarieven heb kunnen 'genieten'. Ik heb bewust extra veel panelen laten leggen (meer dan m'n eigen verbruik) en heb van die extra panelen al meer dan de helft terugverdiend. De rest volgt de komende jaren wel, maar in een iets lager tempo.

Overigens wacht ik nog wel een weekje, effe kijken of het stof gaat liggen. Mogelijk een modelcontract of een variabel contract voor een paar maanden. Nu zijn de TLV's natuurlijk laag want veel aanbod. Straks in de winter is er meer vraag en minder aanbod van de panelen, grote kans dat er dan veel betere TLV's te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:26
paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Dat dus. Ik heb de strijd met Eneco over een euro of 100 inmiddels opgegeven. Het is me de energie niet waard. ( :+ )
Ik zou ook geen zin hebben in dat gezeik bij BE. Ik heb wel andere dingen aan m'n hoofd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:47
Huidig UC’er, do 1 juni ook met VanOns contact gehad over het modelcontract.
Medewerker had volgens mij een tegeltje met Kill ‘em with kindness voor zijn neus; erg vriendelijk, maar ook erg wazig over de tarieven vanaf Juli.
Hij toverde ergens nog wel een tarief uit zijn hoed. Op basis van ‘facturen van klanten’ of iets dergelijks. Maar vertelde er ook bij dat dit zeker geen garantie was.
Zal het ook niet hier herhalen, want kortom daar kopen we helemaal niets voor.

Besloten nog eventjes af te wachten om te kijken of VanOns ook de definitieve tarieven zou publiceren.
Niet dus, en wil er ook niet langer op wachten.
Ik gok op best case ~€0,22, worst case ~€0,13.
Dan kies ik eieren voor mijn geld en zekerheid bij Vattenfall voor €0,168. Snelle rekensom leert dat over de zomer best case VO mij ongeveer €150 extra zou opleveren t.o.v. VF.

Ook in verband met solvabiliteit (ben helaas een veteraan met welkom energie PTSD) kies ik voor VF.

Anyhow, telefonisch zijn ze nu in het weekend niet bereikbaar. Maar kan me wel via de website aanmelden. Wilde hier even met jullie checken of ik juist zit voor de TLV van €0,168:
https://www.vattenfall.nl/energie/modelcontract-energie/
Dubbelcheck; betreft dus het modelcontract? > Edit: inderdaad, dit is de het 'correcte' contract met €0,168/kWh TLV.

[ Voor 2% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 03-06-2023 09:22 . Reden: Aanvulling ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 17:39
jobr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:36:
[...]

Zou het wel even aankaarten. Ik heb aparte bevestiging dat 21 cent wordt gehanteerd vanwege hun fout.
Kan ik dit het beste nu meteen aankaarten, of na mijn bedenktijd, of nadat nieuwe contract is ingegaan (2-10-2023)?
Ik heb toch geen goed alternatief (vast contract) op dit moment. Dus ik hoef nu nog geen zekerheid te hebben. Wanneer contract is ingegaan, is het voor powerpeers misschien nog moeilijker om onder contract uit te komen?

Oftewel, kan powerpeers vanuit hun kant het contract/aanbod nog annuleren, of is dit niet mogelijk?

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Gurk2 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Kan ik dit het beste nu meteen aankaarten, of na mijn bedenktijd, of nadat nieuwe contract is ingegaan (2-10-2023)?
Ik heb toch geen goed alternatief (vast contract) op dit moment. Dus ik hoef nu nog geen zekerheid te hebben. Wanneer contract is ingegaan, is het voor powerpeers misschien nog moeilijker om onder contract uit te komen?

Oftewel, kan powerpeers vanuit hun kant het contract/aanbod nog annuleren, of is dit niet mogelijk?
Voor jou wordt het ook moeilijker om eronderuit te komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 17:39
Opzegvergoeding is volgens mij laag, omdat ik alleen teruglever.
En ik neem aan dat om wat voor redenen zij toch mijn contract kunnen aanpassen, dat ik dan sowieso kosteloos kan opzeggen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Vanochtend vattenfall modelcontract en vanOns modelcontract aangevraagd per 1 juli voor alleen stroom. Op dit moment heb ik nog UC met een vrij hoge TLV maar dat feestje houdt helaas op.
Benieuwd wat ik ga krijgen en of de komende 14 dagen nog evt andere opties beschikbaar komen.

Iedereen bedankt voor de info in dit topic, dat is letterlijk erg waardevol 😀

[ Voor 15% gewijzigd door DJ^ op 03-06-2023 11:28 ]

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
DJ^ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:27:
Vanochtend vattenfall modelcontract en vanOns modelcontract aangevraagd per 1 juli voor alleen stroom. Op dit moment heb ik nog UC met een vrij hoge TLV maar dat feestje houdt helaas op.
Benieuwd wat ik ga krijgen en of de komende 14 dagen nog evt andere opties beschikbaar komen.

Iedereen bedankt voor de info in dit topic, dat is letterlijk erg waardevol 😀
Ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het uitpakt. keep us informed.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:31
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Dan komen we graag op je vriendenBBQ betaald van de hoge TLV :D
Heel goed plan, komen we eerst bij jou, jouw TLV zorgt dan zelfs voor een royaal verzorgde BBQ incl. vervoer naar jullie huis (van en uiteindelijk weer retour naar enkele landelijke opstaplocaties) O-)

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
_Slick_Rick_ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:40:
Huidig UC’er, do 1 juni ook met VanOns contact gehad over het modelcontract.
Medewerker had volgens mij een tegeltje met Kill ‘em with kindness voor zijn neus; erg vriendelijk, maar ook erg wazig over de tarieven vanaf Juli.
Hij toverde ergens nog wel een tarief uit zijn hoed. Op basis van ‘facturen van klanten’ of iets dergelijks. Maar vertelde er ook bij dat dit zeker geen garantie was.
Zal het ook niet hier herhalen, want kortom daar kopen we helemaal niets voor.

Besloten nog eventjes af te wachten om te kijken of VanOns ook de definitieve tarieven zou publiceren.
Niet dus, en wil er ook niet langer op wachten.
Ik gok op best case ~€0,22, worst case ~€0,13.
Dan kies ik eieren voor mijn geld en zekerheid bij Vattenfall voor €0,168. Snelle rekensom leert dat over de zomer best case VO mij ongeveer €150 extra zou opleveren t.o.v. VF.

Ook in verband met solvabiliteit (ben helaas een veteraan met welkom energie PTSD) kies ik voor VF.

Anyhow, telefonisch zijn ze nu in het weekend niet bereikbaar. Maar kan me wel via de website aanmelden. Wilde hier even met jullie checken of ik juist zit voor de TLV van €0,168:
https://www.vattenfall.nl/energie/modelcontract-energie/
Dubbelcheck; betreft dus het modelcontract? > Edit: inderdaad, dit is de het 'correcte' contract met €0,168/kWh TLV.
GC met 11,5 cent voor 2 of 3 jaar is de veiligste optie momenteel (voor als je op de langer termijn geen gore bijsmaak op de TLV wenst)

VF kan met 32 dagen alsnog een vervelende bijsmaak opleveren.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:18
D_Jeff schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:02:
[...]

GC met 11,5 cent voor 2 of 3 jaar is de veiligste optie momenteel (voor als je op de langer termijn geen gore bijsmaak op de TLV wenst)

VF kan met 32 dagen alsnog een vervelende bijsmaak opleveren.
Hoe bedoel je deze uitspraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
plattie83 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:40:
[...]

Hoe bedoel je deze uitspraak?
GC -> Greenchoice
VF -> Vattenfall

VF biedt momenteel ~16 cent TLV via een variabel contract ; TLV in de 1 / 2 / 3 jaars contracten zijn een stuk lager. Een variabel contract mag elke 30/31 dagen worden aangepast, waardoor je over 32 dagen alsnog met een tegenvallend resultaat (TLV) kan zitten.

GC biedt 11,5 cent TLV, ook in de contracten voor langere termijn -- Hierdoor is de TLV wel lager dan VF variabel, maar staat de TLV wel voor een langere tijd vast (daarmee een Eneco nasmaak te vermijden)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:18
D_Jeff schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:54:
[...]

GC -> Greenchoice
VF -> Vattenfall

VF biedt momenteel ~16 cent TLV via een variabel contract ; TLV in de 1 / 2 / 3 jaars contracten zijn een stuk lager. Een variabel contract mag elke 30/31 dagen worden aangepast, waardoor je over 32 dagen alsnog met een tegenvallend resultaat (TLV) kan zitten.

GC biedt 11,5 cent TLV, ook in de contracten voor langere termijn -- Hierdoor is de TLV wel lager dan VF variabel, maar staat de TLV wel voor een langere tijd vast (daarmee een Eneco nasmaak te vermijden)
Vattenfall biedt met het modelcontract ook de 16,8 cent TLV. Dus sowieso tot 1 januari enige zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

[...]

GC -> Greenchoice
VF -> Vattenfall

Maar GC kan dan toch ook op 01-01 en 01-07 z’n tarieven wijzigen?

[ Voor 10% gewijzigd door Niwla op 04-06-2023 07:31 ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Laatst online: 09:00
Niwla schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:30:
[...]
Maar GC kan dan toch ook op 01-01 en 01-07 z’n tarieven wijzigen?
Zeker, het ging dan ook om de vaste contracten die GC momenteel aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:49
plattie83 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:50:
[...]

Vattenfall biedt met het modelcontract ook de 16,8 cent TLV. Dus sowieso tot 1 januari enige zekerheid.
Daar zou ik nog niet te zeker van zijn. Ik heb een modelcontract van Vattenfall en heb dit jaar al 3 keer een wijziging gehad: 1 januari, 1 april en 1 juli. Omdat het om verlagingen gaat, mag dit. Tot nu toe is het TLV steeds gelijk gebleven, maar het zou ook zomaar kunnen, dat met de prijsverlagingen van de normale tarieven ook de TLV een keer naar beneden gaat.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Daar zou ik nog niet te zeker van zijn. Ik heb een modelcontract van Vattenfall en heb dit jaar al 3 keer een wijziging gehad: 1 januari, 1 april en 1 juli. Omdat het om verlagingen gaat, mag dit. Tot nu toe is het TLV steeds gelijk gebleven, maar het zou ook zomaar kunnen, dat met de prijsverlagingen van de normale tarieven ook de TLV een keer naar beneden gaat.
hmmm interessant. het zou dus maar zo kunnen zijn dat vattenval mensen lokt met hoge teruglevertarieven om vervolgens enkel maanden later het tarief flink te verlagen.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Tsja in hoe verre staat de TLV dan echt vast. In hun voorwaarden staat:
Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover

klinkt alsof je jezelf vast legt voor 3 jaar bijvoorbeeld, maar dat zij het mogen wijzigen als het ze uitkomt.

Waar ik nu aan zit te denken. Mijn Innova contract loopt nog tot 4 september.
Ik overweeg per 5 september 3 jaar GreenChoice af te sluiten op mijn PAP en op mijn SAP neem ik dan Vattenfall variabel om (zo lang als het duurt) nog die 16,8 cent te cashen. GC houd ik dan dus achter de hand.
In de zomer stap ik op mijn SAP dan weer over naar Tibber om zo nu en dan goedkoop de auto te kunnen opladen.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 04-06-2023 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:35
Iemand een idee wanneer de 80% regel van het levertarief zijn intrede gaat doen? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
de Peer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Tsja in hoe verre staat de TLV dan echt vast. In hun voorwaarden staat:
Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover

klinkt alsof je jezelf vast legt voor 3 jaar bijvoorbeeld, maar dat zij het mogen wijzigen als het ze uitkomt.

Waar ik nu aan zit te denken. Mijn Innova contract loopt nog tot 4 september.
Ik overweeg per 5 september 3 jaar GreenChoice af te sluiten op mijn PAP en op mijn SAP neem ik dan Vattenfall variabel om (zo lang als het duurt) nog die 16,8 cent te cashen. GC houd ik dan dus achter de hand.
In de zomer stap ik op mijn SAP dan weer over naar Tibber om zo nu en dan goedkoop de auto te kunnen opladen.
Gevoelsmatig lijkt de TVL van GC laag.
Ik had sinds midden 2022 pas werkende zonnepanelen.
Nu ik even in de historie gekeken heb is historisch het kale leveringstarief jaren rond de 4/5/6/10 cent geweest, en pas sinds 2022 enorm gestegen.

Met al de nieuwe zonneparken die er bijgekomen zijn (en nog komen) zou het levertarief in de zomer zomaar weer terug kunnen vallen naar <10 cent?

Dit betekent dan dus dat 11,5 cent per een goede deal lijkt?

Doet helaas nog steeds pijn, nu ik na een jaar hoge TVL ineens met fors lager genoegen moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Henkoes schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:53:
[...]

Gevoelsmatig lijkt de TVL van GC laag.
Ik had sinds midden 2022 pas werkende zonnepanelen.
Nu ik even in de historie gekeken heb is historisch het kale leveringstarief jaren rond de 4/5/6/10 cent geweest, en pas sinds 2022 enorm gestegen.

Met al de nieuwe zonneparken die er bijgekomen zijn (en nog komen) zou het levertarief in de zomer zomaar weer terug kunnen vallen naar <10 cent?

Dit betekent dan dus dat 11,5 cent per een goede deal lijkt?

Doet helaas nog steeds pijn, nu ik na een jaar hoge TVL ineens met fors lager genoegen moet nemen.
klopt in de jaren 2017 tot en met 2021 waren we al lang blij met 9, 10 of 11 cent. Dus 11,5 cent lijkt zo gek nog niet nu. Zeker als je hem (echt?) vast kunt zetten voor 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
de Peer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:55:
[...]

klopt in de jaren 2017 tot en met 2021 waren we al lang blij met 9, 10 of 11 cent. Dus 11,5 cent lijkt zo gek nog niet nu. Zeker als je hem (echt?) vast kunt zetten voor 3 jaar.
Is 3 jaar wel handig? Gezien er op een gegeven moment wettelijk 80% van het levertarief geëist wordt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Henkoes schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Is 3 jaar wel handig? Gezien er op een gegeven moment wettelijk 80% van het levertarief geëist wordt?
dan zijn ze denk ik verplicht die te verhogen, en anders zeg ik (gratis) mijn contract op.
Of ik zet in de meterkast mijn schakelaar om naar mijn 2e slimme meter met een ander contract erop.

Ik ben op alles voorbereid :P
Vuur moet je met vuur bestrijden :+

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 04-06-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
de Peer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:59:
[...]

dan zijn ze denk ik verplicht die te verhogen, en anders zeg ik (gratis) mijn contract op.
Naja mochten de levertarieven dalen, dan wil je je het contract vasthouden.
Als ze stijgen lijkt er inderdaad een loophole te zijn dat je gratis weg mag “upgraden”.

Dus eigenlijk is het meer de vraag voor mij, wil ik tijdelijk VF met iets hoger TVL met risico dat GC de boel naar beneden aanpast? Helaas maar 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Henkoes schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Naja mochten de levertarieven dalen, dan wil je je het contract vasthouden.
Nee, want ik heb overschot, levertarieven zijn voor mij niet relevant. en als de tarieven dalen dan neem ik op mijn SAP (2e slimme meter) wel een beter contract.
Dus eigenlijk is het meer de vraag voor mij, wil ik tijdelijk VF met iets hoger TVL met risico dat GC de boel naar beneden aanpast? Helaas maar 1 meter.
ja het maakt allemaal niet zo heel veel uit denk ik, gaat niet om enorme bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Henkoes schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Ook dan nog even de vraag of de "oude" contracten er onder gaan vallen, dit ondanks het eerder gelinkte amendement voorschrijft dat het dit "direct" in dient te gaan.

Ben aan het brainstormen of het wellicht in dit licht al slim is om nu al een duur levercontract te nemen O-)
(op de SAP natuurlijk :Y )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
de Peer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Nee, want ik heb overschot, levertarieven zijn voor mij niet relevant. en als de tarieven dalen dan neem ik op mijn SAP (2e slimme meter) wel een beter contract.

[...]

ja het maakt allemaal niet zo heel veel uit denk ik, gaat niet om enorme bedragen.
Ik doelde meer op de redenering dat als de levertarieven dalen, de TVL er niet veel beter op wordt.

Dus de plebs (myself included) met 1 meter heeft ook wat aan deze strategie.

[ Voor 7% gewijzigd door Henkoes op 04-06-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Simpel360 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:52:
Iemand een idee wanneer de 80% regel van het levertarief zijn intrede gaat doen? :*)
Curious I am.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:54
HKees schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Ook ik heb vorig jaar bij Eneco gezeten met 61 cent... ik ben er per september weggegaan, maar weet iemand hoe dat is afgelopen voor de mensen die het hebben aangevochten? Ik kon het in het topic zelf zo snel niet vinden..
Gewonnen. Alles is keurig betaald.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
RutgerJanssen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Ze hebben de pagina inderdaad aangepast, maar er staat alsnog dat de tarieven t/m 30 juni zijn.
[...]
Nee dat staat er niet. Er staat:
Onderstaande tarieven gelden voor alle klanten die zich aanmelden voor een nieuwe overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven voor groene stroom en CO2-gecompenseerd gas in de periode 1 januari 2023 t/m 30 juni 2023.
Oftewel; Onderstaande tarieven gelden voor alle klanten die zich aanmelden ... in de periode 1 januari 2023 t/m 30 juni 2023.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Simpel360 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:52:
Nee, dat is nog niet bekend. Eerst zal de Eerste Kamer in moeten stemmen met het wetsvoorstel. Dat is hoogst onzeker; een meerderheid in de EK is vooralsnog tegen het wetsvoorstel afschaffing saldering. Minister Jetten zal dus bijvoorbeeld de fractie van PvdA/GL of de fractie van BBB moeten overtuigen.
Mocht een meerderheid overtuigd kunnen worden, dan gaat de 80% in op de dag nadat de wetswijziging in de Staatscourant gepubliceerd is (andere onderdelen van de wet zullen later ingaan, maar voor de 80% is dit specifiek zo benoemd).
Het is mij niet duidelijk of bestaande contracten dan per direct ook omhoog moeten naar 80%. Er staat geen overgangsregeling in het wetsvoorstel, dus ik vermoed van wel. Het is een minimum, dus wie meer dan 80% krijgt, houdt dat zonder meer.
De 80% gaat overigens gelden t/m 31 december 2026. Daarna moet de minister bepalen wat redelijk is. Trouwens, ook voor die datum mag de minister een absolute minimumterugleververgoeding bepalen die lager is dan de 80%. De wetswijziging biedt dus ook geen 100% zekerheid over wat je mag verwachten.

[ Voor 27% gewijzigd door Linea op 04-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
Jojan265 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:06:
[...]

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html heeft het over wijzigingen en maakt geen onderscheid tussen verhoging en verlagingen. Maar als ze tlv gelijk laten en overige tarieven verlagen zullen er weinig zijn die bezwaar maken, hoewel het dus eigenlijk niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:37
Linea schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Nee, dat is nog niet bekend. Eerst zal de Eerste Kamer in moeten stemmen met het wetsvoorstel. Dat is hoogst onzeker; een meerderheid in de EK is vooralsnog tegen het wetsvoorstel afschaffing saldering. Minister Jetten zal dus bijvoorbeeld de fractie van PvdA/GL of de fractie van BBB moeten overtuigen.
Mocht een meerderheid overtuigd kunnen worden, dan gaat de 80% in op de dag nadat de wetswijziging in de Staatscourant gepubliceerd is (andere onderdelen van de wet zullen later ingaan, maar voor de 80% is dit specifiek zo benoemd).
Het is mij niet duidelijk of bestaande contracten dan per direct ook omhoog moeten naar 80%. Er staat geen overgangsregeling in het wetsvoorstel, dus ik vermoed van wel. Het is een minimum, dus wie meer dan 80% krijgt, houdt dat zonder meer.
De 80% gaat overigens gelden t/m 31 december 2026. Daarna moet de minister bepalen wat redelijk is. Trouwens, ook voor die datum mag de minister een absolute minimumterugleververgoeding bepalen die lager is dan de 80%. De wetswijziging biedt dus ook geen 100% zekerheid over wat je mag verwachten.
Er was toch ook sprake van een maximum terugleververgoeding van €0,10 ondanks die 80% regel? Ik denk dat de minister met die uitspraak de energiebedrijven vast een voorzet heeft gegeven die ze nu schaamteloos toepassen.

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Not_Disclosed schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Er was toch ook sprake van een maximum terugleververgoeding van €0,10 ondanks die 80% regel?
Nee, die discussie blijft telkens terugkomen. dat is een misverstand.

Er is wel sprake van een absoluut maximum, maar die zal per periode bepaald worden maar het zal niet rond de 10 cent per kWh zijn, aldus Jetten. Wat het wel gaat worden weten we niet, maar die 80% blijft het uitgangspunt.
[...]

Er was toch ook sprake van een maximum terugleververgoeding van €0,10 ondanks die 80% regel? Ik denk dat de minister met die uitspraak de energiebedrijven vast een voorzet heeft gegeven die ze nu schaamteloos toepassen.
Zijn uitspraak was juist dat er géén maximum van 10 cent zal zijn. Die uitspraak deed hij om eerdere misverstanden daarover (in het wetsvoorstel) tegen te spreken

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 05-06-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-09 18:15
Toch maar is even achter de nieuwe terugleververgoeding per 1 Juli aangeweest en contact gehad met de klantenservice. Ik ben al klant bij Enige, zit nu op ENGIE modelcontract en kan deze maandelijks opzeggen. Huidige aanbod:

Engie modelcontract
De teruglevertarieven per 1 juli zullen als volgt zijn: Normaal; € 0,25322 per kWh. Dal; € 0,20474 per kWh.

Gezien de andere tarieven in dit topic, zie ik niet direct reden om over te stappen? Wat is jullie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-09 13:52
Luuk84 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:58:
Toch maar is even achter de nieuwe terugleververgoeding per 1 Juli aangeweest en contact gehad met de klantenservice. Ik ben al klant bij Enige, zit nu op ENGIE modelcontract en kan deze maandelijks opzeggen. Huidige aanbod:

Engie modelcontract
De teruglevertarieven per 1 juli zullen als volgt zijn: Normaal; € 0,25322 per kWh. Dal; € 0,20474 per kWh.

Gezien de andere tarieven in dit topic, zie ik niet direct reden om over te stappen? Wat is jullie mening?
Klopt, deze moet je niet opzeggen. Zit koppeling in van TLV is 100% van kaal levertarief. Waar krijg je dat nog.... En mogelijk blijf je die koppeling ook in de toekomst houden. Maar tot 01-01-2024 zit je hiermee gebakken en met een beetje geluk langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
OPEC heeft besloten om de productie te gaan verlagen... (zou ook 2024 gelden..)

https://www.beursgorilla....lieproductie-in-juli.aspx

Dus olie omhoog, gas omhoog en... kWh-tjes omhoog en... TLV omhoog????

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Luuk84 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:58:

Engie modelcontract

Ben daar geen klant. Is er bekend wat de tarieven per 1-7 zijn voor een nieuw modelcontract?

Edit: even gebeld. TLV 1 jaarconctract 8 ct. Van een modelcontract had de goede man nog nooit gehoord.

[ Voor 7% gewijzigd door RikHa op 05-06-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

RikHa schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:17:
[...]
Van een modelcontract had de goede man nog nooit gehoord.
Ik blijf me daarover verbazen. Of je hebt gewoon een prut(s) callcenter, of je zit met medewerkers die niet eens weten wat ze voor hun werkgever moeten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
De minister heeft de mogelijkheid om voor de tlv met een AMvB een minimumtarief vast te stellen dat lager is dan 80%. Die 'noodrem' is ingebouwd om te voorkomen dat de terugleververgoedingen weer fors op zouden gaan lopen als de tarieven weer explosief zouden gaan stijgen, zoals het afgelopen jaar. Met de huidige prijsontwikkeling is er geen enkele reden om zo'n besluit te nemen.

Wetsvoorstel artikel 31c, lid 5:
"5. Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding."

Daarnaast geldt de 80% alleen tot eind 2026. Vanaf 2027 is het zonder meer aan de minister om te bepalen wat de redelijke terugleververgoeding is. TNO heeft eerder geadviseerd dat dit net onder de 10 cent zou moeten zijn, maar wat het echt wordt, daar moet de ACM t.z.t. ook over adviseren. Hangt bijvoorbeeld ook af van de prijsontwikkelingen op de markt en de terugverdientijd van de zonnepanelen.
Lid 5 vanaf 2027:
"5. Onze Minister stelt elke twee jaar de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding vast. De Autoriteit Consument en Markt brengt voorafgaand een advies uit over de redelijke vergoeding en houdt hierbij in ieder geval rekening met de prijsontwikkeling voor geleverde elektriciteit en de belangen van afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid. Indien Onze Minister bij de vaststelling afwijkt van het advies motiveert hij dit bij zijn besluit, en legt hij het besluit binnen vier weken nadat het is vastgesteld over aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden vastgesteld over de vaststelling en bekendmaking van de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding."

Maar eerst maar eens zien of het wetsvoorstel door de Eerste Kamer komt. Op dit moment is er geen bescherming van de consumenten, doordat de vroegere regelgeving van minimaal 70% in 2014 geschrapt is. Sindsdien staat het niet vast wat een redelijke vergoeding is, dus komen de energieleveranciers met allerlei argumenten waarom de tlv omlaag moet.
UC hanteert zelfs het argument dat het zo onvoorspelbaar is hoeveel de zon in een jaar schijnt... Ja, laat dat nu net inherent zijn aan zonne-energie. Maar ondertussen heeft Engie - dat de elektriciteit aan UC levert - zelf wel grote zonneweides aangelegd. Dus dan is die onvoorspelbaarheid van zonneschijn blijkbaar weer geen issue. En bij windenergie blijkbaar ook niet, terwijl het toch ook echt niet altijd even hard waait.
Van de UC-website: "Uw stroom wordt door ons vooraf voor u ingekocht. We houden hierbij rekening met de teruglevering van onze deelnemers o.b.v. historische weerpatronen. Het aantal zonne-uren in Nederland blijkt echter zeer lastig te voorspellen. Het komt vaak voor dat de zon niet schijnt, terwijl we daar bij de inkoop van stroom wel rekening mee hadden gehouden. Of juist wel schijnt, terwijl we daar geen rekening mee hadden gehouden. Op die momenten moeten wij (en ook alle andere energieleveranciers in Nederland) stroom op de dagmarkt bijkopen en daarvoor een erg hoog tarief betalen. Of stroom verkopen, waarvoor we een erg laag tarief ontvangen of er zelfs voor moeten betalen."

[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 05-06-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-09 18:15
RikHa schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Ben daar geen klant. Is er bekend wat de tarieven per 1-7 zijn voor een nieuw modelcontract?

Edit: even gebeld. TLV 1 jaarconctract 8 ct. Van een modelcontract had de goede man nog nooit gehoord.
Ik heb het alleen als bestaande klant gevraagd.
Haha wel bijzonder, het staat toch echt in hun eigen ENGIE app onder 'mijn overeenkomst' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Luuk84 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Ik heb het alleen als bestaande klant gevraagd.
Haha wel bijzonder, het staat toch echt in hun eigen ENGIE app onder 'mijn overeenkomst' :)
Nog een keer geprobeerd. Nu een mevrouw. Die wist wel ven het modelcontract. TLV 8 ct...

Wat zijn het toch allemaal een incompetente lieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Ik heb het 1-jarige engie contract met een koppeling van kaal-levertarief = TLV vanaf 1 juli. Maar ik heb het contract doorgenomen, maar duidelijk is dat het contract 1 jaar geldig is. Niets zegt mij dat als het jaar voorbij is, dat ik recht moet blijven houden op die koppeling.

Wat is voor jullie de overtuiging dat Engie gebonden is om ook na het jaar nog steeds het kale levertarief als TLV te moeten blijven hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
padoempats schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:14:
Ik heb het 1-jarige engie contract met een koppeling van kaal-levertarief = TLV vanaf 1 juli. Maar ik heb het contract doorgenomen, maar duidelijk is dat het contract 1 jaar geldig is. Niets zegt mij dat als het jaar voorbij is, dat ik recht moet blijven houden op die koppeling.

Wat is voor jullie de overtuiging dat Engie gebonden is om ook na het jaar nog steeds het kale levertarief als TLV te moeten blijven hanteren?
Ik neem ook aan dat er ergens in de voorwaarden iets staat in de zin van "engie is gerechtigd deze voorwaarden te wijzigen" ?

Dus zelfs met een (variabel) contract heb je geen zekerheid omdat de voorwaardsen éénzijdig kunnen worden gewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:15:
OPEC heeft besloten om de productie te gaan verlagen... (zou ook 2024 gelden..)

https://www.beursgorilla....lieproductie-in-juli.aspx

Dus olie omhoog, gas omhoog en... kWh-tjes omhoog en... TLV omhoog????
waarom zou de TLV omhoog gaan? die is bij de meeste leveranciers nu (helaas) los gekoppeld van het levertarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
de Peer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:37:
[...]

waarom zou de TLV omhoog gaan? die is bij de meeste leveranciers nu (helaas) los gekoppeld van het levertarief.
:+ omdat wij dat zooooo graaaag willen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Als olie omhoog gaat, gaat de marktprijs omhoog.
Energiereuzen willen zo goedkoop mogelijk inkopen, en als de markt (te) ver boven TLV zit, zullen sommige liever TLV-ers lokken met hogere prijzen.

En dan nog: Olie = vies.... TLV is groen, lijkt mij dat dit óók mee gaat wegen als ze "groen" willen aanbieden

m2c, maar we zullen zien... ik zet in op.... hoger.. B)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hansieo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:21:
[...]

m2c, maar we zullen zien... ik zet in op.... hoger.. B)
naja... we kunnen intussen ook niet veel lager meer he, dus een logische volgende stap is stijging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Ik help het jullie hopen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:21:
En dan nog: Olie = vies.... TLV is groen, lijkt mij dat dit óók mee gaat wegen als ze "groen" willen aanbieden.
De energieleveranciers zijn massaal grijze energie aan het greenwashen door GvO-certificaten op te kopen in Scandinavië en Oostenrijk. De meeste zijn niet zo geïnteresseerd in echt groen, maar in wat de meeste winst oplevert en waar ze nog mee wegkomen bij de gemiddelde consument.

Op jouw dure kWh zitten ze dus niet te wachten. Dan gaat er gewoon weer een kolencentrale wat harder draaien (4 cent per kWh productiekosten bij een normale kolenprijs). Ik zou hier geen positief effect op de tlv van verwachten. Ik denk dat die 4,5 cent die Vattenfall biedt in het driejaarscontract dan tekenend is.

[ Voor 32% gewijzigd door Linea op 05-06-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 17:02
HKees schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:24:
Ook ik heb vorig jaar bij Eneco gezeten met 61 cent... ik ben er per september weggegaan, maar weet iemand hoe dat is afgelopen voor de mensen die het hebben aangevochten? Ik kon het in het topic zelf zo snel niet vinden..
Achteraf gezien hoefde je het niet eens aan te vechten. Zoals ik hoopte (en eigenlijk ook al verwachtte), is Eneco flink nat gegaan hierop. Ergens in maart van dit jaar hebben alle klanten een e-mail en/of brief ontvangen, dat ze met terugwerkende kracht de juiste, hoge TLV zouden gaan vergoeden. De jaarnota zou dan niet kloppen, maar er zal voor iedereen een nacalculatie gemaakt worden. Dat proces loopt nu.

Volgens die e-mail zou de nieuwe TLV van 9 ct. per kWh alsnog ingaan per 1 mei, 1 juni of 1 juli van dit jaar (deze datum verschilt per klant).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• softmatic2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-06 00:58
[...]ik heb zojuist bij budget energie een modelcontract aangevraagd telefonisch. goed doorvragen, werd nagevraagd bij de leidinggevende en moest handmatig worden aangemaakt. maar ik krijg maandag wss pas het contract etc toegestuurd, want ze sluiten nu binnen paar min.
-knip-
Ik heb zojuist hetzelfde gedaan. Werd 3x doorgeschakeld tot ik iemand sprak die het contract kon aanmaken.
Er werd mij niet verteld dat het na een maand overgaat naar een variabel contract. Dat lijkt mij ook niet te mogen.
Nu even afwachten op de mail. Kan 2 dagen duren werd me gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

softmatic2 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Ik heb zojuist hetzelfde gedaan. Werd 3x doorgeschakeld tot ik iemand sprak die het contract kon aanmaken.
Er werd mij niet verteld dat het na een maand overgaat naar een variabel contract. Dat lijkt mij ook niet te mogen.
download het tarievenblad voor de zekerheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
@mathijshooi In de TS, staat bij Modelcontract 2016 dit opsommingspunt:
  • Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten.
Ondanks een expliciete verwijzing naar besluit ACM/DC/2016/206825, gaat de Geschillencommissie Energie in haar bindende adviezen volledig voorbij aan artikel 21 uit dit ACM besluit. Bij iedere onvoorziene marktomstandigheid mag de leverancier de tarieven voor bestaande klanten met modelcontracten aanpassen aldus de Geschillencommissie. Voor mutaties per Oktober 2022 is de oorlog in Oekraïne nog steeds een voldoende onderbouwd argument.

De consument heeft bij tussentijdse tariefswijzigingen niets aan een modelcontract bij De Geschillencommissie (kansloze zaak), en kan dus enkel bij de rechtbank terecht.

TS hiervoor aanpassen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrk87
jobr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:44:
[...]

[Mbr]*knip* spam/referral[/]
Is gelukt inmiddels. Ook voor 21 cent TLV 3 jaar vast. Netjes opgelost. Was dus echt maar heel tijdelijk zichtbaar op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
cj1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:20:
@mathijshooi In de TS, staat bij Modelcontract 2016 dit opsommingspunt:
  • Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten.
Ondanks een expliciete verwijzing naar besluit ACM/DC/2016/206825, gaat de Geschillencommissie Energie in haar bindende adviezen volledig voorbij aan artikel 21 uit dit ACM besluit. Bij iedere onvoorziene marktomstandigheid mag de leverancier de tarieven voor bestaande klanten met modelcontracten aanpassen aldus de Geschillencommissie. Voor mutaties per Oktober 2022 is de oorlog in Oekraïne nog steeds een voldoende onderbouwd argument.

De consument heeft bij tussentijdse tariefswijzigingen niets aan een modelcontract bij De Geschillencommissie (kansloze zaak), en kan dus enkel bij de rechtbank terecht.

TS hiervoor aanpassen?
Urgh, ik heb 2 weken geleden een geschil ingedient bij de geschillencommissie over OM die een maand na het ingang van mijn modelcontract de tarieven wilde aanpassen (is 2 maanden geworden omdat ik ze er (te vroeg) op wees dat ze mij niet geinformeerd hadden) :/ Heb je een link naar de uitspraak van de geschillencommissie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
softmatic2 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:17:
[...]

top! ik heb nog niks binnen, maar bij mij zei ze ook dat t maandag of dinsdag zou worden, dus nog conform 'afspraak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
padoempats schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:14:

Nee, zie ook deze uitspraak van de geschillencommissie: https://www.degeschillenc...der-dezelfde-voorwaarden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
RutgerJanssen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Urgh, ik heb 2 weken geleden een geschil ingedient bij de geschillencommissie over OM die een maand na het ingang van mijn modelcontract de tarieven wilde aanpassen (is 2 maanden geworden omdat ik ze er (te vroeg) op wees dat ze mij niet geinformeerd hadden) :/ Heb je een link naar de uitspraak van de geschillencommissie?
Een link heb ik niet, zaaknummer 199173/202569.

Het gaat er om mij om dat de leverancier niet bij iedere gelegenheid die tarieven mag wijzigen. Dan heb ik niets aan een (model)contract.

Met niet tijdig aankondigen is er dan misschien wel een gedeeltelijk gelijk te behalen. Daarna zit je wel met de aangepaste tarieven.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Die uitspraak gaat niet over hetzelfde. Je kunt niet eisen dat een ondernemer met een nieuw aanbod voor een vast contract komt met dezelfde tarieven als voorheen als dat niet in je huidige overeenkomst zo beschreven staat. Logische uitspraak van de Geschillencommissie.

Maar het is wat anders als in je overeenkomst staat dat als je niet akkoord gaat met een nieuw voorstel (of dat nieuwe voorstel niet gedaan wordt), je huidige overeenkomst stilzwijgend verlengd wordt, maar dan met nieuwe variabele tarieven. Als je huidige overeenkomst stilzwijgend verlengd wordt, dan geldt dat ook voor een bepaling tlv = kaal levertarief, tenzij er in de overeenkomst staat dat die bepaling na afloop van het jaar kan komen te vervallen.

Het is een interessant vraagstuk of de Geschillencommissie (of rechter) gaat vinden dat je uit de bepaling over nieuwe variabele tarieven bij stilzwijgende verlenging als consument dan ook maar moet begrijpen dat de bepaling tlv = kaal levertarief komt te vervallen. Mij lijkt dat dat niet duidelijk genoeg is als het er niet expliciet staat. Maar een energieleverancier zal waarschijnlijk anders betogen.
Hier op Tweakers staat al het voorbeeld van iemand die eerder Engie Opgewekt had, en tijdens de stilzwijgende verlenging onafgesproken op Engie Open gezet is (een heel andere overeenkomst, met andere voorwaarden). Dat is vreemd, maar Engie doet dat dus wel.

[ Voor 31% gewijzigd door Linea op 05-06-2023 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hp197
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 10:48
Ik heb net een tariefwijziging van PP binnen, die gaat per 1 Juli naar 5ct/kwh.
Ze zijn dus te laat met informeren en twijfel een beetje of ik ga slaan of het er bij laat en mijn onheil ergens anders ga zoeken...

inline EDIT: Ik heb er maar een mailtje aan gewaagd dat dit niet mag omdat ik te laat hierover geinformeerd ben. Ze mogen volgens de ACM dit tarief pas vanaf 6 Juli in laten gaan.
Benieuwd naar de reactie daarop....

In de tussentijd maar gaan zoeken naar een nieuwe leverancier :(

[ Voor 40% gewijzigd door hp197 op 05-06-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
cj1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Een link heb ik niet, zaaknummer 199173/202569.

Het gaat er om mij om dat de leverancier niet bij iedere gelegenheid die tarieven mag wijzigen. Dan heb ik niets aan een (model)contract.

Met niet tijdig aankondigen is er dan misschien wel een gedeeltelijk gelijk te behalen. Daarna zit je wel met de aangepaste tarieven.
Helaas hebben ze de verhoging bij mij dus later in laten gaan (1 juni ipv 1 mei) en gaat dus alleen of ze het mogen verhogen. Eind februari afgesloten en dan alweer aanpassen voor 1 maand aangezien tarieven op 1 juli ook weer zouden veranderen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
hp197 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:14:
Ze zijn dus te laat met informeren en twijfel een beetje of ik ga slaan of het er bij laat en mijn onheil ergens anders ga zoeken...
Ik precies hetzelfde; modelcontract startend 2 juli.
Wat is wijs; aanvechten of contract afsluiten bij VF (volgens mij nu de hoogste TLV)? Ik ga er in iedergeval vanuit dat ik nu buiten mijn bedenktijd PP alsnog kosteloos mag annuleren.
Al het advies is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:37
en @Ruvo
Het was even zoeken, maar ik lees net dat hier best wat mensen zijn die gebeld hebben met PP en 21ct voor een 3-jarig contract hebben gekregen.
Oa:
Mrk87 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:41:
Is gelukt inmiddels. Ook voor 0,21cnt TLV 3 jaar vast. Netjes opgelost. Was dus echt maar heel tijdelijk zichtbaar op de site.
(21ct, niet 0,21ct ;) )

Dus even bellen en het zou geregeld moeten kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
Truus01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:53:
[...]

en @Ruvo
Het was even zoeken, maar ik lees net dat hier best wat mensen zijn die gebeld hebben met PP en 21ct voor een 3-jarig contract hebben gekregen.
Oa:

[...]

(21ct, niet 0,21ct ;) )

Ik heb het wel over een nieuw vast contract natuurlijk. Bij een model-contract gelden andere voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

inline EDIT: Ik heb er maar een mailtje aan gewaagd dat dit niet mag omdat ik te laat hierover geinformeerd ben. Ze mogen volgens de ACM dit tarief pas vanaf 6 Juli in laten gaan.
Benieuwd naar de reactie daarop....

In de tussentijd maar gaan zoeken naar een nieuwe leverancier :(
volgens mij pas 1 januari (indien modelcontract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp197
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 10:48
paQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:07:
[...]

volgens mij pas 1 januari (indien modelcontract)
Nee, in het modelcontract staat namelijk ook:
Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in
artikel 2.1 van deze contractvoorwaarden informeert Powerpeers je hierover persoonlijk en
tijdig voor de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het
bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar
een andere leverancier of een ander contract bij Powerpeers.
Dus ze mogen (mits ze op tijd je informeren) ook gewoon tussentijds wijzigen.

Juridisch wel vaag, want ze spreken hier over onvoorziene stijgingen, terwijl de TLV juist naar beneden gaat, dus dat is technisch niet een stijging :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

hp197 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:14:
[...]

Nee, in het modelcontract staat namelijk ook:

[...]

Dus ze mogen (mits ze op tijd je informeren) ook gewoon tussentijds wijzigen.

Juridisch wel vaag, want ze spreken hier over onvoorziene stijgingen, terwijl de TLV juist naar beneden gaat, dus dat is technisch niet een stijging :P
Nee hoor, dat is geval van onvoorziene omstandigheden. En die zijn er niet.
Anders heeft heel dat modelcontract geen functie meer, en is het een regulier variabel contract.

edit:

sowieso mag die voorwaarde m.i. niet zo geformuleerd worden.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html

Daar staat de tekst die alle leveranciers moeten volgen. Sleutelwoord "wijziging", en niet tariefstijging
Want nu kunnen ze pleiten: ja nee die 1 juli is alleen in geval van een stijging. Maar het daalt, dus dan geldt het niet

edit 2:
Binnen 10 dagen opzeggen zal ook geen stand houden. Je mag sowieso op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 05-06-2023 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:26:
[...]

naja... we kunnen intussen ook niet veel lager meer he, dus een logische volgende stap is stijging
Ik zet in op lager.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvo
[...]

en @Ruvo
Oa:

[...]

(21ct, niet 0,21ct ;) )

Ik heb (nog) geen reactie gezien van iemand waarbij dit ook gelukt is met een modelcontract. Maarja nooit geschoten altijd mis; morgen maar even bellen dat ze t/m januari 21 cent moeten hanteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Nee, dat geldt alleen voor de mensen die op 1 juni 's ochtends vroeg een contract afsloten waarbij de site 21 cent TLV liet zien. Even later was dat gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht handig om als clarificatie in de TS op te nemen: Waar in de volksmond gesproken wordt over een contract 1 jaar of 3 jaar, gaat het om:
- Een CONTRACT van onbepaalde tijd
- Een vastgezet TARIEF voor 1 of 3 jaar

Alle essentiele zaken die in je contract staan, blijven dus zo. Alleen de zaken die bij afsluiten al bedongen zijn als eindigend na 1 of 3 jaar (meestal alleen het tarief) kunnen wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
@hp197 @Ruvo @paQ

Ook hier deze email zojuist ontvangen en naar mijn idee zitten ze FOUT!
1-juli en 1-jan zijn de data bij een ingegaan contract, ze zijn gewoon te laat.

Gewoon een ENECO (Engie) ellende opstarten, ga ik ook doen.

Ik geef ze morgen een kans om het af te wenden, en wil een bevoegd persoon spreken, en wil het DUIDELIJK per email waaróm zij denken dat het zou mogen.
Dat gaat naar mijn rechtsbijstand indien ze niet omkeren.

Naar mijn idee heeft PAQ gelijk... ze zitten FOUT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppow
  • Laatst online: 09-06-2023
Ik heb net ook mail gehad van powerpeers dat de tlv naar 5ct gaat. Contract zou 2-7 ingaan. Ik heb nu nog een model contract van engie, en heb van hun nog niks gehoord over wijzigingen. Iemand een idee wat er gebeurd met de tlv bij engie vanaf 1-7 voor bestaande model contracten? Anders morgen even bellen met engie wat daar de tarieven voor mij worden per 1-7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hansieo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:46:
@hp197 @Ruvo @paQ

Ook hier deze email zojuist ontvangen en naar mijn idee zitten ze FOUT!
1-juli en 1-jan zijn de data bij een ingegaan contract, ze zijn gewoon te laat.
en de tekst in de voorwaarde mag niet

doe eens de complete teksten uit 2.1 en 2.2?

edit: hebbes
2.1 Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
• De tarieven voor de levering van elektriciteit behorende bij het Modelcontract voor 100%
Groene Stroom worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
Powerpeers kan de leveringstarieven en terugleververgoeding aanpassen per 1 januari en 1
juli van elk jaar.

• Bij onvoorziene wijzigingen in de markomstandigheden kan Powerpeers de
leveringstarieven en terugleververgoeding ook op andere momenten aanpassen.
Alstu :)
2.2 Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven tijdig kenbaar gemaakt op www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden. Bij tariefstijgingen word je tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd.
• Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze contractvoorwaarden informeert Powerpeers je hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij Powerpeers.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op de website www.powerpeers.nl op de voorwaarden en tarieven pagina.
dat is redelijk vuil spel en wijkt sowieso af van de door ACM vastgestelde voorwaarden
hier staat: bij een wijziging kijk je maar op onze website, en als het stijgt krijg je een berichtje. _/-\o_ 8)7

[ Voor 106% gewijzigd door paQ op 05-06-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

RamonV schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:08:
Innova biedt via Independer 1-jarige losse stroomcontracten aan met € 195 cashback en een TLV van € 0,08470 per kWh. Niet een erg hoge TLV maar wanneer je niet al te veel teruglevert kan het rendabel zijn gezien de concurrentie die ook niet veel hoger zit.

Ik lever 1.600 kWh terug op jaarbasis, die € 195 cashback geeft mij dus min of meer een TLV van € 0,206575 (€195/1600kWh + TLV zoals hierboven genoemd).

Niet gek, de slechte beoordeling van Innova daargelaten... Ik denk er nog even over na :)

Edit: ander voordeel: mocht je gedurende de komende 12 maanden minder gaan terugleveren, bijvoorbeeld door de aankoop van een airco, heb je het voordeel dat de cashback vast staat en je minder mist aan TLV dan wanneer je alles zou moeten hebben van een hoge TLV.

Overigens is de cashback hoger bij hoger verbruik. Nu ik 3000 kWh verbruik invul ipv 2300 kWh met dezelfde 3900 kWh opwek krijg ik € 270 cashback en zou ik onder de streep goedkoper uit zijn :+
En als je negatief verbruik hebt, is er dan negatieve cashback?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

Sport_Life schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:50:
[...]

En als je negatief verbruik hebt, is er dan negatieve cashback?
Ik wacht ook gespannen op de eerste uitwerkingen van het toepassen van deze regels

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Joppow schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:48:
Ik heb net ook mail gehad van powerpeers dat de tlv naar 5ct gaat. Contract zou 2-7 ingaan. Ik heb nu nog een model contract van engie, en heb van hun nog niks gehoord over wijzigingen. Iemand een idee wat er gebeurd met de tlv bij engie vanaf 1-7 voor bestaande model contracten? Anders morgen even bellen met engie wat daar de tarieven voor mij worden per 1-7.
Zie het Engie-topic. Veel mensen die Engie modelcontract of Engie Open al in 2022 (of eerder) afgesloten hadden, hebben ruim 22 cent tlv gekregen vanaf 1 juli als ze hun overeenkomst door laten lopen. Ikzelf heb ook Engie Open. Ik zou inderdaad wel even bevestiging vragen van dat tarief per chat of telefoon.
Pagina: 1 ... 157 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2