• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:52
Ik kijk het nog even aan maar begint erop te lijken dat Engie wederom de betere keus gaat zijn straks. Ik ga begin februari de mogelijkheden bekijken.

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01 18:55
Hallo allemaal,

Ik ben me ook aan het verdiepen in welke leverancier nu de beste terugleververgoeding geeft.
Momenteel zit ik nog op dynamisch bij ANWB.
Echter krijgen we ergens in maart zonnepanelen, waarbij we waarschijnlijk meer opwekken dan verbruik (schatting is verbruik 5000kwh en opwek rond de 5300)...

Ik lees veel over energie van ONS..
Zie verschillende tarieven voorbij komen maar op hun website staat heel duidelijk :

Dus dat zou voor enkeltarief dan toch betekenen dat de terugleververgoeding is:
0,46 +0,12= 0,58 cent....??
Of snap ik het niet goed?

Verder zie ik ook discussie of ze nu wel of niet de terugleververgoeding mogen aanpassen....Met alles wat er nu gezegd is zou dat dus gewoon betekenen dat ze het toch altijd wel kunnen aanpassen want ze lullen toch wel alles recht wat krom is...

En wat zijn dan nog goede alternatieve opties?
Nu met dynamisch betaal ik eigenlijk heel erg weinig...maarja in de zomer met veel opwek wat teruggeleverd wordt zou het zomaar kunnen dat ik daar niet veel mee opschiet (hoewel afgelopen zomer de marktprijzen vaak overdag ook hoog waren, maar dat is moeilijk te voorspellen en toen was er natuurlijk ook veel paniek in energieland).

Alle adviezen hierin zijn voor me erg welkom!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:12
Sannietje1985 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:57:
Hallo allemaal,

Ik ben me ook aan het verdiepen in welke leverancier nu de beste terugleververgoeding geeft.
Echter krijgen we ergens in maart zonnepanelen, waarbij we waarschijnlijk meer opwekken dan verbruik (schatting is verbruik 5000kwh en opwek rond de 5300)...

Zie verschillende tarieven voorbij komen maar op hun website staat heel duidelijk :

[Afbeelding]

Verder zie ik ook discussie of ze nu wel of niet de terugleververgoeding mogen aanpassen....Met alles wat er nu gezegd is zou dat dus gewoon betekenen dat ze het toch altijd wel kunnen aanpassen want ze lullen toch wel alles recht wat krom is...

Nu met dynamisch betaal ik eigenlijk heel erg weinig...maarja in de zomer met veel opwek wat teruggeleverd wordt zou het zomaar kunnen dat ik daar niet veel mee opschiet (hoewel afgelopen zomer de marktprijzen vaak overdag ook hoog waren, maar dat is moeilijk te voorspellen en toen was er natuurlijk ook veel paniek in energieland).

Is het dan wel handig/verstandig/nuttig om een e-boer te vinden met hoge TLV. Je verwacht 300 kWh terug te gaan leveren. Laten we zeggen tegen € 0,46. Dan heb je het over € 138 op jaarbasis. Dus € 11,50 per maand 8)7

PVOutput

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:11
Sannietje1985 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:57:
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

Als je een overschot hebt, zoals jij stelt én zolang we nog goed salderen/eigen stroom verbruiken, dan hoef je alleen nog maar te letten op de terugleververgoeding. Die is hoog bij Engie. Bij VanOns gaat het volgens bronnen in dit topic op 1 maart flink zakken. Voor 300 kWh per jaar is het verder niet heel spannend, dat is tientjes werk op jaarbasis. Je kunt bij Engie gaan zitten. Variabel is volgens mij het minst gunstig voor terugleveren, maar daar heb ik mij verder nog niet in verdiept.

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-01 16:04
ybos schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:43:
Ik kijk het nog even aan maar begint erop te lijken dat Engie wederom de betere keus gaat zijn straks. Ik ga begin februari de mogelijkheden bekijken.
Ik heb deze week de knoop doorgehakt en gekozen voor Engie. Modelcontract (telefonisch) afgesloten op basis van dubbel tarief per 8 maart. Volgens mij salderen ze per telwerk, maar dan nog was het voordeliger om niet te kiezen voor enkeltarief.

De dame aan de lijn moest ik eerst wel overtuigen van het feit dat zij een modelcontract met me kon afsluiten. dat was even volhouden, maar toen informeerde ze even intern en nadat ze was bijgepraat kon het wel.

Waarom een modelcontract i.p.v. een variabel contract? Dan wordt je volgens de voorwaarden in ieder geval 30 dagen vooraf geïnformeerd wanneer tarieven wijzigen, bij variabel schijnt dit ook achteraf te kunnen. Hoe dan ook durf ik nog steeds geen vergif op in te nemen. We zullen zien hoe het uitpakt dit jaar!

[Voor 10% gewijzigd door DeWâl op 20-01-2023 13:29. Reden: verkeerde tarieven]

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:48
RobWest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Is het dan wel handig/verstandig/nuttig om een e-boer te vinden met hoge TLV. Je verwacht 300 kWh terug te gaan leveren. Laten we zeggen tegen € 0,46. Dan heb je het over € 138 op jaarbasis. Dus € 11,50 per maand 8)7
Eens. Bovendien, als de verwachting niet uitkomt dan wordt het misschien fors bijbetalen, afhankelijk van de levertarieven. Prijsplafond helpt dit jaar, maar volgend jaar is dat weer voorbij.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:44
DeWâl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Ik heb deze week de knoop doorgehakt en gekozen voor Engie. Modelcontract (telefonisch) afgesloten op basis van dubbel tarief per 8 maart. Volgens mij salderen ze per telwerk, maar dan nog was het voordeliger om niet te kiezen voor enkeltarief.

[Afbeelding]

De dame aan de lijn moest ik eerst wel overtuigen van het feit dat zij een modelcontract met me kon afsluiten. dat was even volhouden, maar toen informeerde ze even intern en nadat ze was bijgepraat kon het wel.

Waarom een modelcontract i.p.v. een variabel contract? Dan wordt je volgens de voorwaarden in ieder geval 30 dagen vooraf geïnformeerd wanneer tarieven wijzigen, bij variabel schijnt dit ook achteraf te kunnen. Hoe dan ook durf ik nog steeds geen vergif op in te nemen. We zullen zien hoe het uitpakt dit jaar!
+ de tarieven staan een halfjaar vast, toch? Of niet?

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

• DeWâl
V-8 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:43:
[...]

+ de tarieven staan een halfjaar vast, toch? Of niet?
Onder voorbehoud uiteraard! 8)
Maar ik vaar op de ervaringen van enkele Tweakers die hier gemeld hebben dat Engie zich netjes houdt aan de half jaar afspraken.
Misschien zijn ze in 2023 wel de "Eneco van het jaar"..

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:27
DeWâl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

Heb je bij Engie aangegeven dat je netto ging terugleveren? Deze tarieven geven ze namelijk alleen voor gebruikers die niet netto terugleveren. Doe je dat wel, dan gaat het naar 31 eurocent (hoog) en 30 eurocent (dal).

Tijdens kantooruren kun je hier terecht: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/

• DeWâl
rumour93 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Heb je bij Engie aangegeven dat je netto ging terugleveren? Deze tarieven geven ze namelijk alleen voor gebruikers die niet netto terugleveren. Doe je dat wel, dan gaat het naar 31 eurocent (hoog) en 30 eurocent (dal).

Tijdens kantooruren kun je hier terecht: https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
jazeker, maar de tarieven die ik deelde zijn incl BTW en heffingen. Hier uitgesplitst:

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:05
Voor Eneco klanten:
Aan de slag geweest met Eneco, ik heb vast kontrakt, vergoeding van terugleveren zou volgens klantenservice naar €0,09 zijn “bijgesteld”, nu na kontakt houden ze de vergoeding aan gedurende de hele kontrakt duur zoals afgesproken bij aanvang kontrakt.

• jmachiels
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:31
[...]

Ik verhuis binnenkort ook naar een huis waar we netto terug gaan leveren. Als je hogere tlv krijgt als je niet netto teruglevert (tenminste, dat zo invult) krijg je dan niet het hogere tarief als je toch netto blijkt terug te leveren?

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:16
Martin7182 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Eens. Bovendien, als de verwachting niet uitkomt dan wordt het misschien fors bijbetalen, afhankelijk van de levertarieven. Prijsplafond helpt dit jaar, maar volgend jaar is dat weer voorbij.
Dat dacht ik ook! En wat als je zonnepanelen installatie een tijdje niet goed werkt en je kan niet snel geholpen worden!? Dan ben je de sjaak...

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:10
[...]

Om precies te zijn:
Hoog € 0,31213
Laag € 0,25202
en
Enkel €0,28256

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:10
jmachiels schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Ik verhuis binnenkort ook naar een huis waar we netto terug gaan leveren. Als je hogere tlv krijgt als je niet netto teruglevert (tenminste, dat zo invult) krijg je dan niet het hogere tarief als je toch netto blijkt terug te leveren?
Nee, na saldering ontvang je voor teruggeleverde kWh het bedrag excl. BTW & overheidsheffingen

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:48
[...]

Je bedoelt tarieven die bij salderen gebruikt worden (bij wet zijn die hetzelfde als wat je betaalt, inclusief heffingen). De Engie-app laat dit als "teruglevertarief" zien, maar als je de box openklapt dan zie je het echte teruglevertarief wat gewoon de kale stroomprijs is.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:45
DeWâl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Onder voorbehoud uiteraard! 8)
Maar ik vaar op de ervaringen van enkele Tweakers die hier gemeld hebben dat Engie zich netjes houdt aan de half jaar afspraken.
Misschien zijn ze in 2023 wel de "Eneco van het jaar"..
na de schaal van:
Richter (aardschokken)
Beaufort (wind snelheid)
Putin (BLUNDERS)

nu dus ook de schaal van ENECO ? ...

• jobr
  • Laatst online: 10:20
Dat sinds kort ook weer buiten kantooruren.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:15
[...]

Op die pagina staat:
Terugleververgoeding

Je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd waarvan de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden.
Ik dacht juist dat de tarieven bij een modelcontract niet maandelijks wijzigen?

• DeWâl
c-nan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Op die pagina staat:

[...]

Ik dacht juist dat de tarieven bij een modelcontract niet maandelijks wijzigen?

Dit heb ik via de mail ontvangen.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:32
Wij zijn per december overgestapt op dynamische gas en elektra, waarbij we elektra afnemen van Tibber.
Normaliter namen we 2500kwh af per jaar en 900m3 gas.

Nu gaan we vanaf gister koken op inductie, dus vermoedelijk gaan we richting de 3000-3500kwh per jaar.

Nu hebben we een offerte liggen van 10 zonnepanelen voor 5300 euro (410wp per paneel).

Nu zitten we alleen in dubio, wat we moeten doen met ons elektra contract.

Is het aan te raden om te switchen naar eenl
leverancier met veel terugleververgoeding en is per definitie bij iedereen het salderen hetzelfden(per jaar ipv per maand?)
Wat zijn dingen waar we rekening mee moeten houden om het meeste uit onze investeren te halen?

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:43
mxmemx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:41:
[…]Is het aan te raden om te switchen naar eenl
leverancier met veel terugleververgoeding en is per definitie bij iedereen het salderen hetzelfden(per jaar ipv per maand?)
Wat zijn dingen waar we rekening mee moeten houden om het meeste uit onze investeren te halen?
Als je het mij zou vragen dan zou ik adviseren om eerst even niets te doen. De vraag is of je netto gaat terugleveren. 410*10*0,9= 3690 kWh. Komen de 10 panelen pal op het zuiden? Je doet nu aannames, ik zou eerst gaan meten en zien wat de werkelijke waarden worden. Je kunt altijd nog een eventueel overschot opstoken om gas te besparen.

• mxmemx
Martin123t schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Als je het mij zou vragen dan zou ik adviseren om eerst even niets te doen. De vraag is of je netto gaat terugleveren. 410*10*0,9= 3690 kWh. Komen de 10 panelen pal op het zuiden? Je doet nu aannames, ik zou eerst gaan meten en zien wat de werkelijke waarden worden. Je kunt altijd nog een eventueel overschot opstoken om gas te besparen.
Niets doen als in gewoon bij tibber blijven en even zien hoe of wat het verloop is in gebruik en teruglevering? Panelen kunnen pas eind feb geplaatst worden ook, ik wil het liefst 0 op de meter komen met elektra en dan ben ik tevreden.

Verder komen 4 panelen op oost zuid en 6 panelen op het westen

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:21
mxmemx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:41:

Nu gaan we vanaf gister koken op inductie, dus vermoedelijk gaan we richting de 3000-3500kwh per jaar.

Nu hebben we een offerte liggen van 10 zonnepanelen voor 5300 euro (410wp per paneel).

Nu zitten we alleen in dubio, wat we moeten doen met ons elektra contract.

Is het aan te raden om te switchen naar eenl
Het aantal wattpiek zegt niet zoveel. Hoeveel kWh verwacht je aan opbrengst per jaar?
Hou er rekening mee dat sommige installateurs hier heel optimistische berekeningen voor hanteren.
Met 4100wp ga je (met normale zomers) alleen bij pal zuid en weinig/geen schaduw structureel meer opwekken dan die 3500 die je verwacht te gaan verbruiken.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

de Peer

under peer review

mxmemx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Niets doen als in gewoon bij tibber blijven en even zien hoe of wat het verloop is in gebruik en teruglevering? Panelen kunnen pas eind feb geplaatst worden ook, ik wil het liefst 0 op de meter komen met elektra en dan ben ik tevreden.

Verder komen 4 panelen op oost zuid en 6 panelen op het westen
Nul op de meter is een achterhaald concept. Dat was leuk in 2014.

Bij dynamische tarieven heb je er niets aan. En straks na 2025 ook niet meer bij reguliere aanbieders (ivm mogelijke afbouw salderingsregeling).

Jaarverbruik is arbitrair gekozen. Straks gaat het om realtime opwek en verbruik, of misschien salderen per kwartier.

Daarom adviseren we hier op tweakers al een jaar of 5 om je dak maximaal vol te leggen. Alleen dan ben je op de toekomst voorbereid.

Je vraag. Als je na saldering nog veel moet inkopen zou ik voor dynamisch gaan. Wek je even veel op als je verbruik, dan naar een reguliere aanbieder zodat je kunt salderen op jaarbasis.

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-01-2023 15:56]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:21
de Peer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Ik heb inmiddels de indruk dat -zeker hier op Tweakers- ze dan bedoelen dat ze geen energiekosten meer hebben.
M.a.w. dat ze door een eenmalige investering jarenlang kostenloos zijn voor energieverbruik. Dat lukt nog even met de salderingsregeling. Maar dat gaat nu echt snel aflopen.

• de Peer

de Peer

under peer review

KMvrtr schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Ik heb inmiddels de indruk dat -zeker hier op Tweakers- ze dan bedoelen dat ze geen energiekosten meer hebben.
M.a.w. dat ze door een eenmalige investering jarenlang kostenloos zijn voor energieverbruik. Dat lukt nog even met de salderingsregeling. Maar dat gaat nu echt snel aflopen.
Ja precies. Nul op de meter is nu (vaak, maar niet altijd) nog nul-in-de-portemonnee. Binnenkort helemaal niet meer.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:09
Het wordt toch zo dat je een percentage van je teruglevering mag salderen? In dat geval duurt het met het huidige voorstel nog wel even voordat je er iets van merkt, mits je maar veel meer opwekt dan verbruikt.

Ik heb een behoorlijk overschot en verwacht zelf pas in 2031 last van de afschaffing van de salderingsregeling te krijgen

[Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-01-2023 16:19]

• de Peer

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:18:
Het wordt toch zo dat je een percentage van je teruglevering mag salderen? In dat geval duurt het met het huidige voorstel nog wel even voordat je er iets van merkt, mits je maar veel meer opwekt dan verbruikt.

Ik heb een behoorlijk overschot en verwacht zelf pas in 2031 last van de afschaffing van de salderingsregeling te krijgen
Ik hoop ook dat het zo werkt, maar het is nog niet duidelijk of men dit echt zo bedoelt of dat ze door hun woordkeuze de verkeerde suggestie hebben gewekt. Ook kan dat natuurlijk nog rechtgezet worden als de wet echt van kracht wordt straks (ooit?).

• mxmemx
de Peer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Bij dynamische tarieven heb je er niets aan. En straks na 2025 ook niet meer bij reguliere aanbieders (ivm mogelijke afbouw salderingsregeling).

Jaarverbruik is arbitrair gekozen. Straks gaat het om realtime opwek en verbruik, of misschien salderen per kwartier.

Daarom adviseren we hier op tweakers al een jaar of 5 om je dak maximaal vol te leggen. Alleen dan ben je op de toekomst voorbereid.

Je vraag. Als je na saldering nog veel moet inkopen zou ik voor dynamisch gaan. Wek je even veel op als je verbruik, dan naar een reguliere aanbieder zodat je kunt salderen op jaarbasis.
Oke, dan kan ik voornnu uitgaan vanndie 10 panelen en even aankijken wat de opbrengst is. En dan kijken wat ik verbruik tov mn opbrengst.
Ik heb gelukkig 0 last van schaduw, ik begreep dat ik rekening moet houden met 80% opbrengst dus met 4100wp zou ik volgens hem rond de verbruik = oplevering komen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:35
de Peer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Ik hoop ook dat het zo werkt, maar het is nog niet duidelijk of men dit echt zo bedoelt of dat ze door hun woordkeuze de verkeerde suggestie hebben gewekt. Ook kan dat natuurlijk nog rechtgezet worden als de wet echt van kracht wordt straks (ooit?).
Ik ben bang dat er gewoon wordt gekeken naar de teller voor levering en dáárvan dan nog een x percentage van mag worden gesaldeerd.
Dan wordt elk verbruik uit het net weer langzamerhand belast door de overheid, wat de bedoeling uiteindelijk gewoon is.
Alleen de vraag wat men gaat doen met de terugleververgoeding, want hier kunnen energieleveranciers straks toch flink (mis)bruik van maken, iets wat níet de bedoeling is maar wel mogelijk is en nog een concrete oplossing vraagt.
Punt is en blijft wel dat de overheid uiteindelijk alles wil belasten zoals ze dat voorheen ook deed en het gratis rijden met Tesla's, cashen met zonnepanelen e.d. aan zijn einde lijkt te komen.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:06
Als ik jou was, maar ik kan natuurlijk niet op je dak en zeker niet in je portemonnee kijken, zou ik met de panelen leverancier proberen af te spreken dat hij er ook 12 of meer op mag leggen als het past. De extra kosten zijn vaak minder hoog dan de kosten voor uitbreiding later en daarnaast: er zal alleen maar meer stroom verbruikt gaan worden in de toekomst, als ook verwarming, mobiliteit, etc dmv stroom wordt aangedreven....

Maar nogmaals: ik kan noch de bovenkant van je dak noch de binnenkant van je portemonnee zien.
mxmemx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Oke, dan kan ik voornnu uitgaan vanndie 10 panelen en even aankijken wat de opbrengst is. En dan kijken wat ik verbruik tov mn opbrengst.
Ik heb gelukkig 0 last van schaduw, ik begreep dat ik rekening moet houden met 80% opbrengst dus met 4100wp zou ik volgens hem rond de verbruik = oplevering komen.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:01
@mxmemx Ik hoop de je panelen snel liggen. Probeer er vooral zoveel als mogelijk te leggen. Je verbruik gaat toch wel omhoog. Als je info wilt over salderen, de afbouw ervan of dynamische tarieven dan zijn daar ook topics voor op Tweakers. Mocht aan het einde van het jaar blijken dat je flinke overcapaciteit hebt dan weet je ons hier vast weer te vinden.

Zullen wij het dan weer gaan hebben over terugleververgoedingen?

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01 18:55
flashboarder schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Dat dacht ik ook! En wat als je zonnepanelen installatie een tijdje niet goed werkt en je kan niet snel geholpen worden!? Dan ben je de sjaak...
Uiteraard had ik rekening gehouden met mijn schatting en ben ik hiermee aan de vorozichtige kant gaan zitten, zowel qua verbruik als qua opwek...dus dat lijkt me niet echt een probleem.

Ik ga er uiteraard vanuit dat de installatie gewoon zijn werk doet,en dat kan ik monitoren.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
denneappel schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:41:
Zullen wij het dan weer gaan hebben over terugleververgoedingen?
Precies, als we ook rekening moeten gaan houden met het uitkiezen van een leverancier wanneer panelen niet goed geïnstalleerd worden, krijg je een hele moeilijke excel.

Momenteel is Engie dus de enige met een redelijke TLV en weten we dus dat Van Ons dit omlaag gaat schroeven?
Ik ga vandaag bellen voor een ‘modelcontract’. Als ik bij Engie vanuit de chatbot klik op vast contract voor een jaar, kom ik toch uit op de flexibele pagina waar staat dat ze elke maand kunnen wijzigen. Ook heb ik sowieso maandelijkse kosten van 10 euro per maand terwijl ik netto 2000 tot 3000 kwh teruglever na een jaar.
In een ander huis zat ik bij Energieflex en dat heeft geld gekost. Ik hou niet van elke maand meer betalen en dat dan aan het einde van de rit weer terugkrijgen (al is het hier wel weinig).
Is is mijn situatie Engie nog steeds de beste (en ook de grootste partij?). Vanwege faillisement wil ik bij een grote partij (zit nu bij Eneco).

• rumour93
Krilo_89 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:45:
[...]

Precies, als we ook rekening moeten gaan houden met het uitkiezen van een leverancier wanneer panelen niet goed geïnstalleerd worden, krijg je een hele moeilijke excel.

Momenteel is Engie dus de enige met een redelijke TLV en weten we dus dat Van Ons dit omlaag gaat schroeven?
Ik ga vandaag bellen voor een ‘modelcontract’. Als ik bij Engie vanuit de chatbot klik op vast contract voor een jaar, kom ik toch uit op de flexibele pagina waar staat dat ze elke maand kunnen wijzigen. Ook heb ik sowieso maandelijkse kosten van 10 euro per maand terwijl ik netto 2000 tot 3000 kwh teruglever na een jaar.
In een ander huis zat ik bij Energieflex en dat heeft geld gekost. Ik hou niet van elke maand meer betalen en dat dan aan het einde van de rit weer terugkrijgen (al is het hier wel weinig).
Is is mijn situatie Engie nog steeds de beste (en ook de grootste partij?). Vanwege faillisement wil ik bij een grote partij (zit nu bij Eneco).
Vandaag heeft Van Ons strategisch overleg en gaat waarschijnlijk hun TLV voor alle contracten met 50% naar beneden. Engie staat dan op nr 1.

Aanvragen modelcontract: https://www.engie.nl/energie/modelcontract. Scroll naar beneden naar het kader "Meer informatie over ons modelcontract?" om het aan te vragen. Anders zit je op het Flexibele contract aanvragen gedeelte.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

rumour93 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Vandaag heeft Van Ons strategisch overleg en gaat waarschijnlijk hun TLV voor alle contracten met 50% naar beneden. Engie staat dan op nr 1.

Aanvragen modelcontract: https://www.engie.nl/energie/modelcontract. Scroll naar beneden naar het kader "Meer informatie over ons modelcontract?" om het aan te vragen. Anders zit je op het Flexibele contract aanvragen gedeelte.
Verwacht men niet dat alle hoge TLV's omlaag gaan? Andere aanbieders hebben dat immers ook gewoon tussentijds gedaan vorig jaar. Een TLV hoger dan het prijsplafond is wel erg ludiek momenteel.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• RobWest
JDx schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Verwacht men niet dat alle hoge TLV's omlaag gaan? Andere aanbieders hebben dat immers ook gewoon tussentijds gedaan vorig jaar. Een TLV hoger dan het prijsplafond is wel erg ludiek momenteel.
TLV en prijsplafond staan los van elkaar. Het verschil tussen het tarief en het prijsplafond wordt door de overheidconsument betaald aan de e-boer.

PVOutput

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:17:
[...]

TLV en prijsplafond staan los van elkaar. Het verschil tussen het tarief en het prijsplafond wordt door de overheidconsument betaald aan de e-boer.
Dat boeit toch verder niet, stroom voor 40 cent van het net halen en terugleveren voor 60 cent blijft ludiek.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• RobWest
JDx schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Dat boeit toch verder niet, stroom voor 40 cent van het net halen en terugleveren voor 60 cent blijft ludiek.
Alles boven de 2900 kWh betaal je wel het normale tarief. En trouwens, als je in de TLV zone zit dan heb je niets meer te maken met het prijsplafond.

En sowieso alles wat Jetten&Co verzinnen is ludiek 8)7

[Voor 11% gewijzigd door RobWest op 24-01-2023 09:23]

PVOutput

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 19:21
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:20:
[...]

... En trouwens, als je in de TLV zone zit dan heb je niets meer te maken met het prijsplafond.
Geldt niet met een SAP

• de Peer

de Peer

under peer review

Wel als je teruglevert op PAP en verbruikt op SAP ;) .
Dan is het prijsplafond ook niet relevant, want je kunt er via een SAP geen gebruik van maken.

• bmoorman
de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Wel als je teruglevert op PAP en verbruikt op SAP ;) .
Dan is het prijsplafond ook niet relevant, want je kunt er via een SAP geen gebruik van maken.
Beste is om op PAP stroom af te nemen à 40 cent op leveringscontract en op SAP terug te leveren à 90 cent op bijvoorbeeld innova contract. Wie dat voor elkaar heeft krijgt zo door prijsplafond een (hoe noemen ze dat?) een extra 'ruggensteuntje'. _/-\o_

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:00
rumour93 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Ben benieuwd! Vanons gaat bij mij binnenkort in. Ik blijf voor nu wel even zitten, totdat de overproductie gaat beginnen. Dan even kijken waar we het best terecht kunnen!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:32
Hopelijk mag ik hem in dit topic stellen, maar:

Begin maart loopt mijn energiecontract van Engie af (jaarcontract, oplevering was maart 2022, aardwarmtepomp Alpha Innotec, 16 zonnepanelen a 325, N.O.M. ). Teruglevering was €0,74 per KWH, waardoor ik best wel wat terug krijg.

Iemand een goed aanbod voor nu of een topdeal gezien die ik mogelijk heb gemist? Tips mbt hoe je geschatte verbruik in te vullen bij vergelijkingssites (verbruik inclusief teruglevering of exclusief)?

Alvast veel dank!

• RobWest
Bteq schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:17:
Hopelijk mag ik hem in dit topic stellen, maar:

Begin maart loopt mijn energiecontract van Engie af (jaarcontract, oplevering was maart 2022, aardwarmtepomp Alpha Innotec, 16 zonnepanelen a 325, N.O.M. ). Teruglevering was €0,74 per KWH, waardoor ik best wel wat terug krijg.

Iemand een goed aanbod voor nu of een topdeal gezien die ik mogelijk heb gemist? Tips mbt hoe je geschatte verbruik in te vullen bij vergelijkingssites (verbruik inclusief teruglevering of exclusief)?

Alvast veel dank!
Wat was je verbruik afgelopen jaar en hoeveel je opwek?

PVOutput

• Bteq
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Wat was je verbruik afgelopen jaar en hoeveel je opwek?

Zat vorig jaar op 6 Megawatt teruglevering vanaf maart ongeveer. Verbruik in € kan ik vooral handig inzien per dag. Maar het eerste jaar was dus prima wat betreft teruglevertarief, alleen naja op zoek dus wat ik het beste vanaf maart kan pakken qua aanbieder. Ik wacht ook nog even op het aanbod van Engie. Ik betaal nu €10,- per maand en krijg volgens de app €1700,- terug ongeveer.

[Voor 16% gewijzigd door Bteq op 24-01-2023 10:45]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:56

paulv1973

16.730Wattpiek

bmoorman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Beste is om op PAP stroom af te nemen à 40 cent op leveringscontract en op SAP terug te leveren à 90 cent op bijvoorbeeld innova contract. Wie dat voor elkaar heeft krijgt zo door prijsplafond een (hoe noemen ze dat?) een extra 'ruggensteuntje'. _/-\o_
Als je al een leveringscontract hebt van 40cent op je PAP heb je toch niks meer aan je energieplafond!?
Dan zit je al onder het plafond qua leveringskosten.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Klopt, maar dan had je wel je SAP al moeten hebben toen je gedurende 2 dagen in 2022 dat geweldige Innova contract kon afsluiten.
Ik had toen nog geen SAP, en nu is het dus belangrijk om dat innovacontract te behouden, zelfs als die op de PAP zit.
bovendien levert Innova niet via SAP dacht ik.
dat prijsplafond heb ik toch niet nodig, want ik blijft met dynamische tarieven sowieso onder de plafondprijzen.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-01-2023 10:56]

• de Peer

de Peer

under peer review

paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Als je al een leveringscontract hebt van 40cent op je PAP heb je toch niks meer aan je energieplafond!?
Dan zit je al onder het plafond qua leveringskosten.
hij bedoelt 40 cent dankzij het plafond. dan maak je er dus volop gebruik van.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:
[...]

hij bedoelt 40 cent dankzij het plafond. dan maak je er dus volop gebruik van.
Budget Energie biedt toch al contracten aan van 39 cent...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• de Peer

de Peer

under peer review

paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Budget Energie biedt toch al contracten aan van 39 cent...
Klopt (op dit moment, wie weet voor hoe lang...), maar daar ging het even niet over.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-01-2023 10:58]

• bmoorman
de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Klopt, maar dan had je wel je SAP al moeten hebben toen je gedurende 2 dagen in 2022 dat geweldige Innova contract kon afsluiten.
Ik had toen nog geen SAP, en nu is het dus belangrijk om dat innovacontract te behouden, zelfs als die op de PAP zit.
bovendien levert Innova niet via SAP dacht ik.
dat prijsplafond heb ik toch niet nodig, want ik blijft met dynamische tarieven sowieso onder de plafondprijzen.
Dan zit jij nog beter dan de 40c/90c verhouding! Zorg dat je niet 'per ongeluk' saldeert in eet op je kapitaal.
Bij komt een 2de aansluiting over 2 maanden net iets te laat. Maar kan ik kan misschien nog wat verbruikers overhevelen naar het minder gunstige Engie contract op mijn 2de aansluiting en daar nog gebruik maken van het prijsplafond

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Dan zit jij nog beter dan de 40c/90c verhouding! Zorg dat je niet 'per ongeluk' saldeert in eet op je kapitaal.
Bij komt een 2de aansluiting over 2 maanden net iets te laat. Maar kan ik kan misschien nog wat verbruikers overhevelen naar het minder gunstige Engie contract op mijn 2de aansluiting en daar nog gebruik maken van het prijsplafond
Klopt, zo min mogelijk salderen inderdaad = maximale winst.

• Playa del C.
de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Klopt, zo min mogelijk salderen inderdaad = maximale winst.
Bij Engie zit ik op 46 cent tlv. Dat is niet zo gek veel anders dan het prijsplafond. Maar inderdaad, zo weinig mogelijk salderen ...

Echter voor de mensen die verwachten dat Engie de tlv dan wel kan verlagen. Zij, de leveranciers, vangen via ons+overheid gewoon het volle bedrag. Bij Engie is dat iets van 70 cent. Mijn 46 cent is het kale tarief. Engie maakt dan dus geen winst of verlies op mijn geleverde kWh en dat is denk ik precies zoals het moet zijn. Als Engie dat vasthoudt, krijgen ze op termijn heel wat nieuwe klanten.
Dat lijkt mij een betere strategie dan Eneco vorig jaar deed. Veel werk van nieuwe klanten aansluiten, die ze daarna rijkelijk moesten betalen voor de overproductie en die daarna vrijwel allemaal weer zijn vertrokken na die enorme keldering van de tlv naar 9 cent. Engie zou vrij dom bezig zijn als ze nu een Enecootje zouden gaan doen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hoeveel mensen zouden zo een contract van Innova hebben a 91cent?
En ook United consumers heeft een tijdje 90+ cent contracten uitgestrooid...

• de Peer

de Peer

under peer review

paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:40:
een paar honderd schat ik... (innova, contract was maar 36-48u af te sluiten).

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-01-2023 11:42]

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:04
de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:41:
[...]

een paar honderd schat ik... (innova, contract was maar 36-48u af te sluiten).
UC had echter geen jaarcontracten in de aanbieding, bij mijn weten alleen Innova. En ik ben één van de "gelukkigen", met ca. 6.000 kWh terugleveren :)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

GeeH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:49:
[...]

UC had echter geen jaarcontracten in de aanbieding, bij mijn weten alleen Innova. En ik ben één van de "gelukkigen", met ca. 6.000 kWh terugleveren :)
Innova idd jaarcontract. Heel ongewoon. Maar wel lekker... O-)

• RobWest
Bteq schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zat vorig jaar op 6 Megawatt teruglevering vanaf maart ongeveer. Verbruik in € kan ik vooral handig inzien per dag. Maar het eerste jaar was dus prima wat betreft teruglevertarief, alleen naja op zoek dus wat ik het beste vanaf maart kan pakken qua aanbieder. Ik wacht ook nog even op het aanbod van Engie. Ik betaal nu €10,- per maand en krijg volgens de app €1700,- terug ongeveer.
Je toont een maandoverzicht, maar als je niet veel meer opwekt dan verbruikt dan heeft het niet zo veel zin om naar een hoge TLV te zoeken.

PVOutput

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

UC had inderdaad 'variabel met prijswijzigingen op 1januari en 1juli', met ingangsdatum 1-1-2023 is mijn eerste wijziging dus (klopt af) 1-7-2023 en heb ik in ieder geval ~55% van m'n jaarlijkse opwek voor de hoofdprijs (0.89/kwh) kunnen terugleveren.

• Bteq
RobWest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Je toont een maandoverzicht, maar als je niet veel meer opwekt dan verbruikt dan heeft het niet zo veel zin om naar een hoge TLV te zoeken.
Op de eerste foto onderaan zie je een jaaroverzicht in de tabel, maar ik hen ook een jaaroverzicht gevonden in een gebruiksgrafiek (dus nog niet de eindafrekening) en daar zie ik:

-2846KWH.

Voorbeeldje van een maand, maar over het jaar 2022 dus - 2846KWH.

[Voor 18% gewijzigd door Bteq op 24-01-2023 12:15]

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:15
[...]

Tijd van appeltaarten komt er weer aan :p

• denneappel
Ik wil even een gedachte met jullie delen :)

Volgens mij mag iedereen gebruik maken van het prijsplafond ook als je op jaarbasis meer terug levert.

Met een TLV lager dan €0,40/kWh is onderstaande idee sowieso niet interessant.

Met een TLV hoger dan €0,40/kWh kan het interessant zijn om je (PV) oogst aan het einde van de zomer te verkopen en in de laatste maanden van dit jaar gebruik te maken van het prijsplafond. Je verkoopt je stroom dan eerst tegen hoog tarief en kunt daarna (iets) voordeliger weer inkopen.

Het prijsplafond wordt toegepast bij het overstappen naar een andere energieleverancier, bij een jaarnota en op 31 december.

Er is een verdeling gemaakt per maand. Hieronder de (voor ons interessante) laatste maanden van het jaar.
- Oktober 266 kWh
- November 306 kWh
- December 356 kWh

Dus een energiecontract dat actief is vanaf 1 oktober heeft recht op 266 + 306 + 356 = 928 kWh aankopen tegen een prijs van €0,40/kWh.

Stel je TLV is €0,70/kWh dan zou je in dit voorbeeld 928 kWh * (0,70 - 0,40) = €278,40 voordeliger uit kunnen zijn als je netto 928kWh importeert tussen 1 oktober en 31 december.

De situatie verschilt natuurlijk voor iedereen. Het voordeel wordt groter bij een hoge TLV en als het loont om eerder te switchen vanwege gebruik. Vaak door een kleinere PV setup of warmtepomp / EV. In theorie zou iemand die niet netto terugleverd hier zelfs een voordeel uit kunnen halen.

• Ep Woody
  • Laatst online: 12:56
mathijshooi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Tijd van appeltaarten komt er weer aan :p
De "vaste" periode van UC is nog niet afgelopen en Innova duurt nog een hele poos voordat zij uitbetalen...

Maar tot die tijd @mathijshooi: https://www.laurasbakery.nl/omas-appeltaart/

[Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 24-01-2023 15:33]

• Ep Woody
  • Laatst online: 12:56
dyrc schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:06:
[...]

UC had inderdaad 'variabel met prijswijzigingen op 1januari en 1juli', met ingangsdatum 1-1-2023 is mijn eerste wijziging dus (klopt af) 1-7-2023 en heb ik in ieder geval ~55% van m'n jaarlijkse opwek voor de hoofdprijs (0.89/kwh) kunnen terugleveren.
Bij het aangaan van het contract hebben ze zelfs aangegeven dat de tarieven vast staan tot 1 juli.

Ach, tot nu toe heb ik al 300 euro teruggeleverd aan UC en de lente moet nog beginnen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt het dat je bij Engie aan moet geven dat je niet meer teruglevert dan gebruikt om de hoge tarieven te krijgen voor teruglevering? Ik lever een stuk meer terug dan ik gebruik maar als ik daar eerlijk over ben kost me dat een hoop geld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Playa del C.
Tsurany schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:49:
Klopt het dat je bij Engie aan moet geven dat je niet meer teruglevert dan gebruikt om de hoge tarieven te krijgen voor teruglevering? Ik lever een stuk meer terug dan ik gebruik maar als ik daar eerlijk over ben kost me dat een hoop geld.
Vziw niet. Het tarief past zich in de rekentool aan, omdat er bij teruglevering een kaal tarief wordt toegepast.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Playa del C. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Vziw niet. Het tarief past zich in de rekentool aan, omdat er bij teruglevering een kaal tarief wordt toegepast.
Ik zie dit als ik wel zou terugleveren:

En dit als ik niet zou terugleveren:

Lijkt wel alsof er dus met twee echt totaal andere tarieven gerekend wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:13
Tsurany schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Ik zie dit als ik wel zou terugleveren:
[Afbeelding]

En dit als ik niet zou terugleveren:
[Afbeelding]

Lijkt wel alsof er dus met twee echt totaal andere tarieven gerekend wordt.
BTW erbij en energiebelasting dan kom je op hetzelfde uit: 1.21 *0.31213 + 0.1525= 0.53012

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

deejeebv schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:35:
[...]

BTW erbij en energiebelasting dan kom je op hetzelfde uit: 1.21 *0.31213 + 0.1525= 0.53012
Ah, top, dan is het duidelijk. Thnx!

• rumour93
Kan iemand al meer delen over de resultaten van het strategisch overleg bij Van Ons van gisteren en wat er van de TLV over is?

• jmachiels
Ik lees al een tijd mee op dit forum. Op 26 april krijgen wij de sleutel van ons nieuwe, all electric huis. Het verbruik van de huidige bewoners is ~5000 kwh, de opwek ~7800 kwh.

Ik wil een modelcontract bij Engie afsluiten per die datum. UC gaat wsl omlaag heb ik begrepen. Wat ik nog niet helemaal helder heb is of Engie saldeert per telwerk of over het totale verbruik. De warmtepomp zal het meeste verbruiken en draait dag en nacht. Verder werken wij veel, dus het dalverbruik zal het meeste zijn.

Ik heb geen inzicht in het dal- en normaalverbruik van de huidige bewoners. Zou het verstandiger zijn om toch voor één telwerk te gaan ivm salderen per telwerk en geen inzicht in verbruik per telwerk?

• Joppow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-01 16:23
Ik heb zojuist gebeld met energie van ons. Zeker is het nog niet maar de mevrouw aan de lijn zei dat ze de tlv gaan halveren (kwam op iets van €0,34 normaal en €0,25 dal tlv). Ik had een aanvraag voor stroom lopen daar met ingang van 8-2. Die heb ik geannuleerd en nu per 1-3 naar engie. Tenzij er weer van alles veranderd ondertussen 😜.

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:14
Joppow schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:00:
Ik heb zojuist gebeld met energie van ons. Zeker is het nog niet maar de mevrouw aan de lijn zei dat ze de tlv gaan halveren (kwam op iets van €0,34 normaal en €0,25 dal tlv). Ik had een aanvraag voor stroom lopen daar met ingang van 8-2. Die heb ik geannuleerd en nu per 1-3 naar engie. Tenzij er weer van alles veranderd ondertussen 😜.
Als je straks bij energie van ons piek 34 cent en dal 25 cent TLV hebt, dan kan je toch beter daar blijven ipv naar Engie?

Ik zie bij Engie op de site piek 31 cent en dal 25 cent TLV.

• DeWâl
jmachiels schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:17:
Ik lees al een tijd mee op dit forum. Op 26 april krijgen wij de sleutel van ons nieuwe, all electric huis. Het verbruik van de huidige bewoners is ~5000 kwh, de opwek ~7800 kwh.

Ik wil een modelcontract bij Engie afsluiten per die datum. UC gaat wsl omlaag heb ik begrepen. Wat ik nog niet helemaal helder heb is of Engie saldeert per telwerk of over het totale verbruik. De warmtepomp zal het meeste verbruiken en draait dag en nacht. Verder werken wij veel, dus het dalverbruik zal het meeste zijn.

Ik heb geen inzicht in het dal- en normaalverbruik van de huidige bewoners. Zou het verstandiger zijn om toch voor één telwerk te gaan ivm salderen per telwerk en geen inzicht in verbruik per telwerk?
Engie saldeert per telwerk.
Bij ons ook het meeste verbruik in het daltarief, maar was toch voordeliger om niet per één telwerk te salderen.

• jobr
  • Laatst online: 10:20
jmachiels schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:17:

Bij engie kun je enkel of dubbel tarief ook later wijzigen. Ik weet niet hoe vaak dat mag. Ik weet niet wat dit voor de saldering betekent.

[Voor 3% gewijzigd door jobr op 25-01-2023 18:43]

• jmachiels
Ik wacht nog even wat de nieuwe tarieven worden bij VanOns. Ik mijn excelsheet komt VanOns er het beste uit als de tarieven inderdaad 34/25 cent worden.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 23:10

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:40:
0,90682 vanaf 1 maart

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jouw jaarcontract moet nog starten??

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 23:59

Zenix

BOE!

paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Jouw jaarcontract moet nog starten??
Ja dat kon bij Innova. Die van mij start februari, dan heb ik meestal al overschot.

Ik zal toen wel te twijfelen, maar ben blij dat ik de gok vorig jaar heb genomen. Ik had eerst 77cent voor jaar en twee dagen later kwam die 91cent. Dus toen het eerste contact laten annuleren.

Verwacht minimaal 5000kWh teug te leveren. Waarschijnlijk ga ik hem in oktober wel opzeggen, maar daarover moet ik nog nadenken.

• denneappel
Dat heb je slim gedaan. Mijn contract is op 1 januari gestart en staat nu op negatief 100kWh. Had beter even kunnen wachten en gebruik kunnen maken van het prijsplafond.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-02 22:07
Mijn Innova van 0,91 TLV start in febr.
Ook zie ik in mijn portaal dat de TLV weer terug is :). Een tijdje geleden hadden ze dit eruit gehaald maar is nu gelukkig back.
Ook

Ook ik ben van plan om in oktober bij ze weg te gaan en niet tot febr 2024 af te wachten.
Ik zal (hoop ik) rond de 3600 kwh terugleveren en zelf 1100 gebruiken. Dus rond de 2500 moeten ze mij dan uitbetalen. Tussen oktober en febr lever ik nauwelijks terug dus wil ook geen risico nemen ;)

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:32
Na Eneco stunt tijdje ENGIE
Nu Uc ca€0,95
Vanaf 1 juli 2023 1 jaar innova voor 0,90

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15
Ik ben van Eneco naar Engie overgegaan, bij Engie krijg ik 31ct. Engie contract gaat op 16-2 in, maar ik heb van Eneco nu een mail gekregen dat ik vanaf 5 september tot "nader" bericht gewoon het oude tarief ga krijgen ,61ct (omdat ze mij niet geinformeerd hebben van de wijziging). Dit is bij meer klanten zo gecommuniceerd.

Nu twijfel ik of ik Engie moet annuleren en toch bij Eneco moet blijven. TLV wordt voor mij vanaf eind maart weer interessant, ik neem nu netto af (sep-dec netto verbruik = 0). Op een heel jaar lever ik ongeveer 4000kWh terug.

Ik zou verwachten dat Eneco z.s.m. dan toch officieel aan mij communiceert dat de TLV naar 0,09 gaat?

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 26-01-2023 09:25]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:44
Dan zou ik héél snel overstappen als ik jou was! 0,31 cent, da's nog geen 1/3e cent! :9

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Stefke schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:29:
Ik ben van Eneco naar Engie overgegaan, bij Engie krijg ik 0,31ct. Engie contract gaat op 16-2 in, maar ik heb van Eneco nu een mail gekregen dat ik vanaf 5 september tot "nader" bericht gewoon het oude tarief ga krijgen ,0,61ct (omdat ze mij niet geinformeerd hebben van de wijziging). Dit is bij meer klanten zo gecommuniceerd.

Nu twijfel ik of ik Engie moet annuleren en toch bij Eneco moet blijven. TLV wordt voor mij vanaf eind maart weer interessant, ik neem nu netto af (sep-dec netto verbruik = 0). Op een heel jaar lever ik ongeveer 4000kWh terug.

Ik zou verwachten dat Eneco z.s.m. dan toch officieel aan mij communiceert dat de TLV naar 0,09 gaat?
Dus Eneco heeft nog steeds niet iedereen geinformeerd en betaald dus tlv van 61cent....
Dan bleef ik nog ff bij Eneco..
Ik heb in oktober ook nog een maand Eneco van 61cent gehad. Na een hoop mail het verschil tussen de 9 en 61 cent betaald gekregen. En 50euro extra... _/-\o_

• Stefke
paulv1973 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Dus Eneco heeft nog steeds niet iedereen geinformeerd en betaald dus tlv van 61cent....
Dan bleef ik nog ff bij Eneco..
Ik heb in oktober ook nog een maand Eneco van 61cent gehad. Na een hoop mail het verschil tussen de 9 en 61 cent betaald gekregen. En 50euro extra... _/-\o_
We hebben vastgesteld dat we je niet hebben geïnformeerd over de wijziging van de terugleververgoeding. Daarom hebben we besloten dat de eerder afgesproken terugleververgoeding blijft gelden totdat je persoonlijk bericht ontvangt over de aanpassing hiervan. Als er in de toekomst een nieuwe terugleververgoeding gaat gelden, dan informeren we je hier tijdig over.
Dat is wel wat ze mailen. Ze geven alleen niet op wat "de eerder afgesproken" TLV dan was. Ik ga Engie annuleren, opnieuw aanvragen kan altijd nog.

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 26-01-2023 09:29]

• Mikeol
  • Laatst online: 17:10
Stefke schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:28:
[...]

[...]

Dat is wel wat ze mailen. Ze geven alleen niet op wat "de eerder afgesproken" TLV dan was. Ik ga Engie annuleren, opnieuw aanvragen kan altijd nog.
Ik ben ook overgestapt van Eneco naar Engie, maar bij mij gaat het volgende week 03-02 in. Eneco heeft mij ook nooit gemeld dat er tarieven wijzigen, maar ik heb ook niks gehoord dat ze de oude TLV gaan geven. Eigenlijk communiceren die lui helemaal niet. Ben benieuwd hoe die eindafrekening eruit gaat zien.

• Stefke
Mikeol schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ik ben ook overgestapt van Eneco naar Engie, maar bij mij gaat het volgende week 03-02 in. Eneco heeft mij ook nooit gemeld dat er tarieven wijzigen, maar ik heb ook niks gehoord dat ze de oude TLV gaan geven. Eigenlijk communiceren die lui helemaal niet. Ben benieuwd hoe die eindafrekening eruit gaat zien.
Zie het eneco topic; als je een klacht aanmaakt via Klachtenkompas dan krijgen veel mensen deze reactie. Via andere klachtenloketten lijkt dit ook of soms niet te lukken. Mensen bij wie het contract inmiddels is afgelopen krijgen bij de eindafrekening de hele periode de oude TLV en krijgen zelfs 50 euro toe.
Dit lijken ze alleen te doen voor mensen die de moeite nemen om een klacht in de dienen en een beetje te volharden en ze gaan dat natuurlijk niet breed communiceren zolang ze dat nog onder de pet kunnen houden.

[Voor 5% gewijzigd door Stefke op 26-01-2023 12:11]

• Mikeol
  • Laatst online: 17:10
Stefke schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Zie het eneco topic; als je een klacht aanmaakt via Klachtenkompas dan krijgen veel mensen deze reactie. Via andere klachtenloketten lijkt dit ook of soms niet te lukken. Mensen bij wie het contract inmiddels is afgelopen krijgen bij de eindafrekening de hele periode de oude TLV en krijgen zelfs 50 euro toe.
Dit lijken ze alleen te doen voor mensen die de moeite nemen om een klacht in de dienen en een beetje te volharden en ze gaan dat natuurlijk niet breed communiceren zolang ze dat nog onder de pet kunnen houden.
Heb een klacht aangemaakt via klachtenkompas. Had er nog niet eerder van gehoord. Benieuwd of het effect heeft. Thnx iig voor de tip.

• Playa del C.
Mikeol schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ben sinds twee weken van Eneco naar Engie en heb de eindafrekening binnen. Ik had ook een klacht lopen bij Eneco en heb daarna netjes 61 cent/kWh gekregen en ook een mooi bedrag op mijn rekening gekregen gisteren.
Wat dat betreft wel netjes van Eneco, maar voor de rest komt het heel vreemd over. In de App stond bij mij al wel een tijdje 0,09 cent, maar op de eindafrekening niet. Maar goed, het grootste deel wordt in de zomer opgewekt, dus ik ga er niet vanuit dat ik nog maanden bij Eneco voor 0,61 euro/kWh kon zitten, terwijl anderen op 0,09 zitten. Bij Engie krijg ik 0,46 euro/kWh momenteel. Nieuwe klanten krijgen daar ook een stuk minder, zo te lezen in dit topic.

• Hansieo
gebruiker001 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:19:
[...]

Na Eneco stunt tijdje ENGIE
Nu Uc ca€0,95
Vanaf 1 juli 2023 1 jaar innova voor 0,90
ik zit nu bij UC met TLV 0.71 tm eind juni....

Dus ik zou contract kunnen aanvragen START 1 juli 2023 en TLV 90ct??

• RobWest
Hansieo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:39:
[...]

ik zit nu bij UC met TLV 0.71 tm eind juni....

Nee, zou ik niet doen. Dat waren de tarieven op het moment dat hij het contract afsloot in september 2022.
Innova is nu € 0,07 ;)

PVOutput

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:39:
[...]

er waren maar 2 dagen in 2022 dat je de mogelijkheid had om dat contract af te sluiten. Dus je bent te laat ;)

• Hansieo
de Peer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:08:
[...]

er waren maar 2 dagen in 2022 dat je de mogelijkheid had om dat contract af te sluiten. Dus je bent te laat ;)
& @RobWest

ik schrok al.... (dat kost me denk ik meer dan 2 dagen van mijn leven.. _O- )

Ik volg dit draadje meestal op de voet, maar soms zitten er een paar dagen tussen...

dus toen ik dit zag dacht ik W..T..F.............................

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 23:10

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

denneappel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Dat heb je slim gedaan. Mijn contract is op 1 januari gestart en staat nu op negatief 100kWh. Had beter even kunnen wachten en gebruik kunnen maken van het prijsplafond.
Ook daar is een oplossing voor, maar dat mag je hier niet zeggen.

Het begint met een S en eindigt op AP. Dat lever je alles terug aan Innova en koopje alles dynamisch in. Veel beter nog dan het begint met een S en eindigt op ALDEREN...

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-02 17:15
Het belangrijkste nieuwe feit uit het salderings debat van vandaag is dat er geen sprake is van een extra lage TLV zoals eerder genoemd (9-10ct/kWh) maar dat er alleen in uitzonderlijke omstandigheden een maximum TLV vastgesteld zal worden. Jetten noemde als voorbeeld 78ct voor augustus 2022.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-02 17:15
cville schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:00:
Het belangrijkste nieuwe feit uit het salderings debat van vandaag is dat er geen sprake is van een extra lage TLV zoals eerder genoemd (9-10ct/kWh) maar dat er alleen in uitzonderlijke omstandigheden een maximum TLV vastgesteld zal worden. Jetten noemde als voorbeeld 78ct voor augustus 2022.
Ik vergeet nog te vertellen dat de minimum voorgestelde TLV 80% van het kale leveringstarief is.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• rumour93
Nieuwe teruglevertarieven Engie Modelcontract (bij netto terugleveren):

normaal 0,28997 EU/kWh
dal 0,23707 EU/kWh
enkel 0,26382 EU/kWh

https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Pagina: 1 ... 136 137 138 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Proton_ in "Geld verdienen met de energierekening" gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

offtopic posten kan direct een ban opleveren

- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee