• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-02 16:46

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

AV1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Per telwerk salderen is alleen nadelig als je veel meer opwekt dan verbruikt toch? Als je meer verbruik hebt in normaal en dal dan dat je opwekt maakt het niet zoveel uit dacht ik.
Dit Topic is voor de netto-terugleveraars.
Het is eenvoudiger om in Normaal een netto-overschot te creëren dan in Dal. In Dal zul je gemakkelijker een groter verbruik hebben dan teruglevering.
Meestal is het verbruik in Dal groter dan in Normaal.
Maak je rekensommetjes zelf...

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:00
cj1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Laat je toch niets wijsmaken. Bij het modelcontract heb je de wettelijke eisen die bij een modelcontract horen, waaronder vaste tarieven voor een half kalenderjaar. Niet voor niets dat het modelcontract zo verstopt wordt. (e-leveranciers hebben momenteel geen zin in vaste contracten)
Zie reacties na jouw post. Volgens mij is er geen verschil.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:27

OmeJoyo

This is me

Nico-G schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Ja, VanOns blijft dichter bij de oorspronkelijke uitgangspunten van salderen dan Engie.
Die zijn: Alle kWh's van alle telwerken per jaar met elkaar salderen en over het netto overschot een terugleververgoeding.
Engie trekt dat uit elkaar en saldeert per telwerk.
Maak zelf de rekensommetjes...
Maar als je bij de aanvraag opgeeft dat je enkeltarief wilt, ondanks je slimme meter, dan krijg je dat neem ik aan toch gewoon? Het is een vakje aanklikken bij hun op de site en klaar.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

OmeJoyo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Maar als je bij de aanvraag opgeeft dat je enkeltarief wilt, ondanks je slimme meter, dan krijg je dat neem ik aan toch gewoon? Het is een vakje aanklikken bij hun op de site en klaar.
Dat denk ik ook. Probeer het eens, zou ik zeggen. Dan krijg je in ieder geval al je verbruik gesaldeerd... (mits netto terugleveraar)

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Vanaf 1 januari is Innova mijn stroomboer. Ik zie nog geen verbruikscijfers.
Wie al wel?
Dan bedoel ik niet die groep die in september j.l al bij Innova zat :)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

de Peer

under peer review

JoKo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:14:
Vanaf 1 januari is Innova mijn stroomboer. Ik zie nog geen verbruikscijfers.
Wie al wel?
Dan bedoel ik niet die groep die in september j.l al bij Innova zat :)
Dat duurt 1 a 2 maanden bij Innova, zegt iemand die wel uit de septembergroep komt

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:46
Davidrrr schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:05:
Je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd waarvan de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden.

https://www.engie.nl/energie/modelcontract
@maxvdh Zelf hecht ik nog altijd meer waarde aan de besluiten van de Rijksoverheid dan aan wat een energieleverancier schrijft. Zie TS:
Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten.
Herhaling ( :'( ): bij een Modelcontract kun je er meer vanuit gaan dat de tarieven gedurende een half kalenderjaar vast staan. Vandaar dat ik variabele tarieven in de tabel in grijze tekstkleur toon. Variabel is volstrekte willekeur én voordat je over kunt stappen kunnen die tarieven al weer gewijzigd zijn.

[Voor 7% gewijzigd door cj1 op 09-01-2023 16:29. Reden: Vandaar....]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:32
TheBull schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Ik heb VanOns net aan de lijn gehad, het klopt niet wat er op de website staat en ze gaan het aanpassen. Het moet inderdaad salderen per kWh zijn en niet op basis van levertarief.
Even doublechecken.

Toen ik in nov me aanmeldde als klant van EnergieVanOns, meende ik duidelijk op de site te hebben gelezen dat men in kWh (per jaar) saldeert. Dus 'zoals de minister het wil', en niet per tariefperiode.
Nu las ik inderdaad recent deze pagina:

https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-

...Waarin opeens duidelijk genoeg staat dat dit wel per tariefperiode gebeurt. Maar die pagina is gemaakt (of aangepast) nadat ik klant werd. Even het eerder ondertekende contract erbij gepakt, daar staat toch echt:

"Wij salderen de door u opgewekte stroom volledig tot maximaal uw eigen verbruik. Op de jaarafrekening die u van ons ontvangt staat de hoeveelheid stroom die u zelf hebt opgewekt. Deze wordt weggestreept tegen de stroom die u zelf hebt verbruikt."

Ik kan dit niet anders uitleggen dan 'salderen per (contract)jaar, in kWh' (='stroom wegstrepen').

Werd je dit inderdaad telefonisch bevestigd? Op zich mooi, maar nu nog graag zwart op wit.

Voor de rest (meer on-topic) is hun TLV in principe top, en sowieso hun principe van non-profit lokale duurzame opwekking.

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:41
JMS-2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:35:
@Playa del C.

Het lijkt alsof Engie idd nu een lagere tlv heeft.

Daarnaast zie ik er nu bij staan dat de tarieven maandelijks kunnen veranderen en niets meer over 1 juli wat er 1,5 week geleden toch wel bij stond toen ik het contract aangegaan ben voor 45 cent tlv.

Zou jij of iemand anders misschien willen kijken of ik het goed gezien heb, want dat zou betekenen dat ze idd weer gezakt zijn
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb half december een open (variabel) contract aangevraagd bij Engie. Levering start op 13 januari, dus over een paar dagen. In mijn overrrnkosmt staat ook nogndat er in principe op 1 jan en 1 jul een tariefwijziging kan zijn. En bij staat een tlv van 46 cent. Heb enkeltarief.
In de app staan momenteel wel tarieven, voor normaal en dal en die zitten dus rond de 46 cent. Momenteel 51 en 39 cent (de kale tlv per kWh). Ik nwem aan dat in de app alles vanaf 13 januari zal updaten qua tarieven...

• Playa del C.
  • Laatst online: 15:41
cj1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Bedankt voor het delen van de schermafbeelding.

Het is mij niet duidelijk welke Engie contractvom dit betreft, wil je dit toelichten?

Zolang gok ik op "Variabel".
Ja, variabel. Oftewel: Engie Open. Afgesloten op 13 december met enkeltatief.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Voor de geïnteresseerden: mijn ervaringen bij aanmelden bij VanOns.

Op de website heb ik alleen een aanmelding voor een Variabel contract kunnen vinden. Normaal tarief 0,53524, Dal 0,34606. Er staat niet bij of dit incl. of excl. BTW is. Ik vermoed inclusief.

Via Google heb ik toch "voorwaarden Modelcontract" gevonden: Normaal tarief 0,61584, Dal 0,56404 (incl. BTW). https://energie.vanons.org/modelcontract/
Met de knop "Neem Contact Met Ons Op" kom je alleen bij Veel Gestelde Vragen. Ik kon geen zinvolle aanmeldpagina vinden.

Ik heb nu een e-mail gestuurd met een zelf geformuleerde aanvraag voor een modelcontract.

Bij een website voor collectieve aanvragen voor VanOns las ik dat ze voor een Modelcontract een waarborgsom vragen van 1000 Euro (info 2022). Geen idee of dat nu ook nog zo is.

Ik ben benieuwd.

Edit: Reactie per e-mail: "Ons klantenserviceteam streeft ernaar je e-mail binnen 15 werkdagen te beantwoorden.".

[Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 09-01-2023 17:48]

• OmeJoyo
  • Laatst online: 02-02 19:27

OmeJoyo

This is me

Nico-G schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Van Ons saldeert over het totale verbruik, Engie per telwerk en dat kan je veel geld schelen: meestal heb je veel verbruik in Dal en weinig opwek, en veel opwek in Normaal en weinig verbruik. Het hoge verbruik in Dal wordt dan niet gesaldeerd met de hoge opwek in Normaal, maar afgerekend, dus het hoge verbruik, minus de lage opwek in Dal moet je dan nog wel gewoon betalen... kWh's salderen per telwerk is alleen neutraal als je voor enkeltarief gaat.
Dat is in ieder geval wat ik er van heb begrepen. Correct me if I'm wrong :+
Ik heb net een aanvraag voor Van Ons ingeschoten en heb mijn contract binnen. Hierin staat dat ze per telwerk salderen, behalve uiteraard de energiebelasting, die gaat op 1 hoop. Is met mijn huidige verbruik en teruglevering erg gunstig trouwens. Ook bij Engie (waar je dit op de site makkelijk kunt vergelijken) was ik voordeliger uit door voor hoog/laag te kiezen ipv enkel.
zeegerd schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Even doublechecken.

Toen ik in nov me aanmeldde als klant van EnergieVanOns, meende ik duidelijk op de site te hebben gelezen dat men in kWh (per jaar) saldeert. Dus 'zoals de minister het wil', en niet per tariefperiode.
Nu las ik inderdaad recent deze pagina:

https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-

...Waarin opeens duidelijk genoeg staat dat dit wel per tariefperiode gebeurt. Maar die pagina is gemaakt (of aangepast) nadat ik klant werd. Even het eerder ondertekende contract erbij gepakt, daar staat toch echt:

"Wij salderen de door u opgewekte stroom volledig tot maximaal uw eigen verbruik. Op de jaarafrekening die u van ons ontvangt staat de hoeveelheid stroom die u zelf hebt opgewekt. Deze wordt weggestreept tegen de stroom die u zelf hebt verbruikt."

Ik kan dit niet anders uitleggen dan 'salderen per (contract)jaar, in kWh' (='stroom wegstrepen').

Werd je dit inderdaad telefonisch bevestigd? Op zich mooi, maar nu nog graag zwart op wit.

Voor de rest (meer on-topic) is hun TLV in principe top, en sowieso hun principe van non-profit lokale duurzame opwekking.
Maar wat ik me dan afvraag, tegen welk tarief wordt dan je overschot uitgekeerd? De teruglevergoeding van het moment dat je contract afloopt?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• InBl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:23
OmeJoyo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Ik heb net een aanvraag voor Van Ons ingeschoten en heb mijn contract binnen. Hierin staat dat ze per telwerk salderen, behalve uiteraard de energiebelasting, die gaat op 1 hoop. Is met mijn huidige verbruik en teruglevering erg gunstig trouwens. Ook bij Engie (waar je dit op de site makkelijk kunt vergelijken) was ik voordeliger uit door voor hoog/laag te kiezen ipv enkel.
[...]

Maar wat ik me dan afvraag, tegen welk tarief wordt dan je overschot uitgekeerd? De teruglevergoeding van het moment dat je contract afloopt?
Bij de veel gestelde vragen kwam ik dit tegen.

Wek je zelf energie op met bijvoorbeeld zonnepanelen of een windmolen? Onder de regels van dit moment kun je onbeperkt tot maximaal je eigen verbruik salderen. Op je jaarafrekening staat de hoeveelheid elektriciteit die je zelf hebt opgewekt. Deze wordt weggestreept tegen de elektriciteit die je zelf hebt verbruikt. Bij een variabel contract staat de terugleververgoeding een bepaalde periode vast. Net zoals je energietarief. Het bedrag dat je betaalt per kWh, krijg je ook als je een kWh teruglevert.
Bij een variabel contract heb je wisselende tarieven per maand of half jaar. Je teruggeleverde stroom wordt afgerekend tegen het leveringstarief van de betreffende periode.
Kortom:

De kosten voor de levering worden per maand bepaald omdat het tarief ook maandelijks wijzigt.

De opbrengsten van de opwek worden per maand bepaald omdat het tarief maandelijks wijzigt.

De tarieven voor kosten van de levering en de opbrengsten van de opwek zijn gelijk aan elkaar.

Als de tarieven in de zomer hoger liggen, is dit voordelig voor de klant. Meer opwek en minder verbruik.

Als de tarieven in de winter hoger liggen, is dit nadelig voor de klant. Minder opwek en meer verbruik.

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:14
Playa del C. schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Ik heb half december een open (variabel) contract aangevraagd bij Engie. Levering start op 13 januari, dus over een paar dagen. In mijn overrrnkosmt staat ook nogndat er in principe op 1 jan en 1 jul een tariefwijziging kan zijn. En bij staat een tlv van 46 cent. Heb enkeltarief.
In de app staan momenteel wel tarieven, voor normaal en dal en die zitten dus rond de 46 cent. Momenteel 51 en 39 cent (de kale tlv per kWh). Ik nwem aan dat in de app alles vanaf 13 januari zal updaten qua tarieven...
Idd ik weet dat jij vlak voor mij een contract had afgesloten bij Engie.
Ik wilde nog kijken om over te stappen naar het modelcontract maar zoals ik al had verwacht was de tlv de eerste maandag van het jaar omlaag gegaan. Dus heb ik het zo gelaten.

Bij mij staat precies hetzelfde als bij jou, vreemd toch dat ze dat nu ook veranderd hebben?
Maar ik was ook verbaasd dat de tlv vandaag weer gezakt was en was bang dat ik het fout zag, vandaar dat ik jou opriep voor hulp.
Bedankt voor je meedenken

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:20
AV1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Volgens mij zijn er geen belangrijke verschillen , flexibel en modelcontract lijkt mij hetzelfde.

Bij een modelcontract staat ook gewoon dit:

Het is echter niet verplicht om op deze vaste momenten de tarieven te wijzigen en ook niet dat dit tweemaal per jaar gebeurt. De tarieven voor het modelcontract zouden ieder moment gewijzigd mogen worden. Dit is meestal dus niet het meest voordelige contract.
Als je de voorwaarden vergelijkt die op hun site staan (en het contract wat je in de email krijgt) dan is er wel een verschil.
Wat je hierboven schrijft staat niet in de voorwaarden. Die zijn wat mij betreft leidend en niet wat op de site staat bij afsluiten. Kijk ook maar wat er in het contract staat als je die krijgt.

Ik had eerst ook flexibel afgesloten en daarna geannuleerd en model afgesloten.
Reden:
- bij model staat dat ze je voor tariefwijzigingen altijd van te voren inlichten; bij open staat ook achteraf
- in open staat dat ze de tlv kunnen aanpassen wanneer ze dat willen en bij model staat dat er niet.
- in open staat ook "ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen." Dat laatste staat niet in Model.

Dus ze kunnen wel zeggen dat het gelijk is maar qua contract op papier is er wel degelijk een verschil.

[Voor 3% gewijzigd door jobr op 09-01-2023 20:17]

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:08
cj1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Biedt Engie hier een jaarcontract aan?
Ik zie bij Groenestroom Lokaal de optie: jij kiest vast of flexibel.
"Zon Vast
Voorkom verrassingen. Ga voor Zon Vast met een vast tarief voor 1 of 3 jaar."

Wanneer je je verbruik in vul, kom je alleen bij flexibel. Jammer, want de vast contracten zijn er niet of nauwelijks?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Ik heb een nieuw persoonlijk aanbod van Engie gekregen omdat mijn contract 18 februari stopt. De kWh's zijn enigszins fictief, maar het geeft een beeld. Opmaak is een beetje beroerd. Dit gewoon ter info, ik heb al een nieuw contract.

Edit: ik kan natuurlijk wel even onderzoeken of het een goed contract is voor een eventuele SAP. Maar dat is offtopic.
Levering normaal
2.031 kWh x 0,36982
€ 751,11
Teruglevering normaal
2.031 kWh x -0,36982
€ -751,11
4.343 kWh x -0,30564 (excl.overheidsheffingen, excl.btw)
€ -1.327,39

Levering dal
2.688 kWh x 0,28765
€ 773,21

Teruglevering dal
2.688 kWh x -0,28765
€ -773,21
132 kWh x -0,23773 (excl. overheidsheffingen, excl. btw)
€ -31,38

Door de marktontwikkelingen kan het verlengaanbod dagelijks wijzigen.
Bij een flexibel contract kunnen de tarieven meerdere keren per jaar wijzigen. Uiteraard informeren wij je hier altijd op tijd over.

[Voor 6% gewijzigd door Moby op 10-01-2023 10:41]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-02 12:40
Ik zag trouwens dat in de tabel in de OP nog Pure Energie voor 6 cent staat. De TLV is inmiddels naar 15 cent gegaan (obv 0% BTW). Tegen enkeltarief van 73 ct, dat dan weer wel.

• arkadas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-01 13:20
ONS modelcontract tarieven volgens de website.

Gr

Dennis

[Voor 116% gewijzigd door arkadas op 10-01-2023 12:11]

• Feyespector
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:08
Tarieven via de website van vanons, gebaseerd op mijn verwacht gebruik van huidige contractduur (teruglevering ligt in werkelijkheid een stukje hoger)

Jammer dat ik het niet met Engie kan vergelijken op het moment. Ik blijf foutmeldingen krijgen en de wachttijd met de klantenservice is meer dan een kwartier.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:07

HaTe

haat niet

Ik heb ook even gebeld met VanOns en een modelcontract gevraagd voor mijn SAP die 24 januari geleverd wordt. Ik heb nog niks in de mail, maar in principe staan dan straks de prijzen tot juli vast. In 8 maanden heb ik op deze manier de SAP terugverdiend dus dat lukt bijna in de contracttijd.

Ik heb ook even gevraagd over het flexibele contract met maandelijks veranderende tarieven en ze waren "nu" aan het overleggen om de terugleververgoeding los te koppelen van de leverprijs.. Met het oog daar op zou ik niet gokken op het variabele contract.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-01 16:04
HaTe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:46:
Ik heb ook even gebeld met VanOns en een modelcontract gevraagd voor mijn SAP die 24 januari geleverd wordt. Ik heb nog niks in de mail, maar in principe staan dan straks de prijzen tot juli vast. In 8 maanden heb ik op deze manier de SAP terugverdiend dus dat lukt bijna in de contracttijd.

Ik heb ook even gevraagd over het flexibele contract met maandelijks veranderende tarieven en ze waren "nu" aan het overleggen om de terugleververgoeding los te koppelen van de leverprijs.. Met het oog daar op zou ik niet gokken op het variabele contract.
Mijn aangeboren wantrouwendheid jegens energiebedrijven doet me wel twijfelen over de half jaar "vaste" tarieven van hu modelcontract. Heb jij daar wel vertrouwen in?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

• cj1
DeWâl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Mijn aangeboren wantrouwendheid jegens energiebedrijven doet me wel twijfelen over de half jaar "vaste" tarieven van hu modelcontract. Heb jij daar wel vertrouwen in?
Bij Energie VanOns leert de ervaring dat ze ook bij modelcontracten probeert om tussendoor de tarieven te verhogen.

@cryptapix en/of andere juristen: Wie kan vertellen welke jurisprudentie van het Hof van Justitie bedoeld wordt in art. 21 van ACM modelcontractbesluit #2016/206825:
voegt ACM aan het prijswijzigingsbeding van artikel 2.1 de instructie toe dat de leverancier de redenen voor, de omvang en de wijze van aanpassing van de kosten transparant moet specificeren, zodat de consument op basis van duidelijke en begrijpelijke criteria, eventuele wijzigingen van deze kosten kan voorzien.
Het is mij als consument namelijk nog steeds niet duidelijk in welke concrete gevallen de e-leverancier de variabele tarieven van een modelcontract wel en niet mag wijzigen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli.

Bij Energie VanOns staat overigens in artikel 2.1 van de modelcontractvoorwaarden:
Hierbij berekent Energie VanOns het tarief op basis van de dan geldende tarieven van de groothandelsmarkt.
In mijn beleving is die zin niet transparant: welke groothandelsmarkt en voor welke leveringsperiode?

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:18
De wereld is wel wat anders nu met die variabele, flexibele of modelcontracten. Als er wat gebeurt kun je zo weg. Niet altijd nu gunstig met het oog op het prijsplafond en de maandelijkse hoeveelheden die daaronder vallen maar toch. Ik heb vanmiddag gechat met Engie. Ben goed geholpen. De dame die ik sprak nam de tijd en deed navraag bij collega's. Zij gingen er vanuit dat alles hetzelfde zou moeten zijn. Op zich apart dat je dan 2 soorten contracten aanbiedt natuurlijk, waarom dan de moeite nemen een 2e soort contract aan te bieden. Maar ik ben goed geholpen in ieder geval bij de annulering.Ik denk dat het niet schaadt te kiezen voor een modelcontract zoals eerder is gemeld, dank voor die informatie.

[Voor 50% gewijzigd door Davidrrr op 10-01-2023 15:22]

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
cj1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Het is mij als consument namelijk nog steeds niet duidelijk in welke concrete gevallen de e-leverancier de variabele tarieven van een modelcontract wel en niet mag wijzigen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli.

Bij Energie VanOns staat overigens in artikel 2.1 van de modelcontractvoorwaarden:
Ik heb dat een keer opgezocht voor UC en die zeggen: "dan wel onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden"
En dat is een ruim begrip

Zie ook mijn bericht hierover

PVOutput

• Martin7182
  • Laatst online: 16:48
cj1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Bij Energie VanOns leert de ervaring dat ze ook bij modelcontracten probeert om tussendoor de tarieven te verhogen.
Wat is het probleem? Als je teruglevert, dan boeien de levertarieven toch helemaal niet? Hooguit de vaste leveringskosten. En het teruglevertarief natuurlijk, maar dan zijn tussentijdse verhogingen alleen maar welkom :)

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:04
Iemand al een reactie van Innova over de "verdwenen TLV regel" in "mijn producten"?
Ik heb 8 dagen geleden die vraag bij de klantenservice neergelegd, maar nog geen antwoord.

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Floppus

Customer Experience matters

cj1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:27:
[...]

@maxvdh Zelf hecht ik nog altijd meer waarde aan de besluiten van de Rijksoverheid dan aan wat een energieleverancier schrijft. Zie TS:

[...]

Herhaling ( :'( ): bij een Modelcontract kun je er meer vanuit gaan dat de tarieven gedurende een half kalenderjaar vast staan. Vandaar dat ik variabele tarieven in de tabel in grijze tekstkleur toon. Variabel is volstrekte willekeur én voordat je over kunt stappen kunnen die tarieven al weer gewijzigd zijn.
...en om het nog leuker te maken, wie langer geleden (1 Juli 2022 iig)een Engie (open) contract heeft afgesloten heeft de 1:1 TLV hard in het contract staan zonder clausule aanpassing , voor onbepaalde tijd en zonder echte mogelijkheid om eenzijdig op te zeggen van hun kant.

Als je zo'n contract hebt (zoals ik) dus nooooit meer wegdoen.

Zijn de tarieven hoog, krijg je veel terug als netto leverancier. Zijn de tarieven laag, dan zou je sowieso lage kosten hebben.

Perfecte hedging tegen kosten, zeker als salderen afgebouwd wordt.

Misschien een losse regel in het overzicht waard?

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01 12:56
Ik heb in december (27 dec) een variabel contract afgesloten bij Engie ivm de hoogste TLV op dat moment. Nu hebben ze onlangs de TLV tarieven flink naar beneden geschroefd zoals de meesten hier wel weten. In mijn overeenkomst staat dat de TLV altijd kan veranderen bij mijn contract. Maar elders staat ook dat ze in principe dit op twee momenten doen namelijk 1 jan en 31 juli.

Ik had verwacht (gezien mijn variabele contract) dat mijn TLV tarieven naar beneden geschroefd zouden worden maar tot mijn verbazing heb ik nog steeds een TLV van 51 cent volgens mijn overeenkomst en de volgende wijziging is per 1 juli volgens medewerker van de chat. Maar ik vermoed dat ze dit wel kunnen wijzigen ergens komende maanden gezien dat in mijn overeenkomst staat.

Terwijl als ik nu hetzelfde contract opnieuw zou afsluiten heb ik wel andere TLV tarieven. Het lijkt er dus op dat hun variabele contracten worden vastgesteld met bepaalde tarieven en dat je dit niet kunt vergelijken met een nieuw variabel contract ook al is het contract hetzelfde. Als ik nu exact hetzelfde contract zou afsluiten krijg ik een ander TLV tarief. Ik begrijp dit niet. Niet dat ik nu iets te klagen heb maar is dit normaal?

Wat ik ook heel bijzonder vindt (tenminste, bij andere aanbieders herken ik dit niet) is dat ik nergens mijn terug lever telwerken kan opgeven bij Engie. Ik kan bij Engie alleen mijn verbruik opgeven maar mijn terug lever telwerken kan ik nergens opgeven. Volgens een medewerker is dat normaal. Maar mijn slimme meter kunnen ze ook niet uitlezen dus hoe gaan ze dit dan bepalen?

• de Peer

de Peer

under peer review

biggydeen2 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:44:
Ik heb in december (27 dec) een variabel contract afgesloten bij Engie ivm de hoogste TLV op dat moment. Nu hebben ze onlangs de TLV tarieven flink naar beneden geschroefd zoals de meesten hier wel weten. In mijn overeenkomst staat dat de TLV altijd kan veranderen bij mijn contract. Maar elders staat ook dat ze in principe dit op twee momenten doen namelijk 1 jan en 31 juli.

Ik had verwacht (gezien mijn variabele contract) dat mijn TLV tarieven naar beneden geschroefd zouden worden maar tot mijn verbazing heb ik nog steeds een TLV van 51 cent volgens mijn overeenkomst en de volgende wijziging is per 1 juli volgens medewerker van de chat. Maar ik vermoed dat ze dit wel kunnen wijzigen ergens komende maanden gezien dat in mijn overeenkomst staat.

Terwijl als ik nu hetzelfde contract opnieuw zou afsluiten heb ik wel andere TLV tarieven. Het lijkt er dus op dat hun variabele contracten worden vastgesteld met bepaalde tarieven en dat je dit niet kunt vergelijken met een nieuw variabel contract ook al is het contract hetzelfde. Als ik nu exact hetzelfde contract zou afsluiten krijg ik een ander TLV tarief. Ik begrijp dit niet. Niet dat ik nu iets te klagen heb maar is dit normaal?
Ja dat is normaal, dat gaat het hele jaar al zo

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• cj1
Floppus schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:33:
[...]

...en om het nog leuker te maken, wie langer geleden (1 Juli 2022 iig)een Engie (open) contract heeft afgesloten heeft de 1:1 TLV hard in het contract staan ...

Misschien een losse regel in het overzicht waard?
Idemdito bij HVC.

Dit betreft echter heel weinig mensen. Ik verwacht dat zo'n vermelding voor 99% van de lezers onduidelijkheid geeft en vragen oproept.

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-02 11:35
Ik wil overstappen naar Engie (zit momenteel in de telefonische wachtrij).
Bovenstaande posts hebben mij goed geholpen te kiezen.

Het wordt een model contract met enkel tarief.

Echter toch nog een vraag. Het contract bij mijn huidige provider verloopt eind deze maand. Bij Engie staat dat het een maand duurt voordat de overstap rond is. Wat gebeurd er in de tussentijd? Blijft de huidige provider leveren tot Engie in gaat?

• de Peer

de Peer

under peer review

Sadhu schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:21:
Ik wil overstappen naar Engie (zit momenteel in de telefonische wachtrij).
Bovenstaande posts hebben mij goed geholpen te kiezen.

Het wordt een model contract met enkel tarief.

Echter toch nog een vraag. Het contract bij mijn huidige provider verloopt eind deze maand. Bij Engie staat dat het een maand duurt voordat de overstap rond is. Wat gebeurd er in de tussentijd? Blijft de huidige provider leveren tot Engie in gaat?
Ja de huidige gaat gewoon stilzwijgend door tot opzegging.
Je hebt het over 'verlopen' maar dat lijkt me niet correct.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:41
Misschien is er een storing bij UC, of ze zijn iets aan het doen. Ik krijg geen overzicht meer als ik inlog en op tarieven klik..... Stond gisteren nog 0,89 euro bij TLV tot 1 juli 2023.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Ja de huidige gaat gewoon stilzwijgend door tot opzegging.
Je hebt het over 'verlopen' maar dat lijkt me niet correct.
@Sadhu Niet helemaal waar, de huidige leverancier blijft wel leveren, maar kan/zal waarschijnlijk wel andere tarieven hanteren.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
DmC1982 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:24:
Misschien is er een storing bij UC, of ze zijn iets aan het doen. Ik krijg geen overzicht meer als ik inlog en op tarieven klik..... Stond gisteren nog 0,89 euro bij TLV tot 1 juli 2023.
Als ik datzelfde doe gaat alles goed. Werkt nog prima. Even andere browser proberen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• de Peer

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:25:
[...]

@Sadhu Niet helemaal waar, de huidige leverancier blijft wel leveren, maar kan/zal waarschijnlijk wel andere tarieven hanteren.
ja ik bedoelde ook door met leveren inderdaad, maar wel met nieuwe voorwaarden en tarieven uiteraard.

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-02 11:35
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:27:
[...]

ja ik bedoelde ook door met leveren inderdaad, maar wel met nieuwe voorwaarden en tarieven uiteraard.
Ah perfect, ik hoopte dit al.
Top!

• DmC1982
  • Laatst online: 16:41
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Als ik datzelfde doe gaat alles goed. Werkt nog prima. Even andere browser proberen?
Had ik al gedaan. Edge en Chrome, ook incognito. De tarieven zijn bij mij verdwenen....
Hopelijk geen voorbode.

• MJ de Bruijn
  • Nu online
VanOns... Waar ben ik aan begonnen ??? !!!

Ik heb me aangemeld bij VanOns. Zie mijn bijdrage van maandag 9 januari 2023 17:47.

Ik heb me aangemeld via een antwoord-pagina op hun website. De E-mail beantwoorden duurt 15 dagen, dus ik heb opgebeld. Een mevrouw kon mijn aanmelding vinden. Alle gegevens waren beschikbaar. Ze zou de formulieren toesturen.

Niets ontvangen. Dag later opgebeld. Ze wachten op mijn aanmelding. Hmm. Alles nog eens ingestuurd. Na een paar uur contract ontvangen. Bijna ALLE gegevens hebben ze onjuist overgenomen:
Mijn naam (voorletters), mijn huisnummer, het EAN nummer van de meter, het historisch verbruik, mijn verwachting van de teruglevering, zelfs de gewenste ingangs-datum heben ze verkeerd ingevuld.
Ik heb mijn eigen e-mail, daar staat het echt correct in.

Verder staat in de overeenkomst: "De teruglever-vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief, dus exclusief overheidsheffingen en BTW".

In de algemene voorwaarden staat ... "De teruglever-vergoeding is de prijs die je normaal betaalt INclusief BTW en exclusief energiebelasting en Opslag Duurzame Energie". Dat laatste staat overigens in hun prognose op nul.

Ik weet nog niet hoe ik dat moet duiden.

Kortom, vooralsnog niet heel erg overtuigend.

Aanvulling: In deze concept-overeenkomst Modelcontract staat
Tarief Normaal 0,61584 en
Tarief Dal 0,56404. Inclusief BTW ODE en Eb.

[Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 11-01-2023 16:33]

• jobr
...en om het nog leuker te maken, wie langer geleden (1 Juli 2022 iig)een Engie (open) contract heeft afgesloten heeft de 1:1 TLV hard in het contract staan zonder clausule aanpassing , voor onbepaalde tijd en zonder echte mogelijkheid om eenzijdig op te zeggen van hun kant.
Is in mijn Engie model contract ook zo. Afsloten 31-12-2022.
Daarom Open omgezet (via annulering) naar Model.

• JKen
  • Laatst online: 12:26
[...]

Hoe bedoel je dit? Ik heb bij Engie een contract van Feb 2022 en loopt bijna af. Zover ik weet is dat contract maar 1 jaar geldig.

• Floppus
  • Nu online

Floppus

JKen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Hoe bedoel je dit? Ik heb bij Engie een contract van Feb 2022 en loopt bijna af. Zover ik weet is dat contract maar 1 jaar geldig.
Tenzij dat bij jou anders staat, is het onbepaald maar kan er een minimum van een jaar zijn. Dat zie je eigenlijk bij bijna alle 1/2/x jaar vaste contracten: het is wel onbepaalde tijd ten aanzien van de contractvoorwaarden maar enkel een bepaalde tijd een vastgesteld tarief.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• JKen
  • Laatst online: 12:26
@Floppus
Thnx.
Dit staat onder ander in mijn contract.
Terugleververgoeding en salderen
Als u zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor u de volgende regelingen.
 Wanneer u zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op uw jaarafrekening. U ziet hier het aantal kWh dat u bij
ENGIE heeft afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
uw totale kosten.
 Als u meer opwekt dan u verbruikt, levert u stroom terug aan het net. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
....

3.2 Einde looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvangt u een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteert u het
verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel. Accepteert u het
verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde
tijd. Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.
Dus als ik het goed begrijp is het beste wat ik kan doen is niks doen, dus niet ingaan op de aangeboden verlening want dan veranderen de spelregels mogelijk.

• Floppus
  • Nu online

Floppus

JKen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:52:
@Floppus
Thnx.
Dit staat onder ander in mijn contract.

[...]

Dus als ik het goed begrijp is het beste wat ik kan doen is niks doen, dus niet ingaan op de aangeboden verlening want dan veranderen de spelregels mogelijk.
Yup - als je een nieuw aanbod accepteert dan accepteer je ook nieuwe voorwaarden.

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 12:49

leandres

ook nog?

GeeH schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:21:
Iemand al een reactie van Innova over de "verdwenen TLV regel" in "mijn producten"?
Ik heb 8 dagen geleden die vraag bij de klantenservice neergelegd, maar nog geen antwoord.
Aha. Ik ben dus niet de enige die dat is opgevallen.

Het toeval wil dat ik met 2 adressen momenteel bij Innova zit of bijna zit (lees: een overeenkomst heb). Bij het oudste contract, welke eind deze maand afloopt, staat de TLV regel in het portaal. Bij een ander adres waarvan binnenkort het contract van start gaat staan geen TLV regel meer.
Ik heb de KS daarop aangesproken maar ik krijg er geen fatsoenlijk antwoord uit. Anders dan dat men zegt dat de TLV, in mijn geval, gelijk zou zijn aan het kale daltarief.

Ik word altijd huiverig van dit soort vaagheden. 8)7

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• R4m0n_46
  • Laatst online: 26-01 16:49
dennistd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Ik kreeg deze week van Vattenfall mijn afrekening over afgelopen jaar. Hierbij is netjes eerst alles gesaldeerd, en voor het overschot heb ik voor een deel 7 cent gekregen en voor een deel 16,8 cent, zo te zien gebaseerd op de verhouding teruglevering voor en na 1 september.
Vraagje, kon het nergens hier in het topic vinden met zoeken op andere Vattenfall gebruikers. Vattenfall zelf is niet te doen, gister 45 minuten aan de telefoon gehangen met iemand die van niks wist, zijn supervisor ook niet, en vervolgens kon de afdeling saldering niet bereikt worden. Net weer gebeld, zelfde verhaal.

Heb zelf dubbeltarief, en Vattenfall splits dan de saldering uit naar het normaaltarief en daltarief. Hoe gaat dat op de jaarrekening, wordt dan alsnog alles op één hoop gegooid? Moet de jaarrekening van het eerste volledige jaar zonnepanelen nog krijgen namelijk en wil niet voor verassingen komen te staan.

Want ...
in het daltarief heb ik logischerwijs minder opbrengst, maar in mijn geval wel veel relatief veel gebruik (warmtepomp met ventilatie die 24/7 draait). In de Vattenfall app zie ik dat ik op het daltarief bijv. 1200 kwh meer heb verbruikt dan opgewekt sinds juni. Normaaltarief daarentegen op 0 na saldering. Maar, overall sinds juni nog steeds 400 kwh meer opbrengst dan verbruik, dus normaliter zou dat betekenen dat ik nog steeds overhoud op het moment, en dus geen kosten. In de app staat voor die 1200 kwh echter nu een kostenplaatje van ruim 800 euro :/

Ofwel, wordt met een dubbeltarief bij Vattenfall alsnog alles op één hoop gegooid op de jaarrekening?

• GeeH
leandres schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:53:
[...]

Aha. Ik ben dus niet de enige die dat is opgevallen.

Het toeval wil dat ik met 2 adressen momenteel bij Innova zit of bijna zit (lees: een overeenkomst heb). Bij het oudste contract, welke eind deze maand afloopt, staat de TLV regel in het portaal. Bij een ander adres waarvan binnenkort het contract van start gaat staan geen TLV regel meer.
Ik heb de KS daarop aangesproken maar ik krijg er geen fatsoenlijk antwoord uit. Anders dan dat men zegt dat de TLV, in mijn geval, gelijk zou zijn aan het kale daltarief.

Ik word altijd huiverig van dit soort vaagheden. 8)7
Het antwoord dat ik kreeg van de KS was:

"De gegevens van de klantenportaal kunnen soms wegvallen. Onze excuses hiervoor. U heeft altijd een contract waarop de tarieven vermeld staan en die uiteraard geldend zijn."

In mijn contract staat nog steeds €0,90682 per kWh ex BTW op enkel tarief.

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:27:
[...]

"De gegevens van de klantenportaal kunnen soms wegvallen. Onze excuses hiervoor. U heeft altijd een contract waarop de tarieven vermeld staan en die uiteraard geldend zijn."

hè ja heel vervelend dat nou net toevallig die TLV wegvalt. Hoe kan dat nu..

maar ze hebben vervolgens wel gelijk: contract is natuurlijk leidend.

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 12:49

leandres

ook nog?

GeeH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Dat bedoel ik dus. Medewerkers spreken elkaar tegen.

In mijn contract staat 7 ct TLV, echter dat hebben ze zelf fout gedaan want dat moest 54ct zijn. Dus daar contact over gehad met KS/Innova. En nu geven ze per mail aan dat ik het kale dal tarief kan aanhouden als TLV. En de mail mag dienen als 'bewijs'.

Echter in het contract staat wat anders...

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:03:
VanOns... Waar ben ik aan begonnen ??? !!!

Ik heb me aangemeld bij VanOns. Zie mijn bijdrage van maandag 9 januari 2023 17:47.

Ik heb me aangemeld via een antwoord-pagina op hun website. De E-mail beantwoorden duurt 15 dagen, dus ik heb opgebeld. Een mevrouw kon mijn aanmelding vinden. Alle gegevens waren beschikbaar. Ze zou de formulieren toesturen.

Niets ontvangen. Dag later opgebeld. Ze wachten op mijn aanmelding. Hmm. Alles nog eens ingestuurd. Na een paar uur contract ontvangen. Bijna ALLE gegevens hebben ze onjuist overgenomen:
Mijn naam (voorletters), mijn huisnummer, het EAN nummer van de meter, het historisch verbruik, mijn verwachting van de teruglevering, zelfs de gewenste ingangs-datum heben ze verkeerd ingevuld.
Ik heb mijn eigen e-mail, daar staat het echt correct in.

Verder staat in de overeenkomst: "De teruglever-vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief, dus exclusief overheidsheffingen en BTW".

In de algemene voorwaarden staat ... "De teruglever-vergoeding is de prijs die je normaal betaalt INclusief BTW en exclusief energiebelasting en Opslag Duurzame Energie". Dat laatste staat overigens in hun prognose op nul.

Ik weet nog niet hoe ik dat moet duiden.

Kortom, vooralsnog niet heel erg overtuigend.

Aanvulling: In deze concept-overeenkomst Modelcontract staat
Tarief Normaal 0,61584 en
Tarief Dal 0,56404. Inclusief BTW ODE en Eb.
Ik denk dat je je gelukkig mag prijzen. Lees hieronder maar eens.

Ik heb afgelopen dinsdag het modelcontract aangevraagd met de tarieven (resp. hoog en laag tarief) van €0.61 en €0.56 (en gas €2,61/m3) bij Energie VanOns

Vandaag gebeld over het salderen en terugleververgoeding. Stond in het contract niet duidelijk genoeg.

Salderen:
- Het salderen gaat op basis van kWh op jaarbasis.
- Opgewerkte energie tijdens laag-tarief worden enkel gebruikt om het verbruik tijdens laag-tarief te compenseren.
- Opgewekte energie tijdens hoog-tarief wordt gebruikt om het verbruik in hoog-tarief te compenseren, maar ook, wanneer er onvoldoende energie opgewekt is tijdens laag-tarief, voor het verbruik tijdens laag-tarief.

Terugleververgoeding:
- De TLV is gebaseerd op het kale levertarief (plus BTW) in de periode ingang contract t/m 31 juni, 1 juli t/m 31 dec en 1 jan t/m een jaar na ingaan van het contract => jaarbasis.
- De TLV is gelijk aan de kale leveringstarief plus de BTW. En deze regel blijft gedurende het jaar gelden. Wordt niet tussentijds (op 1 juli of 1 jan) NIET aangepast. Specifiek door de medewerker benoemd.

Tarief:
- De medewerker van Energie VanOns gaf aan dat de modelcontract tarieven niet juist vermeld staan op de website en in de toegezonden contracten/prijsafspraken. De prijzen zijn per 01.01.2023 hoger geworden. Namelijk (resp. hoog en laag tarief) van €0,78 en €0,64 per kWh (en gas €2.87/m3)

Dat de stroomprijzen hoger geworden zijn, is alleen maar gunstig voor de TLV. Dus daar ben ik wel blij mee.
Dat de gasprijs hoger is geworden, dat maakt voor dit jaar niet zo veel uit, enkel voor het stukje in 2024 ivm prijsplafond

Dus samengevat waarom ik juist wel voor Energie VanOns kies:
- Hoge stroomprijzen, dus hoge TLV
- Gedurende het jaar staat de opbouw van de TLV vast.
- Salderen per kWh
- Salderen in laag-tarief mogelijk met opwek vanuit hoog-tarief.

• MJ de Bruijn
  • Nu online
Vervolg... Mijn aanmelding bij VanOns. Zie ook mijn bericht van woensdag 11 januari 2023 @ 16:03.

VanOns had dus heel veel gegevens foutief ingevuld. Maar, op mijn e-mail hebben ze binnen een paar uur gereageerd met excuses en met nu wel juiste formulieren erbij.

Mijn privé inschatting voor verbruik en teruglevering nemen ze niet over, maar ze leggen netjes uit waarom niet. Het gaat om 10 Euro per maand voorschot, dus heel belangrijk is het niet.

Mijn tarieven, inclusief teruglever-tarief staan duidelijk genoemd. Die zijn overigens identiek aan de hierboven geplaatste bijdrage.

Mijn mening is positief veranderd. Een fout is niet heel erg als het maar goed en snel wordt gecorrigeerd. En dat hebben ze gedaan. Dus, dit keer compliment aan VanOns.

Ingangsdatum 1 maart 2023... Nu afwachten op het verdere verloop.

• TheBull
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:37:
Vervolg... Mijn aanmelding bij VanOns. Zie ook mijn bericht van woensdag 11 januari 2023 @ 16:03.

VanOns had dus heel veel gegevens foutief ingevuld. Maar, op mijn e-mail hebben ze binnen een paar uur gereageerd met excuses en met nu wel juiste formulieren erbij.

Mijn privé inschatting voor verbruik en teruglevering nemen ze niet over, maar ze leggen netjes uit waarom niet. Het gaat om 10 Euro per maand voorschot, dus heel belangrijk is het niet.

Mijn tarieven, inclusief teruglever-tarief staan duidelijk genoemd. Die zijn overigens identiek aan de hierboven geplaatste bijdrage.

Mijn mening is positief veranderd. Een fout is niet heel erg als het maar goed en snel wordt gecorrigeerd. En dat hebben ze gedaan. Dus, dit keer compliment aan VanOns.

Ingangsdatum 1 maart 2023... Nu afwachten op het verdere verloop.
Voorheen waren ze ook in de middag telefonisch bereikbaar, maar vanwege de drukte nemen ze nu enkel in de ochtend de telefoon op.
Toen ik ze belde voor een modelcontract, werd mij gevraagd of ze me in de middag terug konden bellen, rond 15:00, zodat ze nog andere mensen telefonisch konden helpen.
Werd om 14:45 terug gebeld en in alle rust een modelcontract kunnen aanvragen.

Klantenservice is voor mij ook een hele positieve ervaring. De klantenservice is goed op de hoogte van alles , is mijn idee.

Ze kunnen alleen een voorschot bepalen op het historisch verbruik bij het opstellen van een contract.
Zodra het contract afgesloten is, kan je het voorschotbedrag bijstellen op basis van je privé verwachting, met een minimum voorschotbedrag van 5 euro.

Dat je op 10 euro zit, is al wel heel laag.

Dit van mij gaat 2 maart in. Kom van een vast contract bij GreenChoice vandaan. Mijn tarieven gaan allemaal met een fact 3,5 omhoog ;( Maar gelukkig het teruglevertarief met meer dan factor 10 _/-\o_ . Kom ongeveer op hetzelfde maandbedrag uit straks.

• VtG
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:21
TheBull schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat je je gelukkig mag prijzen. Lees hieronder maar eens.

Ik heb afgelopen dinsdag het modelcontract aangevraagd met de tarieven (resp. hoog en laag tarief) van €0.61 en €0.56 (en gas €2,61/m3) bij Energie VanOns

Vandaag gebeld over het salderen en terugleververgoeding. Stond in het contract niet duidelijk genoeg.

Salderen:
- Het salderen gaat op basis van kWh op jaarbasis.
- Opgewerkte energie tijdens laag-tarief worden enkel gebruikt om het verbruik tijdens laag-tarief te compenseren.
- Opgewekte energie tijdens hoog-tarief wordt gebruikt om het verbruik in hoog-tarief te compenseren, maar ook, wanneer er onvoldoende energie opgewekt is tijdens laag-tarief, voor het verbruik tijdens laag-tarief.

Terugleververgoeding:
- De TLV is gebaseerd op het kale levertarief (plus BTW) in de periode ingang contract t/m 31 juni, 1 juli t/m 31 dec en 1 jan t/m een jaar na ingaan van het contract => jaarbasis.
- De TLV is gelijk aan de kale leveringstarief plus de BTW. En deze regel blijft gedurende het jaar gelden. Wordt niet tussentijds (op 1 juli of 1 jan) NIET aangepast. Specifiek door de medewerker benoemd.

Tarief:
- De medewerker van Energie VanOns gaf aan dat de modelcontract tarieven niet juist vermeld staan op de website en in de toegezonden contracten/prijsafspraken. De prijzen zijn per 01.01.2023 hoger geworden. Namelijk (resp. hoog en laag tarief) van €0,78 en €0,64 per kWh (en gas €2.87/m3)

Dat de stroomprijzen hoger geworden zijn, is alleen maar gunstig voor de TLV. Dus daar ben ik wel blij mee.
Dat de gasprijs hoger is geworden, dat maakt voor dit jaar niet zo veel uit, enkel voor het stukje in 2024 ivm prijsplafond

Dus samengevat waarom ik juist wel voor Energie VanOns kies:
- Hoge stroomprijzen, dus hoge TLV
- Gedurende het jaar staat de opbouw van de TLV vast.
- Salderen per kWh
- Salderen in laag-tarief mogelijk met opwek vanuit hoog-tarief.

[Afbeelding]
Begrijp ik het nou goed dat VanOns een teruglevervegoeding inclusief BTW uitbetaald? In je screenshot staat dat het exclusief BTW is? Het is mij niet helemaal duidelijk.....

• de Peer

de Peer

under peer review

VtG schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Begrijp ik het nou goed dat VanOns een teruglevervegoeding inclusief BTW uitbetaald? In je screenshot staat dat het exclusief BTW is? Het is mij niet helemaal duidelijk.....
Niet aan particulieren natuurlijk, anders mag je dat gelijk weer afstaan want dat behoor je als particulier niet te ontvangen.

• TheBull
  • Nu online
VtG schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Excl. BTW. Ik heb mijn bericht aangepast. In het rode kader van de screenshots staat het duidelijk.

• MJ de Bruijn
  • Nu online
VanOns: Teruglevering inclusief BTW of exclusief BTW?

De bronnen spreken elkaar tegen. Op de website van VanOns staat:

In de offerte staat: "... uw leveringstarief exclusief overheidsheffingen en btw ... ".
Maar... daar worden ook cijfers INclusief BTW genoemd. Waarom vermelden ze daar de cijfers INclusief BTW wanneer ze EXclusief BTW uitbetalen?

Kortom, ik weet het niet.

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Even over het ex of inclusief BTW uitbetalen door Energie van Ons.
Dat doen ze toch echt inclusief:

Dit was mijn afrekening toen ik de eerste helft van 2022 bij hun zat. (daarna overgestapt naar ENECO, veel spijt en vanaf 28-11-2022 weer terug bij Energie van Ons)

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

https://solarmagazine.nl/...mprijzen-voor-consumenten

Hoera! (zou het echt waar zijn?)
De ACM gaat en marktmonitor instellen per 1 februari a.s.
Zou het dan echt waar zijn, dat de ACM ook de TLV van iedere leverancier gaat publiceren?

In ieder geval zal iedere leverancier nu een (op zijn website gemakkelijk vindbaar) modelcontract moeten publiceren.

Ben benieuwd.... Jullie ook?

• gebruiker001
  • Laatst online: 09:32
Nico-G schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:48:
https://solarmagazine.nl/...mprijzen-voor-consumenten

Hoera! (zou het echt waar zijn?)
De ACM gaat en marktmonitor instellen per 1 februari a.s.
Zou het dan echt waar zijn, dat de ACM ook de TLV van iedere leverancier gaat publiceren?

In ieder geval zal iedere leverancier nu een (op zijn website gemakkelijk vindbaar) modelcontract moeten publiceren.

Ben benieuwd.... Jullie ook?
Ik lees niets over teruglevertarieven en daar heeft het volgens mij ook niets mee te maken.

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:18
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 7 - MacBook Pro 13" 2020 – LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

gebruiker001 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Ik lees niets over teruglevertarieven en daar heeft het volgens mij ook niets mee te maken.
Jij noemt het een "teruglevertarief", maar dat bestaat niet.
Volgens de leveranciers, is het een "vergoeding".
Je zult de term "teruglevertarief" dus inderdaad nergens in hun websites/correspondentie aantreffen.
Verder vinden de leveranciers (samen met jou?), dat de hoogte van een terugleververgoeding niets te maken heeft met het levertarief. Daar wordt aan gewerkt. Streven is de hoogte van de terugleververgoeding vast te koppelen aan de levertarieven en wel op 80% van die tarieven.

• deejeebv
  • Nu online
Nico-G schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Je zult de term "teruglevertarief" dus inderdaad nergens in hun websites/correspondentie aantreffen.
Verder vinden de leveranciers (samen met jou?), dat de hoogte van een terugleververgoeding niets te maken heeft met het levertarief. Daar wordt aan gewerkt. Streven is de hoogte van de terugleververgoeding vast te koppelen aan de levertarieven en wel op 80% van die tarieven.

Innova noemt het wel degelijk een teruglevertarief.

• TheBull
  • Nu online
Ik denk dat je verkeerde tarieven doorgekregen hebt. Ze zijn zoals ik heb in mijn contract, zie ergens een bericht van mij eerder in dit topic.

Op de website van Energie VanOns staat het nu ook correct:
https://energie.vanons.org/modelcontract/

[Voor 15% gewijzigd door TheBull op 13-01-2023 13:45]

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

deejeebv schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Dat tarief geldt voor de normale saldering van geleverde en teruggeleverde kWh's, tot de hoogte van de geleverde kWh's..
In dit topic praten we over de pecunia, die de leverancier met enige tegenzin aan ons moet overmaken, omdat er na saldering nog een netto-teruglevering over blijft. Dat noemen we terugleververgoeding.

De hele spraakverwarring over tarieven en vergoedingen stamt uit de tijd, dat ENECO plotseling zijn terugleververgoeding terugschroefde naar bijna nihil, zonder 30 dagen vooraf z'n klanten te informeren. Ze meenden dit te kunnen doen omdat weliswaar die termijn volgens hen wèl gold voor tarieven, maar niet voor vergoedingen.
Daar zijn ze hard voor op de vingers getikt...
Het viel mij op, dat vanaf die tijd er over vergoedingen werd gesproken als onderscheid met tarieven.
Nochtans: de ACM gaat zowel de tarieven als de vergoedingen bekijken, omdat die allebei bij de financiële relatie tussen leverancier en consument horen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Nico-G schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Dat tarief geldt voor de normale saldering van geleverde en teruggeleverde kWh's, tot de hoogte van de geleverde kWh's..
In dit topic praten we over de pecunia, die de leverancier met enige tegenzin aan ons moet overmaken, omdat er na saldering nog een netto-teruglevering over blijft. Dat noemen we terugleververgoeding.
Nee, die 91 cent per kWh is wel degelijk het teruglevertarief dat je krijgt voor je overschot. Gelukkig wel zeg...
Anders zou ik mijn 15k aan terugleververgoeding dit jaar mooi mislopen :/ .

salderen heeft niets te maken met teruglevertarief.

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-01-2023 14:02]

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Nee, die 91 cent per kWh is wel degelijk het teruglevertarief dat je krijgt voor je overschot. Gelukkig wel zeg...
Precies: uit die tijd stamt de begripsverwarring. You lucky bastard

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:11
de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:58:
[...]

salderen heeft niets te maken met teruglevertarief.
Noemen ze het niet bewust tarief?

Volgens van Dale: "(bij doorlopende of herhaalde levering van dezelfde zaak, bv. gas) het bedrag dat voor iedere eenheid betaald moet worden: spoorwegtarieven, vliegtarieven, verzekeringstarieven"

Zou me niet verbazen als je een rekening van 15k krijg

• gebruiker001
  • Laatst online: 09:32
Nico-G schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Uhm, het enige dat ik wil zeggen is dat de suggestie wordt gewekt dat de ACM gaat toezien op terugleververgoeding of tarief (maakt mij niet uit hoe iemand het noemt). Het artikel waarnaar verwezen wordt op solar gaat hier helemaal niet over. Het gaat erover dat de ACM gaat toezien of de energieleverancier niet ineens €10/kuub of per kWh in rekening gaat brengen. Volgens mij heeft Jetten de ACM die opdracht meegegeven om te voorkomen dat de overheid "onredelijk" veel aan energiebedrijven moet betalen boven het prijsplafond.

Heel het artikel zegt niets over een teruglevergoeding dus ik weet ook niet waarom het artikel in dit topic wordt aangehaald.

• PCJR
  • Laatst online: 15:31
- wat is de snelste aansluit periode/datum?
- geen extra voorschot o.i.d.?

|| Phono Solar 18x415wp + HYD5000ep + 16x120Ah LiFePo4 ||

• PCJR
deejeebv schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Is deze nog aan te vragen door bv te bellen of ? :)
https://www.innovaenergie.nl/modelcontract/
Ik zie hier dat hun modelcontract een tlv heeft van 0,56881 (enkel). Ook aardig nog toch? Of is er nog ergens wat hogers (in de tabel pag1 van dit topic zie ik alles lager...)

Oh, laat maar, Innova is no-go voor hun modelcontract:
Terugleververgoeding per kWh Btw Totaal incl. btw Btw (%)
€ 0,07000
Ze hebben wel nog 1 jaar vast? of variabel, weet ff niet welke te kiezne is en wat daar de tlv is.

[Voor 35% gewijzigd door PCJR op 13-01-2023 14:16]

• deejeebv
  • Nu online
PCJR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Is deze nog aan te vragen door bv te bellen of ? :)
https://www.innovaenergie.nl/modelcontract/
Ik zie hier dat hun modelcontract een tlv heeft van 0,56881 (enkel). Ook aardig nog toch? Of is er nog ergens wat hogers (in de tabel pag1 van dit topic zie ik alles lager...)
Nee, dit is al afgesloten in september. Zit nu voor de winter bij Tibber.

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Zou me niet verbazen als je een rekening van 15k krijg
haha dat is knap, ik heb alleen maar teruggeleverd, niets verbruikt.

• de Peer

de Peer

under peer review

er was maar een tijdsbestek van zo'n 48 uur dat dit contract aan te vragen was. Daarna ging gelijk de rem er weer op.

• PCJR
de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:18:
[...]

er was maar een tijdsbestek van zo'n 48 uur dat dit contract aan te vragen was. Daarna ging gelijk de rem er weer op.
Innova is gewoon overal 7cnt. Next.
Engie zie ik: 0,28256 tlv enkel
UC: 0,13500 tlv enkel
Van Ons: 0,46726 tlv (even ex btw, er staat dat ze incl btw geven maar dat lijkt me stug)
OM flex: 0,289 tlv enkel
OM model/variabel: 0,292551 tlv enkel (maar de vraag of model nog aan te vragen is met variabel tarieven)

Nog andere kandidaten? Ik zoek iets per 1-3-23 ofzo.
En welke levernacier had opeens een bizar hoog maandbedrag (normaal iets van 5-6 euro)...

[Voor 18% gewijzigd door PCJR op 13-01-2023 14:25]

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Innova is gewoon overal 7cnt. Next.
Engie zie ik: 0,28256 tlv enkel
UC: 0,13500 tlv enkel
Van Ons: 0,46726 tlv (even ex btw, er staat dat ze incl btw geven maar dat lijkt me stug)
OM flex: 0,289 tlv enkel
OM model/variabel: 0,292551 tlv enkel (maar de vraag of model nog aan te vragen is met variabel tarieven)

Nog andere kandidaten? Ik zoek iets per 1-3-23 ofzo
je lijst is compleet denk ik, dit zijn de meest interessante voor nu.
je kunt ook via dynamische tarieven een mooie TLV bij elkaar sprokkelen.

• PCJR
https://energie.vanons.org/modelcontract/
Zie ik bij jou nu andere tlv dan hier op hun site?

• aGraPusher
PCJR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:10:
[...]

- wat is de snelste aansluit periode/datum?
- geen extra voorschot o.i.d.?
€5 voorschot
28 januari loopt huidig contract bij Eneco af en per 1 februari kon ik als eerst mogelijke bij VanOns terecht.

Tlv lijkt idd niet te kloppen dus daar ga ik nog eveb achter aan

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 7 - MacBook Pro 13" 2020 – LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• PCJR
aGraPusher schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:37:
[...]

€5 voorschot
28 januari loopt huidig contract bij Eneco af en per 1 februari kon ik als eerst mogelijke bij VanOns terecht.

Tlv lijkt idd niet te kloppen dus daar ga ik nog eveb achter aan
Hoe verrekent VanOns de opwek, m.a.w. is het handiger om enkel te pakken, of hoog/laag?

Kak: bellen kan niet, maandagochtend dan....wel alvast n bericht bestuurd met mijn aanmeldingsverzoek voor model.

[Voor 12% gewijzigd door PCJR op 13-01-2023 14:48]

• R4m0n_46
  • Laatst online: 26-01 16:49
R4m0n_46 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Vraagje, kon het nergens hier in het topic vinden met zoeken op andere Vattenfall gebruikers. Vattenfall zelf is niet te doen, gister 45 minuten aan de telefoon gehangen met iemand die van niks wist, zijn supervisor ook niet, en vervolgens kon de afdeling saldering niet bereikt worden. Net weer gebeld, zelfde verhaal.

Heb zelf dubbeltarief, en Vattenfall splits dan de saldering uit naar het normaaltarief en daltarief. Hoe gaat dat op de jaarrekening, wordt dan alsnog alles op één hoop gegooid? Moet de jaarrekening van het eerste volledige jaar zonnepanelen nog krijgen namelijk en wil niet voor verassingen komen te staan.

Want ...
in het daltarief heb ik logischerwijs minder opbrengst, maar in mijn geval wel veel relatief veel gebruik (warmtepomp met ventilatie die 24/7 draait). In de Vattenfall app zie ik dat ik op het daltarief bijv. 1200 kwh meer heb verbruikt dan opgewekt sinds juni. Normaaltarief daarentegen op 0 na saldering. Maar, overall sinds juni nog steeds 400 kwh meer opbrengst dan verbruik, dus normaliter zou dat betekenen dat ik nog steeds overhoud op het moment, en dus geen kosten. In de app staat voor die 1200 kwh echter nu een kostenplaatje van ruim 800 euro :/

Ofwel, wordt met een dubbeltarief bij Vattenfall alsnog alles op één hoop gegooid op de jaarrekening?
Niemand bij Vattenfall hier? De Energie VanOns regeling die ik hier zie (extra kwh uit hoog tarief verrekend met tekort laagtarief) hoop ik ook te hebben bij Vattenfall. Klantenservice houdt me maar aan het lijntje, moet toch iemand hier zijn die saldeert en bij Vattenfall zit die me uitsluitsel kan geven :P

• aGraPusher
PCJR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Hoe verrekent VanOns de opwek, m.a.w. is het handiger om enkel te pakken, of hoog/laag?

Kak: bellen kan niet, maandagochtend dan....wel alvast n bericht bestuurd met mijn aanmeldingsverzoek voor model.
In mijn situatie krijg ik €20 per maand meer als ik het dubbel tarief pak.

• TheBull
  • Nu online
PCJR schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Zie een eerder bericht van mij.

Samengevat:
Opwek hoog wordt gebruikt voor hoog en laag tarief.
Opwek laag enkel voor laag tarief.

Voorbeeld:
Opwek: 1000 kWh hoog, 300 kWh laag.
Verbruik: 700 kWh, 400 kWh laag

Dus 100 kWh vanuit opwek hoog wordt gebruikt om verbruik laag te compenseren.
en 700 kWh opwek hoog voor 700 kWh verbruik hoog.
Overschot: 300 kWh hoog.

Maar kan me voorstellen dat ze eerst opwek hoog opmaken, waardoor je 300 kWh laag overhoudt. Maar zo staat het niet in het contract beschreven.

• TheBull
  • Nu online
aGraPusher schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:09:
[...]

In mijn situatie krijg ik €20 per maand meer als ik het dubbel tarief pak.
Bij mij hetzelfde. Dubbel tarief levert mij mee op, dan enkel tarief.

• PCJR
Maar dan is het toch altijd gunstiger om laaghoog te pakken ipv enkel...?

Je teruglevering is altijd overdag tijdens hoog tarief, behalve op za en zo.

[Voor 35% gewijzigd door PCJR op 13-01-2023 16:22]

• jobr
R4m0n_46 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:57:
Niemand bij Vattenfall hier? De Energie VanOns regeling die ik hier zie (extra kwh uit hoog tarief verrekend met tekort laagtarief) hoop ik ook te hebben bij Vattenfall. Klantenservice houdt me maar aan het lijntje, moet toch iemand hier zijn die saldeert en bij Vattenfall zit die me uitsluitsel kan geven :P
https://www.gaslicht.com/...C2%A0terugleververgoeding

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:25:
[...]

je lijst is compleet denk ik, dit zijn de meest interessante voor nu.
je kunt ook via dynamische tarieven een mooie TLV bij elkaar sprokkelen.
Via dynamische tarieven lijkt het niet interessant. Kale prijs komt nauwelijks boven de 20c uit. Dan zijn er betere alternatieven die structureel meer geven en fatsoenlijk salderen

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Behalve als je met een programmeerbare batterij gaat werken, maar heb de indruk dat je beter de hoogste tlv met een modelcontract kunt zoeken.
padoempats schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Via dynamische tarieven lijkt het niet interessant. Kale prijs komt nauwelijks boven de 20c uit. Dan zijn er betere alternatieven die structureel meer geven en fatsoenlijk salderen

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Afgelopen zomer was die prijs een stuk hoger, maar dat kwam door de paniek. Wie weet hoe het deze zomer zal gaan..

En eerst maar eens Ien dat er komende zomer nog aanbieders zijn met een tlv boven de 20 cent

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 00:15]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:44

Vraag, ik zit sinds 8 december bij United Consumers. Weet iemand hoe lang het duurt voordat je het verbruik ziet??

• GeeH
Whiskey48 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 06:13:
[Afbeelding]

Vraag, ik zit sinds 8 december bij United Consumers. Weet iemand hoe lang het duurt voordat je het verbruik ziet??
Hun eerste overzicht betreft de hele volgende maand, dus dat zal bij jou begin februari zijn over de maand januari.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:44
GeeH schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:12:
[...]

Hun eerste overzicht betreft de hele volgende maand, dus dat zal bij jou begin februari zijn over de maand januari.
ahhh, ok. En dan zit in februari ook het gedeelte van december ook denk ik in. ah ok, dank!

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:39
Terugleververgoeding minimaal 80% van levertarief maar maximaal 0,10 cent in 2025?
Of toch verder salderen? Zal jetten er iets van aantrekken of zien we jetten toch na zijn politieke baan ineens een baantje hebben bij eneco of essent of zo.....

Hopen dat de 2e kamer hem terugfluit de 17e dus behandeling blijkbaar van salderingsafbouw.

https://www.consumentenbo...erugleververgoeding-nodig

Zit zelf ook in sociale Huur betaal 35 euro per maand voor 7 paneeltjes verplicht met zon 2500kw opbrengst kon dat niet weigeren toen ik hier kon wonen. Denk dat zonder panelen een dynamisch contract op jaarbasis goedkoper is dalijk hier dan als ik die 35 euro niet hoef te betalen als salderen stopt er een maximum terugleververgoeding op 10 cent komt...maar zit er aan vast nu.

Sigh... politiek en bedrijfsleven...

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:14
*knip*
Rants voegen niets toe en dit is immers een ZT topic.

[Voor 78% gewijzigd door tweakduke op 14-01-2023 10:44]

• PCJR
[...]

Zoals ik al 2 jaar doe: winter/netto inkoopmaanden: laagste kwh prijs toko en zomer/netto teruglevermaanden: toko met hoogste tlv.

Geeft meeste centjes at the end :) De winter kan ik extra goedkoop pakken ivm accu die ik oplaad in t goedkoopste uur.

• PCJR
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:14:
[...]

Afgelopen zomer was die prijs een stuk hoger, maar dat kwam door de paniek. Wie weet hoe het deze zomer zal gaan..

En eerst maar eens Ien dat er komende zomer nog aanbieders zijn met een tlv boven de 20 cent
Daarom meld ik me aan nu bij VanOns voor 45/50 cnt tlv start 1-3.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:26
PCJR schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Zoals ik al 2 jaar doe: winter/netto inkoopmaanden: laagste kwh prijs toko en zomer/netto teruglevermaanden: toko met hoogste tlv.

Geeft meeste centjes at the end :) De winter kan ik extra goedkoop pakken ivm accu die ik oplaad in t goedkoopste uur.
Lees dit vaker, vraag mij af of dit ook nut heeft wanneer je bv 3k kWh opwek heb en 10k kWh verbruik hebt...

Geprobeerd beetje uit te rekenen maar zoveel factoren die meespelen dat ik door het bos de bomen niet meer zie...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Jazsie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Lees dit vaker, vraag mij af of dit ook nut heeft wanneer je bv 3k kWh opwek heb en 10k kWh verbruik hebt...

Geprobeerd beetje uit te rekenen maar zoveel factoren die meespelen dat ik door het bos de bomen niet meer zie...
Dit topic gaat over hoe je het netto-overschot na salderen het best te gelde kunt maken.
Zolang je dat (nog) niet hebt, hoef je je dan ook geen zorgen te maken. Totdat de salderingsregeling wijzigt kun je je opbrengst met je verbruik salderen.

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Daarom meld ik me aan nu bij VanOns voor 45/50 cnt tlv start 1-3.
Lijkt me voor nu het hoogst haalbare idd.

• PCJR
Nico-G schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Dit topic gaat over hoe je het netto-overschot na salderen het best te gelde kunt maken.
Zolang je dat (nog) niet hebt, hoef je je dan ook geen zorgen te maken. Totdat de salderingsregeling wijzigt kun je je opbrengst met je verbruik salderen.
Klopt, maar het meeste geld trek je binnen op mijn manier. Ik heb dan wel 7500 opwek en 4000 verbruik. Al te vaak voor mensen een excelletje gemaakt... :>

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
topper6 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:09:
Terugleververgoeding minimaal 80% van levertarief maar maximaal 0,10 cent in 2025?
Of toch verder salderen? Zal jetten er iets van aantrekken of zien we jetten toch na zijn politieke baan ineens een baantje hebben bij eneco of essent of zo.....

Hopen dat de 2e kamer hem terugfluit de 17e dus behandeling blijkbaar van salderingsafbouw.

https://www.consumentenbo...erugleververgoeding-nodig

Zit zelf ook in sociale Huur betaal 35 euro per maand voor 7 paneeltjes verplicht met zon 2500kw opbrengst kon dat niet weigeren toen ik hier kon wonen. Denk dat zonder panelen een dynamisch contract op jaarbasis goedkoper is dalijk hier dan als ik die 35 euro niet hoef te betalen als salderen stopt er een maximum terugleververgoeding op 10 cent komt...maar zit er aan vast nu.

Sigh... politiek en bedrijfsleven...
Dat van die wetgeving over terugleververgoeding is al jaren erg vaag. Maar tot nu toe valt het in de praktijk erg mee en is er altijd wel ergens een goede deal te scoren.

2 maanden geleden heb ik een contract tot eind juni 2023 met United Consumers af kunnen sluiten voor een terugleververgoeding van 0,63074 / kWh.

Jouw situatie is nu 420 euro voor 2500 kWh = 0.17 euro / kWh. Dat kun je toch nergens goedkoper inkopen?

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Bijvoorbeeld bij easyEnergy over december 2022 gemiddeld 0.28 euro / kWh. Gemiddelde van geheel 2022 was ook 0.28 euro / kWh.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1 ... 134 ... 138 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Proton_ in "Geld verdienen met de energierekening" gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

offtopic posten kan direct een ban opleveren

- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee