tsja je situatie is niet uniek, dus lees het topic maar even en maak je keuze.eenmans schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:53:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wij zitten bij Eneco en hebben best wat zonnepanelen op ons dak. Vorige jaar hebben we 2700 kWh verbruikt en 4700kwh terug geleverd, uiteindelijk 2000kwh overcapaciteit en dus teruggekeerd gekregen van Eneco middels de terug lever vergoeding.
Op dit moment zitten wij op 1560 kWh verbruik en 4530 kWh terug geleverd. Wij denken weer aan het eind van het jaar rond de 2500 kWh te zitten kwa verbruik dat houd in 2000 kWh overcapaciteit als er terug gesoldeerd word.
Kan iemand advies geven, bij eneco blijven of voor een leverancier gaan met hoge tlv?
Heb je wel afgelopen jaar de 45ct en 61 cent TLV gehad? Of had je sowieso al een lage terugleververgoeding?
Je moet er vandaag de dag wel bovenop zitten en bereid zijn regelmatig over te stappen.
Er is momenteel geen perfect alternatief. Aan alles zit een 'maar', of zelfs meerdere.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 17:49 ]
weer even vaag en nietszeggend als de vorige Tweets van Pauline van Vattenfall dus. kan ze niet even duidelijke termen gebruiken. Eerst wordt er over het hele jaar gesaldeerd.mike123 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:17:
Reactie op twitter over salderen over 1 jaar bij Vattenfal met een variabel contract van 20 November tot 19 November.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze moet gewoon even duidelijk aangeven met welke units ze aan het rekenen is en wat ze tegen wat wegstreept.
Hier heb je niets aan. Ze heeft het niet over salderen. Ze geeft eigenlijk alleen aan dat je voor 1 september 7 cent krijgt en erna 16,8 cent.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 17:52 ]
Ja daaaag Peer, hoe duidelijk wil je het hebben?de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:50:
[...]
weer even vaag en nietszeggend als de vorige Tweets van Pauline van Vattenfall dus. kan ze niet even duidelijke termen gebruiken. Eerst wordt er over het hele jaar gesaldeerd.
Ze moet gewoon even duidelijk aangeven met welke units ze aan het rekenen is en wat ze tegen wat wegstreept.
Hier heb je niets aan. Ze heeft het niet over salderen. Ze geeft eigenlijk alleen aan dat je voor 1 september 7 cent krijgt en erna 16,8 cent.
:strip_exif()/f/image/nKN2ouoZR9TP7RY3fqGCyGfi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1laP3GnoPlHwiAfpoUcuWsjY.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou tot nu toe was het gewoon echt niet duidelijk.Droplul schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:21:
[...]
Ja daaaag Peer, hoe duidelijk wil je het hebben?[URL="https://tweakers.net
Maar de tweet die je nu deelt is dat inderdaad wel.
Dan blijft de vraag: Gaan ze dat ook echt zo doen, of roept het twitter account van Vattenfall maar wat, omdat ze het zelf niet begrijpen?
Want het moge duidelijk zijn, wat ze nu aangeven mag absoluut niet.
Dit was gisteren al door hem gedeeld hoor inclusief Twitter link. Dus ik snapte al niet waarom je maar in die ontkenningsfase bleef hangen haha.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:07:
[...]
Nou tot nu toe was het gewoon echt niet duidelijk.
Maar de tweet die je nu deelt is dat inderdaad wel.
Dan blijft de vraag: Gaan ze dat ook echt zo doen, of roept het twitter account van Vattenfall maar wat, omdat ze het zelf niet begrijpen?
Want het moge duidelijk zijn, wat ze nu aangeven mag absoluut niet.
Ah die had ik gemist. Maar ik ben er nog niet uit of ik geloof dat het echt hun beleid is of gaat zijn. Ik acht de kans ook wel reëel dat de medewerker gewoon een fout maakt. Alles is nu gebaseerd op 1 tweet.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:19:
[...]
Dit was gisteren al door hem gedeeld hoor inclusief Twitter link. Dus ik snapte al niet waarom je maar in die ontkenningsfase bleef hangen haha.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 19:26 ]
Ja zo kunnen we wel bezig blijven. Dit gesprek hebben we eerder vandaag al gehad.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:21:
[...]
Ah die had ik gemist. Maar ik ben er nog niet uit of ik geloof dat het echt hun beleid is of gaat zijn. Ik acht de kans ook wel reëel dat de medewerker gewoon een fout maakt.
Ze zijn aan het kijken wat ze kunnen/mogen doen en waar ze mee weg komen.
Dit soort antwoorden zijn al meerdere keren gegeven door medewerkers, en als dat foutieve informatie is dan wordt dat neem ik aan heel snel gecorrigeerd van hogeraf. Imagoschade kost ook geld.
Gebaseerd op al het voorgaande, ook eerder in dit topic, heb ik absoluut geen vertrouwen dat ze (op dit moment) de juiste manier toepassen.
Dit wordt ook telkens weer bevestigd helaas.
Ja we blijven bezig inderdaad. Het is wachten op de 1e afrekening. Dan hebben we hard bewijs. Dus het zou mooi zijn als iemand met netto verbruik in september, ergens in september opstapt en de jaarafrekening hier laat zien.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:30:
[...]
Ja zo kunnen we wel bezig blijven. Dit gesprek hebben we eerder vandaag al gehad.
Ze zijn aan het kijken wat ze kunnen/mogen doen en waar ze mee weg komen.
Dit soort antwoorden zijn al meerdere keren gegeven door medewerkers, en als dat foutieve informatie is dan wordt dat neem ik aan heel snel gecorrigeerd van hogeraf. Imagoschade kost ook geld.
Gebaseerd op al het voorgaande, ook eerder in dit topic, heb ik absoluut geen vertrouwen dat ze (op dit moment) de juiste manier toepassen.
Dit wordt ook telkens weer bevestigd helaas.
Nu salderen op jaarbasis wettelijk op losse schroeven staat, staat er niet in het contract/voorwaarden van Vattenval dat er gesladeerd wordt op jaarbasis?Droplul schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:21:
[...]
Ja daaaag Peer, hoe duidelijk wil je het hebben?[Afbeelding]
[Afbeelding]
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Eens. Maar tot die tijd ga ik gewoon uit van de antwoorden die door de bedrijven zelf gegeven worden. En dat is (helaas) niet al te best.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:31:
[...]
Ja we blijven bezig inderdaad. Het is wachten op de 1e afrekening. Dan hebben we hard bewijs. Dus het zou mooi zijn als iemand met netto verbruik in september, ergens in september opstapt en de jaarafrekening hier laat zien.
dat heb ik zojuist nog gecontroleerd. Nee dat staat er niet duidelijk. ze zeggen 'vervolgens wordt er gesaldeerd volgens de wettelijke regeling'Srednier schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:35:
[...]
Nu salderen op jaarbasis wettelijk op losse schroeven staat, staat er niet in het contract/voorwaarden van Vattenval dat er gesladeerd wordt op jaarbasis?
heel sneaky dus.
Niet waar. Ik zat tot feb 2022 bij powerpeers voor een paar jaar.Angelique1974 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:08:
Ook powerpeers berekent dus niet per jaar. En kan je niet je overschot van de zomer opmaken in de winter.
In de jaarafrekening wordt keurig de kWh's tegen elkaar weggestreept en het restant verrekent tegen tarief bij netto verbruik of TLV bij netto teruglevering.
Dat kostenoverzicht moet je met een korreltje zout nemen.
Kan me niet voorstellen dat ze dat nu hebben aangepast.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico's, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Oftewel, werkelijk elk excuus is min of meer geldig? 😒
Ze hebben het altijd op de correcte wijze gedaan inderdaad. Maar omdat nu de TLV verhoogd is per 1 september wordt er opeens gedacht dat ze hun hele saldeerbeleid aangepast hebben. Het stomme is dan weer wel dat de medewerker op twitter dit bevestigt, maar die begrijpt het gewoon zelf niet. denk ik...jobr schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:40:
[...]
Niet waar. Ik zat tot feb 2022 bij powerpeers voor een paar jaar.
In de jaarafrekening wordt keurig de kWh's tegen elkaar weggestreept en het restant verrekent tegen tarief bij netto verbruik of TLV bij netto teruglevering.
Dat kostenoverzicht moet je met een korreltje zout nemen.
Kan me niet voorstellen dat ze dat nu hebben aangepast.
Ze proberen uit te leggen dat je voor en na 1 september een andere TLV hebt, maar struikelen over het feit dat je eerst moet salderen, en daarna TLV uitkeren.
Die eerstelijns "studenten" zou ik niet teveel waarde aan hechten. Gewoon in je contract kijken en staat het ongetwijfeld.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:49:
[...]
Ze hebben het altijd op de correcte wijze gedaan inderdaad. Maar omdat nu de TLV verhoogd is per 1 september wordt er opeens gedacht dat ze hun hele saldeerbeleid aangepast hebben. Het stomme is dan weer wel dat de medewerker op twitter dit bevestigt, maar die begrijpt het gewoon zelf niet. denk ik...
Ze proberen uit te leggen dat je voor en na 1 september een andere TLV hebt, maar struikelen over het feit dat je eerst moet salderen, en daarna TLV uitkeren.
Dat TLV misschien in 2 stappen gaat, kan zijn. Maar vraag ging over salderen.
En ook al stond het er niet, er zijn toch al genoeg maatschappijen geweest die contractbreuk hebben gepleegd ( en zich inderdaad dan ook beroepen op zo'n vage voorwaarde of anderszins niet anders konden )NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:40:
Om nog even terug te komen op UC, wat ik eerder gepost heb. Vooral punt 19.3 in de voorwaarden is heel smerig geformuleerd:
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico's, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
De ACM kijkt toe en doet niets.
Het is gewoon hopen dat ze die TLV handhaven, maar een garantie heb je niet meer in deze tijd en daar komt het ' solvabiliteitsprobleem ' bij Innova ook nog eens bij.
Mocht Engie/UC óók hun TLV enorm verlagen, dan wordt het helemaal spannend.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dat zijn niet de specifieke voorwaarden van UC, maar die van brancheorganisatie Energie-Nederland.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:40:
Om nog even terug te komen op UC, wat ik eerder gepost heb. Vooral punt 19.3 in de voorwaarden is heel smerig geformuleerd:
Deze letterlijke tekst vind je bij de grote meerderheid van de energieleveranciers.
Deze kreeg ik anders meegestuurd dus hoe dan ook zullen ze die wel weer aangrijpen als het nodig mocht zijn.Melkunie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:17:
[...]
Dat zijn niet de specifieke voorwaarden van UC, maar die van brancheorganisatie Energie-Nederland.
Deze letterlijke tekst vind je bij de grote meerderheid van de energieleveranciers.
Zoals @JohanNL hierboven zei, doet er ook niet zoveel toe wat er staat. Ze doen toch wel wat ze willen als puntje bij paaltje komt.
Ging me meer om de wijze van verwoorden. Zo kan je natuurlijk alles wel recht lullen haha.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ja, maar wij kunnen afspreken is dus wel alleen voor variabel (en dus wel uc).. de rechter kan uitzonderlijk goed toetsen.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:38:
[...]
Ging me meer om de wijze van verwoorden. Zo kan je natuurlijk alles wel recht lullen haha.
Dat gewijzigde inkoopprijzen meetellen is gewoon rot dat zal de hoofd reden blijven voor wijzigingen..
Een contract is dus alleen bindend in de zij dat de consument elke maand moet betalen?JWT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:36:
[...]
Ja, maar wij kunnen afspreken is dus wel alleen voor variabel (en dus wel uc).. de rechter kan uitzonderlijk goed toetsen.
Dat gewijzigde inkoopprijzen meetellen is gewoon rot dat zal de hoofd reden blijven voor wijzigingen..
De leverancier kan doen wat hij wil :’)
Lijkt wel VS hier.
Dat staat er nietgenc007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:39:
[...]
Een contract is dus alleen bindend in de zij dat de consument elke maand moet betalen?
De leverancier kan doen wat hij wil :’)
Lijkt wel VS hier.
Maar prijs risico's zijn er niet als je terugleverd op jaar basis. Dus die vervalt
Ik denk dat ik ga overstappen naar UC voor een maand of anderhalf en dan vanaf november, als ik netto zal moeten gaan betalen, bij de goedkoopste aanbieder met amper TLV ga zitten. Of eerder, als ze weer een gekke prijswijziging doorvoeren en er dus weer meer kans is op gezeik met de rekening.
En dan nog in de winter proberen alles wat ik opwek direct zelf te verbruiken, dan loop je het minste risico.
steeds voor een cent naar de volgende, kijken of ze dan weer normaal gaan doen.... met enige vastheid.
En laat het vooral IEDEREEN met zonnepanelen weten... op feestjes etc.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik denk dat dit averechts zal werken. De bestuurders van de energiemaatschappijen kennen elkaar allemaal echt wel, dan stellen ze de TLV gewoon gelijk op een laag tarief.Hansieo schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:47:
"we" moeten dus HEEEEEEL veel gaan wisselen, om het ze af te leren,
steeds voor een cent naar de volgende, kijken of ze dan weer normaal gaan doen.... met enige vastheid.
Dan zal daarop als reactie de ACM of het parlement ingrijpen door alanog een minimum tarief in te stellen die dan 2 jaar later pas in gaat (ter compensatie van de salderingsafbouw ... Waar nu de twijfel is of die wel netjes wordt toegepast bij sommige energiehandelaren, maar dat is weer een andere vraag).
Nee het gaat om het kale bedrag, de TLV is dus 91 cent.wouter_tw schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:14:
TLV bij innova is 0,9884 euro (gaat namelijk om incl btw bedrag) Mocht die stijgen weer naar 21% is mijn TLV 1.091 euro
Voor particulieren in ieder geval..
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-09-2022 10:21 ]
nee kijk maar in de prijsvergelijker, in de calculator bij innova wordt je totaalbedrag (bij TLV incl btw gerekend)de Peer schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:20:
[...]
Nee het gaat om het kale bedrag, de TLV is dus 91 cent.
Voor particulieren in ieder geval..
tel maar op
/f/image/tfzrK8SZthQAG9COh8TBJKEa.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door wouter_tw op 04-09-2022 10:26 ]
Ja ik zie het nu inderdaad. hmm interessant.wouter_tw schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:22:
[...]
nee kijk maar in de prijsvergelijker, in de calculator bij innova wordt je totaalbedrag (bij TLV incl btw gerekend)
tel maar op
[Afbeelding]
die draag je in feite via het eenmalige forfait weer af. tenzij je boven de 10.000 wp zit en per kwartaal belasting teruggave hebt geregeld vermoed ikde Peer schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:28:
[...]
Ja ik zie het nu inderdaad. hmm interessant.
"Reactie Vastelastenbond:
Maandag 29 augustus 2022 08:51
Dank voor uw vraag. we hebben op onze website - en in onze mailings - meerdere malen toelichting gegeven op onze keuze voor Gewoon Energie. Gewoon Energie maakt onderdeel uit van Innova. Dat energiebedrijf kwam minder goed uit de bus in ons solvabiliteitsonderzoek (jaarcijfers 2019) maar heeft een enorme groei doorgemaakt. Voordat we met Gewoon Energie in zee gingen, hebben we inzage gekregen in de financiën van dit energiebedrijf. IReactie Vastelastenbond:
Dank voor uw vraag. we hebben op onze website - en in onze mailings - meerdere malen toelichting gegeven op onze keuze voor Gewoon Energie. Gewoon Energie maakt onderdeel uit van Innova. Dat energiebedrijf kwam minder goed uit de bus in ons solvabiliteitsonderzoek (jaarcijfers 2019) maar heeft een enorme groei doorgemaakt. Voordat we met Gewoon Energie in zee gingen, hebben we inzage gekregen in de financiën van dit energiebedrijf. Innova Energie maakte in 2021 winst en heeft een positieve solvabiliteit. Door de economische groei die Innova laat zien, hebben we alle vertrouwen in deze onderneming. De transparantie van Gewoon Energie heeft ons ervan overtuigd dat dit een betrouwbare partner is. Als wij er geen vertrouwen in hadden, gingen we niet met deze partij in zee.
Wilt u meer weten over de besluitvorming dan raden we aan om deze podcast te beluisteren. Onze directeur gaat dieper op deze vraag in:
https://www.vastelastenbo...solvabiliteit-uitgelicht/. De transparantie van Gewoon Energie heeft ons ervan overtuigd dat dit een betrouwbare partner is. Als wij er geen vertrouwen in hadden, gingen we niet met deze partij in zee.
Wilt u meer weten over de besluitvorming dan raden we aan om deze podcast te beluisteren. Onze directeur gaat dieper op deze vraag in:
https://www.vastelastenbo...olvabiliteit-uitgelicht/"
wouter_tw schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:35:
Nog iets:
"Reactie Vastelastenbond:
Dank voor uw vraag. we hebben op onze website - en in onze mailings - meerdere malen toelichting gegeven op onze keuze voor Gewoon Energie. Gewoon Energie maakt onderdeel uit van Innova. Dat energiebedrijf kwam minder goed uit de bus in ons solvabiliteitsonderzoek (jaarcijfers 2019) maar heeft een enorme groei doorgemaakt. Voordat we met Gewoon Energie in zee gingen, hebben we inzage gekregen in de financiën van dit energiebedrijf. IReactie Vastelastenbond:
Dank voor uw vraag. we hebben op onze website - en in onze mailings - meerdere malen toelichting gegeven op onze keuze voor Gewoon Energie. Gewoon Energie maakt onderdeel uit van Innova. Dat energiebedrijf kwam minder goed uit de bus in ons solvabiliteitsonderzoek (jaarcijfers 2019) maar heeft een enorme groei doorgemaakt. Voordat we met Gewoon Energie in zee gingen, hebben we inzage gekregen in de financiën van dit energiebedrijf. Innova Energie maakte in 2021 winst en heeft een positieve solvabiliteit. Door de economische groei die Innova laat zien, hebben we alle vertrouwen in deze onderneming. De transparantie van Gewoon Energie heeft ons ervan overtuigd dat dit een betrouwbare partner is. Als wij er geen vertrouwen in hadden, gingen we niet met deze partij in zee.
https://www.vastelastenbo...solvabiliteit-uitgelicht/. De transparantie van Gewoon Energie heeft ons ervan overtuigd dat dit een betrouwbare partner is. Als wij er geen vertrouwen in hadden, gingen we niet met deze partij in zee.
https://www.vastelastenbo...olvabiliteit-uitgelicht/"
:strip_exif()/f/image/oxlxUW0wN05zFJnfRp5d8AIA.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, ignore, de 2e link doet t niet, de eerste wel
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Raar sommetje, onder deze TLV en overschot kom ik op een bedrag van 1343 euro wat je van Innova zou moeten ontvangenwouter_tw schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:22:
[...]
nee kijk maar in de prijsvergelijker, in de calculator bij innova wordt je totaalbedrag (bij TLV incl btw gerekend)
tel maar op
[Afbeelding]
Mm, berekening klopt toch gewoon. Je zou het bedrag van 1424 retour moeten ontvangen, dat is dan incl. btwSrednier schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:37:
[...]
Raar sommetje, onder deze TLV en overschot kom ik op een bedrag van 1343 euro wat je van Innova zou moeten ontvangen
Ow nee heeee al eerder geannulleer ivm een hogere TLV.wouter_tw schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:14:
TLV bij innova is 0,9884 euro (gaat namelijk om incl btw bedrag) Mocht die stijgen weer naar 21% is mijn TLV 1.091 euro
Waar heb je het aangevraagd eigenlijk?
Via de website van Innova is het nog altijd 91 cent. Gecontroleerd door gas en elektra te nemen
[ Voor 12% gewijzigd door hoihoi66 op 04-09-2022 14:56 ]
dat is gewoon 90,2 cent voor TLV (excl BTW). maar je krijgt het bedrag dus incl btw. Ik heb dit vanuit een verlening vanuit Innova aangevraagd. Gaat dus pas in per juli 2023. Maar op de site kun je dit alleen samen met een gascontract a 4,36 per kuub aanvragen...hoihoi66 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:52:
[...]
Ow nee heeee al eerder geannulleer ivm een hogere TLV.
Waar heb je het aangevraagd eigenlijk?
Moet je vragen of ze ook garant willen staan mochten ze omvallenwouter_tw schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:35:
Door de economische groei die Innova laat zien, hebben we alle vertrouwen in deze onderneming.[/b] De transparantie van Gewoon Energie heeft ons ervan overtuigd dat dit een betrouwbare partner is. Als wij er geen vertrouwen in hadden, gingen we niet met deze partij in zee.
Kan wel, als je de mogelijkheid hebt om de btw af te dragen. Ik heb de panelen als prive persoon (ook niet in KOR) dus ik kan geen btw afdragen en moet dus het bedrag ex btw ontvangen. Dat doen ze ook allemaal, alleen HVC keerde idd btw uit, dat was maar een klein bedragje dus heb ik maar gehouden...WillemP22 schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:44:
[...]
Mm, berekening klopt toch gewoon. Je zou het bedrag van 1424 retour moeten ontvangen, dat is dan incl. btw
Innova is voor mij ook nieuw, dus ik weet niet hoe zij standaard uitkeren, maar het zou ex btw moeten zijn
[ Voor 9% gewijzigd door Srednier op 04-09-2022 20:19 ]
Ze hebben het alleen mis! Want het is niet goed genoeg vastgelegd wettelijk.daf666 schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:08:
Over het salderen is de Consumentenbond erg duidelijk.[Afbeelding]
Mijn verbruik zit tussen 1 okt. en 1 maart op ongeveer 5000kwh welke ik waarschijnlijk gewoon moet afklokken.
Lekker vooruitzicht.
Dat hoeft niet perse, maakt het wel minder duidelijk. Nu zal in een proces bepaald worden wat de wetgever heeft bedoeld.de Peer schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:50:
[...]
Ze hebben het alleen mis! Want het is niet goed genoeg vastgelegd wettelijk.
Dat is nou net de reden dat Eneco dit soort acties gaat doen he..Hansieo schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:47:
"we" moeten dus HEEEEEEL veel gaan wisselen, om het ze af te leren,
Die zitten echt niet te wachten op die hordes overstappers, kost ze alleen maar tijd en geld.
Op een gegeven moment werd je in dit topic voor gek verklaard als je in de zomer + winter niet zou overstappen, ondanks dat je netto misschien net quitte speelde. Met alle risico's van dien. Dit topic is helaas de dupe geworden van z'n eigen succes..
Waar Engie trouwens in het contract noemt dat de teruglevertarieven gelijk zijn aan de levertarieven, wordt er in het contract van UC met geen woord over teruglevertarieven gerept. Was dit altijd al zo of is dit onlangs veranderd?
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Tenzij je dus een leverancier kiest die wel nog op jaar basis saldeert. Zag greenchoice al voorbij komen, zit zelf nog bij ED. Keerzijde is dat de TLV hier bagger is. Maar je weet wel dat je in de winter niet hoeft te betalen als een malle.daf666 schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:56:
Niet best, het lijkt erop dat iedereen met een all- electric woning, ook ik dus, dit en volgend jaar de l#l is.
Mijn verbruik zit tussen 1 okt. en 1 maart op ongeveer 5000kwh welke ik waarschijnlijk gewoon moet afklokken.
Lekker vooruitzicht.
Hopen dat GC en ED niet mee gas in dit verhaal van maandelijks salderen natuurlijk
Sta je er alsnog een stuk beter voor dan zonder all electric huis.daf666 schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:56:
Niet best, het lijkt erop dat iedereen met een all- electric woning, ook ik dus, dit en volgend jaar de l#l is.
Lekker vooruitzicht.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik word echt moe van de onvoorspelbaarheid van de energiemarkt in Nederland. Dat al die energieleveranciers in de TLV gaan 'snijden' omdat er een gat in de wetgeving zit wat ze nu misbruiken en 1-voor-1 allemaal naar een lage terugleververgoeding gaan is nog een verdere doodsteek voor het plaatsen van panelen.
Zat mensen die wel een berg panelen wil plaatsen als de terugverdientijd 2-3 jaar is. Een stuk minder als dat weer terugvalt naar 10+ jaar.
Schande, energiebedrijven voor de volgende generaties, die last gaan krijgen van jullie gierigheid. Dit zet zo maar de zonnepanelenplaatsing in Nederland een paar jaar achteruit. Mensen zullen nu wel 2x denken voordat ze extra panelen plaatsen (overcapaciteit) met zo'n 'rare' markt op het moment.
Schande.
Be more, use Linux.
Hopen dat onze vrinden in de Tweede Kamer snel een richtlijn maken omtrent TLV die hard en duidelijk is.
Het is maar hoe je het bekijkt, de investering moet er ook nog uit. (Grondboring, warmtepomp)assje schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:14:
[...]
Sta je er alsnog een stuk beter voor dan zonder all electric huis.
/f/image/41ZLbqgOf9lKu39pDCUeLK0d.png?f=fotoalbum_large)
Hier is het ook aangepast.

Tot op heden ben ik overigens niet persoonlijk geïnformeerd over deze wijziging. Ik ben ook niet, zoals diverse anderen hier, per briefpost op de hoogte gebracht.
Ik snap die 'we informeren de klant tijdig bij wijzigingen' niet zo.
[ Voor 24% gewijzigd door leandres op 05-09-2022 08:56 ]
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Hoezo vandebron?sn0x0r schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:29:
Ik ben er klaar mee, per vandaag naar Vandebron overgestapt en ik slinger de airco lekker vaak aan ofzoIk kijk in het voorjaar volgend jaar wel weer of er nog iets boeiends te vinden is. (Formeel heb ik nog op 13 september UC die ingaat en eind deze maand Innova, maar die ga ik opzeggen)
Hopen dat onze vrinden in de Tweede Kamer snel een richtlijn maken omtrent TLV die hard en duidelijk is.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Is dit nog mogelijk?
Op de website
Als je alleen stroom kiest, staat er onderwater dat je een product moet kiezen.
Maar dat betekent dat ze geen contracten zonder gas doen?
Als je terugleest met filter "Innova" dan zie je dat die inderdaad alleen stroom accepteert icm gas.Erwinvz1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:10:
Weet iemand hoe het ook zit met alleen stroom afnemen bij Innova bijvoorbeeld?
Is dit nog mogelijk?
Op de website
Ik heb gisteren bij Innova een jaarcontract afgesloten per 28 feb 2023. Omdat ik nog wel een gasaansluiting heb maar waarschijnlijk geen gas meer verbruik, heb ik het gasverbruik op 10m3 gezet. Dat is geaccepteerd.
Maar (zoals zovelen) geen enkel bericht hier over gehad. Geen mail, post, of melding bij inloggen.
Nu twijfel ik om nog een keer te gaan bellen, maar ik weet ook wel dat dat niks uit gaat halen. Heb de klachten sowieso al ingediend via mail en formulier op hun website. Maar aan de telefoon gaat er toch niks gebeuren. Wel waarschijnlijk weer een half uur in de wacht etc.
Maar het is natuurlijk schandalig dat klanten niet geïnformeerd worden. Kijken wat dat oplevert.
Daar kun je snel overstappen, bij de anderen duurde dit lang(er).
Kijk maar eens op de website van mijn eneco, daar is het wel aangepast...daf666 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:39:
Zo te zien blijf ik nog even buiten schot.[Afbeelding]
Met de nadruk op even.![]()
En dat de eerdere informatie niet klopte.
Heel vaag en dat moet nog maar blijken natuurlijk…
Blijft de vraag tegen welk tarief ze een overschot gaan vergoeden.
Hier te lezen.
https://twitter.com/vatte...&t=Lk_EwrE2V-TFi4Mr-dvITw
Nou, bleek ik toch gelijk te hebben. Klantenservice Vattenfall roept maar wat op twitter.Droplul schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:21:
[...]
Ja daaaag Peer, hoe duidelijk wil je het hebben?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 10:04 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Haha wat een puinhoop joh.de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:03:
[...]
Nou, bleek ik toch gelijk te hebben. Klantenservice Vattenfall roept maar wat op twitter.
Het is elke dag weer anders

Ik ben opgelucht. Nu maar hopen dat ze zich ook aan deze uitspraak gaan houden en niet dat ze overmorgen via twitter hun verhaal weer omdraaien. Ik heb ook nog eenzelfde vraag uitstaan via whatsapp.mike123 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:57:
Op de website van Vattenfall en Essent hebben ze beiden een storing. Daar valt even niet te kijken
Maar zojuist wel weer een bericht op Twitter gezien.
Het ging over het vroegtijdig het jaar afsluiten ivm de TLV vergoeding en salderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
[ Voor 98% gewijzigd door assje op 05-09-2022 10:26 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als ik om me heen vraag aan mensen met panelen weet 95% niet eens wat hun terugleververgoeding is.Possible schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:17:
Zo zie je maar weer.. Als medewerkers van een groot energiemaatschappij het al niet goed weten, hoe moet een gemiddelde Nederlander dit dat in kaart brengen?
Vind het echt bizar.
Mijn ouders ook niet die hebben 26 panelen, "oh ja, vorig jaar kregen we ook wel wat terug volgens mij".PCJR schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:34:
[...]
Als ik om me heen vraag aan mensen met panelen weet 95% niet eens wat hun terugleververgoeding is.
Die generatie koopt gewoon wat ze willen van hun spaargeld en daarna is alles wel best.
[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 05-09-2022 10:41 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Nadat ik inbrak op een conversatie van een medetweaker en ze wees op het feit dat wat ze zeiden niet legaal was kwam het volgende antwoord.
:strip_exif()/f/image/g8FT7Wxs9gGz1hc0BthbmgQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: hier reply op de hoofd thread (reeds al gepost) mike123 in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
:strip_exif()/f/image/uaS8iZ6PakSGj5gB0h6yrYhc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Razwer op 05-09-2022 11:08 ]
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Je kan het proberen via https://www.consumind.nl/energie/oversluiten1.htmlErwinvz1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:10:
Weet iemand hoe het ook zit met alleen stroom afnemen bij Innova bijvoorbeeld?
Is dit nog mogelijk?
Op de website
Mensen met overcapaciteit zijn echt maar een heel klein aandeel van de zonnepaneelbezitters, en dan ook meestal niet de mensen waar je medelijden mee moet hebben (op financieel gebied).campr112 schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:25:
Schande, energiebedrijven voor de volgende generaties, die last gaan krijgen van jullie gierigheid. Dit zet zo maar de zonnepanelenplaatsing in Nederland een paar jaar achteruit. Mensen zullen nu wel 2x denken voordat ze extra panelen plaatsen (overcapaciteit) met zo'n 'rare' markt op het moment.
Schande.
Zelfs met een terugleververgoeding van 0 is het in de huidige markt al zinvol om panelen te leggen. Elke kWh die je kan salderen, en je dus niet hoeft af te rekenen levert je gelijk 0.50 - 1.00 euro op! Als je het over 'de afschaffing van saldering' zou hebben, dan had je een punt, maar een lage TLV doet echt niks af aan de businesscase voor PV (als je onder je verbruik blijft). Je punt "Dit zet zo maar de zonnepanelenplaatsing in Nederland een paar jaar achteruit. sic." is dan ook niet erg sterk... Het is vele malen effectiever als de grote meerderheid genoeg panelen plaatst om hun verbruik af te dekken dan een aantal 'rijke tattas' die overcapaciteit neerlegt.
De businesscase voor overcapaciteit was trouwens de afgelopen jaren ook niet erg sterk, deze businesscase is puur en alleen haalbaar geworden door de hoge TLV van het afgelopen jaar, PV bijleggen was dus best wel een grote gok. Zelf heb ik overigens ook overcapaciteit en dit voorjaar meer PV bijgelegd, maar ik ga niet slachtoffer zitten spelen terwijl ik nog steeds bij de winnaars hoor in de huidige energiemarkt.
Ook geen enkel persoonlijk bericht gehad.
Ik ga daar toch niet mee akkoord.
Zal eerst maar eens een mail wagen en denk ook maar alvast de rechtsbijstand inschakelen.
Per 21 sept dan toch maar naar innova maar ga wel proberen de resterende tijd te vangen waar ik recht op heb.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 05-09-2022 15:47 ]
Ik denk dat @campr112 vooral ook onbewust doelde op het feit dat het lijkt/leek dat er naast Budget, ook Eneco en wellicht ook Vattenfall de regels van salderen aan het veranderen waren door het wijzigen van de Tlv (en dus een nieuwe afrekening te starten) icm het salderen dus. De zogenaamde maas in de wet. Zie hiervoor ook eerdere berichten. Maar ook wat, als nu een soort van disclaimer, op de consuwijzer site staat....Xqlusive schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:02:
[...]
Mensen met overcapaciteit zijn echt maar een heel klein aandeel van de zonnepaneelbezitters, en dan ook meestal niet de mensen waar je medelijden mee moet hebben (op financieel gebied).
Zelfs met een terugleververgoeding van 0 is het in de huidige markt al zinvol om panelen te leggen. Elke kWh die je kan salderen, en je dus niet hoeft af te rekenen levert je gelijk 0.50 - 1.00 euro op! Als je het over 'de afschaffing van saldering' zou hebben, dan had je een punt, maar een lage TLV doet echt niks af aan de businesscase voor PV (als je onder je verbruik blijft). Je punt "Dit zet zo maar de zonnepanelenplaatsing in Nederland een paar jaar achteruit. sic." is dan ook niet erg sterk... Het is vele malen effectiever als de grote meerderheid genoeg panelen plaatst om hun verbruik af te dekken dan een aantal 'rijke tattas' die overcapaciteit neerlegt.
De businesscase voor overcapaciteit was trouwens de afgelopen jaren ook niet erg sterk, deze businesscase is puur en alleen haalbaar geworden door de hoge TLV van het afgelopen jaar, PV bijleggen was dus best wel een grote gok. Zelf heb ik overigens ook overcapaciteit en dit voorjaar meer PV bijgelegd, maar ik ga niet slachtoffer zitten spelen terwijl ik nog steeds bij de winnaars hoor in de huidige energiemarkt.
Het is natuurlijk best chaotisch de laatste dagen door vage communicatie (bijv Vattenfall)
Mvg
[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 05-09-2022 11:21 ]
Nja als ik even naar mezelf kijk, wilde vorig jaar zonnepanelen aanschaffen. Las overal op tweakers dat dak vol leggen beter zou zijn en verder zei iedereen dat dat niet uit zou kunnen. Toch gedaan omdat er mogelijk nog een warmtepomp komt, is dat verbruik maar vast afgedekt. Heeft tot nu toe goed uitgepakt.Xqlusive schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:02:
[...]
Mensen met overcapaciteit zijn echt maar een heel klein aandeel van de zonnepaneelbezitters, en dan ook meestal niet de mensen waar je medelijden mee moet hebben (op financieel gebied).
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die wel willen verduurzamen maar niet alles tegelijk kunnen/willen doen. Dan kan het dus best een optie zijn om eerst overcapaciteit aan panelen neer te leggen om later een warmtepomp oid te plaatsen zodat je weer aardig uit komt qua verbruik. Niet iedereen doet het puur voor het geld.
Ik ga uit van Eneco met 9 cent tlv en 70 cent afname.
All electric - 2 personen - hoekhuis
:strip_exif()/f/image/unRUhop2nyN12nGjGNAgFpg5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door JoKo op 05-09-2022 11:29 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Bedankt ik zal hem in de gaten houden als mn huidige afloop (nu heeft het te weinig zin ivm boete en lage opbrengst in de winter). Als mn huidige leverancier geen normaal bod geeft voor gas+stroom ga ik alleen over met stroom.niels11 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:58:
[...]
Je kan het proberen via https://www.consumind.nl/energie/oversluiten1.html
@JoKo en dat was in de oude/huidige situatie? Van 500 bijbetalen naar paar (duizend?)..........te ontvangenJoKo schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:23:
Zomaar eens een opzetje gemaakt wat er hier gebeurt als we maandelijks gaan salderen![]()
Ik ga uit van Eneco met 9 cent tlv en 70 cent afname.
All electric - 2 personen - hoekhuis
[Afbeelding]
Het punt wat ik eigenlijk probeer te maken is dat we met zijn allen overcapaciteit moeten realiseren, zodat er ook in de winter voldoende stroom is om alle warmtepompen te laten lopen.reiniero schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:21:
[...]
Nja als ik even naar mezelf kijk, wilde vorig jaar zonnepanelen aanschaffen. Las overal op tweakers dat dak vol leggen beter zou zijn en verder zei iedereen dat dat niet uit zou kunnen. Toch gedaan omdat er mogelijk nog een warmtepomp komt, is dat verbruik maar vast afgedekt. Heeft tot nu toe goed uitgepakt.
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die wel willen verduurzamen maar niet alles tegelijk kunnen/willen doen. Dan kan het dus best een optie zijn om eerst overcapaciteit aan panelen neer te leggen om later een warmtepomp oid te plaatsen zodat je weer aardig uit komt qua verbruik. Niet iedereen doet het puur voor het geld.
Dan is het enige wat de energie voorzieners (transpoteurs) hoeven te doen is de 'overschotten' onder iedereen te verdelen, en mogelijk nog wat extra capaciteit beschikbaar stellen voor de echt _hele_ donkere dagen in December/Januari.
Maar op deze manier gaat het niet goed. Er is nu geen positieve, financiële motivator om flink overcapaciteit te genereren.
Ik heb het redelijk 'goed' daar ik 2 platte daken heb met meer dan 100m^2, maar de mensen die in appartementjes wonen (en dat zijn er best veel) hebben dus een echt probleem. En of de overheid die mensen nu compenseert (waar we allemaal belasting voor betalen), of dat ik zelf wat panelen bij plaats om het probleem beter op te lossen, ik weet wel wat ik zou willen doen, op dit moment ben ik beide aan het doen, en dat voelt 'wrang'.
Het is gewoon een zooitje, niemand in de overheid die een visie voor de toekomst heeft, en de energiemaatschappijen die alleen uit zijn op korte-termijn winst..
Be more, use Linux.
Dit zullen we in het komend jaar denk ik alleen nog maar meer zien. Of het rechtsgeldig is weet ik niet, maar het is de enige manier om nog te verdienen aan een PV-klant met overproductie. Dat, of een lage TLV.GeeH schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:18:
[...]
Als je terugleest met filter "Innova" dan zie je dat die inderdaad alleen stroom accepteert icm gas.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Meer dan 4K inclusief de teruggaaf energiebelastingHendriks1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:31:
[...]
@JoKo en dat was in de oude/huidige situatie? Van 500 bijbetalen naar paar (duizend?)..........te ontvangen

Officieel wel, maar ze nemen nergens los gas aan.Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:36:
[...]
Dit zullen we in het komend jaar denk ik alleen nog maar meer zien. Of het rechtsgeldig is weet ik niet, maar het is de enige manier om nog te verdienen aan een PV-klant met overproductie. Dat, of een lage TLV.
Maar zolang deze markt zo raar blijft, kan het best lonend zijn om gas op variabel en stroom op vast met een hoge prijs.
Daar is en oplossing voor , iedereen in apartament , en iedereen met knap overproductie , overstappen naar dynamische prijzen , jij krijgt weinig in piek voor de stroom maar de mensen betalen ook weinig voor . En je schakeld de hele dieven leveranciers mafia er uit .campr112 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:35:
[...]
Het punt wat ik eigenlijk probeer te maken is dat we met zijn allen overcapaciteit moeten realiseren, zodat er ook in de winter voldoende stroom is om alle warmtepompen te laten lopen.
Dan is het enige wat de energie voorzieners (transpoteurs) hoeven te doen is de 'overschotten' onder iedereen te verdelen, en mogelijk nog wat extra capaciteit beschikbaar stellen voor de echt _hele_ donkere dagen in December/Januari.
Maar op deze manier gaat het niet goed. Er is nu geen positieve, financiële motivator om flink overcapaciteit te genereren.
Ik heb het redelijk 'goed' daar ik 2 platte daken heb met meer dan 100m^2, maar de mensen die in appartementjes wonen (en dat zijn er best veel) hebben dus een echt probleem. En of de overheid die mensen nu compenseert (waar we allemaal belasting voor betalen), of dat ik zelf wat panelen bij plaats om het probleem beter op te lossen, ik weet wel wat ik zou willen doen, op dit moment ben ik beide aan het doen, en dat voelt 'wrang'.
Het is gewoon een zooitje, niemand in de overheid die een visie voor de toekomst heeft, en de energiemaatschappijen die alleen uit zijn op korte-termijn winst..
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BedLDWwHDwInB7sQ2S7Q01EK.jpg?f=user_large)
En dan ook nog iedereen 'even' accu's, zijn we helemaal klaar. Maar mogelijk dat dat voor nu idd het beste is, gewoon aan de dynamische prijzen.. Als je dan nog _iets_ aan overcapaciteit kan genereren in de winter, ben je meteen de koning..marcink schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:41:
[...]
Daar is en oplossing voor , iedereen in apartament , en iedereen met knap overproductie , overstappen naar dynamische prijzen , jij krijgt weinig in piek voor de stroom maar de mensen betalen ook weinig voor . En je schakelt de hele dieven leveranciers mafia er uit .
Be more, use Linux.
Nice, thx!cj1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:47:Tabel versie 5 september
@mathijshooi UnitedConsumers modelcontract toegevoegd op positie #4.
[Afbeelding]
Toen we het normale overstap topic nog haden kon je hier vragen waar het nu het goedkoopste was (allicht over discussieren). Voor de winter vind ik het een optie om 4 maanden puur afname te betalen en dan 1maart ofzo weer naar een toko te gaan met hoge tlv. Overzicht is er alleen niet.
Alleen puur kwh afname tarief, zou fijn dan als we dit ook in een dergelijk bovenstaand lijstje konden gaan weergeven. Is dit mogelijk, animo voor? Nieuw topic?
Krijg wel een nieuwe termijnbedrag van eneco voor gas: €2200 per maand

Blijkbaar ga ik 12000m3 gas verbruiken komende jaar haha
[ Voor 12% gewijzigd door genc007 op 05-09-2022 12:03 ]
Jouw contract = variabel. Tabel = modelcontract.Sharky69 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:51:
Tarief Powerpeers is onjuist. Hieronder het juiste tarief.
[Afbeelding]
Desondanks zal ik het Powerpeers leveringstarief Normaal aanpassen naar 73,47 cent = factor 29%.
[ Voor 10% gewijzigd door cj1 op 05-09-2022 12:16 . Reden: desondanks.... ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik ga lekker blijven zitten t/m 15 maart (toen begon mijn eerste modelcontract bij Eneco, dus dan kunnen ze mooi laten zien hoe ze de jaarafrekening maken, incl. levering/teruglevering etc.).
[ Voor 17% gewijzigd door Waterhammer op 05-09-2022 12:25 ]
Feitelijk pleegt Eneco contractbreuk door tussentijds tarieven aan te passen zonder de klant hierover persoonlijk en tijdig te informeren. Ik ga mijn rechtsbijstand eens bellen en kijken wat de mogelijkheden zijn...
Ook geen enkele mail, brief of anders gekregen v.w.b. de wijziging van €0,61 -> €0,09
Tot vanochtend(!) het nieuwe TLV tarief in de "Mijn Eneco" omgeving aangepast bleek. Niet geheel onverwachts natuurlijk, na dit topic lang gevolgd te hebben, maar wel onacceptabel w.m.b.
Twee dagen geleden kreeg ik nog een uitdraai van ons Maandverbruik, inclusief cryptisch omschreven omschrijving van "Uiteindelijke tarief voor teruggeleverde stroom" ('saldering'?) en "Overschot aan teruglevering" (TLV?)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NgjZW2EqXkN57UCLaxlbuufk.png?f=user_large)
V.w.b. TLV staat er toch letterlijk "(dit is gelijk aan het kale enkeltarief)"?!
Het kan toch niet zo zijn dat bij contractbeëindiging de uitbetaling van onze teruglevering nu voor €0,09 (~€85) gaat in plaats tegen €0,61 (~€575)?
Als ik pas over een maand kan overstappen mis ik dan heel september aan opwek. Dan is blijven zitten bij Eneco (los van wat ik ze gun) toch niet zo'n slecht idee? Dan kan ik september nog meepakken voor saldering en stap ik over naar een partij met hogere TLV op het moment dat ik op 0 sta...
Liefst zou ik natuurlijk een tussentijdse afrekening van mijn tot-nu-toe-opgebouwde teruglevering (tegen €0,61) zien. Maar is een tariefwijziging van hun kant daar een valide reden voor?
Omdat ik pas sinds april panelen heb — en we midden in een verbouwing zitten (en b.v. inductie krijgen) — is het lastig inschatten wat mijn SJV wordt en wat nu handig is om te doen v.w.b. overstappen.
[ Voor 5% gewijzigd door davidhund op 05-09-2022 12:35 . Reden: Opmerking/vraag m.b.t. tussentijdse afrekening toegevoegd ]
De TLV houden ze op hun website verborgen, maar ik heb het even nagevraagd en ben er achter gekomen waarom ze hier liever niet mee op de frontpage staan...
:fill(white):strip_exif()/f/image/3jWaNu2nSuO7VOEu6KJHmyA5.png?f=user_large)
In vino veritas, in aqua sanitas
KwHJohanNL schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:46:
Er is ook een nieuwe speler op de Nederlandse markt: '' Mega Energie ''
De TLV houden ze op hun website verborgen, maar ik heb het even nagevraagd en ben er achter gekomen waarom ze hier liever niet mee op de frontpage staan...
[Afbeelding]

Goed bezig daar
JohanNL schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:46:
Er is ook een nieuwe speler op de Nederlandse markt: '' Mega Energie ''
[Afbeelding]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Al vaak langsgekomen: tot 5 sept krijg jij 61cnt voor je overschot.Waterhammer schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:23:
Ik zie aan het verbruiksoverzicht voor de maand augustus van Eneco dat ze ook zomaar in augustus ergens de tarieven weer omlaag gegooid hebben. Geen enkele mededeling ontvangen. Ook niet van de TLV van 0.09 per 5 september overigens. Dat kan nog een leuk bezwaarschriftje worden bij de jaarafrekening (die ze overigens gewoon dienen te salderen op kWh voor kWh basis, zoals in het contract staat. En de overblijvende TLV uiteraard tegen de 0.61 van de afgelopen zomer.
Ik ga lekker blijven zitten t/m 15 maart (toen begon mijn eerste modelcontract bij Eneco, dus dan kunnen ze mooi laten zien hoe ze de jaarafrekening maken, incl. levering/teruglevering etc.).
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2