Kijk maar eens goed in de productvoorwaarden op hun site. Daar staat het niet meer. Vroeger wel.JohanNL schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:23:
De tarieven staan volgens hun als je nu afsluit vast tot juli volgend jaar, voor contracten afgesloten in
Klopt. Maar ze communiceren het wel op hun website maar timmeren vervolgens in de voorwaarden helemaal dicht dat ze hoe dan ook zouden mogen wijzigen.jobr schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:47:
[...]
Kijk maar eens goed in de productvoorwaarden op hun site. Daar staat het niet meer. Vroeger wel.
Dat communiceren op de website is dan op zn minst misleidend te noemen. Het wordt ook mondeling en schriftelijk bevestigd dat het vast staat tot en met een bepaalde datum.
Maar als je dan de voorwaarden bekijkt dan zie je dat ze zichzelf alle recht geven om het te wijzigen als ze het nodig achten.
Garantie tot en met de voordeur.
Voor wat betreft de verhoogde tlv van Vattenfall.
Die zijn van 7 cent naar 17 cent gegaan.
Alle media spraken erover, eneco verlaagd en Vattenfall gaat omhoog.
Iedereen blij natuurlijk die bij Vattenfall zit…
Vandaag na veel doorvragen kwam het hoge woord eruit.
Je overschot tm 1 sept verrekenen ze met 0,07€
Stel overschot tot 1 sept is 3000 kW = €210
Daarna begint het salderen dus opnieuw.
Stel afname van 1 sept tot 1 maart is ook 3000 kW,
die kun je dus betalen tegen minimaal 0,90€
Dan snap je wel dat ze rond 1 maart de tlv weer wijzigen, zodat je je winterverbruik niet terug kunt salderen…
Ze verrekenen dus de twee periodes op de jaarrekening.
Dus uiteindelijk heb je met dit voorbeeld nul op de meter en kun je alsnog €2700-€210 = €2490 betalen.
Ze doen dus net of ze zo goed zijn,
maar je wordt genaaid waar je bijstaat.
Salderen tot 2025 is een puinhoop en maar bij weinig leveranciers nog echt mogelijk.
Dan snap je wel dat ze rond 1 maart de tlv weer wijzigen, zodat je je winterverbruik niet terug kunt salderen…
Dus uiteindelijk heb je met dit voorbeeld nul op de meter en kun je alsnog €2700-€210 = €2490 betalen.
Salderen tot 2025 is een puinhoop en maar bij weinig leveranciers nog echt mogelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Droplul op 02-09-2022 21:14 ]
Ik heb tig pagina's teruggelezen maar ik lees het nergens terug.
UC biedt op dit moment een prima terugleververgoeding. Met een variabel contract. Enige risico is eventueel de opzegboete. Toch zie ik een beperkt aantal mensen maar overstappen naar UC. Wat is het addertje onder het gras? Waarom is Innova bijv toch populair? Ik zou me kunnen voorstellen dat met >80ct (afhankelijk van welke meetmethode je kiest) iedereen naar UC zou hollen.
Zelf ben ik nog in dubio. Met 'verhuizing' zou ik half september kunnen overstappen. Dan levert ik de rest van september nog terug en in oktober ook nog een klein beetje. Daarna is de rek er wel uit en word ik netto verbruiker. Ik betwijfel of ik het de moeite vind om nu voor anderhalve maand naar UC te gaan en dan per november wéér te switchen naar de goedkoopste aanbieder voor de winter. Misschien nu maar naar de goedkoopste, hopen op een acceptabel tarief vanaf ergens in oktober en dan in februari/maart weer verder gaan kijken.
UC biedt op dit moment een prima terugleververgoeding. Met een variabel contract. Enige risico is eventueel de opzegboete. Toch zie ik een beperkt aantal mensen maar overstappen naar UC. Wat is het addertje onder het gras? Waarom is Innova bijv toch populair? Ik zou me kunnen voorstellen dat met >80ct (afhankelijk van welke meetmethode je kiest) iedereen naar UC zou hollen.
Zelf ben ik nog in dubio. Met 'verhuizing' zou ik half september kunnen overstappen. Dan levert ik de rest van september nog terug en in oktober ook nog een klein beetje. Daarna is de rek er wel uit en word ik netto verbruiker. Ik betwijfel of ik het de moeite vind om nu voor anderhalve maand naar UC te gaan en dan per november wéér te switchen naar de goedkoopste aanbieder voor de winter. Misschien nu maar naar de goedkoopste, hopen op een acceptabel tarief vanaf ergens in oktober en dan in februari/maart weer verder gaan kijken.
Vooralsnog gaat iedereen er van uit dat innova minder makkelijk de tlv kan wijzigen dan de rest, aangezien je een contract aan gaat.Pannencouque schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:29:
Ik heb tig pagina's teruggelezen maar ik lees het nergens terug.
Of dat ook zo is weet niemand.
Denk alleen niet dat acm het leuk zou vinden als ze een vast contract aanbieden die alleen vast is voor de consument :-)
En precies de inverse gebeurd bij Eneco. Klanten wegsturen voordat ze in de winter voor de hoofdprijs moeten inkopen.Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:10:
Doe jezelf en alle VF klanten een plezier en stuur exact dat bericht ook even naar de ACM. Helemaal icm een telefoontje.Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:10:
Ook als je denkt dat niks uithaalt. Dit zijn precies de voorbeelden en klachten die ze nodig hebben.
(Consuwijzer.nl).
Tot ze heel 'klantvriendelijk' 1 november van 9 naar 35 cent gaan en weer een nieuwe tariefsperiode aangaan..mathijshooi schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:36:
[...]
En precies de inverse gebeurd bij Eneco. Klanten wegsturen voordat ze in de winter voor de hoofdprijs moeten inkopen.
Ik kan dit moeilijk geloven eigenlijk. Zou de klantenservice het misschien zelf niet begrijpen?Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:10:
Bovenstaande is ook voor mij een reden om naar Innova te gaan. Al heb je nooit zekerheid, het hebben van een vast contract is toch wel een behoorlijke grondslag.genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:34:
[...]
Vooralsnog gaat iedereen er van uit dat innova minder makkelijk de tlv kan wijzigen dan de rest, aangezien je een contract aan gaat.
Denk alleen niet dat acm het leuk zou vinden als ze een vast contract aanbieden die alleen vast is voor de consument :-)
Bij UC is die basis met een variabel contract toch minder, gekoppeld aan het feit dat ze ook overwegen de TLV aan te gaan passen.
En zelf ben ik na flink wat dagen onderzoek en vergelijken wel toe aan wat rust met een voorschot (en inzicht op teruglevering) voor 12 maanden waar ik (hopelijk) op kan rekenen.
Zoals iemand in dit forum al zei: "het is net beleggen" en ook dat is niet mijn hobby.
Dat gezegd hebbende, ik heb nog 2 weken om te herroepen...
Eneco wijzigt toch ook gewoon de TLV van het jaarcontract?genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:34:
[...]
Vooralsnog gaat iedereen er van uit dat innova minder makkelijk de tlv kan wijzigen dan de rest, aangezien je een contract aan gaat.
Er was hier laatst nog een hele discussie over de solvabiliteit van Innova, dus over beleggen gesproken, als dat je ding niet is maar wel mogelijk je opbrengst bij Innova wilt stallen voor wellicht wel een jaar...trillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:09:
[...]
Bovenstaande is ook voor mij een reden om naar Innova te gaan. Al heb je nooit zekerheid, het hebben van een vast contract is toch wel een behoorlijke grondslag.
Bij UC is die basis met een variabel contract toch minder, gekoppeld aan het feit dat ze ook overwegen de TLV aan te gaan passen.
En zelf ben ik na flink wat dagen onderzoek en vergelijken wel toe aan wat rust met een voorschot (en inzicht op teruglevering) voor 12 maanden waar ik (hopelijk) op kan rekenen.
Zoals iemand in dit forum al zei: "het is net beleggen" en ook dat is niet mijn hobby.
Dat gezegd hebbende, ik heb nog 2 weken om te herroepen...
Maarja, behalve je kilowatjes voor een appel en een ei weg te doen aan Eneco, GreenChoice, Vattenval en co. zijn er niet echt alternatieven meer.
UC is nog een leuke tussenoptie, totdat die dat niet meer is natuurlijk. Ik denk dat we al blij mogen zijn als de TLV daar tot eind deze maand nog gekoppeld blijft aan het kale leveringstarief.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik denk dat je iets te goedgelovig bent vwb energieleveranciers. Feitelijk doen ze allemaal hetzelfde als BE, alleen die komen er nog eerlijk voor uit.de Peer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:07:
[...]
Ik kan dit moeilijk geloven eigenlijk. Zou de klantenservice het misschien zelf niet begrijpen?
En die ACM is een aanfluiting, die kunnen alleen wat doen als het ministerie een beslissing neemt, en dat doen ze (nog) niet.
Het ministerie was ook te goedgelovig, en daar wordt nu een loopje mee genomen door de energieboeren, met hele grote gevolgen.
Iedereen denkt op jaarbasis te kunnen salderen, wat dus niet zo is.
Want 90% van de mensen snappen het hele salderen niet en worden op deze manier zwaar in de maling genomen.
Je kunt het hier teruglezen allemaal.
https://twitter.com/vatte...&t=5BvR-ClGkGIMiZQiwG6U3w
Haha dus de maas in de wet is nu dat wanneer ze de TLV wijzigen of tarieven in 't algemeen ze een nieuwe periode aangaan en dus de oude moeten afsluiten? Wauw.... Dan kun je nooit meer je winterverbruik salderen.Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:31:
[...]
Ik denk dat je iets te goedgelovig bent vwb energieleveranciers. Feitelijk doen ze allemaal hetzelfde als BE, alleen die komen er nog eerlijk voor uit.
En die ACM is een aanfluiting, die kunnen alleen wat doen als het ministerie een beslissing neemt, en dat doen ze (nog) niet.
Het ministerie was ook te goedgelovig, en daar wordt nu een loopje mee genomen door de energieboeren, met hele grote gevolgen.
Want 90% van de mensen snappen het hele salderen niet en worden op deze manier zwaar in de maling genomen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je bij de zelfde leverancier blijft is er toch niks aan de hand?Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:31:
[...]
Ik denk dat je iets te goedgelovig bent vwb energieleveranciers. Feitelijk doen ze allemaal hetzelfde als BE, alleen die komen er nog eerlijk voor uit.
Je saldeert dan alsnog een jaar verbruik, ondanks dat de tarieven wijzigen?
Neem aan dat ze niet in maart gaan zeggen kom maar op met die winter centjes.
Er zijn een heleboel meer zonnepanelen eigenaren die geen overproductie hebben, dan gaat de kamer er zich ook mee bemoeien denk ik, want dan gaat het niet meer om een paar tweakers maar 500.000 gezinnen.
Helemaal waar. Over solvabiliteit van Innova weet ik weinig. Daarom houd ik mijn voorschot zo laag mogelijk.JohanNL schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:30:
[...]
Er was hier laatst nog een hele discussie over de solvabiliteit van Innova, dus over beleggen gesproken, als dat je ding niet is maar wel mogelijk je opbrengst bij Innova wilt stallen voor wellicht wel een jaar...
Maarja, behalve je kilowatjes voor een appel en een ei weg te doen aan Eneco, GreenChoice, Vattenval en co. zijn er niet echt alternatieven meer.
UC is nog een leuke tussenoptie, totdat die dat niet meer is natuurlijk. Ik denk dat we al blij mogen zijn als de TLV daar tot eind deze maand nog gekoppeld blijft aan het kale leveringstarief.
Ik zit/zat bij Budget Energie maar die hebben hun TLV flink naar beneden geschroefd. Per maand salderen is over een heel jaar een behoorlijk slechte deal. En vooral niet in lijn zoals salderen zou behoren te zijn.
Punt is natuurlijk dat de overheid zou moeten ingrijpen. Een energiecontract is nu nog net zo veel waard als een bierviltje.
Zou wat zijn als je hypotheekrente net zo makkelijk tussentijds een paar procenten verzwaard zou worden, omdat de banken nog wat extra aan jou willen verdienen.
Cynisch genoeg kost het ons allen behoorlijk wat stroom in onze zoektocht naar wat zekerheid en het vullen van alle fora.
Dit zou wel heel erg zijn. Dit heeft niks meer met salderen te maken. Wat een boefjes zeg!Oekol schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:51:
[...]
Haha dus de maas in de wet is nu dat wanneer ze de TLV wijzigen of tarieven in 't algemeen ze een nieuwe periode aangaan en dus de oude moeten afsluiten? Wauw.... Dan kun je nooit meer je winterverbruik salderen.
Doen ze nu toch ook, je kunt je zomer opbrengst niet met met de winter salderen doordat de TLV wijzigt en salderen opnieuw begint. Dit treft iedereen die in de winter geen overcapaciteit zonne-energie heeft.genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:53:
[...]
Neem aan dat ze niet in maart gaan zeggen kom maar op met die winter centjes.
Lijkt me alleen niet dat je 2x in het jaar tussentijds de tlv kan wijzigen.aa4ever schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:00:
[...]
Doen ze nu toch ook, je kunt je zomer opbrengst niet met met de winter salderen doordat de TLV wijzigt en salderen opnieuw begint. Dit treft iedereen die in de winter geen overcapaciteit zonne-energie heeft.
Dan ziet iedereen gelijk dat het allemaal met voorbedachte rade gebeurd.
Ik voorspel wel flink wat onrust als ze idd in maart weer de tlv “omhoog” gooien zodat je je verbruik niet kunt salderen.
[ Voor 6% gewijzigd door genc007 op 02-09-2022 23:05 ]
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.
Is volgens dit artikel wettelijk vastgelegd. Wat Vattenfall doet (tenminste, zo lijkt het) mag helemaal niet?
Is volgens dit artikel wettelijk vastgelegd. Wat Vattenfall doet (tenminste, zo lijkt het) mag helemaal niet?
Dat klopt, alleen het ACM is een 1 grote grap:DmC1982 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:08:
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.
Wachten op ministerie
De ACM stelde naar aanleiding hiervan een voorbeeldbrief beschikbaar voor consumenten met zonnepanelen die door hun energieleverancier benadeeld worden bij het uitvoeren van de salderingsregeling.
De ACM herhaalt als antwoord op de nieuwe klachtenregen op social media haar standpunt dat salderen jaarlijks moet. ‘Wij zijn van mening dat hier voldoende aanknopingspunten voor zijn. Maar het staat niet letterlijk in de wet. Op dit moment kunnen we niet anders doen dan een reactie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat afwachten’, aldus de ACM.
Snapt iemand nog waar die Jetten dagelijks mee bezig is?
Zou je denken maar Budget Energie doet inmiddels al twee maanden precies dat: per maand salderen.DmC1982 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:08:
Zodat je in de winter de volle mep betaalt voor de stroom die je afneemt, want dan nauwelijks eigen opbrengst.
Denk dat ze teruggefloten gaan worden binnenkort.trillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:16:
[...]
Zou je denken maar Budget Energie doet inmiddels al twee maanden precies dat: per maand salderen.
Zodat je in de winter de volle mep betaalt voor de stroom die je afneemt, want dan nauwelijks eigen opbrengst.
En dan kost het ze een hele rompslomp en herberekeningen en administratieve uurtjes om alles terug te zetten.
Dan lijkt het me fair dat ze dit salderen tegen het volledige levertarief zodat je dit opzij kunt zetten voor de winter. Iedereen met zonnepanelen met deze energieleveranciers worden echt wel benadeeld. Ik zou me hier best boos over kunnen maken.. je zou net maar zonnepanelen hebben geplaatst….. hoe moet je die nu terugverdienen dan?trillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:16:
[...]
Zou je denken maar Budget Energie doet inmiddels al twee maanden precies dat: per maand salderen.
Ik denk dat dit bij Nederland hoort. Moeilijke tijden, solidariteit etc etc. Denk niet dat ze teruggefloten gaan worden.genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:19:
[...]
Denk dat ze teruggefloten gaan worden binnenkort.
En dan kost het ze een hele rompslomp en herberekeningen en administratieve uurtjes om alles terug te zetten.
Het voorschot is één ding en kun je bij Innova altijd nog binnen 13 maanden laten storneren via de zogenoemde MOI procedure, dit hebben velen ook met succes uitgevoerd bij de destijds failliete energieleveranciers.trillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:56:
[...]
Helemaal waar. Over solvabiliteit van Innova weet ik weinig. Daarom houd ik mijn voorschot zo laag mogelijk.
Ik zit/zat bij Budget Energie maar die hebben hun TLV flink naar beneden geschroefd. Per maand salderen is over een heel jaar een behoorlijk slechte deal. En vooral niet in lijn zoals salderen zou behoren te zijn.
Punt is natuurlijk dat de overheid zou moeten ingrijpen. Een energiecontract is nu nog net zo veel waard als een bierviltje.
Zou wat zijn als je hypotheekrente net zo makkelijk tussentijds een paar procenten verzwaard zou worden, omdat de banken nog wat extra aan jou willen verdienen.
Cynisch genoeg kost het ons allen behoorlijk wat stroom in onze zoektocht naar wat zekerheid en het vullen van alle fora.
Maar met je teruggeleverde KW's en compensatie duurzame energie loop je wel een risico.
Bij Budget zijn ze ook de draad kwijt inderdaad, maar je zou er wellicht nog onderuit kunnen komen door het uitlezen van je slimme meter te blokkeren lijkt mij.
Behalve als ze je dan vragen elke maand de meterstanden door te geven kúnnen ze het verbruik per maand dan toch niet weten en zodoende niet salderen per maand.
Of ja dat zullen ze dan wellicht zo moeten doen: jaarverbruik en teruglevering door 12, maar dat komt dan toch op hetzelfde neer als salderen per contractjaar.
Solidariteit… valt daar de honderden miljoenen aan winsten per jaar van Eneco ook onder? :-)DmC1982 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:23:
[...]
Ik denk dat dit bij Nederland hoort. Moeilijke tijden, solidariteit etc etc. Denk niet dat ze teruggefloten gaan worden.
We gaan het meemaken, ik verwacht een dezer dagen wel een officieel bericht van de ministerie hoe het allemaal zit.
Salderen per maand slaat iig nergens op, dat ziet BE zelf ook wel in.
Blijkbaar rekent BE je af op basis van hun eigen schatting als jij je slimme meter uitzet.JohanNL schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:27:
[...]
Het voorschot is één ding en kun je bij Innova altijd nog binnen 13 maanden laten storneren via de zogenoemde MOI procedure, dit hebben velen ook met succes uitgevoerd bij de destijds failliete energieleveranciers.
Maar met je teruggeleverde KW's en compensatie duurzame energie loop je wel een risico.
Bij Budget zijn ze ook de draad kwijt inderdaad, maar je zou er wellicht nog onderuit kunnen komen door het uitlezen van je slimme meter te blokkeren lijkt mij.
Behalve als ze je dan vragen elke maand de meterstanden door te geven kúnnen ze het verbruik per maand dan toch niet weten en zodoende niet salderen per maand.
Of ja dat zullen ze dan wellicht zo moeten doen: jaarverbruik en teruglevering door 12, maar dat komt dan toch op hetzelfde neer als salderen per contractjaar.
Reken er maar op dat dat nadeliger is dan laten uitlezen :-)
[ Voor 13% gewijzigd door genc007 op 02-09-2022 23:42 ]
Salderen is bij wet vastgelegd op/over 1 heel jaar. Daar vielen normaalgezien 2 tarief perioden in.
Kwh opgenomen over het hele jaar worden afgetrokken van je teruglevering over het hele jaar.
Kom je tekort betaal je bij, heb je over krijg je uitbetaald. Nu met die wisselende TLV wordt het iets ingewikkelder.
Ben eens benieuwd hoe de eindfactuur er uit gaat zien, maar salderen zullen ze
Ben eens benieuwd de 5e gaat het gebeuren, zolang er in m`n app geen veranderingen plaatsvinden blijf ik.
Gaat de TLV omlaag ga ik wss naar Engie, begin dan weer vanaf 0 met Salderen. (dus minimaal blijven tot ik na de winter weer op 0 sta)
Zit nu net een paar maanden bij Eneco, daar voor bij de boeven van Essent.
Die hebben wel netjes alles uitbetaald Maart t/m Juni, dus ik had een flink (2400Kwh) overschot dat uitbetaald is tegen 5,5ct
2
Kwh opgenomen over het hele jaar worden afgetrokken van je teruglevering over het hele jaar.
Kom je tekort betaal je bij, heb je over krijg je uitbetaald. Nu met die wisselende TLV wordt het iets ingewikkelder.
Ben eens benieuwd hoe de eindfactuur er uit gaat zien, maar salderen zullen ze
Ben eens benieuwd de 5e gaat het gebeuren, zolang er in m`n app geen veranderingen plaatsvinden blijf ik.
Gaat de TLV omlaag ga ik wss naar Engie, begin dan weer vanaf 0 met Salderen. (dus minimaal blijven tot ik na de winter weer op 0 sta)
Zit nu net een paar maanden bij Eneco, daar voor bij de boeven van Essent.
Die hebben wel netjes alles uitbetaald Maart t/m Juni, dus ik had een flink (2400Kwh) overschot dat uitbetaald is tegen 5,5ct
2
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Beste mensen,
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wij zitten bij Eneco en hebben best wat zonnepanelen op ons dak. Vorige jaar hebben we 2700 kWh opgewekt en 4700kwh terug geleverd, uiteindelijk 2000kwh overcapaciteit en dus teruggekeerd gekregen van Eneco middels de terug lever vergoeding.
Op dit moment zitten wij op 1560 kWh opgewekt en 4530 kWh terug geleverd. Wij denken weer aan het eind van het jaar rond de 2500 kWh, dat houd in 2000 kWh overcapaciteit als er terug gesoldeerd word.
Kan iemand advies geven, bij eneco blijven of voor een leverancier gaan met hoge tlv?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wij zitten bij Eneco en hebben best wat zonnepanelen op ons dak. Vorige jaar hebben we 2700 kWh opgewekt en 4700kwh terug geleverd, uiteindelijk 2000kwh overcapaciteit en dus teruggekeerd gekregen van Eneco middels de terug lever vergoeding.
Op dit moment zitten wij op 1560 kWh opgewekt en 4530 kWh terug geleverd. Wij denken weer aan het eind van het jaar rond de 2500 kWh, dat houd in 2000 kWh overcapaciteit als er terug gesoldeerd word.
Kan iemand advies geven, bij eneco blijven of voor een leverancier gaan met hoge tlv?
IT is what IT is
Dat is een goeie. Onze slimme meter is en was al niet meer uit te lezen. Slechte verbinding hier. Ze wouden/moesten toen de meter volledig vervangen maar heb aangeven dat ik niet wou omdat de online uitleesmeter (kom even niet meer op de naam) niet compatible was.genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:33:
[...]
Dat is ook een goeie.
Ze kunnen je niet dwingen om je slimme meter uit te lezen.
Dus hoe BE maandelijks wil salderen is mij een raadsel.
Kunnen ze je wel dwingen om maandelijks je meterstanden door te geven?
Lijkt mij niet toch?
Kun je het online uitlezen niet laten uitschakelen?
Ik snap er helemaal niks meer van. Geldt bovenstaande ook als je, zoals ik, vanaf januari 2022 een 3-jarig vast (!) contract hebt? Want wat stelt vast 3 jaar dan nog voor? En wat stelt het salderen icm een tlv dan nog voor?Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:10:
Mvg
Tsja welkom in de wereld van de boeven en de wettelozen.Hendriks1 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:55:
[...]
Ik snap er helemaal niks meer van. Geldt bovenstaande ook als je, zoals ik, vanaf januari 2022 een 3-jarig vast (!) contract hebt? Want wat stelt vast 3 jaar dan nog voor? En wat stelt het salderen icm een tlv dan nog voor?
Mvg
De energie maatschappijen creëren hun eigen invulling van wat een contract nog wel of niet is.
Ze zoeken alle lacunes van de wet op, zonder dat ze tot dusver een strobreed in de weg wordt gelegd.
Maar heeft iemand behalve droplul hier ook van gehoord. En wie of wat is de bron? Een callcenter medewerker van Vattenfall? Of kan ik dit ergens nalezen? Salderen zou dus als dit klopt per heden zo goed als ten einde zijn icm tlv..Want dan gaat uiteraard elke energieleverancier dit foefje uithalen natuurlijktrillion schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:07:
[...]
Tsja welkom in de wereld van de boeven en de wettelozen.
De energie maatschappijen creëren hun eigen invulling van wat een contract nog wel of niet is.
Ze zoeken alle lacunes van de wet op, zonder dat ze tot dusver een strobreed in de weg wordt gelegd.
Aangezien die schattingen eigenlijk altijd hoger uitvallen ben ik daar dan wel benieuwd naar.genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:33:
[...]
Blijkbaar rekent BE je af op basis van hun eigen schatting als jij je slimme meter uitzet.
Reken er maar op dat dat nadeliger is dan laten uitlezen :-)
Of ja bij de teruglevering zullen ze dan wel juist een lage schatting doen
Denk dat we het er dan maar niet op moeten wagen mocht BE uiteindelijk de hoogste TLV hebben ( na Engie/UC en Innova zijn ze dat dacht ik ), wat een boeven zijn het ook...
Mijn eigen ervaring is bij BE waar nu per maand wordt gesaldeerd maar zie ook het voorbeeld van Vattenfall. Of veel andere ervaringen in dit forum.Hendriks1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:13:
[...]
Maar heeft iemand behalve droplul hier ook van gehoord. En wie of wat is de bron? Een medewerker? Of kan ik dit ergens nalezen? Salderen zou dus als dit klopt per heden zo goed als ten einde zijn...Want dan gaat uiteraard elke energieleverancier dit foefje uithalen natuurlijk
Ik zou graag anders berichten maar er is nu nauwelijks zekerheid in de energiesector.
Ja van BE en de per maand bij variabel was op zich bekend. Maar als je nu ook al met 3 jarig vast contract hiermee ( teruglevertarief en de constante wijziging daarvan icm het salderen) geconfronteerd wordt, dan wordt de business case voor zonnepanelen een farce...En gaan honderdduizenden mensen die flink geïnvesteerd hebben, bijv de afgelopen maanden, totaal de mist in. Dat zou wellicht ook het einde van de groene droom betekenen en indien het (vattenfall en wellicht nog vele andere) verhaal klopt, wederom een crisis van jewelste veroorzaken....we wachten geduldig af...trillion schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:18:
[...]
Mijn eigen ervaring is bij BE waar nu per maand wordt gesaldeerd maar zie ook het voorbeeld van Vattenfall. Of veel andere ervaringen in dit forum.
Ik zou graag anders berichten maar er is nu nauwelijks zekerheid in de energiesector.
[ Voor 25% gewijzigd door Hendriks1 op 03-09-2022 00:36 ]
Nou, zo'n vaart zal het niet lopen. Bestaande langjarige contracten worden (tenminste bij de grote leveranciers) gerespecteerd. Zelf heb ik een 5-jarig groene stroom contract bij GC vanaf maart 2021. Ons verbruik en onze teruglevering komen gesaldeerd ieder jaar zo rond de nul uit. Ons termijnbedrag is ook op € 5,- gezet, maar ik spaar (om alvast aan de afbouw van de saldering te wennen in ons maandbudget) € 95.- per maand.Hendriks1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:23:
[...]
Ja van BE en de per maand bij variabel was op zich bekend. Maar als je nu ook al met 3 jarig vast contract hiermee ( teruglevertarief en de constante wijziging daarvan icm het salderen) geconfronteerd wordt, dan wordt de business case voor zonnepanelen een farce...
In plaats van een spaarrekening bij de leverancier door een hoog termijnbedrag (lekker veel terug) houd ik die buffer liever in eigen beheer. Zodra mijn contract is uitgediend in maart 2026 zal de situatie hopelijk wat zijn geluwd, resp. zijn de wilde cowboys gedisciplineerd door onze wetgever en terug in hun hok.
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Dit is dus precies wat ik eerder aangaf, samen met een paar anderen hier. En toen werd het een beetje afgeserveerd.
Zodra ze met een nieuwe periode beginnen begint het tellertje weer op 0 en dit kan dan grote gevolgen hebben voor de mensen die willen salderen.
Dit kan net zo goed bij een 'klantvriendelijke' verhoging. Eneco/vattenfall/insert any kan dit trucje zelfs 1 november nog een keer doen. Als goedmakertje tlv omhoog en dan 1 januari de volgende wijziging.
Dit moet natuurlijk aangepakt worden maar of dat gebeurd is voorlopig nog een grote vraag. Ze hebben lekker zitten broeden over hoe ze dit konden terugpakken natuurlijk. Ze moeten gewoon verplichten dat die contracten op de gezette momenten gewijzigd kunnen worden. En niet eerder. Of het technisch onder misleiding valt weet ik niet, maar klanten binnen halen om vervolgens eenzijdig de voorwaarden en overeengekomen tarieven te wijzigen middels kleine lettertjes is natuurlijk schandalig.
Volgens mij is heel Nederland juist gebaat bij tarieven die even vast staan (en blijven). Los van hoe hoog de TLV is. Dat het duur is weet iedereen wel. Maar 6 maandjes weten waar je aan toe bent zal veel mensen toch enigszins rust moeten geven.
Zodra ze met een nieuwe periode beginnen begint het tellertje weer op 0 en dit kan dan grote gevolgen hebben voor de mensen die willen salderen.
Dit kan net zo goed bij een 'klantvriendelijke' verhoging. Eneco/vattenfall/insert any kan dit trucje zelfs 1 november nog een keer doen. Als goedmakertje tlv omhoog en dan 1 januari de volgende wijziging.
Dit moet natuurlijk aangepakt worden maar of dat gebeurd is voorlopig nog een grote vraag. Ze hebben lekker zitten broeden over hoe ze dit konden terugpakken natuurlijk. Ze moeten gewoon verplichten dat die contracten op de gezette momenten gewijzigd kunnen worden. En niet eerder. Of het technisch onder misleiding valt weet ik niet, maar klanten binnen halen om vervolgens eenzijdig de voorwaarden en overeengekomen tarieven te wijzigen middels kleine lettertjes is natuurlijk schandalig.
Volgens mij is heel Nederland juist gebaat bij tarieven die even vast staan (en blijven). Los van hoe hoog de TLV is. Dat het duur is weet iedereen wel. Maar 6 maandjes weten waar je aan toe bent zal veel mensen toch enigszins rust moeten geven.
Volgens snapt dat hele ministerie niet waar ze mee bezig zijn, pappen en nathouden.genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:13:
[...]
Dat klopt, alleen het ACM is een 1 grote grap:
Wachten op ministerie
De ACM stelde naar aanleiding hiervan een voorbeeldbrief beschikbaar voor consumenten met zonnepanelen die door hun energieleverancier benadeeld worden bij het uitvoeren van de salderingsregeling.
De ACM herhaalt als antwoord op de nieuwe klachtenregen op social media haar standpunt dat salderen jaarlijks moet. ‘Wij zijn van mening dat hier voldoende aanknopingspunten voor zijn. Maar het staat niet letterlijk in de wet. Op dit moment kunnen we niet anders doen dan een reactie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat afwachten’, aldus de ACM.
Snapt iemand nog waar die Jetten dagelijks mee bezig is?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
de Peer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:07:
[...]
Ik kan dit moeilijk geloven eigenlijk. Zou de klantenservice het misschien zelf niet begrijpen?
:strip_exif()/f/image/lug8ayosTG5rNNzXswa3mTTW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is toch wat we ook van Eneco verwachten v.w.b. de 61 cent tot 5 september, maar dan de andere kant op? Die 1 maart is een aanname van je...Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:10:
Jouw punt is dat we er niet zoveel aan hebben vermoed ik... Want echt overschot hebben de meesten niet in de winter. Wel vind ik dat Vattenfall zo op 1 lijn blijft, namelijk met hun 'blijven loont' korting (WEL 25% KORTING OP STROOM!!!!) -> 25% korting op de variabele leveringstarieven, destijds nog een schijntje
Ah dus, illegaal dit right?!
Alle tellers op 0 vanaf 1sept.
Je kunt dus niet sept/okt/nov/dec salderen met je zomer22 verbruik.
Wie gaat de bekeuring schrijven...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Haha, ik heb woensdag voor de zekerheid nog een contract bij Powerpeers afgesloten (voor het geval dat). Aan de telefoon kreeg ik te horen dat ze met 14 dagen bedenktijd rekenden en dus niet eerder dan de 15e konden gaan leveren. Dat las ik ook in de bevestigingsmail terug, so far so good.
Echter lees ik nu in het contract dat de levering per 31/8 is...
Beetje jammer, momenteel zijn ze natuurlijk ook niet bereikbaar. Vind het wel spannend wat er nu gebeurt.. zou ik nu al klant zijn?
Echter lees ik nu in het contract dat de levering per 31/8 is...

Zodra er een tariefswijziging is, is het opnieuw beginnen met salderen ook de enige manier.
Probeer zelf maar een afrekening te maken zonder dat je weer op 0 begint, na salderen weet je niet meer in welke periode de overgebleven kWh gevallen zijn en tegen welk tlv tarief moeten gerekend worden.
Tellers op 0 is de enige manier, dit is dus ook een van de redenen geweest om voor een hoog risico 1 jaar contract van innova te gaan. Ik zie namelijk de komende maanden nog veel tariefswijziging komen.
Daar hebben we toch slimme meters voor die om de 15 min worden uitgelezen?mathijshooi schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:11:
[...]
Zodra er een tariefswijziging is, is het opnieuw beginnen met salderen ook de enige manier.
Probeer zelf maar een afrekening te maken zonder dat je weer op 0 begint, na salderen weet je niet meer in welke periode de overgebleven kWh gevallen zijn en tegen welk tlv tarief moeten gerekend worden.
Tellers op 0 is de enige manier, dit is dus ook een van de redenen geweest om voor een hoog risico 1 jaar contract van innova te gaan. Ik zie namelijk de komende maanden nog veel tariefswijziging komen.
En ook innova schijnt onder extreme marktomstandigheden de tarieven te kunnen wijzigingen..
Wat ik wel bijzonder vind op dit forum is dat we spreken van 'boeven en wettelozen', maar we vervolgens zonder blikken of bozen het vinkje bij 'verhuizing' aanzetten als het ons uitkomt... iets met 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'?trillion schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:07:
[...]
Tsja welkom in de wereld van de boeven en de wettelozen.
opzich kan dat, je moet doorgaans wel specifiek toestemming geven dat je in iederegeval de gebruikte stroom (LOL) van die dagen afrekend, ook als je binnen de 14 dagen weer opzegt.HKees schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:03:
Haha, ik heb woensdag voor de zekerheid nog een contract bij Powerpeers afgesloten (voor het geval dat). Aan de telefoon kreeg ik te horen dat ze met 14 dagen bedenktijd rekenden en dus niet eerder dan de 15e konden gaan leveren. Dat las ik ook in de bevestigingsmail terug, so far so good.
Echter lees ik nu in het contract dat de levering per 31/8 is...Beetje jammer, momenteel zijn ze natuurlijk ook niet bereikbaar. Vind het wel spannend wat er nu gebeurt.. zou ik nu al klant zijn?
Gisteren ook een Twitter bericht gestuurt voor iemand anders. Antwoord gekregen dat alles word verrekend tot 1 September en daarna beginnen ze overnieuw. Het energietermijn is bij die persoon van November tot November. In Oktober komt er een prijswijziging stond er in de appHendriks1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:13:
[...]
Maar heeft iemand behalve droplul hier ook van gehoord. En wie of wat is de bron? Een callcenter medewerker van Vattenfall? Of kan ik dit ergens nalezen? Salderen zou dus als dit klopt per heden zo goed als ten einde zijn icm tlv..Want dan gaat uiteraard elke energieleverancier dit foefje uithalen natuurlijk
Ik hoop echt dat dit illegaal is. Deze zomer zonnepanelen laten installeren met als doel ons jaarlijks verbruik op te wekken (dus geen tlv, sorry mods) maar als ik nu snel even reken dan kan ik voor mijn winter verbruik nog flink betalen..PCJR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:46:
[...]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Mijn 14 dagen bedenk tijd bij innova loopt bijna af, zijn er inmiddels nog nieuwe redenen behalve solvabiliteit bekend geworden waardoor ik zou moeten annuleren? Anders gaan we de gok maar nemen. Tlv van 69 cent in de btw heb ik.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zonder gekke prijsveranderingen kan je de zomer van volgend jaar gebruiken om je aankomende winterverbruik te salderenAtlAntA schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:33:
[...]
Ik hoop echt dat dit illegaal is. Deze zomer zonnepanelen laten installeren met als doel ons jaarlijks verbruik op te wekken (dus geen tlv, sorry mods) maar als ik nu snel even reken dan kan ik voor mijn winter verbruik nog flink betalen..
tsja dat is klip en klaar inderdaad. Ben benieuwd of ze dit ook echt gaan doen.
En het betekent dat ze compleet de regie hebben.
Want niets houdt ze tegen om vanaf nu elke maand het tarief met 1 cent te verhogen. Klinkt nog goed in de media ook!
Maar ondertussen salderen ze daardoor per maand.
edit: is nog steeds onduidelijk. ze zeggen niet dat ze euro's tegen elkaar wegstrepen of kWh's. Zie mijn post verderop.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 10:37 ]
Dat snap ik niet. Salderen doe je op kWh-basis normaal gesproken, dus dat kan prima ongeacht de tarieven.mathijshooi schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:11:
[...]
Als er vervolgens overschot blijkt te zijn, kun je dat overschot wel in verschillende tarieven uitbetalen, wat ook gewoon fair is.
Niet na salderen. Open een excel en probeer het voor jezelf.genc007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:14:
[...]
Daar hebben we toch slimme meters voor die om de 15 min worden uitgelezen?
En ook innova schijnt onder extreme marktomstandigheden de tarieven te kunnen wijzigingen..
Ja, salderen lukt wel. Maar hoe weet je in welke periode de overgebleven kWh vallen?de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:52:
[...]
Dat snap ik niet. Salderen doe je op kWh-basis normaal gesproken, dus dat kan prima ongeacht de tarieven.
Als er vervolgens overschot blijkt te zijn, kun je dat overschot wel in verschillende tarieven uitbetalen, wat ook gewoon fair is.
Slim van ze.Droplul schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:10:
ACM geeft aan dat salderen per (contract)jaar zou moeten. Dat betekent dat door een tariefswijziging een nieuwe periode start. Hiermee kan de leverancier een winter periode forceren waar men dure stroom moet afnemen en bijna niks kan salderen. Durende de zomer heb je enorm veel overschot waar je bijna niks voor krijgt.
Ach kom, dat is toch niet te vergelijken. Ik zie daar weinig problemen in. Sowieso zouden ze bewijs moeten vragen daarvoor. In Nederland kun je er niet op vertrouwen dat 18 miljoen mensen zoiets niet gaan proberen.frank0207 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:16:
[...]
Wat ik wel bijzonder vind op dit forum is dat we spreken van 'boeven en wettelozen', maar we vervolgens zonder blikken of bozen het vinkje bij 'verhuizing' aanzetten als het ons uitkomt... iets met 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'?
En laten we niet vergeten wat de aanleiding is. Dat we binnen 9 dagen weg moeten terwijl de wachttijd elders 30 dagen is.
En Eneco doet dus het omgekeerde. Wij kregen 60 cent van ze, wanneer wij zouden salderen in de wintermaanden zou dat dus ook tegen de 60 cent gaan. Hiervoor kunnen ze echter momenteel niet voor inkopen. Dus toen dachten ze, hoe kunnen we die paneel eigenaren weg krijgen, rest is historyViper® schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:00:
[...]
Slim van ze.
ACM geeft aan dat salderen per (contract)jaar zou moeten. Dat betekent dat door een tariefswijziging een nieuwe periode start. Hiermee kan de leverancier een winter periode forceren waar men dure stroom moet afnemen en bijna niks kan salderen. Durende de zomer heb je enorm veel overschot waar je bijna niks voor krijgt.
Hier ook nog niks behalve rooksignalen van Eneco ontvangen.bmoorman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:02:
[...]
Net maar nog een laatste keer gebeld met Eneco, ook omdat ik nog eens graag het wachtmuziekje (beetje 80's synthesizer, beverly hills cop achtig, geenAxelF) wilde horen. Snif...
Ik kreeg te horen dat sommige klanten dit persoonlijk bericht niet gehad hebben en dat er nog hoger overleg gaande was over een oplossing hiervoor. Waarschijnlijk komt die te laat voor mij, want anders kon ik nog altijd contract terugdraaien om nog bij Eneco te salderen.
Wil het spelletje wel spelen en er wat mailtjes aan wagen.
Rechtsbijstand??
Inmiddels ook een maand lid van die club.
Wel al een Innova voorstel liggen en daar moet ik wat mee voor 10 sept.
Per tariefsperiode salderen is ronduit nooit de bedoeling van salderen geweest.
Enige waar je op kunt hopen is een kamerbesluit/wet.
En anders de komende winterverbruik salderen met de volgende zomeropwek. Je verliest een half jaartje.
Tenzij dan weer een nieuwe tariefsperiode ingesteld wordt.
Wat een gedoe
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Dat doet de: Achterhaalde Consumenten Melken organisatie...PCJR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:46:
[...]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Waar staat dat in de voorwaarden? Of heb je het over variabel, dan snap ik het.genc007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:14:
Als u met ons een contract heeft gesloten voor bepaalde tijd (met een vaste einddatum) met vaste tarieven, betaalt u voor elektriciteit een vast leveringstarief per kilowattuur (kWh) en voor gas een vast leveringstarief per kubieke meter (m3). De tarieven wijzigen niet tijdens de looptijd van uw contract. Deze bepaling geldt niet voor wijziging van de tarieven in de volgende gevallen:
a. als de overheid de overheidsheffingen en/of btw wijzigt;
b. als de netbeheerder de netbeheerkosten wijzigt;
c. bij eventuele splitsing van het gasprofiel en/of wijziging van de regiotarieven;
d. vanwege een overheidsmaatregel.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Vuur met vuur bestrijden???frank0207 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:16:
[...]
Wat ik wel bijzonder vind op dit forum is dat we spreken van 'boeven en wettelozen', maar we vervolgens zonder blikken of bozen het vinkje bij 'verhuizing' aanzetten als het ons uitkomt... iets met 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is gewoon vastgelegd door de slimme meter.mathijshooi schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:00:
[...]
Ja, salderen lukt wel. Maar hoe weet je in welke periode de overgebleven kWh vallen?
Dus stel de afgenomen kWh's gooi je op 2 hopen: 1500 kWh voor 5 september en nog eens 1500 kWh na 5 september
de teruggeleverde kWh's gooi je ook op 2 hopen:
1000 kWh van 9 cent (na 5 sept)
2500 kWh van 61 cent (voor 5 sept)
Dan verreken je de boel gewoon.
Dus na 5 september kom je 500 kWh tekort.
Maar voor 5 september heb je 1000 kWh over.
in dat geval worden er 500 kWh (61 cent) alsnog opgesnoept en hou je 500 kWh van 61 cent over om uitbetaald te krijgen.
Waar het mis gaat is dat ze dus blijkbaar per tariefsperiode een eindsaldo (in euro's) berekenen en dat gaan wegstrepen tegen elkaar. dat slaat nergens op. Ik kan overigens nog steeds niet geloven dat ze dat ook echt gaan doen en hoop nog steeds dat de klantenservice (op twitter en via telefoon) het simpelweg niet snapt of dat ze zelf geen duidelijke instructie gehad hebben.
ook dit Vattenfall bericht zegt nog niet dat ze ook financieel de periodes met elkaar verrekenen.
Dus eigenlijk klopt het antwoord wel gewoon, het gaat erom: wat doen ze NA die berekening met de 2 tariefperiodes. Als je bij een tekort in de ene periode dat kunt aanvullen met een overschot uit de andere periode, is er niets aan de hand. En zo zit het denk ik. hoop ik...
Dan zul je misschien zeggen: waarom dan uberhaupt zo moeilijk rekenen met die tariefsperiodes? Maar dat is dus om de vraag van @mathijshooi te beantwoorden: het is de enige manier om (correct) te bepalen welke TLV je nu krijgt voor je kWh's.
Mogelijk allemaal een storm in een glas water. Bovenstaande berekening is simpelweg nodig om tot de juiste balans te komen. Dit geldt dus voor zowel Eneco als Vattenfall
Eneco is er gewoon duidelijk over in mijn contract. Salderen gaat per jaar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lZtSoj6MIQR09vBMzRmyT3d0.jpg?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 11:22 ]
Ik heb 1500 kwh netto meer teruggeleverd op 5sept. Tussen 5sept en 1 nov(overstap) netto verbruik van 500kwh.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:17:
[...]
Dat is gewoon vastgelegd door de slimme meter.
Dus stel de afgenomen kWh's gooi je op 2 hopen: 1500 kWh voor 5 september en nog eens 1500 kWh na 5 september
Hoe doen ze het nu?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
1000 kWh uitbetalen aan jou tegen 61 centPCJR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:30:
[...]
Ik heb 1500 kwh netto meer teruggeleverd op 5sept. Tussen 5sept en 1 nov(overstap) netto verbruik van 500kwh.
Hoe doen ze het nu?
Want je haalt dan 500 kWh uit er periode voor 1 september en brengt die over naar de periode na 1 september.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 10:35 ]
Het zou mij niet verbazen als ze proberen 1500 kWh uit te betalen tegen 61 cent en dan 500 kWh tegen een hoger tarief in rekening brengen.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:31:
[...]
1000 kWh uitbetalen aan jou tegen 61 cent
Want je haalt dan 500 kWh uit er periode voor 1 september en brengt die over naar de periode na 1 september.
oftewel in het geheel niet salderen. behalve een hoop verwarring en rare antwoorden van de klantenserivce is er nog geen aanleiding om te denken dat ze (Eneco, Vattenfall) dat gaan doen. Eneco schrijft zelfs letterlijk dat salderen per jaar gaat. Echter voor bepalen van de juiste TLV voor de juiste periode, moet je met tariefsperiodes werken en dat is prima.Afas schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:36:
[...]
Het zou mij niet verbazen als ze proberen 1500 kWh uit te betalen tegen 61 cent en dan 500 kWh tegen een hoger tarief in rekening brengen.
Uit mijn eneco contract:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lZtSoj6MIQR09vBMzRmyT3d0.jpg?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 11:21 ]
En aan wie ligt datde Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:38:
[...]
oftewel in het geheel niet salderen. behalve een hoop verwarring en rare antwoorden van de klantenserivce is er nog geen aanleiding om te denken dat ze (Eneco, Vattenfall) dat gaan doen. Eneco schrijft zelfs letterlijk dat salderen per jaar gaat. Echter voor bepalen van de juiste TLV voor de juiste periode, moet je met tariefsperiodes werken en dat is prima.
Dit wordt alleen maar een storm in een glas water als er massaal geklaagd wordt en er genoeg aandacht voor komt natuurlijk.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:17:
[...]
in dat geval worden er 500 kWh (61 cent) alsnog opgesnoept en hou je 500 kWh van 61 cent over om uitbetaald te krijgen.
Waar het mis gaat is dat ze dus blijkbaar per tariefsperiode een eindsaldo (in euro's) berekenen en dat gaan wegstrepen tegen elkaar. dat slaat nergens op. Ik kan overigens nog steeds niet geloven dat ze dat ook echt gaan doen en hoop nog steeds dat de klantenservice (op twitter en via telefoon) het simpelweg niet snapt of dat ze zelf geen duidelijke instructie gehad hebben.
ook dit Vattenfall bericht zegt nog niet dat ze ook financieel de periodes met elkaar verrekenen.
Dus eigenlijk klopt het antwoord wel gewoon, het gaat erom: wat doen ze NA die berekening met de 2 tariefperiodes.
Mogelijk allemaal een storm in een glas water.
En ook iedereen hier zal hopen dat het niet klopt etc. Maar tot op heden is de intentie vrij duidelijk. Dat ze die zienswijze wellicht gaandeweg nog aanpassen of terug gaan draaien is precies de bedoeling. Of dit nou aan de hand van media-aandacht, ACM, geschillencommissie, consumentenbond, GoT gebeurt zullen we (wellicht) gaan zien.
Maar in feite is wat de maandelijks salderen partij doet exact hetzelfde alleen over een nog kortere periode. Dat is ook in strijd met de geest van de salderingsregeling etc. Maar tot op heden 'kan' het gewoon. Zolang dat kan is het voor de andere partijen natuurlijk een fluitje van een cent.
Ik heb een aanvraag lopen bij UC, en heb via Whatsapp en aan de telefoon bevestig gekregen dat het tarief vast staat tot 1 juli. Dit staat ook vermeldt op hun website, en wordt zelfs mee geadverteerd. Echter zit dit min of meer dicht getimmerd in hun voorwaarden:
Artikel 19 Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico's, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Vervolgens wordt er gezegd dat je zelf met die voorwaarden akkoord gaat. Koekoek.
Ik zal deze dan ook herroepen.
Op deze manier is een contract natuurlijk geen fluit waard en is absoluut opgesteld om ten alle tijde met een wijziging weg te kunnen komen.
Mag je adverteren met het gegeven dat je niet gaat wijzigen, maar het vervolgens kunnen (en waarschijnlijk GAAN) doen zonder gevolgen?
Het zal vast juridisch mogen, maar dan is een contract in feite ook niks meer waard en biedt geen enkele bescherming naar de consument toe. Wel naar de maatschappij.
De wijziging van Eneco; ik heb tot op heden nog geen enkel bericht ontvangen van ze. Geen e-mail, geen brief, geen telefoontje, geen bericht in mijn eneco, helemaal niks. In dat persoonlijke bericht moeten ze duidelijk onderbouwen waarom ze wijzigen, toch? Dan is nog wel de vraag of dit valt onder de bijzondere omstandigheden. Valt natuurlijk te betwijfelen als de tarieven alleen maar aan het stijgen zijn?
Daar zal een antwoord op moeten komen vanuit de instanties. Vermoedelijk trekt de consument aan het kortste eind. Maar als het toegestaan wordt (en blijft) dan hebben ze vrij spel.
We gaan het zien na 5 september. Zolang ik persoonlijk niet ben geïnformeerd lopen die 10 kalenderdagen ook niet. Ze hebben namelijk emailadres, woonadres en een telefoonnummer.
Dat ik een terugleverende klant ben is ook duidelijk voor ze, ze lezen keurig de meterstanden uit. Dus no way dat ze zich daarachter kunnen verschuilen.
Wat zal er gebeuren als ze vanaf 5 september geen meterstanden meer uit kunnen lezen? Krijg ik dan wel een persoonlijk bericht? 🙄 lol.
@de Peer Ben het overigens met je eens dat er medewerkers zijn die niet van de hoed en de rand weten. Maar laat je zulke medewerkers zulke antwoorden op Twitter geven? Niet geverifiëerd? Dan heb ik te doen met die medewerker straks.
Misschien, of het is simpelweg een storm in een glas water en wij halen hier met zijn allen ons van alles in ons hoofd, gevoed door vage/slechte antwoorden van de klantenservicemedewerkers.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:54:
[...]
Dit wordt alleen maar een storm in een glas water als er massaal geklaagd wordt en er genoeg aandacht voor komt natuurlijk.
Bij Eneco staat gewoon duidelijk in de voorwaarden dat ze per jaar salderen.
Dat weet ik niet. Ik ken hun intentie niet. Wij zitten wel in een bepaalde bubble hier met zijn allen.En ook iedereen hier zal hopen dat het niet klopt etc. Maar tot op heden is de intentie vrij duidelijk.
en ja, BudgetEnergie maakt er een potje van en is dus een interessant experiment.
Ja die lijken behoorlijk wat vrijheid te hebben vreemd genoeg. Dat werkt alleen maar averechts.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:02:
@de Peer Ben het overigens met je eens dat er medewerkers zijn die niet van de hoed en de rand weten. Maar laat je zulke medewerkers zulke antwoorden op Twitter geven? Niet geverifiëerd? Dan heb ik te doen met die medewerker straks.
Ook bij Powerpeers dochter Vattenfall) berekenen ze niet goed. Mijn vast contract loopt van december tot december. Ik ben nu nog netto verbruiker. Over 2 dagen verwacht ik op 0 te staan wat salderen betreft. Eer dat het december is zal ik weer netto verbruiker zijn. Bij het kostenoverzicht staat een periode van 6 dec tot 1 januari. 321kwh netto x 28ct. Dan tarief van 1 Jan tot 1 juli met verlaagde btw 79kwh x 21ct. Nu van 1 juli tot nu een teruglevering die ze berekenen van 385x -11ct. Terwijl ik verwacht dat mijn meter over 1 a 2 dagen met salderen op 0 staat, betaal ik dus voor 400kwh rond 105 euro. En halen ze daar de teruglevering van 1 juli tot nu, ofwel 42 euro er van af. Ook powerpeers berekent dus niet per jaar. En kan je niet je overschot van de zomer opmaken in de winter.
Na de winter wil ik overstappen als er dan nog leveranciers zijn met een hoger teruglevertarief, aangezien ik verwacht terug te leveren met de extra zonnepanelen erbij. Of misschien toch maar blijven als de kwh prijs voor bestaande klanten laag blijft, aangezien je bij veel leveranciers dus gewoon in de winter mag betalen tegen hoge tarieven, en je het niet kan salderen met de zomer
Na de winter wil ik overstappen als er dan nog leveranciers zijn met een hoger teruglevertarief, aangezien ik verwacht terug te leveren met de extra zonnepanelen erbij. Of misschien toch maar blijven als de kwh prijs voor bestaande klanten laag blijft, aangezien je bij veel leveranciers dus gewoon in de winter mag betalen tegen hoge tarieven, en je het niet kan salderen met de zomer
Ik denk dat het kostenoverzicht niet zo relevant is. Het gaat om de berekening die er uiteindelijk mee gedaan wordt. dus pas op de eindafrekening kun je zien of ze het wel of niet goed doen.Angelique1974 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:08:
Ook bij Powerpeers dochter Vattenfall) berekenen ze niet goed. Mijn vast contract loopt van december tot december. Ik ben nu nog netto verbruiker. Over 2 dagen verwacht ik op 0 te staan wat salderen betreft. Eer dat het december is zal ik weer netto verbruiker zijn. Bij het kostenoverzicht staat een periode van 6 dec tot 1 januari. 321kwh netto x 28ct. Dan tarief van 1 Jan tot 1 juli met verlaagde btw 79kwh x 21ct. Nu van 1 juli tot nu een teruglevering die ze berekenen van 385x -11ct. Terwijl ik verwacht dat mijn meter over 1 a 2 dagen met salderen op 0 staat, betaal ik dus voor 400kwh rond 105 euro. En halen ze daar de teruglevering van 1 juli tot nu, ofwel 42 euro er van af. Ook powerpeers berekent dus niet per jaar. En kan je niet je overschot van de zomer opmaken in de winter.
'saldering gebeurt via de jaarnota' staat bijvoorbeeld bij Eneco in de contractvoorwaarden.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 11:18 ]
Dat ze er om één of andere reden toch onderuit weten te komen een hoge TLV te betalen.Rol-Co schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:37:
Mijn 14 dagen bedenk tijd bij innova loopt bijna af, zijn er inmiddels nog nieuwe redenen behalve solvabiliteit bekend geworden waardoor ik zou moeten annuleren? Anders gaan we de gok maar nemen. Tlv van 69 cent in de btw heb ik.
De TLV staat in principe vast met je contract, o.b.v. dat de TLV het kale leveringstarief is.
Maar tegelijkertijd staat er ook in de voorwaarden dat ze hun voorwaarden altijd mogen wijzigen.
Anderen hier hebben gezegd dat andere aanbieders van vaste contracten tóch de TLV tussentijds hebben aangepast, dus dat is ook zeker niet ondenkbaar dat Innova dat ook kan doen.
Dan ga je mogelijk ook weer een nieuwe salderingsperiode in en is het maar de vraag of je zonder opzegboete weer van het contract af zou kunnen.
Denk dat dit naast de solvabiliteit een beetje de risico's zijn.
En wellicht is het nog een beetje vervelend dat ze op dit moment contracten aanbieden met 91 cent TLV, dus jij krijgt met jouw contract aanzienlijk minder.
UC heeft op dit moment ook een aanzienlijk hogere TLV dan de 69 cent ( is het niet 71? ) die jij krijgt met jouw contract, maargoed daar is al hélemaal niets zeker.
[ Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 03-09-2022 11:31 ]
Lijkt me toch wel een makkelijk excuus straks achteraf. Sorry de desbetreffende medewerker wist niet hoe het zat. In plaats van; na veel klachten en aandacht hebben we de handelswijze aangepast.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:04:
[...]
Ja die lijken behoorlijk wat vrijheid te hebben vreemd genoeg. Dat werkt alleen maar averechts.
Ik ga er voor met Innova.Rol-Co schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:37:
dit is inderdaad het eerste go / no go moment. maar er komt nog een tweede.
Ergens begin oktober ga ik meer stroom verbruiken dan leveren. Dat is dus nog een moment om eventueel op te zeggen en een maand lang hoge TLV te cashen bij Innova, met aftrek van 50 euro boete.
Daarna is er geen weg meer terug en gaan we met ze de winter in. Wie weet gaan we samen ten onder. we zullen zien.
tsja wat telt is het contract dat je met ze hebt. In geval van Eneco staat daar duidelijk dat het op jaarbasis is. Daar zal een rechter ook gewoon in mee gaan.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:22:
[...]
Lijkt me toch wel een makkelijk excuus straks achteraf. Sorry de desbetreffende medewerker wist niet hoe het zat. In plaats van; na veel klachten en aandacht hebben we de handelswijze aangepast.
En daar gaat het nu om. Wat houdt dit op jaarbasis in. De regeling en wet is hier niet duidelijk genoeg in. In het verleden had je jaarcontracten waar de tarieven niet wijzigden en was het (vrijwel) nooit een issue.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:25:
[...]
tsja wat telt is het contract dat je met ze hebt. In geval van Eneco staat daar duidelijk dat het op jaarbasis is. Daar zal een rechter ook gewoon in mee gaan.
Maar als de wet er niet voldoende in voorziet, is dit het resultaat. De grijze gebieden worden opgezocht tot ze terug gefloten worden. (Of niet).
En door wie of onder welke druk dat dan is maakt niet zoveel uit.
Tot op heden is de intentie duidelijk. Want iemand van hogere hand had anders al lang een einde aan de discussie gemaakt. Desnoods de directeuren zelf.
Ze kijken allemaal naar elkaar, en waar ze wel en niet mee wegkomen.
Dat kan zo zijn, en betekent dat ze bij een nieuw contract andere voorwaarden kunnen opstellen.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:36:
[...]
En daar gaat het nu om. Wat houdt dit op jaarbasis in. De regeling en wet is hier niet duidelijk genoeg in.
Maar in het huidige contract staat gewoon duidelijk dat het op jaarbasis gaat. Dus daar heb ik recht op binnen de termijn van dit contract dat ik met ze heb.
geen idee of dit daar leeft. Wij zitten in een bubbel. Bij het grote publiek is er nog geen onrust.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:36:
[...]
Tot op heden is de intentie duidelijk. Want iemand van hogere hand had anders al lang een einde aan de discussie gemaakt. Desnoods de directeuren zelf.
Ze kijken allemaal naar elkaar, en waar ze wel en niet mee wegkomen.
[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 11:44 ]
Dus kort door de bocht, door de tarieven tussentijds een paar keer te wijzigen, word het jaarlijks salderen onmogelijk gemaakt.
Of zie ik dat verkeerd.
Dan is het zaak om voor een leverancier te kiezen met de laagste kWh prijs toch??
De tarieven op 1 oktober en 1 maart even aanpassen en je betaald de hoofdprijs bij het afrekenen.
Begin er hoofdpijn van te krijgen.
Of zie ik dat verkeerd.
Dan is het zaak om voor een leverancier te kiezen met de laagste kWh prijs toch??
De tarieven op 1 oktober en 1 maart even aanpassen en je betaald de hoofdprijs bij het afrekenen.
Begin er hoofdpijn van te krijgen.

Het is ook op jaarbasis. Alleen niet zoals wij met zn allen verwachten/willen. Maar daar gaat het nu precies om. Het is echt aan de regering, want voorlopig kan salderen per periode nog niet aangepakt worden. Of heeft het simpelweg nog niet genoeg prioriteit. Who knows.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:42:
[...]
Dat kan zo zijn, en betekent dat ze bij een nieuw contract andere voorwaarden kunnen opstellen.
Maar in het huidige contract staat gewoon duidelijk dat het op jaarbasis gaat. Dus daar heb ik recht op binnen de termijn van dit contract dat ik met ze heb.
Dit is ook maanden geleden al besproken hier, echter is er nog een schepje bovenop gekomen met de tussentijdse wijzigingen.
Er zal straks vast heel veel aandacht op dit onderwerp komen en hopelijk staan er partijen op in positieve zin.😊
Nee. per tariefperiode is niet op jaarbasis. Er staat letterlijk dat je mag wegstrepen en dat het om kWh's (stroom) gaat en niet om euro's.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:50:
[...]
Het is ook op jaarbasis. Alleen niet zoals wij met zn allen verwachten/willen.
dat het in de wet onduidelijk staat, staat los van wat er in mijn contract met ze staat.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 11:55 ]
Dat weet niemand zeker. Er gaan geruchten en klantenservice bevestigt die soms. Maar het staat nergens zwart op wit en we hebben nog geen enkele eindafrekening gezien waarbij dit daadwerkelijk gebeurt.daf666 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:45:
Dus kort door de bocht, door de tarieven tussentijds een paar keer te wijzigen, word het jaarlijks salderen onmogelijk gemaakt.
Of zie ik dat verkeerd.
dus ja het is kort door de bocht.
Dat op de jaarnota klopt ook gewoon he. De totale verrekening wordt aan het eind (jaarnota) gedaan.
Het kwh tegen kwh ben ik volledig met je eens laat daar geen twijfel over bestaan. Echter voorziet de huidige regelgeving daar (nog) niet voldoende in. Dat is letterlijk wat er gecommuniceerd wordt en waar veel kamervragen ook over gaan.
Dit in combinatie met antwoorden die meerderen van ons zwart op wit hebben ontvangen, via verschillende kanalen biedt geen enkel vertrouwen. En wijzen op zijn zachtst gezegd totaal de andere kant op. Dit levert op dit moment ook veel klachten op bij de ACM etc. Als de grote jongens het gewoon doen zoals wij willen/verwachten dan hadden ze de foute antwoorden van hun medewerkers wel ontkracht niet waar? Zeker op een openbaar medium zoals Twitter. Imagoschade kost ook heel veel geld he.
Hoe het precies uitpakt zullen we gaan zien. Hoe sneller hoe beter in elk geval.
Maar laten we weer zoveel mogelijk on topic gaan hier of een ander draadje hiervoor gebruiken. Het is absoluut relevant voor de afwikkeling maar teveel randzaken en niet echt meer TLV gericht.
Het kwh tegen kwh ben ik volledig met je eens laat daar geen twijfel over bestaan. Echter voorziet de huidige regelgeving daar (nog) niet voldoende in. Dat is letterlijk wat er gecommuniceerd wordt en waar veel kamervragen ook over gaan.
Dit in combinatie met antwoorden die meerderen van ons zwart op wit hebben ontvangen, via verschillende kanalen biedt geen enkel vertrouwen. En wijzen op zijn zachtst gezegd totaal de andere kant op. Dit levert op dit moment ook veel klachten op bij de ACM etc. Als de grote jongens het gewoon doen zoals wij willen/verwachten dan hadden ze de foute antwoorden van hun medewerkers wel ontkracht niet waar? Zeker op een openbaar medium zoals Twitter. Imagoschade kost ook heel veel geld he.
Hoe het precies uitpakt zullen we gaan zien. Hoe sneller hoe beter in elk geval.
Maar laten we weer zoveel mogelijk on topic gaan hier of een ander draadje hiervoor gebruiken. Het is absoluut relevant voor de afwikkeling maar teveel randzaken en niet echt meer TLV gericht.
Mee eens. maar wat ik wil benadrukken is dat er er los van wat er in de wet over saldering staat, er ook het contractrecht is. Dus zo lang het in onze contracten helder staat, weten we waar we recht op hebben.NileZ_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:13:
Dat op de jaarnota klopt ook gewoon he. De totale verrekening wordt aan het eind (jaarnota) gedaan.
Maar het blijft onzeker waar het heen gaat en wat er straks in nieuwe contracten komt te staan.
Dit verhaal gaat niet op bij het salderen van de overheidsbelastingen over veranderende overheidstarieven (mijn ervaring althans bij Engie).de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:17:
[...]
De belasting over mijn verbruik in de 21% btw periode wordt door de leverancier gesaldeerd in euro's tegen mijn opbrengst in 9% btw periode. Netto betaal ik over het verschil dus (21%-9%) btw.
Voorbeeld
Voor 1 juli 2022 500 kWh netto verbruik
Na 1 juli netto 1000 kWh teruglevering.
De 500 kWh wordt eerst belast tegen 21%.
De 1000 kWh wordt in mindering gebracht tegen 9% btw.
Over het verschil 500 kWh betaal ik dus (21%-9%) belasting.
Edit: Met energiebelasting en ode veranderingen per 1 januari idem dito.
toegevoegd: Met energiebelasting en ODE ging het toch weer anders: mijn te saldeeroverschot in 2022 werd in mindering gebracht met de ODE en EB tarieven uit 2021 (want daar had ik nettto verbruik). Geen idee waarom de logica van de btw hier ook niet geldt.
Ik weet niet of de wet het zo bedoeld, maar er is wat voor te zeggen dat je geen belastingtarieven mag heffen of compenseren uit andere periodes dan wannneer het verbruik of teruglevering plaatsvond.
toegevoegd: geen idee waarom voor energiebelasting en ode weer andere regels gelden dan voor btw
[ Voor 10% gewijzigd door Strontvlieg op 03-09-2022 13:05 ]
OK interessant. Zou kunnen. Persoonlijk is dat mijn laatste zorg, omdat het meer een detail is met relatief kleine impact.Strontvlieg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:44:
[...]
Dit verhaal gaat niet op bij het salderen van de overheidsbelastingen over veranderende overheidstarieven (mijn ervaring althans bij Engie).
De belasting over mijn verbruik in de 21% btw periode wordt door de leverancier gesaldeerd in euro's tegen mijn opbrengst in 9% btw periode. Netto betaal ik over het verschil dus (21%-9%) btw.
Voorbeeld
Voor 1 juli 2022 500 kWh netto verbruik
Na 1 juli netto 1000 kWh teruglevering.
De 500 kWh wordt eerst belast tegen 21%.
De 1000 kWh wordt in mindering gebracht tegen 9% btw.
Over het verschil 500 kWh betaal ik dus (21%-9%) belasting.
Met energiebelasting en ode veranderingen per 1 januari idem dito.
Ik weet niet of de wet het zo bedoeld, maar er is wat voor te zeggen dat je geen belastingtarieven mag heffen of compenseren uit andere periodes dan wannneer het verbruik of teruglevering plaatsvond.
Van de week zag ik hier consumind voorbij komen, daar eens aangemeld (dacht, kan altijd aanhoren wat ze te melden hebben).
Nu werd ik toevallig net gebeld, en zij kunnen Innova 1 jaar vast met alleen stroom aanbieden (wat niet via de website lukt, en van wat ik begrepen heb, ook niet telefonisch via Innova). De tarrieven zijn wel anders dan je op dit moment op de website ziet:
normaaltarief € 0,62163
daltarief € 0,50899
TLV € -0,50395
En het is ook mogelijk om later te starten (heb nu voor 1 jan 2023 gekozen omdat dan mijn huidige tarief afloopt). Geen idee hoever dit nog over de winter heen te tillen is.
In de voorwaarden staat nu wel heel duidelijk:
Dit is echter nog in de informatie van Consumind, ben nog op de bevestiging van Innova aan het wachten nu. Maar verwacht dat hier hetzelfde in staat natuurlijk.
Nu werd ik toevallig net gebeld, en zij kunnen Innova 1 jaar vast met alleen stroom aanbieden (wat niet via de website lukt, en van wat ik begrepen heb, ook niet telefonisch via Innova). De tarrieven zijn wel anders dan je op dit moment op de website ziet:
normaaltarief € 0,62163
daltarief € 0,50899
TLV € -0,50395
En het is ook mogelijk om later te starten (heb nu voor 1 jan 2023 gekozen omdat dan mijn huidige tarief afloopt). Geen idee hoever dit nog over de winter heen te tillen is.
Ofwel, 0 zekerheid over TLV. Medewerken van Consumind gaf wel aan dat de kans dat dit Innova dit doet klein is, omdat ze dan veel klanten zullen verliezen. Maja, Consumind wil natuurlijk ook gewoon verkopen haha. En Eneco heeft zich vast ook wel bedacht dat ze veel klanten zouden verliezen.De vermelde tarieven zijn geldig vanaf de ingangsdatum van de overeenkomst. De tarieven van teruglevering boven verbruik, netbeheerkosten, energiebelasting, opslag duurzame energie en btw kunnen periodiek wijzigen. Variabele tarieven wijzigen meestal tweemaal per jaar, in de regel per 1 januari en 1 juli.
Dit is echter nog in de informatie van Consumind, ben nog op de bevestiging van Innova aan het wachten nu. Maar verwacht dat hier hetzelfde in staat natuurlijk.
Dit zijn de tarieven van het modelcontract toch? die van 1 jaar vast zijn totaal anders (namelijk een TLV van 91 cent).danny.s schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:33:
Van de week zag ik hier consumind voorbij komen, daar eens aangemeld (dacht, kan altijd aanhoren wat ze te melden hebben).
normaaltarief € 0,62163
daltarief € 0,50899
TLV € -0,50395
[...]
Ofwel, 0 zekerheid over TLV. Medewerken van Consumind gaf wel aan dat de kans dat dit Innova dit doet klein is, omdat ze dan veel klanten zullen verliezen. Maja, Consumind wil natuurlijk ook gewoon verkopen haha. En Eneco heeft zich vast ook wel bedacht dat ze veel klanten zouden verliezen.
had zelfde probleem telefonisch afgesloten via hun. Zal de eerste x keer zijn dat iemand belt naar zo’n partij 😁😉genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:09:
[...]
Ik krijg dit:
Helaas hebben we voor deze leverancier geen producten op kunnen halen.
Inmiddels aangekomen op laatste pagina, nu deze error:
Het product type veld is verplicht.
Wat een prutsers :’)
Lukt mij niet om het door te klikken als ik enkel gas kies.
Jullie wel?
Volgens mij is het model contract ietsjes hoger op dit moment. Voor mij was het voornaamste dat ik dit zonder gas kon afsluiten, wat niet via Innova zelf kan.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:48:
[...]
Dit zijn de tarieven van het modelcontract toch? die van 1 jaar vast zijn totaal anders (namelijk een TLV van 91 cent).
En ja, 50c is aboluut geen 91c TLV, maar ik ben geen "groot terug leverancier" haha, en krijg nu maar 9c.
Overigens als je wel gas wilt/nodig hebt, dit was ergens ergens rond de 2,50/2,60m3, dit is ook bijna nergens meer te krijgen nu.
Maar wel Innova met mogelijk een slechte solvabiliteit, welke naast je teruglevering ook de compensatie duurzame energie voor jou incasseren.danny.s schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:05:
[...]
Volgens mij is het model contract ietsjes hoger op dit moment. Voor mij was het voornaamste dat ik dit zonder gas kon afsluiten, wat niet via Innova zelf kan.
En ja, 50c is aboluut geen 91c TLV, maar ik ben geen "groot terug leverancier" haha, en krijg nu maar 9c.
Nu is 50 cent TLV ook zeker niet slecht, maar gezien het bovenstaande en dat 50 cent eigenlijk nog aardig onder wat nu een marktconforme TLV zou moeten zijn, zou ik het niet doen.
Dan zou ik eerst bij UC gaan kijken met de ' verhuistruc ', met een beetje geluk blijft die 80~ cent TLV daar nog even bestaan.
Als dat dan ook wegvalt, dan kun je daarna waarschijnlijk ook nog wel naar Innova, of wie weet is er dan weer iets anders.
Dat blijft idd wel een dingetje.JohanNL schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:39:
[...]
Maar wel Innova met mogelijk een slechte solvabiliteit,
Rede dat ik nu niet meer wil overstappen (voor het einde van het jaar), is omdat ik dan m’n opgebouwde kWh voor 5 cent moet gaan laten uit betalen, en ik dit de komende maanden wil weg salderen voordat ik overstap.
Misschien is het veiligste voor mij nog dan om pas eind november iets nieuws te zoeken, wellicht dat de ACM en kabinet dat al helderheid hebben verschaft over de huidige gang van zaken.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wij zitten bij Eneco en hebben best wat zonnepanelen op ons dak. Vorige jaar hebben we 2700 kWh verbruikt en 4700kwh terug geleverd, uiteindelijk 2000kwh overcapaciteit en dus teruggekeerd gekregen van Eneco middels de terug lever vergoeding.
Op dit moment zitten wij op 1560 kWh verbruik en 4530 kWh terug geleverd. Wij denken weer aan het eind van het jaar rond de 2500 kWh te zitten kwa verbruik dat houd in 2000 kWh overcapaciteit als er terug gesoldeerd word.
Op dit moment zitten wij op 1560 kWh verbruik en 4530 kWh terug geleverd. Wij denken weer aan het eind van het jaar rond de 2500 kWh te zitten kwa verbruik dat houd in 2000 kWh overcapaciteit als er terug gesoldeerd word.
[ Voor 4% gewijzigd door eenmans op 03-09-2022 16:00 ]
IT is what IT is
Hoe kun je nou minder opwekken dan teruglevereneenmans schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:53:
Ik lever meer energie terug dan ik verbruik!genc007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:55:
[...]
Hoe kun je nou minder opwekken dan terugleveren
IT is what IT is
Mooi, maar dat staat er niet. Corrigeer je post even wat zoals het er nu staat klopt het niet. Je hebt de vraag van @genc007 dan ook niet beantwoord..eenmans schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:58:
[...]
Ik lever meer energie terug dan ik verbruik!
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Scroll even terug dan zie je dat je opties eigenlijk bestaan uit een variabel contract van UC of een vast contract van Innovaeenmans schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:58:
[...]
Ik lever meer energie terug dan ik verbruik!
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2