Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 128 129 Laatste
Acties:
  • 373.871 views

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:16
Ik denk dat het wel duidelijk mag zijn de vaccinatie bereidheid zijn plafond heeft bereikt. Overige percentages er uit persen zal te langzaam gaan ten opzichte van aantal besmettingen en ziekenhuis opnames. Het probleem lijkt me dan ook niet zo overduidelijk als cijfers en de achterliggende reden heeft meer een psychologische reden. Een herhaling van ditzelfde fenomeen zal dan ook geen verassing moeten zijn bij een eventuele nieuwe pandemie.

Het voorgestelde probleem is dat ongevaccineerden de zorg te zwaar benadelen, waardoor reguliere zorg belemmerd is. Dat is denk ik ook niet te ontkennen. Dat dit opgelost moet worden zal niemand waarschijnlijk weerleggen. Wat hiervoor de oplossing is, is niet voor de hand liggend. Maar dat die flexibiliteit er moet zijn lijkt me duidelijk.

Mensen verplichten tot vaccinatie lijkt me een verschrikkelijk slecht idee, aangezien dat individuele vrijheid ontneemt. En ik weet dat het argument "individuele vrijheid moet geen vrijheid belemmeren van de groep" als geldig gezien kan worden. Maar daarom is individuele vrijheid nog steeds wel een begrip dat we moeten beschermen. En de overtuiging van die keuze ligt dan ook bij het individu. Of het nou geloofsovertuiging, wantrouwen of paranoia is. Daarintegen staat ook rationele besluitvorming. De verantwoordelijkheid voor jezelf begint bij jezelf.

We lijken te vergeten dat individuele keuzes ongekend veel impact hebben op de bevolking. De keuze om vele kilometers van huis te werken en zo het klimaat tegenwerken. Of recreationeel zoals vakanties. Sowieso meer vervoer vergroot de kans op ongelukken, zowel dodelijk als zwaargewond. Het commerciële verbruik, en zo mee te werken aan milieuvervuiling en kinderarbeid. Indirect maak je die keuze bewust of onbewust voor de ander. Waar begint en eindigt het argument van individu ten opzichte van de groep. En kun je met hetzelfde argument individuen iets op leggen?

Dit geld niet alleen voor gevaccineerden of ongevaccineerden. Hetzelfde argument kan namelijk gebruikt worden voor bijvoorbeeld mensen met overgewicht die op de IC liggen. Mensen met overgewicht belasten proportioneel de zorg namelijk sowieso al meer. In combinatie met covid, gevaccineerd of niet al helemaal. Zou je deze mensen met dezelfde overtuiging kunnen verplichten om af te vallen. Rokers verplichten te stoppen. Sporters ondanks gemiddeld als gezonder beschouwd, door ongeval toch medische hulp moeten hebben, en daarmee de sport aan banden kunt leggen. Alcohol en overige legale drugs verbieden. Oudere mensen in een permanente staat van quarantaine te plaatsen, ivm met griep epidemieën. Al deze gevallen zijn opgeteld waarschijnlijk minstens net zo belastend voor onze zorg.

Dus waar is de geldigheid van het argument dan? Stopt het bij vaccinatie of toch niet?... Rationeel gezien niet denk ik. Is een ongevaccineerde corona patiënt meer aan te rekenen dan een patiënt met obesitas? Wetende dat de corona patiënt mischien besmet is door een gevaccineerde? Dus dan als indirect verantwoordelijk gezien kan worden? Of een gevaccineerde die besmet raakt met een nieuwe mutatie, en dus helemaal geen verantwoordelijkheid draagt. Terwijl de obesitas patiënt door diëtaire keuzes op de IC terecht komt. En zo als direct verantwoordelijk gezien kan worden. Etisch gezien gewoon geen duidelijke oplossing. En ik bedoel dan de patiënt die verder geen medische verklaring heeft voor obesitas behalve diëtaire keuzes.

Theoretisch gezien, als ik het goed begrijp gaan we sowieso wel op een stabiele groepsimmuniteit uitkomen met het percentage gevaccineerden en besmettingen per dag voor ongevaccineerden. Dat met de huidige varianten natuurlijk.

Maar eventuele nieuwe varianten zullen hetzelfde probleem met zich meebrengen. Eventuele andere vormen van virussen helemaal. En het mag wel duidelijk zijn met de huidige internationale mobiliteit van verspreiding dat dit niet heel lang duurt. Dus beleid vormen die en de huidige situatie oplost en de toekomstige situaties kunnen oplossen, of zelfs voorkomen lijkt me de focus die we moeten hebben.

Moet hiervoor de zorg opgeschaald worden? Lijkt me wel, de methode daarvoor ontwikkelen lijkt uiteraard nog niet voor de hand liggend. Maar dat die flexibiliteit er moet zijn is voor de hand liggend. Toekomstige epidemieën/pandemieën moet we aankunnen.

Moet er een overheidsorgaan komen specifiek bedoeld voor epidemieën/pandemieën. Waarschijnlijk wel, hoeveel bestuursrecht deze zou moeten hebben durf ik niet te zeggen. Maar meer capabele mensen met bestuursrecht op dit gebied is waarschijnlijk een goed/beter plan. Omt is een goed initiatief, maar deze geeft alleen advies. Dit advies word meegenomen door een regering die constant geadviseerd moet worden door diezelfde adviseurs. Lijkt me te omslachtig.

Er moet meer geïnvesteerd worden r&d op het gebied van vaccinatie en behandel methodes. Is massa vaccinatie wel wenselijk in een pandemie, of is het idee dat dat sneller tot mutaties leid toch een geldig en feitelijk onderbouwd argument bijv.

Protocollen moeten worden gemaakt voor ziekenhuizen, vliegverkeer, transport, werk situaties. Ziekenhuizen hebben dit al bijvoorbeeld voor virale of bacteriële uitbraken binnen de ziekenhuizen zelf. Dit lijkt vaak goed te werken.
Denk dat het ook wel haalbaar is om protocollen te ontwikkelen voor andere situaties.

En het belangrijkste nog, we moeten tweedelingen zien af te remmen. De haat onder de bevolking naar elkaar toe werkt averechts dus. Dit zorgt voor meer problemen dan wat het aan oplossingen biedt. Er is altijd een tussenweg. De retoriek van wappies, schapen, terroristen, dictatuur, antivaxers, is stigmatiserend en belemmerend voor open discussie. Karaktermoord is simpel. Een stukje empathie is belangrijk. Diezelfde groep wappies/aluhoedjes produceerd af en toe een openbaring tot de waarheid die je anders nooit had. Ondanks dat het meeste onwaarschijnlijk is, is dat lage percentage correcte sceptisisme van grote waarde. En als je open staat voor een ander nodigt dat ook uit voor openheid van de andere partij. En zo voegt iedereen iets toe aan de samenleving. Of als leidend voorbeeld van hoe het moet, of als leidend voorbeeld van hoe het niet moet. Maar onmiskenbaar waardevol.

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:44:
Ik België geldt volgens mij ook dat je je sociale contacten beperkt. En afstand houdt.

Sociale contacten beperken zou je dus lezen als: een onnodig etentje is een slecht plan tijdens een pandemie.

Tijd dat België de Nederlanders weer wat actiever gaat weren. En wij Nederlanders wat strenger worden. En in de GGz investeren

Een hoop zullen het nodig hebben, hebben het nu ook nodig om een stukje groepsgevoel te kweken zodat we het ooit weer samen doen ipv hullie eb zullie en ik.
Vergeet niet dat Mark alleen gekke regels verzint door corona. Dat dodelijke virus wat tussen ons is.
In België mag je nog gewoon plezier hebben. Horeca en voetbalstadions zijn nog gewoon open. Sociale contacten beperken doe je in bepaalde mate... maar dat wil niet zeggen dat je niet meer gezellig uit eten kan.

Cijfers in België zijn vergelijkbaar met hier, maar doordat ze meer bedjes hebben kunnen ze deze golf met veel mindere maatregelen uitzingen.
Als wij besluiten vanaf morgen als compleet wereldvolk hier serieus van af te zijn en naar de mensen te luisteren die weten waar ze over praten is het probleem in 2 tot 3 weken klaar.
Als iedereen overal tegenaan blijft schoppen duurt het nog lang zat.
Ik hoop dat je dit zelf niet geloofd.. leer er mee leven dat corona voor 99.9% van de mensen ongevaarlijk is geworden. Dan ga je geen jaren van je leven beperken. Daarnaast door corona gaan er meer mensen dood van de honger dan daadwerkelijk aan corona. Het is een non issue ziekte waar mensen mee leren leven.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En jahoor, er zijn mensen ontsnapt uit het hotel waar per verdieping 5 bewakers staan.

Bron 5 bewakers per verdieping: RTL Nieuws 02:50

Het is overigens wel bizar dat deze mensen tot in het vliegtuig kwamen, schijnbaar was het een bestemming zonder vaccinatie vereisten of hadden ze nog een groen vinkje / snel een test gescoord :? ?

[Voor 54% gewijzigd door Wolly op 28-11-2021 23:06]

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:45:
[...]
Waarom is dat zo lastig te accepteren?
De eenvoudige wedervraag is natuurlijk: waarom zou je? (Voor de duidelijkheid, die stel ik niet aan jou of mezelf.)

De IC is dan schrikbarend overbelast, maar de meeste mensen merken daar niets van. Net als dat ze niets van COVID-19 merken. Althans, niet totdat ze zelf - of iemand dichtbij hen - iets overkomt.

Dat is misschien moeilijk voor te stellen als je zelf wel al last - of erger - hebt ondervonden, maar dat is exact hetzelfde ongeloof dat anderen kunnen ervaren zolang ze persoonlijk nog nergens wat van gemerkt hebben.

Dat Rutte en de Jonge zichzelf inmiddels behoorlijk ongeloofwaardig hebben gemaakt helpt daar ook niet bij. (Persoonlijk denk ik dat de grootste boost bij ongevaccineerden kan komen wanneer deze twee vervangen worden.)

• Wolly
  • Niet online
Sovieto schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:56:
[...]

Tja, het zou wel fijn zijn als je voortaan even sommige zegt in plaats van te verwijzen naar iedereen. Want in je eerste post geef je heel duidelijk aan dat alle vaccinweigeraars of in een Joodse elite geloven of klimaat een hoax vinden. En wat heeft het voor toegevoegde waarde om een voorbeeld erbij te nemen van een enkeling? Zo is er vast ook iemand die het vaccin heeft genomen en gelooft dat de maandlanding in scène is gezet.
Het is zoals @giantgiantus al zei.
Wat een gek wantrouwen hier op tweakers. Je zuigt wat uit je duim en dan dan verkondig je het als een feit.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:14
Anoniem: 1271350 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:39:
[...]

Ik begrijp dit heel goed.. voetbal is het leven van die man, die laat zich niet opsluiten om in eenzaamheid de pijp uit te gaan. Net als ze meisjes die met 0 risico gezellig komen kijken.

Mensen willen gewoon door met hun leven.. ik doe hetzelfde, denk verstandig na.. maar ga me echt niet meer beperken. Ik heb voor dinsdag ook een etentje gepland met collega's, daarvoor wijken we nu uit naar België.. ontwijken van regels, mwa, het is waarschijnlijk veiliger dan ik in de rij bij de lokale snackbar sta.
Tja, uiteindelijk zorgt het voor de verspreiding waardoor we steeds in de problemen komen. Je kunt het dus wel proberen goed te praten met je snackbar-rij, maar punt is dat je beide nu niet zou moeten doen. En niet de ene wel doen omdat je iets kunt verzinnen dat nog slechter is.

[removed]

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-03 19:27
Dennis1812 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:44:
Ik België geldt volgens mij ook dat je je sociale contacten beperkt. En afstand houdt.

Sociale contacten beperken zou je dus lezen als: een onnodig etentje is een slecht plan tijdens een pandemie.

Tijd dat België de Nederlanders weer wat actiever gaat weren. En wij Nederlanders wat strenger worden. En in de GGz investeren

Een hoop zullen het nodig hebben, hebben het nu ook nodig om een stukje groepsgevoel te kweken zodat we het ooit weer samen doen ipv hullie eb zullie en ik.
Vergeet niet dat Mark alleen gekke regels verzint door corona. Dat dodelijke virus wat tussen ons is.
Als wij besluiten vanaf morgen als compleet wereldvolk hier serieus van af te zijn en naar de mensen te luisteren die weten waar ze over praten is het probleem in 2 tot 3 weken klaar.
Als iedereen overal tegenaan blijft schoppen duurt het nog lang zat.
Ik was vorige week bij Landal Vennenbos en wij waren zo ongeveer de enige Nederlanders aan het aantal wit/rode kentekenplaten te zien.

Nou ligt t wel op de grens met België natuurlijk, maar ook Belgen gaan gewoon op pad.

• Niet online
[...]

Helaas leven we ten tijde van een pandemie. Ons leven is daardoor niet meer zoals het was, en je kunt daar niet meer gewoon mee door. In ruil daarvoor leven we nu in interessante tijden.
Waarom is dat zo lastig te accepteren? Je hoeft het niet persé leuk te vinden, maar de situatie nemen zoals die nu (hopelijk tijdelijk) is, dat moet toch haalbaar zijn?
Erg interessant :/ . Ik neem de situatie ook zoals ie is. ik accepteer de maatregelen op mijn manier. Ik ben gelukkig geen student/jongere meer, dan zou ik me nog veel harder gepakt voelen. Maar ik zoek wel een uitweg als het kan... in belgie ben ik nog welkom in het restaurant. En vanaf volgende week zit ik in spanje, daar is het in ieder geval (nog) relaxer.

Vrienden van mij in de uk leven eigenlijk weer zoals het 2 jaar geleden was.. daar is corona half endemisch geworden.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

Anoniem: 1271350 schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:07:
[...]

Erg interessant :/ . Ik neem de situatie ook zoals ie is. ik accepteer de maatregelen op mijn manier. Ik ben gelukkig geen student/jongere meer, dan zou ik me nog veel harder gepakt voelen. Maar ik zoek wel een uitweg als het kan... in belgie ben ik nog welkom in het restaurant. En vanaf volgende week zit ik in spanje, daar is het in ieder geval (nog) relaxer.

Vrienden van mij in de uk leven eigenlijk weer zoals het 2 jaar geleden was.. daar is corona half endemisch geworden.
Helaas, dit soort denkwijze zijn (een deel van) het probleem. Overigens leeft UK helemaal niet zoals twee jaar geleden. Het is daar een nog grotere bende dan hier maar dat zeggen je vrienden niet.

Hoe kom je erbij dat ze daar weer "normaal" leven? Op basis van je vrienden? Die zullen dezelfde denkwijzes als jij hebben..

Je reist naar België, en straks ook nog even naar Spanje. Dat is gewoon tjah.. je medemens in gevaar brengen moedwillig. Zou je wat mij betreft best een hoge boete voor mogen krijgen.

Dit is een account.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 1271350 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:57:
[...]

In België mag je nog gewoon plezier hebben. Horeca en voetbalstadions zijn nog gewoon open. Sociale contacten beperken doe je in bepaalde mate... maar dat wil niet zeggen dat je niet meer gezellig uit eten kan.

Cijfers in België zijn vergelijkbaar met hier, maar doordat ze meer bedjes hebben kunnen ze deze golf met veel mindere maatregelen uitzingen.

[...]

Ik hoop dat je dit zelf niet geloofd.. leer er mee leven dat corona voor 99.9% van de mensen ongevaarlijk is geworden. Dan ga je geen jaren van je leven beperken. Daarnaast door corona gaan er meer mensen dood van de honger dan daadwerkelijk aan corona. Het is een non issue ziekte waar mensen mee leren leven.
België heeft dan ook 2000 IC-bedden, waarvan de helft bestemd is voor coranpatiënten. Maar dat neemt niet weg dat er toch maatregelen nodig zijn.

World War One

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Fly-guy schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:56:
[...]
Een deze variant is, ondanks de nog steeds redelijk stringente gezien grenzen, ook in Australië aangetroffen.
Een virus trekt zich weinig aan van al dan niet gesloten grenzen, aangezien je ze nooit voor 100% gesloten kunt houden.
[...]
Deze variant is al in meerdere Europese landen aantroffen (en ook buiten Europa), er zijn alleen wat meer in het nieuws nu.
We hebben nergens om trots op te zijn aangezien het niet klopt wat je zegt.
Het gaat erom tijd te winnen tot er veel meer bekend is over deze mutant. En nu keihard te gaan vaccineren en te boosteren. Nederland heeft volgens mij nu de meeste vastgestelde Omicron besmettingen van het Europese gebied. Engeland en Duitsland staan op 3, Israel 7, Denemarken 2 en Nederland nu op 13. Daarmee is Nederland koploper in de besmettingen in Europa.

Die 600 passagiers van de KLM hadden ze nooit hier moeten laten landen. Nu ben je volledig overgeleverd aan het naleven van de thuis quarantaine en de handhavers van de gemeenten.
Als daar passagiers tussen zitten die het allemaal grote flauwekul vinden met een instelling zoals 'het maakt toch allemaal niets meer uit'. Die gaan dan morgen gewoon naar hun werk of naar school.

Het is precies zoals de Europese voorzitter zegt.
The world is in a "race against time" with the Omicron variant, EU commission president says

Von der Leyen stressed that it should be countries’ “highest priority” to vaccinate their citizens and administer boosters. She also emphasized the importance of mask-wearing, hand hygiene, and social distancing to “buy time” until more is known about the Omicron variant.
https://edition.cnn.com/w...3d780c03776185cf6e3c13149

• redwing
Anoniem: 1271350 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:57:
[...]

Elk land heeft op zijn eigen momenten zijn eigen maatregelen. Vaak is Nederland juist het land geweest met de minste maatregelen, nu is België toevallig wat soepeler. Zoals je het hier uitlegt is het net alsof Nederland zo raar doet, terwijl de maatregelen hier gewoon overeenkomen (en veelal nog soepeler zijn) met andere landen.
[...]
En dit is dus waarom er nog zoveel problemen zijn. Iedereen maakt er zijn eigen verhaal van en buigt de regels in zijn eigen voordeel. Zouden we met zijn allen eens normaal doen zou het probleem al een stuk kleiner zijn, en zouden er nog veel minder mensen last van hebben.
Voorlopig zijn er trouwens al meer dan die 0.1% van je overleden, ik zou je percentage dus even aanpassen. En als je er dan 99.5% van maakt, bedenk dan gelijk dat dan dus 1 op de 200 mensen in Nederland er last van heeft . En dat betekent dat (gemiddeld) iedereen wel een paar mensen kent die er 'last' van heeft.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:15:
[...]Die 600 passagiers van de KLM hadden ze nooit hier moeten laten landen. Nu ben je volledig overgeleverd aan het naleven van de thuis quarantaine en de handhavers van de gemeenten.
Als daar passagiers tussen zitten die het allemaal grote flauwekul vinden met een instelling zoals 'het maakt toch allemaal niets meer uit'. Die gaan dan morgen gewoon naar hun werk of naar school.
De mensen die vandaag geland zijn uit ZA mochten ongetest naar huis/verdere bestemming.

Zie https://www.telegraaf.nl/...assagiers-uit-zuid-afrika

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22
Wolly schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:58:
En jahoor, er zijn mensen ontsnapt uit het hotel waar per verdieping 5 bewakers staan.

[Twitter]

Het is overigens wel bizar dat deze mensen tot in het vliegtuig kwamen, schijnbaar was het een bestemming zonder vaccinatie vereisten of hadden ze nog een groen vinkje / snel een test gescoord :? ?
Particuliere beveiligers in het hotel en politie & marechaussee buiten het hotel? Ongelooflijk dat ze het hotel hebben weten te verlaten en zelfs hebben kunnen boarden. :')

Ik lees net dat de politie en marechaussee erop toezien dat onbevoegden het hotel niet betreden.

[Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 28-11-2021 23:22]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
redwing schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:19:
[...]

Je ziet natuurlijk wel de laatste tijd dat er (ook relatief) steeds meer gevaccineerden op het IC komen. Het verschil tussen hoe het een maand geleden was en nu had je naar mijn idee volledig met boosters kunnen voorkomen.
Dat durf ik in twijfel te trekken. Er liggen gevaccineerde mensen op de IC voor wie het vaccin niet goed werkt. Een boosterprik hoeft daar niet per se verandering in te brengen. En die groep is in Nederland best groot, zie ook RoD in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

World War One

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:24
Sovieto schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:56:
[...]

Want in je eerste post geef je heel duidelijk aan dat alle vaccinweigeraars of in een Joodse elite geloven of klimaat een hoax vinden.
Wtf. Nu moet je even kappen met me woorden in de mond te leggen. Ik zeg "heel veel". Ik zeg nergens maar dan ook nergens "alle".

Het is vanaf mijn eerste reactie ook volkomen duidelijk dat het twee voorbeelden zijn en dat ik niet iedereen ofwel de ene ofwel de andere theorie aanwrijf. Ik zeg dat in mijn tweede reactie nog eens letterlijk. En dan nog blijf je doorzeiken. Om in jouw termen te spreken : dat is een nogal schandelijke manier van "discussiëren"
En wat heeft het voor toegevoegde waarde om een voorbeeld erbij te nemen van een enkeling? Zo is er vast ook iemand die het vaccin heeft genomen en gelooft dat de maandlanding in scène is gezet.
Waren het maar enkelingen. Er gaan heel veel maffe complottheorieën rond en dit zijn niet eens de meest geschifte. Een voorbeeld kan dan nuttig zijn om aan te geven waar we mee dealen.

• Mawlana
Wolly schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:18:
[...]

De mensen die vandaag geland zijn uit ZA mochten ongetest naar huis/verdere bestemming.

Zie https://www.telegraaf.nl/...assagiers-uit-zuid-afrika
Hebben we alleen in Nederland van die halve maatregelen zoals dringende adviezen en vrijwillige onderwerping aan tests?

• redwing
XWB schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:21:
[...]

Dat durf ik in twijfel te trekken. Er liggen gevaccineerde mensen op de IC voor wie het vaccin niet goed werkt. Een boosterprik hoeft daar niet per se verandering in te brengen. En die groep is in Nederland best groot, zie ook RoD in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"
Vandaar ook dat ik het heb over het relatieve verschil heb tussen een maand of wat geleden en nu. Je ziet nl. gedurende die tijd het aantal gevaccineerden op het IC procentueel toenemen. En een maand geleden had je de mensen voor wie het vaccin niet goed werkt al op het IC. In de tussentijd zijn dat er echter procentueel meer geworden en dat verschil komt waarschijnlijk door het minder goed werken van de vaccins.

[removed]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:51

Mfpower

In dubio

wimpo schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:54:
Ik denk dat het wel duidelijk mag zijn de vaccinatie bereidheid zijn plafond heeft bereikt. Overige percentages er uit persen zal te langzaam gaan ten opzichte van aantal besmettingen en ziekenhuis opnames. Het probleem lijkt me dan ook niet zo overduidelijk als cijfers en de achterliggende reden heeft meer een psychologische reden. Een herhaling van ditzelfde fenomeen zal dan ook geen verassing moeten zijn bij een eventuele nieuwe pandemie.

Het voorgestelde probleem is dat ongevaccineerden de zorg te zwaar benadelen, waardoor reguliere zorg belemmerd is. Dat is denk ik ook niet te ontkennen. Dat dit opgelost moet worden zal niemand waarschijnlijk weerleggen. Wat hiervoor de oplossing is, is niet voor de hand liggend. Maar dat die flexibiliteit er moet zijn lijkt me duidelijk.

Mensen verplichten tot vaccinatie lijkt me een verschrikkelijk slecht idee, aangezien dat individuele vrijheid ontneemt. En ik weet dat het argument "individuele vrijheid moet geen vrijheid belemmeren van de groep" als geldig gezien kan worden. Maar daarom is individuele vrijheid nog steeds wel een begrip dat we moeten beschermen. En de overtuiging van die keuze ligt dan ook bij het individu. Of het nou geloofsovertuiging, wantrouwen of paranoia is. Daarintegen staat ook rationele besluitvorming. De verantwoordelijkheid voor jezelf begint bij jezelf.

We lijken te vergeten dat individuele keuzes ongekend veel impact hebben op de bevolking. De keuze om vele kilometers van huis te werken en zo het klimaat tegenwerken. Of recreationeel zoals vakanties. Sowieso meer vervoer vergroot de kans op ongelukken, zowel dodelijk als zwaargewond. Het commerciële verbruik, en zo mee te werken aan milieuvervuiling en kinderarbeid. Indirect maak je die keuze bewust of onbewust voor de ander. Waar begint en eindigt het argument van individu ten opzichte van de groep. En kun je met hetzelfde argument individuen iets op leggen?

Dit geld niet alleen voor gevaccineerden of ongevaccineerden. Hetzelfde argument kan namelijk gebruikt worden voor bijvoorbeeld mensen met overgewicht die op de IC liggen. Mensen met overgewicht belasten proportioneel de zorg namelijk sowieso al meer. In combinatie met covid, gevaccineerd of niet al helemaal. Zou je deze mensen met dezelfde overtuiging kunnen verplichten om af te vallen. Rokers verplichten te stoppen. Sporters ondanks gemiddeld als gezonder beschouwd, door ongeval toch medische hulp moeten hebben, en daarmee de sport aan banden kunt leggen. Alcohol en overige legale drugs verbieden. Oudere mensen in een permanente staat van quarantaine te plaatsen, ivm met griep epidemieën. Al deze gevallen zijn opgeteld waarschijnlijk minstens net zo belastend voor onze zorg.

Dus waar is de geldigheid van het argument dan? Stopt het bij vaccinatie of toch niet?... Rationeel gezien niet denk ik. Is een ongevaccineerde corona patiënt meer aan te rekenen dan een patiënt met obesitas? Wetende dat de corona patiënt mischien besmet is door een gevaccineerde? Dus dan als indirect verantwoordelijk gezien kan worden? Of een gevaccineerde die besmet raakt met een nieuwe mutatie, en dus helemaal geen verantwoordelijkheid draagt. Terwijl de obesitas patiënt door diëtaire keuzes op de IC terecht komt. En zo als direct verantwoordelijk gezien kan worden. Etisch gezien gewoon geen duidelijke oplossing. En ik bedoel dan de patiënt die verder geen medische verklaring heeft voor obesitas behalve diëtaire keuzes.

Theoretisch gezien, als ik het goed begrijp gaan we sowieso wel op een stabiele groepsimmuniteit uitkomen met het percentage gevaccineerden en besmettingen per dag voor ongevaccineerden. Dat met de huidige varianten natuurlijk.

Maar eventuele nieuwe varianten zullen hetzelfde probleem met zich meebrengen. Eventuele andere vormen van virussen helemaal. En het mag wel duidelijk zijn met de huidige internationale mobiliteit van verspreiding dat dit niet heel lang duurt. Dus beleid vormen die en de huidige situatie oplost en de toekomstige situaties kunnen oplossen, of zelfs voorkomen lijkt me de focus die we moeten hebben.

Moet hiervoor de zorg opgeschaald worden? Lijkt me wel, de methode daarvoor ontwikkelen lijkt uiteraard nog niet voor de hand liggend. Maar dat die flexibiliteit er moet zijn is voor de hand liggend. Toekomstige epidemieën/pandemieën moet we aankunnen.

Moet er een overheidsorgaan komen specifiek bedoeld voor epidemieën/pandemieën. Waarschijnlijk wel, hoeveel bestuursrecht deze zou moeten hebben durf ik niet te zeggen. Maar meer capabele mensen met bestuursrecht op dit gebied is waarschijnlijk een goed/beter plan. Omt is een goed initiatief, maar deze geeft alleen advies. Dit advies word meegenomen door een regering die constant geadviseerd moet worden door diezelfde adviseurs. Lijkt me te omslachtig.

Er moet meer geïnvesteerd worden r&d op het gebied van vaccinatie en behandel methodes. Is massa vaccinatie wel wenselijk in een pandemie, of is het idee dat dat sneller tot mutaties leid toch een geldig en feitelijk onderbouwd argument bijv.

Protocollen moeten worden gemaakt voor ziekenhuizen, vliegverkeer, transport, werk situaties. Ziekenhuizen hebben dit al bijvoorbeeld voor virale of bacteriële uitbraken binnen de ziekenhuizen zelf. Dit lijkt vaak goed te werken.
Denk dat het ook wel haalbaar is om protocollen te ontwikkelen voor andere situaties.

En het belangrijkste nog, we moeten tweedelingen zien af te remmen. De haat onder de bevolking naar elkaar toe werkt averechts dus. Dit zorgt voor meer problemen dan wat het aan oplossingen biedt. Er is altijd een tussenweg. De retoriek van wappies, schapen, terroristen, dictatuur, antivaxers, is stigmatiserend en belemmerend voor open discussie. Karaktermoord is simpel. Een stukje empathie is belangrijk. Diezelfde groep wappies/aluhoedjes produceerd af en toe een openbaring tot de waarheid die je anders nooit had. Ondanks dat het meeste onwaarschijnlijk is, is dat lage percentage correcte sceptisisme van grote waarde. En als je open staat voor een ander nodigt dat ook uit voor openheid van de andere partij. En zo voegt iedereen iets toe aan de samenleving. Of als leidend voorbeeld van hoe het moet, of als leidend voorbeeld van hoe het niet moet. Maar onmiskenbaar waardevol.
Thanks voor alles in het juiste perspectief plaatsen. Je stelt de vragen die in het publieke politieke debat steeds maar vermeden worden, ook in de tweede kamer. De situatie is complex en niet zwart wit hoe graag we dat ook zouden willen.

• CR2032
  • Niet online

[Twitter]

Wat een idioten. Ze zaten al bijna in het volgende vliegtuig naar Spanje. Hoe oliedom kun je zijn.

Stel ze gelijk als voorbeeld voor de rest:
Het duo kan vanwege het schenden van de quarantaine mogelijk nog worden vervolgd, tot een jarenlange gevangenisstraf aan toe.

https://www.telegraaf.nl/...-vliegtuig-in-op-schiphol

• Mawlana
CR2032 schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:31:
[...]

Wat een idioten. Zaten al in het volgende vliegtuig naar Spanje.

Heel goed, stel ze gelijk als voorbeeld voor de rest.
Het duo kan vanwege het schenden van de quarantaine mogelijk nog worden vervolgd, tot een jarenlange gevangenisstraf aan toe.

Betekent dit dat de andere passagiers in quarantaine moeten vanwege deze twee aso's? Vraag me af of dit stel aansprakelijk gesteld kan worden voor de dagen dat ze niet kunnen werken (ervan uitgaande dat thuiswerken geen optie is)...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het aparte is dat wanneer er 1 vliegtuig goed wordt bekeken dat je zo 61 positieve besmettingen aantoont en 13 stuks van de nieuwe variant. Het gemak waarmee mensen kunnen blijven vliegen is eigenlijk het enige wat mij blijft verbazen.

Of anders geformuleerd; hoeveel vliegtuigen vliegen rond en hoeveel besmettingen vinden daar wel niet mee plaats.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:25

franssie

Save the albatross

CR2032 schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:31:
[...]

Wat een idioten. Ze zaten al bijna in het volgende vliegtuig naar Spanje. Hoe oliedom kun je zijn.

Stel ze gelijk als voorbeeld voor de rest:

Een straf heeft meerdere doelen: https://www.rechtspraak.n...paginas/strafrechter.aspx

Zelden zijn ze alle vier van toepassing, hier wellicht wel
Vergelding - Voorkomen van herhaling - Afschrikken - Beschermen samenleving

Er is vast nog wel een kerker met ratten ergens en een RTL programma voor te bedenken.

[Voor 6% gewijzigd door franssie op 28-11-2021 23:38]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CR2032
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:34:
[...]

Betekent dit dat de andere passagiers in quarantaine moeten vanwege deze twee aso's? Vraag me af of dit stel aansprakelijk gesteld kan worden voor de dagen dat ze niet kunnen werken (ervan uitgaande dat thuiswerken geen optie is)...
En wat denk je van de andere reizigers op Schiphol. Ze hebben waarschijnlijk gewoon het gratis Ramada pendelbusje van het hotel naar Schiphol genomen.

AT5 meldt nu dat ze tot vier jaar celstraf kunnen krijgen. Als ze worden vervolgd.

[Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 28-11-2021 23:40]

• Wolly
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:38:
[...]

En wat denk je van de andere reizigers op Schiphol. Ze hebben waarschijnlijk gewoon het gratis pendelbusje van het hotel naar Schiphol genomen.

AT5 meldt nu dat ze tot vier jaar celstraf kunnen krijgen. Als ze vervolgt worden natuurlijk.
Ben wel benieuwd op basis van wat die 4 jaar celstraf is, op het schenden van de quarantaine plicht staat een bekeuring van ongeveer 340 euro.

En verder, hoe komen ze tot in het vliegtuig? Coronapas met eeuwigdurend groen vinkje? Of heeft Schiphol hier steken laten vallen?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
alexbl69 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:06:
[...]

Dat onderzoek is er helaas niet.

Er is wel onderzoek naar de testbereidheid van de gevaccineerden versus de ongevaccineerden. Heb je misschien de afgelopen dagen hier een paar keer voorbij zien komen.

Als de resultaten van dat onderzoek exemplarisch zijn voor hoe deze respectievelijke groepen zich aan de maatregelen houden moet je er niet op rekenen dat je daar aan argument aan kunt ontlenen.
Waarschijnlijk refereer je naar alexbl69 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

Dat zijn resultaten uit het EenVandaag Opiniepanel, maar de laatste gedragsmeting van het RIVM laat een ander beeld zien:
Ook het aantal mensen dat zich laat testen bij coronagerelateerde klachten is verder afgenomen. Eind oktober deed één op de drie deelnemers (33 procent) dat nog. Bij de vorige meetronde ging het nog om 41 procent. Wel grijpen mensen nog ongeveer even vaak naar de zelftest (32 procent nu, 30 procent bij de vorige ronde).
(originele bron is https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden)

De lage testbereidheid werd ook benadrukt tijdens de laatste persconferentie. Dus afhankelijk van aan wie je het vraagt ligt de algemene testbereidheid tussen de 33 (RIVM) en 45% (EenVandaag).

Dat dan een ruime meerderheid van die 33 of 45% gevaccineerd is, klinkt niet zo heel interessant IMO. Over het algemeen is de testbereidheid onder de Nederlandse bevolking minder dan de helft. Ik denk dat dit problematischer is dan de discussie over de testbereidheid tussen wel of niet gevaccineerde mensen.

World War One

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Mensen, kijk aub even tot hier op 3, relativeert de boel een beetje :)

Wear Sunscreen!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Humma Kavula schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:08:
Mensen, kijk aub even tot hier op 3, relativeert de boel een beetje :)
Wat ben je laat, het was zaterdag al uitgezonden.

Holland Catsino >:)

World War One

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:06
redwing schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:29:
[...]

Vandaar ook dat ik het heb over het relatieve verschil heb tussen een maand of wat geleden en nu. Je ziet nl. gedurende die tijd het aantal gevaccineerden op het IC procentueel toenemen. En een maand geleden had je de mensen voor wie het vaccin niet goed werkt al op het IC. In de tussentijd zijn dat er echter procentueel meer geworden en dat verschil komt waarschijnlijk door het minder goed werken van de vaccins.
Volgens mij kun je dat zo niet stellen. De prevalentie zal hier ook een rol in spelen en deze is gedurende de afgelopen maand ook toegenomen. Dat wordt m.i. bevestigd door recente uitlatingen van medici die melden dat de gevaccineerden op de IC (nog steeds) een specifieke groep is met onderliggende problemen. Blijkbaar had het virus deze mensen simpelweg nog niet bereikt.

Uit uw onvrede hier:

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
redwing schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:29:
[...]

Ik weet niet of dat klopt, uit onderzoek weten we toch dat de vaccins nog steeds heel goed beschermen tegen ernstig ziekteverloop. Het is met name de effectiviteit tegen transmissie wat afgenomen is. Het virus bereikt gewoon sneller de groepen die kwetsbaar zijn.

World War One

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
XWB schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:11:
[...]

Wat ben je laat, het was zaterdag al uitgezonden.

Holland Catsino >:)
Idd, ook fijn om te weten dat we overdag geen gevaar lopen omdat het virus dan op school zit :P

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 20:03
Wat nieuws uit Belgie:
Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) geeft toe dat wie een hoogrisicocontact had, zich best laat testen op dag vijf. Toch werd gisteren beslist om dat op dag één te doen, een beslissing waar snel veel kritiek op kwam van huisartsen. “Het is een tijdelijke maatregel om testcapaciteit vrij te maken voor wie ziek is", verdedigde Vandenbroucke de bekritiseerde maatregel in De Zevende Dag op één.
Bron

Nu heeft de Belgische huisartsengroep Domus Medica beslist dat ze hun eigen regels gaan volgen, niet die van de overheid:
We hebben overlegd en zijn het unaniem eens dat we het niet zullen volgen. We hadden een teststrategie uitgewerkt en we zullen die volgen. Elk hoogrisicocontact gaat minimaal vijf dagen in quarantaine. De gevaccineerden kunnen op dag vijf een test laten afnemen met de code die ze krijgen van de overheid.” ~ Roel van Giel, voorzitter Domus Medica
Bron (zie ook laatste filmpje in artikel waar de interviewer zelfs er niet aan uit komt waarom de minister niet het advies van de huisartsen volgt)

Voorstel Domus Medica:

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
https://wnl.tv/2021/11/28...nBO7FTdI8H53SKaffNZl4Ljg4

Gommers over Omikron: als een virusvariant besmettelijker is, dan vaak ook ziekmakender

was dat niet juist andersom??

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:27

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Zover ik gelezen heb is het inderdaad in de meeste gevallen zo dat virussen minder schadelijk worden, omdat het doel is om te overleven. Lijkt me niet in álle gevallen zo, gezien het een natuurlijk proces is. Dan kan het ook eens de verkeerde kant op gaan.

Steam ID = Ackerfiets

• Anoniem: 1641394
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
42erik schreef op maandag 29 november 2021 @ 02:05:

Gommers over Omikron: als een virusvariant besmettelijker is, dan vaak ook ziekmakender

Een besmetterlijker virus heeft ook een hogere viral load waarschijnlijk.

Typisch van Gommers wel want zijn collega uit Zuid-Afrika die het gevonden heeft stelt dat het minder ziekmakend lijkt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:28
Delerium schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:37:
Het aparte is dat wanneer er 1 vliegtuig goed wordt bekeken dat je zo 61 positieve besmettingen aantoont en 13 stuks van de nieuwe variant. Het gemak waarmee mensen kunnen blijven vliegen is eigenlijk het enige wat mij blijft verbazen.

Of anders geformuleerd; hoeveel vliegtuigen vliegen rond en hoeveel besmettingen vinden daar wel niet mee plaats.
Contactonderzoek bij vliegen is zo goed als onmogelijk, net als OV. Totdat de hele inhoud op dezelfde plek getest wordt en bij elkaar blijft, dat zag je bij de Olympische spelen.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:06:
[...]

Bron: https://www.ad.nl/buitenl...er-van-portugal~a030ac1e/
Alleen mensen van 12 jaar en ouder komen in Portugal in aanmerking voor vaccinatie. Van deze groep is dus 98% gevaccineerd.
Als je ook de kinderen jonger dan 12 jaar gaat meetellen, kom je op een percentage uit van 86,2%.
Ik denk dat vooral die 100% vaccinatiegraad van 65+'ers de ziekenhuizen leeg houdt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[Twitter]

Iets meer info daarover:
Op Schiphol heeft de Koninklijke Marechaussee een echtpaar aangehouden dat uit het quarantainehotel in Badhoevedorp was gevlucht. In dit hotel verblijven de positief geteste reizigers uit Zuid-Afrika.

Het gaat om een man uit Spanje en een vrouw uit Portugal. De twee werden aangehouden in een vliegtuig dat op het punt stond naar Spanje te vertrekken.

Hoe het echtpaar heeft kunnen ontsnappen, is een raadsel. "Diverse partijen zorgen ervoor dat niemand het hotel in of uit kan, waaronder politie en marechaussee. Hoe dit heeft kunnen gebeuren, is niet bekend", laat een woordvoerder van de marechaussee weten.

De twee besmette reizigers zijn overgedragen aan de GGD. "Zij bepalen hoe de verdere quarantaine zal verlopen. Het overtreden van quarantaineverplichtingen is een misdrijf. Wij maken proces-verbaal op, het is vervolgens aan het Openbaar Ministerie om te bepalen wat er verder gaat gebeuren."

Hoeveel besmette reizigers uit Zuid-Afrika momenteel nog in het hotel verblijven, kan de marechaussee niet zeggen.

Zeker dertien reizigers die afgelopen vrijdag met twee KLM-vluchten vanuit Zuid-Afrika op Schiphol arriveerden zijn besmet met de omikronvariant. Mogelijk wordt de variant nog in meer monsters gevonden. In totaal zijn 624 passagiers die vrijdag uit Zuid-Afrika op Schiphol arriveerden door de GGD getest op corona, van wie 61 positief.
Zie https://nos.nl/artikel/24...-in-vliegtuig-op-schiphol

Het is het toppunt van asocialiteit: je WEET dat je besmet bent (want positief getest) en TOCH ben je zo asociaal om het vliegtuig in te stappen en zo nog meer mensen te besmetten. Laat staan in Spanje....

Nóg asocialer kan het haast niet, zou je zeggen :X

Virussen? Scan ze hier!

• jadjong
Wolly schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:42:
En verder, hoe komen ze tot in het vliegtuig? Coronapas met eeuwigdurend groen vinkje? Of heeft Schiphol hier steken laten vallen?
Een PCR-test laten zien is toch voldoende? Neem er eentje van januari, pas de datum aan en show die aan de beveiliger. Hoe wil je de echtheid controleren van testresultaten die door 27 miljoen private testpartijen wereldwijd uitgegeven worden?

• jadjong
zacht schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:28:
[...]

Ik denk dat vooral die 100% vaccinatiegraad van 65+'ers de ziekenhuizen leeg houdt.
Het 7-daags gemiddelde (IC) stijgt al, van ~55 een maand geleden naar ~80 nu. Ben benieuwd of ze het einde van de winter halen.

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:27

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

jadjong schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:36:
[...]

Het 7-daags gemiddelde (IC) stijgt al, van ~55 een maand geleden naar ~80 nu. Ben benieuwd of ze het einde van de winter halen.
Bron? Ik zie alleen aantallen rond de 45 per dag gemiddeld.

Steam ID = Ackerfiets

• jadjong
Family Guy schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:46:
[...]

Bron? Ik zie alleen aantallen rond de 45 per dag gemiddeld.
Het was even puzzelen met de juiste URL

https://ourworldindata.or...s-icu?country=GBR~NLD~PRT

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
42erik schreef op maandag 29 november 2021 @ 02:05:

Vaak is niet hetzelfde als meestal. Vaak kan alles zijn. Het kan ook vaak zijn, maar andersom nog vaker.

Overigens is het bij een pandemie niet verstandig om blind van het meest waarschijnlijke scenario uit te gaan.

[Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 29-11-2021 06:57]

• Niet online
Grvy schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:11:
[...]

Helaas, dit soort denkwijze zijn (een deel van) het probleem. Overigens leeft UK helemaal niet zoals twee jaar geleden. Het is daar een nog grotere bende dan hier maar dat zeggen je vrienden niet.

Hoe kom je erbij dat ze daar weer "normaal" leven? Op basis van je vrienden? Die zullen dezelfde denkwijzes als jij hebben..

Je reist naar België, en straks ook nog even naar Spanje. Dat is gewoon tjah.. je medemens in gevaar brengen moedwillig. Zou je wat mij betreft best een hoge boete voor mogen krijgen.
Ehm want ik doe niks wat niet mag? Belgie lift hier op de hoek... en jij bent het afgelopen jaar niet op vakantie geweest? Ik ga mijn vriendin opzoeken, sorry dat ik daarvoor de maatschappij in gevaar zou brengen 8)7

En ja in de uk is corona echt niks meer dan wat nummers in de krant. Je kan gewoon je oude leven min of meer oppakken, onvergelijkbaar met hier. Let wel van juli zijn daar vrijwel 0 beperkingen, en nummers zijn golvend stabiel.

• Niet online
redwing schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:16:
En dit is dus waarom er nog zoveel problemen zijn. Iedereen maakt er zijn eigen verhaal van en buigt de regels in zijn eigen voordeel. Zouden we met zijn allen eens normaal doen zou het probleem al een stuk kleiner zijn, en zouden er nog veel minder mensen last van hebben.
Voorlopig zijn er trouwens al meer dan die 0.1% van je overleden, ik zou je percentage dus even aanpassen. En als je er dan 99.5% van maakt, bedenk dan gelijk dat dan dus 1 op de 200 mensen in Nederland er last van heeft . En dat betekent dat (gemiddeld) iedereen wel een paar mensen kent die er 'last' van heeft.
Na vaccinatie spreek ik over... En ja vast een paar procent heeft er nog flink extra last van. Ieder jaar overlijdt 1.x% van de Nederlanders. Jezelf opsluiten kost je ook 1.x% van jou gelukkige leven. Leer dat het leven niet maakbaar is.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Family Guy schreef op maandag 29 november 2021 @ 05:56:
Zover ik gelezen heb is het inderdaad in de meeste gevallen zo dat virussen minder schadelijk worden, omdat het doel is om te overleven. Lijkt me niet in álle gevallen zo, gezien het een natuurlijk proces is. Dan kan het ook eens de verkeerde kant op gaan.
Het is mogelijk maar niet onvermijdelijk. Een mildere vorm van hondsdolheid wachten we al duizenden jaren op.

https://twitter.com/CT_Bergstrom/status/1464756630856220678
Another story people tell is that viruses evolve to become less virulent "to keep their hosts alive and thereby transmit more."

This is unlikely to be a factor for COVID, where death occurs weeks after the transmission ceases. Direct selection on COVID IFR should be very weak.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:27
[...]

Het gaat erom tijd te winnen tot er veel meer bekend is over deze mutant. En nu keihard te gaan vaccineren en te boosteren. Nederland heeft volgens mij nu de meeste vastgestelde Omicron besmettingen van het Europese gebied. Engeland en Duitsland staan op 3, Israel 7, Denemarken 2 en Nederland nu op 13. Daarmee is Nederland koploper in de besmettingen in Europa.
gezien het grote aantal vluchten op ZA uit diverse landen, en de percentages op de enige vluchten die 100% getest zijn, durf ik te stellen dat die cijfers volledig onbetrouwbaar en nutteloos zijn. Nog los van de discussie of het eea uberhaupt daar ontstaan is, of alleen maar als eerste gedetecteerd.

[Voor 0% gewijzigd door ijdod op 29-11-2021 07:50. Reden: Typo]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
Delerium schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:37:

Dit blijf ik ook enorm frustrerend vinden. Als er echt sprake is van een pandemie (wat ik niet tegenspreek), wáárom blijven we dan volk onnodig rondpompen over de wereld?!

Ik merk dat ik meer en meer moeite heb met alles serieus te nemen gezien de mens op zoveel vlakken voor mijn gevoel maar wat selectief loopt aan te modderen.

Horeca kapot reguleren maar vervolgens wel duizenden passagiers uit Afrika etc. importeren…

Had de complete luchtvaart gewoon lekker failliet laten gaan.. iets zegt mij dat we dan een flink pak minder gedoe hadden bij andere sectoren. We zullen het helaas nooit weten want de luchtvaart is blijkbaar crucialer dan alles en iedereen.

Ik hoop oprecht dat Omnikron een probleem oplost ipv veroorzaakt want ik houd mijn hart vast als daarvoor een nieuw/verschillend vaccin nodig gaan zijn. De vaccinatiebereidheid was al te laag gebleken en die daalt alleen maar verder. Of dat deze variant zó dodelijk gaat blijken dat je de IC wel kan overslaan.

Ik had voor de kerst van 2020 aangegeven dat ik dacht dat we blij mochten zijn dat het met kerst 2021 weer terug naar normaal kon. Destijds lachte men mij om die gedachten nog net niet uit. Inmiddels hoop ik dat we er na circa 4 jaar vanaf gaan zijn en dus kerst 2023 weer zonder QR codes etc. Het leven door kunnen. Ik hoop dat ik ernaast zit en zo niet dat er dan geen burgeroorlog om de hoek komt kijken…

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:07:
[...]

En ja in de uk is corona echt niks meer dan wat nummers in de krant. Je kan gewoon je oude leven min of meer oppakken, onvergelijkbaar met hier. Let wel van juli zijn daar vrijwel 0 beperkingen, en nummers zijn golvend stabiel.
De beperkingen zijn weg maar de impact van Covid-19 is er nog steeds. Wellicht minder zichtbaar indien je geen operatie nodig hebt maar het zorgsysteem is nog steeds overbelast en kost het uitstellen van overige zorg ook levens

Afhankelijk van hoe je het ziet kan alles prima zijn. Zoals een VS waar - kort door de bocht - ziek zijn een keuze is en je dan maar pech hebt kan je dat overal toepassen of dat wenselijk is is een andere vraag.

• Anoniem: 1641394
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Thalaron schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:45:
[...]

Dit blijf ik ook enorm frustrerend vinden. Als er echt sprake is van een pandemie (wat ik niet tegenspreek), wáárom blijven we dan volk onnodig rondpompen over de wereld?!
Geld (aka "de economie")

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[Twitter]

Dit hebben alle andere landen al eerder ontdekt, ze staan lekker dichtbij de aankomsthal van een vliegveld maar hotels zijn hopeloos slechte isolatie lokaties. Ze zijn niet gemaakt om mensen binnen te houden, eerder het tegenovergestelde met wettelijk verplichte ontsnappingsroutes die niet afgesloten kunnen worden. Dan heb je dus bewakers nodig die weer nieuwe contactmogelijkheden zijn en over het algemeen particuliere beveiligers zijn die getraind zijn om mensen ergens buiten te houden, niet binnen. Bewakers die ook weer besmettingen kunnen verspreiden zoals in Australie.

Voor zover ik na kan gaan is dit ook waar het 'in China lassen ze deuren dicht' verhaal vandaan komt, als iedereen in een gebouw in isolatie moet dan worden alle uitgangen op een of twee na dichtgelast om zo te kunnen controleren wie er in en uit gaat. Deuren die niet op slot kunnen omdat het nooduitgangen zijn of andere waar de bewoners ook sleutels van hebben kan je niet goed op een andere manier afsluiten en overal bewakers is weer veel kans op nieuwe besmettingen als er 5 mensen naar buiten willen gaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:02

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dat ontsnapte echtpaar uit het hotel moet je de Taiwan behandeling geven. Gewoon de cel in gooien.

• ijdod
Nadat al bekend was dat zwangerschap een grote risico-factor is voor ernstige covid19 (tov leeftijdsgenoten), wat indirect al nadelig was voor het kind, wordt ook duidelijker dat er directe gevolgen zijn voor het kind. Bespreek dit met je gynaecoloog en laat je als zwangere vaccineren!

https://www.nu.nl/coronav...en-tot-doodgeboortes.html

• ijdod
Er werd al eens geopperd cruise-schepen in te zetten. Leg die enige meters van de kade af en je bent (zeker in november) al van een hoop pogingen af.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:39
ijdod schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:07:
Nadat al bekend was dat zwangerschap een grote risico-factor is voor ernstige covid19 (tov leeftijdsgenoten), wat indirect al nadelig was voor het kind, wordt ook duidelijker dat er directe gevolgen zijn voor het kind. Bespreek dit met je gynaecoloog en laat je als zwangere vaccineren!

Het eerste voorlopige onderzoek laat nog helemaal niet zien over of vaccineren de kans verkleind in dit geval. Natuurlijk moet je hoe dan ook gevaccineerd zijn, maar ik denk dat we moeten wachten tot het onderzoek gepubliceerd wordt totdat we kunnen zeggen dat vaccineren in dit geval daadwerkelijk de kansen op doodgeboortes verkleind.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Nederland heeft de meeste gevonden. 2 van de 13 zijn dus Spaans/Portugees. Schiphol is een hup. Intercontinentale vluchten zitten vol met allerlei Europeanen, uitgezonderd extreem populaire bestemmingen zoals NY waar je overal vanaf naartoe kan vliegen.

Ik denk dus niet dat het het 11, laat staan 13, Nederlanders zijn.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:14

Het probleem is alleen dat we niet weten of een gevaccineerde vrouw ook helpt....
Mijn vrouw is gevaccineerd en 24 weken zwanger, er staat alleen op de site dat je vanaf 28 weken extra op moet passen, maar niet of het gevaccineerd zijn daartegen helpt

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

Mijn vrouw is ook zwanger en werkt in een ziekenhuis in het noorden van het land. Ze kreeg ook al te horen van collega's van de desbetreffende afdeling dat er veel meer dan normaal sterrenkindjes geboren worden vanwege Corona bij de moeders. Daardoor is ze heel voorzichtig geworden.

Gelukkig heeft ze nu verlof en komt ze niet meer in aanraking met bekend positieve patiënten.
Snowhite0901 schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:17:
[...]

Het probleem is alleen dat we niet weten of een gevaccineerde vrouw ook helpt....
Mijn vrouw is gevaccineerd en 24 weken zwanger, er staat alleen op de site dat je vanaf 28 weken extra op moet passen, maar niet of het gevaccineerd zijn daartegen helpt
En het hielp ook niet mee dat tot april/mei dit jaar de overheid nog adviseerde aan zwangere vrouwen om zich niet te laten vaccineren omdat de effecten nog niet bekend waren.

[Voor 23% gewijzigd door Harmsen op 29-11-2021 08:20]

What a fine day for Science! | Specs

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:42
Snowhite0901 schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:17:
[...]

In dit geval N=1, mijn vrouw is gevaccineerd in Juni met Moderna en 2 weken terug is onze kleine geboren.
Er is niets opvallends of afwijkend waargenomen. Wij hebben geen moment spijt gehad van de vaccinatie al werd dit in de vrienden en kenniskring wel veroordeeld. Hoe kun jij je laten vaccineren terwijl je zwanger bent.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30

t_captain

Moderator General Chat
Opmerkelijk dat op die vluchten slechts 21% (BI 11 … 31%) tot omicron werd gevonden, terwijl het in de dagen voor vertrek al ruimschoots de dominante variant in het van van vertrek zou zijn.

Het is weer een klein datapunt, dat op zichzelf niet zoveel betekenis heeft. Maar samen met een aantal observaties vorms het wel een consistent beeld dat omicron veel ouder is en veel minder snel om zich heen grijpt dan we vrezen.

Ook lijken de symptomen anders: ik begrijp meer vermoeidheid en minder klachten aan de luchtwegen. Als dat inderdaad het geval is, zullen we relatief minder instroom in de ziekenhuizen zien.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51
XWB schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:03:
[...]

Waarschijnlijk refereer je naar alexbl69 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

Dat zijn resultaten uit het EenVandaag Opiniepanel, maar de laatste gedragsmeting van het RIVM laat een ander beeld zien:

[...]

(originele bron is https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden)

De lage testbereidheid werd ook benadrukt tijdens de laatste persconferentie. Dus afhankelijk van aan wie je het vraagt ligt de algemene testbereidheid tussen de 33 (RIVM) en 45% (EenVandaag).

Dat dan een ruime meerderheid van die 33 of 45% gevaccineerd is, klinkt niet zo heel interessant IMO. Over het algemeen is de testbereidheid onder de Nederlandse bevolking minder dan de helft. Ik denk dat dit problematischer is dan de discussie over de testbereidheid tussen wel of niet gevaccineerde mensen.
Mijn antwoord was gericht aan iemand die beweert dat ongevaccineerden zich beter aan de regels houden dan gevaccineerden. Daar is geen enkel bewijs voor.

Ik verwees naar dit EenVandaag onderzoek aangezien dit het enige onderzoek is dat ik kon vinden waarbij er onderscheid wordt gemaakt in gedrag door gevaccineerden en ongevaccineerden. Het onderzoek waar je naar verwijst toont weliswaar een algehele daling van de testbereidheid aan, maar maakt niet het onderscheid waar het me in eerste instantie om ging.

iRacing Profiel

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:04
wildhagen schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:28:
[...]

Iets meer info daarover:

[...]

Zie https://nos.nl/artikel/24...-in-vliegtuig-op-schiphol

Het is het toppunt van asocialiteit: je WEET dat je besmet bent (want positief getest) en TOCH ben je zo asociaal om het vliegtuig in te stappen en zo nog meer mensen te besmetten. Laat staan in Spanje....

Nóg asocialer kan het haast niet, zou je zeggen :X
Ze zijn waarschijnlijk in de leer geweest bij die Nederlanders die in Spanje op de vlucht waren geslagen.

Zet ze maar mooi als voorbeeld neer, allebei apart van elkaar 6 maanden isolatie, dan leert de rest het meteen af. :7

• ijdod
@Orangelights23 valide punt, maar tot nu toe kiezen te veel zwangeren voor niet vaccineren ‘want het kindje’, en wordt het risico van corona op de zwangerschap en kindje onderschat.

@Harmsen damned if you do… is men voorzichtig, krijg je de discussie dat het standpunt is gewijzigd. Voor april was overigens al wel het beleid dat zwangeren uit de risicogroepen vaccinatie aan te raden.

(Ben getrouwd met een 3e-lijns gyn, zit er dus dicht op)

@FabianGTI ik heb er daarna niets meer over gehoord, zouden ze die nederladers al te pakken hebben?

[Voor 18% gewijzigd door ijdod op 29-11-2021 08:36]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:19
t_captain schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:29:
Ook lijken de symptomen anders: ik begrijp meer vermoeidheid en minder klachten aan de luchtwegen. Als dat inderdaad het geval is, zullen we relatief minder instroom in de ziekenhuizen zien.
Dat is ook de teneur van dit artikel:
Omicron doctor says symptoms completely different to Delta and most cases are only ‘mild’

"We have seen a lot of Delta patients during the third wave. And this doesn't fit in the clinical picture. Most of them are seeing very, very mild symptoms and none of them so far have admitted patients to surgeries," she said.

Dr Cotezee highlighted that they were able to treat the patients conservatively at home.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 03-06 14:50

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Helaas leven we ten tijde van een pandemie. Ons leven is daardoor niet meer zoals het was, en je kunt daar niet meer gewoon mee door. In ruil daarvoor leven we nu in interessante tijden.
Waarom is dat zo lastig te accepteren? Je hoeft het niet persé leuk te vinden, maar de situatie nemen zoals die nu (hopelijk tijdelijk) is, dat moet toch haalbaar zijn?
Het is lastiger accepteren omdat een klein deel van de mensen het probleem veroorzaakt door zich niet te laten vaccineren. Zeker de 50+-ers.

Grappig genoeg lijken die mensen het zelf nog het minst te accepteren.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
''geduld is een schone zaak''

Now the world is in a sort of information holding pattern. Sociologist Zeynep Tufekci put it this way: "South Africa has gifted us an early warning with Omicron. But earlier the warning, the less we know."

"Wait two weeks" seems to be the consensus at the moment. Dr. Paul Burton, the chief medical officer for Moderna, told CNN on Sunday, "We have to go through a couple of weeks here of uncertainty."

bron: CNN

• Wolly
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:05:
Dat ontsnapte echtpaar uit het hotel moet je de Taiwan behandeling geven. Gewoon de cel in gooien.
Die zullen wel gedacht hebben aan die groep Nederlanders die een week of wat geleden ineens uit hun quarantainehotel in Spanje waren vertrokken ;)

Het is ook wel pech hebben hoor, reizigers die de dagen na hun vlucht aankwamen mogen gewoon ongetest Schiphol verlaten (en eventueel verder vliegen) en dan zit jij daar in dat hotel opgesloten.

• redwing
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:14:
[...]

Na vaccinatie spreek ik over... En ja vast een paar procent heeft er nog flink extra last van. Ieder jaar overlijdt 1.x% van de Nederlanders. Jezelf opsluiten kost je ook 1.x% van jou gelukkige leven. Leer dat het leven niet maakbaar is.
Het gaat er niet om of het maakbaar is of niet, het gaat er om om er het beste van te maken waarbij je rekening houdt met de mensen om je heen. Je hoeft me van mij echt niet op te sluiten, maar als het hier duidelijk tegen grenzen aan begint te lopen is het andere uiterste om dan bewust naar het buitenland te gaan om daar 'gewoon' door te gaan.

[removed]

• redwing
klaaas schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:18:
[...]

Volgens mij kun je dat zo niet stellen. De prevalentie zal hier ook een rol in spelen en deze is gedurende de afgelopen maand ook toegenomen. Dat wordt m.i. bevestigd door recente uitlatingen van medici die melden dat de gevaccineerden op de IC (nog steeds) een specifieke groep is met onderliggende problemen. Blijkbaar had het virus deze mensen simpelweg nog niet bereikt.
En waarom zou het virus hun vorige maand niet weten te vinden en nu wel? Ik zie niet echt een reden waarom het virus zich nu op een andere manier zou verspreiden nl.

[removed]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Opmerkelijk dat op die vluchten slechts 21% (BI 11 … 31%) tot omicron werd gevonden, terwijl het in de dagen voor vertrek al ruimschoots de dominante variant in het van van vertrek zou zijn.

Het is weer een klein datapunt, dat op zichzelf niet zoveel betekenis heeft. Maar samen met een aantal observaties vorms het wel een consistent beeld dat omicron veel ouder is en veel minder snel om zich heen grijpt dan we vrezen.

Zviw is het niet dominant in het land van vertrek maar in een bepaalde provincie waarin ook Johannesburg ligt. Één van de vliegtuigen kwam echter ook uit Kaapstad. En als er vooral toeristen in het vliegtuig zaten die bijvoorbeeld ook een rondreis hebben gemaakt dan zijn hun contacten mogelijk heel anders van aard.

Je kunt er als buitenstaander nu niet zo veel over zeggen lijkt me. Met vrijwel geen data toch vrij grote conclusies trekken die lijnrecht staan tegenover wat experts uit het land zelf nu zeggen.

• redwing
XWB schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:38:
[...]
Ik weet niet of dat klopt, uit onderzoek weten we toch dat de vaccins nog steeds heel goed beschermen tegen ernstig ziekteverloop. Het is met name de effectiviteit tegen transmissie wat afgenomen is. Het virus bereikt gewoon sneller de groepen die kwetsbaar zijn.
Vandaar ook dat ik procentueel kijk. Er zullen er vast meer besmet raken, maar je zou verwachten dat dat gelijk loopt met het oplopen van het aantal besmettingen. Je ziet echter dat deze groep steeds verder boven die percentages uit steekt. In b.v. bejaardentehuizen zie je de laatste tijd ook weer steeds meer problemen ontstaan. Terwijl net na de vaccinaties die het juist heel goed aan het doen waren. Naar mijn idee kun je dus wel degelijk weer terug door sneller te boosteren.

[removed]

• BarôZZa
HollovVpo1nt schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:05:
In Taiwan delen ze vooral hele dikke boetes uit tot 30.000 euro.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 15:45
jadjong schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:25:
[...]

Contactonderzoek bij vliegen is zo goed als onmogelijk, net als OV. Totdat de hele inhoud op dezelfde plek getest wordt en bij elkaar blijft, dat zag je bij de Olympische spelen.
De vliegmaatschappij weet precies wie er op welke stoel zat. Gedurende meerdere uren. Lijkt me een mooi begin. Bij het in- en uitstappen wordt het wat lastiger. Coronamelder app anyone?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• redwing
Wolly schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:49:
[...]

Die zullen wel gedacht hebben aan die groep Nederlanders die een week of wat geleden ineens uit hun quarantainehotel in Spanje waren vertrokken ;)

Het is ook wel pech hebben hoor, reizigers die de dagen na hun vlucht aankwamen mogen gewoon ongetest Schiphol verlaten (en eventueel verder vliegen) en dan zit jij daar in dat hotel opgesloten.
Ja, die logica snap ik echt niet. Zijn we een keertje snel met reageren, is het weer zo halfbakken dat we 1 vlucht pakken en daarna alles door laten gaan :? Laat die ene groep dan ook lekker rondlopen, die andere vluchten zullen het net zoveel verspreiden. Ik geloof er nl. niets van dat er in 1 vlucht 10% besmet is, en dat er in die andere vluchten helemaal niemand besmet is.

[removed]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:57:
[...]

Vandaar ook dat ik procentueel kijk. Er zullen er vast meer besmet raken, maar je zou verwachten dat dat gelijk loopt met het oplopen van het aantal besmettingen. Je ziet echter dat deze groep steeds verder boven die percentages uit steekt. In b.v. bejaardentehuizen zie je de laatste tijd ook weer steeds meer problemen ontstaan. Terwijl net na de vaccinaties die het juist heel goed aan het doen waren. Naar mijn idee kun je dus wel degelijk weer terug door sneller te boosteren.
Terug naar wat? Ongevaccineerde mensen zijn nog steeds de grootste groep (10% ongevaccineerd, 70% IC). Boosters helpen bij een deel van de 30% maar niet alle.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:01:
[...]

Ja, die logica snap ik echt niet. Zijn we een keertje snel met reageren, is het weer zo halfbakken dat we 1 vlucht pakken en daarna alles door laten gaan :? Laat die ene groep dan ook lekker rondlopen, die andere vluchten zullen het net zoveel verspreiden. Ik geloof er nl. niets van dat er in 1 vlucht 10% besmet is, en dat er in die andere vluchten helemaal niemand besmet is.
Vanaf nu moet er dubbel getest worden met zowel pcr als antigeen test, voorheen hoefden gevaccineerde mensen helemaal niet te testen.

• redwing
BarôZZa schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:58:
[...]

In Taiwan delen ze vooral hele dikke boetes uit tot 30.000 euro.
Maar daar wordt je over het algemeen ook al opgepakt binnen 100 meter van je hotel. Als je daar in quarantaine zit wordt je ook echt continue in de gaten gehouden.

[removed]

• redwing
Sorcerer8472 schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:01:
[...]

Terug naar wat? Ongevaccineerde mensen zijn nog steeds de grootste groep (10% ongevaccineerd, 70% IC). Boosters helpen bij een deel van de 30% maar niet alle.
We hadden het over de groep gevaccineerde ouderen (b.v. bejaardentehuizen) die nu eerder problemen krijgen met corona dan een paar maanden geleden. Die zouden veel baat hebben bij de booster. Ik heb het in dit geval niet over de rest van de gevaccineerden/ongevaccineerden, maar puur de boosters voor de groep die het zichtbaar het hardt nodig heeft.

[removed]

• redwing
Sorcerer8472 schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:02:
[...]

Vanaf nu moet er dubbel getest worden met zowel pcr als antigeen test, voorheen hoefden gevaccineerde mensen helemaal niet te testen.
Ja, maar wat ik zo om me heen hoor (mensen die daar vandaan kwamen) is dit zeker de 1e vluchten niet gebeurt bij mensen die via een tussenstop naar Nederland zijn gekomen.

[removed]

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 17:51
Thalaron schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:45:
[...]

Had de complete luchtvaart gewoon lekker failliet laten gaan.. iets zegt mij dat we dan een flink pak minder gedoe hadden bij andere sectoren. We zullen het helaas nooit weten want de luchtvaart is blijkbaar crucialer dan alles en iedereen.

Ik hoop oprecht dat Omnikron een probleem oplost ipv veroorzaakt want ik houd mijn hart vast als daarvoor een nieuw/verschillend vaccin nodig gaan zijn. De vaccinatiebereidheid was al te laag gebleken en die daalt alleen maar verder. Of dat deze variant zó dodelijk gaat blijken dat je de IC wel kan overslaan.

Ik had voor de kerst van 2020 aangegeven dat ik dacht dat we blij mochten zijn dat het met kerst 2021 weer terug naar normaal kon. Destijds lachte men mij om die gedachten nog net niet uit. Inmiddels hoop ik dat we er na circa 4 jaar vanaf gaan zijn en dus kerst 2023 weer zonder QR codes etc. Het leven door kunnen. Ik hoop dat ik ernaast zit en zo niet dat er dan geen burgeroorlog om de hoek komt kijken…
Leuk om te roepen, maar totaal niet realistisch. Weet je wat voor een gigantische gevolgen dit heeft voor verschillende sectoren en dus de wereld? En dat zijn meer dan enkel de hotels...

Vliegen moet op een gegeven moment weer kunnen, ook voor vermaak. Wat bovendien een belangrijke functie heeft. Het enige wat een vliegverbod doet is mutanten uitstellen. Wat op zich soms heel goed is, maar niet realistisch om non-stop werledwijd te doen.

• BarôZZa
redwing schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:01:
[...]

We laten sowieso mensen door, want het is vrijwillig.

De Jonge zei dat mensen Zuid-Afrika op Schiphol getest werden. Dat klopt(er worden een aantal mensen getest), maar hij zei niet dat iedereen getest werd. Nederlandse politiek/beleid _/-\o_

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:39
ijdod schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:32:
@Orangelights23 valide punt, maar tot nu toe kiezen te veel zwangeren voor niet vaccineren ‘want het kindje’, en wordt het risico van corona op de zwangerschap en kindje onderschat.
Dat klopt helemaal. Het blijft ook jammer om te zien dat zoveel zwangeren onnodig risico lopen. Ik woon sinds iets meer dan een jaar in Zweden en hier is het sinds de pandemie het advies dat vrouwen vanaf week 20 eigenlijk met zo weinig mogelijk mensen in contact komen. Thuiswerken is de norm, afstand in winkels wordt hier sowieso al gehouden. Dat advies zie ik zo snel nog niet uitgegeven worden in Nederland.

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:57:
[...]

Toevallig nu in het nieuws.

Sterftecijfer in verpleeghuizen weer net zo hoog als in de tweede golf
Het percentage sterfgevallen in de verpleeghuizen is weer net zo hoog als in de tweede coronagolf in november vorig jaar, voor de vaccinaties. Dat zegt hoogleraar ouderengeneeskunde Cees Hertogh. Uit de meest recente data blijkt dat zo'n 22 procent van de gevaccineerde bewoners na een besmetting overlijdt. De afnemende effectiviteit van de vaccins, vooral bij ouderen, is hier een van de oorzaken van.

Ook de kwetsbaarheid van de verpleeghuisbewoners en de eigenschappen van de deltavariant spelen volgens de hoogleraar een rol. "Die is niet alleen besmettelijker dan eerdere varianten, maar kent bij kwetsbare ouderen mogelijk ook vaker een fatale afloop."
https://nos.nl/artikel/24...oog-als-in-de-tweede-golf

• BarôZZa
Wolly schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:16:
[...]

Toevallig nu in het nieuws.

Sterftecijfer in verpleeghuizen weer net zo hoog als in de tweede golf

[...]

https://nos.nl/artikel/24...oog-als-in-de-tweede-golf
Yup, 900 oversterfte in een week tijd. Van een paar dagen geleden:

Oversterfte vier keer zo groot als officiële aantal coronadoden: hoe kan dat?

[Voor 11% gewijzigd door BarôZZa op 29-11-2021 09:28]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:06:
[...]

Ja, maar wat ik zo om me heen hoor (mensen die daar vandaan kwamen) is dit zeker de 1e vluchten niet gebeurt bij mensen die via een tussenstop naar Nederland zijn gekomen.
-edit: bij Zuid Afrika is het wel verplicht, bij andere landen nog niet, zover ik nu kan zien-

[Voor 24% gewijzigd door Sorcerer8472 op 29-11-2021 09:30]

• Wolly
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:23:
[...]

Yup, 900 oversterfte in een week tijd. Van een paar dagen geleden:

Oversterfte vier keer zo groot als officiële aantal coronadoden: hoe kan dat?

Gelukkig zijn de officiële cijfers veel lager, dan kunnen we die gebruiken voor de vergelijkingen met andere landen en concluderen dat het best goed gaat.
Wat bedoel je met officiele cijfers? De cijfers waarbij gemeld was dat er sprake was van een overlijden door/met corona besmetting?

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:57
D-e-n schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:22:
[...]

Wtf. Nu moet je even kappen met me woorden in de mond te leggen. Ik zeg "heel veel". Ik zeg nergens maar dan ook nergens "alle".

Het is vanaf mijn eerste reactie ook volkomen duidelijk dat het twee voorbeelden zijn en dat ik niet iedereen ofwel de ene ofwel de andere theorie aanwrijf. Ik zeg dat in mijn tweede reactie nog eens letterlijk. En dan nog blijf je doorzeiken. Om in jouw termen te spreken : dat is een nogal schandelijke manier van "discussiëren"

[...]

Waren het maar enkelingen. Er gaan heel veel maffe complottheorieën rond en dit zijn niet eens de meest geschifte. Een voorbeeld kan dan nuttig zijn om aan te geven waar we mee dealen.
Je eerste zin daar moet ik je gelijk geven. Ik heb dat verkeerd opgeschreven in mijn laatste reactie en dus aangepast.

Het is niet volkomen duidelijk wat je nu probeert te zeggen, want je bent alleen maar bezig met mensen die geen vaccin nemen weg te zetten als rare complotdenkers. Zeker door zaken die je erbij haalt.

Want ik ben boos. 'Heel veel' is een grote uitspraak. En om dan naar een wat oncontroleerbare twitterberichten te verwijzen is gewoon fout. Als ik op twitter 'Joods elite' als zoekterm intoets vind ik 20 berichten in november. 2x roept iemand (met de toepasselijke naam Wakkere Wappie) echt dat hij de Joodse Elite de schuld geeft. Minimaal 12x lees ik een reactie waarop de Joodse elite juist wordt weggezet als complottheorie. 4x is de tekst niet van toepassing en 2x is het me een beetje onduidelijk.

Dus kom niet aan met je heel veel. Dat onderbouw je totaal niet en het is niet nodig om dat richting mensen die geen vaccin nemen te schuiven.

Want zo kan je zo ook noemen in plaats van vaccinweigeraar.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:30
Harmsen schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:18:
Mijn vrouw is ook zwanger en werkt in een ziekenhuis in het noorden van het land. Ze kreeg ook al te horen van collega's van de desbetreffende afdeling dat er veel meer dan normaal sterrenkindjes geboren worden vanwege Corona bij de moeders. Daardoor is ze heel voorzichtig geworden.
Even voor mijn begrip/kennis. Wat is een sterrenkind?

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32
martwoutnl schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:33:
[...]

Even voor mijn begrip/kennis. Wat is een sterrenkind?
Zo noemen ze doodgeboren kindjes op die afdeling

What a fine day for Science! | Specs

• martwoutnl
Harmsen schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:34:
Zo noemen ze doodgeboren kindjes op die afdeling
Bedankt voor de uitleg.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:24
Sovieto schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:30:
[...]

Want ik ben boos. 'Heel veel' is een grote uitspraak.
Waarom ben je boos? Ken je vaccinweigeraars? Hebben die andere motieven dan degene die ik ken? Ik ken er een aantal en daarvan is er eentje principieel maar de anderen zitten toch echt in de categorie die het heeft over "controle". In welk complot ze dan wel of niet geloven maakt dan niet zoveel uit. Dan ben je toch echt al een weg ingeslagen die los gezogen is van alle realiteit. En dáár gaat het om: die mensen zijn niet meer voor rede vatbaar. Welke maatregel er ook komt: ze zullen boos zijn. Daar draagvlak willen zoeken als regering zijnde is nutteloos in mijn ogen.

En natuurlijk is bovenstaande n=1 maar vergeet niet dat ene Baudet ook nog wat zeteltjes heeft in de kamer, die man leeft van complotten. Dat vind ik op zich al een groep die "heel groot" is te noemen. Veel te groot wat mij betreft.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dat zou goed nieuws zijn inderdaad, want geeft meer tijd om te reageren.
Ook lijken de symptomen anders: ik begrijp meer vermoeidheid en minder klachten aan de luchtwegen.
Waar lees/hoor je dit zoal? Was er nog niks over tegengekomen (maar, heb er ook niet echt naar gezocht)

• martwoutnl
Ik hoorde de burgemeester vanochtend bij Goedemorgen Nederland vertellen dat een verblijf in dat hotel niet verplicht is. Dan breekt mijn klomp. In andere landen heb je geen keuze.

• martwoutnl
Wilke schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:50:

Waar lees/hoor je dit zoal? Was er nog niks over tegengekomen (maar, heb er ook niet echt naar gezocht)
Ik kom zelf https://www.cnbc.com/2021...-what-we-know-so-far.html tegen. Daarin hebben ze het over vermoeidheid en hoofdpijn uitgaande dat je op Omicron doelt.

• Niet online
redwing schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:53:
[...]

Het gaat er niet om of het maakbaar is of niet, het gaat er om om er het beste van te maken waarbij je rekening houdt met de mensen om je heen. Je hoeft me van mij echt niet op te sluiten, maar als het hier duidelijk tegen grenzen aan begint te lopen is het andere uiterste om dan bewust naar het buitenland te gaan om daar 'gewoon' door te gaan.
Dat heeft wel degelijk met maakbaarheid maken.. lekker hoor een leven wat bestaat uit werken en binnenzitten om een paar doden te voorkomen

Praktisch is dat wel wat ze willen.. ik moet gewoon iedere dag van 9 tot 5 op het werk zijn.. dus ja ik leef in een lockdown. Dat geldt niet voor de risicogroep 65+, maar wel voor mij.. gek he, dat ik dan "de grenzen opzoek", ja letterlijk en gelukkig heb ik die mogelijkheid.

• redwing
martwoutnl schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:52:
[...]
Ik hoorde de burgemeester vanochtend bij Goedemorgen Nederland vertellen dat een verblijf in dat hotel niet verplicht is. Dan breekt mijn klomp. In andere landen heb je geen keuze.
Je moet dan wel kunnen aantonen dat je thuis goed in quarantaine kunt. We zijn hier niet zo van mensen daadwerkelijk echt opsluiten.

[removed]

• redwing
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:59:
[...]

Dat heeft wel degelijk met maakbaarheid maken.. lekker hoor een leven wat bestaat uit werken en binnenzitten om een paar doden te maken

Praktisch is dat wel wat ze willen.. ik moet gewoon iedere dag van 9 tot 5 op het werk zijn.. dus ja ik leef in een lockdown. Dat geldt niet voor de risicogroep 65+, maar wel voor mij.. gek he, dat ik dan "de grenzen opzoek", ja letterlijk en gelukkig heb ik die mogelijkheid.
Nogmaals, er zit een enorm verschil tussen niet binnen blijven zitten en naar het buitenland gaan om de dingen die hier verboden zijn te gaan doen. Dat is niet de grenzen opzoeken, dat is er volle vaart overheen en bewust de boel verzieken.

[removed]

• jadjong
henkzelf schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:01:
[...]

De vliegmaatschappij weet precies wie er op welke stoel zat. Gedurende meerdere uren. Lijkt me een mooi begin. Bij het in- en uitstappen wordt het wat lastiger. Coronamelder app anyone?
Die app werkt alleen bij reizigers van dezelfde nationaliteit. ;)
Eenmaal geland en langs de douane of op doorreis loopt het spoor gewoon dood. Passagierslijsten worden niet internationaal gedeeld als de lokale GGD een besmetting vindt. Als jouw buurman op de vlucht besmet blijkt te zijn en daar pas drie dagen na aankomst in Londen achter komt zal jij, uitgestapt op Schiphol, daar geen notificatie van krijgen.
Mocht jij enkele dagen later ook besmet blijken dan blijft het gokken waar het plaats heeft gevonden, preventief in quarantaine omdat je naast een besmet persoon zat is er in ieder geval amper bij.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:57
D-e-n schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:45:
[...]

Waarom ben je boos? Ken je vaccinweigeraars? Hebben die andere motieven dan degene die ik ken? Ik ken er een aantal en daarvan is er eentje principieel maar de anderen zitten toch echt in de categorie die het heeft over "controle". In welk complot ze dan wel of niet geloven maakt dan niet zoveel uit. Dan ben je toch echt al een weg ingeslagen die los gezogen is van alle realiteit. En dáár gaat het om: die mensen zijn niet meer voor rede vatbaar. Welke maatregel er ook komt: ze zullen boos zijn. Daar draagvlak willen zoeken als regering zijnde is nutteloos in mijn ogen.

En natuurlijk is bovenstaande n=1 maar vergeet niet dat ene Baudet ook nog wat zeteltjes heeft in de kamer, die man leeft van complotten. Dat vind ik op zich al een groep die "heel groot" is te noemen. Veel te groot wat mij betreft.
Het maakt mij niet uit hoe jij erin zit. Ik vind het gewoon veel te ver gaan om zulk soort dingen in een post te roepen en daarna een soort van proberen te nuanceren maar toch ook weer niet. Als je uitspraken doet van dat kaliber moet je voorzichtigheid in acht nemen en niet met allerlei termen als 'heel veel', 'ze', 'vaccinweigeraars' etc strooien. Zeker niet als je bronnen gewoon n=1 observaties zijn en/of oncontroleerbare twitterberichten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30

t_captain

Moderator General Chat
Wilke schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:50:
[...]

https://www.metronieuws.n...n-omicron-variant-milder/
Pagina: 1 ... 127 128 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee