Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 129 Laatste
Acties:
  • 395.692 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:37:
[...]

Ik moet zeggen dat ik positief verrast was. Blijkbaar is de coronapas op deze nieuwe plekken een goede trigger om de prikjes te halen. Na het debacle bij de invoering in de horeca had ik nu niet veel beters verwacht. Aan de andere kant, basic fit heeft het ideaal opgelost... na je toegangspasje even de qr scannen en je kan los.
Het scannen an sich zal nergens een probleem vormen.
Alleen als je moet testen kan dat een dingetje zijn maar daar kies je zelf voor

Tijd om die testen ook eens €10,00 te maken ofzo.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-06 18:10
Miks schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:27:
[...]
En, als we de utopie van iedereen inenten morgen gehaald zouden hebben, dan kunnen we nog steeds niet zonder maatregelen.
Waarom dan niet? Of bedoel je omdat het nog weken duurt voordat die inentingen effectief worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ligone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:38:
[...]

Zo zijn er zat verhalen om mensen over te halen... Daar gaat het echt niet mee lukken.
Wat vind je van de drukte op de prik locaties dan? Dan krijg je toch juist wel mensen overgehaald? Misschien geen half miljoen. Maar iedereen is meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Miks schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:38:
[...]
het is een gegeven dat niet iedereen zich laat prikken.
En juist die groep probeer je zo klein mogelijk te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Dennis1812 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:40:
[...]

Wat vind je van de drukte op de prik locaties dan? Dan krijg je toch juist wel mensen overgehaald? Misschien geen half miljoen. Maar iedereen is meegenomen
Er waren enkele experts kritisch op de communicatie. Wat ik net zei, vertellen dat het vaccin de uitweg is, klopt wel, maar er zitten wel haken en ogen aan. Maak het verhaal niet te mooi en je ziet ook nu een opleving na de persconferentie, blijf vaker het verhaal vertellen. Kortom blijven communiceren is belangrijk.
Te weinig communicatie
Echt blijven hangen is die boodschap niet, denkt Van den Putte. ,,Ik denk dat de toen aangekondigde maatregelen op zich nog wel voldoende zouden zijn geweest, als ze maar nageleefd waren. Maar er is gewoon te weinig communicatie. Met een persconferentie alleen red je het niet. Je moet telkens herhalen wat de maatregelen zijn, en waarom die belangrijk en effectief zijn. De 1,5 meter is nog steeds een dringend advies: prent dat mensen in. Elkaar knuffelen is niet verstandig: zorg dat mensen daaraan herinnerd worden. En als een coronabewijs verplicht is, moet je dat ook handhaven.”

Het is de vraag of mensen hun rol in het geheel nog wel zien; of ze de noodzaak voelen om hun gedrag aan te passen. Een snelle rekenoefening leert dat er nu ongeveer vijftig volledig gevaccineerden op de ic liggen, op een totaal aantal van 11,7 miljoen volledig gevaccineerde Nederlanders. Een op de 234.000 dus, ongeveer. Dat is nog minder dan verwaarloosbaar.
https://www.ad.nl/binnenl...red-je-het-niet~ad29a3d3/

[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 03-11-2021 22:45 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Brunniepoo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:39:
[...]

Waarom dan niet? Of bedoel je omdat het nog weken duurt voordat die inentingen effectief worden?
Het feit dat óók de hoeveelheid gevaccineerden in de ziekenhuizen groeit, wil zeggen dat onze samenleving niet in staat is zonder maatregelen met het virus te leven. Wellicht zou er later ingegrepen moeten worden, toch zou op termijn de zorg de druk van de patienten niet meer aankunnen.

Overigens wil dat niet zeggen dat we _nooit_ met het virus zouden kunnen leven, wellicht kan dat namelijk wel wanneer er voldoende medicijnen, vaccins e.d. zijn om iedereen 5 spuitjes en een pil per dag te geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:26

Ligone

Moeha!

tweakduke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:39:
Daarom staat ook in de TW dat we geen zondebokken aan moeten stellen, dat is niet constructief, te makkelijk en niet de oplossing.
Dat is wel wat er hier gebeurt nu. Voorbeeldje uit wat ik hier allemaal gezien heb: Als ik lees dat horeca zaken die de QR niet willen scannen als rotte appels worden aanzien??? :|

Dit zijn ook mensen, mensen die nu vechten om het hoofd boven water te houden omdat zij een serieuze hap uit hun jaarinkomen kwijt zijn, personeel kwijt zijn die elders in een andere branche een inkomen gezocht hebben, en dus ook geen personeel meer vinden want "job met teveel risico"...

Dan gedwongen worden om te zorgen dat er iemand aan de deur staat om QR codes te scannen, om onderscheid te maken in "mensen", eigenlijk te discrimineren? En die dan ook betaald moet worden door de horecazaak om het "maatschappelijk" probleem op te lossen?

Het wordt soms allemaal heel simplistisch bekeken maar er zit wel wat meer achter die "rotte appels"

[ Voor 4% gewijzigd door Ligone op 03-11-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wetsvoorstel QR bij winkels e.d. ligt volgende week vrijdag in de Tweede Kamer zegt Hugo zojuist in het debat.

+ wetsvoorstel 2G voor toegang.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 03-11-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53
Wolly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:19:
[...]

Nee.

Alleen 60+ en bewoners van zorginstellingen vanaf 18 jaar.

Zie https://www.gezondheidsra...en-covid-19-vervolgadvies

Overigens:

[...]
Nee, dat is het advies maar men gaat verder dan het advies en dat is ook benoemd gisteravond.

https://www.rivm.nl/covid...gronden/boostervaccinatie
Alle mensen van 60 jaar en ouder kunnen een booster krijgen.
Ook alle bewoners van instellingen (verpleeghuizen, gehandicapteninstellingen, begeleid beschermd wonen, revalidatiecentra en GGZgeestelijke gezondheidszorg-instellingen) die ouder zijn dan 18 jaar kunnen worden geprikt als zij dat willen. In deze instellingen neemt het aantal infecties toe, wonen overwegend kwetsbare mensen en bestaat er een hogere kans op besmetting en op ernstige ziekte.
Ook zorgmedewerkers krijgen een booster. De boostervaccinatie moet voorkomen dat het personeel in de zorg ziek wordt door corona en dat de druk op de zorg daarmee verder toeneemt.
Mensen onder de 60 jaar die een boostervaccin willen, komen na de oudsten en meest kwetsbaren aan de beurt. De Gezondheidsraad geeft op dit moment aan dat er geen medische noodzaak is voor een booster voor deze groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
Dennis1812 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:44:
[...]

En juist die groep probeer je zo klein mogelijk te maken
Uiteraard. Maar er is proportionaliteit. Het stuit me tegen de borst dat de nadruk zo erg ligt op die 15%, terwijl de rest (ook) de regels aan zijn laars lapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:48:
[...]

Nee, dat is het advies maar men gaat verder dan het advies en dat is ook benoemd gisteravond.

https://www.rivm.nl/covid...gronden/boostervaccinatie

[...]
Ah dus de zorghelden worden ook meegenomen.

Ik vraag mij trouwens af of <60 ook daadwerkelijk aan de beurt komt of dat men eerst de medische noodzaak wilt afwachten als ik jouw quote zo lees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
Miks schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:46:
[...]

Het feit dat óók de hoeveelheid gevaccineerden in de ziekenhuizen groeit, wil zeggen dat onze samenleving niet in staat is zonder maatregelen met het virus te leven. Wellicht zou er later ingegrepen moeten worden, toch zou op termijn de zorg de druk van de patienten niet meer aankunnen.

Overigens wil dat niet zeggen dat we _nooit_ met het virus zouden kunnen leven, wellicht kan dat namelijk wel wanneer er voldoende medicijnen, vaccins e.d. zijn om iedereen 5 spuitjes en een pil per dag te geven.
Dat stel je nu allemaal - zonder bronnen overigens.

Eerdere verhalen waarbij het aantal ziekenhuisopnamen werden omgerekend naar 100% vaccinatie leverde aantallen op die verre van ideaal maar wel haalbaar waren. Geen idee hoe dat nu zit?

En daarnaast: bij volledige vaccinatie heb je ook weer minder besmettingen, dus minder opnamen. Maar er is vast iemand die dit door kan rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ligone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:47:
[...]

Dat is wel wat er hier gebeurt nu. Voorbeeldje uit wat ik hier allemaal gezien heb: Als ik lees dat horeca zaken die de QR niet willen scannen als rotte appels worden aanzien??? :|

Dit zijn ook mensen, mensen die nu vechten om het hoofd boven water te houden omdat zij een serieuze hap uit hun jaarinkomen kwijt zijn, personeel kwijt zijn die elders in een andere branche een inkomen gezocht hebben, en dus ook geen personeel meer vinden want "job met teveel risico"...

Dan gedwongen worden om te zorgen dat er iemand aan de deur staat om QR codes te scannen, om onderscheid te maken in "mensen", eigenlijk te discrimineren? En die dan ook betaald moet worden door de horecazaak om het "maatschappelijk" probleem op te lossen?

Het wordt soms allemaal heel simplistisch bekeken maar er zit wel wat meer achter die "rotte appels"
De ethische en praktische kant van de QR-code wordt inderdaad onderschat. Discrimineren vind ik nou weer te ver gaan want in feite kan iedereen gewoon komen als je maar test als je geen vaccinatie hebt.

Daar zit de tegenstrijdigheid in. Je past indirecte dwang toe, want gevaccineerd is die check gewoon makkelijker. Gevaccineerd zijn draag je ook beter toe aan de pandemiebestrijding, maar mensen hebben wel de vrije keus. Daar kunnen we nog heel lang over napraten, een lastige kwestie.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53
Wolly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:51:
[...]

Ah dus de zorghelden worden ook meegenomen.

Ik vraag mij trouwens af of <60 ook daadwerkelijk aan de beurt komt of dat men eerst de medische noodzaak wilt afwachten als ik jouw quote zo lees?
Dat lees ik er niet in en heb ik gisteren ook niet op die manier gehoord. Ik lees daar "als je de booster wil dan kun je die tegen die tijd halen" en zo heb ik het gisteravond ook begrepen.
Zodra het kan ga ik dat ding dan ook halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Miks schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:46:
[...]

Dit zou ik graag wel eens onderbouwd zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 13-06 22:36
Vind het overigens apart dat we binnenkort een hele berg zelftesten gaan doordraaien naar ik begreep vanwege een beperkte houdbaarheidsdatum.
Ik had juist gisteren nog gekeken of ik m'n twee gratis zelftesten nog kon laten opsturen, maar dat bleek een "zomeractie" te zijn geweest en derhalve niet meer mogelijk. Terwijl ik ze niet besteld had toen omdat het toen iets minder urgent was en ze anders wellicht hier al over de houdbaarheidsdatum heen zouden gaan.

Als ze de houdbaarheidsdatum en de einddatum van hun "actie" nou gecommuniceerd hadden dan had ik wellicht wat anders besloten :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:54:
[...]

Dat lees ik er niet in en heb ik gisteren ook niet op die manier gehoord. Ik lees daar "als je de booster wil dan kun je die tegen die tijd halen" en zo heb ik het gisteravond ook begrepen.
Zodra het kan ga ik dat ding dan ook halen.
Toen je zei dat je het hoorde ben ik het even gaan opzoeken en je hebt gelijk.
VRAAG
Ik heb nog een vraag over de boostervaccinaties. Nadat de ouderen, de 60-plussers aan de beurt geweest zijn kunnen ook de 60-minners, gezonde 60-minners ervoor kiezen om die prik te gaan halen. De Gezondheidsraad zegt: is niet nodig, want er zijn geen aanwijzingen dat de effectiviteit onder die groep afneemt. Wat is dan eigenlijk de logica om die prik te gaan halen? Het lijkt een beetje zo: baat het niet, dan schaadt het niet.

DE JONGE
Nou zo moet je bij vaccinatie er nooit over nadenken, want baat het niet, dan schaadt het altijd ergens omdat dat vaccin dat in Nederland wordt gebruikt, dan niet ergens anders kan dienen. Dus zo wil ik er niet over spreken. Wat ik wel wil aangeven is dat ik met die booster eigenlijk vooruit wil lopen op het moment dat het daadwerkelijk noodzakelijk is. Dat doen we nu ook. Want als je echt kijkt naar hoe het zit met die afname tegen ernstige infectie en ziekenhuisopname, dat was toch het primaire doel van vaccineren, dan zie je eigenlijk dat daar nauwelijks sprake van is. In Nederland sowieso niet zichtbaar, maar in een enkele Israëlische en een enkele Amerikaanse studie schijnt dat zichtbaar te zijn onder de oudste ouderen. Nou en dat moment willen we voor zijn in Nederland en vandaar dat we zeggen: we beginnen met boosters. Te beginnen bij de 80-plussers en de mensen die in de instellingen wonen, daarna de 60- tot 80-jarigen ja en dan kom je bij een vrij grote groep die bijvoorbeeld ook de griepvaccinatie krijgt, die wel 60-min is maar zichzelf toch kwetsbaar vindt. Nou de Gezondheidsraad zegt: daar valt op dit moment gewoon geen onderzoek onder te leggen voor wie dat dan zou moeten gelden en we weten sowieso niet hoe het over een aantal maanden zit met de verdere afname van immuniteit. Ik wil gewoon de keuze laten bij mensen zelf, de keuze bij mensen zelf om zich te kunnen prikken voor een derde keer, als booster, als zij zelf dat nodig vinden. Als je dat niet nodig vindt, even goede vrienden, maar als je dat zelf wel nodig vindt, dan willen we in ieder geval die gelegenheid bieden. Want wat het op z’n minst doet, die booster, is ja zorgen dat je toch weer net iets beter beschermd bent tegen infectie. En wellicht bij ernstige infectie zie je die afnemende immuniteit nog niet zo, maar bij infectie zie je dat natuurlijk wel.

VRAAG
Ja maar ‘als je het nodig vindt’: ís het nodig of is het niet nodig?

DE JONGE
Het is niet nodig volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad, op dit moment. Dus op dit moment. Over een aantal maanden kan dat anders zijn, kunnen er andere studies zijn die weer iets anders uitwijzen, maar op dit moment is het niet nodig. En laten we ook nuchter zijn: we gaan sowieso eerst de groep boosteren die het wel nodig heeft. Dat zijn alle 60-plussers en dat duurt natuurlijk ook een tijdje, dus eer dat de 60-minners aan de beurt zijn ben je ook een aantal maanden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
stylezzz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:59:
[...]

Dit zou ik graag wel eens onderbouwd zien. :)
Ik ook :9B

Maar toch, die 100% vaccinatie gaan we nooit halen. Zinloos om dat als uitgangspunt te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Miks op 03-11-2021 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 15-06 21:26

Ligone

Moeha!

tweakduke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:54:
[...]

Discrimineren vind ik nou weer te ver gaan want in feite kan iedereen gewoon komen als je maar test als je geen vaccinatie hebt.
Voorlopig nog... tot de 2G er door komt dat testen niet meer geld voor het groene vinkje.
Daar zit de tegenstrijdigheid in. Je past indirecte dwang toe, want gevaccineerd is die check gewoon makkelijker. Gevaccineerd zijn draag je ook beter toe aan de pandemiebestrijding, maar mensen hebben wel de vrije keus. Daar kunnen we nog heel lang over napraten, een lastige kwestie.
Heel lastige kwestie, want voor veel (misschien wel dikke meerderheid) is gevaccineerd zijn een vrijgeleide om te doen en te laten wat ze willen en dan toch weer opnieuw voor de verspreiding van het virus zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Wolly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:47:
Wetsvoorstel QR bij winkels e.d. ligt volgende week vrijdag in de Tweede Kamer zegt Hugo zojuist in het debat.

Die zal wel op de bagagedrager van de formatie meekomen vrees ik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:06:
[...]

Die zal wel op de bagagedrager van de formatie meekomen vrees ik.
Als voorbeeld gaf hij aan dat een QR code voor de Ikea zou moeten kunnen.

Ik denk dat een grote groep mensen maar snel Sinterklaas + Kerst kadootjes moet kopen mochten ze dat in een fysieke winkel willen doen :|

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 12:08
Miks schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:27:
[...]

Ja dat klopt natuurlijk gewoon. Dat ben ik helemaal niet vergeten. Beetje vreemd dat je dat stelt.

Wat ik zeg is dat we in het debat voornamelijk de focus leggen op die 15% die zich niet heeft gevaccineerd. Die verlegging van focus is een glijdende schaal.
Als we straks wel iedereen gevaccineerd zouden krijgen, gaan we dan moeilijk doen over dikke mensen? Dat is dan immers de volgende stap terwijl de eerste toch echt het voorkomen van overdracht is.

En, als we de utopie van iedereen inenten morgen gehaald zouden hebben, dan kunnen we nog steeds niet zonder maatregelen.
Bij de huidige mix van virusvarianten, kalender, seizoens, weerseffect, regels en gedrag zou volledige vaccinatie voldoende zijn om de R-waarde naar ongeveer 0.89 te doen dalen.

Dat geeft slechts een bescheiden tempo van afname van het aantal infecties (17% wekelijkse daling, ongeveer een halvering in 4 weken). Ter illustratie: op wonderbaarlijke wijze morgen ineens iedereen gevacvineerd, zelfs dan pas eind januari weer onder de 1000 dagelijkse positieve tests.

Als het virus weer iets verder muteert, stopt die daling ook weer.

De realiteit: endemisch virus.

R-waarde die permanent (seizoensgebonden) rond 1 schommelt. Soms een golf, dan weer maandenlang rustig. Regelmatige blootstelling in de golven (of jaarlijks geactialiseerde vaccins) noodzakelijk onderdeel om de R-waarde niet structureel te laten stijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 03-11-2021 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wolly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:08:
[...]

Ik denk dat een grote groep mensen maar snel Sinterklaas + Kerst kadootjes moet kopen mochten ze dat in een fysieke winkel willen doen :|
Dat fysiek winkelen is toch (voor mij) na vrijdag weer voorbij, dan kan de bezorger weer wat zolen verslijten voor de bestellingen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:20:
Dat fysiek winkelen is toch (voor mij) na vrijdag weer voorbij, dan kan de bezorger weer wat zolen verslijten voor de bestellingen. :p
Je mag nog een paar weken vrij naar de IKEA, of je daar blij van wordt is een andere vraag. ;)

Was gewoon druk op de weg vandaag, heb niet het gevoel dat er veel veranderd is. Mijn beeld is dat veel gevaccineerden iets hebben van 'het zal wel'...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
t_captain schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:11:
[...]

Bij de huidige mix van virusvarianten, kalender, seizoens, weerseffect, regels en gedrag zou volledige vaccinatie voldoende zijn om de R-waarde naar ongeveer 0.89 te doen dalen.

Dat geeft slechts een bescheiden tempo van afname van het aantal infecties (17% wekelijkse daling, ongeveer een halvering in 4 weken). Ter illustratie: op wonderbaarlijke wijze morgen ineens iedereen gevacvineerd, zelfs dan pas eind januari weer onder de 1000 dagelijkse positieve tests.

R-waarde die permanent (seizoensgebonden) rond 1 schommelt. Soms een golf, dan weer maandenlang rustig. Regelmatige blootstelling in de golven (of jaarlijks geactialiseerde vaccins) noodzakelijk onderdeel om de R-waarde niet structureel te laten stijgen.
Mooie toelichting, dat geeft hoop _/-\o_

Maar, kritisch: hoe is het mogelijk dat we de groep gevaccineerden zien stijgen in het ziekenhuis, en dat tegelijkertijd de R waarde bij volledige vaccinatie op 0,89 zit?

Zijn de ongevaccineerden dan zulke spreaders? Dat moet dan toch wel? Volgens mijn uitermate valide persoonlijke observatie is er vrij weinig interactie tussen de groepen gevaccineerd vs niet-gevaccineerd. Wordt dit enigszins meegenomen in het model? Of is daar geen aanleiding voor?

Er zit imho toch een klein luchtje aan, dat het goed zit als we allemaal gevaccineerd zouden zijn, ben dus niet helemaal gerustgesteld.

Daarnaast kan de 0,89 niet constant zijn, gezien de effectiviteit van de vaccins afneemt (is, geloof ik, nog steeds de veronderstelling). En hoe kan de R zo laag zijn als we nog niet zonder maatregelen met de deltavariant hebben geleefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ligone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:26:
[...]

En wat als je iedereen die niet wil prikken een contractje voorlegt dat ze de IC overslaan indien niet geprikt?
Het zou me niet verbazen dat een enorm groot deel dit direct tekent. Als ze dan met rust gelaten worden tenminste...

Degene die nu nog niet overtuigd zijn gaan echt niet meer overtuigd worden...

Los van xx code die bepaalt dat iedereen recht heeft op medische hulp gaat dit niet gebeuren want als de niet gevaccineerden er om één of andere reden beter uit zouden komen staat het ganse land op het malieveld.
Dan moeten ze ook een contractje tekenen dat ze niemand zullen besmetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Miks schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:00:
[...]

Er zit imho toch een klein luchtje aan, dat het goed zit als we allemaal gevaccineerd zouden zijn, ben dus niet helemaal gerustgesteld.
Wat mij irriteert is dat het bikkelhard is opgedeeld in gevaccineerd en niet-gevaccineerd. Van de niet (volledig) gevaccineerde groep, welk % heeft daarvan al een natuurlijke besmetting doorgemaakt?

Het past allemaal prima in de hetze tegen de ongevaccineerden...
Wolly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:47:

*knip* geen wo2 vergelijkingen

[ Voor 76% gewijzigd door ZieMaar! op 04-11-2021 08:29 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Zijn de ongevaccineerden dan zulke spreaders? Dat moet dan toch wel? Volgens mijn uitermate valide persoonlijke observatie is er vrij weinig interactie tussen de groepen gevaccineerd vs niet-gevaccineerd. Wordt dit enigszins meegenomen in het model? Of is daar geen aanleiding voor?
Via werk of ontspanning? Van de 500(kan ook meer of minder zijn) man die ik jaarlijks tegen kom heb ik echt geen idee wat hun vaccinatiestatus is. Soms werk ik maanden lang met dezelfde mensen en sijpelt er wel iets van informatie uit, maar in andere gevallen zie ik ze na drie dagen nooit meer. In het vorige topic meldde iemand dat zijn vader niet meer kon biljarten of kaarten omdat 80% van zijn wekelijkse groepje het buurthuis niet in komt zonder test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Motrax schreef op donderdag 4 november 2021 @ 05:59:
[...]
Wat mij irriteert is dat het bikkelhard is opgedeeld in gevaccineerd en niet-gevaccineerd. Van de niet (volledig) gevaccineerde groep, welk % heeft daarvan al een natuurlijke besmetting doorgemaakt?

Zoals al eerder meermaals toegelicht maakt dat het verhaal voor de ongevaccineerden alleen maar slechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Gevolgd door kleine stapjes, dus eerst de Ikea verbieden. Als de besmettingscijfers niet dalen, alle niet-essentiele winkels. En vervolgens ook maar alle essentiele winkels. Ik vind dit een heel enge glijdende schaal. Waarom maken wappies ook al weer een vergelijking met de 2e wereldoorlog?

En waarom worden er niet simpelere maatregelen genomen? Waarom is de avond/nacht horeca nog open? Toen alles van het slot ging, spoten de besmettingen omhoog met massa events. Oh wacht, de QR code is een magisch ding. Die lost alles op en besmet niet.

Je hoort ook helemaal niks meer over brononderzoek. Blijkbaar heeft de GGD dat volledig opgeven.

Er is weer te laat ingegrepen. Fantastisch.
Je begint over glijdende schaal, maar de horeca moet wel meteen dicht?

Dat het huidige pakket het niet gaat doen zijn de meeste wel eens denk ik. Maar dat is juist resultaat van gepolder. Weet niet of je het debat hebt gevolgd, maar er zijn wat zeer vocalen die dit pakket al veel te ver vinden gaan.

Feit blijft; de ziekenhuizen lopen weer vol, en daar wil men iets aan doen. De enige maatregelen die werken zijn degenen waar we last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:10
[...]

Gevolgd door kleine stapjes, dus eerst de Ikea verbieden. Als de besmettingscijfers niet dalen, alle niet-essentiele winkels. En vervolgens ook maar alle essentiele winkels. Ik vind dit een heel enge glijdende schaal. Waarom maken wappies ook al weer een vergelijking met de 2e wereldoorlog?

En waarom worden er niet simpelere maatregelen genomen? Waarom is de avond/nacht horeca nog open? Toen alles van het slot ging, spoten de besmettingen omhoog met massa events. Oh wacht, de QR code is een magisch ding. Die lost alles op en besmet niet.

Je hoort ook helemaal niks meer over brononderzoek. Blijkbaar heeft de GGD dat volledig opgeven.

Er is weer te laat ingegrepen. Fantastisch.
Waarom moeten gevaccineerde boeten voor de niet gevaccineerde?
De eerste groep heeft zijn bijdrage gedaan aan het omlaag brengen van de cijfers, de tweede groep heeft voor een gedeelte zelfs schijt aan alle regels.

Wat mij betreft prima als daar strengere regels voor gaan gelden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
NMH schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:21:
[...]

Het is in ieder geval op basis van een OMT advies: https://www.rtlnieuws.nl/...onabesmetting-jaar-geldig. Dus meneer Willemsen zal er vast blij mee zijn, maar het komt als het goed is niet uit zijn koker. ;)
Die adviezen hebben echter niet altijd een wetenschappelijke basis, blijkt ook uit het verleden zoals ook uit hun eigen website (https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/omt), vandaar mijn interesse. Zo doet Rutte graag alsof hij Europees gezien voorop loopt, maar eigenlijk wordt er dus wederom een voorschot genomen in een tijd waar "we" het ons eigenlijk helemaal niet kunnen veroorloven. Als de wetenschappelijke consensus is dat de natuurlijke immuniteit na een half jaar dusdanig verzwakt is dat men uit epidemiologisch perspectief er sterk baat bij heeft dat er een vaccinatie op volgt, dan zijn Rutte / De Jonge dus weer puur zieltjes aan het winnen door als good cop verklede zachte heelmeesters te spelen.
[...]

Daarnaast kan de 0,89 niet constant zijn, gezien de effectiviteit van de vaccins afneemt (is, geloof ik, nog steeds de veronderstelling). En hoe kan de R zo laag zijn als we nog niet zonder maatregelen met de deltavariant hebben geleefd?
Dat is ook het punt wat communicatie betreft. Het zit niet goed wanneer iedereen gevaccineerd is, het zit "beter", omdat het aantal te nemen additionele maatregelen daarmee sowieso geringer is.
Ligone schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:47:
[...]

Hoe vervelend de situatie ook is voor de horeca. Het is al vaak genoeg aangetoond dat er een hoop verspreiding plaatsvindt. De hele boel is nota bene in de horeca geëxplodeerd ten tijde van het carnavalsseizoen 2020. Een beetje zelfreflectie is op z'n plaats, echter is dat een woord wat bij de overkoepelende organisatie, KHN, niet in het woordenboek staat.

De horeca heeft een alternatief gekregen voor een gedeeltelijke lockdown in de vorm van betere controle. Kennelijk is dat ook weer niet goed genoeg. Laten we wel wezen, de gevolgen van gesloten horeca dragen we ook allemaal, als niet in de horeca werkend persoon zie ik een door mij af te lossen staatsschuld hoger worden door allerhande staatssteun. Peanuts met persoonlijk leed door het moeten sluiten van je zaak, maar het toont wel aan dat iedereen gebaat is bij dat ze open blijven.

Wat mij gewoon het meeste stuit is de volstrekt nukkige, niet constructieve houding. In plaats van met alternatieven te komen of voorstellen hoe het verbeterd kan worden, moet het maar afgeschaft worden. In omringende landen werkt het ook, maar in het pragmatische Nederland, waar de bevolking voor alles altijd een oplossing heeft, zou het onmogelijk zijn? :? De argumentatie gaat er gewoon niet in. In restaurants kan bij de toewijzing van de tafel controleren, simpel zat. In kroegen bij het opnemen van de bestelling. Minder waterdicht dan een deurwaarder, wel haalbaarder.

In plaats daarvan verziekt men liever het constructieve debat en trekt men liever de discriminatiekaart, om zich vervolgens af te vragen waarom er een tweedeling in de maatschappij ontstaat... :O

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

FabianGTI schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:17:
[...]

De eerste groep heeft zijn bijdrage gedaan aan het omlaag brengen van de cijfers, de tweede groep heeft voor een gedeelte zelfs schijt aan alle regels.

In beide groepen zitten mensen met schijt aan de regels zoals je t omschrijft .

En in de eerste groep zitten er ook die in vrijheid een prik geaccepteerd hebben maar de ander de vrijheid gunnen dat niet te doen en ook het beperken van toegang op basis van vaccinatiestatus geen goed idee vinden .

en dit kunnen we met zijn allen blijven herhalen maar is een kwestie van verschillende kijk op de maatschappij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Miks schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:02:
[...]

Toch zie ik ook in jouw redenatie ook een glijdende schaal, als gevolg van een frame waar we met zijn allen in zitten. Het vaccin is namelijk pas in het belang van de volksgezondheid _omdat_ het virus is rondgegaan.

Het frame is dus dat _iedereen_ gevaccineerd zal moeten worden als beste maatregel om de ziekenhuizen niet vol te laten lopen. Maar we vergeten in dat frame wel even dat we het virus rond laten gaan.

Alsof we allemaal met de kraan open druk aan het dweilen zijn en heel boos zijn op de 10% van de mensen die niet meedoet met dweilen. Verkeerd natuurlijk want de kraan moet dicht.
Ik zie geen glijdende schaal, en je gaat compleet voorbij aan het feit dat de andere manier van het voorkomen van verspreiding een lockdown is. Maar dan is het cirkeltje wel rond hoor: we willen geen maatregelen, maar ook niet dicht, zonder maatregelen open gaat niet, maar dichtgaan gaat ook niet, etc.

Dat je het vaccin en voorkomen van verspreiding als losstaande dingen ziet is wel opmerkelijk trouwens.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
t_captain schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:11:
[...]

Inzichtelijk!

Dat gaat dan wel volledig over de besmettingen, terwijl er gestuurd wordt op zorgcapaciteit.

Vanuit de niet-onderbouwde claim "En, als we de utopie van iedereen inenten morgen gehaald zouden hebben, dan kunnen we nog steeds niet zonder maatregelen." gaat het er dan om of de zorg het aan kan als we op 100% gevaccineerd zouden zitten én geen enkele maatregel meer zouden hebben.

Zegt jouw model daar ook iets over? Of heeft iemand anders daar berekeningen van?

Die 0.89 gaat dan naar ik aanneem omhoog, want daar zitten nu wel maatregelen in verwerkt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CBS heeft speciaal voor Thierry een update gegeven over de oversterftecijfers.

@ZieMaar! Onderdelen van deze cijfers zijn wellicht nuttig voor de TS?

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 04-11-2021 08:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:34:
[...]

In beide groepen zitten mensen met schijt aan de regels zoals je t omschrijft .

En in de eerste groep zitten er ook die in vrijheid een prik geaccepteerd hebben maar de ander de vrijheid gunnen dat niet te doen en ook het beperken van toegang op basis van vaccinatiestatus geen goed idee vinden .

en dit kunnen we met zijn allen blijven herhalen maar is een kwestie van verschillende kijk op de maatschappij
Waar het bij mij wringt is de moeite die gedaan moet worden.

Ben ik teleurgesteld in mensen die na anderhalf jaar niet elke dag nog maatregelen volgen? Mwoah, ik kan er wel inkomen, zowel gevaccineerd als ongevaccineerd.

Ben ik teleurgesteld in mensen die niet 2 prikjes willen halen omdat ze hun eigen waarheid en onderbuik boven dat van de wetenschap en maatschappij zetten? Yes sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik weet niet of ik het zo wil noemen. Je moet je primair laten vaccineren omdat je niet in het ziekenhuis wil komen of minder ziek wil worden. Niet om naar de kroeg/whatever te kunnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
[...]

[...]
Ik vraag me bij dit soort commentaren vooral op wie er nu een hetze aan het houden is en tegen wie. Je kunt duidelijk de impact van cijfers niet op de goede manier toepassen, en omdat je dat stuk niet snapt is het dus een hetze tegen de ongevaccineerden :?

Maar voor de duidelijkheid, als er door natuurlijk weerstand meer bescherming is tegen het virus bij ongevaccineerden, betekent dat alleen maar dat het vaccin effectiever is dan nu aangenomen wordt. En dat betekent weer dat de ongevaccineerden dus een nog grotere impact op de cijfers hebben dan gedacht. Precies het tegenovergestelde dus van wat jij hier wil suggereren.

Daarnaast zijn we voorlopig nog steeds bezig om die ongevaccineerden juist zoveel mogelijk alles te laten doen. Voor de ziekenhuizen en besmettingscijfers zou het veel beter zijn om de ongevaccineerden overal buiten te laten. Als je dat nl. zou doen, zou je zonder enige maatregel de gevaccineerden verder vrij kunnen laten.
RodeStabilo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:53:
[...]

Ik weet niet of ik het zo wil noemen. Je moet je primair laten vaccineren omdat je niet in het ziekenhuis wil komen of minder ziek wil worden. Niet om naar de kroeg/whatever te kunnen.
Waarbij het overduidelijk wetenschappelijk is aangetoond dat dit voor iedereen zonder onderliggende problemen gewoon het beste is om te vaccineren. Daar is geen enkele twijfel over en ook alle actuele cijfers tonen dat aan.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
FabianGTI schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:17:
[...]

Het is ergens toch wel treurig dat de mensen die anderhalf jaar lang niet besmet zijn geweest nu alle schuld krijgen van de huidige situatie. Je hebt miljoenen mensen die het verder hebben verspreid, de politiek die het bewust rond laat gaan onder het motto groepsimmuniteit, maar het is allemaal de schuld van de mensen die er nul aan hebben bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:52
Wolly schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:08:
[...]

Gewoon lekker online doen. Dat gaat de middenstand toch niet merken. Toch?…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

BarôZZa schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:09:
[...]

Het is ergens toch wel treurig dat de mensen die anderhalf jaar lang niet besmet zijn geweest nu alle schuld krijgen van de huidige situatie. Je hebt miljoenen mensen die het verder hebben verspreid, de politiek die het bewust rond laat gaan onder het motto groepsimmuniteit, maar het is allemaal de schuld van de mensen die er nul aan hebben bijgedragen.
Jij gaat er vanuit dat de mensen die niet gevaccineerd zijn nooit Corona hebben gehad?
Mijn sterke vermoeden is dat een deel dat wel heeft gehad en asymptomatisch was of zich gewoon niet heeft laten testen.
Nul aan hebben bijgedragen is gewoon onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

redwing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:07:
Ik vraag me bij dit soort commentaren vooral op wie er nu een hetze aan het houden is en tegen wie. Je kunt duidelijk de impact van cijfers niet op de goede manier toepassen, en omdat je dat stuk niet snapt is het dus een hetze tegen de ongevaccineerden :?

Maar voor de duidelijkheid, als er door natuurlijk weerstand meer bescherming is tegen het virus bij ongevaccineerden, betekent dat alleen maar dat het vaccin effectiever is dan nu aangenomen wordt. En dat betekent weer dat de ongevaccineerden dus een nog grotere impact op de cijfers hebben dan gedacht. Precies het tegenovergestelde dus van wat jij hier wil suggereren.

Daarnaast zijn we voorlopig nog steeds bezig om die ongevaccineerden juist zoveel mogelijk alles te laten doen. Voor de ziekenhuizen en besmettingscijfers zou het veel beter zijn om de ongevaccineerden overal buiten te laten. Als je dat nl. zou doen, zou je zonder enige maatregel de gevaccineerden verder vrij kunnen laten.

[...]

Waarbij het overduidelijk wetenschappelijk is aangetoond dat dit voor iedereen zonder onderliggende problemen gewoon het beste is om te vaccineren. Daar is geen enkele twijfel over en ook alle actuele cijfers tonen dat aan.
Misschien schreef ik het niet goed. Ik ben benieuwd welk % van de opnames die niet gevaccineerd waren ook nooit corona hebben gehad. De focus ligt volledig op vaccinatie, terwijl er ook mensen rondlopen die al een besmetting hebben gehad.

Is vaccinatie beter? Ja voor degenen in risicogroepen of die nog geen corona hebben gehad. De mensen die corona hebben gehad, hoef je niet meer op te focussen.

Of blijven we maar prikken als een malle, booster na booster?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
BarôZZa schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:09:
[...]

Ik vind het ook niet de schuld van de ongevaccineerden, alswel dat de ongevacineerden er voor hadden kunnen zorgen dat we nu geen maatregelen meer nodig hadden gehad. Maar als je dit topic een beetje volgt zie je dat er ook genoeg commentaar richting de regering is. Zoals ik al vaker heb gezegd moet je dit soort dingen niet als een of/of zien. Het is niet of de schuld van de regering of de schuld van de ongevaccineerden. Het is juist en de schuld van de regering, maar ook de 'schuld' van de ongevaccineerden en zo zijn er nog wel meer 'schuldigen' aan te wijzen

Daarnaast vinden we zelf juist de keuze-vrijheid belangrijk in onze democratie, dus van schuld spreken vind ik toch al niet kloppen. Het is een gevolg van de vrijheid die we belangrijk vinden en dus moeten we het ook accepteren (wat niet wil zeggen dat er aan keuzes geen gevolgen kunnen zitten)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Mooie toelichting, dat geeft hoop _/-\o_
Ik vond het beeld juist nogal negatief. Zelfs in een onhaalbaar, utopisch scenario (waarin we vandaag 1.5 miljoen prikken zetten en over een paar weken nog eens), zitten we met een golf die tot en met januari duurt.
Maar, kritisch: hoe is het mogelijk dat we de groep gevaccineerden zien stijgen in het ziekenhuis, en dat tegelijkertijd de R waarde bij volledige vaccinatie op 0,89 zit?
Covid gaat momenteel vrij breed rond. Daarbij zijn twee groepen opvallend: ongevaccineerden (die vind je vooral onder de 40 jaar) en ouderen die al lang geleden hun prikken hebben gehad.

R-waarde is een gemiddelde over het land. Vaccineren van die ene groep (nog niet geprikt en grotendeels <40 jaar oud) brengt een behoorlijke impact op deze gemiddelde R-waarde. Deze groep is namelijk sociaal actiever dan ouderen.

Maar deze keer is het (in tegenstelling tot de zomergolf) vrij breed. Overal in de samenleving zit R in de buurt van 1 of zelfs daarboven. Als je inzoomt op de ouderen, dan denk ik dat de R-waarde ook daar >1 is vanwege minder effectieve vaccins. Uit die groep komen veel ziekenhuiopnames voort.

Het verhogen van de vaccinatiegraad zal slechts indirect een effect hebben hierop.

Daarom ben ik van mening dat de regering momenteel op het verkeerde paart wedt.
[...]
En hoe kan de R zo laag zijn als we nog niet zonder maatregelen met de deltavariant hebben geleefd?
R0 van de actuele mix (delta en wat delta+) in een niet-immune bevolking en met de regels en het gedrag zoals pre-corona Nederland, zit tussen 6 en 7. Volledige vaccinatie vermindert dit met pakweg 70% an Kom je tussen de 1.5 en 2 uit. Helaas is dat amper beter dan de R0 van de Wuhan variant in de eerste golf (2.3 a 2.5). Wat dat betreft is het een lange klim met de wind tegen (voor de koersrijders onder ons).

We hebben nog steeds tal van aanpassingen in onze levensstijl. Een beter hygienebesef, een minder uitbundig sociaal leven, een stukje risicobesef m.b.t. close contacts (of social akwwardness, hoe je het wil noemen). veel meer thuiswerken, noem het op. Dat halveert de R-waarde ongeveer en dan kom je iets onder de 1 uit.

Om in een structureel betere positie te komen, zullen we meer immuniteit moeten opbouwen dan de eerste vaccinatieronde heeft opgeleverd. Dus de vaccins actualiseren, of naast de vaccins een of meerdere keren besmet worden. Je komt in deze endemische fase in een race terecht met het virus. Het moet elk jaar veranderen om een kans te hebben om te overleven. Verwacht een vergelijkbaar patroon als griep in de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
TrailBlazer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:15:
[...]

Jij gaat er vanuit dat de mensen die niet gevaccineerd zijn nooit Corona hebben gehad?
Mijn sterke vermoeden is dat een deel dat wel heeft gehad en asymptomatisch was of zich gewoon niet heeft laten testen.
In dat geval hebben ze waarschijnlijk natuurlijke anti-stoffen en is dat geen gigantisch probleem. Bonuspunten voor als ze dat hebben opgebouwd zonder beroep te doen op de zorg.

Ik ben benieuwd wanneer we kinderen gaan vaccineren. Kunnen we woest worden op alle ouders die hun kleuters geen prik geven. Ik geef het nog een paar maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:18:
[...]

Ik vond het beeld juist nogal negatief. Zelfs in een onhaalbaar, utopisch scenario (waarin we vandaag 1.5 miljoen prikken zetten en over een paar weken nog eens), zitten we met een golf die tot en met januari duurt.
Er is meer dan alleen vaccinaties, elke keer zie je weer dat als code zwart in beeld komt mensen hun gedrag wat aanpassen, ook in zaken waar geen maatregelen voor zijn. Het wordt als 'angst zaaien' weggezet als iets verwerpelijks maar toch is dat de simpelste en meest effectieve maatregel in het karige Nederlandse arsenaal.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:59:
[...]

Ik zie geen glijdende schaal, en je gaat compleet voorbij aan het feit dat de andere manier van het voorkomen van verspreiding een lockdown is. Maar dan is het cirkeltje wel rond hoor: we willen geen maatregelen, maar ook niet dicht, zonder maatregelen open gaat niet, maar dichtgaan gaat ook niet, etc.
We hebben het hier vaak gehad over het Swiss Cheese model, waarbij elk maatregeltje op zichzelf weinig zal bijdragen maar alles maatregeltjes opgeteld wel een effect hebben.

En nu ga jij hier vertellen dat het een feit is dat dé andere manier van voorkomen van verspreiding een lockdown is? Ik krijg de indruk dat je in een nachttrein zit en alle tussenstations ongemerkt aan je voorbij gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

BarôZZa schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:18:
[...]

In dat geval hebben ze waarschijnlijk natuurlijke anti-stoffen en is dat geen gigantisch probleem. Bonuspunten voor als ze dat hebben opgebouwd zonder beroep te doen op de zorg.
Minpunten voor als ze het ondertussen wel hebben verspreid aan tante Annie die 3 weken op de IC heeft gelegen. Ongevaccineerden zijn gewoon een groter risico dan gevaccineerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Motrax schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:15:
[...]
Misschien schreef ik het niet goed. Ik ben benieuwd welk % van de opnames die niet gevaccineerd waren ook nooit corona hebben gehad. De focus ligt volledig op vaccinatie, terwijl er ook mensen rondlopen die al een besmetting hebben gehad.
Hierover zijn al eerder onderzoeken gepost. Maar belangrijkste punt waarom dit niet in harde cijfers wordt gegegeven is omdat we het niet weten en ook niet kunnen weten (tenzij we allerlei extra onderzoeken gaan doen bij de mensen op het IC). Wat we wel weten is dat dit weinig uitmaakt. Als het nl. een hele grote groep was, zou je niet zoveel mensen op het IC hebben liggen. Zolang dat IC nog volloopt zijn we er gewoon nog niet.
Is vaccinatie beter? Ja voor degenen in risicogroepen of die nog geen corona hebben gehad. De mensen die corona hebben gehad, hoef je niet meer op te focussen.
Vaccinatie is altijd beter. De mensen die corona hebben gehad is een heel random groep waarbij de ene geen tot amper antistoffen heeft aangemaakt en de ander juist veel meer dan je door de vaccinatie krijgt. Ook dit kun je dus alleen aantonen met allerlei onderzoeken. Waarom dat niet wordt gedaan weet ik ook niet, maar voorlopig is vaccinatie de beste manier om zeker te zijn dat je voldoende antistoffen krijgt. Een vaccin is daar nl. op afgestemd.
Of blijven we maar prikken als een malle, booster na booster?
Er wordt naar de effectiviteit van de vaccins gekeken en als die afneemt volgt er een booster. Dat is niet prikken als een malle, maar simpelweg de immuniteit op orde houden. En hoe vaak dat nodig is weet niemand, misschien zijn we er na deze piek al vanaf en wordt de immuniteit dan voldoende o porde gehouden doordat het virus rond blijft gaan. Maar misschien zijn daar ook nog een paar jaar voor nodig. Voor de griep doen we uiteindelijk hetzelfde, de kwetsbare mensen/mensen met extra risico kunnen die jaarlijks krijgen. Als je wereldwijd kijkt (b.v. Amerika) is die prik standaard al voor iedereen beschikbaar.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:22:
[...]

We hebben het hier vaak gehad over het Swiss Cheese model, waarbij elk maatregeltje op zichzelf weinig zal bijdragen maar alles maatregeltjes opgeteld wel een effect hebben.

En nu ga jij hier vertellen dat het een feit is dat dé andere manier van voorkomen van verspreiding een lockdown is? Ik krijg de indruk dat je in een nachttrein zit en alle tussenstations ongemerkt aan je voorbij gaan.
Tsjah, feit blijft; mensen die elkaar niet tegenkomen kunnen elkaar niet besmetten. Als iedereen twee weken daadwerkelijk thuis blijft zitten, zitten we er in december warmpjes bij.

Nu is dat praktisch om allerlei redenen niet uitvoerbaar, maar om het als onzin af te doen lijkt me niet fair. Dat Swiss Cheese model is m.i. next best thing; uitgaande van de realiteit die de samenleving met zich meebrengt.

@t_captain je focust zo te zien vooral op de R van de besmettingen. En wellicht zien we daar inderdaad afnemende effectiviteit. Maar voor de opnames ziet het er toch wel een stuk beter uit?

Hoewel hier inderdaad terecht wordt gesteld dat een kleine daling in effectiviteit al een groot effect kan hebben uiteraard.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 04-11-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:26:
[...]

Tsjah, feit blijft; mensen die elkaar niet tegenkomen kunnen elkaar niet besmetten. Als iedereen twee weken daadwerkelijk thuis blijft zitten, zitten we er in december warmpjes bij.

Nu is dat praktisch om allerlei redenen niet uitvoerbaar, maar om het als onzin af te doen lijkt me niet fair. Dat Swiss Cheese model is m.i. next best thing; uitgaande van de realiteit die de samenleving met zich meebrengt.
Ik noem het feit dat de lockdown niet werkt geen onzin, maar wel frame wat het kabinet ook graag gebruikt: Wilt u niet meegaan met het CTB? Dan is het alternatief de lockdown met zware gevolgen!

Dat is natuurlijk wel onzin, er zijn talloze (kleine) maatregeltjes te bedenken die tezamen misschien nog wel een betere uitkomst hebben dan een lockdown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:30:
[...]

Dat is natuurlijk wel onzin, er zijn talloze (kleine) maatregeltjes te bedenken die tezamen misschien nog wel een betere uitkomst hebben dan een lockdown.
Ik ben wel benieuwd naar die kleine maatregelen. Die ook te handhaven zijn voor degenen voor wie ook een kleine maatregel teveel moeite is.

Zoiets als 'betere ventilatie' is iets dat makkelijk te zeggen is maar in de praktijk wat lastiger is. Wie bepaalt wat goed genoeg geventileerd is ? En wat gebeurt er als bijvoorbeeld 30% van de supermarkten niet goed geventileerd is en je die sluit, dan wordt het mega druk in de rest en ben je netto slechter af.

[ Voor 27% gewijzigd door IJzerlijm op 04-11-2021 09:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:16
Emgeebee schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:38:
[...]

Waar het bij mij wringt is de moeite die gedaan moet worden.

Ben ik teleurgesteld in mensen die na anderhalf jaar niet elke dag nog maatregelen volgen? Mwoah, ik kan er wel inkomen, zowel gevaccineerd als ongevaccineerd.

Ben ik teleurgesteld in mensen die niet 2 prikjes willen halen omdat ze hun eigen waarheid en onderbuik boven dat van de wetenschap en maatschappij zetten? Yes sir.
Je begrip voor "na anderhalf jaar niet elke dag nog maatregelen volgen" herken ik bij mezelf ook wel. Ik begrijp dat mensen het beu zijn en daardoor soms wat minder strikt voor zichzelf zijn. Wat ik echter wel een basisprincipe vind, is bij klachten thuis blijven en je laten testen. Bij een positieve test blijf je dan m.i. zeker thuis. Daar gaat het bij een deel van de gevaccineerden mis en persoonlijk ben ik meer teleurgesteld in die mensen dan sommigen die ervoor kiezen om zich niet te laten vaccineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 09:43

Nox

Noxiuz

[...]

Het probleem zie ik meer dat wij tegenwoordig een beschaafde samenleving hebben waar we geen onderscheid maken tussen zwak en fit, zwart en wit, blond of bruin (of rood of groen, geel paars whatever), man of vrouw, oud of jong. We proberen iedereen zoveel mogelijk gelijk te behandelen en doen alsof iets waar iemand zelf geen invloed op heeft, er niet is.

Echter, corona denkt daar anders over. Wij mensen willen bij voorkeur geen onderscheid maken tussen wel/niet gevaccineerd, het is een medische status waarover we hebben afgesproken dat dat iemands eigen business is, maar het virus maakt daar wel onderscheid in. Die zal niet denken: oh die is ongevaccineerd, die sla ik even over. We hebben nou eenmaal te dealen met het virus en het virus met ons. Hoe graag je ook wilt geloven dat het virus er niet is, dat is er wel.

Tevens hebben we een democratie in onze samenleving. Meeste stemmen gelden. Bijna iedereen is gevaccineerd, wil gevaccineerd worden of hoeft niet gevaccineerd te worden (kinderen, medische uitzonderingen etc.). Niemand wil de horeca sluiten, geen enkele verpleegkundige wil zijn ziekenhuis vol met covidpatienten hebben. En de ongevaccineerden willen dit ook niet, maar dat gaat niet zonder maatregelen. Nu kan je de horeca sluiten, of beslissen dat alleen mensen die niet ziek kunnen worden naar de horeca mogen. Als je onze beschavingsnormen erbuiten laat is het een puur rationele beslissing om te zeggen dat dat kan. AI zou dit ook zo doen, gewoon, de samenleving opdelen in 2 groepen. Als je de cijfers, kansberekeningen e.d. erbij laat gaat dat lukken. Je zou nog de ongevaccineerden t/m 40 jaar ofzo erbij kunnen laten. (maar dat vinden wij als beschaving dan weer niet kunnen). Degenen die ziek kunnen worden houd je in isolatie, de anderen kunnen gewoon hun ding doen. De sociale en economische schade van het merendeel van de bevolking 'opsluiten' is groter dan de sociale schade van het buitensluiten van een klein deel daarvan.

Hoe je het went of keert, die tweedeling is er nou eenmaal, hoe graag we als samenleving dat niet willen, we hebben op dit moment even een keus te maken. That's life, zo is de natuur. En dan is het aan de regering om een ieders belang te vertegenwoordigen en net naast de gulden middenweg iets te kiezen :+ En dat is geen hetze, het is een rationele beslissing op basis van feiten, onze meningen en voorkeuren als beschaving doen daar dan even niet toe.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vind het eigenlijk allemaal best wel goed gaan. De vaccins blijken nog steeds uitstekend te werken tegen alle varianten die we hier tegenkomen. Met boosters blijkt het nog een beetje verbeterd te kunnen worden bij ouderen. We hebben nauwelijks maatregelen die verspreiding tegengaan en toch stijgt het aantal besmettingen maar langzaam. En inmiddels zitten we op een niveau van besmettingen waarbij het reservoir van vatbaren met significante snelheid afneemt. Nog even een paar maandjes rustig de rem aantikken, en we rollen zo een fase in waarin COVID endemisch is.

Als meer mensen zich hadden laten vaccineren zou het allemaal een stuk soepeler zijn gegaan. Dat had veel onnodige ziektelast bespaard, veel druk op de zorg bespaard, veel leed bij overige zorgbehoevenden bespaard. Dan hadden we wellicht al niet meer hoeven bijremmen nu.

Maar zo komen we er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:32:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar die kleine maatregelen. Die ook te handhaven zijn voor degenen voor wie ook een kleine maatregel teveel moeite is.

Zoiets als 'betere ventilatie' is iets dat makkelijk te zeggen is maar in de praktijk wat lastiger is. Wie bepaalt wat goed genoeg geventileerd is ? En wat gebeurt er als bijvoorbeeld 30% van de supermarkten niet goed geventileerd is en je die sluit, dan wordt het mega druk in de rest en ben je netto slechter af.
Het is allemaal niet zo zwart-wit als menigeen denkt. Begin bijvoorbeeld eens met die basisregels wat meer in de mensen te stampen, in elke taal. Dat doe je niet door 4 bordjes op te hangen bij een persconferentie maar door het continu uit te zenden. Een goed voorbeeld daarvan is inderdaad ventilatie.

Er zijn (hopelijk) ventilatienormen beschikbaar en die zullen dan ook meetbaar zijn. Luchtkwaliteit meten is geloof ik een goede manier om te bepalen of de ventilatie op orde is. En natuurlijk hoeft een supermarkt niet gelijk dicht, enerzijds omdat je dan inderdaad in de problemen komt met de voedselvoorziening en anderzijds omdat dat misschien wel niet de meest risicovolle settings zijn.

Maar heb je bijvoorbeeld restaurants of bars waar avond na avond de ramen beslagen zijn van de hoeveelheid mensen dan zal je daar hardere maatregelen moeten nemen. Een bezoekerslimiet bijvoorbeeld of de ramen verplicht open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ik noem het feit dat de lockdown niet werkt geen onzin, maar wel frame wat het kabinet ook graag gebruikt: Wilt u niet meegaan met het CTB? Dan is het alternatief de lockdown met zware gevolgen!

Maar dat kan dus niet. Een echte lockdown, met alles dicht en iedereen thuis, is 100% effectief. Daar valt m.i. weinig ver te discussiëren. Dat we dat vervolgens niet willen/kunnen/doen is een tweede.

En daar komen de alternatieven om de hoek kijken, en gaat je tweede uitspraak ineens wel op.
Echter; dit geldt niet alleen voor CTB, maar net zo goed voor alle andere maatregelen.
Hoe beter de compliance, hoe minder er nodig zijn.
Of; hoe minder we van de kaas eten, hoe minder plakken we nodig hebben :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
hoevenpe schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:55:
[...]

Je mag nog een paar weken vrij naar de IKEA, of je daar blij van wordt is een andere vraag. ;)

Was gewoon druk op de weg vandaag, heb niet het gevoel dat er veel veranderd is. Mijn beeld is dat veel gevaccineerden iets hebben van 'het zal wel'...
Nee hoor, de mondkapjesplicht geldt ook voor Ikea. ;) Dus ik vermijd elke gelegenheid waarbij je hem ook maar remote nodig zou kunnen hebben.
TrailBlazer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:15:
[...]

Hoezo is dat onmogelijk? Als je braaf alle regels hebt gevolgd, nooit ziek bent geweest en beperkte contacten hebt, waarom is dat onmogelijk? Als dat onmogelijk is, waarom wordt de bal nog steeds op ongevaccineerden gespeeld?
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:44:
[...]

Maar dat kan dus niet. Een echte lockdown, met alles dicht en iedereen thuis, is 100% effectief. Daar valt m.i. weinig ver te discussiëren. Dat we dat vervolgens niet willen/kunnen/doen is een tweede.

En daar komen de alternatieven om de hoek kijken, en gaat je tweede uitspraak ineens wel op.
Echter; dit geldt niet alleen voor CTB, maar net zo goed voor alle andere maatregelen.
Ik ben heel benieuwd hoe de verplichte vakantieweek van Putin uit gaat pakken. Als ze allemaal bij elkaar op visite gaan, gaat dat alsnog mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:44:
[...]

Ik denk dat je met bovenstaande doelt op mijn opmerking dat kleine regeltjes bij elkaar opgeteld misschien nog we een betere uitkomst hebben? Dat is natuurlijk breder bedoeld dan alleen effect tegen verspreiding, zo zal je minder depressies hebben, zullen meer mensen de basisregels in hun systeem krijgen etc.

Maar goed, ik zit hier niet om de lockdown aan te vallen maar om aan te geven dat er werkbare alternatieven zijn tussen de maatregelen van vandaag de dag en de lockdown.
Correct. Ik denk ook dat compliance uiteindelijk beter is als een maatregel een kleinere impact heeft op je doen en laten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
IJzerlijm schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:21:
[...]

Er is meer dan alleen vaccinaties, elke keer zie je weer dat als code zwart in beeld komt mensen hun gedrag wat aanpassen, ook in zaken waar geen maatregelen voor zijn. Het wordt als 'angst zaaien' weggezet als iets verwerpelijks maar toch is dat de simpelste en meest effectieve maatregel in het karige Nederlandse arsenaal.
Hoe meer ik me verdiep in de recente getallen, hoe meer ik twijfel over het nut van verhogen van de vaccinatiegraad.

Ik heb in eerdere posts al uiteen gezet dat de winst die we daarmee kunnen halen beperkt is, en bovendien langzaam tot stand komt. Zelfs in een utopisch scenario een wintergolf van oktober t/m januari.

Ik zoom even in om mijn eigen veiligheidsregio: Brabant-Zuidoost.

* vaccinatiegraad per gemeente
* positief geteste mensen per gemeente

Opmerkelijk is dat de Kempengemeentes (links van Eindhoven) een zeer hoge vaccinatiegraad hebben. Oirschot 91% volledig gevaccineerd, Eersel 90%, Bladel 89%, Reusel 91%, Bergeijk 90%.
De grotere steden zitten typisch iets lager (conform landelijk beeld). Eindhoven 80% en Helmond 78%.

Dan de positieve tests gisteren (per 100k inwoners, zelfde volgorde).
Kempengemeentes: 15.9, 46.1, 48.7, 60.9, 37.3 --> 41.7 gemiddeld
Eindhoven, Helmond: 42.9, 41 --> 41.9 gemiddeld

Je zou natuurlijk over meer gemeentes moeten kijken en meerdere dagen. Maar dit is wel genoeg om aan te geven dat vaccinatie momenteel niet de silver bullet is. Nogmaals, de focus op QR-codes en het pushen naar hogere vaccinatiegraad is niet de juiste weg in deze fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 15:07
bazzemans schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:34:
[...]

Je begrip voor "na anderhalf jaar niet elke dag nog maatregelen volgen" herken ik bij mezelf ook wel. Ik begrijp dat mensen het beu zijn en daardoor soms wat minder strikt voor zichzelf zijn. Wat ik echter wel een basisprincipe vind, is bij klachten thuis blijven en je laten testen. Bij een positieve test blijf je dan m.i. zeker thuis. Daar gaat het bij een deel van de gevaccineerden mis en persoonlijk ben ik meer teleurgesteld in die mensen dan sommigen die ervoor kiezen om zich niet te laten vaccineren.
Volledig mee eens. Wel wil ik je graag een praktijkvoorbeeld voorleggen. Ik pak in dit geval de situatie van mijn partner. Ze werkt in een kleine kinderopvang met een enkele locatie. Men werkt daar continu met onderbezetting omdat men simpelweg geen personeel kan vinden. Zowel mijn partner als haar collega's gaan gewoon met klachten werken omdat er simpelweg geen ander personeel beschikbaar is.
Nu kun je zeggen dat dit het probleem is van haar leidinggevende maar hij doet zijn best om nieuw personeel te vinden, dit blijkt nogal lastig te zijn. Uit solidariteit naar hun leidinggevende en omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor het bedrijf gaan ze allemaal met klachten werken. De baas verlangt dit niet, maar ze zien geen andere keuze. Ik denk dat een vergelijkbare situatie in meer bedrijven voor komt. Wat moet je hier dan in vredesnaam doen?

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 22:56

Agent47

I always close my contracts.

*knip*
Zomaar wat roepen voegt niks toe in de discussie.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2021 10:05 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brunniepoo
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:50:
[...]

Hoe meer ik me verdiep in de recente getallen, hoe meer ik twijfel over het nut van verhogen van de vaccinatiegraad.

Ik heb in eerdere posts al uiteen gezet dat de winst die we daarmee kunnen halen beperkt is, en bovendien langzaam tot stand komt. Zelfs in een utopisch scecenario een wintergolf van oktober t/m januari.

Opmerkelijk is dat de Kempengemeentes (links van Eindhoven) een zeer hoge vaccinatiegraad hebben. Oirschot 91% volledig gevaccineerd, Eersel 90%, Bladel 89%, Reusel 91%, Bergeijk 90%.
De grotere steden zitten typisch iets lager (conform landelijk beeld). Eindhoven 80% en Helmond 78%.

Je zou natuurlijk over meer gemeentes moeten kijken en meerdere dagen. Maar dit is wel genoeg om aan te geven dat vaccinatie momenteel niet de silver bullet is. Nogmaals, de focus op QR-codes en het pushen naar hogere vaccinatiegraad is niet de juiste weg in deze fase.
Maar dan ga je er dus compleet aan voorbij dat vaccinatie leidt tot een lagere ziekenhuisbezetting...

(edit: en dat daar dus het nut zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:41:
[...]

Het is allemaal niet zo zwart-wit als menigeen denkt. Begin bijvoorbeeld eens met die basisregels wat meer in de mensen te stampen, in elke taal. Dat doe je niet door 4 bordjes op te hangen bij een persconferentie maar door het continu uit te zenden. Een goed voorbeeld daarvan is inderdaad ventilatie.

Er zijn (hopelijk) ventilatienormen beschikbaar en die zullen dan ook meetbaar zijn. Luchtkwaliteit meten is geloof ik een goede manier om te bepalen of de ventilatie op orde is. En natuurlijk hoeft een supermarkt niet gelijk dicht, enerzijds omdat je dan inderdaad in de problemen komt met de voedselvoorziening en anderzijds omdat dat misschien wel niet de meest risicovolle settings zijn.

Maar heb je bijvoorbeeld restaurants of bars waar avond na avond de ramen beslagen zijn van de hoeveelheid mensen dan zal je daar hardere maatregelen moeten nemen. Een bezoekerslimiet bijvoorbeeld of de ramen verplicht open.
Ik kan me nog goed herinneren hoe - ook hier - er veel discussie was omtrent de oplopende complexiteit van alle nieuwe gedragsregels. Lijkt me niet zo'n strak plan om daar naar terug te keren nu we juist meerdere, gelijkwaardige, eenvoudig te begrijpen opties kunnen aanbieden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb in eerdere posts al uiteen gezet dat de winst die we daarmee kunnen halen beperkt is, en bovendien langzaam tot stand komt. Zelfs in een utopisch scecenario een wintergolf van oktober t/m januari.

Volgens mij is het toch al wel heel wat maanden bekend dat vaccinaties primair effectief zijn tegen de gevolgen, en hoewel ze helpen tegen het risico besmet te raken, is dat minder sterk aanwezig.

Als er verschillen zijn in vaccinatie graad, zijn er misschien ook wel verschillen in testbereidheid. Of andere verschillen. Om het er nog niet over te hebben dat je in redelijk wat van die gemeentes het aantal besmettingen letterlijk op één hand kan tellen, dus qua statistiek een beetje twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:16

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik moet helaas delen dat het betoog van FvD keer op keer in coronadebatten nu dan toch vraagtekens bij mij neerzet. Als je lang genoeg blijft roepen breng je mensen op bepaalde gedachten en ik merk dat er ik nu iets te lang bij stil sta dan ik gewend ben.

*knip*
Welke bewijzen worden geleverd voor dergelijke beweringen? Zonder bewijsvoering is dit niet discussiewaardig.

[ Voor 35% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Heeft dat niet te maken met het feit dat de gemiddelde leeftijd in die Kempengemeentes hoger ligt? Als daar toevallig wat flinke verzorgingshuizen (of een bejaardenhuis met een lokaal golfje) zitten trekt dat de cijfers wellicht op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:41:
[...]

De groepen die je met een andere taal zou willen bereiken kijken niet veel naar de persconferenties. Of naar enige andere Nederlandse zender. En 'elke taal' betekent dat je een aantal dagen bezig bent met vertalen voordat je de beslissing van de ministerraad van dinsdagmiddag kan verspreiden. En die is dan wellicht al niet meer actueel als er iets gewijzigd is nadat de Tweede Kamer er over gestemd heeft.

En vertalen is lastig, zeker als het termen zijn die niet eens in het Nederlands bestaan. Een folder van de GGD in het Tingrinya had het over een mazelenvaccinatie, of dat een fout was of ze geen term konden vinden voor coronavirus was niet duidelijk.

En deze verplichting gaat wel worden opgevolgd/gehandhaafd waar het niet lukt met de coronacheck ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:49:
Nee hoor, de mondkapjesplicht geldt ook voor Ikea. ;) Dus ik vermijd elke gelegenheid waarbij je hem ook maar remote nodig zou kunnen hebben.
Ik heb ook een hekel aan dat vodje, maar de moeite om dat ding voor de winkel uit je broekzak te halen en daarna weg te frommelen is dermate minimaal dat ik me er niet druk over ga maken.

Pick your battles... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HollovVpo1nt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:54:
Ik moet helaas delen dat het betoog van FvD keer op keer in coronadebatten nu dan toch vraagtekens bij mij neerzet. Als je lang genoeg blijft roepen breng je mensen op bepaalde gedachten en ik merk dat er ik nu iets te lang bij stil sta dan ik gewend ben.

*knip*
Nee, nee, nee en nog eens nee.
Er worden enkel aperte leugens verspreid door die mafkezen. Werkelijk schandalig.

Ik postte het vanmorgen al:

31k oversterfte door corona.

Een fatsoenlijk artikel over myocarditis:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02740-y

Wat mij betreft verwijderen ze die mafklappers zsm uit de kamer. Dit is echt ongehoord.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2021 10:06 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Jij hebt het over de hele corona periode t/m juni, @HollovVpo1nt over de afgelopen 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

[...]

Hoezo is dat onmogelijk? Als je braaf alle regels hebt gevolgd, nooit ziek bent geweest en beperkte contacten hebt, waarom is dat onmogelijk? Als dat onmogelijk is, waarom wordt de bal nog steeds op ongevaccineerden gespeeld?
De stelling was dat mensen die nu nog ongevaccineerd zijn allemaal nooit corona hebben gehad en dus niet het probleem zijn. Het zou in theorie kunnen maar het is wel heel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 12-06 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Wat ik raar vind, is dat het kabinet helemaal panisch is over corona weer, maar ondertussen op de klimaattop zelf totaal geen moeite doen om afstand te houden, mondmaskers te dragen, enz.

Hoe kan je dat dan verkopen aan je burgers? Als je die noodzaak en angst niet ziet bij je leiders, hoe komt dat dan over op de burgers?

Dat terzijde....

Kwam er toevallig achter dat er deze maand een concert voor me op de planning staat: Nightwish. In een uitverkocht Ziggo Dome. Hoe kunnen ze aan de ene kant mensen vragen om thuis te gaan werken en afstand te houden, maar aan de andere kant wel zo'n concert laten doorgaan waar je tussen 40000 17000 andere mensen staat?

Needless to say: ik ga ze verkopen :+
TrailBlazer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
[...]

De stelling was dat mensen die nu nog ongevaccineerd zijn allemaal nooit corona hebben gehad en dus niet het probleem zijn. Het zou in theorie kunnen maar het is wel heel onwaarschijnlijk.
Ik ken verschillende ongevaccineerde mensen die nog geen corona gehad hebben. Blijkbaar is de kans om besmet te raken dan toch niet zo groot? Want dat zijn niet allemaal mensen die zichzelf opgesloten hebben het afgelopen anderhalf jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennahz op 04-11-2021 10:17 . Reden: Had een andere zaal in m'n hoofd. ]

Twitter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:16
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:01:
[...]

Wat mij betreft verwijderen ze die mafklappers zsm uit de kamer. Dit is echt ongehoord.
De oplossing is natuurlijk: QR code om de Kamer in te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:55:
[...]

De groepen die je met een andere taal zou willen bereiken kijken niet veel naar de persconferenties. Of naar enige andere Nederlandse zender. En 'elke taal' betekent dat je een aantal dagen bezig bent met vertalen voordat je de beslissing van de ministerraad van dinsdagmiddag kan verspreiden. En die is dan wellicht al niet meer actueel als er iets gewijzigd is nadat de Tweede Kamer er over gestemd heeft.

En vertalen is lastig, zeker als het termen zijn die niet eens in het Nederlands bestaan. Een folder van de GGD in het Tingrinya had het over een mazelenvaccinatie, of dat een fout was of ze geen term konden vinden voor coronavirus was niet duidelijk.
Het vertalen van de basisregels en hier duidelijke, gerichte campagnes voor verzinnen is qua effort natuurlijk verwaarloosbaar.
En deze verplichting gaat wel worden opgevolgd/gehandhaafd waar het niet lukt met de coronacheck ?
Jij vindt het handiger om zo'n tent vol te stampen waardoor mensen alsnog besmet worden? Eigenlijk moeten we bij zulke tenten bordjes neerzetten wat je voorheen wel eens bij een kruispunt zag. Misschien dat het dan bij mensen doordringt dat zulke zaken niet meer kunnen in een Covid maatschappij.

"Hier zijn 30 mensen besmet geraakt en 3 zijn er overleden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
[...]

Jij hebt het over de hele corona periode t/m juni, @HollovVpo1nt over de afgelopen 6 maanden.
Cijfers worden in het draadje netjes uitgesplitst over de kwartalen ;)

En daarnaast; die doden zijn zelfs nog nauwelijks het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Laatst online: 08:45

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Nog even een opmerking over het vreemde verschil (vooral in oktober) in percentage tussen de opgenomen en de actuele bezetting in het ziekenhuis tussen gevaccineerden en ongevaccineerden:

- Vaccinatie zorgt ervoor dat er minder mensen op de IC terechtkomen.
- Dat betekent dus vermoedelijk ook dat je gemiddeld met een vaccinatie korter op de verpleegafdeling ligt

Dit punt wordt zelden besproken, maar is wel een factor in de cijfertjes. Zonder vaccinatie lig je gemiddeld dus langer in het ziekenhuis.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:01:
[...]

Nee, nee, nee en nog eens nee.
Er worden enkel aperte leugens verspreid door die mafkezen. Werkelijk schandalig.

Ik postte het vanmorgen al:
[Twitter]
31k oversterfte door corona.

Een fatsoenlijk artikel over myocarditis:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02740-y

Hij had het over de oversterfte in de groep tot ca 40/50 jaar die niet door Corona kan komen dit jaar. Zijn andere redenatie was dat normaal doden/seizoen of jaar wordt geteld, maar nu bij corona wordt doorgeteld, ondanks dat we een paar varianten/golven verder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
Dennahz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
Wat ik raar vind, is dat het kabinet helemaal panisch is over corona weer, maar ondertussen op de klimaattop zelf totaal geen moeite doen om afstand te houden, mondmaskers te dragen, enz.

Hoe kan je dat dan verkopen aan je burgers? Als je die noodzaak en angst niet ziet bij je leiders, hoe komt dat dan over op de burgers?

Dat terzijde....

Kwam er toevallig achter dat er deze maand een concert voor me op de planning staat: Nightwish. In een uitverkocht Ziggo Dome. Hoe kunnen ze aan de ene kant mensen vragen om thuis te gaan werken en afstand te houden, maar aan de andere kant wel zo'n concert laten doorgaan waar je tussen 40000 andere mensen staat?

Needless to say: ik ga ze verkopen :+

[...]

Ik ken verschillende ongevaccineerde mensen die nog geen corona gehad hebben. Blijkbaar is de kans om besmet te raken dan toch niet zo groot? Want dat zijn niet allemaal mensen die zichzelf opgesloten hebben het afgelopen anderhalf jaar.
Je zit nogal in de overdrijfmodus. Alleen al het gegeven dat je een zaal met een capaciteit van 17.000 bezoekers oprekt tot 40.000 zegt eigenlijk genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 12-06 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Brunniepoo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:06:
[...]

Je zit echt waanzinnig in de overdrijfmodus. Alleen al het gegeven dat je een zaal met een capaciteit 17.000 bezoekers oprekt tot 40.000 zegt eigenlijk genoeg...
Die 40k was een gokje, had ik er even bij moeten zetten. Denk dat ik een andere zaal in m'n hoofd had. 17k is alsnog behoorlijk veel.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:06:
En daarnaast; die doden zijn zelfs nog nauwelijks het probleem.
De focus op doden past in het straatje van FvD, mijn eerste gevoel bij die 31k is ook dat het niet aansluit bij de realiteit van 2021.

Vaccinaties hebben gelukkig een enorm effect, het verhaal van Baudet heeft een kern van waarheid juist doordat mensen doen waar hij zo tegen is...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:
Jij vindt het handiger om zo'n tent vol te stampen waardoor mensen alsnog besmet worden? Eigenlijk moeten we bij zulke tenten bordjes neerzetten wat je voorheen wel eens bij een kruispunt zag. Misschien dat het dan bij mensen doordringt dat zulke zaken niet meer kunnen in een Covid maatschappij.

"Hier zijn 30 mensen besmet geraakt en 3 zijn er overleden".
Er overlijden bijna geen jongeren, slechts 0,9% van alle Covid slachtoffers was <49 en dan vaak nog met onderliggende aandoeningen.

Feesttenten waar vooral jongeren komen zijn niet het de plekken waar dodelijke slachtoffers zijn geweest, als je al een bordje ophangt dan eerder: "Hier hebben in 2021 10.000 mensen een leuke avond gehad en niemand daarvan is aan Covid overleden, proost!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Het is nooit de silver bullet geweest. De WHO adviseert ook niet voor niets om vaccins te combineren met NPI's, maar dat willen veel Nederlanders niet horen. Het is dus én vaccineren én NPIs, niet alleen vaccineren.

Wat er nog ontbreekt aan je analyse is overigens hetgeen je kunt verwachten bij een hoge circulatie en dus veel besmettingen onder een (deels) gevaccineerde bevolking: selectie van nieuwe varianten. Dat kan in Nederland of in het buitenland uiteraard. Varianten kunnen altijd ontstaan, maar uiteraard sneller bij veel besmettingen dan bij weinig.

We zijn bijvoorbeeld in 1,5 jaar van de R0=2-3 naar R0=6-7 gegaan en ik heb nog geen goede argumenten gehoord waarom die R0 niet verder zou kunnen stijgen (hoewel dat uiteraard niet zegt dat goede argumenten tegen een stijging bestaan en ik ze gewoon niet heb gehoord). Ook is er nog de mogelijkheid dat varianten zich meer gaan onttrekken aan de werking van de vaccins.

Dat betekent dus niet dat we moeten stoppen met vaccineren uiteraard (juist niet), maar we moeten z.s.m. de R<1 krijgen, doorgaan met vaccineren en R<1 houden. Maar het kabinet is evident voornemens dat niet te doen zolang zij dat vindt. Met wederom een lockdown en een groter risico op bovenstaande als gevolg.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:11:
[...]

Er overlijden bijna geen jongeren, slechts 0,9% van alle Covid slachtoffers was <49 en dan vaak nog met onderliggende aandoeningen.

Feesttenten waar vooral jongeren komen zijn niet het de plekken waar dodelijke slachtoffers zijn geweest, als je al een bordje ophangt dan eerder: "Hier hebben in 2021 10.000 mensen een leuke avond gehad en niemand daarvan is aan Covid overleden, proost!"
Ik heb het niet over jongeren gehad noch feesttenten. Er zijn natuurlijk ook volle slecht geventileerde gelegenheden waar mensen komen die wel zijn overleden tgv een Corona besmetting. En ook in feesttenten komen mensen van oudere leeftijd of kwetsbare signatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Brunniepoo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:53:
[...]

Maar dan ga je er dus compleet aan voorbij dat vaccinatie leidt tot een lagere ziekenhuisbezetting...

(edit: en dat daar dus het nut zit)
Helaas.

De ruimte om de vaccinatiegraad te verhogen, dat is het verschil tussen de mensen die al voor vaccinatie hebben gekozen (dashboard: "opkomst 1e prik") en 100%. Realistisch gezien moeten we rekening houden met mensen die een bijzondere medische conditie hebben en daardoor beter niet prikken. laten we de bovengrens op 98% zetten.

Ruimte per leeftijdsgroep:
* 81+: 7%
* 71-80: 5%
* 61-70: 7%
* 51-60: 10%
* 41-50: 16%
* 31-40: 24%
* 18-30: 28%
* 12-17: 38%

De ruimte zit dus voor het grootste deel bij mensen onder de 40. Die komen niet vaak in het ziekenhuis terecht. Het directe effect zal dus zeer bescheiden zijn.

Resteert het indirecte effect, via verlaging van R-waarde de incidentie van covid verlagen en daarmee de infecties onder de ouderen. Maar dat effect lijkt dus flink kleiner geworden.

Ik vermoed dat recente visusvarianten delta en delta+ wat minder effect hebben van de vaccins. Het hoogste niveau van bescherming is niet positief testen, het tweede niveau van bescherming is niet ziek worden en het derde niveau is niet zodanig ziek worden dat je in het ziekenhuis terecht komt. Als een vaccinatie tegen de actuele varianten niet meer niveau 1 maar slechts niveau 2 of 3 bescherming biedt, dan ben je het indirecte effect kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:15:
[...]
Ik heb het niet over jongeren gehad noch feesttenten. Er zijn natuurlijk ook volle slecht geventileerde gelegenheden waar mensen komen die wel zijn overleden tgv een Corona besmetting. En ook in feesttenten komen mensen van oudere leeftijd of kwetsbare signatuur.
Mee eens. Maar het helpt ook totaal niet dat de discussie steeds op individuele risico's blijft hangen. De maatschappij is verbonden en besmettingen bij de een leidt tot ernstige ziekte bij de ander.

Behalve de individuele gevolgen die ernstig kunnen zijn zoals sterfte, komen de lasten van de verspreiding uiteindelijk ook bij de oorspronkelijke verspreider die enkel kijkt naar het individuele risico.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:06
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIC3c-gNLk8XvvrwMLqR4X9353Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RG3QpRTaQwaWvhklWjqDHm55.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De Volkskrant wil niet al te kritisch zijn op het kabinet, maar soms vatten ze het onbedoeld wel goed samen:
Het grootste probleem is de dubbelhartigheid van de boodschap die de ­bewindslieden Rutte en De Jonge dinsdagavond probeerden over te brengen op de natie. Enerzijds ‘leven we in een land waarin iedereen recht heeft op een vrije keuze’ en ‘mag niemand worden buitengesloten’, anderzijds werden daarna maatregelen aangekondigd die er in de praktijk ­gewoon op neerkomen dat het leven van het ongevaccineerde deel van de bevolking zo ingewikkeld mogelijk moet worden gemaakt. Uiteraard in de hoop dat veel mensen zich alsnog bij de vaccinatiestraten gaan melden.

Dat kan de strategie zijn, maar zolang het kabinet er niet eerlijk over is, ontstaan er steeds opnieuw warrige debatten over nut en noodzaak van de maatregelen. Het is bijvoorbeeld moeilijk om vol te houden dat mensen op terrassen of toeschouwers bij de buitensport een grote kans lopen op besmetting. En omdat iedereen dat weet of instinctmatig aanvoelt, zien te weinig mensen het nut in van co­ronapassen in de buitenlucht en valt het draagvlak alweer onder zo’n maatregel weg nog voordat die is ingevoerd.
(Het probleem is opnieuw de dubbelhartige boodschap van het kabinet)
Tja, ik ga vrijdag maar een rondje maken om wat zaken in te slaan en daarna zoveel mogelijk online. Vorige ronde heb ik niet meegedaan aan de mondkapjes nonsens en deze keer zal niet anders worden. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoeveel animo er zaterdag is onder het winkelende publiek.

Ben ik blij met mijn AH bezorgbundel.
Wilt u niet meegaan met het CTB? Dan is het alternatief de lockdown met zware gevolgen!
Het debat gisteren was vol valse tegenstellingen. Iedereen die ageerde tegen de coronapas werd weggezet als iemand die het land op slot wil hebben, vooral de VVD (De Vries) en D66 (Paternotte) bedienden zich van deze redenatie. Het huidige vertrouwen in de coronapas is nergens op gebaseerd, de afgelopen weken geven weinig vertrouwen dat nog meer achter de QR code stoppen wel een verschil zal maken.

Rutten en De Jonge deden hier ook aan mee. Als de kamer niet instemde met de coronapas uitbreiding zoals zij dit zagen of de boel werd meteen dusdanig aangepast dat het meteen mis zou gaan.

Ik kreeg het idee dat ik naar een stelletje eerstejaars van een debat club zat te luisteren. Veel risico liepen ze niet, de buit was wederom binnen voordat het debat nog geopend was.
Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:38:
Tevens hebben we een democratie in onze samenleving. Meeste stemmen gelden.
Dat is eerder de dictatuur van de meerderheid, de helft + 1 mag alles bepalen voor de rest. Idealiter blijft er nog genoeg ruimte over om 'de rest' enigszins te accommoderen.

Het debat in de Tweede Kamer doet er eigenlijk zelden toe, de uitkomst staat al vast nog voordat de voorzitter het debat geopend heeft. Gisteren was niet anders, genoeg partijen spraken al hun steun uit. Daarmee was het debat niets meer als wat groepstherapie waarin de amateursport het doekje voor het bloeden werd.
Nogmaals, de focus op QR-codes en het pushen naar hogere vaccinatiegraad is niet de juiste weg in deze fase.
Het probleem voor De Jonge is dat hij dan terug moet komen op zijn meest gevleugelde uitspraken. Vaccinatie is de weg naar de vrijheid, net als de QR code. Als beiden niet helemaal blijken te kloppen is dat een klap voor zijn ego, maar nog meer voor het moreel van de bevolking.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMD-Snake Als je geen mondkapjes wilt, niets wilt dichtdoen en ook geen CTB wilt, wat blijft er dan over?

Overigens prima dat mensen uit angst voor een mondkapje meer thuis blijven. Heeft de invoering van die mondkapjes nog meer effect. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:16
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:19:
[...]

Helaas.

De ruimte om de vaccinatiegraad te verhogen, dat is het verschil tussen de mensen die al voor vaccinatie hebben gekozen (dashboard: "opkomst 1e prik") en 100%. Realistisch gezien moeten we rekening houden met mensen die een bijzondere medische conditie hebben en daardoor beter niet prikken. laten we de bovengrens op 98% zetten.

De ruimte zit dus voor het grootste deel bij mensen onder de 40. Die komen niet vaak in het ziekenhuis terecht. Het directe effect zal dus zeer bescheiden zijn.

Resteert het indirecte effect, via verlaging van R-waarde de incidentie van covid verlagen en daarmee de infecties onder de ouderen. Maar dat effect lijkt dus flink kleiner geworden.

Ik vermoed dat recente visusvarianten delta en delta+ wat minder effect hebben van de vaccins. Het hoogste niveau van bescherming is niet positief testen, het tweede niveau van bescherming is niet ziek worden en het derde niveau is niet zodanig ziek worden dat je in het ziekenhuis terecht komt. Als een vaccinatie tegen de actuele varianten niet meer niveau 1 maar slechts niveau 2 of 3 bescherming biedt, dan ben je het indirecte effect kwijt.
Op zich is er natuurlijk nog een groep waar 100% ruimte is. Die zullen niet in het ziekenhuis komen, maar hebben wel invloed op het indirecte effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:38:
[...]

Het probleem zie ik meer dat wij tegenwoordig een beschaafde samenleving hebben waar we geen onderscheid maken tussen zwak en fit, zwart en wit, blond of bruin (of rood of groen, geel paars whatever), man of vrouw, oud of jong. We proberen iedereen zoveel mogelijk gelijk te behandelen en doen alsof iets waar iemand zelf geen invloed op heeft, er niet is.

Echter, corona denkt daar anders over. Wij mensen willen bij voorkeur geen onderscheid maken tussen wel/niet gevaccineerd, het is een medische status waarover we hebben afgesproken dat dat iemands eigen business is, maar het virus maakt daar wel onderscheid in. [...]

Tevens hebben we een democratie in onze samenleving. Meeste stemmen gelden. [...]
Daar zit de angel van de huidige maatschappelijke discussie.

Ik zeg wel eens: "democratie is iets anders dan de wil van de meerderheid".

Als je ongebreideld de meerderheid zijn zin geeft, zul je vroeger of later altijd onderdrukking van minderheden zien. Daarom is mijn definitie van een goed functionerende democratie zoiets als "de wil van de meerderheid, beperkt door de maximaal mogelijke individuele vrijheid en in de geest van respect voor andersdenkenden".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:30:
@CMD-Snake Als je geen mondkapjes wilt, niets wilt dichtdoen en ook geen CTB wilt, wat blijft er dan over?

Overigens prima dat mensen uit angst voor een mondkapje meer thuis blijven. Heeft de invoering van die mondkapjes nog meer effect. d:)b
Ik heb geen angst voor dat ding. Ik vind het een volstrekt zinloos stukje symboolpolitiek om Corona zichtbaar te houden in het dagelijks leven. Dus ja, dan maar zelfisoleer qua detailhandel (zouden meer mensen moeten doen. ;)) en alles online.
Ik verwacht dat @CMD-Snake terug wil naar ~14 september? De dag voor de persco dat van alles open ging. Toen was er geen CTB, geen mondkapje en niks echt dicht. Die 1,5m eraf slopen (tegen advies OMT) en inruilen voor CTB is gewoon een misser van jewelste en die blunder wordt alleen maar uitgebreid.

Fun fact ook rond de dag van die persco ging de groep 70+ net door de ongevaccineerd/gevaccineerd 'break-even' heen in de ziekenhuisopnames. Kort erna kwam de gezondheidsraad met het boosteradvies. Maar er gebeurde niks. 3,5 maand nadien gaat het misschien uitgevoerd worden. Veel te laat natuurlijk. De huidige piek had daar misschien al een goed deel ondervangen kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:19:
[...]

Helaas.

Ik denk dat de winst wat groter is omdat er groepen van ongevacineerden op een kluitje zittten her en der. Daar een paar procent winnen kan een hoop schelen.

Voorbeeldje: Den Haag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP38kCKmKxDO9F_vhp147Vbkmo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Llgegtrv8PRLI2hT0sgf9TMn.png?f=user_large

10% bijplussen in de gele wijken zal wellicht een groter effect hebben dan 10% bijplussen in de blauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
autje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:33:
[...]

Op zich is er natuurlijk nog een groep waar 100% ruimte is. Die zullen niet in het ziekenhuis komen, maar hebben wel invloed op het indirecte effect.
Alleen is daarvoor nog geen toestemming en is het ook nog niet duidelijk of de groep er zelf wel of niet voordeel bij heeft. Het kan zelfs nog zijn dat voor de groep zelf de nadelen groter zijn dan de voordelen. En dan gaat het wel heel ver over een grens als je die dan toch wilt vaccineren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:35:
[...]

Daar zit de angel van de huidige maatschappelijke discussie.

Ik zeg wel eens: "democratie is iets anders dan de wil van de meerderheid".

Als je ongebreideld de meerderheid zijn zin geeft, zul je vroeger of later altijd onderdrukking van minderheden zien. Daarom is mijn definitie van een goed functionerende democratie zoiets als "de wil van de meerderheid, beperkt door de maximaal mogelijke individuele vrijheid en in de geest van respect voor andersdenkenden".
En uiteindelijk zal je zelf een keer aan de verkeerde kant staan qua onderwerp. Is het niet nu, niet over 5 jaar maar misschien wel over 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat de winst wat groter is omdat er groepen van ongevacineerden op een kluitje zittten her en der. Daar een paar procent winnen kan een hoop schelen.

Voorbeeldje: Den Haag

[Afbeelding]

10% bijplussen in de gele wijken zal wellicht een groter effect hebben dan 10% bijplussen in de blauwe.
Denk niet dat ze NPO/RTL kijken daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:35:
[...]

Ik heb geen angst voor dat ding. Ik vind het een volstrekt zinloos stukje symboolpolitiek om Corona zichtbaar te houden in het dagelijks leven. Dus ja, dan maar zelfisoleer qua detailhandel (zouden meer mensen moeten doen. ;)) en alles online.
Ik verwacht dat @CMD-Snake terug wil naar ~14 september? De dag voor de persco dat van alles open ging. Toen was er geen CTB, geen mondkapje en niks echt dicht. Die 1,5m eraf slopen (tegen advies OMT) en inruilen voor CTB is gewoon een misser van jewelste en die blunder wordt alleen maar uitgebreid.

Fun fact ook rond de dag van die persco ging de groep 70+ net door de ongevaccineerd/gevaccineerd 'break-even' heen in de ziekenhuisopnames. Kort erna kwam de gezondheidsraad met het boosteradvies. Maar er gebeurde niks. 3,5 maand nadien gaat het misschien uitgevoerd worden. Veel te laat natuurlijk. De huidige piek had daar misschien al een goed deel ondervangen kunnen worden.
Als je naar de huidige piek kijkt had je die niet voorkomen met eerdere boosters. Pas nu zie je nl. enigszins de invloed van het minder effectief zijn van het vaccin in de cijfers terug komen. Ik verwacht echter wel dat het effect de komende 3 maanden steeds duidelijker zal worden, dus te laat is het zeker..

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:21:
[...]

Mee eens. Maar het helpt ook totaal niet dat de discussie steeds op individuele risico's blijft hangen. De maatschappij is verbonden en besmettingen bij de een leidt tot ernstige ziekte bij de ander.

Behalve de individuele gevolgen die ernstig kunnen zijn zoals sterfte, komen de lasten van de verspreiding uiteindelijk ook bij de oorspronkelijke verspreider die enkel kijkt naar het individuele risico.
Dat is waar, het is beter om dit van een hoger level te bekijken. Uiteindelijk moeten we toch met de billen bloot en de maatschappij hervormen naar het leren leven met Covid.

We weten nog niet hoe dat eruit gaat zien maar dat er iets moet gebeuren willen we niet elke winter/golf in een stevig vaarwater komen qua maatregelen is wel duidelijk. Dan zou het wel prettig zijn als daar nu een keer naar gehandeld zou worden.

Dat hoeven niet gelijk enorme stappen te zijn waarbij gebouwen worden dichtgetimmerd, maar serieus een stuk bewustwording hierin brengen is wel een keertje aan te raden. Juist door elke keer de boel weer keihard los te laten zullen we de discussie met steeds terugkerende regels altijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zeer interessante grafiek, thanks!

Twee commentaren:

1. We een nadrukkelijke trend in de regressielijn, maar wel veel spreiding (een vrij "ronde wolk" van punten). Spreiding draagt bij aan een breed betrouwbaarheidsinterval van de 1e orde regressiecoefficient, dus de helling van de lijn.

2. Weet je van wanneer deze cijfers dateren? Ik heb namelijk de indruk dat het een delta of zelfs delta+ zaak is dat deze correlatie zwakker wordt. (@ RIVM waar blijft de informatie vanuit kiemsurveillance, ik zie daar geen aparte delta+!)
Pagina: 1 2 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.