kWh.
format5 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:50:
[...]
Tel die 2 maar bij elkaar op voor mij... gister 71 en eergisteren 74kWh
De wp was gisteren goed voor 36 en eergisteren voor 39,5kWh

Wat ben je jaarlijks kwijt in euro's aan stroom?
Dat haal ik niet, gisteren 14kwh en vandaag wellicht wat meer
Hoe kan dat dan?Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:52:
[...]
Dat haal ik niet, gisteren 14kwh en vandaag wellicht wat meer
[ Voor 13% gewijzigd door Sunri5e op 27-11-2021 22:54 ]
uhm, gebruik ongeveer 15000kWh aan stroom per jaar..Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:52:
[...]
![]()
Wat ben je jaarlijks kwijt in euro's aan stroom?
Zonnepanelen maken een 5000 daar van... dus kan nog zon 10000 bij kopen. Geen idee wat dat zo per jaar kost. Maar de prijs is ook erg lastig te vergelijken, prijzen zijn voor iedereen anders, een kW is voor iedereen hetzelfde

En nee, we rijden hier niet elektrisch en verbouwen ook geen hollandse groenten
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Tegen de 10 kWh per dag, dan nog eens 10 voor het huis, zoiets.Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:46:
[...]
Wat zullen jullie er veel energie doorheen jagen zeg. Ik zit met mijn 23 graden al op circa 35/40 kw per dag met deze temperaturen (wel het totale verbruik van mijn huishouden).
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Geen idee , maar hier gaat de warmtepomp niet uit.
Rustig pruttelen
Ik heb vandaag ook 14kWh incl. 2kWh voor 4 defrosts. Ik heb nog steeds de WP uit staan in de nacht. Draait dus van 9.00-23.00.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Idd. Ik ben dan wel erg benieuwd naar de situaties van anderen.DeltaT schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:58:
Zonder info over het huis is dit ruis…
Snap ik...DeltaT schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:58:
Zonder info over het huis is dit ruis…
130m2 BVO, hoekwoning uit 2018, EPC04, alles net conform bouwbesluit goed geisoleerd maar ook niks meer.
Overal vloerverwarming en verbruik is enkel voor CV, niet voor SWW.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Het is hier een twee onder 1 kap huis uit 1973 met ongeveer 160 m2 woonoppervlak en dan nog een zolder. De spouwmuren zijn vol geblazen met glaswol en verder overal HR+ glas. Het dak is geïsoleerd (deels 8 cm steenwol en deels 10 cm PUR). Alleen radiatoren.
Totaal verbruik vandaag 39 kWh waarvan 23 voor de warmtepomp. Het is hier wel lekker warm (21 graden)
Totaal verbruik vandaag 39 kWh waarvan 23 voor de warmtepomp. Het is hier wel lekker warm (21 graden)
[ Voor 3% gewijzigd door Henielma op 27-11-2021 23:10 ]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Is totaal van binnen- en buitenunit, en ik kan er niets aan doen (behalve een andere wp kopen). Verbruik komt voor het grootste deel van de buitenunit.Alfa159 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:58:
Dat is best hoog als stand-by verbruik (25-60watt). Is dit van de binnen en buiten unit samen?) doe je er iets aan ik dit te verminderen?
Is het te herleiden naar een externe WiFi module of fancy thermostaat of iets dergelijks?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier 120 M2 hoekwoning , bouwjaar 1970.
Vloerverwarming beneden, en bovenverdieping radiatoren.
Vloer, dak en spouw geïsoleerd en verder gewoon lekker standaard
Vloerverwarming beneden, en bovenverdieping radiatoren.
Vloer, dak en spouw geïsoleerd en verder gewoon lekker standaard
Tussen RC1 en 3.20 zo'n beetje, hier en daar wat verbeterd.Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:50:
[...]
En hoe is deze geïsoleerd? Welke aanvoertemperatuur heb je bij -10, -20, -30 en -40?
Ta=28c bij iedere buitentemperatuur.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
15000 kWh, dat is bijna 3x koevlaas2 (en wij doen nou niet bepaald zuinig).format5 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:56:
[...]
uhm, gebruik ongeveer 15000kWh aan stroom per jaar..
Zonnepanelen maken een 5000 daar van... dus kan nog zon 10000 bij kopen. Geen idee wat dat zo per jaar kost. Maar de prijs is ook erg lastig te vergelijken, prijzen zijn voor iedereen anders, een kW is voor iedereen hetzelfde![]()
En nee, we rijden hier niet elektrisch en verbouwen ook geen hollandse groenten
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Situatie:
- Vrijstaand jaren 30 huis in een open veld (dus veel wind)
- 220 m2 woonoppervlak
- 12 cm vloerisolatie
- Spouwmuur (niet geïsoleerd) en een voorzetwand wel geïsoleerd met glaswol
- Bijna overal HR++ glas (de rest is oud dubbel)
- 12 cm PIR dakisolatie
- WTW systeem
Ik verbruik op dit moment circa 35/40 kWh per dag voor het hele huishouden. Ik kan niet precies inzien wat de warmtepomp verbruikt.
- 220 m2 woonoppervlak
- 12 cm vloerisolatie
- 12 cm PIR dakisolatie
- WTW systeem
Ik verbruik op dit moment circa 35/40 kWh per dag voor het hele huishouden. Ik kan niet precies inzien wat de warmtepomp verbruikt.
Dan wordt het tijd om wat leuks te kopen om de warmtepomp te kunnen monitorenSunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:12:
Situatie:
- 220 m2 woonoppervlak
- 12 cm vloerisolatie
- 12 cm PIR dakisolatie
- WTW systeem
Omdat ik mij verbaas over het hoge verbruik in vergelijking met andere hier ben ik nog even in de instellingen gedoken. Wat mij opviel is dat het warme tapwater bij mij ingesteld staat op "luxe". Wij hebben bad en een rainshower. Maar we hebben ook een 400 liter boilervat bij de warmtepomp staan. Is het dan wel logisch om dan het warme tapwater in te stellen op "luxe"?
Zie hieronder de uitleg van het warmtepompsysteem over deze optie. Dat elektrisch bijverwarmen klinkt niet heel zuinig:
:strip_exif()/f/image/QV35ToOCEHoPNYnhcWGSeMsI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5BG7YkvOncKDvUmZNvYP3SZg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie hieronder de uitleg van het warmtepompsysteem over deze optie. Dat elektrisch bijverwarmen klinkt niet heel zuinig:
:strip_exif()/f/image/QV35ToOCEHoPNYnhcWGSeMsI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5BG7YkvOncKDvUmZNvYP3SZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l5w343BvBGFzrjFUSB62DJcD.jpg?f=fotoalbum_large)
23 graden binnen en 2 graden buiten..Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:46:
[...]
Wat zullen jullie er veel energie doorheen jagen zeg. Ik zit met mijn 23 graden al op circa 35/40 kw per dag met deze temperaturen (wel het totale verbruik van mijn huishouden).
:strip_exif()/f/image/nfVL5coaXJtHQwxvEqeQpo7k.jpg?f=fotoalbum_large)
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Welke warmtepomp heb je trouwens?Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:32:
Ik heb sinds een aantal maanden een warmtepomp in mijn vrijstaande jaren 30 huis laten installeren. We hebben het huis volledig laten isoleren. Tot nu toe ging alles wel redelijk goed qua temperaturen. Echter merk ik nu het sinds gister wat kouder is dat de temperatuur die gevraagd wordt in de ruimtes (heb een Evo Home systeem met zones) op sommige plekken niet meer gehaald wordt. Dit is mijn ingestelde stooklijn:
[Afbeelding]
Wat denken jullie hier van?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Die luxe stand voor warm water zou ik niet doen. Zo te lezen schakelt die het verwarmingselement COP=1 bij voor het warme water. Ik zou hier een andere stand kiezen die minder luxe is.Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:20:
Omdat ik mij verbaas over het hoge verbruik in vergelijking met andere hier ben ik nog even in de instellingen gedoken. Wat mij opviel is dat het warme tapwater bij mij ingesteld staat op "luxe". Wij hebben bad en een rainshower. Maar we hebben ook een 400 liter boilervat bij de warmtepomp staan. Is het dan wel logisch om dan het warme tapwater in te stellen op "luxe"?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat zal ik dan instellen? Normaal? Of juist smart? Aangezien ik een boliervat heb van 400 liter. Daarnaast douchen we juist vooral ‘s ochtends of ‘s avonds. Overdag gebruiken we geen warm water omdat we ook een quooker boiler hebben.
[ Voor 42% gewijzigd door Sunri5e op 27-11-2021 23:45 ]
Ik zou smart eens een paar weken proberen.
De stand smart is toch de zuinige stand als ik dat zo lees.
m2 zonder m3 is ook ruis…
Iemand met 150 m2 kan bijna 700 m3 hebben en andere 350 m3, voor de verwarming een wereld van verschil.
Iemand met 150 m2 kan bijna 700 m3 hebben en andere 350 m3, voor de verwarming een wereld van verschil.
2/1 kap woning hier uit 2003
Vloeroppervlakte beneden is 55m2
Aantal groepen: 9
Warmtepomp is een Panasonic J 5kw
Ta op dit moment: 27 graden
Temperatuur woning: 21,4
Buiten temperatuur 3 graden
Regio Leeuwarden
Verbruik per dag te zien op:
https://pvoutput.org/list.jsp?id=62384&sid=84897
Laatste twee dagen dus 12 kWh per dag
Vloeroppervlakte beneden is 55m2
Aantal groepen: 9
Warmtepomp is een Panasonic J 5kw
Ta op dit moment: 27 graden
Temperatuur woning: 21,4
Buiten temperatuur 3 graden
Regio Leeuwarden
Verbruik per dag te zien op:
https://pvoutput.org/list.jsp?id=62384&sid=84897
Laatste twee dagen dus 12 kWh per dag
[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 28-11-2021 09:12 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
2/1 kap 1993
bvo 150m2
Pana F serie met 9 groepen VV beneden.
TA28 graden
Binnen ruim 21graden
Dit is het eerste seizoen met deze setup.
Er word veel avonden nog paar uur met pelletkachel bij gestookt voor extra warmte en sfeer
Verbruik
https://pvoutput.org/list.jsp?id=53374&sid=70149
bvo 150m2
Pana F serie met 9 groepen VV beneden.
TA28 graden
Binnen ruim 21graden
Dit is het eerste seizoen met deze setup.
Er word veel avonden nog paar uur met pelletkachel bij gestookt voor extra warmte en sfeer
Verbruik
https://pvoutput.org/list.jsp?id=53374&sid=70149
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Iedereen bedankt voor de hulp gisteravond. De temperaturen in alle ruimtes zijn bijgetrokken. In de slaapkamers zijn ze zelfs de ingestelde temperatuur met een halve graad overstegen. Ik ben van aan aanvoertemperatuur van 23 naar 26 gegaan. Is het verstandig om eens te kijken of het bij 25 graden ook goed gaat?Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:32:
Ik heb sinds een aantal maanden een warmtepomp in mijn vrijstaande jaren 30 huis laten installeren. We hebben het huis volledig laten isoleren. Tot nu toe ging alles wel redelijk goed qua temperaturen. Echter merk ik nu het sinds gister wat kouder is dat de temperatuur die gevraagd wordt in de ruimtes (heb een Evo Home systeem met zones) op sommige plekken niet meer gehaald wordt. Dit is mijn ingestelde stooklijn:
[Afbeelding]
Wat denken jullie hier van?
Ik wil me geen expert noemen maar je probeert een stooklijn te vinden waarbij de warmtepomp lange runs maakt op een zo laag mogelijk vermogen. Ligt je stooklijn te laag wordt het koud, ligt hij te hoog zul je zien dat de warmtepomp vaker uit staat. Een warmtepomp die 24/7 op een continu vermogen draait zou de richting zijn. In jouw geval is de vraag welke tilt bij het huis past.Sunri5e schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:19:
[...]
Iedereen bedankt voor de hulp gisteravond. De temperaturen in alle ruimtes zijn bijgetrokken. In de slaapkamers zijn ze zelfs de ingestelde temperatuur met een halve graad overstegen. Ik ben van aan aanvoertemperatuur van 23 naar 26 gegaan. Is het verstandig om eens te kijken of het bij 25 graden ook goed gaat?
Als ik al deze temps lees ga ik aan mezelf twijfelen, haha. Heb een Elga Ace draaien nagenoeg 24/7 maar die moet ik met deze temperaturen rond de 2 graden echt wel op een Ta van 35c hebben. Iets met een vrouw die het altijd koud heeft en het 21c wil hebben binnen.
Moet er wel bij zeggen dat het een woning uit 1915 is (wel gerenoveerd en alles geïsoleerd).
Moet er wel bij zeggen dat het een woning uit 1915 is (wel gerenoveerd en alles geïsoleerd).
Tja, er is hier een zwembad van 25m3 die heeft wel wat stroom nodig ongeveer 1000kWh per jaar,koevlaas2 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:11:
[...]
15000 kWh, dat is bijna 3x koevlaas2 (en wij doen nou niet bepaald zuinig).
Dan nog een L/L warmtepomp voor mijn werkplaats ook weer circa 1000kWh per jaar
Mijn server/CCTV/Wifi/Netwerk Ongeveer 2000kWh per jaar
Alle verlichting circa 500kWh per jaar (en dat is met alles LED zelfs)
WTW 450kWh per jaar
Amerikaanse koelkast circa 800kWh per jaar
Aquarium 900kWh per jaar
Thuisbios 800kWh per jaar
TV 350kWh per jaar
Dan nog het onbekend verbruik, circa 2000kWh per jaar:
2 computers en 5 schermer, geen idee wat die verbruiken
quooker
inductie kookplaat
wasmachine en droger
En wat her en der nog wandcontactdozen gebruikt
extra TV met een PS/Wi/Switch/versterker
Hier een halve langgevelboerderij, dit wordt soms gezien als 2 onder 1 kap, en soms als half vrijstaand, hoe dan ook, een "klein" deel zit aan de buren, aan een onverwarmd deel van hun.
220m2 GO met 550m3 bruikbare inhoud
Alles vloerverwarming 16x2 10cm H.O.H verdeeld over 3 gesloten verdelers.
Dak en vloer zijn geisoleerd met 16cm PIR, muren deels, maar de helft van de muren hoeven niet (5 rijen steen met 4 luchtspouwen).
Wel erg veel glas, alleen de serre heeft al circa 45m2 traditioneel dubbelglas, daar valt dus nog veel te verbeteren.
[ Voor 3% gewijzigd door format5 op 28-11-2021 09:36 ]
@MitchellHearth alles hangt af van het afgiftesysteem.
Het Polderhuis uit de 19e eeuw is nauwelijks geïsoleerd, maar heeft door wandverwarming genoeg aan 25 graden jaarrond.
Bij vloerverwarming is de afwerking en dichtheid van belang. Alles onder de 40 is sowieso warmtepompvriendelijk, daarboven is ook nog OK als je een geschikte unit hebt.
Het Polderhuis uit de 19e eeuw is nauwelijks geïsoleerd, maar heeft door wandverwarming genoeg aan 25 graden jaarrond.
Bij vloerverwarming is de afwerking en dichtheid van belang. Alles onder de 40 is sowieso warmtepompvriendelijk, daarboven is ook nog OK als je een geschikte unit hebt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier ook een regendouche en een ligbad.Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook een 400L vat.
Hier staat de het systeem niet op luxe, maar meer eigen instellingen.
Van 22:00 tot 13:00 staat het systeem om 40 graden warm water.
Van 13:00 tot 22:00 staat deze op 45 graden warm water.
Na het vullen van het bad is er in de avond net genoeg om circa 15min te douchen. Overdag is er de mogelijkheid om dan nog 45min te douchen.
Mocht het vat "koud" zijn is deze in circa een half uur weer op aangenaam douche temperatuur.
Hangt ook van je vloerverwarming verdeler af. Als je een pomp hebt die bij mengt kan het best zijn dat je vloer wel 28 graden aanvoer krijgt. Bij een hybride setup is dat normaliter zo om te voorkomen dat heet water van de CV ketel de vloer in gaat.MitchellHearth schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:28:
Als ik al deze temps lees ga ik aan mezelf twijfelen, haha. Heb een Elga Ace draaien nagenoeg 24/7 maar die moet ik met deze temperaturen rond de 2 graden echt wel op een Ta van 35c hebben. Iets met een vrouw die het altijd koud heeft en het 21c wil hebben binnen.
Nice! Dat zou ik ook wel in willen stellen maar meer dan zuinig, smart, normaal en luxe is volgens mij bij mij niet mogelijk. Ik heb hem gister ingesteld op smart. We gaan kijken wat dat met het verbruik doet.format5 schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:31:
[...]
Hier ook een regendouche en een ligbad.
Ook een 400L vat.
Hier staat de het systeem niet op luxe, maar meer eigen instellingen.
Van 22:00 tot 13:00 staat het systeem om 40 graden warm water.
Van 13:00 tot 22:00 staat deze op 45 graden warm water.
Na het vullen van het bad is er in de avond net genoeg om circa 15min te douchen. Overdag is er de mogelijkheid om dan nog 45min te douchen.
Wat ik doe is schakelen met een programma tussen zuinig en normaal.Sunri5e schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:36:
[...]
Nice! Dat zou ik ook wel in willen stellen maar meer dan zuinig, smart, normaal en luxe is volgens mij bij mij niet mogelijk. Ik heb hem gister ingesteld op smart. We gaan kijken wat dat met het verbruik doet.
En dan bij zuinig en normaal zelf de gewenste onder en bovengrenzen ingesteld.
Ik heb een nibe SMO-40 waar dit gelukkig op kan.
[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 28-11-2021 09:38 ]
Ik heb inderdaad zo'n verdeler omdat ik eerst alleen een CV ketel had. Maar dat is eigenlijk dus heel erg zonde? Want heb liever dat rechtstreeks 28c water vanuit de WP het systeem in gaat. M'n CV ketel kan ik desnoods toch ook limiteren evt? Of moet ik dan m'n hele verdeler aanpakken.WillemSuper schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:36:
[...]
Hangt ook van je vloerverwarming verdeler af. Als je een pomp hebt die bij mengt kan het best zijn dat je vloer wel 28 graden aanvoer krijgt. Bij een hybride setup is dat normaliter zo om te voorkomen dat heet water van de CV ketel de vloer in gaat.
@MitchellHearth inderdaad, dat is zonde.
Sommige verdelers kan je met een klep anders instellen, de meeste moet je ombouwen of vervangen.
Sommige verdelers kan je met een klep anders instellen, de meeste moet je ombouwen of vervangen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je moet dat niet vragen, maar gewoon doen. Het is toch jouw huis en jouw WP? Vaak duurt het vinden van de ideale stooklijn wel een tijdje.Sunri5e schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:19:
[...]
Iedereen bedankt voor de hulp gisteravond. De temperaturen in alle ruimtes zijn bijgetrokken. In de slaapkamers zijn ze zelfs de ingestelde temperatuur met een halve graad overstegen. Ik ben van aan aanvoertemperatuur van 23 naar 26 gegaan. Is het verstandig om eens te kijken of het bij 25 graden ook goed gaat?
Als het nu te warm is zou ik idd naar 25 gaan, maar dat dan vooral een week of zo volhouden. Dit soort processen zijn waanzinnig traag, dus elke paar uur naar een andere instelling gaan heeft niet zoveel zin.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daikin Altherma 3. Esp atherma is een leuk project in de kerstvakantie denk ik!Japie.G schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:03:
[...]
Wat voor daikin systeem heb je? Via de originele wifi module kun he bijna niets bijzonders doen of zien, alleen remote bediening. M.i. nogal zinloos. Esp altherma leest de servicepoort uit, daar kun je dus alles zien wat een monteur ook zou kunnen zien, en beter nog, dit ook loggen :-)
Als je een daikin-intergas hybride hebt kan het koude tapwater komen van een bug tijdens defrost. Daar heeft daikin een software update voor. Als je een ander systeem hebt kan ik je niet helpen met de oorzaak van je tapwater probleem.
Storing lijkt bij mij (sinds installateur langs is geweest) opgelost te zijn. Bij de buren is het nog tig keer terug gekomen..... Erg veel vertrouwen heb ik er helaas nog niet in.
Wat me wel opvalt is een zeer sterk wisselend energieverbruik als de warmtepomp loopt:
/f/image/1qYcPypkjR180kDKsQhxVO9s.png?f=fotoalbum_large)
Alles voor 00:00 vandaag kun je negeren, dat is o.a. de was, droger etc. Je ziet rond 01:00 de warmtepomp inschakelen maar soms pieken naar ~3,5 kWh. Iets wat de warmtepomp bij mijn broer (Stiebel Eltron) totaal niet doet. Die zweeft vaak rond de - 1000 watt.
Totaal energieverbruik van de warmtepomp ligt vandaag al rond de 18kWh.
Stats van de Stiebel Eltron van mijn broer vandaag:
/f/image/XQXSSQtKDK01Kzt9Rdjl86yc.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het totale energieverbruik van je hele huis, waar ook nog PV bij-in zit, zodat de grafiek ook nog eens wordt verstoord door elke wolk of zonnestraal die langs komt.Tortelli schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:54:
[...]
Wat me wel opvalt is een zeer sterk wisselend energieverbruik als de warmtepomp loopt:
[Afbeelding]
Hier heb je voor het beoordelen van je WP nagenoeg niets aan.
Als je het energieverbruik van je WP wil monitoren moet je een verbruiksmeter achter de groep van je WP in de meterkast plaatsen.
Dit snap ik, maar om 00:00 heb ik helaas 0 opbrengsten met de WP. Daarnaast kan ik energieverbruik uit de Daikin zelf halen.
Naast een verdwaalde koelkast en diepvries (beide nieuw) is er weinig wat dergelijke invloed op de installatie kan hebben. Gedrag wat ik normaal ook nooit zie, kortom kan met redelijke zekerheid wel zeggen dat de pieken van de WP afkomen?
Wat ik sowieso nog wil doen (volgens mij tip die ik van jou heb gehad @Andrehj ) is een programma maken met een temperatuur 0,5 graad hoger dan snachts zodat ik de WP "forceer" overdag te draaien.
Naast een verdwaalde koelkast en diepvries (beide nieuw) is er weinig wat dergelijke invloed op de installatie kan hebben. Gedrag wat ik normaal ook nooit zie, kortom kan met redelijke zekerheid wel zeggen dat de pieken van de WP afkomen?
Wat ik sowieso nog wil doen (volgens mij tip die ik van jou heb gehad @Andrehj ) is een programma maken met een temperatuur 0,5 graad hoger dan snachts zodat ik de WP "forceer" overdag te draaien.
Ik heb dus net even gekeken:Proton_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:44:
@MitchellHearth inderdaad, dat is zonde.
:strip_exif()/f/image/NK1nEi8sNqLE6lm9fGZeTTWm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c4Pol52dA4fD3DElGmZI7FN5.jpg?f=fotoalbum_large)
Kun je me helpen met begrijpen wat welke functie heeft? Onderste metertje geeft 29c aan, dat is neem ik aan de temp die in de vloer gaat. Bovenste metertje weet ik niet. En de thermostaat knop staat altijd op 35c, is dat dan zeg maar de "begrenzing"? Heeft het zin om die lager te zetten?
M'n WP maakt dus nu zelfs 36c water aan terwijl er 29c de vloer in gaat. Maar zo'n gesloten verdeler zal ook wel weer flink wat kosten. Deze verdeler is net 2jr oud. Zou het nog op een andere manier efficiënter kunnen?
@MitchellHearth de thermostaatknop eraf moet al wat schelen.
Evt die klep vervangen voor een stuk pijp (of iets anders met grotere doorlaat dan de thermostaatklep).
Dan de pomp zo instellen dat de debieten hetzelfde zijn: aanvoer van de WP en totaal door de vloer.
Ik ben bang dat deze verder niet om te bouwen is, maar de echte loodgieters hier weten het beter
Edit: bovenste wijzer is de druk, 2 bar is prima.
De wijzer daaronder op dezelfde plaat is temperatuur, ik durf niet te zeggen of dat aanvoer of retour is, want daaronder zit nog een thermometer die zo'n beetje hetzelfde aangeeft. Misschien even checken met een IR thermometer.
Zitten er nog (afgedopte) aansluitingen op?
Evt die klep vervangen voor een stuk pijp (of iets anders met grotere doorlaat dan de thermostaatklep).
Dan de pomp zo instellen dat de debieten hetzelfde zijn: aanvoer van de WP en totaal door de vloer.
Ik ben bang dat deze verder niet om te bouwen is, maar de echte loodgieters hier weten het beter
Edit: bovenste wijzer is de druk, 2 bar is prima.
De wijzer daaronder op dezelfde plaat is temperatuur, ik durf niet te zeggen of dat aanvoer of retour is, want daaronder zit nog een thermometer die zo'n beetje hetzelfde aangeeft. Misschien even checken met een IR thermometer.
Zitten er nog (afgedopte) aansluitingen op?
[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 28-11-2021 12:48 ]
Wat zijn jullie ervaringen met droogbouw vloerverwarming en een warmtepomp?
Heb op de benedenverdieping alles voorzien van vloerverwarming (~40m2) en ben me nu aan het oriënteren voor de bovenverdieping.
Daar in totaal bijna 30m2 vloeroppervlak wat ik kan voorzien van vloerverwarming op houten draagbalken (huis uit 1957). Alleen nu hou ik graag de opbouwhoogte zo laag mogelijk ivm beschikbare hoogte.
Nu had ik m'n oog laten vallen op 3 systemen, de TOP15, DBS14 en NEO20. Liefst blijf ik zonder vloerbedekking op 15-20mm. Bij de meeste moet er nog een laag van 5mm bij als lastenverdeling. Voordeel van de DBS14 is dat laminaat van ca. 12mm rechtstreeks gelegd kan worden, waardoor dit ook weer hoogte scheelt.
Qua opbouwhoogte is de TOP15 dan het gunstigst, alleen de leidingdiameters zijn niet echt groot. Toch is de warmteafgifte echt wel hoog. Is deze 12mm een probleem voor de warmtepomp?
De warmtepomp is een 7 kW Panasonic.
Heb op de benedenverdieping alles voorzien van vloerverwarming (~40m2) en ben me nu aan het oriënteren voor de bovenverdieping.
Daar in totaal bijna 30m2 vloeroppervlak wat ik kan voorzien van vloerverwarming op houten draagbalken (huis uit 1957). Alleen nu hou ik graag de opbouwhoogte zo laag mogelijk ivm beschikbare hoogte.
Nu had ik m'n oog laten vallen op 3 systemen, de TOP15, DBS14 en NEO20. Liefst blijf ik zonder vloerbedekking op 15-20mm. Bij de meeste moet er nog een laag van 5mm bij als lastenverdeling. Voordeel van de DBS14 is dat laminaat van ca. 12mm rechtstreeks gelegd kan worden, waardoor dit ook weer hoogte scheelt.
Qua opbouwhoogte is de TOP15 dan het gunstigst, alleen de leidingdiameters zijn niet echt groot. Toch is de warmteafgifte echt wel hoog. Is deze 12mm een probleem voor de warmtepomp?
/f/image/GYGwa0CsCGJZFxuvJqUrAvJe.png?f=fotoalbum_large)
2^1 woning, bouwjaar 2021, 75m2 verwarmd dmv vloerverwarming, 12m2 onverwarmd (zolder), alle ramen HR++, ventilatie type C+, isolatie iets beter dan minimaal voorgeschreven in het bouwbesluit. Temperatuur van de woning staat continu op 20 graden.Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:59:
[...]
Idd. Ik ben dan wel erg benieuwd naar de situaties van anderen.
Gisteren 9,1 kW voor de hele woning, inclusief 1x wasmachine, 1x vaatwasser en de airfryer xxl heeft ook een uurtje gedraaid. Wellicht hebben de 6 PV panelen iets opgeleverd, maar niks teruggeleverd gisteren.
@lampy25 kleinere diameter kan je altijd compenseren met meer kortere groepen 
Welk debiet stellen ze voor?
Ik heb met droogbouw vloerverwarming gerenoveerd mbv speetherm droogbouw https://www.warp-systems.nl/producten/speetherm/, slechts 15 mm hoog en door h.o.h. afstand van 10 cm zeer geschikt voor WP. Beperk wel je groeplengte.lampy25 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:11:
[Afbeelding]
Hierop direct laminaat gelegd.
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Als je voor kleine slang diameter gaat groepjes maken van max 5m2. En let erop dat je met dat systeem ook op dat je je slangen in een slakkenhuis systeem kan leggen. Dus steeds aanvoer en afvoeren naast elkaar.lampy25 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:11:
[Afbeelding]
Zo krijg je een mooie egale warmte over je vloer.
Je kan ook een dubbel fermacell plaat laten nee leggen en daar vloerverwarming in laten frezen. Dus laagje gips egaline er over en je bent ook klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 28-11-2021 14:01 ]
Goede Nibe smoes om geen 300L boiler te hoeven leveren.Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wordt een mooie maand voor de referentie. Vorig jaar ca 250 graaddagen in november, dit jaar al bijna 350 en er is nog een stukje maand over.
Vorig jaar in november zat ik op 1,0 kWh/graaddag. Nu op nog maar 0,85 kWh/graaddag.
Is inclusief SWW, maar exclusief legionella.
Vorig jaar in november zat ik op 1,0 kWh/graaddag. Nu op nog maar 0,85 kWh/graaddag.
Is inclusief SWW, maar exclusief legionella.
[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 28-11-2021 15:03 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hier staan wat ervaringen van verschillende systemen: Droogbouw vloerverwarming.lampy25 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:11:
[Afbeelding]
Inderdaad is al gemiddeld flink kouder dan vorig jaar.
Hier gisteren:
Totaal verbruik hele huis 23,372 kWh.
Waarvoor voor de compressor warmtepomp 8,9 kWh
En de ene defrost 0,64 kWh
Levering zonnepanelen gisteren maar liefst 0,9 kWh
We zitten nu voor oktober en november op 0,45 kWh/graaddag.
Blijft over voor het
Hier gisteren:
Totaal verbruik hele huis 23,372 kWh.
Waarvoor voor de compressor warmtepomp 8,9 kWh
En de ene defrost 0,64 kWh
Levering zonnepanelen gisteren maar liefst 0,9 kWh
We zitten nu voor oktober en november op 0,45 kWh/graaddag.
Blijft over voor het
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Is deze website bij jullie bekend? https://warmtepomp-panel.nl/
Hier staan bijna alle warmtepompen op en je kan vergelijken op sCOP, geluid, subsidie etc. Misschien wat voor in de TS? Eigenlijk iets wat ik nog miste, maar het blijkt er dus gewoon te zijn!
Hier staan bijna alle warmtepompen op en je kan vergelijken op sCOP, geluid, subsidie etc. Misschien wat voor in de TS? Eigenlijk iets wat ik nog miste, maar het blijkt er dus gewoon te zijn!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik heb een droogbouwsysteem van WARP op mijn slaapkamers liggen. Bevalt prima! Opbouwhoogte 15 mm.lampy25 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:11:
[Afbeelding]
Zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html
Zwerius Kriegsman
Dat ga ik hier ook leggen, kost wel ca. € 85,- per m2 dacht ik.Zwerius schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:12:
[...]
Ik heb een droogbouwsysteem van WARP op mijn slaapkamers liggen. Bevalt prima! Opbouwhoogte 15 mm.
Zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html
Het is niet goedkoop inderdaad, maar werkt prima.koevlaas2 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:19:
[...]
Dat ga ik hier ook leggen, kost wel ca. € 85,- per m2 dacht ik.
Nadeel is wel de beperkte groep lengtes , hier 40 meter per groep
Ik ben toch weer aan het twijfelen en wil het liefst geen buitenunit in de tuin. De reden om geen buitenunit op de garage te plaatsen is vanwege het houten dak en trillingen die het doorgeeft. Daarbij komt hij best dicht bij het slaapkamerraam te staan en bij de buren. Toch ben ik hier eens in gaan duiken om de opties te bekijken en heb denk ik een mogelijke oplossing voor het doorgeven van trillingen naar het platte dak: Een extra opbouw van muur naar muur. Volgens de rekentool van de overheid zou het ook mee moeten vallen met het waargenomen geluid bij de buren en blijft het aantal dB bij de buren onder de 40 zonder extra ombouw. Mocht het toch ernstig zijn kan er altijd een ombouw geplaatst worden. Daarbij wordt het meeste geluid langs de huizen gestraald op deze manier.
/f/image/Pd8S7VWSJpeWVnPcNvOep2Op.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij zijn de grijze blokken de extra steunen waar eventueel extra dempend materiaal geplaatst kan worden. Heeft iemand zoiets al eens gezien? Zou het werken?
/f/image/Pd8S7VWSJpeWVnPcNvOep2Op.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij zijn de grijze blokken de extra steunen waar eventueel extra dempend materiaal geplaatst kan worden. Heeft iemand zoiets al eens gezien? Zou het werken?
[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 28-11-2021 16:50 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Mag niet van de welstand.HaTe schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:26:
Ik ben toch weer aan het twijfelen en wil het liefst geen buitenunit in de tuin. De reden om geen buitenunit op de garage te plaatsen is vanwege het houten dak en trillingen die het doorgeeft. Daarbij komt hij best dicht bij het slaapkamerraam te staan en bij de buren. Toch ben ik hier eens in gaan duiken om de opties te bekijken en heb denk ik een mogelijke oplossing voor het doorgeven van trillingen naar het platte dak: Een extra opbouw van muur naar muur. Volgens de rekentool van de overheid zou het ook mee moeten vallen met het waargenomen geluid bij de buren en blijft het aantal dB bij de buren onder de 40 zonder extra ombouw. Mocht het toch ernstig zijn kan er altijd een ombouw geplaatst worden. Daarbij wordt het meeste geluid langs de huizen gestraald op deze manier.
[Afbeelding]
Bedoel je dat hier een vergunning voor nodig is? In wezen is het niet veel anders dan direct aan de muur toch? Het grote verschil maakt voor mij de uitblaasrichting die op deze manier gunstig is en de afstand tot de gevel.
Ja, je veranderd de hoogte van je aanbouw en dat mag niet zomaar volgens mij, bovendien komt je unit nog meer in het zicht zo.HaTe schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:30:
[...]
Bedoel je dat hier een vergunning voor nodig is? In wezen is het niet veel anders dan direct aan de muur toch? Het grote verschil maakt voor mij de uitblaasrichting die op deze manier gunstig is en de afstand tot de gevel.
Vraag het bij je gemeente.
Mochten je buren toch klagen en het voldoet aan de geluidseisen, hebben ze een extra stok om mee te meppen.
Mochten je buren toch klagen en het voldoet aan de geluidseisen, hebben ze een extra stok om mee te meppen.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Hier ligt Magnum Dryfloor met HOH 125mm en 14mm buis, 8mm dik laminaat maar extra brede planken, geen gekraak of gepiep of indeuken, in totaal 33mm hoog dus.lampy25 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:11:
[Afbeelding]
Ik heb er dan wel een dunne ondervloer onder gedaan.
Wil je beperkte opbouw hoogte dan kom je uit bij laminaat, alle andere soorten heb je fermacell platen erbij nodig waardoor je fors omhoog gaat.
Werkt prima.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2021 16:41 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nouja hoogte van aanbouw zou ik niet zo noemen, het zal maar gaan om 2 balken om de WP te ondersteunen, maar vragen bij de gemeente is wel verstandig inderdaad.koevlaas2 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:32:
[...]
Ja, je veranderd de hoogte van je aanbouw en dat mag niet zomaar volgens mij, bovendien komt je unit nog meer in het zicht zo.
Qua hoogte moet het niet zo heel veel uitmaken, het scheelt misschien 15 cm. vergeleken met rechtstreeks op het dak plaatsen.
[ Voor 13% gewijzigd door HaTe op 28-11-2021 16:34 ]
Gemeente vragen, ja en nee, ja dan weet je of het goed is of niet, nee omdat je dan misschien nee te horen krijgt.HaTe schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:33:
[...]
Nouja hoogte van aanbouw zou ik niet zo noemen, het zal maar gaan om 2 balken om de WP te ondersteunen, maar vragen bij de gemeente is wel verstandig inderdaad.
Qua hoogte moet het niet zo heel veel uitmaken, het scheelt misschien 15 cm. vergeleken met rechtstreeks op het dak plaatsen.
Dat idee had ik ook. Het zijn ruimtes van 10 en 12m2 (en 4m2 gang) dus moet eigenlijk toch al aan 2 groepen per kamer. Dan heb ik al best kleine groepen. Debieten heb ik helaas nog niet kunnen vinden, er staat een hoop informatie op die website maar echt gestructureerd is het niet. Zal nog even verder zoeken. Iets van 2-3 l/min is mooi toch?Proton_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:22:
@lampy25 kleinere diameter kan je altijd compenseren met meer kortere groepen
Die ziet er ook wel interessant uit! Wel maar 10mm buis, maar met kleine groepen wellicht een optie. Afgifte tabellen zijn ook incl. debieten (75l/h) en geven zelf al aan max 7m2/groep.Kird03 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:46:
[...]
Ik heb met droogbouw vloerverwarming gerenoveerd mbv speetherm droogbouw https://www.warp-systems.nl/producten/speetherm/, slechts 15 mm hoog en door h.o.h. afstand van 10 cm zeer geschikt voor WP. Beperk wel je groeplengte.
Hierop direct laminaat gelegd.
Zoals @koevlaas2 zegt is geen goedkoop systeem
vraagje voor de ecodan bezitters:
Ik heb ta ingesteld op buiten temp. Nu is het buiten 3 graden.
Volgens mijn grafiek hoort daar een Ta = 27 graden bij.
Ik zie alleen hij thw1 21 graden, en hij lijkt niet te doen wat ik vraag. Het huis komt daardoor niet op de gewenste 22 graden. Er is vanuit de thermostaten warmte vraag.
Wat doe ik verkeerd, of begrijp ik de curve niet ?
Curve ingesteld als:
TA = 25 tot tb = 10 graden
TA = 35 vanaf tb = -10
en daar tussen lineair.
Ik heb nu even vaste voorloop temp ingesteld op 27 graden.
thw1 staan dan netjes op 27 graden op deze manier.
[edit]
Is er nog interesse in mijn data voor de maandelijkste monitor? ik heb alleen geen gecertificeerde kwh meter, maar heb alleen de standen van de hydrobox zelf. Doe sww + verwarming
Ik heb ta ingesteld op buiten temp. Nu is het buiten 3 graden.
Volgens mijn grafiek hoort daar een Ta = 27 graden bij.
Ik zie alleen hij thw1 21 graden, en hij lijkt niet te doen wat ik vraag. Het huis komt daardoor niet op de gewenste 22 graden. Er is vanuit de thermostaten warmte vraag.
Wat doe ik verkeerd, of begrijp ik de curve niet ?
Curve ingesteld als:
TA = 25 tot tb = 10 graden
TA = 35 vanaf tb = -10
en daar tussen lineair.
Ik heb nu even vaste voorloop temp ingesteld op 27 graden.
thw1 staan dan netjes op 27 graden op deze manier.
[edit]
Is er nog interesse in mijn data voor de maandelijkste monitor? ik heb alleen geen gecertificeerde kwh meter, maar heb alleen de standen van de hydrobox zelf. Doe sww + verwarming
[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 28-11-2021 18:14 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
o laat maar..
[ Voor 97% gewijzigd door koevlaas2 op 28-11-2021 18:09 ]
Kun je het niet als carport opzetten en verkopen aan de gemeente. Met EV laadpunt......HaTe schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:30:
[...]
@HaTe Aan gevel is voor gemeente wel degelijk anders dan vrij opgesteld (op dak).
Restrictie is vaak dat de afstand tussen gevel en voorzijde van de machine niet meer dan 50 cm mag zijn.
Restrictie is vaak dat de afstand tussen gevel en voorzijde van de machine niet meer dan 50 cm mag zijn.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
@HaTe als je hele aanbouw/garage incl extra constructie voldoet aan de eisen om een nieuw bijbehorend bouwwerk te bouwen, dan heb je een kans dat de gemeente de aanpassing ook wel als vergunningvrij wil zien.
Je kan dan aanvoeren dat het wel zou mogen als je de bestaande garage
/aanbouw afbreekt en opnieuw opbouwt. Dan is het redelijk dat je het bestaande ook zo mag aanpassen.
/aanbouw afbreekt en opnieuw opbouwt. Dan is het redelijk dat je het bestaande ook zo mag aanpassen.
Nu het weer echt koud wordt buiten blijkt mij 9kW LG het weer moeilijk te krijgen.
Met de extra wand en vloerverwarming heeft hij het tot een graad of 4 buiten prima gedaan (conform spec LG). Echter nu het kouder is lijkt hij het weer niet goed te redden. Hij begint volle bak na een defrost, vriest dan snel weer dicht, waarna Ta zakt en ook de cop duikelt sterk naar beneden:
:strip_exif()/f/image/YIzgUbWv7eISrKGcBaYrO6fY.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand nog een idee wat ik aan instellingen zou kunnen proberen?
Flow is nu ca 18 l/min.
Huis blijft overigens nog net op temperatuur, maar ik verwarm nu niet alle ruimten. Morgen moet hij meer warmte leveren als hij ook mijn werkkamer mee moet verwarmen.
Met de extra wand en vloerverwarming heeft hij het tot een graad of 4 buiten prima gedaan (conform spec LG). Echter nu het kouder is lijkt hij het weer niet goed te redden. Hij begint volle bak na een defrost, vriest dan snel weer dicht, waarna Ta zakt en ook de cop duikelt sterk naar beneden:
:strip_exif()/f/image/YIzgUbWv7eISrKGcBaYrO6fY.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand nog een idee wat ik aan instellingen zou kunnen proberen?
Flow is nu ca 18 l/min.
Huis blijft overigens nog net op temperatuur, maar ik verwarm nu niet alle ruimten. Morgen moet hij meer warmte leveren als hij ook mijn werkkamer mee moet verwarmen.
@rykers je aanvoer is best hoog. Wat voor type huis heb je? Doordat je ta zo hoog is zal hij veel harder moeten werken. Wat resulteert in meer defrosts.
Met deze temperaturen zou je ook gewoon met een ta van 27-28 kunnen verwarmen, maar dan wellicht 24/7
Met deze temperaturen zou je ook gewoon met een ta van 27-28 kunnen verwarmen, maar dan wellicht 24/7
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Wat zou je dan doen? Op zuinig of op smart instellen met een 400 liter boiler.koevlaas2 schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:19:
[...]
Goede Nibe smoes om geen 300L boiler te hoeven leveren.
Je flow is vrij hoog waardoor bij deze Ta van 35 graden de warmtepomp veel vermogen moet leveren en eerder dichtvriest.rykers schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:12:
@HaTe als je hele aanbouw/garage incl extra constructie voldoet aan de eisen om een nieuw bijbehorend bouwwerk te bouwen, dan heb je een kans dat de gemeente de aanpassing ook wel als vergunningvrij wil zien.
Ik heb een vrijstaand huis uit 1924. Wel volledig na geïsoleerd en de bovenverdieping is geheel nieuw gebouwd, kap RC 5.5.Possible schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:23:
@rykers je aanvoer is best hoog. Wat voor type huis heb je? Doordat je ta zo hoog is zal hij veel harder moeten werken. Wat resulteert in meer defrosts.
Ta is vrij hoog omdat ik het meeste nog verwarm met radiatoren. Alleen in mijn werkkamer heb ik vloerverwarming en in de keuken een stukje wandverwarming.
De Ta volgens stooklijn zou nu ca. 32 graden moeten zijn.
Ok, dan zal ik het pomp vermogen nog eens wat naar beneden zetten. Dan wordt de dT wel hoger natuurlijk. Zou dat niet beteken dat hij dan net zoveel vermogen moet leveren?Henielma schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:38:
[...]
Je flow is vrij hoog waardoor bij deze Ta van 35 graden de warmtepomp veel vermogen moet leveren en eerder dichtvriest.
Want het vermogen is nodig om mijn huis warm te houden lijkt mij. Wat voor flow zou aan te raden zijn? LG geeft zelf namelijk 25,9 liter/minuut op bij Ta 30 tot Ta45. Bij Ta50 en 55 staat 16,2 liter/minuut en bij Ta60 en Ta65 12,9 liter/minuut.
[ Voor 6% gewijzigd door rykers op 28-11-2021 22:31 ]
@rykers bang dat 9kw iets aan de lage kant is. Die flow heb je nodig om je radiatoren van warmte te voorzien. Moet ie ook SWW doen?
Is dat de oplossing?? Als delta T groter wordt zal je Ta omhoog moetenrykers schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:03:
Ok, dan zal ik het pomp vermogen nog eens wat naar beneden zetten. Dan wordt de dT wel hoger natuurlijk. Zou dat niet beteken dat hij dan net zoveel vermogen moet leveren?
Want het vermogen is nodig om mijn huis warm te houden lijkt mij. Wat voor flow zou aan te raden zijn? LG geeft zelf namelijk 25,9 liter/minuut op bij Ta 30 tot Ta45. Bij Ta50 en 55 staat 16,2 liter/minuut en bij Ta60 en Ta65 12,9 liter/minuut.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
@rykers
18 l/m is net aan meer dan 1000 liter/uur, prima voor een 9 kW warmtepomp. Thermisch vermogen is ook niet bijzonder hoog en 1 defrost/uur lijkt me ook niet zorgwekkend.
Ik vind wel dat je Ta hard schommelt, ook voor de defrosts. Schommelt de gewenste Ta ook zo hard?
Elektrisch vermogen is ook plots vrij hoog, staat er geen element te helpen?
Is hij na een defrost inderdaad helemaal ijsvrij?
18 l/m is net aan meer dan 1000 liter/uur, prima voor een 9 kW warmtepomp. Thermisch vermogen is ook niet bijzonder hoog en 1 defrost/uur lijkt me ook niet zorgwekkend.
Ik vind wel dat je Ta hard schommelt, ook voor de defrosts. Schommelt de gewenste Ta ook zo hard?
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 28-11-2021 20:19 ]
@DeltaT Nee, dat doet een Atlantic Explorer hier.
Qua warmtevraag zou het moeten kunnen, mits hij ook echt 9kW kan leveren:
:strip_exif()/f/image/D2cd19koYZ9SNlWq0iiCqvdj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de lijn van vorig stookseizoen doortrek, dan heb ik ca. 210 kWh nodig bij -10. Met 24/7 stoken zou dat dan net moeten lukken.
Het probleem wat ik echter ervaar is dat de LG een forse dip laat zien nu rond het vriespunt. Hier heb ik ca. 5kW nodig bij continue stoken.
Qua warmtevraag zou het moeten kunnen, mits hij ook echt 9kW kan leveren:
:strip_exif()/f/image/D2cd19koYZ9SNlWq0iiCqvdj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de lijn van vorig stookseizoen doortrek, dan heb ik ca. 210 kWh nodig bij -10. Met 24/7 stoken zou dat dan net moeten lukken.
Het probleem wat ik echter ervaar is dat de LG een forse dip laat zien nu rond het vriespunt. Hier heb ik ca. 5kW nodig bij continue stoken.
Het gevraagde vermogen schommelt wel doordat ik naregeling heb met Netatmo radiatorknoppen. Ik zou natuurlijk theoretisch het hele huis 24/7 kunnen verwarmen, maar dat vind ik dan weer wat zonde omdat ik bijvoorbeeld mijn werkkamer het hele weekend niet gebruik (en als we weer naar kantoor mogen maar 3 dagen per week).Proton_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:13:
Echter wat je hier vooral ziet is dat de Ta terugloopt omdat de LG dichtvriest. Hij haalt de Ta dan blijkbaar niet meer. Na een defrost is hij wel helemaal ijsvrij.
Een element kan niet aan staan, want die heeft ie niet
Leek mij ook al onlogisch, maar proberen kan altijd... Eerder heeft de pompsnelheid verlagen wel geholpen om hem stabieler te laten draaien. Dat was toen een tip van Koevlaas. Echter leek mij 18l/min wel mooi. Dan zit ik meestal rond een dT tussen 2 en 5.ArjoK schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:12:
[...]
Is dat de oplossing?? Als delta T groter wordt zal je Ta omhoog moeten
Inmiddels heb ik de pomp van 80% naar 70% gezet en is de flow nu ca 16,6 l/min. Geen heel grote verandering. Ik laat hem zo eens twee uur draaien om te zien wat het verschil is.
@rykers je slaat de spijker op zijn kop. Om 9kw tot -10 te hebben, en daar weet ik niet wat je huis dan nodig heeft, moet je toch op zijn minst een 12kw hebben op 7/35.
Waarom zou ik een 12 kW moeten hebben op 7/35?DeltaT schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:34:
@rykers je slaat de spijker op zijn kop. Om 9kw tot -10 te hebben, en daar weet ik niet wat je huis dan nodig heeft, moet je toch op zijn minst een 12kw hebben op 7/35.
Deze LG zou tot -7 de volle 9kW moeten leveren. bij -15 nog 7.63 kW. 24/7 -10 zie ik niet snel gebeuren, dus lijkt mij dat voldoende.
Mijn afweging vorig jaar was toen deze LG of de Panasonic 9kW TCAP. Die levert ongeveer hetzelfde vermogen. Nadeel daarvan was dat hij minder ver terug kan moduleren. Omdat de LG ook nog R32 had en de Pana nog niet voor de LG gegaan.
Een 12 kW lijkt mij nogal overkill en juist pendelgedrag geven als het buiten een graad of 10-15 is.
Maar de geachte om nu dan wel voor een nieuwe Pana TCAP in 9 of 12 kw te gaan schiet wel door mijn hoofd. Alleen dan moet ik nu wel een installateur vinden voor de subsidie

Wat mij het probleem lijkt is dat hij standaard maximaal 50 minuten tussen defrosts lijkt te doen, maar dat hij bij mij na ca. 30 minuten al volledig dichtgevroren is. Een Pana met grotere condensor kan dan uitkomst bieden denk ik.
[ Voor 13% gewijzigd door rykers op 28-11-2021 20:46 ]
@rykers staat hij een beetje beschut voor de regen? Als hij in een kwartier weer dichtijzelt kan je 'm weinig kwalijk nemen.
Dat kan niet echt veel regen vangen zo 
Ik ben nog wel benieuwd naar de gevraagde Ta en hoe goed de warmtepomp die kan volgen (overshoot en undershoot).
In het LG topic lees ik dat integraties met Evohome voor problemen kunnen zorgen omdat die aan/uit regelt met een periode van 10 minuten. Hoe doet Netatmo dat?
Ik ben nog wel benieuwd naar de gevraagde Ta en hoe goed de warmtepomp die kan volgen (overshoot en undershoot).
In het LG topic lees ik dat integraties met Evohome voor problemen kunnen zorgen omdat die aan/uit regelt met een periode van 10 minuten. Hoe doet Netatmo dat?
Kan iemand op Twitter Jasper van Kuijk bijspijkeren:
Idealiter iemand met een jaren '30 woning van het gas met een WP
https://www.volkskrant.nl...n-is-ontwikkeld~b56d8ab4/Een warmtepomp levert water met een lagere temperatuur dan een cv-ketel en is daarom eigenlijk alleen geschikt voor een goed geïsoleerd huis, en dan in combinatie met vloerverwarming, of met speciale radiatoren voor lage temperatuur.
Idealiter iemand met een jaren '30 woning van het gas met een WP
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@CurlyMo ik heb 't ook gelezen en mijn handen jeukten 
Maar zijn onderliggende boodschap maakt wel duidelijk waarom het voorhouden van de worst van een drop-in replacement zo ontzettend schadelijk is.
Zelf ben ik met een hoge-temperatuur warmtepomp (nouja, 65 graden tot -10) op een lagetemperatuur-afgiftesysteem natuurlijk volstrekt ongeschikt als voorbeeld.
Maar zijn onderliggende boodschap maakt wel duidelijk waarom het voorhouden van de worst van een drop-in replacement zo ontzettend schadelijk is.
Zelf ben ik met een hoge-temperatuur warmtepomp (nouja, 65 graden tot -10) op een lagetemperatuur-afgiftesysteem natuurlijk volstrekt ongeschikt als voorbeeld.
@rykers mijn tweaker hart heeft problemen met “hij zou” etc.
Ter illustratie, na uitvoerig zoeken vergelijken en vragen aan mensen met hetzelfde wp heb ik een maand geleden een Elga Ace 6kw laten installeren. Tot een paar dagen geleden was ik in de zevende hemel. 0 m3 gas. Mijn huis is aan de grote kant en niet optimaal geïsoleerd met radiatoren daarom ook de keus voor de hybride variant.
Uitgangspunt besparen en milieubewust zonder kou te lijden. Dat is wel een hele klus geworden. Mag niet klagen tov vorige jaar met zeker 40% meer graaddagen denk ik met 30% minder oiros uit te komen.
Heel wat spelen met de stooklijn, kan wel zeggen dat ik het iets makkelijker had voorgesteld, OTOH zeer leerzaam.
Ter illustratie, na uitvoerig zoeken vergelijken en vragen aan mensen met hetzelfde wp heb ik een maand geleden een Elga Ace 6kw laten installeren. Tot een paar dagen geleden was ik in de zevende hemel. 0 m3 gas. Mijn huis is aan de grote kant en niet optimaal geïsoleerd met radiatoren daarom ook de keus voor de hybride variant.
Uitgangspunt besparen en milieubewust zonder kou te lijden. Dat is wel een hele klus geworden. Mag niet klagen tov vorige jaar met zeker 40% meer graaddagen denk ik met 30% minder oiros uit te komen.
Heel wat spelen met de stooklijn, kan wel zeggen dat ik het iets makkelijker had voorgesteld, OTOH zeer leerzaam.
Behalve dat die 65 graden een keuze is, dat doe je niet en hoef je ook nietProton_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:43:
@CurlyMo ik heb 't ook gelezen en mijn handen jeukten
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dit topic is gesloten.