Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.278 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Aouch! Dat is pas echt verspilling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:20
rykers schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:16:
@DeltaT Nee, dat doet een Atlantic Explorer hier.

Qua warmtevraag zou het moeten kunnen, mits hij ook echt 9kW kan leveren:

[Afbeelding]

Als ik de lijn van vorig stookseizoen doortrek, dan heb ik ca. 210 kWh nodig bij -10. Met 24/7 stoken zou dat dan net moeten lukken.

Het probleem wat ik echter ervaar is dat de LG een forse dip laat zien nu rond het vriespunt. Hier heb ik ca. 5kW nodig bij continue stoken.
R32 heeft over het algemeen een probleem rond defrost punt. Heb je de nominaal grafiek al terug gekeken? Vaillant kon het bij mij bij 2C niet aan en bij -7C hier aan de kust makkelijk. Daarom moet je soms zwaarder. Nu heb je wel de pech dat het heel lang rond 2C is en dan ook nog met geen zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Sunri5e schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:31:
[...]

Wat zou je dan doen? Op zuinig of op smart instellen met een 400 liter boiler.
Test zuinig maar eens uit, je kan altijd terug naar smart als het niet goed is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:16
DeltaT schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:49:
@rykers mijn tweaker hart heeft problemen met “hij zou” etc.
Ik begrijp niet wat je bedoeld :?

Zelf ben ik ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Eerst ee Elga overwogen. Daarna toch overgestapt qua keuze naar een volwaardige WP. Wel met buffervat, zodat ik ook mijn CV ketel nog als backup kan gebruiken. Inmiddels heel wat aan het zoeken geweest naar optimalisaties om de LG goed presterend te krijgen. Het verschil tussen afgelopen seizoen en dit seizoen tot nu toe is behoorlijk. Echter blijf ik een forse dip ten opzichte van het LG databook waarnemen. LG geeft daarin namelijk ook gewoon 9kW op, inclusief defrost effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNGqPOzxoxvPSI6mUVMctJkQ238=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu4big5gn6Wha6vJmVQuejlI.jpg?f=fotoalbum_large

Dapdodo schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:56:

[...]

R32 heeft over het algemeen een probleem rond defrost punt. Heb je de nominaal grafiek al terug gekeken? Vaillant kon het bij mij bij 2C niet aan en bij -7C hier aan de kust makkelijk. Daarom moet je soms zwaarder. Nu heb je wel de pech dat het heel lang rond 2C is en dan ook nog met geen zon.
Had ik dat maar geweten, dan had ik vorig jaar toch de R410a TCAP gekocht. Ik kon dat destijds niet uit de data halen die ik beschikbaar had :-(

Maar wat bedoel je precies met de 'nominaal' grafiek? Is dat mijn groene lijn in bovenstaande figuur? Dat zijn de driehoekjes zijn de waarden die ik heb berekend vanuit de cijfers in het LG databook.

Verder de test gedaan met 3 keer een uur de pomp op 80%, 70% en 60%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sruJlUQU7AAUARHk5oAvWcrr-D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zV0q3gm0vVRS9AwYUmMejrX6.jpg?f=fotoalbum_large

Geen hele grote verschillen. Natuurlijk zie je de dT oplopen naarmate de flow daalt. Ook valt op dat in de laatste run het maximum vermogen wat hij haalt iets lager ligt. Ook loopt in die run het opgenomen vermogen aan het einde iets op en levert hij dus net iets langer een wat hoger vermogen dan bij de eerste twee runs.
De COP verloopt redelijk gelijk. Hierin is ook (denk ik) vrij duidelijk te zein dat hij na de start na een defrost na ca. 15 minuten dicht begint te vriezen, waardoor het afgegeven vermogen terugloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Proton_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:19:
Dat kan niet echt veel regen vangen zo :)
Ik ben nog wel benieuwd naar de gevraagde Ta en hoe goed de warmtepomp die kan volgen (overshoot en undershoot).
In het LG topic lees ik dat integraties met Evohome voor problemen kunnen zorgen omdat die aan/uit regelt met een periode van 10 minuten. Hoe doet Netatmo dat?
De Netatmo regelt gewoon aan/uit met een instelbare hysterese. Ook kunnen de thermostaatknoppen die gekoppeld zijn aan het Netatmo relais wat aan de warmtepomp hangt hem aan zetten.

Zelf heb ik 2 relais zodat niet alle ruimten de warmtepomp in kunnen schakelen. Alleen de ruimten waarin ik relatief veel afgifte vermogen beschikbaar heb kunnen hem aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

Japie.G

Colour Classic

Tortelli schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:54:
[...]

Daikin Altherma 3. Esp atherma is een leuk project in de kerstvakantie denk ik!
Storing lijkt bij mij (sinds installateur langs is geweest) opgelost te zijn. Bij de buren is het nog tig keer terug gekomen..... Erg veel vertrouwen heb ik er helaas nog niet in.

Wat me wel opvalt is een zeer sterk wisselend energieverbruik als de warmtepomp loopt:
[Afbeelding]
Alles voor 00:00 vandaag kun je negeren, dat is o.a. de was, droger etc. Je ziet rond 01:00 de warmtepomp inschakelen maar soms pieken naar ~3,5 kWh. Iets wat de warmtepomp bij mijn broer (Stiebel Eltron) totaal niet doet. Die zweeft vaak rond de - 1000 watt.
Totaal energieverbruik van de warmtepomp ligt vandaag al rond de 18kWh.

Stats van de Stiebel Eltron van mijn broer vandaag:
[Afbeelding]
Typisch defrost patroon bij Daikin 😉

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Nog steeds loopt mn pompje prima. 21,5 in huis en een ingestelde TA van 28. Nu zie ik wel dat de ingestelde TA niet gehaald wordt. Deze is volgens het display nu 27. Buiten temp = 2 graden

Heeft dit te maken dat hij begint vast te vriezen aan de achterkant?

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 29-11-2021 07:59 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
xoror schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:10:
vraagje voor de ecodan bezitters:
Ik heb ta ingesteld op buiten temp. Nu is het buiten 3 graden.
Volgens mijn grafiek hoort daar een Ta = 27 graden bij.

Ik zie alleen hij thw1 21 graden, en hij lijkt niet te doen wat ik vraag. Het huis komt daardoor niet op de gewenste 22 graden. Er is vanuit de thermostaten warmte vraag.

Wat doe ik verkeerd, of begrijp ik de curve niet ?
Curve ingesteld als:
TA = 25 tot tb = 10 graden
TA = 35 vanaf tb = -10
en daar tussen lineair.

Ik heb nu even vaste voorloop temp ingesteld op 27 graden.
thw1 staan dan netjes op 27 graden op deze manier.

[edit]
Is er nog interesse in mijn data voor de maandelijkste monitor? ik heb alleen geen gecertificeerde kwh meter, maar heb alleen de standen van de hydrobox zelf. Doe sww + verwarming
Gister avond hele nacht laten door draaien. Zie in de ochtend dat thw1 op 25 graden staat en thw2 op 22.
Vraag me af waarom hij dat 2 graden minder doet dat ik vraag (na verloop van tijd). Iets van eco modus oid?

Het huis is daardoor niet bijverwarmd of afgekoeld, nog steeds 20,8. Apart dit.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:12:
[...]

Wat was de SWW-temperatuur toen de legionellarun startte? Boven een bepaalde SWW-temperatuur (volgens mij 50 graden?, staat in de installatiehandleiding beschreven) start de compressor namelijk niet.
Kan het een instelling of dipswitch van onze Mitsu zijn dat bij ons de legionella run altijd alleen met het boosterelement gebeurd, ipv via de buitenunit? Vanmorgen om 08:00 uur was ik er bij dat ie direct op het boosterelement begon. Misschien is dit wel zo geweest vanaf in gebruik name in april, alleen is het me nooit opgevallen omdat ie tot nu toe ‘s nachts de legionella run deed én het zonneboilerpaneel vaak de temperatuur boven 60 graden kreeg. O ja, de gewone SWW runs lopen wel netjes via de buitenunit.

Hier de foto’s van vlak voor en na 08:00 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE9inE_-2imNcSuOrSEARVJLIlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p10retIwEY5UaJrNZ1Ey70VN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfTDLbHFOUSQ5-T5GEx218QLzZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0trEW6HlAwF7nLOAHMp5gUjT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8f8LpPvzDQh0K0_L0Nv9asgOsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TxjhE3c0gCnYejPDkESKQRr.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:37
Ik heb even een algemene vraag over de werking van een warmtepomp met boiler. De vraag is wellicht door @koevlaas2 deels beantwoord maar ik stel hem graag ook nog een keer algemeen.

Hoe werkt zo'n warmtepomp nou eigenlijk met een boiler? Ik heb een lucht/water warmtepomp met een 400 liter boiler. Gezien deze grote inhoud van 400 liter en met ons gezin van 4 personen is dit erg ruim genomen. De kans dat deze een keer op een dag helemaal leeg gaat is nihil. Op onze warmtepomp kunnen we kiezen voor 3 verschillende standen:

- De economische stand: Minder warm tapwater, zuiniger en geschikt voor kleine huishoudens.
- Luxe stand: Groots mogelijke hoeveelheid warm tapwater, elektrische bijverwarming om tapwater bij te verwarmen.
- Smart regeling: Deze functie kijkt naar het gebruik van de week daarvoor en past zich daar aan aan.

Dat die luxe stand niet ideaal qua kosten is lijkt mij duidelijk aangezien die elektrisch bij gaat verwarmen. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Maar welke keus is nou handig om dan te kiezen. De smart regeling of de economische stand? Wij douchen eigenlijk altijd in de ochtend en heel soms in de avond. Zit het verschil tussen economisch en smart hem nou in hoe snel hij de boiler nou weer bijvult? De warmtepomp heeft na het grote verbruik in de ochtend weer bijna 24 uur de tijd om zichzelf te vullen. Of is mijn beredenering verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53
@Sunri5e Dat jij een 400L boiler hebt maakt een groot verschil. Waar jij na een bad vullen de helft van de boiler leeg heb is die bij mij helemaal leeg. Dus zelfs als je al op de langzaamste stand verwarmd heb je zat water als je enkel met een 4 personen (relatief zuinig) doucht. Als je boiler volledig 45 graden is en je tapt 200L. Dan is de bovenste 200L nog steeds zeg 42 graden en de onderste 200L zo'n 18 graden. De warmtepomp heeft dan tijd genoeg je onderste 200L weer naar 45 graden te brengen, want al op temperatuur zijnde 200L is waarschijnlijk toch genoeg voor jullie vieren met enkel douchen voor de volgende keer.

Ik zou dus voor de economische stand kiezen.

Nog simpeler is wat er eerder tegen je is gezegd. Probeer gewoon alle standen eens twee weken uit. De luxe stand heb je nu ervaren. Over een maand weet je het precies voor jouw situatie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Misschien goed om te beseffen dat een boiler een bepaalde gelaagdheid heeft. Bovenin zit het warmste water en onderin het koudste. Haal je warm water uit je boiler dan verdwijnt deze bovenuit en dit wordt onderin aangevuld met koud water dat weet opgewarmd dient te worden middels de warmtepomp of het elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Sunri5e schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:54:
Ik heb even een algemene vraag over de werking van een warmtepomp met boiler. De vraag is wellicht door @koevlaas2 deels beantwoord maar ik stel hem graag ook nog een keer algemeen.

Hoe werkt zo'n warmtepomp nou eigenlijk met een boiler? Ik heb een lucht/water warmtepomp met een 400 liter boiler. Gezien deze grote inhoud van 400 liter en met ons gezin van 4 personen is dit erg ruim genomen. De kans dat deze een keer op een dag helemaal leeg gaat is nihil. Op onze warmtepomp kunnen we kiezen voor 3 verschillende standen:

- De economische stand: Minder warm tapwater, zuiniger en geschikt voor kleine huishoudens.
- Luxe stand: Groots mogelijke hoeveelheid warm tapwater, elektrische bijverwarming om tapwater bij te verwarmen.
- Smart regeling: Deze functie kijkt naar het gebruik van de week daarvoor en past zich daar aan aan.

Dat die luxe stand niet ideaal qua kosten is lijkt mij duidelijk aangezien die elektrisch bij gaat verwarmen. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Maar welke keus is nou handig om dan te kiezen. De smart regeling of de economische stand? Wij douchen eigenlijk altijd in de ochtend en heel soms in de avond. Zit het verschil tussen economisch en smart hem nou in hoe snel hij de boiler nou weer bijvult? De warmtepomp heeft na het grote verbruik in de ochtend weer bijna 24 uur de tijd om zichzelf te vullen. Of is mijn beredenering verkeerd?
Het tapwater zal altijd hetzelfde zijn met je 400 ltr boiler omdat hij geregeld wordt door je voeler in je boiler en die stuurt je warmtepomp cq verwarmings element aan.

Denk dat je moet gaan uitzoeken op wat voor frequentie je warmtepomp aangaat op de verschillende standen.

Denk dat de luxe stand al gaat verwarmen als je al wat water gaat tappen dat dan meteen de warmtepomp aanschiet voor SWW lijkt me. Zodat je altijd je boiler op temperatuur hebt. Is ook de duurste verbruik omdat hij ook maar steeds je boiler moet aftoppen de laatste graden wat hij gezakt is kwa temperatuur.

Dat heet bij Vaillant gebalanceerd. Als je wat tapt gaat hij meteen draaien ongeacht de tijd.
Pak je weinig water draait de pomp langzaam en pak je veel water draait hij meteen op vol vermogen.

Elektrische bij verwarmen zal die ook met alle standen doen als je warmtepomp niet de warmte haalt waar die op ingesteld is.

Ik persoonlijk zou kijken om hem in te stellen op economische. En dan kijken dat je hem 1x per dag laat laden in een tijdsvenster. En die stel je dan in overdag bv tussen 14.00 en 16.00. Ben je ook het laden nachts kwijt wat een slechter COP heeft.

Smart kan je ook proberen maar die gaat dan een patroon aanleren van jullie gebruik. Denk dat daar niet veel verschil in zit met Normaal. Misschien zal hij ook vaker laden voor jullie douche schema dat de boiler ook warm is. Dus waarschijnlijk ook meer ladingen per dag vermoed ik.

Denk dat je met een 400 liter boiler wel genoeg water hebt om 1x per dag te laden.

Het hangt er ook nog aan de hoeveelheid water wat je kan gebruiken waar de voeler in de boiler zit. Sommige zetten heb 1/3 van boven en andere 1/3 van onder. Beneden levert meer bruikbaar water op om te gebruiken.

Heb zelf een 300liter staan met voeler op 1/3 van onderen en we kunnen makkelijk 5x douche per dan. En laad nu mijn boiler 1x per dat in een tijdsvenster tussen 13.00 en 15.00. Dit heet bij Vaillant normaal

Boiler staat op 52 graden en die wordt altijd 53 graden op 1/3 van onderen. Ik laad mijn boiler met 58 graden wat ik ingesteld hebt wat de warmtepomp zelf doet. Mocht het kouder worden bestaat de kans dat de element er ook bij springt.

Maar dat heb ik nog niet gehad.

Zo kan ik ook nog wat stroom gebruiken die ik opwek in die tijdsvlak.

Zal gewoon alle stand een week proberen en monitoren wat er gebeurd en dan een keuze maken. Maar wat ik zei lijkt mij economische stand het voor de hands liggend. Mits je zoveel water gebruikt dat je je 400ltr leeg trekt voor hij weer gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@rykers gebeurt het deze week ook dat de WP overdag uit wordt gezet door de thermostaat, of is er altijd wel ergens warmtevraag?

Anders zou het kunnen helpen om 'm bij dit weer 24/7 op een, iets lagere, vaste Ta te laten lopen.
En de buffer niet in de retour, maar parallel, zodat hij een vast debiet kan draaien.

Ik vind 10 minuten een dT van 7K wel veel trouwens bij 32 graden aanvoer. 5K is normaler, 4K mag ook.

Zit daar geen beperking-instelling op? Dat zou hem ook rustiger regelgedrag kunnen geven.

(dit op de hypothese dat het onrustige regelgedrag, waardoor onnodig hoog vermogen gevraagd wordt, de vele defrosts veroorzaakt).

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2021 11:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:20
CurlyMo schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:08:
@Sunri5e ... Als je boiler volledig 45 graden is en je tapt 200L. Dan is de bovenste 200L nog steeds zeg 42 graden en de onderste 200L zo'n 18 graden. De warmtepomp heeft dan tijd genoeg je onderste 200L weer naar 45 graden te brengen, ....
Zo heb ik het nu met de halve getallen 200L boiler 2p en 100L verbruik.
Maar hij laadt pas als de bovenste voeler koud is. Dus dit werkt niet is mijn ervaring.
@Adriaan71 , geeft voor mij al een suggestie die ik ga proberen. Dat is de voeler plaatsen op een hoogte, waardoor je een nacht voorraad over hebt. en dan op gunstigste moment laden. Voor mij 16.00 in de middag als de zonnecollector al weer stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Proton_ Nee, helaas is er geen instelling om de start op maximaal vermogen te beperken. Dat zou zeker helpen om hem niet zo snel dicht te laten vriezen. Alleen op 'silent mode' vraagt hij minder, maar dan kan hij ook niet meer vragen wanneer dat wel nodig is.

Overdag blijft hij de hele dag lopen, wat dat betreft heb ik inmiddels wel een redelijk goede stooklijn weten te vinden. Echter op dit moment krijgt hij de keuken zelfs niet goed warm. Hij is afgelopen nacht wel even uit geweest op basis van de thermostaat vreemd genoeg:

https://snapshot.raintank...HIIlfpTAnHmai0O4UU5nT38GQ

Als ik de laatste periode tussen 4 uur en 9 uur vanmorgen bekijk, dan heeft hij effectief 28,7 kW geleverd terwijl hij voluit heeft gedraaid. Dat komt neer op ca. 5,7 kW per uur. Dus het maximale vermogen haalt hij niet.

Als ik kijk naar mijn eerder geposte grafiek over de warmtevraag van mijn woning, dan heb ik bij 2 graden buiten ca. 100 kWh nodig. Bij 24/7 stoken is dat 4,2 kW per uur. Dus hij zou dat wel moeten kunnen leveren. Echter heeft hij het blijkbaar zodanig zwaar dat het toch niet goed lukt alles op temperatuur te houden.

De buffer heb ik overigens eerder wel parallel gehad, dat zou ik weer kunnen ombouwen. Echter merkte ik dat de temperatuur die dan bij de radiatoren aan kwam net wat lager was. Dat was voor mij de reden om hem nu in de retour te zetten zodat hij goed helpt bij de defrosts. Het klopt wel dat de flow nu wat meer schommelt.

Overigens was het regelgedrag toen ook niet heel rustig, dat was de overweging om de buffer eens in de retour te zetten:
https://snapshot.raintank...0sSYhUkTuaBMTiALuRzPVmmiX

Ik overweeg inmiddels serieus om een 9kW Panasonic T-Cap te bestellen...

[ Voor 6% gewijzigd door rykers op 29-11-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:11:
[...]

Gister avond hele nacht laten door draaien. Zie in de ochtend dat thw1 op 25 graden staat en thw2 op 22.
Vraag me af waarom hij dat 2 graden minder doet dat ik vraag (na verloop van tijd). Iets van eco modus oid?

Heb je ook enige vorm van logging, want het is wel fijn om te weten hoe lang en hoe hard de warmtepomp aan het werk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
rykers schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:24:
@Proton_ Nee, helaas is er geen instelling om de start op maximaal vermogen te beperken. Dat zou zeker helpen om hem niet zo snel dicht te laten vriezen. Alleen op 'silent mode' vraagt hij minder, maar dan kan hij ook niet meer vragen wanneer dat wel nodig is.

Overdag blijft hij de hele dag lopen, wat dat betreft heb ik inmiddels wel een redelijk goede stooklijn weten te vinden. Echter op dit moment krijgt hij de keuken zelfs niet goed warm. Hij is afgelopen nacht wel even uit geweest op basis van de thermostaat vreemd genoeg:

https://snapshot.raintank...HIIlfpTAnHmai0O4UU5nT38GQ

Als ik de laatste periode tussen 4 uur en 9 uur vanmorgen bekijk, dan heeft hij effectief 28,7 kW geleverd terwijl hij voluit heeft gedraaid. Dat komt neer op ca. 5,7 kW per uur. Dus het maximale vermogen haalt hij niet.

Als ik kijk naar mijn eerder geposte grafiek over de warmtevraag van mijn woning, dan heb ik bij 2 graden buiten ca. 100 kWh nodig. Bij 24/7 stoken is dat 4,2 kW per uur. Dus hij zou dat wel moeten kunnen leveren. Echter heeft hij het blijkbaar zodanig zwaar dat het toch niet goed lukt alles op temperatuur te houden.

De buffer heb ik overigens eerder wel parallel gehad, dat zou ik weer kunnen ombouwen. Echter merkte ik dat de temperatuur die dan bij de radiatoren aan kwam net wat lager was. Dat was voor mij de reden om hem nu in de retour te zetten zodat hij goed helpt bij de defrosts. Het klopt wel dat de flow nu wat meer schommelt.

Ik overweeg inmiddels serieus om een 9kW Panasonic T-Cap te bestellen...
LG heeft toch een mogelijkheid tot vermogensbeperking in de instellingen? Ik zou dat eens testen, want de regeling zorgt er nu voor dat de verdamper heel snel invriest door er telkens 10kW vermogen uit te persen. Op het energielabel had deze pomp toch een nominaal vermogen van 6kW?

[ Voor 3% gewijzigd door doek55 op 29-11-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@rykers met 18 liter/minuut en een 100 liter buffer in de retour duurt het 6 minuten langer voor het retourwater opgewarmd terugkomt. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat er langer op hoog vermogen wordt gedraaid (dus meer/sneller defrost).

Misschien dan toch een hoger debiet? (en ik ben nog steeds nieuwsgierig naar een grafiek van de gewenste Ta, want daar regelt hij op)
Netatmo geeft 47.7 graden op je dashboard, wat is dat?

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2021 11:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:11:
[...]

Heb je de vermogenskabel ertussen zitten :?
Op welke frequentie draait de WP :?

Draait hij niet gewoon maximaal vermogen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@doek55 de LG heeft een dipswitch waarmee je het vermogen kan limiteren tot 17A en de silent modus. Op silent modus pakt hij maximaal 1700 watt. De 17A limiet zal hier niet helpen, want hij pakt bij het starten ca. 3000 watt nu.

Wat ik echter heb gemerkt is dat ik op silent modus onvoldoende warmte in mijn huis krijg rond deze temperaturen. Dat was wel de wp nog onder in de buffer parallel aangesloten. Gezien de 1700 watt in silent denk ik echter dat ik nog altijd niet voldoende energie op kan wekken, maar ik zal hem nog eens daarop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
rykers schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:44:
@doek55 de LG heeft een dipswitch waarmee je het vermogen kan limiteren tot 17A en de silent modus. Op silent modus pakt hij maximaal 1700 watt. De 17A limiet zal hier niet helpen, want hij pakt bij het starten ca. 3000 watt nu.

Wat ik echter heb gemerkt is dat ik op silent modus onvoldoende warmte in mijn huis krijg rond deze temperaturen. Dat was wel de wp nog onder in de buffer parallel aangesloten. Gezien de 1700 watt in silent denk ik echter dat ik nog altijd niet voldoende energie op kan wekken, maar ik zal hem nog eens daarop zetten.
Ik zou oppassen met silent modus, want meestal gaat de fan dan langzamer draaien, met nog meer defrosts tot gevolg. Met 1700W moet je toch in de buurt van 7kW kunnen komen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
doek55 schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:47:
[...]

Ik zou oppassen met silent modus, want meestal gaat de fan dan langzamer draaien, met nog meer defrosts tot gevolg. Met 1700W moet je toch in de buurt van 7kW kunnen komen op dit moment.
Volgens mij beperk je je compressor met silence mode. Althans bij Vaillant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:48:
[...]

Volgens mij beperk je je compressor met silence mode. Althans bij Vaillant
OOK bij pana en hij kost je vermogen en dus extra geld

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Goedemorgen Tweakers,

Ik ben gestart met het verduurzamen van mijn huis en daarbij komt uiteraard ook de kwestie 'van het gas' af om de hoek kijken. Niet alleen met het oog op het milieu maar ook zeker de kosten gezien de stijgende gasprijzen.

Ik ben me druk aan het oriënteren en aan het inlezen op dit forum, maar ik kan denk ik nog wel even jullie hulp/advies gebruiken. Met name over het vraagstuk: is de keuze voor een hybride warmtepomp met waterpompboiler daadwerkelijk een geschikte voor mijn situatie?

Mijn situatie:

Benedenwoning gerenoveerd in 2008, aan beide gevels geen spouwmuur isolatie. Achterkant dubbel glas, voorkant nog enkel glas maar binnenkort dubbel (HR+++). Binnenkort ook bodemisolatie (HR++ EPS parel). Geen vloerverwarming aanwezig, geen lage temperatuur radiatoren. Huidige CV is iets meer dan een jaar oud, getest met aanvoertemperatuur van 55 graden en dan wordt mijn huis met de huidige buitentemperaturen prima warm.

Gasverbruik ca. 1000 m3 per jaar, koken doe ik al elektrisch. Woonoppervlak: 46 m2, inhoud ca. 105 m3. Ik heb geen zonnepanelen, wellicht kan ik toestemming krijgen van de VVE om zonnepanelen te plaatsen maar ik acht die kans niet waarschijnlijk.

De ruimte is beperkt, dus ik zat zelf te denken aan de hybride oplossing van Daikin Altherma, aangezien dit een warmtepomp en CV ineen is, en dus op de plek van mijn huidige CV zou kunnen komen. Die zit tegen de buitenmuur aan, en in de tuin is plek voor de buitenunit.

Mij lijkt zelf mijn woning niet geschikt voor een all-electric oplossing, aangezien ik geen vloerverwarming heb en ook niet beschik over lage temperatuur radiatoren. Het liefst zou ik helemaal van het gas af gaan, en dus ook de warmtepomp gebruiken voor sanitaire verwarming. Dat betekent echter wel dat ik een warmtepompboiler moet aanschaffen aangezien een doorstroomverwarmer (denk ik) geen optie is met een regendouche à 10 liter p/minuut. Ik leef op mijzelf en douche gemiddeld 2x per dag ongeveer 5 minuut.

De vraag is, is een warmtepompboiler dan inderdaad de betere keuze en zo ja, zou 100L voldoende zijn? En zo ja, kan deze eventueel buiten geplaatst worden of is dat met het oog op warmteverlies niet praktisch? Met wat passen en meten zou het eventueel nog binnen ergens kunnen, in de buurt van de warmtepomp zelf (afstand ca. 2/3 meter).

Mijn budget is ongeveer € 5000. De Daikin Altherma 5 KW (met mijn gebruik volgens mij het juiste vermogen?) is na aftrek van subsidie ongeveer 3000 euro. Dat houdt 2000 euro over voor de installatie (ben zelf compleet a-technisch) en een eventuele warmtepomp.

Kort samengevat ben op zoek naar antwoorden op de vragen:

1. Is in mijn situatie een warmtepomp een goede keuze?
2. Is mijn huidige voorkeur voor hybride terecht?
3. Is een warmtepompboiler een logische keuze of kan ik toch beter sanitair via de hybride oplossing laten verwarmen (gas dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:34:
[...]

Heb je de vermogenskabel ertussen zitten :?
Op welke frequentie draait de WP :?

Draait hij niet gewoon maximaal vermogen?
Nee ik heb geen kabeltjes erin.
Vanochtend 30 graden TA gezet omdat het te koud was hier binnen.
met 016 zag ik iets van 71hz. Dus dat is niet echt vol vermogen?
Hij heeft toen TA = 29 graden gedaan.

Nu (lunchtijd) pruttelt ie op 27 graden TA, en 016 geeft 51hz aan. Het is hier buiten ook wel 9 graden weer.

Ta = 27, T retour = 23.
Kan het door de relatief hoge retour zijn dat hij minder gaat stoken dan gevraagd?

[edit 30 mins later]
omdat huis nu op temp is, de boel weer op stooklijn gezet.
Ta doet hij 26, en retour 23. 016 geeft nu 33hz weer.

[ Voor 50% gewijzigd door xoror op 29-11-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@doek55 @Adriaan71 @Dylantje2 Helaas kan ik bij LG niet vinden wat ze precies doen met de silent modus.

Maar waarom zou hij nog sneller dichtvriezen met minder te leveren vermogen en luchtverplaatsing?

Overigens is het hier inmiddels weer 6 graden en draait hij met 5 kW afgegeven vermogen tegen 990 watt opgenomen vermogen.

[ Voor 22% gewijzigd door rykers op 29-11-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
rykers schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:09:
@doek55 @Adriaan71 @Dylantje2 Helaas kan ik bij LG niet vinden wat ze precies doen met de silent modus.

Maar waarom zou hij nog sneller dichtvriezen met minder te leveren vermogen en luchtverplaatsing?
Bij alleen minder vermogen niet, maar als de fan ook langzamer draait koelt de verdamper verder af en vriest het vocht uit de lucht sneller aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:28
koevlaas2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:52:
[...]

Mijn oude Ecodan kwam op een goede dag aan COP 4.41, nu met het nieuwe R32 model zie ik weleens een COP van rond de 7, een nieuw apparaat dat beloofd wel wat voor komende winter.
Hopelijk ook bij jou.
Een vraagje: hoe bepaal jij de COP van je Ecodan precies? De enige data die ik heb zijn wat grafieken in de MELcloud app, baseer je het op deze info, of zijn er meer details te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@doek55 Helaas is bij de LG de frequentie waarop de ventilator draait niet af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:01:
[...]

Nu (lunchtijd) pruttelt ie op 27 graden TA, en 016 geeft 51hz aan. Het is hier buiten ook wel 9 graden weer.

Ta = 27, T retour = 23.
Kan het door de relatief hoge retour zijn dat hij minder gaat stoken dan gevraagd?
Mitsubishi kijkt alleen naar de Ta en zou daar binnen een aantal minuten op moeten regelen. Max = 98Hz bij deze temperaturen. Je hebt toch de SW75YAA?
Heb je silent mode geprogrammeerd tijdens de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:01:
[...]

Ta = 27, T retour = 23.

omdat huis nu op temp is, de boel weer op stooklijn gezet.
Ta doet hij 26, en retour 23. 016 geeft nu 33hz weer.
Wat de maximale frequentie is bij jouw WP weet ik niet precies, maar het is sowieso afhankelijk van Tbuiten, en bij mijn WP is 71Hz wel vrij hoog, die van mij ging niet hoger dan 72Hz vanochtend bij het aanwarmen, dus kon wel eens max zijn bij deze buitentemperaturen (bij mij +2 vanochtend).

Nu met 51hz Ta 27 zeg je, wat is setpoint Ta op dat moment dan?

De mitsu (tenminste die van mij) is een redelijk "dom ding" en kijkt alleen naar setpoint Ta, daar gaat hij naar toe werken.

Weet je ook wat je flow is (026) :?
rykers schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:16:
@doek55 Helaas is bij de LG de frequentie waarop de ventilator draait niet af te lezen.
Frequentie van de ventilator is niet zo boeiend, het gaat om de frequentie van de compressor.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
doek55 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:17:
[...]

Mitsubishi kijkt alleen naar de Ta en zou daar binnen een aantal minuten op moeten regelen. Max = 98Hz bij deze temperaturen. Je hebt toch de SW75YAA?
Heb je silent mode geprogrammeerd tijdens de nacht?
Klopt (sw75yaa), ik heb geen silent mode ingesteld. (even nagekeken, en de vinkjes staan uit bij alle dagen)
nog vergeten je andere vraag te beantwoorden: heb helaas geen logging

@Grolsch
setpoint vanochtend om 8:00 was 30. In in begin was ie wat harder aan het werk voor opstarten denk ik. Maar zag dus ta=29.

Een uurtje later met zelfde setpoint, was de Ta = 27 bij die frequentie van 51hz.

Omdat het huis op temp is, heb ik weer stook curve ingesteld, setpoint is 27 graden, en ik zie Ta = 26 bij 31hz.

026 geeft 543 weer, dat lijk me niet goed ?

[ Voor 34% gewijzigd door xoror op 29-11-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Grolsch Om minder defrosts te hebben (boven 0) wil je dat de fan hard, en de compressor langzaam draait.
Beide kunnen dus interessant zijn :)
Onder nul vriest het toch wel aan en maakt het minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:32:
[...]

Klopt (sw75yaa), ik heb geen silent mode ingesteld. (even nagekeken, en de vinkjes staan uit bij alle dagen)

@Grolsch
setpoint vanochtend om 8:00 was 30. In in begin was ie wat harder aan het werk voor opstarten denk ik. Maar zag dus ta=29.

Een uurtje later met zelfde setpoint, was de Ta = 27 bij die frequentie van 51hz.

Omdat het huis op temp is, heb ik weer stook curve ingesteld, setpoint is 27 graden, en ik zie Ta = 26 bij 31hz.

026 geeft 543 weer, dat lijk me niet goed ?
verhip, wat was de request code voor flow ook alweer :? 260 misschien? Ben het ff kwijt.

[edit]
Code 540 was het :)

Ik zie bij mij wel dat hij vlak voor bereiken van setpoint al in frequentie begint te dalen, maar hij streeft er toch echt naar om setpoint te halen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AYpiG1z.jpg
Proton_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:37:
@Grolsch Om minder defrosts te hebben (boven 0) wil je dat de fan hard, en de compressor langzaam draait.
Beide kunnen dus interessant zijn :)
Onder nul vriest het toch wel aan en maakt het minder uit.
Klopt, maar de eenheid van een ventilator is toch RPM en toch geen HZ :?

Bij mijn Mitsu draaien de fans ook harder bij Tbuiten <+5 graden.

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:05:
[...]

verhip, wat was de request code voor flow ook alweer :? 260 misschien? Ben het ff kwijt.

[edit]
Code 540 was het :)

Ik zie bij mij wel dat hij vlak voor bereiken van setpoint al in frequentie begint te dalen, maar hij streeft er toch echt naar om setpoint te halen.

[Afbeelding]

[...]

Klopt, maar de eenheid van een ventilator is toch RPM en toch geen HZ :?

Bij mijn Mitsu draaien de fans ook harder bij Tbuiten <+5 graden.
@xoror
Code voor flow = 019
Correctie flow = 540
Fanspeed = 019

[ Voor 3% gewijzigd door doek55 op 29-11-2021 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mijn tabelletje niet, 019 = fan speed
540 = flow (in liters per minuut)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3ifOr2Ce2MhOHxDFlk5cPTEH/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@doek55
019 geeft ook 400 ofzo lijk me niet correct?
Ik ben die codes aan het opzoeken, maar die 160 staat ook niet in tabel

@Grolsch
Ah 540 is de goede. 19lt/min geeft ie weer, bij Ta = 26 (setpoint 27), 25hz compressor.

Misschien zag ik z'n dipje zoals bij jou nadat hij setpoint gehaald heeft. Ik zal de komende dagen even beter opletten.

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 29-11-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:16:
@doek55
019 geeft ook 400 ofzo lijk me niet correct?
Ik ben die codes aan het opzoeken, maar die 160 staat ook niet in tabel

@Grolsch
Ah 540 is de goede. 19lt/min geeft ie weer, bij Ta = 26 (setpoint 27), 25hz compressor.

Misschien zag ik z'n dipje zoals bij jou nadat hij setpoint gehaald heeft. Ik zal de komende dagen even beter opletten.
19 ltr/minuut = 0,3166666666666667 liter per seconde

Je zag :

Ta = 27, T retour = 23, frequentie 51Hz

0.3166666*4.2*4=5,32 KW

Wat zag je bij 71Hz bij Ta en Tr, ik denk dat het dan gewoon vol vermogen was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch de exacte cijfers weet ik niet meer van tr bij 71hz. Zal dat volgende keer even in de gaten houden.
Ik heb van de zappi wel iets van een stroom verbruik 'meter' van het huis, het kwam vanochtend nooit hoger dan 3KW (toen er nog geen zon was).

De temp in de hydro box zijn ook afgeronde temp (althans in die thermistor overzicht). Kan zijn dat het wat minder is dan die 5,3KW.

Maar de sw75yaa moet toch fluitend 27 graden ta kunnen maken bij tb = 0 ? Of heb ik nou net pech en keek ik net nadat hij setpoint gehaald heeft, en laat ie de boel weer beetje inzakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:44:
@Grolsch de exacte cijfers weet ik niet meer van tr bij 71hz. Zal dat volgende keer even in de gaten houden.
Ik heb van de zappi wel iets van een stroom verbruik 'meter' van het huis, het kwam vanochtend nooit hoger dan 3KW (toen er nog geen zon was).

De temp in de hydro box zijn ook afgeronde temp (althans in die thermistor overzicht). Kan zijn dat het wat minder is dan die 5,3KW.

Maar de sw75yaa moet toch fluitend 27 graden ta kunnen maken bij tb = 0 ? Of heb ik nou net pech en keek ik net nadat hij setpoint gehaald heeft, en laat ie de boel weer beetje inzakken.
Dat probeer ik dus uit te leggen, dat ligt aan je dT :P

Je flow = 19 liter per minuut = 0,3166666666666667 per seconde

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Je hebt een 7,5KW WP dus is je maximale dT 5,6 bij een flow van 19 liter/minuut.

Dus als je Ta 27 is en je Tr 21 loopt je WP op 8KW te draaien, wat goed zou kunnen bij een koude vloer.

Ta zegt geen pepernoot, het gaat om dT en flow, want dat bepaalt immers het vermogen.

Ta 60, Tr 58 geeft minder vermogen dan Ta 25, Tr 20 bij identieke flow.

Moraal van het verhaal, Procon aanschaffen en loggen 8) :+

En 3KW verbruik met een COP van 3 = ook 9KW, dus volgens mij klopt het allemaal wel bij jou.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40
Morfang schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:00:
Goedemorgen Tweakers,

Ik ben gestart met het verduurzamen van mijn huis en daarbij komt uiteraard ook de kwestie 'van het gas' af om de hoek kijken. Niet alleen met het oog op het milieu maar ook zeker de kosten gezien de stijgende gasprijzen.

Ik ben me druk aan het oriënteren en aan het inlezen op dit forum, maar ik kan denk ik nog wel even jullie hulp/advies gebruiken. Met name over het vraagstuk: is de keuze voor een hybride warmtepomp met waterpompboiler daadwerkelijk een geschikte voor mijn situatie?

Mijn situatie:

Benedenwoning gerenoveerd in 2008, aan beide gevels geen spouwmuur isolatie. Achterkant dubbel glas, voorkant nog enkel glas maar binnenkort dubbel (HR+++). Binnenkort ook bodemisolatie (HR++ EPS parel). Geen vloerverwarming aanwezig, geen lage temperatuur radiatoren. Huidige CV is iets meer dan een jaar oud, getest met aanvoertemperatuur van 55 graden en dan wordt mijn huis met de huidige buitentemperaturen prima warm.

Gasverbruik ca. 1000 m3 per jaar, koken doe ik al elektrisch. Woonoppervlak: 46 m2, inhoud ca. 105 m3. Ik heb geen zonnepanelen, wellicht kan ik toestemming krijgen van de VVE om zonnepanelen te plaatsen maar ik acht die kans niet waarschijnlijk.

De ruimte is beperkt, dus ik zat zelf te denken aan de hybride oplossing van Daikin Altherma, aangezien dit een warmtepomp en CV ineen is, en dus op de plek van mijn huidige CV zou kunnen komen. Die zit tegen de buitenmuur aan, en in de tuin is plek voor de buitenunit.

Mij lijkt zelf mijn woning niet geschikt voor een all-electric oplossing, aangezien ik geen vloerverwarming heb en ook niet beschik over lage temperatuur radiatoren. Het liefst zou ik helemaal van het gas af gaan, en dus ook de warmtepomp gebruiken voor sanitaire verwarming. Dat betekent echter wel dat ik een warmtepompboiler moet aanschaffen aangezien een doorstroomverwarmer (denk ik) geen optie is met een regendouche à 10 liter p/minuut. Ik leef op mijzelf en douche gemiddeld 2x per dag ongeveer 5 minuut.

De vraag is, is een warmtepompboiler dan inderdaad de betere keuze en zo ja, zou 100L voldoende zijn? En zo ja, kan deze eventueel buiten geplaatst worden of is dat met het oog op warmteverlies niet praktisch? Met wat passen en meten zou het eventueel nog binnen ergens kunnen, in de buurt van de warmtepomp zelf (afstand ca. 2/3 meter).

Mijn budget is ongeveer € 5000. De Daikin Altherma 5 KW (met mijn gebruik volgens mij het juiste vermogen?) is na aftrek van subsidie ongeveer 3000 euro. Dat houdt 2000 euro over voor de installatie (ben zelf compleet a-technisch) en een eventuele warmtepomp.

Kort samengevat ben op zoek naar antwoorden op de vragen:

1. Is in mijn situatie een warmtepomp een goede keuze?
2. Is mijn huidige voorkeur voor hybride terecht?
3. Is een warmtepompboiler een logische keuze of kan ik toch beter sanitair via de hybride oplossing laten verwarmen (gas dus)?
Als ik jou was zou ik eerst eens proberen om met een lage temperatuur te stoken komende winter, dus Ta=40 graden, en kijke of je het warm houdt. Evt naar 50 graden gaan. Lukt dat, dan kun je met een WP vooruit, en van het gas af.

Hoeveel radiatoren heb je? Misschien is een WPB met CV ondersteuning een idee om naar te kijken?: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
In mijn geval maakt het niet zoveel uit, beide heb ik geen gegevens van bij de LG ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:51:
[...]

Je hebt een 7,5KW WP dus is je maximale dT 5,6 bij een flow van 19 liter/minuut.

Dus als je Ta 27 is en je Tr 21 loopt je WP op 8KW te draaien, wat goed zou kunnen bij een koude vloer.

Ta zegt geen pepernoot, het gaat om dT en flow, want dat bepaalt immers het vermogen.

En 3KW verbruik met een COP van 3 = ook 9KW, dus volgens mij klopt het allemaal wel bij jou.
Is procon flow meter met temperatuur meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
xoror schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:44:

Eén graad onder setpoint zou kunnen aangezien dat afgeronde getallen zijn. Twee graden mag niet tenzij de warmtepomp aan het pendelen is of zojuist een defrost heeft gedaan. De SW75YAA zou nu makkelijk 9kW moeten halen. Zet je Ta eens 10°C hoger en kijk dan wat de Ta en compressor doen na 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:57:
[...]

Is procon flow meter met temperatuur meting?
Mwah, kort samen gevat wel, je moet alleen zelf de berekeningen maken :P

Met een procon kun je dmv het modbus protocol HEUL VEUL waarden van de mitsu uitlezen, waaronder Ta, Tr en flow. En die 3 getallen heb je nodig om thermische energie te kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
[...]

:> Ah!
moet dus rustiger opvoeren. Procon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:01:
[...]

Met een procon kun je dmv het modbus protocol HEUL VEUL waarden van de mitsu uitlezen, waaronder Ta, Tr en flow. En die 3 getallen heb je nodig om thermische energie te kunnen berekenen.
Plaats je hem tussen in je leidingwerk of met klemmen. Dis zie ik voornamelijk langs komen met klemmen

Ik mis allen de flow na mijn pompgroep.

Kan ook de flow zien van mijn hydraulische binnen module naar mijn buffer toe en mijn aanvoer en retour temperatuur

[ Voor 14% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 je leest met zo'n Procon ding de interne sensoren van een Mitsubishi warmtepomp uit- wat ik met ebus doe voor Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:07:
@Adriaan71 je leest met zo'n Procon ding de interne sensoren van een Mitsubishi warmtepomp uit- wat ik met ebus doe voor Vaillant.
Ja dat doe ik met mijn Profidialoog. Van hoge en lage gasdruk tot alle temperaturen die er gemeten worden

Wil alleen nog mijn exacte flow hebben na mijn pompgroep. Dus zodoende wil ik een pomp waar ik de flow af kan meten. Die ga ik in het voorjaar uitwisselen.Dan kan ik die 2 pompen exact op elkaar afstemmen.

[ Voor 22% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Proton_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:34:
@rykers met 18 liter/minuut en een 100 liter buffer in de retour duurt het 6 minuten langer voor het retourwater opgewarmd terugkomt. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat er langer op hoog vermogen wordt gedraaid (dus meer/sneller defrost).

Misschien dan toch een hoger debiet? (en ik ben nog steeds nieuwsgierig naar een grafiek van de gewenste Ta, want daar regelt hij op)
Netatmo geeft 47.7 graden op je dashboard, wat is dat?
Die 47,7 graden kan ik niet verklaren. Mijn outdoorsensor is wel defect sinds een paar dagen. Blijkbaar heeft hij 1 keer een vreemde waarde doorgegeven. Vandaar ook dat ik voor nu in afwachting van de nieuwe sensor de buitentemperatuur van de buienradar api erbij op heb genomen.

Mijn stooklijn loopt van -20 / Ta=35 naar +18 / Ta=27 op de LG remote. Ik heb gemerkt dat die wel een afwijking heeft ergens tussen de 1 en 2 graden. Zelf tel ik er daarom 1,5 graad bij op.

Waar ik niet bij stil heb gestaan is dat het natuurlijk ook langer duurt voordat de Tr weer op temperatuur is door het buffervat 8)7 Het klopt exact dat hij gaat terugmoduleren op het moment dat Tr weer op temperatuur komt.

Natuurlijk daalt hij wel minder door meer volume, maar dit kan een negatief effect zijn. Zou het zinvol zijn om het buffervat er eens tussenuit te halen? Totale volume in mijn installatie is ruim voldoende. Anderzijds doordat ik vooral radiatoren heb die zo nu en dan dichtlopen draait het systeem wel rustiger door het vat in de retour.

[ Voor 21% gewijzigd door rykers op 29-11-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:03:
[...]

Plaats je hem tussen in je leidingwerk of met klemmen. Dis zie ik voornamelijk langs komen met klemmen

Ik mis allen de flow na mijn pompgroep.

Kan ook de flow zien van mijn hydraulische binnen module naar mijn buffer toe en mijn aanvoer en retour temperatuur
Zoals @Proton_ aangeeft lees de procon de waarden van de binnenunit uit.
Je sluit hem aan op de printplaat.
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:09:
[...]

Ja dat doe ik met mijn Profidialoog. Van hoge en lage gasdruk tot alle temperaturen die er gemeten worden

Wil alleen nog mijn exacte flow hebben na mijn pompgroep. Dus zodoende wil ik een pomp waar ik de flow af kan meten. Die ga ik in het voorjaar uitwisselen.Dan kan ik die 2 pompen exact op elkaar afstemmen.
Wat is een profidialoog :? Volgens mij kan ik met de procon geen lage gasdruk meten namelijk.

Maar als jij de flow in je secundaire circuit exact wil meten moet je daar een flowmeter plaatsen (kamstrup).

Maar ik doe het anders: Ik meet namelijk wel Ta / Tr achter mijn buffervat.

Aangezien ik dmv de procon het thermische vermogen kan berekenen (zoals eerder uitgelegd) weet ik hoeveel KW de WP thermisch draait.

Aangezien ik achter mijn buffervat Ta en Tr meet kan ik de flow theoretisch berekenen. (Flow = Thermisch Vermogen / dT / 4,2 = flow in liters per seconde.

Dit is allemaal wel theoretisch, en zeker niet loepzuiver maar zo kan ik goed zien als er groepen dichtlopen aan de afgifte kant.

En waarom zou je die 2 pompen op elkaar willen afstemmen :?
Je hebt toch juist een buffervat zodat je primair (opwek) en secundair (afgifte) circuit hydraulisch gescheiden hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:22:
[...]

Zoals @Proton_ aangeeft lees de procon de waarden van de binnenunit uit.
Je sluit hem aan op de printplaat.

[...]

Wat is een profidialoog :? Volgens mij kan ik met de procon geen lage gasdruk meten namelijk.

Maar als jij de flow in je secundaire circuit exact wil meten moet je daar een flowmeter plaatsen (kamstrup).

Maar ik doe het anders: Ik meet namelijk wel Ta / Tr achter mijn buffervat.

Aangezien ik dmv de procon het thermische vermogen kan berekenen (zoals eerder uitgelegd) weet ik hoeveel KW de WP thermisch draait.

Aangezien ik achter mijn buffervat Ta en Tr meet kan ik de flow theoretisch berekenen. (Flow = Thermisch Vermogen / dT / 4,2 = flow in liters per seconde.

Dit is allemaal wel theoretisch, en zeker niet loepzuiver maar zo kan ik goed zien als er groepen dichtlopen aan de afgifte kant.

En waarom zou je die 2 pompen op elkaar willen afstemmen :?
Je hebt toch juist een buffervat zodat je primair (opwek) en secundair (afgifte) circuit hydraulisch gescheiden hebt ?
Profidialoog is en account van Vaillant voor installateurs. Zo kunnen we online alles van Vaillant online inzien en inregelen. Is ook alleen maar voor installateurs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uckIRP7ZWiSy4X4jF4PHSs_Z1s8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gf8dUWVWViuOca78OEHivRYl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCkQd5lrjk9o9S-nA1DUPiMf5FQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nt5QfEKFoXLOOKmWdYeVJLGk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afQ3psfw4Re0ceQfq2CIjP2U9tY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NbN22CDqDAM9Wb0ndE7D1Usm.png?f=fotoalbum_large

Klein voorbeeldje, Zo kan ik allen inzien en inregelen online van alles Vaillant apparatuur wat ik in huis hebt. :?

Dat wordt voor ons gebouwd vanuit Duitsland.

Zo zou ook Vaillant kunnen meekijken en inregelen of beheren als de klant dat wenst.

Voor ieder wat wils

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, maar jij hebt toch een Mitsubishi :? Of begin ik nu gek te worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:31:
OK, maar jij hebt toch een Mitsubishi :? Of begin ik nu gek te worden :P
Nee je wordt gek hahahah. Vaillant split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@rykers dat betekent dat je een Ta van ca 31 graden had moeten hebben en dat je dus een behoorlijke overshoot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:32:
[...]

Nee je wordt gek hahahah. Vaillant split
Dat verklaart de spraakverwarring, maar dan heb jij dus niets aan een Procon, want die is specifiek voor een Mitsu.

Ik weet niet of de Vaillant uit te lezen is dmv Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Proton_ Dat klopt. De LG begint altijd met een flinke overshoot. Na een defrost is dat effect nog groter.
Dat effect was overigens niet anders toen ik de buffer nog parallel met het afgiftesysteem had staan. Zie bijvoorbeeld deze dag, waarbij hij alleen in de run tussen 13.00 en 14.00 even wat langere tijd op Ta heeft gedraaid.

https://snapshot.raintank...PerlIUuS6ZA69eJ5ERPb8cRFe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 17:48
De prijs van deze waterpompboiler lijkt mee te vallen als je kijkt naar andere RVS boiler en deze heeft een WP op basis van ventitalielucht in zich. Er zit ook 650 euro subsidie op.

Is dit een aantrekkelijk ding? Is die 51dB aan geluid te veel voor binnenshuis? Is de 1,2m2 extra spiraaloppervlak doable voor een L/W-waterpomp die buiten staat om dit goed te laten werken?

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa159 op 29-11-2021 14:54 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Zwartoog schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:53:
[...]

Als ik jou was zou ik eerst eens proberen om met een lage temperatuur te stoken komende winter, dus Ta=40 graden, en kijke of je het warm houdt. Evt naar 50 graden gaan. Lukt dat, dan kun je met een WP vooruit, en van het gas af.

Hoeveel radiatoren heb je? Misschien is een WPB met CV ondersteuning een idee om naar te kijken?: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Ik heb op dit moment een radiator in de keuken (loopt door naar de woonkamer) en eentje in de slaapkamer (maar die staat eigenlijk altijd uit). Rode strepen in het bijgevoegde plaatje hieronder. Met die ene radiator (77 cm breed) wordt/blijft mijn huis goed warm (op AT 55 graden nu). Al zit ik er soms wel over te denken of ik misschien een extra radiator (elektrisch of IR) 'halverwege' mijn huis (in de woonkamer) zou willen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k1nDutWCnY45Bju2wGtIBV4HyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GQE6VtN2SwsybTqoMputqBvv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Alfa159 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:53:
De prijs van deze waterpompboiler lijkt mee te vallen als je kijkt naar andere RVS boiler en deze heeft een WP op basis van ventitalielucht in zich. Er zit ook 650 euro subsidie op.

Is dit een aantrekkelijk ding? Is die 51dB aan geluid te veel voor binnenshuis? Is de 1,2m2 extra spiraaloppervlak doable voor een L/W-waterpomp die buiten staat om dit goed te laten werken?
Ik zie geen prijs. Waarom zou je een ventilatiewarmtepompboiler overwegen als je ook een volwaardige warmtepomp wilt aanschaffen? Je kunt beter een goed RVS vat plaatsen met echte warmtepomp spiraal van 2,9m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Laatst online: 16-08 17:48
doek55 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:00:
[...]

Ik zie geen prijs. Waarom zou je een ventilatiewarmtepompboiler overwegen als je ook een volwaardige warmtepomp wilt aanschaffen? Je kunt beter een goed RVS vat plaatsen met echte warmtepomp spiraal van 2,9m².
Ik twijfelde wat meer opbrengt:

1. Een constante COP, omdat de de afgevoerde lucht altijd 20 graden is. Ook in de winter.
2. Een (RVS) boiler met een grotere spiraal voor WP's.

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Alfa159 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:04:
[...]

Ik twijfelde wat meer opbrengt:

1. Een constante COP, omdat de de afgevoerde lucht altijd 20 graden is. Ook in de winter.
2. Een (RVS) boiler met een grotere spiraal voor WP's.
Die COP is alleen constant, omdat de echte warmtepomp al het werk moet verzetten. Die moet dus harder werken als er overmatig geventileerd moet worden (8 uur lang 320m³/u). De spiraal van 1,2m² is vrij standaard, maar aan de kleine kant voor een warmtepomp. Echter, die ga je toch niet gebruiken als je de ventilatielucht wilt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Offerte voor de kokos wall viel me toch vies tegen. Twee panelen van 90x200 1133,- euro. 😳 Dan ga je richting een climeleon prijs.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:29:
[...]

19 ltr/minuut = 0,3166666666666667 liter per seconde

Je zag :

Ta = 27, T retour = 23, frequentie 51Hz

0.3166666*4.2*4=5,32 KW

Wat zag je bij 71Hz bij Ta en Tr, ik denk dat het dan gewoon vol vermogen was :?
Dus deze berekening klopt altijd?

Als ik liter per seconde heb

TA = 30 en T retour =26

dan krijg je Ltr/sec x 4,2 ? x verschil Ta = Tr = KW.

Klopt dat zo.

En wat is die 4,2 dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Soortelijke warmte van water

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

LacsapOV schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:29:
Offerte voor de kokos wall viel me toch vies tegen. Twee panelen van 90x200 1133,- euro. 😳 Dan ga je richting een climeleon prijs.
Richting 2 eerder. Die van mij boven op de fujitsu (loria 6008) was volgens mij 600,-

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:01:
[...]

Moet je voor een eerlijk vergelijk er wel even bij zeggen dat je de flow alleen in hele liters per minuut, en de temperatuur alleen op halve graden kan aflezen, wat zeker bij kleine dT's (ik draai met een dT van ca 3 graden) grote afwijkingen oplevert.

Als je output goed wilt monitoren moet je een Kamstrup installeren, die zowel de temperaturen als de flow met twee cijfers achter de komma meet en bovendien veel beter gecalibreerd is.

Voor de input is een kWh meter in de meterkast natuurlijk essentieel.

De Procon is vooral handig als je handig bent met Modbus om nog wat extra's aan te sturen, maar het meesten (zoals compressorfrequentie bijv) kun je ook uitlezen met de Wifi-adapter van Mitsubishi, de bijbehorende Melcloud dienst en scriptjes als Melcloud2Domoticz, die die dienst weer uitlezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:24:
[...]

Moet je voor een eerlijk vergelijk er wel even bij zeggen dat je de flow alleen in hele liters per minuut, en de temperatuur alleen op halve graden kan aflezen, wat zeker bij kleine dT's (ik draai met een dT van ca 3 graden) grote afwijkingen oplevert.

Als je output goed wilt monitoren moet je een Kamstrup installeren, die zowel de temperaturen als de flow met twee cijfers achter de komma meet en bovendien veel beter gecalibreerd is.

De Procon is vooral handig als je handig bent met Modbus om nog wat extra's aan te sturen, maar het meesten (zoals compressorfrequentie bijv) kun je ook uitlezen met de Wifi-adapter van Mitsubishi, de bijbehorende Melcloud dienst en scriptjes als Melcloud2Domoticz, die die dienst weer uitlezen.
Thermische Output monitoren in detail vind ik helemaal niet interessant, daar verander je namelijk niets aan. Daarom heb ik ook geen kamstrup, vind ik jammer van het geld.

Kwh Electrisch vind ik wel interessant want die moet ik betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:54:
[...]

Dus deze berekening klopt altijd?

Als ik liter per seconde heb

TA = 30 en T retour =26

dan krijg je Ltr/sec x 4,2 ? x verschil Ta = Tr = KW.

Klopt dat zo.

En wat is die 4,2 dan.
Yup, of je moet natuurkundige wetten willen veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:38:
[...]

Yup, of je moet natuurkundige wetten willen veranderen ;)
Maar wat betekend die 4,2

En thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:24:
[...]

Ik kan in mijn Vaillant de Ta en Tr uitlezen in 1 tiende en mijn flow in liter per uur. Dus dat moet dan vrij goed kloppen met die formule

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Soortelijke warmte van water zoals @BertusB404 ook al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

[...]

Heel interessante informatie / discussie.
Voor mensen zoals ik die geen technische achtergrond hebben soms moeilijk te begrijpen.
De output van de warmtepomp hangt dus af van de dT en de flow??
Kun je deze parameters zelf beïnvloeden?
De dT met waterzijdig inregelen denk ik, maar hoeveel invloed heeft dat?
En kun je de flow verhogen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@CJG niet helemaal, het vermogen volgt uit dT en het debiet (flow).

Je zal zien dat (binnen redelijke grenzen) een hogere flow voor een lagere dT zorgt.
Immers het beschikbare vermogen hangt vooral van de compressor en verdamper af.
Alleen in extreme situaties (meestal te weinig flow) kan je daadwerkelijk meer vermogen vrijmaken door aan die parameters te zitten, bij een goed gedimensioneerd en ingeregeld systeem zijn dit niet de beperkende factoren.

Maar met een hogere flow kan je dus hetzelfde vermogen overbrengen bij een lagere aanvoertemperatuur en dát kan handig zijn. Vaak is er een pompinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CJG schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:55:
[...]

Heel interessante informatie / discussie.
Voor mensen zoals ik die geen technische achtergrond hebben soms moeilijk te begrijpen.
De output van de warmtepomp hangt dus af van de dT en de flow??
Kun je deze parameters zelf beïnvloeden?
De dT met waterzijdig inregelen denk ik, maar hoeveel invloed heeft dat?
En kun je de flow verhogen??
Je hebt ook nog 2 scenario's.

1 = WP rechtstreeks op je afgifte, zonder hydraulische scheiding (buffervat).
In dit geval bepaalt je afgifte (leidingweerstand / drukval etc.) het debiet. Wat je kunt doen is je pomp harder laten lopen, maar het houdt een keer op.

2 = WP aangesloten op buffervat, dat heb ik thuis dus.
WP draait primair op 26L/minuut bij mij over het buffervat.
Het debiet aan de afgifte kant is afhankelijk hoeveel groepen er open staan bij mij.

Ik heb in totaal 23 groepen, stel dat ze theoretisch 2L/minuut doen dan zou dat 46 L/minuut zijn.
Maar als slechts alleen de keuken open staat bijvoorbeeld, dan heb ik slechts 12 tot 14 L/minuut, en dat is te weinig voor mijn WP vandaar dat bij naregeling er vaak een buffervat geadviseerd wordt.

Dus kun je flow beïnvloeden :? Ja, pomp harder zetten, grote diameters gebruiken, korte groepen toepassen.

Kun je dT beïnvloeden :? Ja, zet je Ta maar eens omhoog, dan wordt de dT vanzelf groter. Daarom wordt het afgegeven vermogen ook groter bij het verhogen van Ta.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch als het kwartje eenmaal valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:45:
Soortelijke warmte van water zoals @BertusB404 ook al aangaf.
En als je dan bv uitkomt op 5,25 kw en je trekt daar dan je verbruik van je warmtepomp af bv. 1,2 kWh kom je uit op 4,05 kw en als je dat deelt door 1,2 kwh heb je dan je COP .

Dus 4,05kw / 1,2 kWh = cop van 3,38.

Of zit ik nou helemaal verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:33:
[...]

En als je dan bv uitkomt op 5,25 kw en je trekt daar dan je verbruik van je warmtepomp af bv. 1,2 kWh kom je uit op 4,05 kw en als je dat deelt door 1,2 kwh heb je dan je COP .

Dus 4,05kw / 1,2 kWh = cop van 3,38.

Of zit ik nou helemaal verkeerd.
bijna goed, 5,25/1,2=COP van 4,375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:34:
[...]

Oke dus je KW uit je som delen door verbruikte vermogen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:36:
[...]

Oke dus je KW uit je som delen door verbruikte vermogen _/-\o_
Yup, het is geen rocket science hoor, een 'Kamstrup" klinkt als een heel geavanceerd apparaat, maar dat ding meet maar 3 zaken, flow, Ta, Tr, that's it.

En dat doet jouw Vaillant ook al, dus je zou heel goed actuele COP kunnen laten berekenen met de juiste tools.

En nee, deze is niet gekalibreerd, maar waarom zou je dat willen :? Voor indicatieve / trendanalyse werkt het perfect.

En hoe onnauwkeurig het ook mag zijn volgens sommigen, de gemeten waarden komen bij mij altijd akelig nauwkeurig overeen met de Performance tabellen uit de Mitsu bijbel.

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:39:
[...]

Yup, het is geen rocket science hoor, een 'Kamstrup" klinkt als een heel geavanceerd apparaat, maar dat ding meet maar 3 zaken, flow, Ta, Tr, that's it.

En dat doet jouw Vaillant ook al, dus je zou heel goed actuele COP kunnen laten berekenen met de juiste tools.

En nee, deze is niet gekalibreerd, maar waarom zou je dat willen :? Voor indicatieve / trendanalyse werkt het perfect.

En hoe onnauwkeurig het ook mag zijn volgens sommigen, de gemeten waarden komen bij mij altijd akelig nauwkeurig overeen met de Performance tabellen uit de Mitsu bijbel.
Ik kan veel, echt veel maar op it en al die shitzooi ben ik een gehandicapt

Heb nu een gemiddelde van een delta T van 3,5 graad. Hierbij heb ik mijn pomp nog wel wat geknepen.

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 18:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:44:
[...]

Ik kan veel, echt veel maar op it en al die shitzooi ben ik een gehandicapt
Ik ben op zich wel handig met computers enzo, maar dat programmeren is voor mij ook een brug te ver.
Ik kan goed omschrijven wat ik wil (functioneel) maar om het allemaal uit te schrijven in code red ik ook niet :P

Gelukkig hebben we medetweakers zoals @AUijtdehaag die bereid zijn anderen te helpen _/-\o_ _/-\o_

Zo zijn we "lees vooral @AUijtdehaag " bezig met een kastje te maken met een wifi relaisbord om het vermogen van mijn WP te kunnen begrenzen op basis van buitentemperatuur gemeten door mijn Netatmo :P

Volgens de luisterpiet zou het kastje zomaar eens eind deze week in mijn schoen kunnen zitten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:48:
[...]

Ik ben op zich wel handig met computers enzo, maar dat programmeren is voor mij ook een brug te ver.
Ik kan goed omschrijven wat ik wil (functioneel) maar om het allemaal uit te schrijven in code red ik ook niet :P

Gelukkig hebben we medetweakers zoals @AUijtdehaag die bereid zijn anderen te helpen _/-\o_ _/-\o_

Zo zijn we "lees vooral @AUijtdehaag " bezig met een kastje te maken met een wifi relaisbord om het vermogen van mijn WP te kunnen begrenzen op basis van buitentemperatuur gemeten door mijn Netatmo :P

Volgens de luisterpiet zou het kastje zomaar eens eind deze week in mijn schoen kunnen zitten >:)
Lachen.

Maar is de modulatie niet toereikend genoeg in het voor en naseizoen

Heb trouwens wel een neefje die programmeer is bij ASML.

Zal hem eens vragen of hij er wat mee kan

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:50:
[...]

Lachen.

Maar is de modulatie niet toereikend genoeg in het voor en naseizoen
Het ellendige van mijn WP (Zubadan SHW112YHA - oud type) is dat bepaalde frequenties pas bij bepaalde buitentemperaturen worden vrijgegeven.

<30Hz pas boven Tbuiten +12 graden
<36Hz pas boven Tbuiten + 7 graden

Dus vermogenskabeltje adhv gemeten temperaturen kunnen sturen is wens 1

Wens 2 is mijn "fop Tbuiten temperatuurmeter die altijd 13 graden aangeeft" activeren bij Tbuiten +5 graden.
Pas vanaf Tbuiten <5 graden moet hij de daadwerkelijk gemeten temperatuur doorgeven aan mijn Mitsu, anders gaan de fans niet harder draaien, en werkt flash injection niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:34:
[...]

Dus hier mijn berekening van mijn COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElRA9L7LM0MUDc_sijBN-epN1NY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/koJqpK5un1ueX7YLzpfMU0jn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1V5IHXK3zVa4DZxFt36aigkv4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJkLFHX1T05i77wwjT0tJrd2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRRhC8y9sWWkFxxTnkcXNmWkNkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wwc96qOwwspNttXuXVNVyxZX.jpg?f=user_large

1378 ltr/uur / 3600 = 0,383 ltr/sec.

Ta = 32
Tr = 29

Delta T van 3

Dus dan 0,383 x 3 x 4,2 = 4,83kw dat delen door opgenomen vermogen 0,8kw = een COP van 6,03.

Zo klopt het toch.

Zie de foto's

Hij draait nu ook op een compressor modulatie van 33,6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:11:
[...]

Dus hier mijn berekening van mijn COP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1378 ltr/uur / 3600 = 0,383 ltr/sec.

Ta = 32
Tr = 29

Delta T van 3

Dus dan 0,383 x 3 x 4,2 = 4,83kw dat delen door opgenomen vermogen 0,8kw = een COP van 6,03.

Zo klopt het toch.

Zie de foto's

Hij draait nu ook op een compressor modulatie van 33,6%.
Je berekening klopt, maar de uitkomst kan niet kloppen als het bij jou net zo koud is als bij mij (+3 graden) zegt mijn boerenverstand.

Dus 1 van de parameters klopt niet, of het is bij jou aanzienlijk warmer buiten, of Ta / Tr, E-vermogen of flow is niet juist.

Want je kunt bij Tbuiten + 3 graden, Ta 32 geen COP van 6,03 halen. (is veel te hoog).

Bij Ta 32 Tbuiten +2 zou de COP hooguit ergens rond de 4 horen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:18:
[...]

Je berekening klopt, maar de uitkomst kan niet kloppen als het bij jou net zo koud is als bij mij (+3 graden) zegt mijn boerenverstand.

Dus 1 van de parameters klopt niet, of het is bij jou aanzienlijk warmer buiten, of Ta / Tr, E-vermogen of flow is niet juist.

Want je kunt bij Tbuiten + 3 graden, Ta 32 geen COP van 6,03 halen. (is veel te hoog).
Ja vond ik ook al.

Maar dat zijn de gegevens die ik uitlees. Je zit zelf de foto's

Ik lees deze gegevens ook uit in mijn laptop.

Zal dit eens voorleggen aan Vaillant. Ben wel benieuwd wat hun hierover te zeggen hebben

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:20:
[...]

Ja vond ik ook al.

Maar dat zijn de gegevens die ik uitlees. Je zit zelf de foto's

Ik lees deze gegevens ook uit in mijn laptop.
Wel "toevallig" dat beide temperatuur sensoren exact op *,0 staan, heb je wel eens decimalen achter de komma gezien :?

Maar sommige interne metingen slaan echt nergens op. Wat ik hier zo lees in dit topic kloppen die van de Mitsu aardig, maar ik heb bijv. bij @Dylantje2 wel eens COP waarden van +8 voorbij zien komen in zijn panasonic logging, dat kan natuurlijk ook nooit. Ik vermoed toch dat iets niet lekker gemeten is / wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:23:
[...]

Wel "toevallig" dat beide temperatuur sensoren exact op *,0 staan, heb je wel eens decimalen achter de komma gezien :?

Maar sommige interne metingen slaan echt nergens op. Wat ik hier zo lees in dit topic kloppen die van de Mitsu aardig, maar ik heb bijv. bij @Dylantje2 wel eens COP waarden van +8 voorbij zien komen in zijn panasonic logging, dat kan natuurlijk ook nooit. Ik vermoed toch dat iets niet lekker gemeten is / wordt.
Hier nieuwe foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPffHv6A8v5Ok4zgXy_otIerzTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DGdA9k6BGfN9xTXDI6aohIS0.jpg?f=user_large

Nou 32,2 en 29.0

Dit monitor ik live.

Nog een andere van 15 sec geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0SUrwcod9brXknozeUEB4ME8z8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B9pDv6usFXVEeGAOyYZ9smBQ.jpg?f=user_large

Maar ik zal contact opnemen om te kijke hoe zuiver die voelers zijn in mijn binnen module. Moet zeggen dat de Tr die gemeten wordt exact klop met die in mijn buffer zit.
Maar we gaan het uitzoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:25:
[...]

Hier nieuwe foto

[Afbeelding]

Nou 32,2 en 29.0

Dit monitor ik live.

Nog een andere van 15 sec geleden.
[Afbeelding]
Blijkbaar wel decimalen achter de komma dus.

Opgenomen vermogen is dat wel betrouwbaar :? Je moet ze ook exact op hetzelfde moment noteren, anders klopt het nog niet.

Maar neem van mij aan dat je met een Tbuiten +3 graden, Ta 32 graden geen COP van 6,03 kunt hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:31:
[...]

Je hebt ook nog 2 scenario's.

1 = WP rechtstreeks op je afgifte, zonder hydraulische scheiding (buffervat).
In dit geval bepaalt je afgifte (leidingweerstand / drukval etc.) het debiet. Wat je kunt doen is je pomp harder laten lopen, maar het houdt een keer op.

2 = WP aangesloten op buffervat, dat heb ik thuis dus.
WP draait primair op 26L/minuut bij mij over het buffervat.
Het debiet aan de afgifte kant is afhankelijk hoeveel groepen er open staan bij mij.

Ik heb in totaal 23 groepen, stel dat ze theoretisch 2L/minuut doen dan zou dat 46 L/minuut zijn.
Maar als slechts alleen de keuken open staat bijvoorbeeld, dan heb ik slechts 12 tot 14 L/minuut, en dat is te weinig voor mijn WP vandaar dat bij naregeling er vaak een buffervat geadviseerd wordt.

Dus kun je flow beïnvloeden :? Ja, pomp harder zetten, grote diameters gebruiken, korte groepen toepassen.

Kun je dT beïnvloeden :? Ja, zet je Ta maar eens omhoog, dan wordt de dT vanzelf groter. Daarom wordt het afgegeven vermogen ook groter bij het verhogen van Ta.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch als het kwartje eenmaal valt.
.

Wat doet het waterzijdig inregelen?
Mijn 4 radiatoren met de grootste afgifte kunnen niet ingeregeld worden, geen voetventiel.
Heb wel Jaga ventilators op 2 van deze 4 radiatoren.
De vloerverwarming is via een warmtewisselaar gescheiden.

Heeft het zin de Eclips thermostaatknop met debiet regelaar te (laten) monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:28:
[...]

Blijkbaar wel decimalen achter de komma dus.

Opgenomen vermogen is dat wel betrouwbaar :? Je moet ze ook exact op hetzelfde moment noteren, anders klopt het nog niet.

Maar neem van mij aan dat je met een Tbuiten +3 graden, Ta 32 graden geen COP van 6,03 kunt hebben :P
Vermogen lees ik ook uit in mijn binnen module. En die zie je ook veranderen af en toe.

Wordt vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 heb je een buffervat/evenwichtsfles? Is "gebouwcircuit" wel je warmtepomp?

Bij +3 had ik (Zenner ultrasoonmeter, SDM220 kWh meter) een COP van 4.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CJG schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:29:
[...]
.

Mijn 4 radiatoren met de grootste afgifte kunnen niet ingeregeld worden, geen voetventiel.

Heeft het zin de Eclips thermostaatknop met debiet regelaar te (laten) monteren?
Met waterzijdig inregelen probeer je je afgifte zo in te regelen dat al je ruimtes egaal warm worden.
Je hebt kans dat als je de grote radiatoren niet kunt inregelen dat al je flow over die radiatoren gaat (weg van de minste weerstand) en dat andere afgifte radiatoren te weinig flow krijgen.

Of het nodig is kan ik vanaf hier niet bepalen, maar je kunt ook eerst zonder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:30:
@Adriaan71 heb je een buffervat/evenwichtsfles? Is "gebouwcircuit" wel je warmtepomp?

En wat was op dat moment je Ta :? Als die ook 32 was is dat een hele nette COP, dat haalt een Mitsu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:23:
[...]

mwha nooit...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Toch geeft pana zelf ook wel eens 8+ aan. [ en bij sommige die een kamstrup hebben en andere sensoren was het gemiddelde van de pana best aardig. 8+ best haalbaar toch? ]
Hoe komen sommige in het lijstje anders aan COP 5-7 terwijl er ook dagen van COP 3 zijn 8)

Maar goed
COP
Of graaddagen :-)

1 ding is zeker pana maakt er zooitje van
Script van Alfons komt er bij in de duurt...
Maar mijn graaddagen zijn het bewijs

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 29-11-2021 19:36 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:30:

Jep via monitoren select dan volgende en nog een keer . Dan gebouwcirculatie.

Wat die had ik wat geknepen op 1040 ltr / uur.

Maar nou weer vol open en nu is hij 1397ltr/uur.

Ik lees alles live uit.

Zit met laptop achter module

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:03
CJG schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:29:
[...]
.

Hier heb ik bij de radiatoren die geen voetventiel hebben de Danfoss thermostatische knop vervangen door een knop zonder thermostatisch effect. Dus gewoon een handmatige knop. Op die manier kan je de flow van een radiator ook instellen. Die Danfoss handmatige knop lijkt op die Eclips thermostaatknop zo te zien.
https://www.installatieva...ndknop-click-wit-013g5002

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Grolsch schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:31:
[...]

Met waterzijdig inregelen probeer je je afgifte zo in te regelen dat al je ruimtes egaal warm worden.
Je hebt kans dat als je de grote radiatoren niet kunt inregelen dat al je flow over die radiatoren gaat (weg van de minste weerstand) en dat andere afgifte radiatoren te weinig flow krijgen.

Of het nodig is kan ik vanaf hier niet bepalen, maar je kunt ook eerst zonder proberen.
Mijn dT is rond 2 graden. Ik begrijp dat dat minder gunstig is???
Is het zinnig om te proberen deze dT de vergroten door andere thermostaat regelaars te installeren?? Waarschijnlijk niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:34:
[...]

mwha nooit...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Toch geeft pana zelf ook wel eens 8+ aan. [ en bij sommige die een kamstrup hebben en andere sensoren was het gemiddelde van de pana best aardig. 8+ best haalbaar toch? ]
Hoe komen sommige in het lijstje anders aan COP 5-7 terwijl er ook dagen van COP 3 zijn 8)

Maar goed
COP
Of graaddagen :-)

1 ding is zeker pana maakt er zooitje van
Script van Alfons komt er bij in de duurt...
Maar mijn graaddagen zijn het bewijs
De waarden die ik nu in je grafieken zie komen wel betrouwbaar over, maar eerder zag ik wel eens COP getallen die theoretisch onmogelijk waren :P :P

En de Panasonics doen het altijd wel goed qua COP.

Pagina: 1 ... 23 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.