Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.530.837 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
storeman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:45:
Wat betreft de discussie Split/Monobloc. Waar ik onlangs achter kwam, is dat de monobloc best een stevig sluipverbruik heeft. Althans ik van rond de 30W continu best stevig.
Een zelfde verbruik heeft mijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA ook. Meestal rond de 25W, met pieken naar rond 60W. Gemiddeld dus ook zo'n 30W. En niet alleen als het koud is, maar ook als het buiten 30 graden is.
Maar het vreemde is dat de buitenunit van de Mitsubishi airco's maar slechts 3W in standby verbruikt, terwijl die toch ook gewoon bij zware kou kan opstarten en dan het huis moet verwarmen.
Die 3W is gewoon standby-verbruik van de besturing van de buitenunit + twee binnenunits.

Het is mij nog steeds een raadsel waarom die warmtepomp dan zo'n hoog standby-verbruik heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:17
De Loria maar 6watt. Maar dat ding is ook oliedom.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Als de pana aan is, maar niet werkt dan loopt de pomp, staat de bediening aan, de print in de machine is aan en bij mij ook de cloud dat kost samen 30 Watt.
Als ik hem op stand-by zet dan is de pomp uit en kost dat 10 Watt.
Zet ik de hoofdschakelaar uit dan is het verrassend 0 Watt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:16
Interessant om te lezen. En wat jij zegt over die airco's is ook interessant @Andrehj . Ik snap niet waarom dat verschil zo groot moet zijn. Mijn wp heeft sinds de installatie in maart 584 uur gedraaid, dus ruw geschat 160kWh aan stroom gekost in standby mode... Dat hakt wel in op je COP.

Aan de andere kant, m'n netwerk setup verbruikt het dubbele. En daar komt geen druppel warm water uit :p

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-04 21:43
En bij een ketel verwarming is er niemand die naar het electriciteits verbruik van de pomp en de electronica kijkt, Laat staan alle vloerverwarmingpompen die vaak ook het hele jaar door lopen. Bij een WP telt ineens elk detail. Daar was ik vroeger ook 3-400 kWh per jaar aan kwijt. en nu vergelijken we de pakweg 3100kWh verbruik alleen maar met de 1550m3 gas die we ooit gebruikten (in mijn geval)

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
Niet mee eens. Niet iedereen zal daar druk mee zijn inderdaad, maar ik heb er echt wel op gelet bij het inregelen van mijn CV destijds. Maar je hebt zeker een punt. Ook zal het komen doordat mensen die hier zitten te tweaken, energiebewust bezig zijn en alles onder de loep nemen...

Wat betreft de airco, ik bedenk me net dat het best samen zou kunnen hangen met het type compressor. Scroll is heel mooi, maar ook heel gevoelig. Ik kan mij voorstellen dat hier de olie altijd op temperatuur moet zijn. Bij andere types zou dat best eens wat minder belangrijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Jup, mijn warmtepompboiler verbruikt minder stroom (en gas ;) )dan de cv ketel uit mijn vorige huis.
Die had een pomp van 80 watt, ventilator van 20 en 4x zo veel draaiuren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:11

timovd

Voorsprong door techniek

storeman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:00:
...
Aan de andere kant, m'n netwerk setup verbruikt het dubbele. En daar komt geen druppel warm water uit :p
Tijd voor verandering! Ben je een Tweaker of niet? >:)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:46
Henielma schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:56:
Ter vergelijk bij mij verbruikt het Nibe monoblok F2040-6 samen met de SMO 20 regelaar in rust 13 W. Gemeten over 45 minuten was dit het gemiddelde.
Viessmann 200-A monoblock buitenunit tussen 10 (20C) en 18W (5C) afh buitentemperatuur en binnen unit 6W stand-by.
Maar voorlopig loopt de pomp nog veel (ben nog met instellingen aan het spelen), dus in de verwarmingsperiode oktober tot mei is dat vooral afhankelijk van je flow instelling tussen de 30 en de 66W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-01 18:21
storeman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:45:
Ik lees geïnteresseerd mee als NIBE Monobloc eigenaar.

Wat betreft de discussie Split/Monobloc. Waar ik onlangs achter kwam, is dat de monobloc best een stevig sluipverbruik heeft. Althans ik van rond de 30W continu best stevig.

Bij nader onderzoek bleek dat de monobloc dit deed, de sturing had amper impact. Na navraag bij Nibe via de installateur (die alleen heeft geleverd, installatie heb ik zelf gedaan), blijkt dat dit vrij normaal is. De olie in de buitenunit moet op temperatuur gehouden worden.

Dit is wel interessant om mee te nemen in de overweging voor monobloc/split.

Overigens heeft mijn buurman een ander systeem. De compressor staat binnen en de buitenunit wordt gevoed met glycol en zorgt er dus voor dat het glycol opwarmt. Er gaat dus geen koudemiddel door de leidingen.
Hier ook een F2120-16 en een smo 40
Hier is het verbruik per uur in rust als volgt:
F2120-16 25Wh
SMO-40 10Wh
Laadpomp Afhankelijk van wat er nodig is, volledige rust is uit, dus 0Wh, afhankelijk van de benodigde flow varieert deze ongeveer tussen 15 en 45Wh En afhankelijk van hoe alles ingericht is kan je een 2e laadpomp hebben welke het nog hoger maakt.

De buitenunit trekt grotendeels van de tijd 18W, maar de carter verwarming slaat regelmatig aan, op dat moment wordt er circa 90W uit het net gehaald. Zie onderstaande afbeelding van een dag dat de buitenunit volledig in rust bleef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL1EqEYC3AmB0mtAiJK2Jrr8G7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j4j2qHr08Lp9nOE9EVDjsVvH.png?f=user_large

Kleine disclaimer, deze waarden zijn terug gerekend naar per uur aan de hand van een dag gemiddelde, verschillen zullen er dan ook zijn als je instantaan kijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door format5 op 27-11-2021 09:30 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
Ik was zojuist de technische documentatie van mijn warmtepomp aan het bekijken en het valt me op dat de F2040-6 geen charterverwarming heeft terwijl de grotere modellen hiervoor rond de 30 a 35W opgeven.

Wel zie ik tijdens deze vochtige en koude ochtend met defrosts dat soms het verbruik plots ongeveer 700 W oploopt. Ik vermoed dat dit het inschakelen van het verwarmingselement is die in de lekbak ligt.
In de onderstaande grafiek te zien rond 8:20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA1a9h0nw4wYhdmj6b5w-QYXNOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3sQqun7u78t0oat7FcDgMxJ.png?f=fotoalbum_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-04 08:41
Pana monobloc 5J gebruikt 8W standby, gemeten met losse S0-kWh meter.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPlSJBygiz4KWAl_VtfFGia-iVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5RlC19Rt6Wkkwn1al8c2RfY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SFOTlCFCO2E28DXvvqCPrG4FCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX7Mr3BvYETpMAwuAVNjB2k2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6QzRvQ29myk07omccl5DG011Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6i4qi7aZactv1c9AxxAYbhu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KVrn-2b3VzTRJY-bKSXsokoyis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZIenSigrSHFmOwbqzl81s69.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals beloofd foto's van mijn opstelling. Suggesties zijn meer dan welkom. Ik kan natuurlijk niet al te veel schuiven.

Afstand tot de buren is maar 140cm, afstand tussen apparaat en muur is 18cm. De andere kanten op is vrije lucht.

Een tijdelijke oplossing zou prima zijn. Volgend voorjaar moet de tuin op de schop. Het is verloederd.

Volgens de documentatie een debiet van 2340 m3/uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03
@LacsapOV is de afstand tot nu muur niet te krap? Bij de Panasonic moet dit minimaal 30 cm zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@LacsapOV als ik de eisen van mijn unit ernaast leg, moet hij minimaal 20 cm uit de muur, maar liefst 25.
Misschien heeft jouw unit ook zo'n plaatje in de handleiding: Vaillant aroTHERM warmtepomp opstelling

Waar loopt je defrostwater heen?

Leuke tuin hoor :) hogedrukspuit erop en het is een metamorfose ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 27-11-2021 10:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:31
Hier nu 2.3 graden met natte sneeuw en mist. Ongeveer ieder uur een defrost gehad sinds 6u vanmorgen. Kamer is 21 graden met een aanvoer van 30,5 graden. Zal de komende dagen wel zo blijven.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Possible schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:22:
@LacsapOV is de afstand tot nu muur niet te krap? Bij de Panasonic moet dit minimaal 30 cm zijn.
Proton_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:24:
@LacsapOV als ik de eisen van mijn unit ernaast leg, moet hij minimaal 20 cm uit de muur, maar liefst 25.
Misschien heeft jouw unit ook zo'n plaatje in de handleiding: Vaillant aroTHERM warmtepomp opstelling

Waar loopt je defrostwater heen?

Leuke tuin hoor :) hogedrukspuit erop en het is een metamorfose ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qxeu61ZDkLc7-0gNrcM_fTqs0B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgIqf6NgNHhRBZrG4G3umhVZ.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens het boekje voldoende maar als het bij anderen meer is dan is dat vaak voor een goede reden.
Condenswater loopt gewoon op de grond, geen voorziening voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bo0bz
3,7 graden buiten, 27 graden aanvoer, twee defrosts so far (om 7 en 8 uur toen het twee graden buiten was)
Pruttelt nu met 8% modulatie 3 kW het huis in.

Chiptekort zorgt dat ik geen live elektriciteitsmeting heb :'( maar de stopwatch zegt 665 watt voor een COP van 4.5. Lijkt me OK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@LacsapOV voordat je hem naar voren haalt, trek er even een paar stenen uit onder de condensafvoer (heeft hij die?). Dat scheelt schaatsen op je terras als het gaat vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:11

timovd

Voorsprong door techniek

@LacsapOV net als hierboven genoemd. Bij het verbouwen van de tuin; zorg voor een goede afvoer door er bijvoorbeeld een grondbak onder te maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-04 06:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Zelfs met de schatting van Vattenfal zelf schiet het niet op: https://www.businessinsid...eenstra-isolatie-energie/

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-04 09:48
Henielma schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:39:
Ik was zojuist de technische documentatie van mijn warmtepomp aan het bekijken en het valt me op dat de F2040-6 geen charterverwarming heeft terwijl de grotere modellen hiervoor rond de 30 a 35W opgeven.

Wel zie ik tijdens deze vochtige en koude ochtend met defrosts dat soms het verbruik plots ongeveer 700 W oploopt. Ik vermoed dat dit het inschakelen van het verwarmingselement is die in de lekbak ligt.
In de onderstaande grafiek te zien rond 8:20

[Afbeelding]
Jouw wp trekt wat meer vermogen dan de mijne. Ik heb nu pieken van 650-750W opgenomen vermogen.
Ik heb als test de graadminuten gisteren eens ingesteld op -500. Het resulteert in langere runs, maar ik zie nu in de pauze tussen de runs dat de retour warmer wordt dan de aanvoer. Ik ben de vloer dus aan het terugkoelen, wat beslist niet de bedoeling is. Ik zag het net tijdens het isoleren van de leidingen naar de verdeler. Deze had de installateur niet geïsoleerd, waardoor het vooral erg warm werd in de trapkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
@LacsapOV Vooral hoge planten met veel blad tegen de schutting, dempt als een malle. Zoals klimop van onder tot boven in blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Warmtepomp wat naar voren halen en op een grind bedje plaatsen. Dat kan ik volgende week wel voor elkaar maken. Dan beste denk ik de pomp op betonnen bandjes zetten?

Ik heb hem nu een klein stukje naar voren gehaald. Meer lukte niet vanwege dat de werkschakelaar vast zit met square drive schroeven. Scheelt weer 3cm. 😉 Werkschakelaar moet dan maar op een paaltje in de grond, anders moet ik ook met de elektra bezig en dan krijg je weer garantie gedoe. Hoewel het in principe ook een werkje van niets is.

Koelleidingen kun je heel voorzichtig een beetje bij buigen?

Dan rest nog de boel een beetje te dempen. Ik zou links en rechts op een afstandje een "schutting" kunnen plaatsen met daar dempend materiaal tegen aan. (Niet te hoog) Dan ook wat tegen de muur plakken. Het grind zal waarschijnlijk ook minder weerkaatsen dan steen.
Tussen de voor en achterkant van de warmtepomp dan een plaat tegen kortsluiting.
De voorkant zal dan vrij blijven. Eventueel zou ik daar nog wat lamellen kunnen plaatsen om het geluid wat te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:17
vandermark schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:46:
Pana monobloc 5J gebruikt 8W standby, gemeten met losse S0-kWh meter.
Dat is als je de pomp uitschakelt, dan kan hij niet op WAR draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Dapdodo schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:55:
@LacsapOV Vooral hoge planten met veel blad tegen de schutting, dempt als een malle. Zoals klimop van onder tot boven in blad.
Zoiets was wel de bedoeling. Op een aantal plaatsen een kokos schutting voor de andere schutting met verschillende soorten klimplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:03:
[...]

Dat is als je de pomp uitschakelt, dan kan hij niet op WAR draaien.
Hij kan prima op WAR draaien, mijn domoticz thermostaat schakelt de WP uit als het te warm wordt binnen. Ook schakelt die hem om 23.00 uit en om 9.00 weer aan. Dan is standby verbruik 8W. (afgezien van anti-bevries zaken die deze nachten wel spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@vandermark wanneer gaat de vorstbeveiliging in van de pana? Meet hij de buiten temperatuur of de temperatuur van de leidingen?

Zou lullig zijn als het buiten -3 is en je hem uit hebt staan dat hij vervolgens met 3kw element gaat verwarmen…

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Possible schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:15:
@vandermark wanneer gaat de vorstbeveiliging in van de pana? Meet hij de buiten temperatuur of de temperatuur van de leidingen?

Zou lullig zijn als het buiten -3 is en je hem uit hebt staan dat hij vervolgens met 3kw element gaat verwarmen…
Element heb ik nog niet voorbij zien komen. Is combinatie van 5 minuten pomp aanzetten (op basis van temp metingen) en carter verwarming aanzetten. Dit is de vermogen grafiek met pompflow van afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a89m2931YWXo-MTJcEKrmYithXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mD6OBZ8kbgbC7PHSnEmc5aes.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door vandermark op 27-11-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Mooie waardes qua binnentemp en aanvoertemperatuur.... Daar kom ik niet in de buurt. Nou zit ik ook in een jaren 80 klushuis, waarbij nog lang niet alles optimaal is. Ik zie nu vooral de ik een delta T van 10 graden heb over de aanvoer en retour van de vloerverwarming. Ik vind dat veel te hoog. Volgens mij zit er dan weinig anders op dan een zwaardere circulatiepomp op het vloerverwarmingscircuit.

Momenteel zit er een Wilo-pomp Yonos Para RS 25/6-RKA W op de aanvoer en staan de ventielen voor de halve (nog drogende) bgg dekvloer half open (de andere helft moet nog).

Een zwaardere pomp is denk ik nodig? De circulatiepomp hangt in het souterrain en moet dus twee verdiepingen erboven verwarmen (onze woonkamer is nu op de eerste verdieping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
G-addict schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:47:
[...]

Jouw wp trekt wat meer vermogen dan de mijne. Ik heb nu pieken van 650-750W opgenomen vermogen.
Ik heb als test de graadminuten gisteren eens ingesteld op -500. Het resulteert in langere runs, maar ik zie nu in de pauze tussen de runs dat de retour warmer wordt dan de aanvoer. Ik ben de vloer dus aan het terugkoelen, wat beslist niet de bedoeling is. Ik zag het net tijdens het isoleren van de leidingen naar de verdeler. Deze had de installateur niet geïsoleerd, waardoor het vooral erg warm werd in de trapkast.
De warmtepomp moest aardig aan de bak vanochtend. De oude CV ketel kan nog mee gaan helpen wanneer het nodig is (hybride opstelling) maar dat is nog niet nodig geweest. Het is hier een twee onder 1 kap huis uit 1973 met ongeveer 160 m2 woonoppervlak en dan nog een zolder. De spouwmuren zijn vol geblazen met glaswol en verder overal HR+ glas. De zolder is geïsoleerd (deels 8 cm steenwol en deels 10 cm PUR). Deze winter wil ik kijken hoe het gaat en daarna kijken of gasloos een optie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:50
Henielma schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:43:
[...]
Deze winter wil ik kijken hoe het gaat en daarna kijken of gasloos een optie kan zijn.
Dan gun ik je nog wel een flink koude week van ~ -10 graden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Henielma schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:43:
[...]

De warmtepomp moest aardig aan de bak vanochtend. De oude CV ketel kan nog mee gaan helpen wanneer het nodig is (hybride opstelling) maar dat is nog niet nodig geweest. Het is hier een twee onder 1 kap huis uit 1973 met ongeveer 160 m2 woonoppervlak en dan nog een zolder. De spouwmuren zijn vol geblazen met glaswol en verder overal HR+ glas. De zolder is geïsoleerd (deels 8 cm steenwol en deels 10 cm PUR). Deze winter wil ik kijken hoe het gaat en daarna kijken of gasloos een optie kan zijn.
Vanochtend? Zet je hem uit dan de avond ervoor?
Dat is het enige nadeel van een warmtepomp, eigenlijk moet die gewoon 24/7 wat blijven warmen, beter voor de buren ook als je in een rijtje woont, geen gebrul smorgens.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
CurlyMo schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:48:
[...]

Dan gun ik je nog wel een flink koude week van ~ -10 graden.
Dat zou mooi zijn om te kijken hoe dat gaat.

@G-addict Wanneer je Ta kouder is dan Tr dan was er waarschijnlijk een defrost actie bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
Rol-Co schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:52:
[...]

Dat is het enige nadeel van een warmtepomp, eigenlijk moet die gewoon 24/7 wat blijven warmen, beter voor de buren ook als je in een rijtje woont, geen gebrul smorgens.
Ik heb een nachtverlaging van 0,5 graden ingesteld. Vannacht viel hier natte sneeuw en vanaf een uur of 4 moest die flink aan de slag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:52:
[...]

Ligt eraan, bij mij staat de 'afkoeltemperatuur' 's nachts op 20.5, setpoint tot 14:00 ook op 20.5, setpoint overdag op 21. Zolang het dus 's nachts warmer is dan dat, staat-ie gewoon uit.
En de afkoeling van 21 naar 20.5 duurt tot 5:15, blijkbaar (net zoveel te danken aan de 30 cm betonvloeren als de isolatie).

spoiler: voor mijn vrouw
niet verklappen dat ik op de thermostaat een offset van 1 graad ingesteld heb

's Ochtends gaat hij dan het eerste uurtje rustig aan in silent mode, daarna mag hij vrije teugel (maar dat is nog niet nodig). Ik vermoed dat hij zonder silent mode ook niet volgas had gegaan, want dat is een cap van 30 of 60% en dat haalt hij niet eens bij opstoken (wel bij defrost).

Omdat de plaat beton een héleboel kan bufferen, pruttelt hij de hele dag onhoorbaar on 1 run op zo'n beetje minimaal vermogen tot hij om 21:00 uit kan.
WAR met ruimtecompensatie werkt hier helemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o_IW0XxP7AEtAth8wkiNex3bJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/guhK25SoXkD072b43sgvXnQt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
LacsapOV schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals beloofd foto's van mijn opstelling. Suggesties zijn meer dan welkom. Ik kan natuurlijk niet al te veel schuiven.

Afstand tot de buren is maar 140cm, afstand tussen apparaat en muur is 18cm. De andere kanten op is vrije lucht.

Een tijdelijke oplossing zou prima zijn. Volgend voorjaar moet de tuin op de schop. Het is verloederd.

Volgens de documentatie een debiet van 2340 m3/uur
Misschien is dit ook nog een optie: https://kokosystems.nl/ge...om-machines-installaties/. Ze leveren zowel kokos geluidsschermen voor rondom een warmtepomp als geluidwerende schuttingen langs je erfgrens.
Heb er geen ervaring mee hoor, staat op m’n “misschien ooit handig” lijstje 😀

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:02
LeonTebbens schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:20:
[...]

Misschien is dit ook nog een optie: https://kokosystems.nl/ge...om-machines-installaties/. Ze leveren zowel kokos geluidsschermen voor rondom een warmtepomp als geluidwerende schuttingen langs je erfgrens.
Ik heb deze als schutting voor de buren neergezet, die horen nu niks meer van onze warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Cees-JanH schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:48:
[...]

Ik heb deze als schutting voor de buren neergezet, die horen nu niks meer van onze warmtepomp.
Ik dacht dat je je buren niet meer wilde horen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
LeonTebbens schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:20:
[...]

[...]

Stond ook al op mijn verlanglijstje. Ik wou die op een 3-tal plekken neerzetten en begroeien met klimplanten.
Zou ook een korte om de warmtepomp kunnen zetten. Ik zag alleen dat de kortste 120 was, ik kan tot 90 of ik moet de bestrating eruit trekken.

Edit: Prijsopgave aangevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW_p_WZurbfQ_HmuFAt7CC5Mz1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oidpYzUFkbONG9VlMq2qL4uY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFG922Gaf1zGj6pLGjue3GX_i9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98ZW59Z1U0PyTmfeMXpqjfay.jpg?f=fotoalbum_large
Bestrating er al uitgetrokken, was al flink nat onder de condensafvoer. 🤭 Flinke wat beton massa gekocht. Morgen eronder plaatsen.

Ik zou zweren dat het nu al stiller is. De bestrating liep tot tegen de garage. Misschien toch trillingen die worden doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:38:
[...]

Ligt eraan, bij mij staat de 'afkoeltemperatuur' 's nachts op 20.5, setpoint tot 14:00 ook op 20.5, setpoint overdag op 21. Zolang het dus 's nachts warmer is dan dat, staat-ie gewoon uit.
En de afkoeling van 21 naar 20.5 duurt tot 5:15, blijkbaar (net zoveel te danken aan de 30 cm betonvloeren als de isolatie).
Dat halfje, waarom? Wat is het voordeel dat je het doet? of nadeel als je het niet doet.
spoiler: voor mijn vrouw
niet verklappen dat ik op de thermostaat een offset van 1 graad ingesteld heb
Ik gebruik geen thermostaat, heb ik de discusie ook niet, maar hier ging het vaak om te warm, de thermostaat werkte ook niet bij de cv, op de warmtepomp kan er geen 1 maar heeft een ruimtesensor.
's Ochtends gaat hij dan het eerste uurtje rustig aan in silent mode, daarna mag hij vrije teugel (maar dat is nog niet nodig). Ik vermoed dat hij zonder silent mode ook niet volgas had gegaan, want dat is een cap van 30 of 60% en dat haalt hij niet eens bij opstoken (wel bij defrost).
Ik zou zo graag willen dat er eens een regeling was die niet zo snel mogelijk naar setpoint gaat maar gewoon start op wat je ingesteld hebt. Dus niet vol gas of 90% beginnen maar gewoon op 50% en daar dan wat langer over doen.
Omdat de plaat beton een héleboel kan bufferen, pruttelt hij de hele dag onhoorbaar on 1 run op zo'n beetje minimaal vermogen tot hij om 21:00 uit kan.
WAR met ruimtecompensatie werkt hier helemaal prima.

[Afbeelding]
Ik heb ook op WAR gedraaid, zonder ruimte compensatie en werkte best goed maar nu draait hij op de retour van de vloer en gaat helemaal super, koelt de vloer meer af blijft hij langer lopen. Op WAR ging het alleen op temperatuur buiten, geen rekening houden met wind wat ook harder laat afkoelen.

Een dag zoals gisteren, dus 24/7 dezelfde temperatuur in huis. Temperatuur buiten 3-4 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPVj_iOCHwsyaZPuBZK0HP5Z9Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQyJRScdKYOHNjU8UJ9pZ4MN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:05:
Dat halfje, waarom? Wat is het voordeel dat je het doet? of nadeel als je het niet doet.
Ik doe dat ook en het zorgt ervoor dat de WP bijna alleen maar overdag draait. Hier koelt de woning 's nachts namelijk maar een paar tiende graden af.
Een dag zoals gisteren, dus 24/7 dezelfde temperatuur in huis. Temperatuur buiten 3-4 graden.
[Afbeelding]
Dit zal in de woonkamer best prettig voelen, maar in je grafiek zie ik een enorm pendelende warmtepomp, die steeds runs van 45 minuten draait, en dan weer 45 minuten stil staat. Zoiets zou zeker met vloerverwarming en buitentemperaturen van 3-4 graden helemaal niet nodig moeten zijn.
Dit is qua rendement ook zeker niet optimaal.
Als ik dat dan vergelijk met de WP hier thuis, die op drie defrosts vanochtend na, gewoon 1 lange run op constante Ta aan het maken is, dan is dat toch een stuk efficiënter.
Ik denk dat jouw sturing op Tr door de enorme tijdsvertraging die dat oplevert helemaal niet zo goed werkt. De WP denkt namelijk dat ie op Ta stuurt, en verwacht een vrij snelle reactie van zijn Ta meetsensor. Die blijft door de vertraging uit, dus hij gaat steeds meer gas geven. Totdat het nu erg warme water via de retour eindelijk de WP bereikt, en de regeling terug gaat compenseren, totdat ie zelfs helemaal uit gaat. Vervolgens koelt langzaam het water weer af, en begint de hele cyclus weer opnieuw.
Wat voor dag-COPs haal je?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

ThaDude

Hang Loose

[...]

Heb je hier toevallig een foto van? Ben ik wel benieuwd na. Was dit erg prijzig?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:05:
[...]
In de loop van de dag loopt de retour een half graadje op doordat het beton opwarmt.
Dat halfje zorgt dat hij aan een stuk doorgaat en dat we 's avonds beter op de bank kunnen vegeteren.
Ik gebruik geen thermostaat, heb ik de discusie ook niet, maar hier ging het vaak om te warm, de thermostaat werkte ook niet bij de cv, op de warmtepomp kan er geen 1 maar heeft een ruimtesensor.
Wat doet die ruimtesensor?
Ik zou zo graag willen dat er eens een regeling was die niet zo snel mogelijk naar setpoint gaat maar gewoon start op wat je ingesteld hebt. Dus niet vol gas of 90% beginnen maar gewoon op 50% en daar dan wat langer over doen.
Ik wil een regeling op vermogen. Tja, we doen het met de dingen die we hebben :)
Maar zoals je ziet lijkt Vaillant niet vol gas te starten, ooit geef ik er een stroomgrafiekje bij :)

[Afbeelding]
Zit je aanvoersensor op de retour :? Dat zou bij mij helemaal niet werken, veel te traag.
Maar dit ziet er niet optimaal uit, alsof je stooklijn te hoog staat en een thermostaat continu ingrijpt. Welk mechanisme zet de compressor uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:02
ThaDude schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:54:
[...]

Heb je hier toevallig een foto van? Ben ik wel benieuwd na. Was dit erg prijzig?
Op maat te maken, ik dacht rond de 350 euro, dus ja redelijk aan de prijs, wel zwaar en goede kwaliteit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN26q_Ni9B_XqK8KcnCD-dXw_BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQTvzffn3nOvdx0owXyu1nEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:34:
[...]

Ik doe dat ook en het zorgt ervoor dat de WP bijna alleen maar overdag draait. Hier koelt de woning 's nachts namelijk maar een paar tiende graden af.
Als je woning maar zo weinig afkoelt heb je toch ook geen verlies, heb je die nachtverlaging ook niet nodig, 24/7 dezelfde temperatuur is toch het lekkerst en streven we naar? Of is het iets anders?
Dit zal in de woonkamer best prettig voelen, maar in je grafiek zie ik een enorm pendelende warmtepomp, die steeds runs van 45 minuten draait, en dan weer 45 minuten stil staat. Zoiets zou zeker met vloerverwarming en buitentemperaturen van 3-4 graden helemaal niet nodig moeten zijn.
Nou enorm pendelend, dat valt wel mee, het is wel gekker geweest met meer dan 40x in 24 uur, nu is het nog slechts 17x, geeft niets lekker constant temperatuur.
Dit is qua rendement ook zeker niet optimaal.
Met deze temperaturen buiten nog niet heel lange runs, dan moet het wel wat kouder zijn nog. Maar 35-45 min is mooi.
Als ik dat dan vergelijk met de WP hier thuis, die op drie defrosts vanochtend na, gewoon 1 lange run op constante Ta aan het maken is, dan is dat toch een stuk efficiënter.
Denk je? Ik heb nog geen defrosts, dus geen verlies, en 1 lange run is ook niet efficient voor hier,
A ) het wordt te warm
B ) veel te hoog stroomverbruik met 710W minimaal :)

Waar komt het verhaal weg dat het 1 lange run moet zijn op een lage pit? Geen 1 verwarming systeem in de industrie doet dat maar is eerder puls verwarming, nou dat doe ik. :)
Ik denk dat jouw sturing op Tr door de enorme tijdsvertraging die dat oplevert helemaal niet zo goed werkt. De WP denkt namelijk dat ie op Ta stuurt, en verwacht een vrij snelle reactie van zijn Ta meetsensor. Die blijft door de vertraging uit, dus hij gaat steeds meer gas geven. Totdat het nu erg warme water via de retour eindelijk de WP bereikt, en de regeling terug gaat compenseren, totdat ie zelfs helemaal uit gaat. Vervolgens koelt langzaam het water weer af, en begint de hele cyclus weer opnieuw.
Niet proberen mijn warmtepomp te begrijpen, ik ben er 2 jaar mee bezig geweest en snap hem een beetje, lijkt niet op pana of mitsu.
Ik stuur niet op Ta of Tr die zijn gewoon hoe ze horen, ik stuur op ruimte sensor die op de retour van de vvw zit. Deze sensor staat af fabriek ingesteld op 27 graden celcius, wie heeft het 27 in de kamer dan? En een hysterese van 4 graden ( 2 up en 2 down) dat wil je in de kamer niet hebben.
Wat voor dag-COPs haal je?
Gewoon normaal 4,4 tot 5,2, gemiddeld over een jaar 4, dag COP houd ik niet meer bij, ik geloof het wel na 4 jaar, alleen per maand.

Proton_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:55:
[...]

In de loop van de dag loopt de retour een half graadje op doordat het beton opwarmt.
Dat halfje zorgt dat hij aan een stuk doorgaat en dat we 's avonds beter op de bank kunnen vegeteren.
Heb ik ook een tijdje gehad, overdag draaien en door de vertraging in de wp en vloer is het precies in de avond op zijn warmst in huis en doe je het minst dus meeste warmte nodig. Maar had ook wel eens dat het te laat was en dat is zonde/vervelend, nu 24/7 het zelfde, stroom kosten blijven binnen de perken.
Wat doet die ruimtesensor?
Vervelend, zoals hierboven beschreven heeft die een hysterese van 4 graden dus niet eens bruikbaar als kamer sensor, dus de sensor uit de unit gehaald en op de retour van de vvw gezet. Hij warmt door tot die sensor 2 graden boven de ingestelde temperatuur komt op de retour van de vloer. Stel ik stel hem op 30 graden dan gaat hij aan als het 28 graden is en uit als het 32 is, tussendoor kan de vloer zijn warmte af geven.
Ik wil een regeling op vermogen. Tja, we doen het met de dingen die we hebben :)
Maar zoals je ziet lijkt Vaillant niet vol gas te starten, ooit geef ik er een stroomgrafiekje bij :)
Pana doet dat ook niet zag ik, lijkt me heerlijk, hier gaat ie eerst zo snel mogelijk naar Ta en toert dan pas terug helaas, van mij hoeft het niet.
Zit je aanvoersensor op de retour :? Dat zou bij mij helemaal niet werken, veel te traag.
Maar dit ziet er niet optimaal uit, alsof je stooklijn te hoog staat en een thermostaat continu ingrijpt. Welk mechanisme zet de compressor uit?
Ruimte sensor op de retour, werking zoals hierboven al beschreven, stooklijk staat zo goed als vlak, start op 90% en toert dan terug naar zijn laagst van 48%, max is 150% .

Ja ik weet, hij is een maatje te groot, maar wel lekker voor het geluid, bij kouder weer loopt ie langer laag, minder starts.

30 januari dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh09idcspr9hckRnUuxfVc2Qqe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShMJOl3rvkmaNMQj8pNHw2ai.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:52:
[...]
24/7 dezelfde temperatuur is toch het lekkerst en streven we naar? Of is het iets anders?
's Avonds iets warmer dan in de ochtend ervaar ik als prettiger
1 lange run is ook niet efficient voor hier,
A) het wordt te warm
dan houdt het op inderdaad :)
Waar komt het verhaal weg dat het 1 lange run moet zijn op een lage pit? Geen 1 verwarming systeem in de industrie doet dat maar is eerder puls verwarming, nou dat doe ik. :)
Het moet inderdaad niet, maar mocht het lukken je hele warmtebehoefte in 1 run te krijgen, dan kan je die op het warmste moment doen (hoge cop, minder €), tegelijk met je PV opbrengst (leuk voor het net) en als er toch al leefgeluiden zijn (leuk voor de buurt).

De industrie als voorbeeld... Dat loopt altijd minstens een decennium achter en energie kost daar niks.
Niet proberen mijn warmtepomp te begrijpen, ik ben er 2 jaar mee bezig geweest en snep hem een beetje, lijkt niet op pana of mitsu.
Ik stuur niet op Ta of Tr die zijn gewoon hoe ze horen, ik stuur op ruimte sensor die op de retour van de vvw zit. Deze sensor staat af fabriek ingesteld op 27 graden celcius, wie heeft het 27 in de kamer dan? En een hysterese van 4 graden ( 2 up en 2 down) dat wil je in de kamer niet hebben.
Bijzonder ding :) misschien is het een brakke vertaling en doe je het nu hoe het bedoeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-04 17:57

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heeft de pana F serie ook een maximum tijd dat 1 run mag/kan duren?

Hier heb ik middels een run van 640W van ruim 60uur. Kan deze gewoon permanent doordraaien?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=53374&sid=70149

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:40:

Hier heb ik middels een run van 640W van ruim 60uur. Kan deze gewoon permanent doordraaien?

Heb je een warmtemeter in je systeem?
Ik zie vaak het vermogen wat terug lopen als hij lang loopt, zal met wat invriezen te maken hebben maar niet genoeg voor een defrost.

Hoe lang ie loopt maakt voor een wp niet uit, al zou ik toch wel graag hebben dat ie eens afslaat, scheelt weer ontdooien.
Heb ik het nog niet over de 15,4 kWh wat je per 24h weg rookt, ik doe nog geen 10.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 27-11-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:37:

Het moet inderdaad niet, maar mocht het lukken je hele warmtebehoefte in 1 run te krijgen, dan kan je die op het warmste moment doen (hoge cop, minder €), tegelijk met je PV opbrengst (leuk voor het net) en als er toch al leefgeluiden zijn (leuk voor de buurt).
Nu loopt ie deels laag en deels uit, stiller wordt het niet. :)
De industrie als voorbeeld... Dat loopt altijd minstens een decennium achter en energie kost daar niks.
Ja, maar verwarmings systemen werken nog steeds zo, lange runs is mooi maar de hele dag aan is misschien efficient in COP maar niet in verbruik.
Bijzonder ding :) misschien is het een brakke vertaling en doe je het nu hoe het bedoeld is ;)
Vast niet, hij kan en deed soms gekke dingen maar nu eigenlijk een systeem waar ik niet meer naar om hoeft te kijken met minimaal verbruik.
Enige waar ik nog eens naar moet kijken is de optie om de compressor snelheid te beperken, het kan schijnbaar wel maar heb het in het begin niet voor elkaar gekregen. Mooi dat alles in te stellen is, o.a ook deftrost settings maar ook het moeilijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[b]Henielma in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"Henielma schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:53
@G-addict Wanneer je Ta kouder is dan Tr dan was er waarschijnlijk een defrost actie bezig.
Scherp! Even niet bij stilgestaan. Beroepsmatig eigenlijk alleen maar gewerkt met wko, niet met lucht water wp 😁. Zal de volgende keer eens kijken of de wp in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Wanneer je in Nibe uplink in het menu kijkt in "informatieve meldingen" kan je alsnog in de logging zien of er toen een ontdooi cyclus actief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ik heb de nibe uplink (myupway voor Mitsubishi heavy industries) nog niet geregeld. Ik heb thuis nog geen internetaansluiting, probleem met de glasvezel kabel. Krijg wel tijdelijk een 4G wifi modem van KPN, maar daar kan ik de wp niet op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:37
Andrehj schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:52:
[...]

Een zelfde verbruik heeft mijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA ook. Meestal rond de 25W, met pieken naar rond 60W. Gemiddeld dus ook zo'n 30W. En niet alleen als het koud is, maar ook als het buiten 30 graden is.
Maar het vreemde is dat de buitenunit van de Mitsubishi airco's maar slechts 3W in standby verbruikt, terwijl die toch ook gewoon bij zware kou kan opstarten en dan het huis moet verwarmen.
Die 3W is gewoon standby-verbruik van de besturing van de buitenunit + twee binnenunits.

Het is mij nog steeds een raadsel waarom die warmtepomp dan zo'n hoog standby-verbruik heeft.
Dat is best hoog als stand-by verbruik (25-60watt). Is dit van de binnen en buiten unit samen?) doe je er iets aan ik dit te verminderen?

Is het te herleiden naar een externe WiFi module of fancy thermostaat of iets dergelijks?
?

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa159 op 27-11-2021 20:59 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:40:

Ja hoor dat maakt niet uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Stapte vanmiddag naar buiten en zag dat een defrost aan de gang was, vergeleken met mijn oude Ecodan pakt de SUZ-SWM80VA behoorlijk uit qua rook.

YouTube: Ontdooien van een Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA

Maar ik vind het prachtig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 22:00
Ik heb sinds een aantal maanden een warmtepomp in mijn vrijstaande jaren 30 huis laten installeren. We hebben het huis volledig laten isoleren. Tot nu toe ging alles wel redelijk goed qua temperaturen. Echter merk ik nu het sinds gister wat kouder is dat de temperatuur die gevraagd wordt in de ruimtes (heb een Evo Home systeem met zones) op sommige plekken niet meer gehaald wordt. Dit is mijn ingestelde stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vs9_lqRigc4TOZND6MYphf8z7TU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B8pGkCfcwyWC4tJvqwRrdkjB.jpg?f=user_large

Wat denken jullie hier van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:32:
Ik heb sinds een aantal maanden een warmtepomp in mijn vrijstaande jaren 30 huis laten installeren. We hebben het huis volledig laten isoleren. Tot nu toe ging alles wel redelijk goed qua temperaturen. Echter merk ik nu het sinds gister wat kouder is dat de temperatuur die gevraagd wordt in de ruimtes (heb een Evo Home systeem met zones) op sommige plekken niet meer gehaald wordt. Dit is mijn ingestelde stooklijn:

[Afbeelding]

Wat denken jullie hier van?
Ik zeg het niet graag, maar misschien moet je stooklijn iets warmer ? Zet eens een graadje omhoog over de hele linie ?
Edit: doe maar 3 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:31:
Stapte vanmiddag naar buiten en zag dat een defrost aan de gang was, vergeleken met mijn oude Ecodan pakt de SUZ-SWM80VA behoorlijk uit qua rook.

YouTube: Ontdooien van een Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA

Maar ik vind het prachtig.
Jeetje, dat is toch veel te lang dan? Welke verdamper temperatuur krijg je dan? Kan dat niet korter? En meer uitdruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
koevlaas2 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:34:
[...]

Ik zeg het niet graag, maar misschien moet je stooklijn iets warmer ? Zet eens een graadje omhoog over de hele linie ?
Edit: doe maar 3 graden omhoog.
Ik kan zowel het rondje recht met het cijfer 1 er 1 omhoog zetten. Dan gaat de stooklijn direct 2 graden omhoog. Als ik het rondje met het cijfer 0 er 1 omhoog zet dan gaat alles maar 1 graad omhoog. Wat is het verschil tussen deze twee instelmogelijkheden (afgezien van het aantal graden)? Het gaat om een Metrotherm WP.

Direct 3 omhoog???? Is dat niet te gek? Ik wel wel een goede combinatie tussen comfort en zuinig stoken houden :P

[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 27-11-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Precies de Nibe interface. het ene geeft een offset, het andere een tilt. Dat laatste zal wel beter werken, want bij hogere temperaturen was het wel goed. Staat als het goed is ook uitgelegd als je op het vraagteken klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:35:
[...]

Jeetje, dat is toch veel te lang dan? Welke verdamper temperatuur krijg je dan? Kan dat niet korter? En meer uitdruipen.
Ja dat vond ik ook en vooral ook met een hele hoop rook, als de buren maar niet met 112 gaan bellen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
LangeFries schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:41:
Precies de Nibe interface. het ene geeft een offset, het andere een tilt. Dat laatste zal wel beter werken, want bij hogere temperaturen was het wel goed. Staat als het goed is ook uitgelegd als je op het vraagteken klikt.
Bij hogere temperaturen was het idd wel goed. Maar ik heb er dus niet heel veel verstand van. Beter niets doen en de installateur bellen? Of een foto maken van de waardes die zij ingesteld hebben en hopelijk mede met jullie hulp wat instellingen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:46:
[...]

Bij hogere temperaturen was het idd wel goed. Maar ik heb er dus niet heel veel verstand van. Beter niets doen en de installateur bellen? Of een foto maken van de waardes die zij ingesteld hebben en hopelijk mede met jullie hulp wat instellingen doen?
23c aanvoer bij 0c buiten dat is goddelijk, ik draai bij 0c op 28c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Je kunt hem toch gerust wat tilten. Dit moet eenmalig gebeuren en is helemaal afhankelijk van je huis. Dit is normaalgesproken iets wat je zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
koevlaas2 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:47:
[...]

23c aanvoer bij 0c buiten dat is goddelijk, ik draai bij 0c op 28c.
In wat voor een huis woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:48:
[...]

In wat voor een huis woon je?
Premie A woning uit 1980, 192m2 verwarmd oppervlak en het is een hoekhuis (aan de noordzijde van een rij van 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
koevlaas2 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:49:
[...]

Premie A woning uit 1980, 192m2 verwarmd oppervlak en het is een hoekhuis (aan de noordzijde van een rij van 3).
En hoe is deze geïsoleerd? Welke aanvoertemperatuur heb je bij -10, -20, -30 en -40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
LangeFries schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:48:
Je kunt hem toch gerust wat tilten. Dit moet eenmalig gebeuren en is helemaal afhankelijk van je huis. Dit is normaalgesproken iets wat je zelf doet.
Dus gerust 3 omhoog zetten naar 26 graden bij 0 buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Met vvw is onder de 25 niet lekker, ongeacht welk huis of systeem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-04 17:57

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:50:
[...]

En hoe is deze geïsoleerd? Welke aanvoertemperatuur heb je bij -10, -20, -30 en -40?
Ik denk dat bij -40 m'n wp TA niet mn grootste probleem is :+ .

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 18:17
Rol-Co schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:53:
Met vvw is onder de 25 niet lekker, ongeacht welk huis of systeem.
Met een retour temperatuur van 26 is de vloer net lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:51:
[...]

Dus gerust 3 omhoog zetten naar 26 graden bij 0 buiten?
Tuurlijk. Als het morgen te warm is, zet je hem wat terug. Morgen is het nog eens koud, ideaal om het uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:57:
[...]

Met een retour temperatuur van 26 is de vloer net lekker
Dus met andere woorden; ik kan de aanvoertemperatuur makkelijk opschrijven naar 26? Ik ga het dadelijk instellen en afwachten hoe het morgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Met een dt van 2 heb je dus een ta van 28.. dat is prima en lekker idd.

Zo heb ik het hier nu ook ingesteld.

Heb 27 graden aangegeven maar pana j doet 28 en 25 retour.

https://pvoutput.org/intr...384&sid=84897&dt=20211127

Nog geen defrost gehad. Dus prima gedaan @koevlaas2 :P

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 27-11-2021 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Sunri5e Mijn bouwjaar 2018 projecthoekwoning zit op 24 graden bij 14 graden buiten (=stookgrens, daarboven is de WP uit) en 27 bij 0 graden. -40 zou ik niet weten, maar de vloer vindt meer dan 40 graden niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-04 20:27
Draai tot 0 graden buiten op 25 graden watertemp. Panasonic zegt dan 26. Werkelijkheid is het 25.3. en dan tot de -10 een graad erbij, 26 graden.

Vanaf dit weekend draai ik wel 24 uur per dag. SWW snoept dat uurtje of 2 vanaf.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik vind het wel spannend wat dit met mijn stroomverbruik gaat doen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:08:
Ik vind het wel spannend wat dit met mijn stroomverbruik gaat doen :P
Je wil het toch ook warm hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Henielma schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:12:
[...]

Je wil het toch ook warm hebben?
Zeker. Maar geen energierekening van 400 euro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:00:
[...]

Dus met andere woorden; ik kan de aanvoertemperatuur makkelijk opschrijven naar 26? Ik ga het dadelijk instellen en afwachten hoe het morgen is.
Grappig. In twee ruimtes is de temperatuur nu al met 0,5 graad gestegen terwijl het buiten niet warmer is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:12:
[...]

Meer op dak...... ;)
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:14:
[...]

Grappig. In twee ruimtes is de temperatuur nu al met 0,5 graad gestegen terwijl het buiten niet warmer is geworden.
Omdat jij aan het zweten ben over je verbruik. :+

[ Voor 42% gewijzigd door Rol-Co op 27-11-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:12:
[...]

Een CV ketel heeft een cop van 0.95 en een lucht water warmtepomp rond de 400%, dan kan je nooit een hoge energierekening krijgen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
Vandaag net 20x 370wp laten leggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:19:
[...]

Nou dan! Wat zijn dan je zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Ach, ik stook nu met aanvoer temperaturen rond de 35 graden en heb veel meer warmte nodig. Komt in een jaar op grofweg 3100 kWh voor de WP (incl SWW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
LangeFries schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:19:
Ach, ik stook nu met aanvoer temperaturen rond de 35 graden en heb veel meer warmte nodig. Komt in een jaar op grofweg 3100 kWh voor de WP (incl SWW)
35 graden? Verband je dan niet je voeten? Of heb je radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Hier gaat nu 32 graden de vloer in met een buiten temp van 3,7
Dan is het overal precies goed ;)
En nee, hier zijn geen radiatoren in gebruik, 220m2 verwarmde vloer in een jaren 70 woning welke deels na geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:19:
[...]

Gewoon in een rijtjeshuis gaan wonen. Voor en achtergevel, dak, vloer en glas isolatie. Dan geen verwarming meer aan en de buren laten betalen om jouw huis te verwarmen. Lekker goedkoop. _/-\o_

Stond laatst een man in de krant vol trots te vertellen, alsof het de oplossing was voor het klimaatprobleem. 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
LacsapOV schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:41:
[...]

Gewoon in een rijtjeshuis gaan wonen. Voor en achtergevel, dak, vloer en glas isolatie. Dan geen verwarming meer aan en de buren laten betalen om jouw huis te verwarmen. Lekker goedkoop. _/-\o_

Stond laatst een man in de krant vol trots te vertellen, alsof het de oplossing was voor het klimaatprobleem. 8)7 :X
Profiteur! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
format5 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:39:
Hier gaat nu 32 graden de vloer in met een buiten temp van 3,7
Dan is het overal precies goed ;)
En nee, hier zijn geen radiatoren in gebruik, 220m2 verwarmde vloer in een jaren 70 woning welke deels na geïsoleerd is.
Hier 31 in een jaren 70 hoekwoning, maar vrouw heeft het lekker 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Denk niet dat die man dat überhaupt in de gaten had. |:(

Ik ga naar bed, het wordt koud in de woonkamer. Ik heb koude voeten, er hangt sneeuw in de lucht. }:O

[ Voor 21% gewijzigd door LacsapOV op 27-11-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Volgens mij is Sunri5e nooit op een strand in Spanje met zijn bloote voetjes gaan lopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:42:
[...]

Dat laatste wil dat het binnen 21 graden is, van mij mag de Ta gerust wat lager O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
format5 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:44:
[...]

Dat laatste wil dat het binnen 21 graden is, van mij mag de Ta gerust wat lager O-)
Van mijn ook wel, maar mijn Argentijnse vriendin heeft een andere mening.....😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:42:
[...]

Wat zullen jullie er veel energie doorheen jagen zeg. Ik zit met mijn 23 graden al op circa 35/40 kw per dag met deze temperaturen (wel het totale verbruik van mijn huishouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:46:
[...]

Wat zullen jullie er veel energie doorheen jagen zeg. Ik zit met mijn 23 graden al op circa 35/40 kw per dag met deze temperaturen (wel het totale verbruik van mijn huishouden).
Tel die 2 maar bij elkaar op voor mij... gister 71 en eergisteren 74kWh
De wp was gisteren goed voor 36 en eergisteren voor 39,5kWh 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Sunri5e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:46:
[...]

Kw of kWh. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LacsapOV schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:43:
[...]

Denk niet dat die man dat überhaupt in de gaten had. |:(

Ik ga naar bed, het wordt koud in de woonkamer. Ik heb koude voeten, er hangt sneeuw in de lucht. }:O
Inderdaad, het is iets kouder geworden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBRVK1nJ78j4SQqAOB5x5XNOrvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTw280G9jKIOGZJYvC2KP8Lq.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 21 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.