Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 191 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.548.238 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Blihi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:56:
[...]

Mijn wp heeft een potentiaalvrije uitgang om aan te geven dat een defrost draait. Daarmee kun je een klep sturen, of een relais. Ik stuur de pomp van de verdeler boven. Die gaat uit bij een defrost.
Hier doet de pomp van de warmtepomp het alleen, en draai met lage temperaturen. Badkamer ligt op het noorden onder een schuindak { er is op de badkamer vloerwarming en een 2 plaats radiator + een infraroodspiegel maar die zouden we zo min mogelijk willen inzetten ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:28
Dan kun je een klep in de leiding zetten en die schakelen met de defrost. Mits je daar een signaal voor hebt tenminste.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Blihi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:10:
Dan kun je een klep in de leiding zetten en die schakelen met de defrost. Mits je daar een signaal voor hebt tenminste.
Een paar reactie terug had Martijn deze mooie oplossing.
Ook omdat we zomers boven koelen met 2 fancoil.

https://www.albrand.nl/pr...iment/toebehoren/koelstop

[ Voor 6% gewijzigd door Leudal op 06-12-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat ziet er erg elegant uit ja. Dat is veruit de simpelste oplossing.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
netman schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:28:
[...]

Ik kreeg een pdf met deze schema's om fujitsu waterstage/alfea aan te sturen met resideo evohome :

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je geen radiatoren hebt kan het ook anders.
Ik heb heel die DBR91T niet, en toch evohome icm een warmtepomp. maar dan icm vloerverwarming

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Modbreak:Natuurlijk is afgifte relevant bijL/W warmtepompen, maar zoveel diepgang maakt het offtopic.
De ervaringen met Jaga's hebben nu een eigen topic:
Ervaringen met Jaga en andere convectoren

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 07-12-2022 14:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:54
K van k schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:00:

Had niet verwacht dat het zo stil zou zijn, flinke dempers onder. Alleen op vollast zou je 30 db moeten horen dacht ik.
Hi,
Ik heb ook een offerte voor een Viessmann (een vitocal 100-s)
Echter bij de specificaties zie ik 64db(A) staan als geluid, en bij de 222 zie ik 60db(A)
Is ie dan echt zo stil?
Hoeveel vermogen heb je?
Valt het verbruik mee in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
https://twitter.com/PJ_Duineveld/status/1598761921548881920

Een L/W warmtepomp voor laag temp en reguliere verwarming met goede COP en weinig geluid.

iemand die hier meer over weet? klinkt te goed om waar te zijn namelijk..

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 07-12-2022 16:13 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En dat is het vaak ook.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

xoror schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:12:
klinkt te goed om waar te zijn namelijk..
het klinkt zo want het is zo. ze weten daar echt niet iets wat ze bij daikin, mitsubishi, carrier, trane of panasonic ook niet weten. als men ee WP kan maken die zulke cijfers kan halen hadden de grote jongens dat al lang op de markt gebracht en de markt overgenomen en de conccurrentie uitgeschakeld.

gezien het feit dat zijn eigen huis volhangt met een paar steekwagens aan splitjes, zonneboilers en alsnog een gasketel denk ik dat je niet al te veel vertrouwen moet zetten in wat daaruit komt.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 16:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-10 20:52

Copitano

Hoorn NH

BarryH schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:28:
@Aziraphale @Makkievld 2.0
De ELGA gaat aan zodra de thermostaat warmtevraag aangeeft (het "vlammetje" op je thermostaat gaat aan). En uit zodra dat vlammetje uitgaat.

Mijn Celcia 20 thermostaat met extreme P en I instelling gaat "vlammetje aan" op 0,2 boven Tgewenst en uit bij 0,4 boven Tgewenst.

Dus houdt de kamertemperatuur heel constant en de gasketel is dus ook niet nodig om af en toe te helpen
Heb jij de oorspronkelijke ELGA of de nieuwe van Remeha. Of heb je alleen de Remeha Celcia 20 thermostaat gekocht en aangesloten op de Techneco ELGA (Toshiba)?
Mijn setup draait nog op de originele HCTM termosthaat die Techneco bij de ELGA (Toshiba) leverde. Dat schakelbereik is inderdaad nogal ruim tussen -0,5 en +0,5 ten opzichte van de ingestelde gewenste temperatuur. Ik zou dat ook graag wat constanter willen houden.

Voor de liefhebbers:
De Techneco (Toshiba) heeft hier bij 4 graden buiten om de ca. 45 min. een defrost. Voor mijn huis 235 m²/765 m³ bj. 2000 heb ik de afgelopen 2 stookseizoenen ca. 150 m³ gas moeten bijstoken. Het stroomverbruik van de ELGA zat op ongeveer 3000 kWh/jr. incl. standby verbruik in de zomer (ongeveer 0.6 kWh/dag). SCOP net iets boven de 4.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:59
format5 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:17:
[...]

Als je geen radiatoren hebt kan het ook anders.
Ik heb heel die DBR91T niet, en toch evohome icm een warmtepomp. maar dan icm vloerverwarming
Gebruik je de evohome alleen voor de zoneregeling, of heb je ook nog iets aan de ketelsturing hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
Copitano schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:13:
[...]

Heb jij de oorspronkelijke ELGA of de nieuwe van Remeha. Of heb je alleen de Remeha Celcia 20 thermostaat gekocht en aangesloten op de Techneco ELGA (Toshiba)?
Mijn setup draait nog op de originele HCTM termosthaat die Techneco bij de ELGA (Toshiba) leverde. Dat schakelbereik is inderdaad nogal ruim tussen -0,5 en +0,5 ten opzichte van de ingestelde gewenste temperatuur. Ik zou dat ook graag wat constanter willen houden.

Voor de liefhebbers:
De Techneco (Toshiba) heeft hier bij 4 graden buiten om de ca. 45 min. een defrost. Voor mijn huis 235 m²/765 m³ bj. 2000 heb ik de afgelopen 2 stookseizoenen ca. 150 m³ gas moeten bijstoken. Het stroomverbruik van de ELGA zat op ongeveer 3000 kWh/jr. incl. standby verbruik in de zomer (ongeveer 0.6 kWh/dag). SCOP net iets boven de 4.
Ik heb de ELGA met Carrier buitenunit uit 2014 (De originele). Zat originleel de HCTM thermostaat bij, maar de Celcia20 geeft bij mij een beter regelgedrag. Enige nadeel is dat deze het koelen niet kan aansturen.

bij mij nu:
19,8 als gewenste temperatuur. Celcia geeft warmtevraag bij 20,0 en stopt bij 20,2. Dus kamer blijft in die bandbreedte.
ELGA loopt ook vaker op <100% vermogen. Sinds vandaag een homewizard plug in aanvulling op de plugwise plug (die alleen totaal per uur / per dag /per maand/per week) laat zien).
ook hier ca. 2600-3500kWh per jaar en nog marginaal gasverbruik.
nb in de zomer (mei-begin sept. zet ik hem fysiek uit). standby is 10watt (na 10 uur niet gebruikt te zijn op een stand van 19watt)

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 07-12-2022 20:22 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

BarryH schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:15:
[...]

Ik heb de ELGA met Carrier buitenunit uit 2014 (De originele).
Ahhh, okay. Die is dus nog wat ouder dan die van mij (eind 2017). Kun je behalve de koeling wel alle overige instellingen met de Celcia veranderen. Ik heb bijvoorbeeld de stooklijn gewijzigd, de stoptemperatuur van 4 naar -10 gezet, de buitentemperatuur waarbij de CV mee mag doen verlaagd naar +2 graden buitentemperatuur en zo nog wat dingetjes als de nadraaitijd van de pomp.
nb in de zomer (mei-begin sept. zet ik hem fysiek uit). standby is 10watt (na 10 uur niet gebruikt te zijn op een stand van 19watt)
Laat je dan nog wel zo nu en dan de pomp draaien?
Bij mij lijkt die een keer per dag heel kort even aan te slaan (heel kort piekje van 1 min. in Ta, de flow en stroomverbruik). Vermoedelijk is dat om de pomp te beschermen tegen vastlopen. Standby is hier ca. 27 Watt. Dat zou betekenen dat de nieuwere ELGA in standby meer verbruikt dan de het oudere type.

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 07-12-2022 21:34 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Copitano Mn gasketel gaat bij mij ook gewoon 5 maanden uit (stekker eruit en gaskraan dicht).
Bij mijn ELGA kan je niks via de thermostaat instellen. Alles gaat via de dipswitches op de printplaat.
Celcia lijkt me dit niet ondersteunen.
Je wil een thermostaat die op basis van een kleinere bandbreedte werkt. Wellicht een aan/uit thermostaat op de digitale ingang van de HTCM?
(soort extern schakelcontact)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

BarryH schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:03:
Je wil een thermostaat die op basis van een kleinere bandbreedte werkt. Wellicht een aan/uit thermostaat op de digitale ingang van de HTCM?
(soort extern schakelcontact)?
Hmmm, tis een idee. Ik ga daar eens op studeren. Ik heb zo'n ding nog ergens in de kast liggen volgens mij. Nu is het wel zo dat de thermostaat OT is aangesloten op de ELGA en de Cv ketel (via een OTGW).
Heb overigens ook geen idee of het regelgedrag alleen is ingebakken in de ELGA, of dat de HTCM daar ook nog een rol in speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:27
@Copitano Voor zover ik weet is alles ingebakken in de Elga en geeft de thermostaat alleen een aan/uit signaal door. Ik heb trouwens ook de Elga/Toshiba en die van mij is van begin 2017.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Aziraphale schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:28:
@Copitano Voor zover ik weet is alles ingebakken in de Elga en geeft de thermostaat alleen een aan/uit signaal door. Ik heb trouwens ook de Elga/Toshiba en die van mij is van begin 2017.
Dat is ws dezelfde. Bij mij is die eind 2017 geïnstalleerd en heb ik later de firmware versie 16.6 er op gezet. Voorzover ik weet is dat ook de laatste fw versie voor deze wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Copitano Alternatief is om via de OTGW in te grijpen (heb je al iets van domotica draaien. Op basis van de Tgewenst en de Truimte zou je daarmee verwarmingsvraag "aan" kunnen forceren op een eerder moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Copitano @Aziraphale Ik heb begrepen dat bij de carrierversie naast aan/uit ook Truimte en Tgewenst gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Thorsd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:29:
[...]

Gebruik je de evohome alleen voor de zoneregeling, of heb je ook nog iets aan de ketelsturing hangen?
Puur en alleen voor zone regeling (dicht zetten van de VVW kleppen indien een ruimte door externe factoren te warm wordt).
De WP draait hier 100% war, wat tot op heden nog steeds goed bevalt (al weer ruim 2 jaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
Ik ben op zoek naar wat installatie afbeeldingen qua leidingwerk.

Er wordt regelmatig geschreven dat knie koppelingen zo veel mogelijk vermeden moeten worden, maar de buigradius van bijvoorbeeld 32mm uponor is, bij gebruik van een veer, 4xdeen. Aangezien dat nogal een serieuze bocht is, kan ik mij niet voorstellen dat iedereen hier zoveel ruimte voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-10 21:02
wervisser schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:15:

Er wordt regelmatig geschreven dat knie koppelingen zo veel mogelijk vermeden moeten worden, maar de buigradius van bijvoorbeeld 32mm uponor is, bij gebruik van een veer, 4xdeen. Aangezien dat nogal een serieuze bocht is, kan ik mij niet voorstellen dat iedereen hier zoveel ruimte voor heeft.
Als het niet anders kan, dan gebruik je ze natuurlijk. Maar er zijn ook heel veel plekken waar de ruimte er wel is. En anders misschien op de krappere plekken overgaan op 28mm CV buis? Heeft dezelfde binnendiameter, en is met een wat kleinere radius te buigen. Een 32 mm kun je met een buigijzer ook wel strakker krijgen, maar je moet oppassen voor haarscheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Ik ben geen installateur maar dit heb ik van gemaakt met henco 26x3 in combinatie met een binnenveer & buisbuigpers. Een eventuele volgende keer zou ik toch voor koper bochten en buis gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYRtRIId4qwqxLrXNYyfttAmJGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRXoIvpRBrajPeuwY0ED1NoU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BernieW schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:23:
[...]

Als het niet anders kan, dan gebruik je ze natuurlijk. Maar er zijn ook heel veel plekken waar de ruimte er wel is. En anders misschien op de krappere plekken overgaan op 28mm CV buis? Heeft dezelfde binnendiameter, en is met een wat kleinere radius te buigen. Een 32 mm kun je met een buigijzer ook wel strakker krijgen, maar je moet oppassen voor haarscheuren.
Goed punt. Het verschil is praktisch niets.
28mm verzinkte stalen buis heeft een wand van 1,2mm. Dus 28-(1,2x2) = 25,6mm inwendige diameter.
32mm meerlaags buis heeft een wand van 3mm, Dus 32-(3x2) = 26mm inwendige diameter.

Is er dan nog meerwaarde om voor lange rechte stukken meerlaags te gebruiken?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En vergeet niet dat staal geen drol kost.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 20:59
BernieW schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:23:
[...]

Voor 28mm staal kan je (@wervisser) eventueel ook nog persbochten gebruiken als je geen buigijzer hebt. Die zijn beter voor de flow dan knietjes, en nog een iets kleinere radius dan gebogen bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:45

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zit echt nog te puzzelen hoe ik alle leidingen wil gaan aanleggen. Foto's van het leidingwerk kunnen daar wel bij helpen. Waar en hoe zitten de filters, ontluchters, vulkranen, drukmeters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022

Echt haakse bochten vermijden en soms is een betere oplossing echt duurder en dan legt de betere oplossing nogal eens het loodje.
Bij kritische zaken altijd de beste oplossing kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 26-09 07:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psT1I0OMuYRJF4mky9TWtk85pgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L0vEmK3JhyXoeG0fRidJx58Z.jpg?f=user_large
Zo doet de vakman het

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
kennelijk alle bochtjes willen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Peanutsonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:44:
[...]

kennelijk alle bochtjes willen gebruiken
Keep it simple, hoe leg je ooit iemand uit hoe dit in elkaar steekt.
Gestolen uit een ander topic waar de eigenaar het beschreef als: "Dat ding met al die pijpjes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38
Een vakman had al die overbodige meuk uberhaupt niet geplaatst.

All-electric.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:25

BlueTooth76

Let the sun shine!

ranjo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:47:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zit echt nog te puzzelen hoe ik alle leidingen wil gaan aanleggen. Foto's van het leidingwerk kunnen daar wel bij helpen. Waar en hoe zitten de filters, ontluchters, vulkranen, drukmeters?
Dit is de opstelling in m'n garage inclusief het buffervat.
Het boilervat staat in de bijkeuken.
Je ziet links leidingen de vloer in gaan, die gaan naar het boilervat (200 liter) in de bijkeuken.
De leidingen rechts van het buffervat sluiten aan op het oude CV-systeem (ook vanaf de bijkeuken, waar de CV-ketel ooit hing).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QA0owq2.jpg

Hier was de buitenunit nog niet aangesloten maar geeft wel een beeld van hoe de leidingen, afscheiders en kleppen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uu87vkI.jpg

En hier een foto van de andere kant van het buffervat met aanvoer en retour van het buffervat, inclusief de secundaire pomp. Ook hier was het nog niet helemaal klaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMUo2NI.jpg

Leidingwerk en bekabeling van garage naar bijkeuken is door loze buizen gelegd.
Ook de stroomkabels van de 2 omvormers + DC-kabels vanaf de woning liggen hierdoor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nXHVaxt.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:55:
[...]

Je ziet links leidingen de vloer in gaan, die gaan naar het boilervat (200 liter) in de bijkeuken.
De leidingen rechts van het buffervat sluiten aan op het oude CV-systeem (ook vanaf de bijkeuken, waar de CV-ketel ooit hing).

[Afbeelding]

Hier was de buitenunit nog niet aangesloten maar geeft wel een beeld van hoe de leidingen, afscheiders en kleppen zitten.

[Afbeelding]

En hier een foto van de andere kant van het buffervat met aanvoer en retour van het buffervat, inclusief de secundaire pomp. Ook hier was het nog niet helemaal klaar.

[Afbeelding]

Ook de stroomkabels van de 2 omvormers + DC-kabels vanaf de woning liggen hierdoor.

[Afbeelding]
Nice! ziet er erg gelikt uit! Is er een reden dat het leidingwerk niet geïsoleerd is? of was dat hier nog niet het geval

Denk overigens dat het een goed idee zou zijn om dit af te splitsen in een nieuw topic. "Deel je WP installatie" of zoiets

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

verkeerslicht schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:06:
[...]

Nice! ziet er erg gelikt uit! Is er een reden dat het leidingwerk niet geïsoleerd is? of was dat hier nog niet het geval

Denk overigens dat het een goed idee zou zijn om dit af te splitsen in een nieuw topic. "Deel je WP installatie" of zoiets
Het leidingwerk dat de vloer en onder de grond gaat is geïsoleerd.
Het deel in de garage isoleren begin ik niet aan, teveel kleine stukjes, bochtjes, koppelingen, (kabeltjes voor de) sensoren, etc. Gezien de lage temperaturen die er doorheen gaan is de winst ook maar minimaal.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-12-2022 13:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:13:
[...]

Het deel in de garage isoleren begin ik niet aan, teveel kleine stukjes, bochtjes, koppelingen, etc. Gezien de lage temperaturen die er doorheen gaan is de winst ook maar minimaal.
Tja, kan ik me iets bij voorstellen. Ach tja, is meteen je garage voorzien van verwarming ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

verkeerslicht schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:29:
[...]

Tja, kan ik me iets bij voorstellen. Ach tja, is meteen je garage voorzien van verwarming ;)
Het scheelt dat de garage geïsoleerd is (muur + vloer).
Het dak en de roldeur helaas nog niet.
Op de zolder wil ik een hobbyruimte inrichten dus dat staat nog wel op de planning.
Verwarming aanleggen zal niet zo spannend worden, 2 buizen omhoog en ik ben op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
Zijn dit gewone stalen leidingen? Diameter 28?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

wervisser schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:54:
[...]

Zijn dit gewone stalen leidingen? Diameter 28?
Met de rolmaat er langs zou ik zeggen 35mm Ø

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:20:
[...]

Met de rolmaat er langs zou ik zeggen 35mm Ø
35 ?? goed voor 35kW

[ Voor 4% gewijzigd door Peanutsonic op 08-12-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Strak hoor. Ik durf het van mij niet eens te laten zien.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:13:
Het deel in de garage isoleren begin ik niet aan, teveel kleine stukjes, bochtjes, koppelingen, (kabeltjes voor de) sensoren, etc. Gezien de lage temperaturen die er doorheen gaan is de winst ook maar minimaal.
Dat klopt, maar bij een SWW-run zijn die temperaturen en de leidingen van binnenunit naar SWW-vat flink hoger en heeft dat deel toch wel zin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Monitoring warmtepompen resultaat november 2022

Grote spreiding in COP's, voor deelnemers toch een onderzoek waard. Ik noem maar zo een paar mogelijke oorzaken te hoge of te lage COP:

-meetfout warmtemeter of kWh meter
-afwijking bij interne meting WP (Mhp)
-niet meenemen interne verliezen WP systeem(Pomp enz)
-WP draait op te hoge aanvoer temperatuur door b.v. lage flow of te hoog afgestelde weersafhankelijke regeling
-afgifte systeem draait op te hoge temperaturen door b.v.: na regeling met thermostatische ventielen, mengregeling te hoog afgesteld
-lucht belemmering buitenunit
-vuil tussen verdamper lamellen
-slecht werkende defrost
enz
Misschien aardig om een checklist te maken bij de intro van dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWk7yJEEKmoF9crcjll7hM96b2E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uv2Ob3juth0k1MMu5JVxIUb8.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLuVdWY2TWYCr-ggfYogJ9RxT9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GPqD55T8KWPNJmgnNVx4Qmgn.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFPj-E8i9LnEumemXJjrIRBOZMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jIJ9uH6d4Isu2Wqcpnemo6P1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:35
Mijn Remeha Mercuria Ace 8 kW E (L/W) heeft veel vaker een deforst dan mijn Daikin Perfera 5 kW (L/L).
wellicht komt het door de plaats op het dak, maar het valt me op dat meerdere Remeha eigenaren (Elga, Loria en Mercuria (Ace)) klagen over het aantal malen dat de buitenunit een deforst doet.

1. Kan het ook aan de hardware of dimensionering van de spoel liggen dat deze machines daarvoor gevoeliger zijn? Echt hard hoeft de Mercuria niet te werken hooguit hij start op 1000 en loopt dan geleidelijk af naar 700 Watt met deze buitentemperatuur. Maar dan doet hij soms wel om de 45 minuten a 60 minuten een deforst.
2. Zou het helpen als ik mijn relatief warme lucht van mijn woning ventilatie aan de inlaatkant van de buitenunit laat uitbazen? Of zou ik het probleem dan erger maken (meer vochtige lucht) en/of verplaats het probleem zich dan naar lagere buitentemperaturen?

Overigens voldoet de huidige opstelplaats van de buitenunit ruim aan alle afstand voorwaarden voor wat betreft de wanden. Maar wellicht is een plek midden op het dak -met meer windvang- een betere.

Benieuwd naar andere ervaringen en jullie tips en zienswijze.

[ Voor 0% gewijzigd door royaljoop op 08-12-2022 17:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

BarryH schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:07:
@Copitano Alternatief is om via de OTGW in te grijpen (heb je al iets van domotica draaien. Op basis van de Tgewenst en de Truimte zou je daarmee verwarmingsvraag "aan" kunnen forceren op een eerder moment.
Ik heb Domoticz draaien op een RPi 3b+. Vandaaruit kan ik alleen Tgewenst (met hele graden) overrulen op de thermostaat. Verder kan ik heel veel uitlezen, maar niet beïnvloeden denk ik. Althans ik heb nog niet uit kunnen vinden waar ik eventuele commando's van OTGW kan invoeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Copitano Ok, ja dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Andrehj schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:56:
[...]

Dat klopt, maar bij een SWW-run zijn die temperaturen en de leidingen van binnenunit naar SWW-vat flink hoger en heeft dat deel toch wel zin.
Is op zich zo maar het gaat bij een SWW-run alleen om de rood gemaakte leidingen, de rest is geïsoleerd tot aan de bijkeuken.

Ik ga er iig niets aan doen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DAIqtFX.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Dank. Zeer illustratief! Zijn bij jou de garage en bijkeuken verwarmd? Zo niet, wat is het verschil dan ongeveer met de temperatuur in de woonkamer op een dag als vandaag?
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leatherneck1665 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:13:
Dank. Zeer illustratief! Zijn bij jou de garage en bijkeuken verwarmd? Zo niet, wat is het verschil dan ongeveer met de temperatuur in de woonkamer op een dag als vandaag?

[...]
Bijkeuken van 6m2 is verwarmd, daar hangt een 90Hx65Bcm T21 Jaga Strada convector (zonder DBE fans).
De thermostaatkraan staat ongeveer halverwege op stand 2,5 en de temperatuur is daar nooit lager dan 17 graden. Het boilervat staat er ook dus waarschijnlijk zal het zonder radiator ook nooit echt koud worden daar.

De laagste temperatuur in de garage die ik ooit gemeten heb was 4 graden en dat is op zo'n 5 meter van de warmtepompinstallatie.
Ik zou het niet kunnen vertellen maar m'n (ZZP) installateur doet ook >40kW installaties die met kranen op daken gezet worden, dus het zou me niet verbazen :+

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-12-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
verkeerslicht schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:06:
[...]

Strak ! Misschien alleen de rechte delen isoleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ok. Ik heb vloerverwarming op de begane grond dus ik overweeg geen buffervat te nemen. De binnenunit zou in de bijkeuken kunnen waar nu de CV-ketel hangt; dat is binnen de verwarmingsschil. Het boilervat zou dan in de garage moeten. Die is echter onverwarmd. Het temperatuurverschil met de woonkamer/keuken (24/7 20 graden) is ongeveer 10 graden (bij de huidige buitentemperatuur van 2 graden).
BlueTooth76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:22:
[...]

Bijkeuken van 6m2 is verwarmd, daar hangt een 90Hx65Bcm T21 Jaga Strada convector (zonder DBE fans).
De thermostaatkraan staat ongeveer halverwege op stand 2,5 en de temperatuur is daar nooit lager dan 17 graden. Het boilervat staat er ook dus waarschijnlijk zal het zonder radiator ook nooit echt koud worden daar.

De laagste temperatuur in de garage die ik ooit gemeten heb was 4 graden en dat is op zo'n 5 meter van de warmtepompinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Tomexergie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:07:

Grote spreiding in COP's, voor deelnemers toch een onderzoek waard. Ik noem maar zo een paar mogelijke oorzaken te hoge of te lage COP:

-WP draait op te hoge aanvoer temperatuur door b.v. lage flow of te hoog afgestelde weersafhankelijke regeling
-afgifte systeem draait op te hoge temperaturen door b.v.: na regeling met thermostatische ventielen, mengregeling te hoog afgesteld
-slecht werkende defrost
enz

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zelfs de installaties met hogere Ta presteren hemels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Leatherneck1665 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:27:
Ok. Ik heb vloerverwarming op de begane grond dus ik overweeg geen buffervat te nemen. De binnenunit zou in de bijkeuken kunnen waar nu de CV-ketel hangt; dat is binnen de verwarmingsschil. Het boilervat zou dan in de garage moeten. Die is echter onverwarmd. Het temperatuurverschil met de woonkamer/keuken (24/7 20 graden) is ongeveer 10 graden (bij de huidige buitentemperatuur van 2 graden).

[...]
Ik heb 'm ook in de garage staan en heb als laagste nu 3gr gezien. Je kunt 'm extra isoleren, dat scheelt aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leatherneck1665 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:27:

[...]
Je zou in de garage een geïsoleerde omkasting op wielen kunnen maken, heb ik voor hier ook wel eens aan gedacht (maar nog niet uitgevoerd).
Voordeel is dat je het zo weg kan rollen als je er bij moet. In mijn geval zou er dan een klein "deurtje" in moeten om bij de display van de binnenunit te kunnen als ik wat wil bekijken of wijzigen.

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-12-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Peanutsonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:31:
[...]

Zelfs de installaties met hogere Ta presteren hemels.
Presteren volgens "de meting" hemels! Maar de wetten van de thermodynamica blijven recht overeind en de hemelse waarden worden zeker niet bereikt met hoge aanvoertemperaturen.

In de loop van jaren zijn er CV afgifte systemen met lage temperaturen geïnstalleerd. Dit heeft grote invloed op de COP's. Toen we 5 jaar geleden begonnen te meten lagen de COP's tussen de 4-5 en nu is dat 5-6. De performance van de WP's is niet echt verbeterd, kijk maar in de spec's COP(35/7) =4,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een COP van 7 vind ik wel extreem goed! Dat haal ik zelfs volgens de databoeken nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:30:
Een COP van 7 vind ik wel extreem goed! Dat haal ik zelfs volgens de databoeken nooit.
Als iets bijzonder is, dan is er ook iets bijzonders aan de hand.
Ik zou hier van 3.6 naar 4.5 kunnen gaan, maar dan moet het afgifte systeem aangepakt. Indien oudere bouw, dan kun je niet zonder, dus aanpakken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
royaljoop schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:07:
Mijn Remeha Mercuria Ace 8 kW E (L/W) heeft veel vaker een deforst dan mijn Daikin Perfera 5 kW (L/L).
wellicht komt het door de plaats op het dak, maar het valt me op dat meerdere Remeha eigenaren (Elga, Loria en Mercuria (Ace)) klagen over het aantal malen dat de buitenunit een deforst doet.

1. Kan het ook aan de hardware of dimensionering van de spoel liggen dat deze machines daarvoor gevoeliger zijn? Echt hard hoeft de Mercuria niet te werken hooguit hij start op 1000 en loopt dan geleidelijk af naar 700 Watt met deze buitentemperatuur. Maar dan doet hij soms wel om de 45 minuten a 60 minuten een deforst.
2. Zou het helpen als ik mijn relatief warme lucht van mijn woning ventilatie aan de inlaatkant van de buitenunit laat uitbazen? Of zou ik het probleem dan erger maken (meer vochtige lucht) en/of verplaats het probleem zich dan naar lagere buitentemperaturen?

Overigens voldoet de huidige opstelplaats van de buitenunit ruim aan alle afstand voorwaarden voor wat betreft de wanden. Maar wellicht is een plek midden op het dak -met meer windvang- een betere.

Benieuwd naar andere ervaringen en jullie tips en zienswijze.
Veel defrots hoeft niet slecht te zijn. Het gaat om de balans tussen slechte warmteoverdracht door ijsvorming en het verlies door ontdooien. Met warmtemeters is vastgesteld dat het ontdooien maar 2-3% extra energie kost. Wat we niet meten is het rendementsverlies door de ijslaag op de lamellen. Waar ligt het kantelpunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Wat ook mee speelt is het continu draaien of niet. Zo kan ik een wat betere COP halen door continu te blijven verwarmen. Maar in november best vaak de warmtepomp in de nacht en in de middag uitgezet omdat stoken niet echt nodig was. Maar hoe dan ook zijn de LG's geen COP kampioenen. Dat hij hier zowat altijd op silent draait en in een omkasting staat zal vast ook nog invloed hebben.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 13:02
Zoals al vaker gezegd het gaat om het totaal gebruik. Dat de gemiddelde cop misschien wat lager is maar hij daardoor uren uit kan staan is misschien wel beter.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Of, als je tot 19°C stookt in plaats van 20 - 21°C. Dat zal de aanvoertemp ook doen verlagen met als gevolg een hogere COP.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:56
Tomexergie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:23:
[...]

Presteren volgens "de meting" hemels! Maar de wetten van de thermodynamica blijven recht overeind en de hemelse waarden worden zeker niet bereikt met hoge aanvoertemperaturen.

In de loop van jaren zijn er CV afgifte systemen met lage temperaturen geïnstalleerd. Dit heeft grote invloed op de COP's. Toen we 5 jaar geleden begonnen te meten lagen de COP's tussen de 4-5 en nu is dat 5-6. De performance van de WP's is niet echt verbeterd, kijk maar in de spec's COP(35/7) =4,6
Afgelopen jaar heb ik het afgiftesysteem uitgebreid met plafondverwarming in een deel van de woonkamer, een extra radiator in de woonkamer en op de bovenverdieping een T1 radiator vervangen door een T33. Verder zoveel mogelijk de radiatoren kruislings (aanvoer en afvoer) aangesloten en voetventielen toegevoegd. De 35 graden Ta bij 2 graden is inmiddels lager geworden. Ik zal er de komende koude dagen eens op letten wat die na deze aanpassingen aan het afgiftesysteem is geworden. Het lijkt erop dat die Ta bij 2 graden eerder 31 graden is in plaats van 35. Bij de meterstanden van december zal ik de nieuwe waarde doorgeven.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:27
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er erg netjes uit. Ik zie bij jou ook dat de aanvoer en retour door het buffervat heen gaat. Volgens warmtepompweetjes is het beter om de aanvoer en retour ook niet door het vat te laten gaan, dus met t-stukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAxNxf9lKz0sBIwH5M7lLOShAvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROHli3vum7PYe7IICqBatQI6.jpg?f=fotoalbum_large

De reden is dat er bij warmtevraag geen menging van aangevoerd water met kouder water in het vat is. De Ta uit de warmtepomp blijft dus hoger als het het afgifte systeem in gaat, dus deze Ta kan lager zijn dan wanneer je de aanvoer en retour door het vat laat gaan.
Wat vinden jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door Joris 407 op 08-12-2022 21:53 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

snameroc schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:12:
Zoals al vaker gezegd het gaat om het totaal gebruik. Dat de gemiddelde cop misschien wat lager is maar hij daardoor uren uit kan staan is misschien wel beter.
Zeker, het zijn de kWh's die je afrekent, niet de COP.
Maar daar ging het over nu :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 13:02
thido schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:54:
[...]

Zeker, het zijn de kWh's die je afrekent, niet de COP.
Maar daar ging het over nu :-)
Het bekruipt me het gevoel dat dat hier anders beleefd wordt hier met getallen die verre van realistisch zijn soms.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 20:07
Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne probeerde ik de warmte dagelijks gedurende de warmste uren en zoveel mogelijk van mijn eigen zonne-energie te maken. Daarnaast een dikke trui en sokken zodat het ongeveer een graad kouder kan blijven. Doel was de gascentrales zo min mogelijk te belasten.

Dat ging eigenlijk prima tot vorige week. Het resultaat is vergeleken met 2020 (met vergelijkbare graaddagen) dat ik 10% warmte bespaard heb en de COP zoveel hoger is, dat in totaal 16.5% electriciteit bespaard is. De hogere COP bleek een gevolg van de strategie en niet zozeer een doel. De verklaring ligt deels in lagere aanvoertemperaturen voor de lagere verwarming en een WP die wat zwaarder belast wordt dan het minimum van voorgaande jaren en dan toch iets zuiniger en korter loopt.

Helaas werkt het weer niet meer zo mee en moet er dus meer in.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
snameroc schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:12:
Ik ben benieuwd waar hier het omslag punt kan zitten.
Aan de ene kant is het logisch om te denken dat verlaging of uitzetten tot energiebesparing leidt. Maar het is ook een gegeven dat opstoken een hogere aanvoertemperatuur nodig heeft dan het instandhouden van de temperatuur.

Daarom kan ik me voorstellen dat kort verlagen zelfs tot een hoger energieverbruik kan leiden, maar dat een langer durende verlaging energiebesparend kan zijn. Wat zou het kantelpunt hier zijn? Dit kantelpunt is uiteraard verschillend per situatie. Ik denk dat een slecht geisoleerd huis er eerder baat bij heeft dan een goed geïsoleerd huis.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Tomexergie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:07:

-slecht werkende defrost
enz

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
He Tom, ik heb je 2-12 de gegevens gemaild, maar toch sta ik op niet ingevuld?
Kan je dit voor de volgende maand corrigeren?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
Tomexergie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:50:
[...]

Veel defrots hoeft niet slecht te zijn. Het gaat om de balans tussen slechte warmteoverdracht door ijsvorming en het verlies door ontdooien. Met warmtemeters is vastgesteld dat het ontdooien maar 2-3% extra energie kost. Wat we niet meten is het rendementsverlies door de ijslaag op de lamellen. Waar ligt het kantelpunt?
Worden defrosts trouwens aangeroepen door de binnenunit, of bepaalt de buitenunit dat zelf? Indien vanuit de binnenunit: aangezien het om Remeha machines lijkt te gaan, zou het ook niet kunnen dat Remeha software niet gewoon te vaak defrosts vraagt terwijl het eigenlijk nog niet nodig is? Zie hier met de Elga Ace inderdaad ook vaak defrosts elke 45-50 minuten bij hooglast, en bij 50% vermogen elke anderhalf uur, bij laag vermogen soms elke 2,5 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 30-09 21:02
@RulazZ Doet hij bij mij ook, maar als ik buiten kijk is hij wel degelijk bevroren en worden defrost niet door de een timer gevraagd, maar gewoon op de conditie van de buiten unit.
Regeling zit gewoon in de binnen unit, maar die krijgt alle metingen door van de buiten unit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 21:59
RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:30:
[...]

Worden defrosts trouwens aangeroepen door de binnenunit, of bepaalt de buitenunit dat zelf? Indien vanuit de binnenunit: aangezien het om Remeha machines lijkt te gaan, zou het ook niet kunnen dat Remeha software niet gewoon te vaak defrosts vraagt terwijl het eigenlijk nog niet nodig is? Zie hier met de Elga Ace inderdaad ook vaak defrosts elke 45-50 minuten bij hooglast, en bij 50% vermogen elke anderhalf uur, bij laag vermogen soms elke 2,5 uur.
Ik heb me er ooit eens in verdiept en volgens mij zijn er twee manieren waarop een defrost cyclus wordt gestart. 1) Op basis van een defrost sensor die daadwerkelijk meet of er ijs is gevormd op de buitenunit 2) een thermostaat die bij een bepaalde temperatuur een timer start en dan na aflopen van de timer een defrost doet. Nadeel van systeem 2 is dat je ook defrost kunt starten als er geen ijs is gevormd.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
verkeerslicht schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:48:
[...]

Goed punt. Het verschil is praktisch niets.
28mm verzinkte stalen buis heeft een wand van 1,2mm. Dus 28-(1,2x2) = 25,6mm inwendige diameter.
32mm meerlaags buis heeft een wand van 3mm, Dus 32-(3x2) = 26mm inwendige diameter.

Is er dan nog meerwaarde om voor lange rechte stukken meerlaags te gebruiken?
Meerlaags is goedkoper en koelt minder af. Heeft ook iets minder weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:33:
[...]

Ik heb me er ooit eens in verdiept en volgens mij zijn er twee manieren waarop een defrost cyclus wordt gestart. 1) Op basis van een defrost sensor die daadwerkelijk meet of er ijs is gevormd op de buitenunit 2) een thermostaat die bij een bepaalde temperatuur een timer start en dan na aflopen van de timer een defrost doet. Nadeel van systeem 2 is dat je ook defrost kunt starten als er geen ijs is gevormd.
Eens kijken wat hij gaat doen als het dauwpunt/relatieve luchtvochtigheid wat zakt, want dan zou je het verschil tussen die 2 strategieën goed moeten merken. Volgens Windy zou in de loop van komende week het dauwpunt wat lager moeten komen dan de buitentemperatuur, zal het dan eens in de gaten houden. Ik vind het tijdspatroon namelijk vaak wel erg regelmatig.

[ Voor 3% gewijzigd door RulazZ op 09-12-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:51:
[...]

Eens kijken wat hij gaat doen als het dauwpunt/relatieve luchtvochtigheid wat zakt, want dan zou je het verschil tussen die 2 strategieën goed moeten merken. Volgens Windy zou in de loop van komende week het dauwpunt wat lager moeten komen dan de buitentemperatuur, zal het dan eens in de gaten houden. Ik vind het tijdspatroon namelijk vaak wel erg regelmatig.
En wat zou de spin off van dergelijke wetenschap zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@RulazZ Het feit is dat je het kunt meten maar er vervolgens niets mee kunt doen ;) Wat mij betreft lekker z'n gang laten gaan. Een dichtgevroren unit zal uiteindelijk zijn Ta niet halen en gaat meer verbruiken. Dan is een defrost beter.

Over het algemeen wordt er gezegd dat met een lagere Ta er minder defrosts zijn. Dat is dan de variabele waar je iets mee kunt doen. Je hoeft daar niet mee te wachten tot je weet hoe jou unit de defrost aanpakt!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:44:
[...]

Goedkoper ja totdat je de koppelingen gaat kopen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:56:
@RulazZ Het feit is dat je het kunt meten maar er vervolgens niets mee kunt doen ;) Wat mij betreft lekker z'n gang laten gaan. Een dichtgevroren unit zal uiteindelijk zijn Ta niet halen en gaat meer verbruiken. Dan is een defrost beter.

Over het algemeen wordt er gezegd dat met een lagere Ta er minder defrosts zijn. Dat is dan de variabele waar je iets mee kunt doen. Je hoeft daar niet mee te wachten tot je weet hoe jou unit de defrost aanpakt!
Met een lagere Ta blijft de ruimte niet op temperatuur.
Het enige dat helpt is de ruimte te "betegelen" met radiatoren of de leidingen in de vloer op 5cm te leggen.
Ook kan 4-laags glas helpen en 60cm dikke isolatie in de muren.
Gewoon Eur 50.000,- bij de hypotheek op. _/-\o_

Aan nagenoeg ieder einde van een weg wacht de "afnemende meeropbrengst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Carboy54 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:00:
[...]

Goedkoper ja totdat je de koppelingen gaat kopen.
verschilt nogal per merk ?
koppelingen zitten stevig in het verdienmodel. 48% installateurskorting !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:53:
[...]

En wat zou de spin off van dergelijke wetenschap zijn ?
Geen, just scientific curiosity...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:01:
[...]

Met een lagere Ta blijft de ruimte niet op temperatuur.
Het enige dat helpt is de ruimte te "betegelen" met radiatoren of de leidingen in de vloer op 5cm te leggen.
Ook kan 4-laags glas helpen en 60cm dikke isolatie in de muren.
Gewoon Eur 50.000,- bij de hypotheek op. _/-\o_

Aan nagenoeg ieder einde van een weg wacht de "afnemende meeropbrengst".
Sure maar het is soms ook gewoon leuk om die grens op te zoeken? Even een stapje te ver en dan gauw weer terug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 21:34
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:05:
[...]

verschilt nogal per merk ?
koppelingen zitten stevig in het verdienmodel. 48% installateurskorting !
ja er is verschil maar ik heb inmiddels paar WPs gedaan en wil het sommetje nog wel een keer maken (komt dus nog een keer in de toekomst maar hieronder een voorbeeldje). Het grote "probleem" met meerlagenbuis is gewoon dat je een bizarre hoeveelheid koppelingen nodig hebt. voorbeeldje:

vuilfilter monteren: 2 x een koppeling die later ook nog los te schroeven is, de allergoedkoopste die er is kost 14 euro/st, heb je 2x nodig. als je de knelfitting-versie koopt van dat vuilfiter heb je dus alweer 2 koppelingen bespaard, a 28 euro.

bochtjes en t-stukken kosten ongeveer hetzelfde in staal of meerlagenbuis, maar je loopt snel leeg op al die verbindingen. aansluiten van een boilervat is ook weer 4 verbindingen, driewegklep is er 3, microbellenontluchter is 2 etc etc. Dan nog aansluiten op de WP zelf, weer 2 stuks. Je bent zomaar 11 of 13 stuks nodig a 14 euro, dan nog wat bochtjes en je gaat zo over 200 euro heen.

tweede dingen wat ik nog op merk is dat 32mm koppeling heel slecht verkrijgbaar zijn in NL, ook bij groothandels (of je gaaat naar technische unie en betaalt letterlijk 32 euro voor een T-stuk :-0). Dus als je iets te kort komt ben je ook ontzettend zuur.

ik overweeg over te stappen naar #team-staal (viega prestabo dan ofzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
LangeFries schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:39:
Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne probeerde ik de warmte dagelijks gedurende de warmste uren en zoveel mogelijk van mijn eigen zonne-energie te maken. Daarnaast een dikke trui en sokken zodat het ongeveer een graad kouder kan blijven. Doel was de gascentrales zo min mogelijk te belasten.
Alhoewel een nobel streven is dit nu nog een zinloze exercitie. In de maand december is er geen enkel moment waarop er geen gascentrales draaien, ook niet op momenten met piek PV opwek. Het enige verschil zit in een beetje minder transportverlies wellicht, er draait geen gascentrale minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFRgzjyJM70jExN93I_gWvO--CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLjJEFs60UMuJxydGzOjZevm.jpg?f=fotoalbum_large
https://co2monitor.nl/energiebronnen/terugblik

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:02
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:33:
[...]

Die van mij doet dat anders.... minimale wachttijd tussen defrosts is 60 minuten. Vanaf dat moment moet de Evap druk van het koudemiddel gedurende 1 minuut aaneengesloten onder de 5 barg (ca. -9°C) zitten om defrost te triggeren.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
LangeFries schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:39:
Dat ging eigenlijk prima tot vorige week. Het resultaat is vergeleken met 2020 (met vergelijkbare graaddagen) dat ik 10% warmte bespaard heb en de COP zoveel hoger is, dat in totaal 16.5% electriciteit bespaard is. De hogere COP bleek een gevolg van de strategie en niet zozeer een doel. De verklaring ligt deels in lagere aanvoertemperaturen voor de lagere verwarming en een WP die wat zwaarder belast wordt dan het minimum van voorgaande jaren en dan toch iets zuiniger en korter loopt.
Deze bijkomstigheid heeft waarschijnlijk een grotere invloed.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
ArjoK schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:38:
[...]

Die van mij doet dat anders.... minimale wachttijd tussen defrosts is 60 minuten. Vanaf dat moment moet de Evap druk van het koudemiddel gedurende 1 minuut aaneengesloten onder de 5 barg (ca. -9°C) zitten om defrost te triggeren.
Als ik het goed zie heb jij een WP zonder klassieke buitenunit?

In theorie zou het kunnen dat jou systeem dichtgevroren zit na 45 minuten terwijl een defrost nog 15 minuten op zich laat wachten? Of begrijp ik jou verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Bo0bz op 09-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel zeer strak en netjes.. Wat dat betreft wel mooi neergezet.. Als je het zo ziet is het allemaal ook geen rocket science, hoewel je wel wat moet weten van cv installaties natuurlijk.. Dit is prima uit te dokteren allemaal met voor- / en nadelen, je zit vooral met de koelgassen en die leidingen wat het als particulier wat ingewikkeld maakt..
Gelukkig ken ik iemand die dit kan, dus voor een volgende woning zit ik er ook aan te denken dit lekker zelf te gaan regelen. De prijzen die ze vragen zijn vandaag de dag echt beschamend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:44:
[...]

Als ik erop zoek (binnen NL) dan lijkt staal toch echt goedkoper. Maar misschien zoek ik verkeerd;)

Wat maakt trouwens dat de weerstand van meerlaagse hoger is? Koppelingen van meerlaags zijn vaak een stukje dunner dan bij staal dacht ik. Dus dat maakt ook nog uit

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:44:
[...]

In theorie zou het kunnen dat jou systeem dichtgevroren zit na 45 minuten terwijl een defrost nog 15 minuten op zich laat wachten? Of begrijp ik jou verkeerd?
Denk dat je dat prima hebt begrepen. Een uur vaste prik is kul.
Kennelijk is die WP voor Noord Afrika ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:02
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:44:
[...]

klopt, mijn unit hangt binnen.
Er zit nog een onderwaarde van 2,3 barg die de boel overrulet en direct een defrost triggert. (die heb ik nog niet voorbij zien komen)

[ Voor 18% gewijzigd door ArjoK op 09-12-2022 11:03 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
verkeerslicht schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:52:
[...]

Als ik erop zoek (binnen NL) dan lijkt staal toch echt goedkoper. Maar misschien zoek ik verkeerd;)

Wat maakt trouwens dat de weerstand van meerlaagse hoger is? Koppelingen van meerlaags zijn vaak een stukje dunner dan bij staal dacht ik. Dus dat maakt ook nog uit
meerlaags is lager, gladdere wand.
Koppelingen is verdienmodel van de installateur.
kreeg 48% korting op koppelingen van Henco.
Sommige installateurs rekenen voor koppelingen 2x het bedrag dat je in ook al dure DHZ betaalt. Kom vooral niet boven 22 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:28
Ons nieuwbouwhuis is in juli opgeleverd. Het huis is uitgerust met een warmtepomp (Daikin) en lage temperatuur vloerverwarming met ruimteregeling op de begane grond en 1e etage.

Tijd geen ruimte thermostaten (Watts) gehad omdat deze moeilijk leverbaar waren. Daardoor was de temperatuur in de woonkamer moeilijk te regelen.

Afgelopen week is alles geïinstalleerd en ingeregeld. De ruimtes staan ingesteld op een constante temperatuur, namelijk 19,5 in de woonkamer en 18 graden in de overige ruimtes.

Elke ochtend is het woonkamer afgekoeld naar 17,5 en is hij ook niet aan het verwarmen.. Het lijkt erop dat de boel niet aanslaat ofzo. De verwarming slaat pas aan als het verschil 2 graden is t.o.v. de ingestelde temperatuur (lijkt het).

Gisteren hebben ze het e.e.a. (aanvoertemperatuur geloof ik) bijgesteld, maar vanmorgen weer een koude huiskamer. Door de LTV duurt het erg lang om de boel weer te verwarmen. Erg vervelend met de huidige buitentemperaturen.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat het elke keer zo afkoelt en hij niet bij gaat verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:19:
[...]

Sure maar het is soms ook gewoon leuk om die grens op te zoeken? Even een stapje te ver en dan gauw weer terug ;)
ja ja, poetsen van de auto leuker dan er in rijden ?
kleine kinderen kijken achterom in de po na de prestatie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
[...]

ja ja, poetsen van de auto leuker dan er in rijden ?
kleine kinderen kijken achterom in de po na de prestatie _/-\o_
Kijk nog elke dag achterom naar mijn bouwwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:00:
[...]

Kijk nog elke dag achterom naar mijn bouwwerk!
stug mee doorgaan ! voldoening is een groot goed.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 21:34
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:55:
[...]

meerlaags is lager, gladdere wand.
Koppelingen is verdienmodel van de installateur.
kreeg 48% korting op koppelingen van Henco.
Sommige installateurs rekenen voor koppelingen 2x het bedrag dat je in ook al dure DHZ betaalt. Kom vooral niet boven 22 mm
waar kreeg je die korting en wat betaalde je dan voor bijv. een 32mm t-stuk of knietje? want die info "48%" zegt niet zo veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:57:
Ons nieuwbouwhuis is in juli opgeleverd. Het huis is uitgerust met een warmtepomp (Daikin) en lage temperatuur vloerverwarming met ruimteregeling op de begane grond en 1e etage.

Tijd geen ruimte thermostaten (Watts) gehad omdat deze moeilijk leverbaar waren. Daardoor was de temperatuur in de woonkamer moeilijk te regelen.

Afgelopen week is alles geïinstalleerd en ingeregeld. De ruimtes staan ingesteld op een constante temperatuur, namelijk 19,5 in de woonkamer en 18 graden in de overige ruimtes.

Elke ochtend is het woonkamer afgekoeld naar 17,5 en is hij ook niet aan het verwarmen.. Het lijkt erop dat de boel niet aanslaat ofzo. De verwarming slaat pas aan als het verschil 2 graden is t.o.v. de ingestelde temperatuur (lijkt het).

Gisteren hebben ze het e.e.a. (aanvoertemperatuur geloof ik) bijgesteld, maar vanmorgen weer een koude huiskamer. Door de LTV duurt het erg lang om de boel weer te verwarmen. Erg vervelend met de huidige buitentemperaturen.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat het elke keer zo afkoelt en hij niet bij gaat verwarmen?
hier zijn geen helderzienden vrees ik.
zou beginnen met de thermostaat een graad hoger te zetten. kom je gemiddeld beter uit. Wat er niet in gaat kan er niet uit komen.
wees er ZEKER van, dat er geen bypas zijn werk te serieus opvat.
en zie min. 2* verschil zal te wijzigen zijn ?
1* verschil lijkt toch meer dan voldoende ? Hollen of stil staan is niet des warmtepomps

[ Voor 4% gewijzigd door Peanutsonic op 09-12-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Fr33z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:06:
[...]

waar kreeg je die korting en wat betaalde je dan voor bijv. een 32mm t-stuk of knietje? want die info "48%" zegt niet zo veel
warmteservice
die 48% zegt zo veel, dat je als consument stevig aan de bak moet voor een artikel dat dagelijks over de toonbank vliegt.
Was meen ik een 26-28-26 mm Tstuk verloop naar staal.
prijs bruto in de buurt van Eur 30,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 30-09 21:02
RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb vanmorgen de watertemperatuur iets verhoogd en je ziet dat de tijd tussen de defrosts kleiner wordt. Buitenunit met harder werken en meer energie onttrekken aan de lucht.
Je ziet ook dat de defrost zelf korter wordt omdat hij meer energie uit het systeem kan trekken om te ontdooien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxDR1Y1JBR36bqaDSMJYZbkiADU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHGjRXm8y8z5YAOf7tMSjvIO.png?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:57:

Zet een smart energy plug op de stroomaansluiting van de WP, dan kan je in ieder geval zien wat die over de dag heen ongeveer doet. Wellicht kan je in de portal van je energieleverancier ook al eea zien.

En maak daarnaast een lijst van alle instellingen in het menu van de wp. Wellicht staat die op "snachts niet verwarmen"? of "snachts stille modus=halve kracht"

Pagina: 1 ... 191 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.