Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 190 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.536.998 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
studiostevus schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:10:
[...]

En dan nu weer... sinds vanochtend heeft Elga bedacht dat hij uit moet, en ook de CV uit......heb de dipswitch B8 al op 'on' gezet om de lage temperatuurlimiet uit te schakelen. Geen foutmeldingen.

Ik zie wel een gekke piek in de outdoor temperature om 8.12u naar 10C, maar dat was kort en is nu weer normaal (2C).

Grapje kan niet te lang duren want ik begin het koud te krijgen...... enig idee hoe we hem weer kunnen aanzwengelen?

[Afbeelding]
10 minuten van de spanning af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:05:
[...]

Of een filter zit verstopt.
Thnx! Dat is het geweest. Mijn TA was 32,0 en TR 20,2. Nu het filter schoongemaakt en is de TA 26,3 en TR 24,7. Dus mensen, check je filters! Die van mij was helemaal zwart (na 1 jaar al).

[ Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 05-12-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:13:
[...]

10 minuten van de spanning af ?
Heeft niet geholpen helaas.....

Edit: ik heb hem nu op een testmodus gezet (circulatiepomp + warmtepomp aan) - dit dit hij zonder morren. Lijkt er dus op dat het in de instellingen of in de aansturing (Anna thermostaat) zit...

[ Voor 33% gewijzigd door studiostevus op 05-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:34
Pietje555 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:08:
Hierbij een artikel dat we ook de vloerverwarming met een WP anders moeten ontwerpen.
https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel
De slanglengte zijn nu vaak veel te groot. Ik zie nu ook vaak met de warmtecamera dat het water al halverwege de groep is afgekoeld en niet meer bijdraagt aan de afgifte. Eigenlijk leg je de HOH afstand dan op 30 cm bij een slakkenhuis of als de slang parallel gelegd is, wordt slechts de helft van de vloer warm.
En over 100 jaar zullen de installateurs in de nieuwbouw dat ook door hebben. Tot die tijd wordt het aanprutsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:46:
[...]

En over 100 jaar zullen de installateurs in de nieuwbouw dat ook door hebben. Tot die tijd wordt het aanprutsen...
Over 100 jaar is er geen nieuwbouw meer - land is dan al lang vol - en warmtepompen zijn ook uitgefaseerd. Is tenslotte ook een gebrekkig systeem, net als vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
@Blihi Valt wel mee. Ze zetten de toevoer van de WP op 45 graden en zone regeling, dan werkt het ook.
Het wordt pas lastig als je energie zuinig gaat denken en gaat tunen, maar dat wordt meestal overgeslagen vanwege tijd/kosten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:15
Bo0bz schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:18:
Mijn warmtepomp wil niet meer in standby. De thermostaat schakelt op basis van programma de warmtepomp vanwege de nachtverlaging. Ik zie netjes op de warmtepomp dat de ruimte temperatuur van 21.5 naar 20.5 graden gaat. So far so good. Echter, pomp stopt niet met lopen en de aanvoer temperatuur blijft de hele nacht rond de 25 graden en loopt zelfs iets op met een verbruik van ca 500w. Normaal met deze temperaturen is net voordat de thermostaat de vraag verhoogd de aanvoer gezakt naar een graad of 15 en heb ik maar 9w standby verbruik. Iemand een idee? Gaat om een Loria 6008 icm Honeywell chronotherm touch modulation.

[Afbeelding]

Laatste keer 's nachts uit en daarna aan:
[Afbeelding]

Let niet op de hoge aanvoer bij starten. Dat is normaal gedrag bij de Loria
@Bo0bz Waarschijnlijk draai je WAR. Maar los kijk even bij je instellingen dat het antivries programma niet is aangesprongen onder de 2,5 graden C. Dat doet mijn Remeha Mercuria Ace ook namelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door royaljoop op 05-12-2022 17:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Pietje555 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:15:
@Blihi Valt wel mee. Ze zetten de toevoer van de WP op 45 graden en zone regeling, dan werkt het ook.
Het wordt pas lastig als je energie zuinig gaat denken en gaat tunen, maar dat wordt meestal overgeslagen vanwege tijd/kosten.
Precies, dus in plaats van nadenken en berekenen op basis van warmtepomp, doet men wat met altijd al doet: Lange leidingen, mengverdeler er in en zoneregeling (want die telt als waterzijdig inregelen). Alles om maar te besparen op denkwerk en manuren. De energiekosten doen er namelijk niet toe. Die worden door iemand anders berekend voor het energielabel, maar er is helemaal 0 controle of die labels kloppen met de realiteit.

Zo heb ik een A label. Geen A++++, want ik heb type-C ventilatie. Dat ik op jaarbasis meer stroom produceer dan gebruik (met de warmtepomp en autolader) doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Uit de buitenunit van onze Daikin warmtepomp R32 komt weleens een wolk witte rook uit. Dit is vaak eenmalig en volgens mij alleen nadat ie even flink aan het werk is geweest. Is dit normaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:31

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gautama schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:13:
Uit de buitenunit van onze Daikin warmtepomp R32 komt weleens een wolk witte rook uit. Dit is vaak eenmalig en volgens mij alleen nadat ie even flink aan het werk is geweest. Is dit normaal?
Dat is waarschijnlijk waterdamp van het ontdooien van de buitenunit, een 'defrost' dus.

Als je af en toe kijkt aan de achterkant van de buitenunit, zal je wss zien dat er ijsvorming tussen de lamellen plaatsvindt.
Waar ijs zit, kan geen lucht meer langs de lamellen stromen en dat is niet goed voor het rendement en vermogen van je warmtepomp, dus ontdooit hij de unit af en toe.

Afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid lijkt het dan soms of er een nieuwe paus is gekozen.

[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 12:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gautama schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:13:
Ja. Het is alleen geen rook (dat zou niet goed zijn) maar waterdamp. (Hint: zoek even in de topics of via Google op "defrost".)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rNvGBZobrVpFWOxf-GKsIty6j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fF1GuquBVmf7m2qYCETZIg24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj2wkXfWNavMJ9A1mfIqlwZhfAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74zKyIuoCvMaiszPYLop7zJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJuGI-3TwZ8xltwo-EMSlWS8VQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfJ5MQ9uk8gvo7qkYvsnTpyX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net eens goed gekeken naar hoe de installateur de Techneco Elga bij mij heeft aangesloten en heb het vergeleken met de installateurs handleiding.

Nu valt mij op dat het expansievat aan het einde van de retourlading is gemonteerd en dat de retourleiding ook verbonden is met de aanvoeraanleiding. Zie blauw omcirkeling foto.

Ik heb mijn situatie even nagetekend op de foto van de installateur handleiding om wat meer duidelijkheid te geven.

Is dit correct aangesloten?

Kan het hier door komen dat mij Tr niet hoog genoeg komt waardoor de Ta ook niet hoger word?

Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen storingen krijg als de Elga en cv tegelijk draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkievld 2.0 op 05-12-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat is geen buffervat maar een expansievat!

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
ds23man schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:55:
Dat is geen buffervat maar een expansievat!
Zal het even aanpassen. Ben zelf geen installateur 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Voor de gene met een vrijstaande woning en een warmtepomp? Wat is bij jullie het verbruik geweest over de afgelopen dagen? Ik ben wel benieuwd wat anderen met een warmtepomp momenteel verbruiken aan stroom namelijk. Dit om het een beetje te kunnen vergelijken.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Makkievld 2.0 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:56:
[...]

Zal het even aanpassen. Ben zelf geen installateur 😊
Verder zit dit correct aangesloten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Makkievld 2.0 als je ELGA zn max. elektrisch vermogen afneemt, dan worden Ta en Tr niet hoger omdat bij de door jou ingestelde flow de (Ta-Tr)*flow al de geproduceerde warmte al kan afgeven.

Let op: bij een WP wil je de Ta laag hebben (ook bij vol vermogen) voor de beste COP en dus de hoogste warmteafgifte.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
ds23man schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:03:
[...]

Verder zit dit correct aangesloten.
Dank je wel. Vandaar dus geen storingen als ze beide aanstaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Makkievld 2.0 op 05-12-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
BarryH schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:07:
@Makkievld 2.0 als je ELGA zn max. elektrisch vermogen afneemt, dan worden Ta en Tr niet hoger omdat bij de door jou ingestelde flow de (Ta-Tr)*flow al de geproduceerde warmte al kan afgeven.

Let op: bij een WP wil je de Ta laag hebben (ook bij vol vermogen) voor de beste COP en dus de hoogste warmteafgifte.
Dus als ik het goed begrijp draait het nu allemaal efficiënt door de lage Ta. Aangezien ik het huis op deze manier niet kan opwarmen/warm houden zal ik de cv ketel moeten laten meedraaien met lage buitentemperaturen. Nu is de vraag alleen nog of het verstandig is om de cv ketel alleen te laten draaien of ook de warmtepomp nog erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Casejunkie schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:02:
Voor de gene met een vrijstaande woning en een warmtepomp? Wat is bij jullie het verbruik geweest over de afgelopen dagen? Ik ben wel benieuwd wat anderen met een warmtepomp momenteel verbruiken aan stroom namelijk. Dit om het een beetje te kunnen vergelijken.
Nog even wachten, dan komen de resultaten van @Tomexergie (hopelijk) hier beschikbaar en heb je mooie data om te vergelijken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:10:
[...]

Precies, dus in plaats van nadenken en berekenen op basis van warmtepomp, doet men wat met altijd al doet: Lange leidingen, mengverdeler er in en zoneregeling (want die telt als waterzijdig inregelen). Alles om maar te besparen op denkwerk en manuren. De energiekosten doen er namelijk niet toe. Die worden door iemand anders berekend voor het energielabel, maar er is helemaal 0 controle of die labels kloppen met de realiteit.

Zo heb ik een A label. Geen A++++, want ik heb type-C ventilatie. Dat ik op jaarbasis meer stroom produceer dan gebruik (met de warmtepomp en autolader) doet er niet toe.
Dat is niet helemaal zo. Mengverdelers zie je niet meer, want de gehele woning is vloerverwarming met veelal een eigen warmtepompje.
Maar ik had laatst een kinderdagverblijft waar de vloerverwarming op 45 graden toevoer was uitgelegd. Deze was in een parallel systeem gelegd en in de helft van de ruimte lagen de kindjes langzaam te garen op de vloer. Met een slakkenhuis had het iets beter geweest.
De labels kloppen zeker wel en worden regelmatig aangepast. Je moet ze echter opstellen zoals de norm voorschrijft en niet zoals je rationeel denkt. Het is een vergelijkings instrument en geen weergave voor je energieverbruik.
Zo had een vette BMW 3M een beter label dan een Prius.
Ik heb zoveel PV panelen liggen, LTV, goede isolatie en HR glas in 2/3 van mijn huis. 1/3 heeft helemaal niets. Ondanks mijn verbruik van 6.000 kWu en 4000 m³ gas heb ik en A++, maar wel 13.000 kWu opwek.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Makkievld 2.0 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:21:
[...]

Dus als ik het goed begrijp draait het nu allemaal efficiënt door de lage Ta. Aangezien ik het huis op deze manier niet kan opwarmen/warm houden zal ik de cv ketel moeten laten meedraaien met lage buitentemperaturen. Nu is de vraag alleen nog of het verstandig is om de cv ketel alleen te laten draaien of ook de warmtepomp nog erbij?
Draait je ELGA op vol vermogen? Dat is wel belangrijk om te weten
Als je continu de gewenste temperatuur hetzelfde houdt (b.v. 20 graden) en je ELGA draait op vol vermogen en je houdt het huis niet warm, dan is het handig als de gasketel bijspringt.
Het enige wat je nog wellicht als optie over hebt is de flow verder verhogen (maar dat had je al op maximaal staan geloof ik).
ELGA mee laten draaien als de gasketel ook draait kan geen kwaad. financieel zal het verschil beperkt zijn onder de 0 graden.

als referentie:
Mijn ELGA (met carrier) kan maximaal 1040-1190 watt verbruiken (afh. van de buitentemperatuur, bij +12 ofzo haalt die de 1190, onder de 5 graden nooit boven de 1090 ofzo).
Dus mijn ELGA draait veel dagen 24 kWh per dag en is daarmee dus volledig benut
Bij veel defrosts zakt het iets en als ik bij warmer weer de temperatuur in huis verhoog haal ik soms de 26,1kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_gOCagNae6QIqZSbVurbkSqHVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIGx7ppaz7pK4y9VJDrOINTB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 05-12-2022 14:17 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:31:
[...]

sorry, kWh
Ontluchtingschroef zit parallel aan de vloer. In de kop van die schroef zit een gleuf voor een schroevendraaier. Om er goed bij te kunnen komen moet de zijbeplating er af en daar ligt het rooster overheen.
Parallel aan de vloer? Wat voor installatie moet ik me voorstellen? Of heb je een convectorput?

Ik heb het over convectoren voor aan de wand.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XrSc12b.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 15:36 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
BarryH schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:15:
[...]

Draait je ELGA op vol vermogen? Dat is wel belangrijk om te weten
Als je continu de gewenste temperatuur hetzelfde houdt (b.v. 20 graden) en je ELGA draait op vol vermogen en je houdt het huis niet warm, dan is het handig als de gasketel bijspringt.
Het enige wat je nog wellicht als optie over hebt is de flow verder verhogen (maar dat had je al op maximaal staan geloof ik).
ELGA mee laten draaien als de gasketel ook draait kan geen kwaad. financieel zal het verschil beperkt zijn onder de 0 graden.

als referentie:
Mijn ELGA (met carrier) kan maximaal 1040-1190 watt verbruiken (afh. van de buitentemperatuur, bij +12 ofzo haalt die de 1190, onder de 5 graden nooit boven de 1090 ofzo).
Dus mijn ELGA draait veel dagen 24 kWh per dag en is daarmee dus volledig benut
Bij veel defrosts zakt het iets en als ik bij warmer weer de temperatuur in huis verhoog haal ik soms de 26,1kWh
[Afbeelding]
De Elga draait 100% met iets van 1100 watt. De flow op de Elga staat maximaal dus kan daar weinig aan veranderen.

De vloerverwarming verdeler heeft ook een pomp. Zou ik die ook op maximaal moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:32:
[...]

Parallel aan de vloer? Wat voor installatie moet ik me voorstellen? Of heb je een convectorput?

Ik heb het over convectoren voor aan de wand.

[Afbeelding]
Wandmodel. Schroef met schroefdraad steekt in H-blok en wel parallel aan de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:35:
[...]

ga maar uit van n=2
1 Jaga tussen andere radiatoren werkt niet. Jaga's hebben meer flow nodig.
En met minder water in het systeem zal pendelen eerder optreden daar waar de verhoudingen in het systeem kritisch zijn.
Ja maar dat ligt toch niet aan de Jaga's..? Probeer je niet de fouten in je systeem weg te weven met Jaga's? Zo lijkt het over te komen althans.. Ja er zit minder water in het systeem, maar er is meer afgifte.. Geen idee of dat elkaar wegstreept, maar wat is er tegen om je flow dan te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:51:
[...]

Ah, dat heb ik dan weer nooit gezien, ondanks dat ik er in totaal 18 stuks heb.
Is daar niet een andere ontluchtingsnippel in te draaien zodat hij toch vanaf boven bereikbaar is?
het ziet er ongeveer zo uit (gaat om het schroefdingetje boven de bovenste aansluiting)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-m75DgcTeLNdQBK3REuVMdzpUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uJDT4piUhf2zsqNjpC2Lm3UF.png?f=user_large

in theorie kun je daar inderdaad een buis indraaien met een ontlluchter bovenop, dat is dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP2XtYtMCvUIaQvcewddIOU15bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oZqlwgvQNuZ8Nl6D9KLlM5kl.png?f=user_large
kost maar 10 euro, valt me mee https://www.wasco.nl/artikel/5207559

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:51:
[...]

Ah, dat heb ik dan weer nooit gezien, ondanks dat ik er in totaal 18 stuks heb.
Is daar niet een andere ontluchtingsnippel in te draaien zodat hij toch vanaf boven bereikbaar is?

Ik zou wss al snel gewoon een keurig gat (met wit afwerkdopje) in de kap geboord hebben waar een schroevendraaier doorheen kan :+
Gat in de beplating aan de zijkant zou kunnen.
Plus 2 gaten voor ieder oog 1 om de gleuf in de schroefkop te kunnen zien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Fr33z schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:56:
[...]

het ziet er ongeveer zo uit (gaat om het schroefdingetje boven de bovenste aansluiting)
[Afbeelding]

in theorie kun je daar inderdaad een buis indraaien met een ontlluchter bovenop, dat is dan zoiets:
[Afbeelding]
kost maar 10 euro, valt me mee https://www.wasco.nl/artikel/5207559
Ah, of een gaatje met een wit dopje in de kap, ben je er ook.
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:58:
[...]

Gat in de beplating aan de zijkant zou kunnen.
Plus 2 gaten voor ieder oog 1 om de gleuf in de schroefkop te kunnen zien. 8)
Kan je dat van bovenaf niet zien met een zaklampje? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:58:
[...]

[...]

Plus een koord aan het plafond om zelf aan te gaan hangen omdat je op je kop moet staan (hangen) om er bij te kunnen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BlueTooth76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:58:
[...]

[...]

Zou het kunnen proberen. Maar ben al dit geklauter niet gewend voor een radiator ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:03:
[...]

Zou het kunnen proberen. Maar ben al dit geklauter niet gewend voor een radiator ontluchten.
Voortaan dus de hoge versie kopen (als het past), ook beter voor de warmte afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Makkievld 2.0 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:37:
[...]

De Elga draait 100% met iets van 1100 watt. De flow op de Elga staat maximaal dus kan daar weinig aan veranderen.

De vloerverwarming verdeler heeft ook een pomp. Zou ik die ook op maximaal moeten zetten?
In theorie kan een hogere stand van de VVW ook nog helpen.
Dus die maximaal zetten kan je zeker testen.
Welke Ta en Tr meet je nu:
- Bij de ELGA
- Net voor de VVW verdeler (of is dat echt vlakbij de ELGA)
- op de vloerverwarming zelf (dus aan de andere kant van de VVW pomp en mengkraan
Je wil van de ELGA naar de VVW eigenlijk geen temperatuurverlaging meten, dan maximaliseer je de warmteafgifte van de vloer ten opzichte van de warmteproductie van de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Casejunkie schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:02:
Wij hebben een vrijstaande woning uit 96 met een Vaillant arotherm 75/6 en radiatoren.
Ongeveer 165m2
Nu verwarmen we boven alleen de badkamer en niet de slaapkamers maar weer wel wat verwarming in de garage.
Ons verbruik was zaterdag en zondag gemiddeld 19kwh per dag voor de warmte pomp.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice383
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:54
Hier ook een vrijstaande woning uit 88 met een Vaillant arotherm plus 65/6. alleen benedenverdieping 78 m2 vloerverwarming. Verbruik zaterdag 19 kWh en zondag 27 kWh met 2x boilervat verwarmd en temperatuur in woonkamer iets verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:02:
[...]

Had dus groter gemoeten. Ruimte echter beperkt door halfronde gevel en vensterbank etc 120 cm is wel de max. Hier hangt een Bvat van 100L, systeem totaal plm. 165L Desalniettemin vind ik de radiator gemiddeld presteren. Kan echter de flow niet meten en niet berekenen, hoogstens schatten. De optie lijkt: doorspoelen, hermonteren en fans er onder maar flow blijft asis. Kan nog testen met meer pompopbrengst door WP hoger in te stellen, Een andere gedachte is een pomp in te voegen die een aangeboden druk kan verhogen. Weet niet of die er zijn. Niks duurder of goedkoper dan fans, ook in gebruik qua energie.
Ik mopper, maar keuze is door mij gemaakt. Wel valt de kwaliteit tegen en de wel erg losse wijze van ophangen van de panelen aan het nauwelijks aanwezige raamwerk. Enig schroefwerk was degelijker geweest.
Heb je de Tempo zeker? De stradas zijn wel wat degelijker vind ik, maar het klopt wel dat het vooral blikwerk is. Beetje noob maar toch: je hebt het ventiel voor de debietregeling wel open staan toch? Voordat je je toevoer aan het knijpen bent :P

Leg er eens wat fans in, dat zal ook ongetwijfeld schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
ID-College schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:31:
[...]

Heb je de Tempo zeker? De stradas zijn wel wat degelijker vind ik, maar het klopt wel dat het vooral blikwerk is. Beetje noob maar toch: je hebt het ventiel voor de debietregeling wel open staan toch? Voordat je je toevoer aan het knijpen bent :P

Leg er eens wat fans in, dat zal ook ongetwijfeld schelen!
Nee, Strada 35 x 120 cm. Ventiel staat helemaal open. Heb geen fans, zitten in bovendeel en 17 weken levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
BarryH schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:48:
[...]

In theorie kan een hogere stand van de VVW ook nog helpen.
Dus die maximaal zetten kan je zeker testen.
Welke Ta en Tr meet je nu:
- Bij de ELGA
- Net voor de VVW verdeler (of is dat echt vlakbij de ELGA)
- op de vloerverwarming zelf (dus aan de andere kant van de VVW pomp en mengkraan
Je wil van de ELGA naar de VVW eigenlijk geen temperatuurverlaging meten, dan maximaliseer je de warmteafgifte van de vloer ten opzichte van de warmteproductie van de ELGA.
Zal er binnenkort even naar kijken als het huis moet opwarmen. Momenteel doet de Elga niet zoveel want het huis is op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:40:
[...]

Nee, Strada 35 x 120 cm. Ventiel staat helemaal open. Heb geen fans, zitten in bovendeel en 17 weken levertijd
Kan je toch zelf in elkaar knutselen? Zie daarvoor het zelfbouw DBE topic. Is een stuk goedkoper en je kan er meer in kwijt.. zou daar eens mee pielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
ID-College schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:18:
[...]

Kan je toch zelf in elkaar knutselen? Zie daarvoor het zelfbouw DBE topic. Is een stuk goedkoper en je kan er meer in kwijt.. zou daar eens mee pielen :)
Goed idee, ik doe al jaren alles zelf. Bouw, auto, CV gas, WP, elect. meetapp. golfclubs, programmeren fiscale rekentools op basis van wetgeving, software acc. verslaggeving jaarrekeningen, ontwerp drukdrainage, specifiek onderhoud golfbanen. Heb alleen een aangeboren hekel aan electriciteit en klokken.
Maar mijn tijd is beperkt om meerdere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Makkievld 2.0 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:02:
[...]

Zal er binnenkort even naar kijken als het huis moet opwarmen. Momenteel doet de Elga niet zoveel want het huis is op temperatuur.
Dit is toch apart. Bij mij draait mn ELGA nu ongeveer continu en zo rond het vriespunt moet de gasketel soms gaan bijspringen.
Bij jou draait de ELGA nu niet en je moet veel eerder de gasketel laten bijspringen.....

hypothese: de thermostaat geeft pas als de temp teveel gezakt is een warmtevraag signaal en daarna moet de ketel bijspringen om voldoende te kunnen verwarmen?
oplossing: andere P en I proberen

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 05-12-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenotto
  • Laatst online: 15-09-2023
Goed, ik zie door de bomen de warmtepomp niet meer.

Wij hebben een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen maar met het eerste gesprek vertelde de makelaar ons dat er een zelfde type woning vrij is gekomen in een eerdere fase.

Fantastisch natuurlijk maar dat betekent wel dat we momenteel in een gigantische stroomversnelling zitten, binnen een paar weken moeten we alles maar dan ook alles tot in de puntjes uitgewerkt hebben.

Zo komen we ook op het stukje warmtepomp + 230l boiler. Lucht water WP elektrisch via zonnepanelen (als ik het goed zeg)

Deze word namelijk standaard geleverd en is er tevens de mogelijk deze up te graden naar 300l.

Het verschil hierin is dat we nu een soort koelkast krijgen waar WP en boiler inzitten en als we voor de 300l gaan een losse kleine WP en 300l vat. Deze upgrade kost ook gelijk €2700,- extra!

Wellicht handig om te weten is dat we tm zolder vloerverwarming / koeling hebben.

Aangezien we nu zo in een stroomversnelling zitten wil ik dit ook doorvoeren naar de badkamer. We zijn momenteel met zijn 2'en en houden beide van lekker lang douchen (30 minuten komt zeker voor per persoon) onder een regendouche, wij zijn geen badderaars.

Ik zou het verschrikkelijk vinden als we straks in een fantastisch huis mogen zitten maar dat we straks weggejaagd worden van de douche omdat er na een x aantal minuten lauw water uit de kraan komt. Noem het een luxe probleem maar ik zou dit oprecht zonde vinden.

Kan een WP on demand warm water aanmaken zodat we nooit met koud/lauw water zitten?

Of wat voor oplossingen zijn hiervoor te verzinnen?

Ik hoor graag van jullie!
Heel erg bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
BarryH schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:40:
[...]

Dit is toch apart. Bij mij draait mn ELGA nu ongeveer continu en zo rond het vriespunt moet de gasketel soms gaan bijspringen.
Bij jou draait de ELGA nu niet en je moet veel eerder de gasketel laten bijspringen.....

hypothese: de thermostaat geeft pas als de temp teveel gezakt is een warmtevraag signaal en daarna moet de ketel bijspringen om voldoende te kunnen verwarmen?
Sorry snap even niet wat je bedoeld met P en I proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 19:17

BTS

@stephenotto dan is een douche wtw zeker te adviseren! Zeker met lang douchen komt die goed tot zijn recht.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
BarryH schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:40:
[...]

Meteen gekeken naar de temperaturen.

Bij Elga Ta 28,59 en Tr 26,00 met 100% modulatie

De vvw verdeler zit helemaal in de garage en geeft aan Ta 28 en Tr 25,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

stephenotto schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:50:
Goed, ik zie door de bomen de warmtepomp niet meer.

Wij hebben een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen maar met het eerste gesprek vertelde de makelaar ons dat er een zelfde type woning vrij is gekomen in een eerdere fase.

Fantastisch natuurlijk maar dat betekent wel dat we momenteel in een gigantische stroomversnelling zitten, binnen een paar weken moeten we alles maar dan ook alles tot in de puntjes uitgewerkt hebben.

Zo komen we ook op het stukje warmtepomp + 230l boiler. Lucht water WP elektrisch via zonnepanelen (als ik het goed zeg)

Deze word namelijk standaard geleverd en is er tevens de mogelijk deze up te graden naar 300l.

Het verschil hierin is dat we nu een soort koelkast krijgen waar WP en boiler inzitten en als we voor de 300l gaan een losse kleine WP en 300l vat. Deze upgrade kost ook gelijk €2700,- extra!
Je hebt een binnenunit met geïntegreerde boiler of een binnenunit met losse (externe) boiler.
De meerprijs doen ze express om het onaantrekkelijk te maken, dat is met alles wat je extra wilt bij nieuwbouw.

Hoe groot het boilervat moet wezen is afhankelijk van:
- Bad of douche (hoeveel liter/minuut)
- Gemiddelde douche tijd.
- Grote van het gezin.
- Frequentie van warmwater gebruik.
Wellicht handig om te weten is dat we tm zolder vloerverwarming / koeling hebben.

Aangezien we nu zo in een stroomversnelling zitten wil ik dit ook doorvoeren naar de badkamer. We zijn momenteel met zijn 2'en en houden beide van lekker lang douchen (30 minuten komt zeker voor per persoon) onder een regendouche, wij zijn geen badderaars.
Ze moeten alleen een klepje monteren eventueel voor de badkamergroep, indien je koelvraag hebt dat deze groep dichtloopt.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als we straks in een fantastisch huis mogen zitten maar dat we straks weggejaagd worden van de douche omdat er na een x aantal minuten lauw water uit de kraan komt. Noem het een luxe probleem maar ik zou dit oprecht zonde vinden.
Dan zou ik voor de 300L boiler gaan.
Maar je betaald wel een stevige meerprijs!
Kan een WP on demand warm water aanmaken zodat we nooit met koud/lauw water zitten?
Nee, vandaar het voorraadvat. (Boiler)
Het vat opnieuw opwarmen duurt zo’n 1-2 uur.
Of wat voor oplossingen zijn hiervoor te verzinnen?
- Een grotere voorraadvat 300-400L
- Douche WTW
- Besparende douchekop etc.

Lees ook even:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 22:20
Bo0bz schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:08:
@Blihi Ik heb in de drie jaar tijd met deze thermostaat dit gedrag nog niet eerder gezien. Moet wel zeggen dat een tijdje terug even de thermostaat van de muur af moest en daarmee ik alles opnieuw mocht instellen. Wellicht toch het adaptief aanwarmen. Staat nu in ieder geval uit. Vannacht weer eens monitoren. Wat me niet eerder is opgevallen is dat als ik kort aan de thermostaat zit de ruimte temperatuur gelijk een halve graad stijgt. Dit zakt dan langzaam weer terug. Is dit normaal omdat ik het apparaat gebruik en daarmee warmte vrijkomt? Of is dit raar gedrag?

[Afbeelding]
Hier zie je ineens een piek van een halve graad. Zat kort max 20 seconden te scrollen door de instellingen van de thermostaat.

@LacsapOV Mijn ruimtecompensatie parameter staat altijd op 30%. Daarmee lange runs. Ik denk niet dat dit nu ineens invloed heeft op de aanvoertemp in de nacht terwijl de woonkamer temperatuur ruimschoots boven de ingestelde waarde is. 21,5 in de woonkamer vs 20,5 op thermostaat.
Helaas ik heb de formule nooit helemaal afgemaakt. Het gedeelte ruimtecompensatie is nog statisch.

Dus stooklijn zonder ruimtecompensatie
twater = voet + verplaatsing + (helling × (tgewenst - tbuiten))

En het stukje compensatie wat erbij geteld moet worden (Uit mijn hoofd had ik 50÷)
+ (1.5 × (tgewenst- tbinnen))

Door te spelen met de ruimtecompensatie zou je achter de variabele van die 1.5x moeten kunnen komen.
Enige wat me toen opviel was dat de Loria nog iets met afronding doet waardoor je er soms 0.1 graad naast zit.

Het stomme is dat de curve in het boekje een beetje rondloopt. In werkelijkheid is deze echter kaarsrecht. Dat heeft me een avond rekenen gekost om achter te komen. :(

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Makkievld 2.0 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:06:
[...]

Meteen gekeken naar de temperaturen.

Bij Elga Ta 28,59 en Tr 26,00 met 100% modulatie

De vvw verdeler zit helemaal in de garage en geeft aan Ta 28 en Tr 25,5
de Tr bij de ELGA hoger als bij de VVW geeft aan dat niet al het water uit de ELGA door de VVW gaat, dus wellicht kan de VVW pomp iets harder of de groepen wat verder open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Makkievld 2.0 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:58:
[...]

Sorry snap even niet wat je bedoeld met P en I proberen
In de meeste thermostaten kan je de P en I parameter instellen. Dit beinvloed het moment waarop de thermostaat "warmtevraag" aangeeft en daarmee kan je het regelgedrag verbeteren.
Bij mij zo ingeregeld dat de warmtevraag aan gaat als de temperatuur miniem zakt en dan zo lang mogelijk aan blijft. Hierdoor maakt de ELGA lange runs, deels op laag vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 20:37

Met een regendouche kan het wel hard gaan.

Opzich kun je redelijk makkelijk uitrekenen hoe lang je extra kunt douchen voor de upgrade:
70L op ~50C geeft 105L op ~35C. Met een regendouche a 20 L/min kun je daar dus 5 min langer van douchen.

De 230L geeft je dus ongeveer 17min, en de 300L 23min. Als je beide 30min wilt (1 uur) heb je ongeveer 800L voorraad nodig.

Er zit zo te zien nog wel wat verschil in regendouches, als deze bv 10 L/min doet, dan heb je dubbel zoveel douche-tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
BarryH schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:56:
[...]

In de meeste thermostaten kan je de P en I parameter instellen. Dit beinvloed het moment waarop de thermostaat "warmtevraag" aangeeft en daarmee kan je het regelgedrag verbeteren.
Bij mij zo ingeregeld dat de warmtevraag aan gaat als de temperatuur miniem zakt en dan zo lang mogelijk aan blijft. Hierdoor maakt de ELGA lange runs, deels op laag vermogen.
Ik heb een Anna thermostaat en kan helaas geen P en I parameter vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@stephenotto zoals voorgerekend door @Thorsd hangt het af van het SWW-setpoint (50 graden is nog leuk voor R32) en het watergebruik van je douche.
In de zomer zal je warmtepomp het vrij snel weer op temperatuur hebben (mogelijk zelfs tijdens het douchen: onbeperkt) maar in de winter is er minder vermogen beschikbaar dus duurt het langer.
Een DWTW helpt zowel bij het sneller warm hebben als het langer douchen op dezelfde voorraad; circa 30% sneller en langer.
Met een douche van 10 liter per minuut (regen, geen moesson ;) ) en een dwtw trekt een 11 kW doorstromer het ook wel voor onbeperkt, maar dat is aanzienlijk duurder in gebruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Makkievld 2.0 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[...]

Ik heb een Anna thermostaat en kan helaas geen P en I parameter vinden
Die zitten er ook niet op. Ik heb ook een Anna en bij mij stookt hij standaard tot 0,5 boven Tset en gaat dan uit tot hij gedaald is naar 0,4 boven Tset. Vervolgens zakt de temperatuur nog wat door, afhankelijk van Tbuiten, tot max 0,5 onder Tset in het geval van flink koud weer. Vandaag zakte hij tot Tset en kon hem daarop houden, maar bleef streven naar die 0,5 extra. Hij staat inmiddels dus ook weer uit.

Waar dit door komt zou ik niet weten, maar er is met de HCTM en de Anna niets aan te doen. Zit op de een of andere manier in de regeling van de Elga.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Aziraphale schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:16:
[...]

Die zitten er ook niet op. Ik heb ook een Anna en bij mij stookt hij standaard tot 0,5 boven Tset en gaat dan uit tot hij gedaald is naar 0,4 boven Tset. Vervolgens zakt de temperatuur nog wat door, afhankelijk van Tbuiten, tot max 0,5 onder Tset in het geval van flink koud weer. Vandaag zakte hij tot Tset en kon hem daarop houden, maar bleef streven naar die 0,5 extra. Hij staat inmiddels dus ook weer uit.

Waar dit door komt zou ik niet weten, maar er is met de HCTM en de Anna niets aan te doen. Zit op de een of andere manier in de regeling van de Elga.
Hoe zitten jullie nu in de defrosts op de ELGA? Bij mij inmiddels elke 35min dus dat begint wel ernstige vormen aan te nemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
studiostevus schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:22:
[...]

Hoe zitten jullie nu in de defrosts op de ELGA? Bij mij inmiddels elke 35min dus dat begint wel ernstige vormen aan te nemen…
Die van mij staat nu nog stil, maar zal wel hetzelfde gaan doen. Overdag had ik ze vandaag om het uur, maar gisternacht en -ochtend was het ook iedere 35 minuten raak.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
studiostevus schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:22:
[...]

Ik zat in de ochtend en middag ongeveer aan de 45/60 mins. Nu laat in de avond draait hij al wat langer ongeveer 90/100 mins maar zie dat de buitentemperatuur nu warmer is dan vanochtend. Vanochtend 2,7 graden en nu 4,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Makkievld 2.0 op 05-12-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Houd er rekening mee dat nadat alle houtkachels verbannen zijn het volgende aan te pakken milieudelict de regendouches zullen zijn. Ja, het is luxe en lekker, maar man-man-man wat verspil/verbruik je enorm veel energie op die manier 8)7

(voor de volledigheid: je zit hier in het tweakers-forum "Duurzame energie en installaties")

Alles is oplosbaar, dus in ieder geval de WTW, verder een zo groot mogelijke boiler op een zo laag mogelijke temperatuur en als fallback een doorstroomverwarmer ertussen. Wellicht dat een 14 of 16kW-warmtepomp ook in de winter nog aardig on-demand warm water kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
@stephenotto Merk wp?
Ik ben alleen bekend met mijn 'eigen merk' en dat is Mitsubishi; die hebben een 3 tal integrale binnenunits, en dat is inclusief een 300 L type, dus dan is dat een directe en simpele swap, die echt geen 2700 kan kosten, het werk is exact het zelfde dan.
Als je een losse binnenunit hebt met een losse boiler, dan is dat wel meer werk, en een klep waarvoor ze ruim 300€ rekenen (list), dus dat zal dan netto eerder €600 zijn bij de bouwer.

De keuze is reuze- (duur).

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale @Makkievld 2.0
De ELGA gaat aan zodra de thermostaat warmtevraag aangeeft (het "vlammetje" op je thermostaat gaat aan). En uit zodra dat vlammetje uitgaat.

Mijn Celcia 20 thermostaat met extreme P en I instelling gaat "vlammetje aan" op 0,2 boven Tgewenst en uit bij 0,4 boven Tgewenst.

Dus houdt de kamertemperatuur heel constant en de gasketel is dus ook niet nodig om af en toe te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@BarryH De mijne is vannacht bij 19,4 (Setpoint is 19) aangeslagen en vervolgens bij 19 weer gestopt. Daarna is hij bij 18,9 weer gaan stoken...

Ik snap na 5 jaar nog steeds weinig van hoe de Elga precies werkt, maar ik zie wel een duidelijk verschil tussen de nieuwe en oude verdeler. Hij loopt nu mooier en maakt over het algemeen langere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale En thermostaat op continu 19 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:53:
@Aziraphale En thermostaat op continu 19 graden?
Uiteraard, die staat 24/7 op 19. Maar goed, de Elga is eigenlijk ook gewoon te klein voor ons, vandaar dat er binnenkort een Nibe komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Aziraphale schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:55:
[...]

Uiteraard, die staat 24/7 op 19. Maar goed, de Elga is eigenlijk ook gewoon te klein voor ons, vandaar dat er binnenkort een Nibe komt te staan.
Dat is bij mij ook het probleem. Maar goed, nog 35-150m3 gas per jaar (incl. sww), dus wil nog even mn ELGA verder verslijten en wat laatste isolatieklusjes doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Aziraphale schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:50:
@BarryH De mijne is vannacht bij 19,4 (Setpoint is 19) aangeslagen en vervolgens bij 19 weer gestopt. Daarna is hij bij 18,9 weer gaan stoken...

Ik snap na 5 jaar nog steeds weinig van hoe de Elga precies werkt, maar ik zie wel een duidelijk verschil tussen de nieuwe en oude verdeler. Hij loopt nu mooier en maakt over het algemeen langere runs.
In de tussentijd de gasketel aangeschakeld ? of dat proberen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
De CV is er vandaag aan te pas gekomen omdat de Elga het niet alleen kon en het met de airco ook maar met moeite ging (hangt op een onhandige plek dus warmte komt niet waar die moet komen).

Hoe hebben jullie de CV ingesteld? Ik heb hem nu op 6.7kW (ondergrens) gezet en 45 graden max Ta.

Mijn ketel is een oude Atag e26C met 25kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

studiostevus schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:15:
De CV is er vandaag aan te pas gekomen omdat de Elga het niet alleen kon en het met de airco ook maar met moeite ging (hangt op een onhandige plek dus warmte komt niet waar die moet komen).

Hoe hebben jullie de CV ingesteld? Ik heb hem nu op 6.7kW (ondergrens) gezet en 45 graden max Ta.

Mijn ketel is een oude Atag e26C met 25kW.
Hier staat de CV op 7kW, om voor de grap de komende 7kW warmtepomp te simuleren. Aanvoer temp staat op 38, ik geloof dat de CV steeds uit ging toen ik hem op 35 had staan. Maar volgens mij had ik de pompsnelheid gewoon te laag staan. Wil eigenlijk nog lager.

Heb zelfs al pomploze vloerverwarming verdeler geplaatst al dus kan de CV ook niet meer op 60 zetten nu :X

Heb wel nachtverlaging moeten minimaliseren, verwarming ging eerst in principe uit maar het duurt dan 's ochtends drie uur voordat de vloer warm is dus nu nog half graadje omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@BarryH Wij zitten nog wat hoger qua verbruik, zo rond de 300m3 op jaarbasis. Op zich zou ik de Elga ook nog wel wat langer kunnen verslijten, maar vanuit idealisme en technisch interesse wou ik toch graag gasloos.

De ketel schakelt hij niet bij tot hij langere tijd onder de 18,5 komt. Maar als de ketel eenmaal meedoet, dan blijft dat ook zo tot het 19,5 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 10:11
Yannick94 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:58:
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:

Ik zou graag mijn huidige Honeywell evohome systeem gebruiken bij mijn nieuwe lucht water warmtepomp maar zit even met het aansluiten van de thermostaat, dit wil ik doen met de nieuwe Honeywell BDR91T heb ik er dan 2 nodig 1 voor cv en een voor koelsturing? Met de elektra schema’s wordt ik niet echt wijzer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kreeg een pdf met deze schema's om fujitsu waterstage/alfea aan te sturen met resideo evohome :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO_A2YCceBbOznriyqntc1_DP6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/orD5K5XgIFqWluRxsGk78Ghq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe3fVaxI4OF307JkI1l-FpAf0Ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KO3AxcqRPpdJDYrzAoANt6Fy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door netman op 06-12-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Aziraphale schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:41:
@BarryH Wij zitten nog wat hoger qua verbruik, zo rond de 300m3 op jaarbasis. Op zich zou ik de Elga ook nog wel wat langer kunnen verslijten, maar vanuit idealisme en technisch interesse wou ik toch graag gasloos.

De ketel schakelt hij niet bij tot hij langere tijd onder de 18,5 komt. Maar als de ketel eenmaal meedoet, dan blijft dat ook zo tot het 19,5 is.
Dan is dat thermostaat gedrag toch wel gek. Zou mooi zijn als de logica daarvan duidelijk werd. Want dan kan je wellicht voorkomen dat de ELGA afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:39
Hello iedereen. Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning met Lucht/water warmtepomp. Het is allemaal heel nieuw en ik probeer het allemaal nog te begrijpen.. Dus excuses als ik een stomme vraag stel of als dit al eerder is gevraagd..

We moeten natuurlijk een energieleverancier aanmelden, maar ik vind het heel lastig om te bepalen hoeveel de warmtepomp zal verbruiken. Is dat überhaupt mogelijk? Ik zie bij Vattenfall een tekst staan dat als je een warmtepomp hebt dat je 4000 kWh bij je standaardverbruik moet optellen? Klopt dit? We hebben ook zonnepalen (10 stuks) die, als het goed is, ongeveer 3000 kWh zal opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:41:
Hello iedereen. Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning met Lucht/water warmtepomp. Het is allemaal heel nieuw en ik probeer het allemaal nog te begrijpen.. Dus excuses als ik een stomme vraag stel.

We moeten natuurlijk een energieleverancier aanmelden, maar ik vind het heel lastig om te bepalen hoeveel de warmtepomp zal verbruiken. Is dat überhaupt mogelijk? Ik zie bij Vattenfall een tekst staan dat als je een warmtepomp hebt dat je 4000 kWh bij je standaardverbruik moet optellen? Klopt dit? We hebben ook zonnepalen (10 stuks) die, als het goed is, ongeveer 3000 kWh zal opbrengen.
Het hangt natuurlijk af van de woning (vrijstaand, rijtje, hoekwoning), de inhoud van de woning, isolatieniveau en hoe de warmtepomp is ingeregeld (staat back-up aan of uit?).

Maar in een gemiddelde moderne woning zou je eerder moeten rekenen op zo'n 2.000kWh per jaar voor de warmtepomp.

Ik zit met een vrijstaande woning uit 2003 met redelijk isolatieniveau en 150m2 woonoppervlak (vraag me niet hoeveel kuub) op 3.500kWh per jaar (ter vervanging van 1.450m3 aardgas). En het is hier echt niet koud in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:44:
[...]

Het hangt natuurlijk af van de woning (vrijstaand, rijtje, hoekwoning), de inhoud van de woning, isolatieniveau en hoe de warmtepomp is ingeregeld (staat back-up aan of uit?).

Maar in een gemiddelde moderne woning zou je eerder moeten rekenen op zo'n 2.000kWh per jaar voor de warmtepomp.

Ik zit met een vrijstaande woning uit 2003 met redelijk isolatieniveau en 150m2 woonoppervlak (vraag me niet hoeveel kuub) op 3.500kWh per jaar. En het is hier echt niet koud in huis.
Het gaat om een tussenwoning van ongeveer 90 m2. Energielabel is A++++. Hoe de warmtepomp is ingesteld weet ik helaas (nog) niet. De sleuteloverdracht vindt binnenkort plaats.

[ Voor 7% gewijzigd door Munki op 06-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:47:
[...]

Het gaat om een tussenwoning van ongeveer 90 m2. Energielabel is A++++.
Als de warmtepomp fatsoenlijk is ingeregeld (zou er niet vanuit gaan :+) dan moet het reuze meevallen met het verbruik.

Vaak wordt zo'n warmtepomp afgeleverd op de "standaardsettings" en valt er nog wel wat aan te tunen.
Als het zover is, meld dan welk merk / type warmtepomp je hebt en er zijn hier dan vast wel mensen met ervaring om je op weg te helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:51:
[...]

Als de warmtepomp fatsoenlijk is ingeregeld (zou er niet vanuit gaan :+) dan moet het reuze meevallen met het verbruik.
Oke, maar dan moet ik dus uitgaan van ongeveer 2000-3000 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat je op minder dan 2000kWh per jaar zou moeten kunnen uitkomen, tenzij je er ook mee gaat koelen.

Het enige dat bij het verwarmen van een nieuwe woning roet in het eten kan gooien is bouwvocht.
Met name het eerste jaar kan je dus wel fors hoger uitkomen met je verbruik.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 13:27
BarryH schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:33:
[...]

Dan is dat thermostaat gedrag toch wel gek. Zou mooi zijn als de logica daarvan duidelijk werd. Want dan kan je wellicht voorkomen dat de ELGA afschakelt.
Ik had hier de laatste 3 jaar vergelijkbare problemen met de Elga (Toshiba). Situatie: tweekapper uit 1963 compleet na geïsoleerd, 95m2 vloerverwarming 10 cm hoh op de benedenverdieping met mengverdeler, tevens vloerverwarming op de badkamer. Verder lopen er af en toe nog 2 radiatoren mee op de kinderkamers.

RAR in combinatie met vloerverwarming werkte niet, want het duurde inderdaad te lang voordat de Elga weer aan ging, waardoor de vloer was afgekoeld en de Elga altijd vol gas aan de bak moest.
WAR werkte niet goed, omdat de Elga totaal niet luisterde naar de ingestelde stooklijn dus ook altijd vol gas stookte tot ver boven de stooklijn.
Het werd overigens tot ongeveer -2/-3 buiten altijd wel warm in huis, maar bijna altijd volle bak en elke uur/drie kwartier een defrost bij temperaturen onder de 4 graden.

Ik heb dit jaar een aantal wijzigingen doorgevoerd en nu loopt de Elga echt veel rustiger:

1) Thermostaat en voetventiel van de verdeler eruit en vervangen voor kogelkranen, geeft (veel) meer flow over de vloer;
2) Pomp verdeler vervangen voor een zuinig model;
3) Vloerverwarming in de bijkamer/werkkamer op de benedenverdieping dichtgedraaid en daar een Innova monoblock 10hp airco neergehangen welke verwarmt en koelt, per saldo hoeft de Elga nu beneden nog maar 70m2 te verwarmen;
4) Anna thermostaat van de muur gehaald en vervangen voor de originele Honeywell, waarmee ik nu met P80 en P81 (optoeren tot bepaalde retourtemperatuur) speel en daarnaast een OTG aangeschaft om te kunnen monitoren.

De thermostaat staat nu op 24, zodat er nu continue warmtevraag is en de Elga draait dus 24/7 en houdt de vloer nu op temperatuur door simpelweg de ingestelde retourtemperatuur op peil te houden.

Bij buitentemperaturen van afgelopen weekend stonden P80 en P81 op 27 en 28 ingesteld, de aanvoer lag daarbij 1 tot 2 graden hoger.
De binnentemperatuur was daarbij 20-21 graden, zelfs wat warmer dan we afgelopen jaren gewend waren.
Onderstaand het beeld van afgelopen zaterdag, een stuk minder defrosts dan ik gewend was van de Elga bij deze temperaturen en tevens het moduleren tussen de defrosts in. 's Avonds kreeg hij het wat moelijker toen de verwarmingen op de kinderkamers warmte vroegen in combinatie met de dalende buitentemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiNyuGdHpnJsNXTYi87GygyOzM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjmVLj5nQ76IS4kC1dKKsHRX.jpg?f=fotoalbum_large

Bij hogere buitentemparaturen (boven de 6-7 graden) moet ik P80 en P81 een graadje omlaag zetten.
Moet zeggen, werkt prima tot nu toe, bij temperaturen zoals nu (4-5 graden) draait de Elga op iets meer dan 60% en houdt het binnen op 21-22 graden, iets te warm naar mijn zin, maar ik laat het nu maar even staan.
Hier het beeld van vandaag, strak op iets meer dan 500 Watt en sinds gistermiddag geen defrosts meer gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fldmFqsesW09EbM6UaqzW46i-8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1D1KHvNcHcLiya44VIcnxy5.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zijn er mensen ook die de temperatuursensoren van de Elga hebben omgedraaid, zodat je op de aanvoer kan sturen, maar ik vind het zo prima werken.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat je op minder dan 2000kWh per jaar zou moeten kunnen uitkomen, tenzij je er ook mee gaat koelen.

Het enige dat bij het verwarmen van een nieuwe woning roet in het eten kan gooien is bouwvocht.
Met name het eerste jaar kan je dus wel fors hoger uitkomen met je verbruik.
Raad je dan aan om het verbruik van de warmtepomp in het eerste jaar op 3000 kWh te schatten? Om evt. verrassingen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:18:
[...]

Raad je dan aan om het verbruik van de warmtepomp in het eerste jaar op 3000 kWh te schatten? Om evt. verrassingen te voorkomen?
Als het goed is krijg je van de bouwer informatie over het energielabel. Daarin staat hoeveel warmte de woning nodig gaat hebben. Deel dat door 4 of 5 en je hebt een goed idee qua verbruik voor je WP.

Je vraagt om een getal, maar dat ga je niet krijgen. Het hangt daarvoor veel te veel van de specifieke woning af. Ter indicatie: Mijn woning is uit 2020, vrijstaand +/- 200 m2. Het gasverbruik was 1450 m3 per jaar de eerste twee winters. Nu met de warmtepomp verwacht ik rond de 2900 kWh elektrisch uit te komen voor de warmtepomp.

Maar, ik wek zelf genoeg op om dat te dekken, dus het gehele jaarverbruik zal onder de 0 blijven. Mijn maandbedrag voor elektra is dan ook 5 euro (minder wilde Innova niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:18:
[...]

Het maakt niet zoveel uit waar je het op zet, wat je maandelijks betaalt is niets meer dan een voorschot.

Zorg voor voldoende saldo op je spaarrekening en hou het verbruik maandelijks in de gaten.
Gaat het de verkeerde kant op dan zie je dat vanzelf wel en kan je het maandbedrag altijd nog bijsturen maar voor wat je uiteindelijk betaalt maakt het 0,0 uit.

Verbruik is uiteraard niet te voorspellen maar van een tussenwoning die in 2022 is gebouwd mag je verwachten dat het energiezuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:08:
[...]

Het maakt niet zoveel uit waar je het op zet, wat je maandelijks betaalt is niets meer dan een voorschot.

Zorg voor voldoende saldo op je spaarrekening en hou het verbruik maandelijks in de gaten.
Gaat het de verkeerde kant op dan zie je dat vanzelf wel en kan je het maandbedrag altijd nog bijsturen maar voor wat je uiteindelijk betaalt maakt het 0,0 uit.

Verbruik is uiteraard niet te voorspellen maar van een tussenwoning die in 2022 is gebouwd mag je verwachten dat het energiezuinig is.
Klopt, echter met de huidige prijzen wil ik (proberen te) voorkomen dat ik echt teveel moet voorschieten en het uiteindelijk niet nodig is. Toch een hap in de maandelijkse kosten. Ik snap dat ik het geld achteraf terugkrijg of juist moet bijbetalen. Dus ben echt op zoek naar een soort middenweg, maar dat is lastig/niet te bepalen begrijp ik uit jullie reacties. Heb in ieder geval zo'n HomeWizard meter besteld, dan kan ik het verbruik nauwlettend in de gaten houden en het maandbedrag bijsturen, zoals je zelf al aangaf.

Thanks voor jullie hulp! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
[...]

Klopt, echter met de huidige prijzen wil ik (proberen te) voorkomen dat ik echt teveel moet voorschieten en het uiteindelijk niet nodig is.
Daarom niet te hoog zetten en het verbruik zelf bijhouden.
Je merkt vanzelf wel als je er boven komt en dan kan je meer geld reserveren op je spaarrekening of je voorschot verhogen.

Ik zie een energieleverancier niet als een spaarbank, dus ik schiet niet meer voor dan strikt nodig is ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Aziraphale schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:41:

Welke instellingen heb je op de Anna staan dat de ketel pas bij 18,5 inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:52:
Dat is voor zo'n woning belachelijk veel. Ik zit met een vrijstaande woning van dik 900 m³ (excl 300 m³ meeverwarmde garage), )dus meer dan 300 m²) onder de 1800 kWh, en daarvan is ook nog een deel gebruikt voor koelen.

Als je meer dan 1500 kWh verbruikt is er wat mis. Je zou rond de 1000 kWh uit moeten kunnen komen als je het een en ander fatsoenlijk ingeregeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Andrehj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:41:
[...]
Als je meer dan 1500 kWh verbruikt is er wat mis. Je zou rond de 1000 kWh uit moeten kunnen komen als je het een en ander fatsoenlijk ingeregeld hebt.
Dank voor je reactie. Het betreft hier echter een huurwoning en het inregelen wordt niet door mijzelf gedaan. Lijkt me ook niet de bedoeling dat ik hieraan ga zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Andrehj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:41:
[...]

Dat is voor zo'n woning belachelijk veel. Ik zit met een vrijstaande woning van dik 900 m³ (excl 300 m³ meeverwarmde garage), )dus meer dan 300 m²) onder de 1800 kWh, en daarvan is ook nog een deel gebruikt voor koelen.

Vee scheerapparaat ? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
netman schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:28:
[...]

Ik kreeg een pdf met deze schema's om fujitsu waterstage/alfea aan te sturen met resideo evohome :

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de info, ik heb hem inmiddels voor elkaar op mijn 8 KW Galletti warmtepomp middels het volgende schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OoVqACDKnYO2m6_WRwllu5JXgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs3noAEi3317XSxucbM2Otjq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
Munki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:49:
[...]

Dank voor je reactie. Het betreft hier echter een huurwoning en het inregelen wordt niet door mijzelf gedaan. Lijkt me ook niet de bedoeling dat ik hieraan ga zitten.
Als jij de energierekening betaalt en je een beetje inleest (dit topic, en met name de topic start is een goed begin), dan kun je zeker wel wat basisinstellingen (denk stooklijk en flow) aanpassen om het verbruik lager te krijgen. Ik zou daarin toch niet afhankelijk van de verhuurder willen zijn die geen enkele baat heeft bij energiebesparing.

[ Voor 9% gewijzigd door RulazZ op 06-12-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 22:19

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Wie heeft een oplossing die er voor zorgt dat er tijdens een defrost geen warmte word onttroken van de badkamer. ( ik zit te denken aan een 2-weg klep die schakeld bij een temperatuur onder bv 22 graden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Leudal vloeken in de kerk ;) maar: een buffervat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Makkievld 2.0 kun je niet met je thermostaat instellen, maar moet op de Elga zelf. Daar zit in het verwarming menu de optie opwarmsnelheid en afkoel snelheid. Door deze te wijzigen tussen zeer langzaam tot snel kun je de reactie op de thermostaat instellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Hij leest "koeien" in plaats van "koelen" en komt dan met een "veescheerapparaat", voor koeien dus.

Maar goed, on-topic maar weer }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Blihi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:50:
[...]

Hij leest "koeien" in plaats van "koelen" en komt dan met een "veescheerapparaat", voor koeien dus.

Maar goed, on-topic maar weer }:O
Sorry, letters zijn iets wollig. 8)
Oogoperatie staat gepland in januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Makkievld 2.0 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:40:
[...]

Welke instellingen heb je op de Anna staan dat de ketel pas bij 18,5 inschakelt?
Gewoon fabrieksinstellingen, want je kunt daar niks aan instellen in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Munki
RulazZ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:12:
[...]

Als jij de energierekening betaalt en je een beetje inleest (dit topic, en met name de topic start is een goed begin), dan kun je zeker wel wat basisinstellingen (denk stooklijk en flow) aanpassen om het verbruik lager te krijgen. Ik zou daarin toch niet afhankelijk van de verhuurder willen zijn die geen enkele baat heeft bij energiebesparing.
Duidelijk en eens. Ik ga mij hierin verdiepen zodra we er wonen. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Leudal schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:16:
Wie heeft een oplossing die er voor zorgt dat er tijdens een defrost geen warmte word onttroken van de badkamer. ( ik zit te denken aan een 2-weg klep die schakeld bij een temperatuur onder bv 22 graden )
https://www.albrand.nl/pr...iment/toebehoren/koelstop

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 22:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYx5g14tv4b0b5VUWsuIRSkcE5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbjO9DYJYJyitvAcGPkoQA0s.jpg?f=fotoalbum_large
Boven en beneden nu beiden een eigen 26mm standleiding. Nu de bouwkosten nog omlaag en we kunnen thuis weer een stukje paleis bijbouwen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 22:19

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Dat lijkt een mooie oplossing, ga morgen eens bellen of ze aan particulieren leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Leudal schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:16:
Mijn wp heeft een potentiaalvrije uitgang om aan te geven dat een defrost draait. Daarmee kun je een klep sturen, of een relais. Ik stuur de pomp van de verdeler boven. Die gaat uit bij een defrost.
Pagina: 1 ... 190 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.