Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.536.784 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:01
kuijs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:16:
LG site beweerd in de volgende grafiek en site (zie onstaande link) een 9kw bij -15buiten en 35C uitgaanstemperatuur , maar ik vind dit wel er optimistie.
Wat vinden jullie hiervan?

[Afbeelding]

lhttps://www.lgklimaat.nl/media/cllf0yzl/lg-therma-v-monobloc-s-folder-nl-klein.pdf
Waarom zou dit niet kunnen?

Mijn 7 kW LG doet nu al uren 3 kW bij Tb 0 ºC en Ta 30 ºC. Hij heeft dus nog wel wat over om tot 7 kW te komen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sunri5e schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:43:
Hier helaas redelijk wat problemen met de Nibe warmtepomp. Ik moet zeggen dat de leverancier/installateur er alles aan doen om het op te lossen. Daar ligt het echt niet aan. Zelf heb ik er niet heel veel verstand van dus ik ga ook niet aan de instellingen zitten. Dat laat ik aan hun over. Echter ben ik wel benieuwd naar wat het probleem zou kunnen zijn.

Het volgende is het geval:
We hebben de warmtepomp nu twee jaar hangen en het probleem wat zich in deze periode zich nu een aantal weken voordoet was vorig jaar in deze periode ook. En dan heb ik het over de periode dat het buiten kouder en vochtiger wordt waardoor de buitenunit bevriest. Het systeem komt dan in een soort van neergaande cirkel waar hij niet meer uitkomt. Dit zijn mijn meldingen van gisteravond tot nu:

3-12-2022 06:42:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 05:11:49 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 05:02:10 Bezig met ontdooien
3-12-2022 03:08:32 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 02:59:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 01:59:15 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 01:49:21 Bezig met ontdooien
3-12-2022 00:10:40 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 00:02:35 Bezig met ontdooien
2-12-2022 23:11:31 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 23:01:39 Bezig met ontdooien
2-12-2022 20:19:41 Hoge uitgaande temperatuur condensor
2-12-2022 19:25:40 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 19:16:32 Bezig met ontdooien

Hierdoor lijkt de systeem geen mogelijkheid meer te krijgen om het huis te verwarmen. De temperatuur ligt in de woonkamer op 19.5 graden terwijl 21.5 graden ingesteld staat. Hetzelfde geld voor de badkamer. De ingestelde temperatuur is 22 mar hij haalt maar 19.5. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Bezig met ontdooien lijkt gewoon op een bedrijfsmelding van: defrost.
Of is dit ook een storingsmelding?

Problemen bij periodiek verhoging heeft met legionella run te maken.
https://www.nibe.eu/nl-nl...-met-periodieke-verhoging
Zet je legionella run eens uit, kijk wat er dan gebeurd.

Hoge uitgaande temperatuur condensor kan te maken hebben met te weinig flow, verstopte filter, lucht of andere oorzaken…

In de handleiding van Nibe staan als het goed is deze storingen ook vermeld?
Anders Nibe (type) installateurs handleiding en je vindt voldoende informatie met uitleg.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
De term 'periodieke verhoging' verwijst volgens de site en manuals van Nibe naar de verhoging van SWW (tapwater), specifiek anti legionella run.

Wellicht staat de temp van SWW te hoog ingesteld voor dit weer en is er een probleem met het SWW element (of ontbreekt dit element)?

Als de Nibe wel blijft proberen die SWW run te draaien, dan blijft de CV functie in die periode uit. En dan daalt de kamertemperatuur idd vanzelf.

Kun je ergens (terug)zien met welke functie (SWW of CV) de Nibe bezig is in de tijd dat die meldingen komen?
Hier helaas redelijk wat problemen met de Nibe warmtepomp. Ik moet zeggen dat de leverancier/installateur er alles aan doen om het op te lossen. Daar ligt het echt niet aan. Zelf heb ik er niet heel veel verstand van dus ik ga ook niet aan de instellingen zitten. Dat laat ik aan hun over. Echter ben ik wel benieuwd naar wat het probleem zou kunnen zijn.

We hebben de warmtepomp nu twee jaar hangen en het probleem wat zich in deze periode zich nu een aantal weken voordoet was vorig jaar in deze periode ook. En dan heb ik het over de periode dat het buiten kouder en vochtiger wordt waardoor de buitenunit bevriest. Het systeem komt dan in een soort van neergaande cirkel waar hij niet meer uitkomt. Dit zijn mijn meldingen van gisteravond tot nu:

Hierdoor lijkt de systeem geen mogelijkheid meer te krijgen om het huis te verwarmen. De temperatuur ligt in de woonkamer op 19.5 graden terwijl 21.5 graden ingesteld staat. Hetzelfde geld voor de badkamer. De ingestelde temperatuur is 22 mar hij haalt maar 19.5. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:15:
[...]

15mm koper en 20mm kunststof is intern even dik. Koper is 1 mm, dus is de interne diameter 13 mm. 20mm kunststof heeft een dikte van 3 mm ofzo, dus blijft er 14 over.

[...]

Het is al gezegd: trappenhuis heeft normaal gesproken onderdruk. Daarom blijft het ook warm. De lucht wordt aangevoerd door de appartementen en afgevoerd naar het trappenhuis. Je kunt dus beter de aanvoer uit de woning doen en de afvoer naar het trappenhuis.
kunststof leiding is soms ook 2 of 2.25mm dik. bij 20mm maat dus 16 of 15.5mm nog niet veel.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijs
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01-2024
Jojan265 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:50:
[...]

Waarom zou dit niet kunnen?

Mijn 7 kW LG doet nu al uren 3 kW bij Tb 0 ºC en Ta 30 ºC. Hij heeft dus nog wel wat over om tot 7 kW te komen.
Bij -25 nog bijna 9kw ???? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

even voor mijn beeldvorming: hoeveel van jullie zijn van het gas los met een 3x25a aansluiting. Of hadden jullie al de capaciteit naar 3x35a verhoogd?

ik zit met mijn 3 fase 16kw warmtepomp en 3 fase 11kw doorstroomverwarmer nog steeds op 3x25. al 3 jaar goed gegaan en fat met een 9kw inductie en 2 ovens. op papier niet aan te raden, maar ik had maar 1x gehad dat ik 14kw aantikte qua verbruik omdat ik een seizoen het continu laten draaien van de warmtepomp vs nachtverlaging ging testen. toen was er een defrost+een douchemoment. nu gebeurt dar niet meer: max een piek van rond de 10kw bij een defrost en op dat moment een pan spaghetti op boost mode op de inductieplaat. Maar als ik ook nog een laadpaal met bijbehorende elektrische ayto wilt, ga ik er toch over moeten nadenken om de capaciteit te verhogen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kmf schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:48:
even voor mijn beeldvorming: hoeveel van jullie zijn van het gas los met een 3x25a aansluiting. Of hadden jullie al de capaciteit naar 3x35a verhoogd?

ik zit met mijn 3 fase 16kw warmtepomp en 3 fase 11kw doorstroomverwarmer nog steeds op 3x25. al 3 jaar goed gegaan en fat met een 9kw inductie en 2 ovens. op papier niet aan te raden, maar ik had maar 1x gehad dat ik 14kw aantikte qua verbruik omdat ik een seizoen het continu laten draaien van de warmtepomp vs nachtverlaging ging testen. toen was er een defrost+een douchemoment. nu gebeurt dar niet meer: max een piek van rond de 10kw bij een defrost en op dat moment een pan spaghetti op boost mode op de inductieplaat. Maar als ik ook nog een laadpaal met bijbehorende elektrische ayto wilt, ga ik er toch over moeten nadenken om de capaciteit te verhogen.
je kan gewoon een laadpaal kopen met Ct klemmen erbij die kijkt naar je fases en de auto gewoon afregelt op wat er getrokken mag worden. er zit ook een aansluting op je WP die de WP kan afschakelen onafhankelijk van de thermostaat.

het is dus niet nodig om idiote bedragen uit te geven voor een verhoging. gewoon beetje slimme aparaten kopen.

en eventueel die doorstromer vervangen voor een warmtepompboiler.... O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Hier ook al sinds 2017 een 16 kW op een 3x25A. nooit een probleem geweest. Heb het wel eens op 11 kW afgegeven e-vermogen zien komen maar dat is zelfzaam.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:34
Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:41:
.

[...]

Het was een strikvraag, 3 jaar geleden al eens een halve dag mee bezig geweest... de danfoss regeling probeert hiermee te vertellen dat een thermostaat toe is aan nieuwe batterijen :+
Dat is precies waarom ik niet houd van systemen met batterijen. Gewoon alles op 230V of 12/24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Powrskin schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:38:
[...]

kunststof leiding is soms ook 2 of 2.25mm dik. bij 20mm maat dus 16 of 15.5mm nog niet veel.
Dat ligt een beetje aan de fabrikant. Rehau stabil van 20mm heeft een inwendige diameter van 14.2mm (wanddikte van dat spul is 2.9). Waarschijnlijk dat de handleiding daarom aan de veilige kant zit. Rehau 16mm is namelijk echt te krap. Dat is bedoeld als vervanging voor 12mm koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Hier heb ik ook gewoon 3x25A. Inductie 7.4 kW, warmtepomp is 3.6 kW + 2 kW + 2kW, autolader is 3.6 kW, Airco 3.2 kW en verder de gebruikelijke apparaten: Quooker, wasmachine, droger, etc.

Ik zie op dit moment een gemiddeld verbruik per dag van 1500 a 1800 Watt continu (dus 36 tot 48 kWh per dag). De pieken liggen op 6.5 kW door de week en 11 kW in het weekend. Dat laatste is vooral door de oven die dan veel meer gebruikt wordt, vaak ook tegelijk met het laden van de auto.

Aangezien 3x25A goed is voor 17 kW zie ik echt helemaal geen reden om te verzwaren. Wel heb ik enige aandacht gehad voor het verdelen van de verbruikers over de fases, om ervoor te zorgen dat die niet overbelast worden. Ik zie per fase een piek van maximaal 6 kW. Dat is iets meer dan de 5.6 kW die bij 25A hoort, maar ruim binnen de marges, aangezien het om piekbelasting gaat en dat duurt meestal maar een minuut of 5 (denk aan de quooker die tegelijk met de wasmachine aan springt terwijl ook de oven op diezelfde fase zit. Dat duurt hooguit 5 minuten).

Met een doorstroomverwarmer zou dit natuurlijk anders zijn en mocht de auto ooit een 3-fase lader krijgen, dan zal die met load-balancing moeten werken.

PS. Deze cijfers zijn netto verbruik, dus afname + opwek - teruglevering. Ik heb ook nog een behoorlijke batterij zonnepanelen, dus in de zomer komt het bruto verbruik zelden boven de 5 kW uit en liggen de gemiddeldes ver onder de 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:44
Hier een vraagje over mijn Loria 6008:

Gisteren de hele dag rond de 0 graden geweest en de buitenunit heeft hoorbaar de hele dag staan draaien en blijft draaien. Binnen een aangename temperatuur en een 27 kWh vebruikt. De elementen staan uit en de curve staat op 7/35 en de doorstroom zat op 24 liter/m.

Is dit normaal gedrag? (Qua gas verbruik zat ik op de 10 tot 15 kuub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
1 kuub gas is ruim 8kWh. Qua energie en euries doe je het dus prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Blihi schreef op zondag 4 december 2022 @ 06:53:
[...]

Dat is precies waarom ik niet houd van systemen met batterijen. Gewoon alles op 230V of 12/24V.
Dat werkt in de basis wel het mooiste, batterijen gaan hier zo'n 4 á 5 jaar mee, dus dat valt op zich wel mee.

Gisteren de batterijen dus vervangen van de thermostaat van de badkamer en het probleem was opgelost.

Waarschijnlijk door alle voetbalvreugde (en bijbehorende groene knuppels) de thermostaat wat te hardhandig op tafel gelegd waardoor de batterijen er uit gevallen waren kwam ik vanochtend achter :(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iwWPAMz.png

Zo, het aantal start/stops weer gehad voor deze maand :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:41

Hier gaat dat al jaren goed op 3x25A. Ook met 3 fase WP, 11kW doorstromer, 11kW kookplaat, etc. Geen prioriteitsrelais oid geplaatst. Je kunt zo'n hoofdzekering wel kortstondig wat overbelasten.

Wel beetje kijken of de belasting per fase klopt met je gebruiksprofiel ver verschillende apparaten.

Edit: Het opladen van EV doe ik niet, maar idd, zoals eerder hier vermeld, dan zou ik een lader aanschaffen die de stroom kan regelen voor het laden afh. van het andere verbruik in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Fullpower op 04-12-2022 10:07 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fullpower schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:01:
[...]

Hier gaat dat al jaren goed op 3x25A. Ook met 3 fase WP, 11kW doorstromer, 11kW kookplaat, etc. Geen prioriteitsrelais oid geplaatst. Je kunt zo'n hoofdzekering wel kortstondig wat overbelasten.
Een automaat kun je een uur lang met 40% overbelasten, dus je kunt een uur lang tot 35A trekken. Ga je daar overheen, dan wordt het korter. Dat is ook de reden dat de hoofdzekeringen niet strak tegen elkaar hangen, maar dat er lucht omheen kan. Ze kunnen hun warmte dan goed kwijt.
Wel beetje kijken of de belasting per fase klopt met je gebruiksprofiel ver verschillende apparaten.

Edit: Het opladen van EV doe ik niet, maar idd, zoals eerder hier vermeld, dan zou ik een lader aanschaffen die de stroom kan regelen voor het laden afh. van het andere verbruik in huis.
Inderdaad. Zeker als je ook zonnepanelen hebt is dat aan te raden. Je kunt dan op de zomerdagen gewoon met 22 kW laden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Zoals opgeleverd:Met de eerste laag Armaflex:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEP974wju8RjetO0H0TSkOxVdvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ULnIj5uSYzLKHAlsW8L16X4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0Hy1-WEAILDHhw0eNT2Bt3nzwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvmWWfpH4GKN4bePo6CjUNbj.jpg?f=fotoalbum_tile
Halverwege de tweede laag:Uiteindelijk resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN6AsyW-koTdaj6LZjv5KDHWQV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbPXZdbvV6H3P9Z0ndoGlmmS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT8jF3K0HkxggmDScyjI-BDGin4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tA4WNIHzb0cvXIaQTYU4locp.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals beloofd wat foto's.

Ik had dus 6 meter Armaflex 60mm besteld. Die bleek niet leverbaar, dus ik kreeg 6 meter Armaflex 64. Nu bleek het leidingtraject veel korter dan ingeschat (had geen zin om te meten, dus ruim geschat).

Uiteindelijk moest ik van de eerste laag Armaflex een strook van +/- 3 cm in de lengte afsnijden. Die laag heb ik de naden volledig van verlijmd, zoals te zien op de tweede foto.

De stroken heb ik hergebruikt om een volledige tweede laag te krijgen. Dat is dus ook 64mm Armaflex, maar dan met een strookje extra. Ook hier zijn alle naden verlijmd.

Daarna heb ik de boel twee keer ingetaped met zwarte PVC tape (in totaal 65 meter).

Om de koelleidingen van de WP zit nu dus eerste de witte standaard isolatie en dan 28mm Armaflex. Althans, over het stuk dat buiten loopt. Ik had nog een meter over, die heb ik gebruikt voor de airco. Dat is maar een klein stukje en daar is het minder belangrijk omdat die niet zo heel veel aan staat op een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:28:
[...]

Zoals opgeleverd:Met de eerste laag Armaflex:
[Afbeelding][Afbeelding]
Halverwege de tweede laag:Uiteindelijk resultaat:
[Afbeelding][Afbeelding]

Zoals beloofd wat foto's.

Ik had dus 6 meter Armaflex 60mm besteld. Die bleek niet leverbaar, dus ik kreeg 6 meter Armaflex 64. Nu bleek het leidingtraject veel korter dan ingeschat (had geen zin om te meten, dus ruim geschat).

Uiteindelijk moest ik van de eerste laag Armaflex een strook van +/- 3 cm in de lengte afsnijden. Die laag heb ik de nagen volledig van verlijmd, zoals te zien op de tweede foto.

De stroken heb ik hergebruikt om een volledige tweede laag te krijgen. Dat is dus ook 64mm Armaflex, maar dan met een strookje extra. Ook hier zijn alle naden verlijmd.

Daarna heb ik de boel twee keer ingetaped met zwarte PVC tape (in totaal 65 meter).

Om de koelleidingen van de WP zit nu dus eerste de witte standaard isolatie en dan 28mm Armaflex. Althans, over het stuk dat buiten loopt. Ik had nog een meter over, die heb ik gebruikt voor de airco. Dat is maar een klein stukje en daar is het minder belangrijk omdat die niet zo heel veel aan staat op een jaar.
netjes. en een tiewrapje op het einde als bonus. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:33:
[...]

netjes. en een tiewrapje op het einde als bonus. ;)
Dat is vooral omdat ik daar met mijn rolletje tape niet goed bij kon, te dicht op de buitenunit en te dicht op de voet. Op deze manier kan er echt geen vogeltje bij.

De dakdoorvoeren zitten ook horren op, want ik heb ooit eens een wespennest in zo'n ding gehad. Dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 23:19
Draak1978 schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:56:
Hier een vraagje over mijn Loria 6008:

Gisteren de hele dag rond de 0 graden geweest en de buitenunit heeft hoorbaar de hele dag staan draaien en blijft draaien. Binnen een aangename temperatuur en een 27 kWh vebruikt. De elementen staan uit en de curve staat op 7/35 en de doorstroom zat op 24 liter/m.

Is dit normaal gedrag? (Qua gas verbruik zat ik op de 10 tot 15 kuub).
Wat bedoel je met curve 7/35. Bij 7 graden buiten voer je 35 graden water aan? Hoe warm is je aanvoer dan bij 0 graden? Hier rond vriespunt draait de Loria +/- 31,5 graden. Gisteren 30kWh verbruikt voor de hele woning dus inclusief andere groot verbruikers.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In de nacht wil de Elga Ace maar niet doorwerken op hetzelfde vermogen als overdag. Om 22:00 schakelt hij terug en pas vanaf 8:00/7:55 krijgt hij weer z’n volle vermogen.

- Stille modus staat uit
- Schema: Handmatig
- Klokprogramma’s: allemaal leeg

Iemand enig idee wat dit nog kan zijn? Er is gewoon de hele nacht warmtevraag. 😞

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M35PeJjnZFLjODWW0sLNbKClnK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RmF8r0Gx1Sa30cvnSNJdV5XN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Lijkt toch op een soort stille modus. Misschien dat de thermostaat dit stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Bo0bz schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:48:
[...]

Wat bedoel je met curve 7/35. Bij 7 graden buiten voer je 35 graden water aan? Hoe warm is je aanvoer dan bij 0 graden? Hier rond vriespunt draait de Loria +/- 31,5 graden. Gisteren 30kWh verbruikt voor de hele woning dus inclusief andere groot verbruikers.
Aangezien jij ook een Loria heb:

instelling parameter 30: 0.6 en paramter 31: 0.2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-Td_1cYX2iu8VWDk6mnOA31aTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rwsA3vGt4cTyz9KA8hA8oa38.png?f=fotoalbum_large

Gisteren was de aanvoer 35 graden constant wat geleverd werd

Alleen ik zag dat paramter 80 op 1.6 stond en ik heb een 8kw versie.. Heeft het nog niet die te veranderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NijZcSpJo3glUvPvTRiaITGeVwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTNWVSiZOVjOA6houxpLLeXx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als jij het geld daarvoor over hebt...
Volgens mij is het financieel veel interessanter om die € 800 per jaar die dat extra kost te investeren in een SWW-vat, en dan die doorstromer op Marktplaats te zetten.
Alternatief is om zodra die doorstromer aan gaat, de warmtepomp even tijdelijk uit te schakelen.

Bij een laadpaal moet je sowieso aan load balancing doen, maar dat is niet voor dit topic.

Overigens is er ook niets mis mee om een beetje zuinig aan te doen met je stroomverbruik (we hebben immers een energiecrisis, wat veel mensen blijkbaar al weer vergeten zijn). Hier is ook alles elektrisch (geen elektrische auto), maar afgelopen november het verbruik inclusief alles toch kunnen beperken tot 423 kWh. Als ik daar de opbrengst van de PV (429 kWh) van aftrek, kwam ik zelfs nog 6 kWh negatief uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 04-12-2022 11:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Draak1978 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:14:
[...]

Aangezien jij ook een Loria heb:

instelling parameter 30: 0.6 en paramter 31: 0.2
[Afbeelding]

Gisteren was de aanvoer 35 graden constant wat geleverd werd

Alleen ik zag dat paramter 80 op 1.6 stond en ik heb een 8kw versie.. Heeft het nog niet die te veranderen?
[Afbeelding]
Parameter 80 is alleen voor de interne verbruik telling van de unit. Niet zo spannend.

Je hebt max cv op 35 gezet toch? Als je daar nu al aan zit dan heb je straks met -10 toch echt een probleem. Ik heb vloerverwarming en die parameters op 0.5 en -0.5.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Bo0bz schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:26:
[...]

Parameter 80 is alleen voor de interne verbruik telling van de unit. Niet zo spannend.

Je hebt max cv op 35 gezet toch? Als je daar nu al aan zit dan heb je straks met -10 toch echt een probleem. Ik heb vloerverwarming en die parameters op 0.5 en -0.5.
Ik heb ook vloerverwarming en de max staat weer op de oude waarde. Misschien toch het pompvermogen weer omhoog. Aangezien ik wel netjes een verschil heb van 3 graden in de aanvoer en de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Stillekracht schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:05:
1 kuub gas is ruim 8kWh. Qua energie en euries doe je het dus prima.
@Draak1978 Als ik uitga van een COP van 4 dan scheelt het qua energie (27 x 4)/8 ≈ 10 - 15 m³ gas, niets. Het is wel beter voor de portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Draak1978 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:29:
[...]

Ik heb ook vloerverwarming en de max staat weer op de oude waarde. Misschien toch het pompvermogen weer omhoog. Aangezien ik wel netjes een verschil heb van 3 graden in de aanvoer en de retour.
Hoe snel is je huis warm? Heb je wat info over de bouw (jaar, isolatie etc) Staat je stooklijn niet gewoon te hoog? Ik zou eerder denken aan een lagere aanvoer met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MrAcid schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:04:
In de nacht wil de Elga Ace maar niet doorwerken op hetzelfde vermogen als overdag. Om 22:00 schakelt hij terug en pas vanaf 8:00/7:55 krijgt hij weer z’n volle vermogen.

- Stille modus staat uit
- Schema: Handmatig
- Klokprogramma’s: allemaal leeg

Iemand enig idee wat dit nog kan zijn? Er is gewoon de hele nacht warmtevraag. 😞

[Afbeelding]
Zet de begin en eindtijd stille mode ook eens op 00:00 en 00:01 bijvoorbeeld…
Parameter HP094 en HP095 (zie blz 73)

Weet je zeker dat stille mode uitstaat? Controleer het eens dubbel…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
$%$#£~>~$ 🤬

Toch Stille Modus… thanks @DutchWing en @Blihi. Paar keer gecheckt in de statuswaarden maar altijd overdag. Daar staat “Stille werking: nee” maar dat is de huidige status, niet de instelling. 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:32
Superbeagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:34:
[...]

@Draak1978 Als ik uitga van een COP van 4 dan scheelt het qua energie (27 x 4)/8 ≈ 10 - 15 m³ gas, niets. Het is wel beter voor de portemonnee.
4 ga je niet redden, zal zo rond de 3.5-3.7 zijn.
Overigens kun je de gemiddelde dag COP redelijk benaderen. Je hebt de delta t, je hebt de flow en je hebt een verbruik over 24uur.

Met jouw gegevens kom ik uit op:
(24lmin / 60sec) x 3c x 4.2 / (27kwh / 24uur) = dag COP 4.48

Maar dat kan helemaal niet want opgave is COP 4.2 bij a7/w35. Dus je gegevens kloppen ergens niet, ik gok de flow.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LacsapOV schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:59:
[...]

Overigens kun je de gemiddelde dag COP redelijk benaderen. Je hebt de delta t, je hebt de flow en je hebt een verbruik over 24uur.

Maar dat kan helemaal niet want opgave is COP 4.2 bij a7/w35. Dus je gegevens kloppen ergens niet, ik gok de flow.
Er zijn meer mensen welke een hogere COP hebben dan de specificaties, welke tevens een goedgekeurde warmtemeter en aparte goedgekeurde kWh meter gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 04-12-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
DutchWing schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:08:
[...]

Er zijn meer mensen welke een hogere COP hebben dan de specificaties, welke tevens een goedgekeurde warmtemeter en aparte goedgekeurde kWh meter gebruiken.
Dat zal in dit geval niet opgaan want hij zou dan met een ta die 7-8 graden hoger ligt een COP halen die vergelijkbaar is met mij. En we hebben dezelfde warmtepomp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Bo0bz schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:37:
[...]

Hoe snel is je huis warm? Heb je wat info over de bouw (jaar, isolatie etc) Staat je stooklijn niet gewoon te hoog? Ik zou eerder denken aan een lagere aanvoer met vloerverwarming.
Huis warmt langzaam op en de temperatuur woonkamer zakt iets (0.1, 0.2 graden) als er meerdere radiatoren boven open gaan.

Situatie huis:
- Jaren 30 hoekwoning, isolatie dak, kelder vloer en spouwmuur en HR++ overal.
- gemiddeld gasverbruik over 2 jaar is 1100 kubieke meter gas inc sanitair.

Verwarming middels opbouw vloerverwarming op de begane grond en grote radiatoren. Begane grond is 70 m2 qua opppervlakte.

Warmtepomp is afgeleverd met fabrieksinstellingen en ik draai nu op een thermostaat in de woonkamer (ingesteld 25% invloed. Temperatuur buitenzijde die wordt aangegeven is correct, maar geen buitenvoeler)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
Draak1978 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:29:
[...]

Hier ook een Loria, 6010. Draait nu met Ta van 36,5 en dt van 5. Stooklijn op 0,6, flow op stand 3 (ca 24 l/m) en beetje nachtverlaging. Tb was hele nacht net onder 0, nu rond 1. Binnen nu 20,2. Gisteren bijna 40 kWh incl SWW runs. Wordt vandaag iets meer denk ik, rond 45 kWh. Flow heb ik laatst verhoogd van 2 (=stil) naar 3 (=lichte ruis). Stand 4 doet niet veel meer dan 3, kan flow dan denk ik niet kwijt in de leidingen. Als t koude word, dan gaat stooklijn mss nog tijdelijk naar 0,7.

En alles valt of staat met setting van de woning. Dit is een huis van 1976, met bijbehorende beperkte spouw- en dakiso. Wel vloer goed na geisoleerd (beneden vloerverwarming, slaap-/badkamers radiatoren & Jaga's) en hr++ beglazing. Gasverbruik was daar destijds ook naar. De gasleiding heeft de netbeheerder jaar of wat terug al opgehaald. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:57
De Elga hier heeft het opgegeven en de ketel ingeschakeld. Die staat, ivm de nieuwe pomploze verdeler, echter op max. 43 graden om de Ta van de vloer in de hand te houden en dus heb ik de Ta nog niet boven de 34 graden gezien vanwege de vele defrosts. Tset van 19 hebben we dus ook nog niet gehaald, maar aan de andere kan vind ik het ergens ook wel weer knap dat hij het tussen de 18,5 en 19 houdt en heeeeeeeeeel langzaam steeds iets stijgt.

Gelukkig staat de S2125-8 inmiddels bij de groothandel en komt de VVM S320 half januari. Nu slinger ik vanmiddag de houtkachel maar weer eens aan. 😊

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

LacsapOV schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:59:
[...]

Wat de exacte COP was achter de komma, is minder van belang.

Waar het mij om ging is dat ik meende tussen de regels door te lezen dat de overgang van ketel naar warmtepomp als warmtebron een (verwarmings)energiebesparing zou opleveren.

Het is enkel door de ‘magie’ van de COP en de huidige tarieven dat de jaarlijkse kosten van verwarming lager zijn geworden.

Als verder alles gelijk blijft dan zou de in de woning gestopte verwarwarmingsenergie uit gas of uit de buitenlucht hetzelfde moeten zijn. Wat ook blijkt uit het sommetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Superbeagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:06:
[...]

Wat de exacte COP was achter de komma, is minder van belang.

Waar het mij om ging is dat ik meende tussen de regels door te lezen dat de overgang van ketel naar warmtepomp als warmtebron een (verwarmings)energiebesparing zou opleveren.

Het is enkel door de ‘magie’ van de COP en de huidige tarieven dat de jaarlijkse kosten van verwarming lager zijn geworden.

Als verder alles gelijk blijft dan zou de in de woning gestopte verwarwarmingsenergie uit gas of uit de buitenlucht hetzelfde moeten zijn. Wat ook blijkt uit het sommetje.
Heb ook weer de verkeerde lopen quoten. |:( Griepje te pakken, ijlen.

Dat vergelijk mis ik wel een beetje in mijn situatie. Teveel aangepast in één keer waardoor je niet kunt bepalen waar de winsten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-06 07:21
Beste mensen, eerder poste ik hier een een bericht over een aanbod van de installateur van een Alpha Innotec ipv de Nefit Enviline.

Nu heb ik cijfers gekregen van de installateur:
De Nefit heeft een vermogen van 8,25 kW bij -7 en 3,78 kW bij +7 graden. De Alpha Innotec heeft een vermogen van 7,21 kW bij -7 en 3,92 kW bij +7 graden.

Voor mij ziet het er uit alsof dit heel dicht bij elkaar ligt, maar ik heb er helemaal geen verstand van.
Iemand die dit op kan helderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
leondej schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:56:
Beste mensen, eerder poste ik hier een een bericht over een aanbod van de installateur van een Alpha Innotec ipv de Nefit Enviline.

Nu heb ik cijfers gekregen van de installateur:
De Nefit heeft een vermogen van 8,25 kW bij -7 en 3,78 kW bij +7 graden. De Alpha Innotec heeft een vermogen van 7,21 kW bij -7 en 3,92 kW bij +7 graden.

Voor mij ziet het er uit alsof dit heel dicht bij elkaar ligt, maar ik heb er helemaal geen verstand van.
Iemand die dit op kan helderen?
Kloppen die cijfers wel? Als het kouder wordt, dan zou je vermogen nl toenemen. Meestal neemt dat vermogen juist af van +7 naar -7 ;)

En vooral belangrijk om te checken of wp voldoende vermogen heeft, welke het ook wordt. @koevlaas2 lanceerde hiervoor eerder een formule, zie topicstart:

"Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-06 07:21
overwinteraar schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:11:
[...]

Kloppen die cijfers wel? Als het kouder wordt, dan zou je vermogen nl toenemen. Meestal neemt dat vermogen juist af van +7 naar -7 ;)

En vooral belangrijk om te checken of wp voldoende vermogen heeft, welke het ook wordt. @koevlaas2 lanceerde hiervoor eerder een formule, zie topicstart:

"Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven."
Bedankt voor je reactie, misschien hebben ze de cijfers omgedraaid?

Het betreft nieuwbouw dus het aantal kuubs gas is onbekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
leondej schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:19:
[...]

Bedankt voor je reactie, misschien hebben ze de cijfers omgedraaid?

Het betreft nieuwbouw dus het aantal kuubs gas is onbekend
Nee, overwinteraar vergeet even dat moderne warmtepompen van het type inverter zijn. Je praat dus over een max vermogen en een min vermogen. Die 4kw is dus het minimum vermogen dat je kwijt moet kunnen bij 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hierdoor lijkt de systeem geen mogelijkheid meer te krijgen om het huis te verwarmen. De temperatuur ligt in de woonkamer op 19.5 graden terwijl 21.5 graden ingesteld staat. Hetzelfde geld voor de badkamer. De ingestelde temperatuur is 22 maar hij haalt maar 19.5. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ta 40c in de vloer proberen te stoppen terwijl de machine meer vermogen en meer warmte levert bij Ta 26c en je vloer ook de hoge temperaturen niet nodig heeft.
Ik denk dat het zoiets is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:33:
[...]

Ta 40c in de vloer proberen te stoppen terwijl de machine meer vermogen en meer warmte levert bij Ta 26c en je vloer ook de hoge temperaturen niet nodig heeft.
Ik denk dat het zoiets is.
Elk uur ontdooien en deze melding lijkt op lage pompsnelheid over de wisselaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Superbeagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:06:
Dat doet het ook.
Als je een kuub gas in je CV-ketel verbrandt, dan komt daar maximaal 9 kWh aan warmte uit (bij zeer goed ingeregelde installaties met enkel LTV).

Als je diezelfde kuub gas in een elektriciteitscentrale verbrandt, dan komt er ca 4 kWh aan elektriciteit uit, en bovendien wordt de restwarmte over het algemeen nog nuttig gebruikt in warmtenetten. Stel even dat daar 20% van verloren gaat, dan blijft er nog steeds ook 4 kWh voor het warmtenet over.

Met een COP van 5 haal je uit de 4 kWh elektriciteit 20 kWh aan warmte.

Dezelfde kuub gas die bij direct verbranden in een CV-ketel max 9 kWh aan warmte opleverde, levert via een elektriciteitscentrale dus 20 kWh (warmtepomp) + 4 kWh (warmtenet) is 24 kWh aan warmte op.
Dat is een factor 2.7 maal zoveel. Dat vind ik toch een flinke energiebesparing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:38:
[...]

[...]
Mijn machine ontdooit ook ieder uur.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:38:
[...]

[...]
Of een filter zit verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:03:
[...]

Mijn machine ontdooit ook ieder uur.
Vandaag elke 2 uur bij mij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 08:14
Bij ons staan meerdere warmtepompen op het dak. De koelleidingen zijn wel geïsoleerd, maar ook weer niet zo heel dik. 12mm koper met 9mm isolatie. Aan de buitenkant geribbeld.

Van het werk kon ik een infrarood camera lenen dus ik heb een paar kiekjes genomen. De koelleidingen hebben en dT van 18°C, best veel toch? (met zo'n camera is het nog lastig om juiste absolute waardes te krijgen, -4°C lijkt me beetje overdreven)

Op de site van Armaflex (armwin.armacell.com) heb ik een berekeningetje gemaakt (9mm kon ik alleen kiezen bij de variant "armaflex smart").

Bij 55°C koelgas temperatuur en 0°C buiten, is het berekende warmteverlies 14W/m, voor die 3m dus 42W verlies. En daarna loopt de leiding nog 21m naar beneden. Stel, de temperatuur in de schacht is bv 10°C, dan is het verlies 11W/m dus nog ns 230W.

Zou het zinvol zijn om die 3m buiten, plus evt nog dat deel in de kabelgoot, nog extra te isoleren?
Het deel in de schacht kom ik praktisch niet meer bij..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z8m87gz0f_PiXeU8_C8aKVRAS4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lgX31jzW8v0DAPDiU59vokYD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFZ__foDDLMQl1KH5yfrgM2P7C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej2FPHhsEQPtAvSPERDRrJNd.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rudolfski schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:08:
Bij ons staan meerdere warmtepompen op het dak. De koelleidingen zijn wel geïsoleerd, maar ook weer niet zo heel dik. 12mm koper met 9mm isolatie. Aan de buitenkant geribbeld.

Van het werk kon ik een infrarood camera lenen dus ik heb een paar kiekjes genomen. De koelleidingen hebben en dT van 18°C, best veel toch? (met zo'n camera is het nog lastig om juiste absolute waardes te krijgen, -4°C lijkt me beetje overdreven)

Op de site van Armaflex (armwin.armacell.com) heb ik een berekeningetje gemaakt (9mm kon ik alleen kiezen bij de variant "armaflex smart").

Bij 55°C koelgas temperatuur en 0°C buiten, is het berekende warmteverlies 14W/m, voor die 3m dus 42W verlies. En daarna loopt de leiding nog 21m naar beneden. Stel, de temperatuur in de schacht is bv 10°C, dan is het verlies 11W/m dus nog ns 230W.

Zou het zinvol zijn om die 3m buiten, plus evt nog dat deel in de kabelgoot, nog extra te isoleren?
Het deel in de schacht kom ik praktisch niet meer bij..[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou dat dode paard daar niet meer proberen te reanimeren :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Weerstation en buitenvoeler zijn het eens dat het 0,8 graden is buiten, bij een luchtvochtigheid van 90%. Er wordt continu ca 3-4 kW aan warmte het huis ingepompt, maar ik tel slechts 4 defrosts vandaag en met een dag-COP van 4.0 is meer blijkbaar ook niet nodig :)
Misschien is zo'n coating toch niet alleen marketing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 17:45
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:52:
[...]

Dat doet het ook.
Als je een kuub gas in je CV-ketel verbrandt, dan komt daar maximaal 9 kWh aan warmte uit (bij zeer goed ingeregelde installaties met enkel LTV).

Als je diezelfde kuub gas in een elektriciteitscentrale verbrandt, dan komt er ca 4 kWh aan elektriciteit uit, en bovendien wordt de restwarmte over het algemeen nog nuttig gebruikt in warmtenetten. Stel even dat daar 20% van verloren gaat, dan blijft er nog steeds ook 4 kWh voor het warmtenet over.

Dezelfde kuub gas die bij direct verbranden in een CV-ketel max 9 kWh aan warmte opleverde, levert via een elektriciteitscentrale dus 20 kWh (warmtepomp) + 4 kWh (warmtenet) is 24 kWh aan warmte op.
Dat is een factor 2.7 maal zoveel. Dat vind ik toch een flinke energiebesparing.
Ik heb mijn hele werkzame leven gewerkt in ontwerp en bouw van elektriciteitscentrales en ik kan je zelfs zeggen dat de huidige generatie elektriciteitscentrales op aardgas (zgn. STEG's) niet 4/9 maar wel 5/9 (of nog iets meer) van de energie-inhoud van aardgas in elektriciteit omzetten.

Rendementen tot zelfs iets boven de ca 60%, maar dan wel gebaseerd op de stookwaarde (=laagste verbrandingswaarde, dus zonder coindensatiewarmte van de rookgassen mee te tellen).

Bij Gronings aardgas dat we even als referentie gebruiken, heb je een stookwaarde van 31,5 MJ/m3 ofwel 8,75 kWh. Daar blijft dus aan elektriciteit 60% van over ofwel 5,25 kWh.

Het is dus zelfs nog iets beter dan door @Andrehj omschreven.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:28:
Weerstation en buitenvoeler zijn het eens dat het 0,8 graden is buiten, bij een luchtvochtigheid van 90%. Er wordt continu ca 3-4 kW aan warmte het huis ingepompt, maar ik tel slechts 4 defrosts vandaag en met een dag-COP van 4.0 is meer blijkbaar ook niet nodig :)
Hier geen speciale coating, maar tot nu toe (sinds 9 uur vanochtend) ook maar 3 defrosts.
Weerstation zegt ook 90% luchtvocht en buitentemperatuur 1.5°C.
DagCOP weet ik pas morgen, maar de momentane COP zwabbert al de hele dag rond de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
LacsapOV schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:18:
[...]

Dat zal in dit geval niet opgaan want hij zou dan met een ta die 7-8 graden hoger ligt een COP halen die vergelijkbaar is met mij. En we hebben dezelfde warmtepomp. ;)
Ook dat kan. Minder leidingverliezen tussen binnen- en buitenunit, ander SWW verbruik. Telt allemaal mee in de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:12:
[...]

Ik zou dat dode paard daar niet meer proberen te reanimeren :+ :X
Hej, ik weet nog dat ik hier vorig jaar aankwam zetten met een COP van 3,19, en blijkbaar heeft het dagelijkse lurken hier toch z'n vruchten afgeworpen, want afgelopen maand had ik mooi even 4,1 gehaald (afgelezen van de unit zelf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rudolfski schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:08:
[...]

Hej, ik weet nog dat ik hier vorig jaar aankwam zetten met een COP van 3,19, en blijkbaar heeft het dagelijkse lurken hier toch z'n vruchten afgeworpen, want afgelopen maand had ik mooi even 4,1 gehaald (afgelezen van de unit zelf).
Dat wel natuurlijk en ik waardeer je streven naar nog beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33

[Afbeelding]
Wat heb je in de calculator ingevuld in density heatflow rate?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rudolfski schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:08:
[...]

Je koelgas zal niet continue 55c zijn dus het verlies is wel iets meer beperkt, zeker met een perfect ingeregelde WP is de gemiddelde temperatuur flink lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
BarryH schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:13:
[...]

Wat heb je in de calculator ingevuld in density heatflow rate?
Ik hoefde geen speciale waarde in te vullen, wel dat het medium R410A is.
koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:36:
[...]

Je koelgas zal niet continue 55c zijn dus het verlies is wel iets meer beperkt, zeker met een perfect ingeregelde WP is de gemiddelde temperatuur flink lager.
Dat zou dan weer schelen ja.

Nou, ik denk er nog wel even over na.. als ik de post van @Blihi zie (nice job!) is het nog best een werkje, met isolatie schuim, bv zo'n Armaflex mat, om alle buizen, en dan weer tape er omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Afbeelding]
je kan op zulke pakketten nog wel een plaat armaflex plakken om het tegen de wind en regen te beschermen. meer valt er niet te halen. afkoeling van wind en regen is meeste verlies.

maar ik zou het niet plakken puur omdat degene die het weer los moet maken je naar een andere planeet zal vervloeken. dus erop leggen en 2 lagen pvc tape erover zodat de vogels er niet mee vandoor gaan.

vraag is of het je financieel waard is....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Nu ik met mijn Pana 9kW 3-fase WP met wat lagere watertemperaturen draai, zie ik dat hij de defrost via reversed cycle niet altijd kan/wil afmaken. De aanvoer zakt tot 20c (retour 24c). En dan stopt hij. Daarna gaat hij het met hot gas afronden. En dan toert hij de compressor op tot max. (4,5kW). Ook in Silent mode...

Er zit al eeb buffertje van 50 liter in het systeem. Ik heb het idee dat hij er net niet komt. Verdamper is al ijsvrij.

Zou dat niet anders kunnen? Waarom die grens van 20c? Zou hij de backupheater niet aan kunnen zetten, zodat afkoeling minder snel gaat?

Weet iemand of je backupheater in kunt schakelen tijdens defrosts? Of de 20c drempel wat kunt verlagen?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fullpower schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:50:
Nu ik met mijn Pana 9kW 3-fase WP met wat lagere watertemperaturen draai, zie ik dat hij de defrost via reversed cycle niet altijd kan/wil afmaken. De aanvoer zakt tot 20c (retour 24c). En dan stopt hij. Daarna gaat hij het met hot gas afronden. En dan toert hij de compressor op tot max. (4,5kW). Ook in Silent mode...

Er zit al eeb buffertje van 50 liter in het systeem. Ik heb het idee dat hij er net niet komt. Verdamper is al ijsvrij.

Zou dat niet anders kunnen? Waarom die grens van 20c? Zou hij de backupheater niet aan kunnen zetten, zodat afkoeling minder snel gaat?

Weet iemand of je backupheater in kunt schakelen tijdens defrosts? Of de 20c drempel wat kunt verlagen?
je hebt een tcap, dus hot gas bypass. die kan meer vermogen erin stampen dan het element kan en ook nog eens direct op de goede plek met maximale efficientie. element gebruiken voor defrost in een tcap is nutteloos. die is alleen leuk om de warmtevraag tijdens een defrost op pijl te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:28:
Ik heb nu 9 defrosts gezien vandaag. Vannacht zo'n 3 uur na elkaar. Er is 91 kWh warmte geproduceerd, dus 4.5 kW continu. De dag- COP voor verwarming zit boven de 4, maar vanwege de Legionella run is de dag-COP totaal maar 3.5.

Legionella gaat met het element. De WP krijgt de boiler naar 55 graden, maar daarboven gaat het verwarmingselement mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:53:
[...]

je hebt een tcap, dus hot gas bypass. die kan meer vermogen erin stampen dan het element kan en ook nog eens op de goede plek. element gebruiken voor defrost in een tcap is nutteloos.
Dat realiseer ik mij, daarom zouden ze dat ook doen: 3kW elektrisch element tegen 4,5kW via de compressor. Maar ik wil die herrie niet. Het is toch te gek dat hij dit ongestraft doet terwijl hij op silent 3 staat...

Je zou kunnen zeggen: te weinig buffer. Maar die 20c zou best lager kunnen (15c ofzo). Verder als je de backupheater meteen zou inschakelen dat lukt het hem in 1x via de reversed cycle. Nu doet hij dat eerst, om er telkens achter te komen dat dat niet. Wacht vervolgens en poosje en toert dan op. Dat duurt al met veel langer (tijdens die tijd geen warmte). Nu is mij WP een factor 2 te groot. Dus niet meteen een probleem, en defrosten doet hij nu een paar keer dag.

Maar ik wil die herrie 's nachts niet. Dus ook geen hot gas bypass. Dus als ik hem zover kan krijgen dat hij dat niet doet, dan zou dat mooi zijn.😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:53:
[...]

...die is alleen leuk om de warmtevraag tijdens een defrost op pijl te houden.
Dat is dus wat ik wil; maar hoe krijg ik die aan? Heb al het nodige instellingen gechecked, maar hij wil dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fullpower schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:04:
[...]

Dat realiseer ik mij, daarom zouden ze dat ook doen: 3kW elektrisch element tegen 4,5kW via de compressor. Maar ik wil die herrie niet. Het is toch te gek dat hij dit ongestraft doet terwijl hij op silent 3 staat...

Je zou kunnen zeggen: te weinig buffer. Maar die 20c zou best lager kunnen (15c ofzo). Verder als je de backupheater meteen zou inschakelen dat lukt het hem in 1x via de reversed cycle. Nu doet hij dat eerst, om er telkens achter te komen dat dat niet. Wacht vervolgens en poosje en toert dan op. Dat duurt al met veel langer (tijdens die tijd geen warmte). Nu is mij WP een factor 2 te groot. Dus niet meteen een probleem, en defrosten doet hij nu een paar keer dag.

Maar ik wil die herrie 's nachts niet. Dus ook geen hot gas bypass. Dus als ik hem zover kan krijgen dat hij dat niet doet, dan zou dat mooi zijn.😀
je hebt een tcap, dat hoort er nu eenmaal bij. wil je dat niet moet je geen tcap kopen. tcaps zijn gemaakt om te blijven werken onder slechte weersomstandigheden, die grijpt naar de hot gass optie zodra het daardoor sneller verloopt.

en het element gebruiken als bijverwarming zit hem in de bivalent instellingen. maar vraag me af hoe graag je dat nu echt wilt. een defrost merk je doorgaans weinig van tenzij je met hoge watertemperaturen bezig bent en op de limiet van wat de WP kan leveren. al denk ik niet dat dat laatste het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Op de Estia is dit een parameter (de 8 en 11 kW versies hebben ook hot-gas bypass).

Hoe ver mag de Ta zakken voordat het backup element aan gaat. Standaard staat dat op 2 graden, maar in de handleiding staat al dat ze aanbevelen die op 22 te zetten (kan op 2, 12, 22, 32, 42 of 52 graden). Ook is er een buitentemperatuur waarbij de backup heater nooit meedoet (hier: boven de -5 doet dat ding niet mee).

Ik zie dat de Ta inderdaad zo'n 12 tot 14 graden zakt tijdens een defrost. Ik ga het nog zo maken dat tijdens de defrost de pomp van de verdeler boven uit gaat, zodat de vloer van de badkamer niet meteen afkoelt. Die reageert namelijk vrij snel en daar moet alle warmte in blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:09:
[...]

je hebt een tcap, dat hoort er nu eenmaal bij. wil je dat niet moet je geen tcap kopen. tcaps zijn gemaakt om te blijven werken onder slechte weersomstandigheden, die grijpt naar de hot gass optie zodra het daardoor sneller verloopt.

en het element gebruiken als bijverwarming zit hem in de bivalent instellingen. maar vraag me af hoe graag je dat nu echt wilt. een defrost merk je doorgaans weinig van tenzij je met hoge watertemperaturen bezig bent en op de limiet van wat de WP kan leveren. al denk ik niet dat dat laatste het geval is.
Het is overigens geen T-cap, maar de standaard versie.

Ik heb geen vloerverwarming, maar convectoren. Dus een defrost merk je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fullpower schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:31:
[...]

Het is overigens geen T-cap, maar de standaard versie.

Ik heb geen vloerverwarming, maar convectoren. Dus een defrost merk je wel.
als je geen tcap hebt zit er ook geen bypass op. dus het geluid is dan van een normale "snelle" defrost.

je kan kijken of je de fans van de convectoren kan aanpassen dat ze stoppen onder een specifieke watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:52:
[...]

Dat doet het ook.

Op dat niveau heb je natuurlijk gelijk, maar ik bedoelde iets anders, meer op lokaal niveau. Zal een poging wagen om het duidelijker te verwoorden.

Als een woning pak ‘m beet 9 kW warmteverlies heeft en de gasketel stookt zo’n 12 uur om het warm te houden, dan staat dat gelijk aan 12 x 9 = 108 kWh. Dat komt overeen met 108 / 8 = 13,5 m³ gas. (Ervan uitgaande dat door het rendement van de ketel deze zo’n 8 kWh uit 1 m³ gas haalt conform koevlaas)

Leggen we de gasketel bij het oud ijzer en installeren een fonkelnieuwe warmtepomp, en trekken 27 kWh van het net om het warm te houden, dan hebben we bij een COP van 4 exact 4 x 27 = 108 kWh aan warmte in de woning gestopt.

Hey, maar die 108 kWh hadden we vroeger ook nodig om het warm te houden bij de gasketel die nu op de schroothoop ligt. En die 13,5 m³ aan gas is nou eenmaal door (geo)politieke redenen veel duurder dan 27 kWh aan elektriciteit.

Dat is wat ik bedoel met als alles verder gelijk blijft de woning aan benodigde warmte-energie geen besparing zal opleveren puur door het vervangen van de warmtebron.

Op woningniveau zal het enkel een besparing opleveren op de energiekosten. Op netwerkniveau, zal de totale energievraag wel verminderen omdat centraal gas stoken voor elektriciteit en deze weer decentraal in een warmtepomp stoppen een besparing oplevert zoals je stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:37:
[...]

als je geen tcap hebt zit er ook geen bypass op. dus het geluid is dan van een normale "snelle" defrost.

je kan kijken of je de fans van de convectoren kan aanpassen dat ze stoppen onder een specifieke watertemperatuur.
Dan ben je denk ik niet goed geinformeerd. Mijn standaard Pana heeft zeker hot gas bypass. Want dat is wat hij doet: compressor toert op tot 4700Watt. COP1 via de compressor. Dat toerental kan/mag hij normaal nooit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:50
Superbeagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
Dat is wat ik bedoel met als alles verder gelijk blijft de woning aan benodigde warmte-energie geen besparing zal opleveren puur door het vervangen van de warmtebron.

Op woningniveau zal het enkel een besparing opleveren op de energiekosten. Op netwerkniveau, zal de totale energievraag wel verminderen omdat centraal gas stoken voor elektriciteit en deze weer decentraal in een warmtepomp stoppen een besparing oplevert zoals je stelt.
Had je anders verwacht dan ? Of is dit gewoon een constatering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fullpower schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:43:
[...]

Dan ben je denk ik niet goed geinformeerd. Mijn standaard Pana heeft zeker hot gas bypass. Want dat is wat hij doet: compressor toert op tot 4700Watt. COP1 via de compressor. Dat toerental kan/mag hij normaal nooit draaien.
alleen de tcap modellen hebben hot gas bypass. dus de modellen met 2 fans.

en toerental is wat anders dan vermogen. en ja, dat is COP1.

en wil je niet dat de bypass gebruik word zal je de unit in het eerste (snelle) programma zien te houden dus dat betekent de uitgaande watertemperatuur boven de 22 graden zien te houden.

aan de ene kant zou je dat juist wel willen want dan stopt de circulatiepomp en pakt ie de bypass. dus binnen heb je er dan geen/minder last van.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:05:
[...]

alleen de tcap modellen hebben hot gas bypass. dus de modellen met 2 fans.

en toerental is wat anders dan vermogen. en ja, dat is COP1.

en wil je niet dat de bypass gebruik word zal je de unit in het eerste (snelle) programma zien te houden dus dat betekent de uitgaande watertemperatuur boven de 22 graden zien te houden.
Deze heeft idd 2 fans, maar is geen T-cap. Vermogen zakt bij kou meer in.

Ik heb wat met de bivalent instellingen lopen rommelen. Hopen dat 3kW idd voorkomt dat temp. te ver zakt. De handleiding van de Pana is bedroevend onduidelijk. Maar hij zou nu ook tijdens 'deicing' de heater moeten inschakelen, onbekend onder welke voorwaarden. Maar ik wacht het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Plenkske schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:52:
[...]

Had je anders verwacht dan ? Of is dit gewoon een constatering ?
Superbeagle in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

En nu hou ik erover op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
Iemand die hier iets over kan zeggen: enige tijd geleden had ik issues met onze warmtepomp die maar 10-15min wilde draaien (elk uur). Ik zat toen te spelen met de "max compressor capacity" setting maar later bleek dat de vloerpomp op stand 2 of 3 moest draaien om de WP lange sessies te laten draaien. Gaat nu al een tijdje vrij goed.

Vanmiddag om 15u gingen we weg, nu net komen we thuis en ik zie (en voel) meteen dat het een stuk koeler in huis is, ong 0,8gr. De hele dag heeft de WP redelijk lange sessies gedraaid, maar vanaf 15u weer alleen elk uur een korte sessie van 20 min (zie ik aan het stroomverbruik). Aan de settings is uiteraard niks gewijzigd.
Elke keer is het hetzelfde: draait op een lage cap, daarna een minuut of 10 op 100% en dan stopt ie weer.

Nu heeft de WP net weer ong 20min gedraaid (10min slow, 10min 100%). Ik keek net op de vloerverdeler en de temp van aanvoer was 25gr, de afvoer was 24gr. Laat ik zeggen max 1,5gr verschil.

Ik snap niet wat hier nou gebeurt; als de WP op 100% zou draaien zou ik water van >35gr verwachten (althans, de compressor draait 100% volgens het scherm, ik weet niet precies wat ie dan doet). Onze vloer zou (met buitentemp 2gr toch wel een graad of 27-28 moeten zijn), dus hoe kan onze vloer maar 25gr zijn op het moment dat de WP stopt, met een afvoertemp van 24gr. Alsof er geen warmte afgegeven wordt in huis.

Zit er iets verstopt of zo? :?

Vervelend om thuis te komen in een afgekoeld huis, terwijl aan de settngs niets veranderd is

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 04-12-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fullpower schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:09:
[...]

Deze heeft idd 2 fans, maar is geen T-cap. Vermogen zakt bij kou meer in.

Ik heb wat met de bivalent instellingen lopen rommelen. Hopen dat 3kW idd voorkomt dat temp. te ver zakt. De handleiding van de Pana is bedroevend onduidelijk. Maar hij zou nu ook tijdens 'deicing' de heater moeten inschakelen, onbekend onder welke voorwaarden. Maar ik wacht het af.
wat is het exacte modelnummer wat je hebt? 3 fase en 9kw beperkt de keuzes nogal.

en de voorwaarden staan gewoon in de handleiding.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:27:
[...]

wat is het exacte modelnummer wat je hebt? 3 fase en 9kw beperkt de keuzes nogal.

en de voorwaarden staan gewoon in de handleiding.
ODU : WH-UD09HE8
IDU : WH-SDC09H3E8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
Peanutsonic schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:31:
[...]

Theoretisch verhaal gebaseerd op aannames. Gaat er om hoe je iets gebruikt.
Een in principe correct aangelegd systeem wordt ook deels gebaseerd op aannames. Tijdens het aanleggen worden vaak opnieuw keuzes gemaakt, ook al is het maar vanwege het niet leverbaar zijn van iets. Ook kan er t.a.v. windbelasting van het gebouw in de praktijk een afwijking zijn.
Waterzijdig inregelen is een theoretisch plm. verhaal. De feitelijke situatie is niet zelden weerbarstiger. Dus ruimtetemperatuur meten. Eerst waterzijdig inregelen zou zowiezo niet nodig moeten zijn ! Systeem toch correct berekend en aangelegd ? Waterzijdig inregelen kan t.a.v. de ruimte temperatuur daarna blijken overkill te zijn. Dan moeten er dus weer regelaars open ter correctie. Beter bij een correct aangelegd systeem gelijk inregelen op basis van de ruimte temperatuur. Het gaat er om wat je voelt en niet wat de IR camera je vertelt omtrent de vloer, daar heeft een lijf geen boodschap aan. In ieder geval heb ik het hier zo gedaan. Zeker als na een aan-herbouw er verschillende types/modellen radiatoren zijn. Vloerverwarming is gevoelig voor tempo en koudebruggen. Afstellen op basis van ruimtetemperatuur is het enige dat helpt. Verwarming voor levende wezens is niets anders dan een comfort vraag wat voor theorie je er ook op na houd. Daar helpen Kamstrup en Heisamon ook niet. ze helpen bij keuzes om het comfort te optimaliseren op zo economisch mogelijke wijze.
Op basis van de ontwerpsspecificaties de flow ingesteld van de vloerverwarmingsgroepen, de ruimtes op een na komen op de juiste temperatuur. In de woonkamer (die de juiste temperatuur wel haalt) waar 7 zones zitten wordt een zone merkbaar veel warmer dan de rest. Dit is de kortste groep en daarom wat lastiger af te stellen qua flow: de kleinste wijziging van de flowregelaar (Albrand) geeft al een grote afwijking in de flow. Ik zal deze ene zone dus iets moeten gaan knijpen om ongeveer dezelfde gevoelstemperatuur op de vloer in deze zone te krijgen als in de andere zones in de woonkamer.
De ruimte die niet helemaal op temperatuur komt heeft de grootste lengte, ik zal hier de flow nog wat moeten laten toenemen. Een kwestie van wat uitproberen dus….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
Makkievld 2.0 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:48:
Bij mij verbruikt hij nu 1120 watt bij 100%. Elk uur een defrost
De Elga trekt het duidelijk niet meer nu (1 graad buiten) en wil de hele dag de cv ketel bijzetten. Deze staat echter uit en ik heb bijverwarmd met een airco vandaag. Defrosts op de Elga om de 50 minuten en hij moduleert op 80%. Aanvoertemp rond 28 graden.

Wat me wel opviel is dat ik de Elga nog nooit op 100% heb gezien… is dat normaal want 20% extra zou goed van pas komen… misschien ergens een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 13:27
studiostevus schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:29:
[...]

De Elga trekt het duidelijk niet meer nu (1 graad buiten) en wil de hele dag de cv ketel bijzetten. Deze staat echter uit en ik heb bijverwarmd met een airco vandaag. Defrosts op de Elga om de 50 minuten en hij moduleert op 80%. Aanvoertemp rond 28 graden.

Wat me wel opviel is dat ik de Elga nog nooit op 100% heb gezien… is dat normaal want 20% extra zou goed van pas komen… misschien ergens een instelling?
100% komt bij de Elga pas beschikbaar bij een aanvoertemperatuur boven de 30 graden volgens mij. Doet ie hier wel in ieder geval.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Baf1982 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:42:
[...]

100% komt bij de Elga pas beschikbaar bij een aanvoertemperatuur boven de 30 graden volgens mij. Doet ie hier wel in ieder geval.
Oh dus precies als je wel wat warmte kan gebruiken dus niet…. Ta van 30 graden lukt hem niet met deze buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fullpower schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:52:
[...]

ODU : WH-UD09HE8
IDU : WH-SDC09H3E8
je hebt de biblock. dus GEEN hot gas bypass.

voorwaarden voor element inschakelen zijn als volgt:

Water outlet temperature < 10°C or
Outdoor air temperature < -10°C or
Water inlet temperature < 27°C

https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf

zie pagina 117 en 142. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
studiostevus schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:29:
[...]

Ik heb niks aan de instellingen veranderd. Wat ik van andere begrepen heb draait de Elga bij mij in evenwicht op 100% met Max Ta van rond de 29 graden. Heel erg jammer want ik heb de cv ketel nodig om het huis op te warmen onder de 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Stefke schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:14:
Iemand die hier iets over kan zeggen: enige tijd geleden had ik issues met onze warmtepomp die maar 10-15min wilde draaien (elk uur). Ik zat toen te spelen met de "max compressor capacity" setting maar later bleek dat de vloerpomp op stand 2 of 3 moest draaien om de WP lange sessies te laten draaien. Gaat nu al een tijdje vrij goed.

Vanmiddag om 15u gingen we weg, nu net komen we thuis en ik zie (en voel) meteen dat het een stuk koeler in huis is, ong 0,8gr. De hele dag heeft de WP redelijk lange sessies gedraaid, maar vanaf 15u weer alleen elk uur een korte sessie van 20 min (zie ik aan het stroomverbruik). Aan de settings is uiteraard niks gewijzigd.
Elke keer is het hetzelfde: draait op een lage cap, daarna een minuut of 10 op 100% en dan stopt ie weer.

Nu heeft de WP net weer ong 20min gedraaid (10min slow, 10min 100%). Ik keek net op de vloerverdeler en de temp van aanvoer was 25gr, de afvoer was 24gr. Laat ik zeggen max 1,5gr verschil.

Ik snap niet wat hier nou gebeurt; als de WP op 100% zou draaien zou ik water van >35gr verwachten (althans, de compressor draait 100% volgens het scherm, ik weet niet precies wat ie dan doet). Onze vloer zou (met buitentemp 2gr toch wel een graad of 27-28 moeten zijn), dus hoe kan onze vloer maar 25gr zijn op het moment dat de WP stopt, met een afvoertemp van 24gr. Alsof er geen warmte afgegeven wordt in huis.

Zit er iets verstopt of zo? :?

Vervelend om thuis te komen in een afgekoeld huis, terwijl aan de settngs niets veranderd is
- Merk/type warmtepomp?
- Foto’s van de stroomverbruik grafiek?
- Foto’s van de vloerverwarming verdeler?
- Welke aanvoertemperatuur gewenst?

Mijn eerste indruk is dat je systeem vrij nieuw is.
Je een vloerverwarming verdeler hebt welke bedoeld is voor hoge temperaturen (mengverdeler met eigen pomp)
Je aanvoertemperatuur te laag staat voor het type verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
Nilan Compact P binnenunit met Air 9 buitenunit. Hier zit zowel een verdeelpomp in het buitencircuit als in het vloercircuit. Beide pompen zitten in de binnenunit, de vloerverdeler zit op ong 3m afstand met Uponor 32mm buizen.
De buitenunit kan tot 20% moduleren

Kun je uitleggen wat er dan volgens jou gebeurt?

Plaatjes van 2 weken geleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpAu1jRteU8NEYDVBbKf5nnEcEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YqvKblRIUqERk1cYXDJC4fH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxPglGtz4jxDhXYsyyM5n6ZaqE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9rCDoBQ7t7anltoxWY00jbt.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen 6u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4kZCJ0p_loBpp5yCjdwXEsc_mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b99bnMIQmAJR5zod7SM1Qj37.jpg?f=fotoalbum_large
De start is telkens 30% capaciteit

Gisterenavond had ik er wat mee zitten klooien en toen draaide hij weer langer, toen zag ik een aan/afvoer temp van 29/25

Het gaat me nu niet om de lengte van de runs, maar meer om het feit dat met ongewijzigde omstandigheden/settings (de buitentemp was gisteren de hele dag +/- 2gr) met een weersafhankelijke grafiek de pomp gisterenmidden ineens "besloot" om alleen heel kort te gaan draaien en ons huis liet afkoelen.
2 weken geleden leek het erop dat de bu zijn warmte niet kwijt kon; dus vloerpomp harder laten werken. Dat kan nu het issue niet zijn met de buitentemperaturen. Wat is de reden dat de bu telkens naar een hoge capaciteit schiet terwijl hij prima op een constante capaciteit zou moeten kunnen draaien?

edit: waterdruk in de vloer is nu 1,38bar, zou dat iets uitmaken?

Verschil nu is dat twee weken geleden de buitentemperatuur wat hoger was. Toen had ik een vloertemperatuur van ongeveer 26° nu staat de vloer op 30 graden en is het buiten natuurlijk net boven vriespunt

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 05-12-2022 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:49:
[...]

je hebt de biblock. dus GEEN hot gas bypass.

voorwaarden voor element inschakelen zijn als volgt:

Water outlet temperature < 10°C or
Outdoor air temperature < -10°C or
Water inlet temperature < 27°C

https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf

zie pagina 117 en 142. ;)
Geen hot gas bypass;
Maar wat doet de buitenunit dan wel?
- waterpomp is uit
- compresdor draait op max
- fan is uit

Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Mijn warmtepomp wil niet meer in standby. De thermostaat schakelt op basis van programma de warmtepomp vanwege de nachtverlaging. Ik zie netjes op de warmtepomp dat de ruimte temperatuur van 21.5 naar 20.5 graden gaat. So far so good. Echter, pomp stopt niet met lopen en de aanvoer temperatuur blijft de hele nacht rond de 25 graden en loopt zelfs iets op met een verbruik van ca 500w. Normaal met deze temperaturen is net voordat de thermostaat de vraag verhoogd de aanvoer gezakt naar een graad of 15 en heb ik maar 9w standby verbruik. Iemand een idee? Gaat om een Loria 6008 icm Honeywell chronotherm touch modulation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2t2js0QXzSC2JZtZMTqk3N9nabI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lq6mhXvcIGRItcyaCQaVChcP.png?f=fotoalbum_large

Laatste keer 's nachts uit en daarna aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tr1w8Ksyzh2_N28izjA6l_PfoTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Erirmtki3qxDnehh7dOi1D07.png?f=fotoalbum_large

Let niet op de hoge aanvoer bij starten. Dat is normaal gedrag bij de Loria

[ Voor 42% gewijzigd door Bo0bz op 05-12-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
[...]

[...]
Dat klopt en dat maakt de vergelijking tussen voor en na ook zo inzichtelijk. Zolang je alles terug rekent naar Joule, of kWh Warmte, kun je de werking van de WP mooi controleren en ook de exacte financiele besparing uitrekenen.

Dat laatste is in deze markt volkomen onzinnig, want als je daar eens goed voor gaat zitten kom je er al snel achter dat de goedkoopste manier van verwarmen bereikts wordt door een aggregaat op de oprit te zetten om daarmee de WP (en de rest van het huis) van stroom te voorzien. Aangezien je dan alle zonnestroom kunt terugleveren en die levert per kWh elektrisch veel meer op dan wat dat aggregaat je kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Bo0bz schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:18:
Mijn warmtepomp wil niet meer in standby. De thermostaat schakelt op basis van programma de warmtepomp vanwege de nachtverlaging. Ik zie netjes op de warmtepomp dat de ruimte temperatuur van 21.5 naar 20.5 graden gaat. So far so good. Echter, pomp stopt niet met lopen en de aanvoer temperatuur blijft de hele nacht rond de 25 graden en loopt zelfs iets op met een verbruik van ca 500w. Normaal met deze temperaturen is net voordat de thermostaat de vraag verhoogd de aanvoer gezakt naar een graad of 15 en heb ik maar 9w standby verbruik. Iemand een idee? Gaat om een Loria 6008 icm Honeywell chronotherm touch modulation.

[...]

Ja, het is ineens veel kouder geworden buiten. Jouw Honeywell anticipeert daarop. Die meet dat het warmteverlies groter is geworden en heeft ook al gemeten wat de opwrmsnelheid is en houdt de ruimte op temperatuur om ervoor te zorgen dat deze op het gevraagde tijdstip weer 21.5 graden is.

Zet in de thermostaat "adaptief aanwarmen" maar eens uit. Goede kans dat dan de temperatuur wel zakt gedurende de nacht, maar dat je het 's ochtends niet op tijd warm hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 09-06 20:38
Vandaag erachter gekomen dat de Opentherm verbinding tussen mijn Elga Ace en Intergas Xtreme wel erg goed werkt.
Het tapwater werd niet warmer dan 40 graden, terwijl ik dit niet op de ketels kon wijzigen.
Bij de Elga is een tapwater menu waar bleek dat de max temp op 40 graden stond.
Dit menu is helemaal niet beschreven in de handleiding van de Elga.
Hoe moet je het SWW menu instellen? Ik heb nu tapwater op UIT, 60 graden comfort temperatuur en de ketel geeft weer 60 graden.
Moet tapwater op AAN staan?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Bo0bz schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:18:

[Afbeelding]

Laatste keer 's nachts uit en daarna aan:
[Afbeelding]

Ruimtecompensatie van toepassing?

Voor wat betreft adaptief aanwarmen van de honeywell. Ik heb geen enkel bewijs kunnen vinden dat de thermostaat de watertemperatuur van de warmtepomp kan bepalen. Elke combinatie wel geprobeerd maar de regeling lijkt in de warmtepomp zelf te zitten.
Dat gezegd hebbende zijn bij mij binnen twee weken al borden vervangen. Wie weet matched er iets niet helemaal qua versienummering. Volgens het installatieblad thermostaten zou het moeten werken van v27 maar bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De Chronotherm Modulation is een OpenTherm thermostaat. Die stuurt dus een signaal naar de opwekker met de gewenste watertemperatuur. Iets anders kan die thermostaat niet.

Adaptief aanwarmen betekent dat de thermostaat eerder begint met stoken als jij het om 10 uur warm wilt hebben, zodat het om 10 uur warm is. Zet je dat uit, dan begint de thermostaat pas om 10 uur met stoken en duurt het dus nog enige tijd voordat het warm is.

Deze thermostaat berekend het warmteverlies en de opwarmcapaciteit en bepaalt aan de hand daarvan welke watertemperatuur er nodig is. Dat wordt aan de ketel doorgegeven. Je kunt minimum en maximum op de thermostaat instellen.

Wat de ketel verder met dat signaal doet, is aan de ketel. Zo kun je bij sommige CV ketels een minimum waarde instellen, of je kunt hem zo instellen dat er een compleet eigen stooklijn gevolgd wordt, los van wat de thermostaat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Blihi Ik heb in de drie jaar tijd met deze thermostaat dit gedrag nog niet eerder gezien. Moet wel zeggen dat een tijdje terug even de thermostaat van de muur af moest en daarmee ik alles opnieuw mocht instellen. Wellicht toch het adaptief aanwarmen. Staat nu in ieder geval uit. Vannacht weer eens monitoren. Wat me niet eerder is opgevallen is dat als ik kort aan de thermostaat zit de ruimte temperatuur gelijk een halve graad stijgt. Dit zakt dan langzaam weer terug. Is dit normaal omdat ik het apparaat gebruik en daarmee warmte vrijkomt? Of is dit raar gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz_6jbfdNe2z9Jg9wonOLKpuHXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ImNs9AF0m3WUsR1ECIDSAmX7.png?f=user_large
Hier zie je ineens een piek van een halve graad. Zat kort max 20 seconden te scrollen door de instellingen van de thermostaat.

@LacsapOV Mijn ruimtecompensatie parameter staat altijd op 30%. Daarmee lange runs. Ik denk niet dat dit nu ineens invloed heeft op de aanvoertemp in de nacht terwijl de woonkamer temperatuur ruimschoots boven de ingestelde waarde is. 21,5 in de woonkamer vs 20,5 op thermostaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Bo0bz op 05-12-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bo0bz schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:08:
@Blihi Ik heb in de drie jaar tijd met deze thermostaat dit gedrag nog niet eerder gezien. Moet wel zeggen dat een tijdje terug even de thermostaat van de muur af moest en daarmee ik alles opnieuw mocht instellen. Wellicht toch het adaptief aanwarmen. Staat nu in ieder geval uit. Vannacht weer eens monitoren. Wat me niet eerder is opgevallen is dat als ik kort aan de thermostaat zit de ruimte temperatuur gelijk een halve graad stijgt. Dit zakt dan langzaam weer terug. Is dit normaal omdat ik het apparaat gebruik en daarmee warmte vrijkomt? Of is dit raar gedrag?

[Afbeelding]
Hier zie je ineens een piek van een halve graad. Zat kort max 20 seconden te scrollen door de instellingen van de thermostaat.

@LacsapOV Mijn ruimtecompensatie parameter staat altijd op 30%. Daarmee lange runs. Ik denk niet dat dit nu ineens invloed heeft op de aanvoertemp in de nacht terwijl de woonkamer temperatuur ruimschoots boven de ingestelde waarde is. 21,5 in de woonkamer vs 20,5 op thermostaat.
Honeywell |:(

De thermostaat laat NIET de gemeten ruimtetemperatuur zien. De thermostaat laat een BEREKENDE ruimtetemperatuur zien, op basis van de huidige ruimtetemperatuur, de gewenste ruimtetemperatuur en god mag weten wat nog meer. Honeywell doet op die manier net alsof de temperatuur constant is, ook al is dat niet zo (Daar hebben ze zelfs een of andere marketingnaam voor).

Als je, voor de grap, je thermostaat nu 1 graad lager zet, zal het scherm ook direct mee veranderen. Zet je de thermostaat 2 graden lager of hoger, dan gebeurt dat niet. Dit is om te voorkomen dat mensen steeds aan dat ding gaan draaien. Want hoewel de temperatuur schommelt tussen 20.5 en 21.5 staat op het display steeds 21 en dus blijven mensen er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:48:
De Chronotherm Modulation is een OpenTherm thermostaat. Die stuurt dus een signaal naar de opwekker met de gewenste watertemperatuur. Iets anders kan die thermostaat niet.

Adaptief aanwarmen betekent dat de thermostaat eerder begint met stoken als jij het om 10 uur warm wilt hebben, zodat het om 10 uur warm is. Zet je dat uit, dan begint de thermostaat pas om 10 uur met stoken en duurt het dus nog enige tijd voordat het warm is.

Deze thermostaat berekend het warmteverlies en de opwarmcapaciteit en bepaalt aan de hand daarvan welke watertemperatuur er nodig is. Dat wordt aan de ketel doorgegeven. Je kunt minimum en maximum op de thermostaat instellen.

Wat de ketel verder met dat signaal doet, is aan de ketel. Zo kun je bij sommige CV ketels een minimum waarde instellen, of je kunt hem zo instellen dat er een compleet eigen stooklijn gevolgd wordt, los van wat de thermostaat wil.
Alleen is dit geen ketel maar een warmtepomp. Hij ondersteund ook maar een ietsiepietsie van het opentherm protocol. Geloof me maar, ik stuur de warmtepomp zelf aan. ;)
En het klopt inderdaad dat de thermostaat de gewenste watertemperatuur toestuurt maar de warmtepomp geeft alleen een ACK en doet er verder niets mee. De warmtepomp gebruikt de gewenste kamertemperatuur en de heersende kamertemperatuur gecombineerd met de buitentemperatuur om de ta te berekenen. De heersende kamertemperatuur wordt alleen gebruikt als de factor compensatie binnentemperatuur groter is dan 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Bo0bz schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:08:

[Afbeelding]

Nou, omdat de buitentemperatuur nu lager is. Is de invloed op de stooklijn groter, daardoor kun je rond die 25gr uitkomen. Die 25gr is het kantelpunt, minimum watertemperatuur is 25gr.

Zal ik de formule er eens bij zoeken? Dan kunnen we de theorie toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:40:
[...]

Honeywell |:(

De thermostaat laat NIET de gemeten ruimtetemperatuur zien. De thermostaat laat een BEREKENDE ruimtetemperatuur zien, op basis van de huidige ruimtetemperatuur, de gewenste ruimtetemperatuur en god mag weten wat nog meer. Honeywell doet op die manier net alsof de temperatuur constant is, ook al is dat niet zo (Daar hebben ze zelfs een of andere marketingnaam voor).

Als je, voor de grap, je thermostaat nu 1 graad lager zet, zal het scherm ook direct mee veranderen. Zet je de thermostaat 2 graden lager of hoger, dan gebeurt dat niet. Dit is om te voorkomen dat mensen steeds aan dat ding gaan draaien. Want hoewel de temperatuur schommelt tussen 20.5 en 21.5 staat op het display steeds 21 en dus blijven mensen er vanaf.
Totaal geen last van, temperatuur komt overeen met een andere meter die ik er naast had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 09-06 20:38
Hierbij een artikel dat we ook de vloerverwarming met een WP anders moeten ontwerpen.
https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel
De slanglengte zijn nu vaak veel te groot. Ik zie nu ook vaak met de warmtecamera dat het water al halverwege de groep is afgekoeld en niet meer bijdraagt aan de afgifte. Eigenlijk leg je de HOH afstand dan op 30 cm bij een slakkenhuis of als de slang parallel gelegd is, wordt slechts de helft van de vloer warm.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Makkievld 2.0 schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:31:
[...]

Ik heb niks aan de instellingen veranderd. Wat ik van andere begrepen heb draait de Elga bij mij in evenwicht op 100% met Max Ta van rond de 29 graden. Heel erg jammer want ik heb de cv ketel nodig om het huis op te warmen onder de 4 graden.
En dan nu weer... sinds vanochtend heeft Elga bedacht dat hij uit moet, en ook de CV uit......heb de dipswitch B8 al op 'on' gezet om de lage temperatuurlimiet uit te schakelen. Geen foutmeldingen.

Ik zie wel een gekke piek in de outdoor temperature om 8.12u naar 10C, maar dat was kort en is nu weer normaal (2C).

Grapje kan niet te lang duren want ik begin het koud te krijgen...... enig idee hoe we hem weer kunnen aanzwengelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPr0GbBjgoUDkBMgbBQkcDkGmDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MF2M5lpMqVePfvSxgrYofntd.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 189 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.