Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 188 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.666 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Blihi of @Thorsd welke formule gebruik je om een carnotrendement aan een Tlift te koppelen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:24
Proton_ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:36:
@Blihi of @Thorsd welke formule gebruik je om een carnotrendement aan een Tlift te koppelen?
cop = n * Ta / (Ta - Tb)

n=efficiency (0..1)
Ta = hoge temperatuur (aanvoer) in K
Tb = lage temperatuur (buiten) in K

bron: Wikipedia: Coefficient of performance (COP_heating)

Om dit te plotten heb ik Tb op 273 gezet en Ta laten lopen van 292 naar 333. Je kunt Tb ook een range geven, maar dat levert bijna dezelfde punten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Ik heb het iets anders gedaan:

Voor een aantal buitentemperaturen Tb heb ik de stooklijn als Ta (in Celsius) genomen en dan de formule die hier boven staat: n * (273.15+Ta) / (Ta - Tb) met n = 0.45

Zo kun je ook de datapunten voor de SWW run meenemen: Ta = 55 bij Tb = -10 en Tb = 20.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:39:

Te ver is ook niet goed. Er is hier wel eens data langs gekomen van een Toshiba die tot 10% vermogen terug kon. Bij die lage vermogens zie je de efficiency flink afnemen. Beter niet veel lager dan 25 à 30% gaan, en dan maar een paar runs per dag doen.
In de part-load tabellen van Toshiba zie je inderdaad dat de optimale COP bij heel verschillende loads ligt.

Zo haalt de WP bij A7W35 de optimale COP bij 100% load, terwijl bij A15W35 de optimale COP bij 50% ligt en bij A-10W35 ook. Bij A-2W35 is dat dan weer bij 10% tot 30%. Heel bijzonder dus.
Voor zover ik hier gezien heb ondersteunt alleen Panasonic die. En de meeste Panasonics hebben ze niet. Die (en de andere merken warmtepompen) draaien ook prima. Lijkt me dus iets waar je prima zonder kunt.
Toshiba heeft er ook een optionele module voor om twee 0-10V inputs op aan te sluiten.
Hoe je met een 0-10V regelaar de aanschaf van een te grote WP kan voorkomen is mij een groot raadsel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Thorsd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:31:
[...]

Ja, in de service manual staan maar twee punten, in de spec sheet heb ik er meer gevonden:[Afbeelding]

Deze geven de 6 verschillende (aanvoertemperatuur - buitentemperatuur) waarden (28, 48, 33, 53, 42, 62).
De part-load tabellen heb ik dan weer niet, heb je hier een link naar?
Wel voor de Toshiba Estia R32 (databoek heb ik van de installateur gekregen. Als je het wilt hebben. PM maar even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Peanutsonic schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:52:
[...]

Bij erg lage toeren raakt de verhouding zoek.

Waarvoor heeft de Panasonic de 0-10V optie ?
Die 0-10V regelingen zijn voor oudere gebouw-beheersystemen of universele cascade-regelaars. Het is een heel eenvoudig protocol waarmee je de aansturing van de WP over kunt nemen. Dat is bedoeld voor situaties waarin de interne regeling niet voorziet of voldoet (zoals cascade regelingen of gebouw beheer systemen).

Tegenwoordig wordt eerder KNX of Modbus gebruikt aangezien dat twee-weg communicatie oplevert. Je kunt dan dus de status uitlezen en daarop sturen. Dat kan met 0-10V niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:34:
[...]

Om de COP te berekenen heb je ook het afgegeven vermogen nodig. Hoe je er aan komt verschilt per WP. Als je Ta, Tr en de flow hebt kun je het uitrekenen.
En er zijn misschien ook wel warmtepompen waarvan je direct het vermogen kunt uitlezen.
Ik haal het vermogen uit een externe warmtemeter (Kamstrup 302), die ik elke minuut pol via mbus.
Dank je wel. Helaas heb ik geen flow meter er tussen zitten of een warmtemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022
Blihi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:11:
[...]

Die 0-10V regelingen zijn voor oudere gebouw-beheersystemen of universele cascade-regelaars. Het is een heel eenvoudig protocol waarmee je de aansturing van de WP over kunt nemen. Dat is bedoeld voor situaties waarin de interne regeling niet voorziet of voldoet (zoals cascade regelingen of gebouw beheer systemen).

Tegenwoordig wordt eerder KNX of Modbus gebruikt aangezien dat twee-weg communicatie oplevert. Je kunt dan dus de status uitlezen en daarop sturen. Dat kan met 0-10V niet.
Dit systeem werkt bij Panasonic als een eindloze regeling, aldus de Duitese Installateur. Uitlezen is niet nodig en Modbus doet deels hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Peanutsonic op 30-11-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkievld 2.0 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:16:
Dank je wel. Helaas heb ik geen flow meter er tussen zitten of een warmtemeter.
Omdat de flow voor een WP nogal belangrijk is wordt die meestal bewaakt. Kun je die waarde niet ergens uit je WP halen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:08:
[...]

Omdat de flow voor een WP nogal belangrijk is wordt die meestal bewaakt. Kun je die waarde niet ergens uit je WP halen?
Het is een Techneco Elga en kan het jammer genoeg nergens aflezen. Kan de pomp regelen maar daar staan alleen standen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Makkievld 2.0 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:27:
[...]

Het is een Techneco Elga en kan het jammer genoeg nergens aflezen. Kan de pomp regelen maar daar staan alleen standen op.
Staat er niet eventueel in de fabrikant handleiding de pompkarakteristiek vermeld?

Indien het geen OEM pomp is kun je via het merk en type makkelijk de complete handleiding hiervan vinden. Daarin staat altijd de pompkarakteristiek vermeld, dan heb je tenminste een ongeveer benadering.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Attentie : MONITORING warmtepompen nov 2022

Deelnemers data via PM inleveren s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:34
ben erg benieuwd naar de cijfers van afgelopen maand :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:25
Beste mede tweakers,

Ik ben bezig mijn vloerverwarming waterzijdig in te regelen, nu heb ik een aantal vragen over enkele zaken.

- Wat is een goede deltaT?
Bij een meting zit bij de verdeler de aanvoer op 26.9 ~ 27.2 graden en retour rond de 23 graden op elke groep.

Wat is een ideale pompsnelheid? Mijn Nibe ACVM 270 heb ik ingesteld op 65% dat is rond de 15L p/min. Bij 100% is dat 22.8l p/min.

Met een infraroodcamera heb ik kunnen zien dat sommige groepen niet warm genoeg worden (op de vloer) deze lopen over van oranje naar blauw na de eerste draai van het slakkenhuis. Is het dan verstandig de pompsnelheid te verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DeepM schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:34:
Beste mede tweakers,

Ik ben bezig mijn vloerverwarming waterzijdig in te regelen, nu heb ik een aantal vragen over enkele zaken.

- Wat is een goede deltaT?
Bij een meting zit bij de verdeler de aanvoer op 26.9 ~ 27.2 graden en retour rond de 23 graden op elke groep.

Wat is een ideale pompsnelheid? Mijn Nibe ACVM 270 heb ik ingesteld op 65% dat is rond de 15L p/min. Bij 100% is dat 22.8l p/min.

Met een infraroodcamera heb ik kunnen zien dat sommige groepen niet warm genoeg worden (op de vloer) deze lopen over van oranje naar blauw na de eerste draai van het slakkenhuis. Is het dan verstandig de pompsnelheid te verhogen?
Deze draait bij Nibe modulerend van bijvoorbeeld 30% tot 65% als ik mij niet vergis?

Maximale pompstand op 100%, indien geluidsklachten deze met stapjes van ± 5% terugschroeven.

Alle groepen zo inregelen dat deze een zelfde retour temperatuur heeft.

Zet alle groepen 100% open, noteer eventueel wel de huidige stand als backup.
Zet de warmtepomp minimaal 10-20 minuten aan en begin met meten van de groepen.
De warmste retour knijp je als eerste, vervolgens ga je rustig alle groepen af tot je ongeveer dezelfde retour temperatuur hebt.
Zo krijg je meer balans in je installatie en onnodig hydraulische kortsluiting.

Succes!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Nog even nalezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

backupdevice

Boeh!

blackmore87 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:41:
[...]

Haha, excuses dan had ik de definitie van zoneregeling niet helder. |:(

edit: die thermostaten schijnen te schakelen op 1 graad? Weet niet of dat nog van invloed kan zijn?
Ik sta op het punt om een Hitachi WP te bestellen met dezelfde thermostaat. En deze wordt dus niet aangeraden.

Leverancier geeft aan dat er problemen met pendelen icm met deze thermostaten voorkomen bij mensen die VV met radiatoren gebruiken. Maar dat wordt hier weer tegengesproken :)

Ik zoek dus een alternatief, het liefst een Draadloze maar weet niet - door het ontbreken van kennis - of ik voor een slimme, modulerende of aan/uit moet gaan. Hebben jullie tips? Ik word vanuit het Hitachi topic naar dit topic verwezen.

Ik wil het liefst een draadloze omdat het orginele punt waar nu de thermostaat hangt, aan de zuidkant van het huis is. Dit is bedraad niet eenvoudig op te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 01-12-2022 14:53 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
@BarryH Hoe heb jij de pomp van je Elga staan? Ik heb sinds eergisteren een pomploze verdeler waarbij nu ook de groepen van de vvw een gelijke flow hebben en vroeg me af hoe ik dan die Wilo pomp het beste in kan stellen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
backupdevice schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:52:
[...]
............. Ik word vanuit het Hitachi topic naar dit topic verwezen.
Kijk, dat is nog eens een service, en ze hebben meer vertrouwen in wat 'men' hier denkt dan hun eigen kennis. :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Naalroc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:40:
[...]

Kijk, dat is nog eens een service, en ze hebben meer vertrouwen in wat 'men' hier denkt dan hun eigen kennis. :?
Lees wat je wilt lezen :+ , maar het hitachi topic hier op Got verwees mij door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 09:57
backupdevice schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:52:
[...]

Ik sta op het punt om een Hitachi WP te bestellen met dezelfde thermostaat. En deze wordt dus niet aangeraden.

Leverancier geeft aan dat er problemen met pendelen icm met deze thermostaten voorkomen bij mensen die VV met radiatoren gebruiken. Maar dat wordt hier weer tegengesproken :)

Ik zoek dus een alternatief, het liefst een Draadloze maar weet niet - door het ontbreken van kennis - of ik voor een slimme, modulerende of aan/uit moet gaan. Hebben jullie tips? Ik word vanuit het Hitachi topic naar dit topic verwezen.

Ik wil het liefst een draadloze omdat het orginele punt waar nu de thermostaat hangt, aan de zuidkant van het huis is. Dit is bedraad niet eenvoudig op te lossen.
Je hebt ondertussen reeds een gevonden geloof ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blackmore87 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:47:
[...]

Je hebt ondertussen reeds een gevonden geloof ik :)
Yes sir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 21:39
Goedenavond,
Voor de bestelde WP heb ik inmiddels beneden een gesloten verdeler zonder pomp geplaatst. Voor de boven verdieping ben ik aan het kijken voor vloerverwarming. Beneden rond de 80m2 vvw op broodjes vloer. Hiervan hoop ik voldoende buffer te hebben voor een Pana 9j monoblock

De verdieping is een houten vloer op balken, ongeveer 40m2, beetje licht, wil ik wat verstevigen, maar hoogte is al beperkt (2,23m). Vvw zit ik aan een droogbouw variant te denken maar dikte gast van de hoogte af, zeker als ik nog wil versterken.

Her en der lees ik dat droogbouw geen buffer gaat vormen. Dit snap ik voor de varianten op isolatie, maar geld dit ook voor fermacell?

Warmte behoefte is boven niet hoog. 16 tot 17 graden is voldoende. Komt ook nog wtw ventilatie welke iets van de warmte beneden naar boven blaast. Er zit isolatie in het plafond van de woonkamer.

Zijn er mensen met vergelijkbare situatie? Welke systemen, hoh en leiding diameter gebruiken jullie? Of ervaring met vvw combinatie nat en droog op een WP? Suggesties zijn welkom :)

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:15
Maurice1066 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:43:
Goedenavond,
Voor de bestelde WP heb ik inmiddels beneden een gesloten verdeler zonder pomp geplaatst. Voor de boven verdieping ben ik aan het kijken voor vloerverwarming. Beneden rond de 80m2 vvw op broodjes vloer. Hiervan hoop ik voldoende buffer te hebben voor een Pana 9j monoblock

De verdieping is een houten vloer op balken, ongeveer 40m2, beetje licht, wil ik wat verstevigen, maar hoogte is al beperkt (2,23m). Vvw zit ik aan een droogbouw variant te denken maar dikte gast van de hoogte af, zeker als ik nog wil versterken.

Her en der lees ik dat droogbouw geen buffer gaat vormen. Dit snap ik voor de varianten op isolatie, maar geld dit ook voor fermacell?

Warmte behoefte is boven niet hoog. 16 tot 17 graden is voldoende. Komt ook nog wtw ventilatie welke iets van de warmte beneden naar boven blaast. Er zit isolatie in het plafond van de woonkamer.

Zijn er mensen met vergelijkbare situatie? Welke systemen, hoh en leiding diameter gebruiken jullie? Of ervaring met vvw combinatie nat en droog op een WP? Suggesties zijn welkom :)

Tnx
Ik heb op de bovenverdieping fermacellplaten gelegd 2e33 en die ingefreesd. Aangesmeerd en daarover een laminaatvloer.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24
Maurice1066 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:43:
Goedenavond,

Tnx
Ik heb beneden een betonvloer met vv. Boven een houten vloer (aan onderzijde geïsoleerd) met er boven op het droogbouwsysteem van WARP met daaroverheen laminaat. Bevalt prima. Zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
Aziraphale schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:17:
@BarryH Hoe heb jij de pomp van je Elga staan? Ik heb sinds eergisteren een pomploze verdeler waarbij nu ook de groepen van de vvw een gelijke flow hebben en vroeg me af hoe ik dan die Wilo pomp het beste in kan stellen.
Op stand 5 constante druk, op stand 6 kreeg ik teveel ruis van leidingen.

Mijn idee is: "hoe meer flow, hoe lager de Ta en hoe meer warmteafgifte.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:24:
[...]

Op stand 5 constante druk, op stand 6 kreeg ik teveel ruis van leidingen.

Mijn idee is: "hoe meer flow, hoe lager de Ta en hoe meer warmteafgifte.
Ok, thanks! Ik heb hem vanmiddag op maximaal rechts staan en waar hij eerst aardig ruiste, is dat nu veel minder aanwezig. Je hoort de radiatoren als het echt stil is, maar aangezien die niet in de woonkamer zitten vind ik het wel prima zo.

Wel bijzonder dat een pomploze verdeler (vergeet steeds wat nou open en gesloten is...) minder ruis geeft als ik de flow onhoog gooi... Maar eens kijken hoe het de komende dagen gaat, de afgelopen dagen vond ik de Elga in ieder geval al beduidend langere runs maken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Aziraphale Ik weet niet welke versie je hebt, maar bij de oudere (carrier/toshiba) helpt het als de thermostaat snel warmtevraag aangeeft (Dan start de ELGA op en bij een kleine delta T tussen Truimte en Tgewenst is de vermogensvraag lager dan bij een hogere deltaT

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@BarryH Ik heb een Toshiba op een Anna thermostaat. Die reageert op zich niet onaardig, maar ik ben benieuwd wat er nu de komende koude dagen gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Laatst online: 11-09 15:29
Aziraphale schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:17:
@BarryH Ik heb een Toshiba op een Anna thermostaat. Die reageert op zich niet onaardig, maar ik ben benieuwd wat er nu de komende koude dagen gaat gebeuren.
Mijn Elga Toshiba heeft er momenteel moeite mee… moduleert op 87%, maar krijgt echte huis niet warm. Gisterochtend thermostaat omhoog gezet van 18.5 naar 19 maar heeft hij niet gered in 24u. Over nacht zelfs een beetje gezakt (2.5 graden buitentemp).

Ta is 29.7 graden
Tr is 27.4 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
studiostevus schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:37:
[...]

Mijn Elga Toshiba heeft er momenteel moeite mee… moduleert op 87%, maar krijgt echte huis niet warm. Gisterochtend thermostaat omhoog gezet van 18.5 naar 19 maar heeft hij niet gered in 24u. Over nacht zelfs een beetje gezakt (2.5 graden buitentemp).

Ta is 29.7 graden
Tr is 27.4 graden
Mijn Elga Toshiba heeft ook moeite. 🙄Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x882c7poGwJeV5q9nG0uVnFzxBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/74lb9aODWPSRwDsNYTiswFi9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij mijn Carrier versie klopt de inzet van de wp niet overeen met de weergave op de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Laatst online: 11-09 15:29
BarryH schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:00:
Bij mijn Carrier versie klopt de inzet van de wp niet overeen met de weergave op de thermostaat
Hier wel. Hij trekt 900W dus dat komt wel overeen met 87% modulatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Het lukt hem hier ook niet meer, maar dat verbaast me ook niet. Na 5 jaar heb ik wel enigszins een idee wat hij wel en niet kan. Maar het valt me wel op dat ook met deze temperaturen de runs langer zijn nu ik een pomploze verdeler heb. Wat wel apart is, is dat hij vannacht starte bij 19,4 kamertemperatuur (Anna staat op 19, maar Elga stookt altijd 0,5 hoger) en vervolgens weer uitging tot het 19 was in de woonkamer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Bij mij verbruikt hij nu 1120 watt bij 100%. Elk uur een defrost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
DutchWing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:59:
[...]

Deze draait bij Nibe modulerend van bijvoorbeeld 30% tot 65% als ik mij niet vergis?

Maximale pompstand op 100%, indien geluidsklachten deze met stapjes van ± 5% terugschroeven.

Alle groepen zo inregelen dat deze een zelfde retour temperatuur heeft.

Zet alle groepen 100% open, noteer eventueel wel de huidige stand als backup.
Zet de warmtepomp minimaal 10-20 minuten aan en begin met meten van de groepen.
De warmste retour knijp je als eerste, vervolgens ga je rustig alle groepen af tot je ongeveer dezelfde retour temperatuur hebt.
Zo krijg je meer balans in je installatie en onnodig hydraulische kortsluiting.

Succes!
Deze manier kan een basis zijn, maar ik ben het er niet mee eens om dit als standaard te doen.
Als alle retouren gelijk zijn wil het niet zeggen dat alle ruimtes op temperatuur komen/zijn.
Ik heb bijv ruimtes welke extreem weinig verlies hebben, waarbij de dT voor deze ruimtes groter moet zijn dan voor ruimtes met meer verlies (veel minder flow in de ruimtes met minder verlies om zo minder warmte in te brengen).

Mijn voorkeur is dan ook, alles open zetten, en ruimtes waar het te warm wordt de lussen steeds een beetje meer dicht zetten.
En als er dan uiteindelijk nog ruimtes te koud blijven, de stooklijn iets omhoog, en weer bijregelen waar het dan te warm wordt.

En als bij 100% open het overal te koud is flow, stooklijn, etc.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

format5 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:56:
[...]

Deze manier kan een basis zijn, maar ik ben het er niet mee eens om dit als standaard te doen.
Als alle retouren gelijk zijn wil het niet zeggen dat alle ruimtes op temperatuur komen/zijn.
Dan hebben ze een fout gemaakt met de berekening per ruimte.
Als je namelijk de installatie niet in balans brengt kun je juist problemen krijgen.
Alleen bij 2 verschillende temperatuur regimes zoals HTV en LTV kun je dit niet toepassen, of je moet werken met een pompgroepunit met menging.
Ik heb bijv ruimtes welke extreem weinig verlies hebben, waarbij de dT voor deze ruimtes groter moet zijn dan voor ruimtes met meer verlies (veel minder flow in de ruimtes met minder verlies om zo minder warmte in te brengen).
Prima dat er situaties zijn dat je van de basis afwijk. Maar je moet dan wel weten waarmee je bezig bent om hydraulisch kortsluiting, pendelen en onbalans te voorkomen.
Mijn voorkeur is dan ook, alles open zetten, en ruimtes waar het te warm wordt de lussen steeds een beetje meer dicht zetten.
En als er dan uiteindelijk nog ruimtes te koud blijven, de stooklijn iets omhoog, en weer bijregelen waar het dan te warm wordt.

En als bij 100% open het overal te koud is flow, stooklijn, etc.
Dan moet je wel nauwlettend de flow in de gaten houden etc, op zo’n manier kun je makkelijker fouten maken.
Zie dit namelijk geregeld gebeuren met inregelen waarna ik alles weer goed kan zetten.

De beste optie is dan om het bestek plan te kunnen inzien met alle gegevens zoals; flow, slang lengte, afgifte, etc. en dan terugrekenen naar een zo’n laag mogelijke aanvoertemperatuur. Maar dan ga je wel heel erg diep in op het inregelen op zichzelf etc.
+ Als er fouten zitten in het bestek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:38:
[...]

Als je namelijk de installatie niet in balans brengt kun je juist problemen krijgen.
Alleen bij 2 verschillende temperatuur regimes zoals HTV en LTV kun je dit niet toepassen, of je moet werken met een pompgroepunit met menging.

[...]

Prima dat er situaties zijn dat je van de basis afwijk. Maar je moet dan wel weten waarmee je bezig bent om hydraulisch kortsluiting, pendelen en onbalans te voorkomen.

[...]

Dan moet je wel nauwlettend de flow in de gaten houden etc, op zo’n manier kun je makkelijker fouten maken.
Zie dit namelijk geregeld gebeuren met inregelen waarna ik alles weer goed kan zetten.

De beste optie is dan om het bestek plan te kunnen inzien met alle gegevens zoals; flow, slang lengte, afgifte, etc. en dan terugrekenen naar een zo’n laag mogelijke aanvoertemperatuur. Maar dan ga je wel heel erg diep in op het inregelen op zichzelf etc.
Wat je zegt klopt volgens mij wel, maar toch heb ik al vaker gezien dat regelen op de retour temp niet de gewenste uitkomst hoeft te hebben.
Zo is bij de buren destijds door een bedrijf inderdaad alles ingeregeld op retour temp, gevolg, keuken te warm, woonkamer te koud, waarbij de woonkamer 100% open stond.
Ik heb toen de keuken wat geknepen met als gevolg overal de gewenste temperatuur (beetje flow van de keuken ging hierdoor naar de woonkamer), en ja er zitten ook andere gevolgen aan, maar het ergens te warm of koud hebben is ook niet goed, dan maar iets minder efficientie en een goud comfort.

En datzelfde heb ik hier ook ervaren.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat hier overal 10cm HOH 16x2 buis ligt, met een max groep lengte van 100m waarbij het aantal lussen verdeeld is per ruimte om ongeveer gelijke lussen per ruimte te hebben. Zeker niet op gelijke lengtes door heel het huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:38:
[...]

....

Zie hierh et verschil tussen theorie en praktijk.

Ik heb nu al een aantal keer nieuwbouwwoningen gezien waar het bestekplan simpelweg niet bestaat en er ook echt helemaal door iemand aan gerekend is, met mijn eigen huis als dieptepunt.

Er is geen legplan van de vloerverwarming. Er is wel een tekening met per ruimte de h-o-h afstand. De foto's die ik tijdens de bouw heb gemaakt laten echter zien dat de slangen niet 10, maar 15 cm h-o-h liggen. En je kunt er helemaal niets tegen beginnen, want "het wordt toch warm"?

Misschien dat de huidige normen met BENG strenger zijn, maar voor zover ik weet staat nog steeds zelden iets afdwingbaars in de documenten van een nieuwbouwwoning. Jazeker, de installatie hoort waterzijdig ingeregeld te zijn (en de aannemer bleef bij mij volhouden dat dat zo was, ook al stond de gasmeter nog op 0 en functioneerde de CV ketel bij oplevering niet).

In de nieuwbouwoning van mijn broertje bedienden drie thermostaten de verkeerde ruimtes (thermostaat in kamer A bediende vloerlussen in kamer B ). Verder stond de CV ketel op 65 graden, terwijl er gesloten verdelers toegepast waren... Ze hadden wel altijd warme voeten in de badkamer, want die lus staat altijd open, maar beneden was het niet warm te krijgen en de CV ketel had 120000 branderstarts over twee stookseizoenen.

Nee, helaas wordt er in de bouw maar wat aangebeund en ben ik het dus met @format5 eens, beter is het om in te regelen door alle flows open te zetten en dan de te warme ruimtes terug te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blihi schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:58:
[...]

Zie hierh et verschil tussen theorie en praktijk.

Ik heb nu al een aantal keer nieuwbouwwoningen gezien waar het bestekplan simpelweg niet bestaat en er ook echt helemaal door iemand aan gerekend is, met mijn eigen huis als dieptepunt.
Dat ontken ik ook niet!
Want ik komt dit zelf geregeld tegen in de praktijk bij woonhuizen en kantoorpanden met complete naregeling etc.

Maar in de basis begin je gewoon bij de retour temperatuur, daarna ga je pas verder kijken.
Je doet ook eerst je gordel vast voordat je gaat rijden.
Er is geen legplan van de vloerverwarming. Er is wel een tekening met per ruimte de h-o-h afstand. De foto's die ik tijdens de bouw heb gemaakt laten echter zien dat de slangen niet 10, maar 15 cm h-o-h liggen. En je kunt er helemaal niets tegen beginnen, want "het wordt toch warm"?
Dat komt omdat de meeste installateurs niet verder denken helaas…
Goed inregelen kost tijd en aandacht, dat hebben ze niet, willen ze niet en kennen ze niet.
Misschien dat de huidige normen met BENG strenger zijn, maar voor zover ik weet staat nog steeds zelden iets afdwingbaars in de documenten van een nieuwbouwwoning. Jazeker, de installatie hoort waterzijdig ingeregeld te zijn (en de aannemer bleef bij mij volhouden dat dat zo was, ook al stond de gasmeter nog op 0 en functioneerde de CV ketel bij oplevering niet).
Helaas was dit vroeger al de praktijk, alleen met vloerverwarming is het juist inregelen nog belangrijker waardoor dit meer aan het licht komt.
In de nieuwbouwoning van mijn broertje bedienden drie thermostaten de verkeerde ruimtes (thermostaat in kamer A bediende vloerlussen in kamer B ). Verder stond de CV ketel op 65 graden, terwijl er gesloten verdelers toegepast waren... Ze hadden wel altijd warme voeten in de badkamer, want die lus staat altijd open, maar beneden was het niet warm te krijgen en de CV ketel had 120000 branderstarts over twee stookseizoenen.
Ook dit komt helaas vaak voor in de praktijk, wat gewoon slordig is!
Nee, helaas wordt er in de bouw maar wat aangebeund en ben ik het dus met @format5 eens, beter is het om in te regelen door alle flows open te zetten en dan de te warme ruimtes terug te regelen.
wat @format5 aangeeft is een prima 2e stap.
Alleen je moet goed weten waarmee je bezig bent, mensen die een beetje handig zijn komen hier best wel uit.
Maar nu met de energiecrisis lezen er ook heel veel mensen op het forum welke misschien minder handig zijn.
Dan kun je beter bij de basis beginnen en daarna pas beetje bij beetje verder inregelen.
Want de theorie en App’s voor inregelen werken perfect, alleen je moet wel weten hoe je het moet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:09:
[...]

Dat ontken ik ook niet!
Want ik komt dit zelf geregeld tegen in de praktijk bij woonhuizen en kantoorpanden met complete naregeling etc.

Maar in de basis begin je gewoon bij de retour temperatuur, daarna ga je pas verder kijken.
Je doet ook eerst je gordel vast voordat je gaat rijden.

[...]

Dat komt omdat de meeste installateurs niet verder denken helaas…
Goed inregelen kost tijd en aandacht, dat hebben ze niet, willen ze niet en kennen ze niet.

[...]

Helaas was dit vroeger al de praktijk, alleen met vloerverwarming is het juist inregelen nog belangrijker waardoor dit meer aan het licht komt.

[...]

Ook dit komt helaas vaak voor in de praktijk, wat gewoon slordig is!

[...]

wat @format5 aangeeft is een prima 2e stap.
Alleen je moet goed weten waarmee je bezig bent, mensen die een beetje handig zijn komen hier best wel uit.
Maar nu met de energiecrisis lezen er ook heel veel mensen op het forum welke misschien minder handig zijn.
Dan kun je beter bij de basis beginnen en daarna pas beetje bij beetje verder inregelen.
Want de theorie en App’s voor inregelen werken perfect, alleen je moet wel weten hoe je het moet toepassen.
Ik ben nog steeds met je eens dat inregelen op retour een goede basis kan zijn, maar ook dat heeft best veel tijd nodig.
Wat is dan nog het verdeel van inregelen op ruitme temp tov retour temp?

Immers een correcte ruimte temperatuur is waar je mee wil eindigen, de retour temp is daar in mijn beleving ondergeschikt aan.
En als er inderdaad technische problemen zijn (kortsluiting ed welke je al noemde), komen die toch ook wel redelijk snel aan bod als je inregelt op ruimtetemp ipv retourtemp.

Sorry, maar ik zie nog steeds niet in wat de meerwaarde is om te beginnen met inregelen op retourtemp, om vervolgens misschien de open groepen te moeten gaan knijpen, en daarmee de totale flow verkeerd te kunnen beïnvloeden of onnodig werk te hebben gedaan.
Mij lijkt het nog steeds eenvoudiger en duidelijker om alles open te zetten, en indien er ruimtes te warm worden daar de flow te knijpen.
Waarbij pas als een ruimte te koud blijft je de stooklijn verhoogd en weer gaat knijpen waar het te warm wordt.
Zeker omdat iedere wijziging best een lange tijd heeft om merkbaar te worden, ook als je wijzigt op retour temp.

Verder herinner ik me iets van een paar jaar terug.
De slaapkamer bestaat hier uit 3 lussen van 90 hoh (totaal 27m2 opp)
Alle 3 de lussen zijn dezelfde lengte.
Echter zitten er 2 tegen de buitengevel/dak aan, al deze 3 groepen waren ingeregeled op alle 3 gelijke retourtemp, toch was het midden van de slaapkamer (gemeten met warmtebeeldcamera) warmer dan de randen.
Daarom ook weer op vloertemp gaan regelen (ipv net als bij ruimte temp dus). Gevolg is dat de flow van de middelste groep een beetje lager staat dan die van de buitenste 2, om voor gevoel gelijkmatige vloer temp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:02 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:33:
De leverancier maar een mailtje gestuurd, ik ben benieuwd wat ze er van zeggen en wat de oplossing zal zijn.
Voorlopig houd hij de zaak wel warm.
9,7kwh verbruikt vanaf 00:00 vanmorgen en krap 22 graden binnen met een koud stevig oosten briesje dus opzich nog tevreden.

[Afbeelding]
Ach, het kan altijd erger.
Op moment van schrijven al 16,5kW verbruikt voor de WP.
Generatie van 62kW voor CV en 10kW voor SSW
16,5kW voor 72kW genereren, COP van 4,5 gemiddeld met een gemiddelde buiten temp van 4,4
En pas 4 defrosts vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 111% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:03 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
format5 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:19:
[...]

Ik ben nog steeds met je eens dat inregelen op retour een goede basis kan zijn, maar ook dat heeft best veel tijd nodig.

Immers een correcte ruimte temperatuur is waar je mee wil eindigen, de retour temp is daar in mijn beleving ondergeschikt aan.
En als er inderdaad technische problemen zijn (kortsluiting ed welke je al noemde), komen die toch ook wel redelijk snel aan bod als je inregelt op ruimtetemp ipv retourtemp.

Sorry, maar ik zie nog steeds niet in wat de meerwaarde is om te beginnen met inregelen op retourtemp, om vervolgens misschien de open groepen te moeten gaan knijpen, en daarmee de totale flow verkeerd te kunnen beïnvloeden of onnodig werk te hebben gedaan.
Mij lijkt het nog steeds eenvoudiger en duidelijker om alles open te zetten, en indien er ruimtes te warm worden daar de flow te knijpen.
Waarbij pas als een ruimte te koud blijft je de stooklijn verhoogd en weer gaat knijpen waar het te warm wordt.
Zeker omdat iedere wijziging best een lange tijd heeft om merkbaar te worden, ook als je wijzigt op retour temp.

Echter zitten er 2 tegen de buitengevel/dak aan, al deze 3 groepen waren ingeregeled op alle 3 gelijke retourtemp, toch was het midden van de slaapkamer (gemeten met warmtebeeldcamera) warmer dan de randen.
Daarom ook weer op vloertemp gaan regelen (ipv net als bij ruimte temp dus). Gevolg is dat de flow van de middelste groep een beetje lager staat dan die van de buitenste 2, om voor gevoel gelijkmatige vloer temp te krijgen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben hier deze week ook de vvw verdeler aan het inregelen en doe dat ook met "jouw" methode, dus alles vol open en dan de warmste ruimte(s) stap voor stap knijpen. Ik heb per vvw lus/zone waar deze nog niet zat een temperatuursensor geplaatst (na deze gelijk getrokken te hebben in HA) en meet daarbovenop de vloertemperatuur met een IR-camera (om bijv. 2 lussen in 1 ruimte te balanceren) en ben nu op basis daarvan de temperatuur nu stapje voor stapje gelijk aan het trekken qua ruimtemperatuur.

De retourtemperaturen (en dus de warmteafgifte bij gelijke flow en lengte) waren in de uitgangssituatie vrijwel gelijk (zat 0,3C tussen de extremen), maar de ruimte- en vloer temperaturen waar het uiteindelijk echt om gaat waren dat zeker niet. Dat is misschien zo in een goed berekend en gebouwd nieuwbouwhuis (dat is al een uitzondering), maar in gerenoveerde en/of uitgebouwde woningen kom je nooit gelijk uit, ook niet met keurig verdeelde groepen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:49:
[...]

Het verbruik hier vind ik ook prima, maar dat er 2 leidingen in de verdamper niet mee doen vind ik wel een probleem.

Die dingen zitten er niet voor niks natuurlijk :+

Edit sww is hier vandaag nog 0,0 kwh gister was het 3,5kwh incl. Een legio run. Normaal zit het tussen de 1 en 1,5 kwh per dag opgenomen vermogen.
Die 2 leiding doen gewoon mee.
Als je het nog even geduld heeft zal je zien dat daar ook rijp komt.

Dat is het laatste stukje leiding van 1 van de aftakkingen in de verdamper.
Het koudemiddel is daar ondertussen alweer warmer.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

format5 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:19:
[...]

Normaal heb je een ontwerp temperatuur van bijvoorbeeld -10/35 en 16/25 daarbij houden ze rekening met een delta t van 5K voor vloerverwarming.

Vervolgens moeten ze voor elke ruimte bepalen welke ruimtetemperatuur (in dit geval 22 graden) ze handhaven, het legpatroon en de h.o.h. afstand om de juiste afgifte te hebben per ruimte.
Rekening houden met 35/30/22 in dit geval.

Mits alles van ontwerp tot installatie goed gaat… Wat @Blihi mooi duidelijk heeft gemaakt; is dus ook heel vaak niet het geval.

Het is soms verschillend welke manier en hoe ik ga beginnen met inregelen.
Het eindpunt voor mij is een stabiele installatie waarbij de ruimtetemperatuur gehaald wordt met zo’n laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Maar iedereen moet het doen op zijn of haar manier, in wezen willen we allemaal hetzelfde bereiken: een efficiënte installatie en comfortabel binnenklimaat welke in balans is.
Tegenwoordig gooien ze de vloer overal helemaal vol met vloerverwarming en dezelfde h.o.h afstand. i.p.v. te kijken per ruimte en de benodigde afgifte.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat het meestal wel goed gaat, uitzondering daargelaten. (Na inregelen)
Alleen dan kun je inderdaad niet op retourtemperatuur inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
n00ts schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:30:
[...]

Die 2 leiding doen gewoon mee.
Als je het nog even geduld heeft zal je zien dat daar ook rijp komt.

Dat is het laatste stukje leiding van 1 van de aftakkingen in de verdamper.
Het koudemiddel is daar ondertussen alweer warmer.
Zag hier een paar weken terug ook zoiets @Ronald.42, na een defrost. Juist in het midden bleef nog wat ijs zitten na de defrost. Smolt ook wel weer snel weg uiteindelijk.

Laatste stukje klinkt aannemelijk: dan is hij het warmst in normale functie, en het koudst na een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Daar zitten de retour leidingen volgens mij. Het gas in die leidingen is dus al op buitenluchttemperatuur.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik zie nog helemaal geen defrosts. Het is koud buiten (+2 al de hele dag) en de WP draait de hele dag onafgebroken met tussen de 600 en 1200 Watt opgenomen vermogen (en tussen de 3000 en 4800 afgegeven vermogen). De SWW run duurde net geen uur (2000 Watt opgenomen, 6 kWh opgewekt in dat uur), maar van defrosts is nog geen sprake geweest.

Tot nu toe heb ik alleen in de nacht van 19 op 20 november defrosts gezien, maar toen vroor het ook buiten op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHL67RQoubDoZrnBYUAonjNvkCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0L3ugFtFwFUOwiyzCallARn.png?f=fotoalbum_large

Ik ben in het geheel niet ontevreden over het stookgedrag. De schommelingen in vermogen komen door de zoneregelaars die zones open en dicht sturen. De stooklijn wordt bepaald door de badkamer. Een lagere Ta leidt er direct toe dat de badkamer afkoelt (stooklijn is nu 37 bij -20, 36 bij -10, 32 bij 0, 27 bij +10 en 23 vanaf +18).

[ Voor 42% gewijzigd door Blihi op 02-12-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Om ook even wat te delen, al heb ik op dit moment vanwege de renovatie enkel een momentopname. Dit gaat over een opstelling met een Nibe Savent parallel aan een Pana 5J op een buffer van 150L (en secundaire pomp). VVW is vorige week ingefreesd, maar nog niet afgesmeerd.

Savent verbruikt (altijd) ongeveer 350W en wekt daarmee nu 1.4 kW op. COP van 4 met Ta/Tr van 28/26C en Lucht in/uit 19C/2.5C (binnen/buiten opstelling). Lucht debiet nog niet kunnen meten, maar lijkt ergens tussen de 100-150m3/h te zitten. Daarbij wordt er ook condens geproduceerd.

Op hetzelfde moment verbruikt de Pana 500W en wekt daarmee 2.4kW op. Daarmee is de COP met 4,8 wat hoger dan de Savent bij een Tb van 4c. Ta/Tr is daarbij 28.5/26C, flow iets hoger dan de Nibe.

In het kort lijkt de Pana dus efficienter te werken dan de Savent, waarschijnlijk vanwege het verschil in airflow en koudemiddel (R134a vs R32). Samen houden ze het nu rond 19C, 1985 hoekhuis, 150m2/475m3, veelal dubbelglas, maar isolatie kan nog verder worden verbeterd.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:33:
De leverancier maar een mailtje gestuurd, ik ben benieuwd wat ze er van zeggen en wat de oplossing zal zijn.
Voorlopig houd hij de zaak wel warm.
9,7kwh verbruikt vanaf 00:00 vanmorgen en krap 22 graden binnen met een koud stevig oosten briesje dus opzich nog tevreden.
Ik snap het niet. Wat is het probleem waarom je de leverancier hebt gemaild? Kan hierboven niks terugvinden.
Wat lees je af op de buitentemperatuursensor van je WP die tegen de schutting staat te blazen trouwens?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Hier ook nog geen defrost gehad ? Totaal 10,3 KWh in de warmtepomp al “gepompt”

Ta 27 en tr 24

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Possible schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:05:
Hier ook nog geen defrost gehad ? Totaal 10,3 KWh in de warmtepomp al “gepompt”

Ta 27 en tr 24
Hier was vanochtend de luchtvochtigheid nog redelijk hoog en twee defrost gehad. Vanmiddag liep de luchtvochtigheid omlaag sindsdien geen defrost meer gehad,

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 165% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Alarm countdown 360s. Spannend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:11:
[...]

Euh paar berichtjes na dat bericht was ik ook al tot die conclusie gekomen toch..?

Overigens al een mail terug gehad van de leverancier met foto's van andere wp's hetzelfde beeld.
En dus niks aan de hand.

Temperatuur was hier buiten 2 graden rlv was 75% en afgegeven vermogen was 8,7Kw op het moment van die laatste foto net voor de defrost.

Alleen mijn ocd wil hebben dat de verdamper op elk deel evenveel ijs vormt door de ideale verdeling van koelmiddel over de segmenten.

Temperatuur op de buitensensor geen idee hij staat nu al sinds 17:30 uit, als hij zo weer eens bijspringt zal ik wel even kijken maar dan moet het eerst afkoelen in huis.

Edit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
op universele condensors/verdampers zoals die in jouw unit zitten zijn zulke "strepen" vrij normaal. het is gewoon een simpeler ontwerp die goedkoper te maken is.

mocht dat bedieningspaneel stuk gaan (die neigen hebben ze behoorlijk) kan je gewoon een nieuwe kopen. het een een carel PGD1. erg standaard en word gebruikt door veel merken zoals ross en climaveneta en aermec. ik heb er standaard eentje in de bus liggen. er zit geen brein in, de regeling zit in de kast, dat ding is alleen een schermpje en 6 drukknopjes. niet vragen waarom dat ding zo duur moet zijn....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:43:
[...]

Omdat Carel graag vrijstaand op de Bahamas woont denk ik.
bijna, dikke villa vlakbij venetie. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
  • Laatst online: 13-09 14:59
RonJ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:59:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben hier deze week ook de vvw verdeler aan het inregelen en doe dat ook met "jouw" methode, dus alles vol open en dan de warmste ruimte(s) stap voor stap knijpen. Ik heb per vvw lus/zone waar deze nog niet zat een temperatuursensor geplaatst (na deze gelijk getrokken te hebben in HA) en meet daarbovenop de vloertemperatuur met een IR-camera (om bijv. 2 lussen in 1 ruimte te balanceren) en ben nu op basis daarvan de temperatuur nu stapje voor stapje gelijk aan het trekken qua ruimtemperatuur.

De retourtemperaturen (en dus de warmteafgifte bij gelijke flow en lengte) waren in de uitgangssituatie vrijwel gelijk (zat 0,3C tussen de extremen), maar de ruimte- en vloer temperaturen waar het uiteindelijk echt om gaat waren dat zeker niet. Dat is misschien zo in een goed berekend en gebouwd nieuwbouwhuis (dat is al een uitzondering), maar in gerenoveerde en/of uitgebouwde woningen kom je nooit gelijk uit, ook niet met keurig verdeelde groepen.
Helaas tot dezelfde conclusie gekomen: nieuwbouwhuis, eerst de flow ingesteld op basis van de berekening van de flow van de diverse groepen. Gecontroleerd met temperatuur metertjes op de groepen is nagenoeg gelijk, echter de zones voelen op de vloer qua warmteafgifte niet gelijk aan. Dus de zones die te warm aanvoelen knijpen zodat er minder flow is. De zones die te koud voelen of waar de ruimtetemperatuur achterblijft verder opzetten. Blijft in mijn geval natte vingerwerk, of eigenlijk blote voetenwerk bij het gebrek aan een ir-camera :) maar in basis kom ik zo een heel eind mee in de goede richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Loopt hier ook weer mooi, runs van 12h aan 1 stuk.

https://pvoutput.org/intr...dt=20221203&gs=0&da=1&m=0

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Had hier een run van 20.00 tot 14.00 de volgende dag zonder defrosts. Toch een voordeel als je buitenunit in een grote schuur staat.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vanacht inderdaad voor de tweede keer wat defrosts gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Alb9pmDpOXoxvNsvDmIb5uvYh9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwpaOHQU4XPYVoGPFBPR1VVM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Helaas ook de defrosts gehoord. De binnenunit gaat echt wat herrie maken tijdens die defrosts. Dat is wel iets om even naar te kijken. De stalen mantel trilt dan nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:45:
Helaas ook de defrosts gehoord. De binnenunit gaat echt wat herrie maken tijdens die defrosts. Dat is wel iets om even naar te kijken. De stalen mantel trilt dan nogal.
Hier is de unit juist enorm stil tijdens een defrost. Als ik in de garage sta weet ik precies wanneer er een defrost start. De zachte monotone brom stopt dan plots.

Hier sinds 6u de verwarming aan en nu 1 defrost gehad. Totaal in deze 3u tijd nu 3 4 kWh door de unit gejaagd.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het is de binnenunit waarvan de mantel begint te resoneren. Ik denk dat ik dat wel opgelost krijg. Kwestie van wat isolatie aan de binnenkant waarmee de mantel klem komt tegen de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Nous112 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:08:
[...]

Helaas tot dezelfde conclusie gekomen: nieuwbouwhuis, eerst de flow ingesteld op basis van de berekening van de flow van de diverse groepen. Gecontroleerd met temperatuur metertjes op de groepen is nagenoeg gelijk, echter de zones voelen op de vloer qua warmteafgifte niet gelijk aan. Dus de zones die te warm aanvoelen knijpen zodat er minder flow is. De zones die te koud voelen of waar de ruimtetemperatuur achterblijft verder opzetten. Blijft in mijn geval natte vingerwerk, of eigenlijk blote voetenwerk bij het gebrek aan een ir-camera :) maar in basis kom ik zo een heel eind mee in de goede richting.
Het idee dat je denkt met waterzijdig inregelen de klus definitief te hebben geklaard.
Het gaat er om dat de gevoelstemperatuur in ieder vertrek overeenkomt met de wens van de bewoner. Het waterzijdig inregelen is een statische methode maar het gebruik van de vertrekken en het drukverloop in het systeem is helaas niet statisch.
Kleppen die dynamisch de flow hervedelen op basis van de gewenste temperatuur lossen dat probleem op, al is het de vraag of je een museum-systeem in je huis moet hebben. Je kunt ook doorslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Waterzijdig inregelen is wel een eerste vereiste. Daarna kun je gaan kijken naar comfortvragen en dan kan een zoneregeling soms zinvol zijn (maar vaak ook niet).

Het heeft geen enkele zin om te gaan prutsen aan een systeem dat in de basis verkeerd is. Dan krijg je het nooit goed afgesteld en blijf je met comfort problemen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Kreeg net bericht van RVO. Subsidieaanvraag is goedgekeurd. 31 oktober ingediend en dus gisteren de beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:13:
Waterzijdig inregelen is wel een eerste vereiste. Daarna kun je gaan kijken naar comfortvragen en dan kan een zoneregeling soms zinvol zijn (maar vaak ook niet).

Het heeft geen enkele zin om te gaan prutsen aan een systeem dat in de basis verkeerd is. Dan krijg je het nooit goed afgesteld en blijf je met comfort problemen zitten.
Theoretisch verhaal gebaseerd op aannames. Gaat er om hoe je iets gebruikt.
Een in principe correct aangelegd systeem wordt ook deels gebaseerd op aannames. Tijdens het aanleggen worden vaak opnieuw keuzes gemaakt, ook al is het maar vanwege het niet leverbaar zijn van iets. Ook kan er t.a.v. windbelasting van het gebouw in de praktijk een afwijking zijn.
Waterzijdig inregelen is een theoretisch plm. verhaal. De feitelijke situatie is niet zelden weerbarstiger. Dus ruimtetemperatuur meten. Eerst waterzijdig inregelen zou zowiezo niet nodig moeten zijn ! Systeem toch correct berekend en aangelegd ? Waterzijdig inregelen kan t.a.v. de ruimte temperatuur daarna blijken overkill te zijn. Dan moeten er dus weer regelaars open ter correctie. Beter bij een correct aangelegd systeem gelijk inregelen op basis van de ruimte temperatuur. Het gaat er om wat je voelt en niet wat de IR camera je vertelt omtrent de vloer, daar heeft een lijf geen boodschap aan. In ieder geval heb ik het hier zo gedaan. Zeker als na een aan-herbouw er verschillende types/modellen radiatoren zijn. Vloerverwarming is gevoelig voor tempo en koudebruggen. Afstellen op basis van ruimtetemperatuur is het enige dat helpt. Verwarming voor levende wezens is niets anders dan een comfort vraag wat voor theorie je er ook op na houd. Daar helpen Kamstrup en Heisamon ook niet. ze helpen bij keuzes om het comfort te optimaliseren op zo economisch mogelijke wijze.

[ Voor 6% gewijzigd door Peanutsonic op 03-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:42
the_medic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:59:
[...]

De muur is een jaar of 15 geleden goed geïsoleerd. BTemp sensor kan niet via de Etwist thermostaat worden bijgesteld. De Etwist geeft trouwens consequent een te hoge temp. aan (lijkt zichzelf op te warmen, verbruikt 2W continu), die wel geijkt kan worden, maar dat helpt niets. Zit nu te denken over een ventilatortje onder de thermostaat ;-)
Hallo, the_medic
Ik las op het WP forum jouw reactie van het gebruik van de Etwist.
Onze etwist heeft constant een zelf temperatuur van circa 27 graden.
Ik heb hem zelf al eens lager moeten zetten omdat de aangegeven temperatuur niet juist was.

Jij schreef te maken te hebben met hetzelfde probleem en suggereerden er mogelijk een ventilator onder te willen maken.
Heb jij dit probleem al reeds opgelost ?

Vriendelijke groeten Theo Velders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theovelders schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:45:
Onze etwist heeft constant een zelf temperatuur van circa 27 graden.
Ik heb hem zelf al eens lager moeten zetten omdat de aangegeven temperatuur niet juist was.

Jij schreef te maken te hebben met hetzelfde probleem en suggereerden er mogelijk een ventilator onder te willen maken.
Heb jij dit probleem al reeds opgelost ?
Als de "thermostaat" zichzelf opwarmt tot 27°C door continu 2 Watt te verbruiken, lijkt me die de naam "thermostaat" niet waardig en een heel goede reden om een normaal werkende thermostaat aan te schaffen. Kun je gelijk eentje zonder fratsen kopen, werkend met hysterese ipv PWM, en die dus geschikt is voor een warmtepomp.
Een ventilator onder een thermostaat moeten installeren om deze bruikbaar te maken is echt de omgekeerde wereld. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 2 etwist thermostaten geïnstalleerd / onder beheer met een Elga, en ik ervaar die problemen niet.

Echt een fijne thermostaat i.c.m. de Elga, en via de app lekker alles zelf regelen en bekijken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Fijn ding inderdaad, zeer makkelijk in gebruik.
Mogelijk heeft iemand zitten spelen met de kalibratie instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbvGUFjv7g19Lk-KuwAvYCJN25U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcnM9Pekk42h1Q1CwPclATyh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan het nergens vinden via de zoekfunctie: weet iemand of mijn vvw verdeler omgebouwd kan worden naar een open verdeler voor de plaatsing van de warmtepomp?
Het is een Robot Upm3 LTV verdeler.

Bij de plaatsing van mijn wp wordt de badkamer ook verbouwd en er wordt nieuwe vloerverwarming aangelegd dus het alternatief is deze er uit halen en een verdeler met 4 groepen plaatsen, misschien is dat wel net zo veel werk/kosten?

Edit: ik zie dat ik het verkeerde plaatje geüpload had. Dit is de juiste

[ Voor 19% gewijzigd door wheli op 03-12-2022 15:46 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

wheli schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:53:
[Afbeelding]

Ik kan het nergens vinden via de zoekfunctie: weet iemand of mijn vvw verdeler omgebouwd kan worden naar een open verdeler voor de plaatsing van de warmtepomp?

Bij de plaatsing van mijn wp wordt de badkamer ook verbouwd en er wordt nieuwe vloerverwarming aangelegd dus het alternatief is deze er uit halen en een verdeler met 4 groepen plaatsen, misschien is dat wel net zo veel werk/kosten?
Misschien heb je hier iets aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW_YjDU-jzbamo3wb9gk5p4YVv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuQ3KRlfzPWouAfDwB3nYZOO.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
@wheli had de verkeerde foto geüpload. n.v.t. zie hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 03-12-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@DutchWing thanks, ik zal eens kijken of ik die ventielen heb.
Ik zag net dat ik trouwens het verkeerde plaatje geüpload had, nu veranderd naar de juiste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

wheli schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:44:
@DutchWing thanks, ik zal eens kijken of ik die ventielen heb.
Ik zag net dat ik trouwens het verkeerde plaatje geüpload had, nu veranderd naar de juiste.
Nog makkelijker!
Daar zit een ingebouwde drukverschil bypass in, die kun je instellen. (Messing tussenstuk bovenste verdeelblok)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 03-12-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
wheli schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:53:
[Afbeelding]

Edit: ik zie dat ik het verkeerde plaatje geüpload had. Dit is de juiste
Heb een soortgelijk model, LTV ventiel er ingezet en deze zoveel mogelijk dicht gezet. Nu moet ik nog een keer de kraan en voetventiel er tussen uit halen om de flow te vergroten. Ik heb een pomp na het buffervat en heb de pomp op de verdeler afgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Thanks! Ik probeer met inmiddels 9 maanden meelezen het allemaal te begrijpen maar het blijft lastig.

Zou ik mijn installateur moeten vragen om de thermostaatkraan en de pomp er tussenuit te halen en dan waterzijdig inregelen middels de bypass?

Kan de vvw in de nieuwe badkamer dan gewoon op de hoofdleiding zonder verdeler?

Sorry voor de domme vragen hoor, maar ik wil het graag begrijpen om zo ook de juiste vragen aan de installateur te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Zo, volgende week wordt de standleiding geupgrade van 26mm naar 32mm. Als ze komen opdagen tenminste, ik ben nergens meer over verbaasd. Daarnaast wordt er een laagje pur onder het huis gespoten. Benieuwd wat dit betekent voor de ta en of ik zo zonder verwarming de nacht kan overbruggen.

Vandaag de kruipruimte opgeruimd en het was er vrij warm. Vloer was ook lekker warm ondanks de 6cm eps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Vandaag de leidingen van het koelmiddel buiten voorzien van twee laagjes Armaflex AF.

Ik had genoeg, dus nu zit om de koelmiddelleidingen eerst de standaard witte isolatie, ingetaped met witte PVC tape door de leverancier van de WP en daar overheen twee lagen Armaflex.

Ik had 64mm geleverd gekregen, maar voor de eerste laag kon ik een stroom van 2 cm uit de AF buis snijden. Die buizen heb ik met lijm weer over de koelleidingen gemaakt. Daarna had ik nog over, dus een tweede laag over de eerste gedaan en die losse stroken gebruikt om ze breed genoeg te maken. Die laag heb ik niet vast gelijmd.

Ik moet het geheel nog intapen met PVC tape, maar die is vertraagd in de post...

Ik ben benieuwd of ik daar iets van ga merken in het rendement. De koelleiding loopt voor de WP langs, en de WP blaast er overheen, dus dat is op zich niet heel handig (kwam zo uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Blihi fototje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, daar had ik aan moeten denken |:(

Maar ik morgen wel even als de tape er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSpoof
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:22
Twee vraagjes over de Inventum Ecolution Modul-AIR ALL-E:

- Diameter aan/afvoer
Volgens de handleiding zijn de aansluiting 15 mm / G 1/2. Maar qua buizen wordt een diameter van 15mm bij koper en 20mm bij kunststof aangeraden. Wordt wanneer je 20mm kunststof neemt deze niet gewoon beperkt door de 15mm van de aansluiting? En voor de CV aanvoer/afvoer, welke naar de vloerverwarming verdeler gaan, wordt vaak 26mm+ aangeraden, is het hier dan niet al helemaal het geval?

- Aansluiten
De Ecolution Modul-AIR is natuurlijk een ventilatie warmtepomp. Wat gebeurt er als ik de aanvoer lucht gewoon uit het trappenhuis pak en de afvoer naar buiten toe doe? Het trappenhuis is altijd rond de 15 graden, ook nu het rond 0 is buiten. De ruimtes die wij verwarmen zitten niet aan het trappenhuis vast. (ps: toestemming is geen probleem, deze hebben wij reeds.)

FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
SuperSpoof schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:11:

- Diameter aan/afvoer
Volgens de handleiding zijn de aansluiting 15 mm / G 1/2. Maar qua buizen wordt een diameter van 15mm bij koper en 20mm bij kunststof aangeraden. Wordt wanneer je 20mm kunststof neemt deze niet gewoon beperkt door de 15mm van de aansluiting? En voor de CV aanvoer/afvoer, welke naar de vloerverwarming verdeler gaan, wordt vaak 26mm+ aangeraden, is het hier dan niet al helemaal het geval?

- Aansluiten
De Ecolution Modul-AIR is natuurlijk een ventilatie warmtepomp. Wat gebeurt er als ik de aanvoer lucht gewoon uit het trappenhuis pak en de afvoer naar buiten toe doe? Het trappenhuis is altijd rond de 15 graden, ook nu het rond 0 is buiten. De ruimtes die wij verwarmen zitten niet aan het trappenhuis vast. (ps: toestemming is geen probleem, deze hebben wij reeds.)
Trappenhuis als in gedeeld met anderen? Een flat/appartementen complex?
Dat lijkt me niet verstandig. Een trappenhuis in een flat staat normaal onder druk zodat deze in het geval van brand rookvrij blijft. Nu creëer je juist een onderdruk, ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

- Diameter aan/afvoer
weerstand is ook een factor van lengte. en die is erg kort in fittingen. dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Hier helaas redelijk wat problemen met de Nibe warmtepomp. Ik moet zeggen dat de leverancier/installateur er alles aan doen om het op te lossen. Daar ligt het echt niet aan. Zelf heb ik er niet heel veel verstand van dus ik ga ook niet aan de instellingen zitten. Dat laat ik aan hun over. Echter ben ik wel benieuwd naar wat het probleem zou kunnen zijn.

Het volgende is het geval:
We hebben de warmtepomp nu twee jaar hangen en het probleem wat zich in deze periode zich nu een aantal weken voordoet was vorig jaar in deze periode ook. En dan heb ik het over de periode dat het buiten kouder en vochtiger wordt waardoor de buitenunit bevriest. Het systeem komt dan in een soort van neergaande cirkel waar hij niet meer uitkomt. Dit zijn mijn meldingen van gisteravond tot nu:

3-12-2022 06:42:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 05:11:49 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 05:02:10 Bezig met ontdooien
3-12-2022 03:08:32 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 02:59:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 01:59:15 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 01:49:21 Bezig met ontdooien
3-12-2022 00:10:40 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 00:02:35 Bezig met ontdooien
2-12-2022 23:11:31 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 23:01:39 Bezig met ontdooien
2-12-2022 20:19:41 Hoge uitgaande temperatuur condensor
2-12-2022 19:25:40 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 19:16:32 Bezig met ontdooien

Hierdoor lijkt de systeem geen mogelijkheid meer te krijgen om het huis te verwarmen. De temperatuur ligt in de woonkamer op 19.5 graden terwijl 21.5 graden ingesteld staat. Hetzelfde geld voor de badkamer. De ingestelde temperatuur is 22 mar hij haalt maar 19.5. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de meldingen zijn nutteloos om een diagnose te stellen. men heeft de echte foutcodes nodig om te achterhalen waar en/of hoe het spaak loopt. helpt niet dat de meldingen ver-nederlanst zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-12-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:22
10 min na elke defrost een probleem, maar wat is in godsnaam een periodieke verhoging. Lopen al je kleppen dicht en heb je geen bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

- Diameter aan/afvoer
15mm koper en 20mm kunststof is intern even dik. Koper is 1 mm, dus is de interne diameter 13 mm. 20mm kunststof heeft een dikte van 3 mm ofzo, dus blijft er 14 over.
- Aansluiten
Het is al gezegd: trappenhuis heeft normaal gesproken onderdruk. Daarom blijft het ook warm. De lucht wordt aangevoerd door de appartementen en afgevoerd naar het trappenhuis. Je kunt dus beter de aanvoer uit de woning doen en de afvoer naar het trappenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sunri5e schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:43:
Hier helaas redelijk wat problemen met de Nibe warmtepomp. Ik moet zeggen dat de leverancier/installateur er alles aan doen om het op te lossen. Daar ligt het echt niet aan. Zelf heb ik er niet heel veel verstand van dus ik ga ook niet aan de instellingen zitten. Dat laat ik aan hun over. Echter ben ik wel benieuwd naar wat het probleem zou kunnen zijn.

Het volgende is het geval:
We hebben de warmtepomp nu twee jaar hangen en het probleem wat zich in deze periode zich nu een aantal weken voordoet was vorig jaar in deze periode ook. En dan heb ik het over de periode dat het buiten kouder en vochtiger wordt waardoor de buitenunit bevriest. Het systeem komt dan in een soort van neergaande cirkel waar hij niet meer uitkomt. Dit zijn mijn meldingen van gisteravond tot nu:

3-12-2022 06:42:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 05:11:49 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 05:02:10 Bezig met ontdooien
3-12-2022 03:08:32 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 02:59:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 01:59:15 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 01:49:21 Bezig met ontdooien
3-12-2022 00:10:40 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 00:02:35 Bezig met ontdooien
2-12-2022 23:11:31 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 23:01:39 Bezig met ontdooien
2-12-2022 20:19:41 Hoge uitgaande temperatuur condensor
2-12-2022 19:25:40 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 19:16:32 Bezig met ontdooien

Hierdoor lijkt de systeem geen mogelijkheid meer te krijgen om het huis te verwarmen. De temperatuur ligt in de woonkamer op 19.5 graden terwijl 21.5 graden ingesteld staat. Hetzelfde geld voor de badkamer. De ingestelde temperatuur is 22 mar hij haalt maar 19.5. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Geen idee hoe Nibe precies werkt, maar de Toshiba gaat op een vast toerental aan. Daarna wordt langzaam de frequentie opgevoerd om de aanvoertemperatuur van het cv water te halen. Zodra die gehaald is, wordt de frequentie vast gehouden en langzaam verhoogd of verlaagd om die Ta vast te houden.

De melding klinkt een beetje alsof het de WP niet lukt om de ingestelde Ta te halen (het periodiek verhogen van de frequentie mislukt).

Ik zou eerst eens met een thermometer controleren of alle sensoren de juiste waardes aangeven, en dan met name Ta en Tr cv zijdig, maar ook de vloeistof en gas temperaturen aan beide zijden van de leidingen. Daarnaast zou ik controleren of de compressor inderdaad optoert (dat kun je horen en zien aan het verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

men moet de service manual hebben van nibe om te kijken onder welke voorwaarden die foutcode voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje voor de kenners...... Wat is hier aan de hand ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mp9ZmwV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijs
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01-2024
LG site beweerd in de volgende grafiek en site (zie onstaande link) een 9kw bij -15buiten en 35C uitgaanstemperatuur , maar ik vind dit wel er optimistie.
Wat vinden jullie hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC05z1kd2G3NuikO-wkWFxuRjpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bqudpz88QiATR88rivY1W2eW.png?f=fotoalbum_large

lhttps://www.lgklimaat.nl/media/cllf0yzl/lg-therma-v-monobloc-s-folder-nl-klein.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:08:

[Afbeelding]
Niet alle lijntjes staan uitgelegd, maar voor zover ik kan zien lijkt dit een low-load regeling. Het typische gedrag van een Honeywell thermostaat. 5 minuten aan, 15 minuten uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!
.
Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:10:
.

[Afbeelding]
Het was een strikvraag, 3 jaar geleden al eens een halve dag mee bezig geweest... de danfoss regeling probeert hiermee te vertellen dat een thermostaat toe is aan nieuwe batterijen :+

Pagina: 1 ... 188 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.