Ook dit is weer erg ongenuanceerd en totaal zonder bron. Die 12% zie ik niet terug in de cijfers (November hier COP 5.5, op 3K hogere Ta dan de benchmark @
Andrehj 
Het verschil dat eventueel overblijft lijkt me eerder verklaarbaar door rolzuiger vs scroll dan door het koudemiddel.
en dan zit je simpelweg met het verschil in verbruik. zelfs als we makkelijk rekenen in het meest bizarre voordeel van R290 en houden we maar 5% verlies aan zit je alsnog met het CO2 tonnage van R32 versus R290. pakken we die erbij zit je op 0.6kg voor een simpele panasonic warmtepomp.
Ook hier ontbreekt een bron, maar dat is logisch. In een 5 kW pana zit immers
1,3 kg R32 met GWP 675 wat neerkomt op 0,9
ton (niet kg) CO2eq. Je zit er een factor 1500 naast.
Ongeveer hetzelfde als 500 m³ gas verstoken of 1500 kWh met de huidige mix (zei iemand offshore wind?).
Niet schokkend, ook niet verwaarloosbaar (we moeten richting nul), en inderdaad veel beter dan R410a waar je die getallen nog eens keer drie kan doen.
Maar voor R290 mag je die cijfers juist delen door 225 (want GWP 3)

.
Dat sommetje doortrekkend, en rekenend met jouw ongefundeerde 5% minder rendement dan R410a, zou mijn installatie eenzelfde uitstoot hebben als een equivalente R410a unit (afgezien dat die >1kg koudemiddel zal hebben tegenover mijn 600 gram) met 4500 kWh méérverbruik wat ca 60 jaar zou kosten.
en vergelijk supermarkten svp niet met commericele systemen. supermarktsystemen zijn gewoon verschikkelijk slecht van kwalteit, erg oud en de veroorzaker van de meeste regels en ook de breker van de meeste van die regels. ik werk ook niet meer met die systemen omdat ik gewoon er niet mee geasocieert mee wilt worden. de industrie en commericele wereld is een stuk strikter en bereid om installaties goed neer te zetten en fatsoenlijk te laten repareren. jumbo is erg van de 507 en dat is gewoon enorm oude meuk die 10 jaar geleden al vervangen had moeten worden maar er word nu pas wat aan gedaan omdat het verboden word.
Hee, regelgeving werkt dus

Wat denk je dat er gebeurt als na nieuwbouw- en villawijken de warmtepompen de Schilderswijk bereiken? (kijk naar airco in favela's). De booming consumenten-warmtepompmarkt is immers niet te vergelijken met de commerciële systemen met logboekplicht etc, daar heb je helemaal gelijk in maar het ondersteunt je punt niet echt.