SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Meer water betekent niet meer vermogen als je dT kleiner wordt.Peanutsonic schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:38:
[...]
Vol open kan best de ideale instelling zijn, hangt af van de afgiftecapaciteit van de "transmitters" in de vertrekken. Dat zou de meest ideale situatie zijn. Er wordt nooit meer verpompt dan het aanbod. Dus wat is het probleem ?
Het maximale vermogen van je vloer wordt bepaald door het vermogen van je WP als al je water door je vloer gaat.
Of dat nu 20liter x dT 2 is of 10 l met dT van 4, is je afgifte gelijk. Je pomp moet alleen veel harder werken
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Hij draait in deze tijd nagenoeg altijd op minimum vermogen.BarryH schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:05:
@DropjesLover Is de huidige situatie al goed ingeregeld.
Dat is te checken door te kijken naar het elektriciteitsverbruik. als je WP altijd op zn minimum vermogen draait (als die draait), dan is de inregeling goed.
als je WP regelmatig significant boven het minimum vermogen draait, dan kan je nog optimaliseren en het pendelen verminderen.
Dus, b.v. Ta omlaag, flow omhoog, stooklijn omlaag, etc
Ta(max) staat op 37°C. Lager leek afgelopen jaar het pendelen te verergeren
Flow over de warmtepomp staat op maximaal, flow over de vloerverwarming staat al redelijk hoog. Laatst als test extra hoog gezet, maar toen werd het gewoonweg veel te warm.
Ik had de meng-groep op de begane grond (21°C) en de normale groep op slaapkamers+zolder (20,5°C). toen ik dat gelijk maakte ging hij helemaal los tot wel 23°C op de slaapkamers (en de thermostaat daar)

Ik denk dat het beter is om geen verschil te hebben in stooklijnen tussen de 2 zones en de flow van de slaapkamers wat terug te schroeven (begane grond was wel comfortabel).
Wat ik ook zou willen proberen is om de groepen gewoon om te wisselen, de slaapkamers op de meng-groep en de begane grond op de normale. Alleen moet ook dat door een loodgieter gebeuren, met hoe de flex-leidingen lopen.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het vermogen van de vloer wordt bepaald door grootte van de vloer en het verschil tussen de gemiddelde temperatuur en de omgevingstemperatuur.Pietje555 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:25:
[...]
Meer water betekent niet meer vermogen als je dT kleiner wordt.
Het maximale vermogen van je vloer wordt bepaald door het vermogen van je WP als al je water door je vloer gaat.
Of dat nu 20liter x dT 2 is of 10 l met dT van 4, is je afgifte gelijk. Je pomp moet alleen veel harder werken
Dus bij gelijkblijvende gemiddelde temperatuur heb je gelijk, dan is 20 liter/min 27/25 in vermogen gelijk aan 10 liter/min 28/24, maar dus niet gelijk aan 10 liter/min 27/23 (hoewel het verschil niet groot is).
Het voordeel van een grotere flow is dat je de Ta kunt verlagen om hetzelfde vermogen te houden, of juist de Ta constant kunt houden en de Tr kunt verhogen, waarmee je de gemiddelde vloertemperatuur verhoogt en (bij gelijkblijvende ruimtetemperatuur) dus het afgiftevermogen.
[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 28-11-2022 14:54 ]
Betekent hogere druk door meer weerstand niet tegelijkertijd minder flow en minder vermogen ? Dat ik sneller loop dan mijn buurman betekent nog niet dat ik een wereld record breek. Soms gaat het om reletieve waarden en soms om absolute. Relatief geeft een richting aan en absoluut een uitkomst.Pietje555 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:16:
[...]
Dat is dus niet waar.
Een hogere druk kost minder energie dan een groter debiet bij een centrilfugaal pomp.
Grote pompen start je dan ook met gesloten persafsluiter om het vermogen te beperken.
Waarom meer water erdoor heen pompen als je ook met minder water het zelfde resultaat kan bereiken.Andrehj schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:48:
[...]
Vol open is zeker wél de beste instelling. En kost juist minder pompenergie. Een lichter lopende pomp verbruikt namelijk minder stroom.
Alleen om meer flow naar andere delen van je afgiftesysteem te krijgen moet je bepaalde zones knijpen.
Uitgangspunt hier is altijd warmtepomp rechtstreeks op verdeler. Dat kan een blinde nog wel.
Maar als je meerder aftakkingen en verschillende afgiftes systemen in huis hebt is een beetje flow management wel aan de order. Anders kan het nog wel eens ergens in huis goed tegen vallen kwa warmte.
Dit fietst langs elkaar heen.Lang niet altijd geeft een halvering van de de flow en verdubbeling van de Dt dezelfde uitkomst in netto afgifte/opname temperatuur. De brievenbus is niet altijd even groot al de laadruimte van de postauto. Als lagere temp helpt is een hogere flow nodig.Pietje555 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:25:
[...]
Meer water betekent niet meer vermogen als je dT kleiner wordt.
m.a.w. : iedere waarheid werkt slechts in zijn eigen omgeving.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:06
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Net zoals nergens meer rheostaten worden gebruikt voor elektrische stroombeperking, kan druk/debiet (en softstart) intussen op de pomp geregeld worden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
i.h.a. hebben lagere temperaturen een middelende werking.Adriaan71 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:39:
[...]
Waarom meer water erdoor heen pompen als je ook met minder water het zelfde resultaat kan bereiken.
Uitgangspunt hier is altijd warmtepomp rechtstreeks op verdeler. Dat kan een blinde nog wel.
Maar als je meerder aftakkingen en verschillende afgiftes systemen in huis hebt is een beetje flow management wel aan de order. Anders kan het nog wel eens ergens in huis goed tegen vallen kwa warmte.
hier voorheen: bij gas cv en 55* aanvoer temp, in 2 ruimtes voetventiel 40%
hier nu: bij WP cv en 37* aanvoer temp, beide voetventielen 0%
systeem werkt nu gelijkmatiger
afgiftesysteem: 9m2 vloerverwarming en 15 radiatoren, 165 m2 vloer/450m3
nb
als definities van elkaar afwijken gaat een discussie mank
[ Voor 7% gewijzigd door Peanutsonic op 28-11-2022 13:55 ]
Met Manchet is bedoeld om water/vloeibare substanties in de pijp te houden en werkt prima. Manchet is niet om water buiten de pijp te houden. Althans dat is mijn ervaring inmiddels....met een dergelijke pijp en hoog grondwater.Zwartoog schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:54:
[...]
Die is tenminste goed aangestampt van tevorenEn ook daar gaat er wel eens wat mis.
Maar daarom begrijp ik de problemen niet met PVC of manchet (cc @--Erik-- ). Dat gaat normaal ook goed, en juist die dikke drollenpijpen zijn allemaal manchet.
Hangt van de werkrichting van het manchet af, sommige manchetten werken in 2 richtingen. Je kunt ook 2 gebruiken voor iedere richting 1Maurice1066 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:55:
[...]
Met Manchet is bedoeld om water/vloeibare substanties in de pijp te houden en werkt prima. Manchet is niet om water buiten de pijp te houden. Althans dat is mijn ervaring inmiddels....met een dergelijke pijp en hoog grondwater.
[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 28-11-2022 13:58 ]
de hulpstukken voor de riool pijp die ik hier heb zijn duidelijk 1 richting. voor normaal gebruik ook geen andere gezien eigenlijk...Peanutsonic schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:57:
[...]
Hangt van de werkrichting van het manchet af, sommige manchetten werken in 2 richtingen. Je kunt ook 2 gebruiken voor iedere richting 1
Als je de flow over de vloerverwarming verhoogd, zonder aan de WP iets te veranderen, en het wordt dan te warm, zou ik denken dat je flow te laag is icm een te hoge Ta.DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:31:
[...]
Hij draait in deze tijd nagenoeg altijd op minimum vermogen.
Ta(max) staat op 37°C. Lager leek afgelopen jaar het pendelen te verergeren
Flow over de warmtepomp staat op maximaal, flow over de vloerverwarming staat al redelijk hoog. Laatst als test extra hoog gezet, maar toen werd het gewoonweg veel te warm.
Ik had de meng-groep op de begane grond (21°C) en de normale groep op slaapkamers+zolder (20,5°C). toen ik dat gelijk maakte ging hij helemaal los tot wel 23°C op de slaapkamers (en de thermostaat daar)![]()
Ik denk dat het beter is om geen verschil te hebben in stooklijnen tussen de 2 zones en de flow van de slaapkamers wat terug te schroeven (begane grond was wel comfortabel).
Wat ik ook zou willen proberen is om de groepen gewoon om te wisselen, de slaapkamers op de meng-groep en de begane grond op de normale. Alleen moet ook dat door een loodgieter gebeuren, met hoe de flex-leidingen lopen.
Ik zou dan zelf denken flow verhogen, Ta verlagen en een beter rendement halen.
Tenzij er nog overige zaken mee spelen waarvoor je deze hogere Ta nodig zou hebben
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
2 ruggelings tegen elkaar zetten en van 1 de "flens" afsnijdenMaurice1066 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:00:
[...]
de hulpstukken voor de riool pijp die ik hier heb zijn duidelijk 1 richting. voor normaal gebruik ook geen andere gezien eigenlijk...
We hebben het dan over een flow van standje 5 (van 6) op de pomp, bij 3 is hij al aan het pendelen.format5 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:01:
[...]
Als je de flow over de vloerverwarming verhoogd, zonder aan de WP iets te veranderen, en het wordt dan te warm, zou ik denken dat je flow te laag is icm een te hoge Ta.
Ik zou dan zelf denken flow verhogen, Ta verlagen en een beter rendement halen.
Tenzij er nog overige zaken mee spelen waarvoor je deze hogere Ta nodig zou hebben
Met standje 5 heb ik ~2l/min over 10 lussen, met standje 3 krap 1l/min (en nauwelijks regelbereik om het af te stemmen).
De Ta heb ik geen invloed op, die wordt bepaald door de stooklijn en de buitentemperatuur. Ik kan alleen de max Ta aangeven. Met de huidige stooklijn en temperaturen is de Ta ~28°C
Vandaar dat ik denk dat mijn Loria gewoon in basis niet goed geprogrammeerd is, te snel pompen uit zet en pas weer aan zet zodra er een warmtevraag komt. Het zou denk ik beter zijn wanneer de pompen langer draaien en meer over dat buffervat circuleren voordat de compressor gestart wordt.
Maar helaas zijn dat settings waar ik niet bij kan...
Of dus loskoppelen. De warmtepomp weersafhankelijk laten draaien over het buffervat en de 2 zone-pompen in het buffervat prikken, en aansturen met een thermostaat. Maar dat is weer niet bepaald een rustige of intelligentere vorm van aansturing.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als de WP van jouw is (en dus geen huurgeval), dan hoor je daar gewoon bij te kunnen. De installateur mag dat niet beperken om jou aan hem te binden.
Eerst zekerstellen dat de loria meestal op zn laagste vermogen draait.
ok, zie nu dat die al meestal op min. vermogen draait.
tja: hoeveel kW WP denk je nodig te hebben bij -10 en wat levert de loria dan?
En : hoeveel start/stops per uur heb je? wellicht is het niet TE veel en kan het er gewoon mee.
[ Voor 33% gewijzigd door BarryH op 28-11-2022 16:20 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik lees m'n slimme meter uit via de P1, en hou die fase bij in Domoticz.BarryH schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:04:
@DropjesLover heb je een slimme stekker of zoiets op de loria stroomaansluiting? dan kan je zie op welk vermogen de WP draait in verschillende omstandigheden.
Eerst zekerstellen dat de loria meestal op zn laagste vermogen draait.
ok, zie nu dat die al meestal op min. vermogen draait.
tja: hoeveel kW WP denk je nodig te hebben bij -10 en wat levert de loria dan?
En : hoeveel start/stops per uur heb je? wellicht is het niet TE veel en kan het er gewoon mee.
Minimale vermogen is ~800W (wat met de huidige temperaturen ~2000W warmte is), @ 15% compressormodulatie.
Aantal start-stops is elke 5-10 minuten. Dat zou gelimiteerd zijn in de software op max 6 start/stops per uur, maar we hebben die wel bijna de hele dag lang. Dat is best killing voor je compressor....
Vreemd genoeg gaat hij nagenoeg uit tijdens de nacht, terwijl ik geen nachtverlaging ingesteld heb, alles constate temperatuur.
Toen we de unit plaatsten hadden we een niet verder geisoleerde woning uit 1991. Dat hield ie net warm toen het eens een weekje -15°C was.
Daarna hebben we de kozijnen vervangen voor kunststof met triple glas en het dak van 10cm glaswol naar 16cm PIR gedaan, en extra 8cm PIR in de kruipruimte, en alle radiatoren vervangen voor vloerverwarming.
Ik vind het lastig om een inschatting te maken van hoeveel kW we nodig zouden moeten hebben. Ik zou bijna zeggen dat 6kW voldoende zou moeten zijn, en dan met name omdat die verder terug kan moduleren dan 10kW, en dus minder zou moeten pendelen.
Het staat niet bij de installateursinstellingen, is hard-coded in de softwareBlihi schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:02:
Maar waarom kun je niet bij die instellingen? Is dat zo'n installateursmenu dat beveiligd is ofzo?
Als de WP van jouw is (en dus geen huurgeval), dan hoor je daar gewoon bij te kunnen. De installateur mag dat niet beperken om jou aan hem te binden.
Net zoals aantal start/stops per uur, of hysterese-waardes en dergelijke.
Ik zou het best prima vinden wanneer de Tr lager wordt, als de compressor maar uit blijft en vervolgens een langere run maakt.
[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 28-11-2022 17:11 ]
BThGvNeOA
En wat is de feitelijke temperatuurschommeling in de verwarmde ruimtes.
Heel vaak regelt een thermostaat op + - 0,5 graad, maar soms in een smallere bandbreedte. Hoe smaller de bandbreedte, hoe vaker start/stop
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Peanutsonic schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:34:
[...]
Betekent hogere druk door meer weerstand niet tegelijkertijd minder flow en minder vermogen ? Dat ik sneller loop dan mijn buurman betekent nog niet dat ik een wereld record breek. Soms gaat het om reletieve waarden en soms om absolute. Relatief geeft een richting aan en absoluut een uitkomst.
:strip_exif()/f/image/x3eYFU2XIWjij7UcfrvGuGYY.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat is te traag om te merken of in logging te vangen. Wanneer de zon op de ramen staat zie ik het echter wel snel genoeg terug.BarryH schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:15:
@DropjesLover kan je eventueel een andere thermostaat gebruiken?
En wat is de feitelijke temperatuurschommeling in de verwarmde ruimtes.
Heel vaak regelt een thermostaat op + - 0,5 graad, maar soms in een smallere bandbreedte. Hoe smaller de bandbreedte, hoe vaker start/stop
Wat wel een ding is dat in m'n logging (via 4 Chinese 433MHz sensors) de temperatuur wel af kan koelen. Tijdens al die start-stops dus. De Honeywell T6r laat het dan niet zien, maar die gaat per 0,5 graad op het display, en kan ik niet loggen.
Alsof er een warmtevraag komt, systeem springt aan, vloerverwarming spoelt door, koude water beland in buffervat en warm water uit buffervat geeft heel snel een hoge Tr melding bij de warmtepomp, dus weer hop uit, zonder dat die warmte ook echt bij m'n vloerverwarming komt.
Dat zou ondervangen kunnen worden door de pomp (niet de compressor) van de WP langer/meer te laten draaien.
Alternatief zou zijn om die pomp gewoon de stekker er uit te trekken, zelf een stekker in te steken en constant laten draaien. Alleen is het een PWM-aangestuurde pomp, dus dat kan niet.
Bij de zone pompen kan dat wel, maar dan staan die alleen over die collector van 2L te draaien.
Ik heb wel ideeen om het op te lossen dus, maar geen idee of die hout snijden, en wie/hoe het goed aan te sluiten is.
[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 28-11-2022 17:27 ]
BThGvNeOA
en in je schema zie ik:
Bt
Bd
en
AE (SWW vat??)
wat is wat?
Als de WP stopt, is dan ook de warmtevraag op de honeywell thermostaten uit? of hebben die nog warmtevraag en stopt de WP gewoon even kort??
Ik denk dat het goed is om je vragen en informatie naar een eigen topic te verhuizen en dan vanuit hier naar toe te linken, anders raakt de informatie te verspreid
[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 28-11-2022 17:49 ]
Kan het zin hebben om de aansluitingen aan het buffervat te verplaatsen of te switchen ?DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:24:
[...]
Dat is te traag om te merken of in logging te vangen. Wanneer de zon op de ramen staat zie ik het echter wel snel genoeg terug.
Wat wel een ding is dat in m'n logging (via 4 Chinese 433MHz sensors) de temperatuur wel af kan koelen. Tijdens al die start-stops dus. De Honeywell T6r laat het dan niet zien, maar die gaat per 0,5 graad op het display, en kan ik niet loggen.
Alsof er een warmtevraag komt, systeem springt aan, vloerverwarming spoelt door, koude water beland in buffervat en warm water uit buffervat geeft heel snel een hoge Tr melding bij de warmtepomp, dus weer hop uit, zonder dat die warmte ook echt bij m'n vloerverwarming komt.
Dat zou ondervangen kunnen worden door de pomp (niet de compressor) van de WP langer/meer te laten draaien.
Alternatief zou zijn om die pomp gewoon de stekker er uit te trekken, zelf een stekker in te steken en constant laten draaien. Alleen is het een PWM-aangestuurde pomp, dus dat kan niet.
Bij de zone pompen kan dat wel, maar dan staan die alleen over die collector van 2L te draaien.
Ik heb wel ideeen om het op te lossen dus, maar geen idee of die hout snijden, en wie/hoe het goed aan te sluiten is.
Toen de WP "AAN" was, even 2 foto's genomen.
Buitentemp 9gr C
GasT; 61gr C
LiquidT: 24gr C
Discharge GasT: 100gr C
Evap GasT: 2gr C
Ind Exp Valve: 26%
Outdoor Exp Valve: 64%
Inverter Freq: 115Hz
Zijn dit extreme waarden?
BTW: ik zie ook alarm 3 op de controller voorbij komen, de afgelopen dagen meerdere keren,
[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 28-11-2022 18:27 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
alarm 3 is "outdoor" zekering of kabelbreukAppie Heijn schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:22:
Vandaag bij toeval ontdekt dat mijn Hitachi L/W stond te defrosten, beetje gek met +9gr buitentemp. Zag bij toeval dat er een dampende wolk vanaf kwam (van buitenunit). Verder geen ijsafzetting oid te zien.
Buitentemp 9gr C
GasT; 61gr C
BTW: ik zie ook alarm 3 op de controller voorbij komen, de afgelopen dagen meerdere keren,
Maar zonder gekheid: kijk de bekabeling eens na. Het zou zomaar een los getrild contactje kunnen zijn.
100 graden op de compressor is ERG hoog net als hoe hard hij draait. dat ding staat zich de pleuris te draaien.Appie Heijn schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:22:
Vandaag bij toeval ontdekt dat mijn Hitachi L/W stond te defrosten, beetje gek met +9gr buitentemp. Zag bij toeval dat er een dampende wolk vanaf kwam (van buitenunit). Verder geen ijsafzetting oid te zien.
Buitentemp 9gr C
GasT; 61gr C
hoe lang is de pijp tussen de compressor en de condensor (Waar het water doorheen gaat), ik neem even aan dat je een split hebt gezien er 40 graden verschil in zit.
op welke watertemperaturen draait de machine tijdens die momentopname? dus echte temperaturen, niet de ingestelde temperatuur.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 19:02 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heb de aansluiting op de buitenunit nog gecontroleerd vanmiddag. Alles zat nog muurvast. Maar wel raar dit gedrag. Ik zal morgen de binnenunit en de meterkast even controleren voor de zekerheid.Peanutsonic schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:46:
[...]
alarm 3 is "outdoor" zekering of kabelbreuk
[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 28-11-2022 19:17 ]
Net die temperaturen heb ik niet op de foto gezet natuurlijkflippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:57:
[...]
100 graden op de compressor is ERG hoog net als hoe hard hij draait. dat ding staat zich de pleuris te draaien.
hoe lang is de pijp tussen de compressor en de condensor (Waar het water doorheen gaat), ik neem even aan dat je een split hebt gezien er 40 graden verschil in zit.
op welke watertemperaturen draait de machine tijdens die momentopname? dus echte temperaturen, niet de ingestelde temperatuur.

Nu even een nieuwe "opname" gedaan
Inlet 24gr
Outlet 28gr
Setting 28gr
Flow 1.24m3
Outdoor 9gr
GasT; 51gr C
LiquidT: 25gr C
Discharge GasT: 67gr C
Evap GasT: 4gr C
Outdoor Exp Valve: 57%
Inverter Freq: 69Hz
Compressor Current: 3A
Ergens heb ik het vermoeden dat wanneer hij aan de bak moet dat ie gekke dingen doet. Verder nog niet koud gehad dus dat gaat wel goed. Maar die defrosts en de alarmen doen mij vermoeden dat er wel wat aan de hand is.
Leidinglengte tussen binnen en buitenunit is 4,5 - 5 mtr
Nou zie vanuit de CV (Netfit Ecomline uit 2003) een temperatuur komen van ongeveer 38 komen:
:strip_exif()/f/image/ug1Y3HRWkEJcXISeyJu6D86S.jpg?f=fotoalbum_large)
Beneden bij de verdeler zie ik 40 graden uit de aanvoer komen (op de foto de bovenste leiding). Foto van de 40 graden meting heb ik niet gemaakt en de meting zal niet 100% correct zijn gezien de 38 graden boven. De verdeler is ook ingesteld op 40 graden.
:strip_exif()/f/image/o87uPGcBumvgNFsU3J4XSWVS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V1AK8TTAd5ZImvWVdq8stlJl.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar nu zie ik dat de temperatuur van de aanvoer maar 28 graden is.
:strip_exif()/f/image/q32n25nz0W6vr013suKqytZT.jpg?f=fotoalbum_large)
En hij op de retour 26 graden is..
:strip_exif()/f/image/ixaQ63HLyZr22DysGttc7XWh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn nog twee beelden die aangeven dat twee graden temperatuur verhogen ongeveer 4 uur duurt met een buitentemperatuur van 7 graden.
/f/image/CIAwXLaHtySZuYzeHEZBpudV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/C3S4eliSn4FmEfm5H3ZLx02M.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat zo'n warmtebeeld geen 100% accuraatheid geeft, maar ik het volgende verwacht:
- Hogere temperatuur in de aanvoer van de VVW na de pomp, de pomp lijkt veel tegen te houden
- Lagere temperatuur in de retour van de VVW, er lijkt weinig afgifte te zijn
Is code 3 niet "undervoltage". Ofwel het voltage wat naar de compressor gaat is niet voldoende. Dan zou er een storing kunnen zijn in de voeding van de compressor. De frequentieregelaar die de compressor aanstuurt zeg maar.Appie Heijn schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:15:
[...]
Net die temperaturen heb ik niet op de foto gezet natuurlijkvolgens mij had ik voor de test even de waterT op 32 aanvoer gezet.
Inlet 24gr
Outlet 28gr
Setting 28gr
Flow 1.24m3
Outdoor 9gr
GasT; 51gr C
Ergens heb ik het vermoeden dat wanneer hij aan de bak moet dat ie gekke dingen doet. Verder nog niet koud gehad dus dat gaat wel goed. Maar die defrosts en de alarmen doen mij vermoeden dat er wel wat aan de hand is.
die waardes zijn al stuk beter. al zou ik eens kijken of je wat kan doen aan de isolatie. je raakt 16 graden kwijt over je leidinglengte. dat is best veel voor 5 meter terwijl die niet eens op vol gas draait. je kan overwegen om de rommel die nu om de pijpen heen zit te vervangen voor dikkere armaflex buisisolatie om die gastemperatuur hoog te houden over de leidingset.Appie Heijn schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:15:
[...]
Net die temperaturen heb ik niet op de foto gezet natuurlijkvolgens mij had ik voor de test even de waterT op 32 aanvoer gezet.
Inlet 24gr
Outlet 28gr
Setting 28gr
Flow 1.24m3
Outdoor 9gr
GasT; 51gr C
voor hoeveel meter leiding is de machine voorgevuld qua leidinglengte?
zet die pomp zo hard als die kan en zorg dat het voetventiel openstaat.Romeboarder schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:18:
Ik ben bezig met het onderzoeken of een warmtepomp gaat werken en ben aan het testen met lagere Ta. Die heb ik nu ingesteld op 40gr en de thermostaat in de woonkamer is ingesteld op 19 graden. Verder is er in de woonmaker aan ongeveer 50 m2 VVW (boven radiatoren).
Nou zie vanuit de CV (Netfit Ecomline uit 2003) een temperatuur komen van ongeveer 38 komen:
[Afbeelding]
Beneden bij de verdeler zie ik 40 graden uit de aanvoer komen (op de foto de bovenste leiding). Foto van de 40 graden meting heb ik niet gemaakt en de meting zal niet 100% correct zijn gezien de 38 graden boven. De verdeler is ook ingesteld op 40 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar nu zie ik dat de temperatuur van de aanvoer maar 28 graden is.
[Afbeelding]
En hij op de retour 26 graden is..
[Afbeelding]
Dit zijn nog twee beelden die aangeven dat twee graden temperatuur verhogen ongeveer 4 uur duurt met een buitentemperatuur van 7 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet dat zo'n warmtebeeld geen 100% accuraatheid geeft, maar ik het volgende verwacht:Wat zou ik kunnen ondernemen? Of moet ik nog wat anders onderzoeken?
- Hogere temperatuur in de aanvoer van de VVW na de pomp, de pomp lijkt veel tegen te houden
- Lagere temperatuur in de retour van de VVW, er lijkt weinig afgifte te zijn
[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 19:44 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bt is de optionele (geplaatste) buffertank om systeemvolume te creëren.BarryH schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:36:
Kan je op de honeywell T6r nog de P en I instelling aanpassen?
en in je schema zie ik:
Bt
Bd
en
AE (SWW vat??)
wat is wat?
Als de WP stopt, is dan ook de warmtevraag op de honeywell thermostaten uit? of hebben die nog warmtevraag en stopt de WP gewoon even kort??
Ik denk dat het goed is om je vragen en informatie naar een eigen topic te verhuizen en dan vanuit hier naar toe te linken, anders raakt de informatie te verspreid
Bd is de onkoppel-tank (stuk pijp van 2L) om 2 zone mogelijk te maken, zonder Bt te hoeven plaatsen
AE is inderdaad het SWW vat.
Ik ben niet op zoek naar het complete doorzagen van mn systeem maar naar kleine tips over of mijn ideeën hout snijden en wie me hier goed mee kan helpen (omgeving Breda/Noord Brabant).
Mn stroomverbruik van de WP ziet er zo uit
:strip_exif()/f/image/4MQGnHg912lgnjuT78Ho3I3V.jpg?f=fotoalbum_large)
De pieken zijn SWW vat opwarmen.
BThGvNeOA
Enige waar ik nu nog mee zit (en waar de installateur vandaag geen tijd voor had) is de badkamer. Daar zit iets raars in de vvw op de retour van de handdoekradiator en mogelijk ligt dat aan het RTL ventiel. Mijn installateur is momenteel even te druk om dit op te lossen, maar ik vroeg me af of ik zo'n RTL knop er gewoon af kan schroeven en of dat het ventiel gewoon wijd open staat en niet meer functioneert. Of werkt dat niet net zo als bij een thermostaatknop?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik heb de pomp net wel harder gezet, maar het voetventiel stond al in zijn geheel open. Wat doet het harder zetten van de pomp? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het langzamer kan zodat er meer tijd is voor het water om de warmte af te geven. Of zit dit anders?flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:42:
zet die pomp zo hard als die kan en zorg dat het voetventiel openstaat.
Dat is op zich al behoorlijk dramatisch (COP 2.5DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:07:
Ik lees m'n slimme meter uit via de P1, en hou die fase bij in Domoticz.
Minimale vermogen is ~800W (wat met de huidige temperaturen ~2000W warmte is), @ 15% compressormodulatie.
Juist met deze milde buitentemperaturen (het is vandaag rond de 7 graden) zou COP 5 geen enkel probleem moeten zijn.
Hoe kom je bij die 2 kW? Is dat een meting of een schatting? En als het dat laatste is, waar is die op gebaseerd?
Dat aantal start-stops is veel te hoog en betekent dat je WP zijn vermogen niet kwijt kan. Dat betekent flow omhoog en daarna de Ta omhoog, net zolang tot de WP zijn vermogen wel kwijt kan.Aantal start-stops is elke 5-10 minuten. Dat zou gelimiteerd zijn in de software op max 6 start/stops per uur, maar we hebben die wel bijna de hele dag lang. Dat is best killing voor je compressor....
Vreemd genoeg gaat hij nagenoeg uit tijdens de nacht, terwijl ik geen nachtverlaging ingesteld heb, alles constate temperatuur.
Wanneer hebben we in de afgelopen 20 jaar een week -15 gehad?Toen we de unit plaatsten hadden we een niet verder geisoleerde woning uit 1991. Dat hield ie net warm toen het eens een weekje -15°C was.
Hardcoded stooklijn?Het staat niet bij de installateursinstellingen, is hard-coded in de software

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
dat is iets van cv ketels, niet warmtepompen. kleiner temperatuursverschil betekent een lagere aanvoer voor dezelfde warmteafgifte en dus efficienter stoken.Romeboarder schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:28:
[...]
Ik heb de pomp net wel harder gezet, maar het voetventiel stond al in zijn geheel open. Wat doet het harder zetten van de pomp? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het langzamer kan zodat er meer tijd is voor het water om de warmte af te geven. Of zit dit anders?
omdat je aanvoertemperatuur lager is heb je er dus meer van nodig om dezelfde warmte binnen te halen dan waneer de aanvoer heter is.
Alleen bij een cv ketel wil je een zo laag mogelijke retourtemperatuur en bij een warmtepomp een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.
Stel nu dat je met gemiddeld 25 graden van de vloer de ruimte goed op 20 graden houdt, dan moet je een cv ketel in proberen te regelen op 30 aanvoer, 20 retour met lage flow en een wp op 26 aanvoer, 24 retour met hoge flow.
Ik zou beginnen bij de instellingen op de warmtepomp. De Loria kan erg ver terugmoduleren en met twee verdiepingen VVW lijkt het me stug dat je geen lange runs kunt maken door een te hoog minimum vermogen.DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:48:
[...]
Bt is de optionele (geplaatste) buffertank om systeemvolume te creëren.
Bd is de onkoppel-tank (stuk pijp van 2L) om 2 zone mogelijk te maken, zonder Bt te hoeven plaatsen
AE is inderdaad het SWW vat.
Ik ben niet op zoek naar het complete doorzagen van mn systeem maar naar kleine tips over of mijn ideeën hout snijden en wie me hier goed mee kan helpen (omgeving Breda/Noord Brabant).
Mn stroomverbruik van de WP ziet er zo uit
[Afbeelding]
De pieken zijn SWW vat opwarmen.
Begin maar eens met ruimtecompensatie uit te zetten en 100÷ op WAR te gaan draaien waar de thermostaat aan/uit werkt. (Parameter 33 op 0÷ en parameter 34 op 1)
Parameter 33 staat default op 50÷ en heeft invloed op de stooklijn middels de gewenste kamertemperatuur en de werkelijke kamertemperatuur. Het gevolg is dat berekende ta kleiner wordt en de warmtepomp uitgaat. Maar de thermostaat geeft nog warmtevraag dus de warmtepomp gaat weer aan, etc... etc...
Parameter 34 geeft aan of je de stooklijn wilt laten bepalen door de thermostaat (0) of warmtepomp (1). De warmtepomp is hier beter in, de thermostaat heeft allemaal van die dino scheet cv regelingen wie niet altijd lekker werken.
Check ook even je stooklijn instellingen parameters 31 en 32. Maar laat die eerst nog even met rust. Eén ding per keer aanpassen en noteren wat je hebt gewijzigd.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Dit klinkt mij in de oren alsof waterzijdig inregelen met een WP niet zinvol zou zijn omdat dat een maximale flow in de weg staat. Of zie ik dat verkeerd?flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:42:
zet die pomp zo hard als die kan en zorg dat het voetventiel openstaat.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
juist met een WP is het belangrijk omdat er zoveel flow is. kortsluiting over een radiator of een veel kortere vloerlus wil je dus echt niet hebben.Aziraphale schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:56:
[...]
Dit klinkt mij in de oren alsof waterzijdig inregelen met een WP niet zinvol zou zijn omdat dat een maximale flow in de weg staat. Of zie ik dat verkeerd?
de reden waarom reguliere pompen in CV's zo hard als ze kunnen is omdat zelfs die flow vaak minder is dan wat een WP eruit stampt. een beetje CV pomp doet rond de 7l/min als die volluit staat, een WP gaat gewoon in storing als die onder de 10 komt. tijdens een defrost zijn flows van rond de 30l/min eerder de regel dan de uitzondering. je praat dus over een orde van groote qua verschil in flow.
[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 22:11 ]
Ok, dat ik de flow zo hoog mogelijk wil hebben weet ik en snap ik. Maar dat staat dan toch haaks op radiatoren of vvw lussen knijpen om zo de afgifte te maximaliseren? En dat is toch waterzijdig inregelen? Of zie ik dat verkeerd?flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:07:
[...]
juist met een WP is het belangrijk omdat er zoveel flow is. kortsluiting over een radiator of een veel kortere vloerlus wil je dus echt niet hebben.
de reden waarom reguliere pompen in CV's zo hard als ze kunnen is omdat zelfs die flow vaak minder is dan wat een WP eruit stampt. een beetje CV pomp doet rond de 7l/min als die volluit staat, een WP gaat gewoon in storing als die onder de 10 komt.
De radiatoren die ik nog heb zijn namelijk allemaal nog ingeregeld op een maximale afgifte en dus geknepen bij de voetventielen om de Dt in de hand te houden als de Elga het niet meer trekt en de ketel bij moet komen.
nee, waterzijdig inregelen met een WP is grofweg het gelijktrekken van de Dt en het voorkomen van kortsluiting in de eerste instantie en dan ga je op temperatuur afregelen. omdat de afgiftes relatief laag maar langdurig zijn zal je dus uiteindelijk meer gaan afregelen op kamertemperatuur dan op Dt. het kan dus zo zijn dat bepaalde kamers meer of minder flow nodig hebben. dat maakt een goede balans lastiger en is het handig om te beginnen met een gelijke Dt, die is veel lager dan met een ketel. immers staar je niet meer blind op het halen van een zo hoog mogelijke Dt maar op het egaal warmstoken van het hele huis.Aziraphale schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:15:
[...]
Ok, dat ik de flow zo hoog mogelijk wil hebben weet ik en snap ik. Maar dat staat dan toch haaks op radiatoren of vvw lussen knijpen om zo de afgifte te maximaliseren? En dat is toch waterzijdig inregelen? Of zie ik dat verkeerd?
De radiatoren die ik nog heb zijn namelijk allemaal nog ingeregeld op een maximale afgifte en dus geknepen bij de voetventielen om de Dt in de hand te houden als de Elga het niet meer trekt en de ketel bij moet komen.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 22:25 ]
CoP van 4,5 bij 20°C dacht ik bij een techneco loria 6010.Andrehj schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:28:
[...]
Dat is op zich al behoorlijk dramatisch (COP 2.5)voor een huis met enkel vloerverwarming.
Juist met deze milde buitentemperaturen (het is vandaag rond de 7 graden) zou COP 5 geen enkel probleem moeten zijn.
Hoe kom je bij die 2 kW? Is dat een meting of een schatting? En als het dat laatste is, waar is die op gebaseerd?
[...]
Dat aantal start-stops is veel te hoog en betekent dat je WP zijn vermogen niet kwijt kan. Dat betekent flow omhoog en daarna de Ta omhoog, net zolang tot de WP zijn vermogen wel kwijt kan.
[...]
Wanneer hebben we in de afgelopen 20 jaar een week -15 gehad?Zelfs van 7 t/m 13 februari 2021 was de gemiddelde temperatuur op meetstation Deelen (hier het dichtst bij) maar -5.8°C.
[...]
Hardcoded stooklijn?![]()
2 bij -7°C dacht ik.
Zelfs al is de CoP bij deze temperaturen 5, dan zit ik met 800W elektrisch aan 4000kW thermisch, minimaal. Dat kan gewoon veel te veel zijn WP te groot.
Flow omhoog kan dus, maar dan zit ik in pompgebied (5 van 6) wat iedereen, inclusief installateurs, afraadt (2 van 6). Waarom iedereen dat afraadt snap ik ook niet.
En zodra ik dat deed schoot het afgegeven vermogen omhoog, maar ook de temperatuur in huis tot ver voorbij setpunt.
Gemiddeld heb ik niet zo veel aan, we hebben hier in Breda wel flink koude nachten gehad in 2019 en 2021.
Geen hardcoded stooklijn. Stooklijn en temperatuur correctie kan ik ingeven, maar verder niet veel, zoals circulatiepomp naloop/voorloop af dergelijke.
Ta komt van de stooklijn. Stooklijn staat comfortabel. Zet ik die steiler, dan is het bij lagere temperaturen veel te warm.
Stooklijn staat op 0,7. (0,5 tot 1 voor vloerverwarming).
BThGvNeOA
dat weten die lui ook niet. gewoon harder die pomp.DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:27:
[...]
Flow omhoog kan dus, maar dan zit ik in pompgebied (5 van 6) wat iedereen, inclusief installateurs, afraadt (2 van 6). Waarom iedereen dat afraadt snap ik ook niet.
En zodra ik dat deed schoot het afgegeven vermogen omhoog, maar ook de temperatuur in huis tot ver voorbij setpunt..
en als temperatuur doorschiet met meer flow staat je stooklijn dus te hoog. omlaag met die temperatuur dus.
niet vergeten dat die loria enorm groot is en niet lager kan als het ook maar beetje lauw word buiten. die 100L "buffer" staat er ook meer voor de show dan wat anders. die rost die machine er in minder dan 5 minuten doorheen. het word dus een gevecht om die machine op zijn laagst te forceren.
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 22:36 ]
Ver terug moduleren lever 15% compressor actie op, maar ook een verbruik van ~800W.LacsapOV schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:30:
[...]
Ik zou beginnen bij de instellingen op de warmtepomp. De Loria kan erg ver terugmoduleren en met twee verdiepingen VVW lijkt het me stug dat je geen lange runs kunt maken door een te hoog minimum vermogen.
Begin maar eens met ruimtecompensatie uit te zetten en 100÷ op WAR te gaan draaien waar de thermostaat aan/uit werkt. (Parameter 33 op 0÷ en parameter 34 op 1)
Parameter 33 staat default op 50÷ en heeft invloed op de stooklijn middels de gewenste kamertemperatuur en de werkelijke kamertemperatuur. Het gevolg is dat berekende ta kleiner wordt en de warmtepomp uitgaat. Maar de thermostaat geeft nog warmtevraag dus de warmtepomp gaat weer aan, etc... etc...
Parameter 34 geeft aan of je de stooklijn wilt laten bepalen door de thermostaat (0) of warmtepomp (1). De warmtepomp is hier beter in, de thermostaat heeft allemaal van die dino scheet cv regelingen wie niet altijd lekker werken.
Check ook even je stooklijn instellingen parameters 31 en 32. Maar laat die eerst nog even met rust. Eén ding per keer aanpassen en noteren wat je hebt gewijzigd.
Invloed thermostaat staat op 30%. Met 100% WAR draaide het vorig jaar ook niet lekker allemaal.
Parameter 34 staat in de handleiding op 1 en als "niet gebruikte parameter".
Parameter 30 en 50 stooklijnen op 0,7 en 31/51 temperatuurcorrectie op 0.
Maar goed, zal hem eens een dag op 100% WAR zetten
BThGvNeOA
Bedankt voor je inputflippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:32:
[...]
dat weten die lui ook niet. gewoon harder die pomp.
en als temperatuur doorschiet met meer flow staat je stooklijn dus te hoog. omlaag met die temperatuur dus.
Stooklijn stond op 0,7, minimale is 0,5. Daar is niet veel meer te halen of terug te schroeven.
Dat is met een buitentemperatuur van 8°C een Ta van 30,8°C
Flows omhoog, 100% WAR
De buffer is om voldoende volume te creëren om meer rust in het systeem te krijgen. Maar dan moet de circulatiepomp wel lopen natuurlijk, en dat is een parameter waar ik niet bij kan.
[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 28-11-2022 22:45 ]
BThGvNeOA
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:06
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
In dat geval is waarschijnlijk 0,5 nog (veel) te hoog.
/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large)
Om je systeem en apparaat goed te leren kennen kan het ook leerzaam zijn om een poosje op vaste Ta te draaien. Deze week is ideaal omdat de temperatuur vrij constant blijft.
Zoek de laagste temperatuur waarbij de warmtepomp blijft draaien.
Waarschijnlijk wordt het dan te warm in huis, daarom een aan/uit thermostaat erbij die gewoon op hysterese werkt en niet "slim" doet met moduleren/pwm/...
De vloerverwarming is traag genoeg dat je alsnog lange runs krijgt en goede regeling.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt, handleiding is ruk. 😂DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:34:
[...]
Ver terug moduleren lever 15% compressor actie op, maar ook een verbruik van ~800W.
Invloed thermostaat staat op 30%. Met 100% WAR draaide het vorig jaar ook niet lekker allemaal.
Parameter 34 staat in de handleiding op 1 en als "niet gebruikte parameter".
Parameter 30 en 50 stooklijnen op 0,7 en 31/51 temperatuurcorrectie op 0.
Maar goed, zal hem eens een dag op 100% WAR zetten
Maar bij een stooklijn van 0.7 plus je bij elke graad lager buiten 0.7 bij je ta op. Dat is erg fors voor vvw. Die ta van 28 graden kwam dus door of de 30÷ ruimtecompensatie of dat je thermostaat de ta bepaalt en niet de warmtepomp (parameter 34)
Puur op 100÷ WAR stook je bij de huidige buitentemperatuur op 0.7 al op zo'n 33 graden.
Minimum van 0.5 is raar want ik draai op 0.2. 😉 Welke versie firmware heb je v27?DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:36:
[...]
Bedankt voor je input![]()
Stooklijn stond op 0,7, minimale is 0,5. Daar is niet veel meer te halen of terug te schroeven.
Dat is met een buitentemperatuur van 8°C een Ta van 30,8°C
Flows omhoog, 100% WAR
De buffer is om voldoende volume te creëren om meer rust in het systeem te krijgen. Maar dan moet de circulatiepomp wel lopen natuurlijk, en dat is een parameter waar ik niet bij kan.
De laatste ja. In de handleiding staat 0,5 tot 4?LacsapOV schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:57:
[...]
Minimum van 0.5 is raar want ik draai op 0.2. 😉 Welke versie firmware heb je v27?
Oh, ik zie het nu, verkeerd onthouden. 0,1 is ook mogelijk. Voorheen kon ik niet lager omdat we beneden nog radiatoren hadden, en een groot verschil in Ta tussen de twee verdiepingen ook niet werkte. Ik heb 2 jaar geleden 2 weken lang verschillende settings en resultaten (4 temperatuursensoren op de 433MHz, onderling minimaal verschil) bijgehouden. Daar kwam die stooklijn op 0,7 en 30% WAR als beste uit. Maar daarna is het buffervat geplaatst en de vloerverwarming beneden ingefreesd.
Goed, 0,3 maar ingezet voor nu dan. En de flows:
:strip_exif()/f/image/cH5h5Gw31UgZPOahFNB9Plk6.jpg?f=fotoalbum_large)
@Proton_
:strip_exif()/f/image/8bza6WmYIOgPKPNCeBZWwfnW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door DropjesLover op 28-11-2022 23:18 ]
BThGvNeOA
Schrijf goed op welke parameters je gebruikt en hoe dat gedurende de week uitpakte. Zo maak je een log voor jezelf.
Dit geworstel maakt m.i. goed duidelijk dat een fabrikant meerdere sets "stookprogramma's" bij zijn warmtepompen moet leveren.Blihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:26:
@DropjesLover Je bent nu heel veel dingen ineens aan het veranderen. Dat is prima, maar test elke set instellingen minimaal een week zonder iets te veranderen, dus ga geen conclusies trekken op basis van 1 dag.
Schrijf goed op welke parameters je gebruikt en hoe dat gedurende de week uitpakte. Zo maak je een log voor jezelf.
Wat ik langs zie komen lijkt op een auto die na het indrukken van het rempedaal linksaf gaat, rem en stuur negerend. Een goed stookgedrag is reclame voor een merk en met stookprogramma's voorkom je deels dat gebruikers het pad van ontdekkingen opgaan wat ook tot verkeerde beslissingen zal leiden en geen goede reclame voor het merk is.
Alleen al uit eigen belang is enige inspanning goed verdedigbaar. Men heeft kennelijk geen echte verkopers in dienst anders dan schuivers.
En de onbetrouwbare data van Panasonic omtrent de COP is lachwekkend maar nog het meest misleidend. Met de nodige meetapparatuur en geen gekke dingen in de installatie ligt de COP hier gemiddeld 075 tot 1.25 onder de door de Pana weergegeven waarden.
Mocht iemand eens een keer mentaal een slechte dag hebben, neem een stoel, sleep deze naar de Pana WP en kijk een uurtje naar de actuele data
Je gaat de boze wereld meer roze zien. Ik denk dat ze dit in Japan allemaal doen. Het land van de rijzende zon.
Nou kwam ik ergens een scorelijst van zo ongeveer alle verkrijgbare merken WP's tegen en daar ziet het qua verbruikswaarden het er toch wat minder rooskleurig uit voor Panasonic. o.m. Vaillant scoorde daar stukken beter, 0.5 COP punt en dat is veel.
Dat niemand hier nog iets over heeft gezegd...DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:07:
[...]
Ik lees m'n slimme meter uit via de P1, en hou die fase bij in Domoticz.
Je zegt je slimme meter, bedoel je hier de meter van de netbeheerder mee?
Indien ja heb je waarschijnlijk ook nog invloed van het gebruik van je woning (ik neem aan dat je niet alle andere groepen uit zet tijdens het meten).
Het al vaker genoemde advies is een eigen kWh meter voor de WP te gebruiken om eventuele overige gebruikers uit te kunnen sluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door format5 op 29-11-2022 08:18 ]
Zoals bij mij:Plenkske schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:27:
@format5 tenzij die WP op een fase zit waar verder geen gebruikers op zitten. Die fase zie je in Domoticz apart, bij het uitlezen van de slimme meter.
/f/image/xL1FCV9dSRtzPXIiVVNH4rpE.png?f=fotoalbum_large)
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Waarden van gisteravond:flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:42:
[...]
die waardes zijn al stuk beter. al zou ik eens kijken of je wat kan doen aan de isolatie. je raakt 16 graden kwijt over je leidinglengte. dat is best veel voor 5 meter terwijl die niet eens op vol gas draait. je kan overwegen om de rommel die nu om de pijpen heen zit te vervangen voor dikkere armaflex buisisolatie om die gastemperatuur hoog te houden over de leidingset.
voor hoeveel meter leiding is de machine voorgevuld qua leidinglengte?
Inlet 24gr
Outlet 28gr
Setting 28gr
Flow 1.24m3
Outdoor 9gr
GasT; 51gr C
Zojuist (ochtend 08.37) na een run van 37 minuten even gekeken.
Inlet 24gr
Outlet 28gr
Setting 28gr
Flow 1.24m3
Outdoor 5gr
GasT; 38gr C
Discharge GasT: 46gr C
Evap GasT: -1gr C
Outdoor Exp Valve: 52%
Inverter Freq: 89Hz
Compressor Current: 4A
Volgens mij geen gekke dingen, wel erg raar dat gedrag van gisteren, ik heb nieuwe isolatie besteld, links en rechts is het wat beschadigt geraakt.
Af fabriek is hij voorgevuld max 10 meter, minimaal 3, hoogteverschil is bij mij 1,5 meter en de lengte is circa 5 mtr, dat zou prima binnen de marge moeten vallen.
Hoe zien je parameters er nu uit na je aanpassingen? Ik heb beneden 60m2 vvw die altijd draait tussen 6u - 22u met setpoint 21.5. Alleen de badkamer radiator draait nog mee verder staat alles uit. Heb onderstaande parameters.DropjesLover schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:12:
[...]
De laatste ja. In de handleiding staat 0,5 tot 4?
Oh, ik zie het nu, verkeerd onthouden. 0,1 is ook mogelijk. Voorheen kon ik niet lager omdat we beneden nog radiatoren hadden, en een groot verschil in Ta tussen de twee verdiepingen ook niet werkte. Ik heb 2 jaar geleden 2 weken lang verschillende settings en resultaten (4 temperatuursensoren op de 433MHz, onderling minimaal verschil) bijgehouden. Daar kwam die stooklijn op 0,7 en 30% WAR als beste uit. Maar daarna is het buffervat geplaatst en de vloerverwarming beneden ingefreesd.
Goed, 0,3 maar ingezet voor nu dan. En de flows:
[Afbeelding]
@Proton_
[Afbeelding]
P30 - 0,5
P31 - -0,5
P32 - 38
P33 - 30%
P34 - 1
P35 - 0
De Ta is dan bij een graad of 5 tussen de 28,5-29 graden. Twee weken terug P30 omgezet naar 0.4 maar toen daalde de Ta bij 5C van 29 naar 27. Daar kreeg ik het niet warm mee. Wellicht wel zonder nachtverlaging.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Klopt, maar het is toch wel een standaard vraag om mee te beginnen lijkt me. En ik lees het antwoord nog nergens terug.Plenkske schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:27:
@format5 tenzij die WP op een fase zit waar verder geen gebruikers op zitten. Die fase zie je in Domoticz apart, bij het uitlezen van de slimme meter.
Kun je daar een link van delen?Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:08:
Nou kwam ik ergens een scorelijst van zo ongeveer alle verkrijgbare merken WP's tegen en daar ziet het qua verbruikswaarden het er toch wat minder rooskleurig uit voor Panasonic. o.m. Vaillant scoorde daar stukken beter, 0.5 COP punt en dat is veel.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Het is een goede vraag die verder niet uitgelegd staatformat5 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:18:
[...]
Dat niemand hier nog iets over heeft gezegd...
Je zegt je slimme meter, bedoel je hier de meter van de netbeheerder mee?
Indien ja heb je waarschijnlijk ook nog invloed van het gebruik van je woning (ik neem aan dat je niet alle andere groepen uit zet tijdens het meten).
Het al vaker genoemde advies is een eigen kWh meter voor de WP te gebruiken om eventuele overige gebruikers uit te kunnen sluiten.
Er zitten nauwelijks andere gebruikers op die fase
Wanneer de WP uit staat zie ik een verbruik van 50 a 150W voorbij komen op die fase, minimaal dus.
Vannacht gedraaid met stooklijn 0,3, dat voelde vanochtend wel fris aan (maar niet opde thermostaten en temperatuursensoren). Tevens ook weer de hele nacht staan pendelen. Ik denk dat het beter is om te beginnen met een stooklijn op 0,5.Bo0bz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:14:
[...]
Hoe zien je parameters er nu uit na je aanpassingen? Ik heb beneden 60m2 vvw die altijd draait tussen 6u - 22u met setpoint 21.5. Alleen de badkamer radiator draait nog mee verder staat alles uit. Heb onderstaande parameters.
P30 - 0,5
P31 - -0,5
P32 - 38
P33 - 30%
P34 - 1
P35 - 0
De Ta is dan bij een graad of 5 tussen de 28,5-29 graden. Twee weken terug P30 omgezet naar 0.4 maar toen daalde de Ta bij 5C van 29 naar 27. Daar kreeg ik het niet warm mee. Wellicht wel zonder nachtverlaging.
We hebben
Zone 1 50m2 (7 lussen, 1e verdieping) + 25m2 (3 lussen, zolder werkkamer)
Zone 2 60m2 (8 lussen, begane grond)
Hij staat nu
P30 - 0,5
P31 - 0
P32 - 37
P33 - 0%
P34 - 1
P35 - 1 (0 = radiatoren, 1 = vloerverwarming volgens handleiding)
P50 - 0,5
P51 - 0
P52 - 37
P53 - 0%
P54 - 1
P55 - 1 (0 = radiatoren, 1 = vloerverwarming volgens handleiding)
Een week ergens op draaien vind ik wel wat lang om eerlijk te zijn. een WP en vloerverwarming is traag, maar niet zo traag.
Ik zal eens elke dag de logging screenshotten en elke 2 dagen eventueel aanpassen.
[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 29-11-2022 10:10 ]
BThGvNeOA
Het gaat er niet om dat de vloer of de WP traag zijn, het gaat erom dat je relatief onnauwkeurige metingen hebt (er zitten andere verbruikers op de fase, je hebt blijkbaar geen warmtemeter, dus leidt het vermogen af uit de databoeken). Je praat over "het voelt fris", maar dat is geen meting.DropjesLover schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:06:
[...]
Het is een goede vraag die verder niet uitgelegd staat![]()
Er zitten nauwelijks andere gebruikers op die fase![]()
Wanneer de WP uit staat zie ik een verbruik van 50 a 150W voorbij komen op die fase, minimaal dus.
[...]
Vannacht gedraaid met stooklijn 0,3, dat voelde vanochtend wel fris aan (maar niet opde thermostaten en temperatuursensoren). Tevens ook weer de hele nacht staan pendelen. Ik denk dat het beter is om te beginnen met een stooklijn op 0,5.
We hebben
Hij staat nu
P30 - 0,5
P31 - 0
P32 - 37
P33 - 0%
P34 - 1
P50 - 0,5
P51 - 0
P52 - 37
P53 - 0%
P54 - 1
Een week ergens op draaien vind ik wel wat lang om eerlijk te zijn. een WP en vloerverwarming is traag, maar niet zo traag.
Ik zal eens elke dag de logging screenshotten en elke 2 dagen eventueel aanpassen.
Door naar een langere periode te kijken krijg je vooral inzicht in wat wel of niet comfortabel werkt. Ook krijg je dan pas inzichtelijk wat het effect is van een parameter op het hele systeem.
Als je inderdaad per 30 seconde kunt meten en opslaan kun je sneller inzicht krijgen. Maar als je afhankelijk bent van gevoel, dan is een week echt een minimale tijd.
En zoals ook al gezegd: maak eens een eigen topic aan, anders blijft het onder sneeuwen.
Let op dat niet alle fabrikanten dezelfde testmethodes aanhouden en dus niet vergelijkbaar zijn zoals deze lijst impliceert.
Slaat ook nergens op dat een machine "beter" is omdat er een bepaald soort gas in zit maar wel magistraal veel slechter presteert op de COP.
Onder de steep is die hele lijst gewoon nutteloos en geeft een enorm vertekent beeld van de realiteit.
Persoonlijk lijkt het meer op een lijstje gemaakt door iemand die iets te hard zit te geilen op propaan. Slaat natuurlijk kant nog wal dat een machine met COP6 het aflegt tegen eentje met een andere die met hakken over de sloot over de 5 haalt maar "beter" is omdat er propaan inzit.
[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 29-11-2022 10:57 ]
Ik heb alles gezien, maar dat een machine boven de rest uitsteekt om zijn kleur moeten we eenvoudig langs heen kunnen kijken.flippy schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:32:
[...]
Let op dat niet alle fabrikanten dezelfde testmethodes aanhouden en dus niet vergelijkbaar zijn zoals deze lijst impliceert.
Slaat ook nergens op dat een machine "beter" is omdat er een bepaald soort gas in zit maar wel magistraal veel slechter presteert op de COP.
Onder de steep is die hele lijst gewoon nutteloos en geeft een enorm vertekent beeld van de realiteit.
Persoonlijk lijkt het meer op een lijstje gemaakt door iemand die iets te hard zit te geilen op propaan. Slaat natuurlijk kant nog wal dat een machine met COP6 het aflegt tegen eentje met een andere die niet eens de 5 haalt maar "beter" is omdat er propaan inzit.
Kijk alleen naar de COP voor de prestaties. Een COP 5.0 van Panasonic in deze lijst zal - zoals we hier weten - in werkelijk lager liggen en niet hoger.
Deze lijst zal m.i. i.i.g. aanzetten om bij de cijfers van o.a. Vaillant te volgen en de testmethodes te achterhalen zo mogelijk.
Wij zien dat wel maar de doorsnee nederlander kijkt niet naar de cop maar het eindkleurtje en wonderbaarlijk zijn alle propaanmachines kennelijk het beste sinds de uitvinding van gesneden brood. Dat is wat de doorsnee nederlander eruit haalt.Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb alles gezien, maar dat een machine boven de rest uitsteekt om zijn kleur moeten we eenvoudig langs heen kunnen kijken.
Kijk alleen naar de COP voor de prestaties. Een COP 5.0 van Panasonic in deze lijst zal - zoals we hier weten - in werkelijk lager liggen en niet hoger.
Deze lijst zal m.i. i.i.g. aanzetten om bij de cijfers van o.a. Vaillant te volgen en de testmethodes te achterhalen zo mogelijk.
A. de doorsnee Nederlander bestaat niet en verder weet IK niet wat de doorsnee Nederlander leest of er bij denkt.flippy schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:03:
[...]
Wij zien dat wel maar de doorsnee nederlander kijkt niet naar de cop maar het eindkleurtje en wonderbaarlijk zijn alle propaanmachines kennelijk het beste sinds de uitvinding van gesneden brood. Dat is wat de doorsnee nederlander eruit haalt.
B. ik onderschat de mede-huisbewoners niet in hun intelligentie en bovendien zal de inhoud van ieders beurs graag willen meewerken aan enig verstandig lezen.
Mijn buren hebben 2 jaar geleden hun huis gekocht voor € 450.000,- Nrd. Ned.
huis is half steens en heeft overwegend enkel glas. Isolatie slechts chips onder de vloer wegens optrekkend vocht. De ruiten boven zijn iedere ochtend beslagen aan de binnenkant.
De thermostaat staat op 17-18* en 2 truien over elkaar is warmer dan 1 trui.
De was doen ze 1 x per week en de douche gebruiken ze niet iedere dag.
8 zonnepanelen op het dak en een inductie kookplaat. De verwarming bestaat uit een CV gasketel en radiatoren. De vloeren zijn overal van hout.
Deze mensen kijken niet naar vloerverwarming, dubbel glas of isolatie op de bovenverdieping.
Saillant detail: de buurman is universitair geschoold, had een baan bij de Gasunie waar hij berekende wat de druk in de transportleidingen door Nederland moet zijn op verschillende meetpunten om overal aan de steeds wisselende gas behoefte in Nederland te kunnen voldoen.
Natuurlijk zijn er volksdelen die niet lezen of kunnen lezen.
Maar voor die mensen is informatie ook niet bedoeld.
Dat ik de link hier heb geplaatst, zegt overigens niets omtrent wat ik er verder van vind.
Als het aanzet tot lezen en nadenken heeft het nut gehad.
Volgens mij klopt die lijst van geen kanten.Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb alles gezien, maar dat een machine boven de rest uitsteekt om zijn kleur moeten we eenvoudig langs heen kunnen kijken.
die SCOP van 6,08 voor de 7kw monoblock van Nefit is nergens terug te vinden.
Kijk je naar de prestaties van dat apparaat:
https://b5-web-product-da...net/pdf/nl/7736701174.pdf
dan is te zien dat deze bij +7 nog een COP heeft van 4,70
Keurig op zich, daar niet van. Maar die lijst is dus waardeloos door dit soort fratsen.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Je gaat er in ieder geval niet met een gestrekt been in.verkeerslicht schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:20:
[...]
Volgens mij klopt die lijst van geen kanten.
die SCOP van 6,08 voor de 7kw monoblock van Nefit is nergens terug te vinden.
Kijk je naar de prestaties van dat apparaat:
https://b5-web-product-da...net/pdf/nl/7736701174.pdf
dan is te zien dat deze bij +7 nog een COP heeft van 4,70
Keurig op zich, daar niet van. Maar die lijst is dus waardeloos door dit soort fratsen.

Goed dat je als verkeerslicht gewend bent aan agressief gedrag.
Dat geeft mij enige hoop dat ik deze posting misschien overleef.

[ Voor 10% gewijzigd door Peanutsonic op 29-11-2022 11:29 ]
Ik heb zeker geen bedoeling om tegen het zere been te schoppen. Het is het alleen kwalijk dat de tabel niet klopt, want mensen maken keuzes op basis van deze gegevens. Wellicht verkeerde keuzes. En dan ook nog gegrond op basis van het ideaal van de samensteller van de tabel. Dat is jammer.Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:23:
[...]
Je gaat er in ieder geval niet met een gestrekt been in.
Geen probleem toch om het af en toe niet met elkaar eens te zijnPeanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:23:
[...]
Goed dat je als verkeerslicht gewend bent aan agressief gedrag.
Dat geeft mij enige hoop dat ik deze posting misschien overleef.
Ook van bijvoorbeeld deze Vaillant:
VWL 125/6 A
is geen SCOP getal te vinden. Wel een technische fiche:
https://www.vaillant.be/d...s-vwl-230v-04-2041570.pdf
Deze geeft een keurige COP volgens de erp data
COP 5,4 (A7/W35 ΔT 5K EN 14511)
COP 4,6 (A2/W35 ΔT 5K EN 14511)
Maar ook hierbij is een SCOP van 5,99 volgens mij niet haalbaar.
Dit lijstje is veel interessanter:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Je ziet daar vergelijkbare COP voor een Vaillant (r290) en de panasonics
[ Voor 12% gewijzigd door verkeerslicht op 29-11-2022 11:47 ]
Wel weet ik, dat bijv. Duitsland een sterk ontwikkelde markt/gebruik van warmtepompen kent.
Ook ken ik enigszins de mentaliteit van de Duitsers. T.a.v. techniek en voedsel verwachten ze kwaliteit en een betaalbare prijs. Men is i.h.a. wars van tierelantijnen die of deels of helemaal niet werken. Sober en degelijk.
Daarom heb ik op voorhand vertrouwen in een Duitse warmtepomp.
Hier staat een Panasonic 9kW omdat ik deze naam leuker vind dan Vaillant of Daikin. Ja ja .............
De verkrijgbaarheid van een exemplaar heeft er alles mee te maken en een de hoofdprijs vragende dealer van een Daikin/Intergas met zijn hagelnieuwe BMW SUV van 2 meter hoog heeft er ook alles mee te maken..
9kW gekocht in Polen voor € 4400,- + € 200,- vracht en 36 uur later op de stoep. Dat noem ik handel.
Een lokale installateur voor de electric aansluitingen/aanpassingen en een F-gassen monteur voor dat deel.
Na ontvangst van de subsidi staat de machinerie voor € 4800,- te ronken.
Dus, lezen en lezen en soms loopt alles anders.
Ik ben het wel met @flippy en @verkeerslicht eens dat zo'n lijst meer kwaad dan goed doet. Zeker als de getallen die gebruikt zijn niet te vinden zijn in brondocumentatie heeft zo'n lijst geen waarde. Daarbij is volkomen onduidelijk wie of wat er achter die site zit en is de informatie verre van compleet.
Fijn dat jij zo blij bent met je Panasonic. Ik heb die bewust links laten liggen, simpelweg omdat die apparaten een to hoog tweak gehalte hebben. Ik mag graag spelen met instellingen etc. maar de hele installatie moet wel begrijpbaar blijven voor anderen en werken zonder dat ik er de hele dag naar sta te kijken. Als ik morgen mijn huis verkoop, moet de koper begrijpen hoe het werkt. Als ik morgen onder een bus kom moet mijn partner begrijpen hoe het werkt en als er een storing is wil ik dat een installateur de zaken begrijpt.
Een warmtepomp uit Polen of Spanje laten opsturen draagt daar niet aan bij.
En @Andrehj heeft met zijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (als ik mij niet vergist) de hoogste COP van het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 topic.
Dit is echt zo’n tabel van; “wij van wc eend…”
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik zou daar niet blind op vertrouwen!Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:49:
Daarom heb ik op voorhand vertrouwen in een Duitse warmtepomp.
Sinds Bosch, Nefit heeft overgenomen is het rampzalig!
Viessmann hun service is ook best wel traag… Of ze bellen je terug (over 2 dagen pas)
Kwaliteit in dit geval niks op aan te merken.
Miele met hun wasmachines is ook niet meer wat het was…
Kwaliteit en service.
Dan praten we al over; Cv ketels, warmtepompen en wasmachines…
Dat kan je doen, al moet je goed kijken wat de uitgaande termperatuur is. Als alle warmte al afgegeven is heeft een extra spiraal geen nut natuurlijk.wervisser schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:36:
Heeft iemand al de warmtewisselaars van een boiler aan elkaar gekoppeld via de buitenzijde? Bijvoorbeeld de solar spiraal met de naverwarmingsspiraal om zodoende meer oppervlakte te creëren? Ervaringen?
En natuurlijk gebruik je toch altijd de laagste spiraal om de tank op te warmen.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 29-11-2022 12:49 ]
Volgens mij is de grote winnaar van de laatste twee maanden @Chris_82 met een Loria.DutchWing schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:24:
[...]
En @Andrehj heeft met zijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (als ik mij niet vergist) de hoogste COP van het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 topic.
Inderdaad, zij het dat het onderste spiraal 1.5m2 (8,21 liter) is en de bovenste 1.1m2 (6,02 liter. Die onderste is dus eigenlijk net te krap, maar met de bovenste erbij prima.flippy schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:48:
[...]
Dat kan je doen, al moet je goed kijken wat de uitgaande termperatuur is. Als alle warmte al afgegeven is heeft een extra spiraal geen nut natuurlijk.
En natuurlijk gebruik je toch altijd de laagste spiraal om de tank op te warmen.
Andermans bijdrage als ondoorgrondelijk betitelen omdat niet begrijpend kan worden gelezen en dan zelf met een zeurverhaal komen. Waarom is een Panasonic uit Polen anders dan een Panasonic via de Nederlandse kanalen doch uit exact dezelfde fabriek een probleem ? Bedenk dan wat anders. De Panasonic is een min of meer universele machine waar een ieder aan kan hangen wat hij of zij nuttig vindt. En wat is nou helemaal een extra pomp of een extra sensor die aangestuurd worden door een thermostaat of andersom.Blihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:13:
Wat een ondoorgrondelijke epistels weer.
Ik ben het wel met @flippy en @verkeerslicht eens dat zo'n lijst meer kwaad dan goed doet. Zeker als de getallen die gebruikt zijn niet te vinden zijn in brondocumentatie heeft zo'n lijst geen waarde. Daarbij is volkomen onduidelijk wie of wat er achter die site zit en is de informatie verre van compleet.
Fijn dat jij zo blij bent met je Panasonic. Ik heb die bewust links laten liggen, simpelweg omdat die apparaten een to hoog tweak gehalte hebben. Ik mag graag spelen met instellingen etc. maar de hele installatie moet wel begrijpbaar blijven voor anderen en werken zonder dat ik er de hele dag naar sta te kijken. Als ik morgen mijn huis verkoop, moet de koper begrijpen hoe het werkt. Als ik morgen onder een bus kom moet mijn partner begrijpen hoe het werkt en als er een storing is wil ik dat een installateur de zaken begrijpt.
Het behoeft allemaal niet. De Panasonic werkt ook zonder.
En ik blij met de Panasonic ? Niet gezegd of geschreven. De installatie was betaalbaar en verkrijgbaar met enige zelfwerkzaamheid. Dat heeft meer waarde dan de naam.
En het gemillimeter om 0,1 graad stookgedrag en km2 aan grafieken is allemaal des tweakers. Maar het MOET niet. Een ieder doet maar.
Betutteling genoeg, een reden om verdwaasd Nederland te ontvluchten.
Hoor net op tv voor de 10.000 e keer geneuzel over de 1 love band.
off topic, maar ook 1 love voor mensen die hun best doen om hun huis op orde te krijgen op een hun passende wijze in een land met een dwaze regering die de mensen met een kleine beurs het leven tot een hel maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Peanutsonic op 29-11-2022 12:58 ]
Dat kwam omdat ik niet meedeedverkeerslicht schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:49:
Volgens mij is de grote winnaar van de laatste twee maanden @Chris_82 met een Loria.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Waarom heb je twee zones ingesteld op de warmtepomp terwijl boven en beneden uit dezelfde buffer komen? En heb je dan ook twee thermostaten aangesloten op de warmtepomp?DropjesLover schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:06:
[...]
Het is een goede vraag die verder niet uitgelegd staat![]()
Er zitten nauwelijks andere gebruikers op die fase![]()
[...]
Vannacht gedraaid met stooklijn 0,3, dat voelde vanochtend wel fris aan (maar niet opde thermostaten en temperatuursensoren). Tevens ook weer de hele nacht staan pendelen. Ik denk dat het beter is om te beginnen met een stooklijn op 0,5.
We hebben
Hij staat nu
P30 - 0,5
P31 - 0
P32 - 37
P33 - 0%
P34 - 1
P50 - 0,5
P51 - 0
P52 - 37
P53 - 0%
P54 - 1
Heel vreemd
Zijn de dikke onderbroeken uit 1937 nou nog niet versleten ?Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:57:
[...]
Dat kwam omdat ik niet meedeed(stookseizoen begon pas op 7 november).
Daar heb ik geen dikke onderbroeken voor nodig. Dikke isolatie en veel zoninval zorgden ervoor dat de temperatuur toen pas onder de 21 graden kwam. Meer uitleg:Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:00:
Zijn de dikke onderbroeken uit 1937 nou nog niet versleten ?
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik richt mijn machinekamer niet in op basis van de gedachte dat ik morgen onder de trein terecht kom. Wie louter Nederlands denkt m.b.t. aankoopgebied heeft een te bekrompen voorstelling van de techniek marktBlihi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:13:
Wat een ondoorgrondelijke epistels weer.
Je benadert nog een het theoretisch max haalbareAndrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:02:
[...]
Daar heb ik geen dikke onderbroeken voor nodig. Dikke isolatie en veel zoninval zorgden ervoor dat de temperatuur toen pas onder de 21 graden kwam. Meer uitleg:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
t 'Zal me benieuwenAndrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:57:
[...]
Dat kwam omdat ik niet meedeed(stookseizoen begon pas op 7 november).
Je mag dat best vinden. Ik heb de lijst niet gemaakt, slechts geplaatst op verzoek.DutchWing schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:24:
[...]
Maar hij zorgt inmiddels wel voor opluchting en aflating van agressie.
Heb je niet de verkeerde geplaatst ? Dit lijkt mij de soll-grafiekAndrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:16:
[...]
Zolang de WP nog dit soort COP's scoort ben ik aardig op weg:![]()
[Afbeelding]
(dit was ergens vorige week)
Geeft inderdaad wel reactie.Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:11:
[...]
Je mag dat best vinden. Ik heb de lijst niet gemaakt, slechts geplaatst op verzoek.
Maar hij zorgt inmiddels wel voor opluchting en aflating van agressie.
Ik persoonlijk hecht er niet zoveel waarde aan. De auteur is blijkbaar een eenmansbedrijfje welke inkomsten heeft van reclame? Misschien wel van Vaillant?????
Ik vind het lijstje van Tomexergie ook veel interessanter.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Dat laatste ja. 2 zones, 2 thermostaten.LacsapOV schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:58:
[...]
Waarom heb je twee zones ingesteld op de warmtepomp terwijl boven en beneden uit dezelfde buffer komen? En heb je dan ook twee thermostaten aangesloten op de warmtepomp?
Heel vreemd
1 zone (die van de benedenverdieping, omdat ik boven een hoger warmteverlies verwachtte) heeft een mengklep om een lagere temperatuur water aan te voeren.
BThGvNeOA
Nee. Dit is echt de COP (bij een graad of 8 buiten). Wat is een soll-grafiek?Peanutsonic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:20:
Heb je niet de verkeerde geplaatst ? Dit lijkt mij de soll-grafiek
Dat is wel héél netjes. Keurig recht lijntje, geen defrostsAndrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:16:
[...]
Zolang de WP nog dit soort COP's scoort ben ik aardig op weg:![]()
[Afbeelding]
(dit was ergens vorige week)
"soll" i.t.t. "ist" ; Soll positie = wat het moet zijn; Ist positie = wat het isAndrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:22:
[...]
Nee. Dit is echt de COP (bij een graad of 8 buiten). Wat is een soll-grafiek?
i.c.: soll = Carnot
@Andrehj het valt me op je COP ruim hoger is dan de datasheets van SW75YAA vertellen. Zelf heb ik o.b.v. mijn metingen ook meerdere keren waarden gezien die hoger zijn dan de specs.
Lees nog even goed wat ik poste. Het is totaal onlogisch zoals jij het beschrijft. Je kunt wel twee zones hebben maar omdat je alles uit één buffer haalt heb je op de warmtepomp maar één zone. Je gebruikt er echter twee wat nergens op slaat. Je installatie hinkt op twee gedachten.DropjesLover schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:21:
[...]
Dat laatste ja. 2 zones, 2 thermostaten.
1 zone (die van de benedenverdieping, omdat ik boven een hoger warmteverlies verwachtte) heeft een mengklep om een lagere temperatuur water aan te voeren.
Ik wacht nog altijd op de installatie van mijn warmtepomp, omdat mijn CV nu weer ging draaien dacht ik maar eens een goede daad te doen voor mijn toekomstige warmtepomp. Ik heb dus een Spirotrap MB3 vuilafscheider van marktplaats (ongebruikt) gescoord en gemonteerd.flippy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:04:
Mooie utopia.... Ik heb nog nooit een stalen/ijzeren systeem gezien waar geen pikzwarte meuk uitkomt na een paar jaar. Enigste uitzondering is commericiele systemen met anodes en filters.
Dat draait nu een paar weken en heb nu een paar keer wat water afgetapt. Tot mijn verbazing is het water uit mijn CV systeem kraakhelder en heb ik er nog precies niets uit zien komen.
Mijn woning is uit 1972, de ketel uit 2009 en ik woon er sinds 2010. Ik heb het idee dat de radiatoren/leidingen niet extreem oud zijn dus wellicht is het allemaal vervangen (door de woningbouw) met de ketel net voor ik er kwam wonen.
Ik kan me voorstellen dat aftappen bij een laag gelegen radiatoren wellicht een ander resultaat geeft maar het water dat circuleert is echt niet vies.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het is vermoedelijk de goedkoopste methode om 2 zones toch verschillend te bedienen door spoelen.LacsapOV schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:29:
[...]
Lees nog even goed wat ik poste. Het is totaal onlogisch zoals jij het beschrijft. Je kunt wel twee zones hebben maar omdat je alles uit één buffer haalt heb je op de warmtepomp maar één zone. Je gebruikt er echter twee wat nergens op slaat. Je installatie hinkt op twee gedachten.
Ik vind van niet.LacsapOV schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:29:
[...]
Lees nog even goed wat ik poste. Het is totaal onlogisch zoals jij het beschrijft. Je kunt wel twee zones hebben maar omdat je alles uit één buffer haalt heb je op de warmtepomp maar één zone. Je gebruikt er echter twee wat nergens op slaat. Je installatie hinkt op twee gedachten.
De warmtepomp-computer stuurt ook de twee zone-pompen aan, en dus de mengklep van 1 zone.
Daarmee kan dus prima met 1 buffervat 2 verschillende temperaturen water geleverd worden, en ook voor verschillende tijdsduren.
Maar ik snap wel wat je bedoelt. Vandaar dat ik eerder ook zei, misschien is het beter om de pompen direct op het vat te steken, de WP het vat te laten verwarmen en de pompen met een eigen thermostaat aan te sturen naargelang warmtevraag (dus niet WAR).
Of dus de pompen te vervangen voor PWM-pompen, en er een computertje met temperatuursensoren aan te knopen die de flow regelen aan de hand van een ingestelde retour-temperatuur (retour temperatuur te laag -> meer flow en andersom).
En dat was mijn vraag eigenlijk ook om te beginnen, zou dat laatste kunnen werken, heeft iemand het, waar zou je het kunnen kopen?
[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 29-11-2022 13:35 ]
BThGvNeOA
Dit topic is gesloten.