Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 185 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.536.795 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Het gaat in de basis om het adaptieve gedrag van de WP.
10 uitzonderingen bedenken kan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:48

ErikVers

e-Duurzaam

Proton_ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:00:
[...]

Ze zijn er wel (iig Vaillant en Nibe).

En de principes die een laag verbruik opleveren zijn niet lastig te vinden toch?
Voor mij niet maar de klant en sommige installateurs hebben geen idee. Weten niet eens wat LTV is.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:48
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:30:
Het gaat in de basis om het adaptieve gedrag van de WP.
10 uitzonderingen bedenken kan iedereen.
Ik heb data zat (36 temp 1x flow en data van viessmann (WP+zonnecollector) en modul-air en zonnepanelen.
Maar wat is optimaal financieel/vlakke T huis/milieu.
Hoe zet je die in 1 formule zodat je met Newton/Raphson naar optimum kan zoeken in x dimensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:18:
[...]

Statisch gaat dat allemaal wel, het dynamische van het gebruik van het huis en het weer is het lastige.
De regeling moet weten wat je gaat doen en het weer wordt minimaal 3 uur van te voren.
Nee hoor mijn oude 2012 hr ketel had gewoon een dynamische war. Je gaf aan of ltv of htv was en klein, middel of grote woning. Dat was alles en werkte perfect. Behalve dat je gas ipv stroom gebruikte 😋

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 26-11-2022 09:37 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:22:
[...]

Ik wel, met 4 man in de woonkamer kan de WP uit als het rond 5gr buiten is. Zijn we met zijn 2 dan draait die minimaal (2,5kW).

En in een passief woning moet je gaan koelen |:(
Misschien simpel daar heb je toch een thermostaat voor?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
snameroc schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:38:
[...]

Misschien simpel daar heb je toch een thermostaat voor?
Ja, maar mijn thermostaat weet niet wat er 2 uur later in huis gaat gebeuren en daar moet die eigenlijk al op inspelen. Want dat is bij mij de dode tijd voor een halve graad. Kan ik wel weer op zoek naar een thermostaat met 0,1C maar dan staat de warmtepomp weer te hakkelen, terwijl je rustige lange run wilt. De eerste 10 minuten zijn qua COP gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Bij Quat hebben ze meer ideeen. De gehele aanschaf + installatiekosten vooraf betalen. Voor mij is dat een NO GO, alleen bankgarantie maar dan hebben die jongens geen liquiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ik heb data zat (36 temp 1x flow en data van viessmann (WP+zonnecollector) en modul-air en zonnepanelen.
Hoe zet je die in 1 formule zodat je met Newton/Raphson naar optimum kan zoeken in x dimensies.
Mijn simpele vraag is na hierboven gelezen te hebben: hoe regel je dat nu ?
Wil je een regel voor al je bijzondere wensen ?
Kan hoor . Heeft de fabrikant liggen, is optie C3 en kost E 500,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
ErikVers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:31:
[...]

Voor mij niet maar de klant en sommige installateurs hebben geen idee. Weten niet eens wat LTV is.
>:) Lawn Tennis Vereniging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 21:56
PentaClover schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:48:
[...]

Zou het niet interessanter zijn om de dt als kleur te nemen en de COP als Z as? Ik denk dat dan de relatie COP vs Ta en Tbuiten duidelijker wordt.
Die had ik toevallig ook al gemaakt O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahxBFBL8PZqw0sbo8ZY67xf7Zxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuM78IWK5xTq45OFiy8nmr2u.png?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid, dit is dus incl SSW

[ Voor 3% gewijzigd door format5 op 26-11-2022 10:00 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ja, maar mijn thermostaat weet niet wat er 2 uur later in huis gaat gebeuren en daar moet die eigenlijk al op inspelen. Want dat is bij mij de dode tijd voor een halve graad. Kan ik wel weer op zoek naar een thermostaat met 0,1C maar dan staat de warmtepomp weer te hakkelen, terwijl je rustige lange run wilt. De eerste 10 minuten zijn qua COP gewoon slecht.

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. In iedergeval bij mijn vaillant. Deze week draait de warmte pomp uren aan een behalve donderdag toen was er zon.
Toen is hij om een uur of 11 uitgegaan smorgens en savonds pas om half 11 weer aangegaan. Dan loopt hij idd even door tot een opgenomen vermogen van ongeveer 2 kw om uiteindelijk te stabiliseren op ongeveer 700 watt. Dat dan het begin wat minder efficiënt is zal zo zijn, kan ik niet bevestigen of controleren. Het is nooit onder de 20,5 graden geweest. Wij stokken 24/7 20,5 graden En nu komt het daar zit volgens mij het verschil met vloer verwarming onze houten vloer heeft geen moment koud aan gevoeld. En wij hebben gewoon de standaard bij nieuwbouw aanwezige radiatoren. Vrijstaand huis uit 96 en in november tot nog toe 225 kwh stroom in de warmte pomp gestopt.

[ Voor 33% gewijzigd door snameroc op 26-11-2022 10:00 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:34
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:51:
[...]

Auto en WP zijn niet te vergelijken, tenzij je een zelfrijdende auto bedoeld.
WP staatvoortdurend binnen en de werking is dynamisch gezien niet te vergelijken.
Ik behoef niet de test van de fabrikant te hebben doch wel de instellingen die een laag verbruik opleveren.
Maar misschien schatten we de WP wel veel te hoog en te intelligent in en is alleen de water temperatuur belangrijk.
Ik denk het laatste en moet je simpelweg van het ding afblijven.
Buiten temperatuur kun je niets aan doen wel de ruimte temperatuur.
Verschillende ruimtes verschillend verwarmen met allerlei dure pompen en sensoren brengt ook niet alles behalve tocht. Beter/goedkoper zijn de voetventielen. Er is niets tegen het dragen van een trui of vest als je een poos wilt zitten, wel beter voor de beurs en het ECO systeem.
Ieder zijn meug.
De vergelijking tussen een WP en een auto in deze gaat juist wel goed op. Als je zuinig en veilig van A naar B wilt, dan zul je moeten leren hoe. Daarvoor heb je eerst wekenlang cursus gedaan (en zou het goed zijn af en toe op herhaling te gaan). Mochten zuinig of veilig niet van belang zijn, dan kun je ook prima zonder rijbewijs proberen of je er komt.

Zo geldt het ook voor de WP. Wil je zuinig en efficient verwarmen, dan zul je je moeten verdiepen in je eigen installatie. Interesseren zuinig of efficient je niet, dan laat je het ding gewoon op standaard parameters staan. Je huis wordt prima warm.
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:18:
[...]

De fabrikant doet aldat onderzoek t.b.v. zijn productie van honderdduizenden apparaten. Die resultaten kunnen worden geprojecteerd in de WP qua basis instellingen en verder adaptief stookgedrag. Om dit laatste gaat het. Dat adaptievermogen zorgt voor voortdurende aanpassingen in de aanmaak van warmte. De aanwezige traagheid in het opwarmen geeft een rustig beeld in het adaptieve gedrag.
Als de software hiervoor E 1.000.000,- kost, is dat per WP E 10,- bij een produktie van 100K stuks. Mooi toch ?
Ik kan je niet altijd even goed volgen, maar zoals ik het lees wil jij dat de fabrikant op basis van allerlei metingen al een basisprogramma in de warmtepomp programmeert, zodat jij bij installatie alleen maar aan hoeft te geven hoe huis er uit ziet (en dan in de vorm van een paar parameters) en dat daarmee de warmtepomp optimaal werkt, begrijp ik dat zo goed?
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:21:
[...]

Het dynamisch gebruik van een huis zie ik niet zo, vooral niet als we zo veel als mogelijk van de thermostaat dienen af te blijven.
Een huis is juist extreem dynamisch. Zijn er mensen in de woonkamer, stijgen zowel de temperatuur als het CO2 niveau direct. Dat CO2 niveau stuurt de ventilatie aan, en er wordt dus meer geventileerd, waardoor de temperatuur daalt (bij type C ventilatie zeker, bij type D is dat effect iets minder). Ga je koken, stijgt de kamertempertuur direct (althans bij een open keuken) en gaat de afzuigkap aan, dan trek je weer koude lucht naar binnen (hier 600 m3/uur op zijn max).

Daarbij draait de zon de hele dag om het huis heen, waardoor steeds andere delen van de gevels instraling hebben. Op grote glazen puien is het effect daarvan anders dan op de zijgevel waar nauwelijks glas in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:46:
[...]
Mijn simpele vraag is na hierboven gelezen te hebben: hoe regel je dat nu ?
Wil je een regel voor al je bijzondere wensen ?
Kan hoor . Heeft de fabrikant liggen, is optie C3 en kost E 500,-
Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:04:
[...]

De vergelijking tussen een WP en een auto in deze gaat juist wel goed op. Als je zuinig en veilig van A naar B wilt, dan zul je moeten leren hoe. Daarvoor heb je eerst wekenlang cursus gedaan (en zou het goed zijn af en toe op herhaling te gaan). Mochten zuinig of veilig niet van belang zijn, dan kun je ook prima zonder rijbewijs proberen of je er komt.

Zo geldt het ook voor de WP. Wil je zuinig en efficient verwarmen, dan zul je je moeten verdiepen in je eigen installatie. Interesseren zuinig of efficient je niet, dan laat je het ding gewoon op standaard parameters staan. Je huis wordt prima warm.

[...]

Ik kan je niet altijd even goed volgen, maar zoals ik het lees wil jij dat de fabrikant op basis van allerlei metingen al een basisprogramma in de warmtepomp programmeert, zodat jij bij installatie alleen maar aan hoeft te geven hoe huis er uit ziet (en dan in de vorm van een paar parameters) en dat daarmee de warmtepomp optimaal werkt, begrijp ik dat zo goed?

[...]

Een huis is juist extreem dynamisch. Zijn er mensen in de woonkamer, stijgen zowel de temperatuur als het CO2 niveau direct. Dat CO2 niveau stuurt de ventilatie aan, en er wordt dus meer geventileerd, waardoor de temperatuur daalt (bij type C ventilatie zeker, bij type D is dat effect iets minder). Ga je koken, stijgt de kamertempertuur direct (althans bij een open keuken) en gaat de afzuigkap aan, dan trek je weer koude lucht naar binnen (hier 600 m3/uur op zijn max).

Daarbij draait de zon de hele dag om het huis heen, waardoor steeds andere delen van de gevels instraling hebben. Op grote glazen puien is het effect daarvan anders dan op de zijgevel waar nauwelijks glas in zit.
Ik kan de zonnerotatie niet veranderen. Zodra de Tb en de Truimte veranderen dient de WP zich aan te passen. Je kunt natuurlijk ook de zonneschermen laten zakken.
Je moet je beperken tot wat je kunt regelen. Een regenbui kun je niet van route doen veranderen. Heeft dus geen zin dit soort invloeden te noemen.
Het zegt wel iets over de bereidheid om iets te willen zien.

En die auto's hebben alle sedert 1992 een computer en een aantal sensoren die na iedere ontsteking meten hoe volledig de verbranding is verlopen en sturen voortdurend bij. Als je toch wilt vergelijken ? En wat heeft dat rijbewijs er mee te maken ? Of moet de fabrikant zijn WP een rijbewijs bijvoegen ?
Dat rijbewijs = adaptieve software ? Als je dat bedoelt is het goed lijkt het.

[ Voor 8% gewijzigd door Peanutsonic op 26-11-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 14-06 23:52
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:36:
[...]

En dan nog vang je nu alleen nog maar data van een klein gedeelte van het volledige werkgebied. Te weten, het gedeelte dat door je huidige regeling gebruikt wordt.

Dan zou je dus alleen gaan optimaliseren binnen het werkgebied van de huidige regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
format5 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:55:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets heb ik ook, maar dan in 2D. Ook dit is inclusief SWW en nog maar op vier weken data, waarin ook nog wat meetfouten zitten uit de eerste weken toen de Raspberry Pi software nog niet helemaal goed werkte.

De paar keer dat een lage COP (rond de 2) gemeten is zijn de Legionella runs. Daarbij is zeker de eerste keer heel veel elektra verbruikt door wat instellingsfoutjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2_V3joqknGCeVfgV29MwjH-scs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zCVhkbTufvaZVRBfATbUnuzg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Vooral mooi is hoe de Koevlaas formule bij -10 precies uitkomt bij de trendlijn over stookseizoen 21/22 (paars). De trendlijn voor dit jaar komt bij -10 vooralsnog iets lager uit, maar dat is natuurlijk op 4 weken, niet op een heel seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:43:
[...]

Zoiets heb ik ook, maar dan in 2D. Ook dit is inclusief SWW en nog maar op vier weken data, waarin ook nog wat meetfouten zitten uit de eerste weken toen de Raspberry Pi software nog niet helemaal goed werkte.

De paar keer dat een lage COP (rond de 2) gemeten is zijn de Legionella runs. Daarbij is zeker de eerste keer heel veel elektra verbruikt door wat instellingsfoutjes.

[Afbeelding]
Ik ben vooral benieuwd naar de financiele resultaten van deze prachtige grafieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:08
[...]

[Afbeelding]
Gaaf! Je kan ook mooi aflezen wanneer je 24/7 kan verwarmen (vanaf 12,5 graden) en dat je ruimschoots genoeg vermogen hebt bij -10.

Overigens wel erg groot modulatiebereik zeg. Mijn 5kW moduleert maar terug tot iets van 3kW bij temperaturen rond de 10 graden. En bij 5 graden is dat nog steeds iets van minimaal 2.5kW (alhoewel het dan geen probleem meer is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:03:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de financiele resultaten van deze prachtige grafieken
Onmogelijk te beantwoorden is volledig persoonlijk.
Welk vast tarief, welk variabel tarief hoog/laag/enkel/dynamisch vast of variabel, wel of geen salderen met zonnepanelen, accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:09
format5 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:55:
[...]

[Afbeelding]

Misschien lijkt het maar zo door de hoek waarmee we naar de puntenwolk kijken in je plaatje, maar ik zou verwachten dat je bij een hoge buiten temperatuur en lage aanvoer temperatuur een hoge cop zou hebben het lijkt er nu op dat dit gebeurd bij een lage buiten temperatuur. Is het gewoon dat de punten op een andere plek lijken te zitten, zit je buiten temperatuur as verkeerd om of is er iets anders aan de hand ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Bij mij is de vermogens-trendlijn wat lastiger te herkennen. Maar dit is ook maar 4 weken, ieder punt is gemiddeld over 1 uur. Je ziet wel duidelijk de ondergrens.

Zoals ook al eerder in dit topic aangegeven is het best lastig om te optimaliseren in een n-dimensionale state-space (of deze alleen al te visualiseren). Vooral als deze begrensd is door de huidige regeling.
Ik weet nog niet waar dit naartoe gaat, maar een beetje extra inzicht door e.e.a te visualiseren lijkt me een aardig beginnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJLf-USoj6WKkC-aFlwPzp4AclA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm1oUoSBfAXhLQvYsFtaSZWf.jpg?f=fotoalbum_large

Plotly code voorbeeld (als je 2d wilt ipv 3d - volledige code icm Influx hier: Thorsd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
subfig = make_subplots(specs=[[{"secondary_y": True}]])
fig = px.scatter(df, x="weather_temp_local", y="aquarea_water_power_instant")
fig.update_traces(marker=dict(color='red', line=dict(width=0)))

fig2 = px.scatter(df, x="weather_temp_local", y="aquarea_cop_instant")
fig2.update_traces(marker=dict(color='blue', line=dict(width=0)))

fig2.update_traces(yaxis="y2")

subfig.add_traces(fig.data + fig2.data)
subfig.layout.xaxis.title="Tb"
subfig.layout.yaxis.title="P opgewekt [W] (rood)"
subfig.layout.yaxis2.title="COP (blauw)"

subfig.show()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:20:
[...]

Onmogelijk te beantwoorden is volledig persoonlijk.
Welk vast tarief, welk variabel tarief hoog/laag/enkel/dynamisch vast of variabel, wel of geen salderen met zonnepanelen, accu.
Hoezo, hoezo ? Waarvoor dan deze vrije figuren ?
Kan je er niets mee ? Resulteert niet in COP ?

Mijn inspanningen zouden beloond moeten worden via zuinigere instellingen in harde pegels.

[ Voor 10% gewijzigd door Peanutsonic op 26-11-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:37:
[...]

Hoezo, hoezo ? Waarvoor dan deze vrije figuren ?
Kan je er niets mee ? Resulteert niet in COP ?

Mijn inspanningen zouden beloond moeten worden via zuinigere instellingen in harde pegels.
Dat kan maar dan moet je de voor jouw contract geldende parameters invoeren. En dat kan een ander niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Even een vraagje ivm afgifte: In de keuken hebben we een 70x70 T22 radiator en dat is de enige die eigenlijk aan de krappe kant is op lage temperatuur. Daar speelt ook bij mee dat hij vlak naast de kelderdeur hangt en dan tussen het keukenblok en de deur in (zie foto)

Nu kan ik twee dingen doen en ik vroeg me af wat, met het oog op de Nibe in (hopelijk) januari, het beste is. Een Heatfan oid onder de huidige radiator of een zo groot mogelijke (70bx90h zou net kunnen) T33 plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3b7QKYEV1Use9KjV1tIpuQeE2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qxyPvUmOaj57uKy0A6KbVgp.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:51:
Nu kan ik twee dingen doen en ik vroeg me af wat, met het oog op de Nibe in (hopelijk) januari, het beste is. a. Een Heatfan oid onder de huidige radiator of
b. een zo groot mogelijke (70bx90h zou net kunnen) T33 plaatsen?
c. Voorgaande maximale radiator combineren met plintverwarming?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:46:
[...]

Dat kan maar dan moet je de voor jouw contract geldende parameters invoeren. En dat kan een ander niet voor je.
voer die van je eigencontract maar in en toon het resultaat :(
Gaat 'm dus niet worden, tenzij de programmatuur berekent wat het resultaat is van de aangebrachte veranderingen in de instellingen, maar die wijzigingen zijn deels ook weer het resultaat van voorgaande wijzigingen etc.
Het lijkt mij een traject waarbij het netto resultaat over langere tijd niet te berekenen valt.
Er is dus simpelweg geen vergelijkingsmateriaal.
Hogere COP door wijzigingen sec zouden gerelateerd moeten zijn aan de faktor tijd om iets van waarde te kunnen becijferen.
Ik denk niet, dat je er brood voor kan kopen.
Mij lijkt productiever een frequentieverlaging middels de goedkope 0-10V mogelijkheid via de optionele PCB, gekoppeld aan een aangemaakte beschikbaarheid omtrent wanneer en hoeveel tpm freq. reductie.

Bijv. 1000 starts per jaar in freq. halveren gedurende 10 minuten levert zeker iets op. 10 x 1000 x COP 1 / 60 = ? kW x E 0,40 = E ?
De uitkomst van die rekensom lijkt interessant ... Valt ook nog tegen.
E 66,- Halve tank benzine over een heel jaar. Maar alle beetjes helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Peanutsonic op 26-11-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:15:
[...]

c. Voorgaande maximale radiator combineren met plintverwarming?
Dus dan een 70x90 T33 met plintverwarming? En waar zou dan die plintverwarming geplaatst kunnen worden?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
PentaClover schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:26:
[...]

Misschien lijkt het maar zo door de hoek waarmee we naar de puntenwolk kijken in je plaatje, maar ik zou verwachten dat je bij een hoge buiten temperatuur en lage aanvoer temperatuur een hoge cop zou hebben het lijkt er nu op dat dit gebeurd bij een lage buiten temperatuur. Is het gewoon dat de punten op een andere plek lijken te zitten, zit je buiten temperatuur as verkeerd om of is er iets anders aan de hand ?
Zal door de hoek komen.
Vanuit deze hoek zie je dat de COP op loopt met de buitem temp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsaTeSVWM3kfGfQoOE7oOO6wyDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybUuoZcskss3xxfI6ay0qsCG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:36
Welke Toshiba Estia type nummers heb jij nu precies? Je had het eerder over 8 kW dus ik vermoed de HWT-801HW-E buiten unit, samen met de HWT-1101XWHM3W-E binnen unit?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Aziraphale schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:51:
Even een vraagje ivm afgifte: In de keuken hebben we een 70x70 T22 radiator en dat is de enige die eigenlijk aan de krappe kant is op lage temperatuur. Daar speelt ook bij mee dat hij vlak naast de kelderdeur hangt en dan tussen het keukenblok en de deur in (zie foto)

Nu kan ik twee dingen doen en ik vroeg me af wat, met het oog op de Nibe in (hopelijk) januari, het beste is. Een Heatfan oid onder de huidige radiator of een zo groot mogelijke (70bx90h zou net kunnen) T33 plaatsen?

[Afbeelding]
Je kunt ook [ beter] een lamellen radiator zoeken [ brugman ]
Veel water en veel staal dus meer afgifte

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:42:
Dus dan een 70x90 T33 met plintverwarming? En waar zou dan die plintverwarming geplaatst kunnen worden?
Die plaats je normaliter achter de plint van je keukenblok. Volgens mij is dat een convector met ventilatortjes of axiaalventilator. Vereist wel een plint met een bepaalde minimale hoogte.
Zoiets:
https://www.cvtotaal.nl/s...t-witte-grille-2673w.html

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:59:
[...]

Je kunt ook [ beter] een lamellen radiator zoeken [ brugman ]
Veel water en veel staal dus meer afgifte
Die hebben we er in 2011 (helaas) uitgesloopt. In de hal hangt er nog wel een en op de slaapkamers ook. Maar als ik bij Brugman kijk dan is het vermogen wel beduidend lager dan bij T33 voor een 70cm brede radiator.
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:19:
[...]

Die plaats je normaliter achter de plint van je keukenblok. Volgens mij is dat een convector met ventilatortjes of axiaalventilator. Vereist wel een plint met een bepaalde minimale hoogte.
Zoiets:
https://www.cvtotaal.nl/s...t-witte-grille-2673w.html
Ah, ik snap het. Nadeel is dat dat een wat groter project is dan een radiator omwisselen en dat heeft momenteel een tamelijk lage WAF...

[ Voor 38% gewijzigd door Aziraphale op 26-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:20:
Ah, ik snap het. Nadeel is dat dat een wat groter project is dan een radiator omwisselen en dat heeft momenteel een tamelijk lage WAF...
Je moet je vrouw uitleggen hoeveel geld je met dit soort acties bespaart. (Of het gewoon doen, werkt hier tot nu toe goed... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:35:
[...]

Je moet je vrouw uitleggen hoeveel geld je met dit soort acties bespaart. (Of het gewoon doen, werkt hier tot nu toe goed... ;) )
Doet het altijd goed, besparen. 😉 Hoeveel zou plintverwarming in de keuken dan opleveren? Het is maar een keukentje van goed 10m2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 10:24

HaTe

haat niet

Kan iemand uitleggen waarom een warmtepomp waterpas moet staan? Ik lees dit nu in verschillende handleidingen. Die van mij staat door de veren eronder alles behalve waterpas.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Voor de olie van de compressor.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:34:
Kan iemand uitleggen waarom een warmtepomp waterpas moet staan? Ik lees dit nu in verschillende handleidingen. Die van mij staat door de veren eronder alles behalve waterpas.
- Vanwege de ventilatormotor
- Vanwege de compressor.
- Vanwege het eventueel afvoeren van condens/defrost-water.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 26-11-2022 16:00 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
format5 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:44:
[...]
Zal door de hoek komen.
Vanuit deze hoek zie je dat de COP op loopt met de buitem temp

[Afbeelding]
Ja ik zie het, en de punten met erg lage dT die ik zag met lage COP, zie je vanuit deze hoek bij elke buiten temperatuur zitten.
Zouden dit meetpunten zijn van als de WP net aangaat en zou je deze misschien niet eruit moeten filteren ?
Wat voor meetpunten zijn dit eigenlijk, over hoeveel tijd is er gemiddeld of zijn het instantane metingen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 17:45
HaTe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:34:
Is er met de keuze van de veren wel rekening mee gehouden, dat de ene kant van de WP (daar waar de compressor zit) zwaarder is dan de andere kant?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:16:
[...]

- Vanwege de ventilator/motor minder slijtage lagers.
- Vanwege de compressor.
- Vanwege het eventueel afvoeren van condenswater/defrost.
Dan moet ik daar maar even snel wat aan doen. Die eerste is denk ik geen probleem, aangezien de motor alleen om de as geroteerd is en lagers kunnen over het algemeen wel een kleine hoek hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Zwerius schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:27:
[...]

Is er met de keuze van de veren wel rekening mee gehouden, dat de ene kant van de WP (daar waar de compressor zit) zwaarder is dan de andere kant?
Nee ik heb alle veren gelijk (AM-50). Ik ga het gewoon ophogen met een langere bout en ophogen met een moer.
Waar ik me ook nog zorgen over maak is een eventuele resonantie bij wind.. Die trillingsfrequentie moet ik er eigenlijk uit zien te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:28:
[...]

Dan moet ik daar maar even snel wat aan doen.
Hoe scheef staat die?

[ Voor 28% gewijzigd door DutchWing op 26-11-2022 16:12 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Door gyroscopisch effect nauwelijks van belang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:04:
[...]

Door gyroscopisch effect nauwelijks van belang
Daarom vraag ik ook hoe scheef die staat… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ongeveer 2 cm lager aan de compressor kant. Op 60cm is dat ~2 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcR3a8U4nn5Bon6U_oarNmqHEVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDAGu7s6gXyDGtcUDMB0IrNo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
--Erik-- schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:45:
[...]

Test met de PUR gedaan, geen succes ;(

Zonder genoeg zuurstof wil het uitharden niet lukken, zie hieronder de foto's van een doorgezaagde PVC buis waarin de PUR een paar uur heeft kunnen uitharden.
2 componenten PUR heeft dit probleem schijnbaar niet, maar daar wil ik liever niet mee aan de slag gaan.

Nieuw plan en volgend experiment: buisisolatie toepassen, de afstandshouders ook nog gebruiken en de overige ruimte volblazen met HR+++ parels.

[Afbeelding][Afbeelding]
Poging 2 is meer succesvol :) .

80mm PVC i.c.m. buisisolatie. De buisisolatie past perfect in de 80mm PVC buis. De opening die overblijft voor de 32mm leiding is ook voldoende, er is nog een paar mm speling.

Experiment geslaagd. Kosten per meter:

32mm leiding€ 3,60
Buisisolatie€ 3,20
80mm PVC€ 2,87
Totale kosten per meter€ 9,67

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAtwcB4LkMInehNNFMa1_tUm0Ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8DKpfqeWNYlxwi8WM45A9LW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evjke_AP5k5hyCANVX16yHVLnJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyLXYJV07uJCn4HU7XZGmr21.jpg?f=fotoalbum_tile

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
HaTe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:23:
Ongeveer 2 cm lager aan de compressor kant. Op 60cm is dat ~2 graden.
[Afbeelding]
2,5 is niet lineair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-06 22:51
@Thorsd en @format5
Ik kan nu geen uitgebreide reactie geven, maar mogelijk krijgen jullie meer inzicht als je een cluster algoritme gebruikt, b.v. Kmeans met sklearn (python) maar wellicht beter met SOM (kohonen) met R vanwege visualisaties. Als er meer dan drie dimensies een rol spelen, is clustering met SOM praktisch. Let wel op en verdiep je in algoritmen omdat variabelen dezelfde schaal moeten hebben en bij voorkeur geen correlatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:31
--Erik-- schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:23:
[...]

80mm PVC i.c.m. buisisolatie. De buisisolatie past perfect in de 80mm PVC buis. De opening die overblijft voor de 32mm leiding is ook voldoende, er is nog een paar mm speling.
Dit gaat de grond in? Zorg dan wel dat je de pvc waterdicht maakt bv verlijmen. Ik heb pvc buis met rubber manchetten, afvoerbuis, en die is blijkbaar goed in water in de pijp houden, maar bij gebruik als mantelbuis komt er in mijn natte grond (dijkwoning) water de pijp in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik zou dat ook niet doen omdat pvc zogenaamd niet langswaterdicht is. Het is bij grondkabel ook zo dat er altijd water in zit.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Maurice1066 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:59:
[...]

Dit gaat de grond in? Zorg dan wel dat je de pvc waterdicht maakt bv verlijmen. Ik heb pvc buis met rubber manchetten, afvierbuis, en die is blijkbaar gied in water in de pijp houden, maar bij gebruik als mantelbuis kinomt er in mijn natte grond (dijkwoning) water de pijp in....
Gaat inderderdaad de grond in (70cm diep). Ik koppel de PVC buizen met koppelstukken en 45 graden bochten. Alles verlijmen en ik denk dat ik er ook nog Bison rubberafdichting op aanbreng, heb ik nog liggen.
Hier is het grondwater trouwens pas op meters diep te vinden, dus ik maak me sowieso wat minder zorgen daarover. Ik kan in de kruipruimte waar de PVC buizen binnenkomen goed in de gaten houden of er vocht uit de isolatie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Als het geen U wordt dus de beide einden omhoog is het wel te proberen met afschot naar het horizontale eind.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Maurice1066 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:59:
[...]

Dit gaat de grond in? Zorg dan wel dat je de pvc waterdicht maakt bv verlijmen. Ik heb pvc buis met rubber manchetten, afvierbuis, en die is blijkbaar gied in water in de pijp houden, maar bij gebruik als mantelbuis kinomt er in mijn natte grond (dijkwoning) water de pijp in....
pvc deksel op lijmen met pvc lijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou dan eerder pp gebruiken in plaats van pvc. Pp kan meer hebben qua buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:17:
Ik zou dan eerder pp gebruiken in plaats van pvc. Pp kan meer hebben qua buigen.
Als de PVC buis in de grond ligt zal er toch niets meer mee gebeuren qua buigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
--Erik-- schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:23:
[...]

Als de PVC buis in de grond ligt zal er toch niets meer mee gebeuren qua buigen?
Zeker waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
RichieB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:57:
[...]

Welke Toshiba Estia type nummers heb jij nu precies? Je had het eerder over 8 kW dus ik vermoed de HWT-801HW-E buiten unit, samen met de HWT-1101XWHM3W-E binnen unit?
Klopt. Buitenunit HWT-801XWHM3W Binnenunit HWT-1101XWHM3W en dan de bijbehorende 300 liter boiler HWS3001CSHm3

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 26-11-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
[...]

Is de grond niet altijd in beweging? Zal ook afhangen van waar je woont, en hoe lang de grond er al "ligt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
Zwartoog schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:42:
[...]

Is de grond niet altijd in beweging? Zal ook afhangen van waar je woont, en hoe lang de grond er al "ligt".
Wat adviseer je ? Een gewapende fundering onder de pijp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-10-2024
Vraagje; Is een pomploze verdeler mogelijk/redelijkerwijs toe te passen in een hybride opstelling?

De woning heeft vloerverwarming met pomp en radiatoren. Een warmtepomp en CV-ketel staan in bestelling. Een hybride installatie dus.

Mijn vraag is ontstaan doordat Ik de tip kreeg van een medewerker Vaillant om m'n pomp uit de verdeler van de vloerverwarming te halen om deze op een andere plek te kunnen hergebruiken in de installatie. Ik zou dan ca €650 kunnen uitsparen doordat ik niet weer een extra pomp van Vaillant hoef aan te schaffen.
Zelf heb ik m'n twijfels of dit wel kan aangezien ik uiteraard geen water van 60 gr C door de vloerverwarming wil. De CV-ketel zou gemakkelijk het water naar te hoge temperaturen kunnen brengen!

Ik heb het gevoel dat er ergens iets mis gaat. Ofwel de tip van de Vaillant medewerker klopt niet, ofwel ik heb het nog niet helemaal door hoe een hybride installatie werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@MaartenP68 Je kunt gewoon de watertemperatuur van je ketel zover omlaag zetten dat het geen probleem voor je vvw meer geeft. De mijne staat op 43 om zo de maximale Ta die ik tot nu toe regelmatig heb gezien te kunnen leveren en de 50 die ik een paar keer met strenge vorst na een dagje houtkachel heb gezien te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-06 15:37
MaartenP68 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:29:
Vraagje; Is een pomploze verdeler mogelijk/redelijkerwijs toe te passen in een hybride opstelling?

De woning heeft vloerverwarming met pomp en radiatoren. Een warmtepomp en CV-ketel staan in bestelling. Een hybride installatie dus.

Mijn vraag is ontstaan doordat Ik de tip kreeg van een medewerker Vaillant om m'n pomp uit de verdeler van de vloerverwarming te halen om deze op een andere plek te kunnen hergebruiken in de installatie. Ik zou dan ca €650 kunnen uitsparen doordat ik niet weer een extra pomp van Vaillant hoef aan te schaffen.
Zelf heb ik m'n twijfels of dit wel kan aangezien ik uiteraard geen water van 60 gr C door de vloerverwarming wil. De CV-ketel zou gemakkelijk het water naar te hoge temperaturen kunnen brengen!

Ik heb het gevoel dat er ergens iets mis gaat. Ofwel de tip van de Vaillant medewerker klopt niet, ofwel ik heb het nog niet helemaal door hoe een hybride installatie werkt...
Gezien je radiatoren en vloerverwarming hebt ga ik ervan uit dat je een mengverdeler hebt. Volgens mij kan je niet mengen zonder pomp. En een aantal modellen kan de pomp er ook niet tussen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MaartenP68
Ik neem aan dat je een HT- en LT zone hebt met tweewegklep die de LT zone dicht zet in HT-bedrijf?
Met een maximaalthermostaat erbij heb je twee veiligheden, dat moet voldoende zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Zwartoog schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:42:
[...]

Door wat voor pijp denk je dat onze drollen naar het riool gaan 25 meter vanaf de woning gelegen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
PentaClover schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:26:
[...]

Ja ik zie het, en de punten met erg lage dT die ik zag met lage COP, zie je vanuit deze hoek bij elke buiten temperatuur zitten.
Zouden dit meetpunten zijn van als de WP net aangaat en zou je deze misschien niet eruit moeten filteren ?
Wat voor meetpunten zijn dit eigenlijk, over hoeveel tijd is er gemiddeld of zijn het instantane metingen ?
Alle waarden zijn gemiddelde (mean) van 5 minuten.
Er zullen een aantal fouten in zitten vanwege nibeuplink. De stroom wordt namelijk realtime gemeten, echter het geleverde vermogen komt vanuit nibe uplink en dat is niet realtime. Er zullen dus uitschieters bij zitten.

Hiervoor ben ik al lange tijd aan het wachten op een pi zero, maar deze zijn helaas nog steeds niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
@Aziraphale Aangezien ik de warmtepomp nog niet heb, weet ik ook niet helemaal wat voor gedrag ik kan verwachten. Maar stel dat het buiten -15 is en de warmtepomp alleen kan het met een Ta van bijv 45 graden niet aan, dan moet de cv toch bijspringen met een Ta van bijv. maximaal 60 graden? Dat vind mijn vv niet leuk met een pomploze verdeler denk ik. Of zie ik iets over het hoofd? Er van uitgaande dat het principe van een hybride installatie is dat als het setpoint hoger is dan de maximale aangeboden Ta (warmtepomp), de cv ketel zal moeten bijspringen met een hogere Ta. Maar ja, ik heb geen idee of die laatste stelling ook klopt...

@Proton_ Het is één zone. Rechtstreeks aangesloten op de "hoofdleiding". Geen kleppen ertussen. Dus De cv ketel voedt het systeem nu met bijv. 55 C. voor de radiatoren en de thermostaat van de vv mengt het terug naar 35 C. Een maximaalthermostaat ontbreekt nu, maar wil ik wel toepassen is de nieuwe installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MaartenP68 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:11:
@Aziraphale Aangezien ik de warmtepomp nog niet heb, weet ik ook niet helemaal wat voor gedrag ik kan verwachten. Maar stel dat het buiten -15 is en de warmtepomp alleen kan het met een Ta van bijv 45 graden niet aan, dan moet de cv toch bijspringen met een Ta van bijv. maximaal 60 graden? Dat vind mijn vv niet leuk met een pomploze verdeler denk ik. Of zie ik iets over het hoofd? Er van uitgaande dat het principe van een hybride installatie is dat als het setpoint hoger is dan de maximale aangeboden Ta (warmtepomp), de cv zal moeten bijspringen met een hogere Ta. Maar ja, ik heb geen idee of die laatste stelling ook klopt...

@Proton_ Het is één zone. Rechtstreeks aangesloten op de "hoofdleiding". Geen kleppen ertussen. Dus De cv voedt het systeem nu met bijv. 55 C. voor de radiatoren en de thermostaat van de vv mengt het terug naar 35 C. Een maximaalthermostaat ontbreekt nu, maar wil ik wel toepassen is de nieuwe installatie.
Als jij je ook je radiatoren nodig hebt om je huis te verwarmen én daarvoor bij -10 een watertemperatuur van meer dan zo'n 40 graden nodig hebt, dan heb je wat extra's nodig om te voorkomen dat dat te warme water in je VVW komt. Ik kan twee mogelijkheden bedenken:
a. Een mengverdeler die het water voor de VVW naar een lagere temperatuur brengt of
b. Een twee-zone-systeem, zoals veel warmtepompen dat ondersteunen. Dan heb je voor beide zones een eigen secundaire pomp, en voor de VVW een extra mengklep om het water daar naar een lagere temperatuur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
@Andrehj a. heb ik nu dus al. Maar dan moet ik de pomp er idd dus niet tussenuit halen om die ergens anders te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Zwerius schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:27:
[...]

Je moet gewoon zorgen dat je je warmtepomp kan stellen met ringen en moeren. Dat je hem zo waterpas kan stellen.

Ongeacht hoe je hem bevestigd hebt op de ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:32
De donkere dagen voor kerst komen vroeg dit jaar. Volgende week beroerd warmtepomp kwakkel weer.
https://www.rtlnieuws.nl/...r8YRXY9omnHnIGfFc6g8Zn0j8

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:46
Ik ben er wel blij mee voor nu. Kan ik zien of mijn nieuwe Panasonic 9 kW Tcap het huis warm kan houden. Mijn vorige 9kW LG redde het niet in de kwakkelperiode.

Mocht ik komende week goed doorkomen, dan kan het gas de deur uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door rykers op 27-11-2022 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
format5 schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:40:
[...]
Alle waarden zijn gemiddelde (mean) van 5 minuten.
Er zullen een aantal fouten in zitten vanwege nibeuplink. De stroom wordt namelijk realtime gemeten, echter het geleverde vermogen komt vanuit nibe uplink en dat is niet realtime. Er zullen dus uitschieters bij zitten.

Hiervoor ben ik al lange tijd aan het wachten op een pi zero, maar deze zijn helaas nog steeds niet leverbaar.
Wat wel redelijk werkt denk ik, is als je de bron data (stroom, vermogen, buiten temperatuur, Ta, Tr) eerst met een MA filter filtered, dan middel je variaties in de tijd er redelijk goed uit als je de window size groot genoeg kiest ten opzichte van de tijds variatie die je op de data kan hebben. Een ander voordeel is dat het ook de meet ruis reduceerd. Vervolgens de COP en DeltaT met de gefilterde data uitrekenen.

In python kan je dat makkelijk doen met deze functie die alleen een import numpy nodig heeft:
code:
1
2
3
4
5
def MovingAverageFilter(DataArray, WindowSize):
   NewArray = numpy.cumsum(DataArray, dtype=float)
   NewArray[WindowSize:] = NewArray[WindowSize:] - NewArray[:-WindowSize]
   NewArray = NewArray / WindowSize
   return(NewArray[WindowSize:])

Als je per minuut data hebt, dan zou een window van 30 minuten al een aardig resultaat moeten geven, de array van gefilterde data die je terug krijgt is korter dan wat je erin stopt, het verschil is de window size, want over de eerste zoveel waardes kan geen zinnig voorschrijdend gemiddelde worden berekend met een window size die groter is dan het aantal data punten.

Edit: Zie ook onderstaand plaatje dat ik een tijd geleden al eens heb gepost, waarbij ik laat zien wat het effect van een MA filter van verschillende formaat is op gesimuleerde data waar ik bewust zowel meet ruis als tijds verschuivingen in had aangebracht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv27bogLT1vdkn7zys4sRSvIzwQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DoffMY0SjSPJzJCh376YQHgG.png?f=fotoalbum_medium

Edit2: Misschien ter overvloede maar ik vermeld het toch maar even als disclaimer:
Als je op deze manier data gaat filteren, dan moet dit aaneengesloten data zijn in de tijd. Verder als je erg korte runs hebt gaat dat ook niet goed werken omdat je dan niet voldoende data punten hebt, verder zou je moeten kijken of dit voldoende het opstart gedrag van de WP wegmiddeld, anders zou je die er zelfs uit moeten halen door de data per run te splitten en per run de MA filtering apart doen. (Waarbij dan de eerste x minuten data zo wie zo verwijderd worden door het MAFilter)

[ Voor 26% gewijzigd door PentaClover op 27-11-2022 15:56 . Reden: Plaatje Toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:03

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaartenP68 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:11:
@Aziraphale Aangezien ik de warmtepomp nog niet heb, weet ik ook niet helemaal wat voor gedrag ik kan verwachten. Maar stel dat het buiten -15 is en de warmtepomp alleen kan het met een Ta van bijv 45 graden niet aan, dan moet de cv toch bijspringen met een Ta van bijv. maximaal 60 graden? Dat vind mijn vv niet leuk met een pomploze verdeler denk ik. Of zie ik iets over het hoofd? Er van uitgaande dat het principe van een hybride installatie is dat als het setpoint hoger is dan de maximale aangeboden Ta (warmtepomp), de cv ketel zal moeten bijspringen met een hogere Ta. Maar ja, ik heb geen idee of die laatste stelling ook klopt...

@Proton_ Het is één zone. Rechtstreeks aangesloten op de "hoofdleiding". Geen kleppen ertussen. Dus De cv ketel voedt het systeem nu met bijv. 55 C. voor de radiatoren en de thermostaat van de vv mengt het terug naar 35 C. Een maximaalthermostaat ontbreekt nu, maar wil ik wel toepassen is de nieuwe installatie.
Je kan vaak het vermogen én de maximale aanvoertemperatuur van een CV-ketel beperken.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
PentaClover schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:39:
[...]

Wat wel redelijk werkt denk ik, is als je de bron data (stroom, vermogen, buiten temperatuur, Ta, Tr) eerst met een MA filter filtered, dan middel je variaties in de tijd er redelijk goed uit als je de window size groot genoeg kiest ten opzichte van de tijds variatie die je op de data kan hebben. Een ander voordeel is dat het ook de meet ruis reduceerd. Vervolgens de COP en DeltaT met de gefilterde data uitrekenen.

In python kan je dat makkelijk doen met deze functie die alleen een import numpy nodig heeft:
code:
1
2
3
4
5

Als je per minuut data hebt, dan zou een window van 30 minuten al een aardig resultaat moeten geven, de array van gefilterde data die je terug krijgt is korter dan wat je erin stopt, het verschil is de window size, want over de eerste zoveel waardes kan geen zinnig voorschrijdend gemiddelde worden berekend met een window size die groter is dan het aantal data punten.

Edit: Zie ook onderstaand plaatje dat ik een tijd geleden al eens heb gepost, waarbij ik laat zien wat het effect van een MA filter van verschillende formaat is op gesimuleerde data waar ik bewust zowel meet ruis als tijds verschuivingen in had aangebracht:
[Afbeelding]

Edit2: Misschien ter overvloede maar ik vermeld het toch maar even als disclaimer:
Als je op deze manier data gaat filteren, dan moet dit aaneengesloten data zijn in de tijd. Verder als je erg korte runs hebt gaat dat ook niet goed werken omdat je dan niet voldoende data punten hebt, verder zou je moeten kijken of dit voldoende het opstart gedrag van de WP wegmiddeld, anders zou je die er zelfs uit moeten halen door de data per run te splitten en per run de MA filtering apart doen. (Waarbij dan de eerste x minuten data zo wie zo verwijderd worden door het MAFilter)
Geweldig, geweldig, dat wordt een ongestuurde COP van 4 en een gestuurde COP van 6, of toch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Peanutsonic schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:04:
[...]
Geweldig, geweldig, dat wordt een ongestuurde COP van 4 en een gestuurde COP van 6, of toch niet ?
Wat bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Waar ik op doel is het enorme logische gevolg van al je inspanningen zoals in je uitgebreide teksten en analyses duidelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Meten is Weten, maar alleen als je weet wat je meet kan je daar ook de juiste conclusies uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
@BlueTooth76 Ik begrijp wel dat ik het maximale vermogen of de maximale aanvoer temperatuur kan instellen, maar dat doet volgens mij het hele idee van een hybride installatie teniet. Dan zou ik bij bijv. -15 nooit de gewenste temperatuur halen als ik beide (wp en cv ketel) begrens op 35 graden (de temperatuur voor de VVW). Zo goed is het huis helaas niet geïsoleerd en dan lijkt mij dat een hybride installatie sowieso geen zin heeft als ik beide (wp en cv ketel) begrens op de maximale warmte in de VVW (35 a 40 graden C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
PentaClover schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:33:
Meten is Weten, maar alleen als je weet wat je meet kan je daar ook de juiste conclusies uit trekken.
Klopt, en de hamvraag m.b.t. opbrengsten en kosten is dan altijd: hoe zorg ik voor een meer economische verhouding ?
Ik neem tenminste aan, dat het niet blijft bij: "ik zie de zon aan de hemel staan en dat je vervolgens niet verder komt dan de produktie van een formulie die die feitelijke waarneming bevestigt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:03

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaartenP68 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:44:
@BlueTooth76 Ik begrijp wel dat ik het maximale vermogen of de maximale aanvoer temperatuur kan instellen, maar dat doet volgens mij het hele idee van een hybride installatie teniet. Dan zou ik bij bijv. -15 nooit de gewenste temperatuur halen als ik beide (wp en cv ketel) begrens op 35 graden (de temperatuur voor de VVW). Zo goed is het huis helaas niet geïsoleerd en dan lijkt mij dat een hybride installatie sowieso geen zin heeft als ik beide (wp en cv ketel) begrens op de maximale warmte in de VVW (35 a 40 graden C).
De woning is toch in het verleden ook met alleen een CV-ketel warm gekregen?
Of is de vloerverwarming nog maar recentelijk aangelegd in combinatie met de hybride warmtepomp?

edit: heb wat verder teruggelezen, had het stuk met Vaillant niet meegekregen. Evengoed kan je het ingestelde vermogen van je toekomstige CV-ketel waarschijnlijk wel halveren.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-11-2022 16:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Klopt, en dat is het mooie als je Influx gebruikt om e.e.a. te loggen en te queryen. In de query kun je al opnemen dat er gemiddeld moet worden, en met welke interval. Dat werkt ook als je bv je kWh meter en warmtemeter met een verschillende interval uitleest.
Moving average wordt ook ondersteund zie ik nu, misschien is dat beter dan een gewoon gemiddelde over een interval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Peanutsonic schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:49:
[...]
Klopt, en de hamvraag m.b.t. opbrengsten en kosten is dan altijd: hoe zorg ik voor een meer economische verhouding ?
Ik neem tenminste aan, dat het niet blijft bij: "ik zie de zon aan de hemel staan en dat je vervolgens niet verder komt dan de produktie van een formulie die die feitelijke waarneming bevestigd"
Een formule produceren die de feitelijke waarneming goed genoeg benaderd zou al niet verkeerd zijn in mijn optiek, maar dat kan beroeps deformatie zijn :D

Maar even serieus als je zoekt naar wat nu de randvoorwaarden zijn om zo veel mogelijk warmte uit een WP te krijgen terwijl je er zo weinig mogelijk stroom instopt, dan is dat denk ik best simpel in de basis.

In de basis heeft de efficientie van de WP een relatie met het verschil tussen de Ta en de Tbuiten, hoe kleiner dit verschil hoe hoger de COP.

Dit verschil kan je kleiner krijgen door:
  • Je afgifte vermogen in huis te vergroten zodat er een lagere Ta gebruikt kan worden.
  • De Tbuiten verhogen terwijl de WP aanstaat.
Voor die 2de kan je, als je WP voldoende vermogen heeft en je voldoende thermische massa in je woning hebt om geen comfort klachten te krijgen, besluiten om niet 24/7 te draaien, maar alleen tijdens de warmere uren van de dag.

Dus samenvattend voor optimale COP, afgifte vermogen vergroten zodat de Ta omlaag kan, en indien mogelijk vanwege het warmte verlies en het beschikbare WP vermogen niet 24/7 verwarmen maar het liefst overdag vanaf een uur of 11:00 als de koudste periode van de dag voorbij is.

Uiteraard zal je dan rekening moeten houden met het vermogen van je WP en hoeveel tijd je nodig hebt om je warmte verlies te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
--Erik-- schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:23:
[...]

Geen gek idee, ik heb het zelf ook al eens gedaan voor een klant. Athans, dat was gewoon een 125 mm rechte buis. Met aan- en afvoer en een grondkabel.

Ik denk dat je de 45 graden bochtjes wel kan vergeten. Meerlagenbuis 32 mm heeft ongeveer een radius van 35 cm. Dat is wel iets om rekening mee te houden in je aanleg. Zelf föhn ik pvc buis regelmatig als je de bocht moet aanpassen. Al heb ik nog nooit 80 mm (hemelwaterafvoer) geföhnd. PVC wordt verrassend slap bij ca 70-80 graden. Dus rustig verwarmen met een verfbrander doet wonderen. En van tevoren al de isolatie er in stoppen, want als je de bocht er in hebt krijg je de isolatie met stugge buis er waarschijnlijk nooit meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Thorsd schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:06:
[...]

Klopt, en dat is het mooie als je Influx gebruikt om e.e.a. te loggen en te jd een richting aan.queryen. In de query kun je al opnemen dat er gemiddeld moet worden, en met welke interval. Dat werkt ook als je bv je kWh meter en warmtemeter met een verschillende interval uitleest.
Moving average wordt ook ondersteund zie ik nu, misschien is dat beter dan een gewoon gemiddelde over een interval.
Voortschrijdend gemiddelde geeft in de tijd een richting aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
? Volgens mij mag je er vanuit gaan dat de behuizing stijf genoeg is en niet doorbuigt en is de hoek arctan(2/60) = 1.91o wat ~2o is zoals @HaTe aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
PentaClover schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:30:
[...]

Een formule produceren die de feitelijke waarneming goed genoeg benaderd zou al niet verkeerd zijn in mijn optiek, maar dat kan beroeps deformatie zijn :D

Maar even serieus als je zoekt naar wat nu de randvoorwaarden zijn om zo veel mogelijk warmte uit een WP te krijgen terwijl je er zo weinig mogelijk stroom instopt, dan is dat denk ik best simpel in de basis.

In de basis heeft de efficientie van de WP een relatie met het verschil tussen de Ta en de Tbuiten, hoe kleiner dit verschil hoe hoger de COP.

Dit verschil kan je kleiner krijgen door:
  • Je afgifte vermogen in huis te vergroten zodat er een lagere Ta gebruikt kan worden.
  • De Tbuiten verhogen terwijl de WP aanstaat.
Voor die 2de kan je, als je WP voldoende vermogen heeft en je voldoende thermische massa in je woning hebt om geen comfort klachten te krijgen, besluiten om niet 24/7 te draaien, maar alleen tijdens de warmere uren van de dag.

Dus samenvattend voor optimale COP, afgifte vermogen vergroten zodat de Ta omlaag kan, en indien mogelijk vanwege het warmte verlies en het beschikbare WP vermogen niet 24/7 verwarmen maar het liefst overdag vanaf een uur of 11:00 als de koudste periode van de dag voorbij is.

Uiteraard zal je dan rekening moeten houden met het vermogen van je WP en hoeveel tijd je nodig hebt om je warmte verlies te compenseren.
Met alle theorie is het meestal niet zo moeilijk om te beschrijven wat je zou moeten willen of moeten willen beogen.
Een werkend model beschrijven op basis van een werkende formule a.h.v. dynamische gegevens is zo ongeveer iets als de vijfde onbekende in een formule.
Er zit verder een niet lineair verlopend probleem in en dus is er een extra uitdaging.
Ik wacht wel tot je er uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
PentaClover schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:59:
[...]

? Volgens mij mag je er vanuit gaan dat de behuizing stijf genoeg is en niet doorbuigt en is de hoek arctan(2/60) = 1.91o wat ~2o is zoals @HaTe aangeeft.
klopt, heb cm en * verwissseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Sml-UhZwkqSa2nCmzD7JJEvm7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7sNhPU8DOEK2liDMGq5S46f.jpg?f=fotoalbum_large

Een tijdje geleden hebben ze bij mij de verdelers vervangen. Blijkbaar hebben ze de leidingen langer gemaakt, gok dat hierdoor de flow ook wat minder wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

weebeast schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:23:
[Afbeelding]

Een tijdje geleden hebben ze bij mij de verdelers vervangen. Blijkbaar hebben ze de leidingen langer gemaakt, gok dat hierdoor de flow ook wat minder wordt?
niet noemenswaardig

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 09-06 20:38
weebeast schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:23:

Dit kan je op je flowmeters toch zien?
Overigens denk ik niet dat je alleen deze verdeler hebt en ook nog radiatoren oid hebt?.
Ik zou de flow op de verdeler eens goed inregelen zodat de rest van je systeem ook nog water heeft. Vol open is zeker niet de beste instelling. Kost ook onnodig pompenergie.
Meestal is tussen de 2 en 3 liter per groep ruim voldoende.
Je kunt nooit meer water rondpompen dan je WP pomp doet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
[...]

code:
1
2
3
4
5

[Afbeelding]

Mooie feedback en info!
Alleen moet ik dan toch @Thorsd aankijken aangezien ik alleen maar met zijn code speel ;)
Ik zou willen dat ik meer tijd had dergelijke zaken te doen, maar dat is erg lastig met een fulltime baan, een kleine van 5 maanden, en nog een 2e baan er naast :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Pietje555 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:06:
[...]

Dit kan je op je flowmeters toch zien?
Overigens denk ik niet dat je alleen deze verdeler hebt en ook nog radiatoren oid hebt?.
Ik zou de flow op de verdeler eens goed inregelen zodat de rest van je systeem ook nog water heeft. Vol open is zeker niet de beste instelling. Kost ook onnodig pompenergie.
Vol open kan best de ideale instelling zijn, hangt af van de afgiftecapaciteit van de "transmitters" in de vertrekken. Dat zou de meest ideale situatie zijn. Er wordt nooit meer verpompt dan het aanbod. Dus wat is het probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
[...]

Die is tenminste goed aangestampt van tevoren :) En ook daar gaat er wel eens wat mis.

Maar daarom begrijp ik de problemen niet met PVC of manchet (cc @--Erik-- ). Dat gaat normaal ook goed, en juist die dikke drollenpijpen zijn allemaal manchet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Heeft iemand eigenlijk ervaring met een overbemeten warmtepomp en/of een soort 2-traps warmtepomp-systeem?

Wij hebben een Loria 6010 (10kW) staan.
Deze is volgens handleiding ietwat funky aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1ltJ4HwcuCxEn2REvX0y2Kx5rE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5v180ZdjELySvVj64Dr8cWUd.jpg?f=user_large
We hebben sinds begin dit jaar op elke verdieping vloerverwarming, en een verwarming buffervat van 100l.
Echter, hij blijft de hele tijd pendelen, ik vermoed omdat hij niet snel genoeg het buffervat-water aanspreekt en dus zeer snel uitvalt op hoge temperatuur.
Er is wel een warmte-vraag, maar de warmtepomp is voor onze woning (we hebben fors geisoleerd, triple glas+kozijnen, betere dak-isolatie, WTW ventilatie) domweg te groot bij deze kwakkel-temperaturen. Ik zou bijna zeggen om er een primaire 4kW unit bij te zetten en de grote 10kW alleen bij te laten springen wanneer de kleine het niet meer trekt, ofzo...

Ik zou het systeem willen veranderen naar:
  • Beide vloerverwarming-pompen direct op het buffervat, niet met dat tussen-vaatje (~2 liter)
  • Beide vloerverwarming-pompen los van het systeem aansturen. Ikzelf zat te denken aan iets als variabele pompjes (PWM-gestuurd) aan een retourtemperatuur-sensor, die gewoon constant, met een trage PID regeling, de flow stuurt aan de hand van de target retourtemperatuur.
Kent iemand dat laatste misschien?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
@DropjesLover Is de huidige situatie al goed ingeregeld.
Dat is te checken door te kijken naar het elektriciteitsverbruik. als je WP altijd op zn minimum vermogen draait (als die draait), dan is de inregeling goed.
als je WP regelmatig significant boven het minimum vermogen draait, dan kan je nog optimaliseren en het pendelen verminderen.
Dus, b.v. Ta omlaag, flow omhoog, stooklijn omlaag, etc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pietje555 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:06:
Vol open is zeker niet de beste instelling. Kost ook onnodig pompenergie.
Vol open is zeker wél de beste instelling. En kost juist minder pompenergie. Een lichter lopende pomp verbruikt namelijk minder stroom.
Alleen om meer flow naar andere delen van je afgiftesysteem te krijgen moet je bepaalde zones knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Andrehj schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:48:
[...]

Vol open is zeker wél de beste instelling. En kost juist minder pompenergie. Een lichter lopende pomp verbruikt namelijk minder stroom.
Alleen om meer flow naar andere delen van je afgiftesysteem te krijgen moet je bepaalde zones knijpen.
En om maar te beginnen met pogingen om de slechts bediende zones beter te voorzien,zo mogelijk.
Pagina: 1 ... 185 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.