Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.021 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:34
Fethoz69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:01:
[...]

De warmtepomp draaide hier inderdaad op het elektrische element, gisterochtend wilde ik de instellingen nalopen / foto's maken. Zie ik ineens weer een icoontje bij 'mijn systeem':
[Afbeelding]
én kwam de installateur langs voor het repareren van die ventilatibox.. gelijk even mee laten kijken. Hij zei ook dat de buitenstaande compressor waarschijnlijk bevroren was door de mist en vorst van de afgelopen dagen.
Klopt, heb nog gezien dat deze vol ijs zat.. Nu deze weer ontdooid is, is het verbruik naar beneden (22 kWh) ...
Maar ik ga jullie advies ter harte nemen, ga binnenkort verhuizen, zal dan de instellingen eens vergelijken wat je hebt opgegeven! Heel erg bedankt!!
Laat je dan niet bedonderen, want dit hoort niet. Ja, er komt ijs op de buitenunit, maar dat moet er af gehaald worden tijdens een defrost. Hoe vaak hangt een beetje van je systeem af, en zo'n defrost duurt maar een paar minuten. Als er echt ijsvorming is rondom de compressor is er iets goed mis, dan zou het zomaar kunnen dat de buitenunit zijn water niet kwijt kan.

Ik denk dat het geen kwaad zou kunnen om hier eens een onafhankelijk installateur naar te laten kijken (wijze van opstellen, instellingen) en een rapportje van te laten maken. Installateurs in de nieuwbouw staan namelijk niet bekend om hun kennis en kunde. Dat zijn vaak oude vriendjes van de aannemer, die al 30 jaar lang (veel te zwaar uitgevoerde) projectketels in woningen rammen (zonder daar iets aan in te stellen) en nu ook warmtepompen doen.

Je kunt natuurlijk ook hier wat foto's posten van de opstelling binnen en buiten, alleen heb je daar weinig aan in de communicatie met de aannemer. Houd in ieder geval je 5% bankgarantie vast tot de installatie fatsoenlijk werkt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HansRemmerswaal schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:43:
Ik begrijp dat de warmtepomp af en toe een defrost doet. Maar hoe bepaald de warmtepomp eigenlijk dat dit nodig is? Ik heb naar de diverse sensoren zitten kijken in mijn warmtepomp en zie nog geen patroon.
Bloktemperatuur verschil t.o.v de buiten temperatuur, bij die van mij kan ik zelfs dat verschil instellen op elke buiten temperatuur. Op auto bepaald hij het zelf.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fethoz69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:20:
Ik wil nog wel graag de stooklijn aanpassen, zoals hierboven geopperd 35 bij -10 en 25 bij +15. Kun je mij vertellen waar ik dan kan nakijken en eventueel aanpassen?
Geen idee, ik weet niet eens welk merk (of type) WP je hebt.
Er zal toch wel een handleiding bij zitten? Wat staat daar in?
Als je er ook met die handleiding niet uit komt, dan kun je zo'n vraag het best in het merk-specifieke WP topic stellen. (Links staan in de TS) Daar zit de kennis van jouw specifieke merk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
de interessante discussie over het opleveren van een woning zonder verwarming heeft een plekje gevonden in het Wonen subforum
Woning opleveren zonder verwarming?

Mocht het toch weer technisch worden, dan haal ik hem weer terug ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@blackmore87 slecht moduleren wordt vaak veroorzaakt door een te hoge stooklijn, verkeerd gemonteerde sensor en/of regelingen die elkaar tegenwerken (bv een zoneregeling of thermostaat die 15 minuten PWM doet en de warmtepomp meeschakelt: dat moet je niet doen, zeker niet met een buffervat).
Kan je hier al iets van uitsluiten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:31
Proton_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:06:
@blackmore87 slecht moduleren wordt vaak veroorzaakt door een te hoge stooklijn, verkeerd gemonteerde sensor en/of regelingen die elkaar tegenwerken (bv een zoneregeling of thermostaat die 15 minuten PWM doet en de warmtepomp meeschakelt: dat moet je niet doen, zeker niet met een buffervat).
Kan je hier al iets van uitsluiten?
Ik heb de stooklijn zowel naar beneden aangepast als omhoog. Lijkt geen verschil te maken.
Zoneregeling heb ik niet, wel 2 losse circuits met eigen thermostaat. De thermostaat die ik heb is: ATW-RTU-07 van Hitachi (eigenlijk Honeywell lijkt mij), geen idee of die PWM doet....
Verkeerd gemonteerde sensor zou ik moeten checken.
Ik heb in ieder geval begrepen dat de compressor niet op aan/uit tijd kan worden ingesteld/geforceerd.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 8% gewijzigd door blackmore87 op 24-11-2022 12:13 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
2 losse circuits met eigen thermostaat = zoneregeling :)

En die thermostaat is inderdaad een rebranded Honeywell Round Wireless.

De Round Wireless On/Off doet PWM in de default configuratie. Die thermostaten staan niet bekend om hun beste regelgedrag voor warmtepompen, maar aangezien dit een Hitachi versie is durf ik dat niet te zeggen.

• blackmore87
Blihi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:31:
2 losse circuits met eigen thermostaat = zoneregeling :)

En die thermostaat is inderdaad een rebranded Honeywell Round Wireless.

De Round Wireless On/Off doet PWM in de default configuratie. Die thermostaten staan niet bekend om hun beste regelgedrag voor warmtepompen, maar aangezien dit een Hitachi versie is durf ik dat niet te zeggen.
Haha, excuses dan had ik de definitie van zoneregeling niet helder. |:(

edit: die thermostaten schijnen te schakelen op 1 graad? Weet niet of dat nog van invloed kan zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door blackmore87 op 24-11-2022 14:47 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@blackmore87 de thermostaat(ontvanger) prikt in op de H-Link bus, dus voor goede diagnostiek en hippe tweaks moet je daar zijn.
Ik weet niet welke skills je hebt, met wat MQTT/node-red vaardigheden kan je wellicht iets met https://github.com/hankerspace/HLinkSniffer .
Hitachi heeft ervaringsdeskundigen in Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp , daar heb je misschien ook wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:23:
Hitachi heeft ervaringsdeskundigen in Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp , daar heb je misschien ook wat aan.
Die kende ik nog niet, gelijk maar toegevoegd aan de TS.
@blackmore87 : Elke 5 minuten pendelen is wel heel erg extreem. Dat wijst op een WP die zijn vermogen (lang) niet kwijt kan.

Ik verdenk sterk je afgiftesysteem, wat waarschijnlijk het (grote) vermogen van de WP niet kwijt kan, zodat ie nauwelijks meer doet dan warmte in de buffer pompen totdat Ta te hoog wordt en hij uit gaat.

Tip om mee te beginnen: Begin simpel! Dus in de meeste eenvoudige configuratie. Dat is zonder stooklijn en zonder thermostaat. Zorg dat de WP gewoon aan gaat op een vaste Ta, van bijvoorbeeld 30 graden. Zet alle afgifte open.
Ik begrijp dat je een buffervat hebt, zorg dan dat je primaire en secundaire flow gelijk zijn. Kun je dat niet instellen, zet dan beide (of alle drie de) pompen op de hoogste stand.
Het mooiste is als je (dmv bijvoorbeeld ds18b20 temperatuursensoren) alle vier de aansluitingen van je buffervat ook kunt monitoren.
Nu monitoren, wat gebeurt er met de Ta? Loopt die direct weer hoger op dan setpoint? Dan moet de Ta omhoog. Bijvoorbeeld naar 35 graden.
Net zo lang, totdat je WP stabiel draait. Dan ga je zoeken naar de minimale werkende Ta met alles groepen open.
Dan heb je een stabiele situatie. Vanuit die situatie kun je kijken wat je minimale Ta wordt als er steeds minder afgifte is. Die zal dan dus steeds verder omhoog moeten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• blackmore87
Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:32:
[...]

Die kende ik nog niet, gelijk maar toegevoegd aan de TS.
@blackmore87 : Elke 5 minuten pendelen is wel heel erg extreem. Dat wijst op een WP die zijn vermogen (lang) niet kwijt kan.

Ik verdenk sterk je afgiftesysteem, wat waarschijnlijk het (grote) vermogen van de WP niet kwijt kan, zodat ie nauwelijks meer doet dan warmte in de buffer pompen totdat Ta te hoog wordt en hij uit gaat.

Tip om mee te beginnen: Begin simpel! Dus in de meeste eenvoudige configuratie. Dat is zonder stooklijn en zonder thermostaat. Zorg dat de WP gewoon aan gaat op een vaste Ta, van bijvoorbeeld 30 graden. Zet alle afgifte open.
Ik begrijp dat je een buffervat hebt, zorg dan dat je primaire en secundaire flow gelijk zijn. Kun je dat niet instellen, zet dan beide (of alle drie de) pompen op de hoogste stand.
Het mooiste is als je (dmv bijvoorbeeld ds18b20 temperatuursensoren) alle vier de aansluitingen van je buffervat ook kunt monitoren.
Nu monitoren, wat gebeurt er met de Ta? Loopt die direct weer hoger op dan setpoint? Dan moet de Ta omhoog. Bijvoorbeeld naar 35 graden.
Net zo lang, totdat je WP stabiel draait. Dan ga je zoeken naar de minimale werkende Ta met alles groepen open.
Dan heb je een stabiele situatie. Vanuit die situatie kun je kijken wat je minimale Ta wordt als er steeds minder afgifte is. Die zal dan dus steeds verder omhoog moeten.
Goede tips! Op een constante temperatuur (zonder stooklijn) van 40 graden loopt ie nu al een uur door. Hier ga ik de komende dagen mee verder experimenteren.
@Leon- lees je mee? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
blackmore87 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:16:
Goede tips! Op een constante temperatuur (zonder stooklijn) van 40 graden loopt ie nu al een uur door. Hier ga ik de komende dagen mee verder experimenteren.
Mooi hé, zo'n ingewikkelde regeling... Nu weet je waarom hier over het algemeen al die ingewikkelde regelingen worden afgeraden. Een WP gewoon direct het water in het afgiftesysteem laten pompen werkt vele malen eenvoudiger.
Als je dat allemaal goed voor elkaar hebt (en op een extra lage Ta kan draaien) kun je uiteindelijk zulke resultaten halen (dit is de run van gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYgFNnbirKa7C2pvQHumzYtasWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XwS9zDxvuwqQSgbvTJ37GeqC.png?f=fotoalbum_large

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Maar dat is ook met nachtverlaging. Dan is weer net een beetje makkelijker toch.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-06 19:30
blackmore87 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:16:
[...]

@Leon- lees je mee? ;)
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje (zelfde WP maar een 8KW), iets minder pendelgedrag maar toch zeker aanwezig. Een beetje een off-topic vraag; mijn verdeler zou helemaal open moeten staan maar de vlotters doen niets, staan allemaal op 0. Wat kan hier aan de hand zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy41RPzvQP-0XDKFpAvocIHjwDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezODUIldCPWRRCQDtLgvCjLd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af8hclvVG_tH3qvOITfTbHoyACs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tvaJh07fNHe8yYxgMOgGRdt.jpg?f=fotoalbum_large

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-06 23:23
Hi Allen,

Ik heb een nieuwbouwwoning met warmtepomp. Nu heb ik het vermoeden (vergeleken met een vergelijkbare buur maar uit een ander project/aannemer) dat ik ontzettend veel stroom verbruik. Tm vandaag zit ik voor november op 570Kwh. Opwek van panelen moet daar nog af.

Stooklijn staat op 35/-15
SWW op 48 graden
Legionella op 2 wekelijks om 13uur vanwege zon.
Vaat en was draaien ook overdag ivm zon

Benieuwd naar jullie ervaringen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
[quote]Leon- schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:45:
[...]

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje (zelfde WP maar een 8KW), iets minder pendelgedrag maar toch zeker aanwezig. Een beetje een off-topic vraag; mijn verdeler zou helemaal open moeten staan maar de vlotters doen niets, staan allemaal op 0. Wat kan hier aan de hand zijn?

Aanvoer en retour omgedraaid? Ik zeg maar wat 8)7 was hier wel zo namelijk....
leonlwd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:46:
Hi Allen,

Ik heb een nieuwbouwwoning met warmtepomp. Nu heb ik het vermoeden (vergeleken met een vergelijkbare buur maar uit een ander project/aannemer) dat ik ontzettend veel stroom verbruik. Tm vandaag zit ik voor november op 570Kwh. Opwek van panelen moet daar nog af.

SWW op 48 graden

Wat is het verbruik van je WP? Want zoals al vaak gemeld moet je die apart meten om daar wat zinnigs van te kunnen zeggen.
En wat voor woning betreft het? Een vrijstaand kasteel van 1000+ m² en ouderwetse radiatoren verbruikt wat meer dan een nieuwe tussenwoning met WTW en vloerverwarming.

Hier heeft de WP t/m gisteren in november 112.57 kWh verbruikt, maar het stookseizoen begon hier pas op 9 november. (Vrijstaande woning van ca 900 m³ met meeverwarmde nagenoeg vrijstaande garage, van 2020 met WTW en extra goede isolatie)

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2022 20:58 ]

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-06 11:09
leonlwd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:46:
Hi Allen,

SWW op 48 graden

Je zult iets meer informatie moeten geven. Wat voor woning heb je? Balansventilatie of roosters boven de ramen? Hoeveel m2 vloerverwarming?

570 is flink maar niet onmogelijk. Ik zit tot dusverre op 400 kWh deze maand (het hele huis). 5 jaar oude woning van 140m2 met luchtroosters.
Leon- schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:45:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de bijbehorende koelkast? De aanvoer zit helemaal links.

[ Voor 35% gewijzigd door Kameelstok op 11-12-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 16:05
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wordt er wel iets warm?
Wat gebeurt er als je aan die stromingsmeters draait?
Laat eens een foto zien met ook de aansluitingen en (kogel) kranen op de foto.
Staan al die blauwe knoppen helemaal los/open?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:53
Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:28:
[...]

Mooi hé, zo'n ingewikkelde regeling... Nu weet je waarom hier over het algemeen al die ingewikkelde regelingen worden afgeraden. Een WP gewoon direct het water in het afgiftesysteem laten pompen werkt vele malen eenvoudiger.
Als je dat allemaal goed voor elkaar hebt (en op een extra lage Ta kan draaien) kun je uiteindelijk zulke resultaten halen (dit is de run van gisteren):
[Afbeelding]
Niet hetzelfde inzicht als jou maar draait toch best netjes denk ik al zeg ik het zelf

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZlqQbzB.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:28:
[...]

[Afbeelding]
Vraagje, hoeveel KWh ben jij kwijt over zo’n dag. En onder welke wattage draait het systeem dan.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon-
Naalroc schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:08:
[...]

Wordt er wel iets warm?
Wat gebeurt er als je aan die stromingsmeters draait?
Laat eens een foto zien met ook de aansluitingen en (kogel) kranen op de foto.
Staan al die blauwe knoppen helemaal los/open?
Als ik aan de flowmeters draai gebeurt er niets. De vlotter beweegt niet en blijft gewoon op 0 staan. Dit is een splinternieuwe verdeler. Aangesloten twee maand geleden tijdens de installatie van de WP.

Edit: het wordt wel gewoon warm in huis. Dus er stroomt wel water door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGw7tzafWrgcsvwDNi8Ore0fgDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUnxbxbi8NuSsTKqysCLrN5C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EUIRHb4kpT9jYojK874eT7UkFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyBcielvh9cX0hATQkifBqK7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiCz9ZW3b1Qj0bJbo4UIc5x6Kz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcUGOkxqpucqy69CJkkXQkNf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVrdkH3f5PPDvmSbGYL2DlifOeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTSOdft1EUiBQiV6sGluxr3w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK8-8ryKFHftUQJV67jBLjKVGqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSt0yHV9aeEiOPdyISqfUIM6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkxrrE1gNFiBjK2-ozZhR1BpIEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vNAFf6p1G1SKFdUjvvBAqgJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtvH6z_Q6Xp1IlOw9wI_XX388G0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twcYVU2aV6LIEjodgXiFVec1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwLXCeA-y05E82Z2qDq_oFPznk0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTAmphKyo30WK90wN2gVVU9K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL72UQEYHnHEJrS_CFyZWGLYomw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OD2zrAsseG6ZTDiiBCnqKtb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Als dat grote messing huis op de onderste balk jouw filter is, wat op de retour hoort te zitten, dan zijn de aanvoer en retourbalken verwisselt.
De flowcontrols zitten op de aanvoerbalk, en de blauwe knoppen op de retour.
Kan je voelen wat je aanvoer is, door de temperaturen in te schatten, en is de onderste de aanvoer?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Leon- schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:21:
[...]

Als ik aan de flowmeters draai gebeurt er niets. De vlotter beweegt niet en blijft gewoon op 0 staan. Dit is een splinternieuwe verdeler. Aangesloten twee maand geleden tijdens de installatie van de WP.

Edit: het wordt wel gewoon warm in huis. Dus er stroomt wel water door.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
retour en aanvoer zitten verkeerd om.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• leonlwd
Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:53:
[...]

Wat is het verbruik van je WP? Want zoals al vaak gemeld moet je die apart meten om daar wat zinnigs van te kunnen zeggen.
En wat voor woning betreft het? Een vrijstaand kasteel van 1000+ m² en ouderwetse radiatoren verbruikt wat meer dan een nieuwe tussenwoning met WTW en vloerverwarming.

Hier heeft de WP t/m gisteren in november 112.57 kWh verbruikt, maar het stookseizoen begon hier pas op 9 november. (Vrijstaande woning van ca 900 m³ met meeverwarmde nagenoeg vrijstaande garage, van 2020 met WTW en extra goede isolatie)
Betreft een hoekwoning uit 2021 met +- 180m2 oppervlakte. Veel zon in de kamer.
gehele woning vloerverwarming met naregeling per vertrek. Alleen begane grond en badkamer staat open.

Ventilatie is enkel afvoer + roosters in de gevel boven het raam.

Volgens het schermpje van de wp heeft hij 455kwh gebruikt in november tot nu toe.

• blackmore87
Nu we toch in de flowmeters zitten… die van mij gaan maximaal naar 3L/min. Terwijl de schaal tot 5 gaat… heb ze volledig opengedraaid ivm testen. De retourknoppen staan ook helemaal open. Klinkt dat logisch?

[ Voor 11% gewijzigd door blackmore87 op 24-11-2022 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@leonlwd je aan- en retour kun je het makkelijkst corrigeren, als je de complete balken verwisselt, wat bij deze opstelling met slecht toegankelijk pijpwerk en geen kogelkranen gemonteerd het eenvoudigst zou zijn in mijn mening. Heb je dit zelf gedaan? Of een installateur? In dat geval, laat hem maar terugkomen om het goed aan te sluiten.

• Naalroc
blackmore87 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:34:
Nu we toch in de flowmeters zitten… die van mij gaan maximaal naar 3L/min. Terwijl de schaal tot 5 gaat… heb ze volledig opengedraaid ivm testen. Klinkt dat logisch?
Kan best, als alle lussen samen x 3 L gelijk is aan de pompopbrengst, dan is er dus helemaal niets aan de hand

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 23:05
Voor degenen die monitoren met InfluxDB en die wat meer dan Grafana willen, bijgevoegd een python scriptje dat een 3d scatterplot maakt van aanvoer temp, buiten temp, dT en COP.

Afgelopen 3 weken voor Panasonic 9J:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuAE2g8UMHEphs1JUcWorstndUs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XTT66VP74EeebC9qv0YWLY2j.gif?f=fotoalbum_large

Uiteraard moet je de tabelnamen wat aanpassen afhankelijk van je eigen setup.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
from influxdb import InfluxDBClient, DataFrameClient
import plotly.express as px
import pandas as pd

# Server data
host = '...'
port = '...'
user = '...'
password = '...'
database = '...'

cop_range_max = 8
cop_range_min = 0
electric_power_min = 300

client = InfluxDBClient(host=host, port=port, username=user, password=password, database=database, ssl=True, verify_ssl=False)

client.switch_database(database)

time_filter = "time >= now() - 3w and time <= now()"
interval = "time(2m)" # not lower than kamstrup readout time, or any other sample time

helper_table = "aquarea_temp_cop_analysis"

results = client.query('DROP SERIES FROM ' + helper_table + ';')

# get all in the same table
results = client.query('SELECT mean("value") AS "aquarea_power_instant"  INTO  ' + helper_table + ' FROM "device_aquarea_power_instant" WHERE ' + time_filter + ' GROUP BY ' + interval + ';')
results = client.query('SELECT mean("value") AS "aquarea_heater_power_instant"  INTO  ' + helper_table + ' FROM "device_aquarea_heater_power_instant" WHERE ' + time_filter + ' GROUP BY ' + interval + ';')
results = client.query('SELECT mean("value") AS "aquarea_water_power_instant"  INTO  ' + helper_table + ' FROM "device_aquarea_water_power_instant" WHERE ' + time_filter + ' GROUP BY ' + interval + ';')

results = client.query('SELECT mean("value") AS "aquarea_temp_supply"  INTO  ' + helper_table + ' FROM "device_heat_aquarea_supply" WHERE ' + time_filter + ' GROUP BY ' + interval + ';')
results = client.query('SELECT mean("value") AS "aquarea_temp_return"  INTO  ' + helper_table + ' FROM "device_heat_aquarea_return" WHERE ' + time_filter + ' GROUP BY ' + interval + ';')

results = client.query('SELECT mean("value") AS "weather_temp_local"  INTO  ' + helper_table + ' FROM "device_weather_temp_local" WHERE ' + time_filter + ' GROUP BY ' + interval + ';')

# do the analysis
results = client.query('SELECT "aquarea_water_power_instant" / "aquarea_power_instant"  AS "aquarea_cop_instant"  INTO  ' + helper_table + ' FROM ' + helper_table+ ';')
results = client.query('SELECT "aquarea_temp_supply" - "aquarea_temp_return"  AS "aquarea_dt"  INTO  ' + helper_table + ' FROM ' + helper_table+ ';')

results = client.query('SELECT * FROM ' + helper_table + ' WHERE "aquarea_dt" > 0 and "aquarea_cop_instant" > ' + str(cop_range_min) + ' and "aquarea_cop_instant" < ' + str(cop_range_max)+ ' and "aquarea_power_instant" > ' + str(electric_power_min) + ';')

df = pd.DataFrame.from_records(results.get_points())

fig = px.scatter_3d(df, x="aquarea_temp_supply", y="weather_temp_local", z="aquarea_dt", color='aquarea_cop_instant', size='aquarea_power_instant', size_max=10, color_continuous_scale=px.colors.sequential.Inferno)
fig.update_traces(marker=dict(line=dict(width=0)))
fig.show()

• blackmore87
Naalroc schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:37:
[...]

Kan best, als alle lussen samen x 3 L gelijk is aan de pompopbrengst, dan is er dus helemaal niets aan de hand
https://www.oeg.net/verwa...mm-inbouwlengte-512200060

Volgens de leverancier kan ie 3,2m3 doen in een uur. 5 groepen *3L *60min = 900L per uur. Dus daar blijft ie makkelijk binnen.

En hij staat al op stand 3.

[ Voor 3% gewijzigd door blackmore87 op 24-11-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
En wat betekent stand 3?
Het is een auto adapt, in de beschrijving staat oa dit:
De Autoadapt-modus zorgt voor optimale bedrijfsomstandigheden in radiatorsystemen met thermostatische kranen, omdat de waarden automatisch worden aangepast.".
Ik kan er niet veel meer over zeggen, maar 3 liter door elke slang is meer dan genoeg in elk geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:14:
Vraagje, hoeveel KWh ben jij kwijt over zo’n dag. En onder welke wattage draait het systeem dan.
Dit was de grafiek van eergisteren. Elektrisch zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul46X7Jf06SjwTVSi7eocCBaDyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADncpoA14QF5WqbekGmthc6s.png?f=fotoalbum_large
De WP verbruikte die dag 8.73 kWh.

• blackmore87
Naalroc schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:01:
En wat betekent stand 3?
Het is een auto adapt, in de beschrijving staat oa dit:
De Autoadapt-modus zorgt voor optimale bedrijfsomstandigheden in radiatorsystemen met thermostatische kranen, omdat de waarden automatisch worden aangepast.".
Ik kan er niet veel meer over zeggen, maar 3 liter door elke slang is meer dan genoeg in elk geval.
Hoogste pompsnelheid, dus niet op automodus, daar stond ie eerst op.

• Leon-
flippy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:29:
[...]

retour en aanvoer zitten verkeerd om.
Hoe erg is het als ze verkeerd om zijn aangesloten? Het water stroomt in tegengestelde richting..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leon- schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:16:
[...]

Hoe erg is het als ze verkeerd om zijn aangesloten? Het water stroomt in tegengestelde richting..
je flowmeters doen het niet en de glaasjes raken vervuild. afregelen is zo ERG lastig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
flippy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:18:
[...]

je flowmeters doen het niet en de glaasjes raken vervuild. afregelen is zo ERG lastig.
Ik laat ze gewoon terugkomen. Ze fixen het maar. Thanks.

• flippy
  • Niet online

flippy

Leon- schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:24:
[...]

Ik laat ze gewoon terugkomen. Ze fixen het maar. Thanks.
ja, zo hoort het ook.

het gebeurt trouwens erg vaak.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:16
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aanvoer en retour om verkeerd aangesloten? Been there done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Leon-: Laat ze die Spirotrap dan gelijk ook goed monteren.
De flowrichting zou wel eens verkeerd kunnen zijn en het huis waar de magneten omheen zitten moet vertikaal naar beneden hangen. Dat lijkt op de foto horizontaal te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 21:56
Fethoz69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:01:
[...]

De warmtepomp draaide hier inderdaad op het elektrische element, gisterochtend wilde ik de instellingen nalopen / foto's maken. Zie ik ineens weer een icoontje bij 'mijn systeem':
[Afbeelding]
Dat icoontje is niet erg hoor.
Wil alleen maar zegen dat je electrisch element op het moment geblokkeerd is.
Bij mij staat deze ook bijna altijd aan ;) Ik wil het element alleen maar deblokkeren indien nodig (dus bij SSW, of als er een storing is in de buitenunit om vorstschade te voorkomen).
Dit schakelen regelt de SMO trouwens zelf.

Verder kan het Nibe topic interessant voor je zijn.
format5 in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:06

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:05:
[...]

Dit was de grafiek van eergisteren. Elektrisch zag het er zo uit:
[Afbeelding]
De WP verbruikte die dag 8.73 kWh.
Onder de 500W kom ik eigenlijk nooit meer de laatste tijd, hoewel ik wel denk dat hij baat heeft bij minder vermogen, aangezien de Ta langzaam toeneemt.
Draait hij bij jou hier aan het einde op 20Hz? Ik vraag me af of dat door het vermogenskabeltje komt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Naalroc schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:22:
[...]

Die 'design' radiator heeft nauwelijks opbrengst bij Ta van 30°C, dus daar zou het zeker van nut zijn om vvw aan te laten leggen.
Ik heb volgens mij eens in dit topic gevraagd (anders was het t cv tuning topic sorry) of er badkamer\handdoek radiatoren bestaan voor LTV. Ik heb mijn CV namelijk al een jaartje op 35 graden staan en de badkamer blijft uiteraard een beetje koud.

Omdat onze oude badkamerradiator heftig aan het roesten was en toch vervangen moest worden, heb ik deze van Hudson Reed gekocht en aangesloten. Ik heb de hoogste, 180cm, genomen. Breder dan 50cm past helaas niet bij ons maar op 35 graden komt hier nog hele nette warmte vanaf. De badkamer van 270x270x260 is inmiddels weer de warmste plaats in huis en de handdoeken zijn direct weer droog omdat mijn CV ingesteld is om pas 's ochtends, als we ook douchen, te gaan stoken. Er komt later bij een verbouwing wel nog vloerverwarming bij om het af te maken (ik weiger de huidige elektrische vloerverwarming te gebruiken) maar dit is een wereld van verschil. Mijn vrouw vertelde me laatst nog dat het zo lekker was dat het 's ochtends weer warm is in de badkamer dus dat die radiator een lelijk ding is was snel vergeten. En ik denk dat het wel een pluspunt is dat er meer water in het systeem zit voor als de warmtepomp komt die in bestelling is :o

Weet niet of er ervaringen zijn met het merk maar het is tamelijk goedkoop, je merkt wel dat het geen premium merk is maar eenmaal aan de muur ben ik meer dan tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tal8dFuUSwyrARNaKq_MOlWhwic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hKsEqedGwBD70QOMJOj7v8Gt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvLuCNxRgDNgAXOpIvYomoAWS_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oEJbWqdvXnYHDPTJxMRQeNHU.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 25-11-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is dan ook wel een bijzondere, zo hoog, en dan ook nog met dubbele buizen in een toch niet erg grote badkamer.
Tevens een bevestiging, dat met een 'normale' design radiator de ruimte "een beetje koud" blijft bij 35°........

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaTe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:54:
[...]

Onder de 500W kom ik eigenlijk nooit meer de laatste tijd, hoewel ik wel denk dat hij baat heeft bij minder vermogen, aangezien de Ta langzaam toeneemt.
Draait hij bij jou hier aan het einde op 20Hz? Ik vraag me af of dat door het vermogenskabeltje komt?
Het vermogenskabeltje beperkt alleen het maximale vermogen en doet helemaal niets, noppes, nada met het minimale vermogen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

daar kom ik ook niet aan, ik zit op zo'n 30/35Hz en een schommel zo rond de 640W.
Alleen als het kouder wordt zo als vorig weekend even het geval was, dan draait de boel rond de 800W/900W bij 27gr aanvoer.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Naalroc schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:43:
Dat is dan ook wel een bijzondere, zo hoog, en dan ook nog met dubbele buizen in een toch niet erg grote badkamer.
Tevens een bevestiging, dat met een 'normale' design radiator de ruimte "een beetje koud" blijft bij 35°........
Zeker, daar zijn die radiatoren niet voor bedoeld als het als hoofdverwarming wordt gebruikt. Het betreft in mijn situatie wel een wat ouder huis (1976) en is er een grote raampartij met aluminium kozijnen (niet erg goede isolatie geven die). En ik heb hoogte van de badkamer gegokt, begint op 3 meter en loopt schuin af richting dakkapel. Dus de omstandigheden zijn al niet ideaal om met kleine radiator te stoken. In nieuwbouwhuizen zal het weer anders zijn maar in mijn geval werkt het boven verwachting. (en we kunnen nu met z'n vieren onze handdoek kwijt 8) )

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 25-11-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Grolsch schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:46:
[...]

Het vermogenskabeltje beperkt alleen het maximale vermogen en doet helemaal niets, noppes, nada met het minimale vermogen.
Valt er nog wel iets te doen met de snelheid van de Fan. deze wil nog wel eens even lekker in de 700rpm gaan zitten, terwijl hij daarvoor gewoon lekker op de 440rpm aan het draaien was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij eindigt een dag meestal op 26 Hz, en rond de 465W.
Lager dan die 26 Hz wil je trouwens ook niet. Ik merk dat de cop het hoogst is tussen 30 en 40 Hz. Bij 26 is ie al marginaal lager, en bij 20 Hz nog lager.
Het vermogenskabeltje staat permanent op 75%. Als ik die op 50% zet krijg ik 's ochtends heel raar regelgedrag, dan draait de WP niet stabiel, met heel veel frequentiewisselingen totdat uiteindelijk de Ta wordt gehaald. Volgens mij zitten de FTC en de software in de buitenunit dan ruzie met elkaar te maken.
En op 75% is het rendement nog steeds prima, pas boven die 75% gaat de cop hard naar beneden.
Ik weet alleen nog niet wat die instelling doet bij temperaturen rond de -10, maar dat hebben we al lang niet meer meegemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 25-11-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Pixal schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:34:
[...]

Ik heb volgens mij eens in dit topic gevraagd (anders was het t cv tuning topic sorry) of er badkamer\handdoek radiatoren bestaan voor LTV. Ik heb mijn CV namelijk al een jaartje op 35 graden staan en de badkamer blijft uiteraard een beetje koud.

Omdat onze oude badkamerradiator heftig aan het roesten was en toch vervangen moest worden, heb ik deze van Hudson Reed gekocht en aangesloten. Ik heb de hoogste, 180cm genomen, breder dan 50cm past helaas niet bij ons maar op 35 graden komt hier nog hele nette warmte vanaf. De badkamer van 270x270x260 is inmiddels weer de warmste plaats in huis en de handdoeken zijn direct weer droog omdat mijn CV ingesteld is om pas 's ochtends te gaan stoken. Er komt later bij een verbouwing wel nog vloerverwarming bij om het af te maken (ik weiger de huidige elektrische vloerverwarming te gebruiken) maar dit is een wereld van verschil. Mijn vrouw vertelde me laatst nog dat het zo lekker was dat het 's ochtends weer warm is in de badkamer dus dat die radiator een lelijk ding is was snel vergeten. En ik denk dat het wel een pluspunt is dat er meer water in het systeem zit voor als de warmtepomp komt die in bestelling is :o

Weet niet of er ervaringen zijn met het merk maar het is tamelijk goedkoop, je merkt wel dat het geen premium merk is maar eenmaal aan de muur ben ik meer dan tevreden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb jij een typenummer? M'n zoekfoo laat me in de steek. Ik zoek ook nog een radiator op een plek waar ik alleen de hoogte in kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:50:
[...]

Valt er nog wel iets te doen met de snelheid van de Fan. deze wil nog wel eens even lekker in de 700rpm gaan zitten, terwijl hij daarvoor gewoon lekker op de 440rpm aan het draaien was.
Niet dat ik weet, maar ik denk dat je dat ook niet moet willen.
Als je de fan langzamer laat draaien gaat er minder flow over de WP heen, wat niet per definitie efficiënt is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:44:
[...]

Niet dat ik weet, maar ik denk dat je dat ook niet moet willen.
Als je de fan langzamer laat draaien gaat er minder flow over de WP heen, wat niet per definitie efficiënt is.
Klopt. Teveel lucht kan eigenlijk niet. Doel is dat de zuigleiding dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht, dan gebruik je de verdamper maximaal.

Let op: verdampingstemperatuur is iets anders. In dit geval gaat het erom dat de overhittingstemperatuur (dus niet de overhitting zelf) gelijk is aan de buitenlucht.

Met stillere standen gaat de machine die waardes "inleveren" om de fan en compressor stiller te krijgen.

In theorie zou je dus de fan afzonderlijk willen regelen met een arduino of zo om de fansnelheid zo hoog te houden dat de 2 tempersturen gelijk zijn. Dan haal je de max COP en eventueel maximaal gezeik met de buren ivm geluid van de fan.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 25-11-2022 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:04:
[...]

en @--Erik-- : Volgens mij gaat dit niet werken. PUR schuimt niet op in zo'n lange buis en heeft daarvoor vocht nodig. Volgens mij is dit vorig jaar ook al eens door iemand (met erg matig succes) geprobeerd.
Voordat je zoiets gaat proberen zou ik me eerst eens goed in PUR verdiepen.
En @--Erik--, hoe wil je de aanvoer en retour van elkaar isoleren?

Zo'n kant een klare (en inderdaad dure) slang kopen heeft best voordelen....
Test met de PUR gedaan, geen succes ;(

Zonder genoeg zuurstof wil het uitharden niet lukken, zie hieronder de foto's van een doorgezaagde PVC buis waarin de PUR een paar uur heeft kunnen uitharden.
2 componenten PUR heeft dit probleem schijnbaar niet, maar daar wil ik liever niet mee aan de slag gaan.

Nieuw plan en volgend experiment: buisisolatie toepassen, de afstandshouders ook nog gebruiken en de overige ruimte volblazen met HR+++ parels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa4m1SxSSH_052HJ3rHsCxg0XQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pj2YtgTr2kvdE16g5MsCjZci.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCLFRt0HkbgtENOVQxQoLrfWLIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfhAKWtPG7kInFnUnd4NaKel.jpg?f=fotoalbum_tile

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

overhyped schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:25:
[...]

Heb jij een typenummer? M'n zoekfoo laat me in de steek. Ik zoek ook nog een radiator op een plek waar ik alleen de hoogte in kan :)
Hier kan je de hoogte en breedte kiezen, https://nl.hudsonreed.com...es-de-afmeting-arch-93131

Antraciet hebben ze ook als je ergens op die site rondkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
Pixal schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:12:
[...]

Hier kan je de hoogte en breedte kiezen, https://nl.hudsonreed.com...es-de-afmeting-arch-93131

Antraciet hebben ze ook als je ergens op die site rondkijkt.
Dank voor dit hulpvaardige offtopic uitstapje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:52 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Andrehj op 25-11-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
gns1l schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:19:
@Leon-: Laat ze die Spirotrap dan gelijk ook goed monteren.
De flowrichting zou wel eens verkeerd kunnen zijn en het huis waar de magneten omheen zitten moet vertikaal naar beneden hangen. Dat lijkt op de foto horizontaal te zijn.
|:(

Deze moet dus verticaal in de aanvoer hangen? Dan zorg ik ervoor dat wanneer ze langs komen het goed doen. Mijn verdeler is inderdaad verkeerd aangesloten. Ik ga ze ook laten dubbelchecken of de gesplitte aanvoer (die richting boven loopt, radiatoren) wel op de juiste is aangesloten. Zul je zien dat dat ook verkeerd is ... of zou je daar een extra pomp door adviseren? Temperatuur is niet heel belangrijk boven dus ze kunnen dezelfde temperatuur aanhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Leon- op 25-11-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-06-2023
Vele van jullie hebben allemaal van die mooie grafieken waarmee jullie inzicht hebben in de performance van de warmtepomp. Wij krijgen half december onze warmtepomp en ben benieuwd wat voor metertjes ik nodig heb om ook zo goed inzicht te krijgen in de werking van de warmtepomp. Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Dasos zie TS kopje Monitoring:
De basisbenodigdheden voor monitoring van je warmtepomp zijn minimaal een stroom-kWh meter met daarbij eventueel een warmte-kWh meter. Als stroom-kWh meter kan bijvoorbeeld een DIN-rail meter in meterkast, of een stekker-kWh meter voor kleinere warmtepompen.
en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik gebruik zelf drie modbus kWh meters (Eastron SDM120) en een warmtemeter in het CV circuit (F90S) met meterbus.

Je kunt ook sommige warmtepompen direct uitlezen, maar voor mijn Estia is daar een modbus module van een kleine 500 euro voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Blihi naar mijn mening is data uit de warmtepomp zelf een leuke extra ter indicatie, niet meer dan dat. Afgezien van data als werkingsmodus, frequentie en modulatie etc die nergens anders te meten zijn :)
De nauwkeurigheid is immers onbekend (en vaak dramatisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Die 500 euro had ik er dus ook niet voor over. Maar je kunt wel iets meer uitlezen, bijvoorbeeld alle sensoren van de buitenunit. Verder zie ik dat de Ta en Tr op het scherm van de binnenunit niet afwijken van de Ta en Tr op de warmtemeter die er onder hangt. Ook de flow is vrijwel gelijk.

De binnenunit laat wel een amperage zien voor de compressor en daar kan ik niet altijd chocola van maken, althans, dat amperage komt niet overeen met het amperage wat de kWh meter aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:15:
Die 500 euro had ik er dus ook niet voor over. Maar je kunt wel iets meer uitlezen, bijvoorbeeld alle sensoren van de buitenunit. Verder zie ik dat de Ta en Tr op het scherm van de binnenunit niet afwijken van de Ta en Tr op de warmtemeter die er onder hangt. Ook de flow is vrijwel gelijk.

De binnenunit laat wel een amperage zien voor de compressor en daar kan ik niet altijd chocola van maken, althans, dat amperage komt niet overeen met het amperage wat de kWh meter aangeeft.
Compressor draait op 3 fasen achter een frequentieregelaar. Dus voltage is anders en ook amperage. compressor amperage is nuttig voor de monteur, niet de consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
Met de hulp van @Thorsd heb ik ook zon mooie 3d scatterplot kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyVVgmzReF3TMDDKSEAgoPW604o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJ746AqWM9Zd3YIt9VVGvBzX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSHJ8kCP5eEiADUSrPdCOLlRBA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j35WsUh4DnKZ74yhUYWxjXvS.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9J5rG8O285C0Ujs_XdkV_NblOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sG2kI5PEDCJn0xegJQBapD91.png?f=user_large

Dan zie je mooi dat bij hogere buitentemp de cop inderdaad iets hoger is.
En je ziet ook weer erg mooi terug dat de COP beter is bij lage aanvoertemperaturen.

Wat de meeste hier al jaren weten zie je in deze grafieken mooi terug.

Op zich wel jammer dat SSW en CV niet van elkaar gescheiden zijn, maar ja kan niet alles hebben :+
(oorzaak zit in hoe ik de waarden uitlees bij nibe en weg schrijf naar influxDB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022
Hoe vaak per week print je deze grafieken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Peanutsonic schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:08:
Hoe vaak per week print je deze grafieken ?
Ik print niks 8)7
En dit grafiek kan ik sinds vandaag pas maken...

De overige grafieken bekijk ik (bijna) iedere dag even snel, en kan van 2 jaar terug kijken als ik wil vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:46:
[...]

Compressor draait op 3 fasen achter een frequentieregelaar. Dus voltage is anders en ook amperage. compressor amperage is nuttig voor de monteur, niet de consument.
Dan vraag ik me af waar die compressor die twee andere fases vandaan moet halen, want er gaat er echt maar 1 naar buiten ;)

Maar verder snap ik je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:13:
[...]

Dan vraag ik me af waar die compressor die twee andere fases vandaan moet halen, want er gaat er echt maar 1 naar buiten ;)

Beetje offtopic.
Maar er zijn frequentie regelaars waar 1 fase in gaat en 3 fase uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
format5 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:15:
[...]

Beetje offtopic.
Dat zou kunnen ja. Dat zou wel het amperage verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
format5 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:11:
[...]

Ik print niks 8)7
En dit grafiek kan ik sinds vandaag pas maken...

De overige grafieken bekijk ik (bijna) iedere dag even snel, en kan van 2 jaar terug kijken als ik wil vergelijken.
Ik wacht op voorbeeldinstellingen + geproduceerde warmte + COP +stroomverbruik van de fabrikant. Moet voor hen een eitje zijn.
Simpelweg een copietje van hun bestaande laboratorium tests.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:13:
[...]

Er gaat 230v in, die maakt ~360v gelijkstroom en maakt er vervolgens 3 fase van direct de compressor in. Daarom gaan er ook 3 draden naar de compressor en is het voltage niet nuttig en zie je allleen de amperes.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-11-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
format5 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:15:
Beetje offtopic.
On-topic: Die zitten voor de compressor van elke 1-fase warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:02:
[...]

On-topic: Die zitten voor de compressor van elke 1-fase warmtepomp.
`

elke airco/warmtepomp met variable compressorsnelheid heeft het. of het 1 of 3 fase is maakt niet uit daarvoor. de 3 fase modellen draaien gewoon op 600v ipv 360v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:25
flippy schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:07:
[...]

`

elke airco/warmtepomp met variable compressorsnelheid heeft het. of het 1 of 3 fase is maakt niet uit daarvoor. de 3 fase modellen draaien gewoon op 600v ipv 360v
Dit is de manier om met een hoog rendement een motor op variabele snelheden te laten draaien met een onderhoudsarme borstelloze motor. Klinkt inefficient maar is het niet, binnenkomende wisselspanning (1 of 3 fase) gelijkrichten en hiervan een (frequentie variable) meerfasige wisselspanning maken waarmee elektronisch de motor gestuurd wordt.
Maar niet alleen de compressor gebruikt zo'n motor, ook moderne pompen werken op dezelfde manier. Omdat dit soort motoren sterke permanente magneten gebruiken zijn tegenwoordig de magnetische vuilafscheiders zo belangrijk voor een lange levensduur van je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06 17:09
format5 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:01:
Met de hulp van @Thorsd heb ik ook zon mooie 3d scatterplot kunnen maken.
Zou het niet interessanter zijn om de dt als kleur te nemen en de COP als Z as? Ik denk dat dan de relatie COP vs Ta en Tbuiten duidelijker wordt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06 17:09
Peanutsonic schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:27:
[...]
Ik wacht op voorbeeldinstellingen + geproduceerde warmte + COP +stroomverbruik van de fabrikant. Moet voor hen een eitje zijn.
Simpelweg een copietje van hun bestaande laboratorium tests.
Waarom wacht je daar op ? Je woont niet in een laboratorium toch, dus zo heel veel zegt dat dan niet over hoe de WP gaat presteren in je eigen huis met je eigen afgifte systeem en je eigen voorkeuren voor verwarmen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

--Erik-- schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:45:
[...]

Test met de PUR gedaan, geen succes ;(

Zonder genoeg zuurstof wil het uitharden niet lukken, zie hieronder de foto's van een doorgezaagde PVC buis waarin de PUR een paar uur heeft kunnen uitharden.
2 componenten PUR heeft dit probleem schijnbaar niet, maar daar wil ik liever niet mee aan de slag gaan.

Nieuw plan en volgend experiment: buisisolatie toepassen, de afstandshouders ook nog gebruiken en de overige ruimte volblazen met HR+++ parels.

[Afbeelding][Afbeelding]
Er is betere pur die mooier hard wordt zonder zuurstof
Maar PUR zou verboden moeten worden, echt slecht spul

Gewoon goede leiding kopen met isolatie
Of mantelbuis en het verlies voor lief..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@--Erik-- je zou nog een proef kunnen doen met eps bolletjes (parels, zitzak vulling,...), maar dat kan ook snel een bende worden :)
En in plaats van 3dprinten van spacers kan je ook een spiraal van gele ribbelbuis eromheen doen.

Ik heb zelf 32mm pex met 9mm isolatie door een mantelbuis gepropt. Zou ik niet nogmaals zo doen, maar het ging maar om een meter of 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
PentaClover schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:56:
[...]

Waarom wacht je daar op ? Je woont niet in een laboratorium toch, dus zo heel veel zegt dat dan niet over hoe de WP gaat presteren in je eigen huis met je eigen afgifte systeem en je eigen voorkeuren voor verwarmen.
De fabrikant heeft de modellen zoals die gemaakt/gehanteerd zijn/worden t.b.v. de ontwikkeling van de WP. Een fabrikant die zijn klanten respecteert en waardeert stelt die modellen beschikbaar voor het correct installeren/afsstellen van de WP. Is in het belang van de fabrikant, de klant en het millieu.
Waarom moet iedere particulier zelf steeds weer het wiel uitvinden ?
Ik heb nog geen enkele installateur op dit punt een aanbireding zien doen. Er om vragen moet de klant ook steeds zelf bedenken.
De attitude en de beroepsethiek zijn van een betrekkelijk nivo.
De meterkast is door een gevestigd installateur aangepast en de elektr. leidingen zijn ook door hem gelegd. De WP + buffervat + waterzijdige leidingen en appendages heb ik zelf geinstallerd en de aankoop van de spullen is gedaan met verlening van installateurskorting.
Dit laatste heeft mij duidelijk gemaakt dat de particulier veel betaald voor divers installatiemateriaal. 48% korting op sommige artikelen is schreeuwend veel.
Puntstukken, bochten, t-stukken, leidingmateriaal en filters hebben roofprijzen.
De prestaties en het verbruik van de WP bij diverse instellingen gaan in een database. Volgend voorjaar zal ik dat eens bestuderen.
Het is ridicule dat een fabrikant daarin niet voorziet door het beschikbaar stellen van modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:35
Peanutsonic schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:10:
[...]

De fabrikant heeft de modellen zoals die gemaakt/gehanteerd zijn/worden t.b.v. de ontwikkeling van de WP. Een fabrikant die zijn klanten respecteert en waardeert stelt die modellen beschikbaar voor het correct installeren/afsstellen van de WP. Is in het belang van de fabrikant, de klant en het millieu.
Ik heb nog geen enkele installateur op dit punt een aanbireding zien doen. Er om vragen moet de klant ook steeds zelf bedenken.
De attitude en de beroepsethiek zijn van een betrekkelijk nivo.j installateurskorting is ontvangen.
De meterkast is door een gevestigd installateur aangepast en de elektr. leidingen zijn ook door hem gelegd. De WP + buffervat + waterzijdige leidingen en appendages heb ik zelf geinstallerd en de aankoop van de spullen is gedaan met verlening van installateurskorting.
Dit laatste heeft mij duidelijk gemaakt dat departiculier veel betaald voverse instellingenor installatiemateriaal. 48% korting op sommige artikelen is schreeuwend veel.
Puntstekken, bochten, t-stukken, leidingmateriaal en filters hebben roofprijzen.
De prestaties en het verbruik van de WP bij diverse instellingen gaan in een database. Volgend voorjaar zal ik dat eens bestuderen.
Het is ridicule dat een fabrikant daarin niet voorziet door het beschikbaar stellen van modellen.
Zijn je verwachtingen niet wat hoog. Ik kan mij voorstellen dat de testen van de fabrikant gaan over het toestel en zijn regeling in een gestandaardiseerde omgeving, alleen daarmee kan hij zijn product verbeteren. Hieruit kan nooit een kant en klare ideaal instelling volgen voor een onbekende situatie. Je ontkomt er niet aan dit zelf te doen als je zo efficient mogelijk wilt verwarmen. De optimele (meestal minimale) Ta is afhankelijk van de energiebehoefte en het afgifte vermogen van je woning. Optimaliseren blijft m.i. maatwerk, totdat fabrikanten de regeling iets slimmer maken.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad. Die tests bestaan en worden gecommuniceerd in de vorm van een SCOP en COP bij 7 graden buiten. Soms is er een zelfs heel databoek, maar de praktijk voor jouw systeem zul je zelf moeten vinden.

Het is net als een auto. Daarvan staan ook verbruikscijfers in de brochure, maar of je die haalt hangt van jouw rechtervoet af, maar ook van de omstandigheden.

Gelukkig zijn er sites die de daadwerkelijke cijfers en performance bijhouden die kunnen helpen een keuze te maken. Zoals Tweakers voor warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
[...]

De attitude en de beroepsethiek zijn van een betrekkelijk nivo.j installateurskorting is ontvangen.
Dit laatste heeft mij duidelijk gemaakt dat departiculier veel betaald voverse instellingenor installatiemateriaal. 48% korting op sommige artikelen is schreeuwend veel.
Puntstekken, bochten, t-stukken, leidingmateriaal en filters hebben roofprijzen.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar het beschikbaar stellen van al dit soort informatie is een doodsteek voor de fabrikant. De Chinezen en andere concurrenten kunnen dan nog gemakkelijker alles namaken en voor een goedkopere prijs verkopen.

We leven niet in een ideale wereld, waar iedereen het beste met iedereen voor heeft en ook nog eens aan het milieu denkt. Het zijn gewoon commerciële bedrijven die geld willen verdienen en dat ook nog eens voor de langere termijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:52

ErikVers

e-Duurzaam

ArjoK schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:22:
[...]

Zijn je verwachtingen niet wat hoog. Ik kan mij voorstellen dat de testen van de fabrikant gaan over het toestel en zijn regeling in een gestandaardiseerde omgeving, alleen daarmee kan hij zijn product verbeteren. Hieruit kan nooit een kant en klare ideaal instelling volgen voor een onbekende situatie. Je ontkomt er niet aan dit zelf te doen als je zo efficient mogelijk wilt verwarmen. De optimele (meestal minimale) Ta is afhankelijk van de energiebehoefte en het afgifte vermogen van je woning. Optimaliseren blijft m.i. maatwerk, totdat fabrikanten de regeling iets slimmer maken.
Inderdaad een slimmere regeling die gewoon een graad of 10 kan shiften op je stooklijn zou mooi zijn. Dus woonkamer elke 0,5 graden onder en boven doel temp is een instelbare shift op een standaard htv of ltv stooklijn.

We hebben natuurlijk de optionele pcb met 10v aansluiting of de heishamon en shit-5/+5 dus wellicht moeten we de heishamon opentherm gaan boosten? Of draaien er al test versies?

Wel echt jammer dat fabrikanten de ruimte afhankelijke shift op stooklijn niet ondersteunen. En dan echt -5/+5 afhankelijk hoe dicht rond doeltemp master ruimte is.

Wij als tweakers komen er uiteindelijk wel uit maar zo complex is het toch niet om dit standaard aan te bieden? Scheelt elke installateur of eindgebruiker bakken werk en verbruik.

Was gisteren bij een inbedrijfstelling ( 2015 hoekwoning met vloerverwarming 50m2 per woonlaag) en die had 37kwh per dag verbruikt puur voor verwarmen; ta high 50 en ta low 40 😂🙈

Die had zijn inbedrijfstelling zo terugverdiend maar had ook na uitleg nog steeds geen idee waarom de warmtepomp 9kw steeds een paar kwartier in zijn vloer probeerde te knallen.

Niet iedereen heeft gevoel met cijfertjes en ziet een oorzaak en gevolg dus daar ligt nu een mega verantwoordelijkheid bij de installateur en die had in dit geval iets vergeten in te stellen. (Ik ga maar even van het positieve uit)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Blihi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 06:58:
Inderdaad. Die tests bestaan en worden gecommuniceerd in de vorm van een SCOP en COP bij 7 graden buiten. Soms is er een zelfs heel databoek, maar de praktijk voor jouw systeem zul je zelf moeten vinden.

Het is net als een auto. Daarvan staan ook verbruikscijfers in de brochure, maar of je die haalt hangt van jouw rechtervoet af, maar ook van de omstandigheden.

Gelukkig zijn er sites die de daadwerkelijke cijfers en performance bijhouden die kunnen helpen een keuze te maken. Zoals Tweakers voor warmtepompen.
Auto en WP zijn niet te vergelijken, tenzij je een zelfrijdende auto bedoeld.
WP staatvoortdurend binnen en de werking is dynamisch gezien niet te vergelijken.
Ik behoef niet de test van de fabrikant te hebben doch wel de instellingen die een laag verbruik opleveren.
Maar misschien schatten we de WP wel veel te hoog en te intelligent in en is alleen de water temperatuur belangrijk.
Ik denk het laatste en moet je simpelweg van het ding afblijven.
Buiten temperatuur kun je niets aan doen wel de ruimte temperatuur.
Verschillende ruimtes verschillend verwarmen met allerlei dure pompen en sensoren brengt ook niet alles behalve tocht. Beter/goedkoper zijn de voetventielen. Er is niets tegen het dragen van een trui of vest als je een poos wilt zitten, wel beter voor de beurs en het ECO systeem.
Ieder zijn meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Een adaptieve regeling (of AI ...), moet je laten leren.
Schrijf alle zaken waar de regeling mee overweg moet kunnen maar eens op, A4'tje is te klein.
Welke wil je dat de mens invoert? Bij renovatie is vaak niet alles meer bekend.
Welke wil je dat die uit zichzelf leert? Mag die aan het internet om daar vergelijkbare data op te halen of bijvoorbeeld het weer. Als je dat niet wilt hoe dan?
Welke meetapparatuur heeft die daar extra voor nodig en wat kost dat? Weerstation, flowmeter, extra temperaturen door heel het huis. Hoeveel mensen aanwezig, de kleren die ze aanhebben.
Luchtstroming meten door het huis? Hoe en wat mag dat kosten.

En in mijn ogen: Je hebt de COP grafieken, voer die in en kijk hoe je zelf uitkomt op die grafiek.
Als je er op zit, ben je aardig op weg. Want de fabrikanten test zullen echt wel zuinig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Dapdodo op 26-11-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

fmb

Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:51:
[...]

Auto en WP zijn niet te vergelijken, tenzij je een zelfrijdende auto bedoeld.
WP staatvoortdurend binnen en de werking is dynamisch gezien niet te vergelijken.
Vergis je niet in hoe complex een goede klimaatregeling voor een woning is of kan zijn. Je hebt gelijk dat de warmtepomp stilstaat, maar nog steeds heb je heel veel verschillende variabelen die er voor kunnen zorgen dat een regeling die op dag x perfect werkt, juist op dag y helemaal niet werkt.

Denk aan: isolatie, ventilatie, temperatuur, luchtvochtigheid, traagheid in verwarmen/koelen, wind, zonlicht inval, voorspelen van de dag, regen, etc. …

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
ErikVers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:37:
[...]
Wel echt jammer dat fabrikanten de ruimte afhankelijke shift op stooklijn niet ondersteunen. En dan echt -5/+5 afhankelijk hoe dicht rond doeltemp master ruimte is.
Ze zijn er wel (iig Vaillant en Nibe).

En de principes die een laag verbruik opleveren zijn niet lastig te vinden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
fmb schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:56:
[...]

Vergis je niet in hoe complex een goede klimaatregeling voor een woning is of kan zijn. Je hebt gelijk dat de warmtepomp stilstaat, maar nog steeds heb je heel veel verschillende variabelen die er voor kunnen zorgen dat een regeling die op dag x perfect werkt, juist op dag y helemaal niet werkt.

Denk aan: isolatie, ventilatie, temperatuur, luchtvochtigheid, traagheid in verwarmen/koelen, wind, zonlicht inval, voorspelen van de dag, regen, etc. …
Het gaat om temperatuursverschillen, daar heeft de WP invloed op. Niet op allerlei randvoorwaarden die het gebouw betreffen als isolatie etc. Dat zijn voor de WP externe stationaire gegevens. We meten niet de isolatie, wel de temperaturen buiten, ruimte en water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:35
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:52:
Een adaptieve regeling (of AI ...), moet je laten leren.
Schrijf alle zaken waar de regeling mee overweg moet kunnen maar eens op, A4'tje is te klein.
Welke wil je dat de mens invoert? Bij renovatie is vaak niet alles meer bekend.
Welke wil je dat die uit zichzelf leert? Mag die aan het internet om daar vergelijkbare data op te halen of bijvoorbeeld het weer. Als je dat niet wilt hoe dan?
Welke meetapparatuur heeft die daar extra voor nodig en wat kost dat? Weerstation, flowmeter, extra temperaturen door heel het huis. Hoeveel mensen aanwezig, de kleren die ze aanhebben.
Luchtstroming meten door het huis? Hoe en wat mag dat kosten.

En in mijn ogen: Je hebt de COP grafieken, voer die in en kijk hoe je zelf uitkomt op die grafiek.
Als je er op zit, ben je aardig op weg. Want de fabrikanten test zullen echt wel zuinig zijn.
Een adaptieve regeling zou wel heel mooi zijn maar voegt mi maar weinig toe aan een goede eenvoudige reactieve regeling.Dus wat @ErikVers opperde, een ruimte afhankelijke shift op stooklijn, zou een welkome toevoeging zijn.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Je maakt het jezelf veel te moeilijk!

In de installatie en/of service handleiding kun je gewoon terug vinden hoe je zo’n unit correct moet aansluiten.
De rest is gewoon ervaring en kennis in het vak, leuk dat je alles op een dienblad wilt geserveerd krijgen, maar dat gaat gewoon niet!
In principe hoort goed afstellen en inregelen gewoon erbij, dat er helaas heel veel cowboys in de gehele installatie techniek lopen is een feit!
Maar dat is deels ook door marktwerking en wat de overheid zelf heeft verziekt, want HBO - UNI is beter… + Betaald meestal ook beter.
Nu zie je dat heel veel installateurs voor zichzelf beginnen als ZZP’er met de bijkomende risico’s, want zichzelf indekken en verzekeren doen de meeste niet. Ze zien alleen wat ze qua omzet/winst binnen harken.

De attitude van klanten is trouwens ook om te janken, want respect moet wel van 2 kanten komen. Maar wederzijds respect is tegenwoordig ver te zoeken in de samenleving.
De installateur moet ook zijn onkosten betalen zoals: Personeel, verzekeringen enzovoorts.
Maar de bruto prijs van zulke onderdelen worden zelden volledig doorberekend.
Dat is interessant voor diegene welke de laatste 5% eruit willen persen.
Maar dan moet je net zoals sommige hier je gehele warmtepomp 24/7 - 365 dagen uitlezen.
Voor 90% van de mensen helemaal niet interessant, of het interesseert ze geen bal.

Maar voor de gros van de woning is voornamelijk dat je warmtepomp qua min-max vermogen gewoon overeenkomt met het afgifte systeem.
Dus je gasverbruik, EPC berekeningen en radiator en/of vloerverwarming calculatoren kunnen daarbij helpen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Wel eens gedacht om een bedrijfje op te starten, wat installaties optimaliseert.
Werd me iets te gek en zeker voor die prijs niet verhuurbaar.
Je hebt maar 6 maanden waar je iets kan doen. Voor de rest moet je dus in de toeristensector gaan werken.
Je hebt 15 installaties met LORA oid, nodig (flowmeter/kwh/temperatuur(30x/ OTGW/heisamon/.../ warmtebeeldcamera enz.)
Die installeer en deinstalleer je (2 dagen) en laat je een maand hangen.
Elke dag 5 minuten om data te bekijken en analyseren.
Zorgen dat de klant van de instellingen afblijft.
30*5 = 2,5 uur + 16 + vooronderzoek + offerte = 28 uur + afschrijving =28*70 + 4000/5(jr)/(6x/jr) = 2200 incl BTW, komt daar eens mee af bij een klant...............

Want eenmaal goed ingesteld, hoef je er niet meer aan te komen en als je zo'n ingewikkelde regeling in de WP stopt, kunnen er alleen maar veel meer onderdelen kapot, KISS wordt niet voor niks geroepen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 26-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Proton_ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:00:
[...]

Ze zijn er wel (iig Vaillant en Nibe).

En de principes die een laag verbruik opleveren zijn niet lastig te vinden toch?
Als je de temperaturen ingeeft zou de WP zelf alles moeten kunnen regelen op basis van dynamisch omgaan met meetgevens.
Als je de ruimtes met de temperaturen ingeeft zou het installatieprogramma het systeem moeten kunnen definieren. De woninverwarming is qua energieverbruik een eeuwig durende milliarden industrie. Daar zou Jantje Fabrikantje samen met de installateurs wel wat meer oog voor kunnen hebben, de Fabrikant voorop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ErikVers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:37:
[...]

Inderdaad een slimmere regeling die gewoon een graad of 10 kan shiften op je stooklijn zou mooi zijn. Dus woonkamer elke 0,5 graden onder en boven doel temp is een instelbare shift op een standaard htv of ltv stooklijn.

We hebben natuurlijk de optionele pcb met 10v aansluiting of de heishamon en shit-5/+5 dus wellicht moeten we de heishamon opentherm gaan boosten? Of draaien er al test versies?

In GBS systemen kom je dit meer tegen, maar zelfs daarin is het soms belabberd afgesteld.
Wij als tweakers komen er uiteindelijk wel uit maar zo complex is het toch niet om dit standaard aan te bieden? Scheelt elke installateur of eindgebruiker bakken werk en verbruik.
Bosch heeft bijvoorbeeld voor hun groot vermogen ketels tegenwoordig een mooi regelsysteem.
De regeling vraagt gewoon wat voor installatie je hebt, je loopt het menu zo door en daarna alleen nog een paar waardes aanpassen en alles werkt naar behoren.
Het nadeel is alleen dat je met bepaalde instellingen beperkter bent, het voordeel je kan weinig fout doen.
Was gisteren bij een inbedrijfstelling ( 2015 hoekwoning met vloerverwarming 50m2 per woonlaag) en die had 37kwh per dag verbruikt puur voor verwarmen; ta high 50 en ta low 40 😂🙈
We moeten wat over hebben voor warme voetjes :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:10:
[...]

Als je de temperaturen ingeeft zou de WP zelf alles moeten kunnen regelen op basis van dynamisch omgaan met meetgevens.
Als je de ruimtes met de temperaturen ingeeft zou het installatieprogramma het systeem moeten kunnen definieren. De woninverwarming is qua energieverbruik een eeuwig durende milliarden industrie. Daar zou Jantje Fabrikantje samen met de installateurs wel wat meer oog voor kunnen hebben, de Fabrikant voorop
Statisch gaat dat allemaal wel, het dynamische van het gebruik van het huis en het weer is het lastige.
De regeling moet weten wat je gaat doen en het weer wordt minimaal 3 uur van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:06:
Wel eens gedacht om een bedrijfje op te starten, wat installaties optimaliseert.
Werd me iets te gek en zeker voor die prijs niet verhuurbaar.
Je hebt maar 6 maanden waar je iets kan doen. Voor de rest moet je dus in de toeristensector gaan werken.
Je hebt 15 installaties met LORA oid, nodig (flowmeter/kwh/temperatuur(30x/ OTGW/heisamon/.../ warmtebeeldcamera enz.)
Die installeer en deinstalleer je (2 dagen) en laat je een maand hangen.
Elke dag 5 minuten om data te bekijken en analyseren.
Zorgen dat de klant van de instellingen afblijft.
30*5 = 2,5 uur + 16 + vooronderzoek + offerte = 28 uur + afschrijving =28*70 + 4000/5(jr)/(6x/jr) = 2200 incl BTW, komt daar eens mee af bij een klant...............

Want eenmaal goed ingesteld, hoef je er niet meer aan te komen en als je zo'n ingewikkelde regeling in de WP stopt, kunnen er alleen maar veel meer onderdelen kapot, KISS wordt niet voor niks geroepen.
De fabrikant doet aldat onderzoek t.b.v. zijn productie van honderdduizenden apparaten. Die resultaten kunnen worden geprojecteerd in de WP qua basis instellingen en verder adaptief stookgedrag. Om dit laatste gaat het. Dat adaptievermogen zorgt voor voortdurende aanpassingen in de aanmaak van warmte. De aanwezige traagheid in het opwarmen geeft een rustig beeld in het adaptieve gedrag.
Als de software hiervoor E 1.000.000,- kost, is dat per WP E 10,- bij een produktie van 100K stuks. Mooi toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:18:
[...]

Statisch gaat dat allemaal wel, het dynamische van het gebruik van het huis en het weer is het lastige.
De regeling moet weten wat je gaat doen en het weer wordt minimaal 3 uur van te voren.
Het dynamisch gebruik van een huis zie ik niet zo, vooral niet als we zo veel als mogelijk van de thermostaat dienen af te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:21:
[...]

Het dynamisch gebruik van een huis zie ik niet zo, vooral niet als we zo veel als mogelijk van de thermostaat dienen af te blijven.
Ik wel, met 4 man in de woonkamer kan de WP uit als het rond 5gr buiten is. Zijn we met zijn 2 dan draait die minimaal (2,5kW).

En in een passief woning moet je gaan koelen |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 26-11-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:22:
[...]

Ik wel, met 4 man in de woonkamer kan de WP uit als het rond 5gr buiten is. Zijn we met zijn 2 dan draait die minimaal (2,5kW).
Geef je toch op kantoor om 15.00 (?) via je mobieltje in dat je om 20.00 uur met je vieren in de kamer ( vertrek 3C ) zit ? We doen toch alles via de telefoon en in de baas zijn tijd ? Flauw, ik weet het.

Maar, wat doen die 4 man dat dat ze per 2 personen 2.5kW aan warmte produceren ?
Dit maakt mij nieuwsgierig. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Peanutsonic op 26-11-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dapdodo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:22:
[...]

En in een passief woning moet je gaan koelen |:(
Ik vind dat een kl... situatie. Misschien moet je niet gaan koelen maar ouderwets mechanisch ventileren. Of de te onttrekken warmte in je buffertje opslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:52

ErikVers

e-Duurzaam

Peanutsonic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:18:
[...]

De fabrikant doet aldat onderzoek t.b.v. zijn productie van honderdduizenden apparaten. Die resultaten kunnen worden geprojecteerd in de WP qua basis instellingen en verder adaptief stookgedrag. Om dit laatste gaat het. Dat adaptievermogen zorgt voor voortdurende aanpassingen in de aanmaak van warmte. De aanwezige traagheid in het opwarmen geeft een rustig beeld in het adaptieve gedrag.
Als de software hiervoor E 1.000.000,- kost, is dat per WP E 10,- bij een produjtie van 100K stuks. Mooi toch ?
Het idee bij de ai van www.quatt.io

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Pagina: 1 ... 184 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.