Laat je dan niet bedonderen, want dit hoort niet. Ja, er komt ijs op de buitenunit, maar dat moet er af gehaald worden tijdens een defrost. Hoe vaak hangt een beetje van je systeem af, en zo'n defrost duurt maar een paar minuten. Als er echt ijsvorming is rondom de compressor is er iets goed mis, dan zou het zomaar kunnen dat de buitenunit zijn water niet kwijt kan.Fethoz69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:01:
[...]
De warmtepomp draaide hier inderdaad op het elektrische element, gisterochtend wilde ik de instellingen nalopen / foto's maken. Zie ik ineens weer een icoontje bij 'mijn systeem':
[Afbeelding]
én kwam de installateur langs voor het repareren van die ventilatibox.. gelijk even mee laten kijken. Hij zei ook dat de buitenstaande compressor waarschijnlijk bevroren was door de mist en vorst van de afgelopen dagen.
Klopt, heb nog gezien dat deze vol ijs zat.. Nu deze weer ontdooid is, is het verbruik naar beneden (22 kWh) ...
Maar ik ga jullie advies ter harte nemen, ga binnenkort verhuizen, zal dan de instellingen eens vergelijken wat je hebt opgegeven! Heel erg bedankt!!
Ik denk dat het geen kwaad zou kunnen om hier eens een onafhankelijk installateur naar te laten kijken (wijze van opstellen, instellingen) en een rapportje van te laten maken. Installateurs in de nieuwbouw staan namelijk niet bekend om hun kennis en kunde. Dat zijn vaak oude vriendjes van de aannemer, die al 30 jaar lang (veel te zwaar uitgevoerde) projectketels in woningen rammen (zonder daar iets aan in te stellen) en nu ook warmtepompen doen.
Je kunt natuurlijk ook hier wat foto's posten van de opstelling binnen en buiten, alleen heb je daar weinig aan in de communicatie met de aannemer. Houd in ieder geval je 5% bankgarantie vast tot de installatie fatsoenlijk werkt.