Woning opleveren zonder verwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-05 15:56
Kan iemand mij helpen met het maken van de volgende keuze?
Onze woning is opgeleverd zonder de Nefit Enviline. Deze is waarschijnlijk pas in februari leverbaar.
Nu kunnen ze wel de Alpha Innotec Jersey met een HT7 binnendeel leveren voor dezelfde prijs.

Moet ik dit aanbod aannemen of toch beter wachten op de Nefit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
@leondej Het is een apparaat van Nathan. Best wel een grote jongen, wat minder bekend in Nederland.
Dit heeft mogelijk wat meer last als je problemen hebt omdat er minder installateurs bekend zijn met het apparaat. Kan ook een voordeel zijn, want de installateurs die het merk wel voeren weten vaak echt wat van het apparaat. Nefit kan iedereen leveren (ook de cowboys).
Ik denk dat het financiele plaatje ook belangrijk is. Hoe ga je tot februari verwarmen en wat kost dat? Moet je nu ergens langer huren?
Ik denk dat ik voor de Nathan zou gaan. Kijk eens op de site van Nathan voor informatie.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
Pietje555 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:04:
@leondej Het is een apparaat van Nathan. Best wel een grote jongen, wat minder bekend in Nederland.
Dit heeft mogelijk wat meer last als je problemen hebt omdat er minder installateurs bekend zijn met het apparaat. Kan ook een voordeel zijn, want de installateurs die het merk wel voeren weten vaak echt wat van het apparaat. Nefit kan iedereen leveren (ook de cowboys).
Ik denk dat het financiele plaatje ook belangrijk is. Hoe ga je tot februari verwarmen en wat kost dat? Moet je nu ergens langer huren?
Ik denk dat ik voor de Nathan zou gaan. Kijk eens op de site van Nathan voor informatie.
Bedankt voor je reactie! Er zit nu een COP 1 oplossing tussen en de kosten zijn voor ons zelf. De kosten lopen dus wel aardig op.
Maar ik lees weinig over de Alpha Innotec Jersey. Dat maakt de keuze lastig.
Zou het een miskoop kunnen zijn? Of is het een ook een prima apparaat..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
leondej schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:16:
[...]

Bedankt voor je reactie! Er zit nu een COP 1 oplossing tussen en de kosten zijn voor ons zelf. De kosten lopen dus wel aardig op.
Maar ik lees weinig over de Alpha Innotec Jersey. Dat maakt de keuze lastig.
Zou het een miskoop kunnen zijn? Of is het een ook een prima apparaat..
Ik weet niet welke variant je kunt krijgen 5 of 7 maar van de cijfers wordt ik nog niet heel vrolijk.

De 7KW doet bij -7, Ta 35 - 7,21KW en bij +10, Ta 35 4,49KW, wat erg veel is.
Ik ben benieuwd wat deze bij Ta 25 doet bij +10, maar dat vermeld het databook weer niet.

Pak bijv. de Mitsu SW75YAA die doet bij -7, Ta 35 8,4KW, en bij +12, Ta 35 2,8KW

Dus in verhouding moduleert de Mitsu een factor 3 terug en de Alpha dus "slechts" factor 1,6

Nee, ik zou deze niet kiezen, al ken ik de getallen van Nefit niet, misschien zijn die nog wel slechter :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2022 20:47 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

leondej schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:30:
Kan iemand mij helpen met het maken van de volgende keuze?
Onze woning is opgeleverd zonder de Nefit Enviline. Deze is waarschijnlijk pas in februari leverbaar.
Nu kunnen ze wel de Alpha Innotec Jersey met een HT7 binnendeel leveren voor dezelfde prijs.

Moet ik dit aanbod aannemen of toch beter wachten op de Nefit?
Een woning zonder verwarming volgens het bestek had nooit mogen/kunnen worden opgeleverd. En dan hebben we het nog niet eens over de Beng normen, de gemeente dient daar op te controleren.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
@ds23man Daar heb je wel gelijk. Ik denk ook dat alle kosten voor verwarming bij de aannemer neer gelegd kunnen worden.
Maar het is al snel David tegen Goliath, want je krijgt gewoon de sleutel niet.
Je zit dan al snel in een rechtzaak en daar moet je wel lef voor hebben (maar daar rekenen ze dan ook op dat niemand dat doet)

[ Voor 46% gewijzigd door Pietje555 op 23-11-2022 21:00 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
Pietje555 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:58:
@ds23man Daar heb je wel gelijk. Ik denk ook dat alle kosten voor verwarming bij de aannemer neer gelegd kunnen worden.
Je zit dan al snel in een rechtzaak en daar moet je wel lef voor hebben (maar daar rekenen ze dan ook op dat niemand dat doet)
Ik maakte er geen rechtzaak van maar zou gewoon het verbruik van de laatste termijn inhouden. Laat hun maar een rechtzaak beginnen.

Uiteraard wel op papier melden dat je dit doet en waarom je dat doet (in gebreke stellen)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
Bedankt voor jullie reacties!

Er zit wel noodverwarming in de woning.
De oplevering van de woning had ook uitgesteld kunnen worden tot hij wel leverbaar is, maar dan zit je weer met hele andere kosten zoals dubbele lasten etc.

Ik heb helaas ook geen cijfers van de Nefit, maar wellicht kunnen we dit verhaal nog even bij de installateur neerleggen.

Een 1 op 1 vergelijking maken is lastiger dan ik dacht

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
leondej schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:10:
Bedankt voor jullie reacties!

Er zit wel noodverwarming in de woning.
De oplevering van de woning had ook uitgesteld kunnen worden tot hij wel leverbaar is, maar dan zit je weer met hele andere kosten zoals dubbele lasten etc.

Ik heb helaas ook geen cijfers van de Nefit, maar wellicht kunnen we dit verhaal nog even bij de installateur neerleggen.

Een 1 op 1 vergelijking maken is lastiger dan ik dacht
Ik hoop voor je dat je het een en ander in het PV van oplevering hebt vastgelegd en dat je de 5% achter gehouden hebt cq. de notaris hebt laten weten de bankgarantie vast te houden.

De extra kosten voor COP=1 verwarming hoeven niet voor jouw rekening te komen. Jij zegt dat het heel duur zou zijn om niet op te leveren, maar dat zou het voor de aannemer ook geweest zijn. Hij moet het object dan verzekeren, beheren, verwarmen en garanderen dat het in de staat opgeleverd wordt die het hoort te zijn.

Had je geen vertegenwoordiger van Vereniging Eigen Huis bij de oplevering? De aannemer is op zijn minst deels aansprakelijk voor de extra verwarmingskosten. Dat hij de warmtepompen veel te laat heeft ingekocht is niet jouw probleem. Dat is zijn fout, voor zijn risico.

• leondej
Blihi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:21:
[...]

Ik hoop voor je dat je het een en ander in het PV van oplevering hebt vastgelegd en dat je de 5% achter gehouden hebt cq. de notaris hebt laten weten de bankgarantie vast te houden.

De extra kosten voor COP=1 verwarming hoeven niet voor jouw rekening te komen. Jij zegt dat het heel duur zou zijn om niet op te leveren, maar dat zou het voor de aannemer ook geweest zijn. Hij moet het object dan verzekeren, beheren, verwarmen en garanderen dat het in de staat opgeleverd wordt die het hoort te zijn.

Had je geen vertegenwoordiger van Vereniging Eigen Huis bij de oplevering? De aannemer is op zijn minst deels aansprakelijk voor de extra verwarmingskosten. Dat hij de warmtepompen veel te laat heeft ingekocht is niet jouw probleem. Dat is zijn fout, voor zijn risico.
Uiteraard staat er nog minstens 5% bij de notaris. Ook was er een bouwkundige van veh biijj de oplevering.

Misschien toch nog eens aankaarten bij veh, die zien deze situaties veel vaker op dit moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:42:
[...]

Een woning zonder verwarming volgens het bestek had nooit mogen/kunnen worden opgeleverd. En dan hebben we het nog niet eens over de Beng normen, de gemeente dient daar op te controleren.
Formeel heb je gelijk. Je kunt oplevering weigeren en vanaf het moment dat de werkbare werkdagen op zijn gaat de aannemer dan een schadevergoeding moeten betalen die erg in de papieren loopt. Dat zal de aannemer dus altijd proberen te vermijden.

Maar je moet wel sterk zijn, want je hebt je vorige huis al verkocht en daar moet je ook uit, dus waar ga je in de tussentijd heen? Daarbij kan het zomaar zijn dat die schadevergoeding de werkelijke kosten niet dekt (die vergoeding ligt namelijk in de stukken vast).

De aannemer zal het op overmacht spelen (maar het is zijn probleem, niet het jouwe) en als je je dan niet op de juiste manier laat bijstaan (door vereniging eigen huis, of een andere bouwkundige) dan ga je meevoelen met de aannemer, met dit als gevolg....

Het zal de komende periode vaker gaan gebeuren dat woningen opgeleverd worden met noodvoorzieningen. De levertijden zijn enorm en aannemers bestellen over het algemeen niet ver genoeg vooruit. Ze willen (of kunnen) zelf geen voorraad hebben. Tja, dan krijg je dit.

Het beste is altijd om te proberen er met de aannemer uit te komen. Leg de energierekening voor een deel bij hem neer, of maak daar afspraken over. Je bent nu vier a vijf keer duurder uit voor warmte dan met de beloofde warmtepomp en iemand moet die kosten betalen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Als de gemeente een controle doet dan heeft de aannemer een zeer groot probleem...

• Blihi
leondej schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:57:
[...]

Uiteraard staat er nog minstens 5% bij de notaris. Ook was er een bouwkundige van veh biijj de oplevering.

Misschien toch nog eens aankaarten bij veh, die zien deze situaties veel vaker op dit moment
Zeker. Ik zou ook de aannemer formeel in gebreke stellen. Dat moet schriftelijk. Geef ook aan dat je binnen een redelijke termijn de beloofde Nefit of een technische gelijkwaardige oplossing verwacht, waarbij het aan de aannemer is om dat aan te tonen. Vraag hem expliciet om data aan te leveren met betrekking tot:
Maximum vermogen bij -7A35
Minimum vermogen bij 15A25

Nu probeer je deze gegevens zelf te vinden, maar het is het probleem van de aannemer, niet het jouwe.

(Ik heb zelf deze situatie gehad. De aannemer wilde een andere CV ketel plaatsen dan in de stukken stond, zogenaamd omdat deze niet leverbaar was. Ik heb de fabrikant gebeld met de vraag binnen welke termijn er 6 geleverd konden worden. Dat bleek 2 weken. Toen kon de aannemer er gewoon niet meer onderuit).

Je kunt ook kijken of je zelf de beloofde Nefit ergens kunt krijgen. Mail dit naar de aannemer: "kijk, je kunt hem hier bestellen, morgen in huis." De prijs is voor jou niet relevant, dat is zijn probleem.

• Blihi
ds23man schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:13:
Als de gemeente een controle doet dan heeft de aannemer een zeer groot probleem...
Dat ligt er aan of er al sprake is van formele oplevering. De eerste oplevering laat ruimte om eventuele zaken te herstellen. Pas na de tweede oplevering zou een controle tot problemen leiden voor zover ik weet, maar zover is het nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Blihi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:17:
[...]

Dat ligt er aan of er al sprake is van formele oplevering. De eerste oplevering laat ruimte om eventuele zaken te herstellen. Pas na de tweede oplevering zou een controle tot problemen leiden voor zover ik weet, maar zover is het nog niet.
Omgevingsvergunning:

Bij de aanvraag van de omgevingsvergunning en oplevering van een nieuw woongebouw moeten de BENG-eisen worden getoetst op gebouwniveau (pand-id). Bij een woongebouw gelden de BENG-eisen dus per woongebouw. Daarnaast moet ook per individueel verblijfsobject (bijvoorbeeld de individuele appartementen in een woongebouw) de energieprestatie berekend en geregistreerd worden. Dit is nodig zodat tijdig de energieprestatie bekend is voor potentiële kopers en gebruikers. Ook is dan het risico op oververhitting per verblijfsobject inzichtelijk. Het is mogelijk dat er verschillende energielabelklassen zijn bij de individuele appartementen in een woongebouw.

EN:

Ten slotte meld je zodra de bouw klaar is en aan alle voorwaarden is voldaan het 'gereedkomen’ van de woning aan bij de bouwinspecteur, door middel van het gereedmeldingsformulier. Dit formulier heb je ontvangen bij de omgevingsvergunning. De inspecteur maakt met jou een afspraak en voert dan de eindcontrole van de woning uit. De woning mag niet worden betrokken zonder dat deze gereed is gemeld. Zonder eindcontrole is bewoning niet toegestaan. Indien de woning toch al in gebruik wordt genomen, kan in onveilige situaties handhavend worden opgetreden, in die zin dat de woning naar aanleiding van de eindcontrole weer verlaten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
ds23man schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:42:
[...]

Het bestek zegt daar helemaal niets over. Dat zegt alleen iets over materialen, kleuren, verwerking, verband/motief.

Beng zegt er ook helemaal niets over daarin staat alleen een berekening van de energieprestatie van je woning. Ze kunnen alleen geen energielabel aan je woning hangen omdat de ketel nog niet hangt.

Het bouwbesluit zegt er dan wel iets over. Daarin staan eisen dat bepaalde ruimtes in de woning een X aantal graden moet worden in een bepaalde tijd. En hoe die warmte er in komt maakt het bouwbesluit weer niets uit.

Het tweede stuk waarin staat wat verplicht is is de technische omschrijving van je woning. Een verkapte samenvatting/ leesbare vertaling van het bestek.

Nathan is in mijn ogen een kwalitatief beter ketel, echter zoals hier boven al gezegd, minder bekend en kan dus lastiger zijn met onderhoud.
Pietje555 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:58:
De aannemer kan je sleutel/ woning vast houden, echter staat er ook in je TO een aantal werkbare dagen waarin de woning gereed moet zijn. Als ze die overschrijden kan er een boete clausule opzitten. En als ze de woning eerder leveren dan moeten zij dus volgens het boowbesluit/ Nederlandse wet de woning van verwarming en warm water voorzien (gebruik kosten zijn voor jouw, apparatuur voor de aannemer).

[ Voor 27% gewijzigd door BBB-Nick op 30-11-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

BBB-Nick schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:33:
[...]

Het bestek zegt daar helemaal niets over. Dat zegt alleen iets over materialen, kleuren, verwerking, verband/motief.

Beng zegt er ook helemaal niets over daarin staat alleen een berekening van de energieprestatie van je woning. Ze kunnen alleen geen energielabel aan je woning hangen omdat de ketel nog niet hangt.

Het bouwbesluit zegt er dan wel iets over. Daarin staan eisen dat bepaalde ruimtes in de woning een X aantal graden moet worden in een bepaalde tijd. En hoe die warmte er in komt maakt het bouwbesluit weer niets uit.

Het tweede stuk waarin staat wat verplicht is is de technische omschrijving van je woning. Een verkapte samenvatting/ leesbare vertaling van het bestek.

Nathan is in mijn ogen een kwalitatief beter ketel, echter zoals hier boven al gezegd, minder bekend en kan dus lastiger zijn met onderhoud.

[...]

De aannemer kan je sleutel/ woning vast houden, echter staat er ook in je TO een aantal werkbare dagen waarin de woning gereed moet zijn. Als ze die overschrijden kan er een boete clausule opzitten. En als ze de woning eerder leveren dan moeten zij dus volgens het boowbesluit/ Nederlandse wet de woning van verwarming en warm water voorzien (gebruik kosten zijn voor jouw, apparatuur voor de aannemer).
Dat is wel erg kort door de bocht hoor. Een bestek is niet (per se) enkel bouwkundig. Daar kunnen ook heel goed woninginstallaties met merk en type benoemd zijn.
Ook de BENG is in principe niet zo vrijblijvend. Daar wordt (helemaal.voor woningen) vaak ook een hele specifieke installatie met een kwaliteitsverklaring in opgenomen. Dat moet je vervolgens goed onderbouwen als je daar van afwijkt.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1