Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.548.228 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 19:53

BTS

WP draait sinds gisterochtend, defrosts tussendoor. Nu onze vloer op temperatuur is begint de WP terug te moduleren.

@Blihi misschien kan jij dit verduidelijken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9DlYN0iFkTmZ_y7oNztKz_km7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xh1GBxNtPPmd3oczgHZABONs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaMMSfQtyLvSLtk9awJiGwqiSz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obuER6KGvnYpRmt7XxIIS7z0.jpg?f=fotoalbum_large

De stille nachtwerking is niet hetzelfde als de Flui(s)ter mode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T259GBVKUp9vvgyza9QNCwOEFWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sMiUa66FlogOZ5XDeqvKB3fp.jpg?f=user_large

Weet jij of er nog een icoontje zichtbaar is voor de "stille nachtwerking?

Zo ziet het er bij mij nu uit na 25 uur verwarmen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6pc3bEN_8_eVzxaJdx2J44BV-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSpXpSp6jqC02BzLvuGlYRg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNQdyZZVyqtXhRIdRco4Qecx-B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49ZVl0GsRKcLbDZy1DxzucCN.jpg?f=fotoalbum_large

Vaste temperatuur aanvoer op 26°.
Vaste pomp snelheid 70% levert ~15L/u op. (100% ~20L/u en heel veel geluid, wel handig met ontluchten )

Tot nu nog niks bijgesteld aan de voetventielen, alles op volle doorlaat. 1 radiator krijgt nog fans dit weekend. Zodra dit stabiel draait ga ik pas verfijnder afstellen. 26° bij 0° buiten is wel een fijne om straks in de stooklijn te verwerken.

Het betreft een Toshiba Estia 4kW.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Pana hier dus iedere 40 min. een Df.
Water van plm. 37*C ondersteunt de Df als de Ta daalt van 39 naar 31*C
Binnen 2-3 min. Df gedaan. In een mum van tijd is de Ta weer op 38-39*C door aanvoer water van 37*C vanuit B-vat. Voor de winterperiode is m.i. B-vat echt een voordeel.
Harde cijfers ? Slechts wat hierboven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:07:
[...]

hier zijn geen helderzienden vrees ik.
zou beginnen met de thermostaat een graad hoger te zetten. kom je gemiddeld beter uit. Wat er niet in gaat kan er niet uit komen.
wees er ZEKER van, dat er geen bypas zijn werk te serieus opvat.
en zie min. 2* verschil zal te wijzigen zijn ?
1* verschil lijkt toch meer dan voldoende ? Hollen of stil staan is niet des warmtepomps
Al gevraagd of de aannemer dat willen aanpassen. Ze willen niet zeggen hoe ik dat zelf kan doen.
BarryH schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:16:
[...]

Zet een smart energy plug op de stroomaansluiting van de WP, dan kan je in ieder geval zien wat die over de dag heen ongeveer doet. Wellicht kan je in de portal van je energieleverancier ook al eea zien.

En maak daarnaast een lijst van alle instellingen in het menu van de wp. Wellicht staat die op "snachts niet verwarmen"? of "snachts stille modus=halve kracht"
Ik heb een HomeWizard. Vannacht rond 4:30 is de warmtepomp aangegaan om te verwarmen nadat de temperatuur was gezakt naar 17,5 in de woonkamer. Ondertussen 30 KWH verder en bijna op ingestelde temperatuur.

[ Voor 36% gewijzigd door FastForwardNL op 09-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@FastForwardNL Wellicht dat je thermostaten inleren of dat je daarin instellingen kan aanpassen? b.v. de P en de I? (zie boekje thermostaat)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:55:
[...]

meerlaags is lager, gladdere wand.
Koppelingen is verdienmodel van de installateur.
kreeg 48% korting op koppelingen van Henco.
Sommige installateurs rekenen voor koppelingen 2x het bedrag dat je in ook al dure DHZ betaalt. Kom vooral niet boven 22 mm
Heb jij ergens een tabelletje met stroomweerstand van meerlaags vs. staal met vergelijkbare binnendiameters?
Wat bedoel je met "meerlaags is lager"?

Ik las nog wel een voordeel van meerlaags dat dit minder stromingsgeluid zou afgeven. Kan iemand dit bevestigen?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:24:
Binnen 2-3 min. Df gedaan. In een mum van tijd is de Ta weer op 38-39*C door aanvoer water van 37*C vanuit B-vat. Voor de winterperiode is m.i. B-vat echt een voordeel.
Je toont hiermee juist aan dat dat buffervat geen ene r**t doet tov een echte buffer in de vorm van een betonvloer, dit gezien de snelle reactietijden van de temperaturen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:37:
[...]

Al gevraagd of de aannemer dat willen aanpassen. Ze willen niet zeggen hoe ik dat zelf kan doen.

[...]

Ik heb een HomeWizard. Vannacht rond 4:30 is de warmtepomp aangegaan om te verwarmen nadat de temperatuur was gezakt naar 17,5 in de woonkamer. Ondertussen 30 KWH verder en bijna op ingestelde temperatuur.
Zou er met de neusbovenop gaan staan.
Dubieuze instelling zou me niet verbazen.
Voor aanpssing mag je zeker betalen ?
Aan dit soort trucs heb je niets. Lijkt op belazeren.
Slechte mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
verkeerslicht schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:45:
[...]

Heb jij ergens een tabelletje met stroomweerstand van meerlaags vs. staal met vergelijkbare binnendiameters?
Wat bedoel je met "meerlaags is lager"?

Ik las nog wel een voordeel van meerlaags dat dit minder stromingsgeluid zou afgeven. Kan iemand dit bevestigen?
lager = lagere stromingsweerstand = minder lawaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:20 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 19:08

Carboy54

Duurzaamheid coach

Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:24:
Genoeg radiatoren zijn ook buffervaten alleen niet geïsoleerd. Hier zelfde gedrag zonder buffer 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:45:
[...]

Je toont hiermee juist aan dat dat buffervat geen ene r**t doet tov een echte buffer in de vorm van een betonvloer, dit gezien de snelle reactietijden van de temperaturen.
Leg dat even uit met data.

Buffer = buffer >< buffer !
onttrokken warmte aan B-vat is echt wat anders dan onttrokken warmte aan de vloer. Hoef ik denk ik niet uit te leggen.

en wat is een echte buffer ? die buffer in he vloer zit in de warmte-afgevers.
dat is je thermische kapitaal direct onder je voeten.
Een buffer is normaliter iets dat niet steeds behoeft te worden gebruikt doch slechts als dat een minder gewenste situatie voorkomt.

[ Voor 40% gewijzigd door Peanutsonic op 09-12-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:55:
[...]

lager = lagere stromingsweerstand = minder lawaai
Dat kan een gevolg zijn. Maar andersom is niet per definitie waar:
Staal "klinkt" per definitie meer onafhankelijk van de stromingsweerstand. Staal resoneert gewoon sterker op z'n resonatiefrequentie waar dat meerlaagsspul dat veel minder doet.

in kort:
minder lawaai ≠ lagere stromingsweerstand.
Dus kan niet zonder meer geconcludeerd worden dat staal een hogere weerstand heeft dan meerlaags.
Ik zoek eigenlijk gewoon weerstandtabellen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:59:
[...]

Buiten dat is staal harder en dus beter in staat om geluid te transporteren.

Ik heb hoofdzaak staal gebruikt en een stuk (4x 6 meter) meerlagen, het is makkelijker te verwerken dan staal maar die vernauwingen in die koppelingen ben ik niet kapot van bij meerlagen.
Die vernauwingen zorgen voor een passende stroomversnelling. Verminderen amper de flow. Vernauwingen zijn vervelend over wat langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
verkeerslicht schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:07:
[...]

Staal "klinkt" per definitie meer onafhankelijk van de stromingsweerstand. Staal resoneert gewoon sterker op z'n resonatiefrequentie waar dat meerlaagsspul dat veel minder doet.

in kort:
Dus kan niet zonder meer geconcludeerd worden dat staal een hogere weerstand heeft dan meerlaags.
"andersom is niet per definitie waar" een enkele keer is 2 x 3 niet hetzelfde als 3 x 2 , maar zie niet waarom hier dat niet waar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
[...]

in kort:
weet dat google dat voor je zal vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:59:
[...]

Leg dat even uit met data.

Buffer = buffer >< buffer !
onttrokken warmte aan B-vat is echt wat anders dan onttrokken warmte aan de vloer. Hoef ik denk ik niet uit te leggen.

en wat is een echte buffer ? die buffer in he vloer zit in de warmte-afgevers.
dat is je thermische kapitaal direct onder je voeten.
Een buffer is normaliter iets dat niet steeds behoeft te worden gebruikt doch slechts als dat een minder gewenste situatie voorkomt.
Dat doe jij al met je eigen data, je buffertemperatuur daalt immers 8K in 2-3 minuten, dat veel te kleine vat zet dus nauwelijks zoden aan de dijk voor een defrost cycle van 10min+ want heeft daar veel te weinig energie voor opgeslagen. Daarna zie je dus dat je vloer wél veel meer buffert, want die doet de rest en daalt daarbij dan maar 1-2C.

Blij dat ik geen 1000 euro+ (en de energiekosten voor een extra pomp heb afgezonken) in zo'n volstrekt overbodig stuk staal.
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:56:
[...]

Mijn buffervat is 1000 liter mijn anhydriet vloer is 2500kilo..

Ik zou toch denken dat dat buffervat wel wat doet..

Al staat hij er bij mij meer vanwege de hout cv :P
Ander verhaal, een vat van 1000 liter (itt 50-100L wat je meestal ziet) doet wél daadwerkelijk iets qua bufferen én is nodig om je bivalente warmtebron parallel te kunnen gebruiken. Dan voegt zo'n vat ook echt iets toe.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
[...]

in kort:
T.a.v. weerstand staal <> weerstand kunststof is de mededeling dat ik dat in betrouwbare stukken heb gelezen. heb het niet gemeten of anderszins gecontroleerd. Daar kan ik het mee doen.
Minder weerstand is praktisch altijd minder geluid omdat het contact bij minder weerstand door buisoppervlak = minder wervelingen minder geluid geeft. Is simpel en blijft simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:15:
[...]

Dat doe jij al met je eigen data, je buffertemperatuur daalt immers 8K in 2-3 minuten, dat veel te kleine vat zet dus nauwelijks zoden aan de dijk voor een defrost cycle van 10min+ want heeft daar veel te weinig energie voor opgeslagen. Daarna zie je dus dat je vloer wél veel meer buffert, want die doet de rest en daalt daarbij dan maar 1-2C.

Blij dat ik geen 1000 euro+ (en de energiekosten voor een extra pomp heb afgezonken) in zo'n volstrekt overbodig stuk staal.

[...]

Ander verhaal, een vat van 1000 liter (itt 50-100L wat je meestal ziet) doet wél daadwerkelijk iets qua bufferen én is nodig om je bivalente warmtebron parallel te kunnen gebruiken. Dan voegt zo'n vat ook echt iets toe.
Bij een defrost zal bij correcte werking van e.e.a. een B-vat van 1000L minder in temp dalen dan een vat van 100L, MITS de temperaturen in de beide vaten aan elkaar gelijk is.
De warmtewisselaar van de WP zal daar in 2 minuten echt niet meer van merken dan pak em beet 0,4 graad als het gaat om 1000L of 100L

en 1000L geeft wat meer stlstandverlies dan 100L
Bij 4L/min doorstroming in het B-vat van 100L is in een half uur het B-vat weer helemaal op temp tegen COP 3.5 i.p.v. tegen COP 1 o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BarryH schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:16:
Zet een smart energy plug op de stroomaansluiting van de WP, dan kan je in ieder geval zien wat die over de dag heen ongeveer doet.
Warmtepompen hebben over het algemeen een vaste stroomaansluiting. Daar kun je niet zomaar een plug tussen zetten. Nog afgezien van het gevaar dat je dan fase en nul kunt verwisselen.
Als je het stroomverbruik wilt monitoren (wat een erg goed idee is) moet je een kWh meter in je meterkast installeren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:15:
[...]

[...]

Je staat er wel stevig in i.i.g.
Heb hier een intelligente drukgevoelige extra pomp die E 152,- heeft gekost + 2 koppelingen van 8 E p.st. Samen E 168.-
Draait op minimaal vermogen tussen 6 en 43 Watt

De aan het B-vat onttrokken warmte is i.i.g. niet uit vloer en radiatoren gehaald. Heb geconstateerd, dat binnen 5 minuten het systeem weer on business as usual zit. Fijn toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:28:
[...]

Dat stilstand verlies is er alleen maar als hij buiten je verwarmde schil staat, nu werkt hij gewoon mee als afgifte middel.

Waar vis je nu ineens die cop 1 vandaan dan?
die cop 1 heb ik uit jouw systeem gevist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:28:
[...]

Dat stilstand verlies is er alleen maar als hij buiten je verwarmde schil staat, nu werkt hij gewoon mee als afgifte middel.

Waar vis je nu ineens die cop 1 vandaan dan?
Het stalstandsverlies is i.i.g. een wijziging van plaats t.a.v. de thermische buffer, tenzij het vat in je kamer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
I
@ Ronald42
Ik zie allerlei aannames en beweringen uit de losse pols voorbij komen.
Ik kan daar niet zo veel mee.

Kom maar met data,werkt veel beter mits ze er zijn

Afgifte in je belevenis is wat anders dan afgifte in je kamer.
( niet je bovenkamer )

onderzoek is data bestuderen op basis waarvan iets steekhoudend is te beweren.

[ Voor 33% gewijzigd door Peanutsonic op 09-12-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
Joepie mijn COP kan weer 2-3÷ omhoog. O+

Omdat het buiten nu kouder is dan 4 graden blijft de warmtepomp hier nu de hele nacht aan met een verlaging. Normaal staat de thermostaat op 20gr maar met de verlaging gaat deze naar 18gr. Dit om zoveel mogelijk gebruik te maken van de wat hogere temperaturen overdag zonder dat het huis te ver afkoelt.

Vanacht is het huis niet verder afgekoeld dan 19.8 graden, dus de ta was te hoog, nu een graad eraf gehaald.
Ta is van 28gr bij 0gr naar 27gr bij 0gr gegaan. En alleen maar door een laagje pur onder de vloer te spuiten. rc 1.3 -> rc 5.2)

Ik vond al dat de vloer een stuk warmer aanvoelde. Nu geeft het verlagen alleen een probleem, van 20gr naar 18gr zorgt voor pendelen. De watertemperatuur zakt niet zo snel meer in waardoor de warmtepomp steeds in en weer uitschakelt.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
LacsapOV schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:39:

Omdat het buiten nu kouder is dan 4 graden blijft de warmtepomp hier nu de hele nacht aan met een verlaging. Normaal staat de thermostaat op 20gr maar met de verlaging gaat deze naar 18gr. Dit om zoveel mogelijk gebruik te maken van de wat hogere temperaturen overdag zonder dat het huis te ver afkoelt.

Vanacht is het huis niet verder afgekoeld dan 19.8 graden, dus de ta was te hoog, nu een graad eraf gehaald.
Ta is van 28gr bij 0gr naar 27gr bij 0gr gegaan. En alleen maar door een laagje pur onder de vloer te spuiten. rc 1.3 -> rc 5.2)

Ik vond al dat de vloer een stuk warmer aanvoelde. Nu geeft het verlagen alleen een probleem, van 20gr naar 18gr zorgt voor pendelen. De watertemperatuur zakt niet zo snel meer in waardoor de warmtepomp steeds in en weer uitschakelt.
valt te herstellen door pur weg te halen of af en toe even te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:30:
[...]

Je staat er wel stevig in i.i.g.
Heb hier een intelligente drukgevoelige extra pomp die E 152,- heeft gekost + 2 koppelingen van 8 E p.st. Samen E 168.-
Draait op minimaal vermogen tussen 6 en 43 Watt

De aan het B-vat onttrokken warmte is i.i.g. niet uit vloer en radiatoren gehaald. Heb geconstateerd, dat binnen 5 minuten het systeem weer on business as usual zit. Fijn toch ?
En het vat + installatietijd waren gratis? Als die extra pomp gemiddeld 20W doet en alleen in het stookseizoen draait, heb je het toch al over zo'n 100kWh per jaar aan extra/onnodig stroomverbruik.

Het klopt dat de warmte uit het vat niet uit de afgifte komt, maar dat is dus, zo blijkt uit je cijfers, onvoldoende, dat vat was immers in 2 minuten leeggetrokken en de rest van de warmte is alsnog uit je vloer gehaald. Zonder vat was het ook na 5, laat het dan zelfs 4 min zijn (want minder inhoud op te warmen) weer normaal.
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:23:
[...]

Bij een defrost zal bij correcte werking van e.e.a. een B-vat van 1000L minder in temp dalen dan een vat van 100L, MITS de temperaturen in de beide vaten aan elkaar gelijk is.
De warmtewisselaar van de WP zal daar in 2 minuten echt niet meer van merken dan pak em beet 0,4 graad als het gaat om 1000L of 100L

en 1000L geeft wat meer stlstandverlies dan 100L
Bij 4L/min doorstroming in het B-vat van 100L is in een half uur het B-vat weer helemaal op temp tegen COP 3.5 i.p.v. tegen COP 1 o.i.d.
De WW merkt er dus weinig van omdat je vat parallel staat en nadat die leeggetrokken is de warmte alsnog voornamelijk uit je vloer/afgifte komt. Die COP1 die je noemt is echt onzin, de warmte komt gewoon met COP=3,5 uit je pomp (vrij laag, maar dat is wat anders) en wordt naar rato van de inhoud verdeeld tussen je afgifte en buffervat. Dat is dan niet ineens COP1 opgewekte warmte geworden omdat het in je vat (= extra stukje systeeminhoud) is gaan zitten.

Uiteraard is het stilstandsverlies groter. Wat alleen echt een issue is buiten je verwarmde schil, anders is het gewoon een extra radiator, bij een 1000L vat en juist daarom zou ik ook uberhaupt geen buffervat nemen als dat niet persé nodig is. Dat is alleen bij radiatoren met weinig inhoud en/of een bivalente bron zoals een hout/pellet-CV of zonneboiler.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 126% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:45:
[...]

En het vat + installatietijd waren gratis? Als die extra pomp gemiddeld 20W doet en alleen in het stookseizoen draait, heb je het toch al over zo'n 100kWh per jaar aan extra/onnodig stroomverbruik.

Het klopt dat de warmte uit het vat niet uit de afgifte komt, maar dat is dus, zo blijkt uit je cijfers, onvoldoende, dat vat was immers in 2 minuten leeggetrokken en de rest van de warmte is alsnog uit je vloer gehaald. Zonder vat was het ook na 5, laat het dan 6 min zijn weer normaal.

[...]

De WW merkt er dus weinig van omdat je vat parallel staat en nadat die leeggetrokken is de warmte alsnog voornamelijk uit je vloer/afgifte komt. Die COP1 die je noemt is echt onzin, de warmte komt gewoon met COP=3,5 uit je pomp (vrij laag, maar dat is wat anders) en wordt naar rato van de inhoud verdeeld tussen je afgifte en buffervat. Dat is dan niet ineens COP1 opgewekte warmte geworden omdat het in je vat (= extra stukje systeeminhoud) is gaan zitten.

Uiteraard is het stilstandsverlies groter (wat alleen echt een issue is buiten je verwarmde schil, anders is het gewoon een extra radiator) bij een 1000L vat, juist daarom zou ik ook uberhaupt geen buffervat nemen als dat niet persé nodig is (alleen bij radiatoren met weinig inhoud en/of een bivalente bron zoals een hout/pellet-CV of zonneboiler).
Het vat kostte E 400,- De installatie is door mij zelf uitgevoerd en gezien mijn leeftijd was dat erg dik in pensioentijd. ( soms zijn dingen zo )
Het B-vat daalde tijdens de Df meen ik nog geen 5* in temp. dus is er gebruik van gemaakt voor 100L x max 5*C. De energie laat zich berekenen.
Die onttrekking is dus de vloer bespaard gebleven.
In de vloer/radiatoren zit plm. 65L wat niet geheel beschikbaar is om een Df uit te voeren ( denk ook aan exp.vat ) Passeert de systeem-temp een zekere min. temp., dan gebruikt de WP een andere meer kostende bron om de Df uit te voeren. Niets nieuws, maar hou er dan ook rekening mee.

Maar een B-vat van 1000L kost iets meer, is niet altijd de ruimte voor, geeft meer stilstands verlies en is voor een Df ook een beetje overdone.

En die "bovenkamer" is een als grapje bedoelde woordspeling.
Kon hem niet laten lopen. Sorry alshet stoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:46:
[...]

Dat ding staat zijn warmte te "verliezen" in een ruimte die verwarmt wordt.

Mijn bovenkamer is overigens niks mis mee.

En daar laten we het dan maar bij denk ik.

Edit: net even een blik geworpen buiten hij draait nu nog cop3,2 met lichte ijsvorming 🙈

[Afbeelding]
Is cop 3,2 met of zonder haard/kachel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Vannacht was de zelfberekende cop op basis van professionele metingen 2.55 en deze bedraagt 43% van de Carnot norm. Aan het afgifte systeem wordt gewerkt voor Ta 5*C lager.
Meer is fijn, maar ga daar geen stap voor verzetten.
Zou 80% inspanning zijn voor 5* resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:05:
[...]

Dat is puur en alleen de wp.

Opgenomen 2,7 Kw
Afgegeven volgens de energie meter 8,77Kw

Temperatuur 37,7 uit de wp

Terwijl hij knap bevroren is,nog altijd tevreden met mijn China wp d:)b
Wat is het resultaat in % t.a.v. de Carnot norm bij Bt -4*C en die 37,7Ta ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:05:
[...]

Dat is puur en alleen de wp.

Opgenomen 2,7 Kw
Afgegeven volgens de energie meter 8,77Kw

Temperatuur 37,7 uit de wp

Terwijl hij knap bevroren is,nog altijd tevreden met mijn China wp d:)b
Komen de prestaties een beetje overeen met de cijfers in de datasheet?
Geen nadelige effecten door je (ja daar is ie weer) planken constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:13:
[...]

Sorry maar dat is Chinees voor mij 🤣😂

Ik kan nog bedenken dat je defrost van 5 graden op 100 liter ongeveer 0,55kwh is maar veel verder kom ik niet.

Carnot klinkt Frans als in wijn en ik ben meer van bier.
Dus die ken ik niet.
De Carnot-norm geldt als de maximaal haalbare COP bij gegeven buitentemperatuur en Ta in graden Kelvin.
Wikipedia geeft prima voorbeeld.
Je berekent in feite het rendement bij de gehanteerde temperaturen.
Een objectieve vergelijking.
Men gaat er vanuit, dat een % tussen de 42 en 45% een goed resultaat is voor de werking van een WP.
Wie boven de 50% haalt kan beter de eigen data gaan controleren dan een flesje open trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
LacsapOV schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:39:

Met welke stooklijn stook je nu? In de zomer ook vloerisolatie aangebracht alsmede alle kozijnen vervangen door HR++ kozijnen. Ik stook nu volgens WAR met TA 30 graden bij 0 graden buitentemperatuur. Kamertemperatuur is nu 23 graden bij steady WP verbruik van 600 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
TweakersOnly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:21:
[...]

Met welke stooklijn stook je nu? In de zomer ook vloerisolatie aangebracht alsmede alle kozijnen vervangen door HR++ kozijnen. Ik stook nu volgens WAR met TA 30 graden bij 0 graden buitentemperatuur. Kamertemperatuur is nu 23 graden bij steady WP verbruik van 600 watt.
die 600 W betaal je, zegt niets over de cop zonder andere data en opp/m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Ronald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:28:
[...]

Hij zou bij -20 buiten nog 7 Kw moeten doen bij welke temperatuur uit is me even ontgaan dat zou ik op moeten zoeken.

De planken tjah.. de luchtstroom is volgens mij nog steeds toereikend al merk ik wel wat meer geluid nu hij echt moet werken.

Ik kijk eigenlijk alleen nu en dan naar het opgenomen en afgegeven vermogen en dan komt daar een cop uit.
En die lijkt nu niet heel slecht dus ga ik er van uit dat er voldoende lucht door kan.

Voorlopig kom ik nog ruim uit met de te salderen kwh's dus dan is het ook al gauw goed.
Maar er is zeker meer haalbaar maar dan vooral aan de afgifte kant zodat ik lager kan in Ta.
Wat dan weer ten goede komt aan de cop prestatie.
Als de praktijk overeenkomt met de datasheet dan mag je er inderdaad stilletjes wel van uitgaan dat het niet een enorm negatieve invloed heeft. Het is ook niet zo dat je ff de zaag er in zet om ff uit te proberen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:59:
[...]

Het vat kostte E 400,- De installatie is door mij zelf uitgevoerd en gezien mijn leeftijd was dat erg dik in pensioentijd. ( soms zijn dingen zo )
Het B-vat daalde tijdens de Df meen ik nog geen 5* in temp. dus is er gebruik van gemaakt voor 100L x max 5*C. De energie laat zich berekenen.
Die onttrekking is dus de vloer bespaard gebleven.
In de vloer/radiatoren zit plm. 65L wat niet geheel beschikbaar is om een Df uit te voeren ( denk ook aan exp.vat ) Passeert de systeem-temp een zekere min. temp., dan gebruikt de WP een andere meer kostende bron om de Df uit te voeren. Niets nieuws, maar hou er dan ook rekening mee.

Maar een B-vat van 1000L kost iets meer, is niet altijd de ruimte voor, geeft meer stilstands verlies en is voor een Df ook een beetje overdone.
Echter de Ta daalde met 8K, dus lang niet alle benodigde warmte voor een defrost kwam uit je vat. Daar kwam q = 100 * 4,19 * 5 = 2095 KJ/3600 = 0,58kWh energie uit. Totaal was er nodig 165 * 4,19 * 8 = 5530KJ/3600=1,54kWh (wat wel aardig klopt met de 1,57kWh hier bij de laatste defrost). Dus ongeveer 38% van de defrost-energie komt uit je vat.

Die paar liter uit je expansievat maakt echt niet uit, dat is gewoon nog eens een mini-parallel-buffervaatje.

Of je WP een bron bijschakelt is vaak in te stellen en zo niet, voor 100kWh+ per jaar voor de extra pomp kan je best vaak even bijstoken met je backup element in die paar weken dat de boel moet ontdooien.

Eens mbt de 1000L, daarom dus niet zomaar doen. Als je echt persé de defrost uit een vat wil kunnen doen zou je in jouw geval dus zo'n 300L nodig hebben.

Wat doet je Retourtemp. (=~vloertemp) tijdens een defrost? Hier zo'n 0,8K daling rond de 27C, dat merk je echt niet in comfort, dus een vat blijft overbodig icm vvw wat mij betreft. Je zou jouw gemeten daling ongeveer *1,6 moeten doen om het effect zonder buffervat te zien.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
[...]

Ik zit nu op 27.5gr bij 0gr en een binnentemperatuur van 20gr. Gemiddeld opgenomen vermogen van zo rond de 500 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:33:
[...]

Echter de Ta daalde met 8K, dus lang niet alle benodigde warmte voor een defrost kwam uit je vat. Daar kwam q = 100 * 4,19 * 5 = 2095 KJ/3600 = 0,58kWh energie uit. Totaal was er nodig 165 * 4,19 * 8 = 5530KJ/3600=1,54kWh (wat wel aardig klopt met de 1,57kWh hier bij de laatste defrost). Dus ongeveer 38% van de defrost-energie komt uit je vat.

Die paar liter uit je expansievat maakt echt niet uit, dat is gewoon nog eens een mini-parallel-buffervaatje.

Of je WP een bron bijschakelt is vaak in te stellen en zo niet, voor 100kWh+ per jaar voor de extra pomp kan je best vaak even bijstoken met je backup element in die paar weken dat de boel moet ontdooien.

Eens mbt de 1000L, daarom dus niet zomaar doen. Als je echt persé de defrost uit een vat wil kunnen doen zou je in jouw geval dus zo'n 300L nodig hebben.

Wat doet je Retourtemp. (=~vloertemp) tijdens een defrost? Hier zo'n 0,8K daling rond de 27C, dat merk je echt niet in comfort, dus een vat blijft overbodig icm vvw wat mij betreft. Je zou jouw gemeten daling ongeveer *1,6 moeten doen om het effect zonder buffervat te zien.
Kom ik op terug. Vat was nooit bedoeld om defrost uit te putten, is bij-effekt.

was bedoeld voor rustiger gedrag WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

[...]

Zit hier nu met koken op 20.5° woonkamer temperatuur en 22.5° vloertemperatuur en heb het al op de grens van warm naar heet. Is 23° dan niet onaangenaam?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 21:36
Spuit 11 bericht, was al bekende situatie.

[ Voor 108% gewijzigd door AquaPlanning op 09-12-2022 14:01 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

@AquaPlanning dat is maanden terug besproken en daar zit een schutting. @Ronald.42 Weet dat het invloed kan hebben.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
[...]

Na de Df daalde/was gedaald de Ta naar 31*C. Dat deze binnen 5 min. weer naar 38*C ging, impliceert m.i. dat niet het gehele systeem incl. B-vat naar 31*C was gegaan. De WP kan hier niet in 5 min. 165L water 7*C in temp doen stijgen. Die 31*C zal dus in hoofdzaak verband houden met de intern afgekoelde WP. Als de WP 9kW model J op vol vermogen draait bij -1*C schat ik de prestatie op max 7kW Ruwweg doet 5 min. dan max 0,57kW
Dat is een ander cijfer dan jij berekende.
Denk dat het allemaal even iets te snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:59
Dag allen,
ik heb aan onderstaand overzicht veel gehad voor de keuze van de warmtepomp vwb geluidsproductie én vermogen. Dank hiervoor @HaTe _/-\o_

Is het een idee om dit overzicht op te nemen in de TS en deze aan te vullen met evt nieuwe machines (bijv de Nibe S-serie)? @Proton_ @Andrehj @Grolsch
HaTe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:00:
[...]

Ik heb op basis van deze documenten even een spreadsheet gemaakt om het iets inzichtelijker te krijgen. Misschien leuk voor de TS, aanvullingen zijn welkom! Helaas lijken de fabrikanten deze gegevens goed te verstoppen..
Zie hier het Google docs bestand
[Afbeelding]

Bron:
Geluidsinformatie van Nibe.
Geluidsinformatie van Vaillant .
Geluidsinformatie van LG
Geluidsinformatie van Daikin
Geluidsinformatie van Bosch
Geluidsinformatie van Stiebel Eltron
Geluidsinformatie van Atag
Geluidsinformatie van Viessmann <-- staan geen gegevens in.. wie kan hem vinden?
Geluidsinformatie van Panasonic

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]

"andersom is niet per definitie waar" een enkele keer is 2 x 3 niet hetzelfde als 3 x 2 , maar zie niet waarom hier dat niet waar zou zijn.
een roos is een bloem. een bloem is niet perse een roos
ter clarificatie, als een leiding geluid maakt, kan dat een andere oorzaak hebben dan de weerstand van de buis.
tik maar op een stalen buis, dan klinkt dat harder dan een kunststofbuis, en dat heeft niet te maken met de weerstand.

[ Voor 26% gewijzigd door verkeerslicht op 09-12-2022 14:16 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:00:
[...]

Na de Df daalde/was gedaald de Ta naar 31*C. Dat deze binnen 5 min. weer naar 38*C ging, impliceert m.i. dat niet het gehele systeem incl. B-vat naar 31*C was gegaan. De WP kan hier niet in 5 min. 165L water 7*C in temp doen stijgen. Die 31*C zal dus in hoofdzaak verband houden met de intern afgekoelde WP. Als de WP 9kW model J op vol vermogen draait bij -1*C schat ik de prestatie op max 7kW Ruwweg doet 5 min. dan max 0,57kW
Dat is een ander cijfer dan jij berekende.
Denk dat het allemaal even iets te snel gaat.
Er is een verschil tussen stoken en de ontdooi modus. Als je gaat ontdooien wordt je warmtepomp ineens de afgiftekant en je vloer+vat de bron/"buitenunit", dus dan wordt Ta eigenlijk Tr en dan is ie wel degelijk een equivalent voor de onttrokken warmte (maar ik laat me graag corrigeren als ik fout zit).

Zodra je dan weer omschakelt wordt Ta weer de echte Ta (en meet je dus slechts de inhoud van de warmtewisselaar die opgewarmd wordt) en moet je vooral naar je Tr kijken om te kijken wat het systeem/vloer energetisch doet.

Als iemand een betere methode weet om dit te berekenen hoor ik het graag. We dwalen ook wat af, het ging om het nut van een buffervat. Als de insteek van die 100L buffer is om je systeem rustiger te laten lopen dan heb je imho geld weggegooid, die 0,5kWh opgeslagen energie is veel te weinig om daarin echt iets te doen. De warmtecapaciteit van je anhydrietvloer doet véle malen meer qua vertraging. Wil je een nóg rustiger regelgedrag, zet dan de functie in om de buitentemperatuur te middelen in de instellingen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:25
LacsapOV schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zit nu op 27.5gr bij 0gr en een binnentemperatuur van 20gr. Gemiddeld opgenomen vermogen van zo rond de 500 watt.
Dan heb je wel een hele vlakke stooklijn. Ik stook nu continu op 22 graden setpoint met een steady aanvoer van 28.9. Buiten nu 1.3 graad. Met nachtverlaging gaat de Ta al gauw naar 31 graden.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:27:
[...]

Dan heb je wel een hele vlakke stooklijn. Ik stook nu continu op 22 graden setpoint met een steady aanvoer van 28.9. Buiten nu 1.3 graad. Met nachtverlaging gaat de Ta al gauw naar 31 graden.
Dat klopt, voor elke graad dat het buiten kouder wordt plus ik 0.2 graden op de stooklijn bij. De voet heb ik juist weer hoog staan zodat in het voor en najaar de vloer relatief warm is en ik lekker warme voeten heb. :)
Daarnaast is het totaalverbruik bij zeg maar 10gr buiten een stuk lager bij een uur of 9 stoken dan 24 uur stoken op een tikkie lagere watertemperatuur. De nachtverlaging heeft dan merkbaar baat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
[...]

Wat opvalt:
15L/min flow is 60L in 4 minuten.
Heb er zojuist bij gestaan hoe lang een Df duurt en wat er zo ongeveer gebeurt.
die 60L is slechts een deel van de 165L inhoud hier.
Dus niet om te slaan over het totaal.
Indien wel, gaat de berekening mank.
7 a 8*C temperatuur val in de aanduiding van de Ta is me ook niet helemaal duidelijk.
Plm. 2 minuten voor de eigenlijke Df stopt de Fan met roteren.
De WP schakelt zijn werking achterste voren en verwarmt de wisselaar.
Na 2 minuten zie je de geel-witte ijsafzetting in plm. 40 seconden wegtrekken. Het verwarmen gaat nog even door en er ontstaat vervolgens waterdamp. Schat dat de temp van de wisselaar intern dan plm. 60*C is.
Nog enige tellen en de Fan blaast de griezel droog.
Einde Df dus na plm. 4 minuten. Plm 2 mnuten daarna begint de WP weer zijn normale verwarmende activiteit
De aanduiding Ta verdwijnt niet tijdens de werkelijke Df en wordt dus ook weergegeven tijdens de periode dat het uitgaande water in het geheel niet wordt verwarmd.
Op dit soort cijfers ga ik niet enige berekening loslaten of op baseren.
De flow tijdens een Df is hier gebaseert op een mix van "systeem"water en "B-vat water". Het ligt voor de hand een berekening te maken op de temp val en de samenstelling van de water-mix. De flow was hier 31L/min.
Aangezien er tijdens de Df geen aanmaak van warm water is geweest, kan de berekening worden gebaseert op de Tr-water. De Tr bedroeg meen ik 34*C De Ta vermelding tijdens de Df is dan de temp. van verder afgekoeld Retour-water.
Ik ga me niet vermoeien met een poging om hier nog iets van te bakken
Grosso modo zou je kunnen veronderstellen dat het uitgangspunt dient te zijn het gemiddelde tussen de oorspronkelijke Ta en Tr - zijnde 1/2 x (38 + 36 ) -
de Tr van 37*C verminderd met het gemiddelde van de Tr en temp B-vat na de Df. Ik denk te kunnen uitgaan van plm. 34*C
( de temp in het B-vat is bijna steeds 1*C lager dan de Ta en plm. 2*C hoger dan de Tr )

Een op te stellen berekening komt wel zeker niet uit op 300L doch veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
*knip* dit voegt niets toe en kan je beter laten

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 09-12-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
de hele post quoten voegt niets toe
De processen zijn me bekend

[ Voor 79% gewijzigd door Proton_ op 09-12-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:20:
[...]

Er is een verschil tussen stoken en de ontdooi modus. Als je gaat ontdooien wordt je warmtepomp ineens de afgiftekant en je vloer+vat de bron/"buitenunit", dus dan wordt Ta eigenlijk Tr en dan is ie wel degelijk een equivalent voor de onttrokken warmte (maar ik laat me graag corrigeren als ik fout zit).

Zodra je dan weer omschakelt wordt Ta weer de echte Ta (en meet je dus slechts de inhoud van de warmtewisselaar die opgewarmd wordt) en moet je vooral naar je Tr kijken om te kijken wat het systeem/vloer energetisch doet.

Als iemand een betere methode weet om dit te berekenen hoor ik het graag. We dwalen ook wat af, het ging om het nut van een buffervat. Als de insteek van die 100L buffer is om je systeem rustiger te laten lopen dan heb je imho geld weggegooid, die 0,5kWh opgeslagen energie is veel te weinig om daarin echt iets te doen. De warmtecapaciteit van je anhydrietvloer doet véle malen meer qua vertraging. Wil je een nóg rustiger regelgedrag, zet dan de functie in om de buitentemperatuur te middelen in de instellingen.
Een hoop zaken met een paar woorden.
Ik heb hier 10m2 anhydriet vloer. De andere 150m2 zijn van hardhout, niet 1 op 1 te verwarren met hard hout. Dus, ander uitgangspunt.
Verder is er verschil tussen iets doen en "echt" iets doen.
De motor van een auto behoeft bijv. niet in de soep te draaien bij 6000 tpm.
terwijl bij geringe overschrijding van dit toerental er geen spaan heel blijft.
( temperatuur - interne vrijving - onvoldoende smering etc - wijziging eigenschappen metaal lagers etc etc. )
Als er stapeling van effecten optreedt treedt meestal de situatie "out of control" op en kun je op niet gewenste effecten blijven wachten.
De effecten van wijzigingen in de buitentemperatuur worden door de WAR reeds gemiddeld. In de uitwerking van de WAR is een vertraging ingebouwd die een middeling vercorpereert.

Formules kennen moet wel altijd hand in hand lopen met een correcte toepassing naar plaats en tijd. Ik meen te weten dat dat soms erg lastig kan zijn omdat het dagelijkse leven daar zelden toe ingericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar-man60
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:40
FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:57:
Ons nieuwbouwhuis is in juli opgeleverd. Het huis is uitgerust met een warmtepomp (Daikin) en lage temperatuur vloerverwarming met ruimteregeling op de begane grond en 1e etage.

Tijd geen ruimte thermostaten (Watts) gehad omdat deze moeilijk leverbaar waren. Daardoor was de temperatuur in de woonkamer moeilijk te regelen.

Afgelopen week is alles geïinstalleerd en ingeregeld. De ruimtes staan ingesteld op een constante temperatuur, namelijk 19,5 in de woonkamer en 18 graden in de overige ruimtes.

Elke ochtend is het woonkamer afgekoeld naar 17,5 en is hij ook niet aan het verwarmen.. Het lijkt erop dat de boel niet aanslaat ofzo. De verwarming slaat pas aan als het verschil 2 graden is t.o.v. de ingestelde temperatuur (lijkt het).

Gisteren hebben ze het e.e.a. (aanvoertemperatuur geloof ik) bijgesteld, maar vanmorgen weer een koude huiskamer. Door de LTV duurt het erg lang om de boel weer te verwarmen. Erg vervelend met de huidige buitentemperaturen.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat het elke keer zo afkoelt en hij niet bij gaat verwarmen?
Ik zou even op de Daikin blog kijken daar staan zeer veel tips en een excel met ~20 gebruikers en hun instellingen :
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen

Excel https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

[ Voor 3% gewijzigd door Solar-man60 op 09-12-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
LacsapOV schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:39:
[...]

Dat klopt, voor elke graad dat het buiten kouder wordt plus ik 0.2 graden op de stooklijn bij. De voet heb ik juist weer hoog staan zodat in het voor en najaar de vloer relatief warm is en ik lekker warme voeten heb. :)
Daarnaast is het totaalverbruik bij zeg maar 10gr buiten een stuk lager bij een uur of 9 stoken dan 24 uur stoken op een tikkie lagere watertemperatuur. De nachtverlaging heeft dan merkbaar baat.
Welke parameters heb je nu staan?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Nu online
FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:57:
Ons nieuwbouwhuis is in juli opgeleverd. Het huis is uitgerust met een warmtepomp (Daikin) en lage temperatuur vloerverwarming met ruimteregeling op de begane grond en 1e etage.

Tijd geen ruimte thermostaten (Watts) gehad omdat deze moeilijk leverbaar waren. Daardoor was de temperatuur in de woonkamer moeilijk te regelen.

Afgelopen week is alles geïinstalleerd en ingeregeld. De ruimtes staan ingesteld op een constante temperatuur, namelijk 19,5 in de woonkamer en 18 graden in de overige ruimtes.

Elke ochtend is het woonkamer afgekoeld naar 17,5 en is hij ook niet aan het verwarmen.. Het lijkt erop dat de boel niet aanslaat ofzo. De verwarming slaat pas aan als het verschil 2 graden is t.o.v. de ingestelde temperatuur (lijkt het).

Gisteren hebben ze het e.e.a. (aanvoertemperatuur geloof ik) bijgesteld, maar vanmorgen weer een koude huiskamer. Door de LTV duurt het erg lang om de boel weer te verwarmen. Erg vervelend met de huidige buitentemperaturen.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat het elke keer zo afkoelt en hij niet bij gaat verwarmen?
Oorzaak is gevonden. Er is een fout gemaakt met de berekeningen. Men ging ervan uit dat we een WTW hadden, maar dat is niet het geval. We hebben nu een te lichte warmtepomp gekregen. |:( Deze wordt vervangen door de aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:26:
[...]

Oorzaak is gevonden. Er is een fout gemaakt met de berekeningen. Men ging ervan uit dat we een WTW hadden, maar dat is niet het geval. We hebben nu een te lichte warmtepomp gekregen. |:( Deze wordt vervangen door de aannemer.
ik zou eerst eens ervoor zorgen dat die daikin snachts ook door blijft lopen. vermogen van de unit is niet bijzonder relevant als hij uit staat. een WTW gaat echt niet verantwoordelijk zijn voor zon groot verschil dat je unit ineens ondermaats is.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 09-12-2022 17:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@FastForwardNL Eens met @flippy

Als je bij het vriespunt het al niet op temp. kan houden, dan moet je bij -10 helemaal veel extra hebben (+33% capaciteit?)

Dus die andere WP moet dan +50% tot +100% capaciteit hebben ofzo.

Ik denk dat het slim is om een eigen topic aan te maken met veel meer info. Dan kunnen we je beter adviseren. Anders blijft het met hagel schieten (zoals Is je huis wel luchtdicht?)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:26:
[...]

Begin eens met alle instellingen te vergelijken met die van de rest in het Daikin Altherma topic (sheet staat gelinkt boven het reactieveld), hier lijkt duidelijk eea niet goed ingesteld. Staat er ook echt geen stookschema ingeprogrammeerd die 'm snachts uitgooit?

Die WTW-ventilatie gaat echt het verschil niet maken en de gemiddelde ontwikkelaar/aannemer/installateur kennende wil je juist een kleiner model dan zij met allerlei marges en achterhaalde vuistregels berekenen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:29
@Copitano @BarryH
De huidige stand van zaken met ons Elgatje. Zelfs met de ketel erbij (die overigens begrensd is op 43 graden) komen we maximaal aan de 35 graden Ta. Tgewenst (19) wordt dus ook niet meer gehaald, maar gelukkig lukt nog wel om de temperatuur stabiel te houden. Op het moment van de plaatjes was er zo'n 10kWh en 3m2 doorheen gegaan. Volgens mij zijn de vele defrosts er de hoofdoorzaak van dat we er geen mooie 35 graden Ta gehaald wordt, maar wat wil je ook met zo'n kleine buitenunit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqWORjU37udKvxCLmemWGvZNBrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcsCGtydTEgj5T0ZxH7vJaPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zrgmgM86oFqIfSAiUIGuOUxjaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulw2VqwSgoRCQD2lZred3CoL.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:52:
@Copitano @BarryH
De huidige stand van zaken met ons Elgatje. Zelfs met de ketel erbij (die overigens begrensd is op 43 graden) komen we maximaal aan de 35 graden Ta. Tgewenst (19) wordt dus ook niet meer gehaald, maar gelukkig lukt nog wel om de temperatuur stabiel te houden. Op het moment van de plaatjes was er zo'n 10kWh en 3m2 doorheen gegaan. Volgens mij zijn de vele defrosts er de hoofdoorzaak van dat we er geen mooie 35 graden Ta gehaald wordt, maar wat wil je ook met zo'n kleine buitenunit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, hier net ook de gasketel aangezet. was van 20,4 gisteren avond gezakt naar 19,6 vanochtend en 18,6 om 1700 uur. dus maar even weer bijwarmen met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:28:
[...]

ik zou eerst eens ervoor zorgen dat die daikin snachts ook door blijft lopen. vermogen van de unit is niet bijzonder relevant als hij uit staat. een WTW gaat echt niet verantwoordelijk zijn voor zon groot verschil dat je unit ineens ondermaats is.
Ik wil er zelf niet teveel mee rommelen. Alles is nu ingesteld door hun en anders zeggen ze straks dat ik zelf de boel heb vernaggeld.
BarryH schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:36:
@FastForwardNL Eens met @flippy

Als je bij het vriespunt het al niet op temp. kan houden, dan moet je bij -10 helemaal veel extra hebben (+33% capaciteit?)

Dus die andere WP moet dan +50% tot +100% capaciteit hebben ofzo.

Ik denk dat het slim is om een eigen topic aan te maken met veel meer info. Dan kunnen we je beter adviseren. Anders blijft het met hagel schieten (zoals Is je huis wel luchtdicht?)
Afgelopen week was hij een keer 1 kamer aan het verwarmen. Die was zo warm.
Gisteren was hij het hele huis tegelijk aan het doen en dat ging echt heel erg langzaam…

Betreft vrijstaand huis (+- 188m2). We hebben ventilatieroosters in de kozijnen. Geen idee verder of het luchtdicht is.

Hij vertelde door de telefoon dat het nu een 4kW was.
Heb er verder niet veel verstand van.
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:49:
[...]

Begin eens met alle instellingen te vergelijken met die van de rest in het Daikin Altherma topic (sheet staat gelinkt boven het reactieveld), hier lijkt duidelijk eea niet goed ingesteld. Staat er ook echt geen stookschema ingeprogrammeerd die 'm snachts uitgooit?

Die WTW-ventilatie gaat echt het verschil niet maken en de gemiddelde ontwikkelaar/aannemer/installateur kennende wil je juist een kleiner model dan zij met allerlei marges en achterhaalde vuistregels berekenen.
Ik zal vanavond eens kijken of ik dat programma kan vinden de menu’s.

[ Voor 3% gewijzigd door FastForwardNL op 09-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:29:
[...]

Ik wil er zelf niet teveel mee rommelen. Alles is nu ingesteld door hun en anders zeggen ze straks dat ik zelf de boel heb vernaggeld.
dat heeft niks te maken met rommelen maar gewoon de toko warm houden. kan toch niet zo zijn dat alleen de installateur jouw thermostaat mag bedienen....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:33
Aziraphale schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:52:
@Copitano @BarryH

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag met de elga ace 4kw en een intergas hre 36/32 via openherm nog prima op 37 graden. Verbruik tot nu toe 15kw en 1m3 gas. Woonkamer temperatuur 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrQ9nN3FEmw8gL59xcTu3p_s3ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U07Ofxgt8Lf5N6cjRKd3yw1K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Veel instellingen zijn gewoon bedoeld om aan te passen door de gebruiker, zoals de temperatuur van je warm water, nachtverlaging, temperatuur, etc.

Zolang je niet in de installateursmenu's gaat experimenteren kan je weinig "vernaggelen" en zelfs dan zal je doorgaans nog wel blijven nadenken voor je wat aanpast.

Het is juist wel goed om het systeem te leren kennen, aangezien het meestal niet de installateur is die dagenlang bij je komt finetunen.
[...]

Gisteren was hij het hele huis tegelijk aan het doen en dat ging echt heel erg langzaam…

Betreft vrijstaand huis (+- 188m2). We hebben ventilatieroosters in de kozijnen. Geen idee verder of het luchtdicht is.

[...]

Dat het langzaam warm wordt is op zich niet zo'n punt, dat is vrij normaal.
Ik denk dat je vooral aan de gang moet krijgen dat hij 24/7 verwarmt, anders ga je het met een grotere warmtepomp ook niet warm krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2022 18:41 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:31:
[...]

dat heeft niks te maken met rommelen maar gewoon de toko warm houden. kan toch niet zo zijn dat alleen de installateur jouw thermostaat mag bedienen....
We hebben vanmiddag telefonisch wat aanpassingen doorgevoerd zodat het warm blijft. O.a. buffervat constant op temperatuur houden Wel met hoog verbruik tot gevolg. Maar daar krijg ik compensatie voor.

Gaat mij erom dat ik wel wil weten wat ik doe, als ik ga rommelen.
Als ik naar die excel kijk heb ik geen idee aan welke variabelen iets aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@hallorichard 1400watt verbruik? welke ELGA heb jij? Mijn 2013/2014 model met carrierunit nooit boven de 1190watt gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@FastForwardNL Ons pleidooi is dan ook
1/ alle instellingen in kaart brengen
2/ in het daikin topic vergelijken met wat daar de ervaringen en instellingen zijn
3/ met redelijk begrip van je huidige situatie je aannemer en installateur aan kunnen spreken en ook weten wat je moet vragen aan ze op het moment dat ze met een ander voorstel komen.
b.v. is straks een 7kW wp wel groot genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:39:
[...]

Veel instellingen zijn gewoon bedoeld om aan te passen door de gebruiker, zoals de temperatuur van je warm water, nachtverlaging, temperatuur, etc.

Zolang je niet in de installateursmenu's gaat experimenteren kan je weinig "vernaggelen" en zelfs dan zal je doorgaans nog wel blijven nadenken voor je wat aanpast.

Het is juist wel goed om het systeem te leren kennen, aangezien het meestal niet de installateur is die dagenlang bij je komt finetunen.

[...]

Dat het langzaam warm wordt is op zich niet zo'n punt, dat is vrij normaal.
Ik denk dat je vooral aan de gang moet krijgen dat hij 24/7 verwarmt, anders ga je het met een grotere warmtepomp ook niet warm krijgen.
Ik ben zojuist de menu’s door gegaan, maar er staat geen tijdschema ingesteld.

Schrik wel een beetje van de verhalen over een grotere warmtepomp en de nadelen qua pendelen e.d. Vraag me inderdaad af of dat de oplossing wel is.
BarryH schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:43:
@FastForwardNL Ons pleidooi is dan ook
1/ alle instellingen in kaart brengen
2/ in het daikin topic vergelijken met wat daar de ervaringen en instellingen zijn
3/ met redelijk begrip van je huidige situatie je aannemer en installateur aan kunnen spreken en ook weten wat je moet vragen aan ze op het moment dat ze met een ander voorstel komen.
b.v. is straks een 7kW wp wel groot genoeg?
Ga ik doen.

[ Voor 19% gewijzigd door FastForwardNL op 09-12-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
hallorichard schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:32:
[...]

Vandaag met de elga ace 4kw en een intergas hre 36/32 via openherm nog prima op 37 graden. Verbruik tot nu toe 15kw en 1m3 gas. Woonkamer temperatuur 21 graden.
Ja, maar dat is een Ace en dat is toch een ander verhaal dan de oude Elga met een Carrier of Toshiba buitenunit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:28:
[...]

Inderdaad.
Maar toch, als je type C ventilatie hebt, dan blaas je zo 1kW naar buiten als het een beetje vriest. Als de WP zoals genoemd 4kW is, is dat toch een slok op een borrel. Maar een nieuwbouwwoning zonder wtw is misschien ook apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:33
BarryH schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:41:
@hallorichard 1400watt verbruik? welke ELGA heb jij? Mijn 2013/2014 model met carrierunit nooit boven de 1190watt gezien
Elga ace 4kw geplaatst in november 2022. De nieuwste met de juiste software om met opentherm een intergas aan te sturen.

1400 watt met een shelly s plug. Ik heb het gevoel dat deze 10% te hoog meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Hij heeft het er maar zwaar mee vandaag.. gekke ding is elke 45 a 60 minuten aan t defrosten.. vooralsnog alles prima.. aanvoertemp van 32 graden en mijn verbruik ligt rond de 1.8kWh.. maar dat is alles, dus zal rond de 1500watt liggen op het moment.. best fors nog om eerlijk te zijn. Is dan ook wel een grote buitenunit..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 09-12-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:23

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ID-College schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:58:
Hij heeft het er maar zwaar mee vandaag.. gekke ding is elke 45 a 60 minuten aan t defrosten.. vooralsnog alles prima.. aanvoertemp van 32 graden en mijn verbruik ligt rond de 1.8kWh.. maar dat is alles, dus zal rond de 1500watt liggen op het moment.. best fors nog om eerlijk te zijn. Is dan ook wel een grote buitenunit..
Hier ook zo'n beetje ieder uur / anderhalf uur een Defrost.
Dit schijnt normaal te zijn met deze temperaturen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:02:
[...]

Hier ook zo'n beetje ieder uur / anderhalf uur een Defrost.
Dit schijnt normaal te zijn met deze temperaturen.
Het ging best oke maar vanaf 4 zie ik dat ie meer moeite krijgt.. gok dat de luchtvochtigheid aardig is toegenomen want het is ook erg mistig.. moet de zolder nog naisoleren, WIP :P maar denk dat dat ook wel gaat schelen straks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:23

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ID-College schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:07:
[...]

Het ging best oke maar vanaf 4 zie ik dat ie meer moeite krijgt.. gok dat de luchtvochtigheid aardig is toegenomen want het is ook erg mistig.. moet de zolder nog naisoleren, WIP :P maar denk dat dat ook wel gaat schelen straks..
rond het vriespunt en mist! mooie combinatie ;)
De boel isoleren kan nooit kwaad. (y)

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-10 20:52

Copitano

Hoorn NH

@BarryH @Aziraphale
Hier kom ik met de plofketel (begrenst op 45 graden) erbij ook nog wel echt tot Ta 45 graden. Gas vandaag tot nu toe 3,8 m³. De thermostaat hangt op de woonverdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhYL-o82VykezoJmcp3HLYv7ELw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwneHQB7dTHcqWpe5C97UmTZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuXthSXNTH1dEJX4gMtoMajUo1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHUUqbMWIcUqYrQVB30KjYGm.jpg?f=fotoalbum_large
live COP zakt dan wel in tot rond 3. Maar dat boeit mij (nog) niet zolang de salderingsregeling voor zonnestroom nog volledig bestaat. Opwek dit jaar ca. 8050 kWh verbruik incl. WP 6500 kWh. ELGA wordt dit stookseizoen volledig terugverdiend (6 stookseizoenen). En dat is gerekend met de gebruikelijke stroomtarieven per jaar. Eerlijk gezegd had ik zo'n korte terugverdientermijn niet verwacht. Voor de zonnepanelen heb ik nog 2 jaar nodig schat ik.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FastForwardNL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:40:
[...]

We hebben vanmiddag telefonisch wat aanpassingen doorgevoerd zodat het warm blijft. O.a. buffervat constant op temperatuur houden Wel met hoog verbruik tot gevolg. Maar daar krijg ik compensatie voor.

Gaat mij erom dat ik wel wil weten wat ik doe, als ik ga rommelen.
Als ik naar die excel kijk heb ik geen idee aan welke variabelen iets aan moet passen.
open svp even een eigen topic en vlees daar even wat verder uit hoe het hele feest in elkaar zit. een zien waar de problemen nu echt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
[...]

[...]

[...]

Test met een kaars op de vloer een 0,5 m van een gesloten deur
rustige vlam = ok
wapperende vlam niet ok

4 kw voor 188 m2 moet wel potdicht en echt goed geisoleerd zijn en de leiding VVW op 10 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

Interessante discussies hier over leidingen en koppelingen :) .

Mijn 9k Mono J type Pana WP staat nog in de garage omdat ik het nog erg druk heb met allerlei andere klussen in ons nieuwe huis (vrijstaand, uit 1987, matig geïsoleerd, 2 ruimtes met VVW totaal zo'n ~70 m2, rest radiatoren). Momenteel ben ik druk bezig in de kruipruimte de vloer te isoleren...

Ik zou m'n WP graag aansluiten maar het leidingen systeem hier in huis is een rommeltje in mijn ogen en ik wil dat eerst fatsoeneren, en meteen uitbreiding maken voor extra VVW in twee ruimtes later in het jaar.
En het koude weer houdt me een beetje tegen want als ik los ga ligt de verwarming er een aantal dagen uit. Niet erg tegemoetkomend aan de WAF :).

Wat betreft het rommeltje aan cv leidingen; het begint vanaf de (huidige) CV ketel netjes met 28 mm koperbuis, maar 3 mtr verderop gaat het naar splitsingen van 22 mm staal (hier en daar flink roestig) en even verderop weer een stuk 22 mm kunststof leiding naar VVW in de woonkamer, en naar sommige radiatoren is het nog dunner. Meest met haakse knelkoppelingen onderweg en bij toevoer naar VVW een stuk groene kunststof leiding (geen idee welke soort).

Eigenlijk wil ik gewoon naar 28mm koperbuis. Wel duur, maar op het geheel is het eigenlijk een bescheiden bedrag. Voordelen voor mij zijn:
- het buigt relatief gemakkelijk (ook handig voor b.v. voor wat ruimere bochten),
- het roest niet dus minder roestdeeltjes in de leidingen,
- met koper zijn erg veel koppelingen mogelijk (knel, pers, soldeer)
- je kunt het dus solderen. Hoor ik hier nooit iemand over maar is eigenlijk mijn voorkeur, altijd gedaan, doe ik netjes en ik heb de tijd om het te doen.
- soldeer koppelingen werken netjes af (nemen weinig ruimte) en zijn behoorlijk goedkoop (paar € voor bochtje of t-stuk)
- en als je achteraf toch een leiding een paar cm verkeerd hebt uitgemeten is achteraf een beetje buigen ook nog wel mogelijk (bij staal erg lastig).
- saneer je de boel in de toekomst dan brengen die Cu buizen ook nog wat op ;-)

Koper 28mm (qua binnendiameter overeenkomend met 32 kunststof meerlaags buis) is ongeveer 85€ voor stuk van 5 mtr.

Een goede kunststof meerlagen buis kost ongeveer de helft, maar dan ben je wel veel duurder uit met alle koppelingen.

Is het nou zo gek om rommeltje aan leidingen te vervangen door 28mm koperbuis, evt deels gesoldeerd?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 30-09 21:02
hallorichard schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:58:
[...]

Elga ace 4kw geplaatst in november 2022. De nieuwste met de juiste software om met opentherm een intergas aan te sturen.

1400 watt met een shelly s plug. Ik heb het gevoel dat deze 10% te hoog meet.
Ik heb hem vandaag al op 1550 W zien pieken. De 1 m³ gas komt waarschijnlijk door bijstook bij defrosten. Ik meet met geijkte modbus meter. Wel de 6 kW versie
Overigens loopt de Opentherm tussen Elga en Intergas nu als een zonnetje. De ketel is bij mij volledig geintegreerd in de Elga en regelt heel netjes.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Copitano Die Ta is bij mij al vanaf het begin een dingetje. Zelfs toen de ketel nog op 50 stond kreeg ik het niet voor elkaar om in duo-bedrijf de Ta serieus boven de 40 te krijgen. Alleen als de ketel het alleen moest doen kwam hij richting de 50. Waar dit aan ligt is mij een raadsel, maar hij vertikt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale is de ELGA parallel aan de ketel geplaatst? (50% flow via ELGA op Ta=30 en 50% flow via ketel op Ta=50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
dof schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:00:

Mijn 9k Mono J type Pana WP staat nog in de garage omdat ik het nog erg druk heb met allerlei andere klussen in ons nieuwe huis (vrijstaand, uit 1987, matig geïsoleerd, 2 ruimtes met VVW totaal zo'n ~70 m2, rest radiatoren). Momenteel ben ik druk bezig in de kruipruimte de vloer te isoleren...

Ik zou m'n WP graag aansluiten maar het leidingen systeem hier in huis is een rommeltje in mijn ogen en ik wil dat eerst fatsoeneren, en meteen uitbreiding maken voor extra VVW in twee ruimtes later in het jaar.
En het koude weer houdt me een beetje tegen want als ik los ga ligt de verwarming er een aantal dagen uit. Niet erg tegemoetkomend aan de WAF :).

Wat betreft het rommeltje aan cv leidingen; het begint vanaf de (huidige) CV ketel netjes met 28 mm koperbuis, maar 3 mtr verderop gaat het naar splitsingen van 22 mm staal (hier en daar flink roestig) en even verderop weer een stuk 22 mm kunststof leiding naar VVW in de woonkamer, en naar sommige radiatoren is het nog dunner. Meest met haakse knelkoppelingen onderweg en bij toevoer naar VVW een stuk groene kunststof leiding (geen idee welke soort).

Eigenlijk wil ik gewoon naar 28mm koperbuis. Wel duur, maar op het geheel is het eigenlijk een bescheiden bedrag. Voordelen voor mij zijn:
- het buigt relatief gemakkelijk (ook handig voor b.v. voor wat ruimere bochten),
- je kunt het dus solderen. Hoor ik hier nooit iemand over maar is eigenlijk mijn voorkeur, altijd gedaan, doe ik netjes en ik heb de tijd om het te doen.
- soldeer koppelingen werken netjes af (nemen weinig ruimte) en zijn behoorlijk goedkoop (paar € voor bochtje of t-stuk)
- en als je achteraf toch een leiding een paar cm verkeerd hebt uitgemeten is achteraf een beetje buigen ook nog wel mogelijk (bij staal erg lastig).

Koper 28mm (qua binnendiameter overeenkomend met 32 kunststof meerlaags buis) is ongeveer 85€ voor stuk van 5 mtr.

Een goede kunststof meerlagen buis kost ongeveer de helft, maar dan ben je wel veel duurder uit met alle koppelingen.

Is het nou zo gek om rommeltje aan leidingen te vervangen door 28mm koperbuis, evt deels gesoldeerd?
Helemaal niets tegen t.a.v. wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Aziraphale schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:35:
@Copitano Die Ta is bij mij al vanaf het begin een dingetje. Zelfs toen de ketel nog op 50 stond kreeg ik het niet voor elkaar om in duo-bedrijf de Ta serieus boven de 40 te krijgen. Alleen als de ketel het alleen moest doen kwam hij richting de 50. Waar dit aan ligt is mij een raadsel, maar hij vertikt het.
2 terugslagkleppen gemonteerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:00:
[...]

2 terugslagkleppen gemonteerd ?
Geen idee, maar als de Nibe komt gaan we wel de hele buizerij onder de huidige ketel en de Elga opruimen. Dus het zou me niet verbazen als er twee terugslagkleppen in zitten. Maar onderhand verbaast me niet veel meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 13:02
dof schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:00:

Ik heb mijn muurdoorvoer naar buiten ook met koper 28 gemaakt wel met knel koppelingen
Om eventueel roest te voorkomen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:15:
[...]

Geen idee, maar als de Nibe komt gaan we wel de hele buizerij onder de huidige ketel en de Elga opruimen. Dus het zou me niet verbazen als er twee terugslagkleppen in zitten. Maar onderhand verbaast me niet veel meer. :+
Staat ook in de installatiehandleiding dat dat moet (om te voorkomen dat er een flow komt over de gasketel als de ELGA alleen draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BarryH schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:26:
[...]

Staat ook in de installatiehandleiding dat dat moet (om te voorkomen dat er een flow komt over de gasketel als de ELGA alleen draait
Er zou dan een foutmelding moeten komen wegens te weinig flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:28
BTS schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:20:
WP draait sinds gisterochtend, defrosts tussendoor. Nu onze vloer op temperatuur is begint de WP terug te moduleren.

@Blihi misschien kan jij dit verduidelijken?[Afbeelding]

[Afbeelding]

De stille nachtwerking is niet hetzelfde als de Flui(s)ter mode?

[Afbeelding]

Weet jij of er nog een icoontje zichtbaar is voor de "stille nachtwerking?

Zo ziet het er bij mij nu uit na 25 uur verwarmen;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vaste temperatuur aanvoer op 26°.
Vaste pomp snelheid 70% levert ~15L/u op. (100% ~20L/u en heel veel geluid, wel handig met ontluchten )

Tot nu nog niks bijgesteld aan de voetventielen, alles op volle doorlaat. 1 radiator krijgt nog fans dit weekend. Zodra dit stabiel draait ga ik pas verfijnder afstellen. 26° bij 0° buiten is wel een fijne om straks in de stooklijn te verwerken.

Het betreft een Toshiba Estia 4kW.
Voor zover ik weet is die fluistermodus hetzelfde als stille nacht modus. Misschien zijn ze in kerststemming?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:28
Oh, wellicht goed om te weten....

De Estia heeft vier programmeerbare outputs (O/P1 t/m O/P4). Het plaatje in de handleiding ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RCNIUS0XeOkz_0b8ajzfEbx78E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfERJmqeNsoYs0k29RFvlVfF.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zijn dus vier potentiaalvrije contacten volgens het boekje, waarvan 1 en 2 een common line delen en 3 en 4 ook.

Ik kan helaas uit ervaring melden dat die twee common lines met elkaar verbonden zijn. Als je dus denkt dat je op O/P1 een 230V relais kunt schakelen en op O/P3 een GPIO ingang van een Raspberry Pi, dan kom je bedrogen uit.

Het gevolg: Twee doorgebrande zekeringen op de print in de Estia en een stuk of 10 defecte temperatuursensoren op de W1 bus van de Pi.

Gelukkig is het niet het einde van de wereld (de uitgangen zijn niet meer direct bruikbaar, maar daar valt omheen te werken), maar erg handig is het niet van de handleiding.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Aziraphale schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:15:
[...]

duidelijk een flow probleem. ketel en pomp zijn kennelijk niet naast elkaar doch tegen elkaar gemonteerd
Pagina: 1 ... 192 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.