Zeker niet gek en ook niet perse duur zeker als je veel koppelingen nodig heb. Ik heb ook de verwarming met koper aangesloten, meeste 35. Ik heb wel alles gekneld maar als je kan solderen, gewoon doen.dof schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:00:
Interessante discussies hier over leidingen en koppelingen.
Mijn 9k Mono J type Pana WP staat nog in de garage omdat ik het nog erg druk heb met allerlei andere klussen in ons nieuwe huis (vrijstaand, uit 1987, matig geïsoleerd, 2 ruimtes met VVW totaal zo'n ~70 m2, rest radiatoren). Momenteel ben ik druk bezig in de kruipruimte de vloer te isoleren...
Ik zou m'n WP graag aansluiten maar het leidingen systeem hier in huis is een rommeltje in mijn ogen en ik wil dat eerst fatsoeneren, en meteen uitbreiding maken voor extra VVW in twee ruimtes later in het jaar.
En het koude weer houdt me een beetje tegen want als ik los ga ligt de verwarming er een aantal dagen uit. Niet erg tegemoetkomend aan de WAF.
Wat betreft het rommeltje aan cv leidingen; het begint vanaf de (huidige) CV ketel netjes met 28 mm koperbuis, maar 3 mtr verderop gaat het naar splitsingen van 22 mm staal (hier en daar flink roestig) en even verderop weer een stuk 22 mm kunststof leiding naar VVW in de woonkamer, en naar sommige radiatoren is het nog dunner. Meest met haakse knelkoppelingen onderweg en bij toevoer naar VVW een stuk groene kunststof leiding (geen idee welke soort).
Eigenlijk wil ik gewoon naar 28mm koperbuis. Wel duur, maar op het geheel is het eigenlijk een bescheiden bedrag. Voordelen voor mij zijn:
- het buigt relatief gemakkelijk (ook handig voor b.v. voor wat ruimere bochten),
- het roest niet dus minder roestdeeltjes in de leidingen,
- met koper zijn erg veel koppelingen mogelijk (knel, pers, soldeer)
- je kunt het dus solderen. Hoor ik hier nooit iemand over maar is eigenlijk mijn voorkeur, altijd gedaan, doe ik netjes en ik heb de tijd om het te doen.
- soldeer koppelingen werken netjes af (nemen weinig ruimte) en zijn behoorlijk goedkoop (paar € voor bochtje of t-stuk)
- en als je achteraf toch een leiding een paar cm verkeerd hebt uitgemeten is achteraf een beetje buigen ook nog wel mogelijk (bij staal erg lastig).
- saneer je de boel in de toekomst dan brengen die Cu buizen ook nog wat op ;-)
Koper 28mm (qua binnendiameter overeenkomend met 32 kunststof meerlaags buis) is ongeveer 85€ voor stuk van 5 mtr.
Een goede kunststof meerlagen buis kost ongeveer de helft, maar dan ben je wel veel duurder uit met alle koppelingen.
Is het nou zo gek om rommeltje aan leidingen te vervangen door 28mm koperbuis, evt deels gesoldeerd?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk