wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Tja. Global warming gaat wel helpen, maar tot die tijd ben ik bang dat ijsvorming er in deze omstandigheden gewoon bij hoort.MisterB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:08:
[...]
Hi, het meestte geluid komt denk ik uit de ventilator opening .. soort zwaar resoneren ... je zou eigenlijk iets moeten hebben om die ijs vorming tegen te gaan .. als de lucht invoer door die lamelletjes meer open is dan scheelt dat echt... dus dat ding inpakken met eoa acoustisch materiaal zou dan nou echt nut hebben ?
Overigens ben ik vrij zeker dat het niet de ventilator is, want ook tijdens defrosts hoor ik het en dan draait de ventilator niet (althans, het toerental staat op 0 op het scherm).
De unit staat op het dag (gegoten betondak, 20cm dik, 25 cm isolatie, dakbedekking verzwaard met kiezels en 30 zonnepanelen met contragewicht en de unit staat op verhoogde bigfoots), dwars op het raam (de zijkant van de unit waar de compressor zit is te zien van binnen).
Het is dus echt het geluid van de compressor die gewoon heel hard moet werken.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik probeer het eerst even met dit spul en dan kan ik altijd de installateur nog even benaderen.flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:23:
[...]
voor toshiba kan je een vragen bij intercool. al weet ik niet hoe happig ze zijn op vragen van particulieren.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Hij is aangesloten op een Remeha Calenta 40L CW6 en wordt aangestuurd door een Anna thermostaat.
We hebben op onze beneden verdieping volledig vloerverwarming(100m2) met een 7 groeps verdeler met pomp.
Boven hebben we in de badkamer ook vloerverwarming en op de slaapkamers radiatoren die eigenlijk niet gebruikt worden. Het huis is 10 jaar oud en volledig geïsoleerd.
Nu het rond het vriespunt is krijg ik het huis niet meer warm, de ketel zou het nu over moeten nemen van de WP maar doet helemaal niets. Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen?
In het filmpje was het niet zo erg als nu dus duurt het idd wat langer.MisterB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:12:
[...]
Hi, bij mij zit dat ding na een paar minuten al half dicht en na 10 minuten helemaal dicht met witte laag ... en daarna loopt ie zeker nog 25 tot 30 minuten voordat ie were een defrost gaat doen ..
in jou youtube film lijkt het stuk langzamer te gaan en op het einde als ie gehele dicht zit stopt het ? of vergis ik me
de instalateur zegt - dat is normaal - ik kan het me niet voorstellen
Nu ziet het er zo uit
https://snapshots.raintan...2&refresh=1m&viewPanel=22
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
ik heb identiek patroon, de electrische bijerwarming slaat nog net niet aan.. trek nu 2kw on average en 2.8 max... met bijverwarmen komt er 3kw per uur bij ... (of meer)Daannn1987 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:36:
[...]
In het filmpje was het niet zo erg als nu dus duurt het idd wat langer.
Nu ziet het er zo uit
https://snapshots.raintan...2&refresh=1m&viewPanel=22
Als we zouden kunnen voorkomen dat de lamellen snel dicht zitten zou ie denk ik mega vele beter werken
Ja maar dat kan je niet voorkomenMisterB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:39:
[...]
ik heb identiek patroon, de electrische bijerwarming slaat nog net niet aan.. trek nu 2kw on average en 2.8 max... met bijverwarmen komt er 3kw per uur bij ... (of meer)
Als we zouden kunnen voorkomen dat de lamellen snel dicht zitten zou ie denk ik mega vele beter werken
Ik kan ook nog een elektrische doorstroomverwarmer aan zetten (zit niet ingebouwd inde ELGA maar heb ik wel in het circuit) Maar de ELGA houd de hut nog op 21 graden dus laat hem maar lekker ploegen..
Doe ik. Het ontwerp is er:BTS schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:35:
@Blihi @flippy bij vragen van particulieren stuurt Intercool je door naar je installateur. Die kan dan dezelfde vraag doorsturen naar Intercool![]()
Mocht je het extra isoleren gaan doen, kun je een fotoverslag maken?
/f/image/fWHzIbVWNNtN9CJqqdDrGQnq.png?f=fotoalbum_large)
Zo moet het uit 4 platen UV bestendig materiaal kunnen. Zijn allemaal pen/gat verbindingen, zodat er niet gelijmd hoeft te worden en het geheel er gewoon overheen geklemd kan worden.
Platen zijn uiteraard zwart, maar op deze manier kan ik zien welk deel waarvandaan komt.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 10-12-2022 20:46 ]
Hier ook, nog een Ta van 27graden...Daannn1987 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:54:
[...]
Ja is normaal... hier zelfs om de 26 minuten... Het ELGA'tje heeft het zwaar momenteel

De L/L doet nu maar vrolijk mee, 21,5graad momenteel in de woning (750m3), boven wordt praktisch niet verwarmd, 18graden momenteel.
Ik ga voor volgend jaar upgraden met een nieuwe 6kW Elga.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
www.highflow.nl
Heb ik ook nog aan gedacht, maar dat wil ik eigenlijk niet zonder de installateur doen, in verband met garantie. Dit is een snellere oplossing (en waarschijnlijk ook goedkoper. En het ding staat op het dak, dus hoe het er uit ziet maakt me niet veel uit.BTS schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:56:
@Blihi Over de buitenkant, dat had ik niet verwacht. Ik verwachtte dat je de compressor zelf extra ging inpakken.
www.highflow.nl
Hmm. Daar had ik eigenlijk niet over nagedacht. Even kijken of ik dat simpelweg met de telefoon kan doen. Een DB meter heb ik zo niet bij de hand.BTS schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:01:
@Blihi ik ben benieuwd naar het resultaat, aangezien je alles (echt alles als ik het zo lees) zo nauwkeurig doet maak je nog een db meting alvorens dit toe te passen?
Bij mij loopt die na een defrost op naar +72hz om daarna snel weer te zakken. Gedurende de defrost merk ik eigenlijk bijna niks van geluidstoename.
[ Voor 36% gewijzigd door BTS op 10-12-2022 21:13 ]
www.highflow.nl
Materiaal met flink wat massa? Geluid van de compressor heeft een golflengte van een aantal meter. Dat laat zich niet zo makkelijk stoppen.Blihi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:46:
[...]
Doe ik. Het ontwerp is er:
[Afbeelding]
Zo moet het uit 4 platen UV bestendig materiaal kunnen. Zijn allemaal pen/gat verbindingen, zodat er niet gelijmd hoeft te worden en het geheel er gewoon overheen geklemd kan worden.
Platen zijn uiteraard zwart, maar op deze manier kan ik zien welk deel waarvandaan komt.
Kijken of je een massa veer massa principe voor elkaar kunt boksen. Van binnenuit gaat dat wat beter. Massaplaat vastplakken op een zachter materiaal en dat weer op het metalen omhulsel van de warmtepomp. De massaplaat gaat dan trillen waarbij het zachte materiaal dit omzet in warmte. (Theorie)
Ik ben dat ook nog van plan maar inderdaad ook pas nadat de garantie is verlopen. ;-)
Overigens is het bij mij nu stil achter het huis. Kop uit het raam en ik hoor als ik heel goed luister alleen een lichte ruis van de ventilator.
Op één plek binnen hoor ik een lichte bron. Lijkt me haast contactgeluid te zijn. Misschien via de koelleiding.
[ Voor 10% gewijzigd door LacsapOV op 10-12-2022 21:21 ]
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Bij lage frequenties is de reductie minimaal 5 db bij 400 Hz en meer bij lagere frequenties.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nBnGgtZPtxDl4Jx8kXWu2PDH.png?f=user_large)
Ik merk verm toename met name als ie dicht ge-iced is .. bij verbruik tot max 2.8 kw dan neemt het afgenomen vermogen af ik denk door de icing omdat ie dan langzamer gaat lopen en meer moeite heeft lucht te happen .. wellicht vaker de-icen --- maar heh je ook weer stop / start momenten extra -- etcDaannn1987 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:44:
[...]
Ja maar dat kan je niet voorkomen
Ik kan ook nog een elektrische doorstroomverwarmer aan zetten (zit niet ingebouwd inde ELGA maar heb ik wel in het circuit) Maar de ELGA houd de hut nog op 21 graden dus laat hem maar lekker ploegen..
[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 11-12-2022 12:29 . Reden: typos ]
125Hz, poe. De 4kW Estia haalt nog geen 90Hz (6kW haalt 96Hz). Dat verklaart dan gelijk het verschil in geluid. Had verwacht dat jouw zwaardere uitvoering een grotere compressor zou hebben met vergelijkende Hz om zijn vermogen te halen.Blihi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:23:
De Estia heeft juist bij 125 Hz de grootste piek in geluid en dan zou de demping dus 12 a 13 dB zijn. Dat lijkt me in ieder geval een experiment waard.
www.highflow.nl
Dat is niet de compressorfrequentie, maar het geluidsniveau. Komt zo uit het databoek.BTS schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:33:
[...]
125Hz, poe. De 4kW Estia haalt nog geen 90Hz (6kW haalt 96Hz). Dat verklaart dan gelijk het verschil in geluid. Had verwacht dat jouw zwaardere uitvoering een grotere compressor zou hebben met vergelijkende Hz om zijn vermogen te halen.
Die plaatjes lopen van 63 Hz tot 8000 Hz
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 10-12-2022 21:38 ]
neem aan dat een hogere flow een lagere Ta oplevert. Nog lager is beter? Krijg de toko nu al niet warm op alleen de ElgaBarryH schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:43:
@studiostevus Ik zou de flow verhogen (alleen als je ruis krijgt weer iets terug). Dan wordt zoiezo de Ta beter.
Het zou alleen kunnen dat als de ketel bijschakelt die een flowstoring geeft (ELGA trekt teveel water naar zich toe), dan moet de minimale pompstand op de ketel wat omhoog
Overigens heb ik de pomp net op 4 gezet, en hoor een redelijk irritant gejank van de pomp door het hele huis…
[ Voor 9% gewijzigd door studiostevus op 10-12-2022 21:45 ]
Geen idee of de-icen vanuit de boiler een voordeel heeft ? moet je ook weer sneller je boiler opwarmen
Ja, net gevonden. Dank je voor de verduidelijking.Blihi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:36:
[...]
Dat is niet de compressorfrequentie, maar het geluidsniveau. Komt zo uit het databoek.
Die plaatjes lopen van 63 Hz tot 8000 Hz
Ik ben ook benieuwd.
www.highflow.nl
Hier gaat dat op beide, net waar de wp op dat moment mee bezig is. Tijdens de defrost wordt de pomp naar de badkamer vloer uitgezet, maar de rest van het huis wordt wel gebruikt.MisterB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:48:
ander vraagje - de-icen jullie op het cv water of op het tap water uit de boiler ? Diue van mij op het cv water (en dat zie je dan ook vele graden in temp zakken - wat ook tijdelijk door door de vloer gaat)
Geen idee of de-icen vanuit de boiler een voordeel heeft ? moet je ook weer sneller je boiler opwarmen
Het water mag afkoelen voordat de backup heater inschakelt. Dat gebeurt bij een daling van 12 graden of meer (instelbaar 2, 12, 22, 32 of 42 graden) en bij een buitentemperatuur van -5 of kouder (instelbaar).
Maar, vandaag zag ik 5 minuten de backup heater aangaan tijdens een defrost tijdens de sww run. Het water was toen ruim 20 graden afgekoeld. Ik moet even uitzoeken waarom, want dat zou niet moeten gebeuren.
Defrosten (zo heet dat) gaat altijd op water (warmte) uit je CV-systeem. Dat is energetisch de beste oplossing, omdat het water op SWW-temperatuur brengen relatief (dus per kWh warmte) meer energie kost.MisterB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:48:
ander vraagje - de-icen jullie op het cv water of op het tap water uit de boiler ? Diue van mij op het cv water (en dat zie je dan ook vele graden in temp zakken - wat ook tijdelijk door door de vloer gaat)
Maar praktisch gezien is het ook slimmer, omdat elke WP wel een afgiftecircuit heeft, en niet elke WP ook een SWW-systeem heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 10-12-2022 22:18 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De wp kan makkelijker z’n vermogen kwijt (hogere cop) bij lagere Ta. Dus meer warmte je huis in.studiostevus schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:38:
[...]
neem aan dat een hogere flow een lagere Ta oplevert. Nog lager is beter? Krijg de toko nu al niet warm op alleen de Elga
Overigens heb ik de pomp net op 4 gezet, en hoor een redelijk irritant gejank van de pomp door het hele huis…
Je kan ook op 5 of 6 even testen.
En g je er geluid kan bij 1 radiator vandaan komen. Had ik ook eindoordeel de radiator knop beetje te verstellen ging het weg
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is het nog gelukt met de koelstop?Leudal schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:54:
[...]
Dat lijkt een mooie oplossing, ga morgen eens bellen of ze aan particulieren leveren.
Rensa (groothandel) levert hem.
Maar er zijn ook andere merken, bijvoorbeeld Pentec en Watts.
Wanneer je het artikelnr hebt kun je ze misschien via Warmteservice (of andere shops) bestellen.
prompt $p $g
Gelukkig meestal maar een handjevol van dit soort dagen on een jaar. Voor een volgende WP wellicht toch moeite waard water/water te overwegen. Of om na afbouw saldering een fatsoelijke stroomopslag te fiksen, om de winter met zomer PV door te komen. Zo'n W/L WP last soms wel wat stroom...
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Holy shit. Dat is wel fors.overwinteraar schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:34:
Jeuj... WP tikte vandaag bijna 70 kWh aan, met dank aan Tb paar graden onder nul en hele nacht en dag mist/vochtige lucht = defrostmania.![]()
Ik merk dat mijn airco's het vandaag ook moeilijker hebben als anders en regelmatig defrosts doen. Maar 70 kWh kom ik by far niet aan. Mijn airco's (+electrische badkamer radiator) zitten voor vandaag aan c.a. 17 kWh om mijn badkamer, woonkamer en kantoor warm te houden.
Nou is het nog wel appels en peren vergelijken, want in jouw 70kWh zit ook je sww energie. Maar dan nog schrik ik eerlijk gezegd wel van die 70kWh.
Alles kan stuk.
Geen idee wat voor woning je hebt en wat je afgifte mogelijkheden zijn plus stooklijn. Maar 70kWh is ongeveer 3x zoveel als wat hier de WP vraagt vandaag. DeltaT is hier altijd erg hoog. 10 a 15 graden. Maar lage temperatuur aanvoer is toch het sleutelwoord bij een WP. Stooklijn relatief hoog (18/30 en -10/35). Anders doen de radiatoren bijna niets op de verdiepingen.overwinteraar schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:34:
Jeuj... WP tikte vandaag bijna 70 kWh aan, met dank aan Tb paar graden onder nul en hele nacht en dag mist/vochtige lucht = defrostmania.![]()
![]()
Gelukkig meestal maar een handjevol van dit soort dagen on een jaar. Voor een volgende WP wellicht toch moeite waard water/water te overwegen. Of om na afbouw saldering een fatsoelijke stroomopslag te fiksen, om de winter met zomer PV door te komen. Zo'n W/L WP last soms wel wat stroom...
:strip_exif()/f/image/bReUoduJSiXOMtC57Rq6bPQN.jpg?f=fotoalbum_large)
2 kapper van midden jaren 90, geen extra isolatie. Alleen BG radiatoren vervangen voor VV. Woonoppervlakte 175m2, waarvan BG circa 75m2, uitgebouwd over volle breedte..
[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 11-12-2022 00:22 ]
Zaten gisteren, zaterdag, in zijn totaliteit op 38 kwh. Dat is dan inclusief de hele dag thuis te zijn geweest met de tv aan. Warme lunch gemaakt (3 pannen op fornuis) en avondeten natuurlijk.
Denk dat onze wel wp hooguit 25 kwh heeft gepakt ondanks de kou. Zal morgen eens even de meter bij de wp controleren.
Wonen overigens in een tweekapper (2020) van 180m² met vloerverwarming. Daikin Altherma³ wp.
Hebben op het moment alleen de benedenverdieping van 80m² verwarmd. Thermostaat deze winter verlaagd van 21,5 naar 19,9(24/7).
Als we op de bank zitten, zit iedereen met een dekentje. Als je bezig bent is 20 graden wel prima.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Vandaag zal het wel meer worden, aangezien de wekelijkse legionella-run op het programma staat.
[ Voor 14% gewijzigd door studiostevus op 11-12-2022 07:10 ]
Woon je in Siberië?overwinteraar schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:34:
![]()
Hier met de Loria iedere 50 min een defrost. Totaal verbruik hele woning gisteren 38kWh. Temperatuur gemiddeld -0.5 graad buiten.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Met defrost mania is dat maar zo'n max 19...
Het gaat ook maar net goed hier...
Haalt zn setpoint van 21.5 niet maar blijft rond de 21
Is wel super behaaglijk dat wel want veel convectie in huis dus voelt eigenlijk nog lekkerder dan wanneer het setpoint wel behaald word en het minder koud buiten is.
Als het echt koud word schakel ik de 1 kw doorstroomverwarmer erbij (nooit gebruikt, slechts paar keer getest).
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw
Bovenstaande heb ik van 1 kw, het zijn 3 elementen van 330watt die ik trapsgewijs kan schakelen (330, 660, 990).
Ergens voelt het toch een beetje als prutsen wat ik hier doe.. Als de warmtepomp schaarste ooit eens over gaat maar eens iets knaps installeren..
Voor nu doet de ELGA het al 5,5 jaar prima alleen.. 13 januari komen ze gas volledig afsluiten
[ Voor 43% gewijzigd door Daannn1987 op 11-12-2022 08:34 ]
Reken ik nou goed..?studiostevus schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:08:
Hier gisteren 20 kWh op de Elga plus 6 m3 gas erbij moet stoken (waarvan 1 m3 sww). Al met al EUR 33 afgefikt…
Als ik de Elga wil vervangen voor een ‘echte’ WP moet ik dus 6 m3 gas vervangen op een dag als gisteren (-1 graad buiten).
6 kuub * 8 = 48kwh warmte energie voor 24u
48 / 4 (COP) / 24 = 0.5 kw
0.5 + 5 (wat de Elga al doet) = 5.5 kw warmtepomp zou volstaan gisteren
Overigens stook ik op 19c, dus dat is krap an. Nacht verlaging naar 18.5 zodat de Elga wel blijft gaan maar de cv niet
[ Voor 10% gewijzigd door studiostevus op 11-12-2022 08:44 ]
Redelijk goed, die cop 4 haal je niet met deze temperaturen..studiostevus schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:41:
[...]
Reken ik nou goed..?
Als ik de Elga wil vervangen voor een ‘echte’ WP moet ik dus 6 m3 gas vervangen op een dag als gisteren (-1 graad buiten).
Zou met een cop 3,5 rekenen.
En kijk goed wat een warmtepomp bij welke temperatuur kan leveren.... de oude ELGA doet het echt heel slecht met deze weersomstandigheden..
Hier levert hij max 3.5kwh warmte
Een cop van 4 is gisteren niet realistisch denk ik. Denk eerder 3-3.5studiostevus schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:41:
[...]
Reken ik nou goed..?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Nee, je kan hier de COP niet meenemen. Je hebt het ingaande vermogen berekend.studiostevus schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:41:
[...]
Reken ik nou goed..?
Overigens stook ik op 19c, dus dat is krap an. Nacht verlaging naar 18.5 zodat de Elga wel blijft gaan maar de cv niet
Daarnaast heb je nog de invriest/defrost marge. Je Elga heeft gisteren effectief X kWh *3.5/24= Y kW gedaan. Er van uitgaande dat hij de hele dag gedraaid heeft.
48kWh is +2kW. Met marge 2.5/3? Dus je hebt een WP nodig die volgens spec tenminste7.5kW doet bij ~0C

COP was hier gisteren 3.6 totaal (dus ook inclusief de elektriciteit voor de defrosts). Alleen verwarming was 3.8 en sww 2.3.Bo0bz schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:43:
[...]
Een cop van 4 is gisteren niet realistisch denk ik. Denk eerder 3-3.5
Hoe gaan installateurs hier mee om? Snappen die wel dat je een WP moet sizen op A) maximale vermogen op een koude winterdag en B ) minimaal vermogen in de lente/herfst?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En houd er ook rekening mee dat je prima op 19 graden kun stoken, maar dat het ook op 21 moet kunnen. Ik zou nooit dimensioneren op 19 graden.studiostevus schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:41:
[...]
Reken ik nou goed..?
Daarnaast heb je wat overcapaciteit nodig, zodat je de verwarming ook uit kunt zetten als je een week op vakantie gaat en daarna weer wilt opwarmen naar 21.
Die 19 graden wordt nu door (bijna) heel het land als norm genomen, maar de prijzen voor energie zullen weer gaan normaliseren en dan is 19 echt wel aan de koude kant.
Dit is natuurlijk vooral een probleem in oudere huizen met suboptimale isolatie (hier ook) waar het koude dag scenario ineens flink meeweegt. Aan de andere kant, hoeveel koude dagen heb je...RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:15:
Je ziet dat de marketing van de WP producenten werkt. In dit draadje wordt er bij adviezen over de benodigde capaciteit altijd bij gezet “bij -5 graden buiten” maar iedereen denkt dat hun X kW warmtepomp dat altijd kan leveren. Totdat je de data boeken controleert weet je dat helemaal niet.
Hoe gaan installers hier mee om? Snappen die wel dat je een WP moet sizen op A) maximale vermogen op een koude winterdag en B ) minimaal vermogen in de lente/herfst?
Daarnaast voor degenen die wel in de spec hebben gekeken, met flinke mist rond nul kan je ook nog eens effectief 20% lager dan de spec uitkomen. Dat was toch wel een beetje een verrassing.
Is de manier waarop de maximale capaciteit wordt bepaald wel gestandaardiseerd?RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:15:
Je ziet dat de marketing van de WP producenten werkt. In dit draadje wordt er bij adviezen over de benodigde capaciteit altijd bij gezet “bij -5 graden buiten” maar iedereen denkt dat hun X kW warmtepomp dat altijd kan leveren. Totdat je de data boeken controleert weet je dat helemaal niet.
Hoe gaan installers hier mee om? Snappen die wel dat je een WP moet sizen op A) maximale vermogen op een koude winterdag en B ) minimaal vermogen in de lente/herfst?
Is 8 kW bij Nibe gelijk aan 8 kW bij Remeha? Of zijn het labwaarden...
Als je bedoelt de naam “8 kW” van het product: dat is puur een marketing term. Als je bedoelt of 8 kW in het data book van fabrikant X vergeleken kan worden met diezelfde waarde in het dafa book van fabrikant Y: alleen als ze op dezelfde manier meten. Bijvoorbeeld volgens EN14511.Kameelstok schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:30:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Puur marketing. Op www.bcrg.nl staan kwaliteitsverklaringen voor zowat alle merken en types. Daarop kun je in het lab gemeten SCOP's vinden voor de warmtepompen bij verschillende stooktemperaturen. Op die manier heb je beter vergelijkingsmateriaal dan puur kijken naar het vermogen op het label.Kameelstok schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:30:
[...]
Is de manier waarop de maximale capaciteit wordt bepaald wel gestandaardiseerd?
Ook dit klopt niet helemaal. Voor A moet je niet naar het maximum vermogen bij -10 kijken, maar naar maximum continu vermogen bij -10, en dat heet overal weer anders (average power, nominal power, etc.)RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:15:
Hoe gaan installateurs hier mee om? Snappen die wel dat je een WP moet sizen op A) maximale vermogen op een koude winterdag en B ) minimaal vermogen in de lente/herfst?
Zo is bij mij bij -10 de peak capacity 7.49 kW, terwijl de average capacity 6.74 kW is (beide bij 35 graden water). Dit is allebei inclusief defrost cyclus, maar die piekcapaciteit zal de WP waarschijnlijk dus niet continu volhouden.
Mijn warmteverliesberekening geeft aan dat ik bij -10 zo'n 6.5 kW nodig heb inclusief sww, dus dat kan net uit. (Plus: het is zelden -10 en ik heb ook nog een L/L WP zou het echt nodig zijn.)
Tussen nominaal en maximaal zit soms een vrij groot verschil. Zie ook dit topic:RichieB schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:36:
[...]
Als je bedoelt de naam “8 kW” van het product: dat is puur een marketing term. Als je bedoelt of 8 kW in het data book van fabrikant X vergeleken kan worden met diezelfde waarde in het dafa book van fabrikant Y: alleen als ze op dezelfde manier meten. Bijvoorbeeld volgens EN14511.
Verschil tussen nominale, geïntegreerde en maximale vermogen
Ik krijg toch de indruk dat deze getallen vaak door elkaar heen worden gebruikt. Ik ben benieuwd waar de installateur mee rekent.
Omdat de pomp in stand 3 veel lawaai maakt heb ik de pomp teruggezet naar stand 2 (waarin de pomp een stuk geluidsarmer draait), alle flows met alle groepen open en de warmtepomp geforceerd laten verwarmen weer opnieuw ingesteld als op dezelfde waardes als in stand 3. Je zou dus verwachten omdat ik alle flows van alle groepen weer gelijk kon instellen dat dit goed moest gaan. Helaas komen de verschillende ruimtes in de nieuwe pompstand nu niet meer op temperatuur, wat zou duiden op onvoldoende flow over de groepen. Echter de ingestelde flows zijn gelijk aan die van de vorige pomp sneleheidsinstelling, dus waar zou dit fout kunnen gaan?
Flink wat defrosts met temperaturen tussen de -3,3 en -0,8 graden en een RV van 96% buiten
Hij is nu bezig met een SWW run met 6000Watt elektrisch, 12.600Watt thermisch
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 08:00
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
15.5 kWh, 62 kWh thermisch in de afgelopen 24 uur.
Temperaturen tussen 0,8 en 2 graden en mist, 10 defrosts.
Halfgeleider-relatieve luchtvochtigheidssensoren hebben doorgaans grote moeite met Rv>90% maar met mist kan je simpel van 100% uit gaan
Ik kom van 800 m³ gas. De warmtepomp komt - buiten defrosts- niet boven 30% modulatie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zo! dat is nog al wat..Grolsch schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:43:
Hier is er gisteren 30kWh afgefakkeld door de WP, en dan heeft de houtkachel ook nog aangestaan vanaf 19:00 waardoor de WP om 19:30 is uitgegaan.
Flink wat defrosts met temperaturen tussen de -3,3 en -0,8 graden en een RV van 96% buiten
Hij is nu bezig met een SWW run met 6000Watt elektrisch, 12.600Watt thermisch
En ik maakte mij al druk om de 22Kwh (incl. SWW run) van gisteren en dan nog de 3,4Kwh voor het element dat gebruikt is voor het laatste setje naar de 60gr. voor de legionella cyclus.
Oké bij deze dan 21gr.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
21,1 tot 21,7 over de hele zaterdag, een whopping 20,3kWh in de warmtepomp wat al een dagrecord is. Warmte niet bijgehouden maar x4 kom je aardig uit dus zo'n 81kWh.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik niet (meer). Kwestie van context: op vergelijkbare dagen ging er in het verleden iets van 20 m3 gas door met HR ketel. Uitgaande van 9 kWh per m3 is 20 m3 ca 180 kWh. Met 70 kWh input is COP dan 2,6 incl paar SWW runs en gemiddeld elke 3 kwartier een defrost. 12,5 kWh van die 70 was trouwens van CV element, de WP had t dus echt pittig met de defrosts.remco_k schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:48:
[...]
Holy shit. Dat is wel fors.
Ik merk dat mijn airco's het vandaag ook moeilijker hebben als anders en regelmatig defrosts doen. Maar 70 kWh kom ik by far niet aan. Mijn airco's (+electrische badkamer radiator) zitten voor vandaag aan c.a. 17 kWh om mijn badkamer, woonkamer en kantoor warm te houden.
Nou is het nog wel appels en peren vergelijken, want in jouw 70kWh zit ook je sww energie. Maar dan nog schrik ik eerlijk gezegd wel van die 70kWh.
Ondertussen hebben veel andere Tweakers ook hun verbruik gepost. En @Rol-Co merkt terecht op dat de binnen temp er ook bij hoort. Maar ook grootte van huis e.d. En in dat verbruik zit ook SWW. Maar bij bijna al die getallen die ik zie (zeg alles boven de 30kWh per dag en dan zelfs nog bijstoken met gas of hout) tegenover de 17kWh van een airco, 22 graden in een grote uitgebouwde tussenwoning uit jaren 90 zonder noemenswaarsige extra isolatie maatregelen, vind ik schokkend.
Gelukkig zijn er ook een paar ruim onder de 30kWh maar die lijken wel sterk in de minderheid.
[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 11-12-2022 12:39 ]
Alles kan stuk.
hou er rekening mee dat voor veel mensen de heater onnodig aangaat en uitgezet kan worden.overwinteraar schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:17:
[...]
Ik niet (meer). Kwestie van context: op vergelijkbare dagen ging er in het verleden iets van 20 m3 gas door met HR ketel. Uitgaande van 9 kWh per m3 is 20 m3 ca 180 kWh. Met 70 kWh input is COP dan 2,6 incl paar SWW runs en gemiddeld elke 3 kwartier een defrost. 12,5 kWh van die 70 was trouwens van CV element, de WP had t dus echt pittig met de defrosts.

er zijn teveel variabelen om te wijzen naar een WP en hoeveel die al wel niet gebruiken. zoizo zijn de aircomensen erg selectief omdat die erg lokaal verwarmen, WP mensen stoken hun hele huis en warm water. comfort is dus ook van ander nivo. nog afgezien van formaat huis en hoe het huis gebruikt word. zit nogal wat verschil tussen een alleenstaande in een tussenwoning of een famillie met 3 parasieten in een vijstaande woning.remco_k schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:32:
@overwinteraar Ik begrijp je context wel, ivm gas is dit een prima score. Maar dat is in deze tijd bijna met alles zo. Daarom vergelijk ik het niet met gas maar met een ander warmtepomp systeem. En dan vindt ik het verschil gewoon heel erg groot. Te groot. En ben ik blij dat ik geen WP cv heb.
Ondertussen hebben veel andere Tweakers ook hun verbruik gepost. En @Rol-Co merkt terecht op dat de binnen temp er ook bij hoort. En in dat verbruik zit ook SWW. Maar bij bijna al die getallen die ik zie (zeg alles boven de 30kWh per dag en dan zelfs nog bijstoken met gas of hout) tegenover de 17kWh van een airco, 22 graden in een huis uit jaren 90 zonder noemenswaarsige extra isolatie maatregelen vind ik schokkend.
Gelukkig zijn er ook een paar ruim onder de 30kWh maar die lijken wel sterk in de minderheid.
ik zit zelf vrijstaand en gister kwam de WP niet boven de 20kWh uit ondanks een defrost elk uur. de buren hebben eenzelfde huis en hebben aircos maar hebben 35kWh weggestookt op hun (best mooie) daikin om alleen de BG warm te krijgen. dat ding was ook vrijwel alleen maar aan het defrosten....
[ Voor 58% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 12:42 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je hebt huizen en je hebt huizen. Tussenwoning van 90m2 is wel anders dan een alleenstaand huis van 200m2remco_k schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:32:
@overwinteraar Ik begrijp je context wel, ivm gas is dit een prima score. Maar dat is in deze tijd bijna met alles zo. Daarom vergelijk ik het niet met gas maar met een ander warmtepomp systeem. En dan vindt ik het verschil gewoon heel erg groot. Te groot. En ben ik blij dat ik geen WP cv heb.
Ondertussen hebben veel andere Tweakers ook hun verbruik gepost. En @Rol-Co merkt terecht op dat de binnen temp er ook bij hoort. En in dat verbruik zit ook SWW. Maar bij bijna al die getallen die ik zie (zeg alles boven de 30kWh per dag en dan zelfs nog bijstoken met gas of hout) tegenover de 17kWh van een airco, 22 graden in een huis uit jaren 90 zonder noemenswaarsige extra isolatie maatregelen vind ik schokkend.
Dan hebben sommigen het hele huis verwarmd en anderen alleen beneden. Zomaar kwh en temperatuur vergelijken zegt natuurlijk niet zoveel.
Ik heb met mijn 135m2 twee onder een kappertje uit 89 alleen beneden verwarmd a 20 graden "maar" 15kwh verbruikt. En zelfs dat zegt niet veel.
Bij deze:remco_k schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:32:
Ondertussen hebben veel andere Tweakers ook hun verbruik gepost. En een oplettende Tweaker merkt terecht op dat de binnen temp er ook bij hoort. En in dat verbruik zit ook SWW. Maar bij bijna al die getallen die ik zie (zeg alles boven de 30kWh per dag en dan zelfs nog bijstoken met gas of hout) tegenover de 17kWh van een airco, 22 graden in een huis uit jaren 90 zonder noemenswaarsige extra isolatie maatregelen vind ik schokkend.
Rijtjeshuis '88, hr++ glas overal.
Vloer nageisoleerd met PIF 80mm.
Vloerverwarming, 3 groepen op 160 L per uur.
3 radiatoren, 1 Jaga met DBE, 1 Jaga zonder DBE, en 1 badkamer radiator 600mm x 180mm met 4 fans en heatbooster van @Bazz0847.
Vaste aanvoer momenteel op 25 graden watertemperatuur. Retour 23 graden.
SWW wordt gedaan een 100 Liter Ariston Lydos Hybrid.
Woonkamer 20,5 graden, badkamer 19 graden.
Elektraverbruik gehele huis gisteren: 20,5 kWh.
2 persoons huishouden.
Geen nachtverlaging maar wel stille nachtmode aan van 21.00 tot 08.00 uur.
Onder de 30 kWh voor de warmtepomp blijf ik voorlopig met mijn mini 4kW split unit. (L/W ja
www.highflow.nl
Als ik de Madoka aan houdt is het 21,5. Maar die heb ik bij gesteld op de hoofdunit met -1,5 graden. Ja die kamerthermostaten wijken soms enorm af. Stuur nu op 20,0 graden.Rol-Co schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:39:
Jullie missen nog watbinnen temperatuur.
21,1 tot 21,7 over de hele zaterdag, een whopping 20,3kWh in de warmtepomp wat al een dagrecord is. Warmte niet bijgehouden maar x4 kom je aardig uit dus zo'n 81kWh.
Er wordt (logisch) aangenomen dat een kamerthermostaat de juiste temperatuur aan geeft. Dat is in de praktijk een ander verhaal.
Met andere woorden kan ik aangeven dat de temperatuur in huis 21,5 is als ik uit ga van een correcte thermostaat vanuit fabriek.
Erg veel variabelen met tevens veel afwijking..
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 11-12-2022 12:45 ]
Tja de cv versie heeft ook voordelen natuurlijk, ik heb een warme vloer, lekker aan mijn voeten, en een warme douche+vloer wat ook best prettig is toch? Boven klein beetje bij verwarmen naar 18 ongeveer en dat alles in 1 systeem. Met airco's wordt dat toch wel lastig allemaal, daar warm je alleen lucht, en als het stopt is het vrij snel weg waar hier de vloer nog wel een half dagje warmte geeft gok ik.remco_k schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:32:
@overwinteraar Ik begrijp je context wel, vergeleken met gas is dit een prima score. Maar dat is in deze tijd bijna met alles zo. Daarom vergelijk ik het niet met gas maar met een ander warmtepomp systeem. En dan vind ik het verschil gewoon heel erg groot. Te groot. En ben ik blij dat ik geen WP cv heb.
Geen vergelijk, teveel variabelen, @Grolsch zijn huis is vrijstaand, groot, en oosten van het land, alleen dat is al een groot verschil met de meesten hier. De warmtepomp is dan ook best aan de maat.Ondertussen hebben veel andere Tweakers ook hun verbruik gepost. En @Rol-Co merkt terecht op dat de binnen temp er ook bij hoort. En in dat verbruik zit ook SWW. Maar bij bijna al die getallen die ik zie (zeg alles boven de 30kWh per dag en dan zelfs nog bijstoken met gas of hout) tegenover de 17kWh van een airco, 22 graden in een huis uit jaren 90 zonder noemenswaarsige extra isolatie maatregelen, vind ik schokkend.
En hoeveel vierkante meter (of kubieke meter) verwarm je dan met die airco ? En staat die de gehele dag aan ?remco_k schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:32:
@overwinteraar Ik begrijp je context wel, vergeleken met gas is dit een prima score. Maar dat is in deze tijd bijna met alles zo. Daarom vergelijk ik het niet met gas maar met een ander warmtepomp systeem. En dan vind ik het verschil gewoon heel erg groot. Te groot. En ben ik blij dat ik geen WP cv heb.
Ondertussen hebben veel andere Tweakers ook hun verbruik gepost. En @Rol-Co merkt terecht op dat de binnen temp er ook bij hoort. Maar ook grootte van huis e.d. En in dat verbruik zit ook SWW. Maar bij bijna al die getallen die ik zie (zeg alles boven de 30kWh per dag en dan zelfs nog bijstoken met gas of hout) tegenover de 17kWh van een airco, 22 graden in een grote uitgebouwde tussenwoning uit jaren 90 zonder noemenswaarsige extra isolatie maatregelen, vind ik schokkend.
Zoals je zelf al zegt: ook nog SWW bij een L/W unit.
Een groot verschil is ook nog dat als je de L/L uit zet, de ruimte vaak sneller afkoelt dan bij een L/W met vloerverwarming.
(Edit)
Hier hangt ook een airco op de begane grond die het prima warm kan houden (vorig jaar gebruikt als hoofdverwarming), met ook een goede scop. Maar daarmee heb ik geen warm water en geen verwarming op badkamer, wc, en gehele kelder (is een volwaardige verdieping). Dus nu stook ik 2,5 x meer oppervlakte + SWW en kost me dat in kWh's ongeveer 2x zoveel (als ik kijk naar een vergelijkbare dag vorige winter, die er overigens bijna niet waren).
[ Voor 14% gewijzigd door Plenkske op 11-12-2022 12:57 ]
Inderdaad, maar als je eerder klachten krijgt van te warm dan te koud kan je er wel van uit gaan dat het klopt, als je bij een klein klusje in huis het zweet uit je naad kan halen kan je er ook wel van uit gaan dat het boven 20 isNoord27 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:42:
[...]
Als ik de Madoka aan houdt is het 21,5. Maar die heb ik bij gesteld op de hoofdunit met -1,5 graden. Ja die kamerthermostaten wijken soms enorm af. Stuur nu op 20,0 graden.
Er wordt (logisch) aangenomen dat een kamerthermostaat de juiste temperatuur aan geeft. Dat is in de praktijk een ander verhaal.
Met andere woorden kan ik aangeven dat de temperatuur in huis 21,5 is als ik uit ga van een correcte thermostaat vanuit fabriek.
Erg veel variabelen met tevens veel afwijking..
Ik meet met een stapeltje netatmo's in huis op elke verdieping/kamer.
Redelijk identiek aan hier, het verschil is.BTS schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:42:
[...]
Bij deze:
Rijtjeshuis '88, hr++ glas overal.
Vloer nageisoleerd met PIF 80mm.
Vloerverwarming, 3 groepen op 160 L per uur.
3 radiatoren, 1 Jaga met DBE, 1 Jaga zonder DBE, en 1 badkamer radiator 600mm x 180mm met 4 fans en heatbooster van @Bazz0847.
Vaste aanvoer momenteel op 25 graden watertemperatuur. Retour 23 graden.
SWW wordt gedaan een 100 Liter Ariston Lydos Hybrid.
Woonkamer 20,5 graden, badkamer 19 graden.
Elektraverbruik gehele huis gisteren: 20,5 kWh.
2 persoons huishouden.
Geen nachtverlaging maar wel stille nachtmode aan van 21.00 tot 08.00 uur.
Onder de 30 kWh voor de warmtepomp blijf ik voorlopig met mijn mini 4kW split unit. (L/W ja)
Thermopane glas
4 jaga (gang en 3 slaapkamers)
Vvw in de douche (altijd open)
Aanvoer 29 graden +/- 2
Geen sww
7kW warmtepomp
Ruimte iets warmer.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik heb gisteren Techniekwebshop gemaild voor een offerte.slb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:10:
[...]
Is het nog gelukt met de koelstop?
Rensa (groothandel) levert hem.
Maar er zijn ook andere merken, bijvoorbeeld Pentec en Watts.
Wanneer je het artikelnr hebt kun je ze misschien via Warmteservice (of andere shops) bestellen.
Ik kon bij de groothandel als particulier niet bestellen
Ook de woning, plek, isolatie, merk/type L/L of L/W WP Tset, wel of geen nachtverlaging, SWW runs/gezinsgrootte e.d. horen allemaal bij de context. Hier een grote woning uit 1976 op de vlakte (oosten vh land), met matige muur- en dakisolatie, oude broodjesvloer met goede na isolatie en een L/W WP uit 2017. De L/L WP uit jouw situatie lusten hier ook simpelweg meer stroom.remco_k schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:32:
Het is wat mij betreft dus wat te kort door de bocht om dit verbruik 'schokkend' te noemen, zonder die context daarin mee te nemen. But that's my humble opinion...
Edit: vergelijk met gas maak ik op energetische basis, dus los van de huidige tijd waarin gas duur is. Dat is weer een andere dimensie.
[ Voor 4% gewijzigd door overwinteraar op 11-12-2022 13:55 ]
En niet overal is het rozengeur en maneschijn bij de lucht/lucht varianten.
Zebby_zeb in "LG Multispilt Airco"
Klopt. En ik ben het daar ook wel mee eens. Ik vind het verschil alleen groter dan logisch lijkt. Maargoed. We hebben niet de juiste feiten om naast elkaar te kunnen leggen.overwinteraar schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:50:
[...]
Ook de woning, plek, isolatie, merk/type L/L of L/W WP Tset, wel of geen nachtverlaging, SWW runs/gezinsgrootte e.d. horen allemaal bij de context. Hier een grote woning uit 1976 op de vlakte (oosten vh land), met matige muur- en dakisolatie, oude broodjesvloer met goede na isolatie en een L/W WP uit 2017. De L/L WP uit jouw situatie lusten hier ook simpelweg meer stroom.
Het is wat mij betreft dus wat te kort door de bocht om dit verbruik 'schokkend' te noemen, zonder die context daarin mee te nemen. But that's my humble opinion...
Om er nog maar wat bij te halen, ook niet 1 op 1 toepasbaar: collega van mij diep in oosten van het land, vrijstaand, matig geisoleerd, verwamt ook met airco's. C.a. 20 kWh.
Het klopt dat het comfort met airco's anders is, maar niet per se slechter. Het is gewoon anders.
Warmte is snel weg. Maar dus ook snel terug. (In enkele minuten). Dus snachts uit of veel lager zetten is snel grote winst uit te halen. (Denk dat hier de grote factor in verschil zit met WP cv systemen).
Ik mis de natuurlijke convectie die ik bij mijn VVW gewend was, warmte blijft veel tegen plafond hangen. Opgelost met extra ventilator, probleem weg. Vloer is inderdaad steenkoud. Ligt vloerkleedje op.
Badkamer verwarm ik apart, electrisch. Voordeel is dat die nu zijn eigen plan kan trekken en niet meer afhankelijk is van aanbod van CV.
@Plenkske Ik verwarm ongeveer 66m2 met de airco, badkamer (electrisch) c.a. 6,5m2, zit bij die 17kWh in.
Alles kan stuk.
Wat je zegt, ik denk ook dat een airco systeem beter werkt bij een gezin met 2 personen die de hele dag weg zijn naar werk, aanzetten en warmte, uit of veel lager als je weg gaat. Een lucht water kan daar nadelig zijn in gebruik, maar geeft weer niet als er altijd wel iemand thuis is zoals hier. (4 personen met diverse tijden dag en nacht)
Ik heb een a/c in mijn werkplaats om te verwarmen maar het blijft erg plaatselijk en vochtiger vind ik, zeker als hij niet 24/7 aan staat.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 11-12-2022 15:50 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
24/7 22 graden CV en SWW.remco_k schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:32:
:strip_exif()/f/image/NXszzgMXp6fPk7vVdYkO697X.jpg?f=fotoalbum_large)
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Nu hebben we een CV installatie op zolder en willen we vloerverwarming op de begane grond laten infrezen waarbij ons door de installateur is verteld dat onze hoofdleiding van 20mm alupex vervangen moet worden voor 25mm alupex (met hak en breekwerk van de koof als gevolg).
Is het dan meteen verstandig om in dit geval te gaan voor 32mm te gaan aangezien we in de toekomst graag over willen op een warmtepomp?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar indicatieve leidingdiameters van Nibe dan zie ik 32mm pas voorbij komen voor een verwarmingsvermogen van ongeveer 17kW???
Ik heb hetzelfde probleem met de "ontdooivoorwaarden". Is er misschien inmiddels een methode om hem voor de gek te houden? Of een parameter welke deze temperatuur verlaagt bij de Remeha Mercuria?MWDKing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:00:
[...]
Bedankt voor het meedenken.
De installateur installeert heel veel warmtepompen, maar relatief van mijn type (veel ELGA's). Meerdere keren hebben ze het bekeken, niet alleen voor dit probleem, maar ze weten niet wat ze anders kunnen doen. Er is ook een historie van installatiefouten met het apparaat van dezelfde installateur. Dus ik heb er weinig vertrouwen in dat ze met een oplossing komen. Daarom verdiep ik me zelf in de materie, die ik bovendien interessant vindt.
Nog wat extra info. Kan het hier wat mee te maken hebben?;waarschijnlijk niet gerelateerd, maar wel interessante info;
- De binnenunit en het buffervat staan op dit moment in een koude garage (vrijwel buitentemperatuur) ivm een verbouwing. De leidingen zijn wel redelijk geisoleerd (maar geven zeker niet meer dan 200W warmte af).
- Ik heb de parameters HP030 en HP031 op 600 minuten gezet (dat is de vertraging van de eerste en tweede backup elektrische element als de Tsetpoint niet gehaald wordt), om zo te voorkomen dat het elektrisch element voor comfort gebruikt gaat worden.
Als de WP een nacht of dag uit is geweest; Het elektrisch element blijft bij het opstarten van de warmtepomp langdurig aan omdat er niet aan de ontdooivoorwaarden voldaan wordt (aldus de WP zelf).
Ik heb de parameters HP030 en HP031 op 600 minuten gezet (dat is de vertraging van de eerste en tweede backup elektrische element als de Tsetpoint niet gehaald wordt), om zo te voorkomen dat het elektrisch element voor comfort gebruikt gaat worden. Alsnog gaat het elektrisch element langdurig aan als de compressor een tijdje uit is geweest. Voorbeeld van vorige week;
Tbuiten=2 C, Eerst draait de compressor normaal voor ca. 7 minuten, daarna gaat het elektrisch element (3kW) aan voor 30minuten (zonder compressor), daarna weer de compressor. Er zat geen ijs op de buitenunit. De toestand toen het elektrische element aan was was:
AM012 Status: 3 = werking in verwarmingsmodus
AM014 Substatus: 70 = er is niet voldaan aan de ontdooivoorwaarden. De compressor is gestopt. De bijverwarmingen werken.
Wat zijn de ontdooivoorwaarden en waarom zou daar niet aan voldaan worden?
Volgens een productexpert van Remeha kwam het omdat de buitentemperatuur onder de 10 graden lag en de WP daarom een ontdooicyclus wilde doen. Echter, de CV watertemperatuur was onder de 20 graden en bij deze compressor was dat niet genoeg. Het elektrisch element werd dan gebruikt om het water éérst op 20C te krijgen. In de tussentijd had het afgiftesysteem ook de circulatiepomp aangezet. Blijkbaar duurde het dan 20C om het CV water op termperatuur te krijgen, toen kon de WP zijn ontdooicyclus doen en toen pas verder op de compressor.
Overigens vindt ik die 20C maar een raar verhaal, want als ik in de specsheet kijk zie ik:
[Afbeelding]
Inwendig vs uitwendig zit zo een 4-6 mm verschil in.stephan-v schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:00:
Ik zie hier verschillende meningen voorbij komen over de diameter van de hoofdleiding voor een warmtepomp. Ik zie veelal 32mm voorbij komen om zekerheid te geven dat je niet in de problemen komt met de benodigde flow.
Nu hebben we een CV installatie op zolder en willen we vloerverwarming op de begane grond laten infrezen waarbij ons door de installateur is verteld dat onze hoofdleiding van 20mm alupex vervangen moet worden voor 25mm alupex (met hak en breekwerk van de koof als gevolg).
Is het dan meteen verstandig om in dit geval te gaan voor 32mm te gaan aangezien we in de toekomst graag over willen op een warmtepomp?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar indicatieve leidingdiameters van Nibe dan zie ik 32mm pas voorbij komen voor een verwarmingsvermogen van ongeveer 17kW???
ja, gewoon 32mm erin.stephan-v schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:00:
Ik zie hier verschillende meningen voorbij komen over de diameter van de hoofdleiding voor een warmtepomp. Ik zie veelal 32mm voorbij komen om zekerheid te geven dat je niet in de problemen komt met de benodigde flow.
cv boeren kijken naar waardes gebaseerd op CV ketel temperaturen. als je op 30 graden of minder de vloer in perst heb je veel meer liters nodig dan wat CV installateurs gewend zijn. tijdens een ondtdooicyclus kan er al makkelijk 30L/min doorheen gaan. dan heb je wel wat diameter nodig.
Ik kan je niet vertellen wat de binnendiameter is, maar duidelijk is wel dat een grotere diameter beter was geweest. Succes nu je het nog goed kunt doen!
Wat ik nu doe, is via homeassistant de (losse) circulatiepomp (die warmwater uit het buffervat haalt) uitschakelen als ik meet (door een energieverbruik plug) dat het elektrisch element aan gaat. Als het elektrisch element dan weer uit gaat, dan wacht ik 8 minuten tot de pomp weer aan mag.Lodewijk73 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:28:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem met de "ontdooivoorwaarden". Is er misschien inmiddels een methode om hem voor de gek te houden? Of een parameter welke deze temperatuur verlaagt bij de Remeha Mercuria?
Hierdoor gaat de energie van het elektrisch element die bedoeld is voor ontdooien, niet 'verloren' door het naar de woning te pompen, maar wordt het het buffervat verwarmd. Totdat dat water warm genoeg is om de buitenunit te ontdooien.
Snap overigens nog steeds niet waarom ook na een tijdje draaien, ontdooien alsnog gebeurd met het elektrisch element.
Voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/fqGqeqhLxjGYBFJYtvtQ11K4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet welk model je hebt?
Het primaire circuit is een liter of 80 en daarvan daalt de temperatuur met een graad of 12 in die paar minuten. Dat is dus zo'n 11 kW wat naar de buitenunit gaat.
Verbruik was gisteren 35kWh inclusief SWW (extra warm ivm bad vullen op zaterdag).
Volgens mijn mindergas.nl zou ik normaal rond de 15m3 uitkomen.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:09 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja precies. Gewoon even heel snel veel vermogen er doorheen. Daarom snap ik ook het gebruik van de backup heater niet zo. Die is maar 3 kW. Dan duurt de defrost dus drie keer langerRonald.42 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:47:
[...]
Maar uiteindelijk is het maar 1,3 kwh ongeveer.
Dus veel vermogen voor korte tijd.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:10 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Koe vind het niks omdat het 20x2.8 is of soms nog dikkere wanden.Rol-Co schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:42:
[...]
Ja wat? Ik kan echt niets beters bedenken voor kunststof.
[...]
Is het ook niet, beter is er niet, koe vind het misschien te duur, maar de eerste die het slecht vind moet ik nog horen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik gok 11 kW, omdat dat het vermogen van de binnenunit is. De ventilator is inderdaad uit gedurende die tijd, maar aan het einde van de defrost komt er stoom van de unit.Ronald.42 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:54:
[...]
Als je het in 5 minuten doet is het ongeveer 14,8 kw.
Die van mij doet het in 2 minuten maar dat gaat ook best wel ruig.
Hij toert af ventiel schakelt om en dan geeft ie weer gas tot er een mistbank ontstaat in de tuin dan weer af toeren en omschakelen.
De fan is uit tijdens de defrost maar het lijkt mij niet onaardig dat hij op het warmste moment van de verdamper alvast een beetje begint te draaien om de damp af te voeren...
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
als je weinig water in het systeem hebt (dat weet de WP niet) zakt de watertemperatuur als een baksteen en kan niet snel genoeg bijtrekken met de BH om dat op te vangen. dus gaat de BH aan ruim van tevoren.Blihi schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:48:
[...]
Ja precies. Gewoon even heel snel veel vermogen er doorheen. Daarom snap ik ook het gebruik van de backup heater niet zo. Die is maar 3 kW. Dan duurt de defrost dus drie keer langer
en omdat er ook mensen zijn met een goed berekend systeem en kan je de BH gewoon uitzetten....

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 20:24 ]
Hij staat nu zo ingesteld dat hij aan mag als het buiten -5 of kouder is en de temperatuur van het CV water meer dan 22 graden gezakt is, of zoiets. Helemaal uit kan volgens mij niet eens.flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:23:
[...]
als je weinig water in het systeem hebt (dat weet de WP niet) zakt de watertemperatuur als een baksteen en kan niet snel genoeg bijtrekken met de BH om dat op te vangen. dus gaat de BH aan ruim van tevoren.
en omdat er ook mensen zijn met een goed berekend systeem en kan je de BH gewoon uitzetten....
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:10 ]
Blihi schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:29:
[...]
Hij staat nu zo ingesteld dat hij aan mag als het buiten -5 of kouder is en de temperatuur van het CV water meer dan 22 graden gezakt is, of zoiets. Helemaal uit kan volgens mij niet eens.
:strip_exif()/f/image/k85kpdgHYExsb9OWZFfDcn5e.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch wel, zou ik hiermee denken.
www.highflow.nl
Dit topic is gesloten.