WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Je overvraagd je systeem, beter 30c vast en de flow verhogen.Maikie18 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:22:
Stooklijn hier maar eens aangepast. Staat nu op 40@-10 en 30@4. Weet echter niet meer hoe die stond voor ik er net naar keek en twijfel nu ook of ik er wel aan had moeten zitten, ik deed dat omdat Truimte onder setpunt lag. De thermostaat staat op 20 maar het bleek vanochtend maar 18.5 graden te zijn (voelt op zich niet oncomfortabel). Maar het komt natuurlijk ook door dit weertype, ik kijk net naar de logs en zie bijna op de minuut af elke 30 minuten een defrost.
Kwam er gister avond ook achter dat ik de shelly plug van het elektrische element nog uit had staan, die meteen aangezet en zie dat die vanochtend 2x is ingeschakeld, ik neem aan voor de defrost.
COP was de afgelopen 24 uur ook echt dramatisch, slechts 2.5. Zit voor de maand december echter op 230,4 kWh verbruik en 929kWh opwek dus COP 4, dat lijkt me nog wel goed
De vele defrost suggereren dat je WP (die eigenlijk te klein is voor je huis) constant vol belast word.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Maar meer gekeken naar het stroom verbruik van de 2 pompen, als je die altijd aan laat en ze per stuk 30watt verbruiken kwam ik uit op z'n 520KWh per jaar. 2x een open verdeler kwam ik net onder de 300 euro uit dus eigenlijk een no brainer om er niet op over te stappen. (wattage ingeschat en ja je kan buiten het stook seizoen de pomp uitzetten maar dat wordt sterk aangeraden)
Of het qua flow voor mij echt een verbetering zal zijn betwijfel ik wel want mijn aan en afvoer leidingen zijn 20mm mlb en zijn niet te vervangen helaas. ( 2 jaar geleden verkeerd ingeschat
Situatie van leidingwerk is als volgt: vanaf WP 5/4 naar T-stuk, daarna voor beide verdelers eigen leidingen naar 4 groep & 5 groep verdeler.
Het werkelijk vervangen ga ik wel na het stook seizoen doen, beide verdelers zitten niet echt makkelijk geplaatst.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik denk dat het slechter gaat werken, hoeveel groepen per verdeler heb je ?The-Source schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:12:
Ik wou eerst een apart topic starten maar eigenlijk kwam ik al zelf tot de conclusie om mijn 2 mengverdelers te gaan vervangen voor open. Niet eens specifiek vanwege betere flow, want nu is mijn woning ook gewoon netjes warm
Maar meer gekeken naar het stroom verbruik van de 2 pompen, als je die altijd aan laat en ze per stuk 30watt verbruiken kwam ik uit op z'n 520KWh per jaar. 2x een open verdeler kwam ik net onder de 300 euro uit dus eigenlijk een no brainer om er niet op over te stappen. (wattage ingeschat en ja je kan buiten het stook seizoen de pomp uitzetten maar dat wordt sterk aangeraden)
Of het qua flow voor mij echt een verbetering zal zijn betwijfel ik wel want mijn aan en afvoer leidingen zijn 20mm mlb en zijn niet te vervangen helaas. ( 2 jaar geleden verkeerd ingeschat)
Situatie van leidingwerk is als volgt: vanaf WP 5/4 naar T-stuk, daarna voor beide verdelers eigen leidingen naar 4 groep & 5 groep verdeler.
Het werkelijk vervangen ga ik wel na het stook seizoen doen, beide verdelers zitten niet echt makkelijk geplaatst.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Pomp staat op stand 5, flow schommelt tussen 22-23. Zag inderdaad wel kort na defrost dat de compressor op 91Hz stond, volgens mij had @Grolsch weleens aangegeven dat dit de max was.koevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:55:
[...]
Je overvraagd je systeem, beter 30c vast en de flow verhogen.
De vele defrost suggereren dat je WP (die eigenlijk te klein is voor je huis) constant vol belast word.
Vanochtend was het overigens weer gewoon goed op temperatuur 20,5 met setpunt van 20, en het voelde ook een stuk warmer. Lekker warme voeten
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Flow is al erg veel voor een 7.5 model.Maikie18 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:16:
[...]
Pomp staat op stand 5, flow schommelt tussen 22-23. Zag inderdaad wel kort na defrost dat de compressor op 91Hz stond, volgens mij had @Grolsch weleens aangegeven dat dit de max was.
Vanochtend was het overigens weer gewoon goed op temperatuur 20,5 met setpunt van 20, en het voelde ook een stuk warmer. Lekker warme voeten
Je had geluk met afgelopen nacht, het was niet zo koud.
Die optie wou ik hier van de week ook eens proberen. Kijken of dat gestuiter met defrosts dan wat minder wordt. Een veel lagere vochtigheid en iets minder koud scheelt hier trouwenns ook al 20 kWh op een dagkoevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:55:
[...]
Je overvraagd je systeem, beter 30c vast en de flow verhogen.
Eerst maar eens kijken of de stooklijn naar een continue Ta van ca 30 a 32 gebracht kan worden. #Loria
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Hoge temperaturen vragen en onderweg naar deze temperaturen veelvuldig defrosts hebben levert hele mooie zaagtand grafieken op, produceer je dit soort grafieken dan moet je werken aan een lagere Ta.overwinteraar schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:41:
[...]
Die optie wou ik hier van de week ook eens proberen. Kijken of dat gestuiter met defrosts dan wat minder wordt. Een veel lagere vochtigheid en iets minder koud scheelt hier trouwenns ook al 20 kWh op een dag
Eerst maar eens kijken of de stooklijn naar een continue Ta van ca 30 a 32 gebracht kan worden. #Loria
Althans bij mij was dit de sleutel tot succes.
Ga t proberen, je hoort of t een gedeelde sleutel tot suc6 iskoevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:47:
[...]
Hoge temperaturen vragen en onderweg naar deze temperaturen veelvuldig defrosts hebben levert hele mooie zaagtand grafieken op, produceer je dit soort grafieken dan moet je werken aan een lagere Ta.
Edit: @koevlaas2 heb je met die constante Ta 24/7 zelfde Tset, of wisselend, bijv met nachtverlaging?
[ Voor 10% gewijzigd door overwinteraar op 11-12-2022 22:53 ]
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Reken je niet te vroeg rijkThe-Source schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:12:
Er zit wel veel verschil in efficiëntie tussen pompen overigens.
Of, doolhof vormig tunneltje aanleggen met watergekoelde wanden naar de WP.overwinteraar schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:50:
[...]
Ga t proberen, je hoort of t een gedeelde sleutel tot suc6 is
Edit: @koevlaas2 heb je met die constante Ta 24/7 zelfde Tset, of wisselend, bijv met nachtverlaging?
Waterdamdruppels condenseren daarop. Eenzelfde systeem zit in sommige auto;s m.b.t. carter ventilatie. Voor het koelen van de wanden kan de uitblaas van de WP worden gebruikt
1x4 groep & 1x 5 groep ( stond al in het bericht)koevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:15:
[...]
Ik denk dat het slechter gaat werken, hoeveel groepen per verdeler heb je ?
20mm daar gaat max. 20 liter p/m doorheen volgens mij dus misschien dat het net gaat.The-Source schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:59:
[...]
1x4 groep & 1x 5 groep ( stond al in het bericht)
Is dat puur voor het comfort?
Of zit er iets anders achter bijv dat een wp beter werkt wanneer in principe alle stenen warm zijn?
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:12 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Paar kilometer stalen buis in de grond, hierdoor de lucht trekken.Ronald.42 schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:08:
[...]
Ik vind het wel een creatief idee.
De lucht drogen voor hij de warmtepomp in gaat.
Nu nog bedenken wat het omslag punt is tussen een minder snel dichtgevroren wp of de koudere toegevoerde lucht.
Met het weer van afgelopen dagen hier zie ik wel een business case.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Bij mijn Daikin kan ie niet helemaal uit ivm de legionella runs. Maar de backup Heater staat wel op ' Alleen sww'. Sww staat op 48 graden, dus als het goed wordt de bh alleen gebruikt voor de legionella runs eens per week.flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:36:
[...]
hou er rekening mee dat voor veel mensen de heater onnodig aangaat en uitgezet kan worden.
Paar meter is genoeg, kan worden ondersteund door een cycloon. De WP zorgt zelf al voor de luchtstoom en de werveling event aanvullen met de-icing vloeistof ( luchtvaart ).koevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:09:
[...]
Paar kilometer stalen buis in de grond, hierdoor de lucht trekken.
[ Voor 7% gewijzigd door Peanutsonic op 11-12-2022 23:32 ]
Wat ook mee telt is dat ik veel thuis werk en daarnaast het comfort.AndereKoekoek schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:06:
Zie hier mensen in dit topic die nagenoeg heel hun huis verwarmen. Wat is de achterliggende reden hiervoor?
Of zit er iets anders achter bijv dat een wp beter werkt wanneer in principe alle stenen warm zijn?
heb je geen losse heater in de tank zelf?AndereKoekoek schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:11:
[...]
Bij mijn Daikin kan ie niet helemaal uit ivm de legionella runs. Maar de backup Heater staat wel op ' Alleen sww'. Sww staat op 48 graden, dus als het goed wordt de bh alleen gebruikt voor de legionella runs eens per week.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hier is alles warm. herstel: hier wordt iedere ruimte verwarmd tussen 18 en 21*CThe-Source schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:28:
[...]
Wat ook mee telt is dat ik veel thuis werk en daarnaast het comfort.
Op elke kamer is wel wat te doen: wonen of pubers. Huis is redelijk geïsoleerd, dus uiteindelijk wordt alles toch wel warm.AndereKoekoek schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:06:
Zie hier mensen in dit topic die nagenoeg heel hun huis verwarmen. Wat is de achterliggende reden hiervoor?
Een praktisch punt kan zijn dat het met LTV lang duurt voor een kamer op temperatuur is. Ook overdag op temperatuur houden is dan makkelijk. Dan is het 's avonds ook goed.
Bij mij is de Ta nu 29,5, en defrost hij nog elk uur afgelopen nacht. Houdt het niet gewoon ergens op? Of denk je dat met een Ta van 28 de defrosts significant minder worden?koevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:47:
[...]
Hoge temperaturen vragen en onderweg naar deze temperaturen veelvuldig defrosts hebben levert hele mooie zaagtand grafieken op, produceer je dit soort grafieken dan moet je werken aan een lagere Ta.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik snel aankleden. Vrouw wakker en mee naar buiten, ladders tegen de gevel, het dak op.....
Niets aan het handje

Blijkbaar schaduw op het raam, wat vol ligt met een dun laagje ijzel.....
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Maar mag/kan je verlengen en is dat kwestie van knel koppelingen of moet dat door hard-solderen oid ? Of anders ?
Hoor graag van jullie mvg koen
Aanvoer temperatuur 28,6 graden. Wel heel veel defosts (ieder uur).
Backup ketel mag alleen bij defrost gestart worden.
Met een SPF van 4,8 afgelopen weken ben ik tevreden met mijn hybride.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Heb je het over een monoblok of een split?MisterB schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:00:
Hi all, weet iemand of je de leiding(en) die naar de buiten unit van een warmtepomp gaat (technisch gezien) mag en kan verlengen. Hij moet om een object heen gelegd worden. Blijft ruim binnen de max lengte en vanzelfsprekend door installateur ivm koelvloeitof etc.
Maar mag/kan je verlengen en is dat kwestie van knel koppelingen of moet dat door hard-solderen oid ? Of anders ?
Hoor graag van jullie mvg koen
Voor monoblok maakt het niks uit, die kan je rustig 50m verderop neerplempen. Een split zeker niet, daar lever je flink wat vermogen in als de leidingen langer worden.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ach, volgende keer met het deken gaan slaapwandelen en ze vergeeft je al snel voor deze paniekaanvalBlihi schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:09:
Goed. Ik werd om 5:30 dus wakker, loop naar de badkamer en kijk even door het daklicht naar de WP. Denk ik tot mijn schrik te zien dat de buitenunit plat ligt (het heeft niet gewaaid, dus hoe dan?)
Ik snel aankleden. Vrouw wakker en mee naar buiten, ladders tegen de gevel, het dak op.....
Niets aan het handje![]()

www.highflow.nl
Dat is wat mij het meest verbaast. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?Blihi schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:09:
Goed. Ik werd om 5:30 dus wakker, loop naar de badkamer en kijk even door het daklicht naar de WP. Denk ik tot mijn schrik te zien dat de buitenunit plat ligt (het heeft niet gewaaid, dus hoe dan?)
Hi flippy, het is een split maar de vraag was of je de leiding kan verlengen omdat ie om een object heen moet - het betreft denk ik 1.5 m erbij en het geheel is dan nog steeds binnen de max grenzen.flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:29:
[...]
Heb je het over een monoblok of een split?
Voor monoblok maakt het niks uit, die kan je rustig 50m verderop neerplempen. Een split zeker niet, daar lever je flink wat vermogen in als de leidingen langer worden.
Dus kan je een wp leiding (split unit) verlengen of moet er dan een hele nieuwe getrokken worden.. en bij verlengen is dat dan kwestie van knelkoppelingen of hardsolderen of anders ..
het gata me er dus om dat als het kan hoe dat gedaan moet worden
mvg koen
[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 12-12-2022 08:59 ]
Dat moet door een f-gassen persoon worden gedaan met hardsolderen. Dat is minstens een halve dag werk.MisterB schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:56:
[...]
Hi flippy, het is een split maar de vraag was of je de leiding kan verlengen omdat ie om een object heen moet - het betreft denk ik 1.5 m erbij en het geheel is dan nog steeds binnen de max grenzen.
Dus kan je een wp leiding (split unit) verlengen of moet er dan een hele nieuwe getrokken worden.. en bij verlengen is dat dan kwestie van knelkoppelingen of hardsolderen of anders ..
het gata me er dus om dat als het kan hoe dat gedaan moet worden
mvg koen
Als je de kans hebt vervang de bestaande isolatie op de leiding door dikke armaflex. Daarmee hou je een stuk beter de warmte binnen.
Onze volledig elektrische warmtepomp is nu twee maanden in werking (i.c.m. vloerverwarming voor 60m2) en ik schrok me rot van het verbruik.
Ma t/m Vrij: 15kwh gem. per dag
Zaterdag: 45kwh!!
Zou mijn pomp afgelopen zaterdag volledig op de elektrische naverwarming zijn gesprongen?
We zitten nog met elektrische kacheltjes te stoken.
en wat stond er op je gasmeter?Gautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:12:
Voor de mensen met een volledig elektrische warmtepomp met gebruik voor warmwater en verwarming, wat is het kwh verbruik van jullie pomp de afgelopen week?
Onze volledig elektrische warmtepomp is nu twee maanden in werking (i.c.m. vloerverwarming voor 60m2) en ik schrok me rot van het verbruik.
Zou mijn pomp afgelopen zaterdag volledig op de elektrische naverwarming zijn gesprongen?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik neem aan dat je de WP monitort met een verbruiksmeter? Dan kun je precies zien wat er gebeurt.Gautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:12:
Voor de mensen met een volledig elektrische warmtepomp met gebruik voor warmwater en verwarming, wat is het kwh verbruik van jullie pomp de afgelopen week?

Nul
Maar is dit een normaal verbruik voor een warmtepomp met deze temperaturen buiten?
Ik zit hier tussen de 21 en 28kWh (alleen 5, 6 en 7 was goedkoop) maar dat is wel alles.. denk dat je er 10-20% vanaf kan halen voor de WP.. Zaterdag was 28,6 kWh hier. Verwarm wel de 1e en 2e verdieping, puur omdat het anders ijskoud wordt boven voor de kinderen.. Tijd om het dak te isoleren, maarja, duurt allemaal langer dan gepland.. hoop dat ik dan wat voordeliger uit komGautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:12:
Op zich vind ik je waarden niet schokkend.
Nee dat niet. Op de WP heb ik dit ook niet terug kunnen vinden?Grolsch schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:26:
[...]
Ik neem aan dat je de WP monitort met een verbruiksmeter? Dan kun je precies zien wat er gebeurt.
[Afbeelding]
Ik check het dagelijks verbruik via een app van Oxxio.
Hier ook zoiets, het verbruik explodeerde met ingang van vrijdag. Constant in defrost, én de familie moest op zaterdag veel douchen ivm verschillende feestjes. Die combi zorgde ervoor dat de gewenste binnentemperatuur niet gehaald werd op zaterdag. Ook maar iets van 0,5-1 graad lager, dus ook niet dramatisch.Gautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:12:
donderdag: ~15 kWh
vrijdag: ~25 kWh
zaterdag: ~35-40 kWh
zondag: ~28 kWh
Bovenstaand is ongeveer, aangezien ik de kWh's van de WP niet dagelijks bijhoudt.
Meten is weten, gissen is missen.Gautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:29:
[...]
Nee dat niet. Op de WP heb ik dit ook niet terug kunnen vinden?
De app van Oxxio zegt niet zoveel, die meet het totale verbruik, en niet die van de WP alleen. Als je dan ook nog PV hebt krijg je helemaal een vertekend beeld.
Ik zou er heel snel een tussenmeter tussen zetten, welke je moet hebben is afhankelijk van het type WP.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 12-12-2022 09:32 ]
Ter info die van mij over afgelopen week (vrijstaand huis, 1924). Dit is alleen verwarming, geen sww:
:strip_exif()/f/image/5m7hxgBXwoVjrZwLoa0P0zhp.jpg?f=fotoalbum_large)
Snap ik. V.w.b. het verbruik: vloerverwarming (60m2) staat hier op 19 graden. Verder wordt er dagelijks in totaal 15min gedoucht.Cranberry schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:29:
@Gautama het verbruik varieert de afgelopen dagen tussen 15 - 70 kWh wat ik hier en daar lees. Maar zonder verder context (info over je huis, stookgedrag, warmtepomp, hoeveelheid douchen enz) valt er niets over te zeggen.
Op zich vind ik je waarden niet schokkend.
Wij wonen pas sinds de zomer in deze woning, dus ik heb ook nog geen vergelijk met gasverbruik bij nul graden buiten. De vorige bewoners zaten in ieder geval op 1500m3 op jaarbasis (zonder v.v., maar met gaskachels en geiser).
Energieverbruik heb ik nog nooit eerder in de gaten gehouden (eerste eigen woning), dus ik heb nog echt geen flauw benul van de seizoensinvloeden.
Even uit nieuwsgierigheid, waarom zeg je dat dit minimaal een halve dag werk is?flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:02:
[...]
Dat moet door een f-gassen persoon worden gedaan met hardsolderen. Dat is minstens een halve dag werk.
Als je de kans hebt vervang de bestaande isolatie op de leiding door dikke armaflex. Daarmee hou je een stuk beter de warmte binnen.
Ik zou verwachten, gas er uit (netjes volgens de regels opslaan indien de buitenunit geen stand heeft om het zelf terug te zuigen, wat schijnbaar sommige airco's hebben).
Beide leidingen door
4 koppelingen ertussen lassen/solderen
vacumeren
Gas terug 9en indien nodig bijvullen) of eventueel nieuw er in volgens de nu geldende lengte en volumes/gewichten.
Een paar uur zit hier zo in, maar 4 klinkt al meteen hoog.
ow, wacht, er horen (zeker met dit weer) ook een paar koppen koffie bij voor de installateur, dan kom je al aardig in de buurt
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Bedankt voor de tip. Dat ga ik uitzoeken.Grolsch schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:31:
[...]
Meten is weten, gissen is missen.
De app van Oxxio zegt niet zoveel, die meet het totale verbruik, en niet die van de WP alleen. Als je dan ook nog PV hebt krijg je helemaal een vertekend beeld.
Ik zou er heel snel een tussenmeter tussen zetten, welke je moet hebben is afhankelijk van het type WP.
Inderdaad, de Oxxio app meet het totale verbruik, maar ik weet wel ons gemiddelde kwh verbruik per dag zonder warmtepomp. Die heb ik al eerder genoemde verbruik verminderd.
Dus nu ga je een camera ophangen om je warmtepomp 24/7 in de gaten te houden…?Blihi schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:09:
Alles monitoren
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Zonder meer info zegt dit helemaal niks.Gautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:12:
Hier alleen voor de WP vorige week (maandag t/m zondag) ongeveer 190 kWh gebruikt.
Maar dat is dan om 220m2/550m3 warm te houden in een "oude" woning.
Kan het zijn dat er zaterdag een anti legionella run is gedaan? Dat kan je met deze temperaturen ook een redelijk extra verbruik opleveren.
Is altijd meer werk dan je denkt. Situatie bekijken en werkplan maken. Er moet ook gecontroleerd worden of al het gas eruit is, en later afpersen of de boel echt dicht is en op druk blijft. De boel verplaatsen en weer netjes neerzetten. Isolatie weer in orde maken. 100x op-en-neer lopen naar de bus met gereedschap en spullen (naja, is voor een pro wel wat minder, maar kost evengoed tijd). Vervolgens de boel weer in bedrijf stellen en controleren of hij ook echt weer werkt. Bonnetje schrijven dat alles volgens de regels is gedaan en is gecontroleerd. En reistijd.format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:37:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, waarom zeg je dat dit minimaal een halve dag werk is?
Ik zou verwachten, gas er uit (netjes volgens de regels opslaan indien de buitenunit geen stand heeft om het zelf terug te zuigen, wat schijnbaar sommige airco's hebben).
Beide leidingen door
vacumeren
Gas terug 9en indien nodig bijvullen) of eventueel nieuw er in volgens de nu geldende lengte en volumes/gewichten.
ow, wacht, er horen (zeker met dit weer) ook een paar koppen koffie bij voor de installateur, dan kom je al aardig in de buurt
Helaas zegt het dan niks. Je weet namelijk niet wat de WP doet, maar wat het totale huishouden doet.Gautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:29:
[...]
Nee dat niet. Op de WP heb ik dit ook niet terug kunnen vinden?
Daarom wordt er hier juist al jaren gezegd een apparte (tussen) meter voor de Wp te plaatsen.
Alleen als het verbruik van de WP alleen gemeten wordt is er iets zinnigs te zeggen over de getallen.
PS. met een 3-fasen meter waar de Wp een eigen fase heeft kan je ook meten zoals sommige hier ook doen.
Gas eruit, leidingen prepareren en isolatie weghalen. Snijden en strak maken.nieuwe leidingen solderen onder stikstof. Afpersen met stikstof. Bellentest. Vacumeren voor een uur, dan nog uurtje standhouden en in tussentijd isolatie weer fixen. Dan gas weer erin en eventueel wat erbij en kenplaat aanpassen.format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:37:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, waarom zeg je dat dit minimaal een halve dag werk is?
Beide leidingen door
vacumeren
Das halve dag werk als je straf doorloopt en beetje strak werk wilt leveren.
Ben je zeker kwijt.. Als je alleen al nagaat dat (hier iig) het terugpompen al 20 minuten duurt.. Idem voor in bedrijf stellen.. Met alleen dat al ben je al 45min bezig, er vanuit gaande dat je direct weet hoe het moet bij dit type WP.. Ik vind 4 uur nog knap, kan mij voorstellen dat bedrijven gewoon 1 dag werk vragen, omdat de rest van de dag derving is, en je marge moet inhouden met wat je tegenkomt..flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:45:
[...]
Gas eruit, leidingen prepareren en isolatie weghalen. Snijden en strak maken.nieuwe leidingen solderen onder stikstof. Afpersen met stikstof. Bellentest. Vacumeren voor een uur, dan nog uurtje standhouden en in tussentijd isolatie weer fixen. Dan gas weer erin en eventueel wat erbij en kenplaat aanpassen.
Ah ok, vacuumeren en standhouden scheelt inderdaad, dan is het inderdaad even een halve dag goed doorpakken.flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:45:
[...]
Gas eruit, leidingen prepareren en isolatie weghalen. Snijden en strak maken.nieuwe leidingen solderen onder stikstof. Afpersen met stikstof. Bellentest. Vacumeren voor een uur, dan nog uurtje standhouden en in tussentijd isolatie weer fixen. Dan gas weer erin en eventueel wat erbij en kenplaat aanpassen.
Dat is dan iets wat Jan (de beun) vaak over slaat.
Hier:
Vacuumeren, na ongeveer 20min ging de pomp een ander geluid maken.
Installateur ging pomp afkoppelen en vullen.
Ik vroeg of er geen druktest hoefde.
Schrik niet van het antwoord
Nee joh, ben je gek, nergens voor nodig, ik doe dit al zo lang en hoor aan de pomp of alles goed is
Daar schrik ik niet van, ik heb meer dan 1 oude collegas die nog steeds zo werken en verreken om digitale meters te gebruiken.format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:49:
[...]
Ah ok, vacuumeren en standhouden scheelt inderdaad, dan is het inderdaad even een halve dag goed doorpakken.
Hier:
Ik vroeg of er geen druktest hoefde.Schrik niet van het antwoord
Nee joh, ben je gek, nergens voor nodig, ik doe dit al zo lang en hoor aan de pomp of alles goed is
Vooral met WPs is druktest belangrijk alsmede flink vacuumtrekken. Ding is niet voor comfort maar verwarming. Je kan geen enkele lekkage veroorloven.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 12-12-2022 09:52 ]
Je ziet wel dat ik al meteen een vertekend beeld heb over de hoeveelheid werk die er bij komt kijken.
Als ik offertes rond had gevraagd voor een dergelijke klus was de kans erg groot dat ik bij Jan uit zou komen ipv bij iemand die het correct doet, puur door onwetendheid.
Totaalverbruik 15kWh gem. per dag vind ik niet zo schokkend met deze buitentemperaturen.Gautama schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:12:
Maar de 45kWh op een zaterdag kan meerdere oorzaken hebben, zo’n defrost bijvoorbeeld kost best veel energie… Sommige hebben al 15-20kWh meer qua verbruik met 1 defrost per uur meegerekend.
Zelf had ik bijvoorbeeld al 10kWh meer verbruikt.
Je zou echt de warmtepomp moeten uitlezen, bijvoorbeeld via de interne mogelijkheden of een aparte kWh meter.
Meerdere opties.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De L/L Wp bij mij in de werkplaats/thuis kantoor is net zo hard nodig voor verwarming, toch wordt deze wel behandeld alsof het alleen maar voor comfort is.flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:51:
[...]
Vooral met WPs is druktest belangrijk alsmede flink vacuumtrekken. Ding is niet voor comfort maar verwarming. Je kan geen enkele lekkage veroorloven.
Echter, indien deze niet zou werken heb ik toch een uitdaging. Werkplaats met diverse zaken welke niet mogen be-/kapot vriezen. En in de kou achter de PC werken.
En niet te vergeten dat het erg gemakkelijk is om er een hele ochtend of middag voor te nemen. Met redelijke tarieven - royaal aan de maat - heb je niet vanalles te regelen om ieder uur zo veel als mogelijk te besteden aan werkelijke productie. Je ziet vaak mensen door temporiseren toewerken naar een volledig dagdeel.Zwartoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:43:
[...]
Is altijd meer werk dan je denkt. Situatie bekijken en werkplan maken. Er moet ook gecontroleerd worden of al het gas eruit is, en later afpersen of de boel echt dicht is en op druk blijft. De boel verplaatsen en weer netjes neerzetten. Isolatie weer in orde maken. 100x op-en-neer lopen naar de bus met gereedschap en spullen (naja, is voor een pro wel wat minder, maar kost evengoed tijd). Vervolgens de boel weer in bedrijf stellen en controleren of hij ook echt weer werkt. Bonnetje schrijven dat alles volgens de regels is gedaan en is gecontroleerd. En reistijd.
Een uurtje over ergens is lastig productief te maken in een volgende klus die een dag duurt. Hou je ook daar een uur over. Dus "zeuren" we en lopen 2x extra naar de bus op zoek naar ,,,, ja, naar wat eigenlijk ?
Klopt, en als het niet werkt door een lekkage krijgt de warmtepomp de schulr, niet de beun die de kantjes eraf loopt tijdens installatie.format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:53:
@flippy Eigenlijk zijn die "oude rotten" erg jammer voor een monteur die werkt zoals het hoort.
Je ziet wel dat ik al meteen een vertekend beeld heb over de hoeveelheid werk die er bij komt kijken.
Als ik offertes rond had gevraagd voor een dergelijke klus was de kans erg groot dat ik bij Jan uit zou komen ipv bij iemand die het correct doet, puur door onwetendheid.
Aircos die worden gebruikt voor verwarming krijgen in mijn bedrijf een andere classificatie. Vergelijkbaar met die van serverruimtes. Dus daar komen we sneller heen en besteden meer aandacht aan en zijn gewoon veel kritischer op slijtage.format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:55:
[...]
De L/L Wp bij mij in de werkplaats/thuis kantoor is net zo hard nodig voor verwarming, toch wordt deze wel behandeld alsof het alleen maar voor comfort is.
Echter, indien deze niet zou werken heb ik toch een uitdaging. Werkplaats met diverse zaken welke niet mogen be-/kapot vriezen. En in de kou achter de PC werken.
Niet iets wat je hoeft te verwachten van de lokale zzp kneus die een garagebox vol Haier splitjes probeert weg te stampen in de zomer....
Druktest is juist belangrijk!format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:49:
[...]
Ah ok, vacuumeren en standhouden scheelt inderdaad, dan is het inderdaad even een halve dag goed doorpakken.
Hier:
Ik vroeg of er geen druktest hoefde.Schrik niet van het antwoord
Ik heb bij mijn eigen unit gehad, rond de 20 bar helemaal dicht, maar ging je richting de 30 bar begon deze gewoon lichtjes te lekken.
Welke regio werk je??flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:59:
[...]
Klopt, en als het niet werkt door een lekkage krijgt de warmtepomp de schulr, niet de beun die de kantjes eraf loopt tijdens installatie.
[...]
Aircos die worden gebruikt voor verwarming krijgen in mijn bedrijf een andere classificatie. Vergelijkbaar met die van serverruimtes. Dus daar komen we sneller heen en besteden meer aandacht aan en zijn gewoon veel kritischer op slijtage.
Niet iets wat je hoeft te verwachten van de lokale zzp kneus die een garagebox vol Haier splitjes probeert weg te stampen in de zomer....
Ik heb een externe Buderus pomp voor de VVW (buffervat en open verdelers, 18 mm leiding, 10 cm hoh, 200 m2 vloerverwarming, zoneregeling).
Is er een vuistregel voor de pompinstelling? Heb het idee dat het debiet aan de lage kant is, omdat deze ivm geluid teruggezet is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Kou, hoge luchtvochtigheid, dus veel defrosts.
Nu een COP van 4 is nog niet zo slecht hoor.
Tenzij je het over bij november hebt, dan kan het een ander verhaal zijn.
Verder doet je isolatie er niet toe op de manier die jij denkt/hoopt.
Slechtere isolatie is vaak betere COP, maar wel (veel) hogere kosten
Buffervat weg, gesloten verdelers, en naregeling op marktplaats. Dan kom je makkelijk aan de 5 als je wat gaat spelen op je stooklijn.Joris748 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:21:
Ik kom met moeite boven een COP van 4. Huis is zeer goed geïsoleerd, stooklijn is 24°-32° en het huis komt goed op temperatuur.
Ik heb een externe Buderus pomp voor de VVW (buffervat en open verdelers, 18 mm leiding, 10 cm hoh, 200 m2 vloerverwarming, zoneregeling).
Is er een vuistregel voor de pompinstelling? Heb het idee dat het debiet aan de lage kant is, omdat deze ivm geluid teruggezet is.
Heel nederland maar ik doe geen installaties meer, alleen reparatie en storingen. En alleen bedrijven onder werktijd.
OK, het kan dus maar dan met hardsoldeer verbindingen en niet met knelkoppelingen. Dat wilde ik graag weten. Het moet door de installateur gebeuren en het is om een door hun veroorzaakt probleem op te lossen. Maar ik wil ook altijd graag even zelf weten wat wel en niet kan.flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:02:
[...]
Dat moet door een f-gassen persoon worden gedaan met hardsolderen. Dat is minstens een halve dag werk.
thx gr
De meest gebruikte methode is:MisterB schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:31:
[...]
OK, het kan dus maar dan met hardsoldeer verbindingen en niet met knelkoppelingen. Dat wilde ik graag weten. Het moet door de installateur gebeuren en het is om een door hun veroorzaakt probleem op te lossen. Maar ik wil ook altijd graag even zelf weten wat wel en niet kan.
thx gr
- Hardsolderen. (Voorkeur bij oude garde)
- MaxiPro Perskoppelingen.
De minder gebruikte methodes:
- Serto knelkoppelingen.
- FlexFlair connector koppeling. (Grootste rotzooi)
Tig lassen kan ookDutchWing schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:49:
[...]
De meest gebruikte methode is:
- Hardsolderen. (Voorkeur bij oude garde)
- MaxiPro Perskoppelingen.
De minder gebruikte methodes:
- Serto knelkoppelingen.
- FlexFlair connector koppeling. (Grootste rotzooi)

Wordt alleen voor zo ver ik weet zeer zelden gedaan..
Als die in de retour zit, waarom zou je die eruit halen? is handig voor de defrost...nightfall schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:27:
Is er iemand die hier meeleest die in regio Noord-Brabant (Eindhoven) een buffervat uit mijn WP installatie kan halen dmv. een bypass? Of een goeie tip heeft voor wie dat kan? DM mij even
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Nog even de recente gegevens opgehaald.format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:24:
@Joris748 Als je je COP pakt over afgelopen week is dat niet zo heel vreemd.
Kou, hoge luchtvochtigheid, dus veel defrosts.
Nu een COP van 4 is nog niet zo slecht hoor.
Tenzij je het over bij november hebt, dan kan het een ander verhaal zijn.
Verder doet je isolatie er niet toe op de manier die jij denkt/hoopt.
Slechtere isolatie is vaak betere COP, maar wel (veel) hogere kosten
Maand | Opgenomen vermogen [kWh] | Afgegeven vermogen [kWh] | COP [-] |
Oktober | 65 | 246 | 3.78 |
November | 240 | 1125 | 4,69 |
December (tot vandaag) | 243 | 907 | 3,73 |
In oktober een lage COP, maar ook weinig verbruik. In november een goede COP bij hoger verbruik. Nu in december valt de COP wel weer een beetje tegen.
Buffervat weg speelt wel door mijn hoofd. Kan bij deze naregeling ook een groep aanwijzen die als buffer dient.flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:25:
[...]
Buffervat weg, gesloten verdelers, en naregeling op marktplaats. Dan kom je makkelijk aan de 5 als je wat gaat spelen op je stooklijn.
*knip*
En die naregeling gaat niet weg, anders ontstaan er te grote verschillen onder invloed van zoninstraling. Omschakeling van koeling naar verwarmin en vice versa vind ik dan ook niet praktijk.
Volgens mij lopen we hier weer tegen de spraakverwarring aan tussen open en gesloten verdelers. Voor de goede orde: wij hebben een pomploze verdeler.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Yep. Ik wilde 'm in de retour laten zitten en de aanvoer bypassen inderdaad.xoror schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:32:
Als die in de retour zit, waarom zou je die eruit halen? is handig voor de defrost...
Als je de helft van die oppervlakte altijd opwn hebt staan is het goed. Dan kan je naregelen in de kleinere ruimtes als dat nodig is. Zolang die zones maar niet in hun eentje vraag kunnen maken naar de wp, dat mag alleen je grote "buffer"vloer.Joris748 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:43:
[...]
Buffervat weg speelt wel door mijn hoofd. Kan bij deze naregeling ook een groep aanwijzen die als buffer dient.
En die naregeling gaat niet weg, anders ontstaan er te grote verschillen onder invloed van zoninstraling. Omschakeling van koeling naar verwarmin en vice versa vind ik dan ook niet praktijk.
Volgens mij lopen we hier weer tegen de spraakverwarring aan tussen open en gesloten verdelers. Voor de goede orde: wij hebben een pomploze verdeler.
Geen pomp= gesloten verdeler.
Open verdeler is waar het water vrij van de toevoer de retour weer inkan zonder door de vloer te gaan.
December is tot nu toe ook koud geweest. Gemiddelde temperatuur is bij mij 1,8 graden.Joris748 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:43:
[...]
Nog even de recente gegevens opgehaald.
Maand Opgenomen vermogen [kWh] Afgegeven vermogen [kWh] COP [-] Oktober 65 246 3.78 November 240 1125 4,69 December (tot vandaag) 243 9074 3,73
In oktober een lage COP, maar ook weinig verbruik. In november een goede COP bij hoger verbruik. Nu in december valt de COP wel weer een beetje tegen.
Verbruik 327,8 kWh, opgewekt 1257 kWh. Dus Cop 3,83.
Ik moet daar wel bij zeggen dat ik met mijn Panasonic nog aan het zoeken ben naar de optimale instelling. Wel zijn de waarden al een stuk beter dan de LG die ik eerder had.
Losse gevevens zeggen niet veel, helaas.Joris748 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:43:
[...]
Nog even de recente gegevens opgehaald.
Maand Opgenomen vermogen [kWh] Afgegeven vermogen [kWh] COP [-] Oktober 65 246 3.78 November 240 1125 4,69 December (tot vandaag) 243 907 3,73
[...]
Buffervat weg speelt wel door mijn hoofd. Kan bij deze naregeling ook een groep aanwijzen die als buffer dient.
Maar toch maar even mijn recente gegevens opgehaald.
Verder kan je in de overzichten van @Tomexergie natuurlijk ook mooi kijken/vergelijken
Opgenomen | Opgewekt | COP | Gem temp | |
Oktober | 153.3 | 763.7 | 4.98 | 13.9 |
November | 347.1 | 1824.9 | 5.26 | 9.1 |
December | 286.8 | 1267 | 4.42 | 3 |
edit, was even vergeten dat html tags niet werken

[ Voor 109% gewijzigd door format5 op 12-12-2022 12:37 ]
elke lokale pijpridder (loodgieter) kan dat.nightfall schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:27:
Is er iemand die hier meeleest die in regio Noord-Brabant (Eindhoven) een buffervat uit mijn WP installatie kan halen dmv. een bypass? Of een goeie tip heeft voor wie dat kan? DM mij even
en in de tussentijd ben je alleen maar onnodig veel water aan het opwarmen en blijft de machine dus onnodig lang op hoog vermogen draaien.xoror schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:32:
[...]
Als die in de retour zit, waarom zou je die eruit halen? is handig voor de defrost...
Volgens mij maakt het voor de efficientie geen donder uit, maar is het effect van een schakelbuffer in de retour alleen maar dat je minder lange defrosts hebt (en dat kan efficienter zijn).flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:33:
[...]
elke lokale pijpridder (loodgieter) kan dat.
[...]
en in de tussentijd ben je alleen maar onnodig veel water aan het opwarmen en blijft de machine dus onnodig lang op hoog vermogen draaien.
Tijdens verwarmingsbedrijf kost het opwarmen van die hoeveelheid water je geen extra energie, behalve het standverlies van de buffer zelf en dat zal meestal zeer beperkt zijn, helemaal als deze in de thermische schil staat, want dan is het geen verlies. De hoeveelheid energie die je in totaal in het water moet stoppen om naar het afgiftesysteem te transporteren blijft gelijk, of het systeem nu een buffer van 100 liter heeft, of helemaal geen buffer.
De buffer helpt wel om kortere defrosts te krijgen. Het water wat door de WP gaat om te gebruiken voor de defrost koelt namelijk minder snel af. De defrost wordt korter en dat is prettig, want tijdens de defrost wordt wel elektrische energie verbruikt, maar geen warmte geleverd.
Als je tijdens de defrost automatisch elektrisch bij gaat verwarmen met een backup heater, dan is een retourbuffer zelfs efficienter, want de backup heater staat korter aan. Uiteindelijk zul je voor de backup ook evenveel energie nodig hebben, maar bij een zo kort mogelijk sessie, wordt deze energie efficienter opgewekt, namelijk door de WP en niet door een COP1 element.
Voor wat het waard is:Joris748 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:43:
[...]
Maand Opgenomen vermogen [kWh] Afgegeven vermogen [kWh] COP [-] Oktober 65 246 3.78 November 240 1125 4,69 December (tot vandaag) 243 907 3,73
November: opgenomen 316, afgegeven 1530: COP 4.8
December: opgenomen 385, afgegeven 1420: COP 3.7
Meest radiatoren, buffervat, en incl SWW (extra ventilatie-WP pakt een groot gedeelte van het SWW).
[ Voor 29% gewijzigd door Thorsd op 12-12-2022 14:21 ]
het verschil in tijd voor een defrost is zeer klein om een factor te zijn. de compressor is de beperkende factor tijdens een ontdoorslag, niet de watertemperatuur. een sterkere WP is gewoon sneller met ontdooien dan een kleinere om die reden als de condensor even groot is.verschil in watertemperatuur zit hem grotendeels in de efficientie. de COP is ietjes hoger. maar onder de streep doet dat weinig. je wint meer door gewoon minder water op te hoeven warmen.Blihi schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:15:
[...]
Volgens mij maakt het voor de efficientie geen donder uit, maar is het effect van een schakelbuffer in de retour alleen maar dat je minder lange defrosts hebt (en dat kan efficienter zijn).
Tijdens verwarmingsbedrijf kost het opwarmen van die hoeveelheid water je geen extra energie, behalve het standverlies van de buffer zelf en dat zal meestal zeer beperkt zijn, helemaal als deze in de thermische schil staat, want dan is het geen verlies. De hoeveelheid energie die je in totaal in het water moet stoppen om naar het afgiftesysteem te transporteren blijft gelijk, of het systeem nu een buffer van 100 liter heeft, of helemaal geen buffer.
De buffer helpt wel om kortere defrosts te krijgen. Het water wat door de WP gaat om te gebruiken voor de defrost koelt namelijk minder snel af. De defrost wordt korter en dat is prettig, want tijdens de defrost wordt wel elektrische energie verbruikt, maar geen warmte geleverd.
Als je tijdens de defrost automatisch elektrisch bij gaat verwarmen met een backup heater, dan is een retourbuffer zelfs efficienter, want de backup heater staat korter aan. Uiteindelijk zul je voor de backup ook evenveel energie nodig hebben, maar bij een zo kort mogelijk sessie, wordt deze energie efficienter opgewekt, namelijk door de WP en niet door een COP1 element.
Stel dat voor een defrost 1.5 kWh nodig is. Of je die nu uit je buffer haalt, of uit je vloer, je moet die energie weer terug in je woning stoppen. Haal je hem uit je vloer heb je als extra nadeel dat je dus effectief je ruimte heel even aan het koelen bent (in het L/L topic zijn daar ook discussies over, daar voel je dat meteen).
Maar uiteindelijk maakt het niets uit. Je onttrekt 1.5 kWh aan de woning en die 1.5 kWh moet er weer terug in.
Nou, ik heb er al een aantal gesproken en ze zijn of te druk of durven niet aan een systeem met een warmtepomp te komen ("geen ervaring mee") ?? Vandaar de vraag hierflippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:33:
elke lokale pijpridder (loodgieter) kan dat.
Interessante discussie over wel/niet de retour er ook uit, ik denk er nog eens over na!
Je moet niet vragen of ze aan warmtpompen kunnen werken maar of ze een buffertank kunnen wegsnijden uit het systeem. Hoe het water warm word gemaakt doet niet ter zake.nightfall schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:44:
[...]
Nou, ik heb er al een aantal gesproken en ze zijn of te druk of durven niet aan een systeem met een warmtepomp te komen ("geen ervaring mee") ?? Vandaar de vraag hier
Interessante discussie over wel/niet de retour er ook uit, ik denk er nog eens over na!
Ik check deze vinkjes af, maar ik kom ook maar rond de 3.2 uit de laatste weken. Ik stook op 28 tot 30 graden met een delta T van 2 a 2.5 en een flow van 19 l/min. Ik presteer ook ondermaats volgens de laatste tabel van tomexergie.flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:25:
[...]
Buffervat weg, gesloten verdelers, en naregeling op marktplaats. Dan kom je makkelijk aan de 5 als je wat gaat spelen op je stooklijn.
En misschien zijn er veel verliezen bij de 12m lange koelleiding en de 7 90° bochten die er zijn? Ik heb wel eens tabellen gezien waar dit niet zóveel uit moet maken.. Ik zou niet weten waar het nog meer aan kan liggen.. Te veel koelvloeistof?
Wellicht is meting van het uitgaande vermogen van de Mitsubishi nog minder accuraat dan anderen rapporteren (zo'n 6%). Wat namelijk opvalt is dat ik met de waterzijdig-ingeregelde gas-CV 3 kWh/graaddag (gerekend met 1m3 gas = 9.769 kWh) nodig had en nu nog maar 1.6 kWh/graaddag, dus óf mijn 16 jaar oude ketel was super slecht, óf er klopt iets niet in de berekening van de warmtepomp.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Meet je het COP intern of met een aparte kWh meter en ultrasone (warmte) meter?HaTe schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:44:
[...]
Ik check deze vinkjes af, maar ik kom ook maar rond de 3.2 uit de laatste weken. Ik stook op 28 tot 30 graden met een delta T van 2 a 2.5 en een flow van 19 l/min. Ik presteer ook ondermaats volgens de laatste tabel van tomexergie.
Ik heb zelf:En misschien zijn er veel verliezen bij de 12m lange koelleiding en de 7 90° bochten die er zijn? Ik heb wel eens tabellen gezien waar dit niet zóveel uit moet maken.. Ik zou niet weten waar het nog meer aan kan liggen.. Te veel koelvloeistof?
- 10 meter leiding.
- niet bijgevuld.
- COP 3,2 (interne meting warmtepomp)
- Als ik COP handmatig uitreken kom ik op 3,0
- 4x 90° bochten.
- 2x flauwe bochten.
- 2x 45° bochten.
- Temperatuur verschil tussen uittrede compressor en intrede condensor is 5K bij 2 graden buitentemperatuur. (Ga ik nog extra isoleren)
Alleen met een stoichiometrische verbranding en als je geen verliezen hebt:Wellicht is meting van het uitgaande vermogen van de Mitsubishi nog minder accuraat dan andere rapporteren (zo'n 6%). Wat namelijk opvalt is dat ik met de waterzijdig-ingeregelde gas-CV 3 kWh/graaddag (gerekend met 1m3 gas = 9.769 kWh) nodig had en nu nog maar 1.6 kWh/graaddag, dus óf mijn 16 jaar oude ketel was super slecht, óf er klopt iets niet in de berekening van de warmtepomp.
- 9,77 kW op bovenwaarde. (Met condensatie)
- 8,79 kW op onderwaarde. (Zonder condensatie)
Ik heb (volgens warmteverliescalc) in woon/eetkamer van 52m2 ca 2500W nodig bij -10°C en ca 2000W bij 0°C.
Ik kijk nu naar schuimbeton + vvw alla https://www.fabercomfortvloer.nl/ ter vervanging van mijn huidige houten vloer. Als ik bij https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening uitreken wat de afgifte is (100mm HOH, ø16x2, kamer 20°C) kom ik op resp ca 4800W en 4100W. Dit lijkt flink over gedimensioneerd.
Ik wil controleren of ik de flows kan knijpen om de afgifte omlaag te krijgen, maar de delta T voor de warmtepomp niet te veel zakt (voorkeur op 5 houden). Ta verlagen kan niet ivm met de Jaga's in hal/slaapkamers/kantoor).
Of zal ik toch naar een grotere HOH afstand moeten gaan om de afgifte te verlagen?
Als ik de partloading tabellen na kijk (die niet lager gaan dan 35° uitgaande temperatuur) dan zit die rond de 40%, 2,2kW output.
Ik draai op 25° aanvoer temperatuur. Moet ik dan nog bepaalde waardes omrekenen?
Momenteel draait de unit non stop, geen defrosts, geen start/stops. Aanvoer schommelt 25/26° en retour 23/24°.
Waterflow 15 Liter per minuut.
Dien ik nog ergens anders naar te kijken om naar een lager opgenomen vermogen te gaan? Of
Heeft de warmtewisselaar echt zo'n 2 kW Output nodig om die 2 graden toe te voegen?
www.highflow.nl
met 12+ meter en een stapel bochten verlies je zeker wel wat. de standaard "isolatie" (ik gebruik die term losjes) wat over de leiidng zit helpt ook niet. je kan makkelijk meer dan 1kW verliezen aan warmte over die leiding nog afgezien van de extra hoge temperatuur die de compressor moet maken om het heet genoeg te maken aan de andere kant van de leiding. als je 10 graden verliest onderweg tussen de compressor en condensor moet die wel gecompenseerd worden.HaTe schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:44:
[...]
Ik check deze vinkjes af, maar ik kom ook maar rond de 3.2 uit de laatste weken. Ik stook op 28 tot 30 graden met een delta T van 2 a 2.5 en een flow van 19 l/min. Ik presteer ook ondermaats volgens de laatste tabel van tomexergie.
En misschien zijn er veel verliezen bij de 12m lange koelleiding en de 7 90° bochten die er zijn? Ik heb wel eens tabellen gezien waar dit niet zóveel uit moet maken.. Ik zou niet weten waar het nog meer aan kan liggen.. Te veel koelvloeistof?
Wellicht is meting van het uitgaande vermogen van de Mitsubishi nog minder accuraat dan andere rapporteren (zo'n 6%). Wat namelijk opvalt is dat ik met de waterzijdig-ingeregelde gas-CV 3 kWh/graaddag (gerekend met 1m3 gas = 9.769 kWh) nodig had en nu nog maar 1.6 kWh/graaddag, dus óf mijn 16 jaar oude ketel was super slecht, óf er klopt iets niet in de berekening van de warmtepomp.
laaghangend fruit is de bestaande buisisolatie vervangen door armaflex AF.
enigste wat je kan doen om verbruik te verlagen is temperatuur omlaag. of je dat kan ligt aan de lengte van runs die je maakt. de korter ze zijn de meer de stooklijn te hoog staat.BTS schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:09:
@flippy momenteel draait mijn 4kW zonder defrosts, continue 30/32Hz. CT 2,9A (bij 226V is 655W). Aanvoer/retour 2° verschil.
Als ik de partloading tabellen na kijk (die niet lager gaan dan 35° uitgaande temperatuur) dan zit die rond de 40%, 2,2kW output.
Ik draai op 25° aanvoer temperatuur. Moet ik dan nog bepaalde waardes omrekenen?
Momenteel draait de unit non stop, geen defrosts, geen start/stops. Aanvoer schommelt 25/26° en retour 23/24°.
Waterflow 15 Liter per minuut.
Dien ik nog ergens anders naar te kijken om naar een lager opgenomen vermogen te gaan? Of
Heeft de warmtewisselaar echt zo'n 2 kW Output nodig om die 2 graden toe te voegen?
Ik dacht laat ik 'ns kijken wat ie doet, hij stond op 0.25 bar ingesteld en flow was 16 L/min met 4 groepen open.
(met deze koude temperaturen ben ik toch weer tijdelijk overgegaan naar zone regeling, om meer flow richting de koude kant van het appartement te sturen)
Toen ik de bypass dichtdraaide zakte de totale flow naar 13L/min, maar de flow per groep steeg naar 3 L/min.
Meer flow richting de kamers lijkt me beter dan terugsturen naar de retour en het 40L buffervaatje.
De kunststof leidingen naar m'n verdeelunit zijn slechts 20mm uitwendig, misschien verklaart dat de lage flow.
Ik zit zelf te denken om de bypass nagenoeg dicht te draaien op 0,5 bar en dan meer groepen altijd open te zetten, beter in te regelen, om toch weer op die 16L/min uit te komen.
Wat is handig?
:strip_exif()/f/image/l9lCFaMz4YTBJscr0C9RfnZT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door rudolfski op 12-12-2022 18:55 ]
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Het enige wat de runs onderbreekt waren de defrosts.flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:30:
[...]
enigste wat je kan doen om verbruik te verlagen is temperatuur omlaag. of je dat kan ligt aan de lengte van runs die je maakt. de korter ze zijn de meer de stooklijn te hoog staat.
En ik was überhaupt al verbaasd dat mijn huis comfortabel warm is te houden met water van 25 graden. Momenteel geen gebruik van stooklijn maar vaste aanvoertemperatuur.
Als ik de stooklijnen van andere gebruikers lees zit ik toch al redelijk laag? Voor het energieverbruik is het geen kwalijke zaak om verder te optimaliseren, minder energieverbruik is altijd beter.
www.highflow.nl
Wat heeft de bypass met buffervaatje van doen? Aan je foto te zien zit de bypass direct tussen je aanvoer en retour en loopt die niet eerst naar het buffervat. Of zit je buffervat in de retour na de bypass?rudolfski schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:54:
[…]
Meer flow richting de kamers lijkt me beter dan terugsturen naar de retour en het 40L buffervaatje.
[…]
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 12-12-2022 19:26 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Klopt ja, in de retour na de bypassRichieB schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:25:
[...]
Wat heeft de bypass met buffervaatje van doen? Aan je foto te zien zit de bypass direct tussen je aanvoer en retour en loopt die niet eerst naar het buffervat. Of zit je buffervat in de retour na de bypass?
Mengverdeler plaatsen (sorry voor het vloeken hier).StevenPH schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:12:
Heeft er iemand (een link naar) een reken sheetje om het afgifte vermogen van vloerverwarming te berekenen bij bepaalde HOH afstand, temperaturen en flows?
Ik heb (volgens warmteverliescalc) in woon/eetkamer van 52m2 ca 2500W nodig bij -10°C en ca 2000W bij 0°C.
Ik kijk nu naar schuimbeton + vvw alla https://www.fabercomfortvloer.nl/ ter vervanging van mijn huidige houten vloer. Als ik bij https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening uitreken wat de afgifte is (100mm HOH, ø16x2, kamer 20°C) kom ik op resp ca 4800W en 4100W. Dit lijkt flink over gedimensioneerd.
Ik wil controleren of ik de flows kan knijpen om de afgifte omlaag te krijgen, maar de delta T voor de warmtepomp niet te veel zakt (voorkeur op 5 houden). Ta verlagen kan niet ivm met de Jaga's in hal/slaapkamers/kantoor).
Of zal ik toch naar een grotere HOH afstand moeten gaan om de afgifte te verlagen?
Maar ik heb hetzelfde "probleem". Bij een toevoer temperatuur van 26 graden is mijn vloer al 23 graden en krijg ik mijn woonkamer niet onder de 20,5 graad. Dit terwijl ik boven radiatoren heb die het onder de 30 graden nauwelijks doen.
Ik heb mijn mengverdeler gelukkig, en met een drukgecompenseerde debiet regelafsluiter kan ik zeer nauwkeurig het maximale toevoer debiet instellen.
Door de mengpomp heb ik wel voldoende flow over de vloer zodat deze heel gelijkmatig van temperatuur is.
Het weglaten van de mengverdeling is iets uit de nieuwbouw als je alleen maar vloerverwarming hebt. Heb je ook nog radiatoren/convectoren dan is het gewoon een bezuiniging en staat los van of je een WP of een CV ketel hebt. Radiatoren vragen gewoon een ander temperatuur traject als vloerverwarming dus daar hoort een aparte regeling bij.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
By-pass moet altijd dicht staan. Is geen by-pass maar een overstort voor als teveel groepen dicht lopen zodat je pomp niet beschadigd (warmloopt). Als hij met 0,5 bar normaal al overstort is de druk van de pomp veel te hoog of je hebt hele lange dunne leidingen. Het is in ieder geval energie vernietigen.
Een verschildruk van 0,2 bar is normaal en meer dan voldoende om alle afgifte systemen van water te voorzien.
Wat is je afgifte systeem? Hier over de vloerverwarming een deltaT tussen 2.5 en 3 graden.TKroon schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:22:
Ik zoek al een tijdje, maar kan niks duidelijks vinden. Wat wordt beschouwd als een ideale delta T om te verwarmen? (All electric)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Nou, hij stond op 0.25 en toen ging er duidelijk flow doorheen. Op 0.5 gaat volgens mij wel alle flow door de vloer.Pietje555 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:06:
[...]
By-pass moet altijd dicht staan. Is geen by-pass maar een overstort voor als teveel groepen dicht lopen zodat je pomp niet beschadigd (warmloopt). Als hij met 0,5 bar normaal al overstort is de druk van de pomp veel te hoog of je hebt hele lange dunne leidingen. Het is in ieder geval energie vernietigen.
Een verschildruk van 0,2 bar is normaal en meer dan voldoende om alle afgifte systemen van water te voorzien.
Ik heb inderdaad lange dunne leidingen, de leiding naar de verdeler is 20 mm en de vloerleidingen zelf zijn 100 meter lang en 16x2.
Dus het beste op z'n max 0.5 bar zetten?
We gaan het vannacht meemakenkoevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:17:
[...]
Flow is al erg veel voor een 7.5 model.
Je had geluk met afgelopen nacht, het was niet zo koud.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
De machine draait hier 24x7, vooral niet uitzetten.overwinteraar schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:50:
[...]
Ga t proberen, je hoort of t een gedeelde sleutel tot suc6 is
Alle verdiepingen vloerverwarming. Delta T is nu 4 graden.Bo0bz schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:28:
[...]
Wat is je afgifte systeem? Hier over de vloerverwarming een deltaT tussen 2.5 en 3 graden.
Dit topic is gesloten.