Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.548.163 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
DutchWing schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:02:

Ik heb zelf:
- 10 meter leiding.
- niet bijgevuld.
- COP 3,2 (interne meting warmtepomp)
- Als ik COP handmatig uitreken kom ik op 3,0
- 4x 90° bochten.
- 2x flauwe bochten.
- 2x 45° bochten.
- Temperatuur verschil tussen uittrede compressor en intrede condensor is 5K bij 2 graden buitentemperatuur. (Ga ik nog extra isoleren)
Hoe bepaal je het energieverlies door leidingverlies? Uitgangspunt is dat de druk tussen condensor en compressor constant is neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

HaTe

haat niet

[...]

Meet je het COP intern of met een aparte kWh meter en ultrasone (warmte) meter?
Met een aparte kWh meter. Warmteproductie data komt wel uit de warmtepomp (net als bij jou dacht ik).
[...]

Ik heb zelf:
- 10 meter leiding.
- niet bijgevuld.
- 4x 90° bochten.
- 2x flauwe bochten.
- 2x 45° bochten.
- Temperatuur verschil tussen uittrede compressor en intrede condensor is 5K bij 2 graden buitentemperatuur. (Ga ik nog extra isoleren)
Dan komt de COP wel redelijk overeen met wat ik heb..
12 meter leiding waarvan 3 meter buiten, 600 gram bijgevuld en om precies te zijn, 2 flauwe bocht, 8x 90°, 3x 45° bocht.
Temperatuurverschil heb ik net bekeken:
Code 4, TH4 "Discharge temperature": 28 graden
Intrede condensor kan ik niet zo snel meten, hoe doe jij dat? Wat ik wel kan uitlezen: Temperatuur na warmtewisselaar (TH2) is 27 graden.
Deze getallen verbazen mij wel..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kameelstok schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:28:
[...]

Hoe bepaal je het energieverlies door leidingverlies? Uitgangspunt is dat de druk tussen condensor en compressor constant is neem ik aan?
De uitrede temperatuur (hoge druk gas) compressor kan ik vanuit mijn binnenunit uitlezen.
De intrede temperatuur (hoge druk gas) condensor meet ik met een gekalibreerde temperatuurtang.

De druk is nooit constant.
Want zonder drukverschil kun je geen stroming hebben. Dit werkt voor elke vloeistof of gas.

[ Voor 37% gewijzigd door DutchWing op 13-12-2022 00:36 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Zo intens tevreden met de WAR.

In het begin zat ik toch nog weer even te experimenteren met uitschakelen 's nachts, maar sinds een week gewoon 24/7 aan nadat mijn vrouw het te kil vond.
Akelig stabiel nu op 21 graden. Wijkt bijna niet meer af, hooguit eens 21,5 en dat is het dan wel.
Nu 6,5 kW afgifte bij 32 TA en -4,5 graden buiten,

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:52

Copitano

Hoorn NH

Daannn1987 schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:30:
..
Voor nu doet de ELGA het al 5,5 jaar prima alleen.. 13 januari komen ze gas volledig afsluiten
Zit even bij te lezen hier. Vraag mij af hoe je je warmwater voor douche enzo dan gaat regelen of geregeld hebt?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Is er iemand in de regio Eindhoven die de Remeha service tool kabel heeft voor de Techneco Elga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 07:42
Copitano schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 02:13:
[...]

Zit even bij te lezen hier. Vraag mij af hoe je je warmwater voor douche enzo dan gaat regelen of geregeld hebt?
Heb een 22 jaar oude 80 liter zonneboiler...
En daarna een 120 liter boiler in serie hangen...
Verbruik zon 2.5 kwh per dag met de boiler

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 19:53

BTS

flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:30:
enigste wat je kan doen om verbruik te verlagen is temperatuur omlaag. of je dat kan ligt aan de lengte van runs die je maakt. de korter ze zijn de meer de stooklijn te hoog staat.
-7 buiten en aanvoertemperatuur is vanzelf al lager gegaan naar 24 graden. Dit i.c.m de stille modus.

Ben benieuwd wat die gaat doen als de stille modus eraf gaat.

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:23:
[...]

voor toshiba kan je een vragen bij intercool. al weet ik niet hoe happig ze zijn op vragen van particulieren.
@BTS Ik heb even contact gehad met de installateur. Er bestaat, voor zover hij weet, geen specifiek product voor geluidsisolatie van de Estia. Hij raadde me aan om de buitenunit aan de binnenkant te bekleden met dreunfolie die ze ook in auto's gebruiken. Dat ga ik dus in ieder geval doen. Ik heb deze besteld: https://www.easy-noisecon...uct/anti-drumming-sheets/ in 4mm dikte.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57
@Blihi wil je foto's delen als je de binnenkant bekleed hebt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
Blihi schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:40:
[...]

@BTS Ik heb even contact gehad met de installateur. Er bestaat, voor zover hij weet, geen specifiek product voor geluidsisolatie van de Estia. Hij raadde me aan om de buitenunit aan de binnenkant te bekleden met dreunfolie die ze ook in auto's gebruiken. Dat ga ik dus in ieder geval doen. Ik heb deze besteld: https://www.easy-noisecon...uct/anti-drumming-sheets/ in 4mm dikte.
Geen idee hoe goed of slecht het gaat werken, maar voor auto's heb ik goede ervaringen met dynamat.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
DutchWing schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:52:
[...]

De uitrede temperatuur (hoge druk gas) compressor kan ik vanuit mijn binnenunit uitlezen.
De intrede temperatuur (hoge druk gas) condensor meet ik met een gekalibreerde temperatuurtang.

De druk is nooit constant.
Want zonder drukverschil kun je geen stroming hebben. Dit werkt voor elke vloeistof of gas.
Het ventiel zit op de retour in de buitenunit. Volgens mij is de druk in het leidingwerk compressor -> condensor -> aardig constant bij verwaarlozing van hoogteverschil en wrijving.

Maar hoe bepaal je het capaciteitsverlies door temperatuurverlies op de leiding? Isolatie kost geld, ik ben benieuwd waar het optimum ongeveer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Blihi schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:40:
[...]

De binnenkant bekleden is inderdaad iets wat ik vaker gelezen heb. Ik doe deze winter zoveel mogelijk aanhoren, een geluidsabsorberende wand maken zit al in mijn hoofd. Binnenkant bekleden, compressor extra bekleden. Fabriek af is alles natuurlijk tot een minimum gedaan en ik denk dat er wel winst te behalen is met extra isoleren.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Daannn1987 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:38:
[...]

Heb een 22 jaar oude 80 liter zonneboiler...
En daarna een 120 liter boiler in serie hangen...
Verbruik zon 2.5 kwh per dag met de boiler
Warmtepompboiler? lijkt me ook een interessante opstelling met het oog op dynamische prijzen. Staat je normale boiler dan voor of na de zonneboiler?

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 13-12-2022 08:51 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:30:
[...]

met 12+ meter en een stapel bochten verlies je zeker wel wat. de standaard "isolatie" (ik gebruik die term losjes) wat over de leiidng zit helpt ook niet. je kan makkelijk meer dan 1kW verliezen aan warmte over die leiding nog afgezien van de extra hoge temperatuur die de compressor moet maken om het heet genoeg te maken aan de andere kant van de leiding. als je 10 graden verliest onderweg tussen de compressor en condensor moet die wel gecompenseerd worden.

laaghangend fruit is de bestaande buisisolatie vervangen door armaflex AF.

[...]

enigste wat je kan doen om verbruik te verlagen is temperatuur omlaag. of je dat kan ligt aan de lengte van runs die je maakt. de korter ze zijn de meer de stooklijn te hoog staat.
Ben wel benieuwd: is Armaflex AF zoveel verschil tov het standaard spul? Ik zie dat je complete rollen hebt, maar ook buisisolatie, die je erover kan doen en dan dichtlijmen aan 1 kant..

Kende het zelf niet, maar hier zijn wat leidingen ook wat matig geisoleerd en wat ik eignelijk een keer opnieuw wil doen.. Past dit ook in de standaard goten? Ziet er een stuk dikker uit iig! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ID-College schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:53:
[...]

Ben wel benieuwd: is Armaflex AF zoveel verschil tov het standaard spul? Ik zie dat je complete rollen hebt, maar ook buisisolatie, die je erover kan doen en dan dichtlijmen aan 1 kant..

Kende het zelf niet, maar hier zijn wat leidingen ook wat matig geisoleerd en wat ik eignelijk een keer opnieuw wil doen.. Past dit ook in de standaard goten? Ziet er een stuk dikker uit iig! :)
Het is de standaard in commericele installaties. Vooral buiten blijft de isolerende werking eigenlijk altijjd goed ten opzichte van het standaard spul, dat is binnen paar jaar vergaan en verzadigd. Ik moet nog wel eens oud spul weghalen en het blijkt dan 20 jaar oud te zijn maar lijkt nog alsof het er pas een maand hangt.

Niet vergeten dat die pijp rustig 80+ graden is. Dus 5mm budget isolatie vervangen voor 13 of 19mm hoogwaardig spul levert zeker wel winst op. Als je goed wilt doen haal je nog een potje armaflex 520 lijm erbij om de naden dicht te lijmen. Er mag geen openingen in zitten.
Of het in de goot pas ligt aan de goot.

Let op: niet de grijze buisisolatie gebruiken. Armaflex AF is zwart en neopreen-achtig. Dat is geschikt voor buiten en schimmelt niet.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-12-2022 09:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Met welke stooklijn wordt de backup (CV-ketel in hybriede schakeling) aangestuurd?
WP is de Remeha Elga 6 kW, daarvan kan ik de stooklijn instellen.
Maar ik zie niet waar/hoe (parameter) ik mijn NEFIT CV stooklijn kan instellen.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
flippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:57:
[...]

Het is de standaard in commericele installaties. Vooral buiten blijft de isolerende werking eigenlijk altijjd goed ten opzichte van het standaard spul, dat is binnen paar jaar vergaan en verzadigd.

Niet vergeten dat die pijp rustig 80 graden is. Dus 5mm budget isolatie vervangen voor 13 of 19mm hoogwaardig spul levert zeker wel winst op. Als je goed wilt doen haal je nog een potje armaflex 520 lijm erbij om de naden dicht te lijmen. Er mag geen openingen in zitten.
Of het in de goot pas ligt aan de goot.
Heb wel wat plekjes die ik na kan lopen, ik denk niet dat het in de standaard goten past.. Misschien mooi klusje voor zomer volgend jaar om het e.e.a. na te lopen waar ik er nog goed bij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Stille modus en setpoint net niet halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJFlEKYA5nlmfqUCqZvk0h9NW1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFls5InBECFnpKYFnkeebZRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2r4nQK1-O4ukMWBS92GuWYKw5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kz6iUDIWet5Mlju2nEiHUtkb.jpg?f=fotoalbum_large

Naar de inhaalactie vanaf 9 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXBRT5RH-76IVoVe_-XX8TCV3H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH6bNfRtBiNjeLOnzE47EqQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXwJkzq_jE-ibhDSls2cBEY7z6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGfI6etBrahrX1mv6qRYxRnt.jpg?f=fotoalbum_large

Die 36Hz in stille modus geeft een irritanter geluid dan de 78Hz :z

De Toshiba man vertelde dat er een vuistregel is dat als er een bepaald temperatuurverschil is tussen (ik geloof) Temperatuur hitte-uitwisselaar (TE) en Temperatuur zuiging (TS) dat je daar uit kan halen of je genoeg gas in je systeem hebt. Uiteraard niet officieel, dan moet je afpompen en wegen. Mee eens @flippy ?

[ Voor 8% gewijzigd door BTS op 13-12-2022 09:21 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
Ik heb hier, voor zover gemeten, echt het meest last van de hogere frequenties. En dat is geen contactgeluid, maar echt de compressor. Ook tijdens de defrosts hoor je het goed, dan draait die compressor maximaal en voel je de buitenunit ook trillen.

Die trillingen voel je binnen niet, ook niet met een schroevendraaier tussen de muur en je oor. Het is dus geen contactgeluid, maar echt geluid van buiten wat door het daklicht komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Blihi op 13-12-2022 09:23 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
aartw99 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:57:
Met welke stooklijn wordt de backup (CV-ketel in hybriede schakeling) aangestuurd?
WP is de Remeha Elga 6 kW, daarvan kan ik de stooklijn instellen.
Maar ik zie niet waar/hoe (parameter) ik mijn NEFIT CV stooklijn kan instellen.
Als het goed is zit de ketel via OpenTherm (en met Nefit ook een conversie naar Moduline) aangesloten op de Elga Ace, dus die stuurt een aanvoertemperatuur naar de ketel die afhankelijk is van de stooklijn op de Elga Ace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BTS schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:13:
Stille modus en setpoint net niet halen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar de inhaalactie vanaf 9 uur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die 36Hz in stille modus geeft een irritanter geluid dan de 78Hz :z

De Toshiba man vertelde dat er een vuistregel is dat als er een bepaald temperatuurverschil is tussen (ik geloof) Temperatuur hitte-uitwisselaar (TE) en Temperatuur zuiging (TS) dat je daar uit kan halen of je genoeg gas in je systeem hebt. Uiteraard niet officieel, dan moet je afpompen en wegen. Mee eens @flippy ?
Inhoud koelmiddel bepaal je bij invertersystemen door maximaal koelvermogen te vragen (testbedrijf) en te kijken naar de verdampingstemperatuur. Invertersystemen willen altijd ergens rond de 2 graden boven 0 verdampen en regelen verder alles daarop. Zit er te weinig koelmiddel in kom je niet boven de 0 graden (maar kan dan rustig -15 zijn) verdamping en dan vriest de leiding in. Dus als je ijsvorming ziet op een aircoleiding betekent dat er te weinig inzit hoe tegenstrijdig dat ook eruit ziet op het eerste gezicht.

Wat die toshiba man op doelt alleen van toepassing op ouderwetse systemen met een expansieventiel, plug of cappilair buis. Zijn manier van denken is "bijzonder" kortzichtig voor hedendaagse warmtrpompen. Met die denkwijze kan het HEEL goed gebeuren dat je hem gewoon niet ontdooit krijgt als je pech hebt of veel te snel invriest en natuurlijk te weinig vermogen.

Wil je het goed weten met dit weer voor een warmtepomp is er maar 1 manier en dat is eruit halen en wegen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 13-12-2022 09:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@Blihi Ja de hogere frequenties zijn bij ons zeker aanwezig, maar als ik 28Hz 32Hz of 36Hz zie op het scherm dan ervaar ik de 36Hz als een irritante frequentie.

En bij defrost draait die ook 78Hz maar dan hoor ik hem nauwelijks. Zal toch de combinatie zijn bij mij met de fan.

Hij staat op straatwerk, op 20cm hoge bigfoots. Ik denk niet dat er veel trillingen doorkomen het straatwerk in.
flippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:29:
[...]
Wil je het goed weten met dit weer voor een warmtepomp is er maar 1 manier en dat is eruit halen en wegen.
Dat was ook zijn opmerking, enige manier om exact te weten of het goed is.

Weer wat kennis rijker :*)

[ Voor 29% gewijzigd door BTS op 13-12-2022 09:35 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

RulazZ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:23:
[...]

Als het goed is zit de ketel via OpenTherm (en met Nefit ook een conversie naar Moduline) aangesloten op de Elga Ace, dus die stuurt een aanvoertemperatuur naar de ketel die afhankelijk is van de stooklijn op de Elga Ace.
Precies zo is de schakeling ja.
Maar >> "stuurt een aanvoertemperatuur naar de ketel die afhankelijk is van de stooklijn op de Elga"

welke aanvoertemperatuur? Volgens welke stooklijninstelling? Dezelfde als die geldt voor de Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:20
[...]

Meet je het COP intern of met een aparte kWh meter en ultrasone (warmte) meter?

[...]

Ik heb zelf:
- 10 meter leiding.
- niet bijgevuld.
- 4x 90° bochten.
- 2x flauwe bochten.
- 2x 45° bochten.

[...]

Alleen met een stoichiometrische verbranding en als je geen verliezen hebt:
- 9,77 kW op bovenwaarde. (Met condensatie)
- 8,79 kW op onderwaarde. (Zonder condensatie)
Die 10m leiding is dat enkele afstand? en ligt die 10m buiten of binnen?
En welke temperatuur heb je ongeveer aan de compressor?
Dan kan ik even redeneren wat dit bij mij zou kunnen zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kameelstok schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:30:
[...]

Het ventiel zit op de retour in de buitenunit. Volgens mij is de druk in het leidingwerk compressor -> condensor -> aardig constant bij verwaarlozing van hoogteverschil en wrijving.
Temperatuur = druk.
Dat zie je ook met formules van Boyle en Gay-Lussac
Wikipedia: Algemene gaswet
Als je dus een temperatuur verschil meet moet je ook een drukverschil meten in een gesloten circuit.
Maar hoe bepaal je het capaciteitsverlies door temperatuurverlies op de leiding? Isolatie kost geld, ik ben benieuwd waar het optimum ongeveer ligt.
Dit is voor mij geen parate kennis, @flippy kan hier beter antwoord op geven.
Ik dacht mij te herinneren dat je hiervoor het mollierdiagram / databook fabrikant nodig had, maar kan mij ook vergissen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
aartw99 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:56:
[...]

Maar >> "stuurt een aanvoertemperatuur naar de ketel die afhankelijk is van de stooklijn op de Elga"

welke aanvoertemperatuur? Volgens welke stooklijninstelling? Dezelfde als die geldt voor de Elga?
De Elga stuurt de aanvoertemperatuur door van zijn eigen stooklijn ja. Er is geen aparte CV-ketel stooklijn, dat is immers ook niet nodig, er is een stooklijn die je huis warm houdt. (ervan uitgaande dat je WAR stookt, anders wordt de aanvoertemp ook bepaald door ruimtecompensatie, etc.)

[ Voor 8% gewijzigd door RulazZ op 13-12-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Grote boilervaten zijn niet altijd goed leverbaar, al lijkt het minder erg dan warmtepompen.
In het geval van RVS boilervaten met spiraal voor warmtepomp, kun je er ook een kopen van SPRSUN.
SPRSUN bestaat al 20 jaar maar is hier natuurlijk een wat onbekender/nieuwer merk. Europees energielabel (= warmteverlies) zit er ook niet op, ik verwacht dat dat op C uitkomt.
Ze zijn van RVS 304, dus op zich is dat mooi. Maar wellicht is het toch verstandiger om iets meer uit te geven (en vooral iets langer te wachten) voor Europese of Japanse vaten? (even los van het feit dat ik niet weet waar ze gemaakt worden, ik bedoel de merken met hun kwaliteitscontrole)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BarryH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:07:
[...]

Die 10m leiding is dat enkele afstand? en ligt die 10m buiten of binnen?
En welke temperatuur heb je ongeveer aan de compressor?
Dan kan ik even redeneren wat dit bij mij zou kunnen zijn
Was ik inderdaad vergeten te vermelden.
- 1,5 meter buiten.
- 7,0 meter geventileerde/ongeïsoleerde kruipruimte.
- 1,5 meter binnen.

Gemeten tijdens een SWW run:
- Uitrede compressor ~60 graden.
- Intrede condensor was 5 graden lager.
- Buitentemperatuur was 2 graden.
- SWW setpoint 48 graden.

Maar ik kan het vanavond met deze buitentemperaturen opnieuw meten hoor, met een verwarming run.
Dan vergelijk je ook echt appels met appels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 07:42
kmf schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:51:
[...]

Warmtepompboiler? lijkt me ook een interessante opstelling met het oog op dynamische prijzen. Staat je normale boiler dan voor of na de zonneboiler?
Warmtepompboiler:
Zeker over nagedacht hoor!
Heb WTW-D (ventilatie) dus een warmtepompboiler zou de warmte al van buiten moeten halen en daarmee wordt de COP aanzienlijk beroerder.
Ook moet ik dan een installateur vragen die het zwikkie wil installeren.
De kosten komen daarmee redelijk hoog (e.g. 1500 + ?).
Daarnaast heb ik niet echt de ruimte ervoor.
Misschien komt het ooit nog en combineer ik het met de zonneboiler.

Of als ik een nieuwe warmtepomp neem laat ik die een vat verwarmen...

boiler
Simpele techniek heb een goedkope boiler gekocht (~300 euro + ~50 euro installatie materiaal) met 2 elementen van 2 x 1200 watt waar evt ik in de toekomst mee kan spelen (dynamische prijzen zoals je al zegt).
Vader is gepensioneerd loodgieter
Energieoverschot
Geen gebrom en extra ventilatiebuizen naar buiten.
Wil ook weten of ik toe kan met 120 liter .

De normale boiler komt na de zonneboiler.. de zonneboiler is lang niet altijd op temperatuur in de winter.
De zonneboiler heeft ook geen element en ook geen mogelijkheid tot, anders zou ik het met alleen de zonneboiler kunnen doen.

Voor nu was dit de meest economisch tactische beslissing naar mijn idee...

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
aartw99 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:56:
[...]

Ik heb een oude elga(carrier buitenunit) en daar zat in de ELGA alleen de stooklijn voor de gasketel.

Wat zegt de installatiehandleiding hierover?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

RulazZ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:14:
[...]

De Elga stuurt de aanvoertemperatuur door van zijn eigen stooklijn ja. Er is geen aparte CV-ketel stooklijn, dat is immers ook niet nodig, er is een stooklijn die je huis warm houdt. (ervan uitgaande dat je WAR stookt, anders wordt de aanvoertemp ook bepaald door ruimtecompensatie, etc.)
helder antwoord.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:01
Maikie18 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:57:
[...]

We gaan het vannacht meemaken
@koevlaas2 ik denk dat het wel duidelijk is, toen ik gisteren rond 23.30 keek, draaide de compressor op 98Hz (hij kon dus toch nog hoger), hij schakelt nu regelmatig het elektrische element bij (dus niet alleen tijdens een defrost)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WAHwzpY.png

Temperatuur vanochtend 19.5 bij setpunt 20.5 (gisteren tussen 16u en 20u de wp wel uit gestaan vanwege bereiken setpunt, dat moet ik mogelijk zien te voorkomen),ik denk dat hij zijn max wel heeft bereikt nu :), hoewel hij Ta nog wel haalt, maar mogelijk vanwege het element.

Vraag me alleen af of in plaats van het element ik niet beter de airco bij in kan schakelen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

Aanstaande warmtepomp installatie...

Nu ik maar besloten heb om de cv leidingen (zootje hier in ons nieuwe huis) deels te vervangen en ook dat met 28mm koperbuis te doen (solderen en klem), zit ik te kijken wat ik allemaal aan koppelingen en verlopen e.d. moet bestellen.

Uitgangspunten zijn: WP installatie zo simpel mogelijk. Geen buffervat want genoeg waterinhoud in het systeem. Geen 3-weg klep nodig want WP boiler (Auer Edel Air 200 ltr) draait al maandje prima. Ik wil het me zelf gemakkelijk maken dus ik plaats veel afsluiters (kogelkranen) om gemakkelijk e.e.a. te kunnen veranderen/uitbreiden. Magnetisch filter Fernox F1 en ik verander naar Magnum kunststof pomploze verdelers.

Even een tekening gemaakt (aangepast vanaf Pana schema) om het voor mezelf even te visualiseren.

Ik zit nog met paar vragen:
- Heb ik in het systeem nog een aparte overdrukventiel nodig? (er zit een expansievat in Pana)
- Vergeet is nog iets cruciaals?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcOCddoTx1iAHSSl9_eQ9WNnxvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSRU3WQq9PHdhh22bncA7n5s.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:16:
[...]

Pomp staat op stand 5, flow schommelt tussen 22-23. Zag inderdaad wel kort na defrost dat de compressor op 91Hz stond, volgens mij had @Grolsch weleens aangegeven dat dit de max was.

Vanochtend was het overigens weer gewoon goed op temperatuur 20,5 met setpunt van 20, en het voelde ook een stuk warmer. Lekker warme voeten
De WP liep hier vanmorgen op piekmomenten op een frequentie van 102Hz >:) >:)

Ruim 5KW elektrisch, zo'n 11KW thermisch :P

Toch was de ruimtetemperatuur slechts 0,6 graden gedaald van 22:00 gisteravond tot 07.00 vanochtend, blijkbaar wel koud maar niet zo winderig.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
@dof Wat jij een "overdruk ventiel" noemt is geen overdrukventiel; hoe het wel precies heet, daar kom ik zo even niet op, maar dat ding is m.i. overbodig, tenzij alle groepen dicht kunnen lopen, en dat lijkt onwaarschijnlijk.
Maar een overdruk ventiel als zodanig is wel nodig, maar ik verwacht dat dit in de WP is ingebouwd; heeft ook een open afvoer naar het riool nodig, officieel. Bij de Mitsu's zit dat er in elk geval wèl in.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-09 12:49
Pietje555 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:59:
[...]

Mengverdeler plaatsen (sorry voor het vloeken hier).
Maar ik heb hetzelfde "probleem". Bij een toevoer temperatuur van 26 graden is mijn vloer al 23 graden en krijg ik mijn woonkamer niet onder de 20,5 graad. Dit terwijl ik boven radiatoren heb die het onder de 30 graden nauwelijks doen.
Ik heb mijn mengverdeler gelukkig, en met een drukgecompenseerde debiet regelafsluiter kan ik zeer nauwkeurig het maximale toevoer debiet instellen.
Door de mengpomp heb ik wel voldoende flow over de vloer zodat deze heel gelijkmatig van temperatuur is.
Het weglaten van de mengverdeling is iets uit de nieuwbouw als je alleen maar vloerverwarming hebt. Heb je ook nog radiatoren/convectoren dan is het gewoon een bezuiniging en staat los van of je een WP of een CV ketel hebt. Radiatoren vragen gewoon een ander temperatuur traject als vloerverwarming dus daar hoort een aparte regeling bij.
Is dit de zg hydraulische scheiding waar iedereen van zegt dat je dat niet moet doen bij een WP?
Klinkt wel mij wel logisch, dan kan ik de temperatuur in de vloer verlagen maar hoog genoeg houden voor de Jaga's.
-Werkt verlagen van een graad of 35 naar 30 in zo'n verdeler?
-Doet die pomp nog iets in de verdeler bij een dergelijk lage temperatuur verlaging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:27
Maikie18 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
[...]

@koevlaas2 ik denk dat het wel duidelijk is, toen ik gisteren rond 23.30 keek, draaide de compressor op 98Hz (hij kon dus toch nog hoger), hij schakelt nu regelmatig het elektrische element bij (dus niet alleen tijdens een defrost)

[Afbeelding]

Temperatuur vanochtend 19.5 bij setpunt 20.5 (gisteren tussen 16u en 20u de wp wel uit gestaan vanwege bereiken setpunt, dat moet ik mogelijk zien te voorkomen),ik denk dat hij zijn max wel heeft bereikt nu :), hoewel hij Ta nog wel haalt, maar mogelijk vanwege het element.

Vraag me alleen af of in plaats van het element ik niet beter de airco bij in kan schakelen
Vanaf ongeveer -7°C kan de SW75YAA weer hoger tot 110Hz. Meer dan dat heb ik nog nooit gezien, maar dan moet het eerst kouder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
@StevenPH Ja, de temperatuur van de verdeler kun je zelfs gelijk hebben aan de WP toevoer temp, als je de toevoer van de verdeler gelijk hebt aan het debiet van de mengpomp. Water wordt dan 1:1 doorgezet. De pomp staat dan in serie en is een beetje minder economisch. Wel hoeft de pomp van de CV het water niet door de vv slangen te pompen (weerstand) zodat hij mogelijk meer liters/min kan doen en minder energie verbruikt.
Ik heb mijn vv pomp op minimaal staan en heb een dT van 4 graden tussen toevoer temperatuur en mengwater temperatuur in de verdeler set. Over de vloer zelf heb ik een dT van 3 graden.
bij hogere temperaturen wordt mijn woonkamer te warm en gooit de thermostaat (WAR met ruimtecorrectie) de stooklijn naar beneden en werken mijn radiatoren in de badkamer en slaapkamers niet meer.
Je kunt natuurlijk ook de hoeveelheid water naar de vv verdeler knijpen, maar dan krijg je een grotere dT over de vloer en bij mij is dan de vloer niet meer gelijkmatig warm. Water is dan al te ver afgekoeld voor het door de hele slang is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:14
Ik had ooit een link in mijn bookmarks staan van een nederlandstalige website vol met informatie over warmtepompen.
Redelijk technisch en volledig niet-commercieel. Er stond vermeld dat de website werd onderhouden door ex-techniekers.

https://warmtepomp-weetjes.nl/ was het volgens mij niet. Tenzij deze recent in een nieuw jasje is gestoken?
Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:40
Breezz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:26:
Ik had ooit een link in mijn bookmarks staan van een nederlandstalige website vol met informatie over warmtepompen.
Redelijk technisch en volledig niet-commercieel. Er stond vermeld dat de website werd onderhouden door ex-techniekers.

https://warmtepomp-weetjes.nl/ was het volgens mij niet. Tenzij deze recent in een nieuw jasje is gestoken?
Iemand die dit weet?
Warmtepomp-weetjes zit idd in een nieuw jasje

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Naalroc schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:29:
@dof Wat jij een "overdruk ventiel" noemt is geen overdrukventiel; hoe het wel precies heet, daar kom ik zo even niet op, maar dat ding is m.i. overbodig, tenzij alle groepen dicht kunnen lopen, en dat lijkt onwaarschijnlijk.
Maar een overdruk ventiel als zodanig is wel nodig, maar ik verwacht dat dit in de WP is ingebouwd; heeft ook een open afvoer naar het riool nodig, officieel. Bij de Mitsu's zit dat er in elk geval wèl in.
Ok, dank je. Ik heb de tekening aangepast van Panasonic schema wat uit hun WP design app komt. En daar staat bij dat symbool "Overloopklep - Wordt gedefinieerd aan de hand van de systeemvereisten".
't Was mij niet helemaal duidelijk waar dat voor nodig is, vandaar even vraagteken.

In de Panasonic WH-MDC09J3E5 die ik heb, zit een 6ltr expansievat en ik zou ook verwachten dat daar een overdrukventiel in zit (moet ik even opzoeken). Waar de Pana komt te staan (naast huis) heb ik een grindbak met ook een afvoerpijp eronder zoals panasonic voorschrijft/adviseert. Water moet daar goed weg kunnen volgens mij. Ook plaats ik de unit m.i. hoog genoeg (en op bigfoots) zodat ik geen optrekkend ijs hoop te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
dof schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:15:

Nu ik maar besloten heb om de cv leidingen (zootje hier in ons nieuwe huis) deels te vervangen en ook dat met 28mm koperbuis te doen (solderen en klem), zit ik te kijken wat ik allemaal aan koppelingen en verlopen e.d. moet bestellen.

Uitgangspunten zijn: WP installatie zo simpel mogelijk. Geen buffervat want genoeg waterinhoud in het systeem. Geen 3-weg klep nodig want WP boiler (Auer Edel Air 200 ltr) draait al maandje prima. Ik wil het me zelf gemakkelijk maken dus ik plaats veel afsluiters (kogelkranen) om gemakkelijk e.e.a. te kunnen veranderen/uitbreiden. Magnetisch filter Fernox F1 en ik verander naar Magnum kunststof pomploze verdelers.

Even een tekening gemaakt (aangepast vanaf Pana schema) om het voor mezelf even te visualiseren.

- Heb ik in het systeem nog een aparte overdrukventiel nodig? (er zit een expansievat in Pana)

[Afbeelding]
Strakke tekening _/-\o_
  • Je kan nog een warmtemeter toevoegen, bij mij (Pana 9J) werkt de ingebouwde COP meter best aardig.
  • Verder heb ik zelf nog een simpel 0.5 mm filter voor een Flamco Clean Smart filter. Deze zit ook in de WP zelf, maar lastig te bereiken.
  • Bypass (in je tekening overdrukventiel), mag volgensmij volgens de manual niet meer gebruikt met de geregelde pompen (?). Beter ook om de vvw niet dicht te laten lopen.
  • Als je het expensievat in de WP niet gebruikt, kun je hem afkoppelen (hydraulisch en electrisch). Scheelt je 30W expensievatverwarming bij < 3C.
  • Extra buitenluchttemperatuurmeter is alleen nodig als je de achterkant op de zon hebt staan. In het zwarte slangetje achterop zit de sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 11:40

[Afbeelding]
Nog een (microbellen)ontluchter op het hoogste punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022
koevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:06:
[...]

20mm daar gaat max. 20 liter p/m doorheen volgens mij dus misschien dat het net gaat.
Gaat hier gemakkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Thorsd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:42:
[...]

Strakke tekening _/-\o_
  • Je kan nog een warmtemeter toevoegen, bij mij (Pana 9J) werkt de ingebouwde COP meter best aardig.
  • Verder heb ik zelf nog een simpel 0.5 mm filter voor een Flamco Clean Smart filter. Deze zit ook in de WP zelf, maar lastig te bereiken.
  • Bypass (in je tekening overdrukventiel), mag volgensmij volgens de manual niet meer gebruikt met de geregelde pompen (?). Beter ook om de vvw niet dicht te laten lopen.
  • Als je het expensievat in de WP niet gebruikt, kun je hem afkoppelen (hydraulisch en electrisch). Scheelt je 30W expensievatverwarming bij < 3C.
  • Extra buitenluchttemperatuurmeter is alleen nodig als je de achterkant op de zon hebt staan. In het zwarte slangetje achterop zit de sensor.
Dank je, beetje doorgetekend op plaatje uit design app van pana :) .

Ja, warmtemeter is wel een goed idee, 'k vind zo'n Kamstrup wel prijzig maar op het geheel is het natuurlijk bescheiden. Type voorkeur?

Ok, dan haal ik die bypass ook weg uit de tekening.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met "vvw niet dicht te laten lopen" ?

Ja, er zit inderdaad nu nog een expansievat (in kruipruimte) en die ga ik bij het vernieuwen van de leidingen weghalen. Die van de Pana WP (6 liter) moet genoeg zijn voor m'n waterinhoud lijkt me.

Ok, buitenluchttemperatuurmeter ga ik ook weghalen, leek me ook al een beetje overbodig.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Evanrvb schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:52:
[...]

Nog een (microbellen)ontluchter op het hoogste punt?
Ja, ook een goed idee. Is er nog een type voorkeur?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
dof schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:44:
[...]
...

Ja, er zit inderdaad nu nog een expansievat (in kruipruimte) en die ga ik bij het vernieuwen van de leidingen weghalen. Die van de Pana WP (6 liter) moet genoeg zijn voor m'n waterinhoud lijkt me.

Ok, buitenluchttemperatuurmeter ga ik ook weghalen, leek me ook al een beetje overbodig.

Thanks!
Met dicht lopen wordt bedoeld, dat met naregeling door thermostaten en/of thermische radiatorknoppen, je het niet mogelijk moet maken om allemaal te sluiten. Dan is alles dichtgelopen, en kan de pomp zijn water niet kwijt, daarvoor dient dan die overloopklep (die je dus niet wilt). Vaak wil je bepaalde kringen altijd op verwarmen hebben staan, bijvoorbeeld naar de badkamer; dan haal je daarvan de thermomotortjes er af, zodat die afsluiter altijd open staat. Er zijn best nog enkele andere kringen die je altijd open wilt hebben, bv de woonkamer, of kantoor/studeerkamer

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Dank je, beetje doorgetekend op plaatje uit design app van pana :) .

Ja, warmtemeter is wel een goed idee, 'k vind zo'n Kamstrup wel prijzig maar op het geheel is het natuurlijk bescheiden. Type voorkeur?

Ok, dan haal ik die bypass ook weg uit de tekening.

Thanks!
Warmtemeter is een beetje wat je zelf wilt. Zelf heb ik een Kamstrup 303 met bedrade mbus, die automatisch uitgelezen kan worden (zie ook Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz). Gekocht bij zaehleronlineshop (Ultraschall-Wärmezähler Kamstrup MultiCal 303 Qn 2,5 5,2 inkl. Draht M-Bus (wired) und 16 jahres Batterie (303-WA02DB-71920) ). Uiteraard kan je de kWh ook gewoon op het display uitlezen.
Een losse electrische kWh meter maakt het meten helemaal compleet.

Met "vvw niet dicht laten lopen" wordt bedoeld: geen naregeling die de flow naar de vloerverwarming af kan sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:52

Copitano

Hoorn NH

[...]

Kijk hier eens naar. Destijds heb ik een gebruikte 602 gekocht voor 22 mm buis. Werkt prima. Wel bij gebruikt opletten dat je de originele sensors er bij krijgt ;)

Hier kun je meer info vinden over dat ding.

Het genoemde typenummer betekent volgens de tabel:
602 C 0 27 2 0F 1 2 85
C = Pt500 tweedraads
0 = Geen module
27 = M-Bus module with alternative registers + pulse inputs
2 = Batterij, D-cell
0F = Short direct temperatuurvoelerset met 1,5 m kabel
1 = Geleverd met 1 ULTRAFLOW®
2 = Warmtemeter (MID-module B+D)
85 = Landcode (geen idee of ze daar Zwitserland mee bedoelen, tekst is dan in het Duits maar zal hier ook wel werken ;) )

[ Voor 36% gewijzigd door Copitano op 13-12-2022 18:18 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-09 12:49

[Afbeelding]
Met welke temperatuur ga je je vloer in? Is die temperatuur voldoende voor je radiatoren (zie dat je een pomploze verdeler toepast)?

Edit:typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 11:40
dof schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:45:
[...]

Ja, ook een goed idee. Is er nog een type voorkeur?

Thanks!
Niet persé. Ik heb deze: https://www.installatieva...mW-uCZ0ncDlUaAoesEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Naalroc schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:59:
[...]

Met dicht lopen wordt bedoeld, dat met naregeling door thermostaten en/of thermische radiatorknoppen, je het niet mogelijk moet maken om allemaal te sluiten. Dan is alles dichtgelopen, en kan de pomp zijn water niet kwijt, daarvoor dient dan die overloopklep (die je dus niet wilt). Vaak wil je bepaalde kringen altijd op verwarmen hebben staan, bijvoorbeeld naar de badkamer; dan haal je daarvan de thermomotortjes er af, zodat die afsluiter altijd open staat. Er zijn best nog enkele andere kringen die je altijd open wilt hebben, bv de woonkamer, of kantoor/studeerkamer
Ok duidelijk, dank! Tja, ik hanteer het liefste het simpele idee van eerst alles helemaal openzetten en dan van daaraf, waar nodig (welk vvw deel), wat dichtknijpen. Helemaal dicht lijkt me inderdaad niet voorstelbaar.

Badkamer heeft nu een radiator. Badkamer wordt ook helemaal aangepakt (2Q 23) maar we zijn nog aan het overwegen wat we daar willen. Ook omdat we alleen willen douchen en er per dag maar een uurtje zijn. Dus wellicht elektrisch of grote radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Thorsd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:02:
[...]

Warmtemeter is een beetje wat je zelf wilt. Zelf heb ik een Kamstrup 303 met bedrade mbus, die automatisch uitgelezen kan worden (zie ook Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz). Gekocht bij zaehleronlineshop (Ultraschall-Wärmezähler Kamstrup MultiCal 303 Qn 2,5 5,2 inkl. Draht M-Bus (wired) und 16 jahres Batterie (303-WA02DB-71920) ). Uiteraard kan je de kWh ook gewoon op het display uitlezen.
Een losse electrische kWh meter maakt het meten helemaal compleet.

Met "vvw niet dicht laten lopen" wordt bedoeld: geen naregeling die de flow naar de vloerverwarming af kan sluiten.
Ok dank je, ik ga me er even naar kijken. Moet wel iets zijn wat ik fatsoenlijk op Home Assistant kan aansluiten. Evt via ESPhome.

Op beide elektra aansluitingen heb ik in de meterkast al wat simpele kWh meters gezet. Die wil ik via S0 draadjes uitlezen (via pulsteller in ESPHome).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

StevenPH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:03:
[...]

Met welke temperatuur ga je je vloer in? Is die temperatuur voldoende voor je radiatoren (zie dat je een pomploze verdeler toepast)?

Edit:typo
Lage temperatuur, zal vast niet boven 30C uitkomen. Is uiteraard tuning. En eerst alles gewoon open draaien en dan zien waar het wat afgeknepen moet worden. Radiatoren wil ik deels er uit (vervangen door VVW) en deels vervangen door T33 types.

Vandaar ook veel kogelkranen er in zodat ik niet voortdurend al het water uit het systeem moet halen. Kogelkraan van 1" met 2 x 28mm knelkoppelingen is zo'n 20€, dus wel aantrekkelijk (zie m'n plaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Dank je, inderdaad ook al zo'n spirovent type gevonden. Mooie prijs daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Beste mensen ik probeer het hier even omdat ik in het Daikin topic nog geen reactie heb.

Ik heb een Daikin 8KW en nu het koud is komt mijn huis niet meer op temperatuur. Setpoint is 20 graden en momenteel is het 19 graden. WP draait nu al 3 dagen non stop. Heb vertrekwater temperatuur ingesteld op 43 graden om huis warm te krijgen maar deze vertrek watertemperatuur haalt hij niet omdat hij dan alweer aan een defrost toe is. Ik heb dit 2 jaar geleden ook in enige mate gehad alleen heb toen de vertrekwater temperatuur wat sneller kunnen laten oplopen door de bypass boven de warmtepomp helemaal open te draaien.

Debiet is 29l/min en hij verwarmt 80 m2 vloerverwarming en 2 radiatoren worden boven lauw. Hij verbruikt nu ook rond de 50 kWh per dag.

Nu heb ik gisteren een meting gedaan en na een defrost met 0 graden buitentemperatuur duurde het 15 minuten voordat het vertrekwater weer van 22 naar 38 graden was. Als hij een SWW run doet loopt de vertrekwatertemp wel gewoon snel richting de 50 graden.

Warmt mijn vertrekwater te langzaam op? of is er iets installatietechnisch wat beter kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Johann0r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:31:
Beste mensen ik probeer het hier even omdat ik in het Daikin topic nog geen reactie heb.

Ik heb een Daikin 8KW en nu het koud is komt mijn huis niet meer op temperatuur. Setpoint is 20 graden en momenteel is het 19 graden. WP draait nu al 3 dagen non stop. Heb vertrekwater temperatuur ingesteld op 43 graden om huis warm te krijgen maar deze vertrek watertemperatuur haalt hij niet omdat hij dan alweer aan een defrost toe is. Ik heb dit 2 jaar geleden ook in enige mate gehad alleen heb toen de vertrekwater temperatuur wat sneller kunnen laten oplopen door de bypass boven de warmtepomp helemaal open te draaien.

Debiet is 29l/min en hij verwarmt 80 m2 vloerverwarming en 2 radiatoren worden boven lauw. Hij verbruikt nu ook rond de 50 kWh per dag.

Nu heb ik gisteren een meting gedaan en na een defrost met 0 graden buitentemperatuur duurde het 15 minuten voordat het vertrekwater weer van 22 naar 38 graden was. Als hij een SWW run doet loopt de vertrekwatertemp wel gewoon snel richting de 50 graden.

Warmt mijn vertrekwater te langzaam op? of is er iets installatietechnisch wat beter kan?
50 kWh is meer dan 2 kW continu. Dat zal (samen met de vele defrosts) wel vol vermogen zijn.
Het lijkt er dus op dat je WP vermogen tekort komt. Hoe is die 8 kW bepaald? En hoeveel is daarvan (netto!) nog over bij -5 en Ta 40?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2022 19:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:17 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Ronald.42 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:40:
[...]

Hoe groot is je huis en hoe veel warmte verlies je?

Hij staat hier op 21 graden en ta is setpoint 38 graden.
Werkelijk loopt de ta tussen 36 en 40.

Wp is 9 Kw maar haalt nu net iets over de 8Kw.
Hij loopt nu wel wat beter met koudere buiten temp en minder luchtvochtigheid.
We hadden hier drie a vier dagen knappe mist dus defrosts om de 50 minuten a een uur.
Nu is het krap 90 minuten tussen de defrost.

Huis is van 1930 isolatie zou ik matig noemen.
66m2 op 21 graden
50m2 op 15 graden
50m2 op 18 graden
Plafondhoogte is 3 meter als je de m3 wilt weten.

Vandaag vanaf 00:00 tot nu is ongeveer 34 kwh

Ik kan overigens wel precies zien waneer het niet deuren sluitende tuig terug komt uit school 🙈
Hoeveel warmte ik verlies weet ik niet.

Vrijstaand groot huis uit 1992 waarvan we alleen de begane grond verwarmen en de eerste en tweede verdieping niet. Heb de pomp afgelopen 2 weken op 12 graden gehad omdat we op curaçao waren. Pa heeft hem afgelopen week elke dag 2 graden omhoog gezet. Is vanaf vrijdag 18 graden nu naar 19 graden geklommen.

Had om 7 uur een defrost en nu om half 8 alweer...

Omdat die bypass openzetten al een hele hoop deed was ik benieuwd of er misschien niet nog wat mis is qua leidingen oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Johann0r op 13-12-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Andrehj schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:37:
[...]

50 kWh is meer dan 2 kW continu. Dat zal (samen met de vele defrosts) wel vol vermogen zijn.
Het lijkt er dus op dat je WP vermogen tekort komt. Hoe is die 8 kW bepaald? En hoeveel is daarvan (netto!) nog over bij -5 en Ta 40?
8kWh is door leverancier bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 96% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:17 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022

Hoeveel vermogen is er nodig om het SWW op temperatuur te brengen ?
Probeer op basis daarvan het vermogen bij de huidige temperatuur te berekenen.
Kennelijk is het vermogen er wel en is de haalbare flow tussen SWW en VVW aanmerkelijk verschillend. Zou het op basis van weinige gegevens in die hoek zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klinkt als vermogen te kort, in Twente tot nu 32kWh verbruikt and counting. Wel alle ruimtes op temperatuur +-0,2 graad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15

Je WP is te klein. Heb je een back-up heater in je WP zitten? Staat die al aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Johann0r Ik heb dezelfde vraag over de bypass als @Ronald.42 . Ik zou denken dat daar nu geen water door moet gaan. Dat jaagt alleen de Tr en Ta maar omhoog waardoor je COP daalt en je totale warmteafgifte dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Ronald.42 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:52:
Ik lees bypass boven de warmtepomp pomp...

Hoe zit dat?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YbVR3VS/20221213-195410.jpg

Hier kwam een fluitend geluid vorig jaar toen deze open gedraaid. Als ik deze naar binnen draai keldert temperatuur meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
B-lex schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:59:
[...]

Je WP is te klein. Heb je een back-up heater in je WP zitten? Staat die al aan?
2KW die heb ik alleen aan voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:54:
Klinkt als vermogen te kort, in Twente tot nu 32kWh verbruikt and counting. Wel alle ruimtes op temperatuur +-0,2 graad)
Hier knijpen en moet werken hahahaha
Die rv nekt hier wel
Al drie dagen boven de 90-95...
Backheater loopt .. kwh ploegen zich door de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8ImpbN9hSAvzvtD97h8Fk65_iQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PkK4H5tPMp5hmwbTsBRk8QBy.png?f=user_large

Pellets nog op de pallet.. Ken net.. zegt de heks..
Mooi omdat er anderen allemaal op 18-19 zitten vind ze het hier lekker.

Hoop wel dat er binnenkort een lagere rv komt
Hij heeft het zwaarder dan de -15 van twee jaar geleden..

BH komt er mooi bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBE9fNYGhwU977ScQ73Vdbnbc7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTqU0XyTaZExhf5P6Nwnc8av.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 13-12-2022 20:02 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Johann0r Lagere temperatuur (Ta) is meer warmteafgifte (als de WP op vol elektrisch vermogen blijft lopen)!! Dat klinkt als een paradox, maar is echt zo. Dus ik zou een dagje draaien met de bypass helemaal dicht.

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 13-12-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Johann0r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]

Hier kwam een fluitend geluid vorig jaar toen deze open gedraaid. Als ik deze naar binnen draai keldert temperatuur meteen.
Draai die eens dicht als je wilt. Ik neem mijn vorige uitspraak even terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
BarryH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:00:
@Johann0r Lagere temperatuur (Ta) is meer warmteafgifte (als de WP op vol elektrisch vermogen blijft lopen)!! Dat klinkt als een paradox, maar is echt zo. Dus ik zou een dagje draaien met de bypass helemaal dicht.
Kun je dat uitleggen? Ik dacht als hij met 38 graden aanvoer water continu draait en het niet warm kan krijgen is het beter om korter te draaien met een hogere aanvoer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Johann0r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:59:
Ja, logisch, dan gaat het warme water naar de juiste plek, namelijk naar je afgiftesysteem. Dit ding is gewoon een kortsluiting tussen aan- en afvoer.
Als al je groepen / radiatoren open staan (en er ook altijd genoeg open staan) heb je zo'n bypass helemaal niet nodig.
En met dit weer al helemaal niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
B-lex schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:01:
[...]

Draai die eens dicht als je wilt. Ik neem mijn vorige uitspraak even terug.
Dicht!

Zit ook nog een bypass voor de vloerverdeler. Deze ook dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Johann0r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:10:
[...]

Dicht!

Zit ook nog een bypass voor de vloerverdeler. Deze ook dicht?
Mits je geen naregeling hebt en je vloer altijd open staat, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Johann0r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:06:
[...]

Kun je dat uitleggen? Ik dacht als hij met 38 graden aanvoer water continu draait en het niet warm kan krijgen is het beter om korter te draaien met een hogere aanvoer temperatuur.
Een warmtepomp kan meer warmte watt afgeven als de aanvoertemperatuur lager is. Dat zie je in alle grafieken van alle merken warmtepompen.

Op hoofdlijn wil je dus maximale flow in je systeem, hierdoor daalt je Ta, maar je Tr stijgt ook. In je vloer en radiatoren stijgt de gemiddelde temperatuur en daarmee de warmteafgifte.
Wat is nu je Ta en je Tr?
Vaak is een deltaT van 3 of 5 graden een goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
BarryH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:12:
[...]

Een warmtepomp kan meer warmte watt afgeven als de aanvoertemperatuur lager is. Dat zie je in alle grafieken van alle merken warmtepompen.

Op hoofdlijn wil je dus maximale flow in je systeem, hierdoor daalt je Ta, maar je Tr stijgt ook. In je vloer en radiatoren stijgt de gemiddelde temperatuur en daarmee de warmteafgifte.
Wat is nu je Ta en je Tr?
Vaak is een deltaT van 3 of 5 graden een goed resultaat.
Thx

Ta en Tr op WP of op de klokjes van vloerverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:57:
[...]

Ik vraag me af als hij door die bypass de Ta in een kort circuit hoger heeft en dus maar een deelstroom over de rest van de woning..

Daarom hoe zit dat met die bypass?
Ik zou inderdaad die Bypass dichtdraaien om te beginnen, goed punt _/-\o_
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:00:
[...]

Hier knijpen en moet werken hahahaha
Die rv nekt hier wel
Al drie dagen boven de 90-95...
Backheater loopt .. kwh ploegen zich door de meter.
[Afbeelding]

Pellets nog op de pallet.. Ken net.. zegt de heks..
Mooi omdat er anderen allemaal op 18-19 zitten vind ze het hier lekker.

Hoop wel dat er binnenkort een lagere rv komt
Hij heeft het zwaarder dan de -15 van twee jaar geleden..

BH komt er mooi bij:
[Afbeelding]
Ik heb al gespiekt bij jou de laatste dagen, en de conclusie blijft hetzelfde als voorgaande jaren, je WP is te klein voor je woning >:)

Ruimtetemperatuur zakt tot 19,6 graden, WP loopt vol gas te defrosten, gevraagde Ta wordt niet gehaald, en ondanks element gaat de ruimtetemperatuur niet omhoog :+

Dus weinig veranderd de laatste paar jaar :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:19:

Ik heb al gespiekt bij jou de laatste dagen, en de conclusie blijft hetzelfde als voorgaande jaren, je WP is te klein voor je woning >:)

Ruimtetemperatuur zakt tot 19,6 graden, WP loopt vol gas te defrosten, gevraagde Ta wordt niet gehaald, en ondanks element gaat de ruimtetemperatuur niet omhoog :+

Dus weinig veranderd de laatste paar jaar :P
Maar hij loopt nog net 20 graden. dus blij als een kind.
Die rv nekt hem.
Toen bij -15 kwam hij wel goed weg.

Hoe dan ook ik ben trots op hem hahahaha
_/-\o_

te klein voor deze lastige tijd.. Daar waren we het wel over eens.
Maar de rest red hij best aardig toch hahahah

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 13-12-2022 20:26 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:23:
[...]

Maar hij loopt nog net 20 graden. dus blij als een kind.
Die rv nekt hem.
Toen bij -15 kwam hij wel goed weg.

Hoe dan ook ik ben trots op hem hahahaha
_/-\o_

te klein voor deze lastige tijd.. Daar waren we het wel over eens.
Maar de rest red hij best aardig toch hahahah
Je kunt niet altijd een 6 gooien, en je mag best trots op hem zijn, ondanks zijn "beperking" in vermogen doet hij het best goed :P maar hij is gewoon te klein voor je woning :P

Maar daar koop je nu niets voor, mocht je over 15 jaar een nieuwe moeten kopen dan gewoon een maatje groter >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:28:
[...]

Je kunt niet altijd een 6 gooien, en je mag best trots op hem zijn, ondanks zijn "beperking" in vermogen doet hij het best goed :P maar hij is gewoon te klein voor je woning :P

Maar daar koop je nu niets voor, mocht je over 15 jaar een nieuwe moeten kopen dan gewoon een maatje groter >:)
Ik hou van je...
En als ik zie wat er allemaal gebeurd hier en in andere topics..
Was ik toch best een snelle leerling :-)
Mss wel een eigenwijze, maar mijn leermeester did it:-)

Tuurlijk als ik nu zou kopen, een 7 die zou het .. Maar toen was hajeetje overtuigd dat de 7 minder was dan de vijf.
Een 9... zo mss..:-)

Maar ja wat is de levensduur eigenlijk van een beetje een wp?
Mss hoef ik er wel geen meer te kopen

Zelfs mijn waf zegt laat de pellets maar ff liggen dus ze liggen er nog steeds :-) _/-\o_ _/-\o_
Haar vriendinnen zitten onder een dekentje en geen verwarming in de badkamer.
Dus soms is een minder tijd ook gunstig voor bepaalde inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Debiet is gezakt naar 18.1 l/min

Vertrekwater op WP = 37
Water inlaat op WP 30.8

Verdeler in 34
Verdeler uit bijna 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 97% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:32:
[...]

Ik hou van je...

Tuurlijk als ik nu zou kopen, een 7 die zou het .. Maar toen was hajeetje overtuigd dat de 7 minder was dan de vijf.

Zelfs mijn waf zegt laat de pellets maar ff liggen dus ze liggen er nog steeds :-) _/-\o_ _/-\o_
Inderdaad, nu je het zegt, wij zijn eigenwijs, maar Hajeetje was het toppunt van eigenwijzigheid, zelfs als de lijkschouwer hem dood zou verklaren zou hij dat nog ontkennen _/-\o_ _/-\o_ _O- _O-

Weet jij of zijn plafondverwarmingavontuur ooit nog wat is geworden :?
Johann0r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:34:
[...]

Debiet is gezakt naar 18.1 l/min

Vertrekwater op WP = 37
Water inlaat op WP 30.8

Verdeler in 34
Verdeler uit bijna 24
Dan is er blijkbaar toch nog ergens een "bypass" actief :?

Maar lekker laten lopen zo als de bypass dicht zit, Tr loopt vanzelf op, Tr bij mij uit de vloer is einde van de dag zo'n 25 graden, dat is wel lekker warm aan de voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Johann0r Als alle bypasses dicht zijn en alle groepen staan open zou ik verwachten dat, na stabilisatie, de Ta van de vloerverwarming ietsje lager zou zijn dan de Ta van de WP (klein beetje warmteverlies in het leidingtraject) en de Tr bij de WP ietsje lager dan de Tr van de VVW.
Heb je 1 VVW verdeler?
En hoe zitten je radiatoren op het systeem aangesloten? en was is daar de Ta/Tr van op het punt waar ze bij de VVW of het hoofdleidingnet komen?

Heeft je VVW een eigen pomp? en kan die nog een standje hoger?

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 13-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Ik hou van je...

waarom druk je niet gewoon nog een 5 erbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:38:
[...]

Inderdaad, nu je het zegt, wij zijn eigenwijs, maar Hajeetje was het toppunt van eigenwijzigheid, zelfs als de lijkschouwer hem dood zou verklaren zou hij dat nog ontkennen _/-\o_ _/-\o_ _O- _O-

Weet jij of zijn plafondverwarmingavontuur ooit nog wat is geworden :?
Ja plafond heeft hij werkend gekregen en werkt ook echt super.
Ook met koelen ging dat goed zei hij.
Nog lang na hier, gemaild met hem. maar ook graaddagen ligt stil bij hem.
Dus ik denk dat hij overal de stekker uit heeft...:-)

Maar ik zag hem wel als iemand met een eigen wijze.
Maar ook heeeeel veeel van hem geleerd.
Net als hier natuurlijk
Ooit bij #3 begonnen met lezen.
#10...
Wat een data hier hahaha

we waren mooi op tijd toenertijd hahaah

En spieken mag jij altijd hoor hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
BarryH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:43:
@Johann0r Als alle bypasses dicht zijn en alle groepen staan open zou ik verwachten dat, na stabilisatie, de Ta van de vloerverwarming ietsje lager zou zijn dan de Ta van de WP (klein beetje warmteverlies in het leidingtraject) en de Tr bij de WP ietsje lager dan de Tr van de VVW.
Heb je 1 VVW verdeler?
En hoe zitten je radiatoren op het systeem aangesloten? en was is daar de Ta/Tr van op het punt waar ze bij de VVW of het hoofdleidingnet komen?

Heeft je VVW een eigen pomp? en kan die nog een standje hoger?
VVW is idd een oude verdeler met pomp en deze staat op stand 2 van 3.

2 radiatoren die op 0 staat boven worden toch lauw op een of andere manier. Weet niet hoe ik daar de ta en tr van kan opmeten? In 2010 hebben ze in deze woning de hete lucht verwarming verwijderd en vloerverwarming en radiatoren aangelegd. Maar toen woonden wij hier nog niet.

Ik laat de temps morgen even weten :) thanks all.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Ik hou van je...

Ik waardeer je eerlijkheid weer, ondanks het feit dat je toch jaren hebt lopen roepen dat je een prima keuze had gemaakt, en met kust en vliegwerk je ''heks"(????) op de een of andere manier tevreden kon houden, als was het alleen maar door 's nachts dichter tegen haar aan te kruipen, om het nog een beetje warm te houden.
Ook nu plaats je haar tevredenheid weer in perspective, doordat anderen onder een dekentje moeten leven, en jij daarom je pellets nog steeds mag bewaren.
Maar toch, je schrijverij is nog altijd hetzelfde, en vermakelijk, al moeten we nog steeds erg veel invullen aan het einde van jouw regels.
Gewoon doorgaan met ademhalen :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:55:
[...]

Ik waardeer je eerlijkheid weer, ondanks het feit dat je toch jaren hebt lopen roepen dat je een prima keuze had gemaakt, en met kust en vliegwerk je ''heks"(????) op de een of andere manier tevreden kon houden, als was het alleen maar door 's nachts dichter tegen haar aan te kruipen, om het nog een beetje warm te houden.
Ook nu plaats je haar tevredenheid weer in perspective, doordat anderen onder een dekentje moeten leven, en jij daarom je pellets nog steeds mag bewaren.
Maar toch, je schrijverij is nog altijd hetzelfde, en vermakelijk, al moeten we nog steeds erg veel invullen aan het einde van jouw regels.
Gewoon doorgaan met ademhalen :X :P
Hahah. tsja een wp uit de UK stuur je niet terug en in die tijd... lachte iedereen me/ons uit.
Dus ik wist dat het kantje bord was, maar een 7 was duurder en had minder vermogen in ons klimaat.[ hajeetje was overtuigend hahaha ]
twee jaar geleden deed hij tijdens -15 best oke.
Nu 3 dagen 90+ rv is wel nekken voor hem, maar ook dan kanonnen die het niet redden.
Mijn afgifte is ook niet ech goed te noemen, dus perfect zeker, maar zeeeer zeker blij dat ik van het gas af ben:-)

Dus tsja een goede keuze, was het toch ook wel.
Ik zie hier veel pompen die hun vermogen niet kunnen, dat is mss wel erger.
Ik ga er van uit dat ik deze dagen onder twee -3 weken per jaar moet stellen dat hij het niet red.
Maar het leuke de pellets mogen in de zaken blijven en ik wil kijken wat er gaat gebeuren bij een rv van 7 oid..
En als het te gek wordt binnen 5 minuten de pelletkachel aan:-)

En ts mijn waf.heks,schatje love of my life enz enz
IS nu trots op me......
Go schatje fij he dat we een wp hebben en de stroom vast hebben staan tot eind 2025..
Terwijl andere:-(
Zullen we samen, en dan zeg ik natuurlijk geen ne.
Dus houden van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Laatst online: 30-09 18:45
Aziraphale schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:44:
[...]

Dan doet hij alleen sww, dus dat zal wel meevallen. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je de Nibe binnen hoort terwijl hij op 11 meter van de woning staat. Mijn Elga doet op vol vermogen ook 54dB en die hoor ik zelfs als ik buiten sta niet op die afstand. Kan het echt niet iets anders zijn wat je hoort?
Had jouw reactie gemist..

Maar staat nu weer te loeien als een gek, paar avonden op rij al. Hoor hem met roostertje dicht binnen en buiten al helemaal. Die van de buren hoor ik nu ook loeien..
Bizar dat jij buiten op 11meter niks hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Johann0r Die VVW ook maar op stand 3 dan. En de radiatoren boven ook een heel klein beetje open. De Ta/Tr kan je bij de radiator meten (aanvoer en afvoerleiding, met schilderstape erom en dan een infraroodthermometer van een paar tientjes)
Idealiter vind je de plek waar de leiding van de radiatoren bij de rest komen. en dan meet je daar ook.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:45:
[...]

waarom druk je niet gewoon nog een 5 erbij?
+

Tot nu toe... Geen geld en geen uitdaging.
Heb er wel aan zitten denken, om mss een Vaillant 3kw erbij te hangen... [ nu ook niet te leveren ]
Maar ik vrees dat de waf tussen nu en x jaar een nieuwe vloer wilt hebben in de kamer.
Dan maar vvw erin, n dan mss daar een kleintje op, 2 aparte systemen..

En tot nu toe 5 jaar tevreden, ondanks O-)

Maar de vraag
Hoe lang werkt een wp?
Staan er uren voor?
Gas uit een mono lekt zoals autoairco?
of wat zijn de leeftijden van sommige pompen?
Zijn er op het forum toch al met een jaartje of 10 denk ik,

Enig idee?

Pagina: 1 ... 196 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.