Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.536.129 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:23:
[...]
Maar de vraag
Hoe lang werkt een wp?
Staan er uren voor?
Gas uit een mono lekt zoals autoairco?
of wat zijn de leeftijden van sommige pompen?
Zijn er op het forum toch al met een jaartje of 10 denk ik,

Enig idee?
1: tot ie niet meer werkt
2: nee
3: nee, alleen splits lekken doorgaans. mono lekt alleen als er fout in fabriek is. erg zeldzaam.
4: goed onderhouden buitenunits doen makkelijk 20 jaar. vooral als ze onder afdak staan en schoon gehouden worden.

die H van je gaat voorlopig nergens heen... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 13-12-2022 22:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi tweakers,

volgens mij is het toegestaan om hier te verwijzen naar een hulpvraag in een ander topic: RTJC in "Hulp gevraagd bij keuze warmtepomp"

Dus bij deze hier ook de hulpvraag: willen jullie helpen met kritisch meekijken?

Wordt gewaardeerd :) Dankjewel!

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 16:53
Ik wil de volgende warmtepomp kopen (Panasonic 9Kw 1 fase J versie):

https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html

Ik heb een huis uit 2005 met WTW en 240M2 woonopp. Ik wil komend jaar de gehele huis voorzien van vloerverwarming (perfect voor warmtepomp) en gelijktijdig de warmtepomp installeren. Ik gebruik op dit moment rond de 50Gj a 60Gj per jaar.

Volgens de Koevlaas methode:
60Gj = 60 * 31,6 = 1896m3

1896*8/1650 = 9,19 Kw

Op basis hiervan zou een 1 fase 9Kw Panasonic goed zijn (ik heb nog 3x 2,5 Kw Airco als backup)

Op basis van tabel:
https://warmtepomp-weetje...ht_warmtepomp_weetjes.png

64*240=15360= 15Kw

Wat is juist? Kom ik met de Panasonic 9Kw 1 fase uit? Dat zou mooi zijn, want die kan ver terugmoduleren en in potentie dus veel zuiniger dan bijvoorbeeld een 12Kw 3 fase Panasonic.

[ Voor 3% gewijzigd door Reiziger88 op 14-12-2022 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 17:20

ede

Sorry, verkeerd forum

[ Voor 93% gewijzigd door ede op 14-12-2022 03:22 . Reden: Verkeerd forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Reiziger88 die 9 kW is bij +7°C, dus een maatje groter kan geen kwaad om bij -7°C niet te kort te komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:28:
@Reiziger88 die 9 kW is bij +7°C, dus een maatje groter kan geen kwaad om bij -7°C niet te kort te komen.
Of bijv 2x 5kW :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Of iets beter isoleren.

2005 met wtw vind ik het gebruik vrij fors, is het lucht dicht, overal hr++(+)?

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2022 07:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 11:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

flippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:28:
[...]

1: tot ie niet meer werkt
2: nee
3: nee, alleen splits lekken doorgaans. mono lekt alleen als er fout in fabriek is. erg zeldzaam.
4: goed onderhouden buitenunits doen makkelijk 20 jaar. vooral als ze onder afdak staan en schoon gehouden worden.

die H van je gaat voorlopig nergens heen... ;)
Goed onderhoud.. Vertel.

Afdak check
schone verdamper [ verdamper eens in het jaar doorblazen] check
waterfilter en magneetfilter eens per jaar check.
maar dan?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Proton_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:28:
Is een maatje groter niet gelijk veel minder zuinig? Vanwege dat het niet laag genoeg kan terugmoduleren? Wellicht dat het dan makkelijker is om een warmtepompboiler te nemen, zodat de 9 KW exclusief voor verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Sport_Life schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:34:
Of iets beter isoleren.

2005 met wtw vind ik het gebruik vrij fors, is het lucht dicht, overal hr++(+)?
Het is wel 240M2 he.. Het is luchtdicht vanuit de bouw: hr++ etc,

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:43:
[...]

Goed onderhoud.. Vertel.

Afdak check
schone verdamper [ verdamper eens in het jaar doorblazen] check
waterfilter en magneetfilter eens per jaar check.
maar dan?
Unit schoonhouden is belangrijkste. Dus geen groene aanslag (vooral niet tussen paneelranden) erop, verdamper uitspoelen met flinke lading dasty, ook goed letten op de rand van de veramper onderin de bak, die moet goed schoon zijn. panelen eraf en insecten en spinnenwebben van printplaten afhalen. Goed kijken of je ergens vette plekken ziet op koperwerk of de verdamper, dat is indicatie voor een lek. Goed naar pomp luisteren en 1x per 2 a 3 jaar of zo openmaken en troep uit de pomp halen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 14-12-2022 08:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
flippy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:05:
[...]

Unit schoonhouden is belangrijkste. Dus geen groene aanslag (vooral niet tussen paneelranden) erop, verdamper uitspoelen met flinke lading dasty, ook goed letten op de rand van de veramper onderin de bak, die moet goed schoon zijn. panelen eraf en insecten en spinnenwebben van printplaten afhalen. Goed kijken of je ergens vette plekken ziet op koperwerk of de verdamper, dat is indicatie voor een lek. Goed naar pomp luisteren en 1x per 2 a 3 jaar of zo openmaken en troep uit de pomp halen.
Wel mooie toevoeging in de TS?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:05:
[...]

Thanks dat moet te doen zijn:-)
Dasty???

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Hier sinds paar weken met een Pana 9 kw aan 't verwarmen, had hiervoor een Pana 12 t-cap (was te groot).
Aanvoer 6 graden lager ivm 24*7 draaien ipv 15u per oid van de tcap.
Gisteren stooklijn naar 29-25 gezet bij -10 tot 15.
Groot verschil met aantal defrosts, maar rv is ook een stukken lager.
Zien jullie ook dit verschil?
En ook zo groot, of is het een combi van lagere ta en lagere rv?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fy7ydIo3Crtil9Jl6niE7gKJeWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLT7MuNCOfNhqNQ7Rf4uTBzD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcHMlKqY3Ka-nIaOyp0CvWAbw6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65M30e3v0eA20OuVSwaXIoWB.jpg?f=fotoalbum_large

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:16:
[...]

Thanks dat moet te doen zijn:-)
Dasty???
https://www.wibra.nl/asso...ntvetter-classic-5-liter/

Goed diep insoppen die verdamper met een plantenspuit en uitspoelen met semi-zachte straal (dus niet de karcher) en 1x herhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-12-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:19:
[...]

https://www.wibra.nl/asso...ntvetter-classic-5-liter/

Goed diep insoppen die verdamper met een plantenspuit en uitspoelen met semi-zachte straal (dus niet de karcher) en 1x herhalen.
Vakman:-) _/-\o_ _/-\o_
Alleen de verdamper vochtig afdoen...
De rest met rust laten dus.

x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Plantenspuit gaat de dasty puur in voor de duidelijkheid. En maximaal oppompen dat ding dat het goed doordringt of van beide kanten inspuiten als je toch de deksel eraf haalt. En niet zuinig doen met water uitspoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Dasty, het wondermiddel voor ALLES. Ook met vlekken die in truien zitten waarvan je denkt dat krijg ik er nooit mooi uit.. Maar DASTY... is de bom

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:57
N.a.v. mijn vorige bericht en de reactie hierop kwam ik deze link tegen https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html om te berekenen hoeveel warmte een radiator af kan geven bij een bepaalde temperatuur. Als ik alle huidige radiatoren zou vervangen voor eenzelfde formaat in type T33 kom ik volgens die site echter nog te kort. Ik heb bijvoorbeeld een warmtebehoefte van 800 Watt in de badkamer om hem op 20 graden te houden. Een T33 welke daar zou passen levert (volgens de site dus) slechts 470 Watt met 35/30/20.

Aangezien ik toen tot de conclusie kwam dat een lucht/ water warmtepomp niet goed zou werken bij ons huis heb ik eens de huidige radiatoren ingevuld welke we met gas hebben gebruikt met bijbehorende temperaturen. Daar kwam vervolgens ook te weinig vermogen uit we konden echter wel ons huis goed warm houden..

Heeft iemand toevallig een site/ tip/ truc om het wel goed te bepalen, want heb het idee dat de site onjuiste gegevens levert. Indien er meer info nodig is laat het gerust weten dan maak ik even een topic aan met plattegronden e.d.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:21 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:27
Reiziger88 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:05:
Ik wil de volgende warmtepomp kopen (Panasonic 9Kw 1 fase J versie):

https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html

Ik heb een huis uit 2005 met WTW en 240M2 woonopp. Ik wil komend jaar de gehele huis voorzien van vloerverwarming (perfect voor warmtepomp) en gelijktijdig de warmtepomp installeren. Ik gebruik op dit moment rond de 50Gj a 60Gj per jaar.

1896*8/1650 = 9,19 Kw

Op basis hiervan zou een 1 fase 9Kw Panasonic goed zijn (ik heb nog 3x 2,5 Kw Airco als backup)

Op basis van tabel:
https://warmtepomp-weetje...ht_warmtepomp_weetjes.png

64*240=15360= 15Kw

Wat is juist? Kom ik met de Panasonic 9Kw 1 fase uit? Dat zou mooi zijn, want die kan ver terugmoduleren en in potentie dus veel zuiniger dan bijvoorbeeld een 12Kw 3 fase Panasonic.
Ja, lastige keuze. De Pana 9J doet bij -5 nog 7.5kW volgens spec. Als het vochtig is, kan dat minder zijn. Je kunt even je warmtegebruik deze dagen bijhouden. Dan heb je een referentie, en van daaruit verder rekenen.

Lees ook de Pana-specifieke topics door (ja, het is veel). Daar heb je veel ervaringen van 12 en 9 eigenaars. Hier loopt de 9J nu op z'n tenen, bij anderen staat de 12 t-cap te stuiteren bij alles boven -4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Thorsd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:07:
[...]

Ja, lastige keuze. De Pana 9J doet bij -5 nog 7.5kW volgens spec. Als het vochtig is, kan dat minder zijn. Je kunt even je warmtegebruik deze dagen bijhouden. Dan heb je een referentie, en van daaruit verder rekenen.

Lees ook de Pana-specifieke topics door (ja, het is veel). Daar heb je veel ervaringen van 12 en 9 eigenaars. Hier loopt de 9J nu op z'n tenen, bij anderen staat de 12 t-cap te stuiteren bij alles boven -4 :)
De 9 op tenen, is wss omdat hij niet goed ingeregeld is :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 00:51
Onderstaande bericht uit november 2019 was mijn laatste reactie in dit topic:
Afgelopen januari hebben jullie geholpen met de sores die ik had met mijn Fujitsu General 1-fase Waterstage WSYA100DG6/WOYA100LFTA die mijn huis onder de vier graden buitentemperatuur niet op temperatuur kon houden.

Uiteindelijk is het volledige systeem door de distributeur teruggenomen en vorige maand geheel kosteloos vervangen door een Fujitsu General (met Atlantic-branding) 3-fase WSYK160DG9/WOYK160LCTA inclusief een 100 liter buffervat voor de vvw. Het is weliswaar nog niet langdurig onder het vriespunt geweest maar daar waar het oude systeem nu al richting de 100% moduleerde draait het nieuwe systeem net boven het vriespunt keurig op 55% en heeft een ontdooicyclus nauwelijks invloed op de Ta van de vvw. Bijkomend voordeel is het lagere verbruik omdat het systeem niet nu al op de tenen loopt.

Nu voor het eerst in jaren alle seinen voor een comfortabele winter op groen lijken te staan kom ik bij het volgende: heeft iemand hier ervaring met gegevens uit een Waterstage trekken? Een DIN meter voor het aantal kWh's is leuk maar ik zou graag Ta, Tr, compressormodulatie van de buitenunit en SWW temperatuur willen loggen - bij voorkeur uit dezelfde bron/sensoren waar het systeem voor het ingebouwde display ook gebruik van maakt.
Goed nieuws: ik ben er inmiddels uit hoe ik alle data die in de derde alinea vermeld staat uit de Waterstage moet trekken en in InfluxDB en Home Assistant moet krijgen ;) 8) (voor hen die dat ook willen: https://mattstech.info/posts/fujitsu-waterstage-domotica/)

Dit is de derde winter die ik doorbreng met dit systeem en ik merk de afgelopen dagen (eigenlijk sinds midden vorige week toen het koud én mistig was) dat zelfs het 'nieuwe' 16kW 3-fase systeem met een nominaal verwarmingsvermogen van 13,5kW mijn huis niet op de comfort-temperatuur houdt omdat de buitenunit zo vaak ontdooit (iedere 40 minuten) dat de Ta niet (helemáál niet, nooit) gehaald wordt wanneer de buitentemperatuur onder de ~2,5 graden ligt. Gevolg: buitenunit moduleert dag en nacht op 100% en verbrandt daarmee €75/etmaal aan kWh's terwijl wij in een (vrijstaande, ruime, goed geisoleerde) woning zitten waar het niet warmer wordt 18 graden.

Ik ben langzaam aan het sppor bijster en helaas geldt dat óók voor de distributeur en de installateur. Hoe vaak ontdooien jullie buitenunits en wat doet dat bij jullie met de aanvoertemperatuur? Halen jullie systemen ook bij temperaturen rond en onder het vriespunt met twee vingers in de neus (dus zonder 100% compressor-modulatie) de Ta tussen ontdooicycli?

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:11:
[...]

De 9 op tenen, is wss omdat hij niet goed ingeregeld is :-)?
Neuh, teveel posts van jou gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
HaveBlue schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:14:

[...]

Goed nieuws: ik ben er inmiddels uit hoe ik alle data die in de derde alinea vermeld staat uit de Waterstage moet trekken en in InfluxDB en Home Assistant moet krijgen ;) 8) (voor hen die dat ook willen: https://mattstech.info/posts/fujitsu-waterstage-domotica/)

Dit is de derde winter die ik doorbreng met dit systeem en ik merk de afgelopen dagen (eigenlijk sinds midden vorige week toen het koud én mistig was) dat zelfs het 'nieuwe' 16kW 3-fase systeem met een nominaal verwarmingsvermogen van 13,5kW mijn huis niet op de comfort-temperatuur houdt omdat de buitenunit zo vaak ontdooit (iedere 40 minuten) dat de Ta niet (helemáál niet, nooit) gehaald wordt wanneer de buitentemperatuur onder de ~2,5 graden ligt. Gevolg: buitenunit moduleert dag en nacht op 100% en verbrandt daarmee €75/etmaal aan kWh's terwijl wij in een (vrijstaande, ruime, goed geisoleerde) woning zitten waar het niet warmer wordt 18 graden.

Ik ben langzaam aan het sppor bijster en helaas geldt dat óók voor de distributeur en de installateur. Hoe vaak ontdooien jullie buitenunits en wat doet dat bij jullie met de aanvoertemperatuur? Halen jullie systemen ook bij temperaturen rond en onder het vriespunt met twee vingers in de neus (dus zonder 100% compressor-modulatie) de Ta tussen ontdooicycli?
Misschien kun je vergelijken met een warmtetransmissieberekening of voormalig gasverbruik? Dan heb je een referentie. Transmissieberekening is niet heel spannend en kan je evt. zelf doen.

Hier kloppen beide redelijk. Bij -3C ~7.5kW (of ~20m3 gas/dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Thorsd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:07:
[...]

Ik heb ook 3x 2,5Kw lucht/lucht warmtepompen. Je zou als het -5 is ook de airco's kunnen aanzetten zodat de lucht/water warmtepomp minder hard hoeft te werken?

Ik ga overigens mijn afgiftesysteem van radiatoren naar geheel VW veranderen (zuiniger), dus ik denk dat ik wel met 9Kw weg kom...

[ Voor 8% gewijzigd door Reiziger88 op 14-12-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:47

[...]

Deel eens wat info van de afgelopen die je uit het systeem hebt weten te trekken (Ta, Tr etc). Je had een verbruik van +/- 3000 kuub gas per jaar? Woning vrijstaande uit 1981 met isolatie uit 2009. Hoeveel m2 is je totale woning? Gebruik je nachtverlaging of stook je continu?

Op basis van je oude verbruik en de formule van @koevlaas2 kom je met 3000 kuub gas uit op een warmtepomp van 14,5kW. Naar bovenafronden is 15kW. Jouw warmtepomp levert bij temp <2 graden nog 13,5. Je komt dus vermogen tekort bij deze temperaturen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bo0bz op 14-12-2022 10:13 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Kamertemp 19.7 :) halve graad gestegen dus met de koude nacht :)

Debiet 15.4 l/min

Vertrekwater op WP = 39.5
Water inlaat op WP 32

Verdeler in 37
Verdeler uit 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Johann0r Lees ik het goed dat je 2,5 graad aan warmte verliest onderweg van de WP naar je verdeler?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Reiziger88 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:05:
1896*8/1650 = 9,19 Kw
Die berekening klopt niet. 60 GJ is 16667 kWh thermisch.
Dat moet je direct door de 1650 vollasturen delen, en dan kom je op 10.1 kW.

Je zoekt dus een WP die dat kan leveren bij -10°C. De genoemde 9 kW Panasonic kan dat zeker niet, die komt volgens de specs bij -7° al niet verder dan 7.5 kW.

Je hebt een sterkere WP nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Bo0bz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:47:
@Johann0r Lees ik het goed dat je 2,5 graad aan warmte verliest onderweg van de WP naar je verdeler?
De pompschakelaar geeft momenteel zelfs 35 aan boven de verdeler nog niet eerder gehad dat temperatuur op verdeler hoger is dan de pomp schakelaar :)

Weet niet hoe nauwkeurig de temperatuur op het Daikin scherm is met de daadwerkelijke temperatuur die in de leiding komt. Het gaat eerst ook nog door een aardig aantal meters buis heen voordat het bij de verdeler is. En misschien mengt deze nog een beetje retourwater bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Reiziger88 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:29:
[...]

Ik heb ook 3x 2,5Kw lucht/lucht warmtepompen. Je zou als het -5 is ook de airco's kunnen aanzetten zodat de lucht/water warmtepomp minder hard hoeft te werken?
Ja, zeker. Het is vooral ook wat je zelf wilt. Ik heb uiteindelijk voor de gewone 9 gekozen omdat:
  • Het zelden echt koud is. Hier was het daggemiddelde niet < -5 de laatste 5 jaar
  • In de toekomst kan hier nog 33m2 gewoon dubbel glas vervangen worden door HR++(scheelt 1.5kW)
  • Als het koud is schijnt overdag vaak het zonnetje en dat helpt hier aardig mee.
  • De slaapkamers kunnen ook wel op 10C als het echt koud is.
  • Hoeveel kWh wil je verstoken? De 9 heeft gisteren 55kWh op de teller gezet. Dat vind ik wel genoeg.
  • De WP nog een COP=1 backup heater van 3kW heeft. En bij < -5 is de COP van de WP zelf ook niet super meer.
  • Er kan nog een pelletkachel aan.
Natuurlijk is er ook een lijstje om wel voor de 12 te gaan, maar die ben ik even vergeten ;)

Hieronder mijn verzamelde verbruiksgegevens van de laatste 5 jaar (blauw is dit jaar, met de 9J, die zou het tot ~180 kWh op een dag redden - linksonder is vandaag, die heeft nog 15 uur te gaan).
Ik heb overigens ook nog een ventilatie WP van 1.3kW draaien (+31kWh thermish), maar die zal onder nul ook geen super-positief netto-effect meer hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3N8pTo_mIzECnAn8e1jWNPCkTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMZ1QKLXOfnjLxVrg6p32L1T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Op het eerste oog lijkt het erop dat je domweg te weinig vermogen hebt.

Dat nominale vermogen geldt dat ook bij jullie Ta en deze buitentemperaturen :?

Heel veel fabrikanten geven deze waarde op bij Tbuiten +7, Ta 35 bijvoorbeeld.

Hij loopt vol gas te draaien en krijgt je huis niet warm is voor mij een indicatie dat de WP te klein is.

Hier gisteren een nieuw dagrecord voor 2022, 35kWh er doorheen gejaagd, incl. 1 x SWW run _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nog1qW2.png

Temperatuur in de keuken was gisterochtend rond 07.00 gezakt van 20,5 (setpoint) naar 19,9 graden. Toen ik gisteravond thuis kwam rond 19.00 stond de thermostaat op 20,3 graden en een lekkere warme vloer _/-\o_

Wel vanaf 19.30 houtkachel aangehad, maar zoals je ziet was het ergens in onze woning toch te koud rond 21.15 (ik verwacht de garage of kantoor boven) vandaar dat hij toen nog even aanging.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 14-12-2022 10:03 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:00:
[...]

Die berekening klopt niet. 60 GJ is 16667 kWh thermisch.
Dat moet je direct door de 1650 vollasturen delen, en dan kom je op 10.1 kW.

Je zoekt dus een WP die dat kan leveren bij -10°C. De genoemde 9 kW Panasonic kan dat zeker niet, die komt bij -7° al niet verder dan 7.5 kW.

Je hebt een sterkere WP nodig.
Gister/vandaag gemeten met Kamstrup, de 9kW J komt op 6,9kW bij -7 / -8*C

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Reiziger88 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:53:
[...]

Is een maatje groter niet gelijk veel minder zuinig? Vanwege dat het niet laag genoeg kan terugmoduleren? Wellicht dat het dan makkelijker is om een warmtepompboiler te nemen, zodat de 9 KW exclusief voor verwarmen is.
  1. Die WP levert geen 9 kW.
  2. 9 kW is zoals gezegd ook nog te weinig
  3. En vooral: Al eens uitgerekend hoeveel vermogen je kwijt raakt voor SWW? Ikke wel. Dat was slechts 164 W. Oftewel, zonder SWW had ik een 164W kleinere WP kunnen kopen, wat in de praktijk natuurlijk precies dezelfde is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik denk dat jij even terug moet naar de basis:
  • Voordat je een WP had, wat was toen je jaarverbruik aan gas?
  • Hoeveel vermogen kan die nieuwe WP leveren bij -10? (Bij de tekst 16 kW WP met nominaal vermogen van 13.5 kW :? krijg ik al vreemde jeuk op lastig plekken...)
  • Welke watertemperatuur heb je in je afgiftesysteem nodig om je huis warm te houden bij -10?
Het lijkt erop dat je WP ofwel vermogen te kort komt, of dat je afgiftesysteem een veel te hoge watertemperatuur vereist.

(Hier overigens met dat supermistige weer van afgelopen weekend ook elke klein uur een defrost. Nu het weer mooi helder is om de ca 2 à 2.5 uur. Maar de WP houdt het huis wel mooi warm, en gaat zelfs elke nacht nog een paar uurtjes uit.)

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:03:
[...]
Dat was slechts 164 W. Oftewel, zonder SWW had ik een 164W kleinere WP kunnen kopen, wat in de praktijk natuurlijk precies dezelfde is.
Goed punt, al vraag ik me af of het wel geldig is om met een gemiddelde te rekenen hier.
Volgens mij moet je kijken naar de koude dagen, hoeveel kw je op dat moment kunt missen wat daarna weer gecompenseerd kan worden.
Stel, je hebt een wat ouder matig geïsoleerd huis, en en wat groter gezin. Het huis heeft bij echte kou 8kw aan warmte nodig. (Toevallig mijn situatie :P)
Op zaterdag gaat iedereen even douchen, waardoor de CV een uur lang niet aan staat. Dan moet die 8kw wel gecompenseerd worden over de volgende uren. Dus als je unit maar net toereikend is voor CV, gaat dat niet lukken. natuurlijk had je dan sowieso gewoon een grotere WP moeten nemen, maar een WP boiler is voor zo'n huis toch logische keuze.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:33:
Goed punt, al vraag ik me af of het wel geldig is om met een gemiddelde te rekenen hier.
Volgens mij moet je kijken naar de koude dagen, hoeveel kw je op dat moment kunt missen wat daarna weer gecompenseerd kan worden.
Stel, je hebt een wat ouder matig geïsoleerd huis, en en wat groter gezin. Het huis heeft bij echte kou 8kw aan warmte nodig. (Toevallig mijn situatie :P)
Op zaterdag gaat iedereen even douchen, waardoor de CV een uur lang niet aan staat. Dan moet die 8kw wel gecompenseerd worden over de volgende uren. Dus als je unit maar net toereikend is voor CV, gaat dat niet lukken. natuurlijk had je dan sowieso gewoon een grotere WP moeten nemen, maar een WP boiler is voor zo'n huis toch logische keuze.
Dat is idd een valide punt. Ik woon in een huis met erg veel thermische massa. Als hier de WP een paar uur niet aan staat merk ik daar niks van, dus dan is het idd wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
dof schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:50:
[...]

Ok dank je, ik ga me er even naar kijken. Moet wel iets zijn wat ik fatsoenlijk op Home Assistant kan aansluiten. Evt via ESPhome.

Op beide elektra aansluitingen heb ik in de meterkast al wat simpele kWh meters gezet. Die wil ik via S0 draadjes uitlezen (via pulsteller in ESPHome).
Hier dezelfde kamstrup + mbus-usb adaptertje aangesloten via een ouwe raspberry pi 1 die ik nog had liggen. Nog nooit wat met node-red en MQTT gedaan en in een avondje gelukt.

Mbt de pulstellers, kijk even of je beoogde WP een optie voor smart-grid regeling heeft. Bij mijn daikin bijv. kan dat, maar dan moet ie extern S0 signalen krijgen van losse kwh-meters. Dan wil je de S0 tellers juist in de buurt van de wp geplaatst hebben, zodat je ze daar óók voor kan gebruiken (al dan niet over x jaar pas). De hier populaire homewizard wifi bijvoorbeeld heeft óók een s0 pulsuitgang.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 19:46
Bo0bz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:47:
Als je nog meer leest zit er ook een bypass tussen.
Dat verklaard ook waarom de retour op de WP hoger is dan uit de verdelers.

Ik heb de voorgaande jaren niet gevolgd, maar ik verwacht dat veel nu niet lekker gaat door die bypass.

Daaraan is geschroefd om de Tr op de WP hoger te krijgen om zo een hogere Ta te hebben.
Echter een hogere Ta op de WP dmv een bypass betekend (zeker) niet een hoger vermogen door de vloerverwarming, sterker nog, waarschijnlijk eerder het tegenovergestelde.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kleine update van een Atag Energion Hybrid 7T (7kW 3 fase) gebruiker.

Vooralsnog lukt het de WP met minimale ondersteuning van de ketel (af en toe na een defrost wat hulp) het huis warm te houden. Vannacht was het -7 graden, tegen de ochtend was het voortdurend volgas (90hz).

Ik kom van 2500m3 gas per jaar, en 22 graden constante binnentemperatuur.
Stooklijn is bij mij 20/-10 -> 26/38 (ik heb radiatoren en vloerverwarming met open verdeler).

Het enige probleem blijft wel het lawaai van het ding, volgende maand komt er een omkasting van reducd, hopen dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:12
DanTm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:20:
Het enige probleem blijft wel het lawaai van het ding, volgende maand komt er een omkasting van reducd, hopen dat dat helpt.
Dat mag ik hopen voor de prijzen die ze rekenen :X

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
blackmore87 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:41:
[...]

Dat mag ik hopen voor de prijzen die ze rekenen :X
gelukkig was de WP zelf goedkoop :) en er zijn momenteel weinig andere opties voor omkastingen voor warmtepompen die tegen de muur geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Zijn er mensen hier met een warmtepomp die zone verwarming toepassen?

Ik heb wat vragen hoe goed dit gaat en wat hun setup is. Of is het handiger om hier een apart topic over te gaan maken?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:53:
Zijn er mensen hier met een warmtepomp die zonne verwarming toepassen?
Voor zonneboilers is een eigen topic: Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Ik heb 1 n te veel gezet. Het gaat om zone verwarming waarbij iedere ruimte een eigen temperatuursensor heeft en per ruimte de temperatuur geregeld kan worden.

Dit heeft denk ik nogal een impact op de setup van het systeem. Momenteel hebben wij geen zonne verwarming en 1 thermostaat waarbij alle groepen van de vloerverwarming open staan (kelder, benedenverdieping en bovenverdieping)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald_O schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:43:
[...]

N.a.v. mijn vorige bericht en de reactie hierop kwam ik deze link tegen https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html om te berekenen hoeveel warmte een radiator af kan geven bij een bepaalde temperatuur. Als ik alle huidige radiatoren zou vervangen voor eenzelfde formaat in type T33 kom ik volgens die site echter nog te kort. Ik heb bijvoorbeeld een warmtebehoefte van 800 Watt in de badkamer om hem op 20 graden te houden. Een T33 welke daar zou passen levert (volgens de site dus) slechts 470 Watt met 35/30/20.

Aangezien ik toen tot de conclusie kwam dat een lucht/ water warmtepomp niet goed zou werken bij ons huis heb ik eens de huidige radiatoren ingevuld welke we met gas hebben gebruikt met bijbehorende temperaturen. Daar kwam vervolgens ook te weinig vermogen uit we konden echter wel ons huis goed warm houden..

Heeft iemand toevallig een site/ tip/ truc om het wel goed te bepalen, want heb het idee dat de site onjuiste gegevens levert. Indien er meer info nodig is laat het gerust weten dan maak ik even een topic aan met plattegronden e.d.
19kW per dag aan warmte om een badkamer warm te houde? dat mag dan eerder een balzaal heten dan een badkamer.

ga naar de gamma en haal een straalkachel. zet die op 1000W en knikker hem in de badkamer en laat hem 24/7 lopen. kijk hoe warm het word.

denk dat het warmer word dan 20 graden.... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 14-12-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:00:
Ik heb 1 n te veel gezet. Het gaat om zone verwarming waarbij iedere ruimte een eigen temperatuursensor heeft en per ruimte de temperatuur geregeld kan worden.

Dit heeft denk ik nogal een impact op de setup van het systeem. Momenteel hebben wij geen zonne verwarming en 1 thermostaat waarbij alle groepen van de vloerverwarming open staan (kelder, benedenverdieping en bovenverdieping)
Dat heeft idd nogal impact. Omdat je afgifteoppervlak afneemt moet je WP naar een hogere temperatuur om hetzelfde vermogen af te geven. Daardoor daalt je COP.
Als je de temperatuur in de ruimtes wilt instellen kun je beter beginnen met het instellen van je VVW: Eerst alles open en dan knijpen waar het te warm wordt.
Kom je er daarmee nog niet uit, dan kan een zoneregeling op een paar zones een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:45
DanTm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:20:
Kleine update van een Atag Energion Hybrid 7T (7kW 3 fase) gebruiker.

Vooralsnog lukt het de WP met minimale ondersteuning van de ketel (af en toe na een defrost wat hulp) het huis warm te houden. Vannacht was het -7 graden, tegen de ochtend was het voortdurend volgas (90hz).

Ik kom van 2500m3 gas per jaar, en 22 graden constante binnentemperatuur.
Stooklijn is bij mij 20/-10 -> 26/38 (ik heb radiatoren en vloerverwarming met open verdeler).

Ik ben benieuwd of de omkasting gaat helpen ik zit met hetzelfde probleem.
De buiten unit van de Elga ace6 maakt veel lawaai !!
Het zou fijn zijn als wij hier iets van het resultaat kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:17:
[...]

Dat heeft idd nogal impact. Omdat je afgifteoppervlak afneemt moet je WP naar een hogere temperatuur om hetzelfde vermogen af te geven. Daardoor daalt je COP.
Als je de temperatuur in de ruimtes wilt instellen kun je beter beginnen met het instellen van je VVW: Eerst alles open en dan knijpen waar het te warm wordt.
Kom je er daarmee nog niet uit, dan kan een zoneregeling op een paar zones een oplossing zijn.
De grootste uitdaging is denk ik de kelder. Deze is 18m2 maar vraagt als eerste om warmte. Als we zone verwarming willen toepassen moet er dus een buffer vat komen omdat de WP alleen 2 groepjes van totaal 18m2 niet erg leuk gaat vinden om te verwarmen. De kelder heeft eigenlijk alleen een hogere warmte vraag als wij die dag daar werken de overige 3 dagen hoeft die ruimte niet op 20 graden gehouden te worden.

Met de boel in te regelen via het dichter zetten van bepaalde groepen vraag ik mij af hoe stabiel de temeratuur gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:26:
[...]

De grootste uitdaging is denk ik de kelder. Deze is 18m2 maar vraagt als eerste om warmte. Als we zone verwarming willen toepassen moet er dus een buffer vat komen omdat de WP alleen 2 groepjes van totaal 18m2 niet erg leuk gaat vinden om te verwarmen. De kelder heeft eigenlijk alleen een hogere warmte vraag als wij die dag daar werken de overige 3 dagen hoeft die ruimte niet op 20 graden gehouden te worden.

Met de boel in te regelen via het dichter zetten van bepaalde groepen vraag ik mij af hoe stabiel de temeratuur gaat zijn.
ik zou eerder aanvullende afgifte neerzetten in de kelder zoals een jaga met wat fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
flippy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:28:
[...]

ik zou eerder aanvullende afgifte neerzetten in de kelder zoals een jaga met wat fans.
Dat is een oplossing. Andere oplossing die heb in gedachtte heb is infrarood paneel boven de werkplekken die geschakeld is op de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Theovelders schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:21:
[...]

Ik ben benieuwd of de omkasting gaat helpen ik zit met hetzelfde probleem.
De buiten unit van de Elga ace6 maakt veel lawaai !!
Het zou fijn zijn als wij hier iets van het resultaat kunnen lezen.
ik zal een update geven zodra de kast er is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:29:
[...]

Dat is een oplossing. Andere oplossing die heb in gedachtte heb is infrarood paneel boven de werkplekken die geschakeld is op de verlichting.
Dan heb je het zomers ook lekker warm 8)

Maar ik heb zoneregeling met 9 ruimtes, maar je moet er wel goed over nadenken zoals @Andrehj aangeeft, maar als je er goed over nadenkt werkt het perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:26:

Dat gaat niet werken. Reken maar eens uit hoe groot die buffer moet zijn om de WP een uurtje te kunnen laten draaien....
(Bij een flow van 20 l/min heb je een nogal grote buffer nodig....)

Waarschijnlijk is het in jouw geval goedkoper (en véél eenvoudiger) om die kelder altijd op temperatuur te houden, zeker als deze een beetje redelijke geïsoleerd is. Want die verwarmt dan automatisch ook de begane grond weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 08:14
koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:36:
[...]

Je koelgas zal niet continue 55c zijn dus het verlies is wel iets meer beperkt, zeker met een perfect ingeregelde WP is de gemiddelde temperatuur flink lager.
Op dit moment loopt ie de hele tijd rustig op ongeveer z'n laagste vermogen (700 W), koelgastemperatuur, code 004, is 58°C. Code 016, frequentie 45Hz. Defrost 1x per 3 uur. Is dat in de lijn der verwachting?

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westergozer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-12-2023
Gididegiebs schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:01:
Na lang meelezen zelf ook een account aangemaakt. Ben benieuwd zijn er meer mensen die in het bezit zijn van een Intergas xource. Ik heb deze nu vanaf oktober draaien icm een 200 liter boiler.

Zeer tevreden over de werking en het geluid unit zeer stil.
Nog steeds tevreden? Heb zelf ook xource besteld. Zit te wachten op op bericht installateur dat ze het spul binnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:39:
[...]

Dat gaat niet werken. Reken maar eens uit hoe groot die buffer moet zijn om de WP een uurtje te kunnen laten draaien....
(Bij een flow van 20 l/min heb je een nogal grote buffer nodig....)

Waarschijnlijk is het in jouw geval goedkoper (en véél eenvoudiger) om die kelder altijd op temperatuur te houden, zeker als deze een beetje redelijke geïsoleerd is. Want die verwarmt dan automatisch de begane grond weer mee.
Je hebt natuurlijk een stuk flow naar de kelder natuurlijk nog. Dus ik moet dan zien te berekenen hoe groot de aanvullende buffer moet zijn.

Die isolatie is er dus niet. Tot 1,5 meter zijn de muren massief. De vloerverwarming heb ik wel op noppenplatsen liggen met 3cm piepschuim. Meer was niet mogelijk vanwege de beperkte hoogte (ik zit nu op 1,95m)
Grolsch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:37:
[...]

Dan heb je het zomers ook lekker warm 8)

Maar ik heb zoneregeling met 9 ruimtes, maar je moet er wel goed over nadenken zoals @Andrehj aangeeft, maar als je er goed over nadenkt werkt het perfect!
Dit panelen kan ik natuurlijk ook laten schakelen op omgevingstemperatuur al dan niet met home automation. Maar ook in de zomer is de temperatuur niet heel erg hoog in de kelder.

@Grolsch Kan jij wat vertellen hoe jij de boel hebt ingeregeld? Welk systeem gebruik je voor de zoneverwarming. Is dat een systeem wat een zone open en dicht zit of zijn er systemen die kunnen moduleren zoals een groep voor 75% open zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Casejunkie op 14-12-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
flippy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:10:
[...]

19kW per dag aan warmte om een badkamer warm te houde? dat mag dan eerder een balzaal heten dan een badkamer.

ga naar de gamma en haal een straalkachel. zet die op 1000W en knikker hem in de badkamer en laat hem 24/7 lopen. kijk hoe warm het word.

denk dat het warmer word dan 20 graden.... ;)
Hmm klinkt op zich aardig overdreven inderdaad als je dat zo zegt.

Ik heb https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte gebruikt om aan die waarde te komen.

Ik verwarm nu de slaapkamer van de kleine al met zo'n kachel op stand 1200 Watt en de temperatuur loopt daar traag op. De behoefte zou daar 1500 Watt zijn voor 18 graden (volgens dezelfde site van radson). Ik verwarm echter niet dag en nacht daar dus laten we zeggen dat er een marge is dat neemt echter de vraag niet weg of ik de site van warmtepomp-panel kan gebruiken/ vertrouwen.

Met 40/35/18 zou ik dan bijvoorbeeld een stuk dichter in de buurt komen echter heb ik liever wat speling voor het geval dat het nodig is. Het scheelt ook vast als je 24/7 verwarmt voor het aantal benodigde Watts, maar heb dat nog niet echt kunnen vinden ergens.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald_O schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:01:
[...]

Hmm klinkt op zich aardig overdreven inderdaad als je dat zo zegt.

Ik heb https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte gebruikt om aan die waarde te komen.

Ik verwarm nu de slaapkamer van de kleine al met zo'n kachel op stand 1200 Watt en de temperatuur loopt daar traag op. De behoefte zou daar 1500 Watt zijn voor 18 graden (volgens dezelfde site van radson). Ik verwarm echter niet dag en nacht daar dus laten we zeggen dat er een marge is dat neemt echter de vraag niet weg of ik de site van warmtepomp-panel kan gebruiken/ vertrouwen.

Met 40/35/18 zou ik dan bijvoorbeeld een stuk dichter in de buurt komen echter heb ik liever wat speling voor het geval dat het nodig is. Het scheelt ook vast als je 24/7 verwarmt voor het aantal benodigde Watts, maar heb dat nog niet echt kunnen vinden ergens.
met warmtepomp ga je naar 24/7 verwarmen. dus je hoeft niet enorme hoeveelheden afgifte te hebben om binnen 10 min de toko warm te hebben.

dus negeer die rekensommen svp en kijk gewoon naar je gasverbruik voor het formaat warmtepomp (koevlaas formule) en als de boel staat kan je nog wel eens kijken naar het vervangen van een radiatortje ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
Bo0bz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:34:
[...]
Deel eens wat info van de afgelopen die je uit het systeem hebt weten te trekken (Ta, Tr etc). Je had een verbruik van +/- 3000 kuub gas per jaar? Woning vrijstaande uit 1981 met isolatie uit 2009. Hoeveel m2 is je totale woning? Gebruik je nachtverlaging of stook je continu?
Inderdaad, woning is ongewijzigd. WP is volgens specs nominaal 13,5kW bij -7/+35. Op de voor de vvw relevante plaatsen is oud dubbel glas de afgelopen jaren vervangen door nagelnieuwe ramen en isolerende plissés. Daarnaast zijn dak en vloer verder geisoleerd en zijn naden tussen de oude 'broodjes' gedicht met pur.

De met vvw verwarmde ruimtes zijn woonkamer (56m² met daaronder een kelder van ongeveer dezelfde afmeting die niet verwarmd wordt maar overduidelijk warmte van de vvw krijgt) met aangrenzende keuken (26m²), bijkeuken (10m²), tweede woonkamer (16m²) en drie badkamers op de eerste verdieping (14m² en 11m²) en de tweede verdieping (7m²). In totaal dus zo'n ~140m aan vvw. De rest van het huis (slaapkamers, thuiskantoor) wordt ad hoc verwarmd door twee Fujitsu lucht/lucht buitenunits.

Ik gebruikte een nachtverlaging (van 20 naar 18,5) en heb die vorige week uitgeschakeld toen het systeem door de hoeven ging naar 17,7 en meer dan een etmaal nodig had om weer op 18,2 te komen.

Een screenshot van mijn HA dashboard van afgelopen weekend. De Ta waarde is van pál voor een ontdooicyclus. Het systeem haalt tussen ontdooien op een kleine 5 graden zijn aanvoertemperatuur niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_n1gk-NXaOq2J9nzk-4A00dxIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSmrgDrkcO18OsZfqT6zDdPc.jpg?f=fotoalbum_medium

En het verloop van de ruimtetemperatuur, had liever een screenie uit Grafana gebruikt maar kan daar niet bij. Gedurende de hele periode verbrandt de buitenunit kWh's op 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pNJL5AwwmCPIxKnH3_nIT5tgfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yEcnQKa2FE4bAomz6UAqbOub.jpg?f=user_large
Op basis van je oude verbruik en de formule van @koevlaas2 kom je met 3000 kuub gas uit op een warmtepomp van 14,5kW. Naar bovenafronden is 15kW. Jouw warmtepomp levert bij temp <2 graden nog 13,5. Je komt dus vermogen tekort bij deze temperaturen.
Kijkend naar de performance kan ik die conclusie slechts onderschrijven :/

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
flippy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:37:
[...]

met warmtepomp ga je naar 24/7 verwarmen. dus je hoeft niet enorme hoeveelheden afgifte te hebben om binnen 10 min de toko warm te hebben.

dus negeer die rekensommen svp en kijk gewoon naar je gasverbruik voor het formaat warmtepomp (koevlaas formule) en als de boel staat kan je nog wel eens kijken naar het vervangen van een radiatortje ergens.
Dat klinkt een stuk logischer dan dat ik 5kW nodig zou hebben om alleen slaapkamers en een badkamer te verwarmen op 18-20 graden haha. Total verbruik van gas was hier namelijk zo'n 650m3 voor het verwarmen (gebruiken nu namelijk een airco beneden).

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaveBlue schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:40:
Inderdaad, woning is ongewijzigd. WP is volgens specs nominaal 13,5kW bij -7/+35. Op de voor de vvw relevante plaatsen is oud dubbel glas de afgelopen jaren vervangen door nagelnieuwe rame
Daar heb je uiteraard direct drievoudig glas laten plaatsen?
n en isolerende plissés.
Mooi marketingverhaal. Heb je de leverancier ook gevraagd naar de R-waarde van die "isolatie"?
Daarnaast zijn dak en vloer verder geisoleerd en zijn naden tussen de oude 'broodjes' gedicht met pur.
Als je daar nog bij kon, dan betekent dat dat je vloer aan de onderzijde nauwelijks geïsoleerd is. Daar zou ik eerst eens naar kijken.

Want je woning heeft overduidelijk een flink warmteverlies, meer dan je WP goed kan maken (en dan hebben we nu nog maar etmaalgemiddeldes van rond de -3 (afhankelijk van waar je in NL woont). Als het eens echt koud wordt wordt je huis helemaal een koelkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:45:
[...]

Je hebt natuurlijk een stuk flow naar de kelder natuurlijk nog. Dus ik moet dan zien te berekenen hoe groot de aanvullende buffer moet zijn.

Die isolatie is er dus niet. Tot 1,5 meter zijn de muren massief. De vloerverwarming heb ik wel op noppenplatsen liggen met 3cm piepschuim. Meer was niet mogelijk vanwege de beperkte hoogte (ik zit nu op 1,95m)

[...]

Dit panelen kan ik natuurlijk ook laten schakelen op omgevingstemperatuur al dan niet met home automation. Maar ook in de zomer is de temperatuur niet heel erg hoog in de kelder.

@Grolsch Kan jij wat vertellen hoe jij de boel hebt ingeregeld? Welk systeem gebruik je voor de zoneverwarming. Is dat een systeem wat een zone open en dicht zit of zijn er systemen die kunnen moduleren zoals een groep voor 75% open zetten.
Ik gebruik het Danfoss CF2+ systeem, en je wilt absoluut geen modulerende / denkende / PWM achtige naregeling.

Je moet een naregeling willen met een kleine (instelbare) hysteresis die heel dom AAN/UIT stuurt.

Ik heb dus bij elke verdeler (1 x 13 groeps beneden + 1 x 10 groeps boven) een "regelunit" hangen.
Hierop aangesloten zijn alle stelmotortjes op de vloerverwarming groepen.

Je moet goed uitrekenen wat het minimale modulatieniveau is van je warmtepomp, en ervoor zorgen dat er altijd voldoende open staat om dit minimale vermogen kwijt te kunnen.

Zo heb ik op de groepen van de badkamer, en op de groepen van de koudste ruimte van ons huis de motortjes verwijderd zodat deze altijd meelopen om te zorgen voor voldoende afgifte.

De thermostaat hangt er nog wel, dus de warmtevraag kan wel gestuurd worden.

Verder heb ik er een 120 liter buffervaatje tussen zitten om een hydraulische scheiding te maken tussen primaire (opwek) circuit, en secundaire (afgifte) circuit.

De afgiftekant heeft een eigen pomp die proportioneel druk gestuurd werkt.

Mijn WP (Een ouderwetse YHA Zubadan) kan helaas niet zover terug moduleren, daarom moet ik Ta 30 hanteren als minimale Ta, maar ik heb nu geen pendelgedrag, ongeacht welke ruimtes warmte vragen.

Alles ruimtes op +- 0,2 graad nauwkeurig geregeld.

Basisvertrekken (keuken + woonkamer) op 20,5
Slaapkamers + garage op 18 graden.
Badkamer op 21 graden

Een kamer boven die ook als kantoor gebruikt wordt soms op 18 en soms op 20,5 als er gewerkt wordt.

Ik heb ook nog een houtkachel in de woonkamer staan, dus als die aanstaat gaan de groepen van de woonkamer dicht, maar blijft de rest van de woning wel warm m.b.v. de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
HaveBlue schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:40:
[...]

Een screenshot van mijn HA dashboard van afgelopen weekend. De Ta waarde is van pál voor een ontdooicyclus. Het systeem haalt tussen ontdooien op een kleine 5 graden zijn aanvoertemperatuur niet.

[Afbeelding]

En het verloop van de ruimtetemperatuur, had liever een screenie uit Grafana gebruikt maar kan daar niet bij. Gedurende de hele periode verbrandt de buitenunit kWh's op 100%.

[Afbeelding]
[...]

Kijkend naar de performance kan ik die conclusie slechts onderschrijven :/
Twee opties: warmtepomp die wel jouw verlies aan warmte kan compenseren of beter nog alles isoleren. Het laatste is sowieso verstandig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 12:33
Hier ook een ATAG energion gebruiker met een 11 kW systeem inclusief 300l boiler.
Ik verwarm een groot vrijstaand huis met redelijke isolatie.

Vanochtend kwam ik beneden om te zien dat het hele WW systeem was leeggelopen. Na wat uitpluizen, bleek dat de vorstbeveiliging in werking was getreden en dan het hele systeem leeg laat lopen.
Beetje vreemd voor een systeem wat tot -20 moet kunnen werken.

Uiteindelijk heb ik het systeem bijgevuld, maar blijft die vorstbeveiling water spuiten als een malle. Maar als er geen druk is, kun je het systeem ook niet starten, dus dat is nogal raar.
Dus al water spuitend met kraandruk op het systeem heb ik de ontdooi functie 2x gedraaid vanuit het onderhoudsmenu. Vervolgens kon de WP weer gewoon draaien en ging langzaam de vorstbeveiliging weer dicht (soort mechanisch systeem met exogel).
De installateur laat toch iemand van ATAG komen om er naar te kijken. Wat ik niet begrijp is waarom de WP vorstbeveiliging niet uit zich zelf gaat werken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:00:
[...]

Ik gebruik het Danfoss CF2+ systeem, en je wilt absoluut geen modulerende / denkende / PWM achtige naregeling.

Je moet een naregeling willen met een kleine (instelbare) hysteresis die heel dom AAN/UIT stuurt.

Ik heb dus bij elke verdeler (1 x 13 groeps beneden + 1 x 10 groeps boven) een "regelunit" hangen.

Je moet goed uitrekenen wat het minimale modulatieniveau is van je warmtepomp, en ervoor zorgen dat er altijd voldoende open staat om dit minimale vermogen kwijt te kunnen.

Zo heb ik op de groepen van de badkamer, en op de groepen van de koudste ruimte van ons huis de motortjes verwijderd zodat deze altijd meelopen om te zorgen voor voldoende afgifte.

Verder heb ik er een 120 liter buffervaatje tussen zitten om een hydraulische scheiding te maken tussen primaire (opwek) circuit, en secundaire (afgifte) circuit.

Mijn WP (Een ouderwetse YHA Zubadan) kan helaas niet zover terug moduleren, daarom moet ik Ta 30 hanteren als minimale Ta, maar ik heb nu geen pendelgedrag, ongeacht welke ruimtes warmte vragen.

Badkamer op 21 graden

Een kamer boven die ook als kantoor gebruikt wordt soms op 18 en soms op 20,5 als er gewerkt wordt.

Ik heb ook nog een houtkachel in de woonkamer staan, dus als die aanstaat gaan de groepen van de woonkamer dicht, maar blijft de rest van de woning wel warm m.b.v. de warmtepomp.
Bedankt voor het delen, dit is mijn plan ook ongeveer maar dan met het Danfoss Icon systeem. Heb overal zone regeling (had dit al bij mijn oude CV Ketel installatie maar werkte hier voor geen meter, oude henco troep). Alles verwijderd en nu overal de Danfoss icon thermostaten hangen en beneden 1 verdeler met 15 groepen en boven 1 verdeler met 10 groepen (Master / Slave). Volgende week gaan ze de gehele warmtepomp installatie afmaken, ik ga eerst alles inregelen op basis van alles open. Daarna ga ik kijken om de zone regeling toe te passen. Wil inderdaad niet dat alle ruimtes dezelfde temperaturen gaan krijgen en dat is met deze oplossing daarmee mooi mogelijk.

Enige wat ik nog moet doen is 1 signaal kabel bijtrekken zodat het Danfoss Icon systeem een signaaltje in de zomer kan krijgen zodra hij op koelstand gaat en dit dan de thermostaten ook aangeven.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zwimmiz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:44:
De installateur laat toch iemand van ATAG komen om er naar te kijken. Wat ik niet begrijp is waarom de WP vorstbeveiliging niet uit zich zelf gaat werken. Iemand een idee?
geen vraag snachts (geen 24/7 programma dus) dus water koelt tever af en dan pist ie alles eruit. en natuurlijk geen vorstbeveiliging aangezet in de unit.

ik ben geen fan van die beveiligingen want ze gaan alleen maar vals af. ik heb volgens mij nog nooit zon ding het zien doen toen het ook echt nodig was.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 14-12-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Grolsch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:00:
[...]

Badkamer op 21 graden

Dank je. Ik heb nu een evo home thermostaat hangen die de warmtepomp in en uit schakelt.
De warmtepomp is een Altlantic Alfea met een Fujitsu buitenunit die behoorlijk ver terug kan modelleren. Hoe kan ik berekenen wat het minimale afgifte vermogen is?

Tijdens het bepalen van de huidige setup zijn de installateur en ik er vanuit gegaan dat de beneden verdieping altijd open staat en dat de boven verdieping de groepen naar behoefte geknepen gaan worden.

Echter op dat moment hadden we totaal nog geen rekening met de kelder gehouden. In de kelder hebben we op een later moment vloerverwarming aangebracht en is het beoogde doel van de kelder veranderd van opslag naar kantoorruimte. Dit heeft er ook in geresulteerd dat we de 2 buitenmuren van de kelder hebben laten injecteren omdat we last hadden van vochtdoorslag.

Huidige situatie:

WP: Atlantic Alfea Extensa +10 warmtepomp (10kW bij +7/35 graden) + 300L SWW vat
Kelder: 18m2, 2 groepen, 10cm hoh
benedenverdieping: 90m2, 10 groepen, 10cm hoh (woonkamer, keuken zijn open ruimtes alleen speelkamer zit binnenkort een deur in).
Bovenverdieping: 88m2, 9 groepen 10cm hoh (4 slaapkamers + badkamer, groepen netjes verdeeld per ruimte)
Themostaat: Honeywell EvoHome
Woonkamer heeft een houtkachel.

Alle groepen staan nu open en thermostaat staat op 20,5 graden ingesteld. De thermostaat schakelt de warmtepomp in met 2 schakelpunten per uur, minimale aan tijd 20 minuten minimale uit tijd: 5 minuten.

De woonkamer is netjes 20,5 graden. Ik meet onze slaapkamer met de babyfoon en die wisselt momenteel tussen de 18 en 21 graden afhankelijk van de hoeveelheid zon. Overige ruimtes worden niet gemonitord qua temperatuur. Dit jaar nog niet gestookt met de houtkachel maar dat kan ook impact hebben op de temperatuur boven. Kelder is nagenoeg permanent net te koud dus daar hebben we eigenlijk een te klein afgifte systeem (of te groot warmte verlies)

Gewenste situatie:

Bovenverdieping per ruimte te regelen. Slaapkamers stabiel 18 graden maar ook te regelen naar 20 graden zodra kinderen groter zijn. Badkamer naar 21 graden. Ik denk hierbij dus aan een Honeywell HCE80 met motoren op de verdeler.

Beneden verdieping mag beschouwd worden als 1 grote groep om aan te sturen. Het stoken van de houtkachel mag er niet voor zorgen dat de kelder of bovenverdieping te koud worden. Ik denk hierbij aan Honeywell Home zoneregeling tweewegklep voor de verdeler van de vloerverwarming

Kelder: 2 groepen die als 1 groep beschouwd mag worden. Ik denk hierbij aanHoneywell Home zoneregeling tweewegklep voor de verdeler van de vloerverwarming en eventuele radiator.

Verder de installatie uitbreiden met een 100L buffervat. Hoe dient een buffervat aangesloten te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald_O schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:43:
DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Maar ook mijn radiatoren hebben volgens de berekening te weinig afgifte.
Maar met 35/30/20 krijg ik het tot -4 gewoon 20 graden in de woning.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 14-12-2022 16:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 19:46
@Casejunkie besef je wel dat er erg weinig mensen zijn welke evohome naar tevredenheid hebben werken icm een WP

(ik heb het hier naar tevredenheid werken, echter stuurt evohome alleen de groepen en niet de WP)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
format5 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:21:
@Casejunkie besef je wel dat er erg weinig mensen zijn welke evohome naar tevredenheid hebben werken icm een WP

(ik heb het hier naar tevredenheid werken, echter stuurt evohome alleen de groepen en niet de WP)
Daarom op jou advies en de verhalen van Tweakers voor het Danfoss Icon systeem gegaan waar je ook dingen zoals PWM uit kunt zetten en hij gewoon echt als aan/uit - open/dicht gaat werken. Tevens kan ik mijn Danfoss Icon met de Zigbee module volledig in Home Assistant koppelen en regelen dus kan dan ook werkelijk iedere ruimte qua klimaat uitlezen. Volgende week gaat alles aan, ben zeer benieuwd. Nogmaals bedankt voor de tip, anders was ik ook voor de Evohome gegaan.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
Een beetje algemene WP vraag:
Is het beter om de WP aan de gevel op verdieping 1 op te hangen, of beter om hem op de grond te plaatsen? (CV hangt op zolder)

Reden is dat ik hier over twijfel. Het gaat om de voorgevel, en er is geen reden om in mijn gemeente aan te nemen dat hier een vergunning voor nodig is, maar de gemeente kan/ wil niet zeggen of het vergunningsplichtig is, die geeft alleen aan dat je eigen onderzoek moet doen, en waar je de nodige informatie kan vinden.
Ook al weet ik 99% zeker dat het niet vergunningsplichtig is, dan nog plaats ik hem liever op de begane grond, omdat ik daarvan 100% zeker weet dat het niet hoeft.

Ook ben ik benieuwd over het verschil in geluid/ resonatie tussen gevelophanging of op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 12:33
flippy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:57:
[...]

geen vraag snachts (geen 24/7 programma dus) dus water koelt tever af en dan pist ie alles eruit. en natuurlijk geen vorstbeveiliging aangezet in de unit.
Scherpe analyse :) Alleen die laatste zin begrijp ik niet, ik kan nergens in het menu een vorstbeveiliging vinden die ik software matig kan instellen, anders zou ik dat wel doen natuurlijk.
En inderdaad laat ik sinds enkele maanden de nachten 2 graden kouder worden, omdat ik benieuwd was naar het verschil in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:11:
Dank je. Ik heb nu een evo home thermostaat hangen die de warmtepomp in en uit schakelt.
De warmtepomp is een Altlantic Alfea met een Fujitsu buitenunit die behoorlijk ver terug kan modelleren. Hoe kan ik berekenen wat het minimale afgifte vermogen is?
Dat staat in de specs, of je moet het zelf meten (met een Kamstrup) of berekenen adhv flow en de Ta en Tr.
Verder de installatie uitbreiden met een 100L buffervat. Hoe dient een buffervat aangesloten te worden?
[/quote]
Dat staat in de installatiehandleiding van je WP (of op diverse websites).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvrooij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:49:
[...]

Bedankt voor het delen, dit is mijn plan ook ongeveer maar dan met het Danfoss Icon systeem. Heb overal zone regeling (had dit al bij mijn oude CV Ketel installatie maar werkte hier voor geen meter, oude henco troep). Alles verwijderd en nu overal de Danfoss icon thermostaten hangen en beneden 1 verdeler met 15 groepen en boven 1 verdeler met 10 groepen (Master / Slave). Volgende week gaan ze de gehele warmtepomp installatie afmaken, ik ga eerst alles inregelen op basis van alles open. Daarna ga ik kijken om de zone regeling toe te passen. Wil inderdaad niet dat alle ruimtes dezelfde temperaturen gaan krijgen en dat is met deze oplossing daarmee mooi mogelijk.

Enige wat ik nog moet doen is 1 signaal kabel bijtrekken zodat het Danfoss Icon systeem een signaaltje in de zomer kan krijgen zodra hij op koelstand gaat en dit dan de thermostaten ook aangeven.
Omschakelen van verwarmen naar koelen heb ik 1 schakelaar voor.

Danfoss Icon lijkt mij (op papier en in de folder) een prachtig systeem, ik wil wel ruilen :P
Casejunkie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:11:
[...]

Tijdens het bepalen van de huidige setup zijn de installateur en ik er vanuit gegaan dat de beneden verdieping altijd open staat en dat de boven verdieping de groepen naar behoefte geknepen gaan worden.

Echter op dat moment hadden we totaal nog geen rekening met de kelder gehouden. In de kelder hebben we op een later moment vloerverwarming aangebracht en is het beoogde doel van de kelder veranderd van opslag naar kantoorruimte. Dit heeft er ook in geresulteerd dat we de 2 buitenmuren van de kelder hebben laten injecteren omdat we last hadden van vochtdoorslag.

Huidige situatie:

WP: Atlantic Alfea Extensa +10 warmtepomp (10kW bij +7/35 graden) + 300L SWW vat
Kelder: 18m2, 2 groepen, 10cm hoh
benedenverdieping: 90m2, 10 groepen, 10cm hoh (woonkamer, keuken zijn open ruimtes alleen speelkamer zit binnenkort een deur in).
Bovenverdieping: 88m2, 9 groepen 10cm hoh (4 slaapkamers + badkamer, groepen netjes verdeeld per ruimte)
Themostaat: Honeywell EvoHome
Woonkamer heeft een houtkachel.

Alle groepen staan nu open en thermostaat staat op 20,5 graden ingesteld. De thermostaat schakelt de warmtepomp in met 2 schakelpunten per uur, minimale aan tijd 20 minuten minimale uit tijd: 5 minuten.

De woonkamer is netjes 20,5 graden. Ik meet onze slaapkamer met de babyfoon en die wisselt momenteel tussen de 18 en 21 graden afhankelijk van de hoeveelheid zon. Overige ruimtes worden niet gemonitord qua temperatuur. Dit jaar nog niet gestookt met de houtkachel maar dat kan ook impact hebben op de temperatuur boven. Kelder is nagenoeg permanent net te koud dus daar hebben we eigenlijk een te klein afgifte systeem (of te groot warmte verlies)

Gewenste situatie:

Bovenverdieping per ruimte te regelen. Slaapkamers stabiel 18 graden maar ook te regelen naar 20 graden zodra kinderen groter zijn. Badkamer naar 21 graden. Ik denk hierbij dus aan een Honeywell HCE80 met motoren op de verdeler.

Beneden verdieping mag beschouwd worden als 1 grote groep om aan te sturen. Het stoken van de houtkachel mag er niet voor zorgen dat de kelder of bovenverdieping te koud worden. Ik denk hierbij aan Honeywell Home zoneregeling tweewegklep voor de verdeler van de vloerverwarming

Kelder: 2 groepen die als 1 groep beschouwd mag worden. Ik denk hierbij aanHoneywell Home zoneregeling tweewegklep voor de verdeler van de vloerverwarming en eventuele radiator.

Als ik het woord "honeywell" in 1 zin hoor met "thermostaat" en "WP" krijg ik jeuk op plekken waar ik het liever niet heb.

Ik denk dat bovenstaande wel zou moeten kunnen, en dan bijv. badkamer altijd open laten om voldoende afgifte te creeëren, maar om het zeker te weten moet je er aan rekenen. Voor je kelder die slechts 2 groepen heeft lijkt mij een oorzaak van potentieel pendel gedrag (te weinig afgifte).

Kun je er niet wat meer afgifte creeëren :?

Zo te horen ben je wel bereid een paar 1000 te investeren, dan kan een beetje extra afgifte erbij ook nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 21:35
Pietje555 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:19:
@StevenPH Ja, de temperatuur van de verdeler kun je zelfs gelijk hebben aan de WP toevoer temp, als je de toevoer van de verdeler gelijk hebt aan het debiet van de mengpomp. Water wordt dan 1:1 doorgezet. De pomp staat dan in serie en is een beetje minder economisch. Wel hoeft de pomp van de CV het water niet door de vv slangen te pompen (weerstand) zodat hij mogelijk meer liters/min kan doen en minder energie verbruikt.
Ik heb mijn vv pomp op minimaal staan en heb een dT van 4 graden tussen toevoer temperatuur en mengwater temperatuur in de verdeler set. Over de vloer zelf heb ik een dT van 3 graden.
bij hogere temperaturen wordt mijn woonkamer te warm en gooit de thermostaat (WAR met ruimtecorrectie) de stooklijn naar beneden en werken mijn radiatoren in de badkamer en slaapkamers niet meer.
Je kunt natuurlijk ook de hoeveelheid water naar de vv verdeler knijpen, maar dan krijg je een grotere dT over de vloer en bij mij is dan de vloer niet meer gelijkmatig warm. Water is dan al te ver afgekoeld voor het door de hele slang is.
Ah top!
Enige wat ik nog niet begrijp is het volgende; bij verschillende buiten temperaturen is er meer of minder warmte van de vvw nodig, de wp kan de Ta regelen op buitentemp of op de thermostaat, maar de mengverdeler zal de vloer temperatuur telkens netjes constant houden. Pas je de vloer temperatuur telkens met de hand wat naar boven of beneden aan, afhankelijk van het weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:03:
Omschakelen van verwarmen naar koelen heb ik 1 schakelaar voor.
Die kun je eenvoudig vervangen door een simpel relais wat je door de "cooling mode on" output van je binnenunit laat aansturen. Dan schakelt je zoneregeling mooi tegelijk om met je WP, en kun je het geheel met je domotica (via de procon) bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@jroz2001 als het even kan op de grond, daar kan veel minder mis mee gaan (beter bereikbaar, ontkoppeling van je constructie).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
zwimmiz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:41:
[...]

Scherpe analyse :) Alleen die laatste zin begrijp ik niet, ik kan nergens in het menu een vorstbeveiliging vinden die ik software matig kan instellen, anders zou ik dat wel doen natuurlijk.
En inderdaad laat ik sinds enkele maanden de nachten 2 graden kouder worden, omdat ik benieuwd was naar het verschil in verbruik.
De energion laat in principe de pomp draaien als het koud buiten is, zodat de vorstbeveiliging niet te koud kan worden.
Maar als de warmtepomp de hele nacht niet aanslaat zou het systeemwater wel eens erg koud kunnen worden en dit dus wel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
@StevenPH Het is echt een kwestie van aanpassen en proberen in kleine stapjes.
Ik heb als basis genomen dat het bij -5 warm blijft in de woonkamer.
Mijn WP haalt dan zijn stooklijn niet meer.
ik kan de stooklijn redelijk goed instellen omdat ik de hoek van de lijn kan instellen, en een begintemperatuur en een plafondtemperatuur. Er zit dus een knik in de lijn bij mij rond de 0 graden, dan heeft de curve de maximale temperatuur.
De curve hoek is 45 graden, dus redelijk stijl.
Daarna is het een kwestie van flow instellen op de verdeler dat het niet te warm wordt.
Wordt het wel te warm in de woonkamer dan drukt de ruimtecompensatie de stooklijn weer naar beneden en stabiliseert het systeem zich weer.
Gewoon veel proberen en in kleine stapje proberen. Je krijgt het nooit perfect, zeker niet als je ook radiatoren hebt. Nooit te snel meerder dingen aanpassen. Je raakt dan het spoor kwijt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
zwimmiz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:44:
Hier ook een ATAG energion gebruiker met een 11 kW systeem inclusief 300l boiler.
Ik verwarm een groot vrijstaand huis met redelijke isolatie.

Vanochtend kwam ik beneden om te zien dat het hele WW systeem was leeggelopen. Na wat uitpluizen, bleek dat de vorstbeveiliging in werking was getreden en dan het hele systeem leeg laat lopen.
Beetje vreemd voor een systeem wat tot -20 moet kunnen werken.

Uiteindelijk heb ik het systeem bijgevuld, maar blijft die vorstbeveiling water spuiten als een malle. Maar als er geen druk is, kun je het systeem ook niet starten, dus dat is nogal raar.
Dus al water spuitend met kraandruk op het systeem heb ik de ontdooi functie 2x gedraaid vanuit het onderhoudsmenu. Vervolgens kon de WP weer gewoon draaien en ging langzaam de vorstbeveiliging weer dicht (soort mechanisch systeem met exogel).
Als je de warmtepomp wil vullen met dit koude weer kun je met een föhn de vorstbeveiliging warm maken zodat deze dicht blijft.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Afgelopen dagen aan het testen met advies van @koevlaas2 in achterhoofd om op een zo laag mogelijke en constante Ta te draaien en defrosts te beperken. Paar jaar terug ook al eens geprobeerd, zonder veel succes. Nou vriest het hier aardig in het oosten van het land, dus mss wat lastige testsetting. Aan de andere kant... juist ook interessant om te kijken wat impact is en wat WP aankan. Vandaag is gemiddelde Tb tot nu toe - 5,6 graden (vanmorgen vroor het 8,2 graden); gemeten met WP sensor op een meter op 3 boven maaiveld.

WP is een Loria 6010. Die kan niet op een vaste Ta worden ingesteld. Wel kan de stooklijn met maximaal +10 worden verhoogd, de helling daarvan op minimaal 0,1 worden gezet, en de Ta gemaximeerd worden. Ruimtemodule (thermostaat woonkamer = Honeywell, sorry @Grolsch ;)) staat op 50% invloed. Tset vanaf 10u 20,5, vanaf 21.40u 20.

Stooklijn en Ta max aangepast als hierboven geschetst, WP levert dus een Ta van minimaal 30 graden (basis 20 graden + 10 verhoging) op, die met kouder weer met helling van 0,1 oploopt tot ingestelde Ta max is bereikt. Situatie ervoor was: stooklijn +1,0 met helling 0,7, geen Ta max.

De pomp heeft 4 standen. De maximaal haalbare flow van ca 24 l/m levert de pomp in stand 3; verhogen naar stand 4 heeft geen effect. Ik denk dat onze vvw en Jaga's een hogere flow niet aankunnen. De pomp zelf kan wel een hogere flow aan bij zelfde diameter hoofdleiding (dacht 28 mm), bij opwarmen SWW 30+ l/m.

Tot 14.15u (rode pijltjes in grafieken) stond Ta max op 34 graden. dT lag toen rond 3,5 graden; Tb is in de loop van de middag even opgelopen door de zon (tot 20,9 graden). Gevoelstemp was toen iets beter dan nu. Ging toen 5,9 kW de woning in. De WP bleef wel elk uur een defrost vragen, hoewel de pieken veel minder heftig waren dan voor ik instellingen had gewijzigd. WP verbruikt daardoor ook minder prik; CV element is na de gewijzigde stooklijn/Ta max instellingen ook niet meer bijgesprongen. WP verbruik vandaag tot nu toe ligt rond 32 kWh (vandaag nog geen SWW run), gemiddeld 1,75 kW per uur incl defrosts. Stuk minder dan de 70 van afgelopen zaterdag (met meer mist en paar SWW runs).

Ta max staat sinds 14.15u op 30 graden en nachtverlaging voor komende nacht eraf gehaald; Tset op 20,5. In de woonkamer gaf thermostaat afgelopen anderhalf uur constant 20,4 graden aan (terwijl het buiten ruim 5 graden vriest), is net naar 20,3 gezakt. Gevoelstemp binnen is wel iets killer dan voor 14.15 uur. Mss ligt dat ook gewoon aan iets lagere temp aan de voeten :P

dT ligt nu rond 2,5 graden. Dus gaat ongeveer 4,2 kW aan warmte de woning in (24/60 x 4,2 x 2,5). Op eerdere momenten in afgelopen 24 uur vroor het ook 5 graden (rond 3 uur 's nachts en rond 12.15u vanmiddag; dT was toen resp 3,6 en 2,5 graden). Dat, terwijl vannacht Tset nog 20 graden was (halve graad nachtverlaging); geen idee wat RV toen was.

Zoals uit WP verbruik en dT grafieken blijkt, is de dT en kW lijn sinds 14.15 uur vlakker dan daarvoor. De gevoelstemp in woonkamer is echter wat minder, waardoor ik neiging heb om Ta max toch weer te verhogen richting 33 graden voor meer comfort. Dan verwacht ik wel dat de WP weer minder vlak draait en meer defrosts geeft. Ik heb eerder de flow ook al even rond 20 l/m gehad, in de hoop dat dT zou oplopen met lagere Ta. Dat leverde weinig op.

Hebben jullie wellicht nog suggesties om dit anders/beter in te stellen, om comfort terug te krijgen én vlakke lijn op Ta en kW (en dus minder defrosts) te houden? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29XIV7dDxFN8Kno12O5YUD13LqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GRDmn033VbFjwIBTSBqMZxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJaOmljkLaKb0bECYoxRGxeVCws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34OU6C0DusdbuzaGrB1bQ53T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf0atv8A4PFfFflGEt3iKHwzx9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jpFRLvDpd5bXsA7xDYctdwR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JigQfsjj2q2hpBx2_n8zy14Qg2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIYVqspZaOkKQ7Nwg8kJwobE.jpg?f=fotoalbum_large

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
@zwimmiz Controleren of parameter 291 op 1 staat.
Dit geldt voor het nieuwste model.

[ Voor 26% gewijzigd door ron321 op 14-12-2022 18:50 ]

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:10:
[...]

Die kun je eenvoudig vervangen door een simpel relais wat je door de "cooling mode on" output van je binnenunit laat aansturen. Dan schakelt je zoneregeling mooi tegelijk om met je WP, en kun je het geheel met je domotica (via de procon) bedienen.
Klopt mijn Danfoss zoneregeling krijgt via de Nibe SMO S40 binnenunit het signaaltje als hij naar koelen gaat. Regeling naar koelen van de wartepomp zelf wordt natuurlijk volledig geregeld door de Nibe binnenunit.

Plus ik kan in de Danfoss aangeven dat hij bijv. de badkamer groepen (2 badkamers) dicht laat op moment dat het systeem gaat koelen in de zomer.

[ Voor 11% gewijzigd door mvrooij op 14-12-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:33:
Daar heb je uiteraard direct drievoudig glas laten plaatsen?
Nee. De kozijnen zijn 10/10 en vervangen was economisch niet zinvol. Er moest geschilderd worden en nieuw HR++ glas plaatsen was een quick win.
Mooi marketingverhaal. Heb je de leverancier ook gevraagd naar de R-waarde van die "isolatie"?
Welnee. Maar de reden was dan ook dat ik ze heb gekocht vanwege de U-waarde. En daar was de leverancier heel transparant over ;) :) En sinds deze plissés er hangen is de temperatuur hartje zomer binnen nooit hoger geweest dan ~23 graden daar waar het vroeger gemakkelijk 28 graden werd. Daarnaast - en je bent vrij iets van Milieu Centraal te vinden - zegt Milieu Centraal dat "Plisségordijnen met aluminium coating voor gewoon dubbel glas een isolatiewaarde geven die vergelijkbaar is met HR+ glas." Haalt het veel uit? Misschien niet maar alle kleine beetjes helpen. Het zal jouw keuze niet zijn en dit is wat het is.
Als je daar nog bij kon, dan betekent dat dat je vloer aan de onderzijde nauwelijks geïsoleerd is. Daar zou ik eerst eens naar kijken.
Het is een betonvloer met PIR-achtige platen waarvan recent de kieren gedicht zijn met pur en waar vervolgens een volledige laag pur nog eens onder tegen aan gekomen is.
Want je woning heeft overduidelijk een flink warmteverlies, meer dan je WP goed kan maken (en dan hebben we nu nog maar etmaalgemiddeldes van rond de -3 (afhankelijk van waar je in NL woont). Als het eens echt koud wordt wordt je huis helemaal een koelkast.
In het uiterste geval kan ik bijstoken met hout en dat heeft mijn voorkeur niet. Installateur én distributeur hebben een calculatie gemaakt die aantoont dat het mogelijk zou moeten zijn. Uiteindelijk sta ik op een driesprong:

1.) Hardball spelen, installateur met wie ik de overeenkomst heb in gebreke stellen vanwege non conformiteit. Met wat voor oplossing zij dan komen zou ik niet weten. De installateur doet óók Nibe die de F2120-20 in het assortiment hebben, wellicht dat het de derde keer dan wel goed is. Je kunt je natuurlijk afvragen of het intrinsieke vraagstuk (is bestaande bouw uit 1981 redelijkerwijs te verwarmen met een lucht/water-systeem?) wel beantwoord wordt als je er een 20kW systeem tegen aan moet gooien.

2.) Lief zijn, de situatie accepteren en op die paar graaddagen bijstoken met hout.

3.) Nog eens kritisch kijken naar verdere isolatie (waar is mij een raadsel eerlijk gezegd) en eventueel een diepte-investering doen in kozijnen met triple-glas. Ik weet van een eerdere offerte van onze aannemer dat dit voor ons huis écht serieus in de papieren gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022
HaveBlue schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:01:
[...]

Nee. De kozijnen zijn 10/10 en vervangen was economisch niet zinvol. Er moest geschilderd worden en nieuw HR++ glas plaatsen was een quick win.

[...]

Welnee. Maar de reden was dan ook dat ik ze heb gekocht vanwege de U-waarde. En daar was de leverancier heel transparant over ;) :) En sinds deze plissés er hangen is de temperatuur hartje zomer binnen nooit hoger geweest dan ~23 graden daar waar het vroeger gemakkelijk 28 graden werd. Daarnaast - en je bent vrij iets van Milieu Centraal te vinden - zegt Milieu Centraal dat "Plisségordijnen met aluminium coating voor gewoon dubbel glas een isolatiewaarde geven die vergelijkbaar is met HR+ glas." Haalt het veel uit? Misschien niet maar alle kleine beetjes helpen. Het zal jouw keuze niet zijn en dit is wat het is.

[...]

Het is een betonvloer met PIR-achtige platen waarvan recent de kieren gedicht zijn met pur en waar vervolgens een volledige laag pur nog eens onder tegen aan gekomen is.

[...]

In het uiterste geval kan ik bijstoken met hout en dat heeft mijn voorkeur niet. Installateur én distributeur hebben een calculatie gemaakt die aantoont dat het mogelijk zou moeten zijn. Uiteindelijk sta ik op een driesprong:

1.) Hardball spelen, installateur met wie ik de overeenkomst heb in gebreke stellen vanwege non conformiteit. Met wat voor oplossing zij dan komen zou ik niet weten. De installateur doet óók Nibe die de F2120-20 in het assortiment hebben, wellicht dat het de derde keer dan wel goed is. Je kunt je natuurlijk afvragen of het intrinsieke vraagstuk (is bestaande bouw uit 1981 redelijkerwijs te verwarmen met een lucht/water-systeem?) wel beantwoord wordt als je er een 20kW systeem tegen aan moet gooien.

2.) Lief zijn, de situatie accepteren en op die paar graaddagen bijstoken met hout.

3.) Nog eens kritisch kijken naar verdere isolatie (waar is mij een raadsel eerlijk gezegd) en eventueel een diepte-investering doen in kozijnen met triple-glas. Ik weet van een eerdere offerte van onze aannemer dat dit voor ons huis écht serieus in de papieren gaat lopen.
Wat misschien zou kunnen: dubbel glas Hr++ met krypton met een tussenspouw aan de binnenkant tegen de huidige ruiten plaatsen. Je hebt dan 3 x een spouw.
Gedaan in het vorige huis. Je houdt dan de kou en het geluid buiten.
Kun je ook nog eens zelf doen. In de buurt van Utrecht een verkoper van Pilkingtonglas die niet duur levert, Correcte levering door de fabriek in Twenthe.
Plm. 5 keer divers besteld. Geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
DutchWing schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:19:
[...]

DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Maar ook mijn radiatoren hebben volgens de berekening te weinig afgifte.
Maar met 35/30/20 krijg ik het tot -4 gewoon 20 graden in de woning.
Dat laatste geeft vertrouwen. De app doet eigenlijk eenzelfde berekening als de site dus je ervaring zegt meer.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:45
overwinteraar schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:35:
Afgelopen dagen aan het testen met advies van @koevlaas2 in achterhoofd om op een zo laag mogelijke en constante Ta te draaien en defrosts te beperken. Paar jaar terug ook al eens geprobeerd, zonder veel succes. Nou vriest het hier aardig in het oosten van het land, dus mss wat lastige testsetting. Aan de andere kant... juist ook interessant om te kijken wat impact is en wat WP aankan. Vandaag is gemiddelde Tb tot nu toe - 5,6 graden (vanmorgen vroor het 8,2 graden); gemeten met WP sensor op een meter op 3 boven maaiveld.

WP is een Loria 6010. Die kan niet op een vaste Ta worden ingesteld. Wel kan de stooklijn met maximaal +10 worden verhoogd, de helling daarvan op minimaal 0,1 worden gezet, en de Ta gemaximeerd worden. Ruimtemodule (thermostaat woonkamer = Honeywell, sorry @Grolsch ;)) staat op 50% invloed. Tset vanaf 10u 20,5, vanaf 21.40u 20.

Stooklijn en Ta max aangepast als hierboven geschetst, WP levert dus een Ta van minimaal 30 graden (basis 20 graden + 10 verhoging) op, die met kouder weer met helling van 0,1 oploopt tot ingestelde Ta max is bereikt. Situatie ervoor was: stooklijn +1,0 met helling 0,7, geen Ta max.

De pomp heeft 4 standen. De maximaal haalbare flow van ca 24 l/m levert de pomp in stand 3; verhogen naar stand 4 heeft geen effect. Ik denk dat onze vvw en Jaga's een hogere flow niet aankunnen. De pomp zelf kan wel een hogere flow aan bij zelfde diameter hoofdleiding (dacht 28 mm), bij opwarmen SWW 30+ l/m.

Tot 14.15u (rode pijltjes in grafieken) stond Ta max op 34 graden. dT lag toen rond 3,5 graden; Tb is in de loop van de middag even opgelopen door de zon (tot 20,9 graden). Gevoelstemp was toen iets beter dan nu. Ging toen 5,9 kW de woning in. De WP bleef wel elk uur een defrost vragen, hoewel de pieken veel minder heftig waren dan voor ik instellingen had gewijzigd. WP verbruikt daardoor ook minder prik; CV element is na de gewijzigde stooklijn/Ta max instellingen ook niet meer bijgesprongen. WP verbruik vandaag tot nu toe ligt rond 32 kWh (vandaag nog geen SWW run), gemiddeld 1,75 kW per uur incl defrosts. Stuk minder dan de 70 van afgelopen zaterdag (met meer mist en paar SWW runs).

Ta max staat sinds 14.15u op 30 graden en nachtverlaging voor komende nacht eraf gehaald; Tset op 20,5. In de woonkamer gaf thermostaat afgelopen anderhalf uur constant 20,4 graden aan (terwijl het buiten ruim 5 graden vriest), is net naar 20,3 gezakt. Gevoelstemp binnen is wel iets killer dan voor 14.15 uur. Mss ligt dat ook gewoon aan iets lagere temp aan de voeten :P

dT ligt nu rond 2,5 graden. Dus gaat ongeveer 4,2 kW aan warmte de woning in (24/60 x 4,2 x 2,5). Op eerdere momenten in afgelopen 24 uur vroor het ook 5 graden (rond 3 uur 's nachts en rond 12.15u vanmiddag; dT was toen resp 3,6 en 2,5 graden). Dat, terwijl vannacht Tset nog 20 graden was (halve graad nachtverlaging); geen idee wat RV toen was.

Zoals uit WP verbruik en dT grafieken blijkt, is de dT en kW lijn sinds 14.15 uur vlakker dan daarvoor. De gevoelstemp in woonkamer is echter wat minder, waardoor ik neiging heb om Ta max toch weer te verhogen richting 33 graden voor meer comfort. Dan verwacht ik wel dat de WP weer minder vlak draait en meer defrosts geeft. Ik heb eerder de flow ook al even rond 20 l/m gehad, in de hoop dat dT zou oplopen met lagere Ta. Dat leverde weinig op.

Hebben jullie wellicht nog suggesties om dit anders/beter in te stellen, om comfort terug te krijgen én vlakke lijn op Ta en kW (en dus minder defrosts) te houden? _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Ik meld mij ook weer eens in het topic (het is inmiddels koud, dus de WP moet eraan trekken). Ik heb een Loria Duo 6008 met een 2-zone systeem (2e zone is aangesloten op bovenverdieping). Nog steeds problemen met deze verdeling maar ik ga volgend jaar echt switchen naar een andere (ruimtesturende) thermostaat setup van Homematic IP. Wordt niet ondersteund, maar moet kunnen. die 2 Honeywell T6R's die ik heb staan zijn echt verschrikkelijk.

Mijn Ta is altijd 33c (na testen voorgaande jaren), curve op 0.4, nu op 0.5 gezet, correctie van 4.0+ en de WAR staat voor zone 1 op 70/80%. Veel experimenteren heeft er hier voor gezorgd dat dit redelijk werkt. Alleen heb ik nog steeds last van de zon bij dit weer, die warmt de woonkamer/keuken ook op waardoor de WP uitgaat. Dan moet hij als het bij kouder weer sneller afkoelt, er hard aan trekken om bij te komen.

Anyway, ik heb nog steeds alleen maar uitlezing via Enelogic, maar hier mijn grafieken van de afgelopen 2 dagen ter vergelijk:

Gister 41.92kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SYbg56ssy1hMXOcJ7fmOYmCNyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mFEe1QKqUkVGB8Jl89X4Xqa.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag nu 25kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpy95H5bJy59C0QHbrBDZfKBlmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rguPw5l8drVUZLlVNZgaHN4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:06
Hier de stooklijn toch iets moeten verhogen. (32gr bij -10) Nu het wat dagen vrij koud is (Het is nu al weer -9) trekt de kou wat naar binnen. Nu mis ik die ontbrekende afgifte boven wel. De warmtepomp doet het nog steeds met twee vingers in de neus, net geen kw opgenomen vermogen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327

Persoonlijk denk ik dat je eens goed met je installateur om tafel moet, want je kan een huis uit '81 prima met een l/w wp verwarmen.

Hier vrijstaand huis uit' 79, 150m2 verwarmd en oude tyleen vloerverwarming, wel wat nageisoleerd maar niks echt groot aangepakt, want het huis was al helemaal af/afgewerkt in 2018 toen we het kochten. Alleen dakkapel erop van 12m, met extra isolatie en triple glas, en toen de helft van het dak geïsoleerd toen ik erbij kon.
Verder spui laten volspuiten (6 cm, niet echt veel) en vloer redelijk goed geïsoleerd.
Ik heb in 2018 gelijk wp neergezet, Pana 12 tcap, en die deed 't echt op z'n sloffen en mega pendelen in het tussenseizoen. 2 weken geleden eindelijk een nieuwe 9 kw (geen tcap) binnen gekregen en die fietst 't ook op hier.

Lang verhaal kort, je huis verliest erg veel warmte, (en 16 kw constant is echt heel veel warmte) maar dat lijkt me bijzonder als ik hoor wat er aan isolatie is gedaan bij jou. Of de wp + afgifte systeem zit iets niet lekker.
En voor die laatste moet je bij je installateur zijn volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:03
Hier de 6008, blijf aan het klooien met instellingen. Had max 38 gezet (32) en de thermostaat op 50%. Te koud gevoel. Dus nu thermostaat op 20.5 in de woonkamer en max op 45 graden en stooklijn op 0.6. Het is nu zeker comfortabel.

Hiervoor bleeft die max stoken en nu zak die zelf terug naar 36 graden aanvoer. Retour blijft altijd 3 graden verschil. Pomp stand 3 (geen nut om hoger te gaan)

Gemiddeld nu met -5 een 1.6 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd

Heb je een warmtetransmissieberekening gekregen? Die geeft aan waar je grootste verliezen zitten, en waar je de grootste winst kunt halen.

Wat betreft het glas, hier 50 m2 glas, waarvan 33 m2 gewoon dubbel glas. Dat gewone dubbel glas geeft nu een warmteverlies van "slechts" ~1.9kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:52
@HaveBlue hoe zijn de Tr en de Ta van de WP versus de aanvoerzijde van de VVW verdeler en de VVW verdeler aan de vloerzijde?
Je verwacht Ta_WP>Ta_VVW_aanvoerzijde>Ta_VVW_vloerzijde
en Tr_WP<Tr_VVW_aanvoerzijde<Ta_VVW_vloerzijde
zoniet dan is de flow van de VVW bv. onvoldoende of er nog ergens een bypass actief of...

... en maakt je WP meer warmte dan door de VVW gebruikt wordt, en draait je WP op hogere temperaturen dan door je VVW benut worden, met dus een lagere cop en lagere warmteafgifte

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 14-12-2022 22:34 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:37

BTS

Nog steeds op vaste TA, 25° setpoint. -10 vannacht hier. Stille mode gaat er wel voor zorgen dat die 25° niet vastgehouden kan worden,. Stille mode van 23.00 tot 09.00 (koudste periode in de ochtend is dan hopelijk voorbij en met zon net wat meer energie uit de lucht te halen om weer die 1° bij te verwarmen).

Binnen 19,5°, vloer is comfortabel warm.
Bovenverdieping voelt warmer maar is ook 19,5°.

Er gaat wel zo'n 700watt per uur in de machine. Dat doet die dan wel super constant.

@Blihi doet jouw Toshiba het ook naar tevredenheid?

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:31
overwinteraar schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook ik ben vanochtend, bij wijze van test, omgeschakeld van WAR naar een vaste Ta, volgens WAR moest ik op dat moment Ta 35 hebben. Ik heb hem om 7u vast gezet op Ta 33 en meteen liep de WP een stuk rustiger en is het element niet meer ingekomen. Run lijkt ook wat langer, vanwege de zon later op de dag is de WP vanmiddag uit gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cQ3N5Ak.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
BTS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:35:
Nog steeds op vaste TA, 25° setpoint. -10 vannacht hier. Stille mode gaat er wel voor zorgen dat die 25° niet vastgehouden kan worden,. Stille mode van 23.00 tot 09.00 (koudste periode in de ochtend is dan hopelijk voorbij en met zon net wat meer energie uit de lucht te halen om weer die 1° bij te verwarmen).

Binnen 19,5°, vloer is comfortabel warm.
Bovenverdieping voelt warmer maar is ook 19,5°.

Er gaat wel zo'n 700watt per uur in de machine. Dat doet die dan wel super constant.

@Blihi doet jouw Toshiba het ook naar tevredenheid?
Ben een paar dagen niet thuis, maar pa aan het helpen met nieuwbouwappartement voorzien van Daikin Atherma3. Man wat een interface |:( die draaiknop gaat steeds een tik te ver.

Thuis werk alles prima, behalve dat het ding herrie maakt, maar er ligt een stapel isolatiemateriaal op me te wachten thuis...

Stille modus gebruik ik niet. In het databoek is al duidelijk dat die modus onvoldoende vermogen levert bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:37

BTS

@Blihi stille mode is dan ook voor de buren, niet voor mij.

Succes ermee, of veel plezier.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Thorsd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:01:
[...]

Ja, zeker. Het is vooral ook wat je zelf wilt. Ik heb uiteindelijk voor de gewone 9 gekozen omdat:
  • Het zelden echt koud is. Hier was het daggemiddelde niet < -5 de laatste 5 jaar
  • In de toekomst kan hier nog 33m2 gewoon dubbel glas vervangen worden door HR++(scheelt 1.5kW)
  • Als het koud is schijnt overdag vaak het zonnetje en dat helpt hier aardig mee.
  • De slaapkamers kunnen ook wel op 10C als het echt koud is.
  • Hoeveel kWh wil je verstoken? De 9 heeft gisteren 55kWh op de teller gezet. Dat vind ik wel genoeg.
  • De WP nog een COP=1 backup heater van 3kW heeft. En bij < -5 is de COP van de WP zelf ook niet super meer.
  • Er kan nog een pelletkachel aan.
Natuurlijk is er ook een lijstje om wel voor de 12 te gaan, maar die ben ik even vergeten ;)

Hieronder mijn verzamelde verbruiksgegevens van de laatste 5 jaar (blauw is dit jaar, met de 9J, die zou het tot ~180 kWh op een dag redden - linksonder is vandaag, die heeft nog 15 uur te gaan).
Ik heb overigens ook nog een ventilatie WP van 1.3kW draaien (+31kWh thermish), maar die zal onder nul ook geen super-positief netto-effect meer hebben.

[Afbeelding]
Ik heb afgelopen dag rond de 0,3/0,4 GJ gebruikt aan stadsverwarming. Kan je daarmee achterhalen wellicht of 9Kw voldoende is? Dat is overigens met radiatoren. Ik ga dit veranderen naar vloerverwarming.

0,3 * 278 = 83,4 Kwh
0,4 * 278 = 111,2 Kwh

Dat wilt zeggen dat die 9 Kwh (7,5 kwh werkelijk) warmtepomp 12 uur moet aan staan? Of klopt mijn logica totaal niet.

Ik zie trouwens dat die 9Kwh 180 Kwh moet kunnen draaien op 1 dagen. Conclusie is dus dat de 9 Kwh deze dagen makkelijk kan hebben. Het is immers ook niet extreem koud geweest,

[ Voor 15% gewijzigd door Reiziger88 op 14-12-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Maikie18 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:36:
[...]

Ook ik ben vanochtend, bij wijze van test, omgeschakeld van WAR naar een vaste Ta, volgens WAR moest ik op dat moment Ta 35 hebben. Ik heb hem om 7u vast gezet op Ta 33 en meteen liep de WP een stuk rustiger en is het element niet meer ingekomen. Run lijkt ook wat langer, vanwege de zon later op de dag is de WP vanmiddag uit gegaan.

[Afbeelding]
Als ik zo snel goed zie, dan heb je defrost om de 1,5 a 2 uur. Da's iig wat rustiger dan hier. Hoewel ik paar jaar terug nog wel eens 4 a 5 per uur (jep) heb meegemaakt, dat was met de setup van onze installateur. Blij dat ik daaraan ben gaan sleutelen... ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Pagina: 1 ... 197 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.