Afgelopen dagen aan het testen met advies van @
koevlaas2 in achterhoofd om op een zo laag mogelijke en constante Ta te draaien en defrosts te beperken. Paar jaar terug ook al eens geprobeerd, zonder veel succes. Nou vriest het hier aardig in het oosten van het land, dus mss wat lastige testsetting. Aan de andere kant... juist ook interessant om te kijken wat impact is en wat WP aankan. Vandaag is gemiddelde Tb tot nu toe - 5,6 graden (vanmorgen vroor het 8,2 graden); gemeten met WP sensor op een meter op 3 boven maaiveld.
WP is een Loria 6010. Die kan niet op een vaste Ta worden ingesteld. Wel kan de stooklijn met maximaal +10 worden verhoogd, de helling daarvan op minimaal 0,1 worden gezet, en de Ta gemaximeerd worden. Ruimtemodule (thermostaat woonkamer = Honeywell, sorry @
Grolsch 
) staat op 50% invloed. Tset vanaf 10u 20,5, vanaf 21.40u 20.
Stooklijn en Ta max aangepast als hierboven geschetst, WP levert dus een Ta van minimaal 30 graden (basis 20 graden + 10 verhoging) op, die met kouder weer met helling van 0,1 oploopt tot ingestelde Ta max is bereikt. Situatie ervoor was: stooklijn +1,0 met helling 0,7, geen Ta max.
De pomp heeft 4 standen. De maximaal haalbare flow van ca 24 l/m levert de pomp in stand 3; verhogen naar stand 4 heeft geen effect. Ik denk dat onze vvw en Jaga's een hogere flow niet aankunnen. De pomp zelf kan wel een hogere flow aan bij zelfde diameter hoofdleiding (dacht 28 mm), bij opwarmen SWW 30+ l/m.
Tot 14.15u (rode pijltjes in grafieken) stond Ta max op 34 graden. dT lag toen rond 3,5 graden; Tb is in de loop van de middag even opgelopen door de zon (tot 20,9 graden). Gevoelstemp was toen iets beter dan nu. Ging toen 5,9 kW de woning in. De WP bleef wel elk uur een defrost vragen, hoewel de pieken veel minder heftig waren dan voor ik instellingen had gewijzigd. WP verbruikt daardoor ook minder prik; CV element is na de gewijzigde stooklijn/Ta max instellingen ook niet meer bijgesprongen. WP verbruik vandaag tot nu toe ligt rond 32 kWh (vandaag nog geen SWW run), gemiddeld 1,75 kW per uur incl defrosts. Stuk minder dan de 70 van afgelopen zaterdag (met meer mist en paar SWW runs).
Ta max staat sinds 14.15u op 30 graden en nachtverlaging voor komende nacht eraf gehaald; Tset op 20,5. In de woonkamer gaf thermostaat afgelopen anderhalf uur constant 20,4 graden aan (terwijl het buiten ruim 5 graden vriest), is net naar 20,3 gezakt. Gevoelstemp binnen is wel iets killer dan voor 14.15 uur. Mss ligt dat ook gewoon aan iets lagere temp aan de voeten
dT ligt nu rond 2,5 graden. Dus gaat ongeveer 4,2 kW aan warmte de woning in (24/60 x 4,2 x 2,5). Op eerdere momenten in afgelopen 24 uur vroor het ook 5 graden (rond 3 uur 's nachts en rond 12.15u vanmiddag; dT was toen resp 3,6 en 2,5 graden). Dat, terwijl vannacht Tset nog 20 graden was (halve graad nachtverlaging); geen idee wat RV toen was.
Zoals uit WP verbruik en dT grafieken blijkt, is de dT en kW lijn sinds 14.15 uur vlakker dan daarvoor. De gevoelstemp in woonkamer is echter wat minder, waardoor ik neiging heb om Ta max toch weer te verhogen richting 33 graden voor meer comfort. Dan verwacht ik wel dat de WP weer minder vlak draait en meer defrosts geeft. Ik heb eerder de flow ook al even rond 20 l/m gehad, in de hoop dat dT zou oplopen met lagere Ta. Dat leverde weinig op.
Hebben jullie wellicht nog suggesties om dit anders/beter in te stellen, om comfort terug te krijgen én vlakke lijn op Ta en kW (en dus minder defrosts) te houden?