Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.534.714 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:50
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Er is alleen 1 verschil. Ik kan niet controleren hoeveel prijsverhoging een installateur voor zien kiezen krijgt en dus kan de installateur rekenen wat hij wil als ik zo'n offerte onderteken. Wat is dan de waarde van zo'n offerte? Helemaal niets. Ga ik 14 mille betalen, 18, 21, 23 enz enz?
Je kunt de huidige internet prijzen als basis hanteren. Op het moment dat de warmtepomp geleverd en geïnstalleerd kan worden kijk je weer naar diezelfde internet prijzen. De prijsverhogingen daarvan zullen dan een maat moeten zijn voor hetgeen jij dan meer moet betalen. Indien de verhoging (in percentage) van jouw installateur veel meer is, weet je dat je teveel moet betalen. Je kunt dit vergelijken dan doen op drie onderdelen: Warmtepomp, installatiemateriaal en uurloon.

Ook kun je hier op tweakers wel informatie krijgen van de installateurs wat de normale prijsverhogingen zijn. Ook hiermee kun je dan nagaan of het reëel is of niet.

Helaas is dit dus alleen achteraf. Een offerte met een vaste prijs zal je nu niet krijgen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@snameroc En waarom denk je dat ik een goede installateur zoek? Omdat ik andere talenten heb. Alles waar ik zelf goed in ben doe ik echt wel zelf. Iets met zelfkennis en geen zelfoverschatting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Tja ieder zijn vak
Misschien dat je hier een liefhebber kunt vinden die je helpen wil.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:14

Rzaan

Altijd zoekende

snameroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:09:
Lees je in hier en installeer het zelf dan kun je het alleen zelf fout doen. Heb ik ook gedaan.
Wat heb je zelf fout gedaan? :)

Zelf doen is altijd makkelijk gezegd.
Maar een installateur heeft alle materialen, gereedschappen, kent de valkuilen, kent de regels en voorschriften.
Is er handiger in ook.
Geeft bovendien een vertrouwder gevoel (als je vertrouwen in de installateur hebt tenminste)

Ik heb deze maand zonnepanelen laten liggen.
Heb ik eigenlijk niks gezien wat ik niet zelf had kunnen doen.
Maar toch ben ik blij dat hij het gedaan heeft, want anders zou ik elke avond gaan slapen met een brandblusser naast mijn bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:19:
[...]
Maar een installateur heeft alle materialen, gereedschappen, kent de valkuilen, kent de regels en voorschriften.
Dat is een hele grote aanname....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Geloof niet dat ik met mijn hamer, schroevendraaiers, handzaag en nog wat simpel gereedschap ver ga komen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Er is alleen 1 verschil. Ik kan niet controleren hoeveel prijsverhoging een installateur voor zijn kiezen krijgt en dus kan de installateur rekenen wat hij wil als ik zo'n offerte onderteken. Wat is dan de waarde van zo'n offerte? Helemaal niets. Ga ik 14 mille betalen, 18, 21, 23 enz enz? Snap nu wel de offertes van 25 mille. Zitten ze altijd veilig.
Dat is heel makkelijk te controleren. De bruto prijzen van tijd van bestelling en de bruto prijzen van levering. Staan in consumenten gids.

Zo reken je makkelijk de % prijsstijging uit. Geen enkel probleem.

Je kan ook Vaillant bellen. Krijg je het ook te horen.

Je kan de bruto prijzen ook laten vast zetten in offerte. En laat de installatie maar aantonen wat de bruto prijzen zijn op tijd dat factuur gestuurd wordt.

Heb je ook verschil per product.

Je kan ook he installateur vast spullen laten leveren voor de prijsstijgingen wat er is. Scheelt ook weer wat kosten kwa stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:24:
Ik weet het.
Je moet eerst die goede installateur vinden.
En ik realiseer me dat er kaf onder het koren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:52
Jojan265 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:11:

Helaas is dit dus alleen achteraf. Een offerte met een vaste prijs zal je nu niet krijgen.
April dit jaar nog wel, is dit iets van de laatste maanden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

Wat heb je zelf fout gedaan? :)

Zelf doen is altijd makkelijk gezegd.
Is er handiger in ook.
Geeft bovendien een vertrouwder gevoel (als je vertrouwen in de installateur hebt tenminste)

Ik heb deze maand zonnepanelen laten liggen.
Heb ik eigenlijk niks gezien wat ik niet zelf had kunnen doen.
Maar toch ben ik blij dat hij het gedaan heeft, want anders zou ik elke avond gaan slapen met een brandblusser naast mijn bed.
Juist dat is wat ik mis hier het vertrouwen in jezelf maar ook in de installateur. Ik zeg het nogmaals ik ben E installateur en de klant mag het ons laten doen hij moet niets. Als je op die manier zoals hier boven beschreven word mee om moet gaan kun je het beter niet doen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snameroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Juist dat is wat ik mis hier het vertrouwen in jezelf maar ook in de installateur. Ik zeg het nogmaals ik ben E installateur en de klant mag het ons laten doen hij moet niets. Als je op die manier zoals hier boven beschreven word mee om moet gaan kun je het beter niet doen.
De installateur heeft geen vertrouwen in mij met 5 mille aanbetalen. ;) Nogmaals voor werkkapitaal en cashflow heb je een bank of https://www.nlinvesteert.nl/ bijvoorbeeld. Als hij met de noorderzon verdwijnt kan ik fluiten naar mijn centen.

Mooi voorbeeld: https://www.omroepbrabant...kun-je-je-geld-kwijt-zijn

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik doe soms wel aanbetalingen als het om apparatuur gaat o.i.d.
Maar die doe ik dan met mijn creditcard.
Dan ben ik 12 maanden verzekerd.
Als het bedrijf er vandoor gaat of failliet, dan krijg ik mijn geld retour van de creditcard maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

De installateur heeft geen vertrouwen in mij met 5 mille aanbetalen. ;) Nogmaals voor werkkapitaal en cashflow heb je een bank of https://www.nlinvesteert.nl/ bijvoorbeeld. Als hij met de noorderzon verdwijnt kan ik fluiten naar mijn centen.

De goede leiden altijd onder de slechte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 20:25
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Jij hebt gelijk in bijna alles wat je over dit onderwerp de laatste dagen hebt geschreven, maar als ik installateur was, en op een dergelijke manier bejegend zou worden, dan weet ik niet zeker of ik jou als klant zou willen hebben.
Iets met woordkeus en houding en zo.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Jij hebt gelijk in bijna alles wat je over dit onderwerp de laatste dagen hebt geschreven, maar als ik installateur was, en op een dergelijke manier bejegend zou worden, dan weet ik niet zeker of ik jou als klant zou willen hebben.
Omdat ik mijn risico net als de installateur ook inschat en niet op mijn achterhoofd ben gevallen. Vertrouwen is goed maar het moet wel van beide kanten komen en ik weeg mijn risico's net zo af als de installateur. Niets meer, niets minder. Iets met offertes die vol zitten met escapes en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

De goede leiden altijd onder de slechte.
Eens. Maar hoe weet ik als consument wat de goede zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:29

K van k

18x 400 wp oost-west

Hier in maart bij Topinstallateur geweest, hij gaf al aan echt gekkenhuis en in maart gaat Viessman er 5% bovenop doen bij de wp.
Hij had er nog 12 in bestelling die week, en 3 dagen later was het al binnen. Het installeren moest ik wel 2 a 3 maanden op wachten, omdat zulke bedrijven echt zoveel mega veel klussen hebben,ze zaten voor volgend jaar ook al vol.Je kan nog zo n goed bedrijf hebben maar als je voor maanden spullen in met kopen, en ook nog eens trage of wanbetalers hebt.
In mijn offerte stond ook 4% als het te hoog aan inkoop bv zou worden, en lonen worden ook continu verhoogd he.
Hij zei dat er soms voor 400 a 500 duizend open staat. (is fam van me) Dus kan snel gaan.
In ieder geval heb ik 50% betaald, paar dagen later ie al binnen, en gelijk de rest betaald. Ben ik er weer vanaf, betaal liefst gelijk alles. Ook niet altijd goed, maar weet dat ze flink in moeten kopen.
Draait top nu full electric voor october op 13 tot 14 kwh per dag hele huis en kachel al week of 6 op 24 graden. Op naar de winter, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
“What goes up, must come down” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

En daarnaast kun je ook zelf onderzoek doen naar betrouwbare bronnen/ ga bij mensen kijken waar de installateur is geweest, vraag op tweakers,bekijk reviews, of YouTube.
Ik ga ook eerst alles uitzoeken voordat ik iets groots koop..bv auto s of scooter of beste/stilstewarmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@K van k Daar ben ik al een jaar mee bezig, maar het is in deze regio hetzelfde als 10 jaar geleden met zonnepanelen. Ze lopen hier blijkbaar altijd achter de feiten aan (consumenten ook want nu pas zie ik om me heen mensen panelen leggen). Alle installateurs hangen hier nog gretig/snel een HR Ketel en geven zelf toe geen kennis te hebben van WP en die paar die er wel zijn trekken het vel over je oren. Ik heb offertes gehad van 19 t/m 26 mille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
olafmol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:34:
Wellicht. Met zonnepanelen is het ook zo gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Poeh dat best veel ja, en hopelijk heb je dan al vloerverwarming anders zou ik er niet eens aan beginnen.
Mn oomzegger zegt ook dat hij liever op andere dingen concentreert dan op wp, en neemt ook geen wp meer aan, veel te druk voor.
Lag het in het begin van het jaar nog op een 8000 tot 10000 na subsidie...kijk ik nu moet ik ook 19000 af tikken, en dan nog subs eraf dan.
Mn voorman zei altijd in de jachtwereld hij zei had geen zin meer om te klussen,kwam er iemand dan vroeg ik zo akelig veel. En soms zeiden ze ja.Ik deed het dan voor stuk minder, voelde ik me beter bij, denk mn oomzegger ook.
Mn buurman had pas neefje op bezoek offerte was 15500 zwart voor 3.5 kw pomp.Gekkenhuis. Daar ding haal je voor 4750€. Dus dik op verdienen zo in handje 2 dagen werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Dus de neef werd afgezegd, veel te duur.
Maar nu salderen op de schop gaat, zullen er steeds minder wp komen denk ik,veeel te duur.
Of salderen moet blijven maar kun je wel vergeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Eens. Maar hoe weet ik als consument wat de goede zijn?
Als er geen goed gevoel is houd het zo en zo al op. Dat doe ik ook met mijn opdrachtgevers.

Zit liever thuis dan dat het gevoel niet goed is om daar iets te ondernemen.

En een wederzijdse klik moet er ook zijn.

Het is net date hahahahah

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 30-10-2022 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:48 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Vind tussentijds uurloon omhoog gooien niet correct. Maar als je open kaart speelt met prijsstijgingen van leverancier wel als je die doorberekend. . En uiteraard mag de consument alttijd offerte annuleren als ze de stijgingen te hoog vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:06:
Vind tussentijds uurloon omhoog gooien niet correct. Maar als je open kaart speelt met prijsstijgingen van leverancier wel als je die doorberekend. . En uiteraard mag de consument alttijd offerte annuleren als ze de stijgingen te hoog vinden.
Dan zet je er al een clausule bij wat niet in mijn offerte staat. _/-\o_ Normaal gesproken is een getekende offerte een koopovereenkomst die zowel de installateur als ik moet nakomen zonder deze clausule. En terecht. Je maakt niet voor niets bindende afspraken om later misverstanden te voorkomen zowel voor de installateur als klant.

Ik kan zakelijk klinken maar dat is nu eenmaal de wereld waar ik uit kom. Daar wordt alles tot het naadje in contracten vastgelegd met zekerheden om geen juridische ellende achteraf te krijgen. Daar is niets onvriendelijk aan, juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Dan zet je er al een clausule bij wat niet in mijn offerte staat. _/-\o_ Normaal gesproken is een getekende offerte een koopovereenkomst die zowel de installateur als ik moet nakomen zonder deze clausule. En terecht. Je maakt niet voor niets bindende afspraken om later misverstanden te voorkomen zowel voor de installateur als klant.

Ik kan zakelijk klinken maar dat is nu eenmaal de wereld waar ik uit kom. Daar wordt alles tot op de grens in contracten vastgelegd met zekerheden om geen juridische ellende achteraf te krijgen. Daar is niets onvriendelijk aan, juist niet.
*knip offtopic

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 30-10-2022 18:30 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 111% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:48 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Precies wat ik zeg

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:42
Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:35:
Tja hoe moet het dan in deze tijden.
[...]
Gewoon, zoals mijn timmerman het al jaren doet. Die zegt: Wil je vooraf een vaste prijs dan ga ik van het slechtste scenario uit en betaal je sowieso te veel. Ik denk dat ik X uur bezig ben voor uurtarief Y en materiaalkosten Z. Maar als het tegen zit kan het iets meer worden. Rekening krijg je achteraf.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RichieB schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Gewoon, zoals mijn timmerman het al jaren doet. Die zegt: Wil je vooraf een vaste prijs dan ga ik van het slechtste scenario uit en betaal je sowieso te veel. Ik denk dat ik X uur bezig ben voor uurtarief Y en materiaalkosten Z. Maar als het tegen zit kan het iets meer worden. Rekening krijg je achteraf.
Dat gaat over uren, het kan mee of tegen zitten, maar bij warmtepompen gaat het grotendeels over materiaal, de uren moet een installateur wel kunnen inschatten, X uur keer X bedrag en komt niet op 2 uur aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 20:25
Wat is er verkeerd aan om bij een vertrouwde/bekende partij te werken op basis van nacalculatie?
Gewoon eerlijk voor beide partijen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

olafmol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:34:
Klopt.
Maar niemand weet wanneer.
Da is de pech die we allemaal hebben in het leven.

Het is allemaal leuk en aardig die discussies over wel of niet een voorschot bepalen of eens/oneens zijn met de bepalingen.
Maar in een markt waar de vraag vele malen groter is dan het aanbod, heb je er mee te dealen.
Of je dealt er niet mee en heb je een grote kans dat je niet meedoet.
Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven.
Is een sociaal-economische wet.

[ Voor 44% gewijzigd door Rzaan op 30-10-2022 17:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Aan wat voor diameter buis en soort moet ik denken tussen een binnen en buitenunit? Wij krijgen een Daikin elga 08 11kw, die heeft een geïntegreerde 230l boiler. Ik ben aan het kijken waar we de buitenunit in de tuin plaatsen, maar ik heb geen idee wat voor soort buis het betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waypoint schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:49:
Aan wat voor diameter buis en soort moet ik denken tussen een binnen en buitenunit? Wij krijgen een Daikin elga 08 11kw, die heeft een geïntegreerde 230l boiler. Ik ben aan het kijken waar we de buitenunit in de tuin plaatsen, maar ik heb geen idee wat voor soort buis het betreft.
Geen idee of dat een monoblock of een split is. (Is er geen Daikin topic?) Edit: Ja dus: Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
Voor een monoblock: Reken op 2x ø32 buis (+ dikke leidingisolatie).
Voor een split: De koelleidingmaten staan in de installatiehandleiding. Meestal 3/8 + 5/8 of 1/4 + 1/2 inch. Ook hier komt uiteraard nog leidingisolatie bij.
En bij beide nog het nodige aan elektrische bedrading.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 30-10-2022 20:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Haha scheelt niet veel. Ligt er wel vlakbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:58
MONITORING l/w warmtepompen oktober 2022
Deelnemrs s.v.p meters opnemen en via PM de standen doorgeven
Voor nieuwe deelnemers, zie de instructie op de intro pagina van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Stel: Je wilt je monobloc zo ver mogelijk uit het zicht plaatsen (bijvoorbeeld achter de schuur in de achtertuin) waardoor deze 12m van het huis af komt te zitten. Is dit problematisch t.a.v. het warmteverlies/weerstand van het leidingwerk?
Hierdoor is 24m (12m aanvoer / 12m retour) extra leiding nodig.
Dit leidingwerk kan dan wel beschut door de schuur heen en vanuit de schuur rechtstreeks de kruipruimte in.

Dan nog het volgende (hand in hand hiermee voor mijn situatie). Maakt het uit of je warmtepomp op een zonnige plek staat? Niet dat de zon heel veel gaat uitmaken ansich denk ik, maar omdat ik mij kan voorstellen dat de zonnigste plek ook de minst vochtige omgeving is, en dat hierdoor de aangezogen lucht minder vocht bevat. Immers tussen de bomen is de luchtvochtigheid hoger, en ik vermoed dat dit in onze schaduwrijke achtertuin ook het geval kan zijn. Puur theoretisch dit natuurlijk, maar misschien kan iemand dit uit praktijkervaring wel bevestigen of juist ontkennen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:50:
Stel: Je wilt je monobloc zo ver mogelijk uit het zicht plaatsen (bijvoorbeeld achter de schuur in de achtertuin) waardoor deze 12m van het huis af komt te zitten. Is dit problematisch t.a.v. het warmteverlies/weerstand van het leidingwerk?
Hierdoor is 24m (12m aanvoer / 12m retour) extra leiding nodig.
Dit leidingwerk kan dan wel beschut door de schuur heen en vanuit de schuur rechtstreeks de kruipruimte in.

Dan nog het volgende (hand in hand hiermee voor mijn situatie). Maakt het uit of je warmtepomp op een zonnige plek staat? Niet dat de zon heel veel gaat uitmaken ansich denk ik, maar omdat ik mij kan voorstellen dat de zonnigste plek ook de minst vochtige omgeving is, en dat hierdoor de aangezogen lucht minder vocht bevat. Immers tussen de bomen is de luchtvochtigheid hoger, en ik vermoed dat dit in onze schaduwrijke achtertuin ook het geval kan zijn. Puur theoretisch dit natuurlijk, maar misschien kan iemand dit uit praktijkervaring wel bevestigen of juist ontkennen.
Terrendis 32x110 voor onder de grond. Eentje voor toevoer en andere voor retour. Dat is de beste leiding die je kan gebruiken met minimale verliezen. Voor binnen onverwarmde ruimtes gebruik de 19mm armaflex dikke buisisolatie voor de 32mm buizen. Bonuspunten als je de leiding in een kanaal of koof maakt.

Vochtigheid bij bomen of struiken is een non issue daaarvoor gaat er teveel lucht doorheen om een factor te zijn.

En nee, de afstand is geen probleem zolang je haakse bochten en fittingen zoveel mogelijk voorkomt. Zoizo aan te raden. Geen metaal, alleen kunstof.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 31-10-2022 09:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Terrendis 32x110 voor onder de grond. Eentje voor toevoer en andere voor retour. Dat is de beste leiding die je kan gebruiken met minimale verliezen. Voor binnen onverwarmde ruimtes gebruik de 19mm armaflex dikke buisisolatie voor de 32mm buizen. Bonuspunten als je de leiding in een kanaal of koof maakt.

Vochtigheid bij bomen of struiken is een non issue daaarvoor gaat er teveel lucht doorheen om een factor te zijn.

En nee, de afstand is geen probleem zolang je haakse bochten en fittingen zoveel mogelijk voorkomt. Zoizo aan te raden..
Dank voor het snelle deskundige advies (y)
Wat is het voordeel van een koof of kanaal bijvoorbeeld in kruipruimtes?

@flippy Wat voor doorvoer kun jij mij aanraden als ik ergens de muur in ga met mijn geisoleerde leidingwerk? gewoon gaten boren en dichtpurren? of zijn hier mooie oplossingen voor.

[ Voor 14% gewijzigd door verkeerslicht op 31-10-2022 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Dank voor het snelle deskundige advies (y)
Wat is het voordeel van een koof of kanaal bijvoorbeeld in kruipruimtes?

@flippy Wat voor doorvoer kun jij mij aanraden als ik ergens de muur in ga met mijn geisoleerde leidingwerk? gewoon gaten boren en dichtpurren? of zijn hier mooie oplossingen voor.
Ja, een halve meter verder graven en gewoon onder de fundering door.

Vooe bovengronds zichtwerk gewoon lokaal mannetje een 120mm gat laten boren met een diamantboor en regulier aircokanaalspul erover om het netjes te maken. En doorvoer dichtpurren natuurlijk. Wel altijd extra losse voorvoer overhouden, dus stukje flexibel electiricteitsbuis erdoor drukken voor je purt.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 31-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 11:45
Hi allen, even een 'domme' vraag mbt het testen van de 3 weg klep vóór montage..
Zoals meer mensen heb ik ook de JP Fluid BW3-100-AW1-230AC van Tameson (https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html). Dus zónder relais, zodat ik hem kan aansluiten zoals de originele pana klep.

Van alles heb ik afgezocht, maar geen antwoord gevonden op mijn vraag:
Ik wil 100% zeker weten dat ik hem goed monteer en even op de werkbank de draairichting testen. Welke draden moet ik hierop aansluiten voor testen? Gewoon 230 uit wandcontactdoos draden: 1 neutraal op neutraal, en dan fase op blauw voor sluiten (gebeurt dus niks) en fase op zwart om hem te openen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-YdgC24FoyCJO0ge5U4AqN9s9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ndB2zP9Q9cHsaIRtYZiWNJRo.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door jvaessen op 31-10-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:10:
Wel bijzonder dat ze daar blauw gebruiken...lekker verwarrend.
dat komt door "west-Taiwan", daar zijn die kleuren anders dan bij ons. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
@jvaessen koop ook even een setje krimpkousjes en verander de kleuren even. Geheid dat het anders een keer fout gaat en iemand de blauwe voor neutraal aanziet en tussen bruin en zwart gaat schakelen, zoals dat hier gebruikelijk is. Even markeren van de uiteindes kan je een hoop ellende besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Blihi dat maakt het alleen verwarrender, want dan is de documentatie opeens voor verschillende uitleg vatbaar :)
Als je bang bent dat iemand een correct werkende driewegklep kapotrepareert, kan je beter bovenstaand plaatje er op plakken of de aders met tekst markeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Blijkbaar is er niets mis met mijn woordkeuze/houding want vandaag een goed gesprek gehad met de installateur en op een zakelijke prettige manier tot elkaar gekomen. ;) We komen waarschijnlijk rond.

Er is niets mis met onderhandelen, vragen stellen, goede en duidelijke afspraken maken. Hoop dat lezers hier iets hebben aan de input vanuit mijn oude vakgebied zoals ik hier veel leer op technisch vlak. Niet te snel tekenen, lees wat er staat/geboden wordt, stel vragen en er is niets mis met een beetje gezond wantrouwen. De goede installateurs staan daar ook voor open en gaan voor de lange termijn en tevreden klanten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
Zojuist de subsidie aangevraagd. Was nog even spannend, want mijn woning is pas in 2020 opgeleverd. De bouwvergunning is echter begin 2018 aangevraagd, maar dat moet je zelf aantonen. Gelukkig had ik toentertijd de aannemer om een bewijs daarvan gevraagd, dus dat had ik nog. Gedateerd: 1 mei 2018 :)

De WP draait inmiddels en de mannen hebben de boel keurig aangelegd en in bedrijf gesteld. Het waterzijdige deel heb ik zelf gedaan (en in goed overleg met de installateur, ook alle parameters).

Ik hoop over een paar weken te kunnen vertellen hoe het een en ander draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXCtHtZC3HvCGeGQ68A0_-79tEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfoe2LaINA33UckifevzNAXs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtmLnNwbAPdyh_F8Ah1lQoeSpJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npE5FDOItcKOEw1Msy7tSxcx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2g8XOLh8_xdeH6SyrrpHUf0H2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qpDHxEfOY70x7pzj6W57cY7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4mhpzgpPcNqLpD6DUZ8fOgouek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEECPYymzbKQcAcdDhuj3Tm9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nHFeSkWLiB2-3_0DJxk2NuGFWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGZJ7rUzDXN5uOUx7RJ7RDwn.jpg?f=fotoalbum_tile

De binnenunit hangt op de plaats van de oude CV ketel, het SWW vat staat in de ruimte daarnaast. De losse draden bij de binnenunit zijn van alle sensoren.

Stroom komt van de 3-fase PV-verdeler, aangesloten met een 5x4mm2 kabel door de oorspronkelijke gasleiding (past precies in een 25mm Rehau buis). Per fase zit daar een omvormer op en een aardlekautomaat+kWh meter voor de buitenunit, de bijverwarming in de binnenunit en de bijverwarming in het SWW vat.

Buitenunit staat op het dak naast de airco. Koelleidingen zijn werkelijk keurig aangelegd. De airco staat nog op veren, daar wil ik ook van die big-foot balken onder, zodat deze wat minder staat te wiebelen als het waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 16:12

BTS

@Blihi in december komt mijn Toshiba Estia, mijn installateur krijgt iemand van Toshiba mee bij het inbedrijfstellen. Nog vragen die ik moet stellen?

Vanwaar die overdrukbeveiliging? Er zit een expansievat ingebouwd in de binnenunit hiervoor toch?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vraagje: Ben een monobloc aan het plannen waarbij de leidingen via de kruipruimte op het vv circuit aangesloten worden.

Nu vroeg ik mij af of een reguliere microbelontluchter en een vuilafscheider ook buiten (direct achter de aanvoer danwel retour) geplaatst kunnen worden? Of dien ik dan speciale geïsoleerde varianten aan te schaffen?
Als iemand goede ervaringen heeft met bepaalde modellen hoor ik het graag :-)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BTS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:49:
@Blihi in december komt mijn Toshiba Estia, mijn installateur krijgt iemand van Toshiba mee bij het inbedrijfstellen. Nog vragen die ik moet stellen?
Niet voor zover ik weet. De installatiehandleiding wijst zichzelf. Zorg wel dat je die niet weg doet. Je krijgt hem op papier en op CD-rom. Kon ik dus op zoek naar een CD-rom lezer 8)7
Vanwaar die overdrukbeveiliging? Er zit een expansievat ingebouwd in de binnenunit hiervoor toch?
Ja, die overdrukbeveiliging zit ook al in de binnenunit, evenals een klein expansievat. Maar in de binnenunit is het een 4.3 bar beveiliging, terwijl 3 bar meer gebruikelijk is en die had ik toch liggen.

Het ingebouwde expansievat is vrij klein. Ik heb er nog een 18 liter naast hangen (want die hing er al).

Als je trouwens een thermostaat wil gebruiken: Die gaat op CN20, pin 1 en 5. Je moet dan parameter 6B3 op 1 zetten. Ik moet zeggen dat de parameters van Toshiba niet helpen. Het zijn allemaal 2 of 3 digit HEX codes...

Oh, en de unit heeft een "Fluitermodus". Zal wel een vertaalfoutje zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Blihi op 31-10-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb zelf wel wat aanpassingen gedaan: Het SWW programma draait overdag tussen 13 en 15. Hij moet in die twee uur dus het boilervat opwarmen. Niet 's nachts, want juist overdag is er stroom over van de zonnepanelen en is het buiten warmer, wat het zuiniger maakt. Ook het Legionella programma heb ik zo ingesteld.

Verder staat de SWW temperatuur op 45 in plaats van de standaard 65. Dat is veel te warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedfight schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:29:
Vraagje: Ben een monobloc aan het plannen waarbij de leidingen via de kruipruimte op het vv circuit aangesloten worden.

Nu vroeg ik mij af of een reguliere microbelontluchter en een vuilafscheider ook buiten (direct achter de aanvoer danwel retour) geplaatst kunnen worden? Of dien ik dan speciale geïsoleerde varianten aan te schaffen?
Als iemand goede ervaringen heeft met bepaalde modellen hoor ik het graag :-)
die dingen zijn niet geschikt voor buiten. gewoon braaf binnen ergens ophangen. liefste op de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@Blihi dat van die fluitermodes had ik ook gelezen, dan gaat die toch juist in de nacht fluiten?

Ik heb niet zoveel systeeminhoud. Krijg een 50 liter buffer erbij om systeeminhoud te vergroten. Ik zal er geen SWW mee gaan doen dat scheelt al wat temperatuur schommelingen. Aparte WPB hiervoor wat dus de max temperatuur al beperkt.

Ik zal met de man/vrouw van Toshiba en de installateur overleggen wat betreft thermostaat. Ik denk in eerste instantie op WAR gaan draaien. Heb Evohome in huis en eventueel die later aansluiten met een BDR91T. Maar of die ook op CN20 moet, ik las iets over poort TB04(?).

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
Algemene vraag: als een buffer nodig is waarom kan je de sww boiler daar niet voor inzetten ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BarryH schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:35:
Algemene vraag: als een buffer nodig is waarom kan je de sww boiler daar niet voor inzetten ?
Omdat
1. in een SWW boiler drinkwater zit en in je buffer CV-water en
2. omdat je SWW-vat op een veel hogere temperatuur staat dan je verwarming.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

die dingen zijn niet geschikt voor buiten. gewoon braaf binnen ergens ophangen. liefste op de retour.
Helder! Dan ga ik in de kruipruimte een plekje zoeken waar ze van de grond af kunnen staan... Even iets op verzinnen. Wellicht een metalen frame waar ik het op kan klemmen o.i.d.

p.s. Ik schrik mij wel aardig kapot van de prijzen van de flamco / spirotechs etc. maar eens goed zoeken naar een betaalbaar adres.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedfight schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Helder! Dan ga ik in de kruipruimte een plekje zoeken waar ze van de grond af kunnen staan... Even iets op verzinnen. Wellicht een metalen frame waar ik het op kan klemmen o.i.d.

p.s. Ik schrik mij wel aardig kapot van de prijzen van de flamco / spirotechs etc. maar eens goed zoeken naar een betaalbaar adres.
caleffi 546317 met ontluchter 502142 erop.

niet de goedkoopste maar is al geisoleerd en zit tof in elkaar en is werkt ook nog steeds als je er 30l/min doorheen jast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 11:31
flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Vuilfilter MOET in de retour. Moderne circulatiepompen kunnen niet tegen roestdeeltjes ivm de permanente magneten. Je moet dan ook een vuilfilter met magneet hebben. Zie handleiding WP.
Microbellen afscheider moet eigenlijk in het warmste water (kan minste opgeloste lucht bevatten) maar maakt met de kleine dT bij een WP weinig uit, alleen werkt het niet meer als microbellen afscheider, maar als dure luchtpot.
Als je een combi gebruikt dus altijd in de retour plaatsen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
BTS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:13:
@Blihi dat van die fluitermodes had ik ook gelezen, dan gaat die toch juist in de nacht fluiten?

Ik heb niet zoveel systeeminhoud. Krijg een 50 liter buffer erbij om systeeminhoud te vergroten. Ik zal er geen SWW mee gaan doen dat scheelt al wat temperatuur schommelingen. Aparte WPB hiervoor wat dus de max temperatuur al beperkt.

Ik zal met de man/vrouw van Toshiba en de installateur overleggen wat betreft thermostaat. Ik denk in eerste instantie op WAR gaan draaien. Heb Evohome in huis en eventueel die later aansluiten met een BDR91T. Maar of die ook op CN20 moet, ik las iets over poort TB04(?).
Evohome moet ook op pin 1 en 5 van CN20. Dat is gewoon een aan/uit thermostaat. Die TB04 is om Toshiba's eigen thermostaat op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het is sowieso handig om een thermostaat te hebben. Je stookt nog steeds WAR, maar dan alleen als de thermostaat er om vraagt. Puur WAR kan ook, maar dan ben je die 50 liter aan het warm houden als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@Blihi dan is dat al een vraag minder voor mij aan de installateur.

Ja, die bdr91t heb ik al voor onder de 70,- gevonden dus dat is kleingeld vergeleken met het totaal bedrag. Ik bestel hem dus sowieso wel.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kan die bdr91t ook koelen omschakelen? Dan moet je volgens mij zowel pin 1, als 2 als 5 aansluiten. pin 1 en 5 kortsluiten is warmtevraag (dus verwarmen) en pin 2 en 5 kortsluiten is koelvraag (dus koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@Blihi , goede vraag en geen idee. Ik heb airco daar waar er gekoeld moet worden (slaapkamer, woonkamer/keuken) en was daarom niet van plan te gaan koelen met de WP.
Dit zijn de aansluitschema's: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_qzsLW9P2juW9-FyBOHchQ_YNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqWrGoe0lVUC5KntjqsC14xC.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsonder doet vermoeden van wel maar denk dat je dan fysiek de aansluiting omzet van pin 1 naar 2 ol je wp gedurende het koelseizoen?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 21:04
flippy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

En nee, de afstand is geen probleem zolang je haakse bochten en fittingen zoveel mogelijk voorkomt. Zoizo aan te raden. Geen metaal, alleen kunstof.
Ik ben bezig met een vergelijkbare oplossing.
@flippy Je kiest voor twee Terrendis Uno leidingen. Is er een reden om niet voor een enkele Terrendis Duo leiding te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

D.de.Ruiter schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:41:
[...]

Ik ben bezig met een vergelijkbare oplossing.
@flippy Je kiest voor twee Terrendis Uno leidingen. Is er een reden om niet voor een enkele Terrendis Duo leiding te kiezen?
Warmtetransmissie tussen de leidingen. Ze zitten vrij dicht op elkaar. Niet echt een issue als het een paar meter is maar als je 10+ meter hebt tikt het wel door, met name op hogere temperaturen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-11-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik ben op zoek naar buisisolatie voor mijn 32mm buizen.
Hier wordt gesproken over 19 mm isolatie. Maar die kom ik voor 32mm sowieso niet tegen.
Ik kom wel veel 35 mm tegen, maar dat is te groot lijkt me.

Nu kom ik wel 13 mm isolatie voor 32 mm buis tegen, meestal niet zelfklevend.
Deze dus: https://pvcvoordeel.nl/leindingisolatie-32-mm/
Tape is er ook in allerlei soorten. Is de volgende goede tape ?
https://pvcvoordeel.nl/armacell-sh-armaflex-tape/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je kan gewoon 13mm gebruiken en armaflex 520 lijm om het dicht te plakken.
Wil je dikker pak ie de buitenmaat en haal je een 2e rol isolatie om daar weer over te doen. Maar voor binnen en voor reguliere tempersturen is dat niet nodig. Voor onverwarmde ruimtes zoals schuurtjes kan je dat wel doen.

En nee, die tape is niet geschikt. Die is om naden en overbruggingen af te dekken. Niet als isolatiemiddel.

[ Voor 74% gewijzigd door flippy op 01-11-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@flippy Wat ik een lastige vind met die leiding-isolatie, is dat armacell een hele hoop verschillende varianten heeft, terwijl ik op hun site weinig kan vinden over welk type handig is in welke context.
De prijzen verschillen wel enorm, en dat is vast niet voor niets.

De link van @Plenkske gaat over "Tubolit DG B1". Stukken goedkoper dan "Armaflex XG" met dezelfde diameters.

Het grote verschil wat ik zie is dat het een gemaakt is van polyetheenschuim, en het ander van elastomeerschuim.

Is het de flexibiliteit van het spul wat de één superieur maakt aan de ander? of zijn er andere eigenschappen waar rekening mee gehouden moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:34:
@flippy Wat ik een lastige vind met die leiding-isolatie, is dat armacell een hele hoop verschillende varianten heeft, terwijl ik op hun site weinig kan vinden over welk type handig is in welke context.
De prijzen verschillen wel enorm, en dat is vast niet voor niets.

De link van @Plenkske gaat over "Tubolit DG B1". Stukken goedkoper dan "Armaflex XG" met dezelfde diameters.

Het grote verschil wat ik zie is dat het een gemaakt is van polyetheenschuim, en het ander van elastomeerschuim.

Is het de flexibiliteit van het spul wat de één superieur maakt aan de ander? of zijn er andere eigenschappen waar rekening mee gehouden moet worden.
Voor normaal gebruik pak ie gewoon de AF. Dat is de standaard en is op de meeste zaken meer dan voldoende. De andere varianten zijn specifiek voor de wat meer profi situaties zoals verhoogde brandveiligheid of extremere temperaturen of specifieke eisen zoals lage rookontwikkeling bij brand of halogeenvrij.

Armaflex is qua isolatie de fluke van de isolatiewereld. Niet het goedkoopste maar zeer betrouwbaar en kwaliteitsissues zijn vrijwel ongehoord. Je kan er gewoon vannuit gaan dat het over 20 jaar er nog steeds fstsoenlijk werkt zoals de datasheet verteld. Niemand heeft zin om na 5 jaar alles opnieuw te moeten doen. Goedkoop duurkoop is zeker aan de orde bij dit soort producten.voor veel mensen is een installatie iets voor de aankomende 20 jaar. in die zin koop je vertrouwen, net als een monteur die een fluke meter gebruikt.
hoe vaak zie je al wel niet van die bouwmarkt isolatie met een plakstripje die na paar jaar er op half 6 bijhangt. met de juiste lijm komt die armaflex echt niet meer los, ook niet na 20 jaar. ik trek altijd de armflex kapot, niet de lijmverbinding.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 01-11-2022 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Modbreak:Er zijn voldoende andere topics waar al veel geschreven is over het prijsplafond, waterstof en zonnepanelen. Dat gaan we hier dus niet dunnetjes overdoen :)

Zie ook pentaw1nz in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"
interpretatie prijsplafond met salderen
Nieuw prijsplafond nadelig voor aanschaf hybride warmtepomp?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:22:
[...]

Voor normaal gebruik pak ie gewoon de AF. Dat is de standaard en is op de meeste zaken meer dan voldoende. De andere varianten zijn specifiek voor de wat meer profi situaties zoals verhoogde brandveiligheid of extremere temperaturen of specifieke eisen zoals lage rookontwikkeling bij brand of halogeenvrij.

Armaflex is qua isolatie de fluke van de isolatiewereld. Niet het goedkoopste maar zeer betrouwbaar en kwaliteitsissues zijn vrijwel ongehoord. Je kan er gewoon vannuit gaan dat het over 20 jaar er nog steeds fstsoenlijk werkt zoals de datasheet verteld. Niemand heeft zin om na 5 jaar alles opnieuw te moeten doen. Goedkoop duurkoop is zeker aan de orde bij dit soort producten.voor veel mensen is een installatie iets voor de aankomende 20 jaar. in die zin koop je vertrouwen, net als een monteur die een fluke meter gebruikt.
hoe vaak zie je al wel niet van die bouwmarkt isolatie met een plakstripje die na paar jaar er op half 6 bijhangt. met de juiste lijm komt die armaflex echt niet meer los, ook niet na 20 jaar. ik trek altijd de armflex kapot, niet de lijmverbinding.
De AF, die is nóg duurder dan de XG! Ik ben verder helemaal niet gierig hoor ;)
Ik lees dat de AF tegen microben(bacteriegroei) bestand is maar dat XG los daarvan dezelfde eigenschappen heeft. Nou vraag ik mij af of dat nog boeiend is voor een kruipruimte bijvoorbeeld. Het scheelt namelijk een factor 2. Dit in het kader van onnodige kosten maken.

Ik ben het overigens wel met je eens dat goedkoop duurkoop is in deze. Als de basis (het leidingwerk) goed is dan kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen. Het verwisselen van een warmtepomp is bij wijze van spreken kinderspel indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:12
BarryH schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:35:
Dat zijn heel bewust 2 volledig gescheiden systemen.

Je wil echt niet douchen onder water wat in je radiator zit..

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-05 20:43
Maar daar is natuurlijk wel een oplossing voor

Dit is wat je zoekt denk ik .

https://www.oeg.net/nl/oeg-combinatieboilers-tank-in-tank

Lijkt me een relatief dure oplossing maar wel combi van buffer en warmwatervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 15:09
Ik heb de vloerverwarming even gepauzeerd ivm het onbekend zijn wat nou de opbouw van de bgg vloer is en ik de huidige bewoners daarmee niet wil belasten.

Als ik de sleutel heb kan ik het zelf bekijken eind dit jaar, de warmtepomp gaan ze dan wel gewoon plaatsen waarna de vloerverwarming of later komt(of convectoren, even vanuit gaande dat de huidige radiatoren niet de wonin warm krijgen)

Kleine tegenslag qua afwerken van de woonkamer maar liever even wat tijd nemen om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:40:
[...]

De AF, die is nóg duurder dan de XG! Ik ben verder helemaal niet gierig hoor ;)
Ik lees dat de AF tegen microben(bacteriegroei) bestand is maar dat XG los daarvan dezelfde eigenschappen heeft. Nou vraag ik mij af of dat nog boeiend is voor een kruipruimte bijvoorbeeld. Het scheelt namelijk een factor 2. Dit in het kader van onnodige kosten maken.

Ik ben het overigens wel met je eens dat goedkoop duurkoop is in deze. Als de basis (het leidingwerk) goed is dan kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen. Het verwisselen van een warmtepomp is bij wijze van spreken kinderspel indien nodig.
de AF groeit niet dicht met mos en schimmel. die blijft tof. die is gemaakt voor buiten met minimale bescherming. de XG is meer voor verwarmde technische ruimtes. als er dingen aan je isolatie groeit is dat doorgaans niet iets waar de isolatie beter van word.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 01-11-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

fohn5 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:05:

die zijn niet daarvoor. dit is alleen voor hoge temperatuursystemen en zeer specifieke renovatieprojectjes en natuurlijk een goede vriend van elke CV knuppel die over de rug van de klant snel geld wilt verdienen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Noord27 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:44:
[...]

Dat zijn heel bewust 2 volledig gescheiden systemen.

Je wil echt niet douchen onder water wat in je radiator zit..

:Y
fohn5 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:05:

Deze zijn iets goedkoper. https://zonneboilermagazi...lervaten/integra-boilers/

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
BTS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:08:
@Blihi , goede vraag en geen idee. Ik heb airco daar waar er gekoeld moet worden (slaapkamer, woonkamer/keuken) en was daarom niet van plan te gaan koelen met de WP.
Dit zijn de aansluitschema's: [Afbeelding]

Rechtsonder doet vermoeden van wel maar denk dat je dan fysiek de aansluiting omzet van pin 1 naar 2 ol je wp gedurende het koelseizoen?
Als je niet gaat koelen, moet je je daar niet druk over maken inderdaad. Ik ga ook niet koelen met de WP.

Als je Toshiba over de vloer hebt, moet je ze eens vragen of ze documentatie hebben van alle parameters. Want in de installatiehandleiding staan er een heleboel, in de vrij beschikbare Estia R32 Appendix staan er nog meer en dan zijn er nog meer op de unit waar geen documentatie bij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@Blihi die vraag zal ik noteren!

Je kan trouwens het koel/verwarmingsproces schakelen, zie afbeelding (I/P4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY-0Kmq6KxzudyNSBvLnDJM2htE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSzgkwFeu0r7KegynlAJDn9v.jpg?f=fotoalbum_large

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, via 2-5 schakel je koelen in en via 1-5 schakel je verwarmen in. Je kunt zelfs regelen dat een open verbinding "verwarming aan" betekent. Er zijn honderden parameters :)

Bekijk ook vooral dit document eens: https://www.toshiba-airco...ixR32_EN_gesamt_small.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:38
Haleluja ik heb zowaar een offerte ontvangen, laatste maanden wou er uberhaupt niemand meer langskomen. zit wel lekkere marge op.

komt uit op 17K (ex subsidie) voor:

- LG therma V monobloc
- 300 liter inventum rvs boilervat
- 80liter buffervat
- installatie

Zijn er mensen die recent een wp hebben laten plaatsen en hoe zag dat kostenplaatje eruit?

[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 02-11-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 19:36
haakjesluiten schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:52:
Haleluja ik heb zowaar een offerte ontvangen, laatste maanden wou er uberhaupt niemand meer langskomen. zit wel lekkere marge op.

- LG therma V monobloc
- 80liter buffervat
- installatie

Zijn er mensen die recent een wp hebben laten plaatsen en hoe zag dat kostenplaatje eruit?
Tja, ik weet natuurlijk niet hoeveel kW WP het betreft.

Maar ik als ik even snel google, dan kom ik uit op:
https://www.climamarket.e...mp-monobloc-r32-hm071mu43

Warmtepomp: € 4.000
300 Liter boilervat: € 1.300
Buffervat: € 500 (gokje)

Stel je rekent dan:
Toebehoren: € 2.000
Marge: € 2.000
50 uur a 70 euro voor installatie, inbedrijfstelling en elektra: € 3.500

Dan zit je totaal op: € 13.200

En dan vind ik dit een behoorlijk ruime berekening.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
gaat om een 9kw versie. dus je zit aardig in de buurt met je berekening. Probleem is alleen dat er niemand is die kan leveren en al helemaal niet voor bovenstaande prijzen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@haakjesluiten het lijkt me sterk dat je voor die €17k daadwerkelijk eerder een warmtepomp op de stoep hebt staan dan bij een €4k webshop.

We zitten hopelijk niet aan het begin van een varkenscyclus, met deze prijzen kan ik ook beter warmtepompen gaan installeren dan mijn huidige R&D werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Proton_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:48:
@haakjesluiten het lijkt me sterk dat je voor die €17k daadwerkelijk eerder een warmtepomp op de stoep hebt staan dan bij een €4k webshop.

We zitten hopelijk niet aan het begin van een varkenscyclus, met deze prijzen kan ik ook beter warmtepompen gaan installeren dan mijn huidige R&D werk...
heb ik over nagedacht(te meer omdat ik eigenlijk een voorkeur heb voor panasonic/Mitsubishi) maar ik heb wel echt hulp nodig bij het installeren

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 02-11-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Even een check waarbij ik de kenners even hulp vraag.

Ik kan hier geen vloerverwarming leggen ivm massieve houten vloer. Mijn bestaande radiatoren heb ik hier https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator vermogen berekend. Klopt het dat ik voor aanvoer 45 graden delta T 5 hiervoor deze waardes met factor 2,5 moet verlagen? Dit las ik ergens hier in het topic bij zoeken op radiatoren. Ik reken even met 45 aanvoer ivm scenario -10. Verwacht normaal gesproken daar boven te blijven.

@haakjesluiten Ik heb eindelijk een nette offerte voor 14 mille. Vaillant 75 met Unitower en 45 liter buffervat.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- LG therma V monobloc
- 80liter buffervat
- installatie

Afgezien van de erg hoge prijs: Heb je dat buffervat nodig? Of is dit weer zo'n installateur die overal rücksichtslos maar een buffervat installeert? Voor meer info: Zie de faq: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

En voor meer recente offertes en aanbiedingen kun je natuurlijk eenvoudig even in dit topic zoeken op de zoekwoorden "offerte" of "aanbieding"...

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@Proton_ Ik hoop stiekem wel dat we in de varkenscyclus zitten en wacht de gunstige periode met overaanbod van wp’s en installateurs af.

@MotorBeast Check je afgifte met https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Edit:
En old-school hiermee: https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/

[ Voor 21% gewijzigd door Superbeagle op 02-11-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01
Superbeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:52:
@Proton_ Ik hoop stiekem wel dat we in de varkenscyclus zitten en wacht de gunstige periode met overaanbod van wp’s en installateurs af.

@MotorBeast Check je afgifte met https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Edit:
En old-school hiermee: https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/
Ik weet het nog niet - denk dat aanbod in materiaal wel zal verbeteren maar beschikbare vakmensen betwijfel ik. En er moeten nogal een paar woningen van het gas af in Nederland heb ik begrepen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

- LG therma V monobloc
- 80liter buffervat
- installatie

Tja sommige blijven het proberen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Kees_frl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:58:
[...]

Ik weet het nog niet - denk dat aanbod in materiaal wel zal verbeteren maar beschikbare vakmensen betwijfel ik. En er moeten nogal een paar woningen van het gas af in Nederland heb ik begrepen.
Daarnaast moeten er ook veel nieuwe huizen gebouwd worden, die allemaal gasloos zijn. Die worden allemaal met L/W of W/W WP's uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Kees_frl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:58:
[...]

Als de prijs hoog genoeg wordt dan gaan steeds meer mensen zoals Proton_ de branche in en dan ontstaat vanzelf genoeg aanbod aan vaklui. De varkenscyclus is een self fulfulling profecy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:11:
Even een check waarbij ik de kenners even hulp vraag.

Ik kan hier geen vloerverwarming leggen ivm massieve houten vloer. Mijn bestaande radiatoren heb ik hier https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator vermogen berekend. Klopt het dat ik voor aanvoer 45 graden delta T 5 hiervoor deze waardes met factor 2,5 moet verlagen? Dit las ik ergens hier in het topic bij zoeken op radiatoren. Ik reken even met 45 aanvoer ivm scenario -10. Verwacht normaal gesproken daar boven te blijven.

@haakjesluiten Ik heb eindelijk een nette offerte voor 14 mille. Vaillant 75 met Unitower en 45 liter buffervat.
Ongeveer wel ja, maar van 75/65/20 naar 45/40/20 nog iets meer, een factor 2,8. Je kunt de HyTools app gebruiken om het vermogen per regime te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Superbeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:33:
[...]

Als de prijs hoog genoeg wordt dan gaan steeds meer mensen zoals Proton_ de branche in en dan ontstaat vanzelf genoeg aanbod aan vaklui. De varkenscyclus is een self fulfulling profecy.
Dan ga je ervan uit dat er in potentie ongelimiteerde resources zijn. Het aantal technische mensen over alle niveaus is heel erg beperkt. Gaat iemand de WP buisiness in, dan kost dat bij wijze van spreken een timmerman.

Momenteel is er een algeheel personeelstekort in alle branches. We zoeken ook verpleegkundigen, machinisten, agenten, leerkrachten, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Zwartoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:41:
[...]

Dan ga je ervan uit dat er in potentie ongelimiteerde resources zijn. Het aantal technische mensen over alle niveaus is heel erg beperkt. Gaat iemand de WP buisiness in, dan kost dat bij wijze van spreken een timmerman.

Momenteel is er een algeheel personeelstekort in alle branches. We zoeken ook verpleegkundigen, machinisten, agenten, leerkrachten, etc.
Welkom in de wereld van vergrijzing. En we zijn nog maar net begonnen.
Pagina: 1 ... 173 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.