Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.534.607 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

joezzt schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:51:
Nee, alleen die van de WP , Mitsubishi ERSD-VM2D. Staat op Speed 3. De WP staat in de kelder en moet zo'n 5 meter omhoog pompen max.
[Afbeelding]
Zet die pomp maar eens op 1. Omhoog is geen probleem voor zon systeem.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:27
@leonlwd Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met heel veel pendelen. Bij buren zijn ook al enkele compressors gesneuveld, wat waarschijnlijk komt door het vele pendelen (al was de monteur daar niet heel duidelijk over wat de oorzaak was).

Mogelijk heb je wat aan mijn berichten en de oplossingen van andere tweakers in het Mitsu topic (even op mijn naam in de quote hieronder klikken en dan meelezen met alle reacties). De grootste klapper bij mij zat in het verwijderen van de naregeling (alle zones behalve de slaapkamer staan continue open) en een betere thermostaat installeren.
Sven1234 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:32:
Afgelopen jaar heb ik een nieuwbouwwoning met Mitsubishi lucht/water warmtepomp gekocht. Sinds de zomer ben ik de efficiëntie van de warmtepomp gaan bijhouden en het valt me op dat die bij de verwarming van de woning lager is dan verwacht. In september zat ik op een COP=0,1, in oktober was dat 1,7 en in november, december en januari blijft dat steken op 2,7. Dit ligt niet helemaal in de buurt van wat ik had verwacht (SCOP in NL van +/- 4,3) Het verwarmen van het tapwater zit met een gemiddelde COP van 2,3 over de afgelopen maanden redelijk in de buurt van mijn verwachting (+/-2,5).

Ik heb nog eens goed naar het systeem gekeken en ik heb een vermoeden waar het vandaan komt en hoe ik dat misschien zou kunnen verbeteren, maar ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Hieronder meer informatie.

Het gaat om een lucht/water warmtepomp van Mitsubishi. De buitenunit staat in de schuur (met 2 grote openingen voor de aan en afvoer) en heeft een vermogen van 8kW (PUHZ-SW75YAA). De binnenunit (ERSD-VM2D) staat op zolder en is gecombineerd met een 300L SWW tank. De woning van 140m2 is volledig voorzien van vloerverwarming en dit wordt per ruimte gestuurd (Möhlenhoff actuatoren). Aan de retourzijde van de cv zit een 40L Nibe buffervat. De efficiëntie zoals hierboven genoemd wordt door de warmtepomp zelf per maand voor koelen, verwarmen en SWW bijgehouden. De afstand tussen de buitenunit in de schuur en de binnenunit op zolder is circa 35m. De leidingen liggen onder de tuin en gaan via een koof naar boven en hebben een standaard isolatie (wit schuim van +/- 6mm dik. Alleen in de woonkamer/gang (70m2) staat de verwarming op 20°C en daarmee blijft de rest van het huis prima warm (19 a 19,5°C).

De afgelopen tijd ben ik eens gaan bijhouden hoe lang de buitenunit draait. Het valt me op dat dit vaak 3 a 7 minuten aan en dan 20 a 25 minuten uit en dan weer 3 a 7 aan enz is (naarmate het kouder wordt blijft hij iets langer draaien, maar echt veel langer dan 7 min aan en 20 min uit is het niet). Ik vermoed dat ondanks het moduleren van de warmtepomp deze toch te veel vermogen levert en daarom snel weer afslaat. Dit gevoel wordt versterkt omdat bij het verwarmen van het SWW de warmtepomp continue blijft draaien en de efficiëntie dichter in de buurt van de indicatie ligt.

Via de website warmtepompweetjes heb ik een berekening gemaakt van het benodigde vermogen en ik kom dan op 4kW uit. De aannemer (BAM) zal waarschijnlijk gekozen hebben voor meer marge, zodat zij geen klagende kopers krijgen in de uitzonderlijke situatie dat het voor een lange periode streng vriest.

Om de draaitijd te verlengen en zo de efficiëntie te verhogen heb ik aan de volgende punten gedacht:
  • Ik zou mogelijk de stooklijn kunnen verlagen, zodat de warmtepomp over een langere periode het huis moet verwarmen met minder warm water. Al twijfel ik of dit erg effectief is, omdat de buitenunit dan veel sneller de gewenste watertemperatuur bereikt en mogelijk dus eerder afslaat.
  • Een van 4 zones in de woonkamer de actuator loskoppelen, zodat deze samen met de badkamer continue open staat. Wanneer alle zones dicht gaan omdat de gewenste temperatuur is bereikt terwijl de buitenunit nog draait, dan loopt de temperatuur van het cv water minder snel op, en kan deze rustig zijn nadraaitijd afronden. Ik twijfel alleen of dit veel effect op de efficiëntie gaat hebben icm de bestaande buffer en mogelijk krijg je een beetje overshoot qua temperatuur in de woonkamer.
  • Een meer ingrijpende optie is om in het vloerverwarmingscircuit een grotere buffertank te plaatsen, zodat er een grotere warmtebuffer wordt opgebouwd en de buitenunit minder vaak, maar dan wel langer draait.
Hoe kijken jullie hiernaar en zie ik mogelijk nog een oplossing over het hoofd?

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:43
leonlwd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:34:
Of dit zou ergens verstopt moeten zitten in de WATTS thermostaat. Het is in de ochtend wel altijd een halve tot hele graad kouder, waardoor de wp weer uren staat te draaien.
Stuurt de naregeling ook je warmtepomp aan? Zo ja, Watts staat standaard op proportioneel ingesteld waardoor hij steeds kortstondig uit aan gaat. Dit wil je natuurlijk niet met een warmtepomp.
Elke ruimte thermostaat moet je instellen op hysterie en dan gaat ie als het goed is minder pendelen.
Zie Hulp met Watts Vision 868Mhz systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

isolatie doen met armaflex en naden dichtlijmen met armaflex 520 of 525. de beugels om de leidingen vast te zetten komen dus om de armaflex heen. niet eerst vastbeugelen en dan pas isoleren. let dus op de diameter van de beugels, die koop je op de isolatiemaat, niet buismaat. en niet vergeten: meer diameter is meer beter. dus je hoofdleiding word 32mm vanaf de unit.
Armaflex 520 of 525, staat genoteerd (y)
En is het dan "Armacell Armaflex XG leidingisolatie, iso 13 mm" wat ik nodig heb om de leidingen in te pakken? Ik kan me voorstellen dat verdelers die in het koelcircuit moeten ook ingepakt moeten worden. Hoe gaat dat in z'n werk?

32mm vanaf de unit naar "circuit"-verdeler (koelen/niet koelen). En dan door met 25 naar de vloerverwarmingverdeler/verdeler voor de radiatoren, en dan weer door met 16mm naar de individuele radiatoren?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:51:
[...]

Armaflex 520 of 525, staat genoteerd (y)
En is het dan "Armacell Armaflex XG leidingisolatie, iso 13 mm" wat ik nodig heb om de leidingen in te pakken? Ik kan me voorstellen dat verdelers die in het koelcircuit moeten ook ingepakt moeten worden. Hoe gaat dat in z'n werk?

32mm vanaf de unit naar "circuit"-verdeler (koelen/niet koelen). En dan door met 25 naar de vloerverwarmingverdeler/verdeler voor de radiatoren, en dan weer door met 16mm naar de individuele radiatoren?
dat spul is goed ja.

en als je ermee weg kan komen zo ik zoveel mogelijk 32 toepassen en pas kleiner als je naar de de radiatoren aftakt. meer diameter is meer beter. de langer je de hoge diameter vast kan houden de minder weerstand er is en de makkelijker je het hebt qua inregelen.

je verdeler moet wel geschikt zijn voor koelen. dus doorgaans zijn dat de kunstof modellen en wat rvs als je er een isolatiepakketje voor kan krijgen. de kunstof hebben doorgaans geen isolatie nodig doordat die al dubbelwndig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 26-10-2022 12:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

dat spul is goed ja.

en als je ermee weg kan komen zo ik zoveel mogelijk 32 toepassen en pas kleiner als je naar de de radiatoren aftakt. meer diameter is meer beter. de langer je de hoge diameter vast kan houden de minder weerstand er is en de makkelijker je het hebt qua inregelen.

je verdeler moet wel geschikt zijn voor koelen. dus doorgaans zijn dat de kunstof modellen en wat rvs als je er een isolatiepakketje voor kan krijgen. de kunstof hebben doorgaans geen isolatie nodig doordat die al dubbelwndig zijn.
Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

let wel: 32 is een draak om mee te werken. buigen is niet aan de orde voor de onervaren ziel zonder geschikt gereedschap dus voor scherpe bochten zit je vast aan fittingen. dat kan een reden zijn om naar een kleinere maat te stappen als je niet veel liters nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

let wel: 32 is een draak om mee te werken. buigen is niet aan de orde voor de onervaren ziel zonder geschikt gereedschap dus voor scherpe bochten zit je vast aan fittingen. dat kan een reden zijn om naar een kleinere maat te stappen als je niet veel liters nodig hebt.
Klinkt logisch inderdaad. Dan moet ik denken aan 25mm tot aan de radiatoren zeker?

Moet ik wel bij zeggen dat ik in de kruipruimte eenvoudig met flauwe bochten kan werken. Ook als ik op de vliering moet zijn maakt het me niet zo uit of het nou heel mooi is of niet..

Aan de andere kant. als ik met 32 naar een verdeler ga, en van daar verder ga met bijvoorbeeld 3 x 25, dan heeft dat evenveel, zo niet meer inhoud als een 32 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Klinkt logisch inderdaad. Dan moet ik denken aan 25mm tot aan de radiatoren zeker?

Moet ik wel bij zeggen dat ik in de kruipruimte eenvoudig met flauwe bochten kan werken. Ook als ik op de vliering moet zijn maakt het me niet zo uit of het nou heel mooi is of niet..

Aan de andere kant. als ik met 32 naar een verdeler ga, en van daar verder ga met bijvoorbeeld 3 x 25, dan heeft dat evenveel, zo niet meer inhoud als een 32 toch?
je kan gewoon de 32 aftakken naar 25 of zo om die weer af te takken naar 16 of 20 voor een radiator. qua fittingen kan je niet in 1x van 32 naar 16.

als je flauwe bochten kan maken en visueel is geen factor zou ik dat zeker doen. maakt het jezelf ook makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Burn_and_Fire schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd of je het je inmiddels gelukt is en of je al bevindingen hebt. Ik heb zelf ook een Waterstage en baal er al lange tijd van dat ik geen goede interface heb om de boel uit te lezen. Ik ben er al even ingedoken en ziet er goed uit.
Ik heb intussen mail contact met hem en ben van plan om vanavond of morgen hem te bestellen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 23:12
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ik moet zelf binnenkort een 32mm buis in de dekvloer frezen als voorbereiding voor de warmtepomp & vloerverwarming beneden.

Ik heb nu meerdere malen gelezen dat 32 een b*tch is om te buigen, maar werkt een buigtang een beetje met 32mm? Bij onze duitse vrienden kost deze slechts 100 euro, en als ik helemaal klaar ben kan ik die altijd wel weer verkopen op MP:
Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/gallery/detail/W0800850_5.jpg
https://www.heima24.de/we...-im-kunststoffkoffer.html

Is dit de moeite waard, of werkt een dergelijke buigtang niet goed met 32mm?
(Ik snap dat perskoppelingen altijd nog een optie zijn, maar aangezien het in de dekvloer gaat werk ik het liefst met 1 stuk om mogelijkheid op lekkage te voorkomen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Ik moet zelf binnenkort een 32mm buis in de dekvloer frezen als voorbereiding voor de warmtepomp & vloerverwarming beneden.

Ik heb nu meerdere malen gelezen dat 32 een b*tch is om te buigen, maar werkt een buigtang een beetje met 32mm? Bij onze duitse vrienden kost deze slechts 100 euro, en als ik helemaal klaar ben kan ik die altijd wel weer verkopen op MP:
[Afbeelding]

(Ik snap dat perskoppelingen altijd nog een optie zijn, maar aangezien het in de dekvloer gaat werk ik het liefst met 1 stuk om mogelijkheid op lekkage te voorkomen)
Die tangen werken maar doe er wel een buigveer in. En in een dekvloer moet je de buis wel in een mantelbuis doen. de discussie die de buis gaat hebben met je dure dekvloer als die opwarmt en afkoelt wint de buis altijd.

Beperk het ook tot 45 graden. Dus 2x 45 doen voor een 90 bocht. Ik ben geen fan van zulke buizen verder buigen dan 45 in 1x.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-10-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:28:
[...]

Die tangen werken maar doe er wel een buigveer in. En in een dekvloer moet je de buis wel in een mantelbuis doen. de discussie die de buis gaat hebben met je dure dekvloer als die opwarmt en afkoelt wint de buis altijd.
kortom 100 euro voor de tang + 40 euro voor een buigveer..

De 32mm gaat toch precies even warm worden als de vloerverwarming, die eromheen loopt in mijn geval.. Dus waarom zou de vloerverwarming de sleuven er niet uit laten knallen en de 32mm wel? Beide zijn even warm met dezelfde drukverschil.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:31:
[...]

kortom 100 euro voor de tang + 40 euro voor een buigveer..

De 32mm gaat toch precies even warm worden als de vloerverwarming, die eromheen loopt in mijn geval.. Dus waarom zou de vloerverwarming de sleuven er niet uit laten knallen en de 32mm wel? Beide zijn even warm met dezelfde drukverschil.
Meerlaags is een heel ander beestje dan vloerslang. Meerlaags geeft niet mee door de metalen kern. Thermisch is het niet veel anders dan een stalen pijp. De grotere diameter helpt ook niet. Alles schaalt mee. Vloerslang is niet anders dan een tuinslang in vergelijking. Dat geeft wel mee.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-10-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Meerlaags is een heel ander beestje dan vloerslang. Meerlaags geeft niet mee door de metalen kern. Thermisch is het niet veel anders dan een stalen pijp. De grotere diameter helpt ook niet. Alles schaalt mee. Vloerslang is niet anders dan een tuinslang in vergelijking.
Maar daarom ging ik er JUIST vanuit dat een vloerslang een risico is voor je dekvloer, aangezien die uit kan zetten.

Een meerlagen slang zal niet uitrekken, alleen opwarmen. Dus waarom zou de dekvloer er dan uitknallen? De warmte is immers gelijk aan die van de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Maar daarom ging ik er JUIST vanuit dat een vloerslang een risico is voor je dekvloer, aangezien die uit kan zetten.

Een meerlagen slang zal niet uitrekken, alleen opwarmen. Dus waarom zou de dekvloer er dan uitknallen? De warmte is immers gelijk aan die van de vloerverwarming.
de alu kern in meerlaags buis (en die is vies dik in 32mm) zet 2.5x zoveel uitdan beton/cement dat doet. niet een probleem als je recht door de vloer gaat of met hele flauwe bochten maar als je zandvoort of monaco na wilt maken in meerlaags buis in je vloer kan het wel een issue worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

de alu kern in meerlaags buis (en die is vies dik in 32mm) zet 2.5x zoveel uitdan beton/cement dat doet. niet een probleem als je recht door de vloer gaat of met hele flauwe bochten maar als je zandvoort of monaco na wilt maken in meerlaags buis in je vloer kan het wel een issue worden.
Het is een relatief rechte lijn van de buitenmuur naar het trapgat, De paarse leiding in mijn legplan: (zoals je ziet: erg flauw.. de scherpe bochten komen vooral bij de uiteindes om naar beneden en boven af te buigen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUdWI42yTXg9Qqnqbj2hFpmyZFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3FExzq2EbSRPeQpV60f186a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een sleuvenfrees gevonden die 45mm diep gaat, dus als ik een 32-40 mantelbuis zou pakken zou het moeten lukken qua diepte. De vraag is alleen of ik een 32mm pijp in een 32-40 mantelbuis krijg :/ De uponor is meteen 36-43, waardoor ik wel heel erg op de limiet zit en er bijna geen ruimte is om de sleuf nog dicht te zetten.

Mogelijk is een mantelbuis met split het makkelijkste, eenvoudig om de stugge leiding heen te leggen, zonder dat je die erdoorheen hoeft te schuiven: https://www.cable-enginee...-met-split-per-meter.html

[ Voor 11% gewijzigd door ConQuestador op 26-10-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Het is een relatief rechte lijn van de buitenmuur naar het trapgat, De paarse leiding in mijn legplan: (zoals je ziet: erg flauw.. de scherpe bochten komen vooral bij de uiteindes om naar beneden en boven af te buigen)
[Afbeelding]

Ik heb een sleuvenfrees gevonden die 45mm diep gaat, dus als ik een 32-40 mantelbuis zou pakken zou het moeten lukken qua diepte. De vraag is alleen of ik een 32mm pijp in een 32-40 mantelbuis krijg :/ De uponor is meteen 36-43, waardoor ik wel heel erg op de limiet zit en er bijna geen ruimte is om de sleuf nog dicht te zetten.
daar heb je geen buigtang voor nodig. dat druk je met je voet zo in de gleuf.
32-40 buis krijg je er niet omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:41
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

daar heb je geen buigtang voor nodig. dat druk je met je voet zo in de gleuf.
32-40 buis krijg je er niet omheen.
Voor de flauwe bochten is dat inderdaad geen probleem. Die bochten kun je heel goed zelf maken op je knie. Voor de 90 graden bochten om in en uit de vloer te komen, wordt een ander verhaal. Ik heb zo'n buigtang voor 32 mm en die werkt op zich heel mooi. Dus voor die bochten zou ik hem daarvoor wel gebruiken. Maar inderdaad wel iets om de buis, voordat hij de vloer in gaat, zodat uitzetting geen probleem gaat vormen. Want uitzetten gaat de buis zeker doen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
Pietje555 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Dikkere radiatoren plaatsen wordt vaak geroepen als simpele oplossing, maar hou er wel rekening mee dat de afstand van de leidingen uit de vloer tot de muur dan aangepast moet worden.
Je moet er dus wel zin in hebben je slangen in de vloer zonder schade uit te hakken.
Of je gebruikt deze jongens (S-Koppeling van Heimeier):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZR7RNj9AiwP652FZxM_dk76IdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dfp26xPm9R0fp3BKhK05fIOc.jpg?f=user_large

Heb ik hier ook gedaan bij het vervangen van T22 voor T33 die toch een wat andere maatvoering hadden dan gedacht, niets aan de dikwandig stalen leidingen hoeven aan te passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmMXIjTJ2Tnl8XiI61JVckninJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0f8tfPaGtTZVmBf4YdLMluB.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Deze zijn bij mij ook gebruikt bij mijn 1e radiator upgrade van T10 naar T22

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Of je gebruikt deze jongens (S-Koppeling van Heimeier):
[Afbeelding]

Heb ik hier ook gedaan bij het vervangen van T22 voor T33 die toch een wat andere maatvoering hadden dan gedacht, niets aan de dikwandig stalen leidingen hoeven aan te passen:

[Afbeelding]
Ik had hier een jaar geleden een T11 vervangen door een T33 zonder deze koppelingen, en dan kun je soms wegkomen door een T33 te vinden waarbij de aansluiting in het T11-gedeelte en niet het t22-gedeelte van de T33 zit, maar dan moeten de afstanden wel precies kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
ConQuestador schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

[Afbeelding]

Perkoppelingen zijn prima voor in de vloer en over lekkage hoef je je in principe geen zorgen te maken. Echter, een perkoppeling is in feite een vernauwing in de buis. Dus probeer daarom zo veel mogelijk uit 1 stuk te doen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

@ConQuestador hoeveel m heb je nodig, ik heb nog 20m geïsoleerde meerlagenbuis over 32x3. (Komt van 50m rol).
Wel geïsoleerd dus..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Voor de flauwe bochten is dat inderdaad geen probleem. Die bochten kun je heel goed zelf maken op je knie. Voor de 90 graden bochten om in en uit de vloer te komen, wordt een ander verhaal. Ik heb zo'n buigtang voor 32 mm en die werkt op zich heel mooi. Dus voor die bochten zou ik hem daarvoor wel gebruiken. Maar inderdaad wel iets om de buis, voordat hij de vloer in gaat, zodat uitzetting geen probleem gaat vormen. Want uitzetten gaat de buis zeker doen.
Ik ben inmiddels overtuigd dat de buis niet direct de vloer in kan. Maar het probleem met een mantelbuis is vooral dat de totale diameter dan 43mm wordt. Ik moet dus veel moeite doen om een sleuf zo diep te maken dat er aan de bovenkant nog ruimte is die weer stevig dicht te smeren.

Zou het ook een optie zijn om een relatief goedkope isolatietape van 3mm om de buis te wikkelen? (Diameter is dan 38mm) Het gaat dan nieteens zozeer om de isolatiewaarde, maar vooral dat dat zachte rubber het uitzetten kan opvangen.

Bijvoorbeeld met 1 zo'n rol zou ik al 7m kunnen omwikkelen: https://www.amazon.nl/K-f...klevend-50/dp/B00CHRFYJ6/. Uiteraard is "echte" armaflex ook een optie maar dat kost het dubbele en de isolatiewaarde boeit me verder niet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Zet die pomp maar eens op 1. Omhoog is geen probleem voor zon systeem.
Yep, dat was 'm, geluid grotendeels weg en zelfs 8L/min totaal flow nu. Eenvoud, dat is nog altijd het beste.

Thx !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
[...]

[Afbeelding]

Mogelijk is een mantelbuis met split het makkelijkste, eenvoudig om de stugge leiding heen te leggen, zonder dat je die erdoorheen hoeft te schuiven: https://www.cable-enginee...-met-split-per-meter.html
Wellicht is het beter om de verdeler op de plaats te hangen waar je wp binnenkomt, een nis uithakken in de muur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Cees-JanH schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Wellicht is het beter om de verdeler op de plaats te hangen waar je wp binnenkomt, een nis uithakken in de muur ?
Dat is ook het geval, de verdeler van de bovenverdieping hangt waar de WP binnenkomt.

De verdeler voor de benedenverdieping moet in de trapkast komen, dit is de enige plek waar ik een nieuwe 32mm leiding kan krijgen. De 32mm in de dekvloer leggen is de enige mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

[Afbeelding]

Welk programma hab ik nodig om zulke mooie plaatjes te maken? ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
Rimco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Welk programma hab ik nodig om zulke mooie plaatjes te maken? ;)
Loopcad, gratis 30 dagen trial. Kan je zelf je vloerverwarming legplan tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-05 13:52
smaij schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Stuurt de naregeling ook je warmtepomp aan? Zo ja, Watts staat standaard op proportioneel ingesteld waardoor hij steeds kortstondig uit aan gaat. Dit wil je natuurlijk niet met een warmtepomp.
Elke ruimte thermostaat moet je instellen op hysterie en dan gaat ie als het goed is minder pendelen.
Zie Hulp met Watts Vision 868Mhz systeem
Nee, deze naregeling stuurt servomotoren aan die op de verdeler zitten en de lus open of dicht zetten. Was er vorig jaar inderdaad achterkomen dat hij op hys moest. Dit toen ook aan de installateur uitgelegd waarna hij dit in het hele project heeft toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Sven1234 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:18:
@leonlwd Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met heel veel pendelen. Bij buren zijn ook al enkele compressors gesneuveld, wat waarschijnlijk komt door het vele pendelen (al was de monteur daar niet heel duidelijk over wat de oorzaak was).

Had inderdaad al een vermoeden dat dat hier ook de oorzaak kon zijn.

Mogelijk heb je wat aan mijn berichten en de oplossingen van andere tweakers in het Mitsu topic (even op mijn naam in de quote hieronder klikken en dan meelezen met alle reacties). De grootste klapper bij mij zat in het verwijderen van de naregeling (alle zones behalve de slaapkamer staan continue open) en een betere thermostaat installeren.

[...]
Ik zal het eens nalezen. Geen naregeling wil ik eigenlijk niet. De slaapkamers blijven nu al 20 graden met de ramen open en lichte vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:14:
[...]

ik denk dat de installateur al zijn gasketel-expertise heeft gebruikt. dat is de rode lijn bij de meeste wijk-projectjes. of uberhaupt de meeste warmtepompinstallaties.

ik ben al vaker bij probeemwijken erbij gehaald als onafhankelijke partij (vaak als 2e of 3e) ivm de nodige rechtzaken. iets waar zulke zaken toch vaak eindigen, soms omdat de aannemer heeft zitten slapen en soms omdat de installateur te trots is om toe te geven dat ze het fout hebben gedaan en ondertussen zit iedereen naar elkaar te wijzen. leuk natuurlijk maar ondertussen zitten de tientallen famillies jarenlang met het gezeik...
Dat vermoeden heb ik ook. En als er wat mis is hebben ze geen idee hoe te handelen.

In januari ging de buitenunit stuk, gelijk melding gedaan. Pas na 12 dagen en het hele systeem uitelkaar te hebben getrokken kwamen ze zelf ook tot die conclusie (met behulp van Alklima). Ondertussen zaten wij 12 dagen in de kou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Grolsch schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:45:
[...]

Hij loopt inderdaad gigantisch te pendelen, een aantal vragen.

Welke unit heb je precies?

Ecodan hydrobox. Type staat nu in mn beginpost.

Wat is je stooklijn?
Ook toegevoegd aan de beginpost

Hoe groot is je woning (m3/m2)
+- 180m2 (alle verdiepingen bijelkaar)

Wat is je afgifte systeem?
Volledig vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Adriaan71 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:50:
[...]

Die pompen kunnen hun vermogen en flow niet kwijt lijkt het op.

Die pompen draaien geen lange run. Alleen maar opstarten en weer uit. Zodoende ook lage COP.
Hoe zou je dat kunnen voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Hoe zou je dat kunnen voorkomen?
Dat is vloek in de kerk hier omdat je vloerverwarming hebt. Maar met hydraulische scheiding kan je naregelen zonder problemen.

Mits je geen pomp heb met grote overcapaciteiten.

Je kan het eens testen door alles open te zetten een tijdje te kijken hoe de pomp dan draait. Waarschijnlijk kan dat je dan wel beter runs krijgen.

Een ding is zeker nu gaat het niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Ik zal het eens nalezen. Geen naregeling wil ik eigenlijk niet. De slaapkamers blijven nu al 20 graden met de ramen open en lichte vorst.
dat is iets wat normaal is in moderne panden. kan je niks aan doen. naregeling kan je wel houden in die ruimtes maar de rest van het pand moet gewoon uit de naregeling en KISS draaien.

en er zal wel wat meer dingen veranderd moeten worden als ik de fotos zo zie. naregeling weg is slechts 1 van de "standaard" issues bij zulke installaties.
leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook. En als er wat mis is hebben ze geen idee hoe te handelen.

In januari ging de buitenunit stuk, gelijk melding gedaan. Pas na 12 dagen en het hele systeem uitelkaar te hebben getrokken kwamen ze zelf ook tot die conclusie (met behulp van Alklima). Ondertussen zaten wij 12 dagen in de kou...
helaas dingen die ik vaker hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit begrijp ik niet. Dan voegt die naregeling toch niets toe? Dan draai je gewoon handmatig de groepen van de slaapkamers dicht, en klaar ben je.
Dan kan het buffervat en de secundaire pomp ook nog weg, en nog afgezien van de COP-winst bespaar je ook nog het vermogen van de naregeling (wel eens gemeten hoeveel Watt dat is?) en het stroomverbruik van je secundaire pomp.
Meer tips? Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (In dit topic kun je trouwens ook beter terecht voor Ecodan-specifieke zaken)

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 27-10-2022 20:42 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Dit begrijp ik niet. Dan voegt die naregeling toch niets toe? Dan draai je gewoon handmatig de groepen van de slaapkamers dicht, en klaar ben je.
Dan kan het buffervat en de secundaire pomp ook nog weg, en nog afgezien van de COP-winst bespaar je ook nog het vermogen van de naregeling (wel eens gemeten hoeveel Watt dat is?) en het stroomverbruik van je secundaire pomp.
Meer tips? Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" (In dit topic kun je trouwens ook beter terecht voor Ecodan-specifieke zaken)
De naregeling voegt op dit moment ook weinig toe. Al is het wel fijn om te weten dat je, mocht het echt heel koud worden je de ruimte kunt 'inschakelen'. Een lus opendraaien zou dan ook een idee zijn ;)

Ik begrijp je opmerking over het laten vervallen van het buffervat niet helemaal icm het dichtzetten van de slaapkamers. Voor zover ik weet heeft de wp nu al te veel vermogen en te weinig afgifte ruimte. Als je dan het buffervat er uit haalt én de hele verdieping dicht zet, komt het dan wel goed? Hij gaat nu al steeds pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:32
leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

De naregeling voegt op dit moment ook weinig toe. Al is het wel fijn om te weten dat je, mocht het echt heel koud worden je de ruimte kunt 'inschakelen'. Een lus opendraaien zou dan ook een idee zijn ;)

Ik begrijp je opmerking over het laten vervallen van het buffervat niet helemaal icm het dichtzetten van de slaapkamers. Voor zover ik weet heeft de wp nu al te veel vermogen en te weinig afgifte ruimte. Als je dan het buffervat er uit haalt én de hele verdieping dicht zet, komt het dan wel goed? Hij gaat nu al steeds pendelen.
Het is nu ook al een klein buffervat, die doet niet zoveel tegen het pendelen. Het water wat daar in zit is in een paar minuten warm. :)

Je gaf echter wel een keertje aan dat je dacht dat het vat in de retour zit. Dus dan is de opmerking over een tweede pomp en retour niet echt van toepassing.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

dat vat doet he-le-maal niks tegen pendelen en heeft ook geen enkele invloed op het vermogen van de machine opvangen. het is ervoor dat de machine niet compleet vastslaat als hij bijvoorbeeld een ontdooislag moet maken en je naregeling heeft alle groepen dichtgedrukt. een goede installateur zou dat weten en gewoon die situatie fysiek voorkomen. maar dan komen we weer terug op wat ik al eerder zei.....

99% van de installateurs geloven oprecht dat een buffertankje van een paar liter het pendelen tegenhoud terwijl de WP er 20L/min doorheen ramt... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Tegen pendelen helpt dat vaatje niks, een vaatje van 50 liter vertraagt dat immers maximaal 3 minuten...
Overigens heeft verwijderen alleen zin als het een parallel buffervat (i.c.m. een secundaire pomp) betreft.
Een serieel buffervat heeft (behalve ruimtebeslag en installatiekosten) verder geen nadelen.
Maar gezien je naregeling op alle groepen ga ik er eigenlijk van uit dat je een parallel buffervat hebt

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Parallel of serieel heb ik geen idee van. Ben een leek opzoek naar antwoorden, vergeef me.

Hier nog een foto van het leidingwerk. Boven de binnenunit hangt de 40L buffer. Iets verderop staat een 300L boilervat.

Bij de rode pijl is een bypass geplaatst nav L9 flow storingen. Het lijk met mijn beperkte kennis alsof de retour rechtstreeks de aanvoer in gaat zo..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SA5aIfjbVCJ6FyyP8D1RUOMJzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iISZ89wev3xNrkgL84Bnkaf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylKvEwJQlFBHyTEjJ4UkzWV73Ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DFJ8QdV02QLw9VVENYi3OhtJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:59:
Parallel of serieel heb ik geen idee van. Ben een leek opzoek naar antwoorden, vergeef me.

Hier nog een foto van het leidingwerk. Boven de binnenunit hangt de 40L buffer. Iets verderop staat een 300L boilervat.

Bij de rode pijl is een bypass geplaatst nav L9 flow storingen. Het lijk met mijn beperkte kennis alsof de retour rechtstreeks de aanvoer in gaat zo..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
de koperen persfittingen waren in de aanbieding volgens mij. _O-

die bypass drukt open als de naregeling teveel groepen dichtdrukt en de flow beperkt. alles behalve een goede oplossing en gedaan vannuit iemand die denkt in gasketels en lapmiddelen ipv oplossingen.

dat prutswerk met de koelleiding en leidingisolatie laat ik maar even voor wat het is...

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
flippy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

de koperen persfittingen waren in de aanbieding volgens mij. _O-

die bypass drukt open als de naregeling teveel groepen dichtdrukt en de flow beperkt. alles behalve een goede oplossing en gedaan vannuit iemand die denkt in gasketels en lapmiddelen ipv oplossingen.

dat prutswerk met de koelleiding en leidingisolatie laat ik maar even voor wat het is...
Allereerst bedankt voor je compliment over mijn leidingisolatie :P dat was dus niet gedaan en heb er zelf snel wat omheen gefrummeld.

Maar de rest mag dus ook wel als niet juist gezien worden begrijp ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

Allereerst bedankt voor je compliment over mijn leidingisolatie :P dat was dus niet gedaan en heb er zelf snel wat omheen gefrummeld.

Maar de rest mag dus ook wel als niet juist gezien worden begrijp ik.....
ik bedoel de witte isolatie en zwaartekrachttrotserende koelleiding...
leuk totdat de eerste er een doos tegenaan schuift met mach 6.... :X

of het wel of niet goed is is een 2e. het is gewoon gedaan door een cv-boer met de verwachte resultaten.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Ik kreeg nog een tip om eens naar het leidingwerk te kijken. Er gaat nu 20mm uitwendig kunststof de vloer in richting de verdeler beneden. Is dat voldoende?

[ Voor 10% gewijzigd door leonlwd op 27-10-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:23:
Ik kreeg nog een tip om eens naar het leidingwerk te kijken. Er gaat nu 20mm uitwendig kunststof de vloer in richting de verdeler beneden. Is dat voldoende?
ik betwijfel het. de pomp zal er dan hard aan moeten duwen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 16:46
flippy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Dan zal extra fans zeer waarschijnlijk niet nodig zijn. Ik durf daar nog wel een kratje op te zetten.

Fun fact: fans zijn pokkeduur.
Andere optie is radiatoren eruit en vervangen door airco's, is dat wijs?
Als ik uiteindelijk voor airco kies op 1e verd. en zolder dan wordt het een wp voor alleen de bg met vvw (vloeroppervlakte 35m2).

Gezien bovenstaande hoe kan ik het benodigde vermogen voor de wp berekenen rekening houdende met een boilervat van 400l?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snapo6 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Andere optie is radiatoren eruit en vervangen door airco's, is dat wijs?
Als ik uiteindelijk voor airco kies op 1e verd. en zolder dan wordt het een wp voor alleen de bg met vvw (vloeroppervlakte 35m2).

Gezien bovenstaande hoe kan ik het benodigde vermogen voor de wp berekenen rekening houdende met een boilervat van 400l?
ik zou de radiatoren houden. efficeinter ook en een stuk fijner dan zon straalkachel in je nek midden in de nacht. airco boven is meer voor koeling dan permanente verwarming. in huidige situatie zijn fancoils die kunnen koelen dan nog een goede oplossing voor beide wensen. onder de streep stuk goedkoper dan airco installeren.

en formaat warmtepomp is geen factor in het formaat van de tank, je waterverbruik is de factor. grotere tank geeft je het voordeel dat de watertemperatuur omlaag kan wat weer efficenter is maar het doet niks qua formaat van de WP. je kan rustig een 1000L benzinetank in een polo doen maar hij gaat er niet harder door, alleen verder.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 27-10-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:53
Lang niks gepost, maar toch weer een vraag.
Ik heb nog een oud besje hangen, de Elga met Toshiba buiten unit. Heeft alle jaren alleen ons huis verwarmd en dus sinds deze zomer gasloos.

Nu heeft de Elga zelf 22mm leidingwerk/aansluitingen. Heeft het toegevoegde waarde om aan de afgifte kant richting de vloerverwarming meer dan die 22 mm leiding werk te plaatsen? Immers is het smalste stuk toch die 22 mm (en nog kleiner met de knelkoppelingen die er aan zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:27
[...]

In een nieuwbouwhuis met goed geïsoleerde muren/ramen en niet geïsoleerde betonnen vloeren krijg je een redelijke egale temperatuur over de verdiepingen (ondanks dat je bijvoorbeeld alleen beneden stookt). Een lekker koude slaapkamer en een warme woonkamer er onder gaat dus niet zomaar lukken zonder je raam open te houden. Daar gaat de zoneregeling verder niet bij helpen.

Bij slecht afgestelde zoneregeling (meestal bij nieuwbouwprojecten) stuurt hij alleen de zones open waar vraag is, waardoor er vaak maar een klein deel van de vloer open staat. Jouw unit heeft een minimaal vermogen van 3,1kW (zie de startpagina van het mitsu topic). Dat vermogen moet hij continue kwijt kunnen om niet te pendelen. Met de volgende website kan je uitrekenen hoeveel m2 vloer er open moet staan om dat voor elkaar te krijgen: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Bij wp vriendelijke temperaturen zit je vaak al snel op 100m2 of meer dat altijd open moet staan. Mijn tip, haal eens alle actuatoren van de zones af, behalve de slaapkamer, en kijk dan eens hoe hij draait. Ik heb een vermoeden dat dat heel veel gaat schelen :)

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

Japie.G

Colour Classic

Sven1234 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

In een nieuwbouwhuis met goed geïsoleerde muren/ramen en niet geïsoleerde betonnen vloeren krijg je een redelijke egale temperatuur over de verdiepingen (ondanks dat je bijvoorbeeld alleen beneden stookt). Een lekker koude slaapkamer en een warme woonkamer er onder gaat dus niet zomaar lukken zonder je raam open te houden. Daar gaat de zoneregeling verder niet bij helpen.

Bij slecht afgestelde zoneregeling (meestal bij nieuwbouwprojecten) stuurt hij alleen de zones open waar vraag is, waardoor er vaak maar een klein deel van de vloer open staat. Jouw unit heeft een minimaal vermogen van 3,1kW (zie de startpagina van het mitsu topic). Dat vermogen moet hij continue kwijt kunnen om niet te pendelen. Met de volgende website kan je uitrekenen hoeveel m2 vloer er open moet staan om dat voor elkaar te krijgen: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Bij wp vriendelijke temperaturen zit je vaak al snel op 100m2 of meer dat altijd open moet staan. Mijn tip, haal eens alle actuatoren van de zones af, behalve de slaapkamer, en kijk dan eens hoe hij draait. Ik heb een vermoeden dat dat heel veel gaat schelen :)
Precies zelfde situatie hier gehad, Alles er af gehaald. Helemaal top.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!
leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier wordt zo niemand wijs uit. Probeer een overzichtelijk schema van je installatie te tekenen (inclusief de buffer) en post dat hier even, dan wordt het al vrij snel duidelijk.
Vermeld in het schema ook de leidingdiameters.

Omdat er een bypass is gebruikt, begrijp ik ook niks meer van je buffer. Dan is er dus toch een buffer serieel in retour geplaatst, maar dat doe je alleen bij te weinig systeeminhoud, iets wat bij VVW op alle verdiepingen complete onzin is.

Ben het met @flippy eens, hier is iemand aan het werk geweest die er zelf niet bijster veel van begrepen had.

Die seriële buffer (als dat klopt) zou nu overigens wel een voordeel zijn, want je hebt er nu ook geen last van.
Het is nu gewoon een kwestie van alle groepen open draaien (behalve de slaapkamers), minimum Ta bepalen (waarschijnlijk veel lager dan die nu staat), en dan kijken of je met die zoneregeling met kleine hysterese en lange draaitijden de temperatuur kunt regelen. Zo niet, dan kan die hele overbodige regeling op Marktplaats en kun je alsnog de veelgenoemde Panasonic thermostaat aan je WP hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
leonlwd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:23:
Dat is inwendig maar 16mm en wel heel erg mager. Normaliter gebruik je daar 32 mm (inwendig 26) voor... Wie verzint toch zoiets? Hoe is je flow op stand 5 met alle groepen (behalve de slaapkamers) open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Een ervaren cv boer.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
Ik begrijp je maar er wordt hier veel warm water verbruikt vandaar de opmerking.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Blijkbaar binnen geen plek voor een WP met boiler en dan krijgt men dit: https://www.bndestem.nl/w...f33c49d58178b3b&auth_rd=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Twan dz schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:23:
Ik heb nog een oud besje hangen, de Elga met Toshiba buiten unit. Heeft alle jaren alleen ons huis verwarmd en dus sinds deze zomer gasloos.

Nu heeft de Elga zelf 22mm leidingwerk/aansluitingen. Heeft het toegevoegde waarde om aan de afgifte kant richting de vloerverwarming meer dan die 22 mm leiding werk te plaatsen? Immers is het smalste stuk toch die 22 mm (en nog kleiner met de knelkoppelingen die er aan zitten)
Als je met de ELGA op Max vermogen een kleine delta T hebt bij je VVW verdeler zou ik het mooi zo laten. Zoniet eerst de pomp in de ELGA op de hoge stand

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39
MotorBeast schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:21:
Blijkbaar binnen geen plek voor een WP met boiler en dan krijgt men dit: https://www.bndestem.nl/w...f33c49d58178b3b&auth_rd=1
In onze gemeente doet de sociale wonigbouw het ongeveer zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.nathan.nl/sf-images/default-source/totaaloplossingen/seriematige-woningbouw-renovatie.png?sfvrsn=5a77e2c5_2

Maar dat is dan in de voortuin, een logischere plek IMO.
Dit is bij renovaties waarbij ook isolatie wordt aangepakt en zonnepanelen worden geplaatst.
Wat ze volgens mij vaak vergeten, wat natuurlijk jammer is voor de bewoners, is aanpassingen op het afgiftesysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Plenkske als je naisoleert kan je regelmatig zonder aanpassingen aan de afgifte een WP prima gebruiken.
Hier Ta 33 net boven vriespunt en ~45 bij -10. Met originele radiatoren in een jaren 70 hoekhuis
En zo hoef je het interieur niet te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 28-10-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39
BarryH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:36:
@Plenkske als je naisoleert kan je regelmatig zonder aanpassingen aan de afgifte een WP prima gebruiken.
Hier Ta 33 net boven vriespunt en ~45 bij -10. Met originele radiatoren in een jaren 70 hoekhuis
En zo hoef je het interieur niet te raken.
Ik zeg toch ook niet dat de WP niet prima te gebruiken is. Ik bedoel het meer in de zin van: jammer dat ze er bij voorbaat al niks aan willen veranderen. Zo heb ik het althans van een aantal bewoners begrepen. Als je samen met de bewoners kijkt naar de mogelijkheden kunnen aanpassingen minder energieverbruik opleveren. En dat hoeft niet altijd veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
BarryH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Als je met de ELGA op Max vermogen een kleine delta T hebt bij je VVW verdeler zou ik het mooi zo laten. Zoniet eerst de pomp in de ELGA op de hoge stand
Er zit nu nog oud dikwandig staal. Geen idee qua diameter. Maar wil dit graag vervangen. De vraag is dan meer of 22 goed is of dat ik naar 28 zou gaan.

Delta op de verdeler is nu ~7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Twan dz en staat je wilo pomp in de elga in een hoge stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Iemand ervaring met de voorgeïsoleerde meerlaagspijp van Pipetec?
https://www.google.com/search?q=VRI2631025R

Het is een factor 2 x zo goedkoop als Uponor, en nog geisoleerd ook.

Ik lees positieve ervaringen wat betreft Pipetec, maar is de isolatie geschikt voor condenserend koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

Ik vind dit een relevante vraag en ben hier ook benieuwd naar.

Je zou zeggen dat die 22mm de zwakste schakel is in de keten, of werkt dat niet helemaal zo? Ik kan me wel voorstellen dat bij langere lengtes van 22mm de weerstand gaat toenemen en hiermee de flow gaat afnemen.
Daarnaast neemt de stroomsnelheid af bij dikkere leidingen. Minder last van geluid hierdoor? Ik weet het niet maar ben benieuwd hoe anderen dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Plenkske schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

In onze gemeente doet de sociale wonigbouw het ongeveer zo:
[Afbeelding]

Maar dat is dan in de voortuin, een logischere plek IMO.
Dit is bij renovaties waarbij ook isolatie wordt aangepakt en zonnepanelen worden geplaatst.
Wat ze volgens mij vaak vergeten, wat natuurlijk jammer is voor de bewoners, is aanpassingen op het afgiftesysteem.
Netjes toch? Beter dan bij mij ....... geen WP L/W. :'(

Had eindelijk een offerte met een nette prijs (alleen met wel heel veel variabelen) en stel wat kritische vragen via mail en dan blijft het ....... weer stil. Ik heb echt in mijn leven nog nooit zoveel moeite moeten doen om tot iets concreets te komen om aan te kopen. En ik loop toch al wat jaartjes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

timovd

Voorsprong door techniek

verkeerslicht schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:42:

Ik lees positieve ervaringen wat betreft Pipetec, maar is de isolatie geschikt voor condenserend koelen?
Kijk ook even of je er goede fittingen voor kunt vinden. Uponor/Wavin is 25mm buitendiameter en heeft een 2,5mm wand, dus die fittingen gaan er niet netjes op passen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:25

HaTe

haat niet

timovd schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:56:
[...]

Kijk ook even of je er goede fittingen voor kunt vinden. Uponor/Wavin is 25mm buitendiameter en heeft een 2,5mm wand, dus die fittingen gaan er niet netjes op passen.
De koppelingen van Pipetec zelf kan je met perstsngen van verschillend merken persen. Uponor werkt wel behalve op de 26mm. Henco werkt ook prima met Pipetec.
En zo zijn er nog wel meer, Pipetec of Heima24 heeft wel ergens een compatibiliteit tabel.
Je kan dus ook de Pipetec koppelingen gebruiken. Die kosten ook maar 1/3 van Henco of Uponor.

[ Voor 16% gewijzigd door HaTe op 29-10-2022 08:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
verkeerslicht schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:42:

Ik heb er wel redelijk wat van. Knel en klem koppelingen. Lekt niet en zit muurvast.
Het is niet echt uitwisselbaar met uponorbuis (knel wel, klem niet), maar de uponor kan wel op de pipetec buis.

Er zijn een paar onhandige dingen zoals de ongelijke t stukken. Dan zit het ongelijke deel rechtdoor en niet onder.

Ik zeg topspul. Buisisolatie heb ik er zelf overheen gedaan, wel rotwerk trouwens voor lange buizen

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45
Powrskin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Ik zeg topspul. Buisisolatie heb ik er zelf overheen gedaan, wel rotwerk trouwens voor lange buizen
Ik heb ook goede ervaringen met Pipetec (32 mm voor warmtepomp) met perskoppelingen van hetzelfde merk, geperst met een handperstang. Goed resultaat. Denk er wel aan een calibratie-en-ontbraamgereedschapje te gebruiken, omdat de koppeling er anders erg lastig op te krijgen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:37
HaTe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:50:
[...]

De koppelingen van Pipetec zelf kan je met perstsngen van verschillend merken persen. Uponor werkt wel behalve op de 26mm. Henco werkt ook prima met Pipetec.
En zo zijn er nog wel meer, Pipetec of Heima24 heeft wel ergens een compatibiliteit tabel.
Je kan dus ook de Pipetec koppelingen gebruiken. Die kosten ook maar 1/3 van Henco of Uponor.
Bonfix werkt ook met 26 mm, is hier in NL goed verkrijgbaar en je kunt er ook heel veel type perstangen bij gebruiken.
Heb zelf Bonfix meerlagenbuis met isolatie gebruikt, gewoon in NL gekocht (bij Leidingshop meen ik, heel snelle levering). Zit denk ik in dezelfde prijsklasse als Pipetec.
En zoals @basfromasd al zegt, neem calibratie en ontbraamgereedschap en ook een schaar voor het snijden van dit soort buis (hoef je ook bijna niet te ontbramen.
Als je kleine radiussen wilt buigen neem dan ook in ieder geval een buigveer. Ga je voor 32 mm, dan ontkom je bij kleinere radiussen ook niet aan specifiek buiggereedschap (en zelfs dan is ook een buigveer aan te raden).

[ Voor 32% gewijzigd door BernieW op 29-10-2022 11:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Bonfix lijkt idd door de verkrijgbaarheid hier in NL ook een goede optie te zijn. Wel lijken de persfittingen van Pipetec echt een stuk goedkoper te zijn. Puur op de kosten lettende komt Pipetec echt als winnaar uit de bus. Als je flink wat leidingwerk hebt, gaat dat wel echt lonen.

Simpel vergelijkje wat betreft kosten per merk (Henco als referentie, vergelijkbaar met Uponor)
Hierbij heb ik geprobeerd van alle merken de gunstigste prijs te vinden, maar uiteraard kan ik hierin tekort geschoten zijn.:

MaatvoeringHencoBonfixPipetec
16x2, 50meter101,3980,0064,90
26x3, 50meter281,54182,40152,90
32x3, 50meter441,37288,00215,90
Persfitting T-stuk 32, 32, 3223,8029,139,59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
MotorBeast schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Netjes toch? Beter dan bij mij ....... geen WP L/W. :'(

Had eindelijk een offerte met een nette prijs (alleen met wel heel veel variabelen) en stel wat kritische vragen via mail en dan blijft het ....... weer stil. Ik heb echt in mijn leven nog nooit zoveel moeite moeten doen om tot iets concreets te komen om aan te kopen. En ik loop toch al wat jaartjes mee.
Bel ze op, ook mijn ervaring is dat de meeste installateurs niet van het e-mailen zijn.
Klinkt dat je dicht bij een akkoord zit, waar hangt het nog van af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Switek schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Bel ze op, ook mijn ervaring is dat de meeste installateurs niet van het e-mailen zijn.
Klink dat je dicht bij een akkoord zit, waar hangt het nog van af?
Allemaal variabelen in offerte die er boven op kunnen komen wbt kosten terwijl de man hier is geweest. Ik wens een vaste prijs zodat ik weet wat ik precies kwijt ben.

Verder wordt alles boven 3% prijsverhoging wordt doorberekend. Dan kan men dus rekenen wat men wil en is een offerte/koopovereenkomst zo goed als nutteloos.

40% aanbetaling. Bij faillissement, beslag legging fiscus, etc kan ik naar mijn geld fluiten. Zo wil ik ook wel een zaak drijven. 20 opdrachten maal zo'n €5000,- = €100.000,- gratis werkkapitaal. Een gezond bedrijf kan om zijn cashflow te regelen werkkapitaal regelen bij een bank (en die vragen niet voor niets zekerheid/garantstelling die ik net heb bij een aanbetaling).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
Denk dat het lastig word voor je om een installateur te vinden.

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@snameroc Kijk daar heb ik wat aan zo'n opmerking. :N

Want? Omdat ik geen gekke Henkie ben die niet straks achteraf met een prijs wordt opgescheept die duizenden euro's hoger is waar ik op geen enkele wijze kan reclameren door allerlei voorbehouden waar ik dan voor teken.

Ik heb L/L geen euro aanbetaald. Ik heb vorig jaar heel de buitenkant van mijn woning aangepakt inclusief isolatie, geen euro aanbetaald en gewoon offerte tot op de euro nauwkeurig. Koop ik een auto geen euro aanbetaald. 5 mille aanbetalen is gewoon gekkenwerk en totaal onverantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar ik ben van beroep electro installateur en werk bijna altijd op regie basis. Vertrouwen is een mooi iets zeg ik tegen mijn klanten. En werk genoeg maar wel in de industrie mischien liggen dasr de normen anders. Als ik het aanneem moet ik risico in calculeren. Mijn moto is eerlijk duurt het langst.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@snameroc Ik kom uit de financiële wereld en ben goed in lezen van (kleine) lettertjes. Een offerte die vol staat met allerlei voorbehouden en wat als scenario's kan ik niet accorderen.

Als ik iets koop moet ik geen risico hoeven incalculeren. Dat risico ligt altijd bij de ondernemer en heet als zodanig dus ook ondernemersrisico. Daarom verdient een ondernemer ook als hij het goed doet meer dan iemand in loondienst omdat hij dit risico aangaat. Reken dan voor mijn part 10 % meer in de offerte en als de prijzen niet stijgen heb je als ondernemer meer winst, stijgen ze wel voel/weet ik het niet, weet ik waar ik aan toe ben en waarvoor ik heb getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:47 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
BarryH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:37:
@Twan dz en staat je wilo pomp in de elga in een hoge stand?
Jup, maximaal.

Maar ik heb geen idee wat de interne diameter van oud dikwandig staal is. En of het slimmer is door te vervangen voor 22 mm (zelfde als aansluiting Elga) of dat groter ook toegevoegde waarde zou je ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
MotorBeast schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:27:
@snameroc Ik kom uit de financiële wereld en ben goed in lezen van (kleine) lettertjes. Een offerte die vol staat met allerlei voorbehouden en wat als scenario's kan ik niet accorderen.

Als ik iets koop moet ik geen risico hoeven incalculeren. Dat risico ligt altijd bij de ondernemer en heet als zodanig dus ook ondernemersrisico. Daarom verdient een ondernemer ook als hij het goed doet meer dan iemand in loondienst omdat hij dit risico aangaat. Reken dan voor mijn part 10 % meer in de offerte en als de prijzen niet stijgen heb je als ondernemer meer winst, stijgen ze wel voel/weet ik het niet, weet ik waar ik aan toe ben en waarvoor ik heb getekend.
Zo als ik al zei als je een aanbieder kunt krijgen die aan je wensen voldoet heb je groot gelijk. De praktijk leert dat dat niet meevalt.
Je zult het met elkaar eens moeten worden. Ik zeg altijd tegen mijn klanten je mag het kopen het moet niet.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Twan dz schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Jup, maximaal.

Maar ik heb geen idee wat de interne diameter van oud dikwandig staal is. En of het slimmer is door te vervangen voor 22 mm (zelfde als aansluiting Elga) of dat groter ook toegevoegde waarde zou je ben
Ok, wellicht een eigen topic openen, want de manier waarop je VVW zit aangesloten en de Ta en Tr aan de aanvoerkant naar de VVW en aan de VVW kant zijn allemaal relevant.
referentie: ik heb zoveel flow (gewoon radiatoren en een elga met de pomp op stand 5, dus niet de max van 6), dat mn Ta-Tr altijd net 3 graden is.
en mn Ta 33 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:27:

Warmtepomp zijn afgelopen jaar tussen de 15 en 30% gestegen. Hoeveel marge moet een ondernemer dan incalculeren.

Eerst verhogingen Januari rollen al weer binnen en 10% is het minimum volgens mij.

Terwijl de meeste mensen opzoek zijn naar een goedkope warmtepomp. Dus een hoger marge berekenen gaat ook niet werken.

Het is gewoon een erg lastige markt geworden voor zowel de opdrachtgever als ondernemer.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 29-10-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Warmtepomp zijn afgelopen jaar tussen de 15 en 30% gestegen. Hoeveel marge moet een ondernemer dan incalculeren.

Eerst verhogingen Januari rollen al weer binnen en 10% is het minimum volgens mij.

Terwijl de meeste mensen opzoek zijn naar een goedkope warmtepomp. Dus een hoger marge berekenen gaat ook niet werken.

Het is gewoon een erg lastige markt geworden voor zowel de opdrachtgever als ondernemer.
2 jaar geleden heb ik nog een 5H gekocht in duitsland voor 2100 met 1900 subsidie. de 5J is nu al 4100+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Prijsstijgingen zijn begrijpelijk en daar gaat 't ook niet om. Maar ik krijg offertes waarbij 10k aan installatie kosten zit (tov de onderdelen op internet bij elkaar klikken) en ook nog eens 11,5k (50%) 6-9 maanden vooruit moet worden betaald. En in de kleine lettertjes wordt meerwerk (electra, leidingwerk ed) uitgesloten , dus eigenlijk weet je nog niet waar je aan toe bent.
We zijn bezig met een volledige verbouwing en er is geen 1 partij die zich zo opstelt als de warmtepomp leveranciers.
De keuken leverancier vraagt 1.800 euro installatie kosten voor 2,5 dag werk met 2 man , waarom kost een warmtepomp dan 10k om te installeren excl materiaal?

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2022 20:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Niet vergeten dat een beetje monteur met vakkennis, papieren en ervaring ook goud geld kost deze dagen…

Helaas wordt de gehele klimaattechniek overspoeld door cowboys en adviesbureaus welke het zogenaamd weten.

En dan niet te vergeten dan er installatie bedrijven zijn welke wat een adviesbureau/architect verzint ook nog gaan uitvoeren zoals complete zone regelingen met master-master regelingen etc.
Als de installatie bedrijven ook eens gaan stoppen met deze zogenaamde advies bureaus bij nieuwbouw projecten zou al een hoop schelen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:55:
[...]

Niet vergeten dat een beetje monteur met vakkennis, papieren en ervaring ook goud geld kost deze dagen…

Helaas wordt de gehele klimaattechniek overspoeld door cowboys en adviesbureaus welke het zogenaamd weten.

En dan niet te vergeten dan er installatie bedrijven zijn welke wat een adviesbureau/architect verzint ook nog gaan uitvoeren zoals complete zone regelingen met master-master regelingen etc.
Als de installatie bedrijven ook eens gaan stoppen met deze zogenaamde advies bureaus bij nieuwbouw projecten zou al een hoop schelen…
niet alleen woningbouw. ook in de grootbouw is het om te janken. de installaties die ik zie in gebouwen van 2~3 jaar oud zijn gewoon bizar. geen enkele vorm van schaamte om een economische oplossing te nemen zoals een simele draaikoeler op een dak voor 30k maar een bron slaan voor 250k die vervolgens weer instort omdat ze hun huiswerk niet hebben gedaan. en (hybride) opstellingen met idote vermogens die gnoeg zijn om dat gebouw te doen en nog genoeg vermogen overhebben om het halve industrieterrein te verwarmen.
ik ben al bij 3 nieuwebouwpanden geweest waar we elke 1,5 jaar compressors vervangen van de warmtpeompen. want veel te veel vermogen (als in factor 20 teveel) en Ta op 60 graden voor de vloerverwarming en natuurlijk pendelen als een debiel. denk aan tienduizenden starts en maar enkele honderderen draaiuren....
ben blij dat ik niet het gezeik aan hoef te horen hoe de garantie af word gehandeld, ik vervang de meuk alleen.

en nee, bij de meeste mogen mensen zoals ik absoluut geen instellingen wijzigen zonder expeciete toestemming van het installatieburau. en bel je ze om het te vragen word je uitgekafferd en moet je er niet mee bemoeien want ik weet niet waar ik over praat want die ontwerper zit al 30 jaar in het vak en weet alles van cv ketels.... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 30-10-2022 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:10:
[...]

niet alleen woningbouw. ook in de grootbouw is het om te janken. de installaties die ik zie in gebouwen van 2~3 jaar oud zijn gewoon bizar. geen enkele vorm van schaamte om een economische oplossing te nemen zoals een simele draaikoeler op een dak voor 30k maar een bron slaan voor 250k die vervolgens weer instort omdat ze hun huiswerk niet hebben gedaan. en (hybride) opstellingen met idote vermogens die gnoeg zijn om dat gebouw te doen en nog genoeg vermogen overhebben om het halve industrieterrein te verwarmen.
ik ben al bij 3 nieuwebouwpanden geweest waar we elke 1,5 jaar compressors vervangen van de warmtpeompen. want veel te veel vermogen (als in factor 20 teveel) en Ta op 60 graden voor de vloerverwarming en natuurlijk pendelen als een debiel. denk aan tienduizenden starts en maar enkele honderderen draaiuren....
ben blij dat ik niet het gezeik aan hoef te horen hoe de garantie af word gehandeld, ik vervang de meuk alleen.
Ik zeg toch ook:

Het is helaas om te janken hoe hard de techniek achteruit gaat met vakmensen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
DutchWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik zeg toch ook:

Tja dat is de vergrijzing en iedereen wilde en moest studeren. En laat staan vieze handen krijgen ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BarryH
Lang leve tweakers: hoog en laaggeschoold door elkaar gaat fysiek aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

En hoeveel marge moet een consument dan incalculeren? Ik werk ook met een budget.

Dus ik krijg een offerte van 14 mille. Ik moet net als alle andere ook op mijn centen letten met thuiswonende kinderen, inflatie etc, ben al blij dat ik nog wat kan sparen en dan komt de installateur een jaar later (ivm levertijden) aan met sorry meneer het is nu 18 mille en de offerte geldt niet meer want daar heeft u voor getekend voor het feit dat ik kan rekenen wat ik wil. Eigenlijk is uw offerte een wassen neus en u bent vogelvrij.

En goedkope warmtepompen die bestaan niet. 14 mille is voor de gemiddelde consument een rib uit zijn lijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik zeg toch ook:

vergeet niet het basisprobleem, vrijwel al die gastjes wijzen doodleuk naar het bouwbesluit. die grapjurken die dat ding in elkaar zetten hebben een serieuze trap onder de reet nodig. die pipos hebben bedacht dat elke ruimte naregeling moet krijgen om maar iets simpels te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 30-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sport_Life schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Prijsstijgingen zijn begrijpelijk en daar gaat 't ook niet om. Maar ik krijg offertes waarbij 10k aan installatie kosten zit (tov de onderdelen op internet bij elkaar klikken) en ook nog eens 11,5k (50%) 6-9 maanden vooruit moet worden betaald. En in de kleine lettertjes wordt meerwerk (electra, leidingwerk ed) uitgesloten , dus eigenlijk weet je nog niet waar je aan toe bent.
We zijn bezig met een volledige verbouwing en er is geen 1 partij die zich zo opstelt als de warmtepomp leveranciers.
De keuken leverancier vraagt 1.800 euro installatie kosten voor 2,5 dag werk met 2 man , waarom kost een warmtepomp dan 10k om te installeren excl materiaal?
Ik kan best wel begrijpen dat installateurs een voorschot willen, hun kredietwaardigheid bij de groothandel houdt op een bepaald moment ook op…
Als je vervolgens 20 - 30 mensen in de wacht heb staan a €5000,- per persoon = 100K - 150K wat je in krediet hebt staan bij de groothandel.

Dat er helaas ook heel veel slechte (incomplete) offertes zijn met adviezen die nergens op slaan zoals een 12kW warmtepomp voor een rijtjeswoning, of jouw voorbeeld met de elektra niet in begrepen etc. Tja dat zijn de cowboys welke de branch overspoelen…

Ook kun je andere sectoren niet vergelijken, want ik denk dat onze sector een van de grootste tekorten heeft van vakmensen tot materiaal.
Er staan letterlijk ketels bij de fabrikanten in de loods, wachten tot er eindelijk circulatiepompen geleverd worden zodat deze ingebouwd kunnen worden.
De regeltechniek staat te wachten op chips etc.
(Zat projecten die hierdoor vertraging hebben)
De warmtepomp onderdelen zijn schaars.
Zonnepanelen is een drama, enzovoorts…

Een keuken monteren kan letterlijk iedereen zonder papieren, je moet alleen een beetje handig zijn.
Een warmtepomp (goed) monteren kost wel de nodige kennis en ervaring.
Dat je al heel veel informatie hier op het forum kan vinden is mooi meegenomen, maar toch moet je er niet te gemakkelijk op verkijken!

Dit forum is in dat opzicht een mooie filter om het kaf van het koren te scheiden.
Maar kom je tegen serieuze problemen aan zoals sommige op dit forum, dan is enige nodige ervaring en kennis wel op zijn plaats.
Dat leer je echt niet alleen uit de theorie maar dat is jaren praktijk ervaring met vallen, opstaan en weer doorgaan.

Gelukkig zijn er genoeg op het forum die daarbij kunnen en willen helpen… :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

En hoeveel marge moet een consument dan incalculeren? Ik werk ook met een budget.

Dus ik krijg een offerte van 14 mille. Ik moet net als alle andere ook op mijn centen letten met thuiswonende kinderen, inflatie etc, ben al blij dat ik nog wat kan sparen en dan komt de installateur een jaar later (ivm levertijden) aan met sorry meneer het is nu 18 mille en de offerte geldt niet meer want daar heeft u voor getekend voor het feit dat ik kan rekenen wat ik wil. Eigenlijk is uw offerte een wassen neus en u bent vogelvrij.

En goedkope warmtepompen die bestaan niet. 14 mille is voor de gemiddelde consument een rib uit zijn lijf.
Als de installateur zijn prijs aanpast ivm prijsverhogingen leveranciers is de installateur ook verplicht de opdrachtgever kosteloos te mogen laten annuleren als hij het niet eens is met zijn prijsverhoging.

En hij dient de aanbetaling 100% terug te storten. De installateur kan zijn bestelling ook annulering naar een prijsverhoging.

Eerlijker kunnen we het niet maken zo lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Dan lopen we toch tegen hetzelfde probleem aan zowel de installateur als de consument. Wat moet je incalculeren?

Als de installateur 30% op zijn producten gooit is het een oplichter terwijl de prijsstijgingen van aankomend jaar net zo hoog kunnen zijn of zelfs hoger.

Calculeert hij 15% marge komt hij tekort als er geleverd moet worden tegen die tijd. Dan heet het weer ondernemers risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ligt aan diverse factoren…
Maar als het al jaren zo zit en het werkt na tevredenheid, dan zou ik het lekker zo laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:41
Adriaan71 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Als de installateur zijn prijs aanpast ivm prijsverhogingen leveranciers is de installateur ook verplicht de opdrachtgever kosteloos te mogen laten annuleren als hij het niet eens is met zijn prijsverhoging.

En hij dient de aanbetaling 100% terug te storten. De installateur kan zijn bestelling ook annulering naar een prijsverhoging.

Eerlijker kunnen we het niet maken zo lijkt me.
Tja. Maar de consument heeft dan nog steeds geen warmtepomp en kan dan weer achteraan aansluiten bij een andere installateur die dezelfde (of nog) hogere prijzen hanteert.

We zitten met z'n allen in een hele vervelende situatie. Niemand weet wat nu verstandig is; wachten op betere tijden of toch maar bestellen en extra naheffing incalculeren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Dan lopen we toch tegen hetzelfde probleem aan zowel de installateur als de consument. Wat moet je incalculeren?

Als de installateur 30% op zijn producten gooit is het een oplichter terwijl de prijsstijgingen van aankomend jaar net zo hoog kunnen zijn of zelfs hoger.

Calculeert hij 15% marge komt hij tekort als er geleverd moet worden tegen die tijd. Dan heet het weer ondernemers risico.
Er is alleen 1 verschil. Ik kan niet controleren hoeveel prijsverhoging een installateur voor zijn kiezen krijgt en dus kan de installateur rekenen wat hij wil als ik zo'n offerte onderteken. Wat is dan de waarde van zo'n offerte? Helemaal niets. Ga ik 14 mille betalen, 18, 21, 23 enz enz? Snap nu wel de offertes van 25 mille. Zitten ze altijd veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Lees je in hier en installeer het zelf dan kun je het alleen zelf fout doen. Heb ik ook gedaan.

snameroc

Pagina: 1 ... 172 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.