het is erg lastig te zeggen. je legt erg de focus in de informatieverstrekking op de warmtevraag van het pand (dus je isolatie). ik mis nog hoofdzakelijk de zaken die worden overgeslagen. dus wat voor verwarming je nu hebt (vloerverwarming benenden zeg je al maar hoeveel ervan?) en wat voor radiatoren je hebt hangen elders in het pand en hoeveel. en hoeveel oppervlakte je hebt. je kuubs geven aan dat het ergens rond de 200 zal zitten maar dat soort info mis ik momenteel.verkeerslicht schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:25:
@flippy Kun jij als professional iets zeggen over het benodigde vermogen in mijn situatie?
1. heb geen historisch verbruik. Ik woon hier nog maar 1,5 jaar, en heb in het midden van de winter en in het voorjaar j.l. isolatiemaatregelen getroffen (vloer r5,0 / spouwmuur r1,8). Hellend dak is zo'n beetje r2,0 gemiddeld.
Glas ca. 28m2 en is gewoon dubbel glas in kunststof kozijnen uit 1996.
Ventilatie is via roosters in de ramen en openstaande ramen op de bovenverdieping.
2. Huis is vrijstaand, tweelaags + grote vliering. Inhoud ca 540m3
3. In de planning staat nog: Dak beter isoleren en WTW plaatsen
4. Warmteverliesberekening van bouw-energie geeft aan dat ik 13kw nodig heb als ik het huis 100% wil verwarmen bij -10. Ongeveer 10,2kw als ik dit voor 60% wil verwarmen. Ik begreep uit dit topic dat die berekening met 60% niet klopt en dat je daarom altijd met 100% moet werken, ook als je op verschillende plekken helemaal niet verwarmt. Tevens is mij verteld dat deze berekening altijd wat negatief uitvalt, maar ik kan hier uiteraard niet over oordelen. Verder ga ik met WTW en betere dakisolatie wel weer terug richting de 10-11kw.
Enerzijds denk ik, ik ga gewoon lekker op 12kw zitten, maar dan heb je toch gauw te maken met een minimum capaciteit van 4kw. (En ik weet gewoon dat ik dat in het tussenseizoen bij lange na niet nodig heb. We hebben de verwarming hier nu praktisch nog niet aangehad, behalve even soms 's ochtends, maar 's middags met het zonnetje erin is het zo weer 20 graden.)
Aan de andere kant is er een 9kw model (Prated 9,2kw bij -10) die ik op het oog heb, en die moduleert terug naar 1.6kw bij 12 graden. Dat lijkt me heel effectief. Overwegende dat het niet zo vaak -10°C is, en ik daarnaast nog wat (isolatie)maatregelen op de planning heb staan, lijkt mij dit voldoende. Eventueel kan het model ook nog gekozen worden met een backup-heater van 3 of 9kw.
Het idee is sowieso een monoblock i.c.m. losse warmtepompboiler.
Vorig jaar hebben we maar 1000 kuub verstookt (maar dat is niet representatief want dat was bewust omdat de vloerverwarming niet geïsoleerd was van onderen, en de spouwmuur deels ook niet. We waren voor ons gevoel echt de buitenlucht aan het stoken. Beneden was het zo rond de 16 graden (en 'savonds en weekend wat hoger voor toch wat behagelijkheid). En boven was het echt steenkoud (dat heb je met ad hoc stoken). Dat wil ik dus nooit meer. Liever betaal ik wat meer voor wat behagelijkheid.
je kan namelijk rustig wel 50000kW aan warmtepomp buiten zetten maar als je verwarming dat niet kwijtraakt heb je daar niks aan.
het ligt aan de buitenbtemperatuur. als het 12 graden of zo is kom je met een J makkelijk aan de 2.5kW. een H kan door de r410 een stuk lager toeren en kan zelfs tot onder 1kW gaan als het wat kouder word zoals 7 graden of minder. dus zoals ik al vaker heb gezegt zijn die minima vermogens niet heilig, die zijn afhankelijk van je setpoint en de buitentemperatuur. als je van 12 graden buiten naar 30 graden moet zal er flink wat vermogen ingaan. wil je 50 graden halen op minimum toerental zal de cop gewoon ruk zijn en dus je nuttige productie ook. dan kan zelfs een J of een SUZ wel onder de 1kW nuttig komen.Andrehj schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:43:
[...]
Ik ken Panasonics niet zo goed, maar lees in de Pana topics vaak dat de J serie van 5 - 9 kW een minimum vermogen van rond de 3 kW hebben. Een Mitsubishi van ca 5 kW (de SUZ40) heeft 2.4 kW minimaal.
Waar komt die 1.5 kW vandaan?
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 24-10-2022 17:50 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen