Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.536 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Zwartoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:41:
[...]

Dan ga je ervan uit dat er in potentie ongelimiteerde resources zijn. Het aantal technische mensen over alle niveaus is heel erg beperkt. Gaat iemand de WP buisiness in, dan kost dat bij wijze van spreken een timmerman.

Momenteel is er een algeheel personeelstekort in alle branches. We zoeken ook verpleegkundigen, machinisten, agenten, leerkrachten, etc.
Klopt, en voordat Proton_ ingrijpt vanwege offtopic, de beroepen die je noemt werken vrijwel allemaal in loondienst of als zzp tegen een bepaald uurtarief.

De installateurs kunnen nu nog vragen wat ze willen.

Ik zie mezelf ook eerder een cursus warmtepompinstallatie volgen dan een cursus agent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Superbeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:52:
@Proton_ Ik hoop stiekem wel dat we in de varkenscyclus zitten en wacht de gunstige periode met overaanbod van wp’s en installateurs af.

@MotorBeast Check je afgifte met https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Edit:
En old-school hiermee: https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/
Volgens site Climatebooster hou ik dan bij 45 graden 2263Watt over. Dat wordt bij een warmteverliesberekening die aangeeft dat ik 4,5kW nodig heb bij -10 dan zeker de L/L erbij aanzetten.

Op zich wel vreemd want mijn HR Ketel staat al jaren op 50 graden (kan niet lager) en heb het zelden boven een aanvoer van 40 graden gezien. Kouder dan 19 graden wordt het hier ook zelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
Grappig. De installateur die bij mij de boel aangesloten heeft vraagt of ik na het stookseizoen een keer met hem door de metingen wil lopen. Hij is wel heel benieuwd of de gegevens in de databoeken van Toshiba ook kloppen.

Tot nu toe wel, maar dat gaat dan alleen om de twee SWW runs (bijna 11 kW continu met een COP 3.59, waar de boekjes bij 55 graden water en 15 buiten 3.28 beloven).

De verwarming kan ik nog niets over zeggen, want ik ben nog niet helemaal uit het instellen. (De WP lijkt op dit moment voor verwarming de stooklijn niet te volgen, dus ik vermoed dat ergens nog een parameter verkeerd staat).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:04:
[...]

Volgens site Climatebooster hou ik dan bij 45 graden 2263Watt over. Dat wordt bij een warmteverliesberekening die aangeeft dat ik 4,5kW nodig heb bij -10 dan zeker de L/L erbij aanzetten.

Op zich wel vreemd want mijn HR Ketel staat al jaren op 50 graden (kan niet lager) en heb het zelden boven een aanvoer van 40 graden gezien. Kouder dan 19 graden wordt het hier ook zelden.
Het is dan ook nooit -10 zoals je zelf hier schreef.. ;)

MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:04:
[...]

verschil is dat je niet constant op die temperatuur loopt. en het natuurlijk niet -10 is in nederland dus de volle capaciteit heb je niet nodig en ook al is het -10 dan is de gemiddelde temperatuur die dag nog altijd veel hoger en merk je dat het eventjes zo koud is ook niet.

het is doorgaans een stuk goedkoper op de lange termijn om alle radiatoren op de BG te vervangen voor T33 dan aanklooien met fans.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 16:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maar wel in de nacht en dan wil ik toch graag 24/7 stoken. Ik vind het vreemd dat ik met een HR Ketel bijna nooit een aanvoer boven de 40 graden heb gezien maar als ik reken met de tools ik dan niet uit zou komen. Bij -5 kom ik nog tekort en zou pas bij zo'n 5 graden dan voldoende hebben. Of ik reken verkeerd. :?

@flippy Heb hier 2 maal T33 (waarvan 1 van 190 meter lang) en 2 maal T22. Heb die fans niet meegenomen in de berekening.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:37:
[...]

Maar wel in de nacht en dan wil ik toch graag 24/7 stoken. Ik vind het vreemd dat ik met een HR Ketel bijna nooit een aanvoer boven de 40 graden heb gezien maar als ik reken met de tools ik dan niet uit zou komen. Bij -5 kom ik nog tekort en zou pas bij zo'n 5 graden dan voldoende hebben.

@flippy Heb hier 2 maal T33 (waarvan 1 van 190 meter lang) en 2 maal T22. Heb die fans niet meegenomen in de berekening.
dat kan wel kloppen hoor. mensen vergissen zich flinkin hoeveel warmte er nodig is om op temperatuur -te blijven- ipv een pand op temperatuur te brengen.

zet de airco maar eens op 30 graden. zien hoe snel het warm word als je 3kW in een woonkamer stampt een uur lang.

dat die rekensommen niet kloppen is ook irriant, het is gebaseerd op aannames ergens gemaakt in 1980 en dat je genoeg vermogen hebt om een woning X graden kan opwarmen in een bepaalde periode terwijl het -10 is buiten. totaal niet van deze planeet die rekensommen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 16:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:43:
[...]

dat kan wel kloppen hoor. mensen vergissen zich flinkin hoeveel warmte er nodig is om op temperatuur -te blijven- ipv een pand op temperatuur te brengen.

zet de airco maar eens op 30 graden. zien hoe snel het warm word als je 3kW in een woonkamer stampt een uur lang.

dat die rekensommen niet kloppen is ook irriant, het is gebaseerd op aannames ergens gemaakt in 1980.
Ik heb middels https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening berekent voor de woonkamer en kom dan aan de cijfers bij -10, -5, en 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:46:
[...]

Ik heb middels https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening berekent voor de woonkamer en kom dan aan de cijfers bij -10, -5, en 5 graden.
en wat zegt de koevlaas formule voor jouw huis? daar heb ik meer vertrouwen in en is gebaseerd op de realiteit. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:48:
[...]

en wat zegt de koevlaas formule voor jouw huis? daar heb ik meer vertrouwen in en is gebaseerd op de realiteit. ;)
Stookte in het verleden zo'n 900/1000m3 en 2,5m3 hout voor houtkachel. Laat dat zonder houtkachel nu eens max 1400/1500 m3 gas zijn. Verleden jaar zijn alle kozijnen hier vervangen en is al oud dubbel glas vervangen voor HR++ en al het prul glaswol achter rabatdelen vervangen voor PIR. Ik heb vanaf januari 800 kWh verstookt met L/L. Zeg jij het maar hoeveel afgifte ik dan aan radiatoren moet hebben. Ik ben echt de weg kwijt. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
Blihi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:22:
Grappig. De installateur die bij mij de boel aangesloten heeft vraagt of ik na het stookseizoen een keer met hem door de metingen wil lopen. Hij is wel heel benieuwd of de gegevens in de databoeken van Toshiba ook kloppen.
Leuk! Heb zelf de WP geïnstalleerd hier, maar een aannemer die voor andere klussen kwam was erg geïnteresseerd in het hoe en wat. Is later met de loodgieter terug gekomen, die wilde ook eens kijken. Met complimenten voor de uitvoering :*)

Maar dan merk je toch dat het allemaal erg nieuw is, en de kennis nog niet breed aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:00:
[...]

Stookte in het verleden zo'n 900/1000m3 en 2,5m3 hout voor houtkachel. Laat dat zonder houtkachel nu eens max 1400/1500 m3 gas zijn. Verleden jaar zijn alle kozijnen hier vervangen en is al oud dubbel glas vervangen voor HR++ en al het prul glaswol achter rabatdelen vervangen voor PIR. Ik heb vanaf januari 600 kWh verstookt met L/L. Zeg jij het maar hoeveel afgifte ik dan aan radiatoren moet hebben. Ik ben echt de weg kwijt. :?
voordeel is dat je nooit teveel afgifte kan hebben. dus bij twijfel vervang je die T22 door T33 en doe je de rest met de stooklijn. dat je in ergste geval wat minder tof draait als het een week lang -10 buiten is is dan iets wat je aan het einde van het jaar op de energierekening ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 18:42
Ik heb een offerte ontvangen voor het leveren en aanbrengen van een warmtepomp + vloerverwarming (+/- 105 m2). Ik wil deze toch graag met jullie spiegelen. Ik heb namelijk het idee dat het wel erg veel is wat de installateur hiervoor vraagt.

Het betreft een volledig nieuw te bouwen woning (in houtskelet, waardoor frees- en hakwerk niet aan de orde is).

Belangrijk: Loodgieterswerk (HWA, VWA en drinkwater) is separaat aangeboden en maakt geen onderdeel uit van onderstaande kostenplaatje.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat vinden jullie van deze prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rien43 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:06:
denk niet dat je een eerlijk andwoord zal krijgen. volgens mij is hier in de afglopen 12 maanden nog geen enkele offerte langsgekomen die gebaseerd was op prijzen van deze planteet.

elke offerte is gemaakt met prijzen van "als jij het niet wilt dan iemand anders wel".

en voor dat geld kan je nog zelf wel een weekeindje stukslaan met wat tripjes naar de gamma en wat nieuw gereedschap....

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:06:
[...]

voordeel is dat je nooit teveel afgifte kan hebben. dus bij twijfel vervang je die T22 door T33 en doe je de rest met de stooklijn. dat je in ergste geval wat minder tof draait als het een week lang -10 buiten is is dan iets wat je aan het einde van het jaar op de energierekening ziet.
Ik zou juist te weinig afgifte hebben. Ik kan natuurlijk de L/L erbij aan zetten maar wil juist van dat irritante geblaas af. Met koelen zijn die dingen bijna onhoorbaar, verwarmen is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:09:
[...]

denk niet dat je een eerlijk andwoord zal krijgen. volgens mij is hier in de afglopen 12 maanden nog geen enkele offerte langsgekomen die gebaseerd was op prijzen van deze planteet.

elke offerte is gemaakt met prijzen van "als jij het niet wilt dan iemand anders wel".

en voor dat geld kan je nog zelf wel een weekeindje stukslaan met wat tripjes naar de gamma en wat nieuw gereedschap....
Jawel. Ik had er ook 1 van 26 mille. :'( Nu 14. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:10:
[...]

Ik zou juist te weinig afgifte hebben. Ik kan natuurlijk de L/L erbij aan zetten maar wil juist van dat irritante geblaas af. Met koelen zijn die dingen bijna onhoorbaar, verwarmen is een ander verhaal.
doorgaans is het meer dan voldoende om een paar T33's te habben hangen zonder fans. dat die berekeningen niet kloppen kan kloppen, die zijn gebaseerd op hele vreemde rekensommen die gewoon niet van deze tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@MotorBeast Je doet er goed aan om de warmteverlies op een aantal verschillende manieren te berekenen zoals hieronder. Zolang er niet al te veel verschil tussen zit, dan is het goed.

https://gathering.tweaker...n_warmtepomp_heb_ik_nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Superbeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:16:
@MotorBeast Je doet er goed aan om de warmteverlies op een aantal verschillende manieren te berekenen zoals hieronder. Zolang er niet al te veel verschil tussen zit, dan is het goed.

https://gathering.tweaker...n_warmtepomp_heb_ik_nodig
Ik weet ongeveer wat het warmteverlies is zowel voor de woonkamer als hele huis maar snap niet waarom de afgifte in de woonkamer niet voldoende zou zijn terwijl met HR Ketel er nooit een probleem is geweest. Ook voor HR++. Bij -10 4,5 bij -5 3,94 bij 0 3,29 en bij 5 graden 2,65. Ik zou dan pas bij 5 graden goed uitkomen met 45 graden. Lijkt me stug als ik 24/7 stook.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:12:
[...]

doorgaans is het meer dan voldoende om een paar T33's te habben hangen zonder fans. dat die berekeningen niet kloppen kan kloppen, die zijn gebaseerd op hele vreemde rekensommen die gewoon niet van deze tijd zijn.
Ik speel ook met dat idee, maar als ik het netjes uitreken met de speadsheet van de fabrikant gaat het wel om veel staal. T33 snoept zo 25cm van een wand af, en je hebt heel wat meters nodig (bij mij 2 wanden met T22). Voordeel is installatiegemak en prijs, zeker, maar het kost je wel een aantal vierkante meters.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:28:
[...]

Ik speel ook met dat idee, maar als ik het netjes uitreken met de speadsheet van de fabrikant gaat het wel om veel staal. T33 snoept zo 25cm van een wand af, en je hebt heel wat meters nodig (bij mij 2 wanden met T22). Voordeel is installatiegemak en prijs, zeker, maar het kost je wel een aantal vierkante meters.
het verschil tussen een 22 en een 33 is ~5cm, dus dat valt hard mee in vergelijking met wat al hangt. bij lange na niet zo dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

@Blihi de spullen zijn binnen bij mij, ik zag dat jij de Filterball hebt, heb jij 1" maat? Bij mij is 5/4 binnengekomen en zelfs de installateur vind dat fors voor mijn ielige leidingen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:39:
[...]

het verschil tussen een 22 en een 33 is ~5cm, dus dat valt hard mee in vergelijking met wat al hangt. bij lange na niet zo dramatisch.
Tenzij je al zwaar overgedimensioneerd bent kwa afgifte staal (ruwweg het volume van de omhullende doos van je radiatoren), zit je toch op een factor vier (minstens) als je watertemp van 70 naar 35 wil draaien. Dat vind ik niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:43:
[...]

Tenzij je al zwaar overgedimensioneerd bent kwa afgifte staal (ruwweg het volume van de omhullende doos van je radiatoren), zit je toch op een factor vier (minstens) als je watertemp van 65 naar 35 wil draaien. Dat vind ik niet niks.
dat het volume 30% toeneemt wil niet zeggen dat je 30% van je woonkamer in moet leveren. je praat over 5cm extra dikte van de radiatoren die nu al hangen. niks meer of minder. hoe je komt aan 4x zoveel ontgaat me even.

als je het niet nodig hebt of die 5cm is je het niet waard om een relatie op het spel te zetten dan doe je het niet.

maar als het opdikken betekent dat je 10 graden van je watertemperatuur kan snoepen (noem maar even een waarde) is dat wel 15~20 procent harde winst in efficeintie. dan is die radiator zo "terugverdiend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:49:
[...]

dat het volume 30% toeneemt wil niet zeggen dat je 30% van je woonkamer in moet leveren. je praat over 5cm extra dikte van de radiatoren die nu al hangen. niks meer of minder. hoe je komt aan 4x zoveel ontgaat me even.
In het algemene geval waarin je met gewone radiatoren wil verwarmen met een waterT van zeg 35 graden ipv 70, kun je bij een speadsheet van je favo radiator leverancier zien dat dat een vermogensreductie van ~ factor 4 oplevert (vziz maakt dat praktisch niets uit tussen leveranciers). Omdat afgifte lineair schaalt met radiatorvolume (hoe lager waterT, hoe minder lineair, waterT 35-40 lijkt het punt waarop je die aanname langzaam moet loslaten) moet je dus 4x zoveel volume ophangen. Als je al T22 hebt hangen, dan is T33 1,5x meer afgifte. Dan moet je nog 4/1,5=2,66x zoveel muur opofferen, of in elk geval de benodigde toename verdelen over de andere twee dimensies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:54:
[...]

In het algemene geval waarin je met gewone radiatoren wil verwarmen met een waterT van zeg 35 graden ipv 70, kun je bij een speadsheet van je favo radiator leverancier zien dat dat een vermogensreductie van ~ factor 4 oplevert (vziz maakt dat praktisch niets uit tussen leveranciers). Omdat afgifte lineair schaalt met radiatorvolume (hoe lager waterT, hoe minder lineair, waterT 35-40 lijkt het punt waarop je die aanname langzaam moet loslaten) moet je dus 4x zoveel volume ophangen. Als je al T22 hebt hangen, dan is T33 1,5x meer afgifte. Dan moet je nog 4/1,5=2,66x zoveel muur opofferen, of in elk geval de benodigde toename verdelen over de andere twee dimensies.
je maakt dezelfde denkfout die extreem veel professionals maken, niet erg voor jouw maar CV boeren en dergelijk mag je wel het volgende vragen:

wie zegt dat je die capaciteit ook nodig hebt?

leuk dat je banden onder je auto hebt die 260km/u kunnen. dat wilt niet zeggen dat je ook zo hard moet rijden....

tof dat je 8kW in een woonkamer kan pompen als je radiatoren maar heet en groot genoeg zijn maar wat is in vredesnaam het nut ervan?

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:02:
[...]

je maakt dezelfde denkfout die extreem veel professionals maken, niet erg voor jouw maar CV boeren en dergelijk mag je wel het volgende vragen:

wie zegt dat je die capaciteit ook nodig hebt?

leuk dat je banden onder je auto hebt die 260km/u kunnen. dat wilt niet zeggen dat je ook zo hard moet rijden....
Koevlaas zegt het in mijn geval. Uiteraard ga ik er vanuit dat mensen weten wat ze nodig hebben, en niets slechts naar Pmax van hun ketel kijken of kijken naar het reeds hangende radiatorvolume ;)

De denkfout is dus geheel de uwe ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 02-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:03:
[...]

Koevlaas zegt het in mijn geval. Uiteraard ga ik er vanuit dat mensen weten wat ze nodig hebben, en niets slechts naar Pmax van hun ketel kijken ;)

De denkfout is dus geheel de uwe ;)
nee, want je probeert op 35 graden te stoken als het -10 is. leuk voor vloerverwarming, niet zo tof voor radiatoren. daar zit je rekenfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:05:
[...]

nee, want je probeert op 35 graden te stoken als het -10 is. leuk voor vloerverwarming, niet zo tof voor radiatoren. daar zit je rekenfout.
Want? Het verwarmen van het water is toch op konto van de WP, niet de radiatoren?

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 02-11-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

omdat je dan een radiator moet hebben die 4x zo groot is. ;)

de meeste mensen met radiatoren starten hun stooklijn bij ~35 bij 10 graden buiten en gaan dan langzaam omhoog naar 40+ rond het vriespunt. lager gaat vaak niet omdat je pomp anders gaat pendelen.
hoe hoog die echt word ligt aan je afgifte. dus je bestaande 22 vervangen voor 33 levert je al 30% meer afgifte op zonder noemenswardige ruimte in te leveren en kan je makkelijk 5 graden winst opleveren in je stooklijn.

dat je niet op vloertemperaturen kan draaien is logisch. maar afgifte vergroten zonder hak en breekwerk maar met een simpele drop in replacement is het meest laaghangende fruit wat je kosten kan drukken en je meer speelruimte kan geven in je stooklijn. dat de bank 5cm naar voren moet is voor de meeste huishoudens nog wel te overzien.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-11-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:11:
[...]

omdat je dan een radiator moet hebben die 4x zo groot is.
Het is een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat heet "vloerverwarming" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:43:
[...]

Tenzij je al zwaar overgedimensioneerd bent kwa afgifte staal (ruwweg het volume van de omhullende doos van je radiatoren), zit je toch op een factor vier (minstens) als je watertemp van 70 naar 35 wil draaien. Dat vind ik niet niks.
Maar als je nu met 70 stookt zou ik eerst eens proberen met max 40/50. Dat heb ik jaren gedaan en goed ingeregeld en scheelde mij zo'n 25/30 % gas verbruik. Daarom snap ik nu dus niet waarom dat volgens berekeningen niet zou lukken met een WP. Op dezelfde plek ipv T22 T33 hangen dan zou ik het volgens de berekeningen nog niet halen. Wellicht wordt er bij die berekening geen rekening gehouden met het constant houden van de binnen temperatuur. Ik houd al jaren de temperatuur hier binnen tussen de 19 en 21 graden. Ook toen ik met gas stookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:23:
[...]

Ik weet ongeveer wat het warmteverlies is zowel voor de woonkamer als hele huis maar snap niet waarom de afgifte in de woonkamer niet voldoende zou zijn terwijl met HR Ketel er nooit een probleem is geweest. Ook voor HR++. Bij -10 4,5 bij -5 3,94 bij 0 3,29 en bij 5 graden 2,65. Ik zou dan pas bij 5 graden goed uitkomen met 45 graden. Lijkt me stug als ik 24/7 stook.
Je zou het eens aan @CurlyMo kunnen voorleggen. Dacht dat hij theoretisch ook niet uitkwam met de berekening tussen warmteverlies en afgifte radiatoren. Maar in de praktijk de afgifte wel voldoende blijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Superbeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:13:
[...]

Je zou het eens aan @CurlyMo kunnen voorleggen. Dacht dat hij theoretisch ook niet uitkwam met de berekening tussen warmteverlies en afgifte radiatoren. Maar in de praktijk de afgifte wel voldoende blijkt te zijn.
Ik heb alles gewoon proefondervindelijk gedaan, dus ik zou niet eens weten wat mijn theoretische warmteverlies is :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
CurlyMo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:26:
[...]

Ik heb alles gewoon proefondervindelijk gedaan, dus ik zou niet eens weten wat mijn theoretische warmteverlies is :)
Maar ik durf geen 14 mille uit te geven en dan straks bij echte koude echt teleurgesteld te zijn. Anders gewoon bij vorst desnoods er maar voor 2 weken 60 graden doorheen jagen? Gas wordt toch nooit meer goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:29:
[...]

Maar als je nu met 70 stookt zou ik eerst eens proberen met max 40/50. Dat heb ik jaren gedaan en goed ingeregeld en scheelde mij zo'n 25/30 % gas verbruik. Daarom snap ik nu dus niet waarom dat volgens berekeningen niet zou lukken met een WP. Op dezelfde plek ipv T22 T33 hangen dan zou ik het volgens de berekeningen nog niet halen. Wellicht wordt er bij die berekening geen rekening gehouden met het constant houden van de binnen temperatuur. Ik houd al jaren de temperatuur hier binnen tussen de 19 en 21 graden. Ook toen ik met gas stookte.
Als jij je huis gewoon warm heb gehouden met 40 a 50 graden lukt dat ook gewoon met een pomp. Maar kan je je afgifte wat vergroten dan kan je je Ta ook naar beneden brengen.
Wat resulteert in een beter rendement van je pomp.

Maar die 40 a 50 graden heb je niet contant nodig wat de cv ketel wel doet als hij aangaat. In het voor en najaar zal je met lager temperatuur kunnen stoken wat de WAR allemaal zelf doet als je hem goed ingesteld hebt. En bij de echte koude dagen stook je richting de 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik daag altijd graag iemand uit om de CV op 45 te zetten en de thermostaat een draai te geven en hem daar te houden zodat de ketel niet stopt. naar paar uurtjes word het dan toch wel erg warm meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

CurlyMo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:26:
[...]

Oké, maar je zou nu op basis van het afgiftevermogen van de radiatoren, vermogen warmtepomp en warmteverlies bij -10 kunnen terugrekenen of ze overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rien43 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:06:
Ik heb een offerte ontvangen voor het leveren en aanbrengen van een warmtepomp + vloerverwarming (+/- 105 m2). Ik wil deze toch graag met jullie spiegelen. Ik heb namelijk het idee dat het wel erg veel is wat de installateur hiervoor vraagt.

Het betreft een volledig nieuw te bouwen woning (in houtskelet, waardoor frees- en hakwerk niet aan de orde is).

Belangrijk: Loodgieterswerk (HWA, VWA en drinkwater) is separaat aangeboden en maakt geen onderdeel uit van onderstaande kostenplaatje.

***members only***

Een winstmarge van 260% dan weet je genoeg ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:43:
dat die rekensommen niet kloppen is ook irriant, het is gebaseerd op aannames ergens gemaakt in 1980 en dat je genoeg vermogen hebt om een woning X graden kan opwarmen in een bepaalde periode terwijl het -10 is buiten. totaal niet van deze planeet die rekensommen.
De natuurkunde is niet veranderd hoor!
De oude lesboeken en opleidingen waren zelfs beter dan tegenwoordig.
Opleidingen waar je vroeger 3 jaar over deed doe je nu nog maar max 1 tot 1,5 jaar over.
Het enige is dat mensen na x aantal jaren vastgeroest zijn in een bepaalde denkwijze, maar dat ligt niet aan het lesmateriaal maar aan het feit dat mensen gewoon eens hun boeken er weer bij moeten pakken. En dan gaan rekenen met lage temperaturen en geen nachtverlaging etc.

+ een hele hoop mensen zijn koppig in hun denkwijze of zijn een bepaalde leeftijd dat ze denken; het zingt mijn tijd wel uit.

Ik ben bang dat we over 10 jaar echt een zwaar probleem hebben in de techniek met kennis en ervaring… Als ik nu al zie hoeveel slecht doordachte installaties er worden gemaakt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klopt, beetje ongelukig verwoord, probleem is de vuistregels die men vasthoud en worden gebruikt voor al die rekentools en exel sheets. die vallen gewoon compleet uit elkaar bij lage temperaturen en 24/7 stoken.
en nog vervelender is dat veel van die vuitregels inmiddels in het bouwbesluit zitten omdat het bouwbesluit word gemaakt door de (bouw)industrie die weer bestaat uit juist die mensen die denken in die ouderwetse denkwijzes en methodes.
daardoor zie ik constant overal warmtepompen op 50+ graden staan terwijl het vloerverwarming of luchtkasten voed waar je totaal die temperaturen niet nodig hebt.

en 10 jaar is wel zeer riant. dat punt zijn we al lang gepaseerd als die er al uberhaupt is geweest. het nivo was altijd al zo laag maar nu valt het ineens op nu men niet meer "ff 10 graden erbij" niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Superbeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:10:
[...]

Oké, maar je zou nu op basis van het afgiftevermogen van de radiatoren, vermogen warmtepomp en warmteverlies bij -10 kunnen terugrekenen of ze overeenkomen.
Misschien. Ik heb het idee dat ik te kort kom, maar ook met een zwaardere WP ga ik het qua afgifte niet redden zonder veel te veel radiatoren te moeten vervangen. De installatie kosten me al € 3500,- :+ :p Dan kies ik liever voor die enkele keer een 2kW elektrische radiator.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:28:
[...]

Die tangen werken maar doe er wel een buigveer in. En in een dekvloer moet je de buis wel in een mantelbuis doen. de discussie die de buis gaat hebben met je dure dekvloer als die opwarmt en afkoelt wint de buis altijd.

Beperk het ook tot 45 graden. Dus 2x 45 doen voor een 90 bocht. Ik ben geen fan van zulke buizen verder buigen dan 45 in 1x.
Inmiddels Zijn mijn bestelde spulletjes binnen en ik heb even een metertje 32mm (die van heima24) opgeofferd om te testen. Enkele conclusies:
- 32 mm is indd pittig om te buigen.
- met veer erin is het niet onmogelijk een 90 graden bocht te buigen, het is pittig, maar te doen.
- zonder veer knikt de buis toch wel snel, ik zou dus altijd even die 35 euro uitgeven voor een uponor binnen veer.
- de buigtang werkt perfect. Ik heb met veer er in 1x een 90 graden bocht gebogen (tegen advies van flippy in) en dat ging prima,.buis heeft geen neiging tot knikken en mooie strakke bocht.
- ik twijfel nu nog als ik voor de echte aansluiting 90 graden ga buigen of 2x45 zoals flippy zei. Eigenlijk zie ik nu geen reden voor 2x45, maar misschien dat flippy dit verder kan toelichten.

Hier een foto van de tang met mijn proefstukje, hoewel ik deze inmiddels al meer mishandeld had, dus deze was niet meer strak 90 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IInMvf_vMmHGnoJJ0bjiTHRuncs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbgA9KHRzqDV0ZaJfiEdKKE6.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

of het wel of niet gaat tot 90 in 1x is wel merkafhankelijk. maar knip de leiding eens goed door en inspecteer intern of je geen scheurtjes in de binnenmantel hebt. aan de buitenkant kan het wel tof zijn maar haarscheurtjes en/of getrokken plekken geeft in later stadium wel problemen als de binnenmantel oud en stug word.

ik haal nog wel eens oude stukken weg en dan zien haakse bochten er vaak een stuk slechter eruit na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:11:
[...]

Jawel. Ik had er ook 1 van 26 mille. :'( Nu 14. *O*
Mag ik weten welke leverancier? :P.

Qua afgifte .. zou ik toch vloerverwarming overwegen. Viel mij qua kosten best mee en je hoeft niet aan te klooien met mega radiatoren, fans enz. Kun je ook meteen een goede leiding leggen naar de verdeler (wij hebben 32x3 door 't huis gelegd, linea recta van verdeler naar technische ruimte en weggewerkt in muren/plafonds).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2022 22:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:50
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:09:
ik daag altijd graag iemand uit om de CV op 45 te zetten en de thermostaat een draai te geven en hem daar te houden zodat de ketel niet stopt. naar paar uurtjes word het dan toch wel erg warm meestal.
De meeste ketels hebben een overstoot waardoor je toch indirect rond 50-55 graden zit te verwarmen indien ingesteld op 45 die test kan je alleen doen wanneer het buiten onder de 0 graden komt om jezelf niet voor de gek te houden of anders je ketel op 35 zetten.

Wanneer je dit soort temperaturen gaat gebruiken kunnen veel ketels hun warmte niet kwijt door veel te hoog minimaal vermogen en te weinig afgifte.

Test hier vroeger eens gedaan bij instellen op 40c schiet die toch mooi door naar de 50c om vervolgens dan pas te stoppen.
Daarnaast heb je vaak te maken met meer warmtebronnen in huis.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2022 22:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Sport_Life schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:02:
[...]

Mag ik weten welke leverancier? :P.

Qua afgifte .. zou ik toch vloerverwarming overwegen. Viel mij qua kosten best mee en je hoeft niet aan te klooien met mega radiatoren, fans enz. Kun je ook meteen een goede leiding leggen naar de verdeler (wij hebben 32x3 door 't huis gelegd, linea recta van verdeler naar technische ruimte en weggewerkt in muren/plafonds).
Vloerverwarming zijn de kosten niet. Maar er moet ook weer een nette vloer overheen en de afwerking. Dat zijn kosten die door tikken die erboven op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:05:
[...]

De meeste ketels hebben een overstoot waardoor je toch indirect rond 50-55 graden zit te verwarmen indien ingesteld op 45 die test kan je alleen doen wanneer het buiten onder de 0 graden komt om jezelf niet voor de gek te houden of anders je ketel op 35 zetten.

Wanneer je dit soort temperaturen gaat gebruiken kunnen veel ketels hun warmte niet kwijt door veel te hoog minimaal vermogen en te weinig afgifte.

Test hier vroeger eens gedaan bij instellen op 40c schiet die toch mooi door naar de 50c om vervolgens dan pas te stoppen.
het is ook niet een test of je op lage temperaturen kan stoken maar een test om mensen (en installateurs) te laten realiseren dat je niet 70 graden door een radiator hoeft te stampen om je huis warm te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
[...]

Beetje moderne ketel moduleert 1:10 en hebben een modulerende pomp.
Ook CV ketels worden nog steeds beter. Mijn 36 kW ketel draait rustig op 35 graden continue zonder pendelen.
Ik vind warmtepompen hier erg stil staan omdat ze meestal niet verder komen dan 1:4. Hierdoor heb je het risico dat hij of te klein is of te krap. Het is hier gewoon een voordeel dat we een erg gematigd klimaat hebben, want als het verschil groter is zou je al 2 WP's parallel moeten zetten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Pietje555 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:21:
[...]

Beetje moderne ketel moduleert 1:10 en hebben een modulerende pomp.
Ook CV ketels worden nog steeds beter. Mijn 36 kW ketel draait rustig op 35 graden continue zonder pendelen.
Ik vind warmtepompen hier erg stil staan omdat ze meestal niet verder komen dan 1:4. Hierdoor heb je het risico dat hij of te klein is of te krap. Het is hier gewoon een voordeel dat we een erg gematigd klimaat hebben, want als het verschil groter is zou je al 2 WP's parallel moeten zetten.
Pomp is irrevant gaat om de brander bij CV ketel met tegenwoordig 3,60kw minimaal vermogen gaat het beter inderdaad maar dat is nog helemaal niet zo lang geleden dat ketels dat kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Misschien dat dit meer spreekt.
Stel dat je die 24 kw van je ketel nodig hebt dan zou het apparaat 3 m3 per uur gebruiken a 2 euro per m3. Dat zou je nu 144 euro per dag kosten.
Het is duur maar niet zo duur omdat we dat lang niet nodig hebben.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:38:
klopt, beetje ongelukig verwoord, probleem is de vuistregels die men vasthoud en worden gebruikt voor al die rekentools en exel sheets. die vallen gewoon compleet uit elkaar bij lage temperaturen en 24/7 stoken.
en nog vervelender is dat veel van die vuitregels inmiddels in het bouwbesluit zitten omdat het bouwbesluit word gemaakt door de (bouw)industrie die weer bestaat uit juist die mensen die denken in die ouderwetse denkwijzes en methodes.
daardoor zie ik constant overal warmtepompen op 50+ graden staan terwijl het vloerverwarming of luchtkasten voed waar je totaal die temperaturen niet nodig hebt.

en 10 jaar is wel zeer riant. dat punt zijn we al lang gepasseerd als die er al uberhaupt is geweest. het nivo was altijd al zo laag maar nu valt het ineens op nu men niet meer "ff 10 graden erbij" niet meer kan.
Wat heeft het Bouwbesluit met techniek te maken? Hier staan alleen doelstellingen in en richtlijnen in. Hoe je het doet is het probleem van de ontwerper.
Je doelt waarschijnlijk op de verplichte zone regeling. Het doel is legitiem want het doel is dat ruimten niet onnodig verwarmd worden en onnodig energie wordt verspilt. Dit is erin gekomen omdat radiatoren nog geen thermostaat kranen hadden en later omdat woningen later vloerverwarming kregen die niet geregeld was. Het hele huis was bloedheet omdat net het zithoekje te weinig vermogen had.
Dat een WP hier slecht mee overweg kan is een tekort koming van de WP die ze nog eens op moeten lossen. Nu is het vooral massa is kassa.
Maar nergens in het Bouwbesluit staat dat je en WP moet gebruiken bij nieuwbouw.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:29:
Maar nergens in het Bouwbesluit staat dat je en WP moet gebruiken bij nieuwbouw.
Maar je mag ook geen gas meer gebruiken bij nieuwbouw.
+ een warmtenet krijgt ook steeds lagere temperaturen…
Uiteindelijk dwingen ze vanzelf dat iedereen laag temperatuur gaat stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Adriaan71 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:11:
[...]

Vloerverwarming zijn de kosten niet. Maar er moet ook weer een nette vloer overheen en de afwerking. Dat zijn kosten die door tikken die erboven op komen.
Ik ga never nooit mijn massief houten parket/plankenvloer die er na 20 jaar nog top uitziet eruit slopen. Dat is echt kapitaal vernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:17:
[...]

het is ook niet een test of je op lage temperaturen kan stoken maar een test om mensen (en installateurs) te laten realiseren dat je niet 70 graden door een radiator hoeft te stampen om je huis warm te houden.
Ik kom hier alleen volgens de berekening op Climatebooster bij 45 graden uit op zo'n 2300 watt op 55/60 m2. Hoe kan het dan dat ik het wel red met een HR Ketel op max 50 graden terwijl die berekening warmteverlies aangeeft dat dit vermogen bij 5 graden buiten hoort? Rara. :? Met vorst redde ik het in het verleden altijd met de ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:32:
[...]

Ik kom hier alleen volgens de berekening op Climatebooster bij 45 graden uit op zo'n 2300 watt op 55/60 m2. Hoe kan het dan dat ik het wel red met een HR Ketel op max 50 graden terwijl die berekening warmteverlies aangeeft dat dit vermogen bij 5 graden buiten hoort? Rara. :? Met vorst redde ik het in het verleden altijd met de ketel.
Wel eens gedacht dat die berekening niet klopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

Wat heeft het Bouwbesluit met techniek te maken? Hier staan alleen doelstellingen in en richtlijnen in. Hoe je het doet is het probleem van de ontwerper.
Je doelt waarschijnlijk op de verplichte zone regeling. Het doel is legitiem want het doel is dat ruimten niet onnodig verwarmd worden en onnodig energie wordt verspilt. Dit is erin gekomen omdat radiatoren nog geen thermostaat kranen hadden en later omdat woningen later vloerverwarming kregen die niet geregeld was. Het hele huis was bloedheet omdat net het zithoekje te weinig vermogen had.
Dat een WP hier slecht mee overweg kan is een tekort koming van de WP die ze nog eens op moeten lossen. Nu is het vooral massa is kassa.
Als er wat meer geld besteed wordt aan een installatie met een goeie hydraulische scheiding en een extra pompgroep is er niks aan de hand met naregeling.

Maar teveel naregelen op alleen een warmtepomp kan problemen veroorzaken.

Maar meestal mag het geen geld kosten en er moet van alles mee kunnen. Daar ligt de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

de doelsteelingen zijn arbritrair verzonnen door een cv boer. vertel mij eens ronduit wat naregeling in een standaard rijtjeshuis of appartement in vredesnaam moet doen of opleveren. het idee van radiatoren dichtdraaien = besparen is niet eens achterhaald te noemen maar gewoon glashard incapabel door de mannen die zulke regels nu opgelegd hebben. op zijn minst hadden ze een uitzondering kunnen maken voor panden onder de 200m2 bijvoorbeeld.

de tekortkoming is het bouwbesluit die gemaakt is door mensen die het verschil niet zien tussen een rijtjeshuis in amsterdam zuid, een kasteelvilla in het gooi of een kantoorpand van 16 verdiepingen.

en lees de regels eens goed. hoe wil je zonder warmtepomp in vredenaam een huis warm krijgen zonder gasaansluiting of stadsverwarming? straalkachetje ophangen in elke kamer? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-11-2022 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
BTS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:43:
@Blihi de spullen zijn binnen bij mij, ik zag dat jij de Filterball hebt, heb jij 1" maat? Bij mij is 5/4 binnengekomen en zelfs de installateur vind dat fors voor mijn ielige leidingen.
Die Filterball is hier ook 5/4". Ik heb er verloopringen 5/4" naar 1" in zitten en daar puntstukken 1" naar 28mm knel.

Overigens: Je kunt een externe thermostaat op 2 manieren aansluiten:

Via pin 1 en 5 van CN21: Dan zet je setting 6B3 op 1 en dan werkt dat als thermostaat, maar.... de WP gaat dan zijn aanvoertemperatuur zelf regelen. Hij begint op een ingestelde waarde (setting 9D, of afgeleid van stooklijn als B5 = 1) en zolang er warmtevraag blijft, wordt het setpoint met 1 graad per half uur verhoogd.
Bij langere stooksessies zie je dus dat de WP steeds warmer water gaat maken. In dit geval is het ook handig om setting 65 op 1 te zetten, zodat de pomp niet draait als er geen warmtevraag is.

De tweede manier is om de thermostaat op pin 6 en 10 van CN21 te zetten. Dan moet setting 6B3 op 0 blijven. De thermostaat werkt dan als aan/uit schakelaar voor de verwarming en zodra deze aan schakelt, stookt de WP volgens de stooklijn, dus zonder de verhoging.

Ik heb hem nu op de tweede manier. Als test, omdat ik dus de aanvoertemperatuur zag oplopen en dat snapt de thermostaat niet goed, omdat dan ook de warmteafgifte steeds hoger wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 03-11-2022 07:55 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:38:
klopt, beetje ongelukig verwoord, probleem is de vuistregels die men vasthoud en worden gebruikt voor al die rekentools en exel sheets.
Het is belangrijk niet alles over een kam te scheren. Tussen warmtewinner-achtige voorrekentools zit een verschil in vgl met bijv. radiatorafgifte; dat is gewoon een domme tabel waarvoor je niets hoeft aan te nemen, (kwestie van Twater,in, Twater,uit en Tkamer).

Uiteraard moet je bij de juiste grootheden beginnen: warmteverlies/-vraag (en koevlaas' vuistregel mag dan wel gebruikt worden hoop ik ;)). Daarna kun je zelf vrij eenvoudig de rest invullen op basis van redelijke feitelijke data zoals afgifte, isolatiewaardes evt.
MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:29:
[...]

Maar als je nu met 70 stookt zou ik eerst eens proberen met max 40/50.
Zeker, al was het maar omdat een verbranding efficiënter werkt op een lagere T. Alleen al daardoor win je 10-15%. De rest kwam misschien van gelijkmatiger branden? (Niet steeds het huis laten afkoelen om het een paar uur later weer te moeten opwarmen. Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor hysterese-verlies er in zo'n cyclus zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Brent schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:25:
[...]

Het is belangrijk niet alles over een kam te scheren. Tussen warmtewinner-achtige voorrekentools zit een verschil in vgl met bijv. radiatorafgifte; dat is gewoon een domme tabel waarvoor je niets hoeft aan te nemen, (kwestie van Twater,in, Twater,uit en Tkamer).

Uiteraard moet je bij de juiste grootheden beginnen: warmteverlies/-vraag (en koevlaas' vuistregel mag dan wel gebruikt worden hoop ik ;)). Daarna kun je zelf vrij eenvoudig de rest invullen op basis van redelijke feitelijke data zoals afgifte, isolatiewaardes evt.
[...]

Zeker, al was het maar omdat een verbranding efficiënter werkt op een lagere T. Alleen al daardoor win je 10-15%. De rest kwam misschien van gelijkmatiger branden? (Niet steeds het huis laten afkoelen om het een paar uur later weer te moeten opwarmen. Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor hysterese-verlies er in zo'n cyclus zit.)
Ik praat ook niet over de radiatortools om radiatorvermogen te berekenen maar de tools om een warmteberekening te maken van een huis. Die kloppen gewoon van geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:27:
[...]

Ik praat ook niet over de radiatortools om radiatorvermogen te berekenen maar de tools om een warmteberekening te maken van een huis. Die kloppen gewoon van geen kant.
Sure, het is eigenlijk niet te doen, tenzij je net vers alles heb laten plaatsen en je de isolatiewaardes weet en met eigen ogen weet dat er geen koudebruggen zijn (want die benaderen met een formule is niet te doen). Maar koevlaas is een aardig alternatief, of het eens een wintermaandje zelf bijhouden. Daarbovenop kun je een marge naar keuze zetten, zolang je maar weet dat het nooit meer hoeft te zijn dan de ketel die je nog hebt hangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:27:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. De berekening die ik hier eerder heb gedeeld kloppen gewoon goed met twee stookseizoenen aan data.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe goed je alle isolatiewaardes kent, maar die tools zijn echt niet onbruikbaar. In tegendeel.

Het grappige is natuurlijk wel, dat een rechte lijn van de Koevlaas berekening bij -10 naar 0 kW bij +21 ook gewoon klopt (met iets meer marge) met twee stookseizoenen aan data. Geen rekentools nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:53:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. De berekening die ik hier eerder heb gedeeld kloppen gewoon goed met twee stookseizoenen aan data.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe goed je alle isolatiewaardes kent, maar die tools zijn echt niet onbruikbaar. In tegendeel.

Het grappige is natuurlijk wel, dat een rechte lijn van de Koevlaas berekening bij -10 naar 0 kW bij +21 ook gewoon klopt (met iets meer marge) met twee stookseizoenen aan data. Geen rekentools nodig dus.
dat is juist mijn punt. er zijn vast wel situaties waar zon berkening kan kloppen, maar dat is gewoon lootjes trekken ipv zekerheid. je weet niet of het klopt doordat de berekeningen zo scheef zijn ten opzichte van daadwerkelijk efficient stoken ipv dom kW in een badkamerradiatortje persen.

daarom zijn berekningen zoals die van koevlaas zo handig. het is gebaseerd op de relaliteit van de woning en het gedrag van de bewoners. iets wat zon warmtebekreningtool gewoon niet doet/kan en daarom is in 98.382% van de gevallen de koevlaas gewoon leidend en moet je niet eens kijken naar een "echte" berekening conform bouwbesluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:06:
[...]

dat is juist mijn punt. er zijn vast wel situaties waar zon berkening kan kloppen, maar dat is gewoon lootjes trekken ipv zekerheid. je weet niet of het klopt doordat de berekeningen zo scheef zijn ten opzichte van daadwerkelijk efficient stoken ipv dom kW in een badkamerradiatortje persen.

daarom zijn berekningen zoals die van koevlaas zo handig. het is gebaseerd op de relaliteit van de woning en het gedrag van de bewoners. iets wat zon warmtebekreningtool gewoon niet doet/kan en daarom is in 98.382% van de gevallen de koevlaas gewoon leidend en moet je niet eens kijken naar een "echte" berekening conform bouwbesluiten.
Wel een lastige van de koevlaas vind ik dat juist omdat het gebaseerd is op het gedrag van de bewoners, het weleens niet kan kloppen.

Stel: Er zijn twee dezelfde huizen.

Huis 1
- Deze bewoners stoken doorlopend, want ze zijn altijd thuis. Ze houden van warmte dus zetten de thermostaat regelmatig op het weekendprogramma. Hebben daardoor een verbruik van 2000kuub op jaarbasis.
Koevlaas komt hier op een WP van ~10kw

Huis 2
- Deze bewoners stoken ad hoc, want werken buiten de deur, knallen doordeweeks savonds de radiatoren een paar uurtjes op 80 en dan 's nachts weer uit tot de volgende avond. In het weekend stoken ze overdags en 's nachts gaat de CV weer uit. Hebben daardoor een verbruik van 1200kuub op jaarbasis.
Koevlaas komt hier op een WP van ~6kw

Weet niet of het geheel aan de realiteit voldoet, maar huis 2 kan hier weleens bedrogen uitkomen, omdat ze met ad hoc stoken niet meer wegkomen.

Andere factoren die de koevlaasbetrouwbaarheid beïnvloeden:
- CV staat onzuinig afgesteld, leidingen zijn niet geïsoleerd, kleine radiatoren.
- Warm tapwater-gebruik

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
[...]

Dit herken ik totaal niet. Met mijn nieuwe Intergas xtreme 30 niet, maar ook niet met mijn oude Nefit HR ketel niet. Hoezo denk je dat de ketel harder stookt dan dat ie op de aanvoer aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Blihi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:54:
[...]

Die Filterball is hier ook 5/4". Ik heb er verloopringen 5/4" naar 1" in zitten en daar puntstukken 1" naar 28mm knel.

Overigens: Je kunt een externe thermostaat op 2 manieren aansluiten:

Via pin 1 en 5 van CN21: Dan zet je setting 6B3 op 1 en dan werkt dat als thermostaat, maar.... de WP gaat dan zijn aanvoertemperatuur zelf regelen. Hij begint op een ingestelde waarde (setting 9D, of afgeleid van stooklijn als B5 = 1) en zolang er warmtevraag blijft, wordt het setpoint met 1 graad per half uur verhoogd.
Bij langere stooksessies zie je dus dat de WP steeds warmer water gaat maken. In dit geval is het ook handig om setting 65 op 1 te zetten, zodat de pomp niet draait als er geen warmtevraag is.

De tweede manier is om de thermostaat op pin 6 en 10 van CN21 te zetten. Dan moet setting 6B3 op 0 blijven. De thermostaat werkt dan als aan/uit schakelaar voor de verwarming en zodra deze aan schakelt, stookt de WP volgens de stooklijn, dus zonder de verhoging.

Ik heb hem nu op de tweede manier. Als test, omdat ik dus de aanvoertemperatuur zag oplopen en dat snapt de thermostaat niet goed, omdat dan ook de warmteafgifte steeds hoger wordt.
De importeur krijg nu de vraag of de 1" variant ook mag, scheelt weer een verloopring.

Vanochtend even rustig de papieren handleidingen doorgenomen, leest toch wat makkelijker.(niet gelijk weggegooid want een cd lezer heb ik ook niet in huis :P )

Ik zou i.c.m. de thermostaat ook voor manier 2 gaan.
Ik zou graag de stooklijn ongewijzigd zien blijven gedurende de run, en hoogstens zelf verhogen als blijkt dat het niet warm wordt.

Voor nu nog even wachten, de installateur komt begin december. :*)

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:28:
[...]

Wel een lastige van de koevlaas vind ik dat juist omdat het gebaseerd is op het gedrag van de bewoners, het weleens niet kan kloppen.

Huis 1
- Deze bewoners stoken doorlopend, want ze zijn altijd thuis. Ze houden van warmte dus zetten de thermostaat regelmatig op het weekendprogramma. Hebben daardoor een verbruik van 2000kuub op jaarbasis.

Huis 2
- Deze bewoners stoken ad hoc, want werken buiten de deur, knallen doordeweeks savonds de radiatoren een paar uurtjes op 80 en dan 's nachts weer uit tot de volgende avond. In het weekend stoken ze overdags en 's nachts gaat de CV weer uit. Hebben daardoor een verbruik van 1200kuub op jaarbasis.

Weet niet of het geheel aan de realiteit voldoet, maar huis 2 kan hier weleens bedrogen uitkomen, omdat ze met ad hoc stoken niet meer wegkomen.

- CV staat onzuinig afgesteld, leidingen zijn niet geïsoleerd, kleine radiatoren.
- Warm tapwater-gebruik
Dat verschil valt wel mee. Huis 2 verstookt zoveel gas op de momenten dat die wel aanstaat dat het alsnog op grofweg hetzelfde uitkomt.

En thermostaatgedrag moet voor beide huizen veranderen.
Leidingisolatie is niet echt een factor. Gare ketelinstellingen is voor heel nederland een rode lijn. Bijna niemand zit onder de 55 te stoken in de praktijk. Daarom komt de koelvlaas ok vaak goed uit. De inefficienties van de ketel die de formule omhoog drukken is al de marge die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

verkeerslicht schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:28:
[...]

Huis 1

Huis 2

- Warm tapwater-gebruik
De vraag is of je aanname klopt.
Adhoc stoken met een wp is een ramp En wat is je adhoc Tbinnen? Op welke momenten enz.

Als je een wp goed wilt laten lopen doe je dat op war..
En war kun je op een paar manieren inzetten, maar blijft war..
Je zou war ook met nachtverlaging kunnen doen of met thermostaat.
Maar 24/7 is de best optie in mijn ogen, voor een WP.

Volgens mij sla je de verkeerde weg in.
Een cop 4 halen met EEN cv ketel?
Wat stop je erin en wat krijg je eruit.

En dan kun je met een wp ook gewoon een keuze maken.
Iets te klein, volgens velen zoals de mijne, of een iets grotere, die ook tot zelfde ondergrens terug moduleert .
Enige wat iemand doen is een keuze maken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@flippy Ik mag graag je adviezen lezen, ben er niet altijd mee eens, maar ieder zijn eigen inzicht.
Ook fijn dat je zoveel moeite doet om andere op het forum te helpen, maar ik wordt een beetje moe van je stigmatiserende en polariserende opmerkingen.
Het is nu net of de hele installatie wereld niet weet waar ze mee bezig zijn, en daar doe je vele mee te kort.
CV boer is zo'n degenererende opmerking alsof bedrijven en monteurs die voorheen alleen gasgestookte installaties hadden fossielen zijn en niet meer mee kunnen.
Juist de installatie branche innoveert en leert continue en ik heb minder vertrouwen in een airco specialist die warm water maakt dan een CV monteur die al 20 jaar installaties monteert.
Met een cursusje van een fabrikant mag je al een WP plaatsen en die gasten hebben helemaal geen verstand van ontwerpen. Vandaar dat de fabrikanten vaak een buffervat opnemen want dan werk te installatie nog enig zinds (al is het een iets lager rendement. Dit heeft niets met CV monteurs/bedrijven te maken.
Het is leuk een mening te vormen als je als laatste in het rijtje zit, maar van achteren kijk je een koe in de kont.
Bij deze het verzoek je te houden aan adviezen waar je wel verstand of ervaring mee hebt, want de kennis van de vorming van regelgeving en klantgericht ontwerpen binnen de randvoorwaarden van de klant (dus niet zoals adviseur Flippy het zou doen) schort het nogal eens aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:41:
@flippy Ik mag graag je adviezen lezen, ben er niet altijd mee eens, maar ieder zijn eigen inzicht.
Ook fijn dat je zoveel moeite doet om andere op het forum te helpen, maar ik wordt een beetje moe van je stigmatiserende en polariserende opmerkingen.
Het is nu net of de hele installatie wereld niet weet waar ze mee bezig zijn, en daar doe je vele mee te kort.
CV boer is zo'n degenererende opmerking alsof bedrijven en monteurs die voorheen alleen gasgestookte installaties hadden fossielen zijn en niet meer mee kunnen.
Juist de installatie branche innoveert en leert continue en ik heb minder vertrouwen in een airco specialist die warm water maakt dan een CV monteur die al 20 jaar installaties monteert.
Met een cursusje van een fabrikant mag je al een WP plaatsen en die gasten hebben helemaal geen verstand van ontwerpen. Vandaar dat de fabrikanten vaak een buffervat opnemen want dan werk te installatie nog enig zinds (al is het een iets lager rendement. Dit heeft niets met CV monteurs/bedrijven te maken.
Het is leuk een mening te vormen als je als laatste in het rijtje zit, maar van achteren kijk je een koe in de kont.
Bij deze het verzoek je te houden aan adviezen waar je wel verstand of ervaring mee hebt, want de kennis van de vorming van regelgeving en klantgericht ontwerpen binnen de randvoorwaarden van de klant (dus niet zoals adviseur Flippy het zou doen) schort het nogal eens aan.
Exact deze houding is het probleem. Tof dat je dat zo perfect verwoord, ik had het niet beter gekund. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:35:
[...]

De vraag is of je aanname klopt.
Adhoc stoken met een wp is een ramp En wat is je adhoc Tbinnen? Op welke momenten enz.

Als je een wp goed wilt laten lopen doe je dat op war..
En war kun je op een paar manieren inzetten, maar blijft war..
Je zou war ook met nachtverlaging kunnen doen of met thermostaat.
Maar 24/7 is de best optie in mijn ogen, voor een WP.

Volgens mij sla je de verkeerde weg in.
Een cop 4 halen met EEN cv ketel?
Wat stop je erin en wat krijg je eruit.

En dan kun je met een wp ook gewoon een keuze maken.
Iets te klein, volgens velen zoals de mijne, of een iets grotere, die ook tot zelfde ondergrens terug moduleert .
Enige wat iemand doen is een keuze maken
Uiteraard is het een hypothetische situatie, maar toch niet heel ver van de werkelijkheid denk ik. Huis 2 was ik ooit toen we nog geen kinderen hadden en beiden full time werkten. We hadden een rekening van 76 euro per maand aan gas/elektra (stoken op gas, koken op gas en sww op gas).

Uiteraard begrijp ik dat ad hoc stoken met de WP niet gaat werken. Ik beredeneerde slechts dat de koevlaas ook weleens niet kan kloppen.

Waarom denk je dat ik de verkeerde weg insla? Ik ben van plan met een WP te stoken (dus niet ad hoc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
olafmol schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:33:
[...]

Dit herken ik totaal niet. Met mijn nieuwe Intergas xtreme 30 niet, maar ook niet met mijn oude Nefit HR ketel niet. Hoezo denk je dat de ketel harder stookt dan dat ie op de aanvoer aangeeft?
Ketels hebben een marge als ze al op minimaal vermogen draaien gezien de temperatuur bijna nadert zullen ze doorschieten, ik heb nog werkelijk waar geen enkele ketel gezien als je die op 45c zet ook pats boem bij 45 stopt.

Daarnaast bij 45c wateraanvoer zit je al bijna aan het limiet en dat kun je alleen testen beneden 0 graden buiten als het huis ver is afgekoelt het liefst pas rond -10c.

Ik hoor dit zo vaak mensen gaan testen als het buiten nog 10c is en dan ineens afvragen waarom de later geinstalleerde warmtepomp zoveel herrie maakt en dat ligt natuurlijk weer aan de warmtepompen.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
verkeerslicht schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:55:
[...]

Uiteraard is het een hypothetische situatie, maar toch niet heel ver van de werkelijkheid denk ik. Huis 2 was ik ooit toen we nog geen kinderen hadden en beiden full time werkten. We hadden een rekening van 76 euro per maand aan gas/elektra (stoken op gas, koken op gas en sww op gas).

Uiteraard begrijp ik dat ad hoc stoken met de WP niet gaat werken. Ik beredeneerde slechts dat de koevlaas ook weleens niet kan kloppen.

Waarom denk je dat ik de verkeerde weg insla? Ik ben van plan met een WP te stoken (dus niet ad hoc).
Dit kan ik wel onderschrijven. Wij kwamen van een situatie van niemand thuis overdag doordeweeks en zitten nu met twee kleine kids op een situatie van vrijwel altijd overdag iemand thuis. En ons oude gasverbruik was totaal niet representatief voor benodigd vermogen, alsin 900m3 vs 1300m3 gas (laatste omgerekend op basis van WP warmte opwek). Dat is toch mooi het verschil tussen een 5kW of een 7kW warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
mr_evil08 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:43:
[...]

Ketels hebben een marge als ze al op minimaal vermogen draaien gezien de temperatuur bijna nadert zullen ze doorschieten, ik heb nog werkelijk waar geen enkele ketel gezien als je die op 45c zet ook pats boem bij 45 stopt.

Daarnaast bij 45c wateraanvoer zit je al bijna aan het limiet en dat kun je alleen testen beneden 0 graden buiten als het huis ver is afgekoelt het liefst pas rond -10c.

Ik hoor dit zo vaak mensen gaan testen als het buiten nog 10c is en dan ineens afvragen waarom de later geinstalleerde warmtepomp zoveel herrie maakt en dat ligt natuurlijk weer aan de warmtepompen.
Dus mijn Intergas liegt me voor als ie in het sensor menu de aanvoer temp op 45C laat zien? Ja die gaat soms ook wel eens naar 46 of 44C, dus hij meet wel degelijk iets, maar stabiliseert dan weer op 45C, zoals ik dat ook had ingesteld. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Heronimo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:15:
[...]

Dit kan ik wel onderschrijven. Wij kwamen van een situatie van niemand thuis overdag doordeweeks en zitten nu met twee kleine kids op een situatie van vrijwel altijd overdag iemand thuis. En ons oude gasverbruik was totaal niet representatief voor benodigd vermogen, alsin 900m3 vs 1300m3 gas (laatste omgerekend op basis van WP warmte opwek). Dat is toch mooi het verschil tussen een 5kW of een 7kW warmtepomp.
(y) en wat heb je voor WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
Een 5kW Panasonic monoblock :+ met de ketel die er nog hangt voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Heronimo wel zuur als je het daarmee net niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Heronimo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:15:
[...]

Komop iets verder dan een bedrag noemen .... Tweakers hier
Probeer mindergas eens uit. voor daar je verbruikte gas in...
En tsja koevlaas klopt best oke.
Alleen moet je gene appels en peren.
Je kiest een 5 of een 7, bij de 1 koop je er een paar elektra kacheltjes [ of een pellt/hout oid ] bij.
En bij de ander heb je mss iets teveel vermogen en minder modulerende pomp.
Maar als je COP 4 haalt, is er niets beters...

900 of 1300 .. toen stookte je aan en uit.
Nu zou je met war voor 90% het toch ook moeten halen dan?
Ik kom ook van ergens 1200m³ en stook met 5kw heet :-)
Heb je war 24-7?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Heronimo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:12:
[...]

Een 5kW Panasonic monoblock :+ met de ketel die er nog hangt voor SWW
WP boilers bijna voor niks...
En dan je gas eruit scheelt je weer 235 euri

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
MONITORING warmtepompen oktober 2022

Reminder nog 15 deelnemers van de 41 hebben nog niet ingestuurd!!!!!!

**************************************************************************************

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Tomexergie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:08:
MONITORING warmtepompen oktober 2022

Reminder nog 15 deelnemers van de 41 hebben nog niet ingestuurd!!!!!!

**************************************************************************************
Ik lees in de OP dat als je WAR, je niet mee mag doen. Is dat nog steeds zo en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwartoog schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:57:
[...]

Ik lees in de OP dat als je WAR, je niet mee mag doen. Is dat nog steeds zo en waarom?
Ik zie daar zelf geen probleem in eerlijk gezegd.
Het is sowieso verstandig om in de tabellen een kolom te maken met wat voor regeling je toepast, dan zie je ook welke type regeling het beste werkt.

Maar dat is aan @Tomexergie om te bepalen.

Bijvoorbeeld:
- WAR.
- Doeltemperatuur.
- Kamerthermostaat.
- WAR + Kamerthermostaat.
- Doel + Kamerthermostaat.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 03-11-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Zwartoog schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:57:
[...]

Nee hoor, met en WAR kun je meedoen, als de kWh(e) en de geleverde Warmte kWh(th) maar gemeten worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
DutchWing schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:13:
[...]

Ik zie daar zelf geen probleem in eerlijk gezegd.
Het is sowieso verstandig om in de tabellen een kolom te maken met wat voor regeling je toepast, dan zie je ook welke type regeling het beste werkt.

Maar dat is aan @Tomexergie om te bepalen.

Bijvoorbeeld:
- WAR.
- Doeltemperatuur.
- Kamerthermostaat.
- WAR + Kamerthermostaat.
- Doel + Kamerthermostaat.
Nee hoor, met en WAR kun je meedoen, als de kWh(e) en de geleverde Warmte kWh(th) maar gemeten worden. We houden het heel eenvoudig. De WP is een black-box met input en output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
Hallo Medetweakers,

In februari worden we eigenaars van een bestaande woning. We hebben een aantal offertes aangevraagd voor een L/W warmtepomp (20 tal) waarvan er maar 1 bedrijf effectief een voorstel heeft gedaan. De overige hadden geen plaats/tijd meer voor een offerte. (als iemand nog referenties heeft voor zeeuws-vlaanderen, graag!)

Inmiddels de offerte geanaliseerd en daar viel me als techeut op dat de draadsecties volgens mij te dun zijn, waardoor ik nogal onzeker ben.

Op de offerte staan volgende zaken:
* 5G2.5, Halogeen vrije kabel
* 5G1.5, Halogeen vrije kabel:
* Automaat 3kA - C - 3P+N - 32A - 4MOD
* Buitenunit: PUHZ-SHW112 YAA -> 400v 16a
* Binnenunit: EHST20D-VM2D -> 230v 16a

In de handleidingen vindt ik dan wel terug dat die buitenunit inderdaad aan draadsectie aangeeft: 5 × Min. 1,5mm³ en voor de binnenunit 2,5 mm³

Zie ik iets over het hoofd of klopt dit wel degelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Edit:

Gegevens over de woning:
* 1200 kuub gas (wat mij bizar veel lijkt voor zo een woning)
* De woning wordt verwarmt door middel van HT radiatoren als bijverwarming en vloerverwarming als hoofdverwarmig. Overig is er ook een bad & douche aanwezig.
* Ik heb mij laten adviseren welke L/W warmtepomp er benodigd zou zijn voor mijn verwarmingsbehoeften.
* Energielabel komt uit op een C -> er is overal geisoleerd maar er is nog ruimte voor verbetering.
* We willen zoveel mogelijk zelfvoorziend zijn van energie om zo weinig mogelijk invloed te hebben van de energieprijzen. Graag hebben we onze gas aansluiting dus niet meer nodig.
* Totaal oppervlakte van de woning is 120m³

[ Voor 26% gewijzigd door Teaclo op 04-11-2022 11:35 . Reden: Extra gegevens ]

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Die 5 x2,5 is de voedingskabel voor de buiten unit EN de binnenunit.
De dunnere kabel is de voeding voor de binnen unit vanuit de buitenunit, en is maar 4 aderig. Dus voor alle electronica, pompen en dergelijke.
Maar er is er 1 vergeten, en dat is de kabel voor het verwarmings element in de binnenunit, en dat moet dan wèl een 3x 2,5 mm kabel zijn. Dat is een apart afgezekerde kabel op enkel fase, rechtstreeks uit de meterkast

Edit: dit was geschreven vóór jouw edit . ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 04-11-2022 09:22 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Om de hoeveel dagen doen jullie een legionellarun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Teaclo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:09:
Hallo Medetweakers,

In februari worden we eigenaars van een nieuwe woning. We hebben een aantal offertes aangevraagd voor een L/W warmtepomp (20 tal) waarvan er maar 1 bedrijf effectief een voorstel heeft gedaan. De overige hadden geen plaats/tijd meer voor een offerte. (als iemand nog referenties heeft voor zeeuws-vlaanderen, graag!)

Inmiddels de offerte geanaliseerd en daar viel me als techeut op dat de draadsecties volgens mij te dun zijn, waardoor ik nogal onzeker ben.

In de handleidingen vindt ik dan wel terug dat die buitenunit inderdaad aan draadsectie aangeeft: 5 × Min. 1,5mm³ en voor de binnenunit 2,5 mm³

Paar opmerkingen:
  • Dit gaat over een Mitsubishi, daarvoor is een eigen topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
  • Draaddiameters zijn prima.
  • Er is inderdaad een kabel vergeten, naar de binnenunit moet nog 3x2.5 voor het verwarmingelement. (En ik zou nog een extra 5x2.5 trekken (als voorbereiding) voor een dompelelement in je SWW-vat).
  • Automaat voor buitenunit klopt niet. Dat moet een 16A B-type zijn. 32A slaat nergens op, en C-type is ook al onnodig.
  • Draaddiameters geef je aan in mm², niet in mm³.
  • Tussen binnen- en buitenunit kun je beter een genummerde 4G1.5 kabel gebruiken, dat sluit makkelijker aan op de genummerde terminals (Bijvoorbeeld Lapp Oelflex Classic 110).
P.S. Zeker weten dat je voor nieuwe woning zo'n joekel van een 12 kW warmtepomp nodig hebt? In onze (ook nieuwe, en vrijstaande) woning van 900m³ (excl 300 m³ meeverwarmde garage) had ik achteraf aan 5 kW al genoeg gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2022 09:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:55
Sunri5e schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:51:
Wekelijks

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:51:
14

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Dat is ook de fabrieksinstelling bij ons zag ik. Verbruikt zo'n "run" veel energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 21:20

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Daar ga ik hem ook maar opzetten. Het systeem staat nu ingesteld op 7 dgn.
14 dgn scheelt weer in het verbruik..

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
volgens https://www.boiler-info.nl/legionella/ moet het wekelijks?
Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden.
Dat kan door één van deze 3 methode:

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
Reminder monitoring warmtepompen oktober 2022

@bbn_ldp @ThaDude @AUijtdehaag @koevlaas2 @Fullpower @TriLithium @Baapje327 @Japie.G @Robindd @lampy25 @H143 @mkleinman @LeonTebbens @n00ts @mgroen81

Als je niet meer mee kunt doen laat dat dan s.v.p. via PM laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Tomexergie Als ik jouw excelsheet download, zie ik niets waar ik data van na 2020 kan ingeven. Of moet ik mij data via PM doorsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Zwartoog schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:21:
@Tomexergie
Of moet ik mij data via PM doorsturen?
Ja
Zie hier:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 25% gewijzigd door Naalroc op 04-11-2022 10:31 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Teaclo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:09:
Hallo Medetweakers,

In februari worden we eigenaars van een nieuwe woning. We hebben een aantal offertes aangevraagd voor een L/W warmtepomp (20 tal) waarvan er maar 1 bedrijf effectief een voorstel heeft gedaan. De overige hadden geen plaats/tijd meer voor een offerte. (als iemand nog referenties heeft voor zeeuws-vlaanderen, graag!)

Ik ben heel benieuwd in wat voor kasteel men gaat wonen. 12kW in nieuwbouw geeft de indicatie dat het wel een machtig grote toko is. Dat is 2500+ kuub gas territorium. Helemaal in nieuwbouw moet dat wel een best formaat kast zijn dan.

Kan je wat uitvlezen wat voor woning dit ingaat?

Pagina: 1 ... 174 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.