WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ongeacht welke kant het valt: 2500 kuub per jaar is een "bovengemiddeld" formaat huis.Kees_frl schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:58:
[...]
Aangezien er staat februari en nu nog WP ga ik er vanuit dat hij een bestaande woning bedoelt voor hem nieuw. Maar het kwartje kan beide kanten uitvallen
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
eerst en vooral bedankt voor je bericht!Andrehj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:54:
[...]
Paar opmerkingen:P.S. Zeker weten dat je voor nieuwe woning zo'n joekel van een 12 kW warmtepomp nodig hebt? In onze (ook nieuwe, en vrijstaande) woning van 900m³ (excl 300 m³ meeverwarmde garage) had ik achteraf aan 5 kW al genoeg gehad.
- Dit gaat over een Mitsubishi, daarvoor is een eigen topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
- Draaddiameters zijn prima.
- Er is inderdaad een kabel vergeten, naar de binnenunit moet nog 3x2.5 voor het verwarmingelement. (En ik zou nog een extra 5x2.5 trekken (als voorbereiding) voor een dompelelement in je SWW-vat).
- Automaat voor buitenunit klopt niet. Dat moet een 16A B-type zijn. 32A slaat nergens op, en C-type is ook al onnodig.
- Draaddiameters geef je aan in mm², niet in mm³.
- Tussen binnen- en buitenunit kun je beter een genummerde 4G1.5 kabel gebruiken, dat sluit makkelijker aan op de genummerde terminals (Bijvoorbeeld Lapp Oelflex Classic 110).
* Ik had duidelijker moeten aangeven dat dit gaat om een woning die al bestaat. De woning wordt verwarmt door middel van HT radiatoren als bijverwarming en vloerverwarming als hoofdverwarmig. Overig is er ook een bad & douche aanwezig.
* Ik heb mij laten adviseren welke L/W warmtepomp er benodigd zou zijn voor mijn verwarmingsbehoeften.
* Energielabel komt uit op een C -> er is geisoleerd maar er is nog ruimte voor verbetering.
* We willen zoveel mogelijk zelfvoorziend zijn van energie om zo weinig mogelijk invloed te hebben van de energieprijzen. Graag hebben we onze gas aansluiting dus niet meer nodig.
* Totaal oppervlakte van de woning is 120m³
[ Voor 0% gewijzigd door Teaclo op 04-11-2022 11:14 . Reden: typo 2 ]
Keep smiling
Het huis waar ik over een maand eindelijk de sleutel van krijgt heeft bij de huidige bewoners een verbruik van 2500kuub.flippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:00:
[...]
Ongeacht welke kant het valt: 2500 kuub per jaar is een "bovengemiddeld" formaat huis.
Details: 1100m3 inhoud, 290m2 oppervlak, en vloeren/wanden/dak een Rc van gemiddeld 3,2.
Ik heb dus maar een 12kW besteld
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Vraag de huidige bewoners eens hoeveel kuub gas ze de afgelopen jaren gemiddeld verstookten. Pas daar de koevlaas formule op toe, want zoals eerder gezegd: 12kW bij een woning van 120m2 is wel heel veel.Teaclo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:03:
[...]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik pas mijn originele post even aan met aanvullende gegevens.ConQuestador schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:23:
[...]
Vraag de huidige bewoners eens hoeveel kuub gas ze de afgelopen jaren gemiddeld verstookten. Pas daar de koevlaas formule op toe, want zoals eerder gezegd: 12kW bij een woning van 120m2 is wel heel veel.
Keep smiling
Ben benieuwd naar de berekening waaruit 12 kW komt...Teaclo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:03:
* Ik had duidelijker moeten aangeven dat dit gaat om een woning die al bestaat. De woning wordt verwarmd door middel van HT radiatoren als bijverwarming en vloerverwarming als hoofdverwarmig. Overig is er ook een bad & douche aanwezig.
* Ik heb mij laten adviseren welke L/W warmtepomp er benodigd zou zijn voor mijn verwarmingsbehoeften.
Vergeet het maar. Dat gaat je niet lukken. Als in de winter je WP veel stroom nodig heeft levert je PV nauwelijks wat op. Je bent dus volledig afhankelijk van het net, en met afbouwende salderingsregeling wordt dat alleen maar meer.* Energielabel komt uit op een C -> er is geisoleerd maar er is nog ruimte voor verbetering.
* We willen zoveel mogelijk zelfvoorziend zijn van energie om zo weinig mogelijk invloed te hebben van de energieprijzen. Graag hebben we onze gas aansluiting dus niet meer nodig.
Lees je even wat beter in, en kijk vooral naar het afgiftesysteem. Want ik geloof er niks van dat je daar 12 kW (bij warmtepomp-vriendelijke temperaturen) in kwijt kan.* Totaal oppervlakte van de woning is 120m³
Wat was het gasverbruik van de vorige bewoners?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je moet de gegevens doorgeven via persoonlijkeberichten PM op tweakers, rechts boven aanklikken.Zwartoog schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:21:
@Tomexergie Als ik jouw excelsheet download, zie ik niets waar ik data van na 2020 kan ingeven. Of moet ik mij data via PM doorsturen?
Staat ook in mijn 1ste post, maar 1200 kuub gas. met de koevlaas formule zou ik dan uitkomen op een WP van 6kWAndrehj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:39:
[...]
Ben benieuwd naar de berekening waaruit 12 kW komt...
[...]
Vergeet het maar. Dat gaat je niet lukken. Als in de winter je WP veel stroom nodig heeft levert je PV nauwelijks wat op. Je bent dus volledig afhankelijk van het net, en met afbouwende salderingsregeling wordt dat alleen maar meer.
[...]
Lees je even wat beter in, en kijk vooral naar het afgiftesysteem. Want ik geloof er niks van dat je daar 12 kW (bij warmtepomp-vriendelijke temperaturen) in kwijt kan.
Wat was het gasverbruik van de vorige bewoners?
Keep smiling
Lijkt me beter passen bij een woning van 120 m2 dan een 12Kw WP.Teaclo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:51:
[...]
Staat ook in mijn 1ste post, maar 1200 kuub gas. met de koevlaas formule zou ik dan uitkomen op een WP van 6kW
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Hoe meten jullie die kWh th?Tomexergie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 02:08:
[...]
Nee hoor, met en WAR kun je meedoen, als de kWh(e) en de geleverde Warmte kWh(th) maar gemeten worden. We houden het heel eenvoudig. De WP is een black-box met input en output.
snameroc
@snameroc bij Vaillant lijkt het erop dat je nog wel de kWh(e) erbij moet tellen en ik heb zo mijn twijfels bij de nauwkeurigheid.
[ Voor 49% gewijzigd door Proton_ op 04-11-2022 16:16 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
12kw voor zon oppervlak en volume is ook meer in lijn met de realiteit voor een niet-nieuw huis. voor een huis die minder dan de helft is van dat maar toch 12kW aansmeren zijn andere bewoordingen.ConQuestador schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:21:
[...]
Het huis waar ik over een maand eindelijk de sleutel van krijgt heeft bij de huidige bewoners een verbruik van 2500kuub.
Details: 1100m3 inhoud, 290m2 oppervlak, en vloeren/wanden/dak een Rc van gemiddeld 3,2.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bij voorkeur met een externe warmtemeter (ik heb een Kamstrup 302), de interne warmtemeter van veel warmtepompen is om diverse redenen minder nauwkeurig.blackmore87 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:58:
Hoe meten jullie die kWh th?
Voor de kWh (e) geldt dat overigens nog veel sterker. Dat wordt door de warmtepompen meestal geschat. Panasonic werkt bijvoorbeeld met een meetresolutie van 400W...
Je COP berekenen zonder externe energieverbruiksmeter (kWh meter in je meterkast) is eigenlijk niet te doen. De COP-cijfers die warmtepompen zelf geven zijn dan ook vaak erg onnauwkeurig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
snameroc
cop is inherent direct gekoppeld aan je energieverbruik.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:23:
Eigenlijk vind ik die cop helemaal niet zo interessant veel belangrijker is het echte energie verbruik. En dat laat zich natuurlijk niet eenvoudig vergelijken. Iedereen heeft het hier over vloerverwarming maar in je huis is per definitie meer energie nodig als je parket of laminaat vloer vervangt door een tegelvloer met vloerverwarming . Dus het is nog maar de vraag of die daardoor eventueel verhoogde cop je een lagere energie rekening oplevert.
type vloerbedekking doet vrijwel niks in je cop. slechtse geval moet er 1 graadje bij of zoiets. dat is 1,5% lagere cop.
ja, de transmissie is slechter maar dat wil alleen maar zeggen dat het langer duurt voor dezelfde warmte doorslaat. aan het einde van de dag is nog steeds dezelfde warmte erdoor.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-11-2022 17:41 ]
Nog maar los van dat bestaande bouw niet altijd goed genoeg geïsoleerd is om met een prettige vloer temperatuur je woonkamer 21 graden te krijgen zonder dat je met dikke voeten in de bank zit.
[ Voor 18% gewijzigd door snameroc op 04-11-2022 18:00 ]
snameroc
dit argument komt van oudsheer toen we nog zo kort mogelijk stookten. dit is simpelweg niet relevant als je 24/7 stookt met een warmtepomp. de vloer is altijd warm. alleen minder warm als toen je 40 graden in de vloer stampt. de netto hoeveelheid energie blijft gewoon hetzelfde.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:56:
Als je geen vloerverwarming hebt werkt de houtvloer als extra isolatie op de vloer. Daarnaast voelt hout niet snel koud aan. Wat het gevoel van kou wat beperkt. Dat de cop inherent is aan je energie gebruik is snap ik maar door vloer verwarming op tegels te nemen ipv radiatoren en een houten vloer verhoogd de behoefte aan de hoeveelheid energie om je comfortabel te voelen. Wat niet perse maar best zou kunnen betekenen dat de iets lagere cop gecomponeerd wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 04-11-2022 18:01 ]
Uiteraard. Daarom is die externe kWh-meter ook zo interessant.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:23:
Eigenlijk vind ik die cop helemaal niet zo interessant veel belangrijker is het echte energie verbruik.
Dat is alleen de initiële opwarming, vanwege de grotere warmtecapaciteit. Die warmte krijg je echter bij het afkoelen weer terug. Netto effect dus nul.En dat laat zich natuurlijk niet eenvoudig vergelijken. Iedereen heeft het hier over vloerverwarming maar in je huis is per definitie meer energie nodig als je parket of laminaat vloer vervangt door een tegelvloer met vloerverwarming .
Hoe je erbij komt dat je huis "per definitie meer energie nodig heeft als je een parketvloer vervangt door tegels" is mij een raadsel.
Sterker nog, door de betere geleiding van de tegelvloer zal de watertemperatuur naar beneden kunnen voor een gelijke warmteafgifte. Daardoor zullen de verliezen naar de kruipruimte afnemen. De energievraag zal dus dalen.
Energievraag zal zoals hierboven aangetoond dus marginaal dalen. Maar door de lagere watertemperatuur zal de COP stijgen. Beiden zorgen voor een lager stroomverbruik. Hoeveel dat is, kun je op de diverse calculatorsites zelf uitrekenen.Dus het is nog maar de vraag of die daardoor eventueel verhoogde cop je een lagere energie rekening oplevert.
snameroc
die overtuiging is misplaatst.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:06:
Goed lezen is moeilijk schijnbaar. Ik heb het over radiatoren vs vloerverwarming ik ben er van overtuigd dat radiatoren in combinatie met laminaat of pakket wat weer op 5 mm schuimisolatie ligt wel eens goedkoper in energie kan zijn dan de radiatoren en parket met isolatie verwijderen in een bestaand huis en tegels met vloerverwarming te plaatsen.
Ik wil met je meegaan tot hoe goed is die betonvloer geïsoleerd.
Als je een goed geïsoleerde afwerkvloer met vloerverwarming hebt zal dat goedkoper uitpakken.
Heb je een slecht geïsoleerde vloer kan het met radiatoren goedkoper uitpakken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat ben ik helaas niet met je eens.flippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:40:
[...]
cop is inherent direct gekoppeld aan je energieverbruik.
type vloerbedekking doet vrijwel niks in je cop. slechtse geval moet er 1 graadje bij of zoiets. dat is 1,5% lagere cop.
ja, de transmissie is slechter maar dat wil alleen maar zeggen dat het langer duurt voor dezelfde warmte doorslaat. aan het einde van de dag is nog steeds dezelfde warmte erdoor.
De beneden verdieping is eiken parket. Daarvoor heb ik 31 graden bij 2 buiten nodig om het binnen 20 graden te hebben.
Boven is keramisch parket, daar heb ik met 25 graden al ruim voldoende bij 2 graden buiten.
De vloerbedekking doet er dus wel degelijk toe. tenslotte hogere temperatuur is lagere cop is meer energie kosten.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:53 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
format5 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:18:
[...]
Dat ben ik helaas niet met je eens.
De beneden verdieping is eiken parket. Daarvoor heb ik 31 graden bij 2 buiten nodig om het binnen 20 graden te hebben.
Boven is keramisch parket, daar heb ik met 25 graden al ruim voldoende bij 2 graden buiten.
De vloerbedekking doet er dus wel degelijk toe. tenslotte hogere temperatuur is lagere cop is meer energie kosten.
eentje maarRonald.42 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:22:
[...]
En nu volgt er zo een hele reeks argumenten waarom dat niet zo is...![]()
![]()
dat temperatuursverschil heeft niks te maken met de type bedekking maar met het feit dat de begane grond de meeste warmte levert. de meeste warmte trekt door het plavond naar boven. dus de vloer boven heeft minder nodig en dus lagere temperaturen.
post hoc ergo propter hoc
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 04-11-2022 18:25 ]
Het is een vak en zonder de situatie van een woning bezitter te kennen is het advies vloerverwarming niet altijd het beste.
Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik het totale energieverbruik of tewel de kosten daarvan belangrijker vind dan de cop. Ik woon in een huis van 96 en heb vanaf dag een het energie verbruik bij gehouden. Ik kan zonder moeite aanwijzen wanneer ik van een vr ketel naar een hr ketel gegaan ben. Maar ook wanneer ik laminaat op isolatie over de tegelvloer heb gelegd. En ja het is hier al jaren 24/7 20 graden en mijn vloer is wel zwevend met issolatie aan de onderzijde. De contactwarmte die in de vloer weglekt is nu eenmaal groter als de beton warmer is.
snameroc
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:54 ]
Dat maak je er zelf van. Het is internet, niet een 2e kamerdebat.Ronald.42 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:31:
[...]
Drogreden dat mag je ook gewoon zeggen hoor maar mischien kun je proberen wat genuanceerder te reageren.
In plaats van altijd dat gestrekte beentje.
Dat kan ook de warmtedoorslag wezen van de beneden verdieping richting de bovenverdieping.format5 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:18:
[...]
Je energieverbruik is van zoveel randvoorwaarden afhankelijk waaronder:
- COP (Rendement)
- Stookgedrag
- Setpoint ruimtetemperatuur.
- Isolatie
- Etc.
Er zullen echt wel situaties zijn welke afwijken van standaard etc.
Misschien stop je deels meer warmte je woning in, maar aan de andere zijde kan de warmtepomp hier efficiënter mee omgaan als een CV Ketel, zie ook: YouTube: Is It Better To Leave The Heating On Constantly? Boilers & Heat Pump...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Hier spuit11 idd warmtedoorslagformat5 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:18:
[...]
Nukezone FTW
Kun je even aangeven waar in de door mij gequote post het woord radiatoren stond? Je had het over tegels vs laminaat of hout. Dat jij ook radiatoren door vloerverwarming wilde vervangen kwam pas vele posts later uit de hoge hoed.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:06:
Goed lezen is moeilijk schijnbaar. Ik heb het over radiatoren vs vloerverwarming
Stoken mensen echt 21 graden? Dan sta ik echt te zweten in m’n T-shirt binnen. 19 is standaard hier.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:56:
Als je geen vloerverwarming hebt werkt de houtvloer als extra isolatie op de vloer. Daarnaast voelt hout niet snel koud aan. Wat het gevoel van kou wat beperkt. Dat de cop inherent is aan je energie gebruik is snap ik maar door vloer verwarming op tegels te nemen ipv radiatoren en een houten vloer verhoogd de behoefte aan de hoeveelheid energie om je comfortabel te voelen. Wat niet perse maar best zou kunnen betekenen dat de iets lagere cop gecomponeerd wordt.
Nog maar los van dat bestaande bouw niet altijd goed genoeg geïsoleerd is om met een prettige vloer temperatuur je woonkamer 21 graden te krijgen zonder dat je met dikke voeten in de bank zit.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:55 ]

het is echt verassend hoeveel thermostaten afwijken. bij inbedrijfstellingen van grote panden is dat echt meerdere dagen werk soms om die offsets goed te krijgen.
en ja, ik vind het diep triest dat een thermostaat van 100+ euro met 15 euro aan onderdelen erin zoveel afwijkt als die uit de doos komt. 1,5 graad is niks bij sommige merken *kuch* daikin *kuch* panasonic *kuch*
[ Voor 69% gewijzigd door flippy op 04-11-2022 19:18 ]
Hier ook 19 met tegels en vloerverwarmingoverhyped schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:03:
[...]
Stoken mensen echt 21 graden? Dan sta ik echt te zweten in m’n T-shirt binnen. 19 is standaard hier.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik denk dat deze 6 graden aardig klopt. Bij welk specifiek vermogen (W/m²) is dat?format5 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:18:
[...]
Op deze site kun je het mooi uitrekenen:
http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung#res
Die berekent bij 50 W/m², buis 16x2 @15 cm HoH en 50mm dekvloer een verschil van slechts 2 graden watertemperatuur tussen parket en tegels (Kachel).
Echter, dit gaat uit van slechts 10mm dik parket (0.05 m²K/W). In NL zit hier vaak nog een houten "broodjesvloer" van ca 2 cm onder, waardoor je dichter bij de waarde voor "Teppich" van (0.15 m²K/W) komt. Dan is het verschil in watertemperatuur al opgelopen tot ca 7.5 °C!
Dat levert een COP-waarde op die ca 0.5 lager ligt. Dat is best de moeite.
Als ik
https://deeik.nl/kennis/warmteweerstandswaarden-tabel/ aanhoud dan kan een parketvloer + ondervloer samen prima 0,2 m²K/W hebben en een tegelvloer heeft hooguit 0,05.
Dat uit zich bij 50W/m² in een verschil van 7.5 graden.
Thermisch kan je prima gelijk hebben, dat is ook afhankelijk van de verliezen door de muur ter plaatse van een radiator -> radiatorfolie, maar elektrisch (en dat betaal je) zit er echt een groot verschil in Ta 25 en Ta 40.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:23:
Iedereen heeft het hier over vloerverwarming maar in je huis is per definitie meer energie nodig als je parket of laminaat vloer vervangt door een tegelvloer met vloerverwarming .
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De thermische energie is uiteindelijk waar je het voor doet. 1m3 aardgas produceert 9 kWh warmte voor de woning. Als de woning 2000 m3 aardgas per jaar nodig heeft dan zal de warmtepomp 18000kWh moeten produceren. Bij COP 4 wordt er dan 4500 kWh(e) toegevoerd. Je kunt zelf uitrekenen hoeveel CO2 je reduceert en hoever kosten besparing (1m3=1,78 kgCO2 en 1 kWh(e) uit het net =0,29 kg CO2)
Als je dit proces wilt monitoren moet je dus ook de output van de warmtepomp kunnen meten. Bij veel warmtepompen zit er een warmtemeter in de kast gebouwd die je digitaal kunt aflezen. Zo niet dan moet er in de leidingen naar de CV installatie een warmtemeter ingebouwd worden b.v. een Kamstrup die veel deelnemers gebruiken. Alleen met een warmtemeter kun je deelnemen aan onze monitoring.
(Een warmtemeter bestaat uit twee temperatuur sensoren, een flowmeter en een rekeneenheid.)
Kijk eerst in het menu van de WP of de warmte wordt gemeten.
Mijn uitspraak was andersom bedoeld dan jij nu schrijft. Ik zij en zeg dat het vervangen van radiatoren in een bestaand huis met parket cq andere vloerbedekking door vloerverwarming met in de praktijk vaak tegels niet altijd energie kosten bespaard door de eventueel daarmee bereikte hogere cop.Andrehj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:03:
[...]
Kun je even aangeven waar in de door mij gequote post het woord radiatoren stond? Je had het over tegels vs laminaat of hout. Dat jij ook radiatoren door vloerverwarming wilde vervangen kwam pas vele posts later uit de hoge hoed.
Maar goed ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat zo las.
Ik vind gewoon dat bovenstaand hier veel te stellig beweert wordt en mensen daarmee SOMS op onnodige kosten gejaagd wordt.
En al helemaal de manier waarop je dan weggezet wordt.
snameroc
En toch denk ik dat er best situaties zijn dat de rekening anders uitvalt daarnaast is 25 vs 40 ook wel het uiterste. Ik heb nu in de radiatoren 28 graden bij buiten 9 graden en het 20,5 graden binnen. Ik zou met vloerverwarming misschien terug kunnen naar 23 a 24 en dat verschil in cop bij Vaillant is niet zo groot nog maar los van het feit dat ik mijn vrijstaand huis vandaag nog geen 2 kwh gestopt heb aan elektra.Proton_ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:23:
@flippy [mbr] je doet er goed aan in het algemeen minder stellig te zijn en/of fatsoenlijk te onderbouwen [/]
Als ik
https://deeik.nl/kennis/warmteweerstandswaarden-tabel/ aanhoud dan kan een parketvloer + ondervloer samen prima 0,2 m²K/W hebben en een tegelvloer heeft hooguit 0,05.
Dat uit zich bij 50W/m² in een verschil van 7.5 graden.
[...]
Thermisch kan je prima gelijk hebben, dat is ook afhankelijk van de verliezen door de muur ter plaatse van een radiator -> radiatorfolie, maar elektrisch (en dat betaal je) zit er echt een groot verschil in Ta 25 en Ta 40.
Ik zeg het nog een keer iedere situatie is anders en ja hier hingen standaard t33 radioren in dit huis uit96.
snameroc
Het hangt er ook best vanaf hoe hoog je thermostaat hangt. Warmte stijgt immers op dus boven is het vaak wat warmer.flippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:06:
denk dat sommige mensen eens een gecalibreerde thermometer nodig hebben om de offset in hun thermostaat goed te zetten....![]()
het is echt verassend hoeveel thermostaten afwijken. bij inbedrijfstellingen van grote panden is dat echt meerdere dagen werk soms om die offsets goed te krijgen.
en ja, ik vind het diep triest dat een thermostaat van 100+ euro met 15 euro aan onderdelen erin zoveel afwijkt als die uit de doos komt. 1,5 graad is niks bij sommige merken *kuch* daikin *kuch* panasonic *kuch*
snameroc
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:55 ]
90% van de situaties die hier worden besproken zijn mensen met 30~50 jaar oude woningen met T11 en T22 uit de jaren 70~80. dat is doorgaans het uitgangspunt voor de meeste mensen met een wens om over te schakelen.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:35:
[...]
En toch denk ik dat er best situaties zijn dat de rekening anders uitvalt daarnaast is 25 vs 40 ook wel het uiterste. Ik heb nu in de radiatoren 28 graden bij buiten 9 graden en het 20,5 graden binnen. Ik zou met vloerverwarming misschien terug kunnen naar 23 a 24 en dat verschil in cop bij Vaillant is niet zo groot nog maar los van het feit dat ik mijn vrijstaand huis vandaag nog geen 2 kwh gestopt heb aan elektra.
Ik zeg het nog een keer iedere situatie is anders en ja hier hingen standaard t33 radioren in dit huis uit96.
jij hebt zo te zien al redelijk geinvesteerd in het opwaarderen van je afgiftesysteem waardoor je dus al onder de 30 kan stoken. dus vannuit die situatie over te stappen naar vloerverwarming is de winst erg klein ten opzichte van de kosten laat staan het gezeik en de WAF die je ermee hebt. dat ga je nooit terugverdienen.
wees wel bewust dat jouw situatie de uitzonderlijke uitzondering is net als de mensen die een warmtepomp willen met een huis uit 1930 waar de afgelopen 60 jaar hele-maal niks aan gedaan is en men nog met een 1 pijps radiatorsysteem met mazoutbrander stoken. ook dat soort woningen vallen buiten de koevlaas berekening en standaard mantra van "hang maar een T33 of jaga op". die woningen hebben eerst een tonnetje of 2 aan renovaties nodig. maar nog steeds: de hoge uitzondering ten opzichte van het gros van nederland. de uitzonderingen melden zich vanzelf wel of worden er wel uitgeplukt omdat de cijfers die worden gegeven erg ver buiten de normen vallen. zie de persoon met een 120m2 woning die een 12kW warmtepomp aangesmeerd word of torenhoog gasverbruik omdat het dak niet geisoleerd is in een oude woonboederij.
er zijn altijd uitersten en buitenbeentjes, en die worden ook dusdanig behandeld of geadviseerd om iemand langs te laten komen die echt weet waar die mee bezig is. al kan je moeilijk de fout in gaan met vloerverwarming door je hele woning als je nu nog 40+ jaar oude T22's aan de muur hebt hangen en dat ikea laminaat van 3 bewoners geleden nu wel eens vervangen mag worden voor iets frissers...
1.5 meter is de norm. al geef ik de voorkeur aan 1.65 zodat je het schermpje beter kan lezen en wat beter toegespists is op de nederlandse lichaamslengtes. sommige schermpjes kan je gewoon totaal niet lezen van bovenaf.snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:41:
[...]
Het hangt er ook best vanaf hoe hoog je thermostaat hangt. Warmte stijgt immers op dus boven is het vaak wat warmer.
temperatuurverschil in die 15cm heb ik nog niet kunnen meten met de dozijn meters die ik achterin de bus heb liggen.

dat is netjes. enige waar je nog mee bezig kan is kijken of je op een economische manier van de mengverdeler af kan komen zodat je direct 25 de vloer in kan drukken. dat scheelt je 15~20% op je COP.Ronald.42 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:44:
Voor de aardigheid even mijn vloer gemeten met een gekalibreerde infrarood meter.
Kamer/keuken temperatuur volgens 3 verschillende meters.
22 graden 22,5 graden en nogmaals 22,5
Badkamer is richting 24 graden
Buiten is het 11 graden.
Wp draait 35 graden.
Zit een mengende verdeler op de vloerverwarming.
Valt me niet tegen eigenlijk.
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 04-11-2022 20:03 ]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
In mijn huis uit 96 heb ik qua afgifte niets gedaan vanaf de bouw. De T33 hingen aan de noordkant standaard. En aan de zuidkant hangen T22 En ja ook ik heb een 1 pijps systeem. Wel heb ik 4 jaar ervaring met een ventilatie warmtepomp dus ik had al wat gevoel qua benodigde watertemp.
Ik waardeer je technische inbreng en kundigheid maar heb moeite met je stelligheid waarmee je onbedoeld mensen tegen je in het harnas jaagt maar ook mensen ontmoedigd om aan het warmte pomp avontuur te beginnen zonder vloerverwarming.
Je moet gewoon je meer in de situatie verdiepen voor een goed advies te kunnen geven. En ook vloerverwarming kost geld waarvoor je mooi zonnepanelen voor stroom voor je wp kunt kopen.
Zoals gezegd iedere situatie is anders.
En ondanks mijn volgens jullie minder goede cop houd ik inmiddels waarschijnlijk geld over aan mijn energie rekening.
snameroc
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:24 ]
Ik vind jou ook behoorlijk stellig de andere kant opsnameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:15:
Nee 15 cm niet maar 1 meter komt voor en zoals je zegt 1,65 ook.
In mijn huis uit 96 heb ik qua afgifte niets gedaan vanaf de bouw. De T33 hingen aan de noordkant standaard. En aan de zuidkant hangen T22 En ja ook ik heb een 1 pijps systeem. Wel heb ik 4 jaar ervaring met een ventilatie warmtepomp dus ik had al wat gevoel qua benodigde watertemp.
Ik waardeer je technische inbreng en kundigheid maar heb moeite met je stelligheid waarmee je onbedoeld mensen tegen je in het harnas jaagt maar ook mensen ontmoedigd om aan het warmte pomp avontuur te beginnen zonder vloerverwarming.
Je moet gewoon je meer in de situatie verdiepen voor een goed advies te kunnen geven. En ook vloerverwarming kost geld waarvoor je mooi zonnepanelen voor stroom voor je wp kunt kopen.
En ondanks mijn volgens jullie minder goede cop houd ik inmiddels waarschijnlijk geld over aan mijn energie rekening.
Valt me op dat je de nadruk legt op terugverdientijd (dat begrijp ik uit jouw posts), maar niet iedereen wilt met 25+ jaar oude radiatoren zitten en vloerbedekking van 15+ jaar oud.
Als je dan toch gaat vervangen EN niet per se hout (parket) wilt is vloerverwarming nagenoeg net zo duur als nieuwe ltv radiatoren. Tenzij je het zelf aan kunt leggen.
Onze woning had t11 radiatoren, vervangen door Jaga zou aan materiaal al duizenden euro's kosten, dan nog iemand die het komt installeren.
Vloerverwarming is dan veel logischer, als er dan toch een nieuwe vloer komt.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2022 20:21 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:24 ]
stelligheid is er ook wel aan de kant van de uitzonderingen....snameroc schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:15:
Nee 15 cm niet maar 1 meter komt voor en zoals je zegt 1,65 ook.
ik zeg bijna nooit dat mensen vloerverwarming moeten nemen. het is natuurlijk de beste methode maar zelf zeg ik bijna altijd om gewoon T33s of jagas te pakken omdat het gewoon drop in replacements zijn en je zelf in een weekeindje klussen erin kan zetten met minimale kennis en gereedschap. vloerverarming is leuk als je toch de toto op de schop gooit, anders niet.
en zelfs alle radiatoren raad ik niet eens aan. vaak is het kwestie van eerst warmtepomp neerzetten en kijken hoe het gaat en welke temperatuur je op uitkomt en als je tegen problemen aanloopt pak je specifiek die radiator aan, niet eens het hele huis. dat houd het financieel nog beetje acceptabel.
ik zeg vrijwel altijd dat de truc is om eerst die machine in de tuin te krijgen en op de pomp gaat lopen. dan kijken naar hoe je het beter kan laten lopen, eerst die gasketel eruit. dan pas de rest.
en ja, natuurlijk kan de COP altijd wel beter, dat is de nature van tweakers. maar niemand zegt dat je MOET rennen achter die laatste 0.1 winst op de COP en sloten met geld uit moet geven om dat te bereiken. dat is hobby, niet voor universeel advies. al is er natuurlijk wel het spreekwoordelijk laaghangende fruit zoals WAR stoken ipv direct.\
ja. al is het zeker het overwegen waard om die radiatoren te vervangen door T33 zodat je alsnog met een gesloten verdeler kan stoken. beetje zonde als je 10+ graden hoger moet in je water (en dus 20% meer stroom kost) vanwege een designradiator in de badkamer. (of een cv kachelverkeerslicht schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:12:
Hoe zit dat trouwens sowieso, als je zowel radiatoren stookt als een vloerverwarming? Als in de winter de Ta omhoog gaat, riskeer je dan niet dat de vloerverwarming te heet wordt zonder mengverdeler?

zeker leuk. zie je ook niet vaak. de meeste van die periode zijn helaas al verdwenen dankzij gemeentes.Ronald.42 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:18:
[...]
Ben ik me van bewust maar omdat ik uitzonderlijk ook nog een houtcv haard in de woonkamer hebt komt er ook wel eens 60 graden water voorbij en dan smelt mijn pvc en spatten de tegels uit de badkamer hal en wc al zitten die laatse drie achter een rtl ventiel.
Zonde om dat ding niet zo nu en dan te gebruiken.
Gewoon voor de leuk
[Afbeelding]
Of met de bovenplaat er af voor een stoofpot maar daar leent het weer zich nog niet voor.
Wel voor die stoof maar dan moeten de ramen en deuren open voor 5 uurtjes stoken
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 04-11-2022 20:35 ]
Bevestigd wat veel mensen in dit forum al ervaren hebben: Je hebt vaak overcapaciteit in de radiatoren. Uit dit onderzoek komt dat 60% van de huizen met radiatoren onder de 55 graden kan stoken bij -10. In de modellering zitten dan ook nog aannames dat er maximaal 18 uur per dag gestookt wordt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ook waarSport_Life schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:18:
[...]
Ik vind jou ook behoorlijk stellig de andere kant op.
Valt me op dat je de nadruk legt op terugverdientijd (dat begrijp ik uit jouw posts), maar niet iedereen wilt met 25+ jaar oude radiatoren zitten en vloerbedekking van 15+ jaar oud.
Als je dan toch gaat vervangen EN niet per se hout (parket) wilt is vloerverwarming nagenoeg net zo duur als nieuwe ltv radiatoren. Tenzij je het zelf aan kunt leggen.
Onze woning had t11 radiatoren, vervangen door Jaga zou aan materiaal al duizenden euro's kosten, dan nog iemand die het komt installeren.
Vloerverwarming is dan veel logischer, als er dan toch een nieuwe vloer komt.
Zoals gezegd iedere situatie is anders. En volgens mij heb ik het woord terug verdientijd niet genoemd en zeker niet bedoeld. En stellig, misschien heb je wel gelijk.
Maar een ieder moet maar zien waar hij voor kiest.
snameroc
Je stelt de installatie af op de vloerverwarming.verkeerslicht schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:12:
Hoe zit dat trouwens sowieso, als je zowel radiatoren stookt als een vloerverwarming? Als in de winter de Ta omhoog gaat, riskeer je dan niet dat de vloerverwarming te heet wordt zonder mengverdeler?
Eventueel ruimtes welke niet op temperatuur komen, daarvan moet je de afgifte iets vergroten.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Sowieso probeert men je een 200L heating only all in one aan te smeren, kan je niet beter een 300L en dan 1 die ook koelen ondersteund kopen ?Teaclo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:03:
[...]
eerst en vooral bedankt voor je bericht!
* Ik had duidelijker moeten aangeven dat dit gaat om een woning die al bestaat. De woning wordt verwarmt door middel van HT radiatoren als bijverwarming en vloerverwarming als hoofdverwarmig. Overig is er ook een bad & douche aanwezig.
* Energielabel komt uit op een C -> er is geisoleerd maar er is nog ruimte voor verbetering.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wij zitten nu net paar weken in een huis van ~220m2 (1987) waar vorige bewoners ~3400 kuub stookten. Kon het bijna niet geloven.ConQuestador schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:21:
[...]
Het huis waar ik over een maand eindelijk de sleutel van krijgt heeft bij de huidige bewoners een verbruik van 2500kuub.
'k Heb me daarom toch maar beperkt tot een Pana 9k mono (met de gedachte dat 3400 m3 niet kon kloppen en ik net zo lang ga isoleren en met warmteafgifte ga tweaken tot het aangenaam wonen is).
Maar de cv bleek afgesteld op 75 graden cv, zat een vreselijke onbalans tussen VVW en radiatoren (vvw matig en radiatoren om aan te branden), en moeders hield van warmte hoorden we.
Nu CV teruggebracht tot 40 graden en het is nu al prima comfortabel (nog geen isolatieproject gestart), met betere balans tussen vvw en radiatoren, en het lijkt me dat die pana 9k het prima moet kunnen doen. (moet ik nog mee starten, we zijn nog aan het uitpakken
Kortom, je moet wel oppassen met redeneren vanuit gebruik van vorige bewoners...
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
m3 | kW |
---|---|
0 - 600 | 3 |
600 - 825 | 4 |
825 - 1025 | 5 |
1025 - 1225 | 6 |
1225 - 1425 | 7 |
1425 - 1650 | 8 |
1650 - 1850 | 9 |
1850 - 2050 | 10 |
2050 - 2250 | 11 |
2250 - 2475 | 12 |
2475 - 2675 | 13 |
2675 - 2875 | 14 |
2875 - 3075 | 15 |
3075 - 3300 | 16 |
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Met vloerverwarming zou het nog wel kunnen, maar zeker niet optimaal…LinuZZ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:45:
Ik heb de vrijheid genomen om de @koevlaas2 formule om te zetten in een tabel. En hoewel het voor de ervaren adviseurs hier wellicht al duidelijk was, gaf het mij erg veel inzicht in wat het betekent als je "even een model groter pakt dan nodig". Ik heb ik mijn onervarenheid (en tegen de adviezen van hier in) gekozen voor 12kw voor 1500m3 gas en ik moet nog zien hoeveel spijt ik daarvan ga krijgen maar omgerekend had ik daar ook een 2475m3 hut mee kunnen verwarmen
Maar met radiatoren ga je zeker weten tegen problemen aanlopen, reken maar uit hoeveel vermogen ze leveren bij 45/40/20 en hoeveel flow. En dan je specificaties hiermee vergelijken.
Ik heb verhalen gehoord van fabrikanten met start stops alleen al de eerste 2 maanden!
Stookseizoen is nog geen eens goed begonnen of hij heeft al meer start stops dan je gemiddeld over een heel jaar doet.
En dat waren 12kW warmtepompen in een rijtjeswoning.
Maar je had je 12kW al besteld voordat je jezelf ging inlezen of?
[ Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 04-11-2022 23:06 ]
dat zijn geen verhalen hoor, dat gebeurt overal.DutchWing schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:00:
[...]
Met vloerverwarming zou het nog wel kunnen, maar zeker niet optimaal…
Maar met radiatoren ga je zeker weten tegen problemen aanlopen, reken maar uit hoeveel vermogen ze leveren bij 45/40/20 en hoeveel flow. En dan je specificaties hiermee vergelijken.
Ik heb verhalen gehoord van fabrikanten met start stops alleen al de eerste 2 maanden!
Stookseizoen is nog geen eens goed begonnen of hij heeft al meer start stops dan je gemiddeld over een heel jaar doet.
En dat waren 12kW warmtepompen in een rijtjeswoning.
Maar je had je 12kW al besteld voordat je jezelf ging inlezen of?
ik heb momenteel 2 locaties waar wij elke 1,2 a 2 jaar de compressors lopen te vervangen (9k per stuk ex inbouw ex btw en er zitten er 6 in!) omdat ze enorm lopen te pendelen (denk enkele honderden draaiuren en tienduizenden starts) en natuurlijk lopen ze op de max van hun temperatuur (55 graden) te stampen voor vloerverwarming die weer word teruggemengd tot 30 in de verdelers.

en ja, de warmtepomp krijgt de schuld, niet de installateur....
Voor dat bedrag is het toch een heeeuuul goed idee om de WP te vervangen voor een kleiner maatje?flippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:24:
[...]
dat zijn geen verhalen hoor, dat gebeurt overal.
ik heb momenteel 2 locaties waar wij elke 1,2 a 2 jaar de compressors lopen te vervangen (9k per stuk ex inbouw ex btw en er zitten er 6 in!) omdat ze enorm lopen te pendelen (denk enkele honderden draaiuren en tienduizenden starts) en natuurlijk lopen ze op de max van hun temperatuur (55 graden) te stampen voor vloerverwarming die weer word teruggemengd tot 30 in de verdelers.![]()
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Stoof potjeRonald.42 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:18:
[...]
Ben ik me van bewust maar omdat ik uitzonderlijk ook nog een houtcv haard in de woonkamer hebt komt er ook wel eens 60 graden water voorbij en dan smelt mijn pvc en spatten de tegels uit de badkamer hal en wc al zitten die laatse drie achter een rtl ventiel.
Zonde om dat ding niet zo nu en dan te gebruiken.
Gewoon voor de leuk
[Afbeelding]
Of met de bovenplaat er af voor een stoofpot maar daar leent het weer zich nog niet voor.
Wel voor die stoof maar dan moeten de ramen en deuren open voor 5 uurtjes stoken
[Afbeelding]
Met al die kennis van jouw zal ik op basis van no cure no pay gaan werken voor mezelf en als betaling op provisie van 25% van de behaalde bezuinigingen.flippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:24:
[...]
ik heb momenteel 2 locaties waar wij elke 1,2 a 2 jaar de compressors lopen te vervangen (9k per stuk ex inbouw ex btw en er zitten er 6 in!) omdat ze enorm lopen te pendelen (denk enkele honderden draaiuren en tienduizenden starts) en natuurlijk lopen ze op de max van hun temperatuur (55 graden) te stampen voor vloerverwarming die weer word teruggemengd tot 30 in de verdelers.![]()
Win win situatie voor iedereen.
En jij kan goud verdienen
Dat zijn toch verhalen die een ander verteld wat hij meegemaakt heeft… Ik zeg niet dat het een sprookje wasflippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:24:
[...]
Je moet niet alles zo letterlijk nemen
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 05-11-2022 00:08 ]
verkeerslicht schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:27:
[...]
Voor dat bedrag is het toch een heeeuuul goed idee om de WP te vervangen voor een kleiner maatje?
beide gevallen: neeAdriaan71 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:57:
[...]
Met al die kennis van jouw zal ik op basis van no cure no pay gaan werken voor mezelf en als betaling op provisie van 25% van de behaalde bezuinigingen.
de installateur die de hele mik erneer heeft gezet voor grof geld (niet vergeten dat dit allemaal bronsystemen zijn) en die weet het stukken beter dan zo'n pipo die aan komt hobbelen met een aircobusje vol troep.
ongeacht de gesprekstechniek die ik toepas is het antwoord altijd hetzelfde in gesprekken met de installateurs: hun hebben tientallen jaren ervaring met CV installaties en ik moet maar lekker met aircootjes op een dak gaan spelen. en dat is inclusief soms met een waterdicht EPDB keuringrapport door mij of collegas geschreven.
helpt ook niet dat ik niet met italiaanse schoenen, sjaaltje, tal vol mooie brochures op duur papier en een tesla aan kom karren bij de klant...
die installateur gaat van zijn godgandse leven niet toegeven dat ze het fout hebben gedaan tenzij een rechter dat afdwingt. niet vergeten dat dit geen ZZPérs zijn maar grote installatietokos die miljoeneninstallaties neerzetten. die hebben geen zin in een klant die verhaal gaat halen omdat een onafhankelijk adviseurtje een pdf'je heeft geschreven dat ze prutwerk hebben geleverd. hoe snel denk je dat ze hun juristen en advocaten erbij halen als ze een klant hebben die ineens knaken terug wilt hebben....
ps: ik heb wel bij een klant ze zover gekregen om wat aanpassingen door te voeren maar helaas geen percentage van de bezuininginen gekregen ondanks de mondelinge afspraak. dan had ik nu namelijk wel in een tesla kunnen rijden....
[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 01:27 ]
Ik heb er al een paar gedaan, verstookten 10tallen kwh per dag terwijl het niet koud was.Adriaan71 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:57:
[...]
Met al die kennis van jouw zal ik op basis van no cure no pay gaan werken voor mezelf en als betaling op provisie van 25% van de behaalde bezuinigingen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Goed punt, maar 2 contra argumenten voor mijn specifiek geval:dof schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:04:
[...]
Kortom, je moet wel oppassen met redeneren vanuit gebruik van vorige bewoners...
- wij houden ook wel van een warm huis
- het minimum vermogen van een 12kW en 9kW 3 fase is volgens mij (nagenoeg) gelijk. Aangezien ik toch 3fase wil (ivm groot aantal andere verbruikers) maakt 9 of 12 niet meer veel uit qua pendelrisico
Bonus argument: een grove warmteverlies berekening kwam ook uit op zo'n 11kW
[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 05-11-2022 08:58 ]
Inderdaad, ik zie het nog wel gebeuren dat er een soort van keurmerk komt. Op dit moment lijkt het wel het wilde westen op het gebied van verwarmen. Van warmtepomp, airco, infrarood tot aan bloempotten met kaarsen. Wanneer je een woning koopt moet je haast een enquête toesturen, een expert inhuren om erachter te komen of je het lekker 21gr kunt krijgen. En dan nog is het koffiedik kijken.dof schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:04:
[...]
Wij zitten nu net paar weken in een huis van ~220m2 (1987) waar vorige bewoners ~3400 kuub stookten. Kon het bijna niet geloven.
'k Heb me daarom toch maar beperkt tot een Pana 9k mono (met de gedachte dat 3400 m3 niet kon kloppen en ik net zo lang ga isoleren en met warmteafgifte ga tweaken tot het aangenaam wonen is).
Maar de cv bleek afgesteld op 75 graden cv, zat een vreselijke onbalans tussen VVW en radiatoren (vvw matig en radiatoren om aan te branden), en moeders hield van warmte hoorden we.
Nu CV teruggebracht tot 40 graden en het is nu al prima comfortabel (nog geen isolatieproject gestart), met betere balans tussen vvw en radiatoren, en het lijkt me dat die pana 9k het prima moet kunnen doen. (moet ik nog mee starten, we zijn nog aan het uitpakken)
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
de 2 units zijn hetzelfde ja, maar de 9kw is wel efficienter door de begrenzing op vermogen. mocht het echt een aanhoudende winter-des-doods komen kan je gewoon de bivalent modus gebruiken om 3kW vermogen erbij te krijgen. onder de streep kom je dan alsnog goedkoper uit.ConQuestador schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:56:
[...]
Goed punt, maar 2 contra argumenten voor mijn specifiek geval:
- wij houden ook wel van een warm huis
- het minimum vermogen van een 12kW en 9kW 3 fase is volgens mij (nagenoeg) gelijk. Aangezien ik toch 3fase wil (ivm groot aantal andere verbruikers) maakt 9 of 12 niet meer veel uit qua pendelrisico
Bonus argument: een grove warmteverlies berekening kwam ook uit op zo'n 11kW
je krijgt je huis niet warmer door een grotere unit neer te zetten. dat is gewoon een kwestie van het verdraaien van de thermostaat. wil je meer efficeintie moet je je afgiftesysteem verbeteren zodat je watertemperatuur omlaag kan.
dat gaat niet gebeuren. dat zou namelijk aan kunnen geven dat een installateur zijn werk niet goed heeft gedaan. en de brance die dat keurmerk zou geven zijn de installateurs zelf. dus slager-eigen-vlees situatie wat het keurmerk letterlijk een "wij van wc eend" sticker word.LacsapOV schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:29:
[...]
Inderdaad, ik zie het nog wel gebeuren dat er een soort van keurmerk komt. Op dit moment lijkt het wel het wilde westen op het gebied van verwarmen. Van warmtepomp, airco, infrarood tot aan bloempotten met kaarsen. Wanneer je een woning koopt moet je haast een enquête toesturen, een expert inhuren om erachter te komen of je het lekker 21gr kunt krijgen. En dan nog is het koffiedik kijken.
[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 09:35 ]
We hadden de vraag gesteld aan dit bedrijf of het ook mogelijk is om te koelen. Het antwoord was dat alles dan stuk zal condenseren, hij raadde dit ten stelligste af. 300 liter hadden we inderdaad ook al opgemerkt ivm het bad dat we hebben.koevlaas2 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:54:
[...]
Sowieso probeert men je een 200L heating only all in one aan te smeren, kan je niet beter een 300L en dan 1 die ook koelen ondersteund kopen ?
Ik zal dit bedrijf een voorstel doen om een 8kw te plaatsen ipv een 12kw.
ps:
Jij bent de de man van de koevlaas formule, zou je uit de doeken kunnen doen wat de formule juist inhoud? waarom *8 en delen door 1650?

Keep smiling
Zou een groter vermogen van de wp geen hogere eindtemperatuur kunnen opwekken als je afgifte systeem groot genoeg is?flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:30:
[...]
de 2 units zijn hetzelfde ja, maar de 9kw is wel efficienter door de begrenzing op vermogen. mocht het echt een aanhoudende winter-des-doods komen kan je gewoon de bivalent modus gebruiken om 3kW vermogen erbij te krijgen. onder de streep kom je dan alsnog goedkoper uit.
je krijgt je huis niet warmer door een grotere unit neer te zetten. dat is gewoon een kwestie van het verdraaien van de thermostaat.
Het is een extreem voorbeeld maar mijn ventilatie wp kon op koude dagen het cv water niet warmer krijgen dan 23 graden terwijl op warmere dagen haalde hij de 28 graden als ik in beide gevallen de cv uit liet.
snameroc
En waarom zou de warmte volgens jou door de vloer gaan?flippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:25:
[...]
[...]
eentje maar
dat temperatuursverschil heeft niks te maken met de type bedekking maar met het feit dat de begane grond de meeste warmte levert. de meeste warmte trekt door het plavond naar boven. dus de vloer boven heeft minder nodig en dus lagere temperaturen.
post hoc ergo propter hoc
Ik betwist dat in mijn situatie namelijk!
De vloer tussen BG en 1e heeft namelijk 16cm pir isolatie.
Dan zou de warmte eerder door de muren naar buiten gaan dan naar de 1e etage.
En voordat de opmerking komt dat de warmte op de BG de spouw in gaat, en er op de 1e weer terug het huis in.
Dat is het ook niet, ik heb namelijk geen muur op de 1e, alleen dak, wat ook met 16cm pir is geisoleerd.
Dit is trouwens echt geen aanval, maar ik probeer het gewoon eens duidelijk te krijgen.
Koevlaas heeft bijv in het verleden ook wel eens klanten gehad waar de aanvoer aanzienlijk hoger moest wegens parket.
Ik zal de complete opbouw hier eens proberen te beschrijven.
Boven naar beneden:
Buiten
Pannendak
panlatten en tengels
damp open folie
18mm dakbeschot
16cm pir tussen de balken
dampdichte folie
panlatten
gipsplaten
stuckwerk
1e etage
keramisch parket
beton op zwaluwstaartplaat met vloerverwarming 10cm HOH 16x2
Balklaag met 16cm pir
dampdichte folie
gipsplaten
stuckwerk
bg
22mm massief eiken parket
3mm rubberachtige ondervloer voor verlijming van het parket
cementdek met vloerverwarming 10cm HOH 16x2
15cm gewapend beton
16cm pir
landbouwfolie
verdicht geel zand
De muren, dat zijn 5x halfsteens met daartussen iedere keer een niet geventileerde luchtspouw van 5cm
Ja de muren zijn extreem dik zo.
Totdat er een andere voor mij aanvaardbare verklaring wordt gegeven blijf ik van mening dat het parket een dusdanige warmteweerstand heeft dat er een hogere aanvoertemperatuur nodig is om genoeg warmte overdracht naar de BG te krijgen, een die veel hoger is dan bij keramisch parket. Het is niet voor niets dat onder 80mm2 dik parket de retour veel dichter bij de aanvoer licht dan onder keramisch parket.
Nogmaals bij Tbuiten 2 graden en binnen 20 graden;
Boven met keramisch parket, 25 aanvoer, 22 a 23 retour
Beneden met 22mm massief eiken parket 31 graden aanvoer en 29 a 30 graden retour
Flow is redelijk gelijk, lussen overal tussen de 85 en 90 meter, flow per lus 1,4 tot 1,5 liter per minuut
Alleen de ruimtes beneden waar geen parket licht is de flow aanzienlijk lager gezet vanwege de aanvoertemperatuur, in die ruimtes staat de flow op 0,4 tot 0,8 liter per minuut (ingeregeld op ruimtetemperatuur niet op retour temp).
En nog wat andere antwoorden op andere berichten.
Zoals genoemd lijkt warmte doorslag me niet het geval.
Zeker niet via de vloer/plafond.
Deuren staan altijd dicht (deurdrangers ivm een partner welke in het ziekenhuis is geboren).
Ventilatie, kan inderdaad nog iets zijn, maar het is balansventilatie welke redelijk neutraal in is geregeld tussen 1e en BG, waarbij beide verdiepingen ongeveer even veel inblaas als extractie hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door format5 op 05-11-2022 09:46 ]
Geen Koevlaas, maar…8 is het gemiddelde kWh aan warmte wat je uit één m3 gas haalt. 1650 het gemiddeld aantal draaiuren van een warmtepomp per jaar.Teaclo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:32:
[...]
We hadden de vraag gesteld aan dit bedrijf of het ook mogelijk is om te koelen. Het antwoord was dat alles dan stuk zal condenseren, hij raadde dit ten stelligste af. 300 liter hadden we inderdaad ook al opgemerkt ivm het bad dat we hebben.
Ik zal dit bedrijf een voorstel doen om een 8kw te plaatsen ipv een 12kw.
ps:
Jij bent de de man van de koevlaas formule, zou je uit de doeken kunnen doen wat de formule juist inhoud? waarom *8 en delen door 1650?
het blijft een kwestie tussen je vermogensvraag (warmte aanvullen door warmteverlies via de isolatie), je afgiftesysteem (radiatoren, vleorverwarming) en je productie (de warmtepomp).snameroc schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:36:
[...]
Zou een groter vermogen van de wp geen hogere eindtemperatuur kunnen opwekken als je afgifte systeem groot genoeg is?
Het is een extreem voorbeeld maar mijn ventilatie wp kon op koude dagen het cv water niet warmer krijgen dan 23 graden terwijl op warmere dagen haalde hij de 28 graden als ik in beide gevallen de cv uit liet.
de warmtevraag moet kunnen worden voldaan door de productie. je afgiftesysteem is het medium.
je kan dus wel lage temperaturen hebben en nog steeds al je vermogen kwijtraken doordat je een enorm groote afgiftesysteem hebt en relatief weinig productie. zolang die productie maar voldoende is om de temperatuur van de woning op pijl te houden is het goed. dat je niet hoger komt qua watertemperatuur geeft alleen maar aan dat je afgiftesysteem de aangeleverde warmte goed kwijt kan. het is niet zo dat die warmte niet je huis in gaat. in het ergste geval is het niet genoeg warmte. en in het geval van een ventilatiepomp ergens rond de 1 a 2kW vermogen. dat is genoeg voor het opwarmen van een tank water, niet je woning. helemaal als die ventilatiepomp ook nog eens zijn warmte uit de woning onttrekt. dat werkt dan helemaal niet meer natuurlijk, dan word het alleen maar kouder in huis.
kunnen we even vaststellen/overeen komen dat het heben van een R7+ isolatielaag in een verdiepingvloer een extreme uitzondering is en dat gewoon gezien kan worden als een gescheiden ruimte die niks te maken heeft met de begane grond qua warmtegeneratie?format5 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:38:
[...]
En waarom zou de warmte volgens jou door de vloer gaan?
Ik betwist dat in mijn situatie namelijk!
De vloer tussen BG en 1e heeft namelijk 16cm pir isolatie.
Dan zou de warmte eerder door de muren naar buiten gaan dan naar de 1e etage.
En voordat de opmerking komt dat de warmte op de BG de spouw in gaat, en er op de 1e weer terug het huis in.
Dat is het ook niet, ik heb namelijk geen muur op de 1e, alleen dak, wat ook met 16cm pir is geisoleerd.
Dit is trouwens echt geen aanval, maar ik probeer het gewoon eens duidelijk te krijgen.
Koevlaas heeft bijv in het verleden ook wel eens klanten gehad waar de aanvoer aanzienlijk hoger moest wegens parket.
Ik zal de complete opbouw hier eens proberen te beschrijven.
Boven naar beneden:
Pannendak
panlatten en tengels
damp open folie
18mm dakbeschot
16cm pir tussen de balken
dampdichte folie
panlatten
gipsplaten
stuckwerk
1e etage
keramisch parket
beton op zwaluwstaartplaat met vloerverwarming 10cm HOH
Balklaag met 16cm pir
dampdichte folie
gipsplaten
stuckwerk
bg
22mm massief eiken parket
cementdek met vloerverwarming 10cm HOH
15cm gewapend beton
16cm pir
landbouwfolie
verdicht geel zand
De muren, dat zijn 5x halfsteens met daartussen iedere keer een niet geventileerde luchtspouw van 5cm
Ja de muren zijn extreem dik zo.
Totdat er een andere voor mij aanvaardbare verklaring wordt gegeven blijf ik van mening dat het parket een dusdanige warmteweerstand heeft dat er een hogere aanvoertemperatuur nodig is om genoeg warmte overdracht naar de BG te krijgen, een die veel hoger is dan bij keramisch parket. Het is niet voor niets dat onder 80mm2 dik parket de retour veel dichter bij de aanvoer licht dan onder keramisch parket.
Nogmaals bij Tbuiten 2 graden en binnen 20 graden;
Boven met keramisch parket, 25 aanvoer, 22 a 23 retour
Beneden met 22mm massief eiken parket 31 graden aanvoer en 29 a 30 graden retour
Flow is redelijk gelijk, lussen overal tussen de 85 en 90 meter, flow per lus 1,4 tot 1,5 liter per minuut
Alleen de ruimtes beneden waar geen parket licht is de flow aanzienlijk lager gezet vanwege de aanvoertemperatuur, in die ruimtes staat de flow op 0,4 tot 0,8 liter per minuut (ingeregeld op ruimtetemperatuur niet op retour temp).
En nog wat andere antwoorden op andere berichten.
Zoals genoemd lijkt warmte doorslag me niet het geval.
Zeker niet via de vloer/plafond.
Deuren staan altijd dicht (deurdrangers ivm een partner welke in het ziekenhuis is geboren).
Ventilatie, kan inderdaad nog iets zijn, maar het is balansventilatie welke redelijk neutraal in is geregeld tussen 1e en BG, waarbij beide verdiepingen ongeveer even veel inblaas als extractie hebben.
ik heb ook niet gezegd dat de warmte de spouw ingaat. het meeste gaat via de vloer gewoon naar boven omdat het plavond gewoon het warmtste punt is in de kamer. als jij (of de vorige bewoners) dan vervolgens 16cm pir aanlegt heeft dat natuurlijk wel "iets" invloed op de warmtetransmissie ten opzichte van een betonnen kanaalplaat waar de meeste huizen mee gemaakt zijn.
je bouwstijl geeft aan dat het "geen nieuwbouw" betreft. zulke panden vallen gewoon in de uitzonderingsklasse omdat de moderne rekentools en vuitregels gewoon uit elkaar vallen als je die probeert toe te passen. afhankelijk van hoe er gerenoveerd is in de afglopen 30~40 jaar betekent simpeweg dat zulke gevallen specifiek moeten worden bekeken in de hoe en wat. natuurlijk is zon huis niet vergleijkbaar met een rijtjeshuis in alkmaar west waar het gros van nederland in woont.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 10:02 ]
Dat dat niet standaard is wil ik gerust toegeven, sterker nog, het is verre van normaal.flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:47:
kunnen we even vaststellen/overeen komen dat het heben van een R7+ isolatielaag in een verdiepingvloer een extreme uitzondering is en dat gewoon gezien kan worden als een gescheiden ruimte die niks te maken heeft met de begane grond qua warmtegeneratie?
ik heb ook niet gezegd dat de warmte de spouw ingaat. het meeste gaat via de vloer gewoon naar boven omdat het plavond gewoon het warmtste punt is in de kamer. als jij dan vervolgens 16cm pir aanlegt heeft dat natuurlijk wel "iets" invloed op de warmtetransmissie ten opzichte van een betonnen kanaalplaat waar de meeste huizen mee gemaakt zijn.
Het gaat mij er om dat er gezegd werd dat parket weinig of niks uit zou maken tov tegels.
Dat spreek ik tegen.
En ik heb het idee dit ook tegen te kunnen spreken doordat hier inderdaad alles geisoleerd is alsof het gescheiden ruimtes zijn. En dat blijf ik ook nog steeds tegen spreken, juist als het in 1 woning, waarbij de ruimtes "goed" gescheiden zijn zon verschil maakt zou dat toch juist aan moeten tonen dat perket een relatief hoge impact kan hebben?
Zo ben ik in mijn vorige post vergeten te vermelden dat alle tussenmuren ook steens met 5cm spouw zijn. Ondertussen nageisoleerd met spinnenwebben

Het betreft hier inderdaad geen nieuwbouw.
Het is op papier gebouwd in 1978, echter hebben ze de daarvoor bestaande woning niet gesloopt, maar er gewoon een paar extra muren bij gezet, en de "gesloopte" woning was ergens begin 1800
[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 05-11-2022 10:07 ]
het verschil zit hem in de andere warmtebehoefte van de ruimte, niet de vloerbedekking ervan. daardoor kom je uit op andere temperaturen. vrij normaal in zulke panden of hele grote deels gerenoveerde kantoren en zo.format5 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:04:
[...]
Dat dat niet standaard is wil ik gerust toegeven, sterker nog, het is verre van normaal.
Het gaat mij er om dat er gezegd werd dat parket weinig of niks uit zou maken tov tegels.
Dat spreek ik tegen.
En ik heb het idee dit ook tegen te kunnen spreken doordat hier inderdaad alles geisoleerd is alsof het gescheiden ruimtes zijn.
Zo ben ik in mijn vorige post vergeten te vermelden dat alle tussenmuren ook steens met 5cm spouw zijn. Ondertussen nageisoleerd met spinnenwebben(ongeventileerde luchtspouw, met her en der wat kleine doorgangen naar plafonds langs de balken gekomen door rek/krimp)
al is de factor meestal dat men nog steeds kort stookt en niet 24/7. dan moet men in kort tijd meer warmte inbrengen en dan moet je door de isolerende materialen heen "drukken". dat vereist andere temperaturen met andere vloerbedekking.
stook je puur op WAR en 24/7 met minimale nachtverlaging zal de verschillen kleiner zijn. al zit je nog met de andere warmtevraag natuurlijk. dat zal altijd een verschil opleveren.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 10:10 ]
De warmtebehoefte is neem ik aan niet veel anders door heel het huis.flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:07:
[...]
het verschil zit hem in de andere warmtebehoefte van de ruimte, niet de vloerbedekking ervan. daardoor kom je uit op andere temperaturen. vrij normaal in zulke panden of hele grote deels gerenoveerde kantoren en zo.
In heel het huis staan alle ruimtes op 20 graden, behalve de badkamer (op de 1e), deze staat op 22 (wat ook gehaald wordt met de reeds genoemde aanvoertemperaturen).
Nogmaals blijf ik er bij dat parket echt uit maakt.
Wat @koevlaas2 een paar posts terug ook weer bevestigede volgens mij
Ik stook hier 100%WAR en heb momenteel een nachtverlaging van 1 graad op de Ta (offset van -1 op de WAR stooklijn welke begint om 22:00 en stopt om 10:00). Verder geen nachtverlagen en stook ook 24/7 voor alle ruimtes.
Nogmaals @flippy is het geen aanval of afbreuk. Ik wil alleen aangeven dat de vloerbedekking/afwerking er wel degelijk toe doet, niks meer niks minder. En dat is iets wat ik onderbouw nav je vervolg berichten. Juist zodat deze vaker terugkomende discussie een keer gesloten kan worden en we dit kunnen accepteren.
En ja ik kan het fout hebben, maar tot op heden ben ik nog steeds van mening dat jij het niet correct hebt.
Misschien nog wat extra info..
Ik kwam af van een40kW CV ketel welke op 45 graden werkte met een gebruik van 2200m3 gas in een woning van 220m2 GO en 550m3 inhoud
Dit wordt nu gedaan door een 11,? kW warmtepomp, welke bij -9,4 grotendeels van de dag tegen 100% draait (icl 400L SSW welke gebruikt wordt voor een regendouch en groot ligbad).
De woning zelf is een halve langgevel boerderij, veel buitenoppervlak met buiten en dus weinig contact met de buren. Verder is er bij de buren al zeker 4 jaar niet verwarmd in de ruimtes tegen mijn huis aan, tevens zijn de helft van de ruimtes bij de buren zo goed als niet geisoleerd en wel erg goed geventileerd (als in altijd deur of raam naar buiten open)
[ Voor 51% gewijzigd door format5 op 05-11-2022 10:20 ]
Je hoeft niet tot het dauwpunt te koelen hè, + er zijn eventueel zelfs dauwpuntsensoren welke bedoeld zijn voor vloerkoeling.Teaclo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:32:
[...]
We hadden de vraag gesteld aan dit bedrijf of het ook mogelijk is om te koelen. Het antwoord was dat alles dan stuk zal condenseren, hij raadde dit ten stelligste af. 300 liter hadden we inderdaad ook al opgemerkt ivm het bad dat we hebben.
Dan klinkt wel een stukje beter inderdaadIk zal dit bedrijf een voorstel doen om een 8kw te plaatsen ipv een 12kw.
De Koevlaas formule is gebaseerd op 1650 piek stookuren, waarbij je gemiddeld 8kW energie uit 1m³ aardgas kunt halen.ps:
Soms hoor je nog wel eens 10kW, maar dit is alleen bij een stoichiometrische verbranding.
Het staat overigens gewoon in de Topic Start…
+ Warmtepomp fabrikanten gebruiken ongeveer dezelfde methode.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 05-11-2022 10:31 ]
ik denk dat ik er achter ben waar het probleem nu ligt.format5 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:10:
[...]
De warmtebehoefte is neem ik aan niet veel anders door heel het huis.
In heel het huis staan alle ruimtes op 20 graden, behalve de badkamer (op de 1e), deze staat op 22 (wat ook gehaald wordt met de reeds genoemde aanvoertemperaturen).
Nogmaals blijf ik er bij dat parket echt uit maakt.
Wat @koevlaas2 een paar posts terug ook weer bevestigede volgens mij
Ik stook hier 100%WAR en heb momenteel een nachtverlaging van 1 graad op de Ta (offset van -1 op de WAR stooklijn welke begint om 22:00 en stopt om 10:00). Verder geen nachtverlagen en stook ook 24/7 voor alle ruimtes.
Nogmaals @flippy is het geen aanval of afbreuk. Ik wil alleen aangeven dat de vloerbedekking/afwerking er wel degelijk toe doet, niks meer niks minder. En dat is iets wat ik onderbouw nav je vervolg berichten. Juist zodat deze vaker terugkomende discussie een keer gesloten kan worden en we dit kunnen accepteren.
En ja ik kan het fout hebben, maar tot op heden ben ik nog steeds van mening dat jij het niet correct hebt.
Misschien nog wat extra info..
Ik kwam af van een40kW CV ketel welke op 45 graden werkte met een gebruik van 2200m3 gas in een woning van 220m2 GO en 550m3 inhoud
Dit wordt nu gedaan door een 11,? kW warmtepomp, welke bij -9,4 grotendeels van de dag tegen 100% draait (icl 400L SSW welke gebruikt wordt voor een regendouch en groot ligbad).
De woning zelf is een halve langgevel boerderij, veel buitenoppervlak met buiten en dus weinig contact met de buren. Verder is er bij de buren al zeker 4 jaar niet verwarmd in de ruimtes tegen mijn huis aan, tevens zijn de helft van de ruimtes bij de buren zo goed als niet geisoleerd en wel erg goed geventileerd (als in altijd deur of raam naar buiten open)
ik zal het proberen gerichter uit te leggen.
jij praat specifiek over de isolatiefactor van de vloerbedekking. ik praat over de benodigde warmte.
de isolatiefactor van de bedekking geeft alleen maar aan hoe lang het duurt voordat de warmte door de bedekking gaat. dat wilt niet zeggen dat die warmte er niet doorgaat, het duurt langer en die tijdspanne kan te lang zijn om goed te reageren op de wensen/eisen van de warmtevraag. in die gevallen heb je hogere temperaturen nodig om sneller door die isolatielaag te komen. dat veranderd onder de streep niet de benodigde warmte. je bent alleen wat minder efficeint doordat je water warmer moet zijn. de warmtevraag word immers bepaald door je buitenschil, niet het laage schuim onder je laminaat. het is dus niet zo dat je ineens een zwaardere warmtepomp of meer vermogen nodig hebt om de woning te verwarmen, alleen wat hogere watertemperaturen.
En dit is dus wat ik steeds probeer duidelijk te maken.flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:29:
[...]
ik denk dat ik er achter ben waar het probleem nu ligt.
jij praat specifiek over de isolatiefactor van de vloerbedekking. ik praat over de benodigde warmte.
de isolatiefactor van de bedekking geeft alleen maar aan hoe lang het duurt voordat de warmte door de bedekking gaat. dat wilt niet zeggen dat die warmte er niet doorgaat, het duurt langer en die tijdspanne kan te lang zijn om goed te reageren op de wensen/eisen van de warmtevraag. in die gevallen heb je hogere temperaturen nodig om sneller door die isolatielaag te komen. dat veranderd onder de streep niet de benodigde warmte. je bent alleen wat minder efficeint doordat je water warmer moet zijn. de warmtevraag word immers bepaald door je buitenschil, niet het laage schuim onder je laminaat. het is dus niet zo dat je ineens een zwaardere warmtepomp of meer vermogen nodig hebt om de woning te verwarmen, alleen wat hogere temperaturen.
De warmtevraag blijft gelijk.
Echter is de warmte transmissie afhankelijk van de vloerafwerking.
Hoe beter deze geisoleerd is hoe minder transmissie er is.
Doordat de warmtetransmissie lager is heb je een hogere aanvoer nodig om de vraag te kunnen beantwoorden. Immers worden de uren in een dag niet meer en kan je max 24/7 er warmte in stoppen.
De conlusie hierbij is dan toch ook dat de vloerafwerking wel degelijk een impact heeft?
Ik heb immers een hogere aanvoer nodig om dezelfde afgifte te creeeren. Deze hogere aanvoer heeft weer als gevolg een lager rendement.
Verder, kan je natuurlijk wel eens een keer net op het randje komen omdat je hogere temperaturen nodig hebt, en daardoor weer een iets zwaardere WP. De WP moet immers die hogere temperatuur wel kunnen maken met het benodigde vermogen.
Je onderstaande bericht, welke ik origineel tegen sprak, klopt dan toch niet meer?
flippy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:40:
[...]
cop is inherent direct gekoppeld aan je energieverbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door format5 op 05-11-2022 10:39 ]
Er was een Hajeetje...flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:07:
[...]
[...]
beide gevallen: nee
de installateur die de hele mik erneer heeft gezet voor grof geld (niet vergeten dat dit allemaal bronsystemen zijn) en die weet het stukken beter dan zo'n pipo die aan komt hobbelen met een aircobusje vol troep.
ongeacht de gesprekstechniek die ik toepas is het antwoord altijd hetzelfde in gesprekken met de installateurs: hun hebben tientallen jaren ervaring met CV installaties en ik moet maar lekker met aircootjes op een dak gaan spelen. en dat is inclusief soms met een waterdicht EPDB keuringrapport door mij of collegas geschreven.
helpt ook niet dat ik niet met italiaanse schoenen, sjaaltje, tal vol mooie brochures op duur papier en een tesla aan kom karren bij de klant...
die installateur gaat van zijn godgandse leven niet toegeven dat ze het fout hebben gedaan tenzij een rechter dat afdwingt. niet vergeten dat dit geen ZZPérs zijn maar grote installatietokos die miljoeneninstallaties neerzetten. die hebben geen zin in een klant die verhaal gaat halen omdat een onafhankelijk adviseurtje een pdf'je heeft geschreven dat ze prutwerk hebben geleverd. hoe snel denk je dat ze hun juristen en advocaten erbij halen als ze een klant hebben die ineens knaken terug wilt hebben....
ps: ik heb wel bij een klant ze zover gekregen om wat aanpassingen door te voeren maar helaas geen percentage van de bezuininginen gekregen ondanks de mondelinge afspraak. dan had ik nu namelijk wel in een tesla kunnen rijden....
Die hier actief was en ik denk dat jullie twee het samen erg eens zouden zijn.
Ik ben blij dat ik naar hem geluisterd hebt toen. Niet TE zwaar krijg je ellende van.
Volgens sommige is de mijne te licht, maar hij heeft me nooit in de steek gelaten: en de MAX is nog niet gehaald.
En dat claimen, wat een werled leven we.
Ik wil ik wil enz. Maar verdiepen een beetje willen we niet.
Hoe complex is het om een goede wp te monteren. Daar willen we niets voor betalen, aar wel voor de advocaat, leve de alfa wereld.
De ramp voltrekt zich zoals voorspeld.
Te weinig kennis en we geven subsidie op hybrid :-)
Dus we willen gas toch behouden ondanks dat Rutte iets anders zegt., dus zullen cv monteurs echt niet diep op WP in gaan.
Wat een gemiste kansen.
Blauwe/bio diesel zou het worden een paar jaa geleden.
Pellets waren de toekomst [ hier een energie centrale voor miljoenen omgebouwd, en ruim binnen de afschrijving gesloopt, gemeenschapgeld ]
Stadsverwarming...
Nu weer hybride
Elektrisch rijden, omdat we mileu schade van batterijen niet mee tellen... [ een diesl met 6 ton of een evh met 2 ton op de sloop ]
Het gaat maar dor pleisters op ondoordachte gronden..
Waterstof uit de lucht de volgende, maar daar is niets aan te verdienen..
Leve de: blackrock en Vanguard index funds, they rules the world.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Of war/continu zodat accumulatie optreed...flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:29:
[...]
ik denk dat ik er achter ben waar het probleem nu ligt.
de isolatiefactor van de bedekking geeft alleen maar aan hoe lang het duurt voordat de warmte door de bedekking gaat. dat wilt niet zeggen dat die warmte er niet doorgaat, het duurt langer en die tijdspanne kan te lang zijn om goed te reageren op de wensen/eisen van de warmtevraag. in die gevallen heb je hogere temperaturen nodig om sneller door die isolatielaag te komen. dat veranderd onder de streep niet de benodigde warmte. je bent alleen wat minder efficeint doordat je water warmer moet zijn. de warmtevraag word immers bepaald door je buitenschil, niet het laage schuim onder je laminaat. het is dus niet zo dat je ineens een zwaardere warmtepomp of meer vermogen nodig hebt om de woning te verwarmen, alleen wat hogere watertemperaturen.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
we praten over verschillende situaties. de verschillend in vloertemperaturen komen doorgaans door niet constant stoken of in panden met erg slechte isolatie waarbij je sneller moet reageren dan normaal is in woningen van de afgelopen 40 jaar.format5 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:37:
[...]
En dit is dus wat ik steeds probeer duidelijk te maken.
De warmtevraag blijft gelijk.
Echter is de warmte transmissie afhankelijk van de vloerafwerking.
Hoe beter deze geisoleerd is hoe minder transmissie er is.
Doordat de warmtetransmissie lager is heb je een hogere aanvoer nodig om de vraag te kunnen beantwoorden. Immers worden de uren in een dag niet meer en kan je max 24/7 er warmte in stoppen.
De conlusie hierbij is dan toch ook dat de vloerafwerking wel degelijk een impact heeft?
Ik heb immers een hogere aanvoer nodig om dezelfde afgifte te creeeren. Deze hogere aanvoer heeft weer als gevolg een lager rendement.
Verder, kan je natuurlijk wel eens een keer net op het randje komen omdat je hogere temperaturen nodig hebt, en daardoor weer een iets zwaardere WP. De WP moet immers die hogere temperatuur wel kunnen maken met het benodigde vermogen.
Je onderstaande bericht, welke ik origineel tegen sprak, klopt dan toch niet meer?
[...]
in de meeste woningen die aangepakt zijn de afgelopen 30 jaar kan je veel rustiger stoken en worden de verschillen in vloerbedekking zeer klein. of in elk geval tot het punt dat het geen factor meer is om met mengverdelers bezig te gaan om maar een voorbeeld te noemen. vooral met grote betonmassas versus droogbouw is dat goed merkbaar.
en de afgifte blijft gelijk, de factor is tijd. het duurt gewoon langer bij zaken zoals tapijt.
als je isolerende werking van de bedekking hoger is kan je ook makkelijker naar hogere temperaturen komen. dus een zwaardere unit is nog steeds niet nodig. de hoeveelheid warmte die nodig is veranderd niet, alleen de watertemperatuur. als je de benodigde watertemperatuur niet kan halen om de woning warm te krijgen is de warmtepomp per definitie te klein, dat veranderd niet met je type bedekking. vergelijk het maar met T22 of T33 radiatoren gebruiken in een pand. de warnte die je nodig hebt veranderd niet, alleen hoe je die warmte in de ruimte krijgt binnen de gestelde tijd. hogere temperaturen kunnen sneller meer warmte in een ruimte brengen maar dat zal dus ook weer meer pendelgedrag opleveren omdat je opzettelijk meer warmte dan nodig is inbrengt of je bent langzamer aan het pompen met een groter delta om die hogere temperatuur te raken.
probleem is hier nog steeds dat mensen in de basis hun bovenverdieping vergelijking met de begane grond. de begane grond heeft gewoon een hogere warmtevraag en dus relatief hogere temperaturen of meer water nodig. en ja, ook met 16cm pir tussen de verdiepingen gaat er nog steeds warmte doorheen. het duurt alleen langer en je hebt minder thermische massa zoals bij betonvloeren. dat maakt zulke oude woningen met meerdere renovaties gewoon lastig. maar nog steeds is dat de uitzondering, en zeker niet de regel.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 11:17 ]
Ik zie dit bij mijn eigen werkgever ook.Dylantje2 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:39:
De ramp voltrekt zich zoals voorspeld.
Te weinig kennis en we geven subsidie op hybrid :-)
Dus we willen gas toch behouden ondanks dat Rutte iets anders zegt., dus zullen cv monteurs echt niet diep op WP in gaan.
Wat een gemiste kansen.
Deze gaat thuis nu ook een hybride warmtepomp nemen, (zal ik hoogstwaarschijnlijk moeten aansluiten, maar dat terzijde.) en heeft een gasverbruik van ongeveer 500-600m³
En als ik dan aangeeft waarom niet full electric, dan denken ze oprecht dat ze dat nooit terug verdienen…
Terwijl er full electric opties zijn welke een fractie meer kosten, of in ieder geval omgezet kunnen worden naar full electric zonder problemen of hele capriolen…
Vergeet ik ook nog te vermelden dat de vorige bewoners een paar jaar geleden ook nog een Fujitsu 5kW airco (met twee binnenunits) hebben geïnstalleerd. Bedoeld voor koeling in de zomer (zei ik al dat het huis slecht geïsoleerd was?), maar kan ook nog flink bij verwarmen (wel met slechte cop).flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:30:
[...]
de 2 units zijn hetzelfde ja, maar de 9kw is wel efficienter door de begrenzing op vermogen. mocht het echt een aanhoudende winter-des-doods komen kan je gewoon de bivalent modus gebruiken om 3kW vermogen erbij te krijgen. onder de streep kom je dan alsnog goedkoper uit.
O ja, de 16 zonnepanelen staan op schuin dak naar het oosten, terwijl er ruimte is op de zuidkant van het huis, ook al zoiets

Enfin, ik kan me komende tijd lekker uitleven met klussen
PS. Naar die Fulitsu Model AOYG18LAC2 5 kW heb ik nog helemaal niet gekeken. Is dat wat? (hij doet het
PS2. Thanks voor alle informatie hier, erg prettig en behulpzaam
ja hoor, standaard model. vrijwel probleemloos. lagers van binnendeel willen nog wel eens eruit lopen als je ze constant aan hebt staan maar dat hebben alle merken wel.dof schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:22:
[...]
PS. Naar die Fulitsu Model AOYG18LAC2 5 kW heb ik nog helemaal niet gekeken. Is dat wat? (hij doet het)
wel buitenunit goed schoonmaken elk jaar. dan blijven ze een stuk frisser qua behuizing.
ik heb een berg collegas die ook weigeren gasloos te gaan. en met beetje porren komt er gewoon uit dat ze de kennis gewoon niet hebben. sommige hebben nog voor de aankomende paar jaar een contract dus zie hebben geen nood om over te stappen maar willen wel een mooie nieuwe ketel voor weinig door de subsidie....DutchWing schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:52:
[...]
Ik zie dit bij mijn eigen werkgever ook.
Deze gaat thuis nu ook een hybride warmtepomp nemen, (zal ik hoogstwaarschijnlijk moeten aansluiten, maar dat terzijde.) en heeft een gasverbruik van ongeveer 500-600m³
En als ik dan aangeeft waarom niet full electric, dan denken ze oprecht dat ze dat nooit terug verdienen…
Terwijl er full electric opties zijn welke een fractie meer kosten, of in ieder geval omgezet kunnen worden naar full electric zonder problemen of hele capriolen…
[ Voor 63% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 11:36 ]
Dat heeft niets met kort opwarmen te maken het is hier 24/7 20,5 graden sinds de dag dat de wp draait.
[ Voor 8% gewijzigd door snameroc op 05-11-2022 11:55 ]
snameroc
de verliezen naar buiten heb je zoizo, dat veranderd niet met je vloerbedekking.snameroc schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:53:
En nu komen we tot het punt waar ik op duit. Ook een betonvloer heeft een bepaalde r waarde naar de onderliggende zandplaat of kruipruimte. Als je die gaat verwarmen verlies je warmte naar benden. De beperking van die verliezen door de daarop neergelegde parket vloer zijn in jouw ogen misschien niet hoog maar ze zijn er wel. Als ik hier met de ir thermometer op het laminaat meet geeft hij 21,5 graden aan. Als ik diezelfde meting herhaal op de vloer onder de schoonloop mat is het maar 20 graden met diezelfde meter. Dat verschil kun je niet wegwuiven.
Dat heeft niets met kort opwarmen te maken het is hier 24/7 20,5 graden sinds de dag dat de wp draait.
je blijft onder de impressie dat de warmte niet je woning inkomt. dat is dus niet het geval. het is alleen langer onderweg om de ruimte in te komen. dat je in de tussentijd ook warmte verliest via de kruipruimte of je dak is een consante factor, die word niet anders door een kleedje op de vloer. de R waarde van een kleed, parket, laminaat, tapijt of tegels is niks in vergelijking met de isolatie die -als het goed is- onder je vloer zit. heb je heel weinig of geen vloerisolatie is dat natuurlijk een andere situatie.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 12:20 ]
Johan
snameroc
Het maakt echter qua comfort geen drol uit, want uiteindelijk komt de warmte toch het huis wel in. Waar je alleen wel om moet denken bij parket, is dat het direct op het beton verlijmd moet worden. Dus geen ondervloer er onder.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Zonder vloerverwarming tegels sneller warm dan hout?Aziraphale schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:22:
Om ook nog maar even een duit in het vloerbedekkingszakje te doen...Parket wil prima en is inderdaad, wat @flippy stelt, gewoon wat minder snel warm dan keramisch parket. Ik merk dat bij ons, waar we beide soorten in twee aangrenzende ruimtes hebben liggen. Het verschil tussen de twee is heel goed merkbaar als de Elga begint te lopen, want de keramische vloer is een stuk vlotter warm en komt ook wat hoger uit.
Het maakt echter qua comfort geen drol uit, want uiteindelijk komt de warmte toch het huis wel in. Waar je alleen wel om moet denken bij parket, is dat het direct op het beton verlijmd moet worden. Dus geen ondervloer er onder.
snameroc
Nee, met.snameroc schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:27:
[...]
Zonder vloerverwarming tegels sneller warm dan hout?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dank je, een geruststellingflippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:28:
[...]
ja hoor, standaard model. vrijwel probleemloos. lagers van binnendeel willen nog wel eens eruit lopen als je ze constant aan hebt staan maar dat hebben alle merken wel.
wel buitenunit goed schoonmaken elk jaar. dan blijven ze een stuk frisser qua behuizing.
bonuspunten als je bovenkant eraf haalt en de condensor uitspuit van de binnenzijde. wel ff letten op de fanmotor. fujitsu condensors zijn behoorlijk compact en gaan sneller dichtzitten dan andere merken, maar ze zijn wel efficeinter als ze schoon zijn.dof schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:41:
[...]
Dank je, een geruststellingAls het ietsje warmer is zal ik hem eens van dichtbij inspecteren en schoonmaken. Zit met beugel vast op 1ste verdieping waar ik gelukkig goed bij kan.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 05-11-2022 23:04 ]
Thanks!flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:03:
[...]
bonuspunten als je bovenkant eraf haalt en de condensor uitspuit van de binnenzijde. wel ff letten op de fanmotor. fujitsu condensors zijn behoorlijk compact en gaan sneller dichtzitten dan andere merken, maar ze zijn wel efficeinter als ze schoon zijn.
Doen jullie dat met een bus perslucht of gebruik je daar een compressor voor? Ik neem aan dat ik niet met condensor-reiniger en water aan de gang moet gaan ? Airco is -meen ik- in 2019 geïnstalleerd, lijkt me dus nog redelijk jong.
'k Zal me verder stil houden hierover, want is een beetje off-topic
[ Voor 5% gewijzigd door dof op 05-11-2022 23:25 ]
tuinslang.dof schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:24:
[...]
Thanks!
Doen jullie dat met een bus perslucht of gebruik je daar een compressor voor? Ik neem aan dat ik niet met condensor-reiniger en water aan de gang moet gaan ? Airco is -meen ik- in 2019 geïnstalleerd, lijkt me dus nog redelijk jong.
'k Zal me verder stil houden hierover, want is een beetje off-topic
- Schakelingen per uur: 1
- Minimale aan tijd: 10 minuten
- Maximale uit tijd: 5 minuten
Is het aantal schakelingen niet veel te weinig?
En nogmaals, de boven etage geef ik puur als vergelijk. Ook op de beneden etage zie je dit verschil terug zoals ik al eerder zei.flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:50:
[...]
we praten over verschillende situaties. de verschillend in vloertemperaturen komen doorgaans door niet constant stoken of in panden met erg slechte isolatie waarbij je sneller moet reageren dan normaal is in woningen van de afgelopen 40 jaar.
in de meeste woningen die aangepakt zijn de afgelopen 30 jaar kan je veel rustiger stoken en worden de verschillen in vloerbedekking zeer klein. of in elk geval tot het punt dat het geen factor meer is om met mengverdelers bezig te gaan om maar een voorbeeld te noemen. vooral met grote betonmassas versus droogbouw is dat goed merkbaar.
en de afgifte blijft gelijk, de factor is tijd. het duurt gewoon langer bij zaken zoals tapijt.
als je isolerende werking van de bedekking hoger is kan je ook makkelijker naar hogere temperaturen komen. dus een zwaardere unit is nog steeds niet nodig. de hoeveelheid warmte die nodig is veranderd niet, alleen de watertemperatuur. als je de benodigde watertemperatuur niet kan halen om de woning warm te krijgen is de warmtepomp per definitie te klein, dat veranderd niet met je type bedekking. vergelijk het maar met T22 of T33 radiatoren gebruiken in een pand. de warnte die je nodig hebt veranderd niet, alleen hoe je die warmte in de ruimte krijgt binnen de gestelde tijd. hogere temperaturen kunnen sneller meer warmte in een ruimte brengen maar dat zal dus ook weer meer pendelgedrag opleveren omdat je opzettelijk meer warmte dan nodig is inbrengt of je bent langzamer aan het pompen met een groter delta om die hogere temperatuur te raken.
probleem is hier nog steeds dat mensen in de basis hun bovenverdieping vergelijking met de begane grond. de begane grond heeft gewoon een hogere warmtevraag en dus relatief hogere temperaturen of meer water nodig. en ja, ook met 16cm pir tussen de verdiepingen gaat er nog steeds warmte doorheen. het duurt alleen langer en je hebt minder thermische massa zoals bij betonvloeren. dat maakt zulke oude woningen met meerdere renovaties gewoon lastig. maar nog steeds is dat de uitzondering, en zeker niet de regel.
Op de BG is de vloeropbouw overal gelijk behalve hout/keramisch parket verschil.
Het parket heeft gewoonweg (veel) meer thermische isolatie dan tegels.
Dat heeft als gevolg dat de warmte transmissie hierdoor lager is en minder snel door de vloer gaat.
De vraag blijft gelijk, de afgifte is minder. Dit is niet in 24uur op te vangen, en meer uren in een dag krijgen lukt niet. Verder of het nu 24 uur of 1 uur of 1 seconde is maakt niet uit.
Gevolg temperatuur onder het pakket moet hoger zijn dan bij tegels om dezelfde afgifte naar de ruimte te krijgen.
Als ik in tabellen tussen verschillende WP kijk zie je dat ze bij -10 best wel eens verschillende max temperaturen kunnen hebben. Ook zie je dat hoe hoger de temp is hoe lager het max vermogen wordt.
Verder is het volgens mij al alom geaccepteerd dat een hogere temp een lagere cop is.
Zeker als die temp 6+ graden hoger moet zijn voor dezelfde afgifte.
Dan kom je toch weer terug op waar ik mee begon, waarmee ik jou tegen sprak.
Vloerafwerking kan veel uitmaken, soms meer dan de door jou gestelde 1,5%
Ik ben het regelmatig met je uitspraken eens, maar nu ben je volgens mij echt te lang vast aan het houden aan je mening. En ja ik snap dat dit geen standaard situatie is, maar het is wel een mooie situatie om het verschil tussen beiden vloerafwerkingen te kunnen zien.
En misschien heb ik het fout, maar verklaar dan maar mijn situatie, waarbij op de Bg bijvoorbeeld het eenigste verschil de vloerafwerking is. Dan laten we de hele 1e etege zelfs buiten beschouwing.
En zoals vaker te lezen is ben ik niet de eenigste welke dit ervaart met parket.
Dit topic is gesloten.