je kan een koelblok uit de vriezer in de woonkamer zetten en compleet impakken in 15cm isolatie maar uiteindelijk zal dat blok toch ontdooien en dezelfde warmte verplaatsen dan een koelblok die je los op tafel legt.format5 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:58:
[...]
En nogmaals, de boven etage geef ik puur als vergelijk. Ook op de beneden etage zie je dit verschil terug zoals ik al eerder zei.
Op de BG is de vloeropbouw overal gelijk behalve hout/keramisch parket verschil.
Het parket heeft gewoonweg (veel) meer thermische isolatie dan tegels.
Dat heeft als gevolg dat de warmte transmissie hierdoor lager is en minder snel door de vloer gaat.
De vraag blijft gelijk, de afgifte is minder. Dit is niet in 24uur op te vangen, en meer uren in een dag krijgen lukt niet. Verder of het nu 24 uur of 1 uur of 1 seconde is maakt niet uit.
Gevolg temperatuur onder het pakket moet hoger zijn dan bij tegels om dezelfde afgifte naar de ruimte te krijgen.
Als ik in tabellen tussen verschillende WP kijk zie je dat ze bij -10 best wel eens verschillende max temperaturen kunnen hebben. Ook zie je dat hoe hoger de temp is hoe lager het max vermogen wordt.
Verder is het volgens mij al alom geaccepteerd dat een hogere temp een lagere cop is.
Zeker als die temp 6+ graden hoger moet zijn voor dezelfde afgifte.
Dan kom je toch weer terug op waar ik mee begon, waarmee ik jou tegen sprak.
Vloerafwerking kan veel uitmaken, soms meer dan de door jou gestelde 1,5%
Ik ben het regelmatig met je uitspraken eens, maar nu ben je volgens mij echt te lang vast aan het houden aan je mening. En ja ik snap dat dit geen standaard situatie is, maar het is wel een mooie situatie om het verschil tussen beiden vloerafwerkingen te kunnen zien.
En misschien heb ik het fout, maar verklaar dan maar mijn situatie, waarbij op de Bg bijvoorbeeld het eenigste verschil de vloerafwerking is. Dan laten we de hele 1e etege zelfs buiten beschouwing.
En zoals vaker te lezen is ben ik niet de eenigste welke dit ervaart met parket.
nogmaals: de afgifte is hetzelfde, het is alleen trager. een isolatiefactor geeft vertraging, niet afstel. en afhankelijk van de sitautie kan het TE traag zijn om comfortabel of nuttig te zijn om te reageren op de omstandigheden. als het matieraal eenmaal op temperatuur is is de afgifte gewoon hetzelfde. al zal de "tragere" vloer langer warmte af blijven geven.
als jij 5kW in een vloer stopt heb je 5kW in een vloer gestopt. die gaat niet veranderen omdat je tapijt hebt liggen. je gevoel/comfort is alleen anders kan met tegels of zoiets die sneller de warmte in je voeten kan laten trekken. dat wilt niet zeggen dat die 5kW er niet is, je moet alleen wat langer wachten voor het eruit komt, en dat ervaar je al een koudere vloer. dat kan je compenseren door de temperatuur te verhogen maar dat zal dus alleen leiden tot kortere runs om die 5kW erin te krijgen en een wat lagere COP. maar dat is een comfortkwestie, niet een definitiekwestie. je warmtevraag veranderd immers niet, die word bepaald door je isolatie in de buitenschil, niet het laagje materiaal tussen je vloerverwarming en de lucht.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 06-11-2022 09:43 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen